Maar dat is ook niet de achterliggende gedachte van de overheid om mensen te laten stoppen met roken.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:54 schreef arjan1212 het volgende:
Tussen 1970 en 1980 daalde het aantal mannelijke rokers van 90% naar 50%, omdat toen bleek dat er gezondheidsrisico's aan roken kleefden.
Daarna begon de overheid een repressief beleid te voeren met verboden en prijsverhogingen.
Vervolgens daalde het aantal rokers van 50% naar 25%, gedwongen door repressie van de de overheid.
Mijn punt het was een vrije keuze van 50% van de bevolking om te roken , de enige reden dat de helft daarvan gestopt is , is repressie van de overheid
Daarom stel ik voor om die repressie te stoppen. Als de helft van de bevolking wil roken, dan is dat hun vrije keuze en moeten ze niet worden gedwongen om te leven zoals de overheid wil, in plaats van hoe ze zelf willen.
1. Het zal mij worst wezen wat de reden is dat de incidentie en prevalentie zijn gedaald, het belangrijkste is dat ze zijn gedaald.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:54 schreef arjan1212 het volgende:
Tussen 1970 en 1980 daalde het aantal mannelijke rokers van 90% naar 50%, omdat toen bleek dat er gezondheidsrisico's aan roken kleefden.
Daarna begon de overheid een repressief beleid te voeren met verboden en prijsverhogingen.
Vervolgens daalde het aantal rokers van 50% naar 25%, gedwongen door repressie van de de overheid.
Mijn punt het was een vrije keuze van 50% van de bevolking om te roken , de enige reden dat de helft daarvan gestopt is , is repressie van de overheid
Daarom stel ik voor om die repressie te stoppen. Als de helft van de bevolking wil roken, dan is dat hun vrije keuze en moeten ze niet worden gedwongen om te leven zoals de overheid wil, in plaats van hoe ze zelf willen.
Volgens mij wegen de kosten van de gemiddelde roker medisch gezien dus wel op tegen niet-rokers. Ten eerste accijns, daarnaast gaan we gemiddeld 10 jaar eerder dood, waardoor we 10 jaar korter aow ontvangen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Het zal mij worst wezen wat de reden is dat de incidentie en prevalentie zijn gedaald, het belangrijkste is dat ze zijn gedaald.
2. Het is helaas een feit dat zij met hun keuze niet alleen zichzelf maar ook anderen benadelen. Je rookt namelijk niet in je eentje maar met zijn allen. Plus dat heel de maatschappij de medische kosten betaalt die zij bij zichzelf en bij anderen veroorzaken maar dat is van ondergeschikt belang aan de gezondheidsschade die zij ook bij anderen berokkenen.
3. Laten we niet vergeten dat onder de vrouwen de incidentie en prevalentie juist sterk zijn toegenomen. Emancipatie.
Wat mij betreft zijn we net begonnen met de strijd tegen het roken. Ik hoop dat Europa in navolging van de USA binnenkort een stap verder gaat: roken verbieden in parken en andere plaatsen buiten waarbij er (ook) veel kinderen zijn. Ik weet niet of dat het mogelijk is om het roken binnen enkele generaties volledig uit te roeien maar we kunnen het zeker beter doen dan dat we het nu doen, dat blijkt uit een vergelijking met de incidentie en prevalentie van het roken in andere landen.
Klopt, is meermaals onderzocht. Rokers en obese mensen zijn gunstig voor de schatkist.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 19:46 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Volgens mij wegen de kosten van de gemiddelde roker medisch gezien dus wel op tegen niet-rokers. Ten eerste accijns, daarnaast gaan we gemiddeld 10 jaar eerder dood, waardoor we 10 jaar korter aow ontvangen.
Niet zo relevant: het kosten/baten-plaatje is van ondergeschikt belang aan de gezondheidsschade die rokers bij anderen veroorzaken. Mochten we met accijnzen de schade die ze veroorzaken vergoeden, wat volgens mij geenszins vaststaat (zulk onderzoek kan volgens mij niet goed worden uitgevoerd wegens een te grote complexiteit), prima, maar dat is slechts 1 functie van de accijnzen. De andere functie is ontmoediging. Helaas is de EU nog te weinig actief op dit vlak, als heel de EU ineens de accijnzen flink zou verhogen en de grenzen goed zou bewaken (smokkel) dan een flinke accijnsverhoging veel zoden aan de dijk kunnen zetten.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 19:46 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Volgens mij wegen de kosten van de gemiddelde roker medisch gezien dus wel op tegen niet-rokers. Ten eerste accijns, daarnaast gaan we gemiddeld 10 jaar eerder dood, waardoor we 10 jaar korter aow ontvangen.
Als ze rokers werkelijk zouden willen laten ophouden, dan zouden ze het gewoon kunnen verbieden, Daarbij moet het toch iemands eigen keuze zijn als zich bezighoudt met een ongezonde verslaving(En ja rekening met anderen houden is voor mij vanzelfsprekend) accijnsen van alcoholische dranken ook maar omhoog dan en de prijs van benzine. Vanzelfsprekend fattax invoeren en voor de zekerheid ook nog accijns op caffeïne houdende middelen. Wat is er nog meer.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet zo relevant: het kosten/baten-plaatje is van ondergeschikt belang aan de gezondheidsschade die rokers bij anderen veroorzaken. Mochten we met accijnzen de schade die ze veroorzaken vergoeden, wat volgens mij geenszins vaststaat (zulk onderzoek kan volgens mij niet goed worden uitgevoerd wegens een te grote complexiteit), prima, maar dat is slechts 1 functie van de accijnzen. De andere functie is ontmoediging. Helaas is de EU nog te weinig actief op dit vlak, als heel de EU ineens de accijnzen flink zou verhogen en de grenzen goed zou bewaken (smokkel) dan een flinke accijnsverhoging veel zoden aan de dijk kunnen zetten.
Nogmaals, dat moet niet enkel aan die persoon worden overgelaten (zie accijnzen en ander ontmoeidigingsbeleid) aangezien de roker ook schade berokkent bij anderen. Enkel als de roker enkel zichzelf zou beschadigen dan zou jouw argument legitiem zijn.quote:Daarbij moet het toch iemands eigen keuze zijn als zich bezighoudt met een ongezonde verslaving
Of ze besteden de accijnsopbrengst via het KWF in R&D, een budgetverhoging van > 3000% per jaar alleen al in NL, en schaal dat vervolgens eens op naar de EU of wereldwijd ...quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:34 schreef BasEnAad het volgende:
De overheid heeft zelf kanker, het breidt altijd maar uit en maakt de maatschappij van binnenuit kapot. Als de overheid echt wat met de burger ophad, dan deden ze eens een stapje terug.
Gelukkig zijn er ook nog autonome denkers. Zoals de tabakslobby.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
iedereen die het niet met mij eens is, is een gehersenspoelde slaaf
Je bent zelf ook nog steeds een beetje een gehersenspoelde slaaf want ook jij wil de fouten van de overheid opgelost zien door de overheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
BTW is í.d.d. een boete op consumeren. Reden dat ik daar mee gestopt ben in die land. Ik koop nog uitsluitend over de grens.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 00:08 schreef Intxaurraga het volgende:
Raar verhaal. Is BTW dan repressie van consumeren?
Daarbij is de sigaret verreweg het schadelijkste product dat vandaag alom op de markt is, en als het vandaag werd uitgevonden was het nooit in de verkoop geraakt. Geen wonder dat er wat taks op komt. Daarbij, juist het type belasting waarlangs schadelijke zaken ontmoedigd kunnen worden moet als éérste wenselijk zijn voor belastingschuwe liberalen.
Zie het verbod op drugs vandaag de dag. De helft van de gevangenissen zit vol met drugsgerelateerde 'misdadigers' en het kost ons per jaar ook nog eens 15 miljard van ons zuurverdiende geld wat de werkenden liever zelf hadden uitgegeven. Verbieden is altijd zinloos, levert extra misdaad op en kost alleen maar bakken met geld.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, dat moet niet enkel aan die persoon worden overgelaten (zie accijnzen en ander ontmoeidigingsbeleid) aangezien de roker ook schade berokkent bij anderen. Enkel als de roker enkel zichzelf zou beschadigen dan zou jouw argument legitiem zijn.
Waarom het niet wordt verboden? Zie het alcoholverbod in de USA, eind jaren 20 als ik me niet vergis.
De prohibitie was immers een groot succes, bedoel je?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, dat moet niet enkel aan die persoon worden overgelaten (zie accijnzen en ander ontmoeidigingsbeleid) aangezien de roker ook schade berokkent bij anderen. Enkel als de roker enkel zichzelf zou beschadigen dan zou jouw argument legitiem zijn.
Waarom het niet wordt verboden? Zie het alcoholverbod in de USA, eind jaren 20 als ik me niet vergis.
Voor figuren als Al Capone wel ja.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De prohibitie was immers een groot succes, bedoel je?
Sorry kan het niet laten hier niet op te reageren, iedereen een chip in de nek lijkt me beter, hahahaha.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:18 schreef waht het volgende:
Een persoonsgebonden verbod lijkt me een beter idee, dat we specifieke personen uitrusten met meetapparatuur en beboeten indien ze roken.
en daarbij inherent de opkomst van de georganiseerde misdaad. Ja de prohibition was zo'n succes dat Roosevelt in 1933 er een einde aan maakte. Een totaalverbod op roken willen is enorm kortzichtig en bovenal erg dom.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is een uitstekend plan en geheel in lijn met waar de door de democratie met z'n allen naar toe gaan. Gelijk multifunctioneel die apparatuur zodat toekomstige verboden er ook mee gehandhaafd kunnen worden.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:18 schreef waht het volgende:
Een persoonsgebonden verbod lijkt me een beter idee, dat we specifieke personen uitrusten met meetapparatuur en beboeten indien ze roken.
Of gelijk iets inbouwen dat je of dat iemand van afstand een stroomstoot kan krijgen als straf, hahahaha.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is een uitstekend plan en geheel in lijn met waar de door de democratie met z'n allen naar toe gaan. Gelijk multifunctioneel die apparatuur zodat toekomstige verboden er ook mee gehandhaafd kunnen worden.
En in hoeverre komt de daling van het aantal rokers door gestopte rokers, en niet door jongeren die nooit begonnen zijn met roken?quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:52 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom komt de daling na 1980 niet door de gezondheidsrisico's?
Als je niet serieus kan doen, blijf dan weg uit POLquote:Op zaterdag 13 juli 2013 00:17 schreef arjan1212 het volgende:
als jij met mij in een cafe gaat staan, tast je je eigen gezondheid aan.quote:Op zondag 14 juli 2013 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zolang jij een ander zijn gezondheid aantast en die ander voor de door jou veroorzaakte medische kosten opdraagt mag die ander zich met jouw rookgedrag bemoeien.
Bezit geen auto?quote:Op zondag 14 juli 2013 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zolang jij een ander zijn gezondheid aantast en die ander voor de door jou veroorzaakte medische kosten opdraagt mag die ander zich met jouw rookgedrag bemoeien.
Met Bram_van_Loon valt niet te praten, ik denk dat ie bij clean air nederland of stivoro werkt.quote:Op zondag 14 juli 2013 02:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als jij met mij in een cafe gaat staan, tast je je eigen gezondheid aan.
ik denk dat bram bang is voor het leven.quote:Op zondag 14 juli 2013 02:16 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Met Bram_van_Loon valt niet te praten, ik denk dat ie bij clean air nederland of stivoro werkt.
Nee, maar ik steun die organisaties van harte. Ze strijden voor de goede zaak.quote:Met Bram_van_Loon valt niet te praten, ik denk dat ie bij clean air nederland of stivoro werkt.
Precies.quote:Op zondag 14 juli 2013 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja daar ben ik voor, de zorgverzekeringspremie voor rokers, dikke mensen en alcohollisten halveren.quote:Op donderdag 18 juli 2013 18:58 schreef Aberkullie het volgende:
Prima dat ze zichzelf COPD roken lijkt mij, maar belast ze dan met een hogere zorgpremie in plaats van waarschuwingen op pakjes, accijns etc.
Maar dat zou dan ook moeten gelden voor mensen met morbide obesitas en alcoholisten.
Ah, dus ik mag me ook bemoeien met mensen die overwerken? Of met mensen die een verhoogd risico lopen op blessures? Of met mensen die autorijden?quote:Op zondag 14 juli 2013 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe tasten mensen die overwerken of een verhoogd risico lopen op blessures jouw gezondheid aan?quote:Op donderdag 18 juli 2013 20:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, dus ik mag me ook bemoeien met mensen die overwerken? Of met mensen die een verhoogd risico lopen op blessures? Of met mensen die autorijden?
Heb je al eens bij een apk keuring gestaan van een diesel en wat ze dan kunnen doen om het omlaag te krijgen?quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het grote smoezenboek voor rokers is weer geopend.
Ah, my bad. Naja, mensen die autorijden, vuurwerk afsteken, et cetera dan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:28 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe tasten mensen die overwerken of een verhoogd risico lopen op blessures jouw gezondheid aan?
Dit inderdaadquote:Op donderdag 18 juli 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het grote smoezenboek voor rokers is weer geopend.
Maar een antwoord op autogebruik en fijnstof word door de niet-rokers weggewuifd alsof het niet bestaat. Want als daar iemand iets over schrijft komt er geen enkele reactie van een niet-roker.quote:
Even iets wat ik denk en mijn mening is.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar een antwoord op autogebruik en fijnstof word door de niet-rokers weggewuifd alsof het niet bestaat. Want als daar iemand iets over schrijft komt er geen enkele reactie van een niet-roker.
Dat zal er natuurlijk alles mee te maken hebben dat ze zelf ook autorijden. Niet erg hoor want ik snap het wel. Maar dat is Stivoro. Alles mag vervuilend zijn behalve het roken.
We betalen wegenbelasting, er is subsidie voor schonere auto's en wat denk je van de benzineaccijns.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar een antwoord op autogebruik en fijnstof word door de niet-rokers weggewuifd alsof het niet bestaat. Want als daar iemand iets over schrijft komt er geen enkele reactie van een niet-roker.
Dat zal er natuurlijk alles mee te maken hebben dat ze zelf ook autorijden. Niet erg hoor want ik snap het wel. Maar dat is Stivoro. Alles mag vervuilend zijn behalve het roken.
Je vergeet het kwartje van Kok nog dat hoort ook in dat lijstje.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:42 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
We betalen wegenbelasting, er is subsidie voor schonere auto's en wat denk je van de benzineaccijns.
Dat is het hem net daar kies je voor om daar binnen te gaan, om achter een stinke diesel aan te rijden door een file kies ik niet voor, teminste in grote lijnen niet, als ik thuis blijf immers niet dan maar af en toe zal ik moeten.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:52 schreef Kansenjongere het volgende:
Vreemde vergelijking met auto's. Afgezien van taferelen als:
[ afbeelding ]
zie ik zelden auto's in een horecagelegenheid.
Zijn er afgezien van de benzinepomp plekken waar je wel met je grote stinkende diesel mag komen maar niet mag roken? Zo nee, dan gaat je vergelijking toch niet op?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat is het hem net daar kies je voor om daar binnen te gaan, om achter een stinke diesel aan te rijden door een file kies ik niet voor, teminste in grote lijnen niet, als ik thuis blijf immers niet dan maar af en toe zal ik moeten.
Niet alle diesels stinken hoor, maar die lijken mij het gevaarlijkste.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 13:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Zijn er afgezien van de benzinepomp plekken waar je wel met je grote stinkende diesel mag komen maar niet mag roken? Zo nee, dan gaat je vergelijking toch niet op?
Ik denk het niet er zal heus wel een achterdeur op een kier staan denk ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 13:07 schreef arjan1212 het volgende:
of auto's vervuilen of niet is irrelevant, het rookverbod is illegaal
omdat het strijdig is met artikel1 van de grondwet en verder dient in een democratie de meerderheid de rechten van de minderheid te beschermen, die kunnen ze in het geval van roken doen , door mee te roken ( waarvan de schadelijkheid nog steeds niet is bewezen )
Waarom zou het rookverbod illegaal zijn?quote:of auto's vervuilen of niet is irrelevant, het rookverbod is illegaal
Zoiets ja.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 13:25 schreef Kansenjongere het volgende:
Vecht het dan aan bij een rechter, arjan1212, hij zal je hartelijk uitlachen en wellicht de hypothese opwerpen dat roken niet alleen je longen maar tegens je hersenen aantast.
hieromquote:Op donderdag 18 juli 2013 21:49 schreef arjan1212 het volgende:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan
dit geld ook voor rokers, dus het rookverbod is illegaal
dan zeg ik 'deze rechtbank is illegaal'quote:Op vrijdag 19 juli 2013 13:25 schreef Kansenjongere het volgende:
Vecht het dan aan bij een rechter, arjan1212, hij zal je hartelijk uitlachen en wellicht de hypothese opwerpen dat roken niet alleen je longen maar tegens je hersenen aantast.
Dat zal indruk makenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:19 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
dan zeg ik 'deze rechtbank is illegaal'
Volgens mij is de benzine al op zijn duurste punt ooit. Dus daar betalen autobezitters al genoeg aan.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:40 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Als ze rokers werkelijk zouden willen laten ophouden, dan zouden ze het gewoon kunnen verbieden, Daarbij moet het toch iemands eigen keuze zijn als zich bezighoudt met een ongezonde verslaving(En ja rekening met anderen houden is voor mij vanzelfsprekend) accijnsen van alcoholische dranken ook maar omhoog dan en de prijs van benzine. Vanzelfsprekend fattax invoeren en voor de zekerheid ook nog accijns op caffeïne houdende middelen. Wat is er nog meer.
Dan hebben we het over een misverstand. Ik doel op gezondheidsfascisten zoals Stivoro die nu al zelfs opperen het roken in de buitenlucht aan te pakken en aan banden te leggen. In veel steden langs de terrassen rijden in file vorm auto's, bussen, motoren, mensen die ff hun mooie auto willen showen etc., brommers etc etc. Waar is Stivoro dan? En al die andere felle anti rokers? Dan hoor je ze niet schijnbaar omdat velen zelf een van die vervoersmiddelen gebruiken.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:52 schreef Kansenjongere het volgende:
Vreemde vergelijking met auto's. Afgezien van taferelen als:
[ afbeelding ]
zie ik zelden auto's in een horecagelegenheid.
Ik betaal accijns over mijn rookwaar en ik betaal meer voor mijn verzekeringspakket omdat ik rook. Dus waar heb je het over.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:42 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
We betalen wegenbelasting, er is subsidie voor schonere auto's en wat denk je van de benzineaccijns.
Hoezo betaal je meer voor je verzekeringspakket omdat je rookt? Dat is illegaal, u verzekeringsmaatschappij discrimineertquote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:34 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik betaal accijns over mijn rookwaar en ik betaal meer voor mijn verzekeringspakket omdat ik rook. Dus waar heb je het over.
Tja helaas. Ik ben het er ook niet mee eens maar het is nu eenmaal zo geregeld dat ik meer premie betaal voor mijn opstal,inboedel, levensverzekering voor mijn hypo alleen al omdat ik rook. En iedere verzekeringsmaatschappij zal dat toepassen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:11 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Hoezo betaal je meer voor je verzekeringspakket omdat je rookt? Dat is illegaal, u verzekeringsmaatschappij discrimineert
dit is toch achterlijk... lijkt wel een nazi voedselbonnen winkeltje of een communistische slager.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:01 schreef betyar het volgende:
In Hongarije zijn de tabakszaken versoberd naar dit soort zaken:
[ afbeelding ]
Je moet ze ook nog eens goed zoeken.
Op het strand waar wij momenteel verblijven mag je niet in een straal van 5 meter rondom de eettentjes roken.
Het rookbeleid mag in Nederland wat mij betreft nog wat strenger.
Met dank aan de rechtse politiek die staat voor vrijheid en blijheid.... Hoezo communistisch?quote:Op zondag 21 juli 2013 13:33 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit is toch achterlijk... lijkt wel een nazi voedselbonnen winkeltje of een communistische slager.
nog effe en alle rokers moeten een jodenster op.quote:Op zondag 21 juli 2013 14:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Met dank aan de rechtse politiek die staat voor vrijheid en blijheid.... Hoezo communistisch?
Heerlijk dat rechtse beleid nietwaar?quote:Op zondag 21 juli 2013 14:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nog effe en alle rokers moeten een jodenster op.
Niet al te druk over maken.quote:
zit al een tijdje te wachten tot de illegale sigarettenhandel mij vindt, maar helaas.quote:Op zondag 21 juli 2013 14:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Niet al te druk over maken.
http://www.amerika.nl/cms(...)tent.php?content.107
Er ontstond zoveel ellende mbt criminaliteit en smokkel dat het probleem vanzelf is opgelost door het verbod weer op te heffen.
Kijk maar eens naar de hennep. Iets verbieden als het om genotsmiddelen gaat is gelijk weer een hogere criminaliteit.
Ik zit momenteel in Hongarije..............quote:Op zondag 21 juli 2013 16:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zit al een tijdje te wachten tot de illegale sigarettenhandel mij vindt, maar helaas.
Ik heb echt geen idee waarom ik een smoes zou moeten verzinnen.quote:
Nee hoor. Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik reageer er niet op omdat het geen zin heeft om met rokers over zoiets te discussiëren. Dat blijkt uit vorige draden over roken. Een tweede reden dat ik er niet op inga is omdat het slechts een smoes is van de rokers om hun gedrag goed te praten. Het gaat hier over roken, niet over ander slecht en asociaal gedrag.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een rechter zou jou uitlachen als jij dit stelt. Rokers worden immers gelijk behandeld aan niet-rokers: beide groepen mogen binnen bepaalde gebouwen geen sigaret opsteken. Roken is een gewoonte (een slechte gewoonte), het definieert je niet als persoon en het is geen fenotypische eigenschap waar je niets aan kan doen. Je kan je afvragen of dat bijv. een werkgever onderscheid mag maken tussen rokers en niet-rokers, dan pas wordt dit wetsartikel relevant, met het rookverbod (waarvan ik hoop dat het spoedig wordt uitgebreid) heeft het niets te maken.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:49 schreef arjan1212 het volgende:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan
dit geld ook voor rokers, dus het rookverbod is illegaal
Dit interesseert werkelijk niemand iets zolang je het niet kan motiveren.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:15 schreef arjan1212 het volgende:
Roken in restaurants moet ook weer normaal worden.
Daar zijn dan weer organisaties als Greenpeace, Milieudefensie en GroenLinks mee bezig.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan hebben we het over een misverstand. Ik doel op gezondheidsfascisten zoals Stivoro die nu al zelfs opperen het roken in de buitenlucht aan te pakken en aan banden te leggen. In veel steden langs de terrassen rijden in file vorm auto's, bussen, motoren, mensen die ff hun mooie auto willen showen etc., brommers etc etc. Waar is Stivoro dan? En al die andere felle anti rokers? Dan hoor je ze niet schijnbaar omdat velen zelf een van die vervoersmiddelen gebruiken.
Tot ca. 1975 beleefde het roken een opmars in allerlei facetten van het openbare leven. Rond 1945 was het een heel normaal en vriendschappelijk gebaar om een 14-jarige jongen een 'sigaret' te presenteren met de vraag "rook jij al?" Bioscopen, bussen, trams en treinen waren voorzien van asbakken. Programma's op televisie werden niet zelden gepresenteerd door een rokende verslaggever. Tot in de jaren 80 stond bij menige kapper en schoonheidssalon een glaasje sigaretten op tafel. Op lagere en middelbare scholen stonden leraren rokend voor de klas; op sommige scholen in het hoger onderwijs rookten ook de studenten tijdens de colleges. Hoogwaardigheidsbekleders lieten zich al rokend interviewen, door shagrokende journalisten. Ook Koningin Juliana kwam regelmatig rokend in beeld. Een rookvrije werkplek was, op kantoren, een grote uitzondering.quote:Op maandag 22 juli 2013 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Dit interesseert werkelijk niemand iets zolang je het niet kan motiveren.
dat is alleen maar de hedendaagse praktische interpretatie van onze grondwet. het is natuurlijk veel breder, anders had het er niet zo simpel gestaan.quote:Op maandag 22 juli 2013 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een rechter zou jou uitlachen als jij dit stelt. Rokers worden immers gelijk behandeld aan niet-rokers: beide groepen mogen binnen bepaalde gebouwen geen sigaret opsteken. Roken is een gewoonte (een slechte gewoonte), het definieert je niet als persoon en het is geen fenotypische eigenschap waar je niets aan kan doen. Je kan je afvragen of dat bijv. een werkgever onderscheid mag maken tussen rokers en niet-rokers, dan pas wordt dit wetsartikel relevant, met het rookverbod (waarvan ik hoop dat het spoedig wordt uitgebreid) heeft het niets te maken.
Nee, gelijke gevallen worden gelijk behandeld, dus iedere burger betaalt evenveel accijns per sigaret. Als jij er voor kiest om sigaretten te kopen en ik niet, is er al geen sprake meer van gelijke gevallen. Echt, als dat discriminatie is kunnen we het hele belastingstelsel opdoeken..quote:Op maandag 22 juli 2013 20:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
alleen al het feit dat ik per sigaret meer belasting dan jou moet betalen, is discriminatie.
quote:Op maandag 22 juli 2013 20:12 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Na 1975 zien we een extreme toename van 'zinloos geweld' en vrijwel alle andere vormen van criminaliteit, ik zie een direct verband tussen de eerste rookverboden en de stijging van de criminaliteit.
Dat komt natuurlijk omdat het rookverbod in cafés niet werd nageleefdquote:Op maandag 22 juli 2013 21:40 schreef Naqin het volgende:
[..]ik ben zeer benieuwd hoe je dan de daling in criminaliteit van de afgelopen jaren verklaart
dus als je moslims meer belasting zou laten betalen, dan is dat ook geen discriminatie, want dan kunnen ze ook gewoon geen moslims meer zijn. wat een onzin...quote:Op maandag 22 juli 2013 21:37 schreef Naqin het volgende:
[..]
Nee, gelijke gevallen worden gelijk behandeld, dus iedere burger betaalt evenveel accijns per sigaret. Als jij er voor kiest om sigaretten te kopen en ik niet, is er al geen sprake meer van gelijke gevallen. Echt, als dat discriminatie is kunnen we het hele belastingstelsel opdoeken..
We vallen in herhaling. Nogmaals, hoe discrimineer je met het rookverbod de roker? Ook de niet-roker mag niet roken in die gebouwen en de niet-roker betaalt net zo veel accijnzen per pakje sigaretten als de roker. Rokers mogen in die gebouwen komen, net als niet-rokers. Er is dus geen sprake van discriminatie op basis van een niet-relevant onderscheid. Arjan en jij hebben een rijke fantasie. Accijnzen dienen onder andere om gebruik te ontmoeidigen. En?quote:Op maandag 22 juli 2013 20:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is alleen maar de hedendaagse praktische interpretatie van onze grondwet. het is natuurlijk veel breder, anders had het er niet zo simpel gestaan.
en jij, de discriminerende (aangezien je voor het verbod bent) kan niet even bepalen dat het dus niet geldt voor mij, de gediscrimineerde.
alleen al het feit dat ik per sigaret meer belasting dan jou moet betalen, is discriminatie. niet omdat ik schade aanricht, want daar wordt het niet voor gebruikt.
omdat men mij wil ontmoedigen te roken. straf dus.
Ik vind het een nogal vergezocht verband. Ik zal nu motiveren waarom het rookverbod in restaurants een prima zaak is. Rokers beschadigen met hun gerook ook de gezondheid van niet-rokers in dat restaurant terwijl de niet-rokers hier geen toestemming voor geven. Bovendien heeft minstens 10% van de Nederlanders direct medische klachten (astma, allergieën, bronchitis) ten gevolge van het inademen van rook, een beetje rook (1 sigaret in de buurt) volstaat hiervoor, is de rook schadelijk voor zwangere vrouwen hun embryo/foetus en moeten niet-rokers, ook niet-rokers die direct medische klachten krijgen zo gauw ze rook inademen, kunnen werken in een restaurant.quote:
dus een persoon met astma die op straat staat en er rijd een auto voorbij die valt dood neer ?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bovendien heeft minstens 10% van de Nederlanders direct medische klachten (astma, allergieën, bronchitis) ten gevolge van het inademen van rook, een beetje rook (1 sigaret in de buurt) volstaat hiervoor
Er is geen toestemming nodig omdat roken niet schadelijk is, alle onderzoekers werken met vervalste informatie , omdat de overheid wil verbloemen dat kern-energie kanker veroorzaaktquote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Rokers beschadigen met hun gerook ook de gezondheid van niet-rokers in dat restaurant terwijl de niet-rokers hier geen toestemming voor geven.
je valt inderdaad in herhaling, omdat je niet reageerd op mn antwoord.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We vallen in herhaling. Nogmaals, hoe discrimineer je met het rookverbod de roker? Ook de niet-roker mag niet roken in die gebouwen en de niet-roker betaalt net zo veel accijnzen per pakje sigaretten als de roker. Rokers mogen in die gebouwen komen, net als niet-rokers. Er is dus geen sprake van discriminatie op basis van een niet-relevant onderscheid. Arjan en jij hebben een rijke fantasie. Accijnzen dienen onder andere om gebruik te ontmoeidigen. En?
waarom? zodat rechtse ballen lekker door kunnen roken?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:39 schreef Kowloon het volgende:
Wat mij betreft wordt het rookbeleid selectiever. Sigaretten verboden op de meeste plekken, pijp en sigaren toegestaan.
Het is juist jouw redenatie die kant noch wal raakt. Als rokers inderdaad meer accijns per sigaret zouden betalen dan niet-rokers zoals jij beweerde, dan zouden ze hun sigaretten wel laten kopen door niet-rokers.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 01:59 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je valt inderdaad in herhaling, omdat je niet reageerd op mn antwoord.
jouw redenatie slaat nergens op. als je zo denkt, mag je mensen met rode haren in elkaar trappen, want dan moeten ze maar hun haar verven.
en dan zou jij zeggen; ja de regels gelden voor iedereen met haar, dus geen discriminatie. jij snapt het gehele concept van discriminatie niet, geloof ik.
Als jij in een restaurant gaat zitten waar gerookt mag worden dan geef jij toestemming aan anderen om de luchtkwaliteit te veranderen. Het idee dat het schadelijk voor de gezondheid zou zijn is de wereld ingeslingerd na wetenschappelijke fraude en bedrog.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 00:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het een nogal vergezocht verband. Ik zal nu motiveren waarom het rookverbod in restaurants een prima zaak is. Rokers beschadigen met hun gerook ook de gezondheid van niet-rokers in dat restaurant terwijl de niet-rokers hier geen toestemming voor geven.
lol... ik heb een idee. vanaf nu, wordt vlees 4 keer zo duur, accijns. wordt de vleeseter dan gediscrimineerd, of zeg jij dan ook dat dat gewoon moet kunnen? het geldt dan immers ook voor de vegetarier.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:18 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het is juist jouw redenatie die kant noch wal raakt. Als rokers inderdaad meer accijns per sigaret zouden betalen dan niet-rokers zoals jij beweerde, dan zouden ze hun sigaretten wel laten kopen door niet-rokers.
grappig dat je dat wel weet en het dan toch verkeerd doet.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:17 schreef Kansenjongere het volgende:
Het is niet erg dat je de betekenis van het begrip discriminatie niet kent, het is alleen tamelijk onnozel om het dan toch te pas en te onpas onjuist te blijven gebruiken.
Als jij mij kunt aantonen dat joden/VVD-stemmers/albino's/vrouwen een andere prijs voor hun pakje peuken betalen dan andere mensen die zich in Nederland bevinden, dan zou je zowaar een punt kunnen hebben. Helaas voor jou kun je dat niet.quote:Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
ik kan aantonen dan ROKERS een andere prijs betalen. ik kan het niet helpen dat jij rokers niet als groep wilt accepteren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:36 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als jij mij kunt aantonen dat joden/VVD-stemmers/albino's/vrouwen een andere prijs voor hun pakje peuken betalen dan andere mensen die zich in Nederland bevinden, dan zou je zowaar een punt kunnen hebben. Helaas voor jou kun je dat niet.
Maar als jij ervan overtuigd bent dat je een punt hebt, stap dan naar de rechter en begin een zaak. Het zal ongetwijfeld hilarische taferelen opleveren.
Als een niet-roker een pakje sigaretten koopt om cadeau te geven betalen ze dan een andere prijs?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik kan aantonen dan ROKERS een andere prijs betalen. ik kan het niet helpen dat jij rokers niet als groep wilt accepteren.
en als rechters dit niet willen erkennen, dan interpreteren zij de grondwet verkeerd, vind ik.
zo flauw...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Als een niet-roker een pakje sigaretten koopt om cadeau te geven betalen ze dan een andere prijs?
Je smijt met een godwin om te stoppen met de discussie.....quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zo flauw...
als een niet-jood een baantje ging regelen voor een jood, in nazi duitsland..
Nee, dat kun je niet en dat is je al meerdere keren uitgelegd.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik kan aantonen dan ROKERS een andere prijs betalen.
Iedereen die iets gebruikt praat altijd zijn gedrag goed. Een gamer zal ook zijn gedrag goedkeuren.quote:Op maandag 22 juli 2013 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik reageer er niet op omdat het geen zin heeft om met rokers over zoiets te discussiëren. Dat blijkt uit vorige draden over roken. Een tweede reden dat ik er niet op inga is omdat het slechts een smoes is van de rokers om hun gedrag goed te praten. Het gaat hier over roken, niet over ander slecht en asociaal gedrag.
Als je er toch op in wil gaan:
- noodzakelijk (transport) vs. niet-noodzakelijk en onwenselijk (roken)
- buiten vs. binnen
- piekconcentraties vs. gemiddelde concentraties
- luchtwegklachten langs directe weg vs. luchtwegklachten langs indirecte weg
Nee, om rokers er toe aan te zetten, dat als ze roken, ze dan in ieder geval lekker ruikende rookwaren roken.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 02:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
waarom? zodat rechtse ballen lekker door kunnen roken?
je reageert niet op wat ik zeg, om de discussie te vermijden.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Je smijt met een godwin om te stoppen met de discussie.....
je argument is onzin, omdat niet-rokes helemaal geen sigaretten willen kopen. per definitie tref je dus alleen rokers met de maatregel.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet en dat is je al meerdere keren uitgelegd.
sigaretten met smaakjes?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee, om rokers er toe aan te zetten, dat als ze roken, ze dan in ieder geval lekker ruikende rookwaren roken.
dat idee werd al eerder geprobeerd: droogleggingquote:Op vrijdag 12 juli 2013 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Het zal mij worst wezen wat de reden is dat de incidentie en prevalentie zijn gedaald, het belangrijkste is dat ze zijn gedaald.
2. Het is helaas een feit dat zij met hun keuze niet alleen zichzelf maar ook anderen benadelen. Je rookt namelijk niet in je eentje maar met zijn allen. Plus dat heel de maatschappij de medische kosten betaalt die zij bij zichzelf en bij anderen veroorzaken maar dat is van ondergeschikt belang aan de gezondheidsschade die zij ook bij anderen berokkenen.
3. Laten we niet vergeten dat onder de vrouwen de incidentie en prevalentie juist sterk zijn toegenomen. Emancipatie.
Wat mij betreft zijn we net begonnen met de strijd tegen het roken. Ik hoop dat Europa in navolging van de USA binnenkort een stap verder gaat: roken verbieden in parken en andere plaatsen buiten waarbij er (ook) veel kinderen zijn. Ik weet niet of dat het mogelijk is om het roken binnen enkele generaties volledig uit te roeien maar we kunnen het zeker beter doen dan dat we het nu doen, dat blijkt uit een vergelijking met de incidentie en prevalentie van het roken in andere landen.
Blijf dan vooral lekker dromen dat het discrminatie is en daarmee jezelf voor schut zetten.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je argument is onzin, omdat niet-rokes helemaal geen sigaretten willen kopen. per definitie tref je dus alleen rokers met de maatregel.
doe ik, bedankt!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Blijf dan vooral lekker dromen dat het discrminatie is en daarmee jezelf voor schut zetten.
Natuurlijk kun je groepen in de maatschappij strafmaatregelen opleggen en hun vrijheid beperken. Of moeten we voortaan criminelen ontzien omdat dat in jouw ogen discriminatie zou zijn?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:02 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
doe ik, bedankt!![]()
bijf jij maar lekker denken dat je groepen in de maatschappij strafmaatregelen kunt opleggen en hun vrijheid beperken. en dat je dan normaal bezig bent.
Dus rokers zijn criminelen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je groepen in de maatschappij strafmaatregelen opleggen en hun vrijheid beperken. Of moeten we voortaan criminelen ontzien omdat dat in jouw ogen discriminatie zou zijn?
doe ik iets crimineels dan?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je groepen in de maatschappij strafmaatregelen opleggen en hun vrijheid beperken. Of moeten we voortaan criminelen ontzien omdat dat in jouw ogen discriminatie zou zijn?
Ben je daarom ook tegen de wetten die moorden strafbaar stellen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 20:51 schreef arjan1212 het volgende:
Het gevolg van de rookwet is dat rokers als criminelen worden behandeld.. je kan een boete krijgen.. als je die weigert te betalen ga je de cel in.. daarom ben ik vanaf het begin tegen het rookverbod geweest.
okee, zeg ik het anders. ik ben geen crimineel dus ik val niet onder de uitzondering die jij noemde.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Geen idee, lezen doe je in ieder geval niet.
Nee en jou vergelijking is totale onzin. Dat iemand met zwakke genen eerder sterft als ie rookt is geen zelfmoord. Hij zou toch wel dood gegaan zijn, ook als ie niet rooktequote:Op woensdag 24 juli 2013 00:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ben je daarom ook tegen de wetten die moorden strafbaar stellen?
Ik zou er bijna Louis van Gaal van gaan citeren.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee, zeg ik het anders. ik ben geen crimineel dus ik val niet onder de uitzondering die jij noemde.
ik vind het pas echt onnozel om criminelen te noemen als zogenaamd bewijs dat er gediscrimineerd mag worden. alsof je daar ook maar iets mee bewijst...quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:05 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik zou er bijna Louis van Gaal van gaan citeren.
Lees je eigen onnozele bewering nog eens terug waarop ik reageerde.
Nee, lieverd, dan moet je toch echt terug naar de basisschool om te leren lezen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:21 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik vind het pas echt onnozel om criminelen te noemen als zogenaamd bewijs dat er gediscrimineerd mag worden. alsof je daar ook maar iets mee bewijst...
nou leg eens uit dan, wat ik zo ontzettend verkeerd lees.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, lieverd, dan moet je toch echt terug naar de basisschool om te leren lezen.
Jij stelde dat je groepen in de maatschappij geen strafmaatregelen op kunt leggen en hun vrijheid beperken, want dan zou je niet normaal bezig zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 03:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nou leg eens uit dan, wat ik zo ontzettend verkeerd lees.
Ok wellicht was moord geen goed voorbeeld. Laten we met je muffe harsens door rood rijden als voorbeeld.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:04 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Nee en jou vergelijking is totale onzin. Dat iemand met zwakke genen eerder sterft als ie rookt is geen zelfmoord. Hij zou toch wel dood gegaan zijn, ook als ie niet rookte
Of jij bent een troll of je bent daadwerkelijk zo dom dat je binnen nu en vijf jaar een Darwin award te pakken hebt,quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:08 schreef arjan1212 het volgende:
ieder argument tegen roken, erken ik niet. Het rookverbod is illegaal en alle niet-rokers die rokers haten zijn nationaal-socialisten.
lol... okee dus we discrimineren criminelen wel. goed punt!quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:20 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Jij stelde dat je groepen in de maatschappij geen strafmaatregelen op kunt leggen en hun vrijheid beperken, want dan zou je niet normaal bezig zijn.
Daarop reageerde ik door een groep in de maatschappij te noemen (namelijk criminelen) waarbij dat exact is wat we doen. Alle overige zaken die je mij vervolgens in de mond probeerde te leggen, heb je er toch echt zelf bij verzonnen.
Als je maar vaak genoeg een onnozele stelling blijft herhalen maakt dat de stelling niet minder onnozel.quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lol... okee dus we discrimineren criminelen wel. goed punt!
en nu? dat doet namelijk niets af aan wat ik beweerde. je mag nog steeds niet discrimineren in nederland. staat nog steeds in de grondwet.
Dat staat helemaal niet in de grondwet. In de grondwet staat in welke gevallen je niet mag discrimineren.quote:Op woensdag 24 juli 2013 10:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lol... okee dus we discrimineren criminelen wel. goed punt!
en nu? dat doet namelijk niets af aan wat ik beweerde. je mag nog steeds niet discrimineren in nederland. staat nog steeds in de grondwet.
je hebt niet echt meer wat te melden geloof ik, he.. geeft niet hoor.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:09 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je maar vaak genoeg een onnozele stelling blijft herhalen maakt dat de stelling niet minder onnozel.
op welke grond dan ook, dat staat er.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat staat helemaal niet in de grondwet. In de grondwet staat in welke gevallen je niet mag discrimineren.
Maar daarvoor staat dat iedereen in gelijke gevallen gelijk wordt behandeld, je mag dus weldegelijk verschillende gevallen anders behandelen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:22 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
op welke grond dan ook, dat staat er.
Dit lijkt me het beste argument voor een verbod. Het lijkt erop dat de nodige schade al bij jou is aangericht.quote:Op woensdag 24 juli 2013 00:08 schreef arjan1212 het volgende:
ieder argument tegen roken, erken ik niet. Het rookverbod is illegaal en alle niet-rokers die rokers haten zijn nationaal-socialisten.
er staat niet dat je in verschillende gevallen mensen anders mag behandelen. dat is dus ook niet essentieel als het over discriminatie gaat. wat wel essentieel is , is dat je ze in gelijke gevallen gelijk behandeld.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:39 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar daarvoor staat dat iedereen in gelijke gevallen gelijk wordt behandeld, je mag dus weldegelijk verschillende gevallen anders behandelen.
Als er in de wet alleen zou staan dat slaan verboden is mag je volgens die wet inderdaad wel schoppen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
er staat niet dat je in verschillende gevallen mensen anders mag behandelen. dat is dus ook niet essentieel als het over discriminatie gaat. wat wel essentieel is , is dat je ze in gelijke gevallen gelijk behandeld.
wat jij zegt is als beweren dat je iemand best mag doodslaan, omdat er wordt gezegd dat je iemand niet mag doodschoppen.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
er staat niet dat je in verschillende gevallen mensen anders mag behandelen.
die conclusie kan je niet automatisch trekken, als je die ene wet zou lezen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als er in de wet alleen zou staan dat slaan verboden is mag je volgens die wet inderdaad wel schoppen.
nee.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:54 schreef Naqin het volgende:
[..]de staat doet bijna niet anders. Of ben je soms libertariër?
Je cijfers kloppen niet volgens dit overzicht:quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:54 schreef arjan1212 het volgende:
Deels waar, maar het bewustzijn dat het slecht voor je is zal wel de meeste dwingende reden geweest zijn voor rokers om te stoppen en voor jongeren om er niet aan te beginnenquote:Vervolgens daalde het aantal rokers van 50% naar 25%, gedwongen door repressie van de de overheid.
Dat moet zijn 23% en wie gestopt is na 1980 is ook gestopt met de primaire reden dat het slecht is.quote:Mijn punt het was een vrije keuze van 50% van de bevolking om te roken , de enige reden dat de helft daarvan gestopt is , is repressie van de overheid
Klopt op sommige punten wel. Bijv het rookverbod in de horeca. Laat dat verbieden over aan de horecauitbaters zelf. En stimuleer met bonussen dat de horeca afgesloten rookruimtes maakt in de zaak, zodat de rest rookvrij kan zijn.quote:Daarom stel ik voor om die repressie te stoppen. Als de helft van de bevolking wil roken, dan is dat hun vrije keuze en moeten ze niet worden gedwongen om te leven zoals de overheid wil, in plaats van hoe ze zelf willen.
In het algemeen beschadigen gamers niet hun medemensen met hun gamen. Slechts een zeer klein deel van de gamers is verslaafd aan gamen, verreweg de meeste gamers kunnen prima een paar weken zonder gamen wanneer iets anders prioriteit heeft. Een auto is wel degelijk noodzakelijk voor veel mensen (woon-werk-transport), dat een auto ook veel wordt misbruikt (kleine afstandjes zonder zware last die met een fiets niet te verplaatsen is en dit met goed weer) doet daar geen afbreuk aan. Ik ben het met je eens dat je als verantwoord burger het best ook het autogebruik probeert te beperken, de overheid vindt dat blijkbaar ook aangezien de overheid ook op benzine, diesel en LPG accijnzen heft, net als o.a. op tabak en alcohol.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Iedereen die iets gebruikt praat altijd zijn gedrag goed. Een gamer zal ook zijn gedrag goedkeuren.
En de drogreden of iets noodzakelijk is en niet noodzakelijk is natuurlijk nonsens. Een auto is ook niet noodzakelijk in theorie. Een mobiele telefoon is ook niet noodzakelijk(straling en bij gebruik als muziekdoos gehoorbeschadiging) en daar ben ik een bewijs van. Net zoals Johan Cruijff die het niet gebruikt.
Mij gaat het vooral als roker om het gebruik van rookwaar in de buitenlucht aan banden te willen leggen. En daar zijn die fascisten hard mee aan de weer. En dat gaat mij als roker te ver. Veel te ver zelfs
Helemaal mee eens! Ongelofelijk hoe mensen het schaden van de gezondheid van anderen proberen goed te praten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat de eerste stap is gezet en dat het roken in openbare gebouwen en bedrijven is verboden. Een mooie beschavingswinst.
soms moet je even de nazikaart in het spel gooien om mensen te laten zien hoe serieus je bent.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo, het gaat weer lekker hier. Niet alleen is het grote smoezenboek goed benut, ook wordt er alweer met ad hominems geslingerd richting de mensen die voor schone lucht pleiten (minder (fascisme) van toepassing op Cherna dan op enkele andere 'deelnemers' aan deze discussie) waaruit maar weer eens blijkt dat ze het niet van de inhoud moeten hebben.
[..]
In het algemeen beschadigen gamers niet hun medemensen met hun gamen. Slechts een zeer klein deel van de gamers is verslaafd aan gamen, verreweg de meeste gamers kunnen prima een paar weken zonder gamen wanneer iets anders prioriteit heeft. Een auto is wel degelijk noodzakelijk voor veel mensen (woon-werk-transport), dat een auto ook veel wordt misbruikt (kleine afstandjes zonder zware last die met een fiets niet te verplaatsen is en dit met goed weer) doet daar geen afbreuk aan. Ik ben het met je eens dat je als verantwoord burger het best ook het autogebruik probeert te beperken, de overheid vindt dat blijkbaar ook aangezien de overheid ook op benzine, diesel en LPG accijnzen heft, net als o.a. op tabak en alcohol.
Bij mijn weten is Nederland nog niet zo ver dat het wil verbieden om buiten te roken maar er zijn wel degelijk goede argumenten om op bepaalde plaatsen buiten, namelijk daar waar veel mensen, in het bijzonder als er ook kinderen komen, het roken te verbieden. Denk aan terrassen, parken, stranden, de binnenstad, popfestivals etc.
Dat valt in de verste verte niet onder de definitie van fascisme. Niet voor niets is dit in andere democratieën al ingevoerd. Ik ben in ieder geval blij dat de eerste stap is gezet en dat het roken in openbare gebouwen en bedrijven is verboden. Een mooie beschavingswinst.
Ik heb eens een wetenschappelijk artikel gelezen waarin verslag werd gedaan over een afkick-experiment bij rokers. Het bleek dat wanneer alle verslavingsfactoren worden aangepakt (meestal niet het geval, de fysieke afhankelijkheid van nicotine is slechts een van de verslavingsfactoren) het slagingspercentage sterk steeg (meer dan 80% jaren later niet meer gerookt). Ook werd in dat artikel opgemerkt dat rokers erg gevoelig zijn voor de sociale perceptie van het roken. Het helpt dus inderdaad als het roken sociaal niet wordt aanvaard. Ik ben het met je eens dat die sociale controle nodig is als je succesvol wil handhaven dat bijv. rokers niet roken op bepaalde plaatsen en in bepaalde omstandigheden (kinderen). Met alleen wetgeving lukt dat niet. Toen net (de meest hardnekkige rokers hielden het een paar jaar vol) dat rookverbod was ingevoerd voor het OV rookten veel mensen nog. Ik betwijfel dat het de boetes zijn die het verschil hebben gemaakt, de afkeurende reacties van medepassagiers hebben de maatschappelijke norm veranderd van "je mag roken in het OV" naar "je mag niet roken in het OV".quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:14 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helemaal mee eens! Ongelofelijk hoe mensen het schaden van de gezondheid van anderen proberen goed te praten.
Wat mij betreft zou er niet alleen meer regelgeving omtrent roken moeten komen, maar ook een veel zwaarder sociaal stigma dan nu het geval is. Sociale controle is dus ook heel belangrijk denk ik. Regels zijn vaak moeilijk in de praktijk te brengen en vereisen veel controles.
De NAZI-kaart spelen is de beste manier om je geloofwaardigheid te verliezen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
soms moet je even de nazikaart in het spel gooien om mensen te laten zien hoe serieus je bent.
Helaas kan de roker in het algmeene niet roken zonder anderen te dwingen om mee te roken.quote:ik vind het geen probleem als niet-rokers hun eigen plekjes willen, waar ze rookvrij kunnen zijn. maar gun dat de roker dan ook.
Een goede zaak inderdaad. Het is bijna een soort kindermishandeling te noemen, dus niet meer dan terecht dat daar een boete op staat.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In Australië is het een overtreding om te roken in de auto wanneer er een kind in de auto zit, daar krijg je dus een boete voor als de politie dit waarneemt. Een goede zaak! Australië heeft m.i. zeer terecht het belang van het kind (gezondheid, niet zelf kunnen kiezen) zwaarder laten wegen dan de roker zijn behoefte aan het roken. Misschien kan Nederland ook eens deze wet invoeren? Met een beetje geluk kweek je zo ook nog wat meer bewustzijn bij ouders. Er zijn immers nog steeds ouders die binnenshuis roken of buitenshuis roken wanneer de kinderen er bij zijn.
Die mentaliteit vind ik inderdaad prima en daar moet denk ik de verandering plaatsvinden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb eens een wetenschappelijk artikel gelezen waarin verslag werd gedaan over een afkick-experiment bij rokers. Het bleek dat wanneer alle verslavingsfactoren worden aangepakt (meestal niet het geval, de fysieke afhankelijkheid van nicotine is slechts een van de verslavingsfactoren) het slagingspercentage sterk steeg (meer dan 80% jaren later niet meer gerookt). Ook werd in dat artikel opgemerkt dat rokers erg gevoelig zijn voor de sociale perceptie van het roken. Het helpt dus inderdaad als het roken sociaal niet wordt aanvaard. Ik ben het met je eens dat die sociale controle nodig is als je succesvol wil handhaven dat bijv. rokers niet roken op bepaalde plaatsen en in bepaalde omstandigheden (kinderen). Met alleen wetgeving lukt dat niet. Toen net (de meest hardnekkige rokers hielden het een paar jaar vol) dat rookverbod was ingevoerd voor het OV rookten veel mensen nog. Ik betwijfel dat het de boetes zijn die het verschil hebben gemaakt, de afkeurende reacties van medepassagiers hebben de maatschappelijke norm veranderd van "je mag roken in het OV" naar "je mag niet roken in het OV".
Berufverbot voor rokers?quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:44 schreef robin007bond het volgende:
Misschien goed om de overheid in ieder geval rookvrij te maken. Carrière maken bij de overheid? Prima, maar zonder roken, want dit geeft blijk dat je niet goed met verantwoordelijkheden kunt omgaan.
Homoseksualiteit is een geaardheid en roken een keuze. Derhalve niet te vergelijken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is zoiets als..... homo's mogen geen kinderen opvoeden want ze zijn niet verantwoordelijk genoeg.
Je redeneert hier vanuit je eigen vooroordelen. Er bestaat helemaal geen breed maatschappelijk beeld dat rokers onverantwoordelijk zijn op allerlei gebieden.
De overheid is al rookvrij sinds 1990quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Een goede zaak inderdaad. Het is bijna een soort kindermishandeling te noemen, dus niet meer dan terecht dat daar een boete op staat.
Overigens wel grappig dat de fascisme-kaart zo snel wordt getrokken hier. Australië is echt zo'n fascistisch land bijvoorbeeld.
Waar we met accijns wel mee moet uitkijken, is hetzelfde als met belastingen. Een verhoging zorgt niet altijd voor meer inkomsten. Een beetje laffercurve achtig.
[..]
Die mentaliteit vind ik inderdaad prima en daar moet denk ik de verandering plaatsvinden.
We gaan sowieso de goede kant op met de voorlichting die op scholen wordt gegeven. Sowieso zou ik bijvoorbeeld als werkgever ook letten op rokers in hoge functies. Roken geeft (vind ik) blijk van het niet kunnen maken van verantwoordelijke keuzen. Dat trekt zich misschien door in bedrijfskundige beslissingen die genomen kunnen worden.
Misschien goed om de overheid in ieder geval rookvrij te maken. Carrière maken bij de overheid? Prima, maar zonder roken, want dit geeft blijk dat je niet goed met verantwoordelijkheden kunt omgaan. Dit beleid zou er denk ik voor zorgen dat roken nog meer dat tokkie-imago krijgt, want steeds minder mensen in hoge posities roken dan, wat het imago niet ten goede komt.
Het berufsverbot wel. Wel is te vergelijken hoe mensen iets veroordelend reageren.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Homoseksualiteit is een geaardheid en roken een keuze. Derhalve niet te vergelijken.
Misschien gaat het weren van rokers bij de overheid te ver, maar er moeten wel maatregelen getroffen worden om het imago van rokers in een kwader daglicht te stellen. Voor veel kinderen heeft het toch nog een 'stoer' imago.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het berufsverbot wel. Wel is te vergelijken hoe mensen iets veroordelend reageren.
Ik heb gerookt en ik was echt niet onverantwoordelijk in mijn andere oordelen over van alles en nog wat. Althans niet slechter dan een niet-roker.
Homofilie kan ook een keuze zijn.. net zozeer als rookverslaafdheid misschien ooit bewezen wordt als een dna-kwestie
ok...now we're talkingquote:Op woensdag 24 juli 2013 19:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Misschien gaat het weren van rokers bij de overheid te ver,
quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:44 schreef robin007bond het volgende:
Sowieso zou ik bijvoorbeeld als werkgever ook letten op rokers in hoge functies. Roken geeft (vind ik) blijk van het niet kunnen maken van verantwoordelijke keuzen. Dat trekt zich misschien door in bedrijfskundige beslissingen die genomen kunnen worden.
Misschien goed om de overheid in ieder geval rookvrij te maken. Carrière maken bij de overheid? Prima, maar zonder roken, want dit geeft blijk dat je niet goed met verantwoordelijkheden kunt omgaan. Dit beleid zou er denk ik voor zorgen dat roken nog meer dat tokkie-imago krijgt, want steeds minder mensen in hoge posities roken dan, wat het imago niet ten goede komt.
Nee, die komen niet in de hoge posities, maar kijken er wel tegenop. Waardoor het dus minder 'cool' wordt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:27 schreef highender het volgende:
[..][ afbeelding ], mensen waarbij imago een rol speelt kunnen nauwelijks autonoom denken, wat moeten die in een hoge positie?
Veel kinderen zullen dat wel denken. Vandaar dus mijn voorstel om mensen in dienst van de overheid überhaupt niet te laten roken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:30 schreef arjan1212 het volgende:
Dus omdat Hans Wiegel sigaren rookt , is het cool om te roken ?
Roken correleert sterk met het opleidingsniveau, van de mensen die minstens een WO-opleiding hebben gevolgd rookt maximaal 10% (afhankelijk van de opleiding, er zijn opleidingen waarbij het hoger ligt en er zijn opleidingen waarbij het lager ligt). Van mensen die een van de laagste 2 VMBO/MBO-niveaus heeft gevolgd (hoogst gevolgde opleiding) rookt de meerderheid.quote:Juist wel. Ik vind het verschrikkelijk dat er niet 1 minister is die rookt. Dat zouden er minstens 5 moeten zijn.
Van de schrijvers en dergelijke roken er juist meer.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Roken correleert sterk met het opleidingsniveau, van de mensen die minstens een WO-opleiding hebben gevolgd rookt maximaal 10% (afhankelijk van de opleiding, er zijn opleidingen waarbij het hoger ligt en er zijn opleidingen waarbij het lager ligt). Van mensen die een van de laagste 2 VMBO/MBO-niveaus heeft gevolgd (hoogst gevolgde opleiding) rookt de meerderheid.
Vandaar dus dat er weinig ministers zijn die roken.
De vraag is dan nog waarom het roken correleert met het opleidingsniveau: intelligentie, kennis, sociale milieu, ...
Buiten niet mogen roken is echt totale onzin , er is niemand die daar last van heeft, de enige reden om hier voor te kunnen zijn is dat je rokers wil treiteren, en ze wilt ontmenselijken en eigenlijk gewoon afmaken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De overheid zou m.i. moeten beginnen met het roken te verbieden (en dus boetes geven als mensen dit toch doen) in de volgende omstandigheden:
- buiten wanneer er veel mensen zijn en in het bijzonder als er kinderen zijn: parken, stranden, terrassen, binnensteden
- buiten wanneer er kinderen bij zijn
Lees even mijn gewijzigde reactie.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:39 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Van de schrijvers en dergelijke roken er juist meer.
Ik ga geen ja-nee spelletje spelen, ook buiten wordt er meegerookt, er is een grotere afstand dan een meter of enkele meters nodig om dat effect te vermijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Buiten niet mogen roken is echt totale onzin
Ook dit klopt niet. Die rook verspreidt zich ook naar de omliggende ruimtes, ook wanneer de deur dicht zit, daarnaast gaat die deur regelmatig wel open. niemand heeft er last van, verder als je je in een ruimte met meerdere personen bevind en er is er niet 1 die bezwaar heeft tegen roken, waarom zou je dan niet mogen roken ?quote:Als je alleen in een kantoor zit te werken, met een deur die dicht kan, is er geen reden om niet te mogen roken,
Wat is de schade dan precies als je 4 meter verderop staat?quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ga geen ja-nee spelletje spelen, ook buiten wordt er meegerookt, er is een grotere afstand dan een meter of enkele meters nodig om dat effect te vermijden.
Zoek eens op wat diffusie is en hoe het werkt. De hoeveelheid lucht is groot maar het duurt eventjes voordat de rook in een grote hoeveelheid lucht is gemengd, voor die tijd heb je nog aanzienlijke hoeveelheden rook in de buurt. Ik kan uit ervaring vertellen dat je van 10 meter afstand nog de rook inademt, anders zou ik niet elke keer dat ik ineens een brandend gevoel in mijn ogen had achter een roker hebben gewandeld zonder te weten dat die persoon rookte (dat zag ik achteraf pas).quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat is de schade dan precies als je 4 meter verderop staat?
Dat vroeg ik niet en is nog steeds geen antwoord op de vraag.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek eens op wat diffusie is en hoe het werkt.
Ik heb jouw vraag uitgebreid beantwoord en ja, het is een antwoord op de vraag maar geen volledig antwoord (wind) op de vraag. Als jij niet begrijpt dat mensen ook buiten meeroken als ze enkele meters van die mensen zijn verwijderd dan begrijp jij niet goed hoe diffusie werkt. Maar goed, dat is vooral relevant wanneer het windstil is, in de praktijk is het vaak niet windstil en dan speelt de wind een nog veel grotere rol.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet en is nog steeds geen antwoord op de vraag.
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ik ontken nergens dat je passief meerookt als je je in een café bevindt waar gerookt wordt of buiten een meter of 4 naast een roker staat, dat lag al min of meer in de vraag naar de schade besloten. De vraag was dan ook niet zozeer of je schade oploopt door mee te roken, maar waaruit die schade dan bestaat. Jij wil een verbod, prima, maar dat is niet te rechtvaardigen als de schade nihil is. Dus nog maar een keer dan: hoe ziet de schade eruit bij iemand die meerookt?quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb jouw vraag uitgebreid beantwoord en ja, het is een antwoord op de vraag maar geen volledig antwoord (wind) op de vraag. Als jij niet begrijpt dat mensne buiten ook meeroken dan begrijp jij niet goed wat diffusie is.
Het risico op kwalen neemt natuurlijk wel toe.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:49 schreef arjan1212 het volgende:
Mijn moeder is 63 jaar. Haar vader rookte, haar stiefvader rookte, mijn vader rookte , mijn zus heeft gerookt, en ik rook. Zelf rookte ze ooit 1 sigaret per week.
Heb ik nu me moeder vermoord ?
Me oma's hebben nooit gerookt. Me vader had 5 broers en daarvan rookt er nu nog 1.. dan is er nog een die rookt 1 sjekkie per maand ofzo, de andere rookt niet meer sinds ie is afgekeurd en huidkanker en reuma enz heeft, die andere 2 roken ook niet meer. Me moeder had 1 zus, ik weet niet of die ooit heeft gerookt maar die is al heel lang extreem tegen rokenquote:Op woensdag 24 juli 2013 20:01 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het risico op kwalen neemt natuurlijk wel toe.
Een echte rokersfamilie zie ik trouwens.!
welnee, ik ben geheel geloofwaardig.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De NAZI-kaart spelen is de beste manier om je geloofwaardigheid te verliezen.
[..]
Helaas kan de roker in het algmeene niet roken zonder anderen te dwingen om mee te roken.
Bij mij ligt de grens op het moment dat anderen last hebben van het roken. Ja, dat is ook in de buitenlucht.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:06 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Me oma's hebben nooit gerookt. Me vader had 5 broers en daarvan rookt er nu nog 1.. dan is er nog een die rookt 1 sjekkie per maand ofzo, de andere rookt niet meer sinds ie is afgekeurd en huidkanker en reuma enz heeft, die andere 2 roken ook niet meer. Me moeder had 1 zus, ik weet niet of die ooit heeft gerookt maar die is al heel lang extreem tegen roken
quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:58 schreef Xa1pt het volgende:
De vraag was dan ook niet zozeer of je schade oploopt door mee te roken, maar waaruit die schade dan bestaat. Jij wil een verbod, prima, maar dat is niet te rechtvaardigen als de schade nihil is. Dus nog maar een keer dan: hoe ziet de schade eruit bij iemand die meerookt?
1 | http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/D87C1389F867B087CA25774B007C58E2/$File/tobpass.pdf |
but notes that he is not aware of any studies directly linking third-hand smoke to diseasequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
(een directe link werkt niet wegens bug van de 'forum'software (blijkbaar moeite met het dollarteken in de link)
Een samenvatting in Jip- en Janneketaal.
Mensen die allergisch zijn voor rook krijgen ook nog eens direct medische klachten, bijvoorbeeld een brandend gevoel in de ogen, overmatige slijmproductie en luchtwegvernauwing. In het documentje wordt er melding gemaakt van "verergerde klachten" bij luchtwegpatiënten maar dit wordt niet geëxpliciteerd dus ik meld het maar eventjes.
Hier een veel gedetailleerder document.
http://www.ash.org.uk/files/documents/ASH_596.pdf
De schade is dus alles behalve nihil. Dat legitimeert dus rookverboden. Tegenwoordig is het bekend dat zelfs tertiaire rook (deeltjes die blijven zitten op stoffen, bijv. in auto's) schade veroorzaakt. Een willekeurige link die er wat informatie over geeft: http://www.scientificamer(...)-is-third-hand-smoke
Ik raad alle rokers die kinderen hebben en die om hun kinderen geven aan om dit te lezen.
ik heb ook last van een hoop dingen als ik buiten loop.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bij mij ligt de grens op het moment dat anderen last hebben van het roken. Ja, dat is ook in de buitenlucht.
Overigens is "me" geen bezittelijk voornaamwoord.
Als ik stukjes lees in de metro, waar een deel van de bevolking een verbod eist op roken weet ik hoe laat het is. Vijf voor twaalf en een verbod op roken zou het begin van het einde zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo, het gaat weer lekker hier. Niet alleen is het grote smoezenboek goed benut, ook wordt er alweer met ad hominems geslingerd richting de mensen die voor schone lucht pleiten (minder (fascisme) van toepassing op Cherna dan op enkele andere 'deelnemers' aan deze discussie) waaruit maar weer eens blijkt dat ze het niet van de inhoud moeten hebben.
[..]
In het algemeen beschadigen gamers niet hun medemensen met hun gamen. Slechts een zeer klein deel van de gamers is verslaafd aan gamen, verreweg de meeste gamers kunnen prima een paar weken zonder gamen wanneer iets anders prioriteit heeft. Een auto is wel degelijk noodzakelijk voor veel mensen (woon-werk-transport), dat een auto ook veel wordt misbruikt (kleine afstandjes zonder zware last die met een fiets niet te verplaatsen is en dit met goed weer) doet daar geen afbreuk aan. Ik ben het met je eens dat je als verantwoord burger het best ook het autogebruik probeert te beperken, de overheid vindt dat blijkbaar ook aangezien de overheid ook op benzine, diesel en LPG accijnzen heft, net als o.a. op tabak en alcohol.
Bij mijn weten is Nederland nog niet zo ver dat het wil verbieden om buiten te roken maar er zijn wel degelijk goede argumenten om op bepaalde plaatsen buiten, namelijk daar waar veel mensen, in het bijzonder als er ook kinderen komen, het roken te verbieden. Denk aan terrassen, parken, stranden, de binnenstad, popfestivals etc.
Dat valt in de verste verte niet onder de definitie van fascisme. Niet voor niets is dit in andere democratieën al ingevoerd. Ik ben in ieder geval blij dat de eerste stap is gezet en dat het roken in openbare gebouwen en bedrijven is verboden. Een mooie beschavingswinst.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als ik stukjes lees in de metro, waar een deel van de bevolking een verbod eist op roken weet ik hoe laat het is. Vijf voor twaalf en een verbod op roken zou het begin van het einde zijn.
Want dan gaat het niet bij roken blijven. Dat is dan nog maar het begin.
Er zijn al belangenorganisaties die games willen verbieden omdat ze schadelijk voor het brein zouden zijn. Jongeren worden door games als Battlefield etc beïnvloed.
Dan het eetpatroon. Er is schijnbaar nog een hoop te verbieden in de maatschappij. Ik heb zo een idee dat belangenorganisaties aan de hand van retoriek hun bestaansrecht willen claimen.
Het gevolg is een maakbare maatschappij waar alleen een HBO genoeg is, mensen strak in een keurslijf moeten werken tot hun dood.
En dan staan we nog aan het begin van de genen materie.
In de jaren 60-70 had je meer vrijheden dan vandaag de dag. Volgens mij studeren teveel mensen onzin studies die zich aan het werk willen houden door mensen dagelijks bullshit binnen te lepelen mat grafieken, spreadsheets, onderzoeken etc. Het is totaal aan het doorschieten.
Je hebt nog niet eens een overheid nodig om de mens te controleren. Dat doen we onderling wel door allerlei verboden op te gaan leggen.
Een kind een aai over de bol geven staat gelijk aan pedofilie. Je durft je eigen kinderen zowat niet meer aan te raken. Ja ik chargeer.
Het uiteindelijke gevolg zal zijn. Criminaliteit zal stijgen en het aantal Wajongers zal gigantisch toenemen.
Ik ben niet slim noch stom maar door mijn levenservaring kan ik je wel vertellen dat de vrijheden compleet aan banden gelegd gaan worden. Ik weet hoe het was in de jaren 60-70. Daar kon je rustig uit een boom vallen zonder dat een boer zich zorgen hoefde te maken over een schadeclaim. Dat je rustig je patat met mayo kon vreten zonder die achterlijke voorlichting wat wel en niet gezond is.
En zelfs die generatie kon behoorlijk oud worden.
Hooikoorts en allerlei andere allergieën nog nooit van gehoord in die tijd en er werd gerookt bij het leven. Je handen waste je met tetra als die vol met olie zaten. En zelfs van die generaties worden huiden ten dage mensen 90.
En als laatste nog een opmerking over het roken. Er word gesteld dat rokers minder hard werken door hun rookpauzes. Dit is totale nonsens. Roken is ook een stukje sociaal samen zijn waar steeds werkoverleg plaats vind. Uiteindelijk is een roker nog effectiever ook dan iemand die 8 uur op zijn stoel blijft zitten en als een eenling door het bedrijf gaat.
Mij gaat het om een principe kwestie: namelijk een verbod op roken in de buitenlucht waar steeds meer aandacht voor is vanuit die anti-rokers lobby. Dat gaat mij te ver. Het klinkt gek maar ik vind mijn ontspanning in de tuin, terras, etc ,genietend van een sigaretje met een bak koffie(ook niet gezond) en zo nu een dan een biertje. En dat laat ik me niet afnemen.
Waar baseer jij het op dat er nu meer dan vroeger wordt gepleit voor het verbieden van van alles en nog wat? Het lijkt mij waarschijnlijker dat het nu meer de media haalt, we leven in een lobbytijdperk. Daarnaast had je vroeger geen games, echter werd er toen der tijd wel hevig gediscussiëerd over de schadelijke invloed van de televisie, de radio en ja, zelfs de telefoon (minderwaardig t.o.v. het persoonlijke contact).quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als ik stukjes lees in de metro, waar een deel van de bevolking een verbod eist op roken weet ik hoe laat het is. Vijf voor twaalf en een verbod op roken zou het begin van het einde zijn.
Want dan gaat het niet bij roken blijven. Dat is dan nog maar het begin.
Daar twijfel ik niet eens aan. Het kan best dat er hierdoor wat sneller geluiden komen om iets te verbieden maar het is de samenleving die bepaalt wat er wel en niet wordt verboden, niet een of andere naar fondsen smachtende psycholoog of socioloog die een statistisch 'onderzoekje' uitvoert.quote:Volgens mij studeren teveel mensen onzin studies die zich aan het werk willen houden door mensen dagelijks bullshit binnen te lepelen mat grafieken, spreadsheets, onderzoeken etc.
Wij doen dat alleen maar vrijwillig als wij het eens zijn met die verboden. Zie de drooglegging die mislukte.quote:Je hebt nog niet eens een overheid nodig om de mens te controleren. Dat doen we onderling wel door allerlei verboden op te gaan leggen.
Op dat punt zijn wij inderdaad doorgeslagen maar de ontwikkelde Nederlanders kunnen echt wel het verschil maken en zullen niet direct aan pedofilie denken als je een kind een aai over de bol geeft.quote:Een kind een aai over de bol geven staat gelijk aan pedofilie.
Ik zie dat niet gebeuren. Wat de Wajongers er mee te maken hebben is voor mij een raadsel.quote:Het uiteindelijke gevolg zal zijn. Criminaliteit zal stijgen en het aantal Wajongers zal gigantisch toenemen.
Precies mijn punt: de toegenomen juridisering is een reële bedreiging (zonde van het geld, de tijd en de energie bij dit soort zaken).quote:Ik weet hoe het was in de jaren 60-70. Daar kon je rustig uit een boom vallen zonder dat een boer zich zorgen hoefde te maken over een schadeclaim.
Wat niet weet wat niet deert maar als die kennis eenmaal bekend is...quote:Dat je rustig je patat met mayo kon vreten zonder die achterlijke voorlichting wat wel en niet gezond is.
Dit is een nonargument. Het gaat om kansrekening en het gaat er om hoe je oud wordt, niet hoe oude je wordt.quote:En zelfs die generatie kon behoorlijk oud worden.
Ik garandeer je dat ook toen veel mensen hier last van hadden, echter was er toen geen inzicht in de pathologie van deze aandoeningen. Er zijn wel aanwijzingen dat het percentage mensen wat een allergie of asthma heeft is toegenomen, een populaire theorie is dat kinderen te weinig in contact komen met allergenen doordat we te hygiënisch zijn gaan leven. Dat doet er in deze discussie niet toe, het is nu eenmaal zo dat minstens 10% van de mensen beduidende, forse of zeer forse medische klachten krijgt van het meeroken en dit terwijl slechts een minderheid van de mensen rookt, het roken nergens voor nodig is en zelfs de roker er niets aan heeft, het is immers niet meer dan een slechte gewoonte die geen genot oplevert (het onderdrukken van ontwenningsverschijnselen mag dan tijdelijk als genot worden ervaren, als je eenmaal stopt heb je meer genot aangezien je geen last meer hebt van ontwenningsverschijnselen) maar wel veel nadelen oplevert.quote:Hooikoorts en allerlei andere allergieën nog nooit van gehoord in die tijd
Dit sleep je er wel heel erg bij de haren bij.quote:En als laatste nog een opmerking over het roken. Er word gesteld dat rokers minder hard werken door hun rookpauzes. Dit is totale nonsens. Roken is ook een stukje sociaal samen zijn waar steeds werkoverleg plaats vind. Uiteindelijk is een roker nog effectiever ook dan iemand die 8 uur op zijn stoel blijft zitten en als een eenling door het bedrijf gaat.
Dat klinkt niet gek.quote:Het klinkt gek maar ik vind mijn ontspanning in de tuin, terras, etc ,genietend van een sigaretje met een bak koffie(ook niet gezond) en zo nu een dan een biertje.
Dit wel, dat betekent namelijk dat jij egoïstisch handelt m.b.t. deze kwestie. Jij houdt geen rekening met jouw terrasgenoten. Als ik moet kiezen tussen jouw belang om die zinloze verslaving in stand te houden en het belang van de meerderheid van de mensen om schone (minder vervuilde) lucht in te ademen dan heb ik zeer snel die keuze gemaakt zonder enige twijfel. Voor steeds meer politici gelden hetzelfde om de eerder aangehaalde reden (weinig jongere (in dit geval mag je van 40- spreken) hogeropgeleiden roken en politici, zeker de staatssecretarissen) zijn in het algemeen hogeropgeleid. Ik verwacht dan ook dat onder meer omstandigheden en op meer plaatsen het roken zal worden gaan verboden in de komende decennia.quote:En dat laat ik me niet afnemen.
Geen reakties van Bram_van_Loonquote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:54 schreef arjan1212 het volgende:
Alles heeft er mee te maken dat dit soort idiote lobby's zorgt voor polarisatie. En dan krijg je verboden. Niet de overheid maar de mensen zelf zorgen dat er dan verboden ingevoerd worden met behulp van de overheid. En wie beschermt mij dan als ik in de minderheid ben? En als je per kwestie alles gaat bekijken word de polarisatie alsmaar uitgebreid. Dan zijn we nog verder van huis.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[quote]Waar baseer jij het op dat er nu meer dan vroeger wordt gepleit voor het verbieden van van alles en nog wat? Het lijkt mij waarschijnlijker dat het nu meer de media haalt, we leven in een lobbytijdperk. Daarnaast had je vroeger geen games, echter werd er toen der tijd wel hevig gediscussiëerd over de schadelijke invloed van de televisie, de radio en ja, zelfs de telefoon (minderwaardig t.o.v. het persoonlijke contact).
Laten we per kwestie beslissen wat het gepaste beleid is in plaats van helemaal geen beleid te voeren. Het is duidelijk dat iedereen er baat bij heeft om op meer plaatsen en in meer omstandigheden het roken te verbieden, je beschermt bovendien de meerderheid ten opzichte van de kleine minderheid die rookt.
Reeds uitgelegd(bovenstaand). En Wajongers hebben betrekking op de maakbare maatschappij waar iedereen gedegen moet zijn opgeleid. HBO. En helaas aan die eis kan nooit worden voldaan, tenzij je de opleiding zo simpel maakt dat hij het niveau niet meer waardig is.quote:Ik zie dat niet gebeuren. Wat de Wajongers er mee te maken hebben is voor mij een raadsel.
Maar de lobby is wel zo opgezet dat iets te dik al gauw leid tot een discussie of men wel gezond bezig is. Ook dit leid vaak tot zeer heftige discussies tussen twee groepen. Iets wat nog niet zolang gelden geen ruk uitmaakte word nu al een probleem. Maatwerk gewenst.quote:Wat niet weet wat niet deert maar als die kennis eenmaal bekend is...
De meeste voedingsdeskundigen raden trouwens niet af om een frietje met mayonaise te eten. Het gaat er om welk deel van de totale voeding het uitmaakt in een langere periode.
Daarover gesproken, ons Voedingscentrum lijkt een lobby-organisatie voor boeren te zijn. Hun advies is nogal achterhaald en dat weten de medewerkers maar al te goed, het traditionele Japanse eten is veel gezonder dan ons dieet van brood, zuivel en aardappelen. Met als gevolg dat bijv. zeewier, wat erg gezond is, veel duurder is dan dat het zou kunnen zijn (schaalkwestie).
Een kansberekening die dus gaat stellen dat roken ongezond is waar je aan overlijd op jongere leeftijd. En hoe je oud word is wel van meer factoren afhankelijk dan het roken alleen. Arbeid speelt een nog grotere rol. Maar arbeid is natuurlijk nodig dus laten we dat achterwege in deze discussie net zoals een auto, drank, diverse andere verslavingen.quote:Dit is een nonargument. Het gaat om kansrekening en het gaat er om hoe je oud wordt, niet hoe oude je wordt.
Precies mijn punt. De betuttelende maatschappij. De roker in deze weet dat het een verslaving is en dus zijn keuze. Dat moet je dus niet in deze discussie benoemen. Het meeroken is een punt maar daarom is rekening houden met meer dan voldoende. Maar geen verbod. Het valt mij op dat in de winter de roker gedwongen word buiten te roken. Daar heeft bijna geen enkele roker problemen mee. Maar nu is het zomer en plots moeten we weer een andere plek zoeken. Die is er niet. En in de VS is het al zo dat je zelfs in sommige delen van het land niet eens in je eigen huis mag roken. Mogelijk mag een jointje wel.quote:Ik garandeer je dat ook toen veel mensen hier last van hadden, echter was er toen geen inzicht in de pathologie van deze aandoeningen. Er zijn wel aanwijzingen dat het percentage mensen wat een allergie of asthma heeft is toegenomen, een populaire theorie is dat kinderen te weinig in contact komen met allergenen doordat we te hygiënisch zijn gaan leven. Dat doet er in deze discussie niet toe, het is nu eenmaal zo dat minstens 10% van de mensen beduidende, forse of zeer forse medische klachten krijgt van het meeroken en dit terwijl slechts een minderheid van de mensen rookt, het roken nergens voor nodig is en zelfs de roker er niets aan heeft, het is immers niet meer dan een slechte gewoonte die geen genot oplevert (het onderdrukken van ontwenningsverschijnselen mag dan tijdelijk als genot worden ervaren, als je eenmaal stopt heb je meer genot aangezien je geen last meer hebt van ontwenningsverschijnselen) maar wel veel nadelen oplevert.
Nee, oneens.quote:Dit sleep je er wel heel erg bij de haren bij.
Werkoverleg kan op veel manieren plaatsvinden. Het grootste deel van de tijd zijn rokers hier niet mee bezig tijdens hun rookpauzes, niet-rokers en rokers kunnen ook prima tijdens een gewone pauze of tijdens het werken zelf overleggen. De meeste niet-rokers gaan niet als eenling door het bedrijf en sommige rokers wel, op dat vlak is er geen verschil tussen rokers en niet-rokers. Rookpauzes kosten netto geld aangezien er meer werktijd verloren gaat. Wat mij betreft gaat de werkgever hiermee om door ofwel extra pauzes te verbieden, dus ook voor de rokers, ofwel de uren te compenseren (later naar huis gaan wegens die extra pauzes). Dit geldt dan voor zowel de rokers als de niet-rokers. Het is geen cruciaal probleem, zeker niet bij een hoger functieniveau maar als je er over begint dan wil ik wel even mijn gedachte hierover uitspreken.
Als ik al egoïstisch handel dan kun je iedereen wel een egoïst noemen in deze moderne tijd. Met mij houd ook niemand rekening en vele andere met mij die met diensten werken. Van de andere kant is dat maar goed ook want anders lag vaak het leven overdag stil. Dan is er dus maar een oplossing voor mij. Een andere baan zoeken. Maar ik pas me wel aan. Het hoort er nu eenmaal bij.quote:Dit wel, dat betekent namelijk dat jij egoïstisch handelt m.b.t. deze kwestie. Jij houdt geen rekening met jouw terrasgenoten. Als ik moet kiezen tussen jouw belang om die zinloze verslaving in stand te houden en het belang van de meerderheid van de mensen om schone (minder vervuilde) lucht in te ademen dan heb ik zeer snel die keuze gemaakt zonder enige twijfel. Voor steeds meer politici gelden hetzelfde om de eerder aangehaalde reden (weinig jongere (in dit geval mag je van 40- spreken) hogeropgeleiden roken en politici, zeker de staatssecretarissen) zijn in het algemeen hogeropgeleid. Ik verwacht dan ook dat onder meer omstandigheden en op meer plaatsen het roken zal worden gaan verboden in de komende decennia.
Jij laat anderen hun eigen belang niet eens bepalen en komt er meteen met je bedilzucht doorheen door het als zinloos te kwalificeren. Dat is pas egoistisch.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dit wel, dat betekent namelijk dat jij egoïstisch handelt m.b.t. deze kwestie. Jij houdt geen rekening met jouw terrasgenoten. Als ik moet kiezen tussen jouw belang om die zinloze verslaving in stand te houden en het belang van de meerderheid van de mensen om schone (minder vervuilde) lucht in te ademen dan heb ik zeer snel die keuze gemaakt zonder enige twijfel.
Het belang van anderen is erg belangrijk alleen heb je bij roken het probleem dat het zelfs in belang van de roker is dat hij/zij dat niet doet, al zullen veel verstokte rokers dat niet willen bevestigen. Alleen de tabaksindustrie en handel heeft belang bij het roken maar dat gaat ten koste van alle andere mensen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 08:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij laat anderen hun eigen belang niet eens bepalen en komt er meteen met je bedilzucht doorheen door het als zinloos te kwalificeren. Dat is pas egoistisch.
Als mensen opkomen voor hun eigen belang dan respecteer ik dat, dan kun je kijken waar die belangen eventueel botsen en daar oplossingen voor zoeken. Ik ben het dan ook eens met het uitgangspunt van de rookvrije werkplek en rookvrije openbare voorzieningen. Maar met mensen die andermans belang niet kunnen accepteren valt zo'n oplossing niet te vinden.
Als ik graag naakt loop en andere mensen willen van de aanblik van naakte lichamen verschoond blijven dan is er vanuit de erkenning van beider belangen een oplossing te vinden. Maar als die anderen het zondig vinden om naakt te lopen en willen voorkomen dat ik hoe dan ook naakt loop, dan gaan we er niet uitkomen omdat zij te egoistisch zijn.
dat is precies het probleem, dat niet-rokes denken dat verboden in het belang van de roker zijn. waar bemoei je je mee. als ik wil stoppen, dan doe ik dat, als ik wil roken, dan doe ik dat ook gewoon.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 10:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het belang van anderen is erg belangrijk alleen heb je bij roken het probleem dat het zelfs in belang van de roker is dat hij/zij dat niet doet, al zullen veel verstokte rokers dat niet willen bevestigen. Alleen de tabaksindustrie en handel heeft belang bij het roken maar dat gaat ten koste van alle andere mensen.
Het gaat helemaal niet om 'het roken', het gaat om de mogelijkheid om te roken op een strand. Daar heb ik belang bij. Gewoon omdat ik het zeg, het gaat namelijk over mijn belang en ik ben de autoriteit op dat gebied.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 10:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het belang van anderen is erg belangrijk alleen heb je bij roken het probleem dat het zelfs in belang van de roker is dat hij/zij dat niet doet, al zullen veel verstokte rokers dat niet willen bevestigen. [quote]
Het botvieren van je ziekelijke bedilzucht is geen legitiem eigenbelang van jou waar ik rekening mee kan houden.
[quote]Alleen de tabaksindustrie en handel heeft belang bij het roken maar dat gaat ten koste van alle andere mensen.
Ik wil het rokers niet nodeloos moeilijk maken ik ben voor het vergoeden van afkick middelen maar als het gaat om een belangen afweging tussen rokers en niet-rokers dan moet helaas voor de rokers objectief de balans ver doorslaan richting de belangen van de niet-rokers en is ook de constatering dat het zorgen dat er niet wordt gerookt ook in belang van de rokers is. Dat men daar door de verslaving anders overdenkt is niet vreemd, junks hebben hun dosis nodig.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 10:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is precies het probleem, dat niet-rokes denken dat verboden in het belang van de roker zijn. waar bemoei je je mee. als ik wil stoppen, dan doe ik dat, als ik wil roken, dan doe ik dat ook gewoon.
en dan hebben niet rokers zich daar niet mee te bemoeien of te denken dat ze weten wat goed voor mij is.
en zelfs al zou het zo zijn, dan maak je het mensen die verslaafd aan iets zijn, het veel moeilijker. dat alleen al is gewoon gemeen.
Helaas geldt voor de verstokte rokers dat ze niet objectief tegen hun verslaving kunnen aankijken het is een gevolg van die verslaving. Desondanks kan het instellen van rookverboden wel helpen te voorkomen dat mensen verslaafd raken, door roken in de praktijk steeds moeilijker te maken zullen minder mensen beginnen te roken. Daarom zou men roken in het openbaar totaal moeten verbieden.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 10:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om 'het roken', het gaat om de mogelijkheid om te roken op een strand. Daar heb ik belang bij. Gewoon omdat ik het zeg, het gaat namelijk over mijn belang en ik ben de autoriteit op dat gebied.
Dat jij graag betuttelt en preekt is blijkbaar jouw belang, dat mag, neem kinderen of ga op een kansel staan, maar ga niet doen alsof je beter mijn belang kunt bepalen dan ik zelf. Daarvoor heb je sowieso al teveel schaamteloos egoisme geetaleerd.
Ik wil niet in een land leven waarin mensen hun persoonlijke overtuiging opleggen aan anderen. Het is niet dat jij beter kunt beoordelen wat mijn belang is dan ik zelf, die pretentie kan alleen maar uit domheid in combinatie met een of meer slechte karaktertrekken voortkomen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Helaas geldt voor de verstokte rokers dat ze niet objectief tegen hun verslaving kunnen aankijken het is een gevolg van die verslaving. Desondanks kan het instellen van rookverboden wel helpen te voorkomen dat mensen verslaafd raken, door roken in de praktijk steeds moeilijker te maken zullen minder mensen beginnen te roken. Daarom zou men roken in het openbaar totaal moeten verbieden.
Er is gewoon objectief vast te stellen wat de effecten van roken zijn, het gaat dus niet om een persoonlijke overtuiging maar om wetenschappelijk vastgestelde effecten.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil niet in een land leven waarin mensen hun persoonlijke overtuiging opleggen aan anderen. Het is niet dat jij beter kunt beoordelen wat mijn belang is dan ik zelf, die pretentie kan alleen maar uit domheid in combinatie met een of meer slechte karaktertrekken voortkomen.
Ja, hoewel met de wetenschap wel wat gesjoemeld is in het geval van de effecten van meeroken, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er is gewoon objectief vast te stellen wat de effecten van roken zijn, het gaat dus niet om een persoonlijke overtuiging maar om wetenschappelijk vastgestelde effecten.
Door roken neemt de kans om eerder in een verpleeghuis te komen alleen maar toe, door COPD en/of emfyseem neemt de zelfredzaamheid alleen maar af en zal men ook minder makkelijk op mantelzorg kunnen vertrouwen. Al rook ik niet kom ik wel vaak op longafdelingen van ziekenhuizen en daar stikt het van de oud rokers. Als roker ga je misschien eerder dood maar je bent ook eerder hulpbehoevend.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, hoewel met de wetenschap wel wat gesjoemeld is in het geval van de effecten van meeroken, maar dat terzijde.
Wat niet wetenschappelijk is vastgesteld, is wat het beste voor mij is. Daar is namelijk helemaal geen onderzoek naar gedaan, en een toegenomen kans om het verpleeghuis niet te halen is daar slechts een onderdeel van.
Het zijn allemaal maar kansen, die vaak ook nog een flinke genetische factor hebben. Daarnaast verkleint het ook weer kansen op andere gebreken.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:42 schreef Wespensteek het volgende:
Als roker ga je misschien eerder dood maar je bent misschien ook eerder hulpbehoevend.
Al heeft nicotine bij zeer zeldzame aandoeningen een positieve werking dan nog is roken per definitie ongezond door de vele andere toevoegingen. Als jij, bij hoge uitzondering, toevallig gevoelig zou zijn voor zo'n zeldzame aandoening dan is het nog veel beter om niet te roken maar bijvoorbeeld nicotinepleisters te gebruiken.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn allemaal maar kansen, die vaak ook nog een flinke genetische factor hebben. Daarnaast verkleint het ook weer kansen op andere gebreken.
Maar het punt is dat artsen en wetenschappers helemaal niet deskundig zijn in de vraag wat goed voor mij is. Ze kunnen hooguit iets zeggen over wat kanstechnisch goed of minder goed is voor mijn lichaam.
Dan moet je emigreren naar Oostenrijk, het enige land in Europa waar de rechten van de roker worden gerespecteerdquote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil niet in een land leven waarin mensen hun persoonlijke overtuiging opleggen aan anderen. Het is niet dat jij beter kunt beoordelen wat mijn belang is dan ik zelf, die pretentie kan alleen maar uit domheid in combinatie met een of meer slechte karaktertrekken voortkomen.
doe dan wat aan de jeugd, maar laat de volwassenen met rust. hulp is altijd goed, maar dwang gaat te ver. je kan als overheid niet burgers als kleuters gaan behandelen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik wil het rokers niet nodeloos moeilijk maken ik ben voor het vergoeden van afkick middelen maar als het gaat om een belangen afweging tussen rokers en niet-rokers dan moet helaas voor de rokers objectief de balans ver doorslaan richting de belangen van de niet-rokers en is ook de constatering dat het zorgen dat er niet wordt gerookt ook in belang van de rokers is. Dat men daar door de verslaving anders overdenkt is niet vreemd, junks hebben hun dosis nodig.
Dat kan wel hoor, moet je eens kijken wat je allemaal niet mag. Naakt rondlopen, pissen in de bosjes op zondag lawaai maken bij de kerk, op zondag de winkel opendoen op verkeerde momenten. Als het gaat om betutteling zijn er heel veel andere dingen om je druk om te maken, allemaal zaken waarbij je de gezondheid niet schaadt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
doe dan wat aan de jeugd, maar laat de volwassenen met rust. hulp is altijd goed, maar dwang gaat te ver. je kan als overheid niet burgers als kleuters gaan behandelen.
Nogmaals, jij gaat niet over wat beter voor mij is. Daar gaan artsen ook niet over, dat is hun expertise helemaal niet. Als die mensen en bemoeizieken buiten die expertise conclusies gaan trekken dan krijg je toestanden als dat ze het beter voor opa van 99 vinden om ineens buiten bij de deur van een verpleeghuis in hun pyama een sigaret te roken.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Al heeft nicotine bij zeer zeldzame aandoeningen een positieve werking dan nog is roken per definitie ongezond door de vele andere toevoegingen. Als jij, bij hoge uitzondering, toevallig gevoelig zou zijn voor zo'n zeldzame aandoening dan is het nog veel beter om niet te roken maar bijvoorbeeld nicotinepleisters te gebruiken.
Beleid maak je niet voor jou of voor mij maar voor de Nederlandse bevolking en dat roken de gezondheid van de Nederlandse bevolking schaadt is wel duidelijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nogmaals, jij gaat niet over wat beter voor mij is. Daar gaan artsen ook niet over, dat is hun expertise helemaal niet. Als die mensen en bemoeizieken buiten die expertise conclusies gaan trekken dan krijg je toestanden als dat ze het beter voor opa van 99 vinden om ineens buiten bij de deur van een verpleeghuis in hun pyama een sigaret te roken.
Ja, maar dat is het issue helemaal niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Beleid maak je niet voor jou of voor mij maar voor de Nederlandse bevolking en dat roken de gezondheid van de Nederlandse bevolking schaadt is wel duidelijk.
Anarchie werkt in de praktijk zelden.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 11:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil niet in een land leven waarin mensen hun persoonlijke overtuiging opleggen aan anderen.
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:57 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Anarchie werkt in de praktijk zelden.
Eigenlijk is het geen issue wat voor jou en mij persoonlijk van belang is want het gaat over beleid en is het juist een issue wat voor Nederland van belang is.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het issue helemaal niet.
we hebben het over roken...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 18:26 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat kan wel hoor, moet je eens kijken wat je allemaal niet mag. Naakt rondlopen, pissen in de bosjes op zondag lawaai maken bij de kerk, op zondag de winkel opendoen op verkeerde momenten. Als het gaat om betutteling zijn er heel veel andere dingen om je druk om te maken, allemaal zaken waarbij je de gezondheid niet schaadt.
en hoe is verbieden van een verslaving in het belang van nederland? er ligt een hele geschiedenis tot je beschikking om te bestuderen, van de drooglegging in de US, de war on drugs, het coffeeshop beleid/wietpas.... het is gewoon dom, en je gaat er toch zo niet vanaf komen.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 21:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Eigenlijk is het geen issue wat voor jou en mij persoonlijk van belang is want het gaat over beleid en is het juist een issue wat voor Nederland van belang is.
Welnee, het word alleen onmogelijk gemaakt. Je mag gewoon roken, maar we maken het godsgruwelijk duur en het mag niet bij kinderen, op je werk, in de horeca, voor de deur, in het fietsenhok, op het strand, op een terras, in het zicht van kerken en overheidsgebouwen, in huur-huizen mag het binnekort niet meer en koophuizen en auto's worden onverkoopbaar als er in gerookt is.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens toch. Er wordt helemaal niet gesproken over het verbieden van het roken,
Ik raad je aan om niet te vroeg te juichen. Dit zou best wel eens verklaard kunnen worden doordat het niveau van veel WO- en HBO-opleidingen fors is gedaad. Slechts 10-20 jaar geleden, lang nadat het studeren in Nederland financiëel gezien laagdrempelig was geworden, haalde 10% van de jonge Nederlanders uiteindelijk een WO-papiertje en 20-25% van de jonge Nederlanders een HBO- of WO-papiertje. Nu haalt 15% van de jonge Nederlanders een WO-papiertje en minstens 40-45% van de jonge Nederlanders een HBO- of WO-papiertje.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:56 schreef arjan1212 het volgende:
Jonge, hippe middelbaar en hoger opgeleide dames en heren in Amsterdam rookten in 2012 meer dan in 2008, concludeert de GGD.
Baseer jij dat ergens op of gok jij op goed geluk? Iets zegt mij dat jij niet in beide landen hebt gewoond.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:58 schreef arjan1212 het volgende:
Die kaart klopt niet, er word in Rusland echt niet meer gerookt dan in China
Dat klinkt goed maar zo ver zijn wij nog lang niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Welnee, het word alleen onmogelijk gemaakt. Je mag gewoon roken, maar we maken het godsgruwelijk duur en het mag niet bij kinderen, op je werk, in de horeca, voor de deur, in het fietsenhok, op het strand, op een terras, in het zicht van kerken en overheidsgebouwen, in huur-huizen mag het binnekort niet meer en koophuizen en auto's worden onverkoopbaar als er in gerookt is.
Hoe oud ben jij?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:16 schreef arjan1212 het volgende:
Als ik ooit een boete krijg omdat ik rook, dan weiger ik te betalen
Daar staat juist dat roken in Oostenrijk evenveel kost als in Nederland en toch rookt 47% van de vrouwen het hoogste percentage in de hele wereldquote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://247wallst.com/spec(...)he-heaviest-smokers/
Dit artikel suggereert dat de accijnzen op de lange termijn een zeer krachtig middel zijn. Evenredig met het verschil in percentage rokers verschilt de prijs van het roken tussen veel landen. Het zou dus goed zijn om de accijnzen verder te verhogen en dit in samenwerking met de andere EU-staten te doen. Uiteraard is een goede bescherming van de grenzen dan nog belangrijker zo dat de pakkans van smokkelaars voldoende hoog is.
ik ga nog liever de cel in ( waar je wel mag roken ) dan dat ik ooit een boete voor roken zal betalen, uit principequote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe oud ben jij?
Betalen zal je, of dat je het leuk vindt of niet. Vroeg of laat int de overheid die boete wel en dan komt er eventueel nog een leuk bedrag bij (incassokosten, altijd veel te hoog berekend) als je pech hebt. Tenzij jij bereid bent om te overnachten op het politiekantoor. Ik geef jou 2 uur alvorens jij die boete vrijwillig betaalt.
Edith Schippers(nota bene minister van Volksgezondheid!) rookt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:32 schreef arjan1212 het volgende:
Juist wel. Ik vind het verschrikkelijk dat er niet 1 minister is die rookt. Dat zouden er minstens 5 moeten zijn.
quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:54 schreef arjan1212 het volgende:
Heb je hier ook een argument voor?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:09 schreef arjan1212 het volgende:
elk argument van een niet-roker is illegaal, roken moet overal mogen, klaar uit
Roken is - op de eerste drie of wat sigaretten na - verre van een vrije keuze.quote:
Heb je daar een bron voor?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:57 schreef arjan1212 het volgende:
ja mensen die op het platteland wonen leven 5 jaar langer dan mensen die in de stad wonen, en zo kan je eindeloos doorgaan
Gelieve dan dit soort uitspraken buiten discussies te houden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:07 schreef arjan1212 het volgende:
nee ik heb geen bron, heb het ergens gelezen, weet niet meer waar
Dat zeg jij nu. Jij zal daar anders over gaan denken zo gauw jij ervaart hoe het is om in een cel te zitten.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:31 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
ik ga nog liever de cel in ( waar je wel mag roken ) dan dat ik ooit een boete voor roken zal betalen, uit principe
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:29 schreef arjan1212 het volgende:
Je kan niet gaan marchanderen met de solidariteit in de zorgpremies, als je dat gaat doen heb je straks zorgverzekeringen voor mensen tot 40 jaar voor 10 euro per jaar, en betalen bejaarden 10.000
Nee hoor. Je kan best differentiëren naar levensstijl zonder te differentiëren naar leeftijd. Het is maar net afhankelijk van de wetten waar de overheid voor kiest. Zo zou het best kunnen dat je in de toekomst meer moet betalen als je rookt of als je een slechte conditie hebt terwijl er op andere zaken geen verschil wordt gemaakt. Een flinke suikerbelasting zou trouwens wellicht effectiever zijn.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:29 schreef arjan1212 het volgende:
Je kan niet gaan marchanderen met de solidariteit in de zorgpremies, als je dat gaat doen heb je straks zorgverzekeringen voor mensen tot 40 jaar voor 10 euro per jaar, en betalen bejaarden 10.000
Smoes nummer 1 uit het grote smoezenboek voor rokers: verwijzen naar andere zaken die er niets mee te maken hebben. Het gaat hier over roken, niet over andere zaken dus ik beperk me in deze draad tot roken. Wat jij stelt klopt niet maar daar ga ik niet op in aangezien ik jou niet wil faciliteren in het gebruiken van smoezen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:46 schreef arjan1212 het volgende:
Ja Bram ik weet nou onderhand wel dat jouw ideale wereld is, niemand rookt, alcohol drinken komt alleen bij hoge uitzondering voor, vlees eten komt ook weinig voor . enz enz
Mensen moeten het niet zelf weten als ze andere mensen hun lichaam willen verbranden.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:27 schreef Waterloos het volgende:
De betutteling van de overheid is ook schandalig.
Als mensen hun lichaam willen verbranden om op latere leeftijd met kankers en andere ziektes opgescheept te zitten moeten ze dat vooral zelf weten.
Hmm, nee, het liberalisme is o.a. gebaseerd op het idee van een vrije wil en daarmee een vrije keuze voor het individu. Vrijheid van religie is bijvoorbeeld ook een liberaal principe, dit terwijl religie, net als een verslaving, het tegenovergestelde kan zijn van vrijheid. Je hebt zeg maar zelf de vrije keuze of je jezelf afhankelijk maakt van iets, of niet.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:07 schreef Dutchnative het volgende:
Ik vind het op zijn zachst gezegd frappant dat zoveel rokers hier het steeds hebben over vrijheid.
Echte liberalen zouden zich juist fel tegen roken moeten verzetten. Verslaving is immers precies het tegenovergestelde van vrijheid.
Plus dat je zou verwachten dat echte liberalen ook andere mensen hun vrijheid gunnen, in casu de vrijheid van de niet-roker om schone lucht in te ademen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:07 schreef Dutchnative het volgende:
Ik vind het op zijn zachst gezegd frappant dat zoveel rokers hier het steeds hebben over vrijheid.
Echte liberalen zouden zich juist fel tegen roken moeten verzetten. Verslaving is immers precies het tegenovergestelde van vrijheid.
De kans is groot dat die zal er uiteindelijk wel zal komen, we zullen wel moeten. Reken maar uit. Nu zijn er 6 miljard mensen, over enkele decennia 9-12 miljard mensen. De fossiele brandstoffen geraken op (kunstmest wordt van fossiele brandstoffen gemaakt). Om een beetje vlees te kweken heb je erg veel planten nodig. Zo'n beest gebruikt immers maar een klein deel van de energie die het uit de voedsel haalt om spieren op te bouwen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:59 schreef highender het volgende:
Verder, iedereen is verslaafd aan van alles en nog wat, probeer er maar eens een vleestaks doorheen te krijgen, dan gaat 85% van het gepeupel huilen.
Er schijnen zelfs plekken in Nederland te zijn waar je niet eens heroïne mag spuiten of iemand mag vermoorden. De holocaust is er niets bij.quote:
Helaas wordt die vaak verward met de vrijheid om alle openbare en niet openbare ruimtes voor jezelf op te eisen en daarin anderen je eigen persoonlijke levensstijl op te dringen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Plus dat je zou verwachten dat echte liberalen ook andere mensen hun vrijheid gunnen, in casu de vrijheid van de niet-roker om schone lucht in te ademen.
Maar dat is wel vervelend voor horecaondernemers. Aparte ruimten voor mensen die er een verschillende levensstijl op nahouden.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Helaas wordt die vaak verward met de vrijheid om alle openbare en niet openbare ruimtes voor jezelf op te eisen en daarin anderen je eigen persoonlijke levensstijl op te dringen.
Plus per woning aangeven of dat er wel of niet mag worden gerookt waarbij de gemeente de bevoegdheid heeft om van rokerswoningen (flats, studentenhuizen) niet-rokerswoningen te maken indien de verhouding niet conform de verhouding rokers-niet-rokers is.quote:Het lijkt me beter om roken gewoon te beperken tot de eigen woonomgeving. Niemand die er last van heeft, en je kunt nog gewoon roken, alleen niet wanneer je anderen ermee lastigvalt.
Misschien vanuit jouw kennelijk verlangen naar een soort communistische planeconomie. Maar in de vrije markt met zoveel partijen kunnen mensen dat prima zelf regelen zonder de ingreep van regelzuchtigen.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:38 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar dat is wel vervelend voor horecaondernemers. Aparte ruimten voor mensen die er een verschillende levensstijl op nahouden.
Dat hangt ervan af hoe erg je je best doet om mee te roken. Als je andere mensen gewoon hun ruimte gunt dan heb je dat niet snel. Daarnaast ben ik ook geen voorstander van een verbod op rookvrije terrassen.quote:Ook gewoon in de buitenlucht kun je meeroken. Dat is geen vrijwillige keuze van de meeroker.
Lekkerder voor de verbodsfetishisten vooral. Want als je die maat consequent aanlegt dan mag je nog veel en veel meer verbieden.quote:Het lijkt me beter om roken gewoon te beperken tot de eigen woonomgeving. Niemand die er last van heeft, en je kunt nog gewoon roken, alleen niet wanneer je anderen ermee lastigvalt.
Hoe zie je dat dan voor je in parken en dergelijke? Mensen roken mee, en aparte ruimtes lijken me niet echt realistisch. Veel makkelijker om roken in die plaatsen in zijn geheel te verbieden, toch?
Rook jij, Koos?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:34 schreef KoosVogels het volgende:
Deze discussie is zo 2008. Beste is om je te verzoenen met de situatie zoals die is. Heb ik ook gedaan.
Precies, de/het idee van een vrije wil, maar verslaving maakt een einde aan die wil.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:59 schreef highender het volgende:
[..]
Hmm, nee, het liberalisme is o.a. gebaseerd op het idee van een vrije wil en daarmee een vrije keuze voor het individu. Vrijheid van religie is bijvoorbeeld ook een liberaal principe, dit terwijl religie, net als een verslaving, het tegenovergestelde kan zijn van vrijheid.
Dit principe(een beetje als 'Plicht is het toppunt van vrijheid') gaat wat mij betreft ook in veel gevallen op(bijvoorbeeld, wat jij al noemt, religie), maar bij een hardnekkige verslaving, die roken is, is het erg moeilijk om te stoppen. Op een gegeven moment is het dan nog nauwelijks een keuze om door te gaan of te stoppen(al zal een fundamentalist zeggen dat ook dit vrijheid isquote:Je hebt zeg maar zelf de vrije keuze of je jezelf afhankelijk maakt van iets, of niet.
Ik vraag me af of dit niet ook een rokerssmoes is. Natuurlijk zijn er veel mensen die ergens aan gehecht zijn(verslaving zou ik het maar in weinige gevallen noemen), maar om dit nu met roken te vergelijken...quote:Verder, iedereen is verslaafd aan van alles en nog wat, probeer er maar eens een vleestaks doorheen te krijgen, dan gaat 85% van het gepeupel huilen.
Jazeker.quote:
Ik had er idd zaterdag geen moeite mee om in een disco lekker te roken.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:34 schreef KoosVogels het volgende:
Deze discussie is zo 2008. Beste is om je te verzoenen met de situatie zoals die is. Heb ik ook gedaan.
Ik stel voor dat alle niet-rokers zich gedwongen laten bevrijden van hun zuurstof verslaving.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:44 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Precies, de/het idee van een vrije wil, maar verslaving maakt een einde aan die wil.
[..]
Als we dan toch bezig zijn met alles willen verbieden dan weet ik ook nog wel een aantal dingen. De consumptie van aardappels, aubergines en nog een aantal groenten en fruit waar nicotine in zit moet dan ook sterk aan banden worden gelegd.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Plus per woning aangeven of dat er wel of niet mag worden gerookt waarbij de gemeente de bevoegdheid heeft om van rokerswoningen (flats, studentenhuizen) niet-rokerswoningen te maken indien de verhouding niet conform de verhouding rokers-niet-rokers is.
Je moet er als student vanuit kunnen gaan dat je in een rookvrij huis komt te wonen en blijft wonen als je hiervoor wil kiezen (omgekeerd voor de student die wel wil roken) en je moet er als bewoner van een flat of een appartementgebouw van uit kunnen gaan dat je niet meerookt met de buren.
Door onderscheid te maken tussen rokers- en niet-rokers-woningen maak je het voor iedereen gemakkelijker en prettiger. De rokers kunnen in hun woning hun gang gaan, de niet-rokers hoeven minder mee te roken.
Je verzoenen met de situatie zoals die nu is betekend, stoppen met roken.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:34 schreef KoosVogels het volgende:
Wanneer kom jij de deur van mijn huis inbeuken om me te arresteren voor roken in me eigen flat ?quote:Op zondag 28 juli 2013 13:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Plus per woning aangeven of dat er wel of niet mag worden gerookt waarbij de gemeente de bevoegdheid heeft om van rokerswoningen (flats, studentenhuizen) niet-rokerswoningen te maken indien de verhouding niet conform de verhouding rokers-niet-rokers is.
Je moet er als student vanuit kunnen gaan dat je in een rookvrij huis komt te wonen en blijft wonen als je hiervoor wil kiezen (omgekeerd voor de student die wel wil roken) en je moet er als bewoner van een flat of een appartementgebouw van uit kunnen gaan dat je niet meerookt met de buren.
Door onderscheid te maken tussen rokers- en niet-rokers-woningen maak je het voor iedereen gemakkelijker en prettiger. De rokers kunnen in hun woning hun gang gaan, de niet-rokers hoeven minder mee te roken.
ik heb een beter idee. als we nou ergens in friesland een heel stuk nederland reserveren voor diegenen die niet tegen rook kunnen. daar waait het lekker, hebben ze nergens last van.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ga verhuizen als je in de gang wilt roken.quote:Op maandag 29 juli 2013 02:13 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Wanneer kom jij de deur van mijn huis inbeuken om me te arresteren voor roken in me eigen flat ?
Was het niet van plan, maar Bram wil dat je niet in een flatgebouw mag roken, dus ook niet in je eigen flat, daar ben ik natuurlijk tegen.quote:Op maandag 29 juli 2013 08:50 schreef betyar het volgende:
[..]
Ga verhuizen als je in de gang wilt roken.
Neuh.quote:Op maandag 29 juli 2013 01:27 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Je verzoenen met de situatie zoals die nu is betekend, stoppen met roken.
1. Zijn voorstel heeft niets met communisme te maken.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien vanuit jouw kennelijk verlangen naar een soort communistische planeconomie. Maar in de vrije markt met zoveel partijen kunnen mensen dat prima zelf regelen zonder de ingreep van regelzuchtigen.
Zeg eens eerlijk: was jij een voor- of tegenstander van de rookvrije werkplek en rookvrij OV voordat het parlement hiermee had ingestemd?quote:Dat hangt ervan af hoe erg je je best doet om mee te roken. Als je andere mensen gewoon hun ruimte gunt dan heb je dat niet snel. Daarnaast ben ik ook geen voorstander van een verbod op rookvrije terrassen.
Daar hoef je geen fundamentalist voor te zijn. Het is een kwestie van motivatie. Veel zwangere vrouwen stoppen met roken, veel andere mensen niet. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat de motivatie onvoldoende groot is om de tijdelijke nadeeltjes te overwinnen. Dat neemt niet weg dat de meeste rokers onvrijwillig roken. Hoewel de motivatie onvoldoende groot is om te stoppen zouden ze wel stoppen indien ze niet die tijdelijke nadeeltjes zouden hebben. De menselijke wil is zwak. Denk maar eens terug aan het rondjes lopen voor een opwarming, steeds werden de bochten afgesneden.quote:Op zondag 28 juli 2013 17:44 schreef Dutchnative het volgende:
Dit principe(een beetje als 'Plicht is het toppunt van vrijheid') gaat wat mij betreft ook in veel gevallen op(bijvoorbeeld, wat jij al noemt, religie), maar bij een hardnekkige verslaving, die roken is, is het erg moeilijk om te stoppen. Op een gegeven moment is het dan nog nauwelijks een keuze om door te gaan of te stoppen(al zal een fundamentalist zeggen dat ook dit vrijheid is)
Natuurlijk is het een rokerssmoes maar een ongelukkig gekozen rokerssmoes aangezien het onvermijdelijk is dat op termijn accijns wordt geheven op vlees, de redenen gaf ik reeds aan. Het zou me niet verbazen als vlees ooit op de bon gaat gaan (maar dan digitaal) zodat mensen de ADH kunnen eten maar de overconsumptie van vlees wordt opgelost. Dit uiteraard om voedseltekort te voorkomen, zie wat eerder in de draad.quote:Ik vraag me af of dit niet ook een rokerssmoes is.
Een andere variant van dezelfde voor de hand liggende en oh zo onoriginele rokersmoes. Niet in deze draad, wel in talloze andere draden. De volgende keer beter niet gokken, dan gok je ook niet verkeerd.quote:Op maandag 29 juli 2013 01:09 schreef PalmRoyale het volgende:
Het is trouwens vreemd dat je zoveel problemen hebt met roken maar ik hoor je niet over de enorme rotzooi die auto's uitstoten, rotzooi die je dagelijks inademt en die vele malen schadelijker is voor je gezondheid.
Niet, maar ik zou een flatgenoot (als ik in een flat zou wonen) direct er bij naaien (eigenaar) als ik hem binnenshuis (dus inclusief de gang) zie roken.quote:Op maandag 29 juli 2013 02:13 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Wanneer kom jij de deur van mijn huis inbeuken om me te arresteren voor roken in me eigen flat ?
Aangezien slechts een kleine minderheid van de Nederlanders rookt zou het natuurlijk veel logischer zijn om daar een rokersreservaat van te maken. Aangezien slechts een kleine minderheid van de Nederlanders rookt ben je normaal als je niet rookt.quote:Op maandag 29 juli 2013 08:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik heb een beter idee. als we nou ergens in friesland een heel stuk nederland reserveren voor diegenen die niet tegen rook kunnen. daar waait het lekker, hebben ze nergens last van.
en dan de rest van het land voor de normale mensen.
Je hebt enge trekjes..... uitvinder van een soort rookfascisme ?quote:Op maandag 29 juli 2013 15:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet, maar ik zou een flatgenoot (als ik in een flat zou wonen) direct er bij naaien (eigenaar) als ik hem binnenshuis (dus inclusief de gang) zie roken.
Aangezien slechts een kleine minderheid van de Nederlanders rookt zou het natuurlijk veel logischer zijn om daar een rokersreservaat van te maken. Aangezien slechts een kleine minderheid van de Nederlanders rookt ben je normaal als je niet rookt.
Ik maak onderscheid tussen zaken die er moeten zijn, dan mag je niet aannemen dat de markt er wel voor zorgt, en zaken die er niet hoeven zijn, die kun je rustig aan de markt overlaten. De markt blinkt namelijk uit in het voortbrengen van volstrekt overbodige zaken. Voor marktwerking is namelijk vereist dat helemaal niet afnemen ook een optie is.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Zijn voorstel heeft niets met communisme te maken.
2. Wij hebben empirisch ondervonden dat jouw stelling foutief is. Pas nadat de overheden zich ermee gingen bemoeien (accijns, rookverboden) daalde het percentage rokers en kregen mensen een rookvrije werkplek, rookvrij OV, rookvrije overheidsgebouwen etc.
Als we dit aan de vrije markt hadden over gelaten dan hadden we nog steeds veel niet-rokers die gedwongen worden om passief mee te roken terwijl ze bijvoorbeeld werken. Gek dat jij, als persoon die in andere kwesties de grenzen van de markt kent en begrijpt, in deze kwestie een marktfundamentalist bent.
Ik was voor de rookvrije werkplek, en voor rookvrije coupés. Rookvrije perrons vond ik onzin, en de totale afschaffing van rookcoupes vond ik fundamentalistisch. Ik had er wel begrip voor dat die dan lastig te organiseren zijn, omdat mensen door de trein moeten lopen. Maar dan had je het vanwege praktische problemen kunnen laten zitten wanneer van toepassing, de principiele totale afschaffing van rookcoupes om het roken tegen te gaan vond ik onzin en nog steeds.quote:Zeg eens eerlijk: was jij een voor- of tegenstander van de rookvrije werkplek en rookvrij OV voordat het parlement hiermee had ingestemd?
Dat was om het personeel te beschermen omdat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik maak onderscheid tussen zaken die er moeten zijn, dan mag je niet aannemen dat de markt er wel voor zorgt, en zaken die er niet hoeven zijn, die kun je rustig aan de markt overlaten. De markt blinkt namelijk uit in het voortbrengen van volstrekt overbodige zaken. Voor marktwerking is namelijk vereist dat helemaal niet afnemen ook een optie is.
Mijn betogen zijn dan ook zeer consistent. Horecabezoek is niet zo'n zaak die er moet zijn, afzien ervan is ook probleemloos een optie, dus kun je dat rustig aan de markt overlaten.
[..]
Ik was voor de rookvrije werkplek, en voor rookvrije coupés. Rookvrije perrons vond ik onzin, en de totale afschaffing van rookcoupes vond ik fundamentalistisch. Ik had er wel begrip voor dat die dan lastig te organiseren zijn, omdat mensen door de trein moeten lopen. Maar dan had je het vanwege praktische problemen kunnen laten zitten wanneer van toepassing, de principiele totale afschaffing van rookcoupes om het roken tegen te gaan vond ik onzin en nog steeds.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |