Roken correleert sterk met het opleidingsniveau, van de mensen die minstens een WO-opleiding hebben gevolgd rookt maximaal 10% (afhankelijk van de opleiding, er zijn opleidingen waarbij het hoger ligt en er zijn opleidingen waarbij het lager ligt). Van mensen die een van de laagste 2 VMBO/MBO-niveaus heeft gevolgd (hoogst gevolgde opleiding) rookt de meerderheid.quote:Juist wel. Ik vind het verschrikkelijk dat er niet 1 minister is die rookt. Dat zouden er minstens 5 moeten zijn.
Op woensdag 24 juli 2013 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Van de schrijvers en dergelijke roken er juist meer.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Roken correleert sterk met het opleidingsniveau, van de mensen die minstens een WO-opleiding hebben gevolgd rookt maximaal 10% (afhankelijk van de opleiding, er zijn opleidingen waarbij het hoger ligt en er zijn opleidingen waarbij het lager ligt). Van mensen die een van de laagste 2 VMBO/MBO-niveaus heeft gevolgd (hoogst gevolgde opleiding) rookt de meerderheid.
Vandaar dus dat er weinig ministers zijn die roken.
De vraag is dan nog waarom het roken correleert met het opleidingsniveau: intelligentie, kennis, sociale milieu, ...
Buiten niet mogen roken is echt totale onzin , er is niemand die daar last van heeft, de enige reden om hier voor te kunnen zijn is dat je rokers wil treiteren, en ze wilt ontmenselijken en eigenlijk gewoon afmaken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De overheid zou m.i. moeten beginnen met het roken te verbieden (en dus boetes geven als mensen dit toch doen) in de volgende omstandigheden:
- buiten wanneer er veel mensen zijn en in het bijzonder als er kinderen zijn: parken, stranden, terrassen, binnensteden
- buiten wanneer er kinderen bij zijn
Lees even mijn gewijzigde reactie.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:39 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Van de schrijvers en dergelijke roken er juist meer.
Ik ga geen ja-nee spelletje spelen, ook buiten wordt er meegerookt, er is een grotere afstand dan een meter of enkele meters nodig om dat effect te vermijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Buiten niet mogen roken is echt totale onzin
Ook dit klopt niet. Die rook verspreidt zich ook naar de omliggende ruimtes, ook wanneer de deur dicht zit, daarnaast gaat die deur regelmatig wel open. niemand heeft er last van, verder als je je in een ruimte met meerdere personen bevind en er is er niet 1 die bezwaar heeft tegen roken, waarom zou je dan niet mogen roken ?quote:Als je alleen in een kantoor zit te werken, met een deur die dicht kan, is er geen reden om niet te mogen roken,
Wat is de schade dan precies als je 4 meter verderop staat?quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ga geen ja-nee spelletje spelen, ook buiten wordt er meegerookt, er is een grotere afstand dan een meter of enkele meters nodig om dat effect te vermijden.
Zoek eens op wat diffusie is en hoe het werkt. De hoeveelheid lucht is groot maar het duurt eventjes voordat de rook in een grote hoeveelheid lucht is gemengd, voor die tijd heb je nog aanzienlijke hoeveelheden rook in de buurt. Ik kan uit ervaring vertellen dat je van 10 meter afstand nog de rook inademt, anders zou ik niet elke keer dat ik ineens een brandend gevoel in mijn ogen had achter een roker hebben gewandeld zonder te weten dat die persoon rookte (dat zag ik achteraf pas).quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat is de schade dan precies als je 4 meter verderop staat?
Dat vroeg ik niet en is nog steeds geen antwoord op de vraag.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek eens op wat diffusie is en hoe het werkt.
Ik heb jouw vraag uitgebreid beantwoord en ja, het is een antwoord op de vraag maar geen volledig antwoord (wind) op de vraag. Als jij niet begrijpt dat mensen ook buiten meeroken als ze enkele meters van die mensen zijn verwijderd dan begrijp jij niet goed hoe diffusie werkt. Maar goed, dat is vooral relevant wanneer het windstil is, in de praktijk is het vaak niet windstil en dan speelt de wind een nog veel grotere rol.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet en is nog steeds geen antwoord op de vraag.
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ik ontken nergens dat je passief meerookt als je je in een café bevindt waar gerookt wordt of buiten een meter of 4 naast een roker staat, dat lag al min of meer in de vraag naar de schade besloten. De vraag was dan ook niet zozeer of je schade oploopt door mee te roken, maar waaruit die schade dan bestaat. Jij wil een verbod, prima, maar dat is niet te rechtvaardigen als de schade nihil is. Dus nog maar een keer dan: hoe ziet de schade eruit bij iemand die meerookt?quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb jouw vraag uitgebreid beantwoord en ja, het is een antwoord op de vraag maar geen volledig antwoord (wind) op de vraag. Als jij niet begrijpt dat mensne buiten ook meeroken dan begrijp jij niet goed wat diffusie is.
Het risico op kwalen neemt natuurlijk wel toe.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:49 schreef arjan1212 het volgende:
Mijn moeder is 63 jaar. Haar vader rookte, haar stiefvader rookte, mijn vader rookte , mijn zus heeft gerookt, en ik rook. Zelf rookte ze ooit 1 sigaret per week.
Heb ik nu me moeder vermoord ?
Me oma's hebben nooit gerookt. Me vader had 5 broers en daarvan rookt er nu nog 1.. dan is er nog een die rookt 1 sjekkie per maand ofzo, de andere rookt niet meer sinds ie is afgekeurd en huidkanker en reuma enz heeft, die andere 2 roken ook niet meer. Me moeder had 1 zus, ik weet niet of die ooit heeft gerookt maar die is al heel lang extreem tegen rokenquote:Op woensdag 24 juli 2013 20:01 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het risico op kwalen neemt natuurlijk wel toe.
Een echte rokersfamilie zie ik trouwens.!
welnee, ik ben geheel geloofwaardig.quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De NAZI-kaart spelen is de beste manier om je geloofwaardigheid te verliezen.
[..]
Helaas kan de roker in het algmeene niet roken zonder anderen te dwingen om mee te roken.
Bij mij ligt de grens op het moment dat anderen last hebben van het roken. Ja, dat is ook in de buitenlucht.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:06 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Me oma's hebben nooit gerookt. Me vader had 5 broers en daarvan rookt er nu nog 1.. dan is er nog een die rookt 1 sjekkie per maand ofzo, de andere rookt niet meer sinds ie is afgekeurd en huidkanker en reuma enz heeft, die andere 2 roken ook niet meer. Me moeder had 1 zus, ik weet niet of die ooit heeft gerookt maar die is al heel lang extreem tegen roken
quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:58 schreef Xa1pt het volgende:
De vraag was dan ook niet zozeer of je schade oploopt door mee te roken, maar waaruit die schade dan bestaat. Jij wil een verbod, prima, maar dat is niet te rechtvaardigen als de schade nihil is. Dus nog maar een keer dan: hoe ziet de schade eruit bij iemand die meerookt?
| 1 | http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/D87C1389F867B087CA25774B007C58E2/$File/tobpass.pdf |
but notes that he is not aware of any studies directly linking third-hand smoke to diseasequote:Op donderdag 25 juli 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
(een directe link werkt niet wegens bug van de 'forum'software (blijkbaar moeite met het dollarteken in de link)
Een samenvatting in Jip- en Janneketaal.
Mensen die allergisch zijn voor rook krijgen ook nog eens direct medische klachten, bijvoorbeeld een brandend gevoel in de ogen, overmatige slijmproductie en luchtwegvernauwing. In het documentje wordt er melding gemaakt van "verergerde klachten" bij luchtwegpatiënten maar dit wordt niet geëxpliciteerd dus ik meld het maar eventjes.
Hier een veel gedetailleerder document.
http://www.ash.org.uk/files/documents/ASH_596.pdf
De schade is dus alles behalve nihil. Dat legitimeert dus rookverboden. Tegenwoordig is het bekend dat zelfs tertiaire rook (deeltjes die blijven zitten op stoffen, bijv. in auto's) schade veroorzaakt. Een willekeurige link die er wat informatie over geeft: http://www.scientificamer(...)-is-third-hand-smoke
Ik raad alle rokers die kinderen hebben en die om hun kinderen geven aan om dit te lezen.
ik heb ook last van een hoop dingen als ik buiten loop.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bij mij ligt de grens op het moment dat anderen last hebben van het roken. Ja, dat is ook in de buitenlucht.
Overigens is "me" geen bezittelijk voornaamwoord.
Als ik stukjes lees in de metro, waar een deel van de bevolking een verbod eist op roken weet ik hoe laat het is. Vijf voor twaalf en een verbod op roken zou het begin van het einde zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo, het gaat weer lekker hier. Niet alleen is het grote smoezenboek goed benut, ook wordt er alweer met ad hominems geslingerd richting de mensen die voor schone lucht pleiten (minder (fascisme) van toepassing op Cherna dan op enkele andere 'deelnemers' aan deze discussie) waaruit maar weer eens blijkt dat ze het niet van de inhoud moeten hebben.
[..]
In het algemeen beschadigen gamers niet hun medemensen met hun gamen. Slechts een zeer klein deel van de gamers is verslaafd aan gamen, verreweg de meeste gamers kunnen prima een paar weken zonder gamen wanneer iets anders prioriteit heeft. Een auto is wel degelijk noodzakelijk voor veel mensen (woon-werk-transport), dat een auto ook veel wordt misbruikt (kleine afstandjes zonder zware last die met een fiets niet te verplaatsen is en dit met goed weer) doet daar geen afbreuk aan. Ik ben het met je eens dat je als verantwoord burger het best ook het autogebruik probeert te beperken, de overheid vindt dat blijkbaar ook aangezien de overheid ook op benzine, diesel en LPG accijnzen heft, net als o.a. op tabak en alcohol.
Bij mijn weten is Nederland nog niet zo ver dat het wil verbieden om buiten te roken maar er zijn wel degelijk goede argumenten om op bepaalde plaatsen buiten, namelijk daar waar veel mensen, in het bijzonder als er ook kinderen komen, het roken te verbieden. Denk aan terrassen, parken, stranden, de binnenstad, popfestivals etc.
Dat valt in de verste verte niet onder de definitie van fascisme. Niet voor niets is dit in andere democratieën al ingevoerd. Ik ben in ieder geval blij dat de eerste stap is gezet en dat het roken in openbare gebouwen en bedrijven is verboden. Een mooie beschavingswinst.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als ik stukjes lees in de metro, waar een deel van de bevolking een verbod eist op roken weet ik hoe laat het is. Vijf voor twaalf en een verbod op roken zou het begin van het einde zijn.
Want dan gaat het niet bij roken blijven. Dat is dan nog maar het begin.
Er zijn al belangenorganisaties die games willen verbieden omdat ze schadelijk voor het brein zouden zijn. Jongeren worden door games als Battlefield etc beïnvloed.
Dan het eetpatroon. Er is schijnbaar nog een hoop te verbieden in de maatschappij. Ik heb zo een idee dat belangenorganisaties aan de hand van retoriek hun bestaansrecht willen claimen.
Het gevolg is een maakbare maatschappij waar alleen een HBO genoeg is, mensen strak in een keurslijf moeten werken tot hun dood.
En dan staan we nog aan het begin van de genen materie.
In de jaren 60-70 had je meer vrijheden dan vandaag de dag. Volgens mij studeren teveel mensen onzin studies die zich aan het werk willen houden door mensen dagelijks bullshit binnen te lepelen mat grafieken, spreadsheets, onderzoeken etc. Het is totaal aan het doorschieten.
Je hebt nog niet eens een overheid nodig om de mens te controleren. Dat doen we onderling wel door allerlei verboden op te gaan leggen.
Een kind een aai over de bol geven staat gelijk aan pedofilie. Je durft je eigen kinderen zowat niet meer aan te raken. Ja ik chargeer.
Het uiteindelijke gevolg zal zijn. Criminaliteit zal stijgen en het aantal Wajongers zal gigantisch toenemen.
Ik ben niet slim noch stom maar door mijn levenservaring kan ik je wel vertellen dat de vrijheden compleet aan banden gelegd gaan worden. Ik weet hoe het was in de jaren 60-70. Daar kon je rustig uit een boom vallen zonder dat een boer zich zorgen hoefde te maken over een schadeclaim. Dat je rustig je patat met mayo kon vreten zonder die achterlijke voorlichting wat wel en niet gezond is.
En zelfs die generatie kon behoorlijk oud worden.
Hooikoorts en allerlei andere allergieën nog nooit van gehoord in die tijd en er werd gerookt bij het leven. Je handen waste je met tetra als die vol met olie zaten. En zelfs van die generaties worden huiden ten dage mensen 90.
En als laatste nog een opmerking over het roken. Er word gesteld dat rokers minder hard werken door hun rookpauzes. Dit is totale nonsens. Roken is ook een stukje sociaal samen zijn waar steeds werkoverleg plaats vind. Uiteindelijk is een roker nog effectiever ook dan iemand die 8 uur op zijn stoel blijft zitten en als een eenling door het bedrijf gaat.
Mij gaat het om een principe kwestie: namelijk een verbod op roken in de buitenlucht waar steeds meer aandacht voor is vanuit die anti-rokers lobby. Dat gaat mij te ver. Het klinkt gek maar ik vind mijn ontspanning in de tuin, terras, etc ,genietend van een sigaretje met een bak koffie(ook niet gezond) en zo nu een dan een biertje. En dat laat ik me niet afnemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |