Ik blijf ook neutraal en dat betekent dat ik niet veiligheidssystemen vooraf de schuld ga geven. En niet vooraf de regering de schuld ga geven.quote:Op maandag 29 juli 2013 12:30 schreef Cherna het volgende:
@ Alentejana
Mensen maken fouten. Ik heb zo een idee dat jij dat niet wilt snappen. Wat meer is er nodig om te remmen. Tja niet meer dan een remkraan bedienen. Weet jij wat er zich afspeelde? Ik blijf neutraal totdat het onderzoek is afgerond.
Ik weet niet of je het over mijn theorie hebt, wat op zich niet eens kan, want ik heb geen theorie, maar ze gaan gewoon ondezoeken waar de fouten leggen en er wordt gewoon bij ELKE verantwoordelijke verhaald.quote:In jou theorie zal je dus nooit schade kunnen verhalen aan de infra beheerder. Slecht nieuws voor slachtoffers. Goed nieuws voor de infra beheerder.
Het niet weten waar hij was is natuurlijk onzin want hij kende immers het baanvak. Daar word in feite mee bedoeld dat hij een black-out had, of was met iets anders bezig dan zijn werk, of onwel werd, ect etc. Ja dat kan in theorie. Maar internetten is streng verboden net zoals het luisteren naar muziek. En dan zou hij wel heel erg dom zijn. Want dat kun je als machinist niet verbergen. Want je bent traceerbaar aan de hand van tijdstippen wanneer je internet etc. zo ook als je prive telefoneert.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef Alentejana het volgende:
Mij intrigeert die onoplettendheid en niet weten waar hij was, want ik gooi het dan toch op internetten ofzo, wat hier door sommigen zo leuk verdedigd werd met "dat moet kunnen op je werk".
Of misschien hadden ze wel seks...![]()
En nee, dat zijn geen beschuldigingen, maar hardop denken over de reden van onoplettendheid...![]()
En ga je dan niet extra op seinen letten, als je niet exact weet waar je zit?
Hoe is dat alarm een feit? Is er bekend dat dit is afgegaan?quote:Op zondag 28 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.
Feit is dat er een alarm is afgegaan op het bedieningspaneel, waarop de machinist had moeten reageren met remmen.
...maar wel de machinist? Ik denk dat het je zou sieren een stapje terug te doen en je eigen vermeende neutrale visie eens kritisch te bestuderen.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:21 schreef Alentejana het volgende:
Ik blijf ook neutraal en dat betekent dat ik niet veiligheidssystemen vooraf de schuld ga geven. En niet vooraf de regering de schuld ga geven.
Ja. Dat is een topic geleden al gemeld naar aanleiding van een vertaald stukje nieuws uit El País van een ingenieur, als ik het goed heb.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:27 schreef ijdod het volgende:
[..]
Hoe is dat alarm een feit? Is er bekend dat dit is afgegaan?
Nee, dat neem ik mensen ook niet kwalijk. Daarom probeer ik wat uitleg te geven. Althans vanuit de visie van een machinist. En dat is niet om het vak te beschermen of deze machinist, maar het is zo zoals het is. Ik kan er niets anders van maken. Zo in het nieuws eindigen en geboeid op foto in een politieauto dat wil geen enkele machinist. Een machinist voelt zich al schuldig en belabberd als hij per ongeluk een stationnement mist. Dan stap je ook niet graag uit de cabine uit schaamte. Juist omdat je foutloos je werk wilt uitvoeren en alle veiligheid vooropstelt. Het kan ook niet anders want fouten kun je zelden herstellen.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:20 schreef Alentejana het volgende:
Hij had 1 uur daarvoor overgenomen. Dan moet je nog attent zijn, lijkt mij. Echter ik ben bekend met het poldereffect, zelf eens door rood gegaan, met de fiets notabene...
Enfin, je moet ergens vanuit gaan, en als iemand 190 gaat op een stuk waar 80 mag ligt het voor de hand dat je de machinist de schuld geeft, vooral omdat niemand "technische fout" riep en hij zelf wel riep dat hij hij een fout had gemaakt...
Dat wil niet zeggen dat het allemaal zo is, maar je mening wordt zo wel makkelijk gevormd.
Als er dan een Facebook akkefietje overheen komt waaruit blijkt dat hij feitelijk niet zoveel respect heeft voor regeltjes...Dan is het oordeel makkelijk geveld.
Kun je mensen ook niet kwalijk nemen.
twitter:BreakingNews twitterde op maandag 29-07-2013 om 20:33:002 commuter trains collide in western Switzerland, Swiss Railways spokesman says; injuries reported - @cnnbrk reageer retweet
Hmm ook de wet van Murphy? Dat is wel heel erg toevallig in dit kort tijdsbestek. Eerst Parijs, dan Spanje en nu Zwitserland?quote:Op maandag 29 juli 2013 20:35 schreef sonnyspek het volgende:
Pff weer een ongeluk.twitter:BreakingNews twitterde op maandag 29-07-2013 om 20:33:002 commuter trains collide in western Switzerland, Swiss Railways spokesman says; injuries reported - @cnnbrk reageer retweet
quote:Machinist trein Spanje belde tijdens ongeluk
De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, zat op het moment van het ongeluk aan de telefoon.
Dat blijkt uit onderzoek naar de datarecorders van de trein, meldden diverse buitenlandse media.
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Waarover hij sprak, is niet bekendgemaakt. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.
Ook zou de trein met bijna 153 kilometer per uur hebben gereden vlak voordat deze ontspoorde. Kort daarvoor werd er gereden met 192 kilometer per uur, terwijl er 80 kilometer per uur is toegestaan.
Bij het treinongeluk zijn 79 doden gevallen.
De onderzoekers van de zogenaamde 'zwarte dozen' willen bepalen of het ongeluk een menselijke fout was of dat er toch iets mis was met de trein zelf.
Toegeven
De machinist, Francisco José Garzón, zou al hebben toegegeven dat hij te snel heeft gereden. Met het treintoestel waren geen problemen en er was geen technische fout, aldus Garzón.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
Bron: nu.nl
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Waarover hij sprak, is niet bekendgemaakt. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:01 schreef Ringo het volgende:
Je rijdt 190 km per uur, op een plek waar dat niet mag, en dan zit je ook nog eens te bellen. Hoeveel volautomatische alarmsystemen zijn er nodig om een mens voor zijn eigen domheid te behoeden?
Hij werd gebeld door zijn werkgever he?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:01 schreef Ringo het volgende:
Je rijdt 190 km per uur, op een plek waar dat niet mag, en dan zit je ook nog eens te bellen. Hoeveel volautomatische alarmsystemen zijn er nodig om een mens voor zijn eigen domheid te behoeden?
quote:Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Dat heeft het Hooggerechtshof van Galicië dinsdag bekendgemaakt, na het openen van de zwarte dozen van de trein.
De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. Hij kreeg aanwijzingen over de route naar de stad Ferrol, het eindpunt. '
'Door de inhoud van het gesprek en door achtergrondgeluiden, lijkt het erop dat de machinist iets opzocht op een kaart'', liet het Hooggerechtshof weten. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.
Ook zou de trein met bijna 153 kilometer per uur hebben gereden vlak voordat deze ontspoorde. Kort daarvoor werd er gereden met 192 kilometer per uur, terwijl er 80 kilometer per uur is toegestaan. Bij het treinongeluk zijn 79 doden gevallen.
De onderzoekers van de zogenaamde 'zwarte dozen' willen bepalen of het ongeluk een menselijke fout was of dat er toch iets mis was met de trein zelf.
Toegeven
De machinist, Francisco José Garzón, zou al hebben toegegeven dat hij te snel heeft gereden. Met het treintoestel waren geen problemen en er was geen technische fout, aldus Garzón.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
Bron: nu.nl
quote:'Spaanse machinist geeft menselijke fout toe'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein heeft bekend dat het ongeluk een menselijke fout was.
Dat meldt de Spaanse krant El Mundo maandag op basis van bronnen.
Francisco José Garzón (52) heeft tijdens zijn verhoor zondagavond toegegeven dat hij ''onoplettend'' is geweest en niet precies wist waar hij reed. De machinist zou hebben gezegd dat er geen sprake was van een technische fout of problemen met het treintoestel.
Bij de ontsporing woensdagavond in Santiago de Compostela kwamen 79 mensen om het leven. Garzón reed ruim twee keer zo hard als toegestaan.
Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzón voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.
De zwarte dozen uit de ramptrein worden dinsdag opengemaakt. Dat schrijft de krant El País. De dozen worden geopend bij justitie, onder toezicht van een technisch specialist. Hoe lang het duurt om de informatie uit de zwarte dozen te analyseren, is niet bekend.
Bron: nu.nl
Ja, en? Het lijkt me dat je een telefoon best kunt laten rinkelen als je met 190 een tunnel inrijdt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij werd gebeld door zijn werkgever he?
Ja, het rare is dus dat hij sprak met de Spaanse NS (zijn werkgever) en niet met de Spaanse Prorail (Adif). Of ze hebben het daar anders geregeld natuurlijk, maar is de treinverkeersleiding in NL niet in handen van Prorail?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef Cherna het volgende:
Tja lullig.
Ik weet niet hoe het in Spanje zit maar in NL mag je onder de 40km/u geen enkel communicatie middel gebruiken. Tenzij je stil gaat staan.
Op de vrije baan dus wel(persoonlijk als ik een aantal blokken kan overzien en geen geel nader of gevaarpunt nader), zolang je maar niet privé zaken afhandelt. Het kan namelijk zijn dat een treindienstleider je belt via de telerail of bijsturing via de handy. Het is dan aan jou of je stopt/en of een remming inzet of niet. Maar bij een lang gesprek met de treindienstleider laat een goede TRDL je eerst voor een rood sein stoppen alvorens hij je belt en je met allerlei opdrachten gaat opzadelen en die op papier(aanwijzingen) moet gaan noteren. Trouwens er zijn opdrachten bij die je pas mag aannemen als je stil staat. Maar daar val ik jullie niet mee lastig.
Het is een valkuil waardoor een machinist afgeleid kan worden.
Onduidelijk is nog door wie hij gebeld werd. Sommige stukken zeggen de infra beheerder(TRDL) en andere zeggen Renfe(vervoerder). Mij lijkt eerder de infra beheerder omdat het over de route gaat en aanwijzingen kreeg. Maar dat is nog niet geheel helder.
Het onderzoek loopt nog.
Treindienstleiding, en ja die vallen onder prorail, en zij gaan over de seinen, wissels, tijdelijke begrenzingen van snelheden en eventuele opdrachten(aanwijzigingen etc), spoorwijzigingen etc etc.. Bijvoorbeeld een machinist (die de trein voor mij rijd) en iets opmerkt en dit meld aan de TRDL, dan belt de TRDL mij op om daar bijvoorbeeld rustig te rijden middels een aanwijzing waar mijn voorganger iets verdachts had waargenomen. Mocht het zo zijn dat de machinist voor mij het totaal niet vertrouwd dan kan hij een alarmoproep plaatsen of via overig verkeer een oproep plaatsen. Maar dat is afhankelijk van de situatie en inschatting van de machinist. De TRDL kan trouwens ook een alarmoproep plaatsen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, het rare is dus dat hij sprak met de Spaanse NS (zijn werkgever) en niet met de Spaanse Prorail. Of ze hebben het daar anders geregeld natuurlijk, maar is de treinverkeersleiding in NL niet in handen van Prorail?
Dus als Renfe hem gebeld heeft zal het logischerwijs niet over iets op het traject zijn gegaan hoewel dat eerder gemeld is. Wat kan het dan zijn (ik ben geen machinist)?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Treindienstleiding en ja die vallen onder prorail, en zij gaan over de seinen, wissels, tijdelijke begrenzingen van snelheden en eventuele opdrachten(aanwijzigingen etc) etc etc. Bijvoorbeeld een machinist (die de trein voor mij rijd) iets opmerkt en dit meld aan de TRDL, dan belt bijvoorbeeld de TRDL mij op om daar bijvoorbeeld rustig te rijden middels een aanwijzing omdat de trein voor mij daar iets verdachts had gezien. Mocht het zo zijn dat de machinist voor mij het totaal niet vertrouwd dan kan hij een alarmoproep plaatsen of via overig verkeer een oproep plaatsen. Maar dat is afhankelijk van de situatie en inschatting van de machinist. De TRDL kan trouwens ook een alarmoproep plaatsen.
Het zal in Spanje niet veel anders zijn lijkt mij.
Bijsturing zoals men het in NL noemt valt onder NS. Zij regelen het personeel, materieel, ec etc.
Als bijsturing mij zou bellen kan dat zijn omdat mijn dienstinhoud gaat wijzigen. Dit omdat er ergens anders een stremming is en ik daardoor een andere trein moet gaan rijden dan gepland. Of als ik meld dat we te weinig materieel hebben omdat het drukker is geworden dan gepland gaan zij uitzoeken of het mogelijk is er nog een stel bij te plaatsen. Als dat in voorraad is(ze zullen echt hun uiterste best doen). Treinen hebben nu eenmaal een omloop vanwege onderhoud en of 24 uurs controle etc etc.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus als Renfe hem gebeld heeft zal het logischerwijs niet over iets op het traject zijn gegaan hoewel dat eerder gemeld is. Wat kan het dan zijn (ik ben geen machinist)?
Of ze bedoelen toch Adif en is een fout gemaakt in/richting media? Wat denk jij?
Dat snap ik, en ik weet er vrij weinig van, dus dank!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als bijsturing mij zou bellen kan dat zijn omdat mijn dienstinhoud gaat wijzigen. Dit omdat er ergens anders een stremming is en ik daardoor een andere trein moet gaan rijden dan gepland. Of als ik meld dat we te weinig materieel hebben omdat het drukker is geworden dan gepland gaan zij uitzoeken of het mogelijk is er nog een stel bij te plaatsen. Als dat in voorraad is(ze zullen echt hun uiterste best doen). Treinen hebben nu eenmaal een omloop vanwege onderhoud en of 24 uurs controle etc etc.
Een spoorbedrijf is een complex gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |