ruilen tegen een powershot?quote:Op dinsdag 3 december 2013 10:24 schreef Susanne2611 het volgende:
Omdat ik teveel twijfelde en de prijs die hij me zou opleveren me teveel teleurstelde, heb ik toch besloten om mijn Canon 600D te houden.
Maar nu wil ik er toch een telelens bij hebben.
Welke lens kan is dan de beste keus en waarom?
Echt een budget heb ik niet, maar 250 euro vind ik wel echt de max.
Tenslotte vind ik het belangrijk dat hij niet te zwaar is en dat hij ook bij slechte lichtomstandigheden goede foto's maakt.
Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is nog veel erger: hij begint al te slijten na de eerste foto!
[..]
Dat kan je gewoon zo niet zeggen.
Moet iedereen toch lekker voor zichzelf weten.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:29 schreef Attitude het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk hoor. IK had echt iets van 10000 in mijn achterhoofd zitten. Voor mezelf hou ik 10000 aan, dan kijk ik alvast rond en dan zie ik het wel.
quote:Op donderdag 5 december 2013 13:18 schreef Susanne2611 het volgende:
Die foto's zijn echt mooi!
Ze hebben van Panasonic wel nog de FZ72 uitgebracht, maar die schijnt niet zo goed te zijn als de FZ200. Die heeft ook nog meer zoom (teveel) en geen draai- en kantelbaar scherm.
Die andere foto van de maan was trouwen bewerkt, daarom was die nog mooier. Maar die van jou is ook echt waanzinnig! Zou je ook een vliegtuig in de lucht goed in beeld kunnen krijgen? Lukt wel met mijn oude Canon SX30 en de kwaliteit was verrassend.
Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:35 schreef shiznuts het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ok, dat was in-flightWel met de SX1 IS 20x though
Sorry hoor, maar dat voorstel is een grapje zeker???? Ga een spiegelreflex camera echt niet ruilen voor een compact camera!quote:Op donderdag 5 december 2013 13:40 schreef borbit het volgende:
[..]
sx 230 denk ik. Ga het even opzoeken.
Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:38 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dan kan de FZ200 nog dichterbij komen.
Zou die de kwaliteit ook zo mooi krijgen als jouw foto? Vind em echt geweldig!
Dat van die maan is zeker waar.
Voor iets dat zo ver weg is vind ik het toch best indrukwekkend hoor!quote:Op donderdag 5 december 2013 13:51 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Dat was de SX1 IS, dus dat wil met een FZ200 vast nog beter.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Maar je hebt er ook bij die nogal onscherp of blown-out zijn (alles untouched straight out of the camera btw):
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Kleuren zijn niet geweldig, scherpte details ook niet altijd, dynamic range is vrij pauper. Maar goed, als je geen wonderen verwacht, is het best aardig.
Tegenwoordig heb ik trouwens een mirrorless GH2 met als langste brandpuntsafstand 280mm (14-140mm lens).
Bij mijn schoonouders heb ik een keer zoiets gefotografeerd, is wel heel erg gaaf! Maar dan moet je inderdaad wel bij een vliegveld in de buurt wonen.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:17 schreef Attitude het volgende:
Zulke foto's heb ik nog niet mogen maken van fz200. ( ik heb even gekeken in mijn fotoalbums) ik woon niet in de buurt van een vliegveld. ik zie ze hier wel overvliegen maar dan zie ik alleen de sporen en de lichtjes maar het vliegtuig zie ik amper.
Met de Canon SX30 lukte dat wel hoor, heb het zelf ervaren.quote:Op donderdag 5 december 2013 14:27 schreef shiznuts het volgende:
In flight was dat hè? Niet vanaf de grond. Daar heb je een skywatcher voor nodig ofzo.
[ afbeelding ]
GH2 is een systeemcamera ja.
Grotere sensor, meer manual control, zoek naar wens je (lichtsterke) lenzen uit. En vooral ook: de videokwaliteit.
Was met 14-140mm lens 1089 EUR.
Nee, maar bij teleshots vaak wel. Uit die scherpte diepte blijkt wel goed het verschil tussen f2.8 en f6.3 (of zo) daarnaast kun je dus wel van 2.8 met het toestel een ander diafragma kiezen, voor andere scherpte diepte maar als f6.3 de max. van de lens is kun je niet lager.quote:Op donderdag 5 december 2013 15:35 schreef shiznuts het volgende:
Het is toch ook geen must om in elk shot scherptediepte te moeten zien?
Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.quote:Op donderdag 5 december 2013 15:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Ik vind het ook niet erg hoor om de diepte niet te zien, vind het gewoon gaaf om iets dat zover weg is toch goed op de foto te krijgen.
Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's!quote:Op donderdag 5 december 2013 15:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daarom is juist scherptediepte van belang. Een foto is 2d als je dan de achtergrond ook scherp hebt zie je het onderwerp soms bijna niet meer terug.
Zie hier maar waar de achtergrond niet stoort:
http://www.fotografille.nl/fotokennis/5-cameralenzen-de-telelens
Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.quote:Op donderdag 5 december 2013 16:08 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wauw, dat zijn waanzinnig mooie foto's!
Maar op zo'n hoogte kan je dat zeker alleen bereiken met een mega dure camera/lens?
Hoe krijg je eigenlijk de achtergrond wazig en het onderwerp scherp? Vergeet het steeds...![]()
Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?quote:Op donderdag 5 december 2013 17:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar heb je dus het diafragma voor nodig dus de f2.8 een foto met groot diafragma (=laag getal) zorgt voor een klein scherpte diepte gebied en foto het klein diafragma zorgt voor een groot scherptediepte gebied. Bij jouw Canon D600 zet je dan de knop op AV en draai je met het instelwiel (weet niet helemaal zeker of ie zo wordt genoemd) om diafragma te kiezen. Bij een klein scherpte diepte gebied is dus maar een klein deel (daar waarde focus ligt) scherp en voor- en achtergrond vaag. Ook zorgt een groot diafragma voor meer lichtinval op de sensor en dus wordt (bij automatische belichting in de Av stand) de sluitertijd korter, de kans op beweging wordt dan ok kleiner.
Bij zoom lenzen is het diafragma aangegeven als f3,5 - f6,3 (voorbeeld) dan is bij het laagste aantal mm de f3,5 de grootst mogelijke opening en bij het hoogste aantal mm is dat 6.3. Staat er één getal dan geldt die voor zowel laagste als hoogst aantal mm's, bijv. de 2.8 van de panasonic.
Als de lens bijv. 2.8 aan kan kun je met het toestel toch een andere waarde kiezen, een groter diafragma dan de lens aan kan kiezen is niet mogelijk.
Vandaar dat de f2.8 door fotografen zo'n belangrijk getal is bij de vergelijking van deze toestellen.
Je kunt dus wel van 2.8 (de lens) via het toestel een ander diafragma kiezen dus bijv. 11 of soms zelfs 22. Daarom worden bij lensen altijd alleen het grootst mogelijke diafragma (dus laagste getal) vermeld en het toestel bepaalt het kleinst mogelijke diafragma.quote:Op donderdag 5 december 2013 18:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Heeft de FZ200 dan alleen maar een diafragma van f2.8? Is het dan niet lastig omdat je voor bepaalde situaties een hoger f-getal nodig hebt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |