abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:57:49 #151
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132227038
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

O, hij is een bounty?
Nee, 100% indo.
Misschien janken die minder dat volk vd Antillen.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132227058
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:08 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je noemt het leugens, en als geschikte remedie noem je marketing?

Wow.....
Wil je een aluminium hoedje?
pi_132227112
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke kliek ?
Ene Quincy ? Hij heeft kennissen die het met hem eens zijn ?
Hoezo wilt hij kinderen opvoeden tot discrimineren. Eerder is het zijn idee dat de figuur zwarte piet discriminatie bevordert. Maar wat zegt hij zelf letterlijk dan , waaruit zijn discriminatie blijkt?
Jouw idee is dat hij blanken haat ofzo. ?
Iemand die zo netjes ABN praat laat zien dat hij open staat voor die Nederlandse samenleving en de normen van goed Nederlands leren. Dit staat haaks op blanken of Nederlanders haten, of perse buiten die groep willen leven.
Probeer eens je eigen aversie te relativeren en zijn eerlijke bedoelingen te zien.
Itt tot jou, heb ik het over een kliek die niets anders voelt dan wantrouwen. Ik heb geen aversie tegen deze hele bevolkingsgroep. Hoe kom je daar nu weer bij? Waar haal je dat uit?. Ik heb het over die man bij P&W die zelf benoemt dat er meerderen zijn die meerdere gevallen aan de kaak zullen stellen. Dat piet maar 1 punt is.

[..]

quote:
Vervangen hoeft voor mij niet zo..... hoor.
Dat hele gedoe doen we toch maar omdat de kindertjes kadootjes en snoep leuk vinden.
Houd het leuk voor iedereen. Ook voor zwarte kinderen en hun ouders. Doe dan veel gewone pieten in het spel. Niet geschminkt. Wie wilt schminkt zich in vele kleuren, niet alleen zwart.
Integratie is dus veelkleurigheid voorstaan.
Ik vind die kleuren juist erg overdreven. Ik zie dan nog liever een multicul pieten met wel net genoeg schmink maar wel zodat de multicul zichtbaar is. Zwarte piet er maar gewoon helemaal uit. Wel de pagekleding houden, want die is eerbaar bedoeld.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132227136
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie is die kliek?
Wat zeggen ze dan allemaal ?
Hoe weet je dat ?
Was gewoon te horen hoor. En blijkbaar zijn er meerderen want kan je ook uit de uitspraken halen
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132227173
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:58 schreef videonatic het volgende:

[..]

Wil je een aluminium hoedje?
Als er een veer op zit....
pi_132227180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:50 schreef matthijst het volgende:

[..]

Attention whore is het.
"Iemand noemt mijn mama zwarte piet. Boehoe. Het moet verboden worden. Uhm, uhm.... SLAVEN, ja SLAVEN"...
Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
pi_132227261
D'r zijn twintig klachten of zo.

Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:09:34 #158
28167 matthijst
pi_132227387
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Wanneer je zoiets zegt, heb je een opvoeding gehad van lik me vestje. Totaal geen fatsoen geleerd. Een dergelijk iemand had op staande voet ontslag gekregen bij mij
Da's het probleem; een gek noemt zijn moeder zwarte piet.
En wat is zijn reactie? Zwarte piet moet verboden worden.
Wat is er gebeurd met: pak die mafkees aan.
pi_132227400
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:

Benieuwd wat men roept als iemand gaat klagen over travestieten tijdens de Gay Pride. Die zijn ook maar een soort parodie op vrouwen. En die dan nog eens doen alsof ze mooi moeten zijn om hun man te plezieren. Dat is natuurlijk ook zo denigrerend als de pest en tjongejongejonge schande, boeh en dat dat kan in Nederland.
Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.

Ik vind het klagen vanaf 1930 best wel heel lang. Zou best iets mee gedaan kunnen worden. Grijp de recessie aan als smoes voor de veranderingen :P
pi_132227508
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Blijkbaar ligt een gedeelte schuld ook bij de ouders van de kliek. Ze hebben tenslotte niet voor niets dat gevoel gediscrimineerd te worden. Zoveel anders dan de rest zijn de meeste kinderen nu ook niet meer. Mijn nichtje is de enige blanke in de groep (is nu bijna 3) en ik herken helemaal niets aan de kinderen van ...jij bent anders ofzo. Juist in Amsterdam zou het gevoel van anders zijn helemaal niet moeten spelen bij kleine kinderen.
pi_132227531
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik ben wel eens voor "homofiele klootzak" uitgemaakt, maar om nou bij allerlei mannen langs te gaan om hun scrotum te verwijderen tijdens de Gay Pride is best wat overdreven.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:15:53 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132227586
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:09 schreef paddy het volgende:

[..]

Je hebt het recht tot klagen. Heb ik ook geen problemen mee dus is mijn punt niet. Het had alleen wel een keer duidelijk moeten zijn dat het niet discriminerend bedoeld is. Hier falen scholen blijkbaar zodat de ouders zich niet aangesproken hoeven voelen. Meer geschiedenis dus.

Ik vind het klagen vanaf 1930 best wel heel lang. Zou best iets mee gedaan kunnen worden. Grijp de recessie aan als smoes voor de veranderingen :P
Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:17:30 #163
28167 matthijst
pi_132227638
Dus negers kunnen nu niet meer werken voor een blanke man?
pi_132227763
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. juist de historische lading maakt het fenomeen nog dubieuzer dan het op het eerste gezicht al is. Het is letterlijk een relikwie uit een tijd dat men heel anders dacht over de verhoudingen tussen blank en zwart. Waarom zouden dergelijke relikwieën anno 2013 heilig verklaard moeten worden?
Omdat de betekenis van Piet nooit heel negatief is geweest, niet negatiever dan de Sint tenminste, en tegenwoordig is Piet gewoon een positief figuur die de rollen al heeft omgedraaid: Die Sint is een vergeetachtige ouwe man die zonder Zwarte Pieten niks voor elkaar krijgt.

Dus waarom men daar over zanikt is me een raadsel. Omdat mammie een keer een naar woordje moest horen? Get real.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 15:21:55 ]
pi_132227804
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Vergeleken worden met een populair figuur van een nationaal feest, wat een schande inderdaad. Stel je niet aan, zeg.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:26:42 #166
7889 tong80
Spleenheup
pi_132227930
Piet Römer is dood. :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:28:20 #167
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132227984
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!

:( :( :( :( :( :( :( :N :N :N :N :X :X :X :X :X :X :X }:| :% :% :% :|W :|W

"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
pi_132228047
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:

[..]

Niks met racisme te maken, jankerd.
Zwarte vader :O

Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld.. :D
pi_132228116
maar de bedoeling van sinterklaas en de slavernij staan los van elkaar.ik snap de gehele ophef niet. wij zeggen toch ook niet tegen de zwarte uitkeringstrekkers. wij werken en jullie doen niets. we lijken wel slaven en moeten jullie levensvoorziening betalen.
Generaal?? Pardon??
pi_132228153
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:52 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waarom is hij een rascist, of mag je donkere mensen geen zeikerds meer vinden? :').
Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.
Maar de tendens in dit topic is een sterke ontkenning daarvan. Men schreeuwt het uit: racisme bestaat echt niet.
pi_132228169
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
pi_132228196
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:31 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
maar de bedoeling van sinterklaas en de slavernij staan los van elkaar.ik snap de gehele ophef niet. wij zeggen toch ook niet tegen de zwarte uitkeringstrekkers. wij werken en jullie doen niets. we lijken wel slaven en moeten jullie levensvoorziening betalen.
dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.
pi_132228229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:

[..]

Niks met racisme te maken, jankerd.
Zwarte vader :O
Je weet zeker dat je niet liegt?

quote:
Nou is een indo geen Surinamer of Antilliaan, maar ik heb m nog nooooooooooit horen janken over iets debiels als zwarte piet.
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?
Misschien ben je indo? Ben je bezig om zo blank mogelijk te willen zijn ?
Nahhhhhh toch niet. Je liegt over je vader.
pi_132228271
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:29 schreef poemojn het volgende:

[..]

ik ken t ook alleen van tv en internet. Drie keer raden wie in mijn facebooklijstje dat plaatje van quinsy als zeurpiet heeft gedeeld.. :D
wie dan ?
de runnerup Piet? die graag zeurpiet wilt zijn ?
pi_132228279
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef poemojn het volgende:

[..]

dat komt omdat het hen niet om de intentie gaat maar om de kleur van de schmink.
dus de essentie wordt uit zijn verband getrokken
Generaal?? Pardon??
pi_132228331
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je herhaaldelijk specifiek kankert op donkere mensen en hun rasafkomst benadrukt zoals hij dat doet dan is het racisme.
Maar de tendens in dit topic is een sterke ontkenning daarvan. Men schreeuwt het uit: racisme bestaat echt niet.
Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.
pi_132228429
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wie dan ?
de runnerup Piet? die graag zeurpiet wilt zijn ?
runnerup?
Zelf zwart, iig.
pi_132228483
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:05 schreef Ulx het volgende:

De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:41:41 #179
28167 matthijst
pi_132228485
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
Jij jankt wel al zoveel topics lang... Waar is het verkeerd gegaan ?
Misschien ben je indo? Ben je bezig om zo blank mogelijk te willen zijn ?
Nahhhhhh toch niet. Je liegt over je vader.
Of, ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.
Maakt 'm niet minder zwart. :)
pi_132228508
quote:
14s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:37 schreef Luigi het volgende:

[..]

Racisme bestaat, ook in Nederland, maar Zwarte Piet met jarenlang gedram met alle geweld willen linken aan racisme is gewoon ouderwets gejankstraal.
Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
pi_132228509
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:

[..]

Want homo's moeten niet aan de zieligheid van negers komen, natuurlijk.
pi_132228549
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:

[..]

Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
pi_132228566
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
Inderdaad. De anti Zwarte Pieten posters VINDEN het racisme, ik VIND van niet. Als zij vinden dat het racisme IS bewijs het dan maar. Maak er voor mij part een rechtszaak van zodat we voor altijd van dit gezeik af zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Trouwste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 15:44:25 #184
7889 tong80
Spleenheup
pi_132228570
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef matthijst het volgende:

ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.

Hear hear. Ervaringsdeskundige. Pa is pa.

Tot morgen.

Jij begrijpt het :*

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:44:40 #185
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132228578
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:43 schreef Ulx het volgende:

[..]

Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:45:58 #186
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132228636
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
pi_132228691
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:45 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
pi_132228698
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.

Die boot met SM gasten met aan boord van die zwarte jongetjes die aan de ketting liggen en er met de zweep van langs krijgen mag uiteraard wel.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:49:37 #189
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132228727
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste ;)
--
pi_132228741
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste ;)
Gewoon lekker premmen mag toch wel? Ik doe wel even een quincy.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:50:48 #191
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132228758
quote:
8s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Luigi het volgende:

[..]

Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
Nee, keek net nog in de spiegel hoor...
pi_132228855
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:28 schreef Veldkamp het volgende:
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!

:( :( :( :( :( :( :( :N :N :N :N :X :X :X :X :X :X :X }:| :% :% :% :|W :|W

"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
Satire hé!

Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:
pi_132229020
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Satire hé!
O ja? Goh!
pi_132229055
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

O ja? Goh!
Uniek, dat zelfrelativerende vermogen opeens! :7.
pi_132229079
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.

Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.

Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
pi_132229140
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.

Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he :) )

Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:57:02 ]
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_132229147
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:00 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.

Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.

Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
pi_132229154
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:

Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:

Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
pi_132229322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Ulx het volgende:

[..]

Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
Ik hoop dat je zit te trollen, want je maakt 10 stappen extra.

Stel je voor, zwarte piet is... zwarte piet.. en geen persoon met een donkere huidskleur, maar bv geschminkte blanke persoon. Zelfs dan is het grappig want zwarte piet is een 'knecht' die ze dan gebruiken voor andere 'doeleinden'.

Als je racisme ziet in dingen die niet racistisch zijn of zo bedoelt zijn dan wens ik je veel sterkte in je leven, want je maakt het jezelf enkel moeilijker.
pi_132229392
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
pi_132229431
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
Dat doe ik trouwens nog steeds.
pi_132229690
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:

[..]
=Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.

Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he :) )

Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
= Je relativeringsvermogen is echt super krom.

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:57:34 ]
pi_132229693
Ook leuk om erbij te lezen:
quote:
Waarschijnlijk heeft de eerder genoemde Jan Schenkman, een onderwijzer van protestantse huize, het aangedurfd dit katholieke feest te gebruiken voor zijn geïllustreerde Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850, dat talloze malen is herdrukt. Van durf lijkt hier wel degelijk sprake, want orthodox-gereformeerden koesterden nog een ouderwetse haat tegen alles wat naar Rome verwees. Bovendien speelde dit in een periode dat alle protestanten te hoop liepen tegen katholieken, vanwege het dreigende herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland. De anti-revolutionaire voorman Groen van Prinsterer presteerde het daarbij zelfs om katholieken tot 'bijwoners' te betitelen, een bijbelse term voor mensen die in een stad getolereerd worden maar verder niet ter zake doen. En desondanks kwam Schenkman met zijn boekje. Hij zou er wel de eretitel 'bedenker van de sinterklaastraditie' aan overhouden, maar dat mag als onzin gelden.
Schenkmans zwarte knecht blijft intussen de eerste die ooit is afgebeeld. Volgens de kunsthistorica Eugenie de Boer was hij getekend naar het model van luxe Moorse pages, die al in de zestiende eeuw op statieportretten van regenten figureerden. Dit wekt de suggestie dat hij ook een Moor was, dus oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Afrika en mogelijk lichtgekleurd. De tekening geeft daarentegen duidelijk een neger te zien. En dat klopt ook met de heersende gewoonte binnen de adel van diezelfde tijd. Het werd in die kringen nog alleszins passabel geacht een negerjongen als speelkameraadje voor de kinderen in huis te halen. Koning Christiaan VII van Denemarken had zo'n speelkameraadje, maar nota bene ook prins Bernhard, de latere man van koningin Juliana, zoals in een recente biografie wordt onthuld. Het is daarom geen wonder dat Schenkmans knechtje nog nauwelijks angstaanjagend oogde, hij was een kind met wie andere kinderen zich konden identificeren.
http://www.jefdejager.nl/sint.php
En vwb die haat tegen Rome, in reformatorische kring is het nog altijd niet gebruikelijk om Sinterklaas te vieren aangezien dat een Roomse bisschop is. Nu misschien meer dan twintig jaar geleden, maar minder dan bij overig Nederland.
pi_132231165
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
pi_132231277

De hele discussie doet me een beetje aan dit denken.
pi_132231369
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
Je kunt over alles wel wat negatiefs vinden. Zo moeilijk is dat niet. Het is nog simpeler dan iets positiefs vinden.
pi_132233713
quote:
Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.

Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.

Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.

Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.

Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.

Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.

Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.

Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.

Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.

Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.

Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.

Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.

De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel :P
pi_132237751
Schenkman vond het idee om als duivel een neger neer te zetten kennelijk wel komisch.
pi_132237980
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel :P
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
pi_132239914
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
pi_132240237
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..
Hij is van oorsprong een archetype en dus geen neger. Dat is toch juist de kern van het hele betoog?
Krampus? En hoe zit het eigenlijk met Sunderums?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:21:49 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132240378
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_132240437
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:21 schreef Perrin het volgende:
Als we pieten nu heel donkerpaars kleuren, zou dat een goed compromis zijn?
Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
pi_132240454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:

[..]

= Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
quote:
Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien
wie zijn die mensen ? Namen ?

quote:
en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
nahhhh deze scheet van jou is vooral HEEEL stinkend

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 17-10-2013 00:58:18 ]
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:23:42 #215
38496 Perrin
pi_132240476
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee, want een kleurenblinde zou nog steeds kunnen denken dat het om een neger gaat.
Hm, goed punt. :P
pi_132240520
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:09 schreef Specularium het volgende:
Die geschiedkundig verantwoorde verklaringen hield ik me ook erg mee bezig toen ik 5 was.
Kinderen die gedoopt worden houden zich meestal ook niet bezig met rationele verklaringen. ;)
pi_132240584
Maar het lijkt trouwens wel dat in de media alleen volwassen mannen klagen. Een mogelijkheid zou zijn de Sint te laten vergezellen door een stel lekkere blote wijven. Iedereen blij. Behalve feministen, maar die mokkels moeten gewoon hun bek houden.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:27:36 #218
38496 Perrin
pi_132240629
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
pi_132240850
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:27 schreef Perrin het volgende:
Hugh Hefner kan dan misschien nog een paar jaar de nieuwe Sint spelen.
leeft dat nog?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 21:34:10 #220
38496 Perrin
pi_132240930
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:32 schreef Ulx het volgende:

[..]

leeft dat nog?
Jazeker..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132248072
quote:
Rare rap: Sinterklaas en Kerstmis enerzijds en Nederland en Holland anderzijds worden door elkaar gehaald. Slecht ingeburgerd, die gasten.
Ik vind dit idee ook wel wat, zijn we meteen van de pieten af:
http://www.speld.nl/2008/11/24/rouvoet-schrapt-sinterklaas/
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132248320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:56 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.

Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.

Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.

Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.

Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.

Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek

Niet alleen jij: er was een ander die hier een heel verhaal postte over de diverse vormen van sinterklaas en ik heb er zelf ook wel eens wat over opgezocht en op FOK! gezet. Maar zoals je zegt: het helpt voor geen millimeter.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132248478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:14 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het is geprobeerd met multicolor-pieten. Dat sloeg nauwelijks aan. Kinderen vonden het niks. Multicolor-Pieten kregen op straat vragen waarom ze nou ineens niet meer zwart waren en stonden dan te stoethaspelen over apartheid en slavernij tegen kleuters van vier. Etc. Etc.

Het is nog steeds een kinderfeest, geen herdenking van de medewerkers van de suikerrietplantages in de West.
Dat lijkt me betrekkelijk eenvoudig te ondervangen. In de eerste plaats vind ik het vreemd dat een kind gaat vragen waarom Piet niet meer zwart is. Maar goed, dan bedenk je een goed, snel antwoord. Zoals dat je een broertje of een hulp-zwarte piet bent. En Dieuwertje Blok kan het gewoon een keer over de verkleuring van Zwarte Piet hebben.

Ik begin gaandeweg voorstander van dat idee te worden. Niet zozeer om de slavernisten gelijk te geven, maar gewoon om van hun gezeik af te zijn.
pi_132249902
En dan velen jaren later... krijgen we de discussie dat we moeten ophouden met kleurenpieten. Want het herinnert ons aan dat moment dat wij toegaven aan het gezeur van mensen die de racisme kaart speelden bij een onschuldige traditie bedoeld voor kinderen.

Of nog mooier. Men zal dan straks wederom het Sinterklaas gebeuren ervan betichten dat het racistisch is omdat er geen zwarte piet meer is. "Iedereen mag en kan piet zijn! Geel blank rood paars blauw! Maar niet zwart! Wij worden benadeeld! Racisme!"

[ Bericht 34% gewijzigd door koffiegast op 17-10-2013 03:49:13 ]
pi_132250644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]

wie zijn die mensen ? Namen ?

Euhm |:( Prem en Quinsy Gario bv.....
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')