Bronquote:De Spaanse krant El Mundo meldt dat er bij een treinongeluk woensdagavond minstens 15 doden en 50 gewonden zijn gevallen.
De trein reed met ongeveer 240 passagiers van Madrid naar Ferrol en ontspoorde nabij het station van Santiago de Compostela.
Een vlug aangemaakte Wikipediapagina meldt op basis van twee Spaanse krantenartikelen dat het incident rond 20:45 plaatsvond.
Het betreft een hogesnelheidstrein die volgens ooggetuigen 'zeer snel' door een scherpe bocht kwam. Eén van de wagons ontspoorde in de bocht, waarna op basis van beschikbare foto's te concluderen valt dat de rest van de trein volgde.[....lees verder in bron...]
Update 01.50 uur
Het aantal gewonden ligt inmiddels op 126, stelt El Mundo. Zes specialisten zijn door de nationale politie van Madrid naar Santiago gestuurd om te helpen bij het identificeren van de lichamen.
De trein reed op een gedeelte waar het Europese beveiligingssysteem ERTMS-niveau 1 nét niet meer van kracht was. In plaats daarvan werd de beveiliging van de treinen geregeld met het oudere ASFA-systeem. FOK!user remcoP legt desgevraagd uit:
"Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden."
"ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."
Spoorwegmaatschappij Renfe heeft inmiddels een alternatieve route bedacht wegens het uitvallen van de lijn Madrid-Santiago.
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geďdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geďnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Ze naderen een grote stad, wrs moeilijk om dat bochtloze stuk voort te zetten, bouwkundig gezien...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Er zijn twee lijnen, ik neem aan dat het om het rechte stuk gaat als het om een HSL gaat. Dan heeft de machinist alle tijd om af te remmen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Nogmaals, dergelijke veiligheidsystemen worden daar niet geplaatst om het werk van de machinist over te nemen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:37 schreef amaranta het volgende:
Samengevat@: het digitale remsysteem heeft gefaald. Reden: bezuinigijg op onderhoud.
De politiek zal de machijist, die ook kaar een mens is, zal door hen de zwarte piet toegespeeld krijgen.
Deze wagon was helemaal niet toegankelijk, want totaal in elkaar geplet. Hij moet uit elkaar gesloopt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat alle wagons waren uitgekamt, en dat er geen lijken meer waren.
Hij had 80 km recht stuk achter zich, dus ja, pleny tijd om normaal op die bochten af te gaan met de toegestane snelheid.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:52 schreef Aether het volgende:
[..]
Er zijn twee lijnen, ik neem aan dat het om het rechte stuk gaat als het om een HSL gaat. Dan heeft de machinist alle tijd om af te remmen.
[ afbeelding ]
quote:Dodental treinramp Spanje naar beneden bijgesteld
De Spaanse autoriteiten hebben het dodental van de treinramp in Santiago de Compostela naar beneden bijgesteld.
Nader onderzoek van een deel van de menselijke resten die uit de verwrongen wagons zijn geborgen leidde tot de conclusie dat niet 80, maar 78 mensen bij de ramp zijn omgekomen.
Tot dusverre zijn 72 slachtoffers met zekerheid geďdentificeerd. Van zes slachtoffers is dat nog niet het geval. Forensisch deskundigen zijn druk doende de juiste lichaamsdelen met elkaar te matchen. Dit heeft een woordvoerder van de Spaanse politie vrijdag gezegd.
Onder de 72 mensen van wie de identiteit is vastgesteld, zijn drie buitenlanders: een Algerijn, een Amerikaan en een Mexicaan.
Zwarte dozen
De deskundigen die onderzoek doen naar de oorzaak van de treinramp in Santiago de Compostela hebben de 'zwarte dozen' van de woensdag verongelukte trein veiliggesteld. Onderzocht wordt onder andere waarom de machinist 190 kilometer per uur reed, in plaats van de op dat deel van het traject toegestane 80 kilometer.
De machinist wordt gezien als mogelijke verdachte, zeiden de autoriteiten in Galicië. Er wordt overigens ook onderzoek gedaan naar mogelijke fouten in de beveiligingsapparatuur.
Ziekenhuis
De machinist ligt in het ziekenhuis en is nog niet gehoord. Dat zal vrijdag ook nog niet gebeuren, zei een woordvoerster van justitie vrijdag.
Ook tientallen passagiers liggen nog in het ziekenhuis, van wie een deel in kritieke toestand.
Bron: nu.nl
de gruwel achter dit soort berichten zie ik dan voor me... het puzzelen met lichaamsdelenquote:
quote:Machinist officieel in staat van beschuldiging gesteld
Francisco Jose Garzón, de bestuurder van de ramptrein die woensdag in Santiago de Compostela ontspoorde, is in staat van beschuldiging gesteld. Hij wordt officieel verdacht van een 'misdaad gerelateerd aan het ongeluk'. Dat meldt de Spaanse krant El Mundo vrijdag na een verklaring van de politiechef van de regio Galicië.
De machinist ligt in het ziekenhuis en wordt daar door de politie bewaakt. Hij heeft nog geen verklaring afgelegd.
Dodental
De Spaanse autoriteiten hebben vandaag het dodental van de treinramp in Santiago de Compostella naar beneden bijgesteld. Nader onderzoek van een deel van de menselijke resten die uit de verwrongen wagons zijn geborgen leidde tot de conclusie dat niet tachtig, maar 78 mensen bij de ramp zijn omgekomen.
Opscheppen
Eerder vandaag werd bekend dat Garzón in het verleden op zijn Facebookpagina opcchepte over de snelheden die hij haalde met het voertuig. De machinist naar wie een onderzoek wordt gevoerd en die gisteren aangehouden werd, gaf zelf al aan dat hij woensdag ook te snel kwam aangereden: hij reed 190 kilometer per uur waar 80 is toegestaan.
Op de Facebookpagina van Garzón, die inmiddels verwijderd is, blijkt dat de man wel kickt op hoge snelheden. Zo stond er een foto van maart 2012 van een snelheidsmeter van een trein waar hij toen op reed. Garzón vermeldt bij het plaatje dat het pijltje 200 kilometer per uur aangeeft.
Reacties op facebook
Hieronder de reacties die na het plaatsen van de foto volgden:
Facebookvriend 1: Jongen, wat ga je snel. Remmeeeeeeeen!
Machinist: Ik zit op de limiet. Ik kan niet sneller rijden, anders gaan ze me beboeten.
Facebookvriend 1: Je haalt verdorie al 200 per uur!
Machinist: En de snelheidsmeter geeft de echte snelheid aan!
Facebookvriend 2: Als de Guardia Civil je nu pakt, zit je zonder punten (hij bedoelt dat hij dan zijn rijbewijs kwijt is). Haha.
Machinist: Hoe te gek zou het zijn om even snel als de Guardia Civil te rijden en door hen te passeren de flitsers af te laten gaan, haha. Een gigantische boete voor (spoorwegmaatschappij) Renfe, haha!
Bron: AD
Het beveiligingssysteem deugt niet. Punt uit. En ja dat is mijn mening. Inderdaad signalisatie dient ervoor om de machinist opdrachten te geven. Maar als hij de opdrachten niet goed uitvoert om welke reden dan ook moet een beveiliging in werking treden. En wel zodanig dat de trein met een snelremming tot stilstaand komt. Kom op zeg we hebben het hier over een snelheidsverschil van ongekende orde. En als de trein aangeeft dat hij moest remmen maar verzaakte dan is dit ook erg vreemd waarom het materieel niet ingrijpt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:20 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Nogmaals, dergelijke veiligheidsystemen worden daar niet geplaatst om het werk van de machinist over te nemen.
Het is een systeem dat bij onder de 200 km per uur niet in werking wordt gezet, dat is iets anders dan falen.
Daarbij ging er een alarm af op het bedieningspaneel van de machinist, dus wederom, niet echt gefaald.
.
[..]
Deze wagon was helemaal niet toegankelijk, want totaal in elkaar geplet. Hij moet uit elkaar gesloopt.
[..]
Hij had 80 km recht stuk achter zich, dus ja, pleny tijd om normaal op die bochten af te gaan met de toegestane snelheid.
Er is ook sinalisatie die aangeeft dat je moet gaan remmen.
Misschien bij de buren: PTA / Treinentopic #615: matig beveiligdquote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:56 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb in het vorige topic al een keer gevraagd hoe het er uit ziet als zo´n trein geremd wordt. Ik heb daar geen antwoord op gekregen.
Ze hadden het over "dat het systeem geen tijd had om in te grijpen" en dat is dan waarschijnlijk na het signaal geweest dat hij ontvangen had.?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
En als de trein aangeeft dat hij moest remmen maar verzaakte dan is dit ook erg vreemd waarom het materieel niet ingrijpt.
Ik zal even kijken. Bedankt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:59 schreef Aether het volgende:
[..]
Misschien bij de buren: PTA / Treinentopic #615: matig beveiligd
bronquote:'Treinmachinist Spanje was geen snelheidsduivel'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein is absoluut geen snelheidsduivel. Dat zeggen collega's van hem vrijdag in de Spaanse krant El Mundo.
Spanje rouwt om treinramp Fotoserie
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
quote:'Treinmachinist Spanje was geen snelheidsduivel'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein is absoluut geen snelheidsduivel. Dat zeggen collega's van hem vrijdag in de Spaanse krant El Mundo.
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
Bron: nu.nl
Inderdaad, schánde.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:02 schreef Alentejana het volgende:
Ja, het is een heilige.
Geen woord over de 2e machinist...Die mag zelfs volkomen anonimiteit genieten.
Dat gaat niet helpen, denk ik. Je moet gewoon automatisch remmen als de snelheid op x meter voor zo'n bocht niet op 80km is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:09 schreef havanagila het volgende:
Niet dat je veel kan doen om zo'n klap te overleven, maar is het zo duur/stom om een hoop airbags in treinen te installeren?
quote:'Treinmachinist Spanje remde te laat'
De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, remde te laat. Dat stelt directeur Gonzalo Ferre van de Spaanse spoorbeheerder Adif vrijdag.
"Vier kilometer voor de plek van het ongeluk wordt al aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen'', zegt Ferre.
Hij verklaart dat alle veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden kon controleren op een routebeschrijving. Op het moment van de ontsporing reed de trein 190 kilometer per uur in plaats van de toegestane 80.
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
Collega's
Collega's van machinist Francisco Jose Garzón hebben vrijdag tegen de Spaanse krant El Mundo gezegd dat de machinist absoluut geen snelheidsduivel was.
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
Bron: nu.nl
Dan wilde hij de opgelopen vertraging inlopen wrs?quote:
Hoe kom je daar zo bij? Je trekt nogal snel conclusies.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan wilde hij de opgelopen vertraging inlopen wrs?
Omdat managers in zijn nek hijgen?
O, ja ik weet het weer met jou kun je geen zinnig wordt wisselen, da's waar ook...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar zo bij? Je trekt nogal snel conclusies.
Zegt degene die begint met een ad hominem.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, ja ik weet het weer met jou kun je geen zinnig wordt wisselen, da's waar ook...
Er staan vraagtekens achter... het is speculatie, om iets te verklaren wat schijnbaar ongerijmd is. Een nultheorie.
Is geen ad hominem.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zegt degene die begint met een ad hominem.
Apart dat je een feit dat volkomen emotieloos wordt geschreven zo opvat.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inderdaad, schánde.
Beide hadden allang na de kielhaling gefusilleerd moeten worden
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:06 schreef Alentejana het volgende:
Het verbaasd mij, dat de 2e machinist buiten beschouwing wordt gelaten. Het zou handig zijn als we wisten waarom.
Citroenboomgaardquote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:31 schreef Loekie1 het volgende:
Meestal zijn Spanjaarden heel snel met het lekken van informatie naar de pers. Maar misschien alleen als het buitenlanders betreft die zijn gevonden in een citroenwijngaard.
Dat heb ik ook gelezen inderdaad. En je verklaring lijkt me plausibel.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:06 schreef Alentejana het volgende:
Daarbij hoeven ze van mij helemaal niet gestraft, want dat worden ze al door hun geweten en het trauma.
Ik heb dat ook gelezen, maar ook dat ze beide uit de "cockpit" zijn gehaald, dacht ik.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?
Denk dat je wat geduld moet hebben, het is pas eergisteren gebeurd.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:41 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik heb dat ook gelezen, maar ook dat ze beide uit de "cockpit" zijn gehaald, dacht ik.
Rusten, ja om alert te blijven, maar slapen lijkt me niet logish, de rit duurt 8 en een half uur en is overdag...
Blijft dat hij toch gewoon bij naam genoemd kan worden? Of beide niet, of beide wel, lijkt mij?
En waarom zouden we moeten raden naar dit soort dingen?
http://www.nu.nl/buitenla(...)anje-remde-laat.htmlquote:Machinist Francisco Jose Garzón (52) weigerde vrijdag om vragen van de politie te beantwoorden. Dat meldt persbureau AFP. Zaterdag wordt Garzón voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Mogelijk komt de rechter naar het ziekenhuis.
Oh thanks.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 21:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)anje-remde-laat.html
Nee, bericht wordt steeds verder aangevuldquote:
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 21:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, bericht wordt steeds verder aangevuld
Prima, heeft geen haast. is al lief dat je wil zoeken en delenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:03 schreef Alentejana het volgende:
Ik zal even kijken.
Er worden vooral veel verhalen van familieleden en ooggetuigen gepubliceerd.
Van een vrouw die voor het eerst met de trein ging bv. En die zit dan in DIE trein.
Ik heb het niet gelezen, alleen de kop.
Mijn ontvangst is slecht, dus dingen duren even.
"De bestuurder, die gearresteerd is en begeleid naar een ziekenhuis in de hoofdstad van Galicië, heeft niet ingestemd te worden ondervraagd door de gerechterlijke Brigade in Santiago de Compostela, en beroept op zijn recht om niet te getuigen. De voorzitter van de Spoorweginfrastructuur verzekert dat hij (de machinist) vier km voor de crash een melding gekregen dat het nodig was om te vertragen."quote:El conductor, que está detenido y escoltado en un hospital de la capital gallega, no ha accedido a ser interrogado por la Brigada Judicial de la comisaría de Santiago de Compostela, acogiéndose a su derecho a no declarar. El presidente del Administrador de Infraestructuras Ferroviarias asegura que cuatro kilómetros antes del lugar del accidente recibió la notificación de que debía reducir la velocidad
Niks, verstandig als verdachte.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:14 schreef Loekie1 het volgende:
Wat zal dat kunnen betekenen, dat de machinist weigert vragen te beantwoorden.
Kan op advies van zijn advocaat zijn.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:14 schreef Loekie1 het volgende:
Wat zal dat kunnen betekenen, dat de machinist weigert vragen te beantwoorden.
Je Spaans klopt, want dit is ook hier zo bekend.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:17 schreef Alentejana het volgende:
[..]
"De bestuurder, die gearresteerd is en begeleid naar een ziekenhuis in de hoofdstad van Galicië, heeft niet ingestemd te worden ondervraagd door de gerechterlijke Brigade in Santiago de Compostela, en beroept op zijn recht om niet te getuigen. De voorzitter van de Spoorweginfrastructuur verzekert dat hij (de machinist) vier km voor de crash een melding gekregen dat het nodig was om te vertragen."
(Als mijn spaans klopt.)
Uiteraard.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:23 schreef Alentejana het volgende:
Okee.
Dat is wel het laatste bericht zo´n beetje.
De rest is dus gewoon verhalen van mensen.
En ik neem aan dat de machinist gewoon het onderzoek afwacht en maar ziet of ze kunnen bewijzen dat hij schuld heeft ofzo?
Zou me niet verbazen. Maar je weet het niet van tevoren.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:23 schreef Alentejana het volgende:
Okee.
Dat is wel het laatste bericht zo´n beetje.
De rest is dus gewoon verhalen van mensen.
En ik neem aan dat de machinist gewoon het onderzoek afwacht en maar ziet of ze kunnen bewijzen dat hij schuld heeft ofzo?
Dank voor de info!quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:27 schreef Alentejana het volgende:
De artsen en verplegers M/V hebben de nacht van het ongeluk gewoon spontaan doorgewerkt (overuren gemaakt) om de gewonden te helpen.
daar ook een apart stukje over.
En het prinselijk paar is er heen afgereisd.
Verder niet zoveel byzonders te vinden.
Nu even naar portugese sites.
Dank.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:35 schreef Alentejana het volgende:
Maandag is de begravenis van de doden die gevallen zijn. De ceremonie is in de kathedraal van Santiago de Compostela en Mariano Rajoy, de premier zal daarbij aanwezig zijn.
Dat is het nieuws van het laatste uur.
Vroeger hadden we hier bij gemeenten ook een afdeling/dienst Openbare Werken, dus dat kan.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
De minsiter van binnelandse zaken Jorge Fernández Díaz, brengt samen met de minister van openbare werken (bestaat dat?) Ana Pastor, een bezoek aan de plek waar de trein is ontspoort en zal de familie van de dodelijke slachtoffers bezoeken.
Okee, bedankt. Het klonk me vreemd in de oren, maar ik weet verder weinig van dat soort dingen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vroeger hadden we hier bij gemeenten ook een afdeling/dienst Openbare Werken, dus dat kan.
Openbare Werken is/was openbare werkenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:46 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Okee, bedankt. Het klonk me vreemd in de oren, maar ik weet verder weinig van dat soort dingen.
Vind ik ook! Bedankt, Alentejana.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Echt tof dat je zo je best doet om ons van info te voorzien
De machinist heeft schuld bekend over het telerail systeem. Maar vooralsnog zal een onderzoek moeten uitwijzen of dat zo is. Ik kan dit niet uitleggen maar bij het zien aankomen van een nare zaak kun je vreemde zinnen uitbraken. Bij een aanrijding roept mogelijk een machinist ook in een vlaag dat ze iemand dood hebben gereden en voelen zich schuldig. En dan is dat nog wel iets anders. Ik ga niet mijn persoonlijke ervaringen melden op een forum. Maar dat gevoel kunnen alleen machinisten onder elkander uitleggen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:56 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb in het vorige topic al een keer gevraagd hoe het er uit ziet als zo´n trein geremd wordt. Ik heb daar geen antwoord op gekregen.
Maar ik kan me zomaar voorstellen dat de mensen dan ook door de wagons vliegen.
Lekker makkelijk om, wanneer het bewezen wel de schuld is van de machinist, een beveiligingssysteem de schuld te geven.
De man kende dat traject als zijn broekzak, en wist waar hij moest remmen en heeft dat niet gedaan, punt.
En ja nu zal een en ander wel vervangen worden.
Klagen over bochten voordat je een station binnen moet lopen? Hoe hard willen ze op dat station afkomen?
En ja, het was makkelijker geweest als ze er niet in zaten, maar er wonen mensen en ja dat wordt gigantisch duur plus dat mensen kunnen gaan procederen, dus dat gaat heel lang duren.
Maar omdat er bochten zitten omdat de regering zogenaamd geen geld genoeg er aan uit wil geven, mogen machinisten maar met 190 door een bocht knallen?
Het gaat niet om een beetje trollen op een forum ofwel? Hij liet zien dat hij hard ging en was daar trots op, en met de verantwoording over passagiers, is dat niet te pruimen, of het nou "leuk" bedoeld is of niet.
En feit dat hij weer gewoon te hard ging waar dat niet mocht. De man wordt justitueel verantwoordelijk gesteld voor de dood van 78 mensen. Dat doen ze niet omdat hij onschuldig was.
Waarom is het zo moeilijk te verkroppen dat die man schuld heeft aan veel te hard rijden?
Waarom het afschuiven op een systeem dat niet gemaakt is om zijn werk over te nemen?
En ja, beruchte bocht, maar dan zou je daar dus EXTRA rekening mee moeten houden. Is dat zo moeilijk?
Het is schandalig dat zelfs de eerste machinist met naam etc in het nieuws komt. Hij zal mogelijk familie hebben. Hier in NL komt dat gelukkig niet voor. Op dat gebied heeft de pers hier in NL nog enig verstand.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:02 schreef Alentejana het volgende:
Ja, het is een heilige.
Geen woord over de 2e machinist...Die mag zelfs volkomen anonimiteit genieten.
Dit dus!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
En als laatste wil ik nog wel kwijt dat iedereen fouten kan maken. Zelfs een chirurg, advocaat, bankier etc maakt fouten en die hebben nog wel even een ander salaris. Maar dat terzijde.
quote:De machinist van de ontspoorde trein in Santiago de Compostella zit vast op een politiebureau. Hij is aangeklaagd voor dood door schuld, melden Spaanse kranten.
Vrijdag werd Francisco José Garzón Amo officieel aangehouden en in staat van beschuldiging gesteld. Toen kon hij vanwege zijn verwondingen nog niet worden vastgezet. Hij werd vandaag uit het ziekenhuis ontslagen.
De politie vermoedt dat roekeloosheid van Amo de oorzaak is van de crash waarbij 78 mensen om het leven kwamen.
Late reactie
Volgens een reconstructie van de krant El País kreeg hij vlak voor de ontsporing een waarschuwingssignaal, maar reageerde hij te laat.
In de bocht waar de nieuwe hogesnelheidslijn overgaat op het oude spoor ging het mis. Kort daarna zei Amo in een telefoontje aan de alarmcentrale dat hij "het heeft verkloot
Bron: NOS
Is in veel landen zo , als je Spanje opgepakt wordt gewoon met voor en achternaam in de krant of op tv.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is schandalig dat zelfs de eerste machinist met naam etc in het nieuws komt. Hij zal mogelijk familie hebben. Hier in NL komt dat gelukkig niet voor. Op dat gebied heeft de pers hier in NL nog enig verstand.
Tja facebook. Leuk als je daar iets plaatst. In mijn tijd schepte je ook op dat je een aantal meiden had versierd op een avond en met die meiden het bed had gedeeld. Een leuk lulverhaal doet het prima om je te presenteren. Maar ondertussen had je een blauwtje opgelopen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:40 schreef Luxuria het volgende:
Wel gek dat er weer zo'n tegenstrijdige berichten zijn.
Collega's zeggen dat hij een voorbeeldige machinist was en nooit te hard reed, maar op Facebook zou hij hebben lopen opscheppen over de hoge snelheden die hij reed.
Die foto van 200 km per uur kan ook volledig uit de context gerukt zijn. Als dat op een lijn is waar hij 200 mag is daar niks verkeerd mee.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja facebook. Leuk als je daar iets plaatst. In mijn tijd schepte je ook op dat je een aantal meiden had versierd op een avond en met die meiden het bed had gedeeld. Een leuk lulverhaal doet het prima om je te presenteren. Maar ondertussen had je een blauwtje opgelopen.
Het lullige is dat hij zelf een account heeft aangemaakt en dit geplaatst heeft. Les 1. Nooit over je eigen vakgebied op facebook of youtube etc iets plaatsen of het nou waar is of opschepperij om ook iets tegen je collega's te kunnen vertellen. Wat dat betreft is hij niet al te slim geweest.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:06 schreef Jump het volgende:
[..]
Die foto van 200 km per uur kan ook volledig uit de context gerukt zijn. Als dat op een lijn is waar hij 200 mag is daar niks verkeerd mee.
Stel je even voor dat je machinist bent en jezelf in volle vaart op een krappe bocht ziet aankomen, met een muur daarnaast. Ik denk dat de machinist zelfmoord wilde plegen. Hij moet geweten hebben dat het remsysteem daar niet werkte. De tweede machinist sliep of was even weg, hij greep z'n kans.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:40 schreef SpecialK het volgende:
Ik doe even een voorspelling. Ik denk dat de machinist zo stil mogelijk blijft, wacht op een veroordeling en in de bak zelfmoord pleegt.
Dat is het rare van het alles, wat jij zegt kan. Het is niet de eerste keer dat een depressief iemand andere meesleept, wel raar zijn commentaar. (Dat hij hoopt dat er geen slachtoffers vallen) Als hij dat gepland heeft wist hij donders goed dat er vele slachtoffers zouden zijn.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:23 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Stel je even voor dat je machinist bent en jezelf in volle vaart op een krappe bocht ziet aankomen, met een muur daarnaast. Ik denk dat de machinist zelfmoord wilde plegen. Hij moet geweten hebben dat het remsysteem daar niet werkte. De tweede machinist sliep of was even weg, hij greep z'n kans.
Als het gelukt was, had hij niks gemerkt van de andere slachtoffers. Nu wel, tot zijn eigen verdriet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:44 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is het rare van het alles, wat jij zegt kan. Het is niet de eerste keer dat een depressief iemand andere meesleept, wel raar zijn commentaar. (Dat hij hoopt dat er geen slachtoffers vallen) Als hij dat gepland heeft wist hij donders goed dat er vele slachtoffers zouden zijn.
Een defect is ook een optie, nogmaals ik ben blij dat hij nog leeft wat dat betreft
Ja dat zou ook kunnen. Het gebeurt helaas vaak dat er onschuldige mensen meegetrokken worden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als het gelukt was, had hij niks gemerkt van de andere slachtoffers. Nu wel, tot zijn eigen verdriet.
Ik wil hierover dit zeggen:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar nogmaals ik verdedig niet de machinist. Als hij na een onderzoek opzettelijk dit veroorzaakt heeft of niet met zijn werk bezig was op een zodanige manier dat hij het echt had kunnen voorkomen dan word hij gestraft wat niet meer dan normaal is.
Het beveiligingssysteem is wel degelijk van groot belang om een ramp als deze te voorkomen. Al mijn collega's die ik gisteren gesproken heb snappen hier niets van. Daarbij was de beheerder wel heel erg snel met zijn conclusie dat de machinist schuldig is.
Dat hij dat heeft geroepen is hier bekend ja.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wil hierover dit zeggen:
Ik ga er niet vanuit dat iemand, wie dan ook, zoiets opzettelijk veroorzaakt tenzij het een terrorist is. Maar die willen zelf het liefst naar de hemel voor hun maagden, dus dan is het slecht gedaan.
Maar het feit blijft dat hij veel te hard gereden heeft, en het traject als 60 keer eerder gedaan heeft, dus dat die bochten daar komen is niet echt een verrassing.
Er zijn tegenstrijdige verhalen of er wel of niet eerdr op het traject gewaarschuwd wordt om af te remmen, maar zeker is dat er een signaal gegeven is naar zijn bedieningspaneel.
Maar hoe dan ook, op het moment dat hij 190 rijdt waar je 80 moet, lijkt het me terecht om hem als schuldige aan te wijzen, tot blijkt dat er wellicht een technische fout is waardoor hij niet heeft kunnen remmen.
Door geschiedenis heen blijkt dat dit soort dingen meestal verooraakt worden door opeenvolgende kleine dingetjes.
Ik geloof verder persoonlijk niet dat een beveiligingssysteem de ontsporing had voorkomen, maar wel dat de impact minder was geweest.
En ik blijf vinden dat een beveiliggingssysteem er dan wel is om rampen te voorkomen, maar niet om het werk van de machinist over te nemen.
Je moet er niet op gaan vertrouwen, een systeem kan ook uitvallen....
Nogmaals, als blijkt dat hij een appelflauwte had, dan zal niemand hem iets kwalijk nemen.
Men was al op weg om het nieuwe systeem overal in te voeren en dat zal nu wat sneller gaan, ik denk ook in Portugal, waar ook maar iets meer dan de helft beveiligt is met het nieuwe systeem. Zo komt er toch nog wat goeds uit, maar het is wel een beetje de put dempen als het kalf verdronken is.
Overigens vind ik het hele hoge snelheidstrein gebeuren op het iberisch schiereiland een beetje, tja, half werk, omdat het spoor gewoon overal toegankelijk is en er stukken zijn waar ze over bestaand spoor moeten en er moet dus regelmatig van spoorbreedte gewisseld...dat moet wel tot technische mankementen kúnnen leiden. En de systemen zijn dus niet overal het nieuwe Europese.
Dat even terzijde.
Ik sta hier totaal neutraal in, ik ben geen gebruikmaker van dergelijke treinen, ik heb niks met de spoorwegen te maken, ben geen Spanjaard...
Dus ik ga gewoon op de berichtgeving (in Spanje en Portugal)af.
Ik vind het heel apart dat sommige dingen worden gequote (niet door jou) met een commentaar erbij waaruit blijkt dat dingen heel anders worden opgevat dan bedoeld.
Ik vind het ook jammer dat sommige mensen lollig proberen te zijn of mensen proberen af te zeiken of puur uit emotie reageren, maar ook Fok!kers zijn "slechts mensen."
Ik ook. Ik heb niet overal verstand van dus zal ik best domme dingen zeggen hier en daar, maar ga er van uit dat ik in elk geval geen haat draag naar de machinist ondanks het feit dat ik een enorme hekel heb aan mensen die van hard gaan houden en dat doen met de verantwoording over de passagiers.
Ik ben nuchter genoeg om te begrijpen dat er meer aan de hand kán zijn en wacht het onderzoeken conclusies af.
Overigens wil hij dood. Neem aan dat dát ook al gemeld was?
Dat lijkt me wel begrijpelijk na zo'n foutquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat hij dat heeft geroepen is hier bekend ja.
Meeste was al bekend, maar het nieuws over de doden en gewonden leek me wel relevant.quote:Machinist ramptrein beschuldigd van doodslag
De machinist van de hogesnelheidstrein die woensdagavond ontspoorde in het Spaanse Santiago de Compostela wordt beschuldigd van ''doodslag door roekeloos gedrag''.
Dat heeft de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Jorge Fernandez Diaz, zaterdag laten weten, aldus de BBC.
Door het ongeval, waarbij de trein in een bocht uit de rails vloog, kwamen 78 mensen om het leven. De machinist Francisco Jose Garzon Amo raakte lichtgewond. Hij is inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en zit op het politiebureau waar hij wordt verhoord.
Direct na het ongeval gaf hij toe veel te hard te hebben gereden. Hij zou met een snelheid van 190 hebben gereden terwijl ter plekke 80 was toegestaan. Inmiddels maakt hij gebruik van zijn zwijgrecht.
Geďdentificeerd
Justitie in Spanje heeft zaterdag laten weten dat alle 78 mensen die bij de treinramp zijn omgekomen, inmiddels zijn geďdentificeerd. Een van de laatste drie doden van wie de identiteit nog niet was vastgesteld, blijkt een Fransman te zijn.
In ziekenhuizen liggen nog 71 gewonden. Van 31 van hen is de toestand kritiek.
Bron: nu.nl
Och dat sommige lollig willen zijn is geen probleem. Dat zul je altijd hebben. Ook het commentaar dat je geeft is natuurlijk geen probleem. Ik ben niet geraakt hoor. Ik heb er begrip voor en voer een discussie met jou en dat moet kunnen toch? Ik probeer alleen iets uit te leggen wat een machinist zoal uitvoert en hoe hij mogelijk bepaalde zaken kan beleven al is dit natuurlijk ook voor iedere machinist weer iets anders.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wil hierover dit zeggen:
Ik ga er niet vanuit dat iemand, wie dan ook, zoiets opzettelijk veroorzaakt tenzij het een terrorist is. Maar die willen zelf het liefst naar de hemel voor hun maagden, dus dan is het slecht gedaan.
Maar het feit blijft dat hij veel te hard gereden heeft, en het traject als 60 keer eerder gedaan heeft, dus dat die bochten daar komen is niet echt een verrassing.
Er zijn tegenstrijdige verhalen of er wel of niet eerdr op het traject gewaarschuwd wordt om af te remmen, maar zeker is dat er een signaal gegeven is naar zijn bedieningspaneel.
Maar hoe dan ook, op het moment dat hij 190 rijdt waar je 80 moet, lijkt het me terecht om hem als schuldige aan te wijzen, tot blijkt dat er wellicht een technische fout is waardoor hij niet heeft kunnen remmen.
Door geschiedenis heen blijkt dat dit soort dingen meestal verooraakt worden door opeenvolgende kleine dingetjes.
Ik geloof verder persoonlijk niet dat een beveiligingssysteem de ontsporing had voorkomen, maar wel dat de impact minder was geweest.
En ik blijf vinden dat een beveiliggingssysteem er dan wel is om rampen te voorkomen, maar niet om het werk van de machinist over te nemen.
Je moet er niet op gaan vertrouwen, een systeem kan ook uitvallen....
Nogmaals, als blijkt dat hij een appelflauwte had, dan zal niemand hem iets kwalijk nemen.
Men was al op weg om het nieuwe systeem overal in te voeren en dat zal nu wat sneller gaan, ik denk ook in Portugal, waar ook maar iets meer dan de helft beveiligt is met het nieuwe systeem. Zo komt er toch nog wat goeds uit, maar het is wel een beetje de put dempen als het kalf verdronken is.
Overigens vind ik het hele hoge snelheidstrein gebeuren op het iberisch schiereiland een beetje, tja, half werk, omdat het spoor gewoon overal toegankelijk is en er stukken zijn waar ze over bestaand spoor moeten en er moet dus regelmatig van spoorbreedte gewisseld...dat moet wel tot technische mankementen kúnnen leiden. En de systemen zijn dus niet overal het nieuwe Europese.
Dat even terzijde.
Ik sta hier totaal neutraal in, ik ben geen gebruikmaker van dergelijke treinen, ik heb niks met de spoorwegen te maken, ben geen Spanjaard...
Dus ik ga gewoon op de berichtgeving (in Spanje en Portugal)af.
Ik vind het heel apart dat sommige dingen worden gequote (niet door jou) met een commentaar erbij waaruit blijkt dat dingen heel anders worden opgevat dan bedoeld.
Ik vind het ook jammer dat sommige mensen lollig proberen te zijn of mensen proberen af te zeiken of puur uit emotie reageren, maar ook Fok!kers zijn "slechts mensen."
Ik ook. Ik heb niet overal verstand van dus zal ik best domme dingen zeggen hier en daar, maar ga er van uit dat ik in elk geval geen haat draag naar de machinist ondanks het feit dat ik een enorme hekel heb aan mensen die van hard gaan houden en dat doen met de verantwoording over de passagiers.
Ik ben nuchter genoeg om te begrijpen dat er meer aan de hand kán zijn en wacht het onderzoeken conclusies af.
Overigens wil hij dood. Neem aan dat dát ook al gemeld was?
Maar hij reed al een jaar op dat traject. Dan ken je het toch wel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och dat sommige lollig willen zijn is geen probleem. Dat zul je altijd hebben. Ook het commentaar dat je geeft is natuurlijk geen probleem. Ik ben niet geraakt hoor. Ik heb er begrip voor en voer een discussie met jou en dat moet kunnen toch? Ik probeer alleen iets uit te leggen wat een machinist zoal uitvoert en hoe hij mogelijk bepaalde zaken kan beleven al is dit natuurlijk ook voor iedere machinist weer iets anders.
Je hebt gelijk dat een beveiligingssysteem nooit het werk van een machinist kan of moet overnemen. Maar het is een backup als een machinist compleet faalt omdat het ook maar een mens is die afgeleid kan worden. Het is een essentieel onderdeel van het spoorwezen. Als een machinist met zijn werk bezig is anticipeert hij op seinen. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld met slecht weer hij de remming al ver voor de opdracht van het sein dat een remming oplegt begint.(gladheid). Je bijvoorbeeld snelheid aanpast bij bepaalde seinbeelden ivm meerdere treinen voor je etc etc.
Maar een juiste beveiliging grijpt in en zet de trein met een snelremming neer. En dat merk je wel als reiziger maar je vliegt dan niet door de rijtuigen.
Als ik ff zo bekijk met een snelheid van 200 km/u had hij ongeveer 70 seconden de tijd om de remming uit te voeren tot 80 km/u.(als hij 4 km van tevoren een waarschuwing had gekregen.) Als hij afgeleid was door welke omstandigheden dan ook omdat hij het signaal in de cabine heeft gemist en het mat niet ingrijpt omdat hij geen remming inzet dan is het na 50 sec al te laat. En 50 sec is niets.
En ja ik kan me voorstellen dat de man maar liever dood is met zoveel leed aan mensenlevens achter je naam. Ongeacht schuldig of niet. Hij heeft geen leven meer. Tja en dat in 70 sec.
Tja maar dan nog kun je afgeleid worden. Een voorbeeld dan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar hij reed al een jaar op dat traject. Dan ken je het toch wel?
Lijkt me dan dat je juist rustig aan gaat doen, jemig wat een duim heb jijquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja maar dan nog kun je afgeleid worden. Een voorbeeld dan.
Stel je komt langs een perron binnen en hebt geel gehad. Het volgende sein is rood. Nu zie je plots een kind dicht langs de perronrand lopen en bent daar compleet op gefixeerd. En dan plots schiet je 3 meter door rood. Het is mij niet gebeurd maar het is een voorbeeld. Of in treinen waar geen conducteur aanwezig is en je hebt van die glazen wanden waar plots een reiziger op de deur bonkt en heisa maakt. Oops afgeleid en daar ga je.
De laagstaande zon, Och zo zijn er tal van voorbeelden.
Of een treinofiel maakt een foto in de avond die je compleet verblind door zijn flitser bij binnenkomst van een station.
Ik heb er zelfs twee. Is dat wat.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:30 schreef Soury het volgende:
[..]
Lijkt me dan dat je juist rustig aan gaat doen, jemig wat een duim heb jij
Dus schuldig.quote:Hij beroept zich op zijn zwijgrecht.
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.quote:
Ik heb er geen verstand van. Maar er zullen vast andere redenen te verzinnen zijn. Ben in ieder geval blij dat jij geen rechter bent.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
Dat doe je alleen als je iets zwaar incriminerend te verbergen hebt.
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
Dat doe je alleen als je iets zwaar incriminerend te verbergen hebt.
waarom als de belastende verklaring bij de aanklager ligt en niet bij de verdediging...quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
Dat doe je alleen als je iets zwaar incriminerend te verbergen hebt.
Dit.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
NB: een verdachte. Dat is wat anders dan een dader, en of een verdachte inderdaad een dader is, is ter beoordeling aan de rechter en alleen de rechter.
Deze verdachte zou wel eens zwaar getraumatiseerd kunnen zijn, en om die reden een beroep doen op zijn zwijgrecht.
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?quote:Op zondag 28 juli 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
NB: een verdachte. Dat is wat anders dan een dader, en of een verdachte inderdaad een dader is, is ter beoordeling aan de rechter en alleen de rechter.
Deze verdachte zou wel eens zwaar getraumatiseerd kunnen zijn, en om die reden een beroep doen op zijn zwijgrecht.
Hij is al ontslagen bij die spoorwegen, dus als hij via opdracht opzettelijk die trein heeft laten ontsporen hadden ze hem echt niet ontslagen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:36 schreef RAVW het volgende:
[..]
waarom als de belastende verklaring bij de aanklager ligt en niet bij de verdediging...
Alles wat je zegt kan ook tegen je gebruikt worden en ik denk niet dat de spoorwegen er op zitten te wachten op negatief info en verhalen van hun mensen .
In eerste instantie zei hij dat er een mechanisch defect was. Na onderzoek en confrontatie duikt hij het zwijgrecht in, oftewel er is geen aantoonbaar defect gevonden. Iets wat trouwens sowieso gelul is aangezien die krengen meteen in de ankers vliegen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit.
De man zit trouwens in de cel als je het mij vraagt om te voorkomen dat hij zelfmoord pleegt( dat maak ik hier uit op)Althans dat zal zeker een hoofdreden zijn.
Evaristo Iglesias, a resident of Santiago de Compostela, said he heard the driver saying he tried to slow down but "it was too late".
Mr Iglesias said the driver, who was shocked and dazed, was repeatedly "saying he wanted to die" rather than see the damage at the scene.
In die staat kan de man beter zwijgen. Hij zal psychisch helemaal stuk zitten.
quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
Dat doe je alleen als je iets zwaar incriminerend te verbergen hebt.
Wow. Echt een pareltje hierboven.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?
Case closed. Goh wat gaat dat snel als jij rechter bent. Goed voor ons rechtssysteem. Het zal enorme kosten besparen. Want je hoeft verder geen onderzoek meer te plegen.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?
[..]
Hij is al ontslagen bij die spoorwegen, dus als hij via opdracht opzettelijk die trein heeft laten ontsporen hadden ze hem echt niet ontslagen.
[..]
In eerste instantie zei hij dat er een mechanisch defect was. Na onderzoek en confrontatie duikt hij het zwijgrecht in, oftewel er is geen aantoonbaar defect gevonden. Iets wat trouwens sowieso gelul is aangezien die krengen meteen in de ankers vliegen.
Altijd weer jammer, dat soort onnozelaars. Gelukkig heeft ook Spanje de rechtspraak tegenwoordig goed voorelkaar.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Case closed. Goh wat gaat dat snel als jij rechter bent. Goed voor ons rechtssysteem. Het zal enorme kosten besparen. Want je hoeft verder geen onderzoek meer te plegen.
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.quote:De ritregistratie is niet eens door experts op dit moment geheel ontrafeld.
quote:Even trollen.
De man is ontslagen, zal hij ook een gouden handdruk hebben gekregen?
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.
Begrijp me niet verkeerd. Ik schuif het niet af op het systeem. Maar ik vind persoonlijk dat bij dit soort snelheden een passend systeem nodig is als back-up. Niet alleen bij het maken van fouten door een machinist maar hij zou ook onwel kunnen worden.En als een dodeman pas na 30 seconden de zaak gaat stil zetten ben je alsnog te laat als het net zou gebeuren waar je snelheid moet verminderen. Ik weet trouwens niet hoe dit bij deze treinen zit.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.
Feit is dat er een alarm is afgegaan op het bedieningspaneel, waarop de machinist had moeten reageren met remmen.
Ook in Portugal is maar iets meer dan de helft beveiligt met de nieuwste systemen. Je moet niet vergeten dat Europese richtlijnen niet echt verplicht zijn. (Voor zover ik weet).
Maar ik mag aannemen dat ze nu wel versneld de oude gaan vervangen.
Het is te makkelijk om het af te schuiven op een systeem. Dan kunnen ze machinisten wel achterwege laten....
Maar als blijkt dat er een systeem gefaald heeft, worden de spoorwegen aangeklaagd.
Technische mankementen van de trein zelf worden ook wel opgespoord.
De rechter is in bezit van de zwarte dozen, dus het zal voor hem duidelijker zijn dan voor ons wat er exact aan de hand was.
quote:Machinist ramptrein in vrijheid gesteld
De rechter die de treinramp in Santiago de Compostela onderzoekt, heeft zondagavond de vrijlating gelast van machinist Francisco José Garzón. Dat gebeurde nadat de 52-jarige bestuurder van de trein 2 uur lang was verhoord.
De rechter heeft Garzóns paspoort ingenomen, meldt de krant El País. Hij moet zich elke week bij de rechtbank melden en mag de komende tijd geen treinen besturen.
Garzón wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag. De trein reed in de bocht op 4 kilometer van het station van Santiago de Compostela 190 kilometer per uur, hoewel daar slechts 80 kilometer is toegestaan. Het ongeluk kostte 79 mensen het leven. Van de 70 gewonden in ziekenhuizen verkeren er nog 22 in kritieke toestand.
Maandag wordt in de kathedraal van Santiago de Compostela een herdenkingsdienst voor de slachtoffers gehouden.
Bron: Telegraaf
Dus kort samen gevat in jouw mening: Als de overheid het zegt, moet jij het doen? Befehl ist befehl enzo.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Altijd weer jammer, dat soort onnozelaars. Gelukkig heeft ook Spanje de rechtspraak tegenwoordig goed voorelkaar.
[..]
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.
[..]
Ja, vind ik ook. Schijnbaar 100% van de overheden niet. Ook in Nederland is nog geen 1% beveiligd met zo'n systeem.quote:Op zondag 28 juli 2013 23:11 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik schuif het niet af op het systeem. Maar ik vind persoonlijk dat bij dit soort snelheden een passend systeem nodig is als back-up. Niet alleen bij het maken van fouten door een machinist maar hij zou ook onwel kunnen worden.En als een dodeman pas na 30 seconden de zaak gaat stil zetten ben je alsnog te laat als het net zou gebeuren waar je snelheid moet verminderen. Ik weet trouwens niet hoe dit bij deze treinen zit.
Het is van belang en zeker voor de slachtoffers en nabestaanden dat de onderste steen boven komt.
En daar is een grondig onderzoek hard voor nodig. En ik ga ervan uit dat ook dit net zoals in NL bij dit soort rampen ook in Spanje het recht zegeviert.
Trouwens in NL geven machinisten aan als seinen niet goed zichtbaar zijn etc. Dan word gelijk actie ondernomen. En worden eventueel herplaatst etc.
Nu weet ik niet of ooit de Spaanse machinisten geklaagd hebben over dit stuk. Mocht dat wel zo zijn dan vind ik het een slechte zaak als er niet geluisterd is.
Op dit soort onzin ga ik dus eventjes niet in.quote:Op maandag 29 juli 2013 03:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dus kort samen gevat in jouw mening: Als de overheid het zegt, moet jij het doen? Befehl ist befehl enzo.
Deze zogenaamde ''meester'' (ja, dat is het NS jargon voor kneuzen die net geen conducteur cq parkeerwachter kunnen worden) reed al een aardige tijd op dit traject. En heeft dus opzettelijk alle veiligheid laten varen omdat de spaanse ns dat opgedrongen heeft? Toch raar dat hij 4 jaar lang gewoon met 80 heeft gereden, om daarna ''omdat befehl'' er met 190 doorheen te schampen.
@Cherna, het enige dat de machinisten over dat stuk zeggen is dat er inderdaad nogal bruusk van 200 naar 80 moet worden gegaan.quote:De oorzaak wordt nog onderzocht. De zwarte dozen moeten helpen uitsluitsel te geven. Gisteravond moesten die nog geopend worden.De comessaris van de politie José Luis Balseiro Vigo, geciteerd door de krant El Mundo, zegt dat "alle lijnen van onderzoek open staan".
Oftewel de onderzoekers wwrken zonder voorkeurs thesis, het kan een menselijke fout zijn, een tecnische fout of een combinatie van factoren. Niets wordt uitgesloten.
bronquote:'Spaanse machinist geeft menselijke fout toe'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein heeft bekend dat het ongeluk een menselijke fout was. Dat meldt de Spaanse krant El Mundo maandag op basis van bronnen.
Francisco José Garzón (52) heeft tijdens zijn verhoor zondagavond heeft toegegeven dat hij ''onoplettend'' is geweest en niet precies wist waar hij reed.
Bij de ontsporing woensdagavond in Santiago de Compostela kwamen 79 mensen om het leven. Garzón reed ruim twee keer zo hard als toegestaan.
Hij wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden.
Ik blijf ook neutraal en dat betekent dat ik niet veiligheidssystemen vooraf de schuld ga geven. En niet vooraf de regering de schuld ga geven.quote:Op maandag 29 juli 2013 12:30 schreef Cherna het volgende:
@ Alentejana
Mensen maken fouten. Ik heb zo een idee dat jij dat niet wilt snappen. Wat meer is er nodig om te remmen. Tja niet meer dan een remkraan bedienen. Weet jij wat er zich afspeelde? Ik blijf neutraal totdat het onderzoek is afgerond.
Ik weet niet of je het over mijn theorie hebt, wat op zich niet eens kan, want ik heb geen theorie, maar ze gaan gewoon ondezoeken waar de fouten leggen en er wordt gewoon bij ELKE verantwoordelijke verhaald.quote:In jou theorie zal je dus nooit schade kunnen verhalen aan de infra beheerder. Slecht nieuws voor slachtoffers. Goed nieuws voor de infra beheerder.
Het niet weten waar hij was is natuurlijk onzin want hij kende immers het baanvak. Daar word in feite mee bedoeld dat hij een black-out had, of was met iets anders bezig dan zijn werk, of onwel werd, ect etc. Ja dat kan in theorie. Maar internetten is streng verboden net zoals het luisteren naar muziek. En dan zou hij wel heel erg dom zijn. Want dat kun je als machinist niet verbergen. Want je bent traceerbaar aan de hand van tijdstippen wanneer je internet etc. zo ook als je prive telefoneert.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef Alentejana het volgende:
Mij intrigeert die onoplettendheid en niet weten waar hij was, want ik gooi het dan toch op internetten ofzo, wat hier door sommigen zo leuk verdedigd werd met "dat moet kunnen op je werk".
Of misschien hadden ze wel seks...![]()
En nee, dat zijn geen beschuldigingen, maar hardop denken over de reden van onoplettendheid...![]()
En ga je dan niet extra op seinen letten, als je niet exact weet waar je zit?
Hoe is dat alarm een feit? Is er bekend dat dit is afgegaan?quote:Op zondag 28 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.
Feit is dat er een alarm is afgegaan op het bedieningspaneel, waarop de machinist had moeten reageren met remmen.
...maar wel de machinist? Ik denk dat het je zou sieren een stapje terug te doen en je eigen vermeende neutrale visie eens kritisch te bestuderen.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef Alentejana het volgende:
Ik blijf ook neutraal en dat betekent dat ik niet veiligheidssystemen vooraf de schuld ga geven. En niet vooraf de regering de schuld ga geven.
Ja. Dat is een topic geleden al gemeld naar aanleiding van een vertaald stukje nieuws uit El País van een ingenieur, als ik het goed heb.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:27 schreef ijdod het volgende:
[..]
Hoe is dat alarm een feit? Is er bekend dat dit is afgegaan?
Nee, dat neem ik mensen ook niet kwalijk. Daarom probeer ik wat uitleg te geven. Althans vanuit de visie van een machinist. En dat is niet om het vak te beschermen of deze machinist, maar het is zo zoals het is. Ik kan er niets anders van maken. Zo in het nieuws eindigen en geboeid op foto in een politieauto dat wil geen enkele machinist. Een machinist voelt zich al schuldig en belabberd als hij per ongeluk een stationnement mist. Dan stap je ook niet graag uit de cabine uit schaamte. Juist omdat je foutloos je werk wilt uitvoeren en alle veiligheid vooropstelt. Het kan ook niet anders want fouten kun je zelden herstellen.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:20 schreef Alentejana het volgende:
Hij had 1 uur daarvoor overgenomen. Dan moet je nog attent zijn, lijkt mij. Echter ik ben bekend met het poldereffect, zelf eens door rood gegaan, met de fiets notabene...
Enfin, je moet ergens vanuit gaan, en als iemand 190 gaat op een stuk waar 80 mag ligt het voor de hand dat je de machinist de schuld geeft, vooral omdat niemand "technische fout" riep en hij zelf wel riep dat hij hij een fout had gemaakt...
Dat wil niet zeggen dat het allemaal zo is, maar je mening wordt zo wel makkelijk gevormd.
Als er dan een Facebook akkefietje overheen komt waaruit blijkt dat hij feitelijk niet zoveel respect heeft voor regeltjes...Dan is het oordeel makkelijk geveld.
Kun je mensen ook niet kwalijk nemen.
twitter:BreakingNews twitterde op maandag 29-07-2013 om 20:33:002 commuter trains collide in western Switzerland, Swiss Railways spokesman says; injuries reported - @cnnbrk reageer retweet
Hmm ook de wet van Murphy? Dat is wel heel erg toevallig in dit kort tijdsbestek. Eerst Parijs, dan Spanje en nu Zwitserland?quote:Op maandag 29 juli 2013 20:35 schreef sonnyspek het volgende:
Pff weer een ongeluk.twitter:BreakingNews twitterde op maandag 29-07-2013 om 20:33:002 commuter trains collide in western Switzerland, Swiss Railways spokesman says; injuries reported - @cnnbrk reageer retweet
quote:Machinist trein Spanje belde tijdens ongeluk
De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, zat op het moment van het ongeluk aan de telefoon.
Dat blijkt uit onderzoek naar de datarecorders van de trein, meldden diverse buitenlandse media.
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Waarover hij sprak, is niet bekendgemaakt. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.
Ook zou de trein met bijna 153 kilometer per uur hebben gereden vlak voordat deze ontspoorde. Kort daarvoor werd er gereden met 192 kilometer per uur, terwijl er 80 kilometer per uur is toegestaan.
Bij het treinongeluk zijn 79 doden gevallen.
De onderzoekers van de zogenaamde 'zwarte dozen' willen bepalen of het ongeluk een menselijke fout was of dat er toch iets mis was met de trein zelf.
Toegeven
De machinist, Francisco José Garzón, zou al hebben toegegeven dat hij te snel heeft gereden. Met het treintoestel waren geen problemen en er was geen technische fout, aldus Garzón.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
Bron: nu.nl
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Waarover hij sprak, is niet bekendgemaakt. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:01 schreef Ringo het volgende:
Je rijdt 190 km per uur, op een plek waar dat niet mag, en dan zit je ook nog eens te bellen. Hoeveel volautomatische alarmsystemen zijn er nodig om een mens voor zijn eigen domheid te behoeden?
Hij werd gebeld door zijn werkgever he?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:01 schreef Ringo het volgende:
Je rijdt 190 km per uur, op een plek waar dat niet mag, en dan zit je ook nog eens te bellen. Hoeveel volautomatische alarmsystemen zijn er nodig om een mens voor zijn eigen domheid te behoeden?
quote:Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Dat heeft het Hooggerechtshof van Galicië dinsdag bekendgemaakt, na het openen van de zwarte dozen van de trein.
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Hij kreeg aanwijzingen over de route naar de stad Ferrol, het eindpunt. '
'Door de inhoud van het gesprek en door achtergrondgeluiden, lijkt het erop dat de machinist iets opzocht op een kaart'', liet het Hooggerechtshof weten. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.
Ook zou de trein met bijna 153 kilometer per uur hebben gereden vlak voordat deze ontspoorde. Kort daarvoor werd er gereden met 192 kilometer per uur, terwijl er 80 kilometer per uur is toegestaan. Bij het treinongeluk zijn 79 doden gevallen.
De onderzoekers van de zogenaamde 'zwarte dozen' willen bepalen of het ongeluk een menselijke fout was of dat er toch iets mis was met de trein zelf.
Toegeven
De machinist, Francisco José Garzón, zou al hebben toegegeven dat hij te snel heeft gereden. Met het treintoestel waren geen problemen en er was geen technische fout, aldus Garzón.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
Bron: nu.nl
quote:'Spaanse machinist geeft menselijke fout toe'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein heeft bekend dat het ongeluk een menselijke fout was.
Dat meldt de Spaanse krant El Mundo maandag op basis van bronnen.
Francisco José Garzón (52) heeft tijdens zijn verhoor zondagavond toegegeven dat hij ''onoplettend'' is geweest en niet precies wist waar hij reed. De machinist zou hebben gezegd dat er geen sprake was van een technische fout of problemen met het treintoestel.
Bij de ontsporing woensdagavond in Santiago de Compostela kwamen 79 mensen om het leven. Garzón reed ruim twee keer zo hard als toegestaan.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
De zwarte dozen uit de ramptrein worden dinsdag opengemaakt. Dat schrijft de krant El País. De dozen worden geopend bij justitie, onder toezicht van een technisch specialist. Hoe lang het duurt om de informatie uit de zwarte dozen te analyseren, is niet bekend.
Bron: nu.nl
Ja, en? Het lijkt me dat je een telefoon best kunt laten rinkelen als je met 190 een tunnel inrijdt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij werd gebeld door zijn werkgever he?
Ja, het rare is dus dat hij sprak met de Spaanse NS (zijn werkgever) en niet met de Spaanse Prorail (Adif). Of ze hebben het daar anders geregeld natuurlijk, maar is de treinverkeersleiding in NL niet in handen van Prorail?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef Cherna het volgende:
Tja lullig.
Ik weet niet hoe het in Spanje zit maar in NL mag je onder de 40km/u geen enkel communicatie middel gebruiken. Tenzij je stil gaat staan.
Op de vrije baan dus wel(persoonlijk als ik een aantal blokken kan overzien en geen geel nader of gevaarpunt nader), zolang je maar niet privé zaken afhandelt. Het kan namelijk zijn dat een treindienstleider je belt via de telerail of bijsturing via de handy. Het is dan aan jou of je stopt/en of een remming inzet of niet. Maar bij een lang gesprek met de treindienstleider laat een goede TRDL je eerst voor een rood sein stoppen alvorens hij je belt en je met allerlei opdrachten gaat opzadelen en die op papier(aanwijzingen) moet gaan noteren. Trouwens er zijn opdrachten bij die je pas mag aannemen als je stil staat. Maar daar val ik jullie niet mee lastig.
Het is een valkuil waardoor een machinist afgeleid kan worden.
Onduidelijk is nog door wie hij gebeld werd. Sommige stukken zeggen de infra beheerder(TRDL) en andere zeggen Renfe(vervoerder). Mij lijkt eerder de infra beheerder omdat het over de route gaat en aanwijzingen kreeg. Maar dat is nog niet geheel helder.
Het onderzoek loopt nog.
Treindienstleiding, en ja die vallen onder prorail, en zij gaan over de seinen, wissels, tijdelijke begrenzingen van snelheden en eventuele opdrachten(aanwijzigingen etc), spoorwijzigingen etc etc.. Bijvoorbeeld een machinist (die de trein voor mij rijd) en iets opmerkt en dit meld aan de TRDL, dan belt de TRDL mij op om daar bijvoorbeeld rustig te rijden middels een aanwijzing waar mijn voorganger iets verdachts had waargenomen. Mocht het zo zijn dat de machinist voor mij het totaal niet vertrouwd dan kan hij een alarmoproep plaatsen of via overig verkeer een oproep plaatsen. Maar dat is afhankelijk van de situatie en inschatting van de machinist. De TRDL kan trouwens ook een alarmoproep plaatsen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, het rare is dus dat hij sprak met de Spaanse NS (zijn werkgever) en niet met de Spaanse Prorail. Of ze hebben het daar anders geregeld natuurlijk, maar is de treinverkeersleiding in NL niet in handen van Prorail?
Dus als Renfe hem gebeld heeft zal het logischerwijs niet over iets op het traject zijn gegaan hoewel dat eerder gemeld is. Wat kan het dan zijn (ik ben geen machinist)?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Treindienstleiding en ja die vallen onder prorail, en zij gaan over de seinen, wissels, tijdelijke begrenzingen van snelheden en eventuele opdrachten(aanwijzigingen etc) etc etc. Bijvoorbeeld een machinist (die de trein voor mij rijd) iets opmerkt en dit meld aan de TRDL, dan belt bijvoorbeeld de TRDL mij op om daar bijvoorbeeld rustig te rijden middels een aanwijzing omdat de trein voor mij daar iets verdachts had gezien. Mocht het zo zijn dat de machinist voor mij het totaal niet vertrouwd dan kan hij een alarmoproep plaatsen of via overig verkeer een oproep plaatsen. Maar dat is afhankelijk van de situatie en inschatting van de machinist. De TRDL kan trouwens ook een alarmoproep plaatsen.
Het zal in Spanje niet veel anders zijn lijkt mij.
Bijsturing zoals men het in NL noemt valt onder NS. Zij regelen het personeel, materieel, ec etc.
Als bijsturing mij zou bellen kan dat zijn omdat mijn dienstinhoud gaat wijzigen. Dit omdat er ergens anders een stremming is en ik daardoor een andere trein moet gaan rijden dan gepland. Of als ik meld dat we te weinig materieel hebben omdat het drukker is geworden dan gepland gaan zij uitzoeken of het mogelijk is er nog een stel bij te plaatsen. Als dat in voorraad is(ze zullen echt hun uiterste best doen). Treinen hebben nu eenmaal een omloop vanwege onderhoud en of 24 uurs controle etc etc.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus als Renfe hem gebeld heeft zal het logischerwijs niet over iets op het traject zijn gegaan hoewel dat eerder gemeld is. Wat kan het dan zijn (ik ben geen machinist)?
Of ze bedoelen toch Adif en is een fout gemaakt in/richting media? Wat denk jij?
Dat snap ik, en ik weet er vrij weinig van, dus dank!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als bijsturing mij zou bellen kan dat zijn omdat mijn dienstinhoud gaat wijzigen. Dit omdat er ergens anders een stremming is en ik daardoor een andere trein moet gaan rijden dan gepland. Of als ik meld dat we te weinig materieel hebben omdat het drukker is geworden dan gepland gaan zij uitzoeken of het mogelijk is er nog een stel bij te plaatsen. Als dat in voorraad is(ze zullen echt hun uiterste best doen). Treinen hebben nu eenmaal een omloop vanwege onderhoud en of 24 uurs controle etc etc.
Een spoorbedrijf is een complex gebeuren.
Nou ik weet het niet. En het kan zijn dat we het nooit te weten zullen komen wat er nou precies is gebeurd. Mogelijk achter een aantal jaren als de lucht geklaard is.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
Of ze bedoelen toch Adif en is een fout gemaakt in/richting media? Wat denk jij?
Ik snap dat het over Nederland gaat, maar een beter beginnersbasiskennis is wel handigquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:08 schreef Cherna het volgende:
Normaal bel je bijsturing met de handy terwijl je de TRDL met de telerail belt. En de gesprekken via de telerail staan op band. Dus de zwarte doos zoals ze het noemen. Nu weet ik niet of de treindienstleiding in Spanje onder Renfe valt. Want dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Veiligheidsgesprekken staan op band. Als ik bijsturing zou bellen via de handy zullen ze wel via de provider het nummer kunnen achter halen met wie ik belde op het tijdstip van de ramp. Gesprekken met bijsturing staan niet op band of in de zwarte doos vermeld. Het zijn immers geen veiligheidsgesprekken. Maar dat is in Nederland. Als ik het fout heb dat ook de gesprekken met bijsturing worden opgenomen als ik met de handy bel hoop ik dat zich hier nog een machinist meld.
Leuk dat je er iets van opsteekt. Ik schrijf zowat nooit in het PTA onderdeel. En ook schrijf ik zelden iets over het spoor in deze vorm zoals in deze thread. In mijn vrije tijd heb ik niets met treinen maar schakel ik af(behalve fok sleept me wel eens mee), ondanks dat ik het een prachtig beroep vind met al zijn voor en tegens. Maar in dit specifieke geval ben ik ver gegaan. Dit omdat in veel journaille de man als een maniak werd omschreven(mede door facebook). Dan vond ik het wel zo netjes om toch iets meer prijs te geven over een spoorbedrijf en het werk en beleving van een machinist.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap dat het over Nederlands gaat, maar een beter beginnersbasiskennis is wel handig
Ik heb het over mij he, niet over jou
Ik stel het op prijsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Leuk dat je er iets van opsteekt. Ik schrijf zowat nooit in het PTA onderdeel. En ook schrijf ik zelden iets over het spoor in deze vorm zoals in deze thread. In mijn vrije tijd heb ik niets met treinen maar schakel ik af(behalve fok sleept me wel eens mee), ondanks dat ik het een prachtig beroep vind met al zijn voor en tegens. Maar in dit specifieke geval ben ik ver gegaan. Dit omdat in veel journaille de man als een maniak werd omschreven(mede door facebook). Dan vond ik het wel zo netjes om toch iets meer prijs te geven over een spoorbedrijf en het werk en beleving van een machinist.
Och schrijffouten. Tja voor mijn niveau is het ook niet best. Zeg maar gerust waardeloos.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik stel het op prijsen ik kom nooit in het treinentopic in PTA
PS sorry voor de slordigheidsfouten, maar je snapt me zo ook zie ik![]()
RENFE.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef Cherna het volgende:
T
Onduidelijk is nog door wie hij gebeld werd. Sommige stukken zeggen de infra beheerder(TRDL) en andere zeggen Renfe(vervoerder). Mij lijkt eerder de infra beheerder omdat het over de route gaat en aanwijzingen kreeg. Maar dat is nog niet geheel helder.
Het onderzoek loopt nog.
En het kan natuurlijk zijn dat hij eerst had gebeld met een vraag en dat ze daarop hebben teruggebeld ofzo...misschien door iemand die niet wist welke machinist er aan het werk was? Ze zijn met zijn tweeen.quote:...que el maquinista estaba hablando por teléfono con personal de Renfe, que parece ser un controlador, en el momento del siniestro.
Jazeker, heel graag lees ik datquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:00 schreef Alentejana het volgende:
Is er nog interesse in wat er gezegd is door de machinist in het verhoor, want dat is gepubliceerd.
quote:Aan het begin van het verhoor, geeft de bestuurder aan geen alcohol gedronken te hebben voordat hij achter het stuur van de Alvia was gestapt op de dag van het ernstigste terinongeluk van de afgelopen 40 jaar. "Slechts koffie". Die "te slap" werd bevonden. Hij gaf aan dat hij om 20.00 aan boord van de trein in Ourense om een collega te vervangen en dat het konvooi zo´n "een of twee minuten vertraging had." Dat hij niet bewust was dat een sanctie is opgelegd aan andere bestuurders voor de vertraging. En in de cabine, zoals gebruikelijk, had zijn Ipad met de orderportefeuille " met download van een pagina van Renfe" en de route. Ook aan boord het papieren document, zoals regelgeving verplicht, maar hij legt uit dat hij verkiest om het te zien op het kleine scherm "met het vergrootglas dat de kaart kan vergroten". De officier van justitie vroeg of het elektronische apparaat dat wordt gebruikt om Facebook of e-mail checken. "Als ik aan het werk gaan en kreeg de Ipad, gebruik ik het voor werk en ik ga niet naar die pagina."
Wat volgt is de letterlijke transcript.
Offcier van justitie. Wat dacht je vóór het ingaan van de tweede tunnel [de laatste bocht voor de noodlottige]?
Garzón. Garzón. Ik weet niet, als ik dat deed ... de plaag die ik zal dragen voor het leven is enorm.
OvJ. We doen allemaal ons werk, de politie en de rest om uit te zoeken wat er in je hoofd om ging. Ik vraag je om je in te spannen.
G. Edelachtbare, ik zeg eerlijk dat ik het niet, ik ben niet gek genoeg om niet te remmen.
OvJ. De andere keren heb je in de laatste twee tunnels wel afgeremd…
G. Het is de enige keer dat het met mij gebeurd, helaas.
OvJ. Hebt u de rem op een gegeven moment geactiveerd?
G. .Man, maar het was nu onvermijdelijk.
OvJ. Wat voor soort remmen werden geactiveerd?
G. De band ect. Alles.
OvJ. Heb je op een moment je voet van de dodemanspedaal gehaald?
G. Geen idee, de dodemanspedaal is traag en we hebben geleerd om die met intervallen van 7 seconden te bedienen .
OvJ. Wanneer merkte je dat de trein verloor?
G. In de bocht zag ik dat hij het niet ging halen, dat hij het niet gingen halen.
OvJ. Heeft u het remsysteem in werking gezet bij het ingaan van de tunnel?
G. Voordat ik de terin verloor nam ik alles op, en zag ik dat het niet is gebeurd.
OvJ. Heeft u de vídeo van het ongeluk gezien?
G. Nee ik had geen toegang tot krant, rádio of TV..
OvJ. Beter zo.
quote:De vragen van het openbaar ministerie gaan door. En gaan over veiligheidskwesties en de remsystemen.
OvJ. Was er iets aan de remmen het spoor of het voertuig dat het rijgedrag beinvloedde?
Garzón. Nee, nee, nee.
OvJ. Elk aspect van de toestand van het spoor, de lay-out of de toestand van de machine of ASFA of ERTMS-systemen ...(*ik weet dat die in het nederlands anders heten, maar niet hoe, ze zijn wel beide genoemd*)...
G. Het komt allemaal neer op dat ik zou moeten weten dat op dat moment die snelheid moet hebben[80km per uur], meer niet.
Terwijl de ondervraging plaatsvindt, zijn de zwarte dozen nog ongeopend bij de politie. Maar er wordt door inspecteurs al rekening gehoudne met het feit dat een telefoontje een rol speelt.
De officier van Justitie vraagt of hij “gedurende het traject een gesprek met de control toren heeft gevoerd. Waarop de aangeklaagde antwoord: “nee, niet dat ik weet”.
Daarvoor had de rechter hem op zijn rechten gewezen: ". Om te zwijgen, niet tegen zichzelf te getuigen..." En de hulp van de raadsman, een advocaat van Renfe.
De machinist knikt en gaat voor het beantwoorden van een hele lijst met vragen. Hij onwijkt er niet een, en alleen van tijd tot tijd vraagt hij om opheldering. De instructeur is ook gericht zijn fatale bocht twijfels, verwarring en het remmen. De machinist legt uit dat hij elke dag 4 km voor de tunnels remt, in tegenstelling tot wat we deden afgelopen 24 juli met op de dag van de ontsporing. "Gewoonlijk doe ik dat, remmen gaat zo vloeiender en ik hoef bijna niet de band te gebruiken, het gaat met de elektrische rem."
Rechter. Weet u hoe snel u ging dien het ongeluk plaastvond?
Garzón. Toen hij insloeg, ging ik tussen de 180 en 190, ik had nergens tijd voor.
R. Waarom ging u niet langzamer?
G. Ik heb er geen verkaring voor, ik begrijp het niet, hoe ik het niet zag.
R. een ding is het als het een moment is, maar u reed al 4 kilometer veel harder dan u hoorde te doen.
G. 4 kilometer met 200 km per uur is zo voorbij.
R. Bij het ingaan van de tunnels heeft u het niet beseft en heeft u niet geremd.
G. Toen ik het besefte, het is dat er meer tunnels zijn, ik ga ben kalm, maar nee, nee, nee....
Ze hebben ook nog tijd om in te gaan op de informatie gebaseerd op een foto die in maart 2012 in zijn persoonlijke profiel Facebook te zien was waarop hij over het gaan van 200 km per uur pochte, en grappen maakte over de Guardia Civil radars. Garzon zei dat hij het niet was die de locomotief bestuurde. Hij betoogde dat de snapshot overeenkomt met praktijken gehouden in Medina del Campo om de toestand van de wegen en kruisingen alvorens aan nieuwe machines te beginnen. "De collega reed en ik maakte de typische collega foto en die ging rond. Ik was in de cabine omdat ik was gemachtigd door een aantal collega’s om kijken hoe we moeten wisselen. Hoe dan ook, wij moeten leren."
Met de vragen van de andere partijen, Renfe en verzekeringsmaatschappijen, eindigt de verklaring. Niemand vraagt gevangenis. Er is geen risico voor vlucht of vernietiging van bewijs. Maar aanklager Antonio Roma beschuldigt hem van 79 dood door schuld en diverse misdaden van letsel. Francisco Jose Garzón schudt zijn hoofd. De rechter schrijft het vonnis zelf: hij moet zijn paspoort, rijbewijs over geven en akkoord gaan met de rechter om wekelijks te verschijnen.
Een politie-auto verplaatst hem naar een geheime locatie die zijn collega-bestuurders hebben geďmproviseerd om hem van de wereld te isoleren.
Misschien omdat hij dat gewoon echt niet meer weet. Hij zat ook in die trein die met 150 tegen de wand knalde, denk niet dat hij er zonder hersenschudding vanaf is gekomen...quote:Op woensdag 31 juli 2013 19:13 schreef Loekie1 het volgende:
Het lijkt me een geval van vroege dementie. Hij weet toch dat er een zwarte doos is? Waarom dan ontkennen dat je zat te bellen?
Maar daarin tegen vind ik dat de Spaanse NS wel gelijk ene grote mond op zetten dat hij roekeloos gereden had en maar het gevang in moest terwijl hun ook van dat telefoontje wisten ....quote:Op woensdag 31 juli 2013 20:40 schreef MicDis het volgende:
[..]
Misschien omdat hij dat gewoon echt niet meer weet. Hij zat ook in die trein die met 150 tegen de wand knalde, denk niet dat hij er zonder hersenschudding vanaf is gekomen...
(Hij belde met de spaanse NS en heeft dus geen rede om te ontkennen dat hij aan het bellen was...)
Dat kun je toch zelf bedenken.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 08:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom er uberhaupt nog machinisten nodig zijn? Over een aantal jaar rijden er zelfrijdende auto's rond op de wegen, en treinen hebben nog steeds een bestuurder terwijl dat ding notabene op altijd hetzelfde trajact rijdt. Kan volgens mij prima volautomatisch.
quote:Op donderdag 1 augustus 2013 17:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat kun je toch zelf bedenken.
Wie remt de trein als het glad is
Het is prima te detecteren of rails glad is of niet. De rails zitten tegenwoordig al vol met sensoren.
wat doe je bij brand,
Hoe denk je dat een machinist weet dat er brand is? Dat heeft het rookalarm dan al opgepikt en aan de machinist laten weten. Dus dan kan de trein zelf ook stoppen.
wat als iemand onwel word in de trein.
Wat doet een machinist in deze gevallen? Niks. Daar heb je conducteurs enzo voor. Sterker nog, als een machinist niet op het spoor hoeft te letten zou hij deze mensen kunnen helpen.
wat doe je als overwegen in de storing liggen, seinen in de storing vallen.
Kan allemaal automatisch.
Wie meld onregelmatigheden langs de sporen. Wie neemt remproeven en los storingen in het veld op zoals vaste remmen of afsluiten van deuren incluis controle.
Let wel je praat over trajecten die in de groene weide lopen. Niet een klein stukje van 25 km op enkelspoor met alleen een inrijsein en uitrijsein. Wie combineert treinen en splits deze.
Goed punt, maar diegene die dit in de gaten houdt hoeft dus niet de trein te besturen.
Och er zijn nog zat voorbeelden om te zeggen dat een machinist nog nodig is.
Wellicht, maar de vraag is of machinist nog wel de trein hoeft te besturen. In japan rijden metro's en korte treinen ook automatisch.
Als die niet meer nodig zou(en dat maken wij niet meer mee) zal ook een chirurg,leraar niet meer nodig zijn en een piloot ook niet. En dan loopt ook Robocop rond.
Zowel piloten als chirurgen worden nu al bij gestaan door systemen (automatische piloot bijvoorbeeld, en je hebt al operatie robots). Kijk naar drones, die autonoom kunnen landen, vliegen en opstijgen.
Niet gek na zo een ramp dat je niet meer helder van geest bent.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 08:03 schreef Loekie1 het volgende:
Gisteren werd bekend gemaakt dat de machinist op het moment van het ongeluk aan het bellen was met een collega over de route. Tijdens het verhoor zei de Spanjaard dat hij het 'zich niet meer kon herinneren'.
Telefoontje
Volgens de Spaanse media is de oproep afkomstig van de conducteur: die heeft geen toegang tot de bestuurderscabine en kan enkel telefonisch contact opnemen. Enkele seconden voor de ontsporing had bestuurder Francisco José Garzón naar eigen zeggen het gesprek beëindigd.
Tijdens de ondervraging met de onderzoeksrechter gaf Garzón toe dat hij afgeleid was, maar hij sprak niet over het telefoongesprek. Dat kwam pas gisteren aan het licht, bij de analyse van de zwarte doos van de trein. De bestuurder wordt 79 keer beschuldigd van doodslag door onvoorzichtigheid.
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)teur-ramptrein.dhtml
Telefoontje kwam vanuit de trein, dus niet van buiten. Eerst wil hij niks zeggen, en dan herinnert hij zich niks meer. Ik denk dat hij gaatjes in zijn grijze massa heeft.
Hoe wil je dat detecteren? Wat denk je dat dit kost? Door het gehele land. Want gladheid kan plots overal opduiken.quote:
quote:Machinist ramptrein negeerde waarschuwingen
Dat melden onderzoekers van de Spaanse rechtbank. Het laatste signaal klonk toen de trein nog 250 meter verwijderd was van de bocht waarin het ongeluk gebeurde. Dat blijkt uit informatie uit de zwarte doos van het voertuig.
De 52-jarige machinist trok enkele seconden later aan de noodrem, maar dat was al te laat. Door de crash vonden 79 mensen de dood, 95 mensen raakten gewond.
Bron: Telegraaf
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)ometer-per-uur.dhtmlquote:Spaanse trein ontspoorde met 179 kilometer per uur
2-8-13 - 14:46 bron: AFP
De Spaanse hogesnelheidstrein die vorige week ontspoorde bij Santiago de Compostella reed op het moment van de ramp 179 kilometer per uur. Vier seconden later was de snelheid van de trein teruggelopen tot 153 kilometer per uur, maar toen was de trein al van het spoor af. Dat blijkt uit gegevens die onderzoekers uit de zwarte dozen hebben weten te halen. Bij de treinramp kwamen 79 mensen om het leven.
Dat meldt persbureau AFP.
Francisco José Garzon, de 52-jarige machinist die achter het stuur van de vorige week in Spanje verongelukte trein zat, wist de seconden voor de crash niet waar hij aan dacht. Dat blijkt uit het transcript van het verhoor, dat gisteren op de website van de Spaanse krant El País is gepubliceerd. Uit de gegevens van de zwarte doos blijkt dat de machinist elf seconden voor de crash stopte met praten. Volgens de politie kwam de telefoonoproep die de machinist afgeleid zou hebben, van binnen de trein.
Garzon wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzon voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
quote:Spanje onderzoekt spoorveiligheid na crash
Spanje onderzoekt de veiligheid van zijn spoorwegsystemen naar aanleiding van de treinramp bij Santiago de Compostella vorige maand, waarbij 79 mensen om het leven kwamen. Dat heeft minister van Transport Ana Pastor vrijdag laten weten.
Het ongeluk lijkt te wijten aan menselijke fouten en een te hoge snelheid, maar kort na de crash doemden er ook vragen op over het veiligheidssysteem van het hogesnelheidsnetwerk.
Pastor heeft een parlementscommissie laten weten dat speciale onderzoekers de Spaanse sporen minutieus gaan controleren. "We beoordelen alle protocollen en systemen, de maximumsnelheden...alles.''
De Spaanse spoorwegen bestaan uit zowel hogesnelheidslijnen met moderne veiligheidsmechanismen als convensioneel spoor met oudere beveiliging met bijvoorbeeld minder automatische remsignalering. Sommige hogesnelheidstreinen rijden op beide sporen, waarbij machinisten steeds met een ander systeem moeten werken.
Als in Nederland een machinist snelheid moet minderen, maar reageert daar niet op, dan grijpt ATB-ng in. Alleen als een trein zachter rijdt dan 40 kilometer per uur, wordt er niet ingegrepen.
leuk dat ze daar nu pas mee komen ...quote:
quote:Ook spoorbeheerder nu verdachte treinramp Spanje
De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen.
Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan. Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld.
Medeschuldig
Onderzoeksrechter Alaez heeft spoorbeheerder Adif dinsdag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het tracé waar de treinramp plaatsgreep. Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat snelheidsduivel Garzon Amo het meest te verwijten valt.
Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen 'was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen', zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela van de rails en sloeg te pletter tegen de muur die het spoor omzoomde.
De trein reed vlak 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. Op de vraag waarom hij niet op tijd afremde bleef de bestuurder het antwoord schuldig.
Bron: AD
Goed om te lezen dat er nog steeds een grondig onderzoek loopt.quote:
Dit kan beter in een apart topic.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:10 schreef remcoP het volgende:
Weer een treinongeluk is Spanje
http://www.treinreiziger.(...)luk_barcelona-145618
Zo zwaar is het toch niet, bovendien word ook hier de schuld weer op de beveiliging gelegd.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:16 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit kan beter in een apart topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |