abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:32:00 #1
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132222264
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:33:49 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132222305
Zwarte Piet heeft al jaren geen kroeshaar meer en overdreven rode lippen zie ik ook weinig meer. Meestal zijn ze donker. Net als in het echt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132222316
Zwarte piet zoals ie nu is mogen ze van mij ook afschaffen trouwens, niet omdat het beledigend zou zijn jegens onze donker gekleurde medemensen, maar omdat het geen zak met de oorspronkelijke traditie te maken heeft. De zwarte piet simpelweg omturnen in een regenboogpiet is alleen maar een stap verder weg van de oorsprong.

Wat mij betreft mag Krampus weer terug ^O^

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:34:43 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222333
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.

Mooie bijdrage van Saíd op die ubergestresste reacties:
quote:
Hé zwartjoekel! Ja, jij ja! Zeg, wil jij wel eens even gauw met je bruine tengels van onze tradities afblijven? Hoe haal je het in die gebronsde harses van je om, al terend op onze voorzieningen, ons nationale feestje naar de gallemiesen te helpen. Misschien hebben we het respect er bij je voorouders niet hard genoeg in geslagen. Dat is nog maar vers van de bananenboot en komt ons dan even vertellen wat we wel en niet kunnen maken. Dat maken we nog altijd zelf wel uit, Edgar.

Ons hardwerkend volkje een beetje betichten van racisme, je bent niet goed in die bruine pepernoot van je. Als er een natie is die niet racistisch is, dan zijn wij het godverdomme wel. Weet je wel hoeveel zuurverdiende euro’s we jaarlijks naar ontwikkelingshulp pompen? Het grootste deel daarvan gaat dus gewoon naar negers, hè. Dus daar ga je al, met je hele theorie.

Een beetje gaan lopen mekkeren over een Piet die zwart ziet. Ja, heb je er wel eens bij stil gestaan hoe je eruit ziet na een glijpartij door een schoorsteen? Zwart ja! Met zwarte krullen, dikke rode lippen en gouden ringen in je oor. Dat doet een schoorsteen met je, ja! Zeiksnor. En dat ze zo van de boot komen nog voor ze een schoorsteen hebben gezien heeft alles te maken met de roetdamp van die stoomboot natuurlijk. Logisch nadenken is zeker weer te lastig voor dat derdewereldbreintje van je.

Ja, die kleine van mij heeft wel eens om pepernoten gevraagd bij dat Surinaamse vrouwtje hiernaast. Nou en? Kinderlijke onschuld. Hij had ook helemaal niet met ‘r kunnen praten, maar dan zou ‘ie natuurlijk ook weer tegen die multicultischenen van je hebben lopen schoppen. De witten kunnen het voor jullie sowieso nooit goed doen. Wees gewoon stil en dankbaar. Zonder ons zou je niet eens hebben kunnen klagen, dan had je nu ergens rond een lege dorpsput in het oerwoud zitten jammeren dat je zo’n honger hebt. Dus wat nou, racisme.

Zaniken over zwarte knechtjes. Nee, moet zo’n ouwe vent dan alles zelf doen of zo? Jij bent er vast zo eentje die z’n eigen bejaarde moedertje een week lang in een strontluier laat lopen ook. Niks knechtjes. Zo’n Piet werkt gewoon keihard voor z’n centen, maakt zichzelf nuttig. Weer een reden waarom het helemaal geen negers zijn.

Toevallig heb ik ook zo’n zwartje op het werk en die vindt er niks mis mee, met dat hele gebeuren. Maar is er dus altijd weer een groep die het vergalt voor de rest van de roedel. Eerst had je ook al die Surinamers die gingen lopen mekkeren dat de negerzoen racistisch was. Alsof Surinamer een ras is, ben je nou helemaal van de zwarte ratten besnuffeld. Je hoort mij toch ook niet roepen om een verbod op blanke vla. Mafkees.

Nee, laat ons lekker onze tradities behouden en ga iets anders zoeken om je druk om te maken, het verlagen van je uitkering bijvoorbeeld. Die kinderen weten best wel het verschil tussen een zwarte Piet en die gasten op opsporing verzocht. Het moet nu maar eens over zijn met dat eeuwige geschreeuw dat we hier zo racistisch zijn. Als het je allemaal niet zint, dan donder je maar gewoon op naar je eigen land.
http://saidvanenburg.nl/zwart-als-roet/
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:34:55 #5
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132222338
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef Ulx het volgende:
Zwarte Piet heeft al jaren geen kroeshaar meer en overdreven rode lippen zie ik ook weinig meer. Meestal zijn ze donker. Net als in het echt.
Sint in Amsterdam

De website van de intocht in Amsterdam waar de hoorzitting over gaat. Ik zie duidelijk rode lippen en kroeshaar.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132222339
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Zolang je nog rode lippen en kroeshaar krijgt van door schoorstenen kruipen bevat het nog steeds racistische elementen.
Lang niet alle zwarte pieten hebben rode lippen en kroeshaar. En lang niet alle negers hebben rode negers hebben rode lippen en/of kroeshaar. Dus ik zie niet in waarom het racistisch zou zijn.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132222349
Die discussie bij de dwdd tussen prem en die andere.

Prem is een alcoholistische mafkees, maar die andere praat compleet naast de kwestie.
pi_132222355
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Ryon het volgende:
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.

[..]

Wat? _O-
pi_132222380
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Sint in Amsterdam

De website van de intocht in Amsterdam waar de hoorzitting over gaat. Ik zie duidelijk rode lippen en kroeshaar.
Dat is lang niet meer overal zo.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:36:55 #10
3928 Ulx
pi_132222390
quote:

[..]

Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132222416
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?
Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:39:19 #12
3928 Ulx
pi_132222455
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
Elk kind is nerveus als Sint en Piet de klas in komen lopen.
pi_132222471
quote:

[..]

Dat wel, maar dat hebben witte kinderen ook waarschijnlijk als ze de eerste keer zwarte pieten zien. Of Chinezen.
Album top 100 2024
pi_132222510
Vroeger (en dan heb ik het voor 1850, toen die hele slavernij/neger onzin is geintroduceerd) was het juist de bedoeling dat de kinderen angst werd aangejaagd.
En of je nu blank, bruin, of chinees kind bent in je broek schijten van angst zou je :D
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:41:29 #15
3928 Ulx
pi_132222516
Een kind van vijf ziet een Zwarte Piet en raakt gestresst wegens de associaties met het slavernij verleden.

Wat een giller. Tjongejonge. Hoe verzin je zulke flauwekul.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:41:40 #16
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132222525
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:42:17 #17
28033 Pek
je moet wat
pi_132222543
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Ener-G het volgende:
Tja, what's next, Sinterklaas zelf kan ook niet meer, omdat een bisschop gevoelig ligt inzake kindermisbruik?
Daar is dan inderdaad nog meer voor te zeggen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:42:28 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222549
quote:

[..]

ja maar de blanke kinderen waren hier eerder.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:46:28 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222652
Het hele feest is trouwens zo fout als de neten:

-> Sinterklaas is een katholieke geestelijken en kindervriend. Nou, de afgelopen jaren hebben wij wel gemerkt dat zoiets geen goede combinatie blijkt te zijn.

-> Sinterklaas zijn knechten zijn zwarte moren in narrenpakken. Zie dit topic.

-> hij kom aan vanuit Spanje met een stoomboot. Lekker Co2 neutraal.

-> Volgens de mythe is het Sinterklaas zelf die de cadeau's schenkt. Kindertjes krijgen dus een cadeau als zij lief zijn en sturen hun verlanglijstjes op naar Spanje. Maar wat blijkt, daar waar kindertjes van rijke ouders bedolven worden onder alles wat hun hartje verlangt, moeten kinderen van arme ouders het doen met een zakje drop en nieuwe wanten voor in de winter. Het is weer duidelijk welke kinderen Sinterklaas liever vindt.
--
pi_132222654
De titel van het topic is ene beetje een ramp scenario, als we gewoon gekleurde pieten invoeren is er he-le-maal niks aan de hand...
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:48:05 #21
3928 Ulx
pi_132222698
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:46 schreef videonatic het volgende:
De titel van het topic is ene beetje een ramp scenario, als we gewoon gekleurde pieten invoeren is er he-le-maal niks aan de hand...
Maar dat vinden de kinderen niet leuk. Die raken dan gestresst en dat is slecht voor hun ontwikkeling. Men heeft het al geprobeerd, maar het was gewoon geen succes. Het sloeg niet aan.
pi_132222733
Hmm dan zal mijn voorstel om dit jaar een bananenpiet te introduceren het wel niet halen.
pi_132222817
Sommige mensen zullen niet rusten voordat het Sinterklaasfeest om zeep is.
pi_132222828
Ruim twintig bezwaren... Waarom wordt er ieder jaar nu weer zoveel aandacht aan die enkele haters besteedt?
pi_132222916
quote:

[..]

Dat is een idioot, en laat de opvoeding aan zijn kind blijkbaar achterwege. Net als de argwaanzaaiers naar alles wat blank is blijkbaar geen geschiedenis erop heeft nageslagen. Vooral wat de slavernij betreft, en alleen kunnen wijzen met het vingertje.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:23 schreef Joanne35 het volgende:
Prima als mensen voor behoud van zwarte piet zijn, maar probeer dan niet zo wanhopig te ontkennen dat zwarte piet geen racistische elementen bevat of dat het niets met slavernij te maken zou hebben. Want dat komt toch niet bijster overtuigend over.
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.

Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.

Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.

Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.

Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.

Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef Ulx het volgende:
Een kind van vijf ziet een Zwarte Piet en raakt gestresst wegens de associaties met het slavernij verleden.

Wat een giller. Tjongejonge. Hoe verzin je zulke flauwekul.
Ligt toch echt aan de opvoeding. Ik begrijp het ook nog, want uiteindelijk vertellen de ouders niet de werkelijke geschiedenis er dan bij. Alleen dat alle donkere mensen overal gediscrimineerd worden...maar niet naast een blanke willen staan om een punt te maken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:59:55 #26
3928 Ulx
pi_132223005
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef RobbieRonald het volgende:
Ruim twintig bezwaren... Waarom wordt er ieder jaar nu weer zoveel aandacht aan die enkele haters besteedt?
Omdat ze elk jaar blijven drammen. Zo'n ontzettend kabaal maken, alleen om het feit dat ze zelf niet kunnen toegeven dat ze al fout zaten vanaf het moment dat ze begonnen te piepen over "Zwarte Piet is een slaaf". Dat klopt niet. Dat heeft nooit geklopt. Dat zal ook nooit kloppen.
Maar ja, dan moet je je ongelijk toegeven en dat is soms moeilijker dan hel hard brullen dat je gelijk hebt en dat het wel zo is. Dus herhaal je en herhaal je en herhaal je dat Zwarte Piet wel een slaaf is. En dan zullen de mensen op een gegeven moment wel denken dat je gelijk hebt. Want ja, je hoort er zo vaak wat over......

Simpele demagogie.
pi_132223030
Volgens mij geloven al die buitenlanders in Amsterdam niet in sinterklaas.
pi_132223120
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:59 schreef Ulx het volgende:

[..]

Omdat ze elk jaar blijven drammen. Zo'n ontzettend kabaal maken, alleen om het feit dat ze zelf niet kunnen toegeven dat ze al fout zaten vanaf het moment dat ze begonnen te piepen over "Zwarte Piet is een slaaf". Dat klopt niet. Dat heeft nooit geklopt. Dat zal ook nooit kloppen.
Maar ja, dan moet je je ongelijk toegeven en dat is soms moeilijker dan hel hard brullen dat je gelijk hebt en dat het wel zo is. Dus herhaal je en herhaal je en herhaal je dat Zwarte Piet wel een slaaf is. En dan zullen de mensen op een gegeven moment wel denken dat je gelijk hebt. Want ja, je hoort er zo vaak wat over......

Simpele demagogie.
En die racisme/discriminatiekaart maar blijven trekken, dat doet het goed in de media tegenwoordig, dat is wel een "hot" item waardoor de hele discussie landelijk weer opwaait op. Ik zie het zo gebeuren dat ze binnenkort toch hun zin doorgedramd weten te krijgen, enkel om de zogenaamde onrust maar te sussen.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:04:34 #29
3928 Ulx
pi_132223144
Ik zie niet in waarom men iets zou moeten doen of laten alleen maar om een klein clubje klagers, die nog niet eens met fatsoenlijke argumenten aan weet te komen, de zin te geven. Want daarmee geef je gewoon toe aan chantage.
pi_132223151
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:00 schreef GroningseGast het volgende:
Het is de schuld van de buitenlanders.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:05:43 #31
3928 Ulx
pi_132223185
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:04 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Dat was ik niet, dat was een blanke met blackface!
pi_132223203
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar dat vinden de kinderen niet leuk. Die raken dan gestresst en dat is slecht voor hun ontwikkeling. Men heeft het al geprobeerd, maar het was gewoon geen succes. Het sloeg niet aan.
Leugens, kwestie van gewenning en geschikte marketing op tv.
pi_132223213
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef RobbieRonald het volgende:
Nou, ik vind wel gewoon dat zij net zoveel recht tot klagen hebben als de doorsnee Nederlander hoor. Ik zie alleen nooit iemand met goede tegenargumenten komen, terwijl die er echt wel zijn. Het moet een kinderfeest voor iedereen zijn. Deze beginnen al met het vergiftigen van een kinderhart, en eigenlijk is me dat geen enkel kinderfeest waard.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:08:16 #34
3928 Ulx
pi_132223264
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:06 schreef videonatic het volgende:

[..]

Leugens, kwestie van gewenning en geschikte marketing op tv.
Je noemt het leugens, en als geschikte remedie noem je marketing?

Wow.....
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:08:35 #35
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_132223273
Zulke protesten leiden alleen maar tot haat.

Zoals gisteren ook bij P&W, dat 7 jarig zoontje van die gast die even in zijn klas kwam vertellen dat Sinterklaas niet bestaat en dat het racistisch is.
Ofwel, ouder die zijn mening opdringt aan zijn kind.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_132223300
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:00 schreef GroningseGast het volgende:
De meeste kleintjes doen gewoon mee hoor. Net als de blanke kindjes betrokken worden in andere culturele feesten. Hier was dat het offerfeest bijvoorbeeld
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:09:23 #37
124086 WensMeester
DnB makes my heart beat!
pi_132223306
Zodra niemand zich meer stoort aan het feit dat zwarte piet zwart is, pas dan is er geen racisme meer. Zwarte piet moet dus niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen!
It's no problem for me, but it's a problem for you!
pi_132223353
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:04 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ga er nu eens gewoon tegenin met argumenten. Of is het je bedoeling dit topic om zeep te helpen met dezelfde oneliners als die de user gebruikt die je quote. Ben in ieder geval beter gewend van jou.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:11:17 #39
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132223364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef WensMeester het volgende:
Zodra niemand zich meer stoort aan het feit dat zwarte piet zwart is, pas dan is er geen racisme meer. Zwarte piet moet dus niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen!
Ja.. Wat zou de makkelijkste manier zijn dat mensen zich er niet meer aan storen dat Piet zwart is.. Hmm..
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:11:33 #40
259569 ZodiaX
pi_132223369
quote:
Volwassenen storen zich eraan, kinderen niet.

Kinderen zien geen slavernij, die zien een stel vrolijke en vriendelijke pieten die snoep uitdelen.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:12:37 #41
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132223404
Utrechtse intocht Sint onder druk door instorten kade

Zie je nou wel, zelfs god is tegen! ;)
pi_132223405
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef paddy het volgende:

[..]

De meeste kleintjes doen gewoon mee hoor. Net als de blanke kindjes betrokken worden in andere culturele feesten. Hier was dat het offerfeest bijvoorbeeld
Lol waarom laten ouders hun kinderen in godsnaam dat soort geesten vieren :') Geen wonder dat er straks niks meer over is van onze cultuur.
pi_132223420
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:08 schreef ZodiaX het volgende:
Zulke protesten leiden alleen maar tot haat.

Zoals gisteren ook bij P&W, dat 7 jarig zoontje van die gast die even in zijn klas kwam vertellen dat Sinterklaas niet bestaat en dat het racistisch is.
Ofwel, ouder die zijn mening opdringt aan zijn kind.
Die kerel daar was van de categorie Kutlul Prem, enige verschil was dat hij rustig bleef.

Maar er zat een passieve agressie achter die gewoon eng is.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:14:41 #44
3928 Ulx
pi_132223469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Ga er nu eens gewoon tegenin met argumenten. Of is het je bedoeling dit topic om zeep te helpen met dezelfde oneliners als die de user gebruikt die je quote. Ben in ieder geval beter gewend van jou.
Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.

Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
pi_132223481
quote:
Ik zie tot nu toe alleen maar meer geroep sinds 1930. Heb er een hard hoofd in. Scholen falen trouwens ook op dit gebied, dat blijkt wel weer.Ik gooi met liefde de handdoek in de ring om het zwartgallige zaad naar kinderen in ieder geval in de kiem te smoren. De kiem is al te laat. Blijkt wel aan de reacties van deze kliek.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:15:26 #46
124086 WensMeester
DnB makes my heart beat!
pi_132223495
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja.. Wat zou de makkelijkste manier zijn dat mensen zich er niet meer aan storen dat Piet zwart is.. Hmm..
Door gewoon te accepteren dat zwarte piet zwart van het roet is. Niet meer, niet minder. Daarnaast gaat zwarte piet 'opheffen' echt niet voor het gewenste verbroederende multiculti plaatje zorgen hoor, sterker nog, de afkeer tussen bepaalde groepen zal hierdoor groter worden. Jammer dat er altijd zo gejankt moet worden over en weer.
pi_132223499
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:12 schreef Joanne35 het volgende:
Utrechtse intocht Sint onder druk door instorten kade

Zie je nou wel, zelfs god is tegen! ;)
Gaat gewoon door, genoeg alternatieve waterroutes.
pi_132223521
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:11 schreef ZodiaX het volgende:

[..]

Volwassenen storen zich eraan, kinderen niet.

Kinderen zien geen slavernij
, die zien een stel vrolijke en vriendelijke pieten die snoep uitdelen.
Blijkbaar zijn kinderen al niet veilig meer want ouders vertellen hun kinderen verhalen over die boze blanken. Voorbeeld heeft die man zelf gegeven.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:17:03 #49
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132223536
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.

Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.

Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de Molukkers te maken hebben met de Zwarte Piet discussie. Dat klinkt als een vrij opvallende poging om een onderwerp te veranderen:
"Laten wij het niet meer hebben over ons slavernij verleden, want dat vind ik maar te lastig, maar eens praten over Nederlands-Indië. Dat was ook geen pretje hé!"

Maar goed, als we dan toch blanke mensen en 'donkere en bruine medemensen' tegenover elkaar gaan zetten:

Waarom zou het zijn dat voor onze 'donkere en bruine medemens' Zwarte Piet wel opvallend veel associaties vertoont met de slavernij en ongelijke raciale verhoudingen? Is dat de onwetendheid van de 'zwarte' en de betonnen muur die zij tegen de 'blanke slechte mensch' hebben opgebouwd of is er wellicht, misschien zelfs maar een heel klein beetje, toch wel enige aanleiding daarvoor te vinden in de wijze hoe het feest nu is opgezet?
--
pi_132223561
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.

Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
Dan verbieden verbieden VERBIEDEN want het collectief blanke schuldgevoel moét afgekocht worden, ja!
pi_132223590
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:12 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Lol waarom laten ouders hun kinderen in godsnaam dat soort geesten vieren :') Geen wonder dat er straks niks meer over is van onze cultuur.
Ik vind het prima eigenlijk.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:19:19 #52
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132223609
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:15 schreef WensMeester het volgende:

[..]

Door gewoon te accepteren dat zwarte piet zwart van het roet is. Niet meer, niet minder. Daarnaast gaat zwarte piet 'opheffen' echt niet voor het gewenste verbroederende multiculti plaatje zorgen hoor, sterker nog, de afkeer tussen bepaalde groepen zal hierdoor groter worden. Jammer dat er altijd zo gejankt moet worden over en weer.
Goede roet is dat dan. Zeker dezelfde roet die zij in Afrika ook gebruiken. Zelfde lippenstift ook.
--
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:19:53 #53
3928 Ulx
pi_132223626
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de Molukkers te maken hebben met de Zwarte Piet discussie. Dat klinkt als een vrij opvallende poging om een onderwerp te veranderen:
"Laten wij het niet meer hebben over ons slavernij verleden, want dat vind ik maar te lastig, maar eens praten over Nederlands-Indië. Dat was ook geen pretje hé!"
In de oost ging de slavernij op de indirect (semi-autonome) bestuurde eilanden soms door tot 1910. Daar kun je de Nederlander de schuld niet van geven.
pi_132223630
quote:
8s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

ja maar de blanke kinderen waren hier eerder.
Ironie, neem ik aan?
pi_132223646
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:39 schreef Ulx het volgende:

[..]

Elk kind is nerveus als Sint en Piet de klas in komen lopen.
Ik heb het niet over "nerveus" voelen.
pi_132223690
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Maar goed, als we dan toch blanke mensen en 'donkere en bruine medemensen' tegenover elkaar gaan zetten:

Waarom zou het zijn dat voor onze 'donkere en bruine medemens' Zwarte Piet wel opvallend veel associaties vertoont met de slavernij en ongelijke raciale verhoudingen? Is dat de onwetendheid van de 'zwarte' en de betonnen muur die zij tegen de 'blanke slechte mensch' hebben opgebouwd of is er wellicht, misschien zelfs maar een heel klein beetje, toch wel enige aanleiding daarvoor te vinden in de wijze hoe het feest nu is opgezet?
Ik denk werkelijk dat nooit iemand ze heeft uitgelegd waarom deze pieten in page kleding gestoken zijn. Zouden ze dat weten, zouden de vooroordelen ook verdwenen zijn. Pagekleding droeg vroeger nl niet iedere boerenxxx
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:22:06 #57
3928 Ulx
pi_132223691
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik heb het niet over "nerveus" voelen.
Wat dan wel?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:27:11 #58
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132223866
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Goede roet is dat dan. Zeker dezelfde roet die zij in Afrika ook gebruiken. Zelfde lippenstift ook.
[ afbeelding ]
Ik vind dat roet maar een slap excuus eerlijk gezegd. Als het nu wat zwarte vegen waren okee, maar Zwarte Piet heeft ook zwarte handen (handschoenen) en zwarte benen (panties) waar is dat dan allemaal voor nodig als het zwarte zogenaamd van de roet zou komen? Verder is er haast geen schoorsteen meer te vinden met al die verwarmingen en vloerverwarmingen hoe kun je dit dan nog hard maken aan een kind? Maar ja de echte kleintjes die kun je haast alles wijsmaken dus dan kan dit er ook nog wel bij.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132223913
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Gediscrimineerd voelen.

Die donkere man bij Pauw & Witterman vertelde daar over.
pi_132223918
Zwarte Piet kwam bij ons door de CV, niemand stelde vragen.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:29:01 #61
124086 WensMeester
DnB makes my heart beat!
pi_132223920
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Indoctrinatie van paranoïde ouders. Dat bedoelt hij. Zoals ik al eerder zei: Zwarte Piet moet niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen. Mensen zoeken altijd wel iets te zeiken en de racisme afdeling is binnen dat geheel altijd heel makkelijk te vinden. Behalve als het positief is natuurlijk, dan is het goed.
pi_132223971
quote:
8s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dan verbieden verbieden VERBIEDEN want het collectief blanke schuldgevoel moét afgekocht worden, ja!
Ik voel mij niet schuldig aan het misbruiken van slaven. Daar zijn de toenmalige werkgevers schuldig aan. Dezelfde werkgevers die mijn over-overgrootoma als kind met de voeten op een natte doek zette om haar wakker te houden want ze moest haar moeder vervangen die aan het bevallen was. Vroeger bestonden en geen vrije dagen, maar moest je voor vervanging zorgen wanneer je een begrafenis/bevalling had.

Ik ben best voor een verandering, maar dan alleen omdat de kliek ouders hun zwartgallige geest in ieder geval niet via een kinderfeest kunnen gebruiken. Geen zwarte knecht meer voor de Sint, maar vrijwilligers in alle soorten en maten, behalve de zwarte piet. Uiteraard wel de pagekleding behouden, want het was vroeger al een hele eer om die te mogen dragen.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:32:33 #63
3928 Ulx
pi_132224029
quote:
9s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:28 schreef Specularium het volgende:
Zwarte Piet kwam bij ons door de CV, niemand stelde vragen.
Hier idem. En waarom de winterpeen die ik in de schoen deed altijd verdacht veel leek op de wortel die de keer ervoor in de schoen ging was ook altijd een raadsel. En dat de wasmand met cadeautjes altijd heel erg leek op wasmand in de badkamer ontging me ook.

En toevallig was papa of mama altijd de kamer uit als er pepernoten in een of andere hoek werden gegooid.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:33:32 #64
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132224068
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:21 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik denk werkelijk dat nooit iemand ze heeft uitgelegd waarom deze pieten in page kleding gestoken zijn. Zouden ze dat weten, zouden de vooroordelen ook verdwenen zijn. Pagekleding droeg vroeger nl niet iedere boerenxxx
Nee, dat werd gedragen door adellijke bedienden.

Aangezien het in iets vroegere tijden gebruik was om tijdens volksfeesten de hogere standen te bespotten (vaak door middel van imitaties) kan jezelf afvragen hoe positief die uitdossing precies. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger. Een dergelijk type neger uitbeelden verkleed als een adellijke dienaar moet zeker tot enig leedvermaak hebben geleid.
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:34:15 #65
259569 ZodiaX
pi_132224087
Het zou de zwarte gemeenschap meer kwaad doen als het ze zouden lukken zwarte piet af te schaffen, dan zouden er mensen zijn die ze gaan haten.
Niet omdat ze zwart zijn, maar omdat ze onze cultuur afbreken.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:34:50 #66
3928 Ulx
pi_132224099
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:33 schreef Ryon het volgende:

. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger.
Neuh, in de liedjes werd Piet altijd als slimme knecht neergezet.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:36:50 #67
3928 Ulx
pi_132224172
quote:

[..]

Aangezien het in iets vroegere tijden gebruik was om tijdens volksfeesten de hogere standen te bespotten (vaak door middel van imitaties) kan jezelf afvragen hoe positief die uitdossing precies. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger. Een dergelijk type neger uitbeelden verkleed als een adellijke dienaar moet zeker tot enig leedvermaak hebben geleid.
Dus slaven kleding was racistisch maar kleding van rijken ook? Dan moet zwarte piet vervolgens maar in zijn blote reet het dak op. Er is geen andere oplossing.
pi_132224202
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus slaven kleding was racistisch maar kleding van rijken ook? Dan moet zwarte piet vervolgens maar in zijn blote reet het dak op. Er is geen andere oplossing.
Ai, dat gaat dan wel veel zwarte schmink kosten..... :D
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:40:09 #69
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132224280
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Neuh, in de liedjes werd Piet altijd als slimme knecht neergezet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Staat mooi in twee alinea's samengevat op de wiki:
quote:
Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.
Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven. Gaandeweg gingen die scherpe kanten eraf.
Aanvankelijk werd Piet ook neergezet als een alwetende boeman. Qua verschijning werd deze al snel de domme en onhandige knecht.

Als wij de wiki moeten geloven legden men vroeger dus wel al vrij snel een link tussen Zwarte Piet en Afrikanen.
--
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:42:43 #70
3928 Ulx
pi_132224348
Ik hoorde altijd, van mijn opa en oma tot de juf op de kleuterschool aan toe, dat Piet zwart was van de roet.

Dat hij een voormalige suikeroogstassistent zou zijn is echt een verzinsel van de laatste jaren.
pi_132224355
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_132224389
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Staat mooi in twee alinea's samengevat op de wiki:

[..]

Aanvankelijk werd Piet ook neergezet als een alwetende boeman. Qua verschijning werd deze al snel de domme en onhandige knecht.

Als wij de wiki moeten geloven legden men vroeger dus wel al vrij snel een link tussen Zwarte Piet en Afrikanen.
Ik heb die link zelf nooit gelegd, maar die link heeft men mij in de loop der jaren wel proberen op te dringen.
pi_132224429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:42 schreef Ulx het volgende:
Ik hoorde altijd, van mijn opa en oma tot de juf op de kleuterschool aan toe, dat Piet zwart was van de roet.

Dat hij een voormalige suikeroogstassistent zou zijn is echt een verzinsel van de laatste jaren.
Maar volgens mij is dat zwart ALS roet. Toch effe een nuance verschil.
pi_132224440
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:34 schreef ZodiaX het volgende:
Het zou de zwarte gemeenschap meer kwaad doen als het ze zouden lukken zwarte piet af te schaffen, dan zouden er mensen zijn die ze gaan haten.
Niet omdat ze zwart zijn, maar omdat ze onze cultuur afbreken.
Nou, misschien alleen de racisten. Kinderen wennen er snel genoeg aan. Nederlanders staan nu niet echt bekend als mensen die blijven vastzitten in haat. (zie oorlog met Duitsland) op een enkeling van de hele oudere generatie na is er niemand die elke jongere Duitser verantwoordelijk houdt voor alle verkrachtingen, moorden etc etc.. Daarbij hebben alle feesten al een gedaanteverwisseling ondergaan. Het was vroeger nu niet echt normaal die cadeautjes onder de kerstboom. Zie ik tegenwoordig ook steeds meer. St maarten was vroeger een bedelfeest voor de armen. Gaf je gewoon goederen en geld. Is veranderd in een feest voor kinderen met snoep (heel soms stopt iemand nog geld in die zak)
pi_132224488
quote:

[..]

Nee, ik had je intelligenter ingeschat. Pagekleding was voorbehouden aan schildknapen van ridders en werden alleen uitgedeeld aan kinderen van goede afkomst
pi_132224525
quote:
Al meerdere keren, maar gelooft men niet
pi_132224551
Wil men niet geloven.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:49:57 #78
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132224579
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:45 schreef paddy het volgende:

[..]

Nou, misschien alleen de racisten. Kinderen wennen er snel genoeg aan. Nederlanders staan nu niet echt bekend als mensen die blijven vastzitten in haat. (zie oorlog met Duitsland) op de hele oudere generatie is er niemand die elke jongere Duitser verantwoordelijk houdt voor alle verkrachtingen, moorden etc etc.. Daarbij hebben alle feesten al een gedaanteverwisseling ondergaan. Het was vroeger nu niet echt normaal die cadeautjes onder de kerstboom. Zie ik tegenwoordig ook steeds meer. St maarten was vroeger een bedelfeest voor de armen. Gaf je gewoon goederen en geld. Is veranderd in een feest voor kinderen met snoep (heel soms stopt iemand nog geld in die zak)
Ik zou het allemaal nog wel kunnen begrijpen als echt het merendeel van de "negers" in Nederland er moeite mee zouden hebben. Maar nu wordt er veels te veel aandacht gegeven aan een klein clubje.

De meeste surinamers hebben er helemaal geen problemen mee. En dus moet je als samenleving niet gaan buigen voor een irrelevante minderheid. Op die manier is kinderporno ook toegestaan straks :').

Ja, overdreven voorbeeld, deal with it.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:49:59 #79
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132224581
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:
We leven nu. Iedereen weet dat negers normaal gesproken niet dommer zijn dan blanken.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132224587
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat Piet zwart is.

De tegenstanders van zwarte piet praten continu over rassen: de witte mensen op de kade, de zwarte hulpjes, domme negers, witte sinterklaas, enz

Zij zijn degene die nog in het rassendenken zitten en enorm gefocust zijn op huidskleur.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:50:47 #81
28167 matthijst
pi_132224611
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat Piet zwart is.

De tegenstanders van zwarte piet praten continu over rassen: de witte mensen op de kade, de zwarte hulpjes, domme negers, witte sinterklaas, enz

Zij zijn degene die nog in het rassendenken zitten en enorm gefocust zijn op huidskleur.
^O^ ^O^
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:51:33 #82
3928 Ulx
pi_132224640
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar volgens mij is dat zwart ALS roet. Toch effe een nuance verschil.
Neuh, als kinderen vroegen waarom Zwarte Piet zwart was, was dat het antwoord. Ik ken geen verhalen die anders zijn.

Toegeven dat er ooit ergens iemand is of zal zijn (geweest) die beweert dat dat komt doordat die luie roetmop veel te vaak slaapt in de volle zon omdat die zwartjoekels nou allemaal van die werkweigerende apen zijn wil ik best.

Maar ga niet doen alsof iedereen dat denkt.
pi_132224692
quote:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat Piet zwart is.

Ben je blind dan ? Kleurenblind
De voorstanders van handhaving van zwarte piet zijn net zo gefocussed op de huidskleur van Piet.
Kritiek en voorstellen van andere kleuren of gewoon geen kleuren worden agressief verworpen.
Al dan niet met racistische ondertonen.
Deze groep schreeuwt het hardst en vandaar dat dit item een hype is in de media.
pi_132224720
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:49 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik zou het allemaal nog wel kunnen begrijpen als echt het merendeel van de "negers" in Nederland er moeite mee zouden hebben. Maar nu wordt er veels te veel aandacht gegeven aan een klein clubje.

De meeste surinamers hebben er helemaal geen problemen mee. En dus moet je als samenleving niet gaan buigen voor een irrelevante minderheid. Op die manier is kinderporno ook toegestaan straks :').

Ik vind dat voorbeeld wel erg extreem :D
En zoals ik eerder al postte..ik ben best nieuwsgierig of de groep wel zo klein is. De groep begint zich in ieder geval al af te scheiden. Vooral opvallend was de opmerking; "waarom moet je een punt maken door naast een blanke te gaan staan..pff"
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:53:59 #85
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_132224735
quote:

[..]

Correct. Niet buigen voor een paar huilies met lange tenen in de slachtofferrol.
Dat soort lui zijn trouwens vaak de eersten die zich aan 'omgekeerd racisme' bezondigen; ze nemen het 'andere negers' dan kwalijk dat ze zich teveel het oor laten hangen naar de boze blankmenschen, het zogenaamde Bounty-argument.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:54:15 #86
3928 Ulx
pi_132224744
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De voorstanders van handhaving van zwarte piet zijn net zo gefocussed op de huidskleur van Piet.
Kritiek en voorstellen van andere kleuren of gewoon geen kleuren worden agressief verworpen.
Al dan niet met racistische ondertonen
Nee hoor. Men heeft het toch geprobeerd met andere kleurtjes? Het was gewoon geen succes. Blauwe Pieten kregen maar rare vragen van kleuters.
pi_132224776
quote:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat Piet zwart is.

Laatste is de Snt weggezet als oude vergeetachtige man die hulp nodig heeft :P
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:55:04 #88
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132224780
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:47 schreef paddy het volgende:

[..]

Nee, ik had je intelligenter ingeschat. Pagekleding was voorbehouden aan schildknapen van ridders en werden alleen uitgedeeld aan kinderen van goede afkomst
Ja, dat is toch ook precies wat ik zeg? Pages waren adellijke bedienden van goede afkomst. Een verschijnsel dat het volk kende. Waarom denk je dat ze negers (verklede mannen van het volk) juist die kleding lieten aantrekken?
--
pi_132224789
quote:

Dit.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:56:02 #90
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132224815
quote:

Oh, dan is het al helemaal geen probleem om van zwarte piet een groene piet te maken.
--
pi_132224829
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee hoor. Men heeft het toch geprobeerd met andere kleurtjes? Het was gewoon geen succes. Blauwe Pieten kregen maar rare vragen van kleuters.
Smurfen zijn blauw, Zwarte Pieten zijn zwart.
pi_132224844
quote:

[..]

Al dan niet met racistische ondertonen.
Deze groep schreeuwt het hardst en vandaar dat dit item een hype is in de media.
Geef eens voorbeelden? Of heb je het over een enkele reactie hier?
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:57:10 #93
7889 tong80
Spleenheup
pi_132224846
-edit-bagger

[ Bericht 95% gewijzigd door paddy op 16-10-2013 13:58:48 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:57:11 #94
3928 Ulx
pi_132224847
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh, dan is het al helemaal geen probleem om van zwarte piet een groene piet te maken.
Tot die groene Piet de raag van een kleuter moet beantwoorden waarom hij niet meer zwart is van de roet. Zonder het kind te vertellen dat het maar nep is.
pi_132224859
quote:

[..]

Want er begon een groep Pro-Pieters te klagen?
pi_132224872
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Jawel, want dat staat raar...een groene Zwarte Piet. Zwarte Pieten zijn gewoon zwart, net zoals sneeuw wit is.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 13:58:22 #97
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132224885
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Tot die groene Piet de raag van een kleuter moet beantwoorden waarom hij niet meer zwart is van de roet. Zonder het kind te vertellen dat het maar nep is.
Dan is hij groen geworden van de cv ketel. Huppakee, en het verschijnsel sinterklaas is de 21ste eeuw ingetild.
--
pi_132224887
quote:

Ik zou wel eens opiniepeilingen willen zien. Hoeveel % van de donkere mensen er wel of geen moeilijkheden mee heeft.
Wat betekent ' ..... als samenleving niet gaan buigen... ' ?
Toch een vergunning in Amsterdam geven voor een sintoptocht met zwarte piet?
Dat zal toch wel gebeuren.
Of bedoel je... dat men ergens anders geen witte piet of andersgekleurde piet moet invoeren. ?
pi_132224913
Groene Piet ziet er uit aslof hij te veel gezopen heeft.

Lijkt mij geen goed voorbeeld voor de kwetsbare kinderen.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:59:06 #100
7889 tong80
Spleenheup
pi_132224919
Kennen jullie trouwens iemand die naar Spanje verscheept is in de zak van sinterklaas ?

Zo ja, was dat in een stoomboot ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 13:59:41 #101
7889 tong80
Spleenheup
pi_132224943
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef tong80 het volgende:
-edit-bagger
Aangenaam. Smit Tak.

pi_132224982
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Geef eens voorbeelden? Of heb je het over een enkele reactie hier?
Welke voorbeelden?
Dat de kwestie nu een hype is in de media?
Voornamelijk door boosheid van mensen die zich aangevallen voelen.. in hun persoon, in hun cultuur.
Jij bent er een van.
Deze hele topicserie wordt voornamelijk op poten gehouden door die boze groep.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:01:55 #103
3928 Ulx
pi_132225026
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dan is hij groen geworden van de cv ketel. Huppakee, en het verschijnsel sinterklaas is de 21ste eeuw ingetild.
En dan zien ze een blauwe. Wat dan? Bovendien, collectief onthouden dat zwart piet zwart is vanwege de roet gaat nog wel, maar heel nederland gaan leren waar al die kleurtjes vandaan komen? Voor je het weet zeg je het verkeerde tegen een kind en heeft het een trauma nog groter dan een klein negertje dat Zwarte Piet in de klas heeft ontmoet.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:03:48 #104
3928 Ulx
pi_132225097
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke voorbeelden?
Voornamelijk door boosheid van mensen die zich aangevallen voelen.. in hun persoon, in hun cultuur.
Jij bent er een van.
Met je Wij tegen Zij denken schiet je niets op. De vraag is: Waarom mogen er geen zwarten meedoen met de viering van Sinterklaas?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:04:30 #105
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132225122
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:55 schreef Ryon het volgende:
a, dat is toch ook precies wat ik zeg? Pages waren adellijke bedienden van goede afkomst. Een verschijnsel dat het volk kende. Waarom denk je dat ze negers (verklede mannen van het volk) juist die kleding lieten aantrekken?
Zwarte pages waren vroeger heel gebruikelijk, zeker in de tijd dat Schenkman zijn verhaal schreef. Ik vind je hypothese heel interessant dat het een vorm van ridiculisering vanuit het volk zou zijn, maar ik denk eerder dat men Sinterklaas gewoon als iemand van de hogere stand zag en dat het dus helemaal niet vreemd was dat hij met zwarte pages rondliep.

Onderstaand schilderij stamt uit eind 17e/begin 18e eeuw, het is wel duidelijk waar Schenkman zijn inspiratie vandaan haalde.

pi_132225329
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:03 schreef Ulx het volgende:

[..]

Met je Wij tegen Zij denken schiet je niets op.
Klopt

quote:
De vraag is: Waarom mogen er geen zwarten meedoen met de viering van Sinterklaas?
Dat is jouw vraag.
Ik ben dat niet tegengekomen in de media. Wie wilt dat niet dan ?
pi_132225449
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:12:41 #108
3928 Ulx
pi_132225453
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt

[..]

Dat is jouw vraag.
Ik ben dat niet tegengekomen in de media. Wie wilt dat niet dan ?
Nou, ik lees berichten dat het traumatiserend is voor zwarte kindertjes om een Zwarte Piet tegen te komen. En mensen willen tenslotte het beste voor hun kind. Combineer dat met het feit dat men de intocht wil verbieden en de enige logische conclusie is dat die mensen willen dat hun kinderen Sinterklaas niet vieren.
pi_132225631
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:12 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nou, ik lees berichten dat het traumatiserend is voor zwarte kindertjes om een Zwarte Piet tegen te komen. En mensen willen tenslotte het beste voor hun kind. Combineer dat met het feit dat men de intocht wil verbieden en de enige logische conclusie is dat die mensen willen dat hun kinderen Sinterklaas niet vieren.
Dat moeten die ouders zelf weten of ze wel of geen Sint vieren of ze wel of niet de kinderen laten meedoen met schoolactiviteiten.
Maar wie zegt dat er geen zwarte mensen mogen meedoen aan dat sintspel?
Misschien een enkeling. Moet je je daar zo druk over maken dan.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:20:37 #110
7889 tong80
Spleenheup
pi_132225745

Albino Piet. Slotje.

Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:21:31 #111
3928 Ulx
pi_132225786
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:20 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]

Albino Piet. Slotje.

Die hebben toch allerlei geneeskrachtige effecten als je ze opeet?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:22:38 #112
28033 Pek
je moet wat
pi_132225832
quote:
[ afbeelding ]

Albino Piet. Slotje.

Krijgt regelmatig klappen zo te zien :{
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:22:55 #113
7889 tong80
Spleenheup
pi_132225843
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:21 schreef Ulx het volgende:

[..]

Die hebben toch allerlei geneeskrachtige effecten als je ze opeet?
Ja, dan schijt je zeven verschillende kleuren stront.

Maar ergens moet er een oplossing komen.

woensdag 16 oktober 2013 @ 14:24:29 #114
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132225898
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:04 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Zwarte pages waren vroeger heel gebruikelijk, zeker in de tijd dat Schenkman zijn verhaal schreef. Ik vind je hypothese heel interessant dat het een vorm van ridiculisering vanuit het volk zou zijn, maar ik denk eerder dat men Sinterklaas gewoon als iemand van de hogere stand zag en dat het dus helemaal niet vreemd was dat hij met zwarte pages rondliep.

Onderstaand schilderij stamt uit eind 17e/begin 18e eeuw, het is wel duidelijk waar Schenkman zijn inspiratie vandaan haalde.

[ afbeelding ]
Ja, maar nu komen wij dus precies op het pijnlijke punt ;)

Zwarte bedienden uit die tijd (18e eeuw) waar je een schilderij van hebt opgezocht (Russische adel trouwens, lijkt mij sterk dat Schenkman hier bekend mee was) waren helemaal geen mensen van adellijke en gegoede afkomst die opgeleid werden voor een belangrijke rol in de adellijke hofhouding, maar veelal knechten afkomstig van overzee. En je raadt het nooit: geen mensen met een goed arbeidscontract en een dertiende maand.Deze knechten werden ook gekleed naar Europese standaarden. Dat was chique.

Nu komen wij terug op het Sinterklaasfeest. Dat Sinterklaas (als katholieke heilige) voor (voornamelijk deel van het volk) een hogere respectabele stand vertegenwoordigde moge duidelijk zijn. Dat deze een bediende had moge ook duidelijk zijn. Dat deze bediende geen opvolger van de sint is maar een knecht in de duidelijke zin van het woord ook. Dat zie je in de oorspronkelijke vorm (zoals hier te zien op een plaatje:)

ook duidelijk naar voren komen. De knecht werd echt nog als een koloniale bediende werd afgeschilderd (wederom zonder arbeidscontract). Naar mate het feest tot ontwikkeling kwam en meer een volksfeest werd, werd het figuur van de neger gebruikt om de clown uit te hangen. Dat was sowieso populair in de volkse kringen. Ongetwijfeld dat na de jaren zestig de rol van de Piet enigszins is veranderd, maar bepaalde ouderwetse elementen zitten er nog steeds goed ingebakken. Kan je hoog of laag springen. Je kan het moeilijk ontkennen.
--
  Moderator woensdag 16 oktober 2013 @ 14:27:14 #115
5428 crew  miss_sly
pi_132226002
Maar als je bijvoorbeeld dat artikel leest waar ik een link van post, is de vraag maar net of dit plaatje wel de oorspronkelijke vorm is!
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:28:54 #116
3928 Ulx
pi_132226067
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:24 schreef Ryon het volgende:

[..]
Ongetwijfeld dat na de jaren zestig de rol van de Piet enigszins is veranderd, maar bepaalde ouderwetse elementen zitten er nog steeds goed ingebakken. Kan je hoog of laag springen. Je kan het moeilijk ontkennen.
Maar wat is het probleem daarmee eigenlijk?

Justin Bieber die zich verkleedt als een ghettoneger kan ik beschouwen als een parodie, bedoeld om zwartjes belachelijk te maken. Maar Zwarte Piet? Die lijkt in de verste verte niet gangsta.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:31:38 #117
7889 tong80
Spleenheup
pi_132226166
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:28 schreef Ulx het volgende:

Maar Zwarte Piet? Die lijkt in de verste verte niet gangsta.
Nou de gemiddelde nigger gangstar herken je aan z'n kleuren.

woensdag 16 oktober 2013 @ 14:32:24 #118
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132226195
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:28 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar wat is het probleem daarmee eigenlijk?

Justin Bieber die zich verkleedt als een ghettoneger kan ik beschouwen als een parodie, bedoeld om zwartjes belachelijk te maken. Maar Zwarte Piet? Die lijkt in de verste verte niet gangsta.
Nee, Zwarte Piet lijkt inderdaad niet op een stoere gangsta (ook niet 'coole piet' de rapper, die trouwens wel erg dichtbij een 'black face' parodie op de zwarte hiphop cultuur komt). Zwarte Piet lijkt op een relikwie uit de 18e/19e eeuw, wat niet verwonderlijk is, aangezien hij dat ook blijkt te zijn.

Een tijd waarin men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart dan nu.
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:34:28 #119
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_132226278
Wat de oorsprong is, is eigenlijk niet meer zo belangrijk, het gaat er om hoe we er nu naar kijken en kennelijk hebben sommigen er moeite mee.
Ik vind dat we best wel rekening mogen houden met anderen , zeker nu we een multiculturele samenleving hebben. Maar niet alleen dat, we staan voor paal in het buitenland, geen enkele toerist zal dit kunnen begrijpen.
Zwarte Piet is achterhaald, maak er kleurpieten van en er is geen enkel probleem meer.
Verzin een mooi verhaal over Sint en Piet die door een regenboog voeren met de boot waardoor alle pieten een ander kleurtje kregen.

Dan is het ook nog eens leuk voor Nederlanders met een donkere huid om Piet te kunnen spelen op een kinderfeest :Y
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:36:32 #120
3928 Ulx
pi_132226342
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, Zwarte Piet lijkt inderdaad niet op een stoere gangsta (ook niet 'coole piet' de rapper, die trouwens wel erg dichtbij een 'black face' parodie op de zwarte hiphop cultuur komt). Zwarte Piet lijkt op een relikwie uit de 18e/19e eeuw, wat niet verwonderlijk is, aangezien hij dat ook blijkt te zijn.

Een tijd waarin men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart dan nu.
En vroeger was Sinterklaas heel wijs. En nu is het een seniele oude kerel met Alzheimer die continu alles vergeet en zonder Piet amper de weg naar de kast met incontinentiemateriaal kan vinden.

Maar waarom piept niemand dat we daarmee de aanhang van 50+ belachelijk maken?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:37:18 #121
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132226372
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:34 schreef Flow3r het volgende:
Wat de oorsprong is, is eigenlijk niet meer zo belangrijk, het gaat er om hoe we er nu naar kijken en kennelijk hebben sommigen er moeite mee.
Ik vind dat we best wel rekening mogen houden met anderen , zeker nu we een multiculturele samenleving hebben. Maar niet alleen dat, we staan voor paal in het buitenland, geen enkele toerist zal dit kunnen begrijpen.
Zwarte Piet is achterhaald, maak er kleurpieten van en er is geen enkel probleem meer.
Verzin een mooi verhaal over Sint en Piet die door een regenboog voeren met de boot waardoor alle pieten een ander kleurtje kregen.

Dan is het ook nog eens leuk voor Nederlanders met een donkere huid om Piet te kunnen spelen op een kinderfeest :Y
Jij vuige sloper van de Nederlandse cultuur. Dat soort oplossingen zijn veelte praktisch en gaan in tegen de Hollandse normen en waarden waarin wij kinderfeesten vieren met zwarte bedienden en niet met anders gekleurde, zoals wij dat altijd al gedaan hebben.
--
pi_132226382
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke voorbeelden?
Jij bent er een van.
Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig. Is me geen enkel feest waard. Dus vervang de zwarte piet zodat kinderen gevrijwaard worden van ouders met onderbuikgevoelens. Ben hooguit boos op dergelijke ouders. Niet op een hele bevolkingsgroep. Het is maar een feest. Net als het offerfeest of suikerfeest, kerst etc. Wanneer om die reden we elkaar in hokjes gaan plaatsen laat het dan maar
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:38:16 #123
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132226414
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

En vroeger was Sinterklaas heel wijs. En nu is het een seniele oude kerel met Alzheimer die continu alles vergeet en zonder Piet amper de weg naar de kast met incontinentiemateriaal kan vinden.

De Sint is 800+ jaar oud. In Nederland heb je dan het recht om een seniele oude kerel te zijn. Net zoals opa.
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:39:31 #124
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_132226453
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Jij vuige sloper van de Nederlandse cultuur. Dat soort oplossingen zijn veelte praktisch en gaan in tegen de Hollandse normen en waarden waarin wij kinderfeesten vieren met zwarte bedienden en niet met anders gekleurde, zoals wij dat altijd al gedaan hebben.
De Nederlandse cultuur is aan verandering onderhevig en zeker nu in deze tijden waar kinderfeesten niet meer bestaan uit roomblanke kindjes alleen.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:39:45 #125
28167 matthijst
pi_132226463
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:04 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Pfoe, dat lijkt enorm op een zwartepietenpak.
en die neger ziet er ook hongerig uit, en moe. Zo met al die kettingen om zijn voeten.
Blote voeten ook. Poepoe, het leven van een slaaf ging niet over pepernoten.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:40:13 #126
3928 Ulx
pi_132226474
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:34 schreef Flow3r het volgende:
geen enkele toerist zal dit kunnen begrijpen.
Wat? Een oude kerel die met zijn paard over het dak rijdt, om dan cadeaus door de schoorsteen de CV-ketel in te gooien, daarbij geholpen door een stoombootlading mannen in maillots die allemaal dezelfde voornaam hebben?

Daar begrijpen ze niks van? Gossie...
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:40:36 #127
28167 matthijst
pi_132226483
quote:
[ afbeelding ]

Albino Piet. Slotje.

Het zal toch niet zo zijn dat al die negers met die witte op de foto willen omdat hij een andere kleur heeft?

Albino's afschaffen!
pi_132226503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

_O- Breng ze niet op ideeën a.u.b !!
pi_132226601
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig.
Hou eens even heel snel op ja, dwaze gek :'). Als er ergens pro-feministisch-iedereen-gelijk-multiculti wordt opgevoed is het hier wel :').

Discriminatie voeren aan kinderen.... Man man. Het begint idd op smaad te lijken zoals een andere poster al een keer opmerkte.
pi_132226607
Zes topics over een kill en zijn matties die geen eens bestaan. :') _O_

Hou die arme kinderen niet voor de gek en zeg gewoon dat ze niet bestaan. _O_
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:45:45 #131
3928 Ulx
pi_132226660
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:44 schreef PriesterB het volgende:

Waarom zou je hun feestje willen verpesten?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:46:15 #132
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132226675
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:44 schreef PriesterB het volgende:

"Sang, deze boy weet!!"
--
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:47:47 #133
3928 Ulx
pi_132226730
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Hee, het nationale mopperhoofd.
  Moderator woensdag 16 oktober 2013 @ 14:48:05 #134
5428 crew  miss_sly
pi_132226741
quote:

[..]

Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen
Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. Het zijn de ouders, aan beide kanten, die problemen hebben.
pi_132226769
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:47 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hee, het nationale mopperhoofd.
De personificatie van Zeurpiet. Slaaf of niet, die wil ik wel even met de zweep te grazen nemen.
pi_132226770
quote:

[..]

Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig.
Welke kliek ?
Ene Quincy ? Hij heeft kennissen die het met hem eens zijn ?
Hoezo wilt hij kinderen opvoeden tot discrimineren. Eerder is het zijn idee dat de figuur zwarte piet discriminatie bevordert. Maar wat zegt hij zelf letterlijk dan , waaruit zijn discriminatie blijkt?
Jouw idee is dat hij blanken haat ofzo. ?
Iemand die zo netjes ABN praat laat zien dat hij open staat voor die Nederlandse samenleving en de normen van goed Nederlands leren. Dit staat haaks op blanken of Nederlanders haten, of perse buiten die groep willen leven.
Probeer eens je eigen aversie te relativeren en zijn eerlijke bedoelingen te zien.

quote:
Is me geen enkel feest waard. Dus vervang de zwarte piet zodat kinderen gevrijwaard worden van ouders met onderbuikgevoelens. Ben hooguit boos op dergelijke ouders. Niet op een hele bevolkingsgroep. Het is maar een feest. Net als het offerfeest of suikerfeest, kerst etc. Wanneer om die reden we elkaar in hokjes gaan plaatsen laat het dan maar
Vervangen hoeft voor mij niet zo..... hoor.
Dat hele gedoe doen we toch maar omdat de kindertjes kadootjes en snoep leuk vinden.
Houd het leuk voor iedereen. Ook voor zwarte kinderen en hun ouders. Doe dan veel gewone pieten in het spel. Niet geschminkt. Wie wilt schminkt zich in vele kleuren, niet alleen zwart.
Integratie is dus veelkleurigheid voorstaan.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:49:14 #137
3928 Ulx
pi_132226781
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. .
Wel zo handig op een kinderfeestje.
pi_132226798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. Het zijn de ouders, aan beide kanten, die problemen hebben.
Dat is blijkbaar niet meer zo. Niet bij deze kliek die nu al bezig zijn hun kinderen te onderwijzen over het racistische Nederland.
pi_132226811
quote:
14s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:

[..]

De personificatie van Zeurpiet. Slaaf of niet, die wil ik wel even met de zweep te grazen nemen.
Er zijn dames die dat kunnen organiseren voor je, weet je dat ?
En klaarkomen mag ook.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:50:14 #140
28167 matthijst
pi_132226815
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke kliek ?

Probeer eens je eigen aversie te relativeren en zijn eerlijke bedoelingen te zien.

Attention whore is het.
"Iemand noemt mijn mama zwarte piet. Boehoe. Het moet verboden worden. Uhm, uhm.... SLAVEN, ja SLAVEN"...
pi_132226836
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:49 schreef paddy het volgende:

[..]

Dat is blijkbaar niet meer zo. Niet bij deze kliek die nu al bezig zijn hun kinderen te onderwijzen over het racistische Nederland.
Wie is die kliek?
Wat zeggen ze dan allemaal ?
Hoe weet je dat ?
pi_132226856
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef matthijst het volgende:

[..]

Attention whore is het.
"Iemand noemt mijn mama zwarte piet. Boehoe. Het moet verboden worden. Uhm, uhm.... SLAVEN, ja SLAVEN"...
Ga eens naar stormfront... daar kun je lekker ongestoord je racisme uitleven.
Of zit je daar al ?
pi_132226874
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Of zit je daar al ?
Waarom is hij een rascist, of mag je donkere mensen geen zeikerds meer vinden? :').
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:53:02 #144
3928 Ulx
pi_132226895
quote:

[..]

Juist. Die mensen maken zelf van iets dat nooit racistisch bedoeld is geweest met terugwerkende kracht een soort KKK meets Negerhut-van-oom-Tom verhaal, om vervolgens zelf te gaan beweren dat dat de waarheid is en de viering dus maar aangepast moet worden.

Zo lust ik er ook nog wel één. Of twee.
pi_132226910
Ik ga dadelijk lekker NEGERzoenen eten :Y)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:53:55 #146
28167 matthijst
pi_132226915
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Of zit je daar al ?
Niks met racisme te maken, jankerd.
Zwarte vader :O

Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
  Moderator woensdag 16 oktober 2013 @ 14:54:07 #147
5428 crew  miss_sly
pi_132226920
quote:

[..]

Wat is blijkbaar niet meer zo?
Welke kliek?
pi_132226937
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef TLC het volgende:
Ik ga dadelijk lekker NEGERzoenen eten :Y)
Rascist :(
pi_132226964
quote:
7s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:54 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Rascist :(
maar daarom smaken die negerzoenen niet minder :@
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 14:57:04 #150
3928 Ulx
pi_132227008
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
O, hij is een bounty?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:57:49 #151
28167 matthijst
pi_132227038
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

O, hij is een bounty?
Nee, 100% indo.
Misschien janken die minder dat volk vd Antillen.
pi_132227058
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:08 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je noemt het leugens, en als geschikte remedie noem je marketing?

Wow.....
Wil je een aluminium hoedje?
pi_132227112
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke kliek ?
Hoezo wilt hij kinderen opvoeden tot discrimineren. Eerder is het zijn idee dat de figuur zwarte piet discriminatie bevordert. Maar wat zegt hij zelf letterlijk dan , waaruit zijn discriminatie blijkt?
Jouw idee is dat hij blanken haat ofzo. ?
Iemand die zo netjes ABN praat laat zien dat hij open staat voor die Nederlandse samenleving en de normen van goed Nederlands leren. Dit staat haaks op blanken of Nederlanders haten, of perse buiten die groep willen leven.
Itt tot jou, heb ik het over een kliek die niets anders voelt dan wantrouwen. Ik heb geen aversie tegen deze hele bevolkingsgroep. Hoe kom je daar nu weer bij? Waar haal je dat uit?. Ik heb het over die man bij P&W die zelf benoemt dat er meerderen zijn die meerdere gevallen aan de kaak zullen stellen. Dat piet maar 1 punt is.

[..]

quote:
Vervangen hoeft voor mij niet zo..... hoor.
Dat hele gedoe doen we toch maar omdat de kindertjes kadootjes en snoep leuk vinden.
Houd het leuk voor iedereen. Ook voor zwarte kinderen en hun ouders. Doe dan veel gewone pieten in het spel. Niet geschminkt. Wie wilt schminkt zich in vele kleuren, niet alleen zwart.
Integratie is dus veelkleurigheid voorstaan.
Ik vind die kleuren juist erg overdreven. Ik zie dan nog liever een multicul pieten met wel net genoeg schmink maar wel zodat de multicul zichtbaar is. Zwarte piet er maar gewoon helemaal uit. Wel de pagekleding houden, want die is eerbaar bedoeld.
pi_132227136
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie is die kliek?
Wat zeggen ze dan allemaal ?
Hoe weet je dat ?
Was gewoon te horen hoor. En blijkbaar zijn er meerderen want kan je ook uit de uitspraken halen
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:02:55 #155
3928 Ulx
pi_132227173
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:58 schreef videonatic het volgende:

[..]

Wil je een aluminium hoedje?
Als er een veer op zit....
pi_132227180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef matthijst het volgende:

[..]

Attention whore is het.
Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:05:36 #157
3928 Ulx
pi_132227261
D'r zijn twintig klachten of zo.

Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:09:34 #158
28167 matthijst
pi_132227387
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
Da's het probleem; een gek noemt zijn moeder zwarte piet.
En wat is zijn reactie? Zwarte piet moet verboden worden.
Wat is er gebeurd met: pak die mafkees aan.
pi_132227400
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:

Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.

Ik vind het klagen vanaf 1930 best wel heel lang. Zou best iets mee gedaan kunnen worden. Grijp de recessie aan als smoes voor de veranderingen :P
pi_132227508
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Blijkbaar ligt een gedeelte schuld ook bij de ouders van de kliek. Ze hebben tenslotte niet voor niets dat gevoel gediscrimineerd te worden. Zoveel anders dan de rest zijn de meeste kinderen nu ook niet meer. Mijn nichtje is de enige blanke in de groep (is nu bijna 3) en ik herken helemaal niets aan de kinderen van ...jij bent anders ofzo. Juist in Amsterdam zou het gevoel van anders zijn helemaal niet moeten spelen bij kleine kinderen.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:13:58 #161
3928 Ulx
pi_132227531
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik ben wel eens voor "homofiele klootzak" uitgemaakt, maar om nou bij allerlei mannen langs te gaan om hun scrotum te verwijderen tijdens de Gay Pride is best wat overdreven.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:15:53 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132227586
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef paddy het volgende:

[..]

Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.

Ik vind het klagen vanaf 1930 best wel heel lang. Zou best iets mee gedaan kunnen worden. Grijp de recessie aan als smoes voor de veranderingen :P
Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:17:30 #163
28167 matthijst
pi_132227638
Dus negers kunnen nu niet meer werken voor een blanke man?
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:21:18 #164
3928 Ulx
pi_132227763
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?
Omdat de betekenis van Piet nooit heel negatief is geweest, niet negatiever dan de Sint tenminste, en tegenwoordig is Piet gewoon een positief figuur die de rollen al heeft omgedraaid: Die Sint is een vergeetachtige ouwe man die zonder Zwarte Pieten niks voor elkaar krijgt.

Dus waarom men daar over zanikt is me een raadsel. Omdat mammie een keer een naar woordje moest horen? Get real.
pi_132227804
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Vergeleken worden met een populair figuur van een nationaal feest, wat een schande inderdaad. Stel je niet aan, zeg.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:26:42 #166
7889 tong80
Spleenheup
pi_132227930
Piet Römer is dood. :{

woensdag 16 oktober 2013 @ 15:28:20 #167
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132227984
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!

:( :( :( :( :( :( :( :N :N :N :N :X :X :X :X :X :X :X }:| :% :% :% :|W :|W

"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
pi_132228047
quote:

[..]

Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld.. :D
pi_132228116
maar de bedoeling van sinterklaas en de slavernij staan los van elkaar.ik snap de gehele ophef niet. wij zeggen toch ook niet tegen de zwarte uitkeringstrekkers. wij werken en jullie doen niets. we lijken wel slaven en moeten jullie levensvoorziening betalen.
Generaal?? Pardon??
pi_132228153
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:52 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waarom is hij een rascist, of mag je donkere mensen geen zeikerds meer vinden? :').
Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.
Maar de tendens in dit topic is een sterke ontkenning daarvan. Men schreeuwt het uit: racisme bestaat echt niet.
pi_132228169
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
pi_132228196
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:31 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
maar de bedoeling van sinterklaas en de slavernij staan los van elkaar.ik snap de gehele ophef niet. wij zeggen toch ook niet tegen de zwarte uitkeringstrekkers. wij werken en jullie doen niets. we lijken wel slaven en moeten jullie levensvoorziening betalen.
dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.
pi_132228229
quote:

[..]

Je weet zeker dat je niet liegt?

quote:
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?
Misschien ben je indo? Ben je bezig om zo blank mogelijk te willen zijn ?
Nahhhhhh toch niet. Je liegt over je vader.
pi_132228271
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:29 schreef poemojn het volgende:

[..]

ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld.. :D
wie dan ?
de runnerup Piet? die graag zeurpiet wilt zijn ?
pi_132228279
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef poemojn het volgende:

[..]

dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.
dus de essentie wordt uit zijn verband getrokken
Generaal?? Pardon??
pi_132228331
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.
Maar de tendens in dit topic is een sterke ontkenning daarvan. Men schreeuwt het uit: racisme bestaat echt niet.
Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.
pi_132228429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wie dan ?
de runnerup Piet? die graag zeurpiet wilt zijn ?
runnerup?
Zelf zwart, iig.
pi_132228483
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:

De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:41:41 #179
28167 matthijst
pi_132228485
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?
Misschien ben je indo? Ben je bezig om zo blank mogelijk te willen zijn ?
Nahhhhhh toch niet. Je liegt over je vader.
Of, ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.
Maakt 'm niet minder zwart. :)
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:42:21 #180
3928 Ulx
pi_132228508
quote:
14s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:37 schreef Luigi het volgende:

[..]

Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.
Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
pi_132228509
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:

[..]

Want homo's moeten niet aan de zieligheid van negers komen, natuurlijk.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:43:42 #182
3928 Ulx
pi_132228549
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:

[..]

Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
pi_132228566
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
Inderdaad. De anti Zwarte Pieten posters VINDEN het racisme, ik VIND van niet. Als zij vinden dat het racisme IS bewijs het dan maar. Maak er voor mij part een rechtszaak van zodat we voor altijd van dit gezeik af zijn.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:44:25 #184
7889 tong80
Spleenheup
pi_132228570
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef matthijst het volgende:

ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.

Hear hear. Ervaringsdeskundige. Pa is pa.

Tot morgen.

Jij begrijpt het :*

woensdag 16 oktober 2013 @ 15:44:40 #185
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132228578
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:43 schreef Ulx het volgende:

[..]

Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
--
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:45:58 #186
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132228636
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
pi_132228691
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:45 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:48:31 #188
3928 Ulx
pi_132228698
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.

Die boot met SM gasten met aan boord van die zwarte jongetjes die aan de ketting liggen en er met de zweep van langs krijgen mag uiteraard wel.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:49:37 #189
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132228727
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste ;)
--
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:50:20 #190
3928 Ulx
pi_132228741
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste ;)
Gewoon lekker premmen mag toch wel? Ik doe wel even een quincy.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:50:48 #191
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132228758
quote:
8s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Luigi het volgende:

[..]

Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
Nee, keek net nog in de spiegel hoor...
pi_132228855
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:28 schreef Veldkamp het volgende:
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!

:( :( :( :( :( :( :( :N :N :N :N :X :X :X :X :X :X :X }:| :% :% :% :|W :|W

"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
Satire hé!

Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:58:22 #193
3928 Ulx
pi_132229020
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Satire hé!
O ja? Goh!
pi_132229055
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

O ja? Goh!
Uniek, dat zelfrelativerende vermogen opeens! :7.
pi_132229079
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.

Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.

Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
pi_132229140
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.

Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he :) )

Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:57:02 ]
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_132229147
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:00 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.

Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.

Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 16:02:24 #198
3928 Ulx
pi_132229154
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:

Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:

Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
pi_132229322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Ulx het volgende:

[..]

Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
Ik hoop dat je zit te trollen, want je maakt 10 stappen extra.

Stel je voor, zwarte piet is... zwarte piet.. en geen persoon met een donkere huidskleur, maar bv geschminkte blanke persoon. Zelfs dan is het grappig want zwarte piet is een 'knecht' die ze dan gebruiken voor andere 'doeleinden'.

Als je racisme ziet in dingen die niet racistisch zijn of zo bedoelt zijn dan wens ik je veel sterkte in je leven, want je maakt het jezelf enkel moeilijker.
pi_132229392
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 16:10:26 #201
3928 Ulx
pi_132229431
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
Dat doe ik trouwens nog steeds.
pi_132229690
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:

[..]
=Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.

Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he :) )

Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
= Je relativeringsvermogen is echt super krom.

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:57:34 ]
pi_132229693
Ook leuk om erbij te lezen:
quote:
Waarschijnlijk heeft de eerder genoemde Jan Schenkman, een onderwijzer van protestantse huize, het aangedurfd dit katholieke feest te gebruiken voor zijn geïllustreerde Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850, dat talloze malen is herdrukt. Van durf lijkt hier wel degelijk sprake, want orthodox-gereformeerden koesterden nog een ouderwetse haat tegen alles wat naar Rome verwees. Bovendien speelde dit in een periode dat alle protestanten te hoop liepen tegen katholieken, vanwege het dreigende herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland. De anti-revolutionaire voorman Groen van Prinsterer presteerde het daarbij zelfs om katholieken tot 'bijwoners' te betitelen, een bijbelse term voor mensen die in een stad getolereerd worden maar verder niet ter zake doen. En desondanks kwam Schenkman met zijn boekje. Hij zou er wel de eretitel 'bedenker van de sinterklaastraditie' aan overhouden, maar dat mag als onzin gelden.
Schenkmans zwarte knecht blijft intussen de eerste die ooit is afgebeeld. Volgens de kunsthistorica Eugenie de Boer was hij getekend naar het model van luxe Moorse pages, die al in de zestiende eeuw op statieportretten van regenten figureerden. Dit wekt de suggestie dat hij ook een Moor was, dus oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Afrika en mogelijk lichtgekleurd. De tekening geeft daarentegen duidelijk een neger te zien. En dat klopt ook met de heersende gewoonte binnen de adel van diezelfde tijd. Het werd in die kringen nog alleszins passabel geacht een negerjongen als speelkameraadje voor de kinderen in huis te halen. Koning Christiaan VII van Denemarken had zo'n speelkameraadje, maar nota bene ook prins Bernhard, de latere man van koningin Juliana, zoals in een recente biografie wordt onthuld. Het is daarom geen wonder dat Schenkmans knechtje nog nauwelijks angstaanjagend oogde, hij was een kind met wie andere kinderen zich konden identificeren.
http://www.jefdejager.nl/sint.php
En vwb die haat tegen Rome, in reformatorische kring is het nog altijd niet gebruikelijk om Sinterklaas te vieren aangezien dat een Roomse bisschop is. Nu misschien meer dan twintig jaar geleden, maar minder dan bij overig Nederland.
pi_132231165
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 17:04:25 #205
3928 Ulx
pi_132231277

De hele discussie doet me een beetje aan dit denken.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 17:07:28 #206
3928 Ulx
pi_132231369
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
Je kunt over alles wel wat negatiefs vinden. Zo moeilijk is dat niet. Het is nog simpeler dan iets positiefs vinden.
pi_132233713
quote:
Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.

Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.

Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.

Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.

Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.

Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.

Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.

Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.

Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.

Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.

Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.

Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.

De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel :P
pi_132237751
Schenkman vond het idee om als duivel een neger neer te zetten kennelijk wel komisch.
pi_132237980
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel :P
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
pi_132239914
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
pi_132240237
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
Krampus? En hoe zit het eigenlijk met Sunderums?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:21:49 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132240378
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 21:23:00 #213
3928 Ulx
pi_132240437
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:21 schreef Perrin het volgende:
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
pi_132240454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:

[..]

= Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
quote:
Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien
wie zijn die mensen ? Namen ?

quote:
en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
nahhhh deze scheet van jou is vooral HEEEL stinkend

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:58:18 ]
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:23:42 #215
38496 Perrin
pi_132240476
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
Hm, goed punt. :P
pi_132240520
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:09 schreef Specularium het volgende:
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
Kinderen die gedoopt worden houden zich meestal ook niet bezig met rationele verklaringen. ;)
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 21:26:31 #217
3928 Ulx
pi_132240584
Maar het lijkt trouwens wel dat in de media alleen volwassen mannen klagen. Een mogelijkheid zou zijn de Sint te laten vergezellen door een stel lekkere blote wijven. Iedereen blij. Behalve feministen, maar die mokkels moeten gewoon hun bek houden.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:27:36 #218
38496 Perrin
pi_132240629
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 21:32:23 #219
3928 Ulx
pi_132240850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:27 schreef Perrin het volgende:
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
leeft dat nog?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:34:10 #220
38496 Perrin
pi_132240930
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:32 schreef Ulx het volgende:

[..]

leeft dat nog?
Jazeker..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132248072
quote:
Rare rap: Sinterklaas en Kerstmis enerzijds en Nederland en Holland anderzijds worden door elkaar gehaald. Slecht ingeburgerd, die gasten.
Ik vind dit idee ook wel wat, zijn we meteen van de pieten af:
http://www.speld.nl/2008/11/24/rouvoet-schrapt-sinterklaas/
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132248320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:

[..]

Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.

Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.

Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek

Niet alleen jij: er was een ander die hier een heel verhaal postte over de diverse vormen van sinterklaas en ik heb er zelf ook wel eens wat over opgezocht en op FOK! gezet. Maar zoals je zegt: het helpt voor geen millimeter.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132248478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.

Ik begin gaandeweg voorstander van dat idee te worden. Niet zozeer om de slavernisten gelijk te geven, maar gewoon om van hun gezeik af te zijn.
pi_132249902
En dan velen jaren later... krijgen we de discussie dat we moeten ophouden met kleurenpieten. Want het herinnert ons aan dat moment dat wij toegaven aan het gezeur van mensen die de racisme kaart speelden bij een onschuldige traditie bedoeld voor kinderen.

Of nog mooier. Men zal dan straks wederom het Sinterklaas gebeuren ervan betichten dat het racistisch is omdat er geen zwarte piet meer is. "Iedereen mag en kan piet zijn! Geel blank rood paars blauw! Maar niet zwart! Wij worden benadeeld! Racisme!"

[ Bericht 34% gewijzigd door koffiegast op 17-10-2013 03:49:13 ]
pi_132250644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]

wie zijn die mensen ? Namen ?

Euhm |:( Prem en Quinsy Gario bv.....
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 08:53:04 #226
3928 Ulx
pi_132250984
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.

Ik begin gaandeweg voorstander van dat idee te worden. Niet zozeer om de slavernisten gelijk te geven, maar gewoon om van hun gezeik af te zijn.
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
pi_132251509
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 09:34:17 #228
3928 Ulx
pi_132251681
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?
  Eindredactie Games donderdag 17 oktober 2013 @ 09:36:03 #229
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132251710
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Behalve als je in een flat woont.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 09:38:26 #230
3928 Ulx
pi_132251763
quote:
4s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:36 schreef donald_dick het volgende:

[..]

Behalve als je in een flat woont.
Dan werd hij zwart in de schoorsteen van iemand anders......
pi_132251823
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 09:41:43 #232
3928 Ulx
pi_132251832
Mensen doen veel te ingewikkeld. Het hele "Piet is zwart van het roet en dat komt door het klimmen door de schoorsteen" werd al door mijn grootouders aan mijn moeder en ooms en tantes verteld. Dat was eind jaren veertig, begin jaren vijftig. Dat hele slavernij geleuter is iets nieuws Iets van de laatste paar jaar.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 09:42:12 #233
3928 Ulx
pi_132251847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.
pi_132251967
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.
Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.

Ik ben er overigens zelf helemaal nog niet uit wat ik vind over de hele discussie.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 09:53:17 #235
3928 Ulx
pi_132252098
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.

Ik ben er overigens zelf helemaal nog niet uit wat ik vind over de hele discussie.
Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."

Sorry hoor, maar dat is er echt aan de kroesharen bij gehaald om maar te kunnen zeggen dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn.
pi_132252197
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."

Sorry hoor, maar dat is er echt aan de kroesharen bij gehaald om maar te kunnen zeggen dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn.
Ik heb zelf een kind, en heb ook bij andere kinderen, al jaaaren voor deze discussie zo heftig werd, gehoord en gezien hoe spannend dat kan zijn en hoe angstig ze daarvan kunnen worden. Niet per se getraumatiseerd, maar wel degelijk dat ze bijvoorbeeld inderdaad hun schoen niet meer durven zetten. Daarmee haal je toch ook het plezier van kinderen in het Sinterklaasfeest weg? En het kost wat kost willen behouden van zwarte piet in zijn huidige vorm is toch juist om het plezier van de kinderen te behouden?

En zoals ik al zei: ik ben er helemaal nog niet over uit wat ik van de discussie vind. Ik vind beide kanten aardige argumenten hebben, maar ook heel verkeerde argumenten of manieren om ze voor het voetlicht te brengen. Ik weet het zelf gewoonweg nog niet, dus nee, ik haal er niets bij om maar te kunnen zeggen piet niet zwart mag zijn.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:05:17 #237
3928 Ulx
pi_132252341
Ik heb zelf twee kinderen, en ze zijn hooguit bang dat ze misschien niets krijgen. D'r is geloof ik één keer geweest dat mijn dochtertje vroeg of een boef ook niet door de schoorsteen kon. Toen zei ik het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En daarmee was de kous af en kees klaar.
pi_132252375
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

:')

Alsof er daadwerkelijk heel veel kinderen zijn die bang zijn voor zwarte piet en Sinterklaas.
pi_132252382
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo heb ik het, en samen met mij vele anderen, nooit ervaren. Of het de kerstman, sinterklaas of de paashaas was.. er was geen angst.

Sterker nog, kinderen moeten van hun ouders notabene leren dat niet elke persoon goede bedoelingen heeft, niet met een vreemde meegaan of meepraten.
pi_132252389
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:05 schreef Ulx het volgende:
Ik heb zelf twee kinderen, en ze zijn hooguit bang dat ze misschien niets krijgen. D'r is geloof ik één keer geweest dat mijn dochtertje vroeg of een boef ook niet door de schoorsteen kon. Toen zei ik het volgende:

SPOILER
En daarmee was de kous af en kees klaar.
Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderen :)
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:09:11 #241
3928 Ulx
pi_132252423
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?
pi_132252430
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 08:18 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Euhm |:( Prem en Quinsy Gario bv.....
Die zien niet achter elke boom een vijand, zover ik ze ken uit de media.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:10:21 #243
3928 Ulx
pi_132252456
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die zien niet achter elke boom een vijand, zover ik ze ken uit de media.
Maar Prem is mooi wel tegen die boom!
pi_132252460
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.
Of je zegt dat er magie is...

Bij mij zette we altijd schoenen bij de voordeur: 'dan kan het zo door de brievenbus'.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:13:17 #245
3928 Ulx
pi_132252520
Of je zegt dat je het niet weet, want als jij wakker bent komen Sint en Piet niet binnen.
pi_132252611
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?
Nee, dat doe ik dus ook niet. Ik hou het erop dat we 'het sinterklaasfeest vieren'. Zolang ze niet echt iets vraagt over hun bestaan, zal ik het niet actief afhouden, maar ik zal er zeker ook niet over liegen.
pi_132252618
pi_132252636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.
Of je zegt dat er magie is...

Bij mij zette we altijd schoenen bij de voordeur: 'dan kan het zo door de brievenbus'.
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
pi_132252673
Tuurlijk wel! Er zijn toch genoeg mensen die wel een schoorsteen hebben waar hij zwart van word.
pi_132252730
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_132252737
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
Kom op zeg. Wat voor jou niet opgaat, gaat elders misschien wel op. Er zijn nog altijd zat huizen met wel een schoorsteen. "Voor een douche heeft sint en piet geen tijd, want hij moet veel huizen langs!"

En als je dan de vraag krijgt waarom Sint niet ook zwart is: "omdat hij zijn lijst afgaat van goede kinderen en de pieten aanstuurt wanneer ze op pad zijn".

Het is zo simpel om deze vragen op een manier beantwoorden dat het past in het verhaal van Sint en Piet, het kind blij is en dat je niet zwaar staat te liegen.
pi_132252760
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar Prem is mooi wel tegen die boom!
Is ie?
Hooguit dat het lijkt alsof hij een boom omver lult.
Maar hij is niet anti-bomen
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:22:51 #253
3928 Ulx
pi_132252761
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet per sé zwart van JOUW schoorsteen. Van de schoorsteen. In het algemeen. Die van de buren. Mensen in de straat. Dorp. Stad. Nederland. Whatever.

Vertel maar eens hoe een Piet geel of groen of rood-wit geblokt (ik heb ze zien rondlopen) kan worden zonder te zeggen dat het iemand is met schmink op zijn gezicht.
pi_132252852
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.
Maar de kwestie is dat het blanke mensen zijn die doen alsof ze een zwarte huidskleur hebben
Al dat soort figuren verbannen zou moeten worden, dan moet volgens jouw logica alle blanken die geen bezwaar hebben tegen deze show maar opdonderen.
pi_132252856
Maar zou dat niet mogen, vertellen dat ze schmink op hun gezicht hebben? Waarom is dat verkeerd?

En zoals ik al zei: ik ben er nog niet uit, maar ik moet zeggen dat de nare toon van degenen die nu reageren me niet heel erg aanstaat. Net zo min als het me aanstaat dat er mensen tijdens de intocht rondlopen met een t-shirt met een tekst als zwarte piet is discriminatie of weet ik wat. Ik vind dat er op een normale manier over gediscussieerd zou moeten kunnen worden en dan kunnen we kijken wat de uitkom is, maar de manier waarop beide kampen menen hun argumenten en hun gelijk te moeten etaleren, staat me ernstig tegen.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:30:51 #256
3928 Ulx
pi_132252980
Wat mij niet aanstaat is dat een stel figuren iets verzinnen (Zwarte Piet is een slaaf), dat verzinsel zelf heel hard rondbazuinen, vervolgen heel boos zijn dat mensen een feest vieren waarin de hoofdrolspeler een slaaf zou hebben, om vervolgens te gaan proberen dat feest niet door te laten gaan of het aangepast te krijgen.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:33:07 #257
3928 Ulx
pi_132253031
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef miss_sly het volgende:
Maar zou dat niet mogen, vertellen dat ze schmink op hun gezicht hebben? Waarom is dat verkeerd?
Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?
pi_132253040
Dat mag. Het gaat me om de toon van de discussie. Ik vind hem naar, respectloos gevoerd worden.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:34:28 #259
3928 Ulx
pi_132253076
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef miss_sly het volgende:
Dat mag. Het gaat me om de toon van de discussie. Ik vind hem naar, respectloos gevoerd worden.
Respectloos naar wie?
pi_132253096
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef Ulx het volgende:

[..]

Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?
Moet je wel doen.
Het is flauwekul en onpedagogisch kinderen zo te belazeren.
Ze komen er toch wel achter dat het maar een spel is
pi_132253106
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Respectloos naar wie?
Beide kanten naar elkaar toe.
pi_132253156
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Respectloos naar wie?
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
pi_132253308
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.
Maar de kwestie is dat het blanke mensen zijn die doen alsof ze een zwarte huidskleur hebben
Al dat soort figuren verbannen zou moeten worden, dan moet volgens jouw logica alle blanken die geen bezwaar hebben tegen deze show maar opdonderen.
Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben, vroeger werden ze ook zwart gemaakt mert een verkoolde kurk, maar met de moderne schmink zijn ze helemaal zwart.
En de klederdracht van de pieten zijn afgeleid van de bewakers van het vaticaan.
Vroeger lagen de pakjes bij de kachel, met de centrale verwarming is dat veranderd :{

Jammer dat de media elk jaar weer de discussie zo opstoken, het sinterklaasfeest is juist tegen slavernij geweest.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:44:26 #264
3928 Ulx
pi_132253352
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.
En als je je toch aangevallen voelt, nou ok, jammer dan. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.

Maar om dan als een verwend kind te drammen dat iedereen die Sinterklaas met Zwarte Piet viert dan een racist is die het liefst alle bewoners van de Bijlmer weer suiker laat oogsten op plantages terwijl hij ze er met de zeep van langs geeft is nogal generaliserend, polariserend, racistisch en kwetsend.
pi_132253431
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:42 schreef longinus het volgende:

[..]

Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben,
Houd de discussie een beetje serieus

quote:
Jammer dat de media elk jaar weer de discussie zo opstoken, het sinterklaasfeest is juist tegen slavernij geweest.
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
pi_132253518
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
En ook wel door mensen die van de andere kant op een onprettige manier discussieren en bijvorobeeld bij de intocht de boel op stelten willen zetten, of een Prem die bij DWDD roept "Sinterklaas bestaat niet" terwijl op dat tijdstip nog best kinderen op kunnen zijn die nog wel geloven.
pi_132253522
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??

Typisch :')
pi_132253528
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:44 schreef Ulx het volgende:

[..]

Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.
En als je je toch aangevallen voelt, nou ok, jammer dan. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
Je bent het weer aan het wegschreeuwen.
Je hebt volkomen schijt aan de gevoelens van mensen, die zich niet happy voelen als zij zo zwart worden uitgebeeld

quote:
Maar om dan als een verwend kind te drammen dat iedereen die Sinterklaas met Zwarte Piet viert dan een racist is die het liefst alle bewoners van de Bijlmer weer suiker laat oogsten op plantages terwijl hij ze er met de zeep van langs geeft is nogal generaliserend, polariserend, racistisch en kwetsend.
Dat is jouw gedram . Iemand als Prem beweert dat niet.
Kennelijk heb je het nodig om je vijanden standpunten op te dringen, zodat je makkelijk kunt kankeren : 'ik discrimineer niet '
pi_132253560
quote:

[..]

[..]

Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn, Sinterklaas is juist Sint Nicolaas geworden omdat ie geld strooide in een huis waarvan de ouders op het punt stonden hun kinderen te verkopen en zo voorkwam dat ze in de slavernij zouden belanden.

Wil je een serieuze discussie, ga dan terug naar de basis van het sint nicolaas feest.

in de 9e eeuw was er trouwens geen discriminatie zoals wij die nu kennen, dat is pas gekomen om de slavernij goed te praten.
pi_132253579
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:50 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??

Typisch :')
De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.
pi_132253600
Ik was eigenlijk altijd voor het in stand houden van de traditie, tot ik dit las:

http://www.volkskrant.nl/(...)an-wit-plezier.dhtml

Eigenlijk wel schandalig om het te blijven vieren. En hey, er is toch een alternatief: kerst.
pi_132253669
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef longinus het volgende:

[..]

Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn,
Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?
En ook zo meestal is uitgebeeld ?
Waarom wilt je dat zo graag niet weten ?
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:56:17 #273
3928 Ulx
pi_132253732
quote:

Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig. De kans dat een bisschop slaven ging houden in de West is nul. Dat hele slavengelul verzint men. Nicolaas heeft vrouwen geld gegeven zodat ze zich niet hoefden te prostitueren (wat een vorm van slavernij is).

Geef mij nou eens een keer een bewijs dat Zwarte Piet een slaaf was. De klagende partij moet tenslotte het bewijs leveren. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, nietwaar?

En veel meer dan "Iedereen weet het", "Piet draagt oorringen net als slaven", "Piet draagt een slavenpakje" en "Het is nu eenmaal zo" of "Ja, die man op TV zegt het dus ik praat hem maar na" lees ik niet.
pi_132253779
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?
En ook zo meestal is uitgebeeld ?
Waarom wilt je dat zo graag niet weten ?
Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte piet :X
dat er tekeningen zijn van zwarte pieten die eruitzien als negers zal ik nooit ontkennen, maar die doen afbreuk aan het sinterklaas verhaal.
Trouwens, Sinterklaas is een turk, (nu is het turkije) en zal vast een flinke tint gehad hebben.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:57:52 #275
3928 Ulx
pi_132253782
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.
Omdat die beschuldiging vals is.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 10:59:41 #276
3928 Ulx
pi_132253852
Dit zijn blanken die negers nadoen:

http://img248.imageshack.us/img248/5980/wigger6ie1.jpg (copy/paste deze link)
pi_132253916
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:59 schreef Ulx het volgende:
Dit zijn blanken die negers nadoen:

[ afbeelding ]

[ http://img248.imageshack.us/img248/5980/wigger6ie1.jpg (copy/paste deze link) ]
_O-
pi_132253942
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:56 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig.
Geen idee wat er was in 922, maar christenen hadden zeker wel slaven in die 1000 jaar daarna en de kerken deden daar niet veel tegen.
Maar in de sintkwestie zijn er mensen die zeggen dat de sint-piet-relatie , gemodelleerd is naar een slavenrelatie. Dat is het dus niet

quote:
Geef mij nou eens een keer een bewijs dat Zwarte Piet een slaaf was. De klagende partij moet tenslotte het bewijs leveren. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, nietwaar?
Volgens mij was zwarte piet ook niet bedoeld al slaaf door de tekenaar Schenkman.
Het zou best kunnen dat in de laatste 160 jaar sintaanhangers er een slavenrelatie van maakten in het vertellen van de verhalen en in het naspelen.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:03:36 #279
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132253961
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Omdat die beschuldiging vals is.
Te zien aan typische reacties als:
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Begrijpt nog niet elke Nederlander dat.
--
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:03:40 #280
3928 Ulx
pi_132253962
Of dit:

pi_132253965
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 10:57 schreef longinus het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte piet :X
dat er tekeningen zijn van zwarte pieten die eruitzien als negers zal ik nooit ontkennen, maar die doen afbreuk aan het sinterklaas verhaal.
Trouwens, Sinterklaas is een turk, (nu is het turkije) en zal vast een flinke tint gehad hebben.
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
pi_132254054
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
:')

Jaja mensen, Strawberry zegt dat het gewoon verkeerd is dus dan is dat zo !
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:06:42 #283
3928 Ulx
pi_132254059
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef Bluesdude het volgende:
Het zou best kunnen dat in de laatste 160 jaar sintaanhangers er een slavenrelatie van maakten in het vertellen van de verhalen en in het naspelen.
Het zou ook best kunnen dat je vader een aapje voor je koopt als hij van zijn werk naar huis gaat, het zou ook best kunnen van niet.

Ik zie Sint op TV. Ik zie een oude vent die amper iets voor elkaar krijgt zonder Pieten. Als jij dat een slavenrelatie wilt noemen, be my guest. Maar je hebt dan wel ongelijk.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:07:15 #284
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132254077
quote:

[..]

En daarmee zou het probleem opgelost zijn. Maar dat is natuurlijk veelte praktisch gedacht voor de meeste Nederlanders.
--
pi_132254122
quote:
Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt
En het punt is??
pi_132254136
quote:

[..]

Klopt, zwarte pieten terug naar hoe ze horen te zijn, gewoon terug naar het knusse vroeger.
Zwart maken met kurk, verhalen bij de kachel, en jammer genoeg uitleg op scholen dat het italiaanse schoorsteenvegers zijn en geen negers.
pi_132254319
Kurk? Roet, bedoel je, denk ik. Is alleen lastig op tv, zo'n volledig zwart gezicht. Daarom hebben zwarte pieten nu bruine gezichten.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:14:06 #288
3928 Ulx
pi_132254343
quote:

Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt.
Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?
Of haal je je schouders op?
pi_132254396
quote:

[..]

zucht.. In Amerika hebben ze al uitgebreide nationale discussies over racisme als een blank jongetje van 7 (Sean King) een spreekbeurt geeft over Martin Luther King en zich daarvoor verkleedt als Martin Luther King, incl net pak, plaksnorretje en zwart geschminkt gezicht. Hij mocht zo niet op school komen.
pi_132254447
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:13 schreef poemojn het volgende:
Kurk? Roet, bedoel je, denk ik. Is alleen lastig op tv, zo'n volledig zwart gezicht. Daarom hebben zwarte pieten nu bruine gezichten.
Kijk, daar gaat het al fout, Ik zal iedereen steunen die zegt dat zwarte piet terug moet naar de basis en niet afgebeeld moet worden als een neger.
Niks geen groene , blauwe of rooie pieten, gewoon roet.
en de tv van tegenwoordig, daar werken geen vakmensen meer die de belichting goed kunnen doen.
Trouwens, Sinterklaasgedoe van tegenwoordig is helemaal in het teken van commercie, het is geen kinderfeest meer maar een feest van de hebzucht.
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:18:31 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254465
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?
Of haal je je schouders op?
dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders op

ik zie niet zo goed in waarom de mening van de rest van de wereld hier heel erg belangrijk is, het is niet alsof we contracten mislopen omdat 1x per jaar een blanke baardman met een stel negerhulpjes snoep enzo uitdeelt een blije kindertjes van alle soorten en maten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:25:42 #292
3928 Ulx
pi_132254668
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders op

ik zie niet zo goed in waarom de mening van de rest van de wereld hier heel erg belangrijk is, het is niet alsof we contracten mislopen omdat 1x per jaar een blanke baardman met een stel negerhulpjes snoep enzo uitdeelt een blije kindertjes van alle soorten en maten
Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:28:10 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254750
of als ze op zijn minst alleen snoep uitdeelden aan blanke kindertjes maar zelfs dat is niet het geval

raar verhaal dat de slaaf van sinterklaas snoep uit staat te delen aan andere slaven :')

mensen moeten gewoon niet zo zeuren
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:28:51 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254772
en ja das wat anders dan Voorschrift die vind dat negers niet zo mogen zeuren
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:30:55 #295
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132254842
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
--
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:31:20 #296
3928 Ulx
pi_132254848
Maar goed, als het dan toch moet worden aangepast in ongeschminkte blanke Pieten wil ik wel dat de stoomboot voortaan uit Zuid-Afrika komt.

Gewoon om Quincy en Prem te fucken.
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:33:00 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254905
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:31 schreef Ulx het volgende:
Maar goed, als het dan toch moet worden aangepast in ongeschminkte blanke Pieten wil ik wel dat de stoomboot voortaan uit Zuid-Afrika komt.

Gewoon om Quincy en Prem te fucken.
dan wil ik ook dat de goede sint voortaan met zo'n vuig Engels accent praat

fucking roodjassen }:|
  Overall beste user 2022 donderdag 17 oktober 2013 @ 11:33:02 #298
3928 Ulx
pi_132254906
quote:
10s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:33:45 #299
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254933
quote:
10s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

nou misschien iets eerder maar in de huidige kindvriendelijke vorm zie ik er niets racistisch in
  Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:34:36 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132254955
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:

[..]

Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een AMERIKAANS prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
fixed
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:36:20 #301
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132254995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:

[..]

Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou misschien iets eerder maar in de huidige kindvriendelijke vorm zie ik er niets racistisch in

Een doorsnee tekening van een Zwarte Piet anno 2013 en niet anno 1850.

Ik heb er een tijdje naar staan kijken en ik zie er nog geen schoorsteenveger in. Het lijkt wel verdraaid veel op een Afrikaan in een clowspakje. Waarom o waarom zouden mensen dat racistisch kunnen vinden?
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')