Want homo's moeten niet aan de zieligheid van negers komen, natuurlijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:
[..]
De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef videonatic het volgende:
[..]
De meest kromme vergelijking award van vandaag gaat naar jou.
Inderdaad. De anti Zwarte Pieten posters VINDEN het racisme, ik VIND van niet. Als zij vinden dat het racisme IS bewijs het dan maar. Maak er voor mij part een rechtszaak van zodat we voor altijd van dit gezeik af zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het ironische is dat de tegenstanders van Zwarte Piet continu blijven hameren op een of ander slavenverleden van dat figuur. Die houden het nog veel meer in stand door niet te kijken naar het figuur anno 2013, maar door te kijken met een vooringenomenheidsbril die alles laat lijken alsof ze op een plantage in de west staan anno 1800. En daarmee creeëren ze dus juist het idee dat Zwarte Piet een onderdanig slaafje is. Hun goed recht, maar ga niet doen alsof ik dat dus ergens ook vind.
Hear hear. Ervaringsdeskundige. Pa is pa.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:41 schreef matthijst het volgende:
ik vind stiefvader een dom woord voor iemand die je vanaf je jeugd heeft opgevoed.
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Want? Ik heb er last van. Waarom heb ik geen recht te premmen over zoiets?
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:45 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Gevalletje geelzucht? Wat een gedrocht..
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bezwaar maken tegen de gay pride? Dat mag. Is ook een jaarlijks terugkerend topic trouwens.
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereistequote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar wel tegen die als vrouw uitgedoste mannen. Absoluut op te vatten als een belediging voor vrouwen en symbool van onderdrukking.
Gewoon lekker premmen mag toch wel? Ik doe wel even een quincy.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Helaas, ik ben bang dat je in die opvatting alleen staat. Maar bezwaar maken kan altijd. Denk dan wel even aan het belanghebbende vereiste
Nee, keek net nog in de spiegel hoor...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
Zit je nou lelijke mensen te discrimineren?!
Satire hé!quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:28 schreef Veldkamp het volgende:
ATV gaat deze reclame ook uitzenden!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
"U voert uw eigen Zwarte Piet met 300 gram pepernoten per dag..." (En let op 1:40 en het 'ooooooh' van empathie bij het lachende Nederlandse rasiestiesuh publiek....)
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:33 schreef poemojn het volgende:
Hner een foto van iemand die protesteert tegen afschaffing van zwarte piet: http://zoom.nl/foto/19357(...)ser&object_id=114747
Ik kan de jpg niet linken helaas.
Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
"Sang, deze boy weet!!"
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:00 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik denk dat menig kind dit heel eng vind.
Even in het algemeen. Ik heb meerdere malen gezien hoe mensen helemaal depressief worden of het racistisch vinden als een kind hun zwarte piet noemen als ze gewoon over straat lopen en toevallig een donkere huidskleur hebben. Realiseren deze mensen zich niet dat een kind ook gewoon een kind is? Een kind weet vrijwel niks en zegt dingen zonder na te denken, maar dan nog lijkt het mij zeer sterk dat het kind het met een racistische ondertoon zou zeggen.
Als we op die fiets dan keuzes maken om dingen te veranderen dan blijven we in de eeuwigheid doorgaan: mensen kunnen overal wel aanstoot van krijgen en dingen zien die er niet zijn.
Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:53 schreef koffiegast het volgende:
Men maakt hier vaker satire/grappen over blanken en dergelijk:
Ik hoop dat je zit te trollen, want je maakt 10 stappen extra.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Komedie hoort toch een afspiegeling te zijn van de maatschappij? Dus als zoals in Nederland ongeveer 1 op de 15 mensen een kleurtje heeft horen we veel meer moppen over luie negers en zo te horen. Grappen over winkeldiefstal, uitkeringen, wannabe-gangsta's uit het ghetto van Bussum en veel te dikke vrouwen zijn er ook niet genoeg. Het is puur racisme.
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:02 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dit dus. Kinderen noemen ook iedereen met een baard een opa, bijvoorbeeld.
Dat doe ik trouwens nog steeds.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:08 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Toen ik klein was noemde ik zelf elke oudere vrouw met grijs/wit haar 'oma'.
= Je relativeringsvermogen is echt super krom.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:01 schreef Tim_G het volgende:
[..]
=Als er 1 persoon voor 2 spalt in de samenleving zorgt is hij het wel.
Het is gvd een KINDERfeest, geen politiek partijtje waardeloos stuk vreten dat je bent! (tegen prem he)
Sowieso de hele discussie die oplaait kan je be-eindigen met het is een kinderfeest! Gejank over slavernij is iets wat pas de laatste jaren opkomt. Gestart door dezelfde mensen die achter elke boom een vijand zien en als men een scheet laat roepen zij om het hardst dat dat toch wel HEEEEL rascistisch was!
En vwb die haat tegen Rome, in reformatorische kring is het nog altijd niet gebruikelijk om Sinterklaas te vieren aangezien dat een Roomse bisschop is. Nu misschien meer dan twintig jaar geleden, maar minder dan bij overig Nederland.quote:Waarschijnlijk heeft de eerder genoemde Jan Schenkman, een onderwijzer van protestantse huize, het aangedurfd dit katholieke feest te gebruiken voor zijn geïllustreerde Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850, dat talloze malen is herdrukt. Van durf lijkt hier wel degelijk sprake, want orthodox-gereformeerden koesterden nog een ouderwetse haat tegen alles wat naar Rome verwees. Bovendien speelde dit in een periode dat alle protestanten te hoop liepen tegen katholieken, vanwege het dreigende herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland. De anti-revolutionaire voorman Groen van Prinsterer presteerde het daarbij zelfs om katholieken tot 'bijwoners' te betitelen, een bijbelse term voor mensen die in een stad getolereerd worden maar verder niet ter zake doen. En desondanks kwam Schenkman met zijn boekje. Hij zou er wel de eretitel 'bedenker van de sinterklaastraditie' aan overhouden, maar dat mag als onzin gelden.
Schenkmans zwarte knecht blijft intussen de eerste die ooit is afgebeeld. Volgens de kunsthistorica Eugenie de Boer was hij getekend naar het model van luxe Moorse pages, die al in de zestiende eeuw op statieportretten van regenten figureerden. Dit wekt de suggestie dat hij ook een Moor was, dus oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Afrika en mogelijk lichtgekleurd. De tekening geeft daarentegen duidelijk een neger te zien. En dat klopt ook met de heersende gewoonte binnen de adel van diezelfde tijd. Het werd in die kringen nog alleszins passabel geacht een negerjongen als speelkameraadje voor de kinderen in huis te halen. Koning Christiaan VII van Denemarken had zo'n speelkameraadje, maar nota bene ook prins Bernhard, de latere man van koningin Juliana, zoals in een recente biografie wordt onthuld. Het is daarom geen wonder dat Schenkmans knechtje nog nauwelijks angstaanjagend oogde, hij was een kind met wie andere kinderen zich konden identificeren.
http://www.jefdejager.nl/sint.php
Je kunt over alles wel wat negatiefs vinden. Zo moeilijk is dat niet. Het is nog simpeler dan iets positiefs vinden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is een travestiet dan ook een belediging voor een vrouw? Ik vind het allemaal wat vergezocht hoor.. Je kunt op alles wel wat aanmerken.
En welke slaaf brengt cadeautjes en is alwetend? Dat mag net zo goed vermeld worden als zijn huidskleur en oorringen.
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivelquote:Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.
Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.
Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.
Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.
Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.
Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.
Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.
Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.
Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.
Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.
Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.
De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
Alleen de Roomsen zetten hem neer als duivel, alsdus de schrijver..quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De hulpjes in andere delen van Europa lijken wel duivels. Zwarte Piet = duivel. Lees: neger = duivel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |