Boehoe.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:53 schreef De_Coulance het volgende:
Ik vermoed een herhaling van zetten in dit topic en dat velen doen alsof de andere delen niet bestaan.
als je het niet belangrijk vind....quote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
lekker belangrijk
toen ik 5 was vond ik het logisch, daarna vond ik dat hele verhaal van een oude grijsaard die met zijn paard op het dak stond te wachten terwijl piet mijn nieuwe helm schaatsjes door de CV heen kon trekken sowieso wat onwaarschijnlijk
Dat zou iedereen doen, behalve wat hippies met lange tenen en enkele kleurlingen blijkbaar. De meesten hoef je niet uit te leggen dat oorsprong weinig heeft uit te staan met tegenwoordige tijd. Het is gewoon een leuk feest waar de meesten van genieten, niet meer en niet minder, laat staan een politieke uiting.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:46 schreef Ulx het volgende:
Moeten we eerste groepers gaan leren over de slavernij? Dan geloven ze nog in Sint en Piet, dus dan heeft het nog zin om uit te leggen dat Piet vroeger katoen moest plukken en zo. Ik denk namelijk dat het verrekte weinig zin heeft om pas op de middelbare school bij geschiedenis iets over de plantages te vertellen om de les dan af te sluiten met "Nou jongens, begrijpen jullie nu dat Piet dus wel/geen slaafje van de Sint is?"
Volgens mij lachen pubers de leraar dan heel erg uit.
Geen flauw idee.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:36 schreef De_Coulance het volgende:
"Kleurling" is trouwens een nogal archaïsche term die associsaties met de apartheid oproept.
Waarom niet ? Zwarte piet verscheen ook uit het niets. Toen werden het er uit het niets meer. En kwam Sint per stoomboot in plaats van per slede. Of trekschuit. Of koets. Met een intocht en al ! Heck, Sint Nicolaas was plotseling ook een Sint in plaats van een mysterieuze man met Odin-achtige elementen. En de roe sprong ook spontaan van zijn hand over naar die van Piet. En de datum werd plots 6 december Etc. etc.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat blijkt nergens uit, het evolueert zich geleidelijk en dat doet het nog steeds
zwarte Piet is allang niet meer die dommige knakker met de zak vol snoepgoed uit mijn jeugd, ze hebben nu allemaal beroepen en shit, wetenschapper Piet, raketgeleerde Piet en ik zag laatst zelfs Amerikaansepresident Piet!!
die vond dat een Syrische dude stout was geweest en als die zich niet betert dan gaat hij strax gewoon de zak in en terug naar Spanje
waar verhaal
hou dan nog maar eens vol dat het slaven zijn zoals Voorschrift graag wil zien
maar het moet wel geleidelijk, je kunt niet van het ene op het andere moment met ferrariknalgelekanarie Piet aan komen zetten
Geef deze man een Nobelprijs. Wat een parels vuurt hij op ons af.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:34 schreef donald_dick het volgende:
Als het je niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het je ook niet uit als hij dat niet is....
Je hebt een punt!quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou dan kunnen we die rode lippen, kroeshaar en oorbellen gewoon weglaten, toch? beetje slorig vegen over zon gezicht en je hebt je schoorsteen piet.
ik heb niet slaven gezegd. ik heb wel plaatjes van stereotype negers gepost, met grote rode lippen en oorbellen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt een punt!
Dus ik dacht er over na.
Je suggereert dat rode lippen, kroeshaar en oorbellen doen denken aan slaven (en niet aan Afrikanen!)
Maar:
1) Is die referentie wel correct? (Droegen slaven wel oorbellen?)
2) Waaraan refereert het kleurige pakje dan? Aan een hofnar misschien? Die is weliswaar ondergeschikt aan de koning, maar kan wel de koning de waarheid zeggen. Als enige in het rijk zonder risico onthoofd te worden.
Daarom maakt het mij dus wel degelijk uit. Zwarte Piet = zwart. Punt. De kinderen (voor wie het in 2e bedoeld is, het is in de 1e plaats voor de economie/commercie) zien er niets bijzonders in. Zwarte Piet is zwart omdat Zwarte Piet Zwart is. Van slavernij en discriminatie weten ze niets, alleen wij volwassenen vinden het om wat voor vage reden dan ook nodig om dat er bij te betrekken.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:34 schreef donald_dick het volgende:
Als het je niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het je ook niet uit als hij dat niet is....
Mwah, is toch geen vage reden? Ik denk dat men zich gewoon afvroeg, waarom zijn die knechtjes van de Sint eigenlijk allemaal zwart en zien ze er uit als een ouderwetse stereotypering van een neger? En waarom zingen we liedjes als "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"? Zit er misschien een racistisch element achter....goh?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
[..]
Daarom maakt het mij dus wel degelijk uit. Zwarte Piet = zwart. Punt. De kinderen (voor wie het in 2e bedoeld is, het is in de 1e plaats voor de economie/commercie) zien er niets bijzonders in. Zwarte Piet is zwart omdat Zwarte Piet Zwart is. Van slavernij en discriminatie weten ze niets, alleen wij volwassenen vinden het om wat voor vage reden dan ook nodig om dat er bij te betrekken.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 02:39 schreef RickoKun het volgende:
Over twintig jaar hebben we sowieso geen sinterklaas meer omdat er meer buitenlanders dan nederlanders zijn en doen we allemaal maar aan ramadan.
Buitenlanders eerst!
des te meer reden om alle raciale kenmerken volledig te verwijderen, als ie zo nodig zwart moet zijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
[..]
Daarom maakt het mij dus wel degelijk uit. Zwarte Piet = zwart. Punt. De kinderen (voor wie het in 2e bedoeld is, het is in de 1e plaats voor de economie/commercie) zien er niets bijzonders in. Zwarte Piet is zwart omdat Zwarte Piet Zwart is. Van slavernij en discriminatie weten ze niets, alleen wij volwassenen vinden het om wat voor vage reden dan ook nodig om dat er bij te betrekken.
Vind ik ook hoor maar dan krijg je half NL over je heen die te beroerd zijn om dit feestje een beetje aan te passen. Net zoals vroeger de roe en kinderen in de zak eruit is gehaald waarom kunnen we de Pieten niet verschillende kleuren geven en gewoon Piet noemen? Ik snap de commotie hierom heen niet zo goed. Omdat het traditie is wordt steeds aangegeven, maar tradities kun je best een beetje gaan aanpassen het is niet zo dat het feestje moet gaan verdwijnen. De kindjes gaan er snel in mee en zijn vast snel vergeten dat Piet ooit eens zwart was.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:32 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
des te meer reden om alle raciale kenmerken volledig te verwijderen, als ie zo nodig zwart moet zijn.
want anders staat zwart gewoon voor neger.
moet je eens tegen je surinaamse overbuurman roepen, voor de grap, hee zwarte ....
dat doen wij dus met onze piet, die noemen we gewoon zwarte. met zn kroeshaar en rode negerlippen.
achterlijk racistsich gedoe, we zouden ons kapot moeten schamen.
Jij snapt echt niet waar dit over gaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:32 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
des te meer reden om alle raciale kenmerken volledig te verwijderen, als ie zo nodig zwart moet zijn.
want anders staat zwart gewoon voor neger.
moet je eens tegen je surinaamse overbuurman roepen, voor de grap, hee zwarte ....
dat doen wij dus met onze piet, die noemen we gewoon zwarte. met zn kroeshaar en rode negerlippen.
achterlijk racistsich gedoe, we zouden ons kapot moeten schamen.
persoonlijk vind ik dat zwarte piet moet blijven, alleen smeer dan wat roet vlekken op zn gezicht, meer niet. het is een leuke traditie voor kinderen, e liedjes moet je anders ook weggooien.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:47 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Vind ik ook hoor maar dan krijg je half NL over je heen die te beroerd zijn om dit feestje een beetje aan te passen. Net zoals vroeger de roe en kinderen in de zak eruit is gehaald waarom kunnen we de Pieten niet verschillende kleuren geven en gewoon Piet noemen? Ik snap de commotie hierom heen niet zo goed. Omdat het traditie is wordt steeds aangegeven, maar tradities kun je best een beetje gaan aanpassen het is niet zo dat het feestje moet gaan verdwijnen. De kindjes gaan er snel in mee en zijn vast snel vergeten dat Piet ooit eens zwart was.
ja hoor..quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij snapt echt niet waar dit over gaat.
Maar ja gros van de mensen hebben niet eens een kachel meer, schoorstenen zijn steeds minder in gebruik dus dat zwart als roet gaat ook haast niet meer op. Bovendien zullen kachels steeds meer gaan verdwijnen. Had het er laatst nog over met mijn nichtje en haar kleine (nog te jong voor sinterklaas). Hun hebben overal vloerverwarming sta je dan met je verhaal over die schoorsteen en roet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
persoonlijk vind ik dat zwarte piet moet blijven, alleen smeer dan wat roet vlekken op zn gezicht, meer niet. het is een leuke traditie voor kinderen, e liedjes moet je anders ook weggooien.
maar ik kan er echt niet bij dat mensen zo graag die raciale kenmerken willen behouden. echt achterlijk. we vertellen kinderen allang dat het door de schoorsteen komt, dat zwart.
JUIST als je beweert dat zwart niet op ras slaat, moet je ervoor zorgen dat dat verhaal ook perfect klopt, en niet kan worden verward met een stereotype van een neger.
De Ramadan is sowieso racistisch, want ik als niet-moslim mag daar niet aan meedoen. Idem met het Suikerfeest. Hier in de buurt worden alleen de moslims uitgenodigd voor het Suikerfeest, dus zijn het racisten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 02:39 schreef RickoKun het volgende:
Over twintig jaar hebben we sowieso geen sinterklaas meer omdat er meer buitenlanders dan nederlanders zijn en doen we allemaal maar aan ramadan.
Buitenlanders eerst!
Nou, dan vertel je dr toch gewoon lekker dat het allemaal niet waar is. Opbokken met die kutkinderen en hun kind zijn en opgroeien, meteen de waarheid vertellen, klaarstomen voor de echte, keiharde werkelijkheid!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:56 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Maar ja gros van de mensen hebben niet eens een kachel meer, schoorstenen zijn steeds minder in gebruik dus dat zwart als roet gaat ook haast niet meer op. Bovendien zullen kachels steeds meer gaan verdwijnen. Had het er laatst nog over met mijn nichtje en haar kleine (nog te jong voor sinterklaas). Hun hebben overal vloerverwarming sta je dan met je verhaal over die schoorsteen en roet.
En dan vertel je ze er gelijk even bij dat ze een eeuwigdurend schuldgevoel moeten hebben voor iets wat hun over over over over over grootvaders hebben gedaan en dat je de rest van je leven moeten BOETEN, BOETEN ZEG IK JE voor wat zij hebben gedaan! Geef de negers alles wat ze willen om je schuldgevoel af te kopen en voel je de rest van je leven schuldig omdat je blank bent, want zo rollen wij nu eenmaalquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:07 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou, dan vertel je dr toch gewoon lekker dat het allemaal niet waar is. Opbokken met die kutkinderen en hun kind zijn en opgroeien, meteen de waarheid vertellen, klaarstomen voor de echte, keiharde werkelijkheid!
Kind zijn is passe, dat doe je niet meer anno 2013!
Ja, ze zullen moeten wennen dat de zwarte meesters bij elk weerwoord met "is racisme" zullen komen. Buigen witman, buigen voor de zonden van 100 jaar geleden!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan vertel je ze er gelijk even bij dat ze een eeuwigdurend schuldgevoel moeten hebben voor iets wat hun over over over over over grootvaders hebben gedaan en dat je de rest van je leven moeten BOETEN, BOETEN ZEG IK JE voor wat zij hebben gedaan! Geef de negers alles wat ze willen om je schuldgevoel af te kopen en voel je de rest van je leven schuldig omdat je blank bent, want zo rollen wij nu eenmaal
Een beetje zoals een volwassen vent die het nodig vindt om jaar in jaar uit te janken om een kinderfeestje bedoel je?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Wat een stelletje kleuters hier om je te bescheuren
Ik ben een halfbloedje maar ik kan er wel inkomen, dat eeuwige slavernijverleden wat er maar bij gesleurd wordt maakt elke discussie onmogelijk. Altijd maar weer dat vingertje, het is racisme!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Wat een stelletje kleuters hier om je te bescheuren
Als je nou niet zoveel kak zou verspreiding zou je ook niet zo bang zijn voor mensen van andere culturen. Je mag best meedoen aan de Ramadan. En als je aan de Ramadan heb meegedaan mag je ook vast meedoen aan het Suikerfeest. Verder ken ik ook Turken die hun buren (of ze nou moslim zijn of niet) ook laten meegenieten van het lekkere eten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De Ramadan is sowieso racistisch, want ik als niet-moslim mag daar niet aan meedoen. Idem met het Suikerfeest. Hier in de buurt worden alleen de moslims uitgenodigd voor het Suikerfeest, dus zijn het racisten.
Of wat dacht je van Keti-Koti bij de Surinamers? No white boys allowed hoor hey. Racistisch! Ze hebben ook de Nationale dag van de Inheemsen. Drie keer raden wie daar niet bij uitgenodigd zullen worden. TeringracistenEn dan het offerfeest, idem dito.
Dan heb jij geluk, in mijn buurt wordt je met pek en veren weggejaagd als de Blanke Overwinnaar van weleer. Denk maar niet dat ik het in mijn hoofd moet halen om op zo'n blackface-only feestje te komenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:26 schreef Fides het volgende:
[..]
Als je nou niet zoveel kak zou verspreiding zou je ook niet zo bang zijn voor mensen van andere culturen. Je mag best meedoen aan de Ramadan. En als je aan de Ramadan heb meegedaan mag je ook vast meedoen aan het Suikerfeest. Verder ken ik ook Turken die hun buren (of ze nou moslim zijn of niet) ook laten meegenieten van het lekkere eten.
Zelfde met Keti Koti, daar ben ik zelf ook weleens voor uitgenodigd door een Surinaamse familie. En dat was heus niet om mij een schuldgevoel aan te praten. Gewoon om gezellig te ouwehoeren, samen te eten en voor hun om te herdenken wat hun voorouders is aangedaan.
Klopt. Ik had ooit eens Afghaanse bovenburen, superleuke mensen met het suikerfeest kwamen ze ook altijd wat lekkers brengen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:26 schreef Fides het volgende:
[..]
Als je nou niet zoveel kak zou verspreiding zou je ook niet zo bang zijn voor mensen van andere culturen. Je mag best meedoen aan de Ramadan. En als je aan de Ramadan heb meegedaan mag je ook vast meedoen aan het Suikerfeest. Verder ken ik ook Turken die hun buren (of ze nou moslim zijn of niet) ook laten meegenieten van het lekkere eten.
Zelfde met Keti Koti, daar ben ik zelf ook weleens voor uitgenodigd door een Surinaamse familie. En dat was heus niet om mij een schuldgevoel aan te praten. Gewoon om gezellig te ouwehoeren, samen te eten en voor hun om te herdenken wat hun voorouders is aangedaan.
dat is waar... kan je nog zeggen dat het van de stoomboot komt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:56 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Maar ja gros van de mensen hebben niet eens een kachel meer, schoorstenen zijn steeds minder in gebruik dus dat zwart als roet gaat ook haast niet meer op. Bovendien zullen kachels steeds meer gaan verdwijnen. Had het er laatst nog over met mijn nichtje en haar kleine (nog te jong voor sinterklaas). Hun hebben overal vloerverwarming sta je dan met je verhaal over die schoorsteen en roet.
In welke buurt woon jij dan? Ik woon naar ik vermoed in de meeste zwarte wijk van NL (40+ procent van de wijk is Surinaams of Antiliaans, tegen de 30% is "Overig niet Westers" (veel Ghanezen, Nigerianen, Dominicanen, overige donkere Afrikanen) en maar rond de 15% is autochtoon) en hier is het geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan heb jij geluk, in mijn buurt wordt je met pek en veren weggejaagd als de Blanke Overwinnaar van weleer. Denk maar niet dat ik het in mijn hoofd moet halen om op zo'n blackface-only feestje te komen
niet snappen waarom, lol. plaat voor je kop heet dat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Een beetje zoals een volwassen vent die het nodig vindt om jaar in jaar uit te janken om een kinderfeestje bedoel je?.
Niet gewoon eens je schouders kunnen ophalen, totaal gebrek aan relativeringsvermogen heet dat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
niet snappen waarom, lol. plaat voor je kop heet dat.
beetje triest als je voor iets als racisme maar gewoon je schouders ophaald.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:38 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Niet gewoon eens je schouders kunnen ophalen, totaal gebrek aan relativeringsvermogen heet dat.
Beetje triest als je voor een kinderfeestje waar kinderen al jaren blij van worden de uitgekauwde racismekaart weer eens trekt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:39 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
beetje triest als je voor iets als racisme maar gewoon je schouders ophaald.
JUIST voor een leuk kinderfeestje. dat maakt het namelijk nog veel erger, dat je dit soort shit op kinderen loslaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Beetje triest als je voor een kinderfeestje waar kinderen al jaren blij van worden de uitgekauwde racismekaart weer eens trekt.
Omdat kinderen van die leeftijd nog te jong zijn om te beseffen dat het een racistisch tintje heeft. Bovendien worden kinderen al snel blij van elk feestje waar ze kadootjes krijgen. Denk eens aan de Heilige Communie die tig kinderen moeten doen en ze niet eens beseffen waar het daadwerkelijk om gaat maar het feestje en de kado's daar worden ze blij van.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Beetje triest als je voor een kinderfeestje waar kinderen al jaren blij van worden de uitgekauwde racismekaart weer eens trekt.
Wat we al decennia doen op kinderen, ook op mij, en kijk eens! Ik zie negers niet als als slaven of minderwaardig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
JUIST voor een leuk kinderfeestje. dat maakt het namelijk nog veel erger, dat je dit soort shit op kinderen loslaat.
Er komen anders wel verdacht veel racisten op dit soort topics af. Misschien schort er toch wat aan de opvoeding in Nederland.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat we al decennia doen op kinderen, ook op mij, en kijk eens! Ik zie negers niet als als slaven of minderwaardig.
Alleen op dit moment wel als vermoeiend jankvolk.
Aha, ja, daar gaan we weer, lekker iemand racist noemen, want dat kruipen ze wel in hun schulpquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:51 schreef Saysem het volgende:
[..]
Er komen anders wel verdacht veel racisten op dit soort topics af. Misschien schort er toch wat aan de opvoeding in Nederland.
Ik noemde jou persoonlijk geen racist, maar het valt me wel op dat zodra er een topic over Zwarte Piet verschijnt er een heel aantal mensen over elkaar heen buitelen om te posten over katoenplukkers, negers die terug naar hun eigen land moeten en zwarte piet "die tenminste wel werkt".quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Aha, ja, daar gaan we weer, lekker iemand racist noemen, want dat kruipen ze wel in hun schulp.
Not working, ga maar weg.
Dat is ook niet de bedoeling nee, maar je moet ook weer niet alles serieus nemen denk ik.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:59 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ik noemde jou persoonlijk geen racist, maar het valt me wel op dat zodra er een topic over Zwarte Piet verschijnt er een heel aantal mensen over elkaar heen buitelen om te posten over katoenplukkers, negers die terug naar hun eigen land moeten en zwarte piet "die tenminste wel werkt".
Maar dat zullen dan wel weer "grapjes" zijn
Misschien is het niet zozeer de bedoeling om raciale kenmerken áls raciale kenmerken te onderstrepen, maar om de exotische herkomst van het personage aan te geven, net als het Spaanse kostuum en de oorbellen (die bijvoorbeeld ook aanwezig zijn bij de zwarte edele op sommige Driekoningentaferelen!). Daarmee is Zwarte Piet toch niet automatisch een karikatuur van het negroïde menstype?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:53 schreef pokkerdepok het volgende:
maar ik kan er echt niet bij dat mensen zo graag die raciale kenmerken willen behouden. echt achterlijk. we vertellen kinderen allang dat het door de schoorsteen komt, dat zwart.
Karikatuur?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Misschien is het niet zozeer de bedoeling om raciale kenmerken áls raciale kenmerken te onderstrepen, maar om de exotische herkomst van het personage aan te geven, net als het Spaanse kostuum en de oorbellen (die bijvoorbeeld ook aanwezig zijn bij de zwarte edele op sommige Driekoningentaferelen!). Daarmee is Zwarte Piet toch niet automatisch een karikatuur van het negroïde menstype?
Om nog maar niet te spreken over het aantal Downies dat anderen onterecht voor racist uitmaakt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:51 schreef Saysem het volgende:
[..]
Er komen anders wel verdacht veel racisten op dit soort topics af. Misschien schort er toch wat aan de opvoeding in Nederland.
Want inderdaad, geschiedenis heeft ons 1 ding geleerd, en dat is dat je door Sinterklaas en Zwarte Piet door en door verrot wordt en 99% van de Nederlanders is dan ook praktiserend racist.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
JUIST voor een leuk kinderfeestje. dat maakt het namelijk nog veel erger, dat je dit soort shit op kinderen loslaat.
Ja, en dit is er ook een. Maar dit, dit en dit toch niet? Of zie ik dat verkeerd?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Karikatuur?
Niet door een enkele oorbel van sommigen, zeker niet door de 16e-eeuwsachtige kleding.
Maar wel hoe men deze figuur uitbeeldde in het sinterklaasspel. na Schenkman.
Het is gewoon een feit dat die term allang zijn betekenis is verloren. Zodra je het als blanke, op welk gebied dan ook, niet eens bent met een "allochtoon" is het racisme.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Om nog maar niet te spreken over het aantal Downies dat anderen onterecht voor racist uitmaakt.
Die uitgesproken racistische reacties van sommigen vallen niet terug te voeren op grote bezorgdheid voor een traditie. Dat heeft zijn eigen dynamiekquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:04 schreef HeatWave het volgende:
Maar het roept bij heel veel mensen gewoon emoties op, ze zijn opgegroeid met Sinterklaas en Zwarte Piet, ze hebben wellicht net hun eigen kinderen er kennis mee laten maken. En als er dan een groep mensen dat soort dingen wil verbieden krijg je reacties.
hallo... in 2002 maakte dat argument nog indruk....Slachterofferisme kan echt niet meer....quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:15 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit dat die term allang zijn betekenis is verloren. Zodra je het als blanke, op welk gebied dan ook, niet eens bent met een "allochtoon" is het racisme.
Als het zo moet dan ben ik een racist ja.
Ah joh, maar hij noemde jou persoonlijk geen racist, hij scheerde je alleen even over een kam met honderdduizend anderen die zogenaamd racist zouden zijnquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:15 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit dat die term allang zijn betekenis is verloren. Zodra je het als blanke, op welk gebied dan ook, niet eens bent met een "allochtoon" is het racisme.
Als het zo moet dan ben ik een racist ja.
Inderdaad, Racisme werkt maar 1 kant op. Dat moet iedereen anno 2013 toch wel weten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hallo... in 2002 maakte dat argument nog indruk....Slachterofferisme kan echt niet meer....
niets ervan, ik maak mij niet druk om triviale zaken als Sinterklaas, ik ga niet protesteren tegen een kinderfeestje, ik stoot geen mensen tegen het hoofd met mijn eigen bekrompen jankmening.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hallo... in 2002 maakte dat argument nog indruk....Slachterofferisme kan echt niet meer....
Het kruis moest al van de mijter af in Amsterdam-Noord, wegens sommige bezwaren van moslimouders.....quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 02:39 schreef RickoKun het volgende:
Buitenlanders eerst!
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:22 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Het kruis moest al van de mijter af in Amsterdam-Noord, wegens sommige bezwaren van moslimouders.....
Niet je laatste 3 plaatjes.quote:
Ah, dus eigenlijk valt het best wel mee met de stereotypering van Zwarte Piet. Mooi, dan is er geen enkele noodzaak meer om hierover te jankballen door een werkloze parasiterende Zeurpiet op Facebook.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet je laatste 3 plaatjes.
Nu is vooral de laatste 50 jaar het zwartepietbeeld van boeman, slecht Nederlands sprekend en dom bijgesteld naar grappig en een beetje dom. Ook door hoe men op tv de rol ging spelen.
Mooi... nu nog emanciperen naar een zwarte sint en een witte Petra
Want? "de allochtoon" mag wel veranderingen eisen aan de autochtoon, maar andersom is het inbreuk op cultuur en godsdienstvrijheid.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nu is vooral de laatste 50 jaar het zwartepietbeeld van boeman, slecht Nederlands sprekend en dom bijgesteld naar grappig en een beetje dom. Ook door hoe men op tv de rol ging spelen.
Ja, joh, lekker geschiedvervalsen.....omdat de feiten je niet aanstaan....quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
IES KOELTOER!! Hoofddoekjes zijn koeltoer, de vrouw in een niqaab ies koeltoer, kleine meisjes uithuwelijken iest koeltoer, alles iest koeltoer!!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:25 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Want? "de allochtoon" mag wel veranderingen eisen aan de autochtoon, maar andersom is het inbreuk op cultuur en godsdienstvrijheid.
Alleen de witman kan discrimineren?
ja, prima, zwarte piet is ook koeltoer. Er zijn in nederland zat mensen die het niet eens zijn met hoofddoekjes, is er een hoofddoekjesverbod? Nee want we buigen niet voor een paar zeikerds die moeilijk doen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
IES KOELTOER!! Hoofddoekjes zijn koeltoer, de vrouw in een niqaab ies koeltoer, alles iest koeltoer!!
Omdat de witte man heul vroeger slaven had die een klein beetje lijken op Zwarte Piet. Logisch toch? Gewoon dat schuldgevoel weer aanwakkeren en dat gebruiken als enige troefkaart om iets voor elkaar te krijgen, zo kennen we Nederland weerquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, prima, zwarte piet is ook koeltoer. Er zijn in nederland zat mensen die het niet eens zijn met hoofddoekjes, is er een hoofddoekjesverbod? Nee want we buigen niet voor een paar zeikerds die moeilijk doen.
Waarom zou er dan een zwarte pietverbod moeten komen, omdat er een paar jankballen zijn?
En toch kun je deze onzinnige discussie volgend jaar rond deze tijd wéér voeren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:39 schreef HeatWave het volgende:
Stil opeens na zo'n stortvloed van redelijke argumenten.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:59 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ik noemde jou persoonlijk geen racist, maar het valt me wel op dat zodra er een topic over Zwarte Piet verschijnt er een heel aantal mensen over elkaar heen buitelen om te posten over katoenplukkers, negers die terug naar hun eigen land moeten en zwarte piet "die tenminste wel werkt".
Maar dat zullen dan wel weer "grapjes" zijn
Zal blij zijn als het 6 december is. Dag Sinterklaasje dahag dahag dahag dahag Zwarte Pietquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:49 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En toch kun je deze onzinnige discussie volgend jaar rond deze tijd wéér voeren.
Zo zielig voor die bomen, en voor al die Flappie's. Dieren- en plantenbeulen!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:37 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zal blij zijn als het 6 december is. Dag Sinterklaasje dahag dahag dahag dahag Zwarte Piet![]()
Kunnen we verder met het gejank over de Kerst
Je moet je als blanke volwassen man natuurlijk wel ergens plaatsvervangend schuldig over kunnen voelen he. Dus kaap je het slavernij verleden maar. Succes gegarandeerd, elk jaar weer.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:49 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En toch kun je deze onzinnige discussie volgend jaar rond deze tijd wéér voeren.
Dat is Oudjaar Ferdo. Dat komt daarna. Appelflappen die niet in groene duurzame olie gebakken zijn wordt dan het jankspeerpunt van de discussie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo zielig voor die bomen, en voor al die Flappie's. Dieren- en plantenbeulen!
Nee nee, toch echt de Kerst!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is Oudjaar Ferdo. Dat komt daarna. Appelflappen die niet in groene duurzame olie gebakken zijn wordt dan het jankspeerpunt van de discussie.
Komt bij dat het voor de peren niet leuk is dat het altijd maar over appels gaat.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nee nee, toch echt de Kerst!
Het was Kerstochtend 1961, ik weet het nog zo goed, mijn konijnenhok was leeg...
je moet geen appels met peren vergelijkenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is Oudjaar Ferdo. Dat komt daarna. Appelflappen die niet in groene duurzame olie gebakken zijn wordt dan het jankspeerpunt van de discussie.
Komt bij dat het voor de peren niet leuk is dat het altijd maar over appels gaat.
pokkerdepok zei al eerder dat hij 'gewoon' blank wasquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat we al decennia doen op kinderen, ook op mij, en kijk eens! Ik zie negers niet als als slaven of minderwaardig.
Alleen op dit moment wel als vermoeiend jankvolk.
En net zoals bij deze discussie zullen de tegenstanders pas content zijn bij een compleet verbod. Welkom in Nederlandverbodland anno 2013.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:58 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
je moet geen appels met peren vergelijken![]()
Overigens zal niet die olie speerpunt zijn maar VuuRwerk (ook ieder jaar luider te horen,niet het vuurwerk maar de discussie wel of geen prive vuurwerk(show)
Ik had het ook niet tegen hem in mijn post he?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
pokkerdepok zei al eerder dat hij 'gewoon' blank was
maw, jij bent het vermoeiende jankvolk
En dat komt allemaal door die autodrop!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:01 schreef Luigi het volgende:
[..]
En net zoals bij deze discussie zullen de tegenstanders pas content zijn bij een compleet verbod. Welkom in Nederlandverbodland anno 2013.
het zijn in mijn beleving vooral blanken die over dit soort dingen klagen, shit moet anders want die of die kan zich er wel eens aan storen blablaquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik had het ook niet tegen hem in mijn post he?
En ja, dat weet je nou inmiddels wel van me toch?.
Oh ja, dat klopt wel, het zijn de PVDAers die als eerste met dit soort dingen komen, ook mbt dingen die Moslims wel eens erg zou kunnen vinden, ook al heb je nog geen Moslim erover gehoordquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
het zijn in mijn beleving vooral blanken die over dit soort dingen klagen, shit moet anders want die of die kan zich er wel eens aan storen blabla
dat zijn huilebalken ja maar ik vind het wat flauw om het dan allemaal maar jankvolk te gaan noemen
precies, gewoon niet op letten, over 2 maanden heeft het kunstenaarsgilde weer wat anders om zich druk over te maken en over een jaar zitten weer hierquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh ja, dat klopt wel, het zijn de PVDAers die als eerste met dit soort dingen komen, ook mbt dingen die Moslims wel eens erg zou kunnen vinden, ook al heb je nog geen Moslim erover gehoord
Maar ik vind het idd jankvolk, je druk maken om triviale zaken is gewoon janken imo.
wat mij vooral irriteert, maar dat zei ik in het vorige topic ook al, is de structurele neiging tot verbieden die bij sommige in de kop zit. Zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, of je vraagtekens ergens bij zetten, is voor sommige niet meer voldoende. Nee, er moet VERBODEN worden. Intochten verbieden! Vuurwerk? Verbieden! Halloweenfeesten? Kan niet, wil ik niet, verbieden!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh ja, dat klopt wel, het zijn de PVDAers die als eerste met dit soort dingen komen, ook mbt dingen die Moslims wel eens erg zou kunnen vinden, ook al heb je nog geen Moslim erover gehoord
Maar ik vind het idd jankvolk, je druk maken om triviale zaken is gewoon janken imo.
Het is toch een soort basishouding die verandert is, op de 1 of andere manier. Vroeger (toen ik opgroeide, laten we zeggen begin jaren '80) lag de nadruk veel meer op overleg, voorlichting en begrip. Ik kan me toch weinig situaties herinneren waarin dat niet werkte eigenlijk. Iedereen schikt een beetje in en toont begrip voor een ander, beetje rekening houden met en door met je leven. Af en toe je schouders ophalen, dat is ook een kunst die men verleert is.quote:
ja dat geeft malle racistjes dan weer een excuus om te roepen dat negers anders maar terug naar Afrika moeten als ze hun bek niet kunnen houdenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:16 schreef Luigi het volgende:
[..]
Het is toch een soort basishouding die verandert is, op de 1 of andere manier. Vroeger (toen ik opgroeide, laten we zeggen begin jaren '80) lag de nadruk veel meer op overleg, voorlichting en begrip. Ik kan me toch weinig situaties herinneren waarin dat niet werkte eigenlijk. Iedereen schikt een beetje in en toont begrip voor een ander, beetje rekening houden met en door met je leven. Af en toe je schouders ophalen, dat is ook een kunst die men verleert is.
En nu? Gelijk aan de hoogste boom, jij bent een KLOOTZAK en wat je doet moet VERBODEN worden.
het is gewoon voor het meerendeel gewoon een nette discussie over iets wat in het nieuws isquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Goh zitten jullie nog steeds te janken over jullie Zwarte Pietje?
Ja, de polarisering is een feit, dat hebben we de afgelopen 20 jaar wel weten te bereiken met z'n allen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat geeft malle racistjes dan weer een excuus om te roepen dat negers anders maar terug naar Afrika moeten als ze hun bek niet kunnen houden
ja dit is niet het Nederland waar ik in ben opgegroeidquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja, de polarisering is een feit, dat hebben we de afgelopen 20 jaar wel weten te bereiken met z'n allen.
.
Beter zo. Met mijn instelling is niks mee maar als je kenbaar maakt dat je wel kan vinden in de theorie dat Zwarte Piet een racistisch tintje heeft dan krijg je de wind van voren. Een normale discussie over voeren is voor sommige mensen dan te lastig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is gewoon voor het meerendeel gewoon een nette discussie over iets wat in het nieuws is
je bent van harte welkom om mee te doen maar doe wat aan je instelling
Heb er steeds meer problemen mee, met hoe het er nu aan toe gaat. Alle nuance, alle relativering is weg, in alles. Alleen maar schreeuwen, soundbites en extreme stellingen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dit is niet het Nederland waar ik in ben opgegroeid
quote:'Zwarte Piet-discussie laat zien: zwarte pijn is minder waard dan wit plezier'
Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'
'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.
Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.
Goudberingd en roodbelipt
Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.
De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.
Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.
Blackface
Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.
En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.
Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.
Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.
Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?
Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.
Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.
Bron: Volkskrant
ook dat heeft nietts met racisme of discriminatie te makenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef matthijst het volgende:
Het enige racistische is dat er alleen maar zwarten voor Sinterklaas werken.
Dus eigenlijk is het meer positieve discriminatie.
Alleen lijkt het erop dat negers zich niet kunnen voorstellen dat andere zwarten werken voor de blanke man en er ook nog eens plezier aan beleven, dus gaan ze er maar vanuit dat het een soort slavernij is
ik heb het hele stuk gelezen en ik dacht de hele tijd 'boeie?'quote:
Wat was DAAR nou weer mee dan?!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:33 schreef matthijst het volgende:
Die liep pas ook al te janken over de Bart Smit folder.
Nogmaals, wat voor pijn dan? Dat ze als erorm geliefde figuur plezier aan witte kindjes geven? Dat ze uberhaupt als positief figuur worden gezien?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb het hele stuk gelezen en ik dacht de hele tijd 'boeie?'
zwarte piet is niet alleen wit plezier en zwarten die er pijn van hebben moeten zich niet zo aanstellen
Nou, er stonden meisjes op de stofzuigerpagina's.quote:
ik heb geen idee dude, je moet het mij niet vragen want ik ben geen kunstenaarquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nogmaals, wat voor pijn dan? Dat ze als erorm geliefde figuur plezier aan witte kindjes geven? Dat ze uberhaupt als positief figuur worden gezien?
moeten kindjes maar allemaal leren dat zwarten eng zijn dan?.
nee, maar jij bent mijn referentie-negerquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb geen idee dude, je moet het mij niet vragen want ik ben geen kunstenaar
Voor kinderen totaal geloofwaardig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef Injetta het volgende:
Ik heb op zich niks met dat Sinterklaasfeest. Op zich vind ik het maar een raar feest. Kinderen zijn er wekenlang van van slag. Stress over cadeautjes, gedichten, lootjes trekken en surprises. En dan zo'n totaal ongeloofwaardig en slecht geacteerd toneelstuk er om heen....
wat is er nu achterlijk aan?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef Injetta het volgende:
Ik heb op zich niks met dat Sinterklaasfeest. Op zich vind ik het maar een raar feest. Kinderen zijn er wekenlang van van slag. Stress over cadeautjes, gedichten, lootjes trekken en surprises. En dan zo'n totaal ongeloofwaardig en slecht geacteerd toneelstuk er om heen....
Maar goed. Blijkbaar hoort het er voor heel veel mensen bij.
De discussie over die Zwarte pieten is elk jaar steeds achterlijker. We willen zo'n achterlijk feest, hou het dan zoals het is. Elk element is idioot, dus waarom er een uit pakken en daar ineens allerlei serieuze waarden asn koppelen?
Waarom niet praten over de roe? De zak van Sinterklaas? Het lopen met een paard over de daken? Een kruis op de mijter? Nare gedichten? Het geld dat het kost? Uitbuiting van een man van honderden jaren oud? Etc.
Zolang we het in stand houden, gewoon met alles erop en eraan dan...
jamaar ik heb werkquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, maar jij bent mijn referentie-neger.
ja, dus, de 2 surinamers hier op de kamer ook hoorquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
jamaar ik heb werk
ik zou het graag anders zien maar ik moet maandag gewoon weer aan de bak
ik ga volgend jaar voor het eerst naar de carnaval in brabantquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef matthijst het volgende:
Wacht maar tot er een zwarte rondloopt met carnaval...
de schoonmaker en de koffiejuffrouw zekerquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dus, de 2 surinamers hier op de kamer ook hoor.
Die zitten toch niet op mijn kamer mangquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
de schoonmaker en de koffiejuffrouw zeker
zwart geld
Dat mag dus niet!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ga volgend jaar voor het eerst naar de carnaval in brabant
verkleerd als pimp
that's right
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
de koffiejuffrouw zal wel met je heatwave willen spelen, de schoonmaker is wat verdacht iddquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die zitten toch niet op mijn kamer mang.
Quinsy zou eens met mijn oma moeten praten, die schopt hem heel de kamer door met zijn knechtenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:41 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat mag dus niet!
Laat Quinsy het maar niet horen, want dan gaat dat feest niet door
Asha ten Broeke is een ah.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:42 schreef tong80 het volgende:
Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'
'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.
Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.
Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.
De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.
Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.
Blackface
Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.
En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.
Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.
Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.
Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?
Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.
Kutquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:43 schreef HeatWave het volgende:
Ja, die hadden we 4 posts geleden al tongie.
Ja, ware het niet dat het een wijf isquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:44 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Meneer ten Broeke is op meerdere gebieden het spoor behoorlijk bijster.
Die donkere Spice Girl begreep er ook niks van destijds bij Paul de Leeuw.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:44 schreef sp3c het volgende:
sinterklaas kwam ook gewoon bij ons op de ijshockey
de dure Amerikaanse imports schrokken zich het apelazerus, dat maakte het grappiger
Het potentiele (virtuele) podium is gewoon te groot tegenwoordig voor dit soort gasten. Voor je het weet zit je bij P&W als woordvoerder en moet je geduid wordenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:36 schreef matthijst het volgende:
[..]
Nou, er stonden meisjes op de stofzuigerpagina's.
En jongetjes kunnen ook best stofzuigen.
zegt hijquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, ware het niet dat het een wijf is.
Komt door de jurk van Sinterklaas.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
die was ook wel een beetje heel erg jammerquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die donkere Spice Girl begreep er ook niks van destijds bij Paul de Leeuw.
Mwah:quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dusquote:
Vrouwenonderdrukking, daar zou Quincy eens iets aan moeten doen!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
zegt hij
dat is het volgende dingetje, waarom zijn die regenboogpieten allemaal kerels hmmmm?
heb je daar wel eens over nagedacht?
die concessie wil ik nog wel doenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:47 schreef Re het volgende:
nou ja, we kunnen best een concessie doen toch, het woord "zwarte" is best overbodig, de meeste mensen kunnen wel zien dat de Pieten van sinterklaas zwart zijn.
Ik zit te schateren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:47 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Mwah:
[ afbeelding ]
Dus ik blijf bij mijn eerdere uitspraak.
Ja dat heb ik , en mijn conclusie is dat die zwarte pietjes dan helemaal niet meer werken maar alleen nog maar neuken, schiet niet op dusquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
zegt hij
dat is het volgende dingetje, waarom zijn die regenboogpieten allemaal kerels hmmmm?
heb je daar wel eens over nagedacht?
tja, zwarte Quincy is ook gewoon een pleonasme hoorquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:48 schreef matthijst het volgende:
Zwarte Piet, omdat ie zwart is.
WTF is nou een Piet, zonder zwarte.
Asha ten Broeke zat er, volgens mij houdt ze niet zo van kinderen, ze begon ook weer over de Bart Smit folder.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:47 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Er was een tijd dat je alleen op Radio 1 te horen was als je iets zinnigs te vertellen had. Tegenwoordig is alles SBS6.
In één of andere hoek ook nog eens.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:49 schreef sp3c het volgende:
gewoon piet en hij is toevallig zwart en hij strooit met snoep
Zwarte Piet, wiedewiedewiet, je hoort hem wel maar je ziet hem niet!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:49 schreef matthijst het volgende:
Zit in liedjes nog "zwarte piet" trouwens?
Vroeger noemde we dat gewoon een zeikwijf dus.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:49 schreef Karina het volgende:
[..]
Asha ten Broeke zat er, volgens mij houdt ze niet zo van kinderen, ze begon ook weer over de Bart Smit folder.
Wat een oogaids. De drogredennaties druipen van het scherm af. En dat noemt zich wetenschapsjournalist? RIP Journalistiek, je bent zojuist ten grave gedragen door een of andere doos.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:42 schreef tong80 het volgende:
Uit de Volkskrant
Blackface
Racisme
Ik had een Amerikaanse collega, die stond ook met open mond te luisteren naar het Sinterklaas verhaal met zijn zwarte pietenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:44 schreef sp3c het volgende:
sinterklaas kwam ook gewoon bij ons op de ijshockey
de dure Amerikaanse imports schrokken zich het apelazerus, dat maakte het grappiger
hebben we het ook al over gehad Cnorrie!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:49 schreef Karina het volgende:
[..]
Asha ten Broeke zat er, volgens mij houdt ze niet zo van kinderen, ze begon ook weer over de Bart Smit folder.
En aan haar kapsel te zien; een feministische stinkpot. Vivahoer en opzijsletquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:50 schreef Luigi het volgende:
[..]
Vroeger noemde we dat gewoon een zeikwijf dus.
drooggegevallen zure kut bekt ook wel lekker, of juist weer niet, hmmmmquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:50 schreef Luigi het volgende:
[..]
Vroeger noemde we dat gewoon een zeikwijf dus.
wel meer frictiequote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:51 schreef Re het volgende:
[..]
drooggegevallen zure kut bekt ook wel lekker, of juist weer niet, hmmmm
Ja man eer ik mijn laptop had opgestart was het al weg. Sorry schatquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
hebben we het ook al over gehad Cnorrie!
Tong en Corrie allebij met vertraging vandaag .... ik zou er bijna wat van gaan denken
Doen zwarte pieten dom?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:42 schreef tong80 het volgende:
Uit de Volkskrant
Blackface
Racisme
In de ogen van die pot wel ja. Blijkbaar is de laatste keer dat zij Sinterklaas vierde een eeuwigheid geleden.quote:
aangezien de meeste nederlanders niet eens zien of willen zien hoe fout dit alles overkomt, zou ik bijna ja zeggen...quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want inderdaad, geschiedenis heeft ons 1 ding geleerd, en dat is dat je door Sinterklaas en Zwarte Piet door en door verrot wordt en 99% van de Nederlanders is dan ook praktiserend racist.
het is een beeld dat niet alleen voor sinterklaasfeest werd gebruikt, maar in het algemeen om zwarte mensen uit te beelden. (niet het pak, maar de oorbellen en grote rode lippen)quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Misschien is het niet zozeer de bedoeling om raciale kenmerken áls raciale kenmerken te onderstrepen, maar om de exotische herkomst van het personage aan te geven, net als het Spaanse kostuum en de oorbellen (die bijvoorbeeld ook aanwezig zijn bij de zwarte edele op sommige Driekoningentaferelen!). Daarmee is Zwarte Piet toch niet automatisch een karikatuur van het negroïde menstype?
Ik vind met een paard de daken op gaan veel dommer.quote:
dat ben ik ook, klopt primaquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:53 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Nee ,ze zijn dom , zalig zijn de simpelen van geest
het aantal oogletsels neemt wel toe rond die periode, maar tochquote:
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vind met een paard de daken op gaan veel dommer.
Ruud Gullit was onze ambassadeur bij de verkiezing voor het WK.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:53 schreef pokkerdepok het volgende:
natuurlijk wordt een nederlandse surinamer van nu niet door nederlanders onderdrukt, maar zn voorouders wel, honderden jaren.
het is gewoon ongepast om dan , anno nu, nog zoiets als zwarte piet te doen.
nou en geeeeeeeeeeeekquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
aangezien de meeste nederlanders niet eens zien of willen zien hoe fout dit alles overkomt, zou ik bijna ja zeggen...
[..]
het is een beeld dat niet alleen voor sinterklaasfeest werd gebruikt, maar in het algemeen om zwarte mensen uit te beelden. (niet het pak, maar de oorbellen en grote rode lippen)
je kan het allemaal niet zo makkelijk loskoppelen van onjze geschiedenis, er zit nu nog steeds een hoop pijn over wat wij allemaal hebben uitevreten als volk vroeger. het is gewoon een feit dat we een volk zijn dat vroeger aan slavenhandel en kolonialisme deed. natuurlijk wordt een nederlandse surinamer van nu niet door nederlanders onderdrukt, maar zn voorouders wel, honderden jaren.
Neuh. Ik zie daar geen enkele beweging toe. Het heel hard roepen maakt het nog niet waarquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:56 schreef controlaltdelete het volgende:
Of jullie het nou leuk vinden of niet, die Zwarte Piet die gaat verdwijnen en gaat gewoon Piet worden.
Met alle respect he.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
aangezien de meeste nederlanders niet eens zien of willen zien hoe fout dit alles overkomt, zou ik bijna ja zeggen...
[..]
het is een beeld dat niet alleen voor sinterklaasfeest werd gebruikt, maar in het algemeen om zwarte mensen uit te beelden. (niet het pak, maar de oorbellen en grote rode lippen)
je kan het allemaal niet zo makkelijk loskoppelen van onjze geschiedenis, er zit nu nog steeds een hoop pijn over wat wij allemaal hebben uitevreten als volk vroeger. het is gewoon een feit dat we een volk zijn dat vroeger aan slavenhandel en kolonialisme deed. natuurlijk wordt een nederlandse surinamer van nu niet door nederlanders onderdrukt, maar zn voorouders wel, honderden jaren.
Dat is jouw enge mening.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 10:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want inderdaad, geschiedenis heeft ons 1 ding geleerd, en dat is dat je door Sinterklaas en Zwarte Piet door en door verrot wordt en 99% van de Nederlanders is dan ook praktiserend racist.
zwarte piet gaat echt niet verdwijnen dudequote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:56 schreef controlaltdelete het volgende:
Het is een beetje een kleinzielig topic geworden, men wil alleen maar grappig proberen te zijn met simpele opmerkingen. Mensen die het enigzins eens zijn met Quincy worden de grond in geboord ipv er eens inhoudelijk op in te gaan. Of jullie het nou leuk vinden of niet, die Zwarte Piet die gaat verdwijnen en gaat gewoon Piet worden. Daar is niks mis mee, kinderen vinden het al helemaal niet erg maar het zijn juist de volwassenen die blijven piepen, dit zie je hier al in dit topic. Grow up best een beetje kinderachtig allemaal.
en jij bent dan zwarte piet?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
zwarte piet gaat echt niet verdwijnen dude
mark my words, moest ik mezelf ooit voortplanten (god verhoede het ik weetz) dan krijgen mijn kindertjes hun playstations gewoon van zwarte oom uit de zak van witte opa
welles...... en ze gaan Jan-Pieter heten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:57 schreef Luigi het volgende:
[..]
Neuh. Ik zie daar geen enkele beweging toe. Het heel hard roepen maakt het nog niet waar.
nee ik ben dan de papa, dat zou verdacht zijnquote:
FF pissen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:56 schreef controlaltdelete het volgende:
Het is een beetje een kleinzielig topic geworden, men wil alleen maar grappig proberen te zijn met simpele opmerkingen.
ach genoeg bootjes en regenboogpieten bij de gaypride toch?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:59 schreef sp3c het volgende:
misschien dat je in PvdAmsterdam geen intocht meer hebt maar daar blijft het echt wel bij
precieeees, rare feestjes zatquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:00 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
ach genoeg bootjes en regenboogpieten bij de gaypride toch?
Daar ben ik wel "bang" voor idd; dat die linkse kuthippies in Amsterdam weer overdreven politiek correct willen doen en niemand willen kwetsen. Ook al gaat het om 21 klagende debielen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:59 schreef sp3c het volgende:
misschien dat je in PvdAmsterdam geen intocht meer hebt maar daar blijft het echt wel bij
Het staat dit jaar flink ter discussie. Het is een kwestie van tijd, ik geef het een paar jaar dan is die Zwarte Piet aangepast aan de huidige tijd. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit zo'n zeer doet. Men doet alsof dit feestje moet gaan verdwijnen maar dat is totaal niet de bedoeling. Over 20 jaar wordt er nog Sinterklaas gevierd alleen in iets andere vorm.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:57 schreef Luigi het volgende:
[..]
Neuh. Ik zie daar geen enkele beweging toe. Het heel hard roepen maakt het nog niet waar.
ow nu is het al 20 jaarquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Het staat dit jaar flink ter discussie. het is een kwestie van tijd, ik geef het een paar jaar dan is die Zwarte Piet aangepast aan de huidige tijd. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit zo'n zeer doet. Men doet alsof dit feestje moet gaan verdwijnen maar dat is totaal niet de bedoeling. Over 20 jaar wordt er nog Sinterklaas gevierd alleen in iets andere vorm.
Nah.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Het staat dit jaar flink ter discussie. Het is een kwestie van tijd, ik geef het een paar jaar dan is die Zwarte Piet aangepast aan de huidige tijd. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit zo'n zeer doet. Men doet alsof dit feestje moet gaan verdwijnen maar dat is totaal niet de bedoeling. Over 20 jaar wordt er nog Sinterklaas gevierd alleen in iets andere vorm.
Ik begrijp je reactie niet maar het zal wel. Wellicht is begrijpend lezen niet je sterkste punt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ow nu is het al 20 jaar
nothing ever changes
nou dat maakt dan gelijk alles goed.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ruud Gullit was onze ambassadeur bij de verkiezing voor het WK.
Rijkaard was bondscoach.
En Clarence wordt inmiddels in onze armen gesloten.
zo ingewikkeld is dit helemaal nietquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:04 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik begrijp je reactie niet maar het zal wel. Wellicht is begrijpend lezen niet je sterkste punt.
half uur later heb je het over 20 jaarquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:18 schreef controlaltdelete het volgende: Let maar op over een jaartje of 5 is die Zwarte Piet er niet meer
over een uur ben je het ermee eens dat het waarschijnlijk niet gaat veranderenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Over 20 jaar wordt er nog Sinterklaas gevierd alleen in iets andere vorm.
Gelukkig bedienen de voorstanders zich wel van argumenten, zoals 'racist', 'racistisch' en 'je bent pro-racisme'.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:56 schreef controlaltdelete het volgende:
Het is een beetje een kleinzielig topic geworden, men wil alleen maar grappig proberen te zijn met simpele opmerkingen.
We lachen ons vooral kapot om zoveel onkunde en kennisgebrek bij de voorstanders en we vinden Quincy vooral een hypocriete parasiet die op kosten van de staat de Zeurpiet loopt uit te hangen.quote:Mensen die het enigzins eens zijn met Quincy worden de grond in geboord ipv er eens inhoudelijk op in te gaan.
Nou ik denk het niet hoor. Zwart is ook gewoon een kleur, dus blow me a sandwich.quote:Of jullie het nou leuk vinden of niet, die Zwarte Piet die gaat verdwijnen en gaat gewoon Piet worden.
Dat maak ik zelf wel uit, hypocriet moraliserend stuk verdriet dat je er bent.quote:Daar is niks mis mee,
Het zijn de volwassenen die inderdaad een kinderfeestje met alle macht willen misbruiken om ons blanke Nederlanders een vals schuldgevoel aan te praten over de slavernij. Dat jij de verstandelijke vermogens mist om dit in te zien is niet echt ons probleem.quote:kinderen vinden het al helemaal niet erg maar het zijn juist de volwassenen die blijven piepen, dit zie je hier al in dit topic.
Hou vooral je mond maar voordat je jezelf nog meer belachelijk maakt, je hebt geen enkel recht van spreken m.b.t 'kinderachtig gedoe'. En nu hup terug je keuken in.quote:Grow up best een beetje kinderachtig allemaal.
Zwart is ook een kleur. We hebben dus al gekleurde Pieten. Mensen die blackface-geobsedeerd zijn hebben issues en moeten maar gauw een psych opzoeken, dat zijn verkapte racisten volgens mij.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:03 schreef Montagui het volgende:
ZWART
Om van al dat gezeur af te zijn voeren we gekleurde pieten in waarbij we in alle vrijheid zelf mogen kiezen hoe we ze schminken.
SLAVERNIJ
Aangezien de pieten nu in elke kleur geschminkt kunnen worden, is het onzinning om de kleur zwart nog te associeren met slavernij.
Mooi, nu kunnen we alle pieten weer fijn zwart schminken.
Het enige wat je kan doen is zelf Sinterklaas blijven vieren met Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:00 schreef matthijst het volgende:
[..]
Daar ben ik wel "bang" voor idd; dat die linkse kuthippies in Amsterdam weer overdreven politiek correct willen doen en niemand willen kwetsen. Ook al gaat het om 21 klagende debielen.
Ach, wat is alles ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou dat maakt dan gelijk alles goed.
zwart is geen kleur, poepbruin welquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zwart is ook een kleur. We hebben dus al gekleurde Pieten. Mensen die blackface-geobsedeerd zijn hebben issues en moeten maar gauw een psych opzoeken, dat zijn verkapte racisten volgens mij.
schoensmeer is zo lastig verwijderen, wij gebruikte verbrande kurkquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:19 schreef sp3c het volgende:
komt gewoon van de schoorsteen
daarom zijn hiet niet allemaal negers maar allemaal mensen met schoensmeer op hun gezicht
nou je dacht kennelijk dat een aantal populaire gekleurde voetballers hebben, een mooi tegenwicht is voor het vieren van een semi-racistisch kinderfeestje.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ach, wat is alles ?
Gullit is beste maatjes met Mandela. Maakt dat Apartheid goed ?
Ik las eerst turk.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:20 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
schoensmeer is zo lastig verwijderen, wij gebruikte verbrande kurk
Waren iig geen semi-profs.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:20 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou je dacht kennelijk dat een aantal populaire gekleurde voetballers hebben, een mooi tegenwicht is voor het vieren van een semi-racistisch kinderfeestje.
het is geen semi-racistisch kinderfeestje en het aantal gekleurde BN'ers beperkt zich bepaald niet tot de voetballerijquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:20 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou je dacht kennelijk dat een aantal populaire gekleurde voetballers hebben, een mooi tegenwicht is voor het vieren van een semi-racistisch kinderfeestje.
Hedwigus had zich nooit moeten laten schaken door Malaga.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:24 schreef sp3c het volgende:
naja nu niet meer natuurlijk, ik weet er van 1 en die is gefusileerd
George Maduro (van Madurodam ja) was wel blank maar vooral ook een Antilliaan ... just saying
ware verhalen zo op de vrijdagmiddagquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:25 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hedwigus had zich nooit moeten laten schaken door Malaga.
goed puntquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Is schaken ook niet racistisch? zwarte stukken tegen wittestukken?
Rassenoorlogquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Is schaken ook niet racistisch? zwarte stukken tegen wittestukken?
Dat heb ik helemaal niet beweerd. Over 5 jaar is Zwarte Piet er niet meer als in Zwarte, dat dit aangepast gaat worden naar andere kleurtjes wellicht. Het Sinterklaasfeest blijft gevierd worden zelfs over 20 jaar nog alleen in een andere vorm. Snappie, begrijpend lezen enzoquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
zo ingewikkeld is dit helemaal niet
in je eerste reactie had je het over 5 jaar
[..]
half uur later heb je het over 20 jaar
[..]
over een uur ben je het ermee eens dat het waarschijnlijk niet gaat veranderen
Ja ik bedoel maar , als zwarte piet vervangen zou worden door een chinees krijg je daar weer een discussie over , is even racistich als wat het was!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
goed punt
de witte mag altijd eerst!
dat dit nog kan
De gekleurde pieten waren inderdaad een groot succesquote:Over 5 jaar is Zwarte Piet er niet meer als in Zwarte, dat dit aangepast gaat worden naar andere kleurtjes wellicht.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, ze zullen moeten wennen dat de zwarte meesters bij elk weerwoord met "is racisme" zullen komen. Buigen witman, buigen voor de zonden van 100 jaar geleden!
Maak er dan ook meteen een negerin van.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Naja als we dan toch gaan aanpassen naar de huidige tijd dan vind ik dat in de toekomst de Sint ook best eens aan een verandering toe is. Maken we er een vrouwelijke Sint van, Sintklazien alvast een gebaar naar de vrouwenbeweging voordat die gaan klagen
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maak er dan ook meteen een lesbische negerin van.
En zo kunnen we tot in het extreem absurde doorgaan....quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:36 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Maak er dan ook meteen een gehandicapte lesbische negerin van.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maak er dan ook meteen een blinde, gehandicapte, lesbische, ADHD-hebbende en lijdend aan PDD-NOS, dwergnegerin van.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
En zo kunnen we tot in het extreem absurde doorgaan....
quote:
Mijn moeder is ooit ingevallen als officiële Sint bij een intocht (niet eens zo'n hele kleine gemeente), dus oud nieuws.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Maken we er een vrouwelijke Sint van, Sintklazien alvast een gebaar naar de vrouwenbeweging
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:42 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Mijn moeder is ooit ingevallen als officiële Sint bij een intocht (niet eens zo'n hele kleine gemeente), dus oud nieuws.
De originele Sint was namelijk over het paard getild (letterlijk) en moest meteen naar het ziekenhuis, mijn moeder had precies de juiste lengte voor het pak en is tot mijn geboorte professioneel actrice geweest.
Dus ik als jochie bij Sint op schoot en niets doorhebben natuurlijk.(Zo'n 20 jaar later heb ik overigens de familitraditie voortgezet en ben ook een keer ingevallen bij een intocht.)
Wat een grappig verhaalquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:42 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Mijn moeder is ooit ingevallen als officiële Sint bij een intocht (niet eens zo'n hele kleine gemeente), dus oud nieuws.
De originele Sint was namelijk over het paard getild (letterlijk) en moest meteen naar het ziekenhuis, mijn moeder had precies de juiste lengte voor het pak en is tot mijn geboorte professioneel actrice geweest.
Dus ik als jochie bij Sint op schoot en niets doorhebben natuurlijk.(Zo'n 20 jaar later heb ik overigens de familitraditie voortgezet en ben ook een keer ingevallen bij een intocht.)
Dat nog wel, maar we hebben het over het begin van de jaren 60, dus haar tijd ver vooruit.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:45 schreef controlaltdelete het volgende:
Maar ze viel in als vrouw verkleed als de mannelijke Sint neem ik aan?
Je hebt het nu wel over mijn moeder he?quote:
Nee hoor ...over de sintquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:47 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
[..]
Je hebt het nu wel over mijn moeder he?![]()
Je moet even snel je bek gaan houden over rascistische feestjes want dan heb ik ook nog wel een paar benamingen voor zure dropveters als jij. Heb nooit veel rechtser gestemd als D66 dus ik zou even heel goed nadenken wie je indirect voor rascist uitmaakt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:20 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
eigenlijk is kerstmis ook racime, gaat over een opstandige Joodquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:56 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je moet even snel je bek gaan houden over rascistische feestjes want dan heb ik ook nog wel een paar benamingen voor zure dropveters als jij. Heb nooit veel rechtser gestemd als D66 dus ik zou even heel goed nadenken wie je indirect voor rascist uitmaakt.
Sommige mensen kunnen gewoon niet tegen het zielige gedrag van mensen die tijd teveel hebben en uit verveling maar wat standpunten gaan innemen, om lekker te kunnen schoppen tegen iets waar ze zelfs niks mee hebben en dat heeft niets met rascisme te maken. Vriend.
Ja, opgehaald met de stoomboot en afgerekend met spiegeltjes en kraaltjes.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:55 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar wat ik in het hele verhaal mis is , heeft de sint die pieten gekocht als slaven of niet? daar hoor ik niemand over.
bron/ bewijs?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:11 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Ja, opgehaald met de stoomboot en afgerekend met spiegeltjes en kraaltjes.
nou nou, niet boos worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:56 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je moet even snel je bek gaan houden over rascistische feestjes want dan heb ik ook nog wel een paar benamingen voor zure dropveters als jij. Heb nooit veel rechtser gestemd als D66 dus ik zou even heel goed nadenken wie je indirect voor rascist uitmaakt.
Sommige mensen kunnen gewoon niet tegen het zielige gedrag van mensen die tijd teveel hebben en uit verveling maar wat standpunten gaan innemen, om lekker te kunnen schoppen tegen iets waar ze zelfs niks mee hebben en dat heeft niets met rascisme te maken. Vriend.
En hoe weet jij dat zo goed, je bent zelf niet zwart, dus spreek niet voor anderen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou nou, niet boos worden.![]()
er is een verschil tussen racist ZIJN en een racistisch feestje vieren onder de veronderstelling dat het niet racistisch is. ik wil jou of wie dna ook niet als racisten wegzetten, maar het si bvvoor mij wel overduidelijk dat zwarte piet een ractistisch element is.
en die boosheid die jij voelt als je je van racisme voelt beticht, dat is een beetje hoe vele zwarte mensen zich voelen als ze naar zwarte piet kijken. onrecht. dan weet je hoe kut dat voelt.
Tijdens de lunch even een balletje opgegooid en de drie surinamers hier op de afdeling zijn het NIET met je eensquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef pokkerdepok het volgende:
en die boosheid die jij voelt als je je van racisme voelt beticht, dat is een beetje hoe vele zwarte mensen zich voelen als ze naar zwarte piet kijken. onrecht. dan weet je hoe kut dat voelt.
dan hoort jouw collega dus niet bij diegenen die zich hierover opwinden, nou en? dat mag.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat zo goed, je bent zelf niet zwart, dus spreek niet voor anderen.
Mijn surinaamse collega vindt het echt te achterlijk voor woorden deze discussie. Hij doet zelf ook aan Sinterklaas incl zwarte pieten met zijn kinderen.
dus? mag de zwarte gemeenschap niet meer dan 1 mening in zich hebben?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:21 schreef Luigi het volgende:
[..]
Tijdens de lunch even een balletje opgegooid en de drie surinamers hier op de afdeling zijn het NIET met je eens. Gezeik van mensen die niets beters te doen hebben werd het voornamelijk genoemd.
Ik spreek niet voor hem, ik verwoord een op een zijn mening.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan hoort jouw collega dus niet bij diegenen die zich hierover opwinden, nou en? dat mag.
en grappig hoe je zegt dat ik niet voor anderen moet spreken, en dan gelijk daarna voor je zwarte collega gaat spreken.
ik ook.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:25 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik spreek niet voor hem, ik verwoord een op een zijn mening.
De zwarte gemeenschap heeft jou niet nodig om voor zichzelf op te komen, pdvaertje.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dus? mag de zwarte gemeenschap niet meer dan 1 mening in zich hebben?
ik spreek voor mezelf, PVVertje.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:25 schreef HeatWave het volgende:
[..]
De zwarte gemeenschap heeft jou niet nodig om voor zichzelf op te komen, pdvaertje.
Nee, jij verzint argumenten uit de naam van een bevolkingsgroep, ik schrijf op wat een persoon letterlijk heeft gezegd.quote:
moet ik quity nou gaan quoten?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, jij verzint argumenten uit de naam van een bevolkingsgroep, ik schrijf op wat een persoon letterlijk heeft gezegd.
nee, je spreekt voor de zwarte gemeenschap, jij DENKT dat ze allemaal problemen hebben met zwarte piet, terwijl blijkt dat het de meesten geen fuck boeit.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik spreek voor mezelf, PVVertje.
Ah, het zijn kleinzerige kleuters.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef pokkerdepok het volgende:
ik zeg net nog dat er meerdere meningen kunnen zijn, jij denkt dat een paar collegas van jou bewijzen dat er dus geen probleem is. je nmoet de boel niet omdraaien.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, je spreekt voor de zwarte gemeenschap, jij DENKT dat ze allemaal problemen hebben met zwarte piet, terwijl blijkt dat het de meesten geen fuck boeit.
Dit zijn normale negers, geen aandachtstrekkende kutkunstenaars die niets beters te doen hebben en dan maar dit verzinnen om publiciteit te krijgen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik zeg net nog dat er meerdere meningen kunnen zijn, jij denkt dat een paar collegas van jou bewijzen dat er dus geen probleem is. je nmoet de boel niet omdraaien.
linkse hobbie negers, of niet? ja die moeten hun bek houden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dit zijn normale negers, geen aandachtstrekkende kutkunstenaars die niets beters te doen hebben en dan maar dit verzinnen om publiciteit te krijgen.
Nee, maar dit is geen racisme, dramkleuter.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vind jij racisme kleinzerig?(wat dat ook moge wezen..)
In totaal iets meer dan 20 bezwarenquote:en die boosheid die jij voelt als je je van racisme voelt beticht, dat is een beetje hoe vele zwarte mensen zich voelen als ze naar zwarte piet kijken. onrecht. dan weet je hoe kut dat voelt.
Van mij wel. Die 21 mensen in Amsterdam worden momenteel zelfs meer dan op hun wenken bediend door zich schuldig voeldende blanke mannen, me dunkt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:24 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dus? mag de zwarte gemeenschap niet meer dan 1 mening in zich hebben?
en nou ook nog kleuters discrimineren...quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar dit is geen racisme, dramkleuter.
dat er 20 bezwaren zijn ingediend zegt niet dat er dus maar 20 mensen zijn die er bezwaar tegen hebben...quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:31 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
In totaal iets meer dan 20 bezwaren![]()
en dan vraag ik mij nog af hoeveel zwarte mensen daar tussen zitten.
Misschien dat we een referendum moeten houden!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat er 20 bezwaren zijn ingediend zegt niet dat er dus maar 20 mensen zijn die er bezwaar tegen hebben...
Nee, maar dan nog, al zijn het er 200, hoeveel mensen zijn blijkbaar niet tegen gezien de reacties. Gaan we opeens een minderheid maar gelijk geven.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat er 20 bezwaren zijn ingediend zegt niet dat er dus maar 20 mensen zijn die er bezwaar tegen hebben...
omdat het een gegronde klacht is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar dan nog, al zijn het er 200, hoeveel mensen zijn blijkbaar niet tegen gezien de reacties. Gaan we opeens een minderheid maar gelijk geven.
Ik denk dat de klacht een subjectief rechtsgevoel betreft, waardoor de 'gegrondheid' ook subjectief is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
omdat het een gegronde klacht is.
of dan heel veel nederlanders het niet kwijt willen, dat is eigenlijk wat anders. dat zegt niet dat ze dus gelijk hebben en de klacht ongegrond is.
Niks gegronds aan. Het is subjectief, abject en infaam.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef pokkerdepok het volgende:
En die boosheid die jij voelt als je je van racisme voelt beticht, dat is een beetje hoe vele zwarte mensen zich voelen als ze naar zwarte piet kijken. onrecht. dan weet je hoe kut dat voelt.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
linkse hobbie negers, of niet? ja die moeten hun bek houden.
Nee, het is helemaal geen gegronde klacht. Het zou een gegronde klacht zijn als "negers" door Zwarte Piet geen baan zouden krijgen, of op een andere manier benadeeld zouden worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of dan heel veel nederlanders het niet kwijt willen, dat is eigenlijk wat anders. dat zegt niet dat ze dus gelijk hebben en de klacht ongegrond is.
het valt prima te motiveren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:05 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik denk dat de klacht een subjectief rechtsgevoel betreft, waardoor de 'gegrondheid' ook subjectief is.
het is een kleinerend stereotype. jouw uitleg is subjectief, en een rare poging er nog wat positeifs aan te verbinden. het gaat erom dat mensen er bezwaar tegen hebben dat er op deze manier een karikatuur van hen wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal geen gegronde klacht. Het zou een gegronde klacht zijn als "negers" door Zwarte Piet geen baan zouden krijgen, of op een andere manier benadeeld zouden worden.
Het bestaan van Zwarte Piet heeft op geen enkele manier een negatieve invloed op het welzijn van "de neger". De enige invloed is dat kleine kindjes een positieve reactie hebben op Zwarte Piet, en het zou evt kunnen dat je als neger op straat als Zwarte Piet wordt aangeduid, met een vrolijk lachend kleutergezichtje.
Zwarte Piet is een van de geliefste figuren van kinderen onder de 5 jaar. Wat de neuk is je probleem precies? Gaat het tegen je Gangsta Street cred in als je niet als bedreigend wordt gezien ofzo?.
quote:
sarcasme, niet iedereen begrijpt het..quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:20 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Sterker nog, aangezien ze terrorisme bedrijven zouden ze uitgezet moeten worden.
Sterker nog, aangezien ze terrorisme bedrijven zouden ze uitgezet moeten worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
linkse hobbie negers, of niet? ja die moeten hun bek houden.
Waarom? Wel eens Koefnoen gezien? Of eigenlijk elke willekeurige comedyshow, zowel hier in Nederland of bijv Engeland. Daar worden pas karikaturen gemaakt van kaaskoppen etc.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is een kleinerend stereotype. jouw uitleg is subjectief, en een rare poging er nog wat positeifs aan te verbinden. het gaat erom dat mensen er bezwaar tegen hebben dat er op deze manier een karikatuur van hen wordt gemaakt.
sinterklaas is geen comedy.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Waarom? Wel eens Koefnoen gezien? Of eigenlijk elke willekeurige comedyshow, zowel hier in Nederland of bijv Engeland. Daar worden pas karikaturen gemaakt van kaaskoppen etc.
Zelfspot, leer het. maak je niet zo onnodig druk om elk wissewasje. het is een fucking kinderfeestje.
Nee, het is een kinderfeestje, een traditie, maar niets meer dan dan.quote:
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:30 schreef HeatWave het volgende:
Zelfspot, leer het. maak je niet zo onnodig druk om elk wissewasje. het is een fucking kinderfeestje.
ik zie jullie je nogal druk maken hierover... het feest is al vele malen aangepast, sterker nog, er is helemaal geen vaststaande manier waarop dit vormgegeven moet worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, het is een kinderfeestje, een traditie, maar niets meer dan dan.
Je hier zo druk om maken is gewoon volkomen belachelijk.
Als het natuurlijk en organisch gebeurt, geen probleem mee!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik zie jullie je nogal druk maken hierover... het feest is al vele malen aangepast, sterker nog, er is helemaal geen vaststaande manier waarop dit vormgegeven moet worden.
het racistische element eruit halen, wat is de fucking big deal daarvan dan?
Het enige racistische element mbt sinterklaas zijn die janknegers en jij, die er iets racistisch van proberen te maken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
Weetje, wat mij betreft persoonlijk helemaal niets, ik doe niet aan sinterklaas en heb geen koters.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik zie jullie je nogal druk maken hierover... het feest is al vele malen aangepast, sterker nog, er is helemaal geen vaststaande manier waarop dit vormgegeven moet worden.
En sinterklaas moet zeker ook op een zebra? Zodat hij geen witte en zwarte paarden discrimineert.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
Jij kan voor drampiet en jankpiet spelen. Allemachtigquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
En bruine paarden dan? Zijn die minder of zo? Jij vuige racist!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En sinterklaas moet zeker ook op een zebra? Zodat hij geen witte en zwarte paarden discrimineert.
Deze man weet. Wij zullen niet worden gegijzeld door een minderheid.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
Als het natuurlijk en organisch gebeurt, geen probleem mee!
Onder druk van een paar zeiksnorren met plaatsvervangende negerschaamte? No way.
Bruinbrood zal ook het veld moeten ruimen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:59 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En bruine paarden dan? Zijn die minder of zo? Jij vuige racist!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |