Uiteraard.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:23 schreef Alentejana het volgende:
Okee.
Dat is wel het laatste bericht zo´n beetje.
De rest is dus gewoon verhalen van mensen.
En ik neem aan dat de machinist gewoon het onderzoek afwacht en maar ziet of ze kunnen bewijzen dat hij schuld heeft ofzo?
Zou me niet verbazen. Maar je weet het niet van tevoren.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:23 schreef Alentejana het volgende:
Okee.
Dat is wel het laatste bericht zo´n beetje.
De rest is dus gewoon verhalen van mensen.
En ik neem aan dat de machinist gewoon het onderzoek afwacht en maar ziet of ze kunnen bewijzen dat hij schuld heeft ofzo?
Dank voor de info!quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:27 schreef Alentejana het volgende:
De artsen en verplegers M/V hebben de nacht van het ongeluk gewoon spontaan doorgewerkt (overuren gemaakt) om de gewonden te helpen.
daar ook een apart stukje over.
En het prinselijk paar is er heen afgereisd.
Verder niet zoveel byzonders te vinden.
Nu even naar portugese sites.
Dank.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:35 schreef Alentejana het volgende:
Maandag is de begravenis van de doden die gevallen zijn. De ceremonie is in de kathedraal van Santiago de Compostela en Mariano Rajoy, de premier zal daarbij aanwezig zijn.
Dat is het nieuws van het laatste uur.
Vroeger hadden we hier bij gemeenten ook een afdeling/dienst Openbare Werken, dus dat kan.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:40 schreef Alentejana het volgende:
De minsiter van binnelandse zaken Jorge Fernández Díaz, brengt samen met de minister van openbare werken (bestaat dat?) Ana Pastor, een bezoek aan de plek waar de trein is ontspoort en zal de familie van de dodelijke slachtoffers bezoeken.
Okee, bedankt. Het klonk me vreemd in de oren, maar ik weet verder weinig van dat soort dingen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vroeger hadden we hier bij gemeenten ook een afdeling/dienst Openbare Werken, dus dat kan.
Openbare Werken is/was openbare werkenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:46 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Okee, bedankt. Het klonk me vreemd in de oren, maar ik weet verder weinig van dat soort dingen.
Vind ik ook! Bedankt, Alentejana.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Echt tof dat je zo je best doet om ons van info te voorzien
De machinist heeft schuld bekend over het telerail systeem. Maar vooralsnog zal een onderzoek moeten uitwijzen of dat zo is. Ik kan dit niet uitleggen maar bij het zien aankomen van een nare zaak kun je vreemde zinnen uitbraken. Bij een aanrijding roept mogelijk een machinist ook in een vlaag dat ze iemand dood hebben gereden en voelen zich schuldig. En dan is dat nog wel iets anders. Ik ga niet mijn persoonlijke ervaringen melden op een forum. Maar dat gevoel kunnen alleen machinisten onder elkander uitleggen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:56 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb in het vorige topic al een keer gevraagd hoe het er uit ziet als zo´n trein geremd wordt. Ik heb daar geen antwoord op gekregen.
Maar ik kan me zomaar voorstellen dat de mensen dan ook door de wagons vliegen.
Lekker makkelijk om, wanneer het bewezen wel de schuld is van de machinist, een beveiligingssysteem de schuld te geven.
De man kende dat traject als zijn broekzak, en wist waar hij moest remmen en heeft dat niet gedaan, punt.
En ja nu zal een en ander wel vervangen worden.
Klagen over bochten voordat je een station binnen moet lopen? Hoe hard willen ze op dat station afkomen?
En ja, het was makkelijker geweest als ze er niet in zaten, maar er wonen mensen en ja dat wordt gigantisch duur plus dat mensen kunnen gaan procederen, dus dat gaat heel lang duren.
Maar omdat er bochten zitten omdat de regering zogenaamd geen geld genoeg er aan uit wil geven, mogen machinisten maar met 190 door een bocht knallen?
Het gaat niet om een beetje trollen op een forum ofwel? Hij liet zien dat hij hard ging en was daar trots op, en met de verantwoording over passagiers, is dat niet te pruimen, of het nou "leuk" bedoeld is of niet.
En feit dat hij weer gewoon te hard ging waar dat niet mocht. De man wordt justitueel verantwoordelijk gesteld voor de dood van 78 mensen. Dat doen ze niet omdat hij onschuldig was.
Waarom is het zo moeilijk te verkroppen dat die man schuld heeft aan veel te hard rijden?
Waarom het afschuiven op een systeem dat niet gemaakt is om zijn werk over te nemen?
En ja, beruchte bocht, maar dan zou je daar dus EXTRA rekening mee moeten houden. Is dat zo moeilijk?
Het is schandalig dat zelfs de eerste machinist met naam etc in het nieuws komt. Hij zal mogelijk familie hebben. Hier in NL komt dat gelukkig niet voor. Op dat gebied heeft de pers hier in NL nog enig verstand.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:02 schreef Alentejana het volgende:
Ja, het is een heilige.
Geen woord over de 2e machinist...Die mag zelfs volkomen anonimiteit genieten.
Dit dus!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
En als laatste wil ik nog wel kwijt dat iedereen fouten kan maken. Zelfs een chirurg, advocaat, bankier etc maakt fouten en die hebben nog wel even een ander salaris. Maar dat terzijde.
quote:De machinist van de ontspoorde trein in Santiago de Compostella zit vast op een politiebureau. Hij is aangeklaagd voor dood door schuld, melden Spaanse kranten.
Vrijdag werd Francisco José Garzón Amo officieel aangehouden en in staat van beschuldiging gesteld. Toen kon hij vanwege zijn verwondingen nog niet worden vastgezet. Hij werd vandaag uit het ziekenhuis ontslagen.
De politie vermoedt dat roekeloosheid van Amo de oorzaak is van de crash waarbij 78 mensen om het leven kwamen.
Late reactie
Volgens een reconstructie van de krant El País kreeg hij vlak voor de ontsporing een waarschuwingssignaal, maar reageerde hij te laat.
In de bocht waar de nieuwe hogesnelheidslijn overgaat op het oude spoor ging het mis. Kort daarna zei Amo in een telefoontje aan de alarmcentrale dat hij "het heeft verkloot
Bron: NOS
Is in veel landen zo , als je Spanje opgepakt wordt gewoon met voor en achternaam in de krant of op tv.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is schandalig dat zelfs de eerste machinist met naam etc in het nieuws komt. Hij zal mogelijk familie hebben. Hier in NL komt dat gelukkig niet voor. Op dat gebied heeft de pers hier in NL nog enig verstand.
Tja facebook. Leuk als je daar iets plaatst. In mijn tijd schepte je ook op dat je een aantal meiden had versierd op een avond en met die meiden het bed had gedeeld. Een leuk lulverhaal doet het prima om je te presenteren. Maar ondertussen had je een blauwtje opgelopen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:40 schreef Luxuria het volgende:
Wel gek dat er weer zo'n tegenstrijdige berichten zijn.
Collega's zeggen dat hij een voorbeeldige machinist was en nooit te hard reed, maar op Facebook zou hij hebben lopen opscheppen over de hoge snelheden die hij reed.
Die foto van 200 km per uur kan ook volledig uit de context gerukt zijn. Als dat op een lijn is waar hij 200 mag is daar niks verkeerd mee.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja facebook. Leuk als je daar iets plaatst. In mijn tijd schepte je ook op dat je een aantal meiden had versierd op een avond en met die meiden het bed had gedeeld. Een leuk lulverhaal doet het prima om je te presenteren. Maar ondertussen had je een blauwtje opgelopen.
Het lullige is dat hij zelf een account heeft aangemaakt en dit geplaatst heeft. Les 1. Nooit over je eigen vakgebied op facebook of youtube etc iets plaatsen of het nou waar is of opschepperij om ook iets tegen je collega's te kunnen vertellen. Wat dat betreft is hij niet al te slim geweest.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:06 schreef Jump het volgende:
[..]
Die foto van 200 km per uur kan ook volledig uit de context gerukt zijn. Als dat op een lijn is waar hij 200 mag is daar niks verkeerd mee.
Stel je even voor dat je machinist bent en jezelf in volle vaart op een krappe bocht ziet aankomen, met een muur daarnaast. Ik denk dat de machinist zelfmoord wilde plegen. Hij moet geweten hebben dat het remsysteem daar niet werkte. De tweede machinist sliep of was even weg, hij greep z'n kans.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 16:40 schreef SpecialK het volgende:
Ik doe even een voorspelling. Ik denk dat de machinist zo stil mogelijk blijft, wacht op een veroordeling en in de bak zelfmoord pleegt.
Dat is het rare van het alles, wat jij zegt kan. Het is niet de eerste keer dat een depressief iemand andere meesleept, wel raar zijn commentaar. (Dat hij hoopt dat er geen slachtoffers vallen) Als hij dat gepland heeft wist hij donders goed dat er vele slachtoffers zouden zijn.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:23 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Stel je even voor dat je machinist bent en jezelf in volle vaart op een krappe bocht ziet aankomen, met een muur daarnaast. Ik denk dat de machinist zelfmoord wilde plegen. Hij moet geweten hebben dat het remsysteem daar niet werkte. De tweede machinist sliep of was even weg, hij greep z'n kans.
Als het gelukt was, had hij niks gemerkt van de andere slachtoffers. Nu wel, tot zijn eigen verdriet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:44 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is het rare van het alles, wat jij zegt kan. Het is niet de eerste keer dat een depressief iemand andere meesleept, wel raar zijn commentaar. (Dat hij hoopt dat er geen slachtoffers vallen) Als hij dat gepland heeft wist hij donders goed dat er vele slachtoffers zouden zijn.
Een defect is ook een optie, nogmaals ik ben blij dat hij nog leeft wat dat betreft
Ja dat zou ook kunnen. Het gebeurt helaas vaak dat er onschuldige mensen meegetrokken worden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 19:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als het gelukt was, had hij niks gemerkt van de andere slachtoffers. Nu wel, tot zijn eigen verdriet.
Ik wil hierover dit zeggen:quote:Op zaterdag 27 juli 2013 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar nogmaals ik verdedig niet de machinist. Als hij na een onderzoek opzettelijk dit veroorzaakt heeft of niet met zijn werk bezig was op een zodanige manier dat hij het echt had kunnen voorkomen dan word hij gestraft wat niet meer dan normaal is.
Het beveiligingssysteem is wel degelijk van groot belang om een ramp als deze te voorkomen. Al mijn collega's die ik gisteren gesproken heb snappen hier niets van. Daarbij was de beheerder wel heel erg snel met zijn conclusie dat de machinist schuldig is.
Dat hij dat heeft geroepen is hier bekend ja.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wil hierover dit zeggen:
Ik ga er niet vanuit dat iemand, wie dan ook, zoiets opzettelijk veroorzaakt tenzij het een terrorist is. Maar die willen zelf het liefst naar de hemel voor hun maagden, dus dan is het slecht gedaan.
Maar het feit blijft dat hij veel te hard gereden heeft, en het traject als 60 keer eerder gedaan heeft, dus dat die bochten daar komen is niet echt een verrassing.
Er zijn tegenstrijdige verhalen of er wel of niet eerdr op het traject gewaarschuwd wordt om af te remmen, maar zeker is dat er een signaal gegeven is naar zijn bedieningspaneel.
Maar hoe dan ook, op het moment dat hij 190 rijdt waar je 80 moet, lijkt het me terecht om hem als schuldige aan te wijzen, tot blijkt dat er wellicht een technische fout is waardoor hij niet heeft kunnen remmen.
Door geschiedenis heen blijkt dat dit soort dingen meestal verooraakt worden door opeenvolgende kleine dingetjes.
Ik geloof verder persoonlijk niet dat een beveiligingssysteem de ontsporing had voorkomen, maar wel dat de impact minder was geweest.
En ik blijf vinden dat een beveiliggingssysteem er dan wel is om rampen te voorkomen, maar niet om het werk van de machinist over te nemen.
Je moet er niet op gaan vertrouwen, een systeem kan ook uitvallen....
Nogmaals, als blijkt dat hij een appelflauwte had, dan zal niemand hem iets kwalijk nemen.
Men was al op weg om het nieuwe systeem overal in te voeren en dat zal nu wat sneller gaan, ik denk ook in Portugal, waar ook maar iets meer dan de helft beveiligt is met het nieuwe systeem. Zo komt er toch nog wat goeds uit, maar het is wel een beetje de put dempen als het kalf verdronken is.
Overigens vind ik het hele hoge snelheidstrein gebeuren op het iberisch schiereiland een beetje, tja, half werk, omdat het spoor gewoon overal toegankelijk is en er stukken zijn waar ze over bestaand spoor moeten en er moet dus regelmatig van spoorbreedte gewisseld...dat moet wel tot technische mankementen kúnnen leiden. En de systemen zijn dus niet overal het nieuwe Europese.
Dat even terzijde.
Ik sta hier totaal neutraal in, ik ben geen gebruikmaker van dergelijke treinen, ik heb niks met de spoorwegen te maken, ben geen Spanjaard...
Dus ik ga gewoon op de berichtgeving (in Spanje en Portugal)af.
Ik vind het heel apart dat sommige dingen worden gequote (niet door jou) met een commentaar erbij waaruit blijkt dat dingen heel anders worden opgevat dan bedoeld.
Ik vind het ook jammer dat sommige mensen lollig proberen te zijn of mensen proberen af te zeiken of puur uit emotie reageren, maar ook Fok!kers zijn "slechts mensen."
Ik ook. Ik heb niet overal verstand van dus zal ik best domme dingen zeggen hier en daar, maar ga er van uit dat ik in elk geval geen haat draag naar de machinist ondanks het feit dat ik een enorme hekel heb aan mensen die van hard gaan houden en dat doen met de verantwoording over de passagiers.
Ik ben nuchter genoeg om te begrijpen dat er meer aan de hand kán zijn en wacht het onderzoeken conclusies af.
Overigens wil hij dood. Neem aan dat dát ook al gemeld was?
Dat lijkt me wel begrijpelijk na zo'n foutquote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat hij dat heeft geroepen is hier bekend ja.
Meeste was al bekend, maar het nieuws over de doden en gewonden leek me wel relevant.quote:Machinist ramptrein beschuldigd van doodslag
De machinist van de hogesnelheidstrein die woensdagavond ontspoorde in het Spaanse Santiago de Compostela wordt beschuldigd van ''doodslag door roekeloos gedrag''.
Dat heeft de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Jorge Fernandez Diaz, zaterdag laten weten, aldus de BBC.
Door het ongeval, waarbij de trein in een bocht uit de rails vloog, kwamen 78 mensen om het leven. De machinist Francisco Jose Garzon Amo raakte lichtgewond. Hij is inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en zit op het politiebureau waar hij wordt verhoord.
Direct na het ongeval gaf hij toe veel te hard te hebben gereden. Hij zou met een snelheid van 190 hebben gereden terwijl ter plekke 80 was toegestaan. Inmiddels maakt hij gebruik van zijn zwijgrecht.
Geïdentificeerd
Justitie in Spanje heeft zaterdag laten weten dat alle 78 mensen die bij de treinramp zijn omgekomen, inmiddels zijn geïdentificeerd. Een van de laatste drie doden van wie de identiteit nog niet was vastgesteld, blijkt een Fransman te zijn.
In ziekenhuizen liggen nog 71 gewonden. Van 31 van hen is de toestand kritiek.
Bron: nu.nl
Och dat sommige lollig willen zijn is geen probleem. Dat zul je altijd hebben. Ook het commentaar dat je geeft is natuurlijk geen probleem. Ik ben niet geraakt hoor. Ik heb er begrip voor en voer een discussie met jou en dat moet kunnen toch? Ik probeer alleen iets uit te leggen wat een machinist zoal uitvoert en hoe hij mogelijk bepaalde zaken kan beleven al is dit natuurlijk ook voor iedere machinist weer iets anders.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:33 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik wil hierover dit zeggen:
Ik ga er niet vanuit dat iemand, wie dan ook, zoiets opzettelijk veroorzaakt tenzij het een terrorist is. Maar die willen zelf het liefst naar de hemel voor hun maagden, dus dan is het slecht gedaan.
Maar het feit blijft dat hij veel te hard gereden heeft, en het traject als 60 keer eerder gedaan heeft, dus dat die bochten daar komen is niet echt een verrassing.
Er zijn tegenstrijdige verhalen of er wel of niet eerdr op het traject gewaarschuwd wordt om af te remmen, maar zeker is dat er een signaal gegeven is naar zijn bedieningspaneel.
Maar hoe dan ook, op het moment dat hij 190 rijdt waar je 80 moet, lijkt het me terecht om hem als schuldige aan te wijzen, tot blijkt dat er wellicht een technische fout is waardoor hij niet heeft kunnen remmen.
Door geschiedenis heen blijkt dat dit soort dingen meestal verooraakt worden door opeenvolgende kleine dingetjes.
Ik geloof verder persoonlijk niet dat een beveiligingssysteem de ontsporing had voorkomen, maar wel dat de impact minder was geweest.
En ik blijf vinden dat een beveiliggingssysteem er dan wel is om rampen te voorkomen, maar niet om het werk van de machinist over te nemen.
Je moet er niet op gaan vertrouwen, een systeem kan ook uitvallen....
Nogmaals, als blijkt dat hij een appelflauwte had, dan zal niemand hem iets kwalijk nemen.
Men was al op weg om het nieuwe systeem overal in te voeren en dat zal nu wat sneller gaan, ik denk ook in Portugal, waar ook maar iets meer dan de helft beveiligt is met het nieuwe systeem. Zo komt er toch nog wat goeds uit, maar het is wel een beetje de put dempen als het kalf verdronken is.
Overigens vind ik het hele hoge snelheidstrein gebeuren op het iberisch schiereiland een beetje, tja, half werk, omdat het spoor gewoon overal toegankelijk is en er stukken zijn waar ze over bestaand spoor moeten en er moet dus regelmatig van spoorbreedte gewisseld...dat moet wel tot technische mankementen kúnnen leiden. En de systemen zijn dus niet overal het nieuwe Europese.
Dat even terzijde.
Ik sta hier totaal neutraal in, ik ben geen gebruikmaker van dergelijke treinen, ik heb niks met de spoorwegen te maken, ben geen Spanjaard...
Dus ik ga gewoon op de berichtgeving (in Spanje en Portugal)af.
Ik vind het heel apart dat sommige dingen worden gequote (niet door jou) met een commentaar erbij waaruit blijkt dat dingen heel anders worden opgevat dan bedoeld.
Ik vind het ook jammer dat sommige mensen lollig proberen te zijn of mensen proberen af te zeiken of puur uit emotie reageren, maar ook Fok!kers zijn "slechts mensen."
Ik ook. Ik heb niet overal verstand van dus zal ik best domme dingen zeggen hier en daar, maar ga er van uit dat ik in elk geval geen haat draag naar de machinist ondanks het feit dat ik een enorme hekel heb aan mensen die van hard gaan houden en dat doen met de verantwoording over de passagiers.
Ik ben nuchter genoeg om te begrijpen dat er meer aan de hand kán zijn en wacht het onderzoeken conclusies af.
Overigens wil hij dood. Neem aan dat dát ook al gemeld was?
Maar hij reed al een jaar op dat traject. Dan ken je het toch wel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Och dat sommige lollig willen zijn is geen probleem. Dat zul je altijd hebben. Ook het commentaar dat je geeft is natuurlijk geen probleem. Ik ben niet geraakt hoor. Ik heb er begrip voor en voer een discussie met jou en dat moet kunnen toch? Ik probeer alleen iets uit te leggen wat een machinist zoal uitvoert en hoe hij mogelijk bepaalde zaken kan beleven al is dit natuurlijk ook voor iedere machinist weer iets anders.
Je hebt gelijk dat een beveiligingssysteem nooit het werk van een machinist kan of moet overnemen. Maar het is een backup als een machinist compleet faalt omdat het ook maar een mens is die afgeleid kan worden. Het is een essentieel onderdeel van het spoorwezen. Als een machinist met zijn werk bezig is anticipeert hij op seinen. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld met slecht weer hij de remming al ver voor de opdracht van het sein dat een remming oplegt begint.(gladheid). Je bijvoorbeeld snelheid aanpast bij bepaalde seinbeelden ivm meerdere treinen voor je etc etc.
Maar een juiste beveiliging grijpt in en zet de trein met een snelremming neer. En dat merk je wel als reiziger maar je vliegt dan niet door de rijtuigen.
Als ik ff zo bekijk met een snelheid van 200 km/u had hij ongeveer 70 seconden de tijd om de remming uit te voeren tot 80 km/u.(als hij 4 km van tevoren een waarschuwing had gekregen.) Als hij afgeleid was door welke omstandigheden dan ook omdat hij het signaal in de cabine heeft gemist en het mat niet ingrijpt omdat hij geen remming inzet dan is het na 50 sec al te laat. En 50 sec is niets.
En ja ik kan me voorstellen dat de man maar liever dood is met zoveel leed aan mensenlevens achter je naam. Ongeacht schuldig of niet. Hij heeft geen leven meer. Tja en dat in 70 sec.
Tja maar dan nog kun je afgeleid worden. Een voorbeeld dan.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar hij reed al een jaar op dat traject. Dan ken je het toch wel?
Lijkt me dan dat je juist rustig aan gaat doen, jemig wat een duim heb jijquote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja maar dan nog kun je afgeleid worden. Een voorbeeld dan.
Stel je komt langs een perron binnen en hebt geel gehad. Het volgende sein is rood. Nu zie je plots een kind dicht langs de perronrand lopen en bent daar compleet op gefixeerd. En dan plots schiet je 3 meter door rood. Het is mij niet gebeurd maar het is een voorbeeld. Of in treinen waar geen conducteur aanwezig is en je hebt van die glazen wanden waar plots een reiziger op de deur bonkt en heisa maakt. Oops afgeleid en daar ga je.
De laagstaande zon, Och zo zijn er tal van voorbeelden.
Of een treinofiel maakt een foto in de avond die je compleet verblind door zijn flitser bij binnenkomst van een station.
Ik heb er zelfs twee. Is dat wat.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:30 schreef Soury het volgende:
[..]
Lijkt me dan dat je juist rustig aan gaat doen, jemig wat een duim heb jij
Dus schuldig.quote:Hij beroept zich op zijn zwijgrecht.
Zwijgrecht: weigeren medewerking te verlenen aan een onderzoek waar 78 mensen gedood zijn.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |