Bronquote:De Spaanse krant El Mundo meldt dat er bij een treinongeluk woensdagavond minstens 15 doden en 50 gewonden zijn gevallen.
De trein reed met ongeveer 240 passagiers van Madrid naar Ferrol en ontspoorde nabij het station van Santiago de Compostela.
Een vlug aangemaakte Wikipediapagina meldt op basis van twee Spaanse krantenartikelen dat het incident rond 20:45 plaatsvond.
Het betreft een hogesnelheidstrein die volgens ooggetuigen 'zeer snel' door een scherpe bocht kwam. Eén van de wagons ontspoorde in de bocht, waarna op basis van beschikbare foto's te concluderen valt dat de rest van de trein volgde.[....lees verder in bron...]
Update 01.50 uur
Het aantal gewonden ligt inmiddels op 126, stelt El Mundo. Zes specialisten zijn door de nationale politie van Madrid naar Santiago gestuurd om te helpen bij het identificeren van de lichamen.
De trein reed op een gedeelte waar het Europese beveiligingssysteem ERTMS-niveau 1 nét niet meer van kracht was. In plaats daarvan werd de beveiliging van de treinen geregeld met het oudere ASFA-systeem. FOK!user remcoP legt desgevraagd uit:
"Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden."
"ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."
Spoorwegmaatschappij Renfe heeft inmiddels een alternatieve route bedacht wegens het uitvallen van de lijn Madrid-Santiago.
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Ze naderen een grote stad, wrs moeilijk om dat bochtloze stuk voort te zetten, bouwkundig gezien...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Er zijn twee lijnen, ik neem aan dat het om het rechte stuk gaat als het om een HSL gaat. Dan heeft de machinist alle tijd om af te remmen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:36 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden?
Nogmaals, dergelijke veiligheidsystemen worden daar niet geplaatst om het werk van de machinist over te nemen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:37 schreef amaranta het volgende:
Samengevat@: het digitale remsysteem heeft gefaald. Reden: bezuinigijg op onderhoud.
De politiek zal de machijist, die ook kaar een mens is, zal door hen de zwarte piet toegespeeld krijgen.
Deze wagon was helemaal niet toegankelijk, want totaal in elkaar geplet. Hij moet uit elkaar gesloopt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat alle wagons waren uitgekamt, en dat er geen lijken meer waren.
Hij had 80 km recht stuk achter zich, dus ja, pleny tijd om normaal op die bochten af te gaan met de toegestane snelheid.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:52 schreef Aether het volgende:
[..]
Er zijn twee lijnen, ik neem aan dat het om het rechte stuk gaat als het om een HSL gaat. Dan heeft de machinist alle tijd om af te remmen.
[ afbeelding ]
quote:Dodental treinramp Spanje naar beneden bijgesteld
De Spaanse autoriteiten hebben het dodental van de treinramp in Santiago de Compostela naar beneden bijgesteld.
Nader onderzoek van een deel van de menselijke resten die uit de verwrongen wagons zijn geborgen leidde tot de conclusie dat niet 80, maar 78 mensen bij de ramp zijn omgekomen.
Tot dusverre zijn 72 slachtoffers met zekerheid geïdentificeerd. Van zes slachtoffers is dat nog niet het geval. Forensisch deskundigen zijn druk doende de juiste lichaamsdelen met elkaar te matchen. Dit heeft een woordvoerder van de Spaanse politie vrijdag gezegd.
Onder de 72 mensen van wie de identiteit is vastgesteld, zijn drie buitenlanders: een Algerijn, een Amerikaan en een Mexicaan.
Zwarte dozen
De deskundigen die onderzoek doen naar de oorzaak van de treinramp in Santiago de Compostela hebben de 'zwarte dozen' van de woensdag verongelukte trein veiliggesteld. Onderzocht wordt onder andere waarom de machinist 190 kilometer per uur reed, in plaats van de op dat deel van het traject toegestane 80 kilometer.
De machinist wordt gezien als mogelijke verdachte, zeiden de autoriteiten in Galicië. Er wordt overigens ook onderzoek gedaan naar mogelijke fouten in de beveiligingsapparatuur.
Ziekenhuis
De machinist ligt in het ziekenhuis en is nog niet gehoord. Dat zal vrijdag ook nog niet gebeuren, zei een woordvoerster van justitie vrijdag.
Ook tientallen passagiers liggen nog in het ziekenhuis, van wie een deel in kritieke toestand.
Bron: nu.nl
de gruwel achter dit soort berichten zie ik dan voor me... het puzzelen met lichaamsdelenquote:
quote:Machinist officieel in staat van beschuldiging gesteld
Francisco Jose Garzón, de bestuurder van de ramptrein die woensdag in Santiago de Compostela ontspoorde, is in staat van beschuldiging gesteld. Hij wordt officieel verdacht van een 'misdaad gerelateerd aan het ongeluk'. Dat meldt de Spaanse krant El Mundo vrijdag na een verklaring van de politiechef van de regio Galicië.
De machinist ligt in het ziekenhuis en wordt daar door de politie bewaakt. Hij heeft nog geen verklaring afgelegd.
Dodental
De Spaanse autoriteiten hebben vandaag het dodental van de treinramp in Santiago de Compostella naar beneden bijgesteld. Nader onderzoek van een deel van de menselijke resten die uit de verwrongen wagons zijn geborgen leidde tot de conclusie dat niet tachtig, maar 78 mensen bij de ramp zijn omgekomen.
Opscheppen
Eerder vandaag werd bekend dat Garzón in het verleden op zijn Facebookpagina opcchepte over de snelheden die hij haalde met het voertuig. De machinist naar wie een onderzoek wordt gevoerd en die gisteren aangehouden werd, gaf zelf al aan dat hij woensdag ook te snel kwam aangereden: hij reed 190 kilometer per uur waar 80 is toegestaan.
Op de Facebookpagina van Garzón, die inmiddels verwijderd is, blijkt dat de man wel kickt op hoge snelheden. Zo stond er een foto van maart 2012 van een snelheidsmeter van een trein waar hij toen op reed. Garzón vermeldt bij het plaatje dat het pijltje 200 kilometer per uur aangeeft.
Reacties op facebook
Hieronder de reacties die na het plaatsen van de foto volgden:
Facebookvriend 1: Jongen, wat ga je snel. Remmeeeeeeeen!
Machinist: Ik zit op de limiet. Ik kan niet sneller rijden, anders gaan ze me beboeten.
Facebookvriend 1: Je haalt verdorie al 200 per uur!
Machinist: En de snelheidsmeter geeft de echte snelheid aan!
Facebookvriend 2: Als de Guardia Civil je nu pakt, zit je zonder punten (hij bedoelt dat hij dan zijn rijbewijs kwijt is). Haha.
Machinist: Hoe te gek zou het zijn om even snel als de Guardia Civil te rijden en door hen te passeren de flitsers af te laten gaan, haha. Een gigantische boete voor (spoorwegmaatschappij) Renfe, haha!
Bron: AD
Het beveiligingssysteem deugt niet. Punt uit. En ja dat is mijn mening. Inderdaad signalisatie dient ervoor om de machinist opdrachten te geven. Maar als hij de opdrachten niet goed uitvoert om welke reden dan ook moet een beveiliging in werking treden. En wel zodanig dat de trein met een snelremming tot stilstaand komt. Kom op zeg we hebben het hier over een snelheidsverschil van ongekende orde. En als de trein aangeeft dat hij moest remmen maar verzaakte dan is dit ook erg vreemd waarom het materieel niet ingrijpt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:20 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Nogmaals, dergelijke veiligheidsystemen worden daar niet geplaatst om het werk van de machinist over te nemen.
Het is een systeem dat bij onder de 200 km per uur niet in werking wordt gezet, dat is iets anders dan falen.
Daarbij ging er een alarm af op het bedieningspaneel van de machinist, dus wederom, niet echt gefaald.
.
[..]
Deze wagon was helemaal niet toegankelijk, want totaal in elkaar geplet. Hij moet uit elkaar gesloopt.
[..]
Hij had 80 km recht stuk achter zich, dus ja, pleny tijd om normaal op die bochten af te gaan met de toegestane snelheid.
Er is ook sinalisatie die aangeeft dat je moet gaan remmen.
Misschien bij de buren: PTA / Treinentopic #615: matig beveiligdquote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:56 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb in het vorige topic al een keer gevraagd hoe het er uit ziet als zo´n trein geremd wordt. Ik heb daar geen antwoord op gekregen.
Ze hadden het over "dat het systeem geen tijd had om in te grijpen" en dat is dan waarschijnlijk na het signaal geweest dat hij ontvangen had.?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
En als de trein aangeeft dat hij moest remmen maar verzaakte dan is dit ook erg vreemd waarom het materieel niet ingrijpt.
Ik zal even kijken. Bedankt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:59 schreef Aether het volgende:
[..]
Misschien bij de buren: PTA / Treinentopic #615: matig beveiligd
bronquote:'Treinmachinist Spanje was geen snelheidsduivel'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein is absoluut geen snelheidsduivel. Dat zeggen collega's van hem vrijdag in de Spaanse krant El Mundo.
Spanje rouwt om treinramp Fotoserie
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
quote:'Treinmachinist Spanje was geen snelheidsduivel'
De bestuurder van de Spaanse ramptrein is absoluut geen snelheidsduivel. Dat zeggen collega's van hem vrijdag in de Spaanse krant El Mundo.
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
Bron: nu.nl
Inderdaad, schánde.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:02 schreef Alentejana het volgende:
Ja, het is een heilige.
Geen woord over de 2e machinist...Die mag zelfs volkomen anonimiteit genieten.
Dat gaat niet helpen, denk ik. Je moet gewoon automatisch remmen als de snelheid op x meter voor zo'n bocht niet op 80km is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:09 schreef havanagila het volgende:
Niet dat je veel kan doen om zo'n klap te overleven, maar is het zo duur/stom om een hoop airbags in treinen te installeren?
quote:'Treinmachinist Spanje remde te laat'
De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, remde te laat. Dat stelt directeur Gonzalo Ferre van de Spaanse spoorbeheerder Adif vrijdag.
"Vier kilometer voor de plek van het ongeluk wordt al aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen'', zegt Ferre.
Hij verklaart dat alle veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden kon controleren op een routebeschrijving. Op het moment van de ontsporing reed de trein 190 kilometer per uur in plaats van de toegestane 80.
De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
Collega's
Collega's van machinist Francisco Jose Garzón hebben vrijdag tegen de Spaanse krant El Mundo gezegd dat de machinist absoluut geen snelheidsduivel was.
''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is machinist Francisco Jose Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
Bron: nu.nl
Dan wilde hij de opgelopen vertraging inlopen wrs?quote:
Hoe kom je daar zo bij? Je trekt nogal snel conclusies.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan wilde hij de opgelopen vertraging inlopen wrs?
Omdat managers in zijn nek hijgen?
O, ja ik weet het weer met jou kun je geen zinnig wordt wisselen, da's waar ook...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar zo bij? Je trekt nogal snel conclusies.
Zegt degene die begint met een ad hominem.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, ja ik weet het weer met jou kun je geen zinnig wordt wisselen, da's waar ook...
Er staan vraagtekens achter... het is speculatie, om iets te verklaren wat schijnbaar ongerijmd is. Een nultheorie.
Is geen ad hominem.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zegt degene die begint met een ad hominem.
Apart dat je een feit dat volkomen emotieloos wordt geschreven zo opvat.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inderdaad, schánde.
Beide hadden allang na de kielhaling gefusilleerd moeten worden
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:06 schreef Alentejana het volgende:
Het verbaasd mij, dat de 2e machinist buiten beschouwing wordt gelaten. Het zou handig zijn als we wisten waarom.
Citroenboomgaardquote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:31 schreef Loekie1 het volgende:
Meestal zijn Spanjaarden heel snel met het lekken van informatie naar de pers. Maar misschien alleen als het buitenlanders betreft die zijn gevonden in een citroenwijngaard.
Dat heb ik ook gelezen inderdaad. En je verklaring lijkt me plausibel.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:06 schreef Alentejana het volgende:
Daarbij hoeven ze van mij helemaal niet gestraft, want dat worden ze al door hun geweten en het trauma.
Ik heb dat ook gelezen, maar ook dat ze beide uit de "cockpit" zijn gehaald, dacht ik.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat ze 100km eerder gewisseld waren. Blijkbaar reden ze dus niet tegelijkertijd. Zou nr2 niet gewoon hebben liggen te slapen? Verplichte rusttijd, net als bij busritten met twee chauffeurs op 1 bus?
Denk dat je wat geduld moet hebben, het is pas eergisteren gebeurd.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 20:41 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik heb dat ook gelezen, maar ook dat ze beide uit de "cockpit" zijn gehaald, dacht ik.
Rusten, ja om alert te blijven, maar slapen lijkt me niet logish, de rit duurt 8 en een half uur en is overdag...
Blijft dat hij toch gewoon bij naam genoemd kan worden? Of beide niet, of beide wel, lijkt mij?
En waarom zouden we moeten raden naar dit soort dingen?
http://www.nu.nl/buitenla(...)anje-remde-laat.htmlquote:Machinist Francisco Jose Garzón (52) weigerde vrijdag om vragen van de politie te beantwoorden. Dat meldt persbureau AFP. Zaterdag wordt Garzón voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Mogelijk komt de rechter naar het ziekenhuis.
Oh thanks.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 21:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)anje-remde-laat.html
Nee, bericht wordt steeds verder aangevuldquote:
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 21:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, bericht wordt steeds verder aangevuld
Prima, heeft geen haast. is al lief dat je wil zoeken en delenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:03 schreef Alentejana het volgende:
Ik zal even kijken.
Er worden vooral veel verhalen van familieleden en ooggetuigen gepubliceerd.
Van een vrouw die voor het eerst met de trein ging bv. En die zit dan in DIE trein.
Ik heb het niet gelezen, alleen de kop.
Mijn ontvangst is slecht, dus dingen duren even.
"De bestuurder, die gearresteerd is en begeleid naar een ziekenhuis in de hoofdstad van Galicië, heeft niet ingestemd te worden ondervraagd door de gerechterlijke Brigade in Santiago de Compostela, en beroept op zijn recht om niet te getuigen. De voorzitter van de Spoorweginfrastructuur verzekert dat hij (de machinist) vier km voor de crash een melding gekregen dat het nodig was om te vertragen."quote:El conductor, que está detenido y escoltado en un hospital de la capital gallega, no ha accedido a ser interrogado por la Brigada Judicial de la comisaría de Santiago de Compostela, acogiéndose a su derecho a no declarar. El presidente del Administrador de Infraestructuras Ferroviarias asegura que cuatro kilómetros antes del lugar del accidente recibió la notificación de que debía reducir la velocidad
Niks, verstandig als verdachte.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:14 schreef Loekie1 het volgende:
Wat zal dat kunnen betekenen, dat de machinist weigert vragen te beantwoorden.
Kan op advies van zijn advocaat zijn.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:14 schreef Loekie1 het volgende:
Wat zal dat kunnen betekenen, dat de machinist weigert vragen te beantwoorden.
Je Spaans klopt, want dit is ook hier zo bekend.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:17 schreef Alentejana het volgende:
[..]
"De bestuurder, die gearresteerd is en begeleid naar een ziekenhuis in de hoofdstad van Galicië, heeft niet ingestemd te worden ondervraagd door de gerechterlijke Brigade in Santiago de Compostela, en beroept op zijn recht om niet te getuigen. De voorzitter van de Spoorweginfrastructuur verzekert dat hij (de machinist) vier km voor de crash een melding gekregen dat het nodig was om te vertragen."
(Als mijn spaans klopt.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |