abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:37:29 #121
862 Arcee
Look closer
pi_132064866
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef Injetta het volgende:
Ik heb op zich niks met dat Sinterklaasfeest. Op zich vind ik het maar een raar feest. Kinderen zijn er wekenlang van van slag. Stress over cadeautjes, gedichten, lootjes trekken en surprises. En dan zo'n totaal ongeloofwaardig en slecht geacteerd toneelstuk er om heen....
Voor kinderen totaal geloofwaardig. <O)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:37:53 #122
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132064880
Bart Smit trolletje:
http://pauwenwitteman.vara.nl/media/301277

Dat verklaart ook waarom ze zo haat op P&W in haar stukje over zwarte piet; ze stond zelf ook redelijk voor lul.
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:38:22 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064893
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef Injetta het volgende:
Ik heb op zich niks met dat Sinterklaasfeest. Op zich vind ik het maar een raar feest. Kinderen zijn er wekenlang van van slag. Stress over cadeautjes, gedichten, lootjes trekken en surprises. En dan zo'n totaal ongeloofwaardig en slecht geacteerd toneelstuk er om heen....
Maar goed. Blijkbaar hoort het er voor heel veel mensen bij.
De discussie over die Zwarte pieten is elk jaar steeds achterlijker. We willen zo'n achterlijk feest, hou het dan zoals het is. Elk element is idioot, dus waarom er een uit pakken en daar ineens allerlei serieuze waarden asn koppelen?
Waarom niet praten over de roe? De zak van Sinterklaas? Het lopen met een paard over de daken? Een kruis op de mijter? Nare gedichten? Het geld dat het kost? Uitbuiting van een man van honderden jaren oud? Etc.

Zolang we het in stand houden, gewoon met alles erop en eraan dan...
wat is er nu achterlijk aan?

het is een dude die kindertjes beloond omdat ze braaf zijn geweest
elke cultuur kent dergelijke feestjes, hier is het alleen wat uitbundiger ... mag het ook een keer in saai grijs Nederland :')

het volgende doel van de activisten is de oranjekoorts, mark my words
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:39:06 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064913
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:37 schreef HeatWave het volgende:

[..]

nee, maar jij bent mijn referentie-neger :7.
jamaar ik heb werk -O-

ik zou het graag anders zien maar ik moet maandag gewoon weer aan de bak -O-
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:39:08 #125
28167 matthijst
pi_132064915
Wacht maar tot er een zwarte rondloopt met carnaval...
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:39:38 #126
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132064930
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

jamaar ik heb werk -O-

ik zou het graag anders zien maar ik moet maandag gewoon weer aan de bak -O-
ja, dus, de 2 surinamers hier op de kamer ook hoor :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:39:47 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064935
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef matthijst het volgende:
Wacht maar tot er een zwarte rondloopt met carnaval...
ik ga volgend jaar voor het eerst naar de carnaval in brabant *O*

verkleerd als pimp

that's right
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:40:10 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064947
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

ja, dus, de 2 surinamers hier op de kamer ook hoor :P.
de schoonmaker en de koffiejuffrouw zeker

zwart geld -O-
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:40:52 #129
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132064963
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

de schoonmaker en de koffiejuffrouw zeker

zwart geld -O-
Die zitten toch niet op mijn kamer mang :{w.
Get woke, go broke!
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:41:28 #130
28167 matthijst
pi_132064980
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ga volgend jaar voor het eerst naar de carnaval in brabant *O*

verkleerd als pimp

that's right
Dat mag dus niet!
Laat Quinsy het maar niet horen, want dan gaat dat feest niet door :(
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:41:30 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064981
ik vertelde dit hele verhaal aan mijn lieve donkere moedertje gister

ze dacht dat het een grapje was, goede grap ook want de tranen rolde over haar gezicht

maar ik was serieus :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:42:02 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065000
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:40 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Die zitten toch niet op mijn kamer mang :{w.
de koffiejuffrouw zal wel met je heatwave willen spelen, de schoonmaker is wat verdacht idd
  Trouwste user 2022 vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:42:08 #133
7889 tong80
Spleenheup
pi_132065003
Uit de Volkskrant

Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'

'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.

Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.

Goudberingd en roodbelipt
Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.

De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.

Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.

Blackface
Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.

Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.

Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.

Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?

Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.

Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:42:55 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065025
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:41 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat mag dus niet!
Laat Quinsy het maar niet horen, want dan gaat dat feest niet door :(
Quinsy zou eens met mijn oma moeten praten, die schopt hem heel de kamer door met zijn knechten
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:43:03 #135
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132065033
Ja, die hadden we 4 posts geleden al tongie.
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:43:35 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065048
tong zijn snelheid is ook niet meer wat het geweest is, daar hoor je Quincy niet over -O-
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:43:43 #137
249559 crew  Lavenderr
pi_132065054
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:42 schreef tong80 het volgende:
Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'

'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.

Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.

Goudberingd en roodbelipt
Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.

De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.

Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.

Blackface
Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.

Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.

Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.

Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?

Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.

Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.

Asha ten Broeke is een ah.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:44:37 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065066
sinterklaas kwam ook gewoon bij ons op de ijshockey

de dure Amerikaanse imports schrokken zich het apelazerus, dat maakte het grappiger _O-
pi_132065073
Meneer ten Broeke is op meerdere gebieden het spoor behoorlijk bijster.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  Trouwste user 2022 vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:45:02 #140
7889 tong80
Spleenheup
pi_132065074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:43 schreef HeatWave het volgende:
Ja, die hadden we 4 posts geleden al tongie.
Kut :D

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:45:12 #141
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132065079
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:44 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Meneer ten Broeke is op meerdere gebieden het spoor behoorlijk bijster.
Ja, ware het niet dat het een wijf is :P.
Get woke, go broke!
  Trouwste user 2022 vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:45:43 #142
7889 tong80
Spleenheup
pi_132065098
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:44 schreef sp3c het volgende:
sinterklaas kwam ook gewoon bij ons op de ijshockey

de dure Amerikaanse imports schrokken zich het apelazerus, dat maakte het grappiger _O-
Die donkere Spice Girl begreep er ook niks van destijds bij Paul de Leeuw.

vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:45:47 #143
37295 Luigi
mario pls
pi_132065102
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:36 schreef matthijst het volgende:

[..]

Nou, er stonden meisjes op de stofzuigerpagina's.
En jongetjes kunnen ook best stofzuigen.
Het potentiele (virtuele) podium is gewoon te groot tegenwoordig voor dit soort gasten. Voor je het weet zit je bij P&W als woordvoerder en moet je geduid worden :').
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:45:49 #144
9859 crew  Karina
Woman
pi_132065104
Ze hebben het er nu over op Radio 1.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:46:00 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065108
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]

zegt hij

dat is het volgende dingetje, waarom zijn die regenboogpieten allemaal kerels hmmmm?

heb je daar wel eens over nagedacht?
  Trouwste user 2022 vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:46:08 #146
7889 tong80
Spleenheup
pi_132065115
quote:

[..]

Komt door de jurk van Sinterklaas.

Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:46:34 #147
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065136
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die donkere Spice Girl begreep er ook niks van destijds bij Paul de Leeuw.

die was ook wel een beetje heel erg jammer :')

baby Spice daarentegen :9
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:47:17 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132065152
ze heette ook Scary Spice

heeft duidelijk met het Britse slavernijverleden te maken
pi_132065157
quote:

[..]

Mwah:

Dus ik blijf bij mijn eerdere uitspraak.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:47:26 #150
37295 Luigi
mario pls
pi_132065158
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:45 schreef Karina het volgende:
Ze hebben het er nu over op Radio 1.
Dat bedoel ik dus :'). Er was een tijd dat je alleen op Radio 1 te horen was als je iets zinnigs te vertellen had. Tegenwoordig is alles SBS6.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')