abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:03:44 #91
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132063901
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 11:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

pokkerdepok zei al eerder dat hij 'gewoon' blank was

maw, jij bent het vermoeiende jankvolk
Ik had het ook niet tegen hem in mijn post he?

En ja, dat weet je nou inmiddels wel van me toch? B-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:03:48 #92
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_132063902
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:01 schreef Luigi het volgende:

[..]

En net zoals bij deze discussie zullen de tegenstanders pas content zijn bij een compleet verbod. Welkom in Nederlandverbodland anno 2013.
En dat komt allemaal door die autodrop! :(
There is only one religion
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:05:39 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132063942
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:03 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik had het ook niet tegen hem in mijn post he?

En ja, dat weet je nou inmiddels wel van me toch? B-).
het zijn in mijn beleving vooral blanken die over dit soort dingen klagen, shit moet anders want die of die kan zich er wel eens aan storen blabla

dat zijn huilebalken ja maar ik vind het wat flauw om het dan allemaal maar jankvolk te gaan noemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:06:44 #94
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_132063963
Ik heb trouwens al lang geen potje Zwartepietten meer gespeeld. Mag dat nog, of word ik dan aangeklaagd?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:06:47 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132063966
Voorschrift wil er bv gewoon slaven van maken en das gewoon een blanke boi
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:06:59 #96
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132063971
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

het zijn in mijn beleving vooral blanken die over dit soort dingen klagen, shit moet anders want die of die kan zich er wel eens aan storen blabla

dat zijn huilebalken ja maar ik vind het wat flauw om het dan allemaal maar jankvolk te gaan noemen
Oh ja, dat klopt wel, het zijn de PVDAers die als eerste met dit soort dingen komen, ook mbt dingen die Moslims wel eens erg zou kunnen vinden, ook al heb je nog geen Moslim erover gehoord

Maar ik vind het idd jankvolk, je druk maken om triviale zaken is gewoon janken imo.
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:08:04 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064001
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:06 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Oh ja, dat klopt wel, het zijn de PVDAers die als eerste met dit soort dingen komen, ook mbt dingen die Moslims wel eens erg zou kunnen vinden, ook al heb je nog geen Moslim erover gehoord

Maar ik vind het idd jankvolk, je druk maken om triviale zaken is gewoon janken imo.
precies, gewoon niet op letten, over 2 maanden heeft het kunstenaarsgilde weer wat anders om zich druk over te maken en over een jaar zitten weer hier
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:10:21 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064061
ja zal ook maar beroepsactivist zijn

zwaar leven lijkt me dat
pi_132064102
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:06 schreef HeatWave het volgende:

[..]

wat mij vooral irriteert, maar dat zei ik in het vorige topic ook al, is de structurele neiging tot verbieden die bij sommige in de kop zit. Zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, of je vraagtekens ergens bij zetten, is voor sommige niet meer voldoende. Nee, er moet VERBODEN worden. Intochten verbieden! Vuurwerk? Verbieden! Halloweenfeesten? Kan niet, wil ik niet, verbieden!

En dat zijn dan meestal mensen die diversiteit voorstaan (nouja in ieder geval alsof, in het geval van Halloween zijn het gewoon een stel rukkers van de SGP geweest...).

Erg nare samenleving krijg je daarvan.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:13:27 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064160
ja leuk is anders op deze manier
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:16:52 #101
37295 Luigi
mario pls
pi_132064282
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:13 schreef sp3c het volgende:
ja leuk is anders op deze manier
Het is toch een soort basishouding die verandert is, op de 1 of andere manier. Vroeger (toen ik opgroeide, laten we zeggen begin jaren '80) lag de nadruk veel meer op overleg, voorlichting en begrip. Ik kan me toch weinig situaties herinneren waarin dat niet werkte eigenlijk. Iedereen schikt een beetje in en toont begrip voor een ander, beetje rekening houden met en door met je leven. Af en toe je schouders ophalen, dat is ook een kunst die men verleert is.

En nu? Gelijk aan de hoogste boom, jij bent een KLOOTZAK en wat je doet moet VERBODEN worden.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:18:44 #102
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132064340
Goh zitten jullie nog steeds te janken over jullie Zwarte Pietje? Let maar op over een jaartje of 5 is die Zwarte Piet er niet meer, er zullen nog wel Pieten zijn maar geen zwarte :) Maak je niet zo druk joh, er verdwijnen wel meer tradities ook in andere landen denk aan het stierenvechten dit wordt ook langzaamaan afgeschaften in sommige steden is dit al gebeurd. En nogmaals: kinderen maakt het niks uit die zien het zwarte in Piet niet eens want ze hebben nog geen notie van racisme. Al krijgen de Pieten in de toekomst een andere kleurtje, verandert het feest daardoor? Helemaal niets, het zijn de volwassenen die het feest willen behouden zoals het is.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:19:07 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064348
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:16 schreef Luigi het volgende:

[..]

Het is toch een soort basishouding die verandert is, op de 1 of andere manier. Vroeger (toen ik opgroeide, laten we zeggen begin jaren '80) lag de nadruk veel meer op overleg, voorlichting en begrip. Ik kan me toch weinig situaties herinneren waarin dat niet werkte eigenlijk. Iedereen schikt een beetje in en toont begrip voor een ander, beetje rekening houden met en door met je leven. Af en toe je schouders ophalen, dat is ook een kunst die men verleert is.

En nu? Gelijk aan de hoogste boom, jij bent een KLOOTZAK en wat je doet moet VERBODEN worden.
ja dat geeft malle racistjes dan weer een excuus om te roepen dat negers anders maar terug naar Afrika moeten als ze hun bek niet kunnen houden
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:20:21 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064381
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Goh zitten jullie nog steeds te janken over jullie Zwarte Pietje?
het is gewoon voor het meerendeel gewoon een nette discussie over iets wat in het nieuws is

je bent van harte welkom om mee te doen maar doe wat aan je instelling
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:20:38 #105
37295 Luigi
mario pls
pi_132064387
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat geeft malle racistjes dan weer een excuus om te roepen dat negers anders maar terug naar Afrika moeten als ze hun bek niet kunnen houden
Ja, de polarisering is een feit, dat hebben we de afgelopen 20 jaar wel weten te bereiken met z'n allen.

-O- .
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:24:02 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064491
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:20 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ja, de polarisering is een feit, dat hebben we de afgelopen 20 jaar wel weten te bereiken met z'n allen.

-O- .
ja dit is niet het Nederland waar ik in ben opgegroeid :N

daar kun je nog gewoon zwarte (ja zwarte, geloof het of niet!) grappen maken over kaaskoppen, moorkoppen, negerzoenen en mokkababies zonder dat de PC politie met de roe kwam zwaaien en moesten we giechelen om die rare koppen die Amerikaanse toeristen trokken als ze zwarte Piet tegenkwamen op straat onderweg naar de koffieshop

ik geloof ook wel dat mensen hier klaar mee zijn hoor, dat politiek correcte zit nu eenmaal niet in de aard van het beestje maar zie het maar eens terug te draaien allemaal -O-
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:24:54 #107
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132064517
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is gewoon voor het meerendeel gewoon een nette discussie over iets wat in het nieuws is

je bent van harte welkom om mee te doen maar doe wat aan je instelling
Beter zo. Met mijn instelling is niks mee maar als je kenbaar maakt dat je wel kan vinden in de theorie dat Zwarte Piet een racistisch tintje heeft dan krijg je de wind van voren. Een normale discussie over voeren is voor sommige mensen dan te lastig.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:29:06 #108
37295 Luigi
mario pls
pi_132064627
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dit is niet het Nederland waar ik in ben opgegroeid :N
Heb er steeds meer problemen mee, met hoe het er nu aan toe gaat. Alle nuance, alle relativering is weg, in alles. Alleen maar schreeuwen, soundbites en extreme stellingen.

Zat pas een of andere docu te kijken over de schilderswijk begin jaren '90 (geloof ik, viel er half in), tuurlijk, daar was en is van alles aan de hand, maar op een gegeven moment kreeg je een shot van een kapperszaakje, trainingspakken en hoofddoekjes dwars door elkaar heen, kwam er een Turk binnen, 'hey Ali', inclusief schouderklop en weet ik weel wat... lijkt wel een compleet ander land nu. Niet dat het toen allemaal koek en ei was en misschien werd er ook een hoop onder het kleed geveegd, maar toch. Hoe het er nu aan toe gaat is het ook niet...
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:30:19 #109
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132064657
Het enige racistische is dat er alleen maar zwarten voor Sinterklaas werken.
Dus eigenlijk is het meer positieve discriminatie.

Alleen lijkt het erop dat negers zich niet kunnen voorstellen dat andere zwarten werken voor de blanke man en er ook nog eens plezier aan beleven, dus gaan ze er maar vanuit dat het een soort slavernij is :+
Haters everywhere but I don't really care.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:30:48 #110
862 Arcee
Look closer
pi_132064669
quote:
'Zwarte Piet-discussie laat zien: zwarte pijn is minder waard dan wit plezier'

Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'

'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.

Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.

Goudberingd en roodbelipt
Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.

De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.

Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.

Blackface
Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.

Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.

Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.

Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?

Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.

Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.

Bron: Volkskrant
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:31:38 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064690
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef matthijst het volgende:
Het enige racistische is dat er alleen maar zwarten voor Sinterklaas werken.
Dus eigenlijk is het meer positieve discriminatie.

Alleen lijkt het erop dat negers zich niet kunnen voorstellen dat andere zwarten werken voor de blanke man en er ook nog eens plezier aan beleven, dus gaan ze er maar vanuit dat het een soort slavernij is :+
ook dat heeft nietts met racisme of discriminatie te maken

die sint zijn sidekick is nu eenmaal een zwarte, je kunt gewoon zwarte piet spelen als blanke maar je hebt alleen wat meer schoensmeer nodig
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:33:10 #112
28167 matthijst
pi_132064737
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef Arcee het volgende:
Asha ten Broeke
Haha, dat is deze:

Die liep pas ook al te janken over de Bart Smit folder.
Denk niks beters te doen :z
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:33:40 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064756
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef Arcee het volgende:

[..]

ik heb het hele stuk gelezen en ik dacht de hele tijd 'boeie?'

zwarte piet is niet alleen wit plezier en zwarten die er pijn van hebben moeten zich niet zo aanstellen
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:34:49 #114
37295 Luigi
mario pls
pi_132064794
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:33 schreef matthijst het volgende:

Die liep pas ook al te janken over de Bart Smit folder.
Wat was DAAR nou weer mee dan?! :').
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:35:15 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064807
mij doet het geen pijn en in de donkere tak van de familie is zwarte piet gewoon een topshow

meer nog dan in de lichtere tak want die zijn toch wat zakelijker, cadeautjes uitdelen, soep eten, biertje op, terug naar huis
pi_132064808
Ik heb op zich niks met dat Sinterklaasfeest. Op zich vind ik het maar een raar feest. Kinderen zijn er wekenlang van van slag. Stress over cadeautjes, gedichten, lootjes trekken en surprises. En dan zo'n totaal ongeloofwaardig en slecht geacteerd toneelstuk er om heen....
Maar goed. Blijkbaar hoort het er voor heel veel mensen bij.
De discussie over die Zwarte pieten is elk jaar steeds achterlijker. We willen zo'n achterlijk feest, hou het dan zoals het is. Elk element is idioot, dus waarom er een uit pakken en daar ineens allerlei serieuze waarden asn koppelen?
Waarom niet praten over de roe? De zak van Sinterklaas? Het lopen met een paard over de daken? Een kruis op de mijter? Nare gedichten? Het geld dat het kost? Uitbuiting van een man van honderden jaren oud? Etc.

Zolang we het in stand houden, gewoon met alles erop en eraan dan...
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:35:57 #117
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132064833
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb het hele stuk gelezen en ik dacht de hele tijd 'boeie?'

zwarte piet is niet alleen wit plezier en zwarten die er pijn van hebben moeten zich niet zo aanstellen
Nogmaals, wat voor pijn dan? Dat ze als erorm geliefde figuur plezier aan witte kindjes geven? Dat ze uberhaupt als positief figuur worden gezien?

moeten kindjes maar allemaal leren dat zwarten eng zijn dan? B-).
Get woke, go broke!
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:36:32 #118
28167 matthijst
pi_132064845
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:34 schreef Luigi het volgende:

[..]

Wat was DAAR nou weer mee dan?! :').
Nou, er stonden meisjes op de stofzuigerpagina's.
En jongetjes kunnen ook best stofzuigen.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:36:50 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132064848
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nogmaals, wat voor pijn dan? Dat ze als erorm geliefde figuur plezier aan witte kindjes geven? Dat ze uberhaupt als positief figuur worden gezien?

moeten kindjes maar allemaal leren dat zwarten eng zijn dan? B-).
ik heb geen idee dude, je moet het mij niet vragen want ik ben geen kunstenaar
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:37:21 #120
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132064862
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb geen idee dude, je moet het mij niet vragen want ik ben geen kunstenaar
nee, maar jij bent mijn referentie-neger :7.
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')