abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 15:17:01 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132039865
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml

Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.

:P

deel twee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 15:17:29 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132039868
deel 3!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 15:25:34 #3
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132039937
Here we go again!
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132040203
Ik vermoed een herhaling van zetten in dit topic en dat velen doen alsof de andere delen niet bestaan.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132040218
Not this shit again.
pi_132040226
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 15:53 schreef De_Coulance het volgende:
Ik vermoed een herhaling van zetten in dit topic en dat velen doen alsof de andere delen niet bestaan.
Boehoe.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_132040374
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 15:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

lekker belangrijk :')

toen ik 5 was vond ik het logisch, daarna vond ik dat hele verhaal van een oude grijsaard die met zijn paard op het dak stond te wachten terwijl piet mijn nieuwe helm schaatsjes door de CV heen kon trekken sowieso wat onwaarschijnlijk
als je het niet belangrijk vind....
pi_132040420
Maar Sinterklaas bestaat is uit wetenschappelijk onderzoek gebleekt

sintelligence

There is only one religion
  Overall beste user 2022 donderdag 10 oktober 2013 @ 16:46:50 #9
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132040486
Moeten we eerste groepers gaan leren over de slavernij? Dan geloven ze nog in Sint en Piet, dus dan heeft het nog zin om uit te leggen dat Piet vroeger katoen moest plukken en zo. Ik denk namelijk dat het verrekte weinig zin heeft om pas op de middelbare school bij geschiedenis iets over de plantages te vertellen om de les dan af te sluiten met "Nou jongens, begrijpen jullie nu dat Piet dus wel/geen slaafje van de Sint is?"

Volgens mij lachen pubers de leraar dan heel erg uit.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132041147
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 16:46 schreef Ulx het volgende:
Moeten we eerste groepers gaan leren over de slavernij? Dan geloven ze nog in Sint en Piet, dus dan heeft het nog zin om uit te leggen dat Piet vroeger katoen moest plukken en zo. Ik denk namelijk dat het verrekte weinig zin heeft om pas op de middelbare school bij geschiedenis iets over de plantages te vertellen om de les dan af te sluiten met "Nou jongens, begrijpen jullie nu dat Piet dus wel/geen slaafje van de Sint is?"

Volgens mij lachen pubers de leraar dan heel erg uit.
Dat zou iedereen doen, behalve wat hippies met lange tenen en enkele kleurlingen blijkbaar. De meesten hoef je niet uit te leggen dat oorsprong weinig heeft uit te staan met tegenwoordige tijd. Het is gewoon een leuk feest waar de meesten van genieten, niet meer en niet minder, laat staan een politieke uiting. :')
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_132041999
"Kleurling" is trouwens een nogal archaïsche term die associsaties met de apartheid oproept. :P
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132042445
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 17:36 schreef De_Coulance het volgende:
"Kleurling" is trouwens een nogal archaïsche term die associsaties met de apartheid oproept. :P
Geen flauw idee.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_132043302
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat blijkt nergens uit, het evolueert zich geleidelijk en dat doet het nog steeds

zwarte Piet is allang niet meer die dommige knakker met de zak vol snoepgoed uit mijn jeugd, ze hebben nu allemaal beroepen en shit, wetenschapper Piet, raketgeleerde Piet en ik zag laatst zelfs Amerikaansepresident Piet!!

die vond dat een Syrische dude stout was geweest en als die zich niet betert dan gaat hij strax gewoon de zak in en terug naar Spanje

waar verhaal

hou dan nog maar eens vol dat het slaven zijn zoals Voorschrift graag wil zien :')

maar het moet wel geleidelijk, je kunt niet van het ene op het andere moment met ferrariknalgelekanarie Piet aan komen zetten
Waarom niet ? Zwarte piet verscheen ook uit het niets. Toen werden het er uit het niets meer. En kwam Sint per stoomboot in plaats van per slede. Of trekschuit. Of koets. Met een intocht en al ! Heck, Sint Nicolaas was plotseling ook een Sint in plaats van een mysterieuze man met Odin-achtige elementen. En de roe sprong ook spontaan van zijn hand over naar die van Piet. En de datum werd plots 6 december Etc. etc.

Het sinterklaasfeest is door de eeuwen heen enorm veranderd - en regelmatig met grote wijzigingen. Eigenlijk zou Sint met het meest moderne vervoermiddel wat we hebben moeten aankomen - maar een spaceshuttle is natuurlijk duur.
pi_132043776
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 15:56 schreef Scorpie het volgende:
Not this shit again.
  Eindredactie Games donderdag 10 oktober 2013 @ 19:34:08 #15
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_132045518
Als het je niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het je ook niet uit als hij dat niet is....
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  donderdag 10 oktober 2013 @ 20:11:21 #16
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132046740
quote:
4s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 19:34 schreef donald_dick het volgende:
Als het je niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het je ook niet uit als hij dat niet is....
Geef deze man een Nobelprijs. Wat een parels vuurt hij op ons af.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 20:51:37 #17
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132048314
Hoppa, 3 delen ondertussen. Benieuwd wat eruit komt in Amsterdam.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132058370
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 00:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nou dan kunnen we die rode lippen, kroeshaar en oorbellen gewoon weglaten, toch? beetje slorig vegen over zon gezicht en je hebt je schoorsteen piet.
Je hebt een punt!
Dus ik dacht er over na.
Je suggereert dat rode lippen, kroeshaar en oorbellen doen denken aan slaven (en niet aan Afrikanen!)
Maar:
1) Is die referentie wel correct? (Droegen slaven wel oorbellen?)
2) Waaraan refereert het kleurige pakje dan? Aan een hofnar misschien? Die is weliswaar ondergeschikt aan de koning, maar kan wel de koning de waarheid zeggen. Als enige in het rijk zonder risico onthoofd te worden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132058506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je hebt een punt!
Dus ik dacht er over na.
Je suggereert dat rode lippen, kroeshaar en oorbellen doen denken aan slaven (en niet aan Afrikanen!)
Maar:
1) Is die referentie wel correct? (Droegen slaven wel oorbellen?)
2) Waaraan refereert het kleurige pakje dan? Aan een hofnar misschien? Die is weliswaar ondergeschikt aan de koning, maar kan wel de koning de waarheid zeggen. Als enige in het rijk zonder risico onthoofd te worden.
ik heb niet slaven gezegd. ik heb wel plaatjes van stereotype negers gepost, met grote rode lippen en oorbellen.
het pak is gewoon een standaar oud pak (dachten ze in 19zoveel, toen ze zwarte piet verzonnen), kijk maar op oude schilderijen, daar dragen ze dergelijke pakken.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 02:39:41 #20
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_132058861
Over twintig jaar hebben we sowieso geen sinterklaas meer omdat er meer buitenlanders dan nederlanders zijn en doen we allemaal maar aan ramadan.
Buitenlanders eerst!
  † In Memoriam † vrijdag 11 oktober 2013 @ 03:06:35 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132058923
quote:
4s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 19:34 schreef donald_dick het volgende:
Daarom maakt het mij dus wel degelijk uit. Zwarte Piet = zwart. Punt. De kinderen (voor wie het in 2e bedoeld is, het is in de 1e plaats voor de economie/commercie) zien er niets bijzonders in. Zwarte Piet is zwart omdat Zwarte Piet Zwart is. Van slavernij en discriminatie weten ze niets, alleen wij volwassenen vinden het om wat voor vage reden dan ook nodig om dat er bij te betrekken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132059292
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:

[..]

Daarom maakt het mij dus wel degelijk uit. Zwarte Piet = zwart. Punt. De kinderen (voor wie het in 2e bedoeld is, het is in de 1e plaats voor de economie/commercie) zien er niets bijzonders in. Zwarte Piet is zwart omdat Zwarte Piet Zwart is. Van slavernij en discriminatie weten ze niets, alleen wij volwassenen vinden het om wat voor vage reden dan ook nodig om dat er bij te betrekken.
Mwah, is toch geen vage reden? Ik denk dat men zich gewoon afvroeg, waarom zijn die knechtjes van de Sint eigenlijk allemaal zwart en zien ze er uit als een ouderwetse stereotypering van een neger? En waarom zingen we liedjes als "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"? Zit er misschien een racistisch element achter....goh?
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 02:39 schreef RickoKun het volgende:
Over twintig jaar hebben we sowieso geen sinterklaas meer omdat er meer buitenlanders dan nederlanders zijn en doen we allemaal maar aan ramadan.
Buitenlanders eerst!
:')
pi_132059709
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:

[..]

des te meer reden om alle raciale kenmerken volledig te verwijderen, als ie zo nodig zwart moet zijn.
want anders staat zwart gewoon voor neger.

moet je eens tegen je surinaamse overbuurman roepen, voor de grap, hee zwarte ....
dat doen wij dus met onze piet, die noemen we gewoon zwarte. met zn kroeshaar en rode negerlippen.

achterlijk racistsich gedoe, we zouden ons kapot moeten schamen.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 08:47:29 #24
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132059894
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

des te meer reden om alle raciale kenmerken volledig te verwijderen, als ie zo nodig zwart moet zijn.

moet je eens tegen je surinaamse overbuurman roepen, voor de grap, hee zwarte ....
dat doen wij dus met onze piet, die noemen we gewoon zwarte. met zn kroeshaar en rode negerlippen.

Vind ik ook hoor maar dan krijg je half NL over je heen die te beroerd zijn om dit feestje een beetje aan te passen. Net zoals vroeger de roe en kinderen in de zak eruit is gehaald waarom kunnen we de Pieten niet verschillende kleuren geven en gewoon Piet noemen? Ik snap de commotie hierom heen niet zo goed. Omdat het traditie is wordt steeds aangegeven, maar tradities kun je best een beetje gaan aanpassen het is niet zo dat het feestje moet gaan verdwijnen. De kindjes gaan er snel in mee en zijn vast snel vergeten dat Piet ooit eens zwart was.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132059923
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Jij snapt echt niet waar dit over gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')