http://saidvanenburg.nl/zwart-als-roet/quote:Hé zwartjoekel! Ja, jij ja! Zeg, wil jij wel eens even gauw met je bruine tengels van onze tradities afblijven? Hoe haal je het in die gebronsde harses van je om, al terend op onze voorzieningen, ons nationale feestje naar de gallemiesen te helpen. Misschien hebben we het respect er bij je voorouders niet hard genoeg in geslagen. Dat is nog maar vers van de bananenboot en komt ons dan even vertellen wat we wel en niet kunnen maken. Dat maken we nog altijd zelf wel uit, Edgar.
Ons hardwerkend volkje een beetje betichten van racisme, je bent niet goed in die bruine pepernoot van je. Als er een natie is die niet racistisch is, dan zijn wij het godverdomme wel. Weet je wel hoeveel zuurverdiende euro’s we jaarlijks naar ontwikkelingshulp pompen? Het grootste deel daarvan gaat dus gewoon naar negers, hè. Dus daar ga je al, met je hele theorie.
Een beetje gaan lopen mekkeren over een Piet die zwart ziet. Ja, heb je er wel eens bij stil gestaan hoe je eruit ziet na een glijpartij door een schoorsteen? Zwart ja! Met zwarte krullen, dikke rode lippen en gouden ringen in je oor. Dat doet een schoorsteen met je, ja! Zeiksnor. En dat ze zo van de boot komen nog voor ze een schoorsteen hebben gezien heeft alles te maken met de roetdamp van die stoomboot natuurlijk. Logisch nadenken is zeker weer te lastig voor dat derdewereldbreintje van je.
Ja, die kleine van mij heeft wel eens om pepernoten gevraagd bij dat Surinaamse vrouwtje hiernaast. Nou en? Kinderlijke onschuld. Hij had ook helemaal niet met ‘r kunnen praten, maar dan zou ‘ie natuurlijk ook weer tegen die multicultischenen van je hebben lopen schoppen. De witten kunnen het voor jullie sowieso nooit goed doen. Wees gewoon stil en dankbaar. Zonder ons zou je niet eens hebben kunnen klagen, dan had je nu ergens rond een lege dorpsput in het oerwoud zitten jammeren dat je zo’n honger hebt. Dus wat nou, racisme.
Zaniken over zwarte knechtjes. Nee, moet zo’n ouwe vent dan alles zelf doen of zo? Jij bent er vast zo eentje die z’n eigen bejaarde moedertje een week lang in een strontluier laat lopen ook. Niks knechtjes. Zo’n Piet werkt gewoon keihard voor z’n centen, maakt zichzelf nuttig. Weer een reden waarom het helemaal geen negers zijn.
Toevallig heb ik ook zo’n zwartje op het werk en die vindt er niks mis mee, met dat hele gebeuren. Maar is er dus altijd weer een groep die het vergalt voor de rest van de roedel. Eerst had je ook al die Surinamers die gingen lopen mekkeren dat de negerzoen racistisch was. Alsof Surinamer een ras is, ben je nou helemaal van de zwarte ratten besnuffeld. Je hoort mij toch ook niet roepen om een verbod op blanke vla. Mafkees.
Nee, laat ons lekker onze tradities behouden en ga iets anders zoeken om je druk om te maken, het verlagen van je uitkering bijvoorbeeld. Die kinderen weten best wel het verschil tussen een zwarte Piet en die gasten op opsporing verzocht. Het moet nu maar eens over zijn met dat eeuwige geschreeuw dat we hier zo racistisch zijn. Als het je allemaal niet zint, dan donder je maar gewoon op naar je eigen land.
Sint in Amsterdamquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef Ulx het volgende:
Zwarte Piet heeft al jaren geen kroeshaar meer en overdreven rode lippen zie ik ook weinig meer. Meestal zijn ze donker. Net als in het echt.
Lang niet alle zwarte pieten hebben rode lippen en kroeshaar. En lang niet alle negers hebben rode negers hebben rode lippen en/of kroeshaar. Dus ik zie niet in waarom het racistisch zou zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zolang je nog rode lippen en kroeshaar krijgt van door schoorstenen kruipen bevat het nog steeds racistische elementen.
Wat?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Ryon het volgende:
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.
Mooie bijdrage van Saíd op die ubergestresste reacties:
[..]
http://saidvanenburg.nl/zwart-als-roet/
Dat is lang niet meer overal zo.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Sint in Amsterdam
De website van de intocht in Amsterdam waar de hoorzitting over gaat. Ik zie duidelijk rode lippen en kroeshaar.
Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?
Elk kind is nerveus als Sint en Piet de klas in komen lopen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
Dat wel, maar dat hebben witte kinderen ook waarschijnlijk als ze de eerste keer zwarte pieten zien. Of Chinezen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
Daar is dan inderdaad nog meer voor te zeggen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Ener-G het volgende:
Tja, what's next, Sinterklaas zelf kan ook niet meer, omdat een bisschop gevoelig ligt inzake kindermisbruik?
ja maar de blanke kinderen waren hier eerder.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dat vinden de kinderen niet leuk. Die raken dan gestresst en dat is slecht voor hun ontwikkeling. Men heeft het al geprobeerd, maar het was gewoon geen succes. Het sloeg niet aan.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:46 schreef videonatic het volgende:
De titel van het topic is ene beetje een ramp scenario, als we gewoon gekleurde pieten invoeren is er he-le-maal niks aan de hand...
Dat is een idioot, en laat de opvoeding aan zijn kind blijkbaar achterwege. Net als de argwaanzaaiers naar alles wat blank is blijkbaar geen geschiedenis erop heeft nageslagen. Vooral wat de slavernij betreft, en alleen kunnen wijzen met het vingertje.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Ryon het volgende:
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.
[..]
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:23 schreef Joanne35 het volgende:
Prima als mensen voor behoud van zwarte piet zijn, maar probeer dan niet zo wanhopig te ontkennen dat zwarte piet geen racistische elementen bevat of dat het niets met slavernij te maken zou hebben. Want dat komt toch niet bijster overtuigend over.
Ligt toch echt aan de opvoeding. Ik begrijp het ook nog, want uiteindelijk vertellen de ouders niet de werkelijke geschiedenis er dan bij. Alleen dat alle donkere mensen overal gediscrimineerd worden...maar niet naast een blanke willen staan om een punt te maken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef Ulx het volgende:
Een kind van vijf ziet een Zwarte Piet en raakt gestresst wegens de associaties met het slavernij verleden.
Wat een giller. Tjongejonge. Hoe verzin je zulke flauwekul.
Omdat ze elk jaar blijven drammen. Zo'n ontzettend kabaal maken, alleen om het feit dat ze zelf niet kunnen toegeven dat ze al fout zaten vanaf het moment dat ze begonnen te piepen over "Zwarte Piet is een slaaf". Dat klopt niet. Dat heeft nooit geklopt. Dat zal ook nooit kloppen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef RobbieRonald het volgende:
Ruim twintig bezwaren... Waarom wordt er ieder jaar nu weer zoveel aandacht aan die enkele haters besteedt?
En die racisme/discriminatiekaart maar blijven trekken, dat doet het goed in de media tegenwoordig, dat is wel een "hot" item waardoor de hele discussie landelijk weer opwaait op. Ik zie het zo gebeuren dat ze binnenkort toch hun zin doorgedramd weten te krijgen, enkel om de zogenaamde onrust maar te sussen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Omdat ze elk jaar blijven drammen. Zo'n ontzettend kabaal maken, alleen om het feit dat ze zelf niet kunnen toegeven dat ze al fout zaten vanaf het moment dat ze begonnen te piepen over "Zwarte Piet is een slaaf". Dat klopt niet. Dat heeft nooit geklopt. Dat zal ook nooit kloppen.
Maar ja, dan moet je je ongelijk toegeven en dat is soms moeilijker dan hel hard brullen dat je gelijk hebt en dat het wel zo is. Dus herhaal je en herhaal je en herhaal je dat Zwarte Piet wel een slaaf is. En dan zullen de mensen op een gegeven moment wel denken dat je gelijk hebt. Want ja, je hoort er zo vaak wat over......
Simpele demagogie.
Het is de schuld van de buitenlanders.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:00 schreef GroningseGast het volgende:
Volgens mij geloven al die buitenlanders in Amsterdam niet in sinterklaas.
Dat was ik niet, dat was een blanke met blackface!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:04 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het is de schuld van de buitenlanders.
Leugens, kwestie van gewenning en geschikte marketing op tv.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar dat vinden de kinderen niet leuk. Die raken dan gestresst en dat is slecht voor hun ontwikkeling. Men heeft het al geprobeerd, maar het was gewoon geen succes. Het sloeg niet aan.
Nou, ik vind wel gewoon dat zij net zoveel recht tot klagen hebben als de doorsnee Nederlander hoor. Ik zie alleen nooit iemand met goede tegenargumenten komen, terwijl die er echt wel zijn. Het moet een kinderfeest voor iedereen zijn. Deze beginnen al met het vergiftigen van een kinderhart, en eigenlijk is me dat geen enkel kinderfeest waard.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef RobbieRonald het volgende:
Ruim twintig bezwaren... Waarom wordt er ieder jaar nu weer zoveel aandacht aan die enkele haters besteedt?
Je noemt het leugens, en als geschikte remedie noem je marketing?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:06 schreef videonatic het volgende:
[..]
Leugens, kwestie van gewenning en geschikte marketing op tv.
De meeste kleintjes doen gewoon mee hoor. Net als de blanke kindjes betrokken worden in andere culturele feesten. Hier was dat het offerfeest bijvoorbeeldquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:00 schreef GroningseGast het volgende:
Volgens mij geloven al die buitenlanders in Amsterdam niet in sinterklaas.
Ga er nu eens gewoon tegenin met argumenten. Of is het je bedoeling dit topic om zeep te helpen met dezelfde oneliners als die de user gebruikt die je quote. Ben in ieder geval beter gewend van jou.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:04 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het is de schuld van de buitenlanders.
Ja.. Wat zou de makkelijkste manier zijn dat mensen zich er niet meer aan storen dat Piet zwart is.. Hmm..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef WensMeester het volgende:
Zodra niemand zich meer stoort aan het feit dat zwarte piet zwart is, pas dan is er geen racisme meer. Zwarte piet moet dus niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen!
Volwassenen storen zich eraan, kinderen niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef WensMeester het volgende:
Zodra niemand zich meer stoort aan het feit dat zwarte piet zwart is, pas dan is er geen racisme meer. Zwarte piet moet dus niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen!
Lol waarom laten ouders hun kinderen in godsnaam dat soort geesten vierenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef paddy het volgende:
[..]
De meeste kleintjes doen gewoon mee hoor. Net als de blanke kindjes betrokken worden in andere culturele feesten. Hier was dat het offerfeest bijvoorbeeld
Die kerel daar was van de categorie Kutlul Prem, enige verschil was dat hij rustig bleef.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:08 schreef ZodiaX het volgende:
Zulke protesten leiden alleen maar tot haat.
Zoals gisteren ook bij P&W, dat 7 jarig zoontje van die gast die even in zijn klas kwam vertellen dat Sinterklaas niet bestaat en dat het racistisch is.
Ofwel, ouder die zijn mening opdringt aan zijn kind.
Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Ga er nu eens gewoon tegenin met argumenten. Of is het je bedoeling dit topic om zeep te helpen met dezelfde oneliners als die de user gebruikt die je quote. Ben in ieder geval beter gewend van jou.
Ik zie tot nu toe alleen maar meer geroep sinds 1930. Heb er een hard hoofd in. Scholen falen trouwens ook op dit gebied, dat blijkt wel weer.Ik gooi met liefde de handdoek in de ring om het zwartgallige zaad naar kinderen in ieder geval in de kiem te smoren. De kiem is al te laat. Blijkt wel aan de reacties van deze kliek.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:09 schreef WensMeester het volgende:
Door gewoon te accepteren dat zwarte piet zwart van het roet is. Niet meer, niet minder. Daarnaast gaat zwarte piet 'opheffen' echt niet voor het gewenste verbroederende multiculti plaatje zorgen hoor, sterker nog, de afkeer tussen bepaalde groepen zal hierdoor groter worden. Jammer dat er altijd zo gejankt moet worden over en weer.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja.. Wat zou de makkelijkste manier zijn dat mensen zich er niet meer aan storen dat Piet zwart is.. Hmm..
Gaat gewoon door, genoeg alternatieve waterroutes.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:12 schreef Joanne35 het volgende:
Utrechtse intocht Sint onder druk door instorten kade
Zie je nou wel, zelfs god is tegen!
Blijkbaar zijn kinderen al niet veilig meer want ouders vertellen hun kinderen verhalen over die boze blanken. Voorbeeld heeft die man zelf gegeven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:11 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Volwassenen storen zich eraan, kinderen niet.
Kinderen zien geen slavernij, die zien een stel vrolijke en vriendelijke pieten die snoep uitdelen.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de Molukkers te maken hebben met de Zwarte Piet discussie. Dat klinkt als een vrij opvallende poging om een onderwerp te veranderen:quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.
Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.
Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.
Dan verbieden verbieden VERBIEDEN want het collectief blanke schuldgevoel moét afgekocht worden, ja!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.
Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
Ik vind het prima eigenlijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:12 schreef GroningseGast het volgende:
[..]
Lol waarom laten ouders hun kinderen in godsnaam dat soort geesten vierenGeen wonder dat er straks niks meer over is van onze cultuur.
Goede roet is dat dan. Zeker dezelfde roet die zij in Afrika ook gebruiken. Zelfde lippenstift ook.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:15 schreef WensMeester het volgende:
[..]
Door gewoon te accepteren dat zwarte piet zwart van het roet is. Niet meer, niet minder. Daarnaast gaat zwarte piet 'opheffen' echt niet voor het gewenste verbroederende multiculti plaatje zorgen hoor, sterker nog, de afkeer tussen bepaalde groepen zal hierdoor groter worden. Jammer dat er altijd zo gejankt moet worden over en weer.
In de oost ging de slavernij op de indirect (semi-autonome) bestuurde eilanden soms door tot 1910. Daar kun je de Nederlander de schuld niet van geven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de Molukkers te maken hebben met de Zwarte Piet discussie. Dat klinkt als een vrij opvallende poging om een onderwerp te veranderen:
"Laten wij het niet meer hebben over ons slavernij verleden, want dat vind ik maar te lastig, maar eens praten over Nederlands-Indië. Dat was ook geen pretje hé!"
Ironie, neem ik aan?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
ja maar de blanke kinderen waren hier eerder.
Ik heb het niet over "nerveus" voelen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Elk kind is nerveus als Sint en Piet de klas in komen lopen.
Ik denk werkelijk dat nooit iemand ze heeft uitgelegd waarom deze pieten in page kleding gestoken zijn. Zouden ze dat weten, zouden de vooroordelen ook verdwenen zijn. Pagekleding droeg vroeger nl niet iedere boerenxxxquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de Molukkers te maken hebben met de Zwarte Piet discussie. Dat klinkt als een vrij opvallende poging om een onderwerp te veranderen:
"Laten wij het niet meer hebben over ons slavernij verleden, want dat vind ik maar te lastig, maar eens praten over Nederlands-Indië. Dat was ook geen pretje hé!"
Maar goed, als we dan toch blanke mensen en 'donkere en bruine medemensen' tegenover elkaar gaan zetten:
Waarom zou het zijn dat voor onze 'donkere en bruine medemens' Zwarte Piet wel opvallend veel associaties vertoont met de slavernij en ongelijke raciale verhoudingen? Is dat de onwetendheid van de 'zwarte' en de betonnen muur die zij tegen de 'blanke slechte mensch' hebben opgebouwd of is er wellicht, misschien zelfs maar een heel klein beetje, toch wel enige aanleiding daarvoor te vinden in de wijze hoe het feest nu is opgezet?
Wat dan wel?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het niet over "nerveus" voelen.
Ik vind dat roet maar een slap excuus eerlijk gezegd. Als het nu wat zwarte vegen waren okee, maar Zwarte Piet heeft ook zwarte handen (handschoenen) en zwarte benen (panties) waar is dat dan allemaal voor nodig als het zwarte zogenaamd van de roet zou komen? Verder is er haast geen schoorsteen meer te vinden met al die verwarmingen en vloerverwarmingen hoe kun je dit dan nog hard maken aan een kind? Maar ja de echte kleintjes die kun je haast alles wijsmaken dus dan kan dit er ook nog wel bij.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goede roet is dat dan. Zeker dezelfde roet die zij in Afrika ook gebruiken. Zelfde lippenstift ook.
[ afbeelding ]
Indoctrinatie van paranoïde ouders. Dat bedoelt hij. Zoals ik al eerder zei: Zwarte Piet moet niet veranderen, de mentaliteit moet veranderen. Mensen zoeken altijd wel iets te zeiken en de racisme afdeling is binnen dat geheel altijd heel makkelijk te vinden. Behalve als het positief is natuurlijk, dan is het goed.quote:
Ik voel mij niet schuldig aan het misbruiken van slaven. Daar zijn de toenmalige werkgevers schuldig aan. Dezelfde werkgevers die mijn over-overgrootoma als kind met de voeten op een natte doek zette om haar wakker te houden want ze moest haar moeder vervangen die aan het bevallen was. Vroeger bestonden en geen vrije dagen, maar moest je voor vervanging zorgen wanneer je een begrafenis/bevalling had.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dan verbieden verbieden VERBIEDEN want het collectief blanke schuldgevoel moét afgekocht worden, ja!
Hier idem. En waarom de winterpeen die ik in de schoen deed altijd verdacht veel leek op de wortel die de keer ervoor in de schoen ging was ook altijd een raadsel. En dat de wasmand met cadeautjes altijd heel erg leek op wasmand in de badkamer ontging me ook.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:28 schreef Specularium het volgende:
Zwarte Piet kwam bij ons door de CV, niemand stelde vragen.
Nee, dat werd gedragen door adellijke bedienden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:21 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik denk werkelijk dat nooit iemand ze heeft uitgelegd waarom deze pieten in page kleding gestoken zijn. Zouden ze dat weten, zouden de vooroordelen ook verdwenen zijn. Pagekleding droeg vroeger nl niet iedere boerenxxx
Neuh, in de liedjes werd Piet altijd als slimme knecht neergezet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:33 schreef Ryon het volgende:
. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger.
Dus slaven kleding was racistisch maar kleding van rijken ook? Dan moet zwarte piet vervolgens maar in zijn blote reet het dak op. Er is geen andere oplossing.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dat werd gedragen door adellijke bedienden.
Aangezien het in iets vroegere tijden gebruik was om tijdens volksfeesten de hogere standen te bespotten (vaak door middel van imitaties) kan jezelf afvragen hoe positief die uitdossing precies. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger. Een dergelijk type neger uitbeelden verkleed als een adellijke dienaar moet zeker tot enig leedvermaak hebben geleid.
Ai, dat gaat dan wel veel zwarte schmink kosten.....quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus slaven kleding was racistisch maar kleding van rijken ook? Dan moet zwarte piet vervolgens maar in zijn blote reet het dak op. Er is geen andere oplossing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Pietquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Neuh, in de liedjes werd Piet altijd als slimme knecht neergezet.
Aanvankelijk werd Piet ook neergezet als een alwetende boeman. Qua verschijning werd deze al snel de domme en onhandige knecht.quote:Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.
Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven. Gaandeweg gingen die scherpe kanten eraf.
Ik heb die link zelf nooit gelegd, maar die link heeft men mij in de loop der jaren wel proberen op te dringen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Staat mooi in twee alinea's samengevat op de wiki:
[..]
Aanvankelijk werd Piet ook neergezet als een alwetende boeman. Qua verschijning werd deze al snel de domme en onhandige knecht.
Als wij de wiki moeten geloven legden men vroeger dus wel al vrij snel een link tussen Zwarte Piet en Afrikanen.
Maar volgens mij is dat zwart ALS roet. Toch effe een nuance verschil.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:42 schreef Ulx het volgende:
Ik hoorde altijd, van mijn opa en oma tot de juf op de kleuterschool aan toe, dat Piet zwart was van de roet.
Dat hij een voormalige suikeroogstassistent zou zijn is echt een verzinsel van de laatste jaren.
Nou, misschien alleen de racisten. Kinderen wennen er snel genoeg aan. Nederlanders staan nu niet echt bekend als mensen die blijven vastzitten in haat. (zie oorlog met Duitsland) op een enkeling van de hele oudere generatie na is er niemand die elke jongere Duitser verantwoordelijk houdt voor alle verkrachtingen, moorden etc etc.. Daarbij hebben alle feesten al een gedaanteverwisseling ondergaan. Het was vroeger nu niet echt normaal die cadeautjes onder de kerstboom. Zie ik tegenwoordig ook steeds meer. St maarten was vroeger een bedelfeest voor de armen. Gaf je gewoon goederen en geld. Is veranderd in een feest voor kinderen met snoep (heel soms stopt iemand nog geld in die zak)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:34 schreef ZodiaX het volgende:
Het zou de zwarte gemeenschap meer kwaad doen als het ze zouden lukken zwarte piet af te schaffen, dan zouden er mensen zijn die ze gaan haten.
Niet omdat ze zwart zijn, maar omdat ze onze cultuur afbreken.
Nee, ik had je intelligenter ingeschat. Pagekleding was voorbehouden aan schildknapen van ridders en werden alleen uitgedeeld aan kinderen van goede afkomstquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dat werd gedragen door adellijke bedienden.
Aangezien het in iets vroegere tijden gebruik was om tijdens volksfeesten de hogere standen te bespotten (vaak door middel van imitaties) kan jezelf afvragen hoe positief die uitdossing precies. Zwarte Piet was toen nog een stereotype van de domme neger. Een dergelijk type neger uitbeelden verkleed als een adellijke dienaar moet zeker tot enig leedvermaak hebben geleid.
Al meerdere keren, maar gelooft men nietquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:42 schreef miss_sly het volgende:
Iemand deze al gepost hier?
http://www.volkskrant.nl/(...)-slaaf-geweest.dhtml
Ik zou het allemaal nog wel kunnen begrijpen als echt het merendeel van de "negers" in Nederland er moeite mee zouden hebben. Maar nu wordt er veels te veel aandacht gegeven aan een klein clubje.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Nou, misschien alleen de racisten. Kinderen wennen er snel genoeg aan. Nederlanders staan nu niet echt bekend als mensen die blijven vastzitten in haat. (zie oorlog met Duitsland) op de hele oudere generatie is er niemand die elke jongere Duitser verantwoordelijk houdt voor alle verkrachtingen, moorden etc etc.. Daarbij hebben alle feesten al een gedaanteverwisseling ondergaan. Het was vroeger nu niet echt normaal die cadeautjes onder de kerstboom. Zie ik tegenwoordig ook steeds meer. St maarten was vroeger een bedelfeest voor de armen. Gaf je gewoon goederen en geld. Is veranderd in een feest voor kinderen met snoep (heel soms stopt iemand nog geld in die zak)
We leven nu. Iedereen weet dat negers normaal gesproken niet dommer zijn dan blanken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:40 schreef Ryon het volgende:
Als wij de wiki moeten geloven legden men vroeger dus wel al vrij snel een link tussen Zwarte Piet en Afrikanen.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat Piet zwart is.
De tegenstanders van zwarte piet praten continu over rassen: de witte mensen op de kade, de zwarte hulpjes, domme negers, witte sinterklaas, enz
Zij zijn degene die nog in het rassendenken zitten en enorm gefocust zijn op huidskleur.
Neuh, als kinderen vroegen waarom Zwarte Piet zwart was, was dat het antwoord. Ik ken geen verhalen die anders zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar volgens mij is dat zwart ALS roet. Toch effe een nuance verschil.
Ben je blind dan ? Kleurenblindquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat Piet zwart is.
De tegenstanders van zwarte piet praten continu over rassen: de witte mensen op de kade, de zwarte hulpjes, domme negers, witte sinterklaas, enz
Zij zijn degene die nog in het rassendenken zitten en enorm gefocust zijn op huidskleur.
Ik vind dat voorbeeld wel erg extreemquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik zou het allemaal nog wel kunnen begrijpen als echt het merendeel van de "negers" in Nederland er moeite mee zouden hebben. Maar nu wordt er veels te veel aandacht gegeven aan een klein clubje.
De meeste surinamers hebben er helemaal geen problemen mee. En dus moet je als samenleving niet gaan buigen voor een irrelevante minderheid. Op die manier is kinderporno ook toegestaan straks.
Ja, overdreven voorbeeld, deal with it.
Correct. Niet buigen voor een paar huilies met lange tenen in de slachtofferrol.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik zou het allemaal nog wel kunnen begrijpen als echt het merendeel van de "negers" in Nederland er moeite mee zouden hebben. Maar nu wordt er veels te veel aandacht gegeven aan een klein clubje.
De meeste surinamers hebben er helemaal geen problemen mee. En dus moet je als samenleving niet gaan buigen voor een irrelevante minderheid. Op die manier is kinderporno ook toegestaan straks.
Ja, overdreven voorbeeld, deal with it.
Nee hoor. Men heeft het toch geprobeerd met andere kleurtjes? Het was gewoon geen succes. Blauwe Pieten kregen maar rare vragen van kleuters.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben je blind dan ? Kleurenblind
De voorstanders van handhaving van zwarte piet zijn net zo gefocussed op de huidskleur van Piet.
Kritiek en voorstellen van andere kleuren of gewoon geen kleuren worden agressief verworpen.
Al dan niet met racistische ondertonen
Laatste is de Snt weggezet als oude vergeetachtige man die hulp nodig heeftquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat Piet zwart is.
Ja, dat is toch ook precies wat ik zeg? Pages waren adellijke bedienden van goede afkomst. Een verschijnsel dat het volk kende. Waarom denk je dat ze negers (verklede mannen van het volk) juist die kleding lieten aantrekken?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:47 schreef paddy het volgende:
[..]
Nee, ik had je intelligenter ingeschat. Pagekleding was voorbehouden aan schildknapen van ridders en werden alleen uitgedeeld aan kinderen van goede afkomst
Dit.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Wat opvalt: de voorstanders van zwarte piet hebben er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat Piet zwart is.
Oh, dan is het al helemaal geen probleem om van zwarte piet een groene piet te maken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:
Smurfen zijn blauw, Zwarte Pieten zijn zwart.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor. Men heeft het toch geprobeerd met andere kleurtjes? Het was gewoon geen succes. Blauwe Pieten kregen maar rare vragen van kleuters.
Geef eens voorbeelden? Of heb je het over een enkele reactie hier?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben je blind dan ? Kleurenblind
De voorstanders van handhaving van zwarte piet zijn net zo gefocussed op de huidskleur van Piet.
Kritiek en voorstellen van andere kleuren of gewoon geen kleuren worden agressief verworpen.
Al dan niet met racistische ondertonen.
Deze groep schreeuwt het hardst en vandaar dat dit item een hype is in de media.
Tot die groene Piet de raag van een kleuter moet beantwoorden waarom hij niet meer zwart is van de roet. Zonder het kind te vertellen dat het maar nep is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan is het al helemaal geen probleem om van zwarte piet een groene piet te maken.
Want er begon een groep Pro-Pieters te klagen?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Deze groep schreeuwt het hardst en vandaar dat dit item een hype is in de media.
Jawel, want dat staat raar...een groene Zwarte Piet. Zwarte Pieten zijn gewoon zwart, net zoals sneeuw wit is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan is het al helemaal geen probleem om van zwarte piet een groene piet te maken.
Dan is hij groen geworden van de cv ketel. Huppakee, en het verschijnsel sinterklaas is de 21ste eeuw ingetild.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tot die groene Piet de raag van een kleuter moet beantwoorden waarom hij niet meer zwart is van de roet. Zonder het kind te vertellen dat het maar nep is.
Ik zou wel eens opiniepeilingen willen zien. Hoeveel % van de donkere mensen er wel of geen moeilijkheden mee heeft.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:49 schreef HeatWave het volgende:
Aangenaam. Smit Tak.quote:
Welke voorbeelden?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:57 schreef paddy het volgende:
[..]
Geef eens voorbeelden? Of heb je het over een enkele reactie hier?
En dan zien ze een blauwe. Wat dan? Bovendien, collectief onthouden dat zwart piet zwart is vanwege de roet gaat nog wel, maar heel nederland gaan leren waar al die kleurtjes vandaan komen? Voor je het weet zeg je het verkeerde tegen een kind en heeft het een trauma nog groter dan een klein negertje dat Zwarte Piet in de klas heeft ontmoet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan is hij groen geworden van de cv ketel. Huppakee, en het verschijnsel sinterklaas is de 21ste eeuw ingetild.
Met je Wij tegen Zij denken schiet je niets op. De vraag is: Waarom mogen er geen zwarten meedoen met de viering van Sinterklaas?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke voorbeelden?
Dat de kwestie nu een hype is in de media?
Voornamelijk door boosheid van mensen die zich aangevallen voelen.. in hun persoon, in hun cultuur.
Jij bent er een van.
Deze hele topicserie wordt voornamelijk op poten gehouden door die boze groep.
Zwarte pages waren vroeger heel gebruikelijk, zeker in de tijd dat Schenkman zijn verhaal schreef. Ik vind je hypothese heel interessant dat het een vorm van ridiculisering vanuit het volk zou zijn, maar ik denk eerder dat men Sinterklaas gewoon als iemand van de hogere stand zag en dat het dus helemaal niet vreemd was dat hij met zwarte pages rondliep.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:55 schreef Ryon het volgende:
a, dat is toch ook precies wat ik zeg? Pages waren adellijke bedienden van goede afkomst. Een verschijnsel dat het volk kende. Waarom denk je dat ze negers (verklede mannen van het volk) juist die kleding lieten aantrekken?
Kloptquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met je Wij tegen Zij denken schiet je niets op.
Dat is jouw vraag.quote:De vraag is: Waarom mogen er geen zwarten meedoen met de viering van Sinterklaas?
Nou, ik lees berichten dat het traumatiserend is voor zwarte kindertjes om een Zwarte Piet tegen te komen. En mensen willen tenslotte het beste voor hun kind. Combineer dat met het feit dat men de intocht wil verbieden en de enige logische conclusie is dat die mensen willen dat hun kinderen Sinterklaas niet vieren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Dat is jouw vraag.
Ik ben dat niet tegengekomen in de media. Wie wilt dat niet dan ?
Dat moeten die ouders zelf weten of ze wel of geen Sint vieren of ze wel of niet de kinderen laten meedoen met schoolactiviteiten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou, ik lees berichten dat het traumatiserend is voor zwarte kindertjes om een Zwarte Piet tegen te komen. En mensen willen tenslotte het beste voor hun kind. Combineer dat met het feit dat men de intocht wil verbieden en de enige logische conclusie is dat die mensen willen dat hun kinderen Sinterklaas niet vieren.
Die hebben toch allerlei geneeskrachtige effecten als je ze opeet?quote:
Krijgt regelmatig klappen zo te zienquote:
Ja, dan schijt je zeven verschillende kleuren stront.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die hebben toch allerlei geneeskrachtige effecten als je ze opeet?
Ja, maar nu komen wij dus precies op het pijnlijke puntquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:04 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zwarte pages waren vroeger heel gebruikelijk, zeker in de tijd dat Schenkman zijn verhaal schreef. Ik vind je hypothese heel interessant dat het een vorm van ridiculisering vanuit het volk zou zijn, maar ik denk eerder dat men Sinterklaas gewoon als iemand van de hogere stand zag en dat het dus helemaal niet vreemd was dat hij met zwarte pages rondliep.
Onderstaand schilderij stamt uit eind 17e/begin 18e eeuw, het is wel duidelijk waar Schenkman zijn inspiratie vandaan haalde.
[ afbeelding ]
Maar wat is het probleem daarmee eigenlijk?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ongetwijfeld dat na de jaren zestig de rol van de Piet enigszins is veranderd, maar bepaalde ouderwetse elementen zitten er nog steeds goed ingebakken. Kan je hoog of laag springen. Je kan het moeilijk ontkennen.
Nou de gemiddelde nigger gangstar herken je aan z'n kleuren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:28 schreef Ulx het volgende:
Maar Zwarte Piet? Die lijkt in de verste verte niet gangsta.
Nee, Zwarte Piet lijkt inderdaad niet op een stoere gangsta (ook niet 'coole piet' de rapper, die trouwens wel erg dichtbij een 'black face' parodie op de zwarte hiphop cultuur komt). Zwarte Piet lijkt op een relikwie uit de 18e/19e eeuw, wat niet verwonderlijk is, aangezien hij dat ook blijkt te zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar wat is het probleem daarmee eigenlijk?
Justin Bieber die zich verkleedt als een ghettoneger kan ik beschouwen als een parodie, bedoeld om zwartjes belachelijk te maken. Maar Zwarte Piet? Die lijkt in de verste verte niet gangsta.
En vroeger was Sinterklaas heel wijs. En nu is het een seniele oude kerel met Alzheimer die continu alles vergeet en zonder Piet amper de weg naar de kast met incontinentiemateriaal kan vinden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, Zwarte Piet lijkt inderdaad niet op een stoere gangsta (ook niet 'coole piet' de rapper, die trouwens wel erg dichtbij een 'black face' parodie op de zwarte hiphop cultuur komt). Zwarte Piet lijkt op een relikwie uit de 18e/19e eeuw, wat niet verwonderlijk is, aangezien hij dat ook blijkt te zijn.
Een tijd waarin men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart dan nu.
Jij vuige sloper van de Nederlandse cultuur. Dat soort oplossingen zijn veelte praktisch en gaan in tegen de Hollandse normen en waarden waarin wij kinderfeesten vieren met zwarte bedienden en niet met anders gekleurde, zoals wij dat altijd al gedaan hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:34 schreef Flow3r het volgende:
Wat de oorsprong is, is eigenlijk niet meer zo belangrijk, het gaat er om hoe we er nu naar kijken en kennelijk hebben sommigen er moeite mee.
Ik vind dat we best wel rekening mogen houden met anderen , zeker nu we een multiculturele samenleving hebben. Maar niet alleen dat, we staan voor paal in het buitenland, geen enkele toerist zal dit kunnen begrijpen.
Zwarte Piet is achterhaald, maak er kleurpieten van en er is geen enkel probleem meer.
Verzin een mooi verhaal over Sint en Piet die door een regenboog voeren met de boot waardoor alle pieten een ander kleurtje kregen.
Dan is het ook nog eens leuk voor Nederlanders met een donkere huid om Piet te kunnen spelen op een kinderfeest
Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig. Is me geen enkel feest waard. Dus vervang de zwarte piet zodat kinderen gevrijwaard worden van ouders met onderbuikgevoelens. Ben hooguit boos op dergelijke ouders. Niet op een hele bevolkingsgroep. Het is maar een feest. Net als het offerfeest of suikerfeest, kerst etc. Wanneer om die reden we elkaar in hokjes gaan plaatsen laat het dan maarquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke voorbeelden?
Dat de kwestie nu een hype is in de media?
Voornamelijk door boosheid van mensen die zich aangevallen voelen.. in hun persoon, in hun cultuur.
Jij bent er een van.
Deze hele topicserie wordt voornamelijk op poten gehouden door die boze groep.
De Sint is 800+ jaar oud. In Nederland heb je dan het recht om een seniele oude kerel te zijn. Net zoals opa.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
En vroeger was Sinterklaas heel wijs. En nu is het een seniele oude kerel met Alzheimer die continu alles vergeet en zonder Piet amper de weg naar de kast met incontinentiemateriaal kan vinden.
Maar waarom piept niemand dat we daarmee de aanhang van 50+ belachelijk maken?
De Nederlandse cultuur is aan verandering onderhevig en zeker nu in deze tijden waar kinderfeesten niet meer bestaan uit roomblanke kindjes alleen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jij vuige sloper van de Nederlandse cultuur. Dat soort oplossingen zijn veelte praktisch en gaan in tegen de Hollandse normen en waarden waarin wij kinderfeesten vieren met zwarte bedienden en niet met anders gekleurde, zoals wij dat altijd al gedaan hebben.
Pfoe, dat lijkt enorm op een zwartepietenpak.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:04 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zwarte pages waren vroeger heel gebruikelijk, zeker in de tijd dat Schenkman zijn verhaal schreef. Ik vind je hypothese heel interessant dat het een vorm van ridiculisering vanuit het volk zou zijn, maar ik denk eerder dat men Sinterklaas gewoon als iemand van de hogere stand zag en dat het dus helemaal niet vreemd was dat hij met zwarte pages rondliep.
Onderstaand schilderij stamt uit eind 17e/begin 18e eeuw, het is wel duidelijk waar Schenkman zijn inspiratie vandaan haalde.
[ afbeelding ]
Wat? Een oude kerel die met zijn paard over het dak rijdt, om dan cadeaus door de schoorsteen de CV-ketel in te gooien, daarbij geholpen door een stoombootlading mannen in maillots die allemaal dezelfde voornaam hebben?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:34 schreef Flow3r het volgende:
geen enkele toerist zal dit kunnen begrijpen.
Het zal toch niet zo zijn dat al die negers met die witte op de foto willen omdat hij een andere kleur heeft?quote:
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
En vroeger was Sinterklaas heel wijs. En nu is het een seniele oude kerel met Alzheimer die continu alles vergeet en zonder Piet amper de weg naar de kast met incontinentiemateriaal kan vinden.
Maar waarom piept niemand dat we daarmee de aanhang van 50+ belachelijk maken?
Hou eens even heel snel op ja, dwaze gekquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig.
Waarom zou je hun feestje willen verpesten?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:44 schreef PriesterB het volgende:
Zes topics over een kill en zijn matties die geen eens bestaan.![]()
![]()
Hou die arme kinderen niet voor de gek en zeg gewoon dat ze niet bestaan.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:44 schreef PriesterB het volgende:
Zes topics over een kill en zijn matties die geen eens bestaan.![]()
![]()
Hou die arme kinderen niet voor de gek en zeg gewoon dat ze niet bestaan.
Hee, het nationale mopperhoofd.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. Het zijn de ouders, aan beide kanten, die problemen hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen
De personificatie van Zeurpiet. Slaaf of niet, die wil ik wel even met de zweep te grazen nemen.quote:
Welke kliek ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben tegen voeren van discriminatie aan kinderen en daar is deze kliek mee bezig.
Vervangen hoeft voor mij niet zo..... hoor.quote:Is me geen enkel feest waard. Dus vervang de zwarte piet zodat kinderen gevrijwaard worden van ouders met onderbuikgevoelens. Ben hooguit boos op dergelijke ouders. Niet op een hele bevolkingsgroep. Het is maar een feest. Net als het offerfeest of suikerfeest, kerst etc. Wanneer om die reden we elkaar in hokjes gaan plaatsen laat het dan maar
Wel zo handig op een kinderfeestje.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. .
Dat is blijkbaar niet meer zo. Niet bij deze kliek die nu al bezig zijn hun kinderen te onderwijzen over het racistische Nederland.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat kinderen er helemaal niets in zien, geen discriminatie of racisme of wat dan ook negatiefs. Het zijn de ouders, aan beide kanten, die problemen hebben.
Er zijn dames die dat kunnen organiseren voor je, weet je dat ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
De personificatie van Zeurpiet. Slaaf of niet, die wil ik wel even met de zweep te grazen nemen.
Attention whore is het.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke kliek ?
Ene Quincy ? Hij heeft kennissen die het met hem eens zijn ?
Probeer eens je eigen aversie te relativeren en zijn eerlijke bedoelingen te zien.
Wie is die kliek?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:49 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar niet meer zo. Niet bij deze kliek die nu al bezig zijn hun kinderen te onderwijzen over het racistische Nederland.
Ga eens naar stormfront... daar kun je lekker ongestoord je racisme uitleven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef matthijst het volgende:
[..]
Attention whore is het.
"Iemand noemt mijn mama zwarte piet. Boehoe. Het moet verboden worden. Uhm, uhm.... SLAVEN, ja SLAVEN"...
Waarom is hij een rascist, of mag je donkere mensen geen zeikerds meer vinden?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ga eens naar stormfront... daar kun je lekker ongestoord je racisme uitleven.
Of zit je daar al ?
Juist. Die mensen maken zelf van iets dat nooit racistisch bedoeld is geweest met terugwerkende kracht een soort KKK meets Negerhut-van-oom-Tom verhaal, om vervolgens zelf te gaan beweren dat dat de waarheid is en de viering dus maar aangepast moet worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:49 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar niet meer zo. Niet bij deze kliek die nu al bezig zijn hun kinderen te onderwijzen over het racistische Nederland.
Niks met racisme te maken, jankerd.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ga eens naar stormfront... daar kun je lekker ongestoord je racisme uitleven.
Of zit je daar al ?
Wat is blijkbaar niet meer zo?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:49 schreef paddy het volgende:
[..]
Rascistquote:
O, hij is een bounty?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
Nee, 100% indo.quote:
Wil je een aluminium hoedje?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je noemt het leugens, en als geschikte remedie noem je marketing?
Wow.....
Itt tot jou, heb ik het over een kliek die niets anders voelt dan wantrouwen. Ik heb geen aversie tegen deze hele bevolkingsgroep. Hoe kom je daar nu weer bij? Waar haal je dat uit?. Ik heb het over die man bij P&W die zelf benoemt dat er meerderen zijn die meerdere gevallen aan de kaak zullen stellen. Dat piet maar 1 punt is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke kliek ?
Ene Quincy ? Hij heeft kennissen die het met hem eens zijn ?
Hoezo wilt hij kinderen opvoeden tot discrimineren. Eerder is het zijn idee dat de figuur zwarte piet discriminatie bevordert. Maar wat zegt hij zelf letterlijk dan , waaruit zijn discriminatie blijkt?
Jouw idee is dat hij blanken haat ofzo. ?
Iemand die zo netjes ABN praat laat zien dat hij open staat voor die Nederlandse samenleving en de normen van goed Nederlands leren. Dit staat haaks op blanken of Nederlanders haten, of perse buiten die groep willen leven.
Probeer eens je eigen aversie te relativeren en zijn eerlijke bedoelingen te zien.
Ik vind die kleuren juist erg overdreven. Ik zie dan nog liever een multicul pieten met wel net genoeg schmink maar wel zodat de multicul zichtbaar is. Zwarte piet er maar gewoon helemaal uit. Wel de pagekleding houden, want die is eerbaar bedoeld.quote:Vervangen hoeft voor mij niet zo..... hoor.
Dat hele gedoe doen we toch maar omdat de kindertjes kadootjes en snoep leuk vinden.
Houd het leuk voor iedereen. Ook voor zwarte kinderen en hun ouders. Doe dan veel gewone pieten in het spel. Niet geschminkt. Wie wilt schminkt zich in vele kleuren, niet alleen zwart.
Integratie is dus veelkleurigheid voorstaan.
Was gewoon te horen hoor. En blijkbaar zijn er meerderen want kan je ook uit de uitspraken halenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie is die kliek?
Wat zeggen ze dan allemaal ?
Hoe weet je dat ?
Als er een veer op zit....quote:
Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mijquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef matthijst het volgende:
[..]
Attention whore is het.
"Iemand noemt mijn mama zwarte piet. Boehoe. Het moet verboden worden. Uhm, uhm.... SLAVEN, ja SLAVEN"...
Da's het probleem; een gek noemt zijn moeder zwarte piet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:
D'r zijn twintig klachten of zo.
Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
Blijkbaar ligt een gedeelte schuld ook bij de ouders van de kliek. Ze hebben tenslotte niet voor niets dat gevoel gediscrimineerd te worden. Zoveel anders dan de rest zijn de meeste kinderen nu ook niet meer. Mijn nichtje is de enige blanke in de groep (is nu bijna 3) en ik herken helemaal niets aan de kinderen van ...jij bent anders ofzo. Juist in Amsterdam zou het gevoel van anders zijn helemaal niet moeten spelen bij kleine kinderen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:
[..]
Da's het probleem; een gek noemt zijn moeder zwarte piet.
En wat is zijn reactie? Zwarte piet moet verboden worden.
Wat is er gebeurd met: pak die mafkees aan.
Ik ben wel eens voor "homofiele klootzak" uitgemaakt, maar om nou bij allerlei mannen langs te gaan om hun scrotum te verwijderen tijdens de Gay Pride is best wat overdreven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:
[..]
Da's het probleem; een gek noemt zijn moeder zwarte piet.
En wat is zijn reactie? Zwarte piet moet verboden worden.
Wat is er gebeurd met: pak die mafkees aan.
Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef paddy het volgende:
[..]
Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.
Ik vind het klagen vanaf 1930 best wel heel lang. Zou best iets mee gedaan kunnen worden. Grijp de recessie aan als smoes voor de veranderingen
Omdat de betekenis van Piet nooit heel negatief is geweest, niet negatiever dan de Sint tenminste, en tegenwoordig is Piet gewoon een positief figuur die de rollen al heeft omgedraaid: Die Sint is een vergeetachtige ouwe man die zonder Zwarte Pieten niks voor elkaar krijgt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?
Vergeleken worden met een populair figuur van een nationaal feest, wat een schande inderdaad. Stel je niet aan, zeg.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
[..]
Niks met racisme te maken, jankerd.
Zwarte vader
Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom is hij een rascist, of mag je donkere mensen geen zeikerds meer vinden?.
dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:31 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
maar de bedoeling van sinterklaas en de slavernij staan los van elkaar.ik snap de gehele ophef niet. wij zeggen toch ook niet tegen de zwarte uitkeringstrekkers. wij werken en jullie doen niets. we lijken wel slaven en moeten jullie levensvoorziening betalen.
Je weet zeker dat je niet liegt?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
[..]
Niks met racisme te maken, jankerd.
Zwarte vader
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?quote:Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
wie dan ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:29 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld..
dus de essentie wordt uit zijn verband getrokkenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.
Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.
Maar de tendens in dit topic is een sterke ontkenning daarvan. Men schreeuwt het uit: racisme bestaat echt niet.
runnerup?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wie dan ?
de runnerup Piet? die graag zeurpiet wilt zijn ?
De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:
D'r zijn twintig klachten of zo.
Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
Of, ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?
Misschien ben je indo? Ben je bezig om zo blank mogelijk te willen zijn ?
Nahhhhhh toch niet. Je liegt over je vader.
Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:37 schreef Luigi het volgende:
[..]
Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.
Want homo's moeten niet aan de zieligheid van negers komen, natuurlijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:
[..]
De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:
[..]
De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
Inderdaad. De anti Zwarte Pieten posters VINDEN het racisme, ik VIND van niet. Als zij vinden dat het racisme IS bewijs het dan maar. Maak er voor mij part een rechtszaak van zodat we voor altijd van dit gezeik af zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
Hear hear. Ervaringsdeskundige. Pa is pa.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef matthijst het volgende:
ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:45 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereistequote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.
Gewoon lekker premmen mag toch wel? Ik doe wel even een quincy.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste
Nee, keek net nog in de spiegel hoor...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
Satire hé!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:28 schreef Veldkamp het volgende:
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
O ja? Goh!quote:
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:00 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.
Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.
Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:
Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:
Ik hoop dat je zit te trollen, want je maakt 10 stappen extra.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
Dat doe ik trouwens nog steeds.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
= Je relativeringsvermogen is echt super krom.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:
[..]
=Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he)
Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
En vwb die haat tegen Rome, in reformatorische kring is het nog altijd niet gebruikelijk om Sinterklaas te vieren aangezien dat een Roomse bisschop is. Nu misschien meer dan twintig jaar geleden, maar minder dan bij overig Nederland.quote:Waarschijnlijk heeft de eerder genoemde Jan Schenkman, een onderwijzer van protestantse huize, het aangedurfd dit katholieke feest te gebruiken voor zijn geïllustreerde Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850, dat talloze malen is herdrukt. Van durf lijkt hier wel degelijk sprake, want orthodox-gereformeerden koesterden nog een ouderwetse haat tegen alles wat naar Rome verwees. Bovendien speelde dit in een periode dat alle protestanten te hoop liepen tegen katholieken, vanwege het dreigende herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland. De anti-revolutionaire voorman Groen van Prinsterer presteerde het daarbij zelfs om katholieken tot 'bijwoners' te betitelen, een bijbelse term voor mensen die in een stad getolereerd worden maar verder niet ter zake doen. En desondanks kwam Schenkman met zijn boekje. Hij zou er wel de eretitel 'bedenker van de sinterklaastraditie' aan overhouden, maar dat mag als onzin gelden.
Schenkmans zwarte knecht blijft intussen de eerste die ooit is afgebeeld. Volgens de kunsthistorica Eugenie de Boer was hij getekend naar het model van luxe Moorse pages, die al in de zestiende eeuw op statieportretten van regenten figureerden. Dit wekt de suggestie dat hij ook een Moor was, dus oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Afrika en mogelijk lichtgekleurd. De tekening geeft daarentegen duidelijk een neger te zien. En dat klopt ook met de heersende gewoonte binnen de adel van diezelfde tijd. Het werd in die kringen nog alleszins passabel geacht een negerjongen als speelkameraadje voor de kinderen in huis te halen. Koning Christiaan VII van Denemarken had zo'n speelkameraadje, maar nota bene ook prins Bernhard, de latere man van koningin Juliana, zoals in een recente biografie wordt onthuld. Het is daarom geen wonder dat Schenkmans knechtje nog nauwelijks angstaanjagend oogde, hij was een kind met wie andere kinderen zich konden identificeren.
http://www.jefdejager.nl/sint.php
Je kunt over alles wel wat negatiefs vinden. Zo moeilijk is dat niet. Het is nog simpeler dan iets positiefs vinden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivelquote:Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.
Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.
Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.
Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.
Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.
Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.
Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.
Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.
Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.
Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.
De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel
Krampus? En hoe zit het eigenlijk met Sunderums?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:21 schreef Perrin het volgende:
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:
[..]
= Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
wie zijn die mensen ? Namen ?quote:Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien
nahhhh deze scheet van jou is vooral HEEEL stinkendquote:en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
Hm, goed punt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
Kinderen die gedoopt worden houden zich meestal ook niet bezig met rationele verklaringen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:09 schreef Specularium het volgende:
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
leeft dat nog?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:27 schreef Perrin het volgende:
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
Jazeker..quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Rare rap: Sinterklaas en Kerstmis enerzijds en Nederland en Holland anderzijds worden door elkaar gehaald. Slecht ingeburgerd, die gasten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef controlaltdelete het volgende:
![]()
misschien moeten we met zijn allen eens hier naar toe
http://www.boomchicago.nl/delete-zwarte-piet-niet/
Niet alleen jij: er was een ander die hier een heel verhaal postte over de diverse vormen van sinterklaas en ik heb er zelf ook wel eens wat over opgezocht en op FOK! gezet. Maar zoals je zegt: het helpt voor geen millimeter.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.
Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.
Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.
Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.
Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.
Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek
Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.
Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
Euhmquote:
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.
Ik begin gaandeweg voorstander van dat idee te worden. Niet zozeer om de slavernisten gelijk te geven, maar gewoon om van hun gezeik af te zijn.
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
Behalve als je in een flat woont.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
Dan werd hij zwart in de schoorsteen van iemand anders......quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:36 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Behalve als je in een flat woont.
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?
Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.
Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.
Ik ben er overigens zelf helemaal nog niet uit wat ik vind over de hele discussie.
Ik heb zelf een kind, en heb ook bij andere kinderen, al jaaaren voor deze discussie zo heftig werd, gehoord en gezien hoe spannend dat kan zijn en hoe angstig ze daarvan kunnen worden. Niet per se getraumatiseerd, maar wel degelijk dat ze bijvoorbeeld inderdaad hun schoen niet meer durven zetten. Daarmee haal je toch ook het plezier van kinderen in het Sinterklaasfeest weg? En het kost wat kost willen behouden van zwarte piet in zijn huidige vorm is toch juist om het plezier van de kinderen te behouden?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."
Sorry hoor, maar dat is er echt aan de kroesharen bij gehaald om maar te kunnen zeggen dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarmee was de kous af en kees klaar.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
Zo heb ik het, en samen met mij vele anderen, nooit ervaren. Of het de kerstman, sinterklaas of de paashaas was.. er was geen angst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:05 schreef Ulx het volgende:
Ik heb zelf twee kinderen, en ze zijn hooguit bang dat ze misschien niets krijgen. D'r is geloof ik één keer geweest dat mijn dochtertje vroeg of een boef ook niet door de schoorsteen kon. Toen zei ik het volgende:Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarmee was de kous af en kees klaar.
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderen
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
Maar Prem is mooi wel tegen die boom!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die zien niet achter elke boom een vijand, zover ik ze ken uit de media.
Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderen
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
Nee, dat doe ik dus ook niet. Ik hou het erop dat we 'het sinterklaasfeest vieren'. Zolang ze niet echt iets vraagt over hun bestaan, zal ik het niet actief afhouden, maar ik zal er zeker ook niet over liegen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.
Of je zegt dat er magie is...
Bij mij zette we altijd schoenen bij de voordeur: 'dan kan het zo door de brievenbus'.
Kom op zeg. Wat voor jou niet opgaat, gaat elders misschien wel op. Er zijn nog altijd zat huizen met wel een schoorsteen. "Voor een douche heeft sint en piet geen tijd, want hij moet veel huizen langs!"quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
Is ie?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar Prem is mooi wel tegen die boom!
Niet per sé zwart van JOUW schoorsteen. Van de schoorsteen. In het algemeen. Die van de buren. Mensen in de straat. Dorp. Stad. Nederland. Whatever.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef miss_sly het volgende:
Maar zou dat niet mogen, vertellen dat ze schmink op hun gezicht hebben? Waarom is dat verkeerd?
Respectloos naar wie?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef miss_sly het volgende:
Dat mag. Het gaat me om de toon van de discussie. Ik vind hem naar, respectloos gevoerd worden.
Moet je wel doen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?
Beide kanten naar elkaar toe.quote:
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .quote:
Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben, vroeger werden ze ook zwart gemaakt mert een verkoolde kurk, maar met de moderne schmink zijn ze helemaal zwart.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.
Maar de kwestie is dat het blanke mensen zijn die doen alsof ze een zwarte huidskleur hebben
Al dat soort figuren verbannen zou moeten worden, dan moet volgens jouw logica alle blanken die geen bezwaar hebben tegen deze show maar opdonderen.
Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
Houd de discussie een beetje serieusquote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:42 schreef longinus het volgende:
[..]
Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben,
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.quote:Jammer dat de media elk jaar weer de discussie zo opstoken, het sinterklaasfeest is juist tegen slavernij geweest.
En ook wel door mensen die van de andere kant op een onprettige manier discussieren en bijvorobeeld bij de intocht de boel op stelten willen zetten, of een Prem die bij DWDD roept "Sinterklaas bestaat niet" terwijl op dat tijdstip nog best kinderen op kunnen zijn die nog wel geloven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Houd de discussie een beetje serieus
[..]
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
Je bent het weer aan het wegschreeuwen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.
En als je je toch aangevallen voelt, nou ok, jammer dan. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
Dat is jouw gedram . Iemand als Prem beweert dat niet.quote:Maar om dan als een verwend kind te drammen dat iedereen die Sinterklaas met Zwarte Piet viert dan een racist is die het liefst alle bewoners van de Bijlmer weer suiker laat oogsten op plantages terwijl hij ze er met de zeep van langs geeft is nogal generaliserend, polariserend, racistisch en kwetsend.
Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn, Sinterklaas is juist Sint Nicolaas geworden omdat ie geld strooide in een huis waarvan de ouders op het punt stonden hun kinderen te verkopen en zo voorkwam dat ze in de slavernij zouden belanden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Houd de discussie een beetje serieus
[..]
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:50 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??
Typisch
Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef longinus het volgende:
[..]
Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn,
Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig. De kans dat een bisschop slaven ging houden in de West is nul. Dat hele slavengelul verzint men. Nicolaas heeft vrouwen geld gegeven zodat ze zich niet hoefden te prostitueren (wat een vorm van slavernij is).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte pietquote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?
En ook zo meestal is uitgebeeld ?
Waarom wilt je dat zo graag niet weten ?
Omdat die beschuldiging vals is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:59 schreef Ulx het volgende:
Dit zijn blanken die negers nadoen:
[ afbeelding ]
[ http://img248.imageshack.us/img248/5980/wigger6ie1.jpg (copy/paste deze link) ]
Geen idee wat er was in 922, maar christenen hadden zeker wel slaven in die 1000 jaar daarna en de kerken deden daar niet veel tegen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig.
Volgens mij was zwarte piet ook niet bedoeld al slaaf door de tekenaar Schenkman.quote:Geef mij nou eens een keer een bewijs dat Zwarte Piet een slaaf was. De klagende partij moet tenslotte het bewijs leveren. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, nietwaar?
Te zien aan typische reacties als:quote:
Begrijpt nog niet elke Nederlander dat.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:57 schreef longinus het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte piet
dat er tekeningen zijn van zwarte pieten die eruitzien als negers zal ik nooit ontkennen, maar die doen afbreuk aan het sinterklaas verhaal.
Trouwens, Sinterklaas is een turk, (nu is het turkije) en zal vast een flinke tint gehad hebben.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
Het zou ook best kunnen dat je vader een aapje voor je koopt als hij van zijn werk naar huis gaat, het zou ook best kunnen van niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef Bluesdude het volgende:
Het zou best kunnen dat in de laatste 160 jaar sintaanhangers er een slavenrelatie van maakten in het vertellen van de verhalen en in het naspelen.
En daarmee zou het probleem opgelost zijn. Maar dat is natuurlijk veelte praktisch gedacht voor de meeste Nederlanders.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
En het punt is??quote:Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt
Klopt, zwarte pieten terug naar hoe ze horen te zijn, gewoon terug naar het knusse vroeger.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt.
zucht.. In Amerika hebben ze al uitgebreide nationale discussies over racisme als een blank jongetje van 7 (Sean King) een spreekbeurt geeft over Martin Luther King en zich daarvoor verkleedt als Martin Luther King, incl net pak, plaksnorretje en zwart geschminkt gezicht. Hij mocht zo niet op school komen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Kijk, daar gaat het al fout, Ik zal iedereen steunen die zegt dat zwarte piet terug moet naar de basis en niet afgebeeld moet worden als een neger.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:13 schreef poemojn het volgende:
Kurk? Roet, bedoel je, denk ik. Is alleen lastig op tv, zo'n volledig zwart gezicht. Daarom hebben zwarte pieten nu bruine gezichten.
dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders opquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?
Of haal je je schouders op?
Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders op
ik zie niet zo goed in waarom de mening van de rest van de wereld hier heel erg belangrijk is, het is niet alsof we contracten mislopen omdat 1x per jaar een blanke baardman met een stel negerhulpjes snoep enzo uitdeelt een blije kindertjes van alle soorten en maten
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.
dan wil ik ook dat de goede sint voortaan met zo'n vuig Engels accent praatquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:31 schreef Ulx het volgende:
Maar goed, als het dan toch moet worden aangepast in ongeschminkte blanke Pieten wil ik wel dat de stoomboot voortaan uit Zuid-Afrika komt.
Gewoon om Quincy en Prem te fucken.
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
nou misschien iets eerder maar in de huidige kindvriendelijke vorm zie ik er niets racistisch inquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
fixedquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een AMERIKAANS prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou misschien iets eerder maar in de huidige kindvriendelijke vorm zie ik er niets racistisch in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |