abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:58:40 #151
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129526681
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:

Of ze bedoelen toch Adif en is een fout gemaakt in/richting media? Wat denk jij?
Nou ik weet het niet. En het kan zijn dat we het nooit te weten zullen komen wat er nou precies is gebeurd. Mogelijk achter een aantal jaren als de lucht geklaard is.

De berichtgeving is te onduidelijk om een conclusie te trekken op dat gebied. Maar de stukjes die ik geschreven heb, hebben betrekking op het NL spoor. Ik neem aan dat het niet veel anders zal zijn in Spanje.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:08:12 #152
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129527169
Normaal bel je bijsturing met de handy terwijl je de TRDL met de telerail belt. En de gesprekken via de telerail staan op band. Dus de zwarte doos zoals ze het noemen. Nu weet ik niet of de treindienstleiding in Spanje onder Renfe valt. Want dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Veiligheidsgesprekken staan op band. Als ik bijsturing zou bellen via de handy zullen ze wel via de provider het nummer kunnen achterhalen met wie ik belde op het tijdstip van de ramp. Gesprekken met bijsturing staan niet op band of in de zwarte doos vermeld. Het zijn immers geen veiligheidsgesprekken. Maar dat is in Nederland. Als ik het fout heb dat ook de gesprekken met bijsturing worden opgenomen als ik met de handy bel hoop ik dat zich hier nog een machinist meld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 30-07-2013 23:13:52 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:13:42 #153
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129527394
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:08 schreef Cherna het volgende:
Normaal bel je bijsturing met de handy terwijl je de TRDL met de telerail belt. En de gesprekken via de telerail staan op band. Dus de zwarte doos zoals ze het noemen. Nu weet ik niet of de treindienstleiding in Spanje onder Renfe valt. Want dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Veiligheidsgesprekken staan op band. Als ik bijsturing zou bellen via de handy zullen ze wel via de provider het nummer kunnen achter halen met wie ik belde op het tijdstip van de ramp. Gesprekken met bijsturing staan niet op band of in de zwarte doos vermeld. Het zijn immers geen veiligheidsgesprekken. Maar dat is in Nederland. Als ik het fout heb dat ook de gesprekken met bijsturing worden opgenomen als ik met de handy bel hoop ik dat zich hier nog een machinist meld.
Ik snap dat het over Nederland gaat, maar een beter beginnersbasiskennis is wel handig ;)

Ik heb het over mij he, niet over jou

[ Bericht 1% gewijzigd door Whiskers2009 op 30-07-2013 23:40:02 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:37:45 #154
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129528446
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik snap dat het over Nederlands gaat, maar een beter beginnersbasiskennis is wel handig ;)

Ik heb het over mij he, niet over jou
Leuk dat je er iets van opsteekt. Ik schrijf zowat nooit in het PTA onderdeel. En ook schrijf ik zelden iets over het spoor in deze vorm zoals in deze thread. In mijn vrije tijd heb ik niets met treinen maar schakel ik af(behalve fok sleept me wel eens mee), ondanks dat ik het een prachtig beroep vind met al zijn voor en tegens. Maar in dit specifieke geval ben ik ver gegaan. Dit omdat in veel journaille de man als een maniak werd omschreven(mede door facebook). Dan vond ik het wel zo netjes om toch iets meer prijs te geven over een spoorbedrijf en het werk en beleving van een machinist.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:41:43 #155
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129528607
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:37 schreef Cherna het volgende:

[..]

Leuk dat je er iets van opsteekt. Ik schrijf zowat nooit in het PTA onderdeel. En ook schrijf ik zelden iets over het spoor in deze vorm zoals in deze thread. In mijn vrije tijd heb ik niets met treinen maar schakel ik af(behalve fok sleept me wel eens mee), ondanks dat ik het een prachtig beroep vind met al zijn voor en tegens. Maar in dit specifieke geval ben ik ver gegaan. Dit omdat in veel journaille de man als een maniak werd omschreven(mede door facebook). Dan vond ik het wel zo netjes om toch iets meer prijs te geven over een spoorbedrijf en het werk en beleving van een machinist.
Ik stel het op prijs ^O^ en ik kom nooit in het treinentopic in PTA

PS sorry voor de slordigheidsfouten, maar je snapt me zo ook zie ik ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:46:16 #156
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129528778
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik stel het op prijs ^O^ en ik kom nooit in het treinentopic in PTA

PS sorry voor de slordigheidsfouten, maar je snapt me zo ook zie ik ;)
Och schrijffouten. Tja voor mijn niveau is het ook niet best. Zeg maar gerust waardeloos.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_129535070
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef Cherna het volgende:
T
Onduidelijk is nog door wie hij gebeld werd. Sommige stukken zeggen de infra beheerder(TRDL) en andere zeggen Renfe(vervoerder). Mij lijkt eerder de infra beheerder omdat het over de route gaat en aanwijzingen kreeg. Maar dat is nog niet geheel helder.
Het onderzoek loopt nog.
RENFE.
quote:
...que el maquinista estaba hablando por teléfono con personal de Renfe, que parece ser un controlador, en el momento del siniestro.
En het kan natuurlijk zijn dat hij eerst had gebeld met een vraag en dat ze daarop hebben teruggebeld ofzo...misschien door iemand die niet wist welke machinist er aan het werk was? Ze zijn met zijn tweeen.
En de machinist had ook nog eens de ander het gesprek kunnen laten voeren, niet waar?

Het is ook een fout om een telefoontje aan te nemen....maar ja, als het naar je beroepstelefoon gaat... wat als het heel belangrijk is?

[ Bericht 26% gewijzigd door Alentejana op 31-07-2013 09:56:15 ]
pi_129535483
Is er nog interesse in wat er gezegd is door de machinist in het verhoor, want dat is gepubliceerd.
  woensdag 31 juli 2013 @ 13:43:36 #159
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129542131
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:00 schreef Alentejana het volgende:
Is er nog interesse in wat er gezegd is door de machinist in het verhoor, want dat is gepubliceerd.
Jazeker, heel graag lees ik dat
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_129543376
Moet wel vertalen dan, duurt even.
pi_129545076
Deel 1.

quote:
Aan het begin van het verhoor, geeft de bestuurder aan geen alcohol gedronken te hebben voordat hij achter het stuur van de Alvia was gestapt op de dag van het ernstigste terinongeluk van de afgelopen 40 jaar. "Slechts koffie". Die "te slap" werd bevonden. Hij gaf aan dat hij om 20.00 aan boord van de trein in Ourense om een collega te vervangen en dat het konvooi zo´n "een of twee minuten vertraging had." Dat hij niet bewust was dat een sanctie is opgelegd aan andere bestuurders voor de vertraging. En in de cabine, zoals gebruikelijk, had zijn Ipad met de orderportefeuille " met download van een pagina van Renfe" en de route. Ook aan boord het papieren document, zoals regelgeving verplicht, maar hij legt uit dat hij verkiest om het te zien op het kleine scherm "met het vergrootglas dat de kaart kan vergroten". De officier van justitie vroeg of het elektronische apparaat dat wordt gebruikt om Facebook of e-mail checken. "Als ik aan het werk gaan en kreeg de Ipad, gebruik ik het voor werk en ik ga niet naar die pagina."
Wat volgt is de letterlijke transcript.
Offcier van justitie. Wat dacht je vóór het ingaan van de tweede tunnel [de laatste bocht voor de noodlottige]?
Garzón. Garzón. Ik weet niet, als ik dat deed ... de plaag die ik zal dragen voor het leven is enorm.
OvJ. We doen allemaal ons werk, de politie en de rest om uit te zoeken wat er in je hoofd om ging. Ik vraag je om je in te spannen.
G. Edelachtbare, ik zeg eerlijk dat ik het niet, ik ben niet gek genoeg om niet te remmen.
OvJ. De andere keren heb je in de laatste twee tunnels wel afgeremd…
G. Het is de enige keer dat het met mij gebeurd, helaas.
OvJ. Hebt u de rem op een gegeven moment geactiveerd?
G. .Man, maar het was nu onvermijdelijk.
OvJ. Wat voor soort remmen werden geactiveerd?
G. De band ect. Alles.
OvJ. Heb je op een moment je voet van de dodemanspedaal gehaald?
G. Geen idee, de dodemanspedaal is traag en we hebben geleerd om die met intervallen van 7 seconden te bedienen .
OvJ. Wanneer merkte je dat de trein verloor?
G. In de bocht zag ik dat hij het niet ging halen, dat hij het niet gingen halen.
OvJ. Heeft u het remsysteem in werking gezet bij het ingaan van de tunnel?
G. Voordat ik de terin verloor nam ik alles op, en zag ik dat het niet is gebeurd.
OvJ. Heeft u de vídeo van het ongeluk gezien?
G. Nee ik had geen toegang tot krant, rádio of TV..
OvJ. Beter zo.
pi_129546802
2 (laatste9
quote:
De vragen van het openbaar ministerie gaan door. En gaan over veiligheidskwesties en de remsystemen.
OvJ. Was er iets aan de remmen het spoor of het voertuig dat het rijgedrag beinvloedde?
Garzón. Nee, nee, nee.
OvJ. Elk aspect van de toestand van het spoor, de lay-out of de toestand van de machine of ASFA of ERTMS-systemen ...(*ik weet dat die in het nederlands anders heten, maar niet hoe, ze zijn wel beide genoemd*)...
G. Het komt allemaal neer op dat ik zou moeten weten dat op dat moment die snelheid moet hebben[80km per uur], meer niet.
Terwijl de ondervraging plaatsvindt, zijn de zwarte dozen nog ongeopend bij de politie. Maar er wordt door inspecteurs al rekening gehoudne met het feit dat een telefoontje een rol speelt.
De officier van Justitie vraagt of hij “gedurende het traject een gesprek met de control toren heeft gevoerd. Waarop de aangeklaagde antwoord: “nee, niet dat ik weet”.
Daarvoor had de rechter hem op zijn rechten gewezen: ". Om te zwijgen, niet tegen zichzelf te getuigen..." En de hulp van de raadsman, een advocaat van Renfe.
De machinist knikt en gaat voor het beantwoorden van een hele lijst met vragen. Hij onwijkt er niet een, en alleen van tijd tot tijd vraagt hij om opheldering. De instructeur is ook gericht zijn fatale bocht twijfels, verwarring en het remmen. De machinist legt uit dat hij elke dag 4 km voor de tunnels remt, in tegenstelling tot wat we deden afgelopen 24 juli met op de dag van de ontsporing. "Gewoonlijk doe ik dat, remmen gaat zo vloeiender en ik hoef bijna niet de band te gebruiken, het gaat met de elektrische rem."
Rechter. Weet u hoe snel u ging dien het ongeluk plaastvond?
Garzón. Toen hij insloeg, ging ik tussen de 180 en 190, ik had nergens tijd voor.
R. Waarom ging u niet langzamer?
G. Ik heb er geen verkaring voor, ik begrijp het niet, hoe ik het niet zag.
R. een ding is het als het een moment is, maar u reed al 4 kilometer veel harder dan u hoorde te doen.
G. 4 kilometer met 200 km per uur is zo voorbij.
R. Bij het ingaan van de tunnels heeft u het niet beseft en heeft u niet geremd.
G. Toen ik het besefte, het is dat er meer tunnels zijn, ik ga ben kalm, maar nee, nee, nee....
Ze hebben ook nog tijd om in te gaan op de informatie gebaseerd op een foto die in maart 2012 in zijn persoonlijke profiel Facebook te zien was waarop hij over het gaan van 200 km per uur pochte, en grappen maakte over de Guardia Civil radars. Garzon zei dat hij het niet was die de locomotief bestuurde. Hij betoogde dat de snapshot overeenkomt met praktijken gehouden in Medina del Campo om de toestand van de wegen en kruisingen alvorens aan nieuwe machines te beginnen. "De collega reed en ik maakte de typische collega foto en die ging rond. Ik was in de cabine omdat ik was gemachtigd door een aantal collega’s om kijken hoe we moeten wisselen. Hoe dan ook, wij moeten leren."
Met de vragen van de andere partijen, Renfe en verzekeringsmaatschappijen, eindigt de verklaring. Niemand vraagt gevangenis. Er is geen risico voor vlucht of vernietiging van bewijs. Maar aanklager Antonio Roma beschuldigt hem van 79 dood door schuld en diverse misdaden van letsel. Francisco Jose Garzón schudt zijn hoofd. De rechter schrijft het vonnis zelf: hij moet zijn paspoort, rijbewijs over geven en akkoord gaan met de rechter om wekelijks te verschijnen.
Een politie-auto verplaatst hem naar een geheime locatie die zijn collega-bestuurders hebben geïmproviseerd om hem van de wereld te isoleren.
pi_129552924
Het lijkt me een geval van vroege dementie. Hij weet toch dat er een zwarte doos is? Waarom dan ontkennen dat je zat te bellen?
pi_129553139
Bedankt voor het vertalen, Alentejana!
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:04:57 #165
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129554529
Dank Alentejana :* ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_129555935
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:13 schreef Loekie1 het volgende:
Het lijkt me een geval van vroege dementie. Hij weet toch dat er een zwarte doos is? Waarom dan ontkennen dat je zat te bellen?
Misschien omdat hij dat gewoon echt niet meer weet. Hij zat ook in die trein die met 150 tegen de wand knalde, denk niet dat hij er zonder hersenschudding vanaf is gekomen...

(Hij belde met de spaanse NS en heeft dus geen rede om te ontkennen dat hij aan het bellen was...)
pi_129557355
Hij ontkent ook niet stellig, he.
pi_129557454
Nog 66 personen in het ziekenhuis 15 kritiek.
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:14:06 #169
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_129557678
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:40 schreef MicDis het volgende:

[..]

Misschien omdat hij dat gewoon echt niet meer weet. Hij zat ook in die trein die met 150 tegen de wand knalde, denk niet dat hij er zonder hersenschudding vanaf is gekomen...

(Hij belde met de spaanse NS en heeft dus geen rede om te ontkennen dat hij aan het bellen was...)
Maar daarin tegen vind ik dat de Spaanse NS wel gelijk ene grote mond op zetten dat hij roekeloos gereden had en maar het gevang in moest terwijl hun ook van dat telefoontje wisten ....
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_129558223
Em, en hij kan niet telefoneren met minder snelheid ofzo?
Hij kan niet zeggen "bel straks even terug?"

Er is geen grote mond opgezet. Er is een belangrijk feit naar buiten gebracht dat gewoon klopte.
Het is heus niet zo dat als hij niet gebeld had, er niks was gebeurd. Hij had voor de laatste 4 tunnels al moeten remmen, heeft hij niet gedaan, had na de laatste tunnel moeten remmen, heeft hij niet gedaan.

Hij heeft overigens wel direcht erna, toen hij met Madrid aan de lijn hing, behalve zijn spijtbetuigingen en schuld bekennen, gezegd dat hij zou willen dat er een sein voor die laatste tunnel was ter waarschuwig.

En dat lijkt me ook wel en goed idee op een traject met veel tunnels. Dat je dan weet dat die tunnel de laatste is...
Maar blijft dat hij langzamer de tunnels in had gemoeten.
pi_129569694
Gisteren werd bekend gemaakt dat de machinist op het moment van het ongeluk aan het bellen was met een collega over de route. Tijdens het verhoor zei de Spanjaard dat hij het 'zich niet meer kon herinneren'.

Telefoontje
Volgens de Spaanse media is de oproep afkomstig van de conducteur: die heeft geen toegang tot de bestuurderscabine en kan enkel telefonisch contact opnemen. Enkele seconden voor de ontsporing had bestuurder Francisco José Garzón naar eigen zeggen het gesprek beëindigd.

Tijdens de ondervraging met de onderzoeksrechter gaf Garzón toe dat hij afgeleid was, maar hij sprak niet over het telefoongesprek. Dat kwam pas gisteren aan het licht, bij de analyse van de zwarte doos van de trein. De bestuurder wordt 79 keer beschuldigd van doodslag door onvoorzichtigheid.

http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)teur-ramptrein.dhtml

Telefoontje kwam vanuit de trein, dus niet van buiten. Eerst wil hij niks zeggen, en dan herinnert hij zich niks meer. Ik denk dat hij gaatjes in zijn grijze massa heeft.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 08:37:39 #172
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_129570060
Kan iemand mij vertellen waarom er uberhaupt nog machinisten nodig zijn? Over een aantal jaar rijden er zelfrijdende auto's rond op de wegen, en treinen hebben nog steeds een bestuurder terwijl dat ding notabene op altijd hetzelfde trajact rijdt. Kan volgens mij prima volautomatisch.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 1 augustus 2013 @ 17:04:35 #173
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129583995
quote:
2s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 08:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom er uberhaupt nog machinisten nodig zijn? Over een aantal jaar rijden er zelfrijdende auto's rond op de wegen, en treinen hebben nog steeds een bestuurder terwijl dat ding notabene op altijd hetzelfde trajact rijdt. Kan volgens mij prima volautomatisch.
Dat kun je toch zelf bedenken.
Wie remt de trein als het glad is, wat doe je bij brand, wat als iemand onwel word in de trein. Wat doe je als de bovenleiding stuk gaat, wat doe je als overwegen in de storing liggen, seinen in de storing vallen. Wie meld onregelmatigheden langs de sporen. Wie neemt remproeven en los storingen in het veld op zoals vaste remmen of afsluiten van deuren incluis controle.
Let wel je praat over trajecten die in de groene weide lopen. Niet een klein stukje van 25 km op enkelspoor met alleen een inrijsein en uitrijsein.

Wie combineert treinen en splits deze. Och er zijn nog zat voorbeelden om te zeggen dat een machinist nog nodig is.
Als die niet meer nodig zou(en dat maken wij niet meer mee) zal ook een chirurg,leraar niet meer nodig zijn en een piloot ook niet. En dan loopt ook Robocop rond.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  donderdag 1 augustus 2013 @ 17:24:24 #174
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_129584543
quote:
12s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 17:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat kun je toch zelf bedenken.
Wie remt de trein als het glad is

Het is prima te detecteren of rails glad is of niet. De rails zitten tegenwoordig al vol met sensoren.

wat doe je bij brand,

Hoe denk je dat een machinist weet dat er brand is? Dat heeft het rookalarm dan al opgepikt en aan de machinist laten weten. Dus dan kan de trein zelf ook stoppen.

wat als iemand onwel word in de trein.

Wat doet een machinist in deze gevallen? Niks. Daar heb je conducteurs enzo voor. Sterker nog, als een machinist niet op het spoor hoeft te letten zou hij deze mensen kunnen helpen.

wat doe je als overwegen in de storing liggen, seinen in de storing vallen.

Kan allemaal automatisch.

Wie meld onregelmatigheden langs de sporen. Wie neemt remproeven en los storingen in het veld op zoals vaste remmen of afsluiten van deuren incluis controle.
Let wel je praat over trajecten die in de groene weide lopen. Niet een klein stukje van 25 km op enkelspoor met alleen een inrijsein en uitrijsein. Wie combineert treinen en splits deze.

Goed punt, maar diegene die dit in de gaten houdt hoeft dus niet de trein te besturen.

Och er zijn nog zat voorbeelden om te zeggen dat een machinist nog nodig is.

Wellicht, maar de vraag is of machinist nog wel de trein hoeft te besturen. In japan rijden metro's en korte treinen ook automatisch.

Als die niet meer nodig zou(en dat maken wij niet meer mee) zal ook een chirurg,leraar niet meer nodig zijn en een piloot ook niet. En dan loopt ook Robocop rond.

Zowel piloten als chirurgen worden nu al bij gestaan door systemen (automatische piloot bijvoorbeeld, en je hebt al operatie robots). Kijk naar drones, die autonoom kunnen landen, vliegen en opstijgen.

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 1 augustus 2013 @ 17:24:47 #175
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129584550
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 08:03 schreef Loekie1 het volgende:
Gisteren werd bekend gemaakt dat de machinist op het moment van het ongeluk aan het bellen was met een collega over de route. Tijdens het verhoor zei de Spanjaard dat hij het 'zich niet meer kon herinneren'.

Telefoontje
Volgens de Spaanse media is de oproep afkomstig van de conducteur: die heeft geen toegang tot de bestuurderscabine en kan enkel telefonisch contact opnemen. Enkele seconden voor de ontsporing had bestuurder Francisco José Garzón naar eigen zeggen het gesprek beëindigd.

Tijdens de ondervraging met de onderzoeksrechter gaf Garzón toe dat hij afgeleid was, maar hij sprak niet over het telefoongesprek. Dat kwam pas gisteren aan het licht, bij de analyse van de zwarte doos van de trein. De bestuurder wordt 79 keer beschuldigd van doodslag door onvoorzichtigheid.

http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)teur-ramptrein.dhtml

Telefoontje kwam vanuit de trein, dus niet van buiten. Eerst wil hij niks zeggen, en dan herinnert hij zich niks meer. Ik denk dat hij gaatjes in zijn grijze massa heeft.
Niet gek na zo een ramp dat je niet meer helder van geest bent.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  donderdag 1 augustus 2013 @ 17:43:51 #176
321876 Cherna
Fuck the System
pi_129584969
quote:
Hoe wil je dat detecteren? Wat denk je dat dit kost? Door het gehele land. Want gladheid kan plots overal opduiken.

Overwegen in de storing. Wie kijkt of er geen verkeer meer oversteekt en laat dan de trein stoppen als er gevaar dreigt. Bij wisselstoringen wie kijkt of de wisseltongen aanliggen. En wie maakt noodremmingen als er plots een noodsituatie ontstaat.(bijvoorbeeld afvallende seinen en gevaar rondom het spoor)

Maar wie bestuurt dan de trein. Dan heb je toch iemand nodig die vanuit een controlekamer de zaak bestuurt. Kan die geen fouten maken? En heeft die het overzicht in de groene weide.

Bij brand help je met evacueren en eventueel blussen als het beheersbaar is, En als iemand onwel word overleg je met de HC waar hulpverlening nodig en regel jij als machinist de zaken af met de TRDL.

Of denk je dat een volle intercity zonder personeel, de mensen zich vanzelf evacueren. Van wie moeten de mensen te horen krijgen dat het veilig is de trein te verlaten etc.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 19:40:26 #177
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129624021
quote:
Machinist ramptrein negeerde waarschuwingen


Dat melden onderzoekers van de Spaanse rechtbank. Het laatste signaal klonk toen de trein nog 250 meter verwijderd was van de bocht waarin het ongeluk gebeurde. Dat blijkt uit informatie uit de zwarte doos van het voertuig.

De 52-jarige machinist trok enkele seconden later aan de noodrem, maar dat was al te laat. Door de crash vonden 79 mensen de dood, 95 mensen raakten gewond.

Bron: Telegraaf
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 19:43:50 #178
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_129624114
quote:
Spaanse trein ontspoorde met 179 kilometer per uur


2-8-13 - 14:46 bron: AFP

De Spaanse hogesnelheidstrein die vorige week ontspoorde bij Santiago de Compostella reed op het moment van de ramp 179 kilometer per uur. Vier seconden later was de snelheid van de trein teruggelopen tot 153 kilometer per uur, maar toen was de trein al van het spoor af. Dat blijkt uit gegevens die onderzoekers uit de zwarte dozen hebben weten te halen. Bij de treinramp kwamen 79 mensen om het leven.
Dat meldt persbureau AFP.

Francisco José Garzon, de 52-jarige machinist die achter het stuur van de vorige week in Spanje verongelukte trein zat, wist de seconden voor de crash niet waar hij aan dacht. Dat blijkt uit het transcript van het verhoor, dat gisteren op de website van de Spaanse krant El País is gepubliceerd. Uit de gegevens van de zwarte doos blijkt dat de machinist elf seconden voor de crash stopte met praten. Volgens de politie kwam de telefoonoproep die de machinist afgeleid zou hebben, van binnen de trein.

Garzon wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzon voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)ometer-per-uur.dhtml
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_129863368
quote:
Spanje onderzoekt spoorveiligheid na crash
Spanje onderzoekt de veiligheid van zijn spoorwegsystemen naar aanleiding van de treinramp bij Santiago de Compostella vorige maand, waarbij 79 mensen om het leven kwamen. Dat heeft minister van Transport Ana Pastor vrijdag laten weten.


Het ongeluk lijkt te wijten aan menselijke fouten en een te hoge snelheid, maar kort na de crash doemden er ook vragen op over het veiligheidssysteem van het hogesnelheidsnetwerk.

Pastor heeft een parlementscommissie laten weten dat speciale onderzoekers de Spaanse sporen minutieus gaan controleren. "We beoordelen alle protocollen en systemen, de maximumsnelheden...alles.''

De Spaanse spoorwegen bestaan uit zowel hogesnelheidslijnen met moderne veiligheidsmechanismen als convensioneel spoor met oudere beveiliging met bijvoorbeeld minder automatische remsignalering. Sommige hogesnelheidstreinen rijden op beide sporen, waarbij machinisten steeds met een ander systeem moeten werken.

Als in Nederland een machinist snelheid moet minderen, maar reageert daar niet op, dan grijpt ATB-ng in. Alleen als een trein zachter rijdt dan 40 kilometer per uur, wordt er niet ingegrepen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 14:41:56 #180
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_129865185
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:50 schreef Aether het volgende:

[..]

leuk dat ze daar nu pas mee komen ...
maar waarom je traject controleren of het wel bij de tijd is ?
zo iets moet gewoon altijd goed zijn of zit hier ook weer een smoes aan dat het te veel kost ?
dan moet je gewoon geen HSL nemen op die punten waar het verouderd is .
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_129866430
Tja, waarom is er een vuurwerkramp gebeurd in nederland? Je snapt toch wel dat zo´n fabriek niet in de bebouwde kom mag staan en dat er veiligheidstoestanden moeten zitten blablablabla, als je begrijpt wat ik bedoel.

Achteraf heb je makkelijk praten maar op dat moment leek wat haalbaar was gewoon een goed plan, lijkt mij?

Ik ga hier verder niet over in discussie want ik ben geen woordvoerder van wie dan ook en we kunnen wel een hoop meningen op tafel gooien, maar niemand weet waarom bepaalde beslissingen toendertijd zijn genomen.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:03:56 #182
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_130285338
quote:
Ook spoorbeheerder nu verdachte treinramp Spanje


De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen.

Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan. Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld.

Medeschuldig
Onderzoeksrechter Alaez heeft spoorbeheerder Adif dinsdag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het tracé waar de treinramp plaatsgreep. Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat snelheidsduivel Garzon Amo het meest te verwijten valt.

Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen 'was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen', zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela van de rails en sloeg te pletter tegen de muur die het spoor omzoomde.

De trein reed vlak 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. Op de vraag waarom hij niet op tijd afremde bleef de bestuurder het antwoord schuldig.

Bron: AD
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:11:50 #183
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130285652
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Goed om te lezen dat er nog steeds een grondig onderzoek loopt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_131397806
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:10 schreef remcoP het volgende:
Weer een treinongeluk is Spanje
http://www.treinreiziger.(...)luk_barcelona-145618
Dit kan beter in een apart topic.
pi_131397913
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:16 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dit kan beter in een apart topic.
Zo zwaar is het toch niet, bovendien word ook hier de schuld weer op de beveiliging gelegd.
pi_131397978
Stelt geen reet voor. De gewonden zijn ter plekke geholpen en konden naar huis. 2 moesten naar het ziekenhuis.

Ja, verouderde systemen en overbelast blabla.
pi_131659470
22 nieuwe verdachten bij treinramp Spanje
Het onderzoek naar de ramp met de hogesnelheidstrein in de buurt van het Spaanse Santiago de Compostela eerder dit jaar heeft 22 nieuwe verdachten opgeleverd. Dat heeft de onderzoeksrechter in de zaak deze week bekendgemaakt. Het gaat om medewerkers van de Spaanse spoorbeheerder Adif.

In een verklaring schrijft de rechtbank dat rechter Luis Alaez medewerkers van Adif, onder wie de huidige directeur en twee ex-directeuren van het bedrijf, heeft opgeroepen voor verhoor. De hoorzittingen vinden plaats in de periode van 9 oktober tot 11 december. Naast de directeuren zijn ook directieleden en managers die verantwoordelijk waren voor de plek waar het ongeluk plaatshad opgeroepen voor verhoor. Het is aan de rechter om vast te stellen of het gedeelte van het spoor waar de trein uit de rails liep veilig was.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_132926603
Spoorbeheerder niet vervolgd voor treinramp Spanje
De top van de Spaanse spoorbeheerder Adif wordt niet vervolgd voor de treinramp bij Santiago de Compostella afgelopen juli. Dat heeft justitie in de regio Galicië in het noordwesten van Spanje dinsdag besloten.

Eerder had een rechter 22 leden van de raad van bestuur van Adif, onder wie topman Gonzalo Ferre Moltó, medeverantwoordelijkheid ten laste gelegd voor de treinramp afgelopen zomer. Het ongeluk eiste 79 levens.

Het hooggerechtshof van Galicië noemde de beschuldigingen dinsdag prematuur, aldus de Spaanse krant El Mundo.

Op dit moment is alleen de machinist van de trein nog in staat van beschuldiging gesteld. Hem wordt roekeloos gedrag verweten.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')