Niemand hier op FOK! denk ik.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:06 schreef trigt013 het volgende:
vraag het aan je vriendin......oh ja die heb je niet
ik heb er 1....quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:08 schreef winkelwagenworstje het volgende:
[..]
Niemand hier op FOK! denk ik.
ouchquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:06 schreef trigt013 het volgende:
vraag het aan je vriendin......oh ja die heb je niet
Wat is een relatie voor jou? Er bestaan veel soorten relaties.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:12 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ouch
Anyway, jullie relatie draait dus alleen om de seks? Dus als de seks minder wordt maak je het uit? Lekker oppervlakkige kutrelatie dan.
moeilijk te definiëren, maar absoluut iets anders dan friends with benefits. Het heeft meer te maken met liefde, je veilig voelen, alles kunnen bespreken enzo, niet om haar plezier te onthouden.quote:
Je kan ook bij elkaar blijven en wel anderen neuken natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:59 schreef aequus het volgende:
Omdat dat het punt van een relatie is, dat je [alleen] bij elkaar blijft?
Anders kan je net zo goed alles wat los en vast zit neuken en achterlaten
Dus volgens jou is het óf vreemdgaan en bij elkaar blijven als de seks wat minder wordt, óf uit elkaar gaan?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:12 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ouch
Anyway, jullie relatie draait dus alleen om de seks? Dus als de seks minder wordt maak je het uit? Lekker oppervlakkige kutrelatie dan.
Probeer dan te definiëren welke soort relatie je zou willen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:14 schreef Suteibum het volgende:
[..]
moeilijk te definiëren, maar absoluut iets anders dan friends with benefits. Het heeft meer te maken met liefde, je veilig voelen, alles kunnen bespreken enzo, niet om haar plezier te onthouden.
dat was een reactie op dat monogame seks blijkbaar de kern van een relatie vormt. Niet perse mijn overtuiging dusquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:15 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dus volgens jou is het óf vreemdgaan en bij elkaar blijven als de seks wat minder wordt, óf uit elkaar gaan?
Je kan niet gewoon genoegen nemen met wat minder seks eventueel?
Dat zeggen we toch.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:16 schreef Suteibum het volgende:
Even voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet waarom je dat niet achter de rug van je partner om mag doen, misschien dat vreemdgaan niet de term is die ik had moeten gebruiken. de vraag is waarom het de standaard is om monogaam te zijn ipv een open relatie. Wat is de psychologie daar achter? Wat is er op tegen als je partner seks met een ander heeft, en waarom spreken we allemaal standaard af om dat niet meer te doen.
ik wil niet dat mn vriendin seks met een ander heeft, net als bijna iedereen. Waar ik niet de vinger achter krijg is waarom we dat allemaal zo erg zouden vinden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:18 schreef complicate het volgende:
[..]
Dat zeggen we toch.
Hangt af van welk relatie je kiest. Vandaar dat ik je vraag hoe zie je een relatie? Er kan geen juist of fout antwoorden bestaan, het draait om JOUW visie over relatie. Vertel (als je wilt)
Ik ben benieuwd![]()
Voor veel mensen is het moeilijk om seks en liefde los te zien, als je wat onzeker bent, maakt dat het ook moeilijker.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:16 schreef Suteibum het volgende:
Even voor de duidelijkheid, mijn vraag is niet waarom je dat niet achter de rug van je partner om mag doen, misschien dat vreemdgaan niet de term is die ik had moeten gebruiken. de vraag is waarom het de standaard is om monogaam te zijn ipv een open relatie. Wat is de psychologie daar achter? Wat is er op tegen als je partner seks met een ander heeft, en waarom spreken we allemaal standaard af om dat niet meer te doen.
als jij dat 'normaal' vind, is dat verder jouw keuze…. Er is geen enkel dwang om zoiets niet in een relatie te bespreken en als beide partners er verder geen probleem mee hebben om niet monogaam te zijn, kan dat ook best 'normaal' voor beide personen zijn..quote:Op zaterdag 23 november 2013 11:58 schreef Suteibum het volgende:
Maar waarom zijn relaties normaal gesproken eigenlijk monogaam?
Waarom zou jij het erg vinden?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:21 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ik wil niet dat mn vriendin seks met een ander heeft, net als bijna iedereen. Waar ik niet de vinger achter krijg is waarom we dat allemaal zo erg zouden vinden.
Het is JULLIE keuze hé, als ze het niet erg vindt dat je met een ander neukt dan mag je dat doen hé.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:21 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ik wil niet dat mn vriendin seks met een ander heeft, net als bijna iedereen. Waar ik niet de vinger achter krijg is waarom we dat allemaal zo erg zouden vinden.
ik probeer een iets algemener onderwerp aan te snijden dan mijn eigen relatie. Het komt alleen niet zo van de grondquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou jij het erg vinden?
Omdat ego, onzekerheid, waarden en normen, niet (willen) delen, je voelt je niet speciaal meer, kan vies aanvoelen, eventuele ziektes en noem het maar op. Het doet ook afbreuk aan het vertrouwen en de intimiteit. Je gaat jezelf vergelijken en dan komen de 'Wat als...'-vragen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:21 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Het antwoord is emotie. Die verschilt van persoon tot persoon.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:21 schreef Suteibum het volgende:
[..]
waarom zou je daar niet voor kiezen? Is het alleen jaloezie?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:28 schreef complicate het volgende:
TS, het gaat om AFSPRAKEN:
Monogamie: je hebt seks met 1 persoon (jouw vriendin of maatje)
Polygamie: Je hebt seks met verschillende vrouwen, maar jouw vriendin is op de hoogte
Polyandrie: Ze heeft seks met verschillende mannen , maar je bent op de hoogte
Waarom mensen voor polygamie of polyandrie kiezen is mij absoluut niet duidelijk
Kun je het gevoelsmatig echt niet aanvoelen waarom vreemdgaan (of je partner delen) niet zo fijn is?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:30 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ik probeer een iets algemener onderwerp aan te snijden dan mijn eigen relatie. Het komt alleen niet zo van de grond
De vraag wordt gesteld omdat je wellicht kan bedenken waarom anderen het geen goed idee vinden,als je weet waarom je het zélf geen goed idee vindt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:30 schreef Suteibum het volgende:
[..]
ik probeer een iets algemener onderwerp aan te snijden dan mijn eigen relatie. Het komt alleen niet zo van de grond
Omdat gevoelens. Je hart en verstand zitten elkaar telkens in de weg.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:31 schreef Suteibum het volgende:
[..]
waarom zou je daar niet voor kiezen? Is het alleen jaloezie?
Goei vraagquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:31 schreef Suteibum het volgende:
[..]
waarom zou je daar niet voor kiezen? Is het alleen jaloezie?
Dit klinkt een beetje raar zoquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Omdat ego, onzekerheid, waarden en normen, niet (willen) delen, je voelt je niet speciaal meer, kan vies aanvoelen, eventuele ziektes en noem het maar op. Het doet ook afbreuk aan het vertrouwen en de intimiteit. Je gaat jezelf vergelijken en dan komen de 'Wat als...'-vragen.
Als je anderen wil (blijven) neuken, stap dan niet in een monogame relatie. Bespreek het van tevoren en maak 't een open relatie. Dan is het ook geen vreemdgaan meer.
Maar hoe denk jij dan bijvoorbeeld over trio's enzo?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Goei vraag,
Ik weet het eigenlijk niet, maar ik weet dat in sommige culturen het absoluut geen probleem is en dat vrouwen geen problemen hebben voor polygamie en of polyandrie.
Dus volgens mij heeft het met cultuur en opvoelding te maken. Wat denk je?
Waarom klinkt dat raar?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:34 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje raar zo
Dat snap ik, maar ik wil juist weten wat anderen hier als reden voor aandragen. In mn eentje over een onderwerp nadenken heb ik fok niet voor nodigquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:32 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
De vraag wordt gesteld omdat je wellicht kan bedenken waarom anderen het geen goed idee vinden,als je weet waarom je het zélf geen goed idee vindt.
gevoelsmatig ja, het waarom neequote:Op zaterdag 23 november 2013 12:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kun je het gevoelsmatig echt niet aanvoelen waarom vreemdgaan (of je partner delen) niet zo fijn is?
Oh trio's meer questie is van experiment (erotica) , want je gaat je niet "binden" aan 2 personen hé.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:35 schreef DW457 het volgende:
[..]
Maar hoe denk jij dan bijvoorbeeld over trio's enzo?
Ik weet niet of je kan stellen of het uit onzekerheid voortkomt, het is volgens mij gewoon net als smaak, de een heeft dat gevoel van jaloesie wel, de ander heeft dat minder/niet. Ik denk niet dat je daar echt wat aan kan doen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:35 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik wil juist weten wat anderen hier als reden voor aandragen. In mn eentje over een onderwerp nadenken heb ik fok niet voor nodig
Volgens mij komt het in de meeste gevallen voort uit een stukje onzekerheid. Je voelt je bedreigt als je partner seks heeft met een ander.
Volgens mij heeft het niets met gevoelens of jaloezie te maken hoor.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik weet niet of je kan stellen of het uit onzekerheid voortkomt, het is volgens mij gewoon net als smaak, de een heeft dat gevoel van jaloesie wel, de ander heeft dat minder/niet. Ik denk niet dat je daar echt wat aan kan doen.
Belangrijk hierbij is denk ik vooral de scheiding tussen seks en liefde. Seks hebben met een ander is in mijn ogen minder erg dan verliefd worden op een ander.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:35 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik wil juist weten wat anderen hier als reden voor aandragen. In mn eentje over een onderwerp nadenken heb ik fok niet voor nodig
Volgens mij komt het in de meeste gevallen voort uit een stukje onzekerheid. Je voelt je bedreigt als je partner seks heeft met een ander.
Maar ga je je dan ook echt direct binden als je seks hebt met een ander, of is het gebaseerd op pure lust? In mijn optiek zijn dat twee verschillende zaken die wel met elkaar in verband kunnen staan, maar dat niet perse het geval hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:36 schreef complicate het volgende:
[..]
Oh trio's meer questie is van experiment (erotica) , want je gaat je niet "binden" aan 2 personen hé.
Tenzij letterlijk binden
Klopt het niet?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:34 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje raar zo
Het heeft alles met gevoelens te maken, of het kwetst je als je partner een ander neukt, of het kwetst je niet. Als het je kwetst levert het gevoelens van jaloesie, verdriet, pijn, woede en zelfs angst op.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het niets met gevoelens of jaloezie te maken hoor.
Exact, je snapt hetquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:38 schreef DW457 het volgende:
[..]
Belangrijk hierbij is denk ik vooral de scheiding tussen seks en liefde. Seks hebben met een ander is in mijn ogen minder erg dan verliefd worden op een ander.
[..]
Maar ga je je dan ook echt direct binden als je seks hebt met een ander, of is het gebaseerd op pure lust? In mijn optiek zijn dat twee verschillende zaken die wel met elkaar in verband kunnen staan, maar dat niet perse het geval hoeft te zijn.
Dat is raar. Als je het gevoelsmatig aanvoelt, weet je precies waarom je je meisje niet wil delen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:36 schreef Suteibum het volgende:
[..]
gevoelsmatig ja, het waarom nee
Maar dat gevaar is er ook bij gewone omgang met iemand, ik durf zelfs te stellen dat dat gevaar groter is bij gewone omgang dan bij een keertje neuken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Klopt het niet?
Ik wil gewoon niet delen. Omdat dat veiliger aanvoelt voor mij, want wat als ze zich emotioneel bindt met een ander na de seks? Of wat als de ander haar beter bevalt qua innerlijk én uiterlijk. Wat als ik niet meer genoeg ben?
Ik kan nog zo'n hele tijd doorgaan, maar dit zijn een aantal vragen die in me opkomen.
Omg, nee, niet ALLES heeft met gevoelens te makenquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Het heeft alles met gevoelens te maken, of het kwetst je als je partner een ander neukt, of het kwetst je niet. Als het je kwetst levert het gevoelens van jaloesie, verdriet, pijn, woede en zelfs angst op.
Als mijn vriendin vreemd zou gaan zou ik vooral boos zijn, als ze verliefd wordt zou ik niet boos zijn denk ik, kun je volgens mij weinig aan doen namelijk, maar ik zou het inderdaad ook veel erger vinden, en behoorlijk twijfelen aan mn relatie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:38 schreef DW457 het volgende:
[..]
Belangrijk hierbij is denk ik vooral de scheiding tussen seks en liefde. Seks hebben met een ander is in mijn ogen minder erg dan verliefd worden op een ander.
Kat op het spek binden. Waarom zou je de kans verhogen in jouw nadeel?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat gevaar is er ook bij gewone omgang met iemand, ik durf zelfs te stellen dat dat gevaar groter is bij gewone omgang dan bij een keertje neuken.
Dat is als vragen aan iemand die hoogtevrees heeft waarom hij er niet van houdt om op grote hoogte te zijn. Ja dan wordt ik bang, dat is het gevoel, waar dat dan vandaan komt is vaak veel minder duidelijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:41 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat is raar. Als je het gevoelsmatig aanvoelt, weet je precies waarom je je meisje niet wil delen.
Deze denk ik toch echt wel..quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:42 schreef complicate het volgende:
[..]
Omg, nee, niet ALLES heeft met gevoelens te maken
Omdat hij in het eerste stukje overkomt alsof het altijd zo zal zijn, in het algemeen, iedereen wordt er onzeker van, het doet altijd afbreuk aan vertrouwen en intimiteit, iedereen gaat zichzelf vergelijken met de ander...quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:35 schreef DW457 het volgende:
[..]
Maar hoe denk jij dan bijvoorbeeld over trio's enzo?
[..]
Waarom klinkt dat raar?
Niet alles nee, maar dit wel. Geef me anders een reden anders dan gevoel waarom je partner niet met anderen mag neuken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:42 schreef complicate het volgende:
[..]
Omg, nee, niet ALLES heeft met gevoelens te maken
Wat dan?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het niets met gevoelens of jaloezie te maken hoor.
Dank jequote:Op zaterdag 23 november 2013 12:40 schreef complicate het volgende:
[..]
Exact, je snapt het![]()
Het gaat om lust versus "liefde" en wat liefde betreft hangt het af hoe beide personen liefde definiëren
Die kans is zeker groter bij gewone omgang. Gewone omgang kan zoveel spannender zijn dan gewoon een keer seks hebben. Bij gewone omgang ontstaan de crushes en is de spanning veel groter juist omdat het nog niet tot seks is gekomen en je hierover wel gaat fantaseren als je de ander interessant vindt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat gevaar is er ook bij gewone omgang met iemand, ik durf zelfs te stellen dat dat gevaar groter is bij gewone omgang dan bij een keertje neuken.
Precies. Wanneer je iemand gevoelsmatig verliest omdat de ander verliefd wordt op een ander is de kans op einde relatie veel groter dan wanneer de ander een keertje seks heeft met een ander.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:42 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Als mijn vriendin vreemd zou gaan zou ik vooral boos zijn, als ze verliefd wordt zou ik niet boos zijn denk ik, kun je volgens mij weinig aan doen namelijk, maar ik zou het inderdaad ook veel erger vinden, en behoorlijk twijfelen aan mn relatie.
Je doet heel denigrerend over polygamie.. Waarom zou je geen liefde kunnen voelen voor drie vrouwen tegelijk?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:40 schreef complicate het volgende:
[..]
Exact, je snapt het![]()
Het gaat om lust versus "liefde" en wat liefde betreft hangt het af hoe beide personen liefde definiërenWant in sommige culturen is polygamie ook liefde
![]()
Hoe verhoog je de kans daarop dan door seks?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:42 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kat op het spek binden. Waarom zou je de kans verhogen in jouw nadeel?
Het klopt wel, alleen uit die post blijkt ontzéttend duidelijk dat jij monogaam bent en het lijkt alsof je open relaties gewoon totaal niet vertrouwt ofzoquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Klopt het niet?
Ik wil gewoon niet delen. Omdat dat veiliger aanvoelt voor mij, want wat als ze zich emotioneel bindt met een ander na de seks? Of wat als de ander haar beter bevalt qua innerlijk én uiterlijk. Wat als ik niet meer genoeg ben?
Ik kan nog zo'n hele tijd doorgaan, maar dit zijn een aantal vragen die in me opkomen.
Think out of the box. Er bestaan veel redenen die niets met gevoelens te maken hebben.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet alles nee, maar dit wel. Geef me anders een reden anders dan gevoel waarom je partner niet met anderen mag neuken.
Oeh, dat is ook een interessante kwestie inderdaad. Kan je verliefd zijn op meerdere personen tegelijkertijd? Dus wanneer je een crush op een ander krijgt, betekend dit dan automatisch dat je liefde voor je huidige lover minder is of wordt...?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je doet heel denigrerend over polygamie.. Waarom zou je geen liefde kunnen voelen voor drie vrouwen tegelijk?
Ik kan je anders precies vertellen waarom ik hoogtevrees heb.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:44 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Dat is als vragen aan iemand die hoogtevrees heeft waarom hij er niet van houdt om op grote hoogte te zijn. Ja dan wordt ik bang, dat is het gevoel, waar dat dan vandaan komt is vaak veel minder duidelijk.
Ik zeg toch juist dat het mogelijk is, maar eeeuuuh het gaat om afsprakenquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je doet heel denigrerend over polygamie.. Waarom zou je geen liefde kunnen voelen voor drie vrouwen tegelijk?
Zo zie jij het.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:42 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kat op het spek binden. Waarom zou je de kans verhogen in jouw nadeel?
Noem er eens wat dan over dit onderwerp.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:47 schreef complicate het volgende:
[..]
Think out of the box. Er bestaan veel redenen die niets met gevoelens te maken hebben.
Mensen die "liefde" verwarren met "verliefdheid" en "lust"quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:48 schreef DW457 het volgende:
[..]
Oeh, dat is ook een interessante kwestie inderdaad. Kan je verliefd zijn op meerdere personen tegelijkertijd? Dus wanneer je een crush op een ander krijgt, betekend dit dan automatisch dat je liefde voor je huidige lover minder is of wordt...?
Niets mis met monogamie. Maar mensen die het vreemd vinden dat ik poly ben gaan meestal uit van de gedachte dat de ene relatie iets over de andere zegt (hij houdt van iemand anders dus dan niet van mij) en halen er uitspraken over delen bij (nee sorry, je bezit iemand niet. Dan kan je ook niet delen).quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:16 schreef Suteibum het volgende:
Kan je zeggen, maar dat doet niets af aan mijn vraag. Kan je van meerdere mensen tegelijkertijd houden op een liefdevolle manier?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:50 schreef complicate het volgende:
[..]
Mensen die "liefde" verwarren met "verliefdheid" en "lust"
amaii, je meent het dus: 1 voorbeeld? Cultuur of moet ik ook uitleggen hoe culturen verschillen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Noem er eens wat dan over dit onderwerp.
Ja, ik zie niet in waarom dat anders zou zijn bij de vorm van een partner relatie dan bij andere vormen van liefde.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Kan je zeggen, maar dat doet niets af aan mijn vraag. Kan je van meerdere mensen tegelijkertijd houden op een liefdevolle manier?
Ik welquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Kan je zeggen, maar dat doet niets af aan mijn vraag. Kan je van meerdere mensen tegelijkertijd houden op een liefdevolle manier?
Ehquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:49 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik zeg toch juist dat het mogelijk is, maar eeeuuuh het gaat om afspraken
komt op mij over alsof je er niet in gelooft.quote:Want in sommige culturen is polygamie ook liefde![]()
En wat is dat anders dan gevoel, we hebben afgesproken dat dat zo werkt omdat dat zo en zo moet voelen? Aangeleerd gedrag qua gevoel(als we het over dit onderwerp hebben dan).quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:52 schreef complicate het volgende:
[..]
amai, je meent het dus: 1 voorbeeld? Cultuur of moet ik ook uitleggen hoe culturen verschillen?
Het doet wel veel aan je vraag hoor, want het zijn 3 verschillende dingen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waar ik trouwens wel over struikel is het dikgedrukte gedeelte in de quote. Daar zit denk ik ook gelijk het antwoord op je vraag in verwerkt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:16 schreef Suteibum het volgende:
Waarom niet?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:54 schreef complicate het volgende:
[..]
Het doet wel veel aan je vraag hoor, want het zijn 3 verschillende dingen.
En, NEEN
Natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Tja in sommige culturen hebben vrouwen zelfs geen "recht" op gevoelens , laat staan dat ze een keuze zouden hebben om voor een polygame relatie te kiezenquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:53 schreef erodome het volgende:
[..]
En wat is dat anders dan gevoel, we hebben afgesproken dat dat zo werkt omdat dat zo en zo moet voelen? Aangeleerd gedrag qua gevoel(als we het over dit onderwerp hebben dan).
Hoe verhoog je de kans op minder ongelukken in het verkeer? Door alleen mensen met een rijbewijs toe te laten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe verhoog je de kans daarop dan door seks?
Is er ook seks in dat tweede geval? In dat geval zijn ze allebei zijn onwenselijk, maar dat tweede zou me nog meer pijn doen, denk ik. Niet alleen gaat ze dan fysiek vreemd, maar ook op een emotioneel niveau.quote:Wat is "gevaarlijker", iemand die tijdens een avond uitgaan iemand tegenkomt, daarmee seks heeft en in de ochtend doei zegt, of 2 mensen die heel veel samen zijn, praten over vanalles en nog wat, een diepe emotionele binding krijgen?
Ja, en dat is dus het verschil tussen mensen die openstaan voor een open relatie. Ik wil die pijn niet voelen, dus probeer ik het te voorkomen.quote:Daarnaast, als ik het over mijn eigen relatie heb, ik ben niet zo bang dat ik hem kwijtraak aan een ander, ben vrij zeker van zijn gevoel voor mij. Maar ben er ook van overtuigt dat als hij wat anders zou kunnen krijgen wat hem beter lijkt dat hij maar moet gaan. Zou pijn doen, dat wel, maar het is niet anders, hem vasthouden heeft geen zin, hij zal toch uit eigen beweging moeten willen blijven, niet omdat ik hem "gevangen" hou.
En cultuur zet natuurlijk gevoelens compleet buiten spelquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:52 schreef complicate het volgende:
[..]
amaii, je meent het dus: 1 voorbeeld? Cultuur of moet ik ook uitleggen hoe culturen verschillen?
Als je de vraag letterlijk beantwoord en het dus alleen over jou persoonlijk hebt dan zeg ik niets, daar is niets mis mee. Als je met die nee bedoelt dat niemand dat kan komt dat nogal bekrompen op me over.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:54 schreef complicate het volgende:
[..]
En, NEEN
Meisje toch, ja hoor, heb je al een curcus cultuur gehad?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:55 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
En cultuur zet natuurlijk gevoelens compleet buiten spel
En dit geeft ook aan dat je er niet in gelooft.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:54 schreef complicate het volgende:
[..]
En, NEEN
Maar dat doet niets af van het gevoel, het is dan aangeleerd om je daar niet druk om te maken. Weet jij hoe die vrouwen in hun hart denken, want niet toegestaan iets te uiten betekend niet dat het er niet is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:55 schreef complicate het volgende:
[..]
Tja in sommige culturen hebben vrouwen zelfs geen "recht" op gevoelens , laat staan dat ze een keuze zouden hebben om voor een polygame relatie te kiezen
Ik ben blij dat je 'lijkt' zegt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:47 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Het klopt wel, alleen uit die post blijkt ontzéttend duidelijk dat jij monogaam bent en het lijkt alsof je open relaties gewoon totaal niet vertrouwt ofzo
Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze er niet zíjn, die gevoelens.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:55 schreef complicate het volgende:
[..]
Tja in sommige culturen hebben vrouwen zelfs geen "recht" op gevoelens , laat staan dat ze een keuze zouden hebben om voor een polygame relatie te kiezen
Klopt, maar het probleem is dat die vrouwen het zo aangeleerd hebben en dat ze zelfs niet weten wat gevoelens zijn.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat doet niets af van het gevoel, het is dan aangeleerd om je daar niet druk om te maken. Weet jij hoe die vrouwen in hun hart denken, want niet toegestaan iets te uiten betekend niet dat het er niet is.
hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:54 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waar ik trouwens wel over struikel is het dikgedrukte gedeelte in de quote. Daar zit denk ik ook gelijk het antwoord op je vraag in verwerkt.
Het is ook niet goed dat monogamie in sommige culturen niet mogelijk is, net zoals dat het niet goed is als polyamorie niet mogelijk is. Laat iedereen lekker zijn gevoel volgen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:58 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt, maar het probleem is dat die vrouwen het zo aangeleerd hebben en dat ze zelfs niet weten wat gevoelens zijn.
Ach meisje, heb je vriendinnnen uit andere culturen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:57 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze er niet zíjn, die gevoelens.
Nu doe je het weer, ik wil die pijn niet voelen, dus wil ik geen open relatie, alsof mensen met een open relatie die pijn wel voelen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:55 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe verhoog je de kans op minder ongelukken in het verkeer? Door alleen mensen met een rijbewijs toe te laten.
Hoe verhoog je de kans dat je vriendin niet meer hetzelfde naar je kijkt? Door haar met andere mannen intiem te laten worden. Om het even plat te zeggen.
[..]
Is er ook seks in dat tweede geval? In dat geval zijn ze allebei zijn onwenselijk, maar dat tweede zou me nog meer pijn doen, denk ik. Niet alleen gaat ze dan fysiek vreemd, maar ook op een emotioneel niveau.
[..]
Ja, en dat is dus het verschil tussen mensen die openstaan voor een open relatie. Ik wil die pijn niet voelen, dus probeer ik het te voorkomen.
Maar dat kan ook door de verschillende karakters komen. Ik ben iemand die tevreden is met middelmatigheid, terwijl anderen altijd het beste willen. Tja.
Ik denk werkelijk niet dat je de kans daarmee verhoogt. De enige manier om iemand anders naar je te laten gaan kijken ben je zelf, als jij een goede relatie hebt, een goede partner bent kan niets dat zomaar veranderen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:55 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe verhoog je de kans op minder ongelukken in het verkeer? Door alleen mensen met een rijbewijs toe te laten.
Hoe verhoog je de kans dat je vriendin niet meer hetzelfde naar je kijkt? Door haar met andere mannen intiem te laten worden. Om het even plat te zeggen.
In het 2de geval geen seks.quote:Is er ook seks in dat tweede geval? In dat geval zijn ze allebei zijn onwenselijk, maar dat tweede zou me nog meer pijn doen, denk ik. Niet alleen gaat ze dan fysiek vreemd, maar ook op een emotioneel niveau.
Die pijn kan je niet voorkomen, iemand wil blijven of niet.quote:Ja, en dat is dus het verschil tussen mensen die openstaan voor een open relatie. Ik wil die pijn niet voelen, dus probeer ik het te voorkomen.
Maar dat kan ook door de verschillende karakters komen. Ik ben iemand die tevreden is met middelmatigheid, terwijl anderen altijd het beste willen. Tja.
quote:Voor mij is het poly zijn (meerdere duurzame relaties tegelijk) een belangrijk deel van wie ik ben. Als je dan zegt dat het onzin is dan doet dat gewoon pijn, al kennen we elkaar niet eens zo goed. Ik heb twee leuke meisjes, een die je kent en die bij me woont en een die ergens anders woont. De relatie die ik met de ene heb doet niet onder voor de relatie die ik met de ander heb. Ik hou niet opeens minder van iemand als ik ook van iemand anders hou. Het enige dat ik niet kan delen is verliefdheid; als ik stapelverliefd ben op iemand moet ik oppassen dat ik mijn andere meisje(s) niet vergeet. Maar zoals jij ook zult weten komt na verliefdheid het houden van, en dan is er nou eenmaal voor meer dan 1 persoon plek bij mij.
"Ik wil toch liever echte liefde" is een opmerking die vaak naar boven komt als ik eerlijk zeg dat ik poly ben. Hoe mensen toch iedere keer denken te kunnen weten hoe "echt" de relaties zijn die ik heb ontgaat me, maar de onwil om te snappen dat het voor andere mensen anders kan werken frustreert enorm. Het is echt vervelend om deels "in de kast" te moeten zitten omdat je anders te maken krijgt met vooroordelen en onbegrip. Ik heb af en toe echt het gevoel mijn relaties tekort te doen door niet gewoon openlijk te erkennen dat ze er zijn, maar zeker in werk kan het (nog) niet.
Polyamorie en open relaties komen in duizend vormen voor, het mooie is dat zoals in iedere gezonde relatie communicatie en respect altijd voorop staan. Ik hoef niet persé zes vriendinnen te hebben, ik sluit het echter ook niet uit. Ik geloof niet dat het zin heeft om wanhopig achter een relatie aan te jagen, ik geloof dat dat soort dingen gebeuren als ze moeten gebeuren en laat het dan ook toe.
S is zelf monogaam, heeft geen ruimte voor meer dan één persoon in haar leven. Dat is prima, maar ze weet dat het ook anders mag als ze zich daar prettig bij voelt. S weet ook dat een relatie die ik met een ander heb niets zegt over de relatie die ik met haar heb, ik hou niet opeens minder van haar als ik ook van een ander hou. Om er maar een cliche uitspraak tegenaan te gooien: "Liefde word niet minder als je het deelt". S. is ook niet jaloers als ik gelukkig ben met een ander, het tegenovergestelde juist: Jalief.
Ik verwacht echt niet dat jij nu zelf anders in relaties gaat staan, ik vind dat ik wel van je mag verwachten dat je probeert om te accepteren dat het voor andere mensen anders kan werken en dat je niet de relaties van xx, xx, xx en mij diskwalificeert als onzin. Want dat is niet provoceren of op tenen trappen, dat is gewoon ons pijn doen en de manier waarop wij leven, waarin wij onszelf gevonden hebben als "nep" wegzetten. Een beetje wederzijds respect voor elkaar is niet vreemd om te vragen.
Oh en je mag het altijd ter discussie stellen hoor, als je echt open staat voor wat ik of een ander te zeggen heeft dan probeer ik graag duidelijk te maken hoe het voor mij werkt. Elkaar proberen te begrijpen is altijd goed.
Iets doen achter de rug om van je partner is per definitie al fout. Of het nu om seks gaat of om dingen kopen waar afspraken over zijn gemaakt, je bedriegt je partner en dat is sowieso niet goed. Op die manier schaadt je immers het vertrouwen en in mijn optiek is vertrouwen de fundering van een goede en gezonde relatie.quote:
Joh.quote:
Als je zo denkt, moet je niet stappen in een monogame relatie. Met een monogame relatie leg je jezelf allemaal beperkingen op. Als je zulke behoeften hebt, is het verkeerd om je überhaupt te binden aan één persoon.quote:Je kan het ook zien als: voldoen in een behoefte die er kennelijk is. Als die behoefte er is en hij mag er van zn relatie niet mee, is de kans wellicht wel groter dat hij het tóch gaat zoeken bij een ander en er uiteindelijk ook mee vandoor gaat.
Nogal een vergaande bewering die ik niet herken om eerlijk te zijn.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:58 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt, maar het probleem is dat die vrouwen het zo aangeleerd hebben en dat ze zelfs niet weten wat gevoelens zijn.
quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
Iets doen achter de rug om van je partner is per definitie al fout. Of het nu om seks gaat of om dingen kopen waar afspraken over zijn gemaakt, je bedriegt je partner en dat is sowieso niet goed. Op die manier schaadt je immers het vertrouwen en in mijn optiek is vertrouwen de fundering van een goede en gezonde relatie.
Dan lijkt mij dat je relatie niet is gebaseerd op liefde, want dan wil je niet eens een ander neukenquote:Op zaterdag 23 november 2013 12:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je kan ook bij elkaar blijven en wel anderen neuken natuurlijk.
O en rondneuken met jan en alleman is natuurlijk iets heel anders dan een relatie hebben, dus dat kun je niet 'net zo goed' doen. Je haalt meer uit een relatie dan alleen losse seks.
Wat je dan evt naast een relatie met een ander wél weer alleen daaruit haalt.
Overigens wil dit relaas niet zeggen dat ik vreemdgaan goedkeur, voor de duidelijkheid. Ik denk alleen wél dat het geen onmogelijkheid is dat het ooit zal gebeuren, in geen enkele relatie.
En in sommige culturen gaan ze zelfs zo ver om de vrouw haar clitoris weg te snijden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Nogal een vergaande bewering die ik niet herken om eerlijk te zijn.
Lees je ook waar ik op reageer? Ik zeg ook nog 'die pijn', waar ik verwijs naar het volgende:quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:00 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nu doe je het weer, ik wil die pijn niet voelen, dus wil ik geen open relatie, alsof mensen met een open relatie die pijn wel voelen.
Dat is wat erodome zei.quote:Zou pijn doen, dat wel,
Jahaaa. Ik heb het dan ook over verhogen van kansen. Zucht. Als je iedereen in het verkeer toelaat, is de kans groter dat er meer voetgangers en fietsers gewond raken. Ja, ook met een rijbewijs is niet iedereen veilig, maar de kans wordt in ieder geval wel verminderd.quote:en die vergelijking met het verkeer is raar. Ook voetgangers en fietsers komen in het verkeer en die kunnen net zo goed in botsing komen met een automobilist. Als je geen open relatie hebt, kun je ook best in aanraking komen met iemand waar het mee klikt.
Is het misschien niet zo dat de kans op vreemdgaan groter is wanneer je geen open relatie hebt dan wanneer je dat wel hebt? Het gras is immers altijd groener aan de overkant en wij mensen zijn bijzonder nieuwsgierig van aard. Daarbij is er niets lekkerder dan de verboden vrucht. Hoe denken jullie hierover?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:00 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nu doe je het weer, ik wil die pijn niet voelen, dus wil ik geen open relatie, alsof mensen met een open relatie die pijn wel voelen.
en die vergelijking met het verkeer is raar. Ook voetgangers en fietsers komen in het verkeer en die kunnen net zo goed in botsing komen met een automobilist. Als je geen open relatie hebt, kun je ook best in aanraking komen met iemand waar het mee klikt.
In een open relatie kun je niet vreemdgaan. (Even aangenomen dat er afspraken over zijn.)quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:05 schreef DW457 het volgende:
[..]
Is het misschien niet zo dat de kans op vreemdgaan groter is wanneer je geen open relatie hebt dan wanneer je dat wel hebt? Het gras is immers altijd groener aan de overkant en wij mensen zijn bijzonder nieuwsgierig van aard. Daarbij is er niets lekkerder dan de verboden vrucht. Hoe denken jullie hierover?
Je hebt gelijk, een mens is altijd nieuwsgierigquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:05 schreef DW457 het volgende:
[..]
Is het misschien niet zo dat de kans op vreemdgaan groter is wanneer je geen open relatie hebt dan wanneer je dat wel hebt? Het gras is immers altijd groener aan de overkant en wij mensen zijn bijzonder nieuwsgierig van aard. Daarbij is er niets lekkerder dan de verboden vrucht. Hoe denken jullie hierover?
Het niet nakomen van afspraken is ook vreemdgaan...en verliefd worden op een ander wellicht ook?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
In een open relatie kun je niet vreemdgaan. (Even aangenomen dat er afspraken over zijn.)
Hier kan ik het alleen maar mee zijn, maar als je goed leest was dat de vraag nietquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
Iets doen achter de rug om van je partner is per definitie al fout. Of het nu om seks gaat of om dingen kopen waar afspraken over zijn gemaakt, je bedriegt je partner en dat is sowieso niet goed. Op die manier schaadt je immers het vertrouwen en in mijn optiek is vertrouwen de fundering van een goede en gezonde relatie.
Veel mensen hebben wel ergens die behoefte aan een ander, af en toe.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:01 schreef zarGon het volgende:
[..]
Joh.. Mijn mening, subjectief, dus inderdaad, zo zie ik het.
[..]
Als je zo denkt, moet je niet stappen in een monogame relatie. Met een monogame relatie leg je jezelf allemaal beperkingen op. Als je zulke behoeften hebt, is het verkeerd om je überhaupt te binden aan één persoon.
Het botst allemaal een beetje.
Het stond letterlijk in je tekst: "achter de rug van je partner om", hoe kan ik dat nou verkeerd lezen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:07 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Hier kan ik het alleen maar mee zijn, maar als je goed leest was dat de vraag niet
Als ik stiekem met iemand naar bed ga dan is dat vreemdgaan voor mij. Als ik er gewoon open en eerlijk over communiceer dan niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
In een open relatie kun je niet vreemdgaan. (Even aangenomen dat er afspraken over zijn.)
Ja, maar nu hang je er allemaal voorwaarden aan. Als je hebt afgesproken dat seks met anderen prima is (open relatie), is dat geen vreemdgaan. En ja, als je hebt afgesproken dat je dat eerst van tevoren laat weten, moet je het ook van tevoren laten weten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Het niet nakomen van afspraken is ook vreemdgaan...
Tja, het emotionele kant van het verhaal... Als je alleen je honger naar lust wil stillen zou je emotioneel niet betrokken moeten raken. Mja.quote:en verliefd worden op een ander wellicht ook?
Gaat over beidequote:Op zaterdag 23 november 2013 13:08 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Als ik stiekem met iemand naar bed ga dan is dat vreemdgaan voor mij. Als ik er gewoon open en eerlijk over communiceer dan niet.
Ik heb het idee dat deze discussie meer gaat over buiten de deur slapen dan over het hebben van meerdere duurzame relaties..
Dat is imo echt onzin.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:03 schreef aequus het volgende:
[..]
Dan lijkt mij dat je relatie niet is gebaseerd op liefde, want dan wil je niet eens een ander neuken
Oh dan heb ik die lap tekst niet voor niets geplaatstquote:
Jaaa duuhhh, dat is de definitie van een monogame relatie. Als je in een open relatie stapt, heb je zoveel de genegenheid als de seks met anderen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:08 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Veel mensen hebben wel ergens die behoefte aan een ander, af en toe.
Om dan te zeggen dat ze maar geen monogame relatie moeten beginnen, is imo wat simpel gezegd.
Het is nl idd cultuur om je te binden aan 1 persoon en iemand die graag af en toe seks zou willen met een ander, heeft waarschijnlijk ook gewoon behoefte aan liefde en genegenheid van een partner.
Dat sluit je dan volledig uit.
"Liefde" en "een ander neuken" in één vergelijkingquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:03 schreef aequus het volgende:
[..]
Dan lijkt mij dat je relatie niet is gebaseerd op liefde, want dan wil je niet eens een ander neuken
Spreek ik een andere taal? Als je in een open relatie zit, is er geen stiekem meer...quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:08 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Als ik stiekem met iemand naar bed ga dan is dat vreemdgaan voor mij. Als ik er gewoon open en eerlijk over communiceer dan niet.
En wat zijn meerdere duurzame relaties? Dan neuk je niet buiten de deur? Dan bindt je je niet aan anderen? Allemaal zaken die geen onderdeel zijn van een monogame relatie.quote:Ik heb het idee dat deze discussie meer gaat over buiten de deur slapen dan over het hebben van meerdere duurzame relaties..
Zo standaard is dat nu ook weer niet tegenwoordig.quote:Op zaterdag 23 november 2013 12:16 schreef Suteibum het volgende:
Is niet erg, vond de lap tekst wel goed geschrevenquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:10 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Oh dan heb ik die lap tekst niet voor niets geplaatst
Ero en ik denken niet dat de kans groter wordt dat je er met n ander vandoor gaat als je seks hebt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:04 schreef zarGon het volgende:
[..]
Lees je ook waar ik op reageer? Ik zeg ook nog 'die pijn', waar ik verwijs naar het volgende:
[..]
Dat is wat erodome zei.
[..]
Jahaaa. Ik heb het dan ook over verhogen van kansen. Zucht. Als je iedereen in het verkeer toelaat, is de kans groter dat er meer voetgangers en fietsers gewond raken. Ja, ook met een rijbewijs is niet iedereen veilig, maar de kans wordt in ieder geval wel verminderd.
Ah kak, je hebt gelijk, ik las idd niet goed. My badquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:07 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Hier kan ik het alleen maar mee zijn, maar als je goed leest was dat de vraag niet
Oerinstincten , toch geen manier om vreemdgaan goed te praten héquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:12 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zo standaard is dat nu ook weer niet tegenwoordig.
Voor de rest heeft t voornamelijk met oerinstincten te maken. Vanuit de man bekeken, houdt dat in dat hij moet voorkomen dat z'n vrouw zwanger wordt van een ander (en nee, condooms komen niet voor in dat instinct). Vanuit de vrouw bekeken is het al lichtelijk minder erg dat ie seks heeft met een ander, het gevaar schuilt voornamelijk in het indirecte gevaar dat hij verliefd op een ander wordt en haar/haar kind gaat onderhouden/beschermen.
Dat kan een open relatie zijn, maar ik ken mensen die in een open relatie zitten en toch verborgen houden dat ze met bepaalde mensen verder gaan. Er is geen stiekem als je inderdaad ook open en eerlijk communiceert.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Spreek ik een andere taal? Als je in een open relatie zit, is er geen stiekem meer...
Nee dan bind je jezelf juist wel aan anderen. En nee dat is inderdaad geen monogame relatie, dat leg ik uit in die lap tekst die waarschijnlijk te lang is om te lezenquote:[..]
En wat zijn meerdere duurzame relaties? Dan neuk je niet buiten de deur? Dan bindt je je niet aan anderen? Allemaal zaken die geen onderdeel zijn van een monogame relatie.
Fouten maken is menselijkquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:14 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ah kak, je hebt gelijk, ik las idd niet goed. My bad
quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:12 schreef complicate het volgende:
[..]
Is niet erg, vond de lap tekst wel goed geschreven
En zelfs niet dierlijk, want ook een ezel....quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:15 schreef complicate het volgende:
[..]
Fouten maken is menselijk, maar geen twee keer hé lol
Daar ging het natuurlijk niet overquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:14 schreef complicate het volgende:
[..]
Oerinstincten , toch geen manier om vreemdgaan goed te praten hé
Ja, duuuuhhhh, jij zegt: Als je behoefte hebt aan seks met anderen, moet je gewoon geen monogame relatie beginnen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:10 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jaaa duuhhh, dat is de definitie van een monogame relatie. Als je in een open relatie stapt, heb je zoveel de genegenheid als de seks met anderen.
Humor is altijdquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:16 schreef DW457 het volgende:
[..]
En zelfs niet dierlijk, want ook een ezel....
Ja, begin geen monogame relatie als je niet monogaam kunt zijn. Als je van tevoren al weet dat je meer wil dan dat je kan/zal/mag krijgen, stap dan in een relatie waar dat wel allemaal kan.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:17 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, duuuuhhhh, jij zegt: Als je behoefte hebt aan seks met anderen, moet je gewoon geen monogame relatie beginnen.
Daarvan zeg ik dat het nergens op slaat.
Doe aub niet net of ik achterlijk ben, met je duhh en zucht
Een mens is a priori niet monogaam.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, begin geen monogame relatie als je niet monogaam kunt zijn. Als je van tevoren al weet dat je meer wil dan dat je kan/zal/mag krijgen, stap dan in een relatie waar dat wel allemaal kan.
Ik vind het allemaal best rationeel klinken.
Als dat echt zo is moet ie dat ook niet pretenderen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:22 schreef complicate het volgende:
[..]
Een mens is a priori niet monogaam.
Right.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:23 schreef Westerling het volgende:
[..]
Als dat echt zo is moet ie dat ook niet pretenderen.
Doet ie dat wel, dan moet ie zich daar naar schikken.
En ik denk daar dus anders over.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ero en ik denken niet dat de kans groter wordt dat je er met n ander vandoor gaat als je seks hebt.
Ik denk ook niet dat die kleiner wordt btw, maar eerder gelijk blijft.
Ja, maar ik denk/verwacht dat je veel vaker met zo'n sitautie zal te maken hebben als je een open relatie hebt. Ook omdat de omgang anders is (je onderdrukt de lust minder/niet). Het kan ALTIJD gebeuren, dat spreek ik ook nergens tegen. Ik zeg al vanaf het begin alleen dat de ik denk dat de kans groter is dat je in een open relatie sneller iemand vindt waar het goed mee klikt dan in een monogame relatie, omdat de onderlinge contact al vanaf het begin anders is. Als je interesse in iemand anders hebt tijdens een monogame relatie, ga je daar heel anders mee om dan bij een open relatie. Bij een open relatie sta je in het begin al meer open naar de andere persoon toe.quote:De reden dat ik dat denk is dat je niet weggaat bij je partner vanwege seks, maar vanwege een connectie op een ander gebied, omdat je goed kan praten, elkaar begrijpt, dezelfde interesses hebt, weet ik het. En dat kan altijd gebeuren, in een monogame, maar ook in een open relatie.
Het gaat er maar net om hoe je daarmee omgaat. Als je A zegt en B doet, dan moest je in het begin al B zeggen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:22 schreef complicate het volgende:
[..]
Wie zegt dat iemand die af en toe behoefte heeft aan een ander niet monogaam kan zijn?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, begin geen monogame relatie als je niet monogaam kunt zijn. Als je van tevoren al weet dat je meer wil dan dat je kan/zal/mag krijgen, stap dan in een relatie waar dat wel allemaal kan.
Ik vind het allemaal best rationeel klinken.
Eerste zinnetje: hoezo, kan je je partner niet verlaten wegens seks?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:24 schreef zarGon het volgende:
[..]
En ik denk daar dus anders over.
De reden dat ik dat denk is dat je niet weggaat bij je partner vanwege seks, maar vanwege een connectie op een ander gebied, omdat je goed kan praten, elkaar begrijpt, dezelfde interesses hebt, weet ik het. En dat kan altijd gebeuren, in een monogame, maar ook in een open relatie.
Ik wou dat dus bevestigenquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:26 schreef zarGon het volgende:
[..]
Het gaat er maar net om hoe je daarmee omgaat. Als je A zegt en B doet, dan moest je in het begin al B zeggen.
Als je monogaam kan zijn, is er geen enkel probleem. Want dan ga je niet vreemd, en ben je gewoon monogaam.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:27 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Wie zegt dat iemand die af en toe behoefte heeft aan een ander niet monogaam kan zijn?
Is wat verkeerd gegaan bij mijn post. Het gedeelte dat je quoot is van JaniesBrownie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:27 schreef complicate het volgende:
[..]
Eerste zinnetje: hoezo, kan je je partner niet verlaten wegens seks?
Je staat meer open voor seks, dat betekent niet dat je ook meer open staat voor andere dingen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:24 schreef zarGon het volgende:
. Als je interesse in iemand anders hebt tijdens een monogame relatie, ga je daar heel anders mee om dan bij een open relatie. Bij een open relatie sta je in het begin al meer open naar de andere persoon toe.
Of, dat is mijn beeld in ieder geval.
Ah oké, ik had al een vermoeden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Is wat verkeerd gegaan bij mijn post. Het gedeelte dat je quoot is van JaniesBrownie.
Ja, het kán, maar als je weggaat bij je partner voor een ander, zal die klik er waarschijnlijk zijn op meer gebieden dan alleen seks.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:27 schreef complicate het volgende:
[..]
Eerste zinnetje: hoezo, kan je je partner niet verlaten wegens seks?
Je zei letterlijk:quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:28 schreef zarGon het volgende:
[..]
Als je monogaam kan zijn, is er geen enkel probleem. Want dan ga je niet vreemd, en ben je gewoon monogaam.
En er is natuurlijk verschil tussen behoefte hebben en toegeven aan die behoefte. Als je het allemaal onder controle kan houden, is er geen probleem.
En iedereen heeft die behoefte weleens, dat ga ik niet eens proberen tegen te spreken.
Dát was dus waar ik op in ging. Maar ik begrijp dat we elkaar verkeerd begrepen.quote:Als je zulke behoeften hebt, is het verkeerd om je überhaupt te binden aan één persoon.
Ja hoor, want als de seks slecht is, blijf je bij hem wegens connectiequote:Op zaterdag 23 november 2013 13:31 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, het kán, maar als je weggaat bij je partner voor een ander, zal die klik er waarschijnlijk zijn op meer gebieden dan alleen seks.
Ik vind jou niet zo'n prettige gesprekspartner, dus ik denk dat ik het hier even bij laat.
Ik had het niet over seks met je partner, ik had het over seks met een ánder dan je partner, je reactie slaat dus kant noch wal.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:35 schreef complicate het volgende:
[..]
Ja hoor, want als de seks slecht is, blijf je bij hem wegens connectie![]()
En eeuuh, idd. ik kan bevestigen dat je ook geen prettige gesprekspartner bent
Dat is behoorlijk onzin. Er is daar nog zo erg geen consensus over XDquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:22 schreef complicate het volgende:
[..]
Het was maar een visie en wat is het dan wel volgens jou?quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:38 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat is behoorlijk onzin. Er zijn daar nog zo erg geen consensus over XD
Dat we het niet wetenquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:40 schreef complicate het volgende:
[..]
Het was maar een visie en wat is het dan wel volgens jou?
Dat is ook een visiequote:
Ik denk eigenlijk dat het voor kinderen veel beter zou zijn als ze 5 liefhebbende vaders en moeders zouden hebben ipv slechts 1 pa en 1 ma. Veel meer aandacht, veel meer interactie - en waarschijnlijk ook veel meer broertjes en zusjes. En veel meer inkomen; er kunnen er altijd 8 werken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:54 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Open relaties geven alle ruimte. Normale relaties niet. Is er voor zekerheid. Dat je speciaal bent en samen oud kan worden uiteindelijk. En die 'zekerheid' is het waard voor veel om het plezier van meerdere vrouwen aan de kant te schuiven (afgezien van dat meerdere vrouwen/seks e.d. ook niet gelukkiger hoeft te maken dan 1 vrouw en dat lang niet iedereen dat kan krijgen). Verder ook handig voor kinderen later, een vaste vader die er voor die is en de moeder in plaats van de aandacht verspreiden over 5 moeders en 10 kinderen. En dat is nu ook niet meer nodig vanwege onze luxe, mensen leven langer, kinderen gaan hier minder snel dood e.d. dus ook minder de noodzaak om je genen over veel meiden te verspreiden...
Dat is ook niet waar hoorquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:54 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Open relaties geven alle ruimte. Normale relaties niet. Is er voor zekerheid. Dat je speciaal bent en samen oud kan worden uiteindelijk. En die 'zekerheid' is het waard voor veel om het plezier van meerdere vrouwen aan de kant te schuiven (afgezien van dat meerdere vrouwen/seks e.d. ook niet gelukkiger hoeft te maken dan 1 vrouw en dat lang niet iedereen dat kan krijgen). Verder ook handig voor kinderen later, een vaste vader die er voor die is en de moeder in plaats van de aandacht verspreiden over 5 moeders en 10 kinderen. En dat is nu ook niet meer nodig vanwege onze luxe, mensen leven langer, kinderen gaan hier minder snel dood e.d. dus ook minder de noodzaak om je genen over veel meiden te verspreiden...
Je beseft hoe snel het menselijke ras dan zal inkrimpen hoop ik? Gezien bijna de helft van de meiden dan dus geen partner krijgt. En alle druk op 1 op de 5 meiden komt... En als je hen ook wil bevruchten dan kan je net zo goed weer 1 op 1. Want het eindresultaat is hetzelfde dan. Maar dan heb je gewoon bij moeders allemaal kinderen van verschillende vaders...quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:57 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat het voor kinderen veel beter zou zijn als ze 5 liefhebbende vaders en moeders zouden hebben ipv slechts 1 pa en 1 ma. Veel meer aandacht, veel meer interactie - en waarschijnlijk ook veel meer broertjes en zusjes. En veel meer inkomen; er kunnen er altijd 8 werken.
Dit veronderstelt natuurlijk wel dat het gezellig 1 gezinnetje vormt.
5 liefhebbende vaders en 5 moeders in 1 gezin heeft geen enkele invloed op het aantal kinderen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Je beseft hoe snel het menselijke ras dan zal inkrimpen hoop ik? Gezien bijna de helft van de meiden dan dus geen partner krijgt. En alle druk op 1 op de 5 meiden komt... En als je hen ook wil bevruchten dan kan je net zo goed weer 1 op 1. Want het eindresultaat is hetzelfde dan. Maar dan heb je gewoon bij moeders allemaal kinderen van verschillende vaders...
Het is tegenwoordig al zelden om 1 gezellig gezinnetje van 2 personen te vormen, laat staan van 20 mensenquote:Op zaterdag 23 november 2013 13:57 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat het voor kinderen veel beter zou zijn als ze 5 liefhebbende vaders en moeders zouden hebben ipv slechts 1 pa en 1 ma. Veel meer aandacht, veel meer interactie - en waarschijnlijk ook veel meer broertjes en zusjes. En veel meer inkomen; er kunnen er altijd 8 werken.
Dit veronderstelt natuurlijk wel dat het gezellig 1 gezinnetje vormt.
Ik vind het fijn dat je een optimist bent ( i guess)quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:02 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
5 liefhebbende vaders en 5 moeders in 1 gezin heeft geen enkele invloed op het aantal kinderen.
Nouja, misschien wordt dat hoger.
Ja dat is wat ik zeg. Dat is dus dat elke meid ook bezwangerd wordt. Leek net alsof je zei 5 vaders voor 1 meid en dan de rest maar laten. Maar zoveel verschillende ouders in 1 huis is niet goed lijkt me. Vrij duidelijk. Dat idee van 'liefhebbende ouders' wordt alleen maar minder. Want mensen gaan niet plotseling evenveel geven om het kind van een anders als dat van henzelf, alleen maar omdat ze een ruimte en vrouw delen... dat is de concurrentiedrift o.a. Gaat niet werken tenzij geïndoctrineerd.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:02 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
5 liefhebbende vaders en 5 moeders in 1 gezin heeft geen enkele invloed op het aantal kinderen.
Nouja, misschien wordt dat hoger.
Ik denk dat een mens beide is, kortom, het is een keuze.quote:Op zaterdag 23 november 2013 13:22 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt toch, het gaat om keuzesquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat een mens beide is, kortom, het is een keuze.
Er zijn mensen die zonder enig probleem een gelukkig (semi) monogaam leven hebben, er zijn mensen die dat echt niet willen/kunnen(niet in combi met gelukkig zijn igg).
Denk dus dat het weinig zin heeft om naar "oer" of "natuur" te kijken, ook daar zijn verschillende theorieen over namelijk. Al met al komt het erop neer dat we beide kanten op kunnen. Als het echt natuur was geweest om monogaam te zijn dan waren we dat geweest, maar andersom geld hetzelfde, als we vanuit de natuur echt niets monogaams hadden dan hadden we deze discussie ook niet gehad. We zijn gewoon een soort met een groot aanpassingsvermogen en dat geeft keuzes.
Ik wou dat ik het allemaal zo goed kon uitleggen zoals je, vooral dat laatstequote:Op zaterdag 23 november 2013 14:06 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ja dat is wat ik zeg. Dat is dus dat elke meid ook bezwangerd wordt. Leek net alsof je zei 5 vaders voor 1 meid en dan de rest maar laten. Maar zoveel verschillende ouders in 1 huis is niet goed lijkt me. Vrij duidelijk. Dat idee van 'liefhebbende ouders' wordt alleen maar minder. Want mensen gaan niet plotseling evenveel geven om het kind van een anders als dat van henzelf, alleen maar omdat ze een ruimte en vrouw delen... dat is de concurrentiedrift o.a. Gaat niet werken tenzij geïndoctrineerd.
Doe je ook vaak, maar jij doet het op jouw manier. Niet minder goed ofzoquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:11 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik wou dat ik het allemaal zo goed kon uitleggen zoals je, vooral dat laatste
Nou ja, dat weet ik niet zeker. Zeker als men niet weet wie de vader is is de kans erg groot dat elk kind gewoon als "eigen" wordt gezien. Dat is dan ook 1 van de theorieen over de "oermens", we zien dat bv ook terug bij chimps, waar vrouwtjes dit systeem gebruiken om te zorgen dat de kleintjes veilig zijn in een "samenleving" waar de mannetjes erg agressief zijn en de macht nog weleens wisselt van de een naar de ander.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:06 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ja dat is wat ik zeg. Dat is dus dat elke meid ook bezwangerd wordt. Leek net alsof je zei 5 vaders voor 1 meid en dan de rest maar laten. Maar zoveel verschillende ouders in 1 huis is niet goed lijkt me. Vrij duidelijk. Dat idee van 'liefhebbende ouders' wordt alleen maar minder. Want mensen gaan niet plotseling evenveel geven om het kind van een anders als dat van henzelf, alleen maar omdat ze een ruimte en vrouw delen... dat is de concurrentiedrift o.a. Gaat niet werken tenzij geïndoctrineerd.
Dat laatste is wel een goed punt. Weleens over nagedacht en kwam erop uit o.a. voor zover ik me herinner dat indoctrinatie eigenlijk voor iemand een voordeel biedt ten koste van de ander. Als je beide voor elkaar wil gaan dan heb je beide hetzelfde voordeel en nadelen. Maar zal daar weer meer over na moeten denken, wel weer een interessant punt dat je hebt aangehaald voor mij hiermee.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, dat weet ik niet zeker. Zeker als men niet weet wie de vader is is de kans erg groot dat elk kind gewoon als "eigen" wordt gezien. Dat is dan ook 1 van de theorieen over de "oermens", we zien dat bv ook terug bij chimps, waar vrouwtjes dit systeem gebruiken om te zorgen dat de kleintjes veilig zijn in een "samenleving" waar de mannetjes erg agressief zijn en de macht nog weleens wisselt van de een naar de ander.
Dit hangt erg af van hoe de maatschappij verder ingericht is, dat kan je indoctrinatie noemen, maar dat geld ook voor de manier die we nu als de norm zien. Wat meer indoctrinatie is durf ik niet zomaar te zeggen.
Klopt en ik vind dat de meeste mensen dus invloed van cultuur en indoctrinatie erg onderschatten als we spreken over "liefde" en "vreemdgaan".quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:48 schreef Pienata het volgende:
De achterliggende krachten die onze keuzes in de liefde delen zijn deels biologisch, deels cultureel bepaald en deels vrije wil. Ik zal elke bijdragende factor voor je proberen uiteen te zetten.
Biologisch
Zoals een aantal van jullie zullen weten wordt onze partnerkeuze onbewust gedreven door biologische factoren, en dan met name onze genen die zichzelf terug "willen" zien in de volgende generatie (geadviseerd leesvoer: Richard Dawkins, "The Selfish Gene"). Onbewust zullen mensen dus sneller kiezen voor opties die sterk nageslacht geven, of véél nageslacht.
De keuze tussen kwantiteit en kwaliteit is een evolutionaire strategie. Voor mannen kan het gunstig zijn om zo veel mogelijk hun zaad te verspreiden. Dit is een argument dat vaak wordt gebruikt door fervente vreemdgangers om hun gedrag goed te praten als zijnde "natuurlijk". Echter is het zo dat het voor een man ook een keuze kan zijn om de vrouw bij te blijven staan: hierbij hebben zijn kinderen de beste kans om hun jeugd te overleven, wat in de prehistorie niet per definitie vanzelfsprekend was. Monogamie is dan dus een strategie evenals polygamie.
Voor vrouwen is kwantiteit niet zozeer een optie (je kunt maar om de zoveel tijd kinderen krijgen), maar is een man aan je binden wél belangrijk voor het overleven van je nageslacht. Of dit de man is waar je kinderen van zijn is uiteraard niet relevant, dus sterk zaad scoren en het kind op laten voeden door een zorgzame man is een prima keus vanuit biologisch oogpunt. Echter zijn daar risico's aan verbonden: je zorgzame man wil waarschijnlijk niet andermans kinderen opvoeden dus zou hij erachter komen, kun je het alleen opknappen. Zowel polygamie en monogamie zijn hier dus evolutionaire strategieën.
Of er een aangeboren aanleg is om voor één van bovenstaande strategieën te kiezen is niet duidelijk, er is weinig tot geen onderzoek naar gedaan. Voor iedereen die roept dat we nu vrije keuze hebben en niet genoodzaakt zijn onze biologische driften te volgen: Indien bepaalde dingen zó in onze natuur zitten is het moeilijk daar tegenin te gaan. Het is als tegen een homo zeggen dat hij de keuze heeft om hetero zijn, of tegen iemand met chronische depressie zeggen dat hij ook gewoon kan kiezen vrolijk te zijn.
Cultureel
Zoals vele christelijke homo's ervoor "kiezen" om niet homo te zijn, om te voldoen aan de culturele normen van hun kerk, zitten veel mensen (denk ik) in een (monogame) relatie omdat dit de standaard is. Hoewel ik geloof dat monogamie voor sommige mensen goed kan werken (dan kom je weer bij de discussie van mogelijk aangeboren evolutionaire strategieën), zal het niet automatisch voor iedereen natuurlijk voelen. Daarom denk ik dat bedrog en vreemdgaan aan de orde van de dag zijn. Ik verwacht dat dit mensen zijn die door de normen van hun cultuur in een monogame relatie belanden terwijl dat wellicht niet hun natuurlijke aanleg is. Is het een keuze om toch trouw te zijn? Uiteraard. Maar de kans op fouten is groot als je keuzes maakt die tegen je natuur ingaan.
De cultuur schept ook een geidealiseerd beeld van liefde, waarbij mensen voor elkaar het mooiste en beste op aarde moeten zijn. Dit schept een maatschappij van grote onzekerheid voor veel mensen. "Hij vindt andere vrouwen mooi... Ik ben niet goed genoeg." Door dit (en andere) vrij persistente beeld(en) van relaties is jaloezie niet alleen biologisch, maar ook cultureel bepaald.
Vrije keuze
Hebben we vrije keuze? Natuurlijk hebben we ook vrije keuze. Maar monogamie is de "default state", en weinig mensen denken eerder al na over mogelijke andere opties. Meestal gaan ze dat pas doen als ze een vreemd onderbuikgevoel krijgen dat ze zich niet thuis voelen in monogame relaties. Velen kunnen dit onderbuikgevoel misschien helemaal niet duiden, en vervallen in zaken als bindingsangt, seriemonogamie etc., terwijl deze mensen misschien wel gelukkig zouden kunnen zijn in een poly-relatie. Je hebt dus pas volledige vrije keuze als je beseft dat veel van wat je denkt dat JOUW WAARDEN zijn, eigenlijk direct gevolg zijn van biologie of cultuur.
Een willekeurig (en minder emotioneel belanden) voorbeeld: Heb je ooit trek in spareribs gehad om 11.00 's ochtends en het niet gedaan "omdat dat niet iets is dat je 's ochtends eet"? Was het feit dat je 's ochtends geen spareribs eet dan werkelijk je eigen overtuiging, of een maatschappelijk gebruik dat je onderschrijft zonder er werkelijk over te hebben nagedacht? Er is werkelijk geen enkele rationele reden om dat wél om 19.00 uur te eten, maar níet om 11.00.
Jaloezie
Daarnaast, voor iedereen die zegt, dat heeft met emoties te maken.. Dat is een beetje vaag natuurlijk. Maar jaloezie is een emotie die is opgebouwd uit andere emoties en daarom vaak zo moeilijk te duiden. Jaloezie kan opgebouwd zijn uit angst, boosheid, gevoelens van afwijzing of verwaarlozing en vele andere redenen.
Als je vrouw het bed deelt met een ander, wat voel je dan? Jaloezie? Maar wat is de oorzaak van die jaloezie, is het het feit dat ze het bed deelt met een ander? Waarschijnlijk niet, maar omdat de diepere oorzaken van jaloezie zo moeilijk te duiden zijn is het makkelijk om de actie die het gevoel triggert (seks met een ander) te duiden als de oorzaak. De oorzaken van het gevoel kunnen echter angst zijn:
Biologisch bepaalde angst voor mannen: Straks investeer ik tijd en energie in het kind van een ander.
Biologische bepaalde angst voor vrouwen: Straks verlaat de man die me moet onderhouden me
Verder, gevoelens die voortkomen uit de culturele misconceptie dat "als diegene iemand anders interessant vindt, ben ik niet goed genoeg". Dit triggert gevoelens van onzekerheid.
Is het boosheid, iemand anders die "jouw" territorium betreedt? Ben je bang dat je verwaarloosd wordt als je geliefde tijd investeert in een ander?
Kortom, jaloezie is vaak een optelling van heel veel andere gevoelens, die zowel biologisch, cultureel als persoonlijke gronden hebben. Daarom is het moeilijk te duiden, en omdat het moeilijk te duiden is, is het moeilijk het gevecht met jaloezie aan te gaan, en is het makkelijker om hetgeen wat het triggert te verbieden.
Niet alleen in de liefde, in alles wat je doet. Mensen beseffen niet hoe klein hun culturele kaders zijn. Zoals in mijn spareribsvoorbeeld.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:50 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik vind dat de meeste mensen dus invloed van cultuur en indoctrinatie erg onderschatten als we spreken over "liefde" en "vreemdgaan".
Jep jepquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:56 schreef Pienata het volgende:
[..]
Niet alleen in de liefde, in alles wat je doet. Mensen beseffen niet hoe klein hun culturele kaders zijn. Zoals in mijn spareribsvoorbeeld.
Ook waar. Naar groepsdieren als mensen gekeken zeker. In de bredere biologische zin is monogamie wel degelijk ontstaan als een evolutionaire strategie. Hoezeer die bij mensen al dan niet aanwezig is weet ik niet precies (en weet wellicht niemand precies)quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
In de prehistorie was je ook nergens als stelletje, je had de hele groep nodig om te overleven en al zeer zeker als er ook nog kinderen grootgebracht moesten worden. Kinderen waren dan ook vrij lang meer een zaak van de gemeenschap dan van de ouders alleen.
Tot nu toe bestaat daar idd. geen verklaring voor.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:57 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ook waar. Naar groepsdieren als mensen gekeken zeker. In de bredere biologische zin is monogamie wel degelijk ontstaan als een evolutionaire strategie. Hoezeer die bij mensen al dan niet aanwezig is weet ik niet precies (en weet wellicht niemand precies)
Ik denk dat mensen graag geloven dat ze volledig vrij zijn in hun keuzes en ieder die zegt dat dat simpelweg niet zo is roept weerstand op. Ik probeer er tegenwoordig op te letten, in een poging om zo dicht mogelijk bij mezelf te bleven. Laatst heb ik soep besteld na mijn hoofdgerecht, rebels, nietwaar?quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:57 schreef complicate het volgende:
[..]
Jep jep, maar ik wou het even beperken tot "liefde" en "vreemdgaan" ivm topic.
Nou ja, bij het overgaan van de jager/verzamelaar naar de landbouwstedelijke samenleving werden de "groepen" kleiner, meer het gezin ipv de groep. Je ziet in die tijd ook de overgang van het erfrecht via de vrouwelijke lijn naar de mannelijke lijn. Zeker als je dat erfrecht over de mannelijke lijn zet is het van groot belang dat de vader ook wel zeker de vader is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:57 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ook waar. Naar groepsdieren als mensen gekeken zeker. In de bredere biologische zin is monogamie wel degelijk ontstaan als een evolutionaire strategie. Hoezeer die bij mensen al dan niet aanwezig is weet ik niet precies (en weet wellicht niemand precies)
Ik vind het echt geweldig dat jij out of the box denktquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:59 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen graag geloven dat ze volledig vrij zijn in hun keuzes en ieder die zegt dat dat simpelweg niet zo is roept weerstand op. Ik probeer er tegenwoordig op te letten, in een poging om zo dicht mogelijk bij mezelf te bleven. Laatst heb ik soep besteld na mijn hoofdgerecht, rebels, nietwaar?
Ik betrap mezelf er héél vaak op dat ik toch vanuit beperkte cultureel beperkte kaders bepaalde acties onderneem die niet geheel mijn eigen keuze zijn. En er zijn waarschijnlijk nog VEEL MEER situaties dat ik dat doe en mezelf niet eens betrap.
Is hier wetenschappelijke onderbouwing voor, want het klinkt voor mij als handwaving?quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
In de prehistorie was je ook nergens als stelletje, je had de hele groep nodig om te overleven en al zeer zeker als er ook nog kinderen grootgebracht moesten worden. Kinderen waren dan ook vrij lang meer een zaak van de gemeenschap dan van de ouders alleen.
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Is hier wetenschappelijke onderbouwing voor, want het klinkt voor mij als handwaving?
Dat is meer een culturele cross-over dan, dat wil niet zeggen dat de evolutie van ons ras daar direct op inhaakt: evolutie gaat tamelijk traag. Het is best aannemelijk dat oudere driften nog wel degelijk ergens in ons genoom zitten ingebakken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, bij het overgaan van de jager/verzamelaar naar de landbouwstedelijke samenleving werden de "groepen" kleiner, meer het gezin ipv de groep. Je ziet in die tijd ook de overgang van het erfrecht via de vrouwelijke lijn naar de mannelijke lijn. Zeker als je dat erfrecht over de mannelijke lijn zet is het van groot belang dat de vader ook wel zeker de vader is.
Daar zit natuurlijk een fikse overgangsperiode in, maar ik denk dat de verandering daar ergens in ligt.
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes warenquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.
Dat zegt ze niet, alleen dat je als stel alsnog afhankelijk was van de groep en opvoeding van kinderen dus ook door de rest van de groep gebeurde.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes waren
Bron pleasequote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.
Ik denk dat jij óók aanneemt dat mensen dat onderschatten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:50 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik vind dat de meeste mensen dus invloed van cultuur en indoctrinatie erg onderschatten als we spreken over "liefde" en "vreemdgaan".
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes waren
ah op die manier.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.
Laten we het gewoon simpel houden, als monogamie of geen monogamie echt in onze genen zat dan hadden we deze discussie niet. Aangezien beide mogelijkheden(als soort die goed is in aanpassen) erin zitten hebben we deze discussie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Pienata het volgende:
[..]
Dat is meer een culturele cross-over dan, dat wil niet zeggen dat de evolutie van ons ras daar direct op inhaakt: evolutie gaat tamelijk traag. Het is best aannemelijk dat oudere driften nog wel degelijk ergens in ons genoom zitten ingebakken.
Vanuit huidig cultureel oogpunt: Leven is financieel (en in heel veel andere opzichten) een stuk makkelijker met twee dan alleen. Ik denk dat monogamie ook is ontstaan uit een vals gevoel van controle, dat de ander dan wel zal blijven. In praktijk is monogamie natuurlijk geen enkele garantie dat je lover er niet ooit met een ander vandoor gaat.
In boerensamenleving was dat ook zo. In vele, niet-westerse samenlevingen heb je dat nog steeds, alhoewel het niet meer zo erg om leven en dood gaat.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:04 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dat jij óók aanneemt dat mensen dat onderschatten.
Je hebt nl gelijk, het speelt een grote rol, beide, maar dan heb je dus, wellicht dóór die indoctrinatie, of niet gevoelens en die gevoelens, waar ze ook door komen, zijn een wezenlijk onderdeel van je leven. Wezenlijker dan cultuur of indoctrinatie omdat dát is wat je voelt en denkt. En die cultuur is dan een veel abstracter begrip dat er minder toe doet. (Voor een persoon, niet voor een groepering)
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteertquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:09 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
In boerensamenleving was dat ook zo. In vele, niet-westerse samenlevingen heb je dat nog steeds, alhoewel het niet meer zo erg om leven en dood gaat.
Dus ik zie niet waarom de overgang zo sterk kan zijn geweest, behalve als jij met harde cijfers kunt komen in plaats van goed samenhangende verhalen.
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp. xDquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:11 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteert.
En ja cijfers zeggen ook weer niet altijd alles hé , maar is inderdaad een indicatie
Er is geen grotere leugenaar dan de statistiek...quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:11 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteert.
En ja cijfers zeggen ook weer niet altijd alles hé , maar is inderdaad indicatie
Dat is ook niet te doen. Groepen zijn nog wel te beschrijven, maar elk individu op zich, nee, dat is geen doen. Er zijn zoveel verschillende soorten mensen met elk hun eigen opvatting, t is gewoon niet te doen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.
Kan geen kwaad , we zijn "mensen"quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp xD
Mja, maar dit soort dingen gáát nou eenmaal vaak om een individu. Ik zou het ws minder erg vinden als mijn vriend met een ander in bed zou belanden dan mn zusje, toch komen we uit dezelfde groepering.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.
Ik geef je volledig gelijkquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:13 schreef DW457 het volgende:
[..]
Er is geen grotere leugenaar dan de statistiek...
[..]
Dat is ook niet te doen. Groepen zijn nog wel te beschrijven, maar elk individu op zich, nee, dat is geen doen. Er zijn zoveel verschillende soorten mensen met elk hun eigen opvatting, t is gewoon niet te doen.
Nee hoor ik kijk juist "out of the box" ik denk in beide termen, ik gaf gewoon aan dat het heel moeilijk is ,om een bepaald individu te analyseren, laat staan om aan "culturisme" te doen/denken/analyseren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:15 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Mja, maar dit soort dingen gáát nou eenmaal vaak om een individu. Ik zou het ws minder erg vinden als mijn vriend met een ander in bed zou belanden dan mn zusje, toch komen we uit dezelfde groepering.
Als je er een studie van wil maken of het heel breed wil bekijken, heb je gelijk, alleen kijk je meestal naar je eigen situatie en gevoel en doet het brede er voor jou persoonlijk niet zo toe.
Kinderenquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Op een gegeven moment werd hier trouwens gesproken over kinderen. Nu vraag ik me af: is het niet gezonder voor zowel het gezin, als de kinderen, als de ouders om op het moment dat de kinderen het toneel betreden te stoppen met de open relatie, of anders in ieder geval te minderen?
Het lijkt me dat het anders onnodig ingewikkeld wordt voor het kind...
Dat kind hoeft er niks van mee te krijgen toch?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Op een gegeven moment werd hier trouwens gesproken over kinderen. Nu vraag ik me af: is het niet gezonder voor zowel het gezin, als de kinderen, als de ouders om op het moment dat de kinderen het toneel betreden te stoppen met de open relatie, of anders in ieder geval te minderen?
Ik wil nog steeds een zintuiglijk bewijs zien, dan alleen een theoretische onderbouwing. Ik zou persoonlijk denken dat het meer met de leeftijd te maken heeft, waarom zulke mensen seksueel losbandiger zijn. De jagers en verzamelaars werden volgens mij niet zo oud, dus had je geen ouderlijk toezicht. De boeren konden wat ouder worden en stuurden hun kinderen vanwege hun eigen ervaring bij naar een stabieler vorm van leven. Of zo ongeveer, maar ik ga verder met studeren XDquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:14 schreef complicate het volgende:
[..]
Kan geen kwaad , we zijn "mensen"
Vraag het aan haar, het was haar redenatie héquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wil nog steeds een zintuiglijk bewijs zien, dan alleen een theoretische onderbouwing. Ik zou persoonlijk denken dat het meer met de leeftijd te maken heeft, waarom zulke mensen seksueel losbandiger zijn. De jagers en verzamelaars werden volgens mij niet zo oud, dus had je geen ouderlijk toezicht. De boeren konden wat ouder worden en stuurden hun kinderen vanwege hun eigen ervaring naar een stabieler vorm van leven. Of zo ongeveer, maar ik ga verder met studeren XD
Je hoeft het ook niet te analyseren meestal, bij vreemdgaan wel of niet accepteren, aangezien dat 'gewoon' een gevoel is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:18 schreef complicate het volgende:
[..]
Nee hoor ik kijk juist "out of the box" ik denk in beide termen, ik gaf gewoon aan dat het heel moeilijk is ,om een bepaald individu te analyseren, laat staan om aan "culturisme" te doen/denken/analyseren.
Klopt hoor, met de term analyseren wou ik verwijzen naar wat we in dit topic aan het doen zijn.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:25 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet te analyseren meestal, bij vreemdgaan wel of niet accepteren, aangezien dat 'gewoon' een gevoel is.
Dat dan wel (iig deels) cultureel bepaald is en komt door het beeld dat je je hele leven wordt aangepraat, maar analyseren is niet echt nodig als het gewoon duidelijk is dat het 'nee' of 'ja' is. Alleen bij twijfel kan een analyse evt helpen.
Dat is een hele andere discussie. Er is niets mis mee, als de situatie gezond is voor een kind, om dan te proberen kinderen te krijgen lijkt me.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:22 schreef complicate het volgende:
[..]
Kinderen
In mijn ogen/visie is het echt egoistisch om kinderen te "maken". Vooral als je denkt aan de redenen dat de mensen tegenwoordig aan kinderen "beginnen".
Denk je echt dat een kind daar niets van mee krijgt? Zo ja, dan klopt je wereldbeeld niet. Kinderen krijgen veel meer mee dan je in eerste instantie denkt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:23 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat kind hoeft er niks van mee te krijgen toch?
En is dat een goede zaak?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:26 schreef JaniesBrownie het volgende:
O, en wat kinderen betreft...
Die krijgen gewoon mee dat je met meerdere mensen seks kan hebben en toch een relatie met 1 iemand, dat is niet perse verwarrend, maar gewoon weer een andere vorm van indoctrinatie
Stel nou hè, even hypothetisch, dat er was aangetoond dat de aanleg voor monogamie danwel polygamie genetisch/aangeboren was, zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit. Uit de hypothetische cijfers blijkt dat 83% van de mensen monogaam is van aard. Wat zou je met die kennis willen? Zouden de overige 17% zich moeten aanpassen aan de heersende norm? Of zou het beter zijn voor de samenleving dat beide relatievormen geaccepteerd waren, voorkwamen in pop culture e.d. zodat iedereen zich bewust is van hun opties en kan kiezen voor wat hén gelukkig maakt?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp. xD
Met cijfers bedoel ik trouwens geen echte cijfers, maar meer directere bewijzen dan hoe de chimps het doen.
Hoezo , heeft het er niets mee te maken?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:23 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat kind hoeft er niks van mee te krijgen toch?
Daarbij klopt statistiek vaker niet dan wel. Het is een indicatie van de werkelijkheid die weer op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd. Hierdoor zit de waarheid altijd ergens anders...quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:28 schreef Pienata het volgende:
[..]
Stel nou hè, even hypothetisch, dat er was aangetoond dat de aanleg voor monogamie danwel polygamie genetisch/aangeboren was, zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit. Uit de hypothetische cijfers blijkt dat 83% van de mensen monogaam is van aard. Wat zou je met die kennis willen? Zouden de overige 17% zich moeten aanpassen aan de heersende norm? Of zou het beter zijn voor de samenleving dat beide relatievormen geaccepteerd waren, voorkwamen in pop culture e.d. zodat iedereen zich bewust is van hun opties en kan kiezen voor wat hén gelukkig maakt?
Klopt er is niets mis om kinderen te krijgen, maar helaas bestaan er geen garanties in het leven.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:27 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie. Er is niets mis mee, als de situatie gezond is voor een kind, om dan te proberen kinderen te krijgen lijkt me.
[..]
Denk je echt dat een kind daar niets van mee krijgt? Zo ja, dan klopt je wereldbeeld niet. Kinderen krijgen veel meer mee dan je in eerste instantie denkt.
[..]
En is dat een goede zaak?
quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:29 schreef DW457 het volgende:
[..]
Daarbij klopt statistiek vaker niet dan wel. Het is een indicatie van de werkelijkheid die weer op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd. Hierdoor zit de waarheid altijd ergens anders...
Mja, wat wil je hiermee zeggen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:30 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt er is niets mis om kinderen te krijgen, maar helaas bestaan er geen garanties in het leven.
Of zou ik zeggen "chance" dat er geen garanties bestaan
Precies, pff.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:26 schreef JaniesBrownie het volgende:
O, en wat kinderen betreft...
Die krijgen gewoon mee dat je met meerdere mensen seks kan hebben en toch een relatie met 1 iemand, dat is niet perse verwarrend, maar gewoon weer een andere vorm van indoctrinatie
Dat kinderen willen en krijgen nog geen garantie is dat je ze een goed leven zal kunnen schenken. (zo iets)quote:
quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:31 schreef Pienata het volgende:
[..]
Precies, pff.
Één van de redenen dat ik geen kinderen wil is dat ik als de dood ben ze per ongeluk met een identiteitscrisis op te schepen. Ik zou mijn kinderen willen opvoeden met het idee dat monogamie kan, maar polygamie óók, niet één van beiden. Net zoals mijn meisjes mogen kiezen tussen auto's of poppen evenals mijn jongens. Dan heb je nog het risico dat je een kind krijgt dat zich misschien het andere geslacht voelt, ik noem maar wat... Hoe creëer je in godsnaam een milieu voor die kinderen waarin zij voelen dat alles kan en NIET RAAR is, zodat ze zo dicht mogelijk bij zichzelf kunnen blijven als ze maar willen?
Als ik morgen seks heb met een andere man, weet mijn dochter dat écht niet hoor.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:27 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie. Er is niets mis mee, als de situatie gezond is voor een kind, om dan te proberen kinderen te krijgen lijkt me.
[..]
Denk je echt dat een kind daar niets van mee krijgt? Zo ja, dan klopt je wereldbeeld niet. Kinderen krijgen veel meer mee dan je in eerste instantie denkt.
[..]
En is dat een goede zaak?
Denk dat de belangrijkste normen om je kind mee op te voeden zijn:quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Niet persé, daar kun je voor kiezen denk ik.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:28 schreef complicate het volgende:
[..]
Hoezo , heeft het er niets mee te maken?
Die belofte kan je een kind nooit doen. Je kan enkel je best doen om een zo goed mogelijk thuis te bezorgen voor je kind. Daarnaast is het dan ook nog eens de vraag of het 'goed doen' in jouw ogen ook daadwerkelijk goed is voor het kind. Moet je om die reden dan maar geen kinderen nemen? Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. Wanneer je echt van je kind houdt en er echt voor gaat, denk ik dat het wel goed komt (in de meeste gevallen).quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:31 schreef complicate het volgende:
[..]
Dat kinderen willen en krijgen nog geen garantie is dat je ze een goed leven zal kunnen schenken. (zo iets)
wat denk je?
Ik denk dat dat vroeg of laat wel uit komt...ik weet echter niet of dat een positief of negatief effect zal hebben op je dochter.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:35 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Als ik morgen seks heb met een andere man, weet mijn dochter dat écht niet hoor.
Het is in elk geval in mijn ogen niet verkeerd. Het is iets waar ze over na kunnen denken en wat ze kunnen meenemen in hun toekomstige beeld van relaties, ze kennen niet alleen de relaties zoals die hier normaal zijn (monogaam) maar ook relaties waarin meer en andere dingen mogelijk zijn en hebben dus meer beelden om hun eigen visie aan op te hangen dan eentje.
Zit zeker wat in.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:37 schreef Pienata het volgende:
[..]
Denk dat de belangrijkste normen om je kind mee op te voeden zijn:
- Kennis over seks en dan met name veilige seks
- Positieve assumpties op het gebied van liefde: ik ben het waard om goed behandeld te worden, om van gehouden te worden, etc.
Dit lijkt mij losstaan van of de ouders kiezen voor een monogame danwel polygame relatie.
En dan zit je ook nog met persoonlijkheid.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:31 schreef Pienata het volgende:
[..]
Precies, pff.
Één van de redenen dat ik geen kinderen wil is dat ik als de dood ben ze per ongeluk met een identiteitscrisis op te schepen. Ik zou mijn kinderen willen opvoeden met het idee dat monogamie kan, maar polygamie óók, niet één van beiden. Net zoals mijn meisjes mogen kiezen tussen auto's of poppen evenals mijn jongens. Dan heb je nog het risico dat je een kind krijgt dat zich misschien het andere geslacht voelt, ik noem maar wat... Hoe creëer je in godsnaam een milieu voor die kinderen waarin zij voelen dat alles kan en NIET RAAR is, zodat ze zo dicht mogelijk bij zichzelf kunnen blijven als ze maar willen?
Het is wel positief op je kinderen open op te voeden, maar ik denk dat de gevolgen catastrofaal kunne zijn.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:35 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Als ik morgen seks heb met een andere man, weet mijn dochter dat écht niet hoor.
Het is in elk geval in mijn ogen niet verkeerd. Het is iets waar ze over na kunnen denken en wat ze kunnen meenemen in hun toekomstige beeld van relaties, ze kennen niet alleen de relaties zoals die hier normaal zijn (monogaam) maar ook relaties waarin meer en andere dingen mogelijk zijn en hebben dus meer beelden om hun eigen visie aan op te hangen dan eentje.
In welke zin?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Het is wel positief op je kinderen open op te voeden, maar ik denk dat de gevolgen catastrofaal kunne zijn.
Je vergeet het belangrijkste lijkt mij: dat de ouders vooral een goede voorbeeld moeten zijn voor wat ze naar hun kinderen communiceren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:37 schreef Pienata het volgende:
[..]
Denk dat de belangrijkste normen om je kind mee op te voeden zijn:
- Kennis over seks en dan met name veilige seks
- Positieve assumpties op het gebied van liefde: ik ben het waard om goed behandeld te worden, om van gehouden te worden, etc.
Dit lijkt mij losstaan van of de ouders kiezen voor een monogame danwel polygame relatie.
Je mag nog zo veel zeggen wat je wilt tegen jouw kinderen, maar wat JIJ als ouders DOET , doet er meer toe, dan wat je geeft qua opvoeding.quote:
Mja, maar ook hier heb je hem weer: wat is goed en wie bepaald wat het goede voorbeeld is? Ik denk dat je, wanneer het kind oud genoeg is, je prima kan vertellen wat er allemaal kan op relationeel niveau. Tijdens het opgroeien is een stabiel thuis echter cruciaal, en wanneer je actief een open relatie blijft houden, vraag ik me af hoe stabiel het thuis dan is...quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:41 schreef complicate het volgende:
[..]
Je vergeet het belangrijkste lijkt mij: dat de ouders vooral een goede voorbeeld moeten zijn voor wat ze naar hun kinderen communiceren.
Dat is absoluut waar.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:43 schreef complicate het volgende:
[..]
Je mag nog zo veel zeggen wat je wilt tegen jouw kinderen, maar wat JIJ als ouders DOET , doet er meer toe, dan wat je geeft qua opvoeding.
Waarom denk je dat?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:38 schreef complicate het volgende:
[..]
Het is wel positief op je kinderen open op te voeden, maar ik denk dat de gevolgen catastrofaal kunne zijn.
Ja, maar daarmee verklaar je niet dat het 'çatastrofaal' kan zijn als je ze open opvoedt.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:43 schreef complicate het volgende:
[..]
Je mag nog zo veel zeggen wat je wilt tegen jouw kinderen, maar wat JIJ als ouders DOET , doet er meer toe, dan wat je geeft qua opvoeding.
Dat is/was dus ook mijn punt: wat ouders DOEN doet er meer toe dan wat ze ZEGGEN.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:44 schreef DW457 het volgende:
[..]
Mja, maar ook hier heb je hem weer: wat is goed en wie bepaald wat het goede voorbeeld is? Ik denk dat je, wanneer het kind oud genoeg is, je prima kan vertellen wat er allemaal kan op relationeel niveau. Tijdens het opgroeien is een stabiel thuis echter cruciaal, en wanneer je actief een open relatie blijft houden, vraag ik me af hoe stabiel het thuis dan is...
Wat zou er niet stabiel zijn aan een open relatie dan?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:44 schreef DW457 het volgende:
[..]
Mja, maar ook hier heb je hem weer: wat is goed en wie bepaald wat het goede voorbeeld is? Ik denk dat je, wanneer het kind oud genoeg is, je prima kan vertellen wat er allemaal kan op relationeel niveau. Tijdens het opgroeien is een stabiel thuis echter cruciaal, en wanneer je actief een open relatie blijft houden, vraag ik me af hoe stabiel het thuis dan is...
[..]
Dat is absoluut waar.
Wil je echt dat ik voorbeelden geef?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:45 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, maar daarmee verklaar je niet dat het 'çatastrofaal' kan zijn als je ze open opvoedt.
Leuk verhaalquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Ik hoorde btw een tijdje geleden (Toen ik al volwassen was) dat mn ouders en de buren regelmatig aan partnerruil deden, mijn vader ging heel vaak vreemd en ik ken iemand die een videoband vond van zijn vader en moeder met nog een ander stel toen hij nog een tiener was. Ik geloof niet dat daar verder iets mis is gegaan bij ons
Het woord zegt het zelf toch? of niet?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Wat zou er niet stabiel zijn aan een open relatie dan?
Nee, maar ik bedoel daarmee dus dat aan te geven dat ik er niet zo bang voor ben, kan prima goed gaan, ik denk dat de kans dat ze er niks aan overhouden groter is dan dat ze volledig de weg kwijtraken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:47 schreef complicate het volgende:
[..]
Leuk verhaal, maar alle kinderen zijn niet dezelfde hé
Ja, graag.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:46 schreef complicate het volgende:
[..]
Wil je echt dat ik voorbeelden geef?
Hier ga je ook van het verkeerde uit. Het is een verkeerde gedachte dat een incident gelijk de oorzaak is van verkeerd gedrag. In de jeugdcriminologie wordt er gesproken over risicofactoren en beschermende factoren. De balans tussen deze twee kan de kans op deviant en delinquent gedrag bepalen. Dit betekend echter niet dat wanneer er bepaalde factoren aanwezig zijn, dat ze dan ook gelijk ontsporen, maar de kans op afwijkend gedrag is wel groter.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Ik hoorde btw een tijdje geleden (Toen ik al volwassen was) dat mn ouders en de buren regelmatig aan partnerruil deden, mijn vader ging heel vaak vreemd en ik ken iemand die een videoband vond van zijn vader en moeder met nog een ander stel toen hij nog een tiener was. Ik geloof niet dat daar verder iets mis is gegaan bij ons
Kan van alles zijn, het missen van een ouder thuis, het zien van te veel verschillende mensen thuis? Ik noem maar wat. Ik zeg niet dat een open relatie per definitie fout is om tijdens het opvoeden van een kind te hebben. Ik stel er alleen mijn vraagtekens bij.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Wat zou er niet stabiel zijn aan een open relatie dan?
Ja hoor, voor jou, maar niet alle kinderen zouden er zo mee omgaan zoals je (wat ik prima vind trouwens).quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nee, maar ik bedoel daarmee dus dat aan te geven dat ik er niet zo bang voor ben, kan prima goed gaan, ik denk dat de kans dat ze er niks aan overhouden groter is dan dat ze volledig de weg kwijtraken.
Nee, wat mij betreft niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:48 schreef complicate het volgende:
[..]
Het woord zegt het zelf toch? of niet?
Misschien komt het omdat ik Belg ben en dus belgisch overkomquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, graag.
Ik begrijp gewoon regelmatig niet wat je nou eigenlijk zegt, dus verduidelijking is fijn.
Ik snap je heel goed en idd. jouw visie is anders, maar daarom niet arbitrair (zo iets)quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nee, wat mij betreft niet.
Ik zie geen instabiliteit in het woordje 'open', ik denk dat ik misschien een ander beeld heb bij een open relatie dan sommige anderen in dit topic.
Ik stel me bv voor dat hij eens in de 4 mnd een keer een avondje doorbrengt met een andere vrouw, waarna hij thuis komt slapen ofzo, niet dat er constant een ander stel rondhangt met wie we op de bank zitten te flirten terwijl de kinderen erbij zijn.
Ik zeg maar wat.
Dat is dus níet wat ik versta onder een open relatiequote:Op zaterdag 23 november 2013 15:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Hier ga je ook van het verkeerde uit. Het is een verkeerde gedachte dat een incident gelijk de oorzaak is van verkeerd gedrag. In de jeugdcriminologie wordt er gesproken over risicofactoren en beschermende factoren. De balans tussen deze twee kan de kans op deviant en delinquent gedrag bepalen. Dit betekend echter niet dat wanneer er bepaalde factoren aanwezig zijn, dat ze dan ook gelijk ontsporen, maar de kans op afwijkend gedrag is wel groter.
[..]
Kan van alles zijn, het missen van een ouder thuis, het zien van te veel verschillende mensen thuis? Ik noem maar wat. Ik zeg niet dat een open relatie per definitie fout is om tijdens het opvoeden van een kind te hebben. Ik stel er alleen mijn vraagtekens bij.
Zeer duidelijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Hier ga je ook van het verkeerde uit. Het is een verkeerde gedachte dat een incident gelijk de oorzaak is van verkeerd gedrag. In de jeugdcriminologie wordt er gesproken over risicofactoren en beschermende factoren. De balans tussen deze twee kan de kans op deviant en delinquent gedrag bepalen. Dit betekend echter niet dat wanneer er bepaalde factoren aanwezig zijn, dat ze dan ook gelijk ontsporen, maar de kans op afwijkend gedrag is wel groter.
[..]
Kan van alles zijn, het missen van een ouder thuis, het zien van te veel verschillende mensen thuis? Ik noem maar wat. Ik zeg niet dat een open relatie per definitie fout is om tijdens het opvoeden van een kind te hebben. Ik stel er alleen mijn vraagtekens bij.
Ik dacht idd al dat je niet Nl wasquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:55 schreef complicate het volgende:
[..]
Misschien komt het omdat ik Belg ben en dus belgisch overkom![]()
Maar voorbeelden heb ik er zoveel maar ik vermoed al dat je ze niet zal interpreteren als catastrofaal (afgeleid uit jouw verhaal)
Je hebt gelijk, een open relatie kan héél open zijn en soms ook minder open.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat is dus níet wat ik versta onder een open relatie
En ik gaf een incident aan omdat dat even zo uitkwamnatuurlijk zijn er 'factoren' ik denk alleen niet dat een open relatie een van die factoren is. Het ligt er helemaal aan hoe je met dingen omgaat. Kinderen teveel confronteren met seks is volgens mij niet goed, ik zie alleen niet in waarom je dat wél ineens zou doen in een open relatie en niet in een monogame.
Zit zeker wat in. Misschien omdat ik het beeld heb dat in een open relatie seks een grotere rol speelt, dan in een gesloten relatie. Desalniettemin is voorzichtigheid zeker een geboden wanneer kinderen een rol spelen. Het lijkt me dat een open relatie toch gezien kan worden als risicofactor aangezien je ook wel eens seks met een ander wilt hebben in je eigen bed (lijkt me).quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat is dus níet wat ik versta onder een open relatie
En ik gaf een incident aan omdat dat even zo uitkwamnatuurlijk zijn er 'factoren' ik denk alleen niet dat een open relatie een van die factoren is. Het ligt er helemaal aan hoe je met dingen omgaat. Kinderen teveel confronteren met seks is volgens mij niet goed, ik zie alleen niet in waarom je dat wél ineens zou doen in een open relatie en niet in een monogame.
Ja hoor, vandaar dat ouders gewoon "goed " voorbeeld "moeten" geven over wat ze naar kinderen communiceren belangrijker dan wat ze zeggen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:02 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik dacht idd al dat je niet Nl was
Er zijn zoveel manieren om een kind 'verkeerd' op te voeden, iedereen doet (als het goed is) wat hem/haar het beste lijkt en je kan niet alle risico's uitsluiten, er speelt zoveel mee!
Ik denk dat je een te gekleurd beeld hebt van een open relatie. het ligt meer aan de persoon dan aan de relatievorm hoe mensen met hun kinderen omgaan denk ik.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:03 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zit zeker wat in. Misschien omdat ik het beeld heb dat in een open relatie seks een grotere rol speelt, dan in een gesloten relatie. Desalniettemin is voorzichtigheid zeker een geboden wanneer kinderen een rol spelen. Het lijkt me dat een open relatie toch gezien kan worden als risicofactor aangezien je ook wel eens seks met een ander wilt hebben in je eigen bed (lijkt me).
Lijkt mij ook een "risicofactor" inhouden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:03 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zit zeker wat in. Misschien omdat ik het beeld heb dat in een open relatie seks een grotere rol speelt, dan in een gesloten relatie. Desalniettemin is voorzichtigheid zeker een geboden wanneer kinderen een rol spelen. Het lijkt me dat een open relatie toch gezien kan worden als risicofactor aangezien je ook wel eens seks met een ander wilt hebben in je eigen bed (lijkt me).
Dat is zeker waar, maar is het één niet het gevolg van het ander?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:06 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dat je een te gekleurd beeld hebt van een open relatie. het ligt meer aan de persoon dan aan de relatievorm hoe mensen met hun kinderen omgaan denk ik.
Ja en nee, het heeft ook met de relatievorm te maken hoor.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:06 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dat je een te gekleurd beeld hebt van een open relatie. het ligt meer aan de persoon dan aan de relatievorm hoe mensen met hun kinderen omgaan denk ik.
Dit dus!quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar is het één niet het gevolg van het ander?
Bedoel je dat je een gekleurd beeld hebt omdat je het altijd zo meegekregen hebt, of dat mensen die een open relatie hebben automatisch anders omgaan met hun kinderen, of nóg iets anders? (Ik volg het even nietquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar is het één niet het gevolg van het ander?
Ik bedoelde dat een open relatie een gevolg is van de houding en visie die mensen over relaties hebben.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:09 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Bedoel je dat je een gekleurd beeld hebt omdat je het altijd zo meegekregen hebt, of dat mensen die een open relatie hebben automatisch anders omgaan met hun kinderen, of nóg iets anders? (Ik volg het even niet)
Ik zei dan ook dat het méér aan de persoon ligt dan aan de relatievorm, niet alleen maar.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:08 schreef complicate het volgende:
[..]
Ja en nee, het heeft ook met de relatievorm te maken hoor.
Zullen we maar zwijgen over homo's die kinderen opvoeden.
ik zeg juist ( in mijn visie) dat het méér met de relatievorm te maken heeft.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:09 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik zei dan ook dat het méér aan de persoon ligt dan aan de relatievorm, niet alleen maar.
Ja, maar dat is dus niet persé een negatief iets. En dan kom je weer uit bij: Volgens mij kan het wel goed zijn om je kinderen open op te voeden.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:09 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat een open relatie een gevolg is van de houding en visie die mensen over relaties hebben.
Met een maar.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet persé een negatief iets. En dan kom je weer uit bij: Volgens mij kan het wel goed zijn om je kinderen open op te voeden.
Dan zijn we het daarover dus niet eens.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:12 schreef complicate het volgende:
[..]
ik zeg juist ( in mijn visie) dat het méér met de relatievorm te maken heeft.
Klopt en dat is geen rampquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dan zijn we het daarover dus niet eens.
Zo gaat het als mensen niet dezelfde visie hebben/delenquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Zo blijven we in cirkeltjes rondhupsen
Zeker. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het per definitie goed of fout is. Het enige wat ik zeg is dat voorzichtigheid zeer belangrijk is hierbij...quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet persé een negatief iets. En dan kom je weer uit bij: Volgens mij kan het wel goed zijn om je kinderen open op te voeden.
Beetje wel iddquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Zo blijven we in cirkeltjes rondhupsen
Ben ik niet met je eens. Kinderen zijn erg sensitief, veel sensitiever dan de meeste volwassenen beseffen. Hierdoor vangen ze ook de, voor hun, vreemde vibe op die de gast aan tafel met zich mee brengt. Zeker als dit iemand is die bij pappa en/of mamma in bed heeft geslapen of als dit steeds iemand anders is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:13 schreef Suteibum het volgende:
Ik zie niet in waarom het in een open relatie moeilijker zou zijn een stabiel thuis voor kinderen te geven dan in een gesloten relatie. Seks doe je sowieso niet met je kinderen erbij, dus wat jij in je slaapkamer uitvoert hebben die kinderen weinig last van. Stabiliteit is niet het gebrek aan externe factoren maar is de aanwezigheid van stabiele factoren. Waarom zou seks met anderen die aanwezigheid doen verminderen, zelfs als er zo nu en dan een vreemde aan het ontbijt zit. Iedereen heeft wel eens gasten over de vloer, soms blijven die ook wel slapen, wat precies de aard is van de vriendschappen die je ouders sluiten merk je weinig van als kind.
Ja, en dát is dus imo meer een persoonlijk iets dan een relatievorm-iets.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:13 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zeker. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het per definitie goed of fout is. Het enige wat ik zeg is dat voorzichtigheid zeer belangrijk is hierbij...
Ik zou bv, in een open relatie, niet iemand bij mij in bed laten slapen als de kinderen thuis zijn. Dan leg ik wel een matras in t kantoortje ofzo.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:16 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Kinderen zijn erg sensitief, veel sensitiever dan de meeste volwassenen beseffen. Hierdoor vangen ze ook de, voor hun, vreemde vibe op die de gast aan tafel met zich mee brengt. Zeker als dit iemand is die bij pappa en/of mamma in bed heeft geslapen of als dit steeds iemand anders is.
Als je dit zo kunt zeggen zonder zelf papa te zijn dan kan ik alleen zeggen, je wordt een goeie papa (als je kindjes wil)quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:16 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Kinderen zijn erg sensitief, veel sensitiever dan de meeste volwassenen beseffen. Hierdoor vangen ze ook de, voor hun, vreemde vibe op die de gast aan tafel met zich mee brengt. Zeker als dit iemand is die bij pappa en/of mamma in bed heeft geslapen of als dit steeds iemand anders is.
matras in t kantoortjequote:Op zaterdag 23 november 2013 16:18 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik zou bv, in een open relatie, niet iemand bij mij in bed laten slapen als de kinderen thuis zijn. Dan leg ik wel een matras in t kantoortje ofzo.
Om maar ff wat te noemen
Niets in een open relatie impliceert dat de ouders veel vaker van huis zijn dan andere ouders. De meeste vrijgezellen gaan ook niet wekelijks van bil, waarom zou dat in een open relatie veel makkelijker zijn, nog los van andere dingen die ook gewoon doorgaan, bv werk. Ik denk dat je te veel invloed op het dagelijkse leven veronderstelt. Alle ouders gaan af en toe een avondje uit. Of ze naar een parenclub of naar een pianoconcert gaan merk je weinig van als kind. Alle ouders hebben af en toe gasten, of moeders midden in de nacht naar de logeerkamer sluipt merk je ook als kind niet. Bocendien kun je je in elke relatievorm onverantwoordelijk gedragen, ik denk dat je de opvoeding van je kind net zo makkelijk in een open relatie serieus kunt nemen als in elke andere relatie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Whehe.quote:
Wat is nou weer een vreemde vibe. In een open relatie ga je bijna per definitie nuchterder met seksvriendschappen om dan andere relaties, dus waar komt die vreemde vibe opeens vandaan. Ik neem voor het gemak aan dat papa geen neukers voor een one night stand meeneemt, maar dat geeft meer te maken met de opvoeding van je kind serieus nemen, dat was ook geen goede vader geweest in een gesloten relatiequote:Op zaterdag 23 november 2013 16:16 schreef DW457 het volgende:
[..]
Je lijkt jouw mening te hebben, dan is er toch geen 'probleem", lijkt mij?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:21 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Niets in een open relatie impliceert dat de ouders veel vaker van huis zijn dan andere ouders. De meeste vrijgezellen gaan ook niet wekelijks van bil, waarom zou dat in een open relatie veel makkelijker zijn, nog los van andere dingen die ook gewoon doorgaan, bv werk. Ik denk dat je te veel invloed op het dagelijkse leven veronderstelt. Alle ouders gaan af en toe een avondje uit. Of ze naar een parenclub of naar een pianoconcert gaan merk je weinig van als kind. Alle ouders hebben af en toe gasten, of moeders midden in de nacht naar de logeerkamer sluipt merk je ook als kind niet. Bocendien kun je je in elke relatievorm onverantwoordelijk gedragen, ik denk dat je de opvoeding van je kind net zo makkelijk in een open relatie serieus kunt nemen als in elke andere relatie.
mooie dooddoener, ik dacht dat dit een discussieforum was?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:24 schreef complicate het volgende:
[..]
Je lijkt jouw mening te hebben, dan is er toch geen 'probleem", lijkt mij?
Sorryquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:26 schreef Suteibum het volgende:
[..]
mooie dooddoener, ik dacht dat dit een discussieforum was?
Ga dan in op wat ik zegquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:28 schreef complicate het volgende:
[..]
Sorry, we zijn toch aan het discuteren?
Heb ik toch gedaanquote:
Wanneer mensen seks hebben gehad met elkaar heerst er altijd een soort spanning, zeker als de seks net geweest is of hij of zij voor de eerste keer blijft slapen. Nog vreemder wordt het als pappa en mamma nog bij elkaar zijn en een van de twee niet mee heeft gedaan aan het spel in bed. Het lijkt me dat een kind daar zeker wel iets van mee krijgt. Daarnaast, ONS worden ook wel mee naar huis genomen denk ik, al verschilt dat wel per persoon natuurlijk. De een doet dat wel, de ander niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:24 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Wat is nou weer een vreemde vibe. In een open relatie ga je bijna per definitie nuchterder met seksvriendschappen om dan andere relaties, dus waar komt die vreemde vibe opeens vandaan. Ik neem voor het gemak aan dat papa geen neukers voor een one night stand meeneemt, maar dat geeft meer te maken met de opvoeding van je kind serieus nemen, dat was ook geen goede vader geweest in een gesloten relatie
Idd. Ocharmekes dat kindjequote:Op zaterdag 23 november 2013 16:35 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wanneer mensen seks hebben gehad met elkaar heerst er altijd een soort spanning, zeker als de seks net geweest is of hij of zij voor de eerste keer blijft slapen. Nog vreemder wordt het als pappa en mamma nog bij elkaar zijn en een van de twee niet mee heeft gedaan aan het spel in bed. Het lijkt me dat een kind daar zeker wel iets van mee krijgt. Daarnaast, ONS worden ook wel mee naar huis genomen denk ik, al verschilt dat wel per persoon natuurlijk. De een doet dat wel, de ander niet.
Hoe krijgt een kind dát nou mee?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:35 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wanneer mensen seks hebben gehad met elkaar heerst er altijd een soort spanning, zeker als de seks net geweest is of hij of zij voor de eerste keer blijft slapen. Nog vreemder wordt het als pappa en mamma nog bij elkaar zijn en een van de twee niet mee heeft gedaan aan het spel in bed. Het lijkt me dat een kind daar zeker wel iets van mee krijgt. Daarnaast, ONS worden ook wel mee naar huis genomen denk ik, al verschilt dat wel per persoon natuurlijk. De een doet dat wel, de ander niet.
Gevoelens en ogen van een kind ervaren meer dan dat van een "volwassene' .quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:41 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Hoe krijgt een kind dát nou mee?![]()
Ik denk btw dat het schadelijker is voor mijn kinderen dat hun vader (mijn ex) regelmatig een nieuwe vriendin heeft en die ook heel snel al voorstelt aan de kinderen, waarna het na een tijdje weer uitgaat en er weer een nieuwe vriendin is. Vrij monogaam wel![]()
Dan nog, hoe kan een kind in hemelsnaam weten dat ik geen seks heb gehad met mn vriend, maar de vrouw die is blijven slapen wel?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:42 schreef complicate het volgende:
[..]
Gevoelens en ogen van een kind ervaren meer dan dat van een "volwassene' .
ik had/heb het over die bizarre spanning dat het brengt, en dat zou niet mogen voor het kind lijkt mij.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dan nog, hoe kan een kind in hemelsnaam weten dat ik geen seks heb gehad met mn vriend, maar de vrouw die is blijven slapen wel?
Ik kán me voorstellen dat ze een rare spanning kunnen voelen, maar daar leiden ze dát echt niet uit af!
Dit. Een kind zal het spel wat is gespeeld in bed niet mee krijgen, maar de spanningen daarna wel.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:45 schreef complicate het volgende:
[..]
ik had/heb het over die bizarre spanning dat het brengt, en dat zou niet mogen voor het kind lijkt mij.
Mijn beeld is wellicht gekleurd, maar wat jij hierboven beschrijft lijkt me ook iets dat regelmatig kan voorkomen binnen een open relatie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:41 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
(...)
Ik denk btw dat het schadelijker is voor mijn kinderen dat hun vader (mijn ex) regelmatig een nieuwe vriendin heeft en die ook heel snel al voorstelt aan de kinderen, waarna het na een tijdje weer uitgaat en er weer een nieuwe vriendin is. Vrij monogaam wel![]()
Ik ben nooit bedrogen geweest, dus ik weet niet of ik mij afgewezen zou voelen eigenlijk.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:42 schreef Nemeosis het volgende:
Je voelt je dan afgewezen, allemaal puur psychologie.
Het hoeft niet een bizarre spanning mee te brengen he. En ik had het dus over het feit dat ze mee zouden krijgen dat mama niet en die andere vrouw wél iets met papa heeft gedaan, dat is een bizarre aanname imo.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:45 schreef complicate het volgende:
[..]
ik had/heb het over die bizarre spanning dat het brengt, en dat zou niet mogen voor het kind lijkt mij.
Ja, je beeld is gekleurd.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:48 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dit. Een kind zal het spel wat is gespeeld in bed niet mee krijgen, maar de spanningen daarna wel.
[..]
Mijn beeld is wellicht gekleurd, maar wat jij hierboven beschrijft lijkt me ook iets dat regelmatig kan voorkomen binnen een open relatie.
Ja hoor die spanning is heel leukquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Het hoeft niet een bizarre spanning mee te brengen he. En ik had het dus over het feit dat ze mee zouden krijgen dat mama niet en die andere vrouw wél iets met papa heeft gedaan, dat is een bizarre aanname imo.
Een spanning kunnen kinderen aanvoelen, ruzie, onrust, seksuele spanning, natuurlijk, alleen is niet elke spanning even negatief (Denk aan de spanning voor Sinterklaas, das vaak juist leuk!)
En toch hebben we het over zulke mensen, dit dat wel doenquote:Op zaterdag 23 november 2013 16:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, je beeld is gekleurd.
Waarom zou ik een man met wie ik wellicht een paar keer seks heb, voorstellen aan mijn kinderen? Dat is niet logisch, zou ik ook niet doen als ik geen relatie had (zoals mijn ex), en dan ineens wél als ik wel een relatie heb?
Dat is zeker waar, maar het is de vraag of het gezond is voor een kind om die spanning mee te krijgen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Het hoeft niet een bizarre spanning mee te brengen he. En ik had het dus over het feit dat ze mee zouden krijgen dat mama niet en die andere vrouw wél iets met papa heeft gedaan, dat is een bizarre aanname imo.
Een spanning kunnen kinderen aanvoelen, ruzie, onrust, seksuele spanning, natuurlijk, alleen is niet elke spanning even negatief (Denk aan de spanning voor Sinterklaas, das vaak juist leuk!)
Je hoeft ze niet perse aan je kinderen voor te stellen. Het kan ook zijn dat het kind de ander tegenkomt op de wc (tegelijkertijd moeten plassen bijvoorbeeld) of je slaapkamer binnenloopt omdat ze eng hebben gedroomd.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ja, je beeld is gekleurd.
Waarom zou ik een man met wie ik wellicht een paar keer seks heb, voorstellen aan mijn kinderen? Dat is niet logisch, zou ik ook niet doen als ik geen relatie had (zoals mijn ex), en dan ineens wél als ik wel een relatie heb?
Ik zeg nergens dat het hetzelfde ging als bij chimps, ik zeg dat er theorieen zijn die op een zelfde soort idee wijzen. Echt harde bewijzen zijn er gewoon niet uit die tijd, niet op dit gebied.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp. xD
Met cijfers bedoel ik trouwens geen echte cijfers, maar meer directere bewijzen dan hoe de chimps het doen.
Maar daar had ze een oplossing voor (zei ze- : matras in t kantoortjequote:Op zaterdag 23 november 2013 16:54 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar het is de vraag of het gezond is voor een kind om die spanning mee te krijgen?
[..]
Je hoeft ze niet perse aan je kinderen voor te stellen. Het kan ook zijn dat het kind de ander tegenkomt op de wc (tegelijkertijd moeten plassen bijvoorbeeld) of je slaapkamer binnenloopt omdat ze eng hebben gedroomd.
Hangt af van hoe je dat invult. Voor ons is de open relatie niet iets waar mijn kind wat mee te maken heeft. Heb je het over meerdere relatie's naast elkaar dan kan dat opzich ook, maar kan je wel stellen dat een kind baat heeft bij vastigheid.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Hoe hou jij je kind erbuiten?quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Hangt af van hoe je dat invult. Voor ons is de open relatie niet iets waar mijn kind wat mee te maken heeft. Heb je het over meerdere relatie's naast elkaar dan kan dat opzich ook, maar kan je wel stellen dat een kind baat heeft bij vastigheid.
Ik denk dus niet dat het persé ongezond is.quote:Op zaterdag 23 november 2013 16:54 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar het is de vraag of het gezond is voor een kind om die spanning mee te krijgen?
[..]
Je hoeft ze niet perse aan je kinderen voor te stellen. Het kan ook zijn dat het kind de ander tegenkomt op de wc (tegelijkertijd moeten plassen bijvoorbeeld) of je slaapkamer binnenloopt omdat ze eng hebben gedroomd.
Dit.quote:
Kunnen jullie dat nou echt niet zelf verzinnen?quote:
Niks mis mee om jouw kinderen te proberen beschermen toch?quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:00 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dus niet dat het persé ongezond is.
Nogmaals, je beeld is scheef, probeer eens een scenario te verzinnen waarin een kind er niet zoveel van mee zal krijgen, dat lukt vast wel
Míjn kinderen?quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:01 schreef complicate het volgende:
[..]
Niks mis mee om jouw kinderen te proberen beschermen toch?
Ik denk dat ik daar wat hulp bij nodig heb, dus, vertel eens?quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:00 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dus niet dat het persé ongezond is.
Nogmaals, je beeld is scheef, probeer eens een scenario te verzinnen waarin een kind er niet zoveel van mee zal krijgen, dat lukt vast wel
NEE, je hebt jouw mening en ik heb mijn mening , niks mis mee.quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:01 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Kunnen jullie dat nou echt niet zelf verzinnen?![]()
Ook niet na de dingen die ik allemaal gezegd heb?
Algemeen!quote:Op zaterdag 23 november 2013 17:02 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Míjn kinderen?
Of bedoel je in het algemeen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |