Kom op zeg. Wat voor jou niet opgaat, gaat elders misschien wel op. Er zijn nog altijd zat huizen met wel een schoorsteen. "Voor een douche heeft sint en piet geen tijd, want hij moet veel huizen langs!"quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
Is ie?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar Prem is mooi wel tegen die boom!
Niet per sé zwart van JOUW schoorsteen. Van de schoorsteen. In het algemeen. Die van de buren. Mensen in de straat. Dorp. Stad. Nederland. Whatever.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is het punt ook niet, maar dan kun je ook niet vasthouden aan dat hij zwart is van de roet van de schoorsteen. Daar ging het me om.
Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef miss_sly het volgende:
Maar zou dat niet mogen, vertellen dat ze schmink op hun gezicht hebben? Waarom is dat verkeerd?
Respectloos naar wie?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef miss_sly het volgende:
Dat mag. Het gaat me om de toon van de discussie. Ik vind hem naar, respectloos gevoerd worden.
Moet je wel doen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vertel je aan kleuters ook dat de baard van Sinterklaas niet echt is?
Beide kanten naar elkaar toe.quote:
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .quote:
Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben, vroeger werden ze ook zwart gemaakt mert een verkoolde kurk, maar met de moderne schmink zijn ze helemaal zwart.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is wel discriminatie, wat je voorstelt.
Maar de kwestie is dat het blanke mensen zijn die doen alsof ze een zwarte huidskleur hebben
Al dat soort figuren verbannen zou moeten worden, dan moet volgens jouw logica alle blanken die geen bezwaar hebben tegen deze show maar opdonderen.
Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
Houd de discussie een beetje serieusquote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:42 schreef longinus het volgende:
[..]
Het zijn dus geen mensen die doen of ze een zwarte huidskleur hebben, het zijn schoorsteenvegertjes die roet op hun handen en gezicht hebben,
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.quote:Jammer dat de media elk jaar weer de discussie zo opstoken, het sinterklaasfeest is juist tegen slavernij geweest.
En ook wel door mensen die van de andere kant op een onprettige manier discussieren en bijvorobeeld bij de intocht de boel op stelten willen zetten, of een Prem die bij DWDD roept "Sinterklaas bestaat niet" terwijl op dat tijdstip nog best kinderen op kunnen zijn die nog wel geloven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Houd de discussie een beetje serieus
[..]
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Respectloos ten opzichte van donkere mensen door de meest agressieven en racistische reacties in deze diskussies .
Respectloos tov mensen die gewoon zich niet happy voelen dat zij als zwarte mensen te kijk worden gezet in die zwartepietcultus. Hun verhaal wordt door te veel mensen finaal weggeschreeuwd.
Je bent het weer aan het wegschreeuwen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welk verhaal? Dat verzinseltje dat Zwarte Piet een slaaf was? Logisch dat men daar niet op in gaat.
En als je je toch aangevallen voelt, nou ok, jammer dan. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
Dat is jouw gedram . Iemand als Prem beweert dat niet.quote:Maar om dan als een verwend kind te drammen dat iedereen die Sinterklaas met Zwarte Piet viert dan een racist is die het liefst alle bewoners van de Bijlmer weer suiker laat oogsten op plantages terwijl hij ze er met de zeep van langs geeft is nogal generaliserend, polariserend, racistisch en kwetsend.
Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn, Sinterklaas is juist Sint Nicolaas geworden omdat ie geld strooide in een huis waarvan de ouders op het punt stonden hun kinderen te verkopen en zo voorkwam dat ze in de slavernij zouden belanden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Houd de discussie een beetje serieus
[..]
Nou nee... nooit gemerkt dat 'het sinterklaasfeest' een feest was tegen slavernij.
De discussie wordt vooral opgefokt door boze mensen die zich aangevallen voelen door verwijten van discriminatie.
De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:50 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Oh, het is slechts respectloos naar 1 kant toe??
Typisch
Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef longinus het volgende:
[..]
Discussie is serieus, totdat mensen gaan blaten dat het negers zijn,
Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig. De kans dat een bisschop slaven ging houden in de West is nul. Dat hele slavengelul verzint men. Nicolaas heeft vrouwen geld gegeven zodat ze zich niet hoefden te prostitueren (wat een vorm van slavernij is).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:47 schreef Bluesdude het volgende:
Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte pietquote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat bedoel je ? Je ontkent dat zwarte piet is getekend als neger ?
En ook zo meestal is uitgebeeld ?
Waarom wilt je dat zo graag niet weten ?
Omdat die beschuldiging vals is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De respectloosheid in deze discussies -- zie deze topicserie-- komt voornamelijk van de kant van de mensen die zich verzetten tegen de verwijten van discriminatie.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:59 schreef Ulx het volgende:
Dit zijn blanken die negers nadoen:
[ afbeelding ]
[ http://img248.imageshack.us/img248/5980/wigger6ie1.jpg (copy/paste deze link) ]
Geen idee wat er was in 922, maar christenen hadden zeker wel slaven in die 1000 jaar daarna en de kerken deden daar niet veel tegen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je had het kunnen weten. Nicolaas was een bisschop. De kerk verbood slavernij zeker al in het jaar 922, en herhaalde dat regelmatig.
Volgens mij was zwarte piet ook niet bedoeld al slaaf door de tekenaar Schenkman.quote:Geef mij nou eens een keer een bewijs dat Zwarte Piet een slaaf was. De klagende partij moet tenslotte het bewijs leveren. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, nietwaar?
Te zien aan typische reacties als:quote:
Begrijpt nog niet elke Nederlander dat.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:21 schreef longinus het volgende:
Als er geen zwarte pieten meer mogen in Nederland laat dan al die andere zwarte figuren ook opdonderen uit Nederland anders zou dit naar DISCRIMINATIE klinken, of zwarten toelaten, of zwarten eruit, hun keuze.
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:57 schreef longinus het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, alle negers in nederland lopen erbij als zwarte piet
dat er tekeningen zijn van zwarte pieten die eruitzien als negers zal ik nooit ontkennen, maar die doen afbreuk aan het sinterklaas verhaal.
Trouwens, Sinterklaas is een turk, (nu is het turkije) en zal vast een flinke tint gehad hebben.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
Het zou ook best kunnen dat je vader een aapje voor je koopt als hij van zijn werk naar huis gaat, het zou ook best kunnen van niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef Bluesdude het volgende:
Het zou best kunnen dat in de laatste 160 jaar sintaanhangers er een slavenrelatie van maakten in het vertellen van de verhalen en in het naspelen.
En daarmee zou het probleem opgelost zijn. Maar dat is natuurlijk veelte praktisch gedacht voor de meeste Nederlanders.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon erg selectief aan het kijken. "Dat doet afbreuk, dus is het niet hoe het sinterklaasfeest bedoeld is". Nee, het sinterklaasfeest is gewoon verkeerd. Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt. Zoals zovaak gezegd hebben zwarte pieten gewoon kroeshaar en rode lippen om dikke lippen na te bootsen. Als dat werkelijk niet het beeld is wat klopt, moeten ze dat veranderen en dus blanke mensen met een paar zwarte strepen op het gezicht laten rondlopen als pieten, en niet volledig zwart inclusief bijbehorende stereotypen.
En het punt is??quote:Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt
Klopt, zwarte pieten terug naar hoe ze horen te zijn, gewoon terug naar het knusse vroeger.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Het is niet voor niets dat andere landen altijd stomverbaasd zijn als je ze erover vertelt.
zucht.. In Amerika hebben ze al uitgebreide nationale discussies over racisme als een blank jongetje van 7 (Sean King) een spreekbeurt geeft over Martin Luther King en zich daarvoor verkleedt als Martin Luther King, incl net pak, plaksnorretje en zwart geschminkt gezicht. Hij mocht zo niet op school komen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Kijk, daar gaat het al fout, Ik zal iedereen steunen die zegt dat zwarte piet terug moet naar de basis en niet afgebeeld moet worden als een neger.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:13 schreef poemojn het volgende:
Kurk? Roet, bedoel je, denk ik. Is alleen lastig op tv, zo'n volledig zwart gezicht. Daarom hebben zwarte pieten nu bruine gezichten.
dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders opquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ben jij stomverbaasd als je over rare gewoontes hoort als duivels die loslopende vrouwen op hun kont slaan? Of over hele dorpen die elkaar met tomaten bekogelen? Of indianen die zich door hun huid aan een totempaal laten spietsen tijdens een sundance?
Of haal je je schouders op?
Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat stierenrennen/vechten trek ik een beetje een wenkbrouw van omhoog maar uiteindelijk haal ik mijn schouders op
ik zie niet zo goed in waarom de mening van de rest van de wereld hier heel erg belangrijk is, het is niet alsof we contracten mislopen omdat 1x per jaar een blanke baardman met een stel negerhulpjes snoep enzo uitdeelt een blije kindertjes van alle soorten en maten
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mensen als die Quincy maken er een veel groter drama van dan het is. Als de Sint nou aan zou komen met een stel aan elkaar geketende in lompen gehulde negertjes die hij met de zweep afranselt terwijl hij roept "Hey boy, jij brengen geschenkjes aan de kinderen van de Blanke Massa of jij worden verkocht op de markt! Jij begrijpen, kaffer?" kan ik me nog voorstellen waarom iemand zou beweren dat het racistisch is.
dan wil ik ook dat de goede sint voortaan met zo'n vuig Engels accent praatquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:31 schreef Ulx het volgende:
Maar goed, als het dan toch moet worden aangepast in ongeschminkte blanke Pieten wil ik wel dat de stoomboot voortaan uit Zuid-Afrika komt.
Gewoon om Quincy en Prem te fucken.
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
nou misschien iets eerder maar in de huidige kindvriendelijke vorm zie ik er niets racistisch inquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan pas? Ik weet niet of ik dat komisch of treurig moet vinden. Het komt wel een beetje dom over.
fixedquote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geef maar eens bewijs over dat racisme dan. En kom nou niet aan met plaatjes uit een AMERIKAANS prentenboek ui 1850, maar over de huidige Pieten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |