Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden.
Oh, en welke naam?
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
quote:
Op maandag 25 november 2013 22:21 schreef _JdM_ het volgende: Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück HbfOsnabrugge Centraal en Bremen HbfCentraal
Dezelfde SparPreisBespaarPrijs als vanaf een 'IC BerlinIntercity Berlijn-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.Met Spoor.bonus Premiepunten
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showenlaten zien "BahnCard, bitteSpoorKaart, astublieft", "Und ihre BahnCardEn uw SpoorKaart?" + alle varianten van de schaffnerconducteur.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut.
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm.
Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot.
In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk.
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
dikke boete geven als je er eentje pakt.
Enkele jaren geleden waren ze allemaal bij ons in de buurt. Knettergek die lui
Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen?
Misschien dat er eindelijk een handpop komt die wat meer passie heeft voor het spoor. Mansveld laat zich keer op keer over zich heen lopen, ze is er niet voor de reizigers terwijl dat wel haar taak is.
Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger...
Vogel / trein. Aardappel / tomaat
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende: Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.
Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.
Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Op dinsdag 26 november 2013 15:34 schreef Dr_Flash het volgende: Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.
Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.
Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen
Terwijl er met de winterdienstregeling steeds wordt geschermd met "dit is tenminste duidelijk voor de reiziger", wordt op deze flutstationnetjes juist weer onzekerheid in de hand gewerkt.
Kan niet past niet werkt niet eerst infra aanleggen overbelaste stations en trajecten en oh jeej straks komt er een trein voor een rood sein ;')
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
IC Zwolle - Roosendaal is meer de kop- of munt-express, zet er een wedkantoor op zou ik zeggen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op dinsdag 26 november 2013 15:51 schreef Brembo het volgende: Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit. Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
Andere optie is 20 minuten stilstaan in Arnhem of Nijmegen is ook geen reiziger bij gebaat. Pas wanneer er een keerspoor is in Wijchen is de mogelijkheid om vier per uur zoals de stadsregio wenst met een sprinter tussen Wijchen en Arnhem te rijden.
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit. Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
Welk nut heeft die stoptrein dan nog Bedoel reizigers na Nijmegen dienen dan in Arnhem weer uit te stappen, uit de intercity die op die stations stopte.
Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt? Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Op dinsdag 26 november 2013 16:34 schreef ReisT het volgende: Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt? Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte. Men betaalt een kaartje naar een klein station en mag er dan ook vanuit gaan dat de NS keurig op die stations stopt, anders moeten ze dat heel, ik benadruk, heel goed duidelijk communiceren richting de reizigers. Denk dan aan omroep, op infoschermen in de trein, op infoschermen op de stations zelf.
Dat er dan 300 mensen blij zijn dat zij de overstap wel halen weegt niet op tegenover 10 mensen die de dupe zijn, want ook zij mogen en moeten ervanuit gaan dat NS stopt op de kleine stations. Als de NS dat op dit moment niet kan waarmaken moet NS maar even kijken naar de dienstregeling, dat er op die trajecten misschien wat meer marge in gebouwd moet worden.
Vergeet niet dat dit precies de dingen zijn waardoor het veel aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen en ik vond het eigenlijk vreemd dat het bij DDZ niet gelijk overal breed ingebouwd is.
En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende: NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte.
Arnhem-Nijmegen is toch maar 13 minuten non-stop? Ik mag wel hopen dat ze in Arnhem aankondigen dat ze tot Nijmegen nergens stoppen ja.
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
absoluut. Er zijn wel gesprekken over het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Dat zal al wat gaan schelen als dat er door komt
Verder wil je in Zutphen natuurlijk in de knoop vallen
Ja, maar voor mooi heb je daar een perronspoor te weinig.
absoluut, maar er is wel wat ruimte gekomen nu die werkplaats van Strukton er niet meer staat en veel activiteiten naar even verderop verplaatst zijn. Kun je het emplacement een stuk beter inrichten en een extra perronspoor kwijt als je wilt.
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Die schop je er uiteraard uit te Nijmegen. Het is gewoon heel simpel. De trein naar Zwolle heeft in Nijmegen +10. Dan worden alle stops opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem om tijd te winnen, vaak genoeg om de vertraging te laten verdwijnen. Het doorrijden ervan zorgt ervoor dat de reizigers sneller in Zwolle zijn, uitgezonderd voor de reizigers tussen Nijmegen en Arnhem. Maar warempel, vlak achter de intercity zit het stoppertje die er rustig achteraan kachelt. Voordeel 1: Reizigers in IC (100-150) zijn sneller op hun eindbestemming. Voordeel 2: De kering in Zwolle wordt gehaald en daardoor creëer je geen sneeuwbaleffect voor de retourrit.
Nadeel 1: Reizigers tussen Nijmegen en Arnhem worden de stopper ingedwongen, die dezelfde aansluitingen in Arnhem biedt als de vertraagde intercity. Het laten stoppen van de IC heeft dus alleen maar nadelen in deze casus.
Zo wordt dus een grote groep er op vooruit geholpen, terwijl slechts een zeer klein deel (Hoeveel reizigers gaan er nou verder dan Zutphen die tussen Arnhem en Nijmegen opstappen, zeker in het dal?) er last van ondervindt.
Verder is het treinpad van de intercity 20 minuten en van de sprinter 17, je gaat er dus ook nog op vooruit want de IC zou de achterlopende sprinter alleen maar in de weg zitten. -> Sneeuwbaleffect.
Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
Op dinsdag 26 november 2013 17:33 schreef b2py het volgende: Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende: Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende: NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
Op dinsdag 26 november 2013 17:57 schreef Socios het volgende: Het is pure onzin om altijd een stopcontact nodig te hebben onderweg. Dan liever meer restauratie- en slaapwagens.
daar is niet genoeg vraag naar, terwijl stopcontacten juist wel tot het laaghangend fruit behoort dat geplukt kan worden.
Op dinsdag 26 november 2013 17:57 schreef Socios het volgende: Het is pure onzin om altijd een stopcontact nodig te hebben onderweg. Dan liever meer restauratie- en slaapwagens.
Kosten/baten analyse levert een >1 op voor wandcontactdozen en <0.01 voor slaapwagens.
Protroll?
Restauratie werkt niet goed genoeg in Nederland en slaapwagens; hell no
Ben bloedserieus. Erger mij kapot aan alle reizigers die de hele tijd op een 'mobile device' 'bezig zijn'.
Ik erger me kapot aan mensen die een gesprek met me willen voeren terwijl ik gewoon een dutje wil doen, of even wil kijken wat ik wil gaan eten op mijn telefoon of het nieuws wil lezen. En ik erger me ook kapot aan mensen die eten in de trein. Stelletje zwijnen.
Ik erger me kapot aan mensen die een gesprek met me willen voeren terwijl ik gewoon een dutje wil doen, of even wil kijken wat ik wil gaan eten op mijn telefoon of het nieuws wil lezen. En ik erger me ook kapot aan mensen die eten in de trein. Stelletje zwijnen.
Zie je wel! Een slaapwagen om een dutje te doen en een restauratiewagen om te eten zijn zo gek dus niet!
Mooi mooi Zijn ook nog mooie boeken over grensbaanvakken in die serie.
Enige jammere is dat het ICRm er niet in staat. ICR wel, maar die testtrein voor internet in de trein ontbreekt helaas, zeker omdat die een TD-4 was (dus met een koprijtuig)
Enige jammere is dat het ICRm er niet in staat. ICR wel, maar die testtrein voor internet in de trein ontbreekt helaas, zeker omdat die een TD-4 was (dus met een koprijtuig)
Ga je ook mee op reis door Duitsland met ICE op 18 januari? Heb nog wel meer treinenboeken leggen.
Als je je 'device' (die term ) 's nachts gewoon oplaadt is er toch nog amper behoefte om dat in de trein te doen (behalve laptops misschien)? Er is behoorlijk wat vraag dus ze steken er maar lekker geld in.
Op dinsdag 26 november 2013 18:48 schreef Frenk3nstein het volgende: Als je je 'device' (die term ) 's nachts gewoon oplaadt is er toch nog amper behoefte om dat in de trein te doen (behalve laptops misschien)?
Op dinsdag 26 november 2013 18:48 schreef Frenk3nstein het volgende: Als je je 'device' (die term ) 's nachts gewoon oplaadt is er toch nog amper behoefte om dat in de trein te doen (behalve laptops misschien)? Er is behoorlijk wat vraag dus ze steken er maar lekker geld in.
Met die waardeloze accu van nu ben ik al 30% kwijt als ik een uur reis..
Op dinsdag 26 november 2013 18:48 schreef Frenk3nstein het volgende: Als je je 'device' (die term ) 's nachts gewoon oplaadt is er toch nog amper behoefte om dat in de trein te doen (behalve laptops misschien)?
Hangt er van af hoe lang je Socios (en lotgenoten) wil ergeren.
Ik vind wel een paar opvallende, zo zou Gouda dit jaar al 79 keer overgeslagen zijn. Volgens mij gaat hier een hoop mis door bijvoorbeel de NVR stop bug in de planner.
Op dinsdag 26 november 2013 18:05 schreef b2py het volgende: Ik irriteer me in het grondbeginsel al aan treinen, hoeveel prachtig dubbellaags ZOAB je daar wel niet kan neerleggen..
Ik erger me aan mensen die zich irriteren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zelfs in de meest oude afgetrapte Oost-Duitse slaaprijtuigen op de Balkan zit er een stopcontact. Maar in Noordwest-Europa, nee nee, daar is zoiets een "Premium service".
Zelfs in de meest oude afgetrapte Oost-Duitse slaaprijtuigen op de Balkan zit er een stopcontact. Maar in Noordwest-Europa, nee nee, daar is zoiets een "Premium service".
Slaaprijtuigen is wat anders dan een VIRM vriend.. Kan me niet eens herinneren of Thalys tweede klas wandcontactdozen heeft..
Afgelopen weekend heb ik mij trouwens ook echt verbaast over de vuilnisbelt die er was gecreëerd in een Koploper op Roosendaal-Zwolle. Ik dacht dat de renaissance-Benelux al erg was, maar dit sloeg echt alles: Alle prullenbakjes die uitpuilde, de vloer bezaait met lege verpakkingen en etensresten. Wat is dat toch met die smerige treinen in Nederland?
Afgelopen weekend heb ik mij trouwens ook echt verbaast over de vuilnisbelt die er was gecreëerd in een Koploper op Roosendaal-Zwolle. Ik dacht dat de renaissance-Benelux al erg was, maar dit sloeg echt alles: Alle prullenbakjes die uitpuilde, de vloer bezaait met lege verpakkingen en etensresten. Wat is dat toch met die smerige treinen in Nederland?
Dagelijkse kost en naarmate de dag vordert wordt het erger en erger! Het is slechts twee keer een jaar niet zo geweest. Eerst toen deze treinserie opgeknipt werd in een deel Zwolle-Nijmegen en Arnhem-Roosendaal en daarna toen er in Zwolle een jaar lang genoeg perroncapaciteit was om de trein niet op zichzelf te laten keren zoals dat heet, maar afgerangeerd werd en dan ook daadwerkelijk gereinigd werd.
Ik zou nog wel eens een drankautomaat in de trein willen zien. Met een camera erop, zodat ze niet gesloopt worden zoals in de Douwe Egbertsstellen van vroeger.
Ik vind wel een paar opvallende, zo zou Gouda dit jaar al 79 keer overgeslagen zijn. Volgens mij gaat hier een hoop mis door bijvoorbeel de NVR stop bug in de planner.
Groningen wordt nooit overgeslagen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Dagelijkse kost en naarmate de dag vordert wordt het erger en erger! Het is slechts twee keer een jaar niet zo geweest. Eerst toen deze treinserie opgeknipt werd in een deel Zwolle-Nijmegen en Arnhem-Roosendaal en daarna toen er in Zwolle een jaar lang genoeg perroncapaciteit was om de trein niet op zichzelf te laten keren zoals dat heet, maar afgerangeerd werd en dan ook daadwerkelijk gereinigd werd.
Hier in Almere zijn de IC's het smerigst. De sprinters zijn over het algemeen erg schoon.
ja, maar wil je voor het spoornet in Nederland nog een nieuw Voltage naast de bestaande 1500V, 15kV (Venlo) en 25 kV
Tuurlijk, dat is leuk!
Maar nee, dat hoeft voor mij niet per sé. Derde rail kent de nodige nadelen zoals slijtage, het beperkte voltage, problemen tijdens de winter (levert wel mooie vonkenregens op) en niet geheel onbelangrijk: gevaar bij aanraking. De Nederlandse jeugd kennende wordt 'op de derde rail' lopen dan ineens een heel spannende sport.
Of dat, evolutionair gezien, als een nadeel geldt is te betwijfelen...
Nee, het gaat om 47196 stops waarvan er 374 stops zijn overgeslagen op Elst, ongeveer dezelfde cijfers (percentages) voor Arnhem-Zuid en Nijmegen-Lent. Dit bedraagt 0,79%. Dit in de periode sinds de invoering van 9 december 2012 tot 13 november 2013, dat betekent dat op station Elst iedere dag slechts 1 trein het station overslaat (gemiddeld). De ervaring zal zijn dat het een week goed gaat en bij ernstige verstoring 6 treinen de stops tussen Arnhem en Nijmegen overslaan.
Trouwens Kampen-Zuid is ook 1x overgeslagen, hoe krijg je dat voor elkaar .
Ik herinner me vaag dat een sprinter een keer een station op de Hanzelijn heeft overgeslagen doordat de (computer van de) treindienstleider de trein voor een IC aanzag.
Ik herinner me vaag dat een sprinter een keer een station op de Hanzelijn heeft overgeslagen doordat de (computer van de) treindienstleider de trein voor een IC aanzag.
Dat is geregeld gebeurd geloof ik, heb het zelf ook eens gehad bij Dronten.
Had onze opperpretpet dat niet een tijdje geleden en dat er vervolgens enorme stampij gemaakt werd? Ging om Dronten uit mijn hoofd.
Groningen zal Arriva meer gaan betalen vanwege de verhoging van de dieselaccijns. In ruil hiervoor hoeft de provincie tot zeker 2017 weer minder te betalen voor de treinen die buiten de concessie vallen
Op dinsdag 26 november 2013 21:41 schreef James1988 het volgende: Volgens mij zijn er niet zoveel werkplaatsen die ook daadwerkelijk revisies doen? Meeste vestigingen doen onderhoud afaik
Dat een werkplaats dat nu niet is houdt niet in dat er een er niet voor ingericht kan worden
Mansveld schrijft (kort samengevat):
"De NS kan niet vertellen, hoe vaak machinisten vergeten op stations te stoppen." en "Gelukkig informeert de NS de reizigers altijd vooraf dat een station zal worden overgeslagen."
DING DONG: "Dames en heren, de machinist van de Stoptrein naar Amsterdam Centraal, vertrektijd 14 uur 55, zal op het station Kampen Zuid vergeten te stoppen. Reizigers naar Kampen Zuid wordt verzocht, met de trein van 15 uur 25 te reizen."
[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 26-11-2013 22:05:36 ]
"De NS kan niet vertellen, hoe vaak machinisten vergeten op stations te stoppen." en "Gelukkig informeert de NS de reizigers altijd vooraf dat een station zal worden overgeslagen."
DING DONG: "Dames en heren, de machinist van de Stoptrein naar Amsterdam Centraal, vertrektijd 14 uur 50, zal op het station Kampen Zuid vergeten te stoppen. Reizigers naar Kampen Zuid wordt verzocht, met de trein van 15 uur 20 te reizen."
Sorrie, Kampen ligt aan de Hanzelijn en niet aan de kamperlijn .
Die Mansveld is toch niet te dom om te poepen of wel? Hoe kan NS dat "niet kunnen zeggen"?
Tsja... Met Voor Beter OV nu haar Kamerbrief aan het fileren. Werkelijk om je dood te schamen wat ze allemaal voor incompetente debielenpraat durft op te (laten) schrijven.
DING DONG: "Dames en heren, de machinist van de Stoptrein naar Amsterdam Centraal, vertrektijd 14 uur 50, zal op het station Kampen Zuid vergeten te stoppen. Reizigers naar Kampen Zuid wordt verzocht, met de trein van 15 uur 20 te reizen."
Dan gaat het toch minstens om 14:50 => 15:00 en waarschijnlijk om nog meer. Het punt dat het niet goed is staat maar je weet het toch weer een stukje erger voor te stellen dan het is. Hulde!
Tsja... Met Voor Beter OV nu haar Kamerbrief aan het fileren. Werkelijk om je dood te schamen wat ze allemaal voor incompetente debielenpraat durft op te (laten) schrijven.
Correct. Ceres-terminal, naast de USA-terminal. Stonden er vanochtend nog 7, inmiddels 50+ als het goed is. Inderdaad om ruimte vrij te maken op de dijksgracht voor de V250.
ik heb broek53 vrij hoog zitten qua betrouwbaarheid
Van mijn bronnen zelf vernomen dat het plan er ooit was, maar dat het nu op de lange baan staat. De 1700'en reactiveren kost meer geld dan het "oplevert". Oorspronkelijk was het gepland met drgl 2014, maar nu op zijn vroegst in April, als het uberhaupt door blijft gaan.
Veel ex-DDAR 1700'en zijn met defecten aan de kant gezet, en is het er in de rijdende dienst niet eens beter op geworden. Er staan locs met oa waterlekkage, olielekkage ....
Dan gaat het toch minstens om 14:50 => 15:00 en waarschijnlijk om nog meer. Het punt dat het niet goed is staat maar je weet het toch weer een stukje erger voor te stellen dan het is. Hulde!
Ik stel niets erger voor dan het is. De bediening van Kampen Zuid is een halfuursdienst. Dus de volgende trein na de aangekondigde voorbijrijder vertrekt een half uur later. Dus vertel eens: wat heb ik erger gemaakt dan het is?
(En even in de planner gekeken. Vanaf Zwolle .25 en .55, ik heb de tijden in mijn voorbeeld beide dus met 5 minuten verhoogd. Principe blijft hetzelfde.)
In de nieuwe dienstregeling rijden er avonds laat doordeweeks tussen A'dam CS en Enkhuizen rijden er na 23.39 geen treinen tussen Hoorn en Enkhuizen, na 0.09 geen richting Hoorn. Een slechte ontwikkeling. Alleen vrijdag en zaterdag rijden ze langer door.
Volgens de NS moet dat vanwege de nieuwe regeltjesgeneuk dat ingaat in 2014. Als er werkzaamheden is aan het spoor moet de hele baanvak eruit dus kan er over de tweede spoor geen treinen rijden....
Van mijn bronnen zelf vernomen dat het plan er ooit was, maar dat het nu op de lange baan staat. De 1700'en reactiveren kost meer geld dan het "oplevert". Oorspronkelijk was het gepland met drgl 2014, maar nu op zijn vroegst in April, als het uberhaupt door blijft gaan.
Veel ex-DDAR 1700'en zijn met defecten aan de kant gezet, en is het er in de rijdende dienst niet eens beter op geworden. Er staan locs met oa waterlekkage, olielekkage ....
kan ik me goed voorstellen, maar ze hebben nog tot komende zomer om iets uitgevogeld te hebben. Daarna beginnen de revisietermijnen van diverse V'tjes weer te verlopen.
In de vooravond reed er een nogal opvallende verschijning op de sporen rond Londen. Vanaf Gatwick Airport reed deze BR101 met 19 rijtuigen naar London Victoria. Een erg geheimzinnige rit, daar de BR101 geen prikspanning heeft en ook geen dieseltank.
Op dinsdag 26 november 2013 22:13 schreef Frozen-assassin het volgende: In de nieuwe dienstregeling rijden er avonds laat doordeweeks tussen A'dam CS en Enkhuizen rijden er na 23.39 geen treinen tussen Hoorn en Enkhuizen, na 0.09 geen richting Hoorn. Een slechte ontwikkeling. Alleen vrijdag en zaterdag rijden ze langer door.
Volgens de NS moet dat vanwege de nieuwe regeltjesgeneuk dat ingaat in 2014. Als er werkzaamheden is aan het spoor moet de hele baanvak eruit dus kan er over de tweede spoor geen treinen rijden....
Ik stel niets erger voor dan het is. De bediening van Kampen Zuid is een halfuursdienst. Dus de volgende trein na de aangekondigde voorbijrijder vertrekt een half uur later. Dus vertel eens: wat heb ik erger gemaakt dan het is?
Op het moment dat de trein op tijd vertrekt is er werkelijk waar geen enkele reden om een stop over te slaan. Stops worden pas overgeslagen wanneer dat buiten die ene stop een positief effect heeft. Als de trein een beetje vertraagd is of op tijd rijdt is dat er niet. Een stop overslaan leidt dus niet tot vertraging die er niet was als de stop wel gemaakt zou zijn maar tot meer vertraging die er al was.
Niet volgens de reisplanner... Er hebben al heel wat mensen geklaagd aangezien de concerten of voetbalwedstrijden op z'n vroegst elf uur afgelopen zijn. Dan moeten ze binnen negen minuten van bijvoorbeeld ArenA (HMH en Arena zelf) naar CS..
Niet volgens de reisplanner... Er hebben al heel wat mensen geklaagd aangezien de concerten of voetbalwedstrijden op z'n vroegst elf uur afgelopen zijn. Dan moeten ze binnen negen minuten van bijvoorbeeld ArenA (HMH en Arena zelf) naar CS..
Ik heb ook vrij recentelijk vernomen dat er reactivering zit aan te komen van die meuk.
Als NS geen bus inzet weet je hoe hoog ze die reizigers hebben zitten daar
Op het moment dat de trein op tijd vertrekt is er werkelijk waar geen enkele reden om een stop over te slaan. Stops worden pas overgeslagen wanneer dat buiten die ene stop een positief effect heeft. Als de trein een beetje vertraagd is of op tijd rijdt is dat er niet. Een stop overslaan leidt dus niet tot vertraging die er niet was als de stop wel gemaakt zou zijn maar tot meer vertraging die er al was.
Goed lezen! Ik maak nav de brief van Mansveld de combinatie 'vooraf aankondigen' en 'vergeten te stoppen' belachelijk!
Op dinsdag 26 november 2013 22:14 schreef b2py het volgende: [ afbeelding ] In de vooravond reed er een nogal opvallende verschijning op de sporen rond Londen. Vanaf Gatwick Airport reed deze BR101 met 19 rijtuigen naar London Victoria. Een erg geheimzinnige rit, daar de BR101 geen prikspanning heeft en ook geen dieseltank.
Het omgrenzingsprofiel lijkt me ook wel reden tot bezorgdheid
organisatie concert: wij geven een concert. Kunnen jullie de treinen verlengrn.?
NS: dat kan. Het kost ongeveer zoveel euro. De factuur sturen ze gelijk mee. Betaal je niet is het reguliere materieel inzet.
Inderdaad, misschien dat Driek even kan polsen bij NS *hint*
ROVER zou het geaccepteerd hebben namelijk...
Ik ga er morgen even achteraan. Wij overwegen te proberen het door touringcarbedrijven zoals Eurolines organiseren van busvervoer tussen de grote steden concessievrij te laten verklaren, gezien de beschamende prestaties van NS.
Ik ga er morgen even achteraan. Wij overwegen te proberen het door touringcarbedrijven zoals Eurolines organiseren van busvervoer tussen de grote steden concessievrij te laten verklaren, gezien de beschamende prestaties van NS.
Ohja, want daar hebben de mensen die laat in de avond van Amsterdam naar Bovenkarspel willen wat aan..
Ben benieuwd of de Tweede Kamer ook het geld neer gaat leggen voor stopcontacten in de trein...
Ook wel typisch: zijn we inmiddels hard op weg om stopcontacten in alle eersteklascoupés in IC's te krijgen, wil men ineens dat ze ook in alle tweedeklascoupés komen. Weg uniformiteit.
In de eerste klas zie ik ze overigens ook maar weinig gebruikt worden: veel mensen hebben echt geen opladers bij zich, alleen de flexwerkers misschien voor een laptop, maar dat zijn er niet veel over het geheel gezien. Ik denk dat stopcontacten als eersteklasfaciliteit een prima middenweg is eerlijk gezegd.
[ Bericht 31% gewijzigd door KnightSolaire op 26-11-2013 22:32:36 ]
Het gaat (mij) om de traject A'dam CS - Enkhuizen waar de laatste trein naar de stations vanaf Hoorn 23.39 vertrekt. Naar Hoorn kan je evt nog met de trein van 0.09, maar daar hebben de reizigers naar Hoogkarspel of Bovenkarspel-Flora weinig aan. NS wil na twaalf uur de baanvak sluiten voor werkzaamheden, maar geeft daar niets voor terug.
Stel dat ik 2 tickets boek: Rotterdam - Paris Nord met de Thalys, en een ticket Paris Est - München. Voor deze reis heb ik 50 minuten overstap in Parijs (die bij normale omstandigheden te doen is), en ik mis mijn trein in Paris Est door een of andere vage vertraging met de Thalys, heb je dan eigenlijk recht op om met de volgende trein mee te mogen, of is het weg geld?
ICR gaat ze krijgen als I&M het doorzet, en VIRM ook. Die komen allebei ruim voor 2022 weer gereviseerd de baan op.
Het gaat niet door als I&M het doorzet maar als I&M ervoor kiest de motie van de Tweede Kamer uit te voeren, het wordt nu in de media gepresenteerd als fait accompli maar de regering legt vaak genoeg moties naast zich neer.
ICR gaat ze krijgen als I&M het doorzet, en VIRM ook. Die komen allebei ruim voor 2022 weer gereviseerd de baan op.
Gaat dus niet gebeuren, want NS is niet verplicht om zich aan de motie te houden. Het staat niet in de huidige concessie en ik verwacht niet dat I&M bereid is om zoiets op te nemen in de concessie 2015 - 2025, want dat laat I&M liever over aan de vervoerder.
quote:
Op dinsdag 26 november 2013 22:35 schreef greavy het volgende: Stel dat ik 2 tickets boek: Rotterdam - Paris Nord met de Thalys, en een ticket Paris Est - München. Voor deze reis heb ik 50 minuten overstap in Parijs (die bij normale omstandigheden te doen is), en ik mis mijn trein in Paris Est door een of andere vage vertraging met de Thalys, heb je dan eigenlijk recht op om met de volgende trein mee te mogen, of is het weg geld?
Precies, zo'n motie betekent nog niet veel. De Tweede Kamer kan morgen ook wel een motie aannemen dat alle treinen vanaf overmorgen op tijd moeten rijden en dat het gehele openbaar vervoer tegelijkertijd gratis wordt, maar dat betekent nog niet dat het gebeurt.
Wat sowieso helpt is om het als één boeking te doen, maar ook als je dat niet doet heb je rechten.
als 1 boeking online boeken lukt op geen enkele wijze (niet via SNCF, niet via DB). Misschien dat de Treinreiswinkel oid mij daarin wel kan helpen, zal eens informeren.
Indien verwacht wordt dat de vertraging kan oplopen tot meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen: (...)
(ii) voortzetting van de reis naar de eindbestemming langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoeromstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum naar keuze van de reiziger.
Als 'ze' moeilijk doen, mag je moeilijk terug doen. Zorg dat je de EU-regels uitgeprint bij je hebt (in het Engels en/of in het Frans) met het gedeelte dat op jou van toepassing is geel gearceerd. EU-regels (en hun nationale implementatie) gaan boven de regels van een spoorwegmaatschappij, ongeacht de operator.
Bovendien, zowel Thalys als DB/SNCF zijn een lid van Railteam, dat op hun website adverteert met HOTNAT:
quote:
„Hop on the next available train“ (HOTNAT) Wanneer reizigers door vertraging van een hogesnelheidstrein van een Railteam-partner hun aansluiting missen kunnen zij , dankzij gratis ‘Hop on the next available train’-service (HOTNAT), in hetzelfde station de eerstvolgende hogesnelheidstrein nemen (onder voorbehoud van beschikbaarheid, geen zitplaatsgarantie) en hun reis vervolgen.** Dienst beschikbaar in stations waar er aansluiting is op treinen van de alliantie.
** Beschikbaar in Parijs in de loop van 2013 tussen de stations Paris Nord, Paris Est, Paris Gare de Lyon en Paris Montparnasse.
Ok, mooi. Kan ik dit veilig inplannen. Gezien de schofterig hoge InterRail-toeslag voor de Thalys (¤39), en dan de lagere toeslag voor TGV richting Stuttgart (¤13) kies ik om mijn reis zonder InterRail-dag voort te zetten. Rotterdam - Parijs voor ¤25 Parijs - München voor ¤39 Beide vroegboeken. Een InterRail-strip is ¤26,50 (10 dagen binnen 22 dagen Global-pass), dus had zonder de Thalys al op ¤45 gezeten voor die dag.
Arriva heeft weer een foto-wedstrijd, dit keer voor de nieuwe Lintjes op Almelo-Mariënberg. Stellen gaat op 1 december rijden naar de normale dienst (1x p.u.), dus dat worden leuke kruisingsfoto's: http://www.arriva.nl/nieuws/vechtdallijnen/bericht/spot-de-trein/
Oh, ik zie nu dat er ook een Thalys om 6:58 uit Rotterdam vertrekt, en om 9:35 in Parijs is. Heel dat reisadvies over het hoofd gezien. Die wordt het dus naar Parijs, zodat wij daar 1u50 overstap hebben Ook even tijd om daar een beetje rond te neuzen enzo
Op dinsdag 26 november 2013 22:14 schreef Gezicht het volgende: Is de nieuwe dienstregeling al ergens te vinden? Ben benieuwd of er iets voor mij gaat veranderen.
Kunnen we zondag mooi even jagen, morgenochtend maar even een plannetje trekken. oa Mariënberg, maar nog een paar leuke punten langs de lijn ken ik daar wel
Op de nieuwe website van HTM is de dienstregeling voor na 15 december inmiddels ook te vinden. Tramlijn 9 rijdt vanaf dan gelukkig weer rechtstreeks van Centraal Station naar het Malieveld i.p.v. de toeristische route via de binnenstad.
Op dinsdag 26 november 2013 23:13 schreef James1988 het volgende: Op de nieuwe website van HTM is de dienstregeling voor na 15 december inmiddels ook te vinden. Tramlijn 9 rijdt vanaf dan gelukkig weer rechtstreeks van Centraal Station naar het Malieveld i.p.v. de toeristische route via de binnenstad.
Zou ook kunnen, er is pasgeleden een nieuwe fietsenstalling opgeleverd bij de klant waar ik nu zit. Het is ongeveer een half uurtje lopen vanaf Den Haag CS
Goed nieuws voor de liefhebbers van Thomas Cook European Rail Timetable: er gaat een nieuwe versie komen. TCERT werd in augustus 2013 gestopt omdat American Express (eigenaar Thomas Cook) het boekwerk niet meer bij de kernactiviteiten vond passen.
Forenzen in Engeland hadden een onaangename avondspits: een brand in het seinhuis London Bridge legde een groot deel van de treindiensten lam.
Ik neem wel aan dat de pimpel erbij betrokken is? Die heeft er de afgelopen tijd een handje van auto's te koppen.
Hele AHOB ontworteld, flinke klap dus.
Nee, maar die had eerder op de avond wel bij Borne een noodstop voor een idioot die net onder de bomen doorkwam. Omdat er in de trein toch een klap gehoord was, zijn ze op onderzoek uitgegaan, maar niets gevonden. Ik mocht daardoor met de 7972 een half uur op Borne bivakkeren, om op Wierden opgeheven te worden en leeg mat terug naar Hengelo te gaan.
Door die ongein bij Colmschate wel een dienst van bijna 10 uur gedraaid vandaag.
Nee, maar die had eerder op de avond wel bij Borne een noodstop voor een idioot die net onder de bomen doorkwam. Omdat er in de trein toch een klap gehoord was, zijn ze op onderzoek uitgegaan, maar niets gevonden. Ik mocht daardoor met de 7972 een half uur op Borne bivakkeren, om op Wierden opgeheven te worden en leeg mat terug naar Hengelo te gaan.
Door die ongein bij Colmschate wel een dienst van bijna 10 uur gedraaid vandaag.
Achja, ik heb ook wel eens lang gewerkt om diverse oorzaken, ken beuren.
Stomme vraag, is er ergens tussen het eindpunt van lijn 9 in den haag en station breda een punt waar ik me fatsoenlijk om kan kleden? Of iig het beste punt waar ik me om kan kleden....
Op woensdag 27 november 2013 09:05 schreef Darkwing_Duck het volgende: Stomme vraag, is er ergens tussen het eindpunt van lijn 9 in den haag en station breda een punt waar ik me fatsoenlijk om kan kleden? Of iig het beste punt waar ik me om kan kleden....
Als je het niet vervelend vindt om je in een toiletruimte om te kleden: Den Haag Centraal heeft een heel behoorlijke toiletruimte.
Op woensdag 27 november 2013 09:24 schreef Fiorano het volgende: IC Amersfoort-Schiphol werd opgeheven wegens te hoog opgelopen vertraging... Vraag me toch echt af hoe hoog die vertraging dan wel niet was...
Dat is afhankelijk van hoeveel treinen er rijden. In de regel lijkt er iets als het volgende te gelden: Bij 4 treinen per uur wordt een vertraagde trein opgeheven bij +10. Bij 2 treinen per uur opheffen vanaf +25.
Maar in Eindhoven wordt de IC naar Venlo bij +10 er al standaard uitgemieterd. En dan vertrekt keurig op tijd uit Eindhoven vervangend materieel naar Venlo, en hebben de doorgaande reizigers dus +30.
Op woensdag 27 november 2013 09:43 schreef greavy het volgende: Maar in Eindhoven wordt de IC naar Venlo bij +10 er al standaard uitgemieterd. En dan vertrekt keurig op tijd uit Eindhoven vervangend materieel naar Venlo, en hebben de doorgaande reizigers dus +30.
Misschien heeft dat iets te maken met geplande spoorbezetting tussen Eindhoven en Venlo, waardoor een vertraagde IC achter een stoptrein en/of wat cargonauten terecht komt?
Ja, dat zou kunnen. Om x.02 vertrekken de IC's, en x.06 de goederentreinen. Elk halfuur hetzelfde. Op x.17/47 de Sprinters. Zo zitten er nog een paar goederenpaden tussen. Maar klantvriendelijk is het niet.
Als ik kijk naar de tijdwegdiagrammen (dal, avondspits, meer tijdwegdiagrammen...) lijkt het erop dat er twee goederenpaden en een sprinterpad tussen twee vertrekken van de IC Venlo (1900) zijn gepland.
Een 1900 met +10 zou dan achter de goederentrein aan moeten en zou op zijn beurt de achteropkomende sprinter naar Deurne vertragen, waardoor het goederenpad dat daarna komt weer in gedrang komt, wat mogelijk weer gevolgen heeft voor de IC naar Venlo van 30 minuten later, enzovoorts. Tussen Eindhoven en Venlo lijken er geen inhaalmogelijkheden (meer) te zijn
Als je met +10 uit Venlo vertrekt, heeft de sprinter geen last van de IC. Misschien +3, maar meer ook niet. Een goederentrein kan daar vanaf Eindhoven naar Blerick gewoon doorrammen met 80/90/100 km/h (afhankelijk wat van trein je hebt). De Sprinter is bijna nog trager dan een goederentrein daar.
Op woensdag 27 november 2013 10:06 schreef greavy het volgende: Als je met +10 uit Venlo vertrekt, heeft de sprinter geen last van de IC. Misschien +3, maar meer ook niet. Een goederentrein kan daar vanaf Eindhoven naar Blerick gewoon doorrammen met 80/90/100 km/h (afhankelijk wat van trein je hebt). De Sprinter is bijna nog trager dan een goederentrein daar.
Hmm, dan kan ik niet echt een dienstregelingtechnische reden zien voor het niet laten doorrijden van een vertraagde IC naar Venlo. Het enige dat ik me kan bedenken voor het inleggen van een vervangende trein is het op peil houden van de punctualiteitscijfers.
Passeert net een VolkerRail loc met een rijtuig of 18 DDAR richting de Westhaven. Alles door elkaar. Was ter hoogte van de Radarwegaansluiting uit mijn hoofd.
Op woensdag 27 november 2013 10:12 schreef b2py het volgende: Passeert net een VolkerRail loc met een rijtuig of 18 DDAR richting de Westhaven. Alles door elkaar. Was ter hoogte van de Radarwegaansluiting uit mijn hoofd.
Er gaan ruim 50 rijtuigen DDAR naar de Westhaven, om op de voormalige CERES-terminal gestald te worden. NSR heeft daar spoor gehuurd voor meuk te stallen, daar de Dijksgracht ruimte nodig heeft. De sporen van de CERES-terminal zijn niet vanaf de weg te fotograferen.
Hmm, dan kan ik niet echt een dienstregelingtechnische reden zien voor het niet laten doorrijden van een vertraagde IC naar Venlo. Het enige dat ik me kan bedenken voor het inleggen van een vervangende trein is het op peil houden van de punctualiteitscijfers.
Jouw reden was al legitiem. Verder kruis je met +10 ook nog eens IC van en naar Heerlen.
als ze de boel om gaan klappen ben je de overkruising in zuidelijke richting kwijt, maar krijg je er eentje in noordelijke richting voor terug. Denk dat daar wel een mouw aan te passen valt
Op woensdag 27 november 2013 10:31 schreef _JdM_ het volgende: In noordelijke richting kun je bij Boxtel ongelijkvloers doen, dus geen probleem toch?
Als de IC Den Haag straks uit Heerlen komt moet je ten zuiden van Eindhoven wel naar het rechterspoor gaan, terwijl dan de IC Venlo - Schiphol naar de middensporen moet.
Waarom moet de IC uit Heerlen ten zuiden van Eindhoven naar het rechterspoor?
IC uit Heerlen naar Den Haag laat je aankomen op spoor 5, IC uit Venlo naar Schiphol op spoor 6 (te Eindhoven). IC naar Schiphol stuur je over het rechterspoor naar Best en kan rechts naast de flyover naar Boxtel, spoortje 530 ( http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/btl-at.gif )
IC naar Den Haag stuur je over de middensporen naar Best, pakt vervolgens de Flyover naar Boxtel.
Als de IC Den Haag straks uit Heerlen komt moet je ten zuiden van Eindhoven wel naar het rechterspoor gaan, terwijl dan de IC Venlo - Schiphol naar de middensporen moet.
IC uit Heerlen naar Den Haag laat je aankomen op spoor 5, IC uit Venlo naar Schiphol op spoor 6 (te Eindhoven). IC naar Schiphol stuur je over het rechterspoor naar Best en kan rechts naast de flyover naar Boxtel, spoortje 530 ( http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/btl-at.gif )
IC naar Den Haag stuur je over de middensporen naar Best, pakt vervolgens de Flyover naar Boxtel.
Op woensdag 27 november 2013 10:52 schreef boriq het volgende: Als ik een ticket Enschede - Salzburg wil boeken, kan dat dan beter bij NSH of de DB? Verder nog iemand tips voor het boeken?
Al voor 29 euro, en tot Osnabrück is het ook nog gezellig in de eerste trein:
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik had Ahaus gebruikt en kwam ook uit op ¤29,-. ¤58,- voor een retourtje Salzburg valt iig niet over te klagen. Bedankt voor de tips.
Met een beetje mazzel heb je voor 10 euro meer een kaartje in de 1e klas. In mijn ogen is dat geen al te hoge meerprijs voor zo'n lange rit, de Duitse 1e klas stelt wel iets meer voor dan de Nederlandse.
elektrificatie Heerlen - Herzogenrath, waarna er een IC Eindhoven - Aken zou kunnen gaan rijden. Die kun je combineren met de NS-plannen Den Haag - Rotterdam - HSL - Breda - Tilburg - Eindhoven
DEN HAAG - De markt voor de ov-chipkaart moet vanaf 1 januari 2016 worden opengegooid voor andere aanbieders.
Dit voorstel is afkomstig van VVD en CU. Binnenkort wordt er in de Tweede Kamer over gestemd. Een ruime meerderheid geeft aan het te zullen steunen. Het opengooien van de markt moet de ov-chipkaart klantvriendelijker maken. De VVD en CU willen dat meer partijen zoals banken of aanbieders van mobiele telefonie de kaart gaan aanbieden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet gaan controleren of dat allemaal wel eerlijk en correct verloopt.
Ben benieuwd hoe ze dat voor zich zien, maar het lijkt me een potentieel rampzalig idee. Er zijn nu juist te veel verschillen waardoor de kaart niet goed werkt. Als ze dat oppakken dan zou de kaart een stuk beter zijn. Bijvoorbeeld één type paal met dezelfde lezer, zodat dit herkenbaar blijft, ook in de bus. Eenduidige prijzen, bijvoorbeeld weer met zones in plaats van per kilometer. Eén organisatie die naar de klant toe bereikbaar is, niet dat elke vervoerder dat zelf doet en vervolgens naar TLS wijst.
Ja man, laten we een systeem dat nu al zo complex is dat mensen die het niet vaak gebruiken het amper snappen nķg een stukje ingewikkelder maken. Zo kunnen we de niet-begrijpende klant wiens kaart niet werkt nog een stuk beter van kastje naar muur sturen, als er naast TLS nog een miljard andere organisaties bij betrokken zijn waarbij het mis kan gaan!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
elektrificatie Heerlen - Herzogenrath, waarna er een IC Eindhoven - Aken zou kunnen gaan rijden. Die kun je combineren met de NS-plannen Den Haag - Rotterdam - HSL - Breda - Tilburg - Eindhoven
En NS zou een grote vloot daarvoor geschikt materieel uit een hoge hoed kunnen toveren?
Ben benieuwd hoe ze dat voor zich zien, maar het lijkt me een potentieel rampzalig idee. Er zijn nu juist te veel verschillen waardoor de kaart niet goed werkt. Als ze dat oppakken dan zou de kaart een stuk beter zijn. Bijvoorbeeld één type paal met dezelfde lezer, zodat dit herkenbaar blijft, ook in de bus. Eenduidige prijzen, bijvoorbeeld weer met zones in plaats van per kilometer. Eén organisatie die naar de klant toe bereikbaar is, niet dat elke vervoerder dat zelf doet en vervolgens naar TLS wijst.
Inderdaad, wat een heerlijk idee weer. Niks mis met de kilometerprijs, want je betaalt nu wat je gebruikt. Met het idee van een type paaltjes ben ik het helemaal eens en dan het liefste het Thales-systeem, want dat werkt naar mijn mening het beste.
Ze krijgen zoveel informatie van reizigers, maar er wordt gewoon geen reet meegedaan en dat is gewoon hinderlijk. En op sommige vragen lijkt gewoon niemand het antwoord te weten en anders is het antwoord onder de verschillende instanties ook nog niet unaniem. Eerst dit idee maar eens verder uitwerken en dan kan je altijd wel zien wat de toekomst brengt.
Op woensdag 27 november 2013 11:31 schreef V2 het volgende: Ja man, laten we een systeem dat nu al zo complex is dat mensen die het niet vaak gebruiken het amper snappen nķg een stukje ingewikkelder maken. Zo kunnen we de niet-begrijpende klant wiens kaart niet werkt nog een stuk beter van kastje naar muur sturen, als er naast TLS nog een miljard andere organisaties bij betrokken zijn waarbij het mis kan gaan!
Hehehehhee modern! Alles moet digitaal hehehehe
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Inderdaad, wat een heerlijk idee weer. Niks mis met de kilometerprijs, want je betaalt nu wat je gebruikt. Met het idee van een type paaltjes ben ik het helemaal eens en dan het liefste het Thales-systeem, want dat werkt naar mijn mening het beste.
Ze krijgen zoveel informatie van reizigers, maar er wordt gewoon geen reet meegedaan en dat is gewoon hinderlijk. En op sommige vragen lijkt gewoon niemand het antwoord te weten en anders is het antwoord onder de verschillende instanties ook nog niet unaniem. Eerst dit idee maar eens verder uitwerken en dan kan je altijd wel zien wat de toekomst brengt.
Het probleem met de kilometerprijs is dat als de bus omrijdt ik moet betalen, ook al kan ik er niks aan doen. Daarnaast is het weinig voorspelbaar. Ik zou niet weten hoeveel kilometer het vanaf mijn huis naar het station is.
Dat het voor de consument/klant/reiziger onhandiger, duurder of omslachtiger wordt is verder ook nog nooit een belemmering geweest om iets niet door te voeren
Betalen per kilometer is weliswaar eerlijk, maar het zou eerlijker zijn om de hemelsbrede afstand tussen twee haltes te gebruiken ipv de daadwerkelijk gereden kilometers. Dat is wel zo eerlijk voor reizigers als de bus een omweg moet nemen.
Op woensdag 27 november 2013 11:53 schreef James1988 het volgende: Betalen per kilometer is weliswaar eerlijk, maar het zou eerlijker zijn om de hemelsbrede afstand tussen twee haltes te gebruiken ipv de daadwerkelijk gereden kilometers. Dat is wel zo eerlijk voor reizigers als de bus een omweg moet nemen.
Maar dat betaalde je vroeger ook niet met de strippenkaart. Wel was het toen allemaal wat groffer, dus je zag het minder snel.
Wordt dat spul niet allemaal voor de Benelux gebruikt?
Zou het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld VIRM te gaan slepen met een Traxx-loc?
Lijkt me vrij kansloos Je kunt natuurlijk binnenlands ICR best ombouwen voor meerdere spanningen, dat is eigenlijk het enige verschil. Desnoods laat je die dan de Benelux verzorgen, aangezien DVIS wat minder moeilijk doet dan EBA
Lijkt me vrij kansloos Je kunt natuurlijk binnenlands ICR best ombouwen voor meerdere spanningen, dat is eigenlijk het enige verschil. Desnoods laat je die dan de Benelux verzorgen, aangezien DVIS wat minder moeilijk doet dan EBA
Ik zat me vooral af te vragen of er wel voldoende ICRm is om zowel Benelux als Den Haag-Eindhoven via de HSL te rijden. Natuurlijk is VIRM nogal aan de zware kant om slechts als wagons te gaan gebruiken.
Ik moest overigens wel even googlen om uit te vinden wat DVIS en EBA betekent.