Ik vind het echt geweldig dat jij out of the box denktquote:Op zaterdag 23 november 2013 14:59 schreef Pienata het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen graag geloven dat ze volledig vrij zijn in hun keuzes en ieder die zegt dat dat simpelweg niet zo is roept weerstand op. Ik probeer er tegenwoordig op te letten, in een poging om zo dicht mogelijk bij mezelf te bleven. Laatst heb ik soep besteld na mijn hoofdgerecht, rebels, nietwaar?
Ik betrap mezelf er héél vaak op dat ik toch vanuit beperkte cultureel beperkte kaders bepaalde acties onderneem die niet geheel mijn eigen keuze zijn. En er zijn waarschijnlijk nog VEEL MEER situaties dat ik dat doe en mezelf niet eens betrap.
Is hier wetenschappelijke onderbouwing voor, want het klinkt voor mij als handwaving?quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
In de prehistorie was je ook nergens als stelletje, je had de hele groep nodig om te overleven en al zeer zeker als er ook nog kinderen grootgebracht moesten worden. Kinderen waren dan ook vrij lang meer een zaak van de gemeenschap dan van de ouders alleen.
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Is hier wetenschappelijke onderbouwing voor, want het klinkt voor mij als handwaving?
Dat is meer een culturele cross-over dan, dat wil niet zeggen dat de evolutie van ons ras daar direct op inhaakt: evolutie gaat tamelijk traag. Het is best aannemelijk dat oudere driften nog wel degelijk ergens in ons genoom zitten ingebakken.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, bij het overgaan van de jager/verzamelaar naar de landbouwstedelijke samenleving werden de "groepen" kleiner, meer het gezin ipv de groep. Je ziet in die tijd ook de overgang van het erfrecht via de vrouwelijke lijn naar de mannelijke lijn. Zeker als je dat erfrecht over de mannelijke lijn zet is het van groot belang dat de vader ook wel zeker de vader is.
Daar zit natuurlijk een fikse overgangsperiode in, maar ik denk dat de verandering daar ergens in ligt.
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes warenquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.
Dat zegt ze niet, alleen dat je als stel alsnog afhankelijk was van de groep en opvoeding van kinderen dus ook door de rest van de groep gebeurde.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes waren
Bron pleasequote:Op zaterdag 23 november 2013 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, zat. Dat gaat dan niet zozeer alleen over monogamie, maar wel over de vorm van samenleving.
Ik denk dat jij óók aanneemt dat mensen dat onderschatten.quote:Op zaterdag 23 november 2013 14:50 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik vind dat de meeste mensen dus invloed van cultuur en indoctrinatie erg onderschatten als we spreken over "liefde" en "vreemdgaan".
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Kun je een bron geven? Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat er geen stelletjes waren
ah op die manier.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.
Laten we het gewoon simpel houden, als monogamie of geen monogamie echt in onze genen zat dan hadden we deze discussie niet. Aangezien beide mogelijkheden(als soort die goed is in aanpassen) erin zitten hebben we deze discussie.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:03 schreef Pienata het volgende:
[..]
Dat is meer een culturele cross-over dan, dat wil niet zeggen dat de evolutie van ons ras daar direct op inhaakt: evolutie gaat tamelijk traag. Het is best aannemelijk dat oudere driften nog wel degelijk ergens in ons genoom zitten ingebakken.
Vanuit huidig cultureel oogpunt: Leven is financieel (en in heel veel andere opzichten) een stuk makkelijker met twee dan alleen. Ik denk dat monogamie ook is ontstaan uit een vals gevoel van controle, dat de ander dan wel zal blijven. In praktijk is monogamie natuurlijk geen enkele garantie dat je lover er niet ooit met een ander vandoor gaat.
In boerensamenleving was dat ook zo. In vele, niet-westerse samenlevingen heb je dat nog steeds, alhoewel het niet meer zo erg om leven en dood gaat.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg... Ik zeg dat je als stelletje alleen bar weinig kans maakte om te overleven, dat het belang van de groep boven dat van het individu of het stel ging.
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:04 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik denk dat jij óók aanneemt dat mensen dat onderschatten.
Je hebt nl gelijk, het speelt een grote rol, beide, maar dan heb je dus, wellicht dóór die indoctrinatie, of niet gevoelens en die gevoelens, waar ze ook door komen, zijn een wezenlijk onderdeel van je leven. Wezenlijker dan cultuur of indoctrinatie omdat dát is wat je voelt en denkt. En die cultuur is dan een veel abstracter begrip dat er minder toe doet. (Voor een persoon, niet voor een groepering)
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteertquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:09 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
In boerensamenleving was dat ook zo. In vele, niet-westerse samenlevingen heb je dat nog steeds, alhoewel het niet meer zo erg om leven en dood gaat.
Dus ik zie niet waarom de overgang zo sterk kan zijn geweest, behalve als jij met harde cijfers kunt komen in plaats van goed samenhangende verhalen.
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp. xDquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:11 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteert.
En ja cijfers zeggen ook weer niet altijd alles hé , maar is inderdaad een indicatie
Er is geen grotere leugenaar dan de statistiek...quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:11 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik denk dat je haar reactie nog steeds niet goed interpreteert.
En ja cijfers zeggen ook weer niet altijd alles hé , maar is inderdaad indicatie
Dat is ook niet te doen. Groepen zijn nog wel te beschrijven, maar elk individu op zich, nee, dat is geen doen. Er zijn zoveel verschillende soorten mensen met elk hun eigen opvatting, t is gewoon niet te doen.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.
Kan geen kwaad , we zijn "mensen"quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb gisteren een artikel van 22 blz. gelezen over het realisme, dus ik ben wat afgebrand en niet scherp xD
Mja, maar dit soort dingen gáát nou eenmaal vaak om een individu. Ik zou het ws minder erg vinden als mijn vriend met een ander in bed zou belanden dan mn zusje, toch komen we uit dezelfde groepering.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:10 schreef complicate het volgende:
[..]
Klopt en ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om in naam van een individu te "spreken" dan in naam van een groepering.
Ik geef je volledig gelijkquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:13 schreef DW457 het volgende:
[..]
Er is geen grotere leugenaar dan de statistiek...
[..]
Dat is ook niet te doen. Groepen zijn nog wel te beschrijven, maar elk individu op zich, nee, dat is geen doen. Er zijn zoveel verschillende soorten mensen met elk hun eigen opvatting, t is gewoon niet te doen.
Nee hoor ik kijk juist "out of the box" ik denk in beide termen, ik gaf gewoon aan dat het heel moeilijk is ,om een bepaald individu te analyseren, laat staan om aan "culturisme" te doen/denken/analyseren.quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:15 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Mja, maar dit soort dingen gáát nou eenmaal vaak om een individu. Ik zou het ws minder erg vinden als mijn vriend met een ander in bed zou belanden dan mn zusje, toch komen we uit dezelfde groepering.
Als je er een studie van wil maken of het heel breed wil bekijken, heb je gelijk, alleen kijk je meestal naar je eigen situatie en gevoel en doet het brede er voor jou persoonlijk niet zo toe.
Kinderenquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Op een gegeven moment werd hier trouwens gesproken over kinderen. Nu vraag ik me af: is het niet gezonder voor zowel het gezin, als de kinderen, als de ouders om op het moment dat de kinderen het toneel betreden te stoppen met de open relatie, of anders in ieder geval te minderen?
Het lijkt me dat het anders onnodig ingewikkeld wordt voor het kind...
Dat kind hoeft er niks van mee te krijgen toch?quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:19 schreef DW457 het volgende:
Op een gegeven moment werd hier trouwens gesproken over kinderen. Nu vraag ik me af: is het niet gezonder voor zowel het gezin, als de kinderen, als de ouders om op het moment dat de kinderen het toneel betreden te stoppen met de open relatie, of anders in ieder geval te minderen?
Het lijkt me dat het anders onnodig ingewikkeld wordt voor het kind...
Ik wil nog steeds een zintuiglijk bewijs zien, dan alleen een theoretische onderbouwing. Ik zou persoonlijk denken dat het meer met de leeftijd te maken heeft, waarom zulke mensen seksueel losbandiger zijn. De jagers en verzamelaars werden volgens mij niet zo oud, dus had je geen ouderlijk toezicht. De boeren konden wat ouder worden en stuurden hun kinderen vanwege hun eigen ervaring bij naar een stabieler vorm van leven. Of zo ongeveer, maar ik ga verder met studeren XDquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:14 schreef complicate het volgende:
[..]
Kan geen kwaad , we zijn "mensen"
Vraag het aan haar, het was haar redenatie héquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wil nog steeds een zintuiglijk bewijs zien, dan alleen een theoretische onderbouwing. Ik zou persoonlijk denken dat het meer met de leeftijd te maken heeft, waarom zulke mensen seksueel losbandiger zijn. De jagers en verzamelaars werden volgens mij niet zo oud, dus had je geen ouderlijk toezicht. De boeren konden wat ouder worden en stuurden hun kinderen vanwege hun eigen ervaring naar een stabieler vorm van leven. Of zo ongeveer, maar ik ga verder met studeren XD
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |