Dat doe ik trouwens nog steeds.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
= Je relativeringsvermogen is echt super krom.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:
[..]
=Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he)
Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
En vwb die haat tegen Rome, in reformatorische kring is het nog altijd niet gebruikelijk om Sinterklaas te vieren aangezien dat een Roomse bisschop is. Nu misschien meer dan twintig jaar geleden, maar minder dan bij overig Nederland.quote:Waarschijnlijk heeft de eerder genoemde Jan Schenkman, een onderwijzer van protestantse huize, het aangedurfd dit katholieke feest te gebruiken voor zijn geïllustreerde Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850, dat talloze malen is herdrukt. Van durf lijkt hier wel degelijk sprake, want orthodox-gereformeerden koesterden nog een ouderwetse haat tegen alles wat naar Rome verwees. Bovendien speelde dit in een periode dat alle protestanten te hoop liepen tegen katholieken, vanwege het dreigende herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland. De anti-revolutionaire voorman Groen van Prinsterer presteerde het daarbij zelfs om katholieken tot 'bijwoners' te betitelen, een bijbelse term voor mensen die in een stad getolereerd worden maar verder niet ter zake doen. En desondanks kwam Schenkman met zijn boekje. Hij zou er wel de eretitel 'bedenker van de sinterklaastraditie' aan overhouden, maar dat mag als onzin gelden.
Schenkmans zwarte knecht blijft intussen de eerste die ooit is afgebeeld. Volgens de kunsthistorica Eugenie de Boer was hij getekend naar het model van luxe Moorse pages, die al in de zestiende eeuw op statieportretten van regenten figureerden. Dit wekt de suggestie dat hij ook een Moor was, dus oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Afrika en mogelijk lichtgekleurd. De tekening geeft daarentegen duidelijk een neger te zien. En dat klopt ook met de heersende gewoonte binnen de adel van diezelfde tijd. Het werd in die kringen nog alleszins passabel geacht een negerjongen als speelkameraadje voor de kinderen in huis te halen. Koning Christiaan VII van Denemarken had zo'n speelkameraadje, maar nota bene ook prins Bernhard, de latere man van koningin Juliana, zoals in een recente biografie wordt onthuld. Het is daarom geen wonder dat Schenkmans knechtje nog nauwelijks angstaanjagend oogde, hij was een kind met wie andere kinderen zich konden identificeren.
http://www.jefdejager.nl/sint.php
Je kunt over alles wel wat negatiefs vinden. Zo moeilijk is dat niet. Het is nog simpeler dan iets positiefs vinden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivelquote:Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.
Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.
Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.
Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.
Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.
Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.
Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.
Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.
Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.
Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.
De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel
Krampus? En hoe zit het eigenlijk met Sunderums?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:21 schreef Perrin het volgende:
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:
[..]
= Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
wie zijn die mensen ? Namen ?quote:Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien
nahhhh deze scheet van jou is vooral HEEEL stinkendquote:en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
Hm, goed punt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
Kinderen die gedoopt worden houden zich meestal ook niet bezig met rationele verklaringen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:09 schreef Specularium het volgende:
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
leeft dat nog?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:27 schreef Perrin het volgende:
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
Jazeker..quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Rare rap: Sinterklaas en Kerstmis enerzijds en Nederland en Holland anderzijds worden door elkaar gehaald. Slecht ingeburgerd, die gasten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef controlaltdelete het volgende:
![]()
misschien moeten we met zijn allen eens hier naar toe
http://www.boomchicago.nl/delete-zwarte-piet-niet/
Niet alleen jij: er was een ander die hier een heel verhaal postte over de diverse vormen van sinterklaas en ik heb er zelf ook wel eens wat over opgezocht en op FOK! gezet. Maar zoals je zegt: het helpt voor geen millimeter.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.
Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.
Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.
Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.
Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.
Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek
Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.
Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
Euhmquote:
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.
Ik begin gaandeweg voorstander van dat idee te worden. Niet zozeer om de slavernisten gelijk te geven, maar gewoon om van hun gezeik af te zijn.
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
Behalve als je in een flat woont.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan kan Zwarte Piet ook gewoon zeggen dat hij zwart is vanwege het klimmen door de schoorsteen. Voor een kind is dat toch wel logisch. Piet klimt tenslotte door schoorstenen.
Dan werd hij zwart in de schoorsteen van iemand anders......quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:36 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Behalve als je in een flat woont.
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een gelul? Papa en mama zijn er toch bij?
Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je daar bang voor bent moet je je schoen niet zetten.
Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het zijn kinderen, velen zijn er in meer of mindere mate bang van sint en piet. Dat hoort er ook een beetje bij, een beetje spanning, maar niet te erg.
Ik ben er overigens zelf helemaal nog niet uit wat ik vind over de hele discussie.
Ik heb zelf een kind, en heb ook bij andere kinderen, al jaaaren voor deze discussie zo heftig werd, gehoord en gezien hoe spannend dat kan zijn en hoe angstig ze daarvan kunnen worden. Niet per se getraumatiseerd, maar wel degelijk dat ze bijvoorbeeld inderdaad hun schoen niet meer durven zetten. Daarmee haal je toch ook het plezier van kinderen in het Sinterklaasfeest weg? En het kost wat kost willen behouden van zwarte piet in zijn huidige vorm is toch juist om het plezier van de kinderen te behouden?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je doet alsof kinderen een trauma krijgen als ze 's avonds een schoen zetten en 's morgens een cadeautje krijgen "want dan is Zwarte Piet in huis geweest via de schoorsteen en dat had dus ook een boef kunnen zijn."
Sorry hoor, maar dat is er echt aan de kroesharen bij gehaald om maar te kunnen zeggen dat Zwarte Piet niet zwart mag zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarmee was de kous af en kees klaar.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee. Schoorstenen zijn al niet meer logisch, en omdat veel kinderen dan weer doodsbenauwd worden van het idee dat Zwarte Piet en/of Sinterklaas het huis in kunnen komen (hetzij door de schoorsteen, hetzij op een andere manier) wordt de mogelijkheid dat ze binnenkomen tegenwoordig ook vaak uit het verhaal geschrapt. Dus dan is het wel enigszins vreemd dat die piet toch zwart blijft.
Zo heb ik het, en samen met mij vele anderen, nooit ervaren. Of het de kerstman, sinterklaas of de paashaas was.. er was geen angst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor veel kinderen is het idee dat er iemand, zelfs als zijn het zwarte piet en sinterklaas, 's nachts als zij slapen stiekem in hun huis komt, beangstigend. Want in de logica van kinderen (die heel zo dom nog niet zijn) betekent dat dat wanneer mensen het kunnen van wie we het ok vinden, dieven, monsters of boeven ook stiekem binnen kunnen komen.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:05 schreef Ulx het volgende:
Ik heb zelf twee kinderen, en ze zijn hooguit bang dat ze misschien niets krijgen. D'r is geloof ik één keer geweest dat mijn dochtertje vroeg of een boef ook niet door de schoorsteen kon. Toen zei ik het volgende:Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarmee was de kous af en kees klaar.
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderen
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
Maar Prem is mooi wel tegen die boom!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die zien niet achter elke boom een vijand, zover ik ze ken uit de media.
Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dan heel fijn voor jou en je kinderen
Bij mijn dochter zou dat antwoord niet voldoende zijn, want ze zou dan willen weten waarom de een het wel kan en de ander niet. En ik hou er niet van om te liegen en allerlei onzin te gaan verkopen, dus hoe ik dat dan recht zou moeten praten.....
Nee, dat doe ik dus ook niet. Ik hou het erop dat we 'het sinterklaasfeest vieren'. Zolang ze niet echt iets vraagt over hun bestaan, zal ik het niet actief afhouden, maar ik zal er zeker ook niet over liegen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je houdt niet van onzin vertellen en liegen maar je vertelt wèl dat Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan?
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Dan zeg je dat ie eerst aanbelt wanneer ze slaapt en dat papa en mama dan de deur opendoen bv.
Of je zegt dat er magie is...
Bij mij zette we altijd schoenen bij de voordeur: 'dan kan het zo door de brievenbus'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |