Ik heb er geen verstand van. Maar er zullen vast andere redenen te verzinnen zijn. Ben in ieder geval blij dat jij geen rechter bent.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
Dat doe je alleen als je iets zwaar incriminerend te verbergen hebt.
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.
waarom als de belastende verklaring bij de aanklager ligt en niet bij de verdediging...quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
NB: een verdachte. Dat is wat anders dan een dader, en of een verdachte inderdaad een dader is, is ter beoordeling aan de rechter en alleen de rechter.
Deze verdachte zou wel eens zwaar getraumatiseerd kunnen zijn, en om die reden een beroep doen op zijn zwijgrecht.
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?quote:Op zondag 28 juli 2013 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het zwijgrecht is een gevolg van het rechtsbeginsel verwoord in diverse mensenrechtenverdragen waarin wordt gesteld dat een verdachte nooit hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
NB: een verdachte. Dat is wat anders dan een dader, en of een verdachte inderdaad een dader is, is ter beoordeling aan de rechter en alleen de rechter.
Deze verdachte zou wel eens zwaar getraumatiseerd kunnen zijn, en om die reden een beroep doen op zijn zwijgrecht.
Hij is al ontslagen bij die spoorwegen, dus als hij via opdracht opzettelijk die trein heeft laten ontsporen hadden ze hem echt niet ontslagen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:36 schreef RAVW het volgende:
[..]
waarom als de belastende verklaring bij de aanklager ligt en niet bij de verdediging...
Alles wat je zegt kan ook tegen je gebruikt worden en ik denk niet dat de spoorwegen er op zitten te wachten op negatief info en verhalen van hun mensen .
In eerste instantie zei hij dat er een mechanisch defect was. Na onderzoek en confrontatie duikt hij het zwijgrecht in, oftewel er is geen aantoonbaar defect gevonden. Iets wat trouwens sowieso gelul is aangezien die krengen meteen in de ankers vliegen.quote:Op zondag 28 juli 2013 19:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit.
De man zit trouwens in de cel als je het mij vraagt om te voorkomen dat hij zelfmoord pleegt( dat maak ik hier uit op)Althans dat zal zeker een hoofdreden zijn.
Evaristo Iglesias, a resident of Santiago de Compostela, said he heard the driver saying he tried to slow down but "it was too late".
Mr Iglesias said the driver, who was shocked and dazed, was repeatedly "saying he wanted to die" rather than see the damage at the scene.
In die staat kan de man beter zwijgen. Hij zal psychisch helemaal stuk zitten.
quote:Op zondag 28 juli 2013 19:23 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Wow. Echt een pareltje hierboven.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?
Case closed. Goh wat gaat dat snel als jij rechter bent. Goed voor ons rechtssysteem. Het zal enorme kosten besparen. Want je hoeft verder geen onderzoek meer te plegen.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:11 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Getraumatiseerd omdat hij bewust en opzettelijk 78mensen gedood heeft? Is dat een nieuw soort dadercomplex?
[..]
Hij is al ontslagen bij die spoorwegen, dus als hij via opdracht opzettelijk die trein heeft laten ontsporen hadden ze hem echt niet ontslagen.
[..]
In eerste instantie zei hij dat er een mechanisch defect was. Na onderzoek en confrontatie duikt hij het zwijgrecht in, oftewel er is geen aantoonbaar defect gevonden. Iets wat trouwens sowieso gelul is aangezien die krengen meteen in de ankers vliegen.
Altijd weer jammer, dat soort onnozelaars. Gelukkig heeft ook Spanje de rechtspraak tegenwoordig goed voorelkaar.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Case closed. Goh wat gaat dat snel als jij rechter bent. Goed voor ons rechtssysteem. Het zal enorme kosten besparen. Want je hoeft verder geen onderzoek meer te plegen.
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.quote:De ritregistratie is niet eens door experts op dit moment geheel ontrafeld.
quote:Even trollen.
De man is ontslagen, zal hij ook een gouden handdruk hebben gekregen?
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.
Begrijp me niet verkeerd. Ik schuif het niet af op het systeem. Maar ik vind persoonlijk dat bij dit soort snelheden een passend systeem nodig is als back-up. Niet alleen bij het maken van fouten door een machinist maar hij zou ook onwel kunnen worden.En als een dodeman pas na 30 seconden de zaak gaat stil zetten ben je alsnog te laat als het net zou gebeuren waar je snelheid moet verminderen. Ik weet trouwens niet hoe dit bij deze treinen zit.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Het is een feit dat op dat stuk nog een oud type beveiligingssyesteem ligt, waarvan een groep zegt dat het niet remt, en anderen dat het pas ingrijpt als de trein boven de 200 km per uur gaat.
Feit is dat er een alarm is afgegaan op het bedieningspaneel, waarop de machinist had moeten reageren met remmen.
Ook in Portugal is maar iets meer dan de helft beveiligt met de nieuwste systemen. Je moet niet vergeten dat Europese richtlijnen niet echt verplicht zijn. (Voor zover ik weet).
Maar ik mag aannemen dat ze nu wel versneld de oude gaan vervangen.
Het is te makkelijk om het af te schuiven op een systeem. Dan kunnen ze machinisten wel achterwege laten....
Maar als blijkt dat er een systeem gefaald heeft, worden de spoorwegen aangeklaagd.
Technische mankementen van de trein zelf worden ook wel opgespoord.
De rechter is in bezit van de zwarte dozen, dus het zal voor hem duidelijker zijn dan voor ons wat er exact aan de hand was.
quote:Machinist ramptrein in vrijheid gesteld
De rechter die de treinramp in Santiago de Compostela onderzoekt, heeft zondagavond de vrijlating gelast van machinist Francisco José Garzón. Dat gebeurde nadat de 52-jarige bestuurder van de trein 2 uur lang was verhoord.
De rechter heeft Garzóns paspoort ingenomen, meldt de krant El País. Hij moet zich elke week bij de rechtbank melden en mag de komende tijd geen treinen besturen.
Garzón wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag. De trein reed in de bocht op 4 kilometer van het station van Santiago de Compostela 190 kilometer per uur, hoewel daar slechts 80 kilometer is toegestaan. Het ongeluk kostte 79 mensen het leven. Van de 70 gewonden in ziekenhuizen verkeren er nog 22 in kritieke toestand.
Maandag wordt in de kathedraal van Santiago de Compostela een herdenkingsdienst voor de slachtoffers gehouden.
Bron: Telegraaf
Dus kort samen gevat in jouw mening: Als de overheid het zegt, moet jij het doen? Befehl ist befehl enzo.quote:Op zondag 28 juli 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Altijd weer jammer, dat soort onnozelaars. Gelukkig heeft ook Spanje de rechtspraak tegenwoordig goed voorelkaar.
[..]
Er stond ook al in de krant dat er ook sprake van is geweest dat verschillende spoorlijnen, waaronder deze, uit de grond zijn gestampt als prestigeproject, en dat de autoriteiten wellicht uit haast wat steekjes hebben laten vallen als het ging om het controleren van het beveiligingssysteem.
[..]
Ja, vind ik ook. Schijnbaar 100% van de overheden niet. Ook in Nederland is nog geen 1% beveiligd met zo'n systeem.quote:Op zondag 28 juli 2013 23:11 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik schuif het niet af op het systeem. Maar ik vind persoonlijk dat bij dit soort snelheden een passend systeem nodig is als back-up. Niet alleen bij het maken van fouten door een machinist maar hij zou ook onwel kunnen worden.En als een dodeman pas na 30 seconden de zaak gaat stil zetten ben je alsnog te laat als het net zou gebeuren waar je snelheid moet verminderen. Ik weet trouwens niet hoe dit bij deze treinen zit.
Het is van belang en zeker voor de slachtoffers en nabestaanden dat de onderste steen boven komt.
En daar is een grondig onderzoek hard voor nodig. En ik ga ervan uit dat ook dit net zoals in NL bij dit soort rampen ook in Spanje het recht zegeviert.
Trouwens in NL geven machinisten aan als seinen niet goed zichtbaar zijn etc. Dan word gelijk actie ondernomen. En worden eventueel herplaatst etc.
Nu weet ik niet of ooit de Spaanse machinisten geklaagd hebben over dit stuk. Mocht dat wel zo zijn dan vind ik het een slechte zaak als er niet geluisterd is.
Op dit soort onzin ga ik dus eventjes niet in.quote:Op maandag 29 juli 2013 03:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dus kort samen gevat in jouw mening: Als de overheid het zegt, moet jij het doen? Befehl ist befehl enzo.
Deze zogenaamde ''meester'' (ja, dat is het NS jargon voor kneuzen die net geen conducteur cq parkeerwachter kunnen worden) reed al een aardige tijd op dit traject. En heeft dus opzettelijk alle veiligheid laten varen omdat de spaanse ns dat opgedrongen heeft? Toch raar dat hij 4 jaar lang gewoon met 80 heeft gereden, om daarna ''omdat befehl'' er met 190 doorheen te schampen.
@Cherna, het enige dat de machinisten over dat stuk zeggen is dat er inderdaad nogal bruusk van 200 naar 80 moet worden gegaan.quote:De oorzaak wordt nog onderzocht. De zwarte dozen moeten helpen uitsluitsel te geven. Gisteravond moesten die nog geopend worden.De comessaris van de politie José Luis Balseiro Vigo, geciteerd door de krant El Mundo, zegt dat "alle lijnen van onderzoek open staan".
Oftewel de onderzoekers wwrken zonder voorkeurs thesis, het kan een menselijke fout zijn, een tecnische fout of een combinatie van factoren. Niets wordt uitgesloten.
bronquote:'Spaanse machinist geeft menselijke fout toe'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein heeft bekend dat het ongeluk een menselijke fout was. Dat meldt de Spaanse krant El Mundo maandag op basis van bronnen.
Francisco José Garzón (52) heeft tijdens zijn verhoor zondagavond heeft toegegeven dat hij ''onoplettend'' is geweest en niet precies wist waar hij reed.
Bij de ontsporing woensdagavond in Santiago de Compostela kwamen 79 mensen om het leven. Garzón reed ruim twee keer zo hard als toegestaan.
Hij wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |