Hoe wil je dat detecteren? Wat denk je dat dit kost? Door het gehele land. Want gladheid kan plots overal opduiken.quote:
quote:Machinist ramptrein negeerde waarschuwingen
Dat melden onderzoekers van de Spaanse rechtbank. Het laatste signaal klonk toen de trein nog 250 meter verwijderd was van de bocht waarin het ongeluk gebeurde. Dat blijkt uit informatie uit de zwarte doos van het voertuig.
De 52-jarige machinist trok enkele seconden later aan de noodrem, maar dat was al te laat. Door de crash vonden 79 mensen de dood, 95 mensen raakten gewond.
Bron: Telegraaf
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)ometer-per-uur.dhtmlquote:Spaanse trein ontspoorde met 179 kilometer per uur
2-8-13 - 14:46 bron: AFP
De Spaanse hogesnelheidstrein die vorige week ontspoorde bij Santiago de Compostella reed op het moment van de ramp 179 kilometer per uur. Vier seconden later was de snelheid van de trein teruggelopen tot 153 kilometer per uur, maar toen was de trein al van het spoor af. Dat blijkt uit gegevens die onderzoekers uit de zwarte dozen hebben weten te halen. Bij de treinramp kwamen 79 mensen om het leven.
Dat meldt persbureau AFP.
Francisco José Garzon, de 52-jarige machinist die achter het stuur van de vorige week in Spanje verongelukte trein zat, wist de seconden voor de crash niet waar hij aan dacht. Dat blijkt uit het transcript van het verhoor, dat gisteren op de website van de Spaanse krant El País is gepubliceerd. Uit de gegevens van de zwarte doos blijkt dat de machinist elf seconden voor de crash stopte met praten. Volgens de politie kwam de telefoonoproep die de machinist afgeleid zou hebben, van binnen de trein.
Garzon wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzon voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
quote:Spanje onderzoekt spoorveiligheid na crash
Spanje onderzoekt de veiligheid van zijn spoorwegsystemen naar aanleiding van de treinramp bij Santiago de Compostella vorige maand, waarbij 79 mensen om het leven kwamen. Dat heeft minister van Transport Ana Pastor vrijdag laten weten.
Het ongeluk lijkt te wijten aan menselijke fouten en een te hoge snelheid, maar kort na de crash doemden er ook vragen op over het veiligheidssysteem van het hogesnelheidsnetwerk.
Pastor heeft een parlementscommissie laten weten dat speciale onderzoekers de Spaanse sporen minutieus gaan controleren. "We beoordelen alle protocollen en systemen, de maximumsnelheden...alles.''
De Spaanse spoorwegen bestaan uit zowel hogesnelheidslijnen met moderne veiligheidsmechanismen als convensioneel spoor met oudere beveiliging met bijvoorbeeld minder automatische remsignalering. Sommige hogesnelheidstreinen rijden op beide sporen, waarbij machinisten steeds met een ander systeem moeten werken.
Als in Nederland een machinist snelheid moet minderen, maar reageert daar niet op, dan grijpt ATB-ng in. Alleen als een trein zachter rijdt dan 40 kilometer per uur, wordt er niet ingegrepen.
leuk dat ze daar nu pas mee komen ...quote:
quote:Ook spoorbeheerder nu verdachte treinramp Spanje
De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen.
Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan. Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld.
Medeschuldig
Onderzoeksrechter Alaez heeft spoorbeheerder Adif dinsdag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het tracé waar de treinramp plaatsgreep. Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat snelheidsduivel Garzon Amo het meest te verwijten valt.
Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen 'was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen', zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela van de rails en sloeg te pletter tegen de muur die het spoor omzoomde.
De trein reed vlak 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. Op de vraag waarom hij niet op tijd afremde bleef de bestuurder het antwoord schuldig.
Bron: AD
Goed om te lezen dat er nog steeds een grondig onderzoek loopt.quote:
Dit kan beter in een apart topic.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:10 schreef remcoP het volgende:
Weer een treinongeluk is Spanje
http://www.treinreiziger.(...)luk_barcelona-145618
Zo zwaar is het toch niet, bovendien word ook hier de schuld weer op de beveiliging gelegd.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:16 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit kan beter in een apart topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |