abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:44:46 #1
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128760737
Tussendoor even een topic apart NWS / Prins Friso overleden.

Prins Friso overleden
quote:
Prins Johan Friso is maandag overleden op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt in een communiqué.

"Zijne Majesteit de Koning deelt met groot leedwezen mede dat vanochtend Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Johan Friso Bernhard Christiaan David, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag is overleden op 44-jarige leeftijd.

Prins Friso is overleden aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval op 17 februari 2012 in Lech, Oostenrijk.

Na behandeling op de intensive care van het Landeskrankenhaus in Innsbruck werd de Prins begin maart 2012 overgebracht naar het Wellington ziekenhuis in zijn woonplaats Londen. Sinds november 2012 vertoonde Prins Friso tekenen van zeer gering bewustzijn ("minimal consciousness"), een toestand waarin zich sindsdien geen veranderingen hebben voorgedaan. Begin juli 2013 werd hij overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.

De Koninklijke Familie dankt allen die voor Prins Friso hebben gezorgd zeer hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging."
Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk op 17 februari 2012 een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt. Mogelijke revalidatie kan maanden of jaren duren.

LAATSTE NIEUWS:

quote:
Prins Friso uit Wellington Ziekenhuis
9 juli 2013
Namens de Koninklijke Familie deelt de Rijksvoorlichtingsdienst mee: Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso heeft vandaag het Wellington Ziekenhuis (Londen) verlaten.

Prins Friso blijft onveranderd in een toestand van 'minimal consciousness'. Zijn gezondheidstoestand is nog steeds zorgwekkend. Verdere behandeling in een ziekenhuis is echter niet noodzakelijk meer. Daarom zullen lange termijn mogelijkheden voor zijn verzorging in Nederland of in het Verenigd Koninkrijk worden bekeken. In de komende maanden worden alle opties hiervoor in overleg met deskundigen onderzocht.

Deze zomer zal Prins Friso met zijn gezin doorbrengen op Paleis Huis ten Bosch, waar een medisch team onder leiding van Prof. Jan van Gijn en Dr. Michael Kuiper hem zal verzorgen. Hij is daar vandaag aangekomen.

De Koninklijke Familie dankt het medische team van het Wellington-ziekenhuis hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging.

Zeer ernstig hersenletsel Friso

Laatste update: 24 februari 2012 20:38

AMSTERDAM - Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt.

Als de prins wakker wordt, kan het maanden of zelfs jaren duren voordat hij herstelt. Dat zegt het hoofd van het artsenteam dat de prins behandelt in het academisch ziekenhuis van Innsbruck vrijdag tijdens een korte persconferentie.

Friso heeft 25 minuten onder de sneeuw gelegen, waardoor zijn hersenen zuurstoftekort hebben opgelopen. Dit heeft een hartstilstand veroorzaakt die ongeveer 50 minuten duurde.
Gedurende deze hele periode moest de prins worden gereanimeerd. ''50 minuten reanimatietijd is lang. Je kan zeggen te lang'', aldus Wolfgang Koller.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden tijdens skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven onder een lawine.

Artsen hoopten aanvankelijk dat de schade aan de hersenen beperkt zou kunnen blijven door Friso's lage lichaamstemperatuur onder het pak sneeuw en later in het ziekenhuis. Dat bleek niet het geval.

MRI-scan
De medici konden donderdag voor het eerst veilig een MRI-scan uitvoeren. Daaruit bleek de ernstige hersenbeschadiging.

De arts zei dat de koninklijke familie nu op zoek kan naar een andere instelling, waar prins Friso verder kan worden verpleegd.

Kans
Volgens neuroloog-intensivist Michaël Kuiper is de kans dat Prins Friso herstelt zonder blijvende schade zeer klein. Dat zei hij vrijdagmiddag tegenover de NOS.

Kuiper vermoedt dat de artsen in Innsbruck wel verbetering zullen verwachten, maar dat gezien de duur van de hartstilstand en het gebrek aan zuurstof het herstel jaren kan duren.

Kuiper zei verder dat als een patiënt blijft verkeren in een zogenoemde vegetatieve toestand, waarbij een patiënt uit een coma komt maar niet reageert op prikkels uit de omgeving, in Nederland over het algemeen de behandeling wordt stopgezet. Hij benadrukt dat in enkele gevallen anders wordt besloten.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden levensgevaarlijk gewond toen hij tijdens het skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven raakte onder een lawine.

Nederlandse vertaling van de prognose van de Oostenrijkse artsen

------

Laatste nieuws

Prins Friso via Nu.nl
Nos nieuws; Friso
Telegraaf: Friso

---

Wat is er gebeurd?

Prins Friso en Florian Moosbrugger waren rond het middaguur afgelopen vrijdag vertrokken voor een skitocht. Er was een lawine-alarm van 4 op de schaal van 5 afgegeven. Toch kozen ze er voor om van een niet-geprepareerde piste te skiën.

"Er liepen sporen door de sneeuw. Waar ze skieden was een duidelijk ingesleten spoor naar de volgende helling. Ze voelden zich dus zeker van hun zaak", aldus moeder Moosbrugger later. Ook zagen de twee sporen van lawinepijlen, die in de sneeuw waren geschoten om preventief lawines te veroorzaken. "Ze hebben de krater van de ontploffing gezien. Er was geen lawine geweest." Toch sloeg het noodlot toe en werden ze overvallen door een lawine van zo'n 30 meter breed en 200 meter lang.

De 43-jarige Oostenrijker kon zichzelf bevrijden uit de lawine omdat hij een speciale airbag droeg. Zodra hij zichzelf bevrijd had, is hij gaan graven in de sneeuw, op zoek naar Friso.

De prins lag begraven onder een laag van zo'n 40 centimeter sneeuw. Na zo'n twintig minuten graven lukte het Florian en het reddingsteam om Friso uit het sneeuwdek te bevrijden. Prins Friso had geen airbag bij zich, maar wel een zendertje. Het signaal van het zendertje gaf zijn positie onder het sneeuwdek aan. Na de redding werd de prins gereanimeerd en met een traumahelicopter naar het ziekenhuis in Innsbruck gebracht.

Video - 'Koningin heeft Florian als eigen zoon behandeld'
http://nos.nl/koningshuis(...)-zoon-behandeld.html

Video - 'Friso voelde zich veilig'
http://nos.nl/koningshuis(...)lde-zich-veilig.html

---

Hoe werd hij behandeld?

Nadat hij uit de sneeuw is gehaald, is hij gereanimeerd. Zijn hart stond stil. 'Dat komt door zuurstofgebrek of door onderkoeling', zegt intensive care-arts Rik Gerritsen van het Medisch Centrum Leeuwarden.

De eerste uren na het ongeluk zijn cruciaal. De toxische stoffen die door het zuurstofgebrek vrijkomen, kunnen een eventuele hersenschade verergeren. Het lichaam van de patiënt wordt in Oostenrijk 3 á 4 dagen gekoeld op 33 graden. Dan vertraagt de stofwisseling en hiermee wordt de schade zo veel mogelijk beperkt. 'Patiënten worden hierbij in slaap gehouden', zegt cardioloog Ruud Koster van de Hartstichting en het Amsterdamse AMC. 'Anders is het rillen ondraaglijk.' Vaak krijgen patiënten daarom spierverslappers.

Hierna volgen er spannende momenten. 'Dan laten we iemand weer warm worden en stoppen we de slaapmiddelen', zegt Gerritsen. 'Vervolgens kijken we of een patiënt zelf wakker wordt. Als dat zo is, dan zit je goed.' Koster: 'Het duurt wel even voordat het lichaam is opgewarmd. Je bent dan minimaal 12 uur verder.'

'Als iemand dan nog niet wakker is, doen we neurologisch onderzoek', aldus Gerritsen. 'Dan geven we een elektrische puls op de pols, en kijken we of we reactie zien in de hersenschors. Als we geen reactie zien, is het zeker dat iemand nooit meer wakker wordt. In Nederland staken we dan de behandeling, waarna de patiënt overlijdt. In het buitenland is dat minder gebruikelijk.' In Oostenrijk duren de verschillende neurologische onderzoeken naar verluidt 3 á 4 dagen, waarna men een prognose vaststelt.

---

Wat nu?

Volgens de berichtgeving gaat de koninklijke familie op zoek naar een revalidatiecentrum om Friso verder te laten behandelen.

Uitleg over coma

---

Bio prins

Prins Friso
Johan Friso Bernhard Christiaan David is op 25 september 1968 geboren in Utrecht.
De Prins heeft twee broers, Prins Willem-Alexander (1967) en Prins Constantijn (1969). Friso is geboren als Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg.

Studie
Prins Friso slaagde in 1986 voor het vwo-examen op het Eerste Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag. Van 1986 tot 1988 studeerde Prins Friso Mechanical Engineering aan het College of Engineering van de University of California te Berkeley (VS). Aansluitend studeerde hij vanaf 1988 luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Hij behaalde zijn ingenieursdiploma in 1994.

Vanaf 1990 studeerde Prins Friso ook bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 1995 slaagde hij voor zijn doctoraal examen. In 1997 studeerde de Prins aan het European Institute of Business Administration (INSEAD) te Fontainebleau (Frankrijk) waar hij zijn MBA behaalde.

Huwelijk en gezin
Prins Friso trad op 24 april in het huwelijk met Mabel Wisse Smit. Het huwelijk werd ingezegend in de Oude Kerk te Delft. Prins Friso en Prinses Mabel hebben twee kinderen. Op 26 maart 2005 werd Luana geboren en op 18 juni 2006 Zaria. Het gezin woont in Londen.

Friso, Mabel en de kinderen, tijdens het fotomoment in 2011

Werkzaamheden
Sinds 2011 is Prins Friso werkzaam als CFO (Chief Financial Officer) bij URENCO in Stoke Poges, Buckinghamshire, Engeland. Daarvoor was de Prins achtereenvolgens werkzaam bij de firma McKinsey & Company en bij de investeringsbank Goldman Sachs International in Londen waar hij werkzaam was in de investment banking divisie. Vervolgens was de Prins mededirecteur bij TNO Space in Delft en managing director voor Wolfensohn & Company in Londen.

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 12-08-2013 15:59:04 ]
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:46:04 #2
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128760786
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:43 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Maar Mabel woont in London, dus waar gaat ie naar de vakantie heen dan?
Ik denk dat Mabel met de kids nu naar Nederland verhuizen bedoel ik.
Uit Eindhoven
pi_128760846
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:41 schreef dotKoen het volgende:
prof. Van Gijn
Goeie?
If not now, then when.
pi_128760939
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Goeie?
Zeker. Emeritus hoogleraar neurologie UMC Utrecht. Zat bijvoorbeeld in Kijken in de Ziel - Artsen.
pi_128761156
Verdere behandeling in een ziekenhuis zou 'niet meer nodig' zijn, volgens de RVD. Ben benieuwd waarom het nu ineens niet meer nodig is, zijn toestand is niet meer veranderd. Uitbehandeld misschien? (voor zover mogelijk natuurlijk)

Aan de andere kant wordt de komende maanden onderzocht waar hij na de zomer zal worden verzorgd, dus ze geven de hoop niet op lijkt het.
pi_128761225
Ik hoop snel op wat meer info, het klinkt allemaal zo vaag, Ik ben benieuwd wat ze met hem gaan doen en wat zijn huidige toestand nu is.
pi_128761362
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:56 schreef Vlambloem het volgende:
Ik ben benieuwd [...] wat zijn huidige toestand nu is.
Een MCS, zoals nota bene in het persbericht staat.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:26:20 #8
3542 Gia
User under construction
pi_128762352
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in Engeland een dergelijke behandeling niet gestopt mag worden. Passieve euthanasie, zeg maar.
In ons land mag dat, volgens mij wel.

Als het mijn man was, koos ik voor het einde. Dit is toch geen leven meer, ook niet voor Mabel en de meisjes.
pi_128762440
Behandeling hier stoppen is maar de vraag of dat ethisch is; je hongert en droogt dan iemand uit, dat betekent ook lijden.
pi_128762490
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:29 schreef dotKoen het volgende:
Behandeling hier stoppen is maar de vraag of dat ethisch is; je hongert en droogt dan iemand uit, dat betekent ook lijden.
Spuitje kan toch ook? Het blijft verder natuurlijk een ethisch dilemma.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:38:08 #11
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128762799
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:30 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Spuitje kan toch ook? Het blijft verder natuurlijk een ethisch dilemma.
Zucht, ik verbaas me altijd over het gebrek aan kennis van mensen.

Nee een spuitje mag niet. Actieve euthanasie mag alleen als iemand hier meermaals zelf om gevraagd heeft en als het getoetst is door 2 artsen. Als jouw dierbare in coma ligt mag jij niet zeggen: geef die maar een spuitje want ik zie het niet meer zitten.
Uit Eindhoven
pi_128763078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:38 schreef Poeke het volgende:

[..]

Nee een spuitje mag niet. Actieve euthanasie mag alleen als iemand hier meermaals zelf om gevraagd heeft en als het getoetst is door 2 artsen. Als jouw dierbare in coma ligt mag jij niet zeggen: geef die maar een spuitje want ik zie het niet meer zitten.
Precies. Hoewel er steeds meer mogelijk lijkt te zijn met een wilsbeschikking. Maar dan moet je die wel hebben.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 juli 2013 @ 16:50:07 #13
145738 superworm
is erbij
pi_128763240
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Precies. Hoewel er steeds meer mogelijk lijkt te zijn met een wilsbeschikking. Maar dan moet je die wel hebben.
Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje/Pil van Drion dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?

[ Bericht 0% gewijzigd door superworm op 09-07-2013 17:09:02 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_128763445
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:38 schreef Poeke het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat een spuitje ook zou kunnen en misschien ethischer is dan iemand uit laten hongeren.
pi_128763876
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:50 schreef superworm het volgende:

[..]

Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje/Pil van Drion dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?
Ten eerste: het gaat hier om een minimal conscious state, geen coma.

Ik ken niet de hele jurisprudentie, maar actieve levensbeëindiging lijkt me hier lastig. Voor zover ik weet ging het bij alle vormen van active levensbeëindiging die tot nu toe door de toetsingscommissie als zorgvuldig zijn bestempeld om personen waar nog wel mee viel te communiceren (maar soms wel een gevorderd dementieel beeld hebben, zij bijvoorbeeld http://www.euthanasiecomm(...)rouw_2011_123821.pdf)

Een behandelverbod is in dat opzicht een stuk makkelijker. Het is denkbaar dat je bij staken van voeding en vocht zelfs iemand palliatief gaat sederen om het lijden daaraan te behandelen.

[ Bericht 19% gewijzigd door dotKoen op 09-07-2013 17:15:30 ]
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:09:02 #16
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128763888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:50 schreef superworm het volgende:

[..]

Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?
De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding zegt hierover het volgende:

quote:
Artikel 2

2.Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
Dus; Op papier zou het mogen. Echter moet de euthanasieverklaring getoetst worden op de volgende punten:

quote:
Artikel 2

1.De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in artikel 293, tweede lid, Wetboek van Strafrecht, houden in dat de arts:
a. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt,
b. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt,
c. de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevond en over diens vooruitzichten,
d. met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere oplossing was,
e. ten minste één andere, onafhankelijke arts heeft geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn oordeel heeft gegeven over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen a tot en met d, en
f. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig heeft uitgevoerd.
b, c, d, en e zijn niet van toepassing op een comateuze patient dus er kan niet voldaan worden. Dus geen euthanasie.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:12:42 #17
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128764007
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:56 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat een spuitje ook zou kunnen en misschien ethischer is dan iemand uit laten hongeren.
Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.

Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:13:45 #18
300082 roos85
JUICHEN!
pi_128764039
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:23 schreef Strani het volgende:
Eigenaardig.. bepaald geen goed teken in elk geval.
Precies mijn gedachte..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_128765205
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:12 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.

Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Wat mij zo angstig lijkt is dat hij nog wel soms beseft dat hij geen kant meer op kan in zijn lichaam.
Ze zeggen van niet maar ja.. Tevens voor Mabel een hel, nog een jonge vrouw die een heel leven voor zich heeft.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:07:22 #20
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_128766038

De groentekar aldus geenstijl :')
pi_128766199
GS moet nu even normaal gaan doen... :( Het zal jezelf maar overkomen.

Maar,begrijp ik nu goed dat Friso om het even gemakkelijk te benoemen een "kamerplantje" is?
pi_128766508
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:11 schreef Iwanius het volgende:

Maar,begrijp ik nu goed dat Friso om het even gemakkelijk te benoemen een "kamerplantje" is?
Ach sinds anderhalf jaar pas, er kan nog van alles gebeuren 8)7
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_128766664
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:20 schreef Soury het volgende:

[..]

Ach sinds anderhalf jaar pas, er kan nog van alles gebeuren 8)7
Aan de andere kant, 20 jaar terug was aids ook een doodvonnis en daar kun je tegenwoordig heel oud mee worden. Niet dat ik de illusie heb, dat ze hersenbeschadiging kunnen herstellen...
pi_128766827
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:25 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Aan de andere kant, 20 jaar terug was aids ook een doodvonnis en daar kun je tegenwoordig heel oud mee worden. Niet dat ik de illusie heb, dat ze hersenbeschadiging kunnen herstellen...
http://www.telegraaf.nl/b(...)nel_mogelijk___.html

Kan Mabel weer shoppen :D
pi_128767129
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:07 schreef Brum_brum het volgende:
[ afbeelding ]
De groentekar aldus geenstijl :')
Ik moest lachen.
pi_128767445
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik moest lachen.
Ik zie het aan je chagrijnige kop
pi_128768589
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:11 schreef Iwanius het volgende:

Nee, want een kamerplant reageert niet op aanspreken. Hij is niet vegetatief, maar heeft een minimal consciousness.
Dus hij 'weet' dat hij leeft en hij kan bijvoorbeeld emoties vertonen bij simpele stimuli of simpele opdrachten opvolgen.
I feel kinda Locrian today
pi_128768747
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:22 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, want een kamerplant reageert niet op aanspreken. Hij is niet vegetatief, maar heeft een minimal consciousness.
Dus hij 'weet' dat hij leeft en hij kan bijvoorbeeld emoties vertonen bij simpele stimuli of simpele opdrachten opvolgen.
OMG :o
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:33:59 #29
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_128768920
quote:

[..]

Dat moet echt verschrikkelijk en doodeng zijn.
Vergelijkbaar met het locked-in-syndroom?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_128769008
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:33 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Dat moet echt verschrikkelijk en doodeng zijn.
Vergelijkbaar met het locked-in-syndroom?
Nee, bij locked in heb je een maximaal bewustzijn, alleen kun je niets met je armen, benen, mond en soms ogen.
Dus je communiceert dan door te knipperen of door bepaalde oogbewegingen.

Friso kan in principe alles met armen, benen, mond en ogen alleen heeft hij daar een te laag bewustzijn voor.

Voorbeeldje:
Iemand met locked in kan dus een boek in zichzelf lezen en volledig begrijpen, maar niet het boek vasthouden en bladeren.

Friso kan het boek vasthouden en doorbladeren, maar begrijpt ws geen flikker van wat hij nu leest.
pi_128769274
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:37 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, bij locked in heb je een maximaal bewustzijn, alleen kun je niets met je armen, benen, mond en soms ogen.
Dus je communiceert dan door te knipperen of door bepaalde oogbewegingen.

Friso kan in principe alles met armen, benen, mond en ogen alleen heeft hij daar een te laag bewustzijn voor.

Voorbeeldje:
Iemand met locked in kan dus een boek in zichzelf lezen en volledig begrijpen, maar niet het boek vasthouden en bladeren.

Friso kan het boek vasthouden en doorbladeren, maar begrijpt ws geen flikker van wat hij nu leest.

En hoeverre is dat duidelijk en bewezen, mijn god anderhalf jaar in die toestand. Dan wil je toch dood
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:51:31 #32
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_128769445
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:47 schreef Soury het volgende:

[..]

Wat mij zo angstig lijkt is dat hij nog wel soms beseft dat hij geen kant meer op kan in zijn lichaam.
Ze zeggen van niet maar ja.. Tevens voor Mabel een hel, nog een jonge vrouw die een heel leven voor zich heeft.
Ja want ze heeft nu eigenlijk geen man meer in haar leven en geen vader voor hun kinderen. En zolang hij niet overlijdt kan ze ook niet echt verder lijkt mij, eea staat toch on hold.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:51:38 #33
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128769448
quote:

[..]

Waar haal jij die wijsheid vandaan? Minimal consciousness hoeft niet meer te betekenen dan ogen openen als iemand je roept. Het hoeft niet te betekenen dat hij opdrachten kan volgen of emoties kan tonen en dat hij "weet"dat hij leeft.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:55:25 #34
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_128769557
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:45 schreef Soury het volgende:

[..]

En hoeverre is dat duidelijk en bewezen, mijn god anderhalf jaar in die toestand. Dan wil je toch dood
hebben ze onderzoek naar gedaan en blijkt toch dat veel mensen dat dan niet willen. Heb in een van de vorige topics in deze reeks daar een linkje over geplaatst.
pi_128769751
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:51 schreef Poeke het volgende:

[..]

Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Omdat ik daar voor leer en daar gewoon criteria voor zijn:
- Bewustzijn: partieel
- Slaap/waakritme: aanwezig
- Motorfunctie: kan lokaliseren, grijpen naar objecten, kan handelen met simpele objecten zoals ze daarvoor bedoeld zijn (dus een pen goed vasthouden)
- Gehoor: kan geluid lokaliseren en inconsistent opdrachten uitvoeren
- Visus: kan fixeren op objecten en bewegingen volgen met ogen
- Communicatie: brabbeltaal, soms enkele woorden
- Emoties: wisselend adequaat

Ik denk dat je in de war bent met een persisterende vegetatieve toestand.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:05:31 #36
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128769859
quote:

[..]

Ik heb een zeer vooraanstaande neuroloog geinterviewd over dit onderwerp en dat hij het besef heeft dat hij leeft is dus niet zo. Hij vertoont bepaalde emoties, en kan er zelfs een dag en nachtritme op nahouden, maar heeft daar zelf geen besef van. Voor de naasten is dat juist vaak heel verwarrend. Deze meneer gaf aan dat als iemand binnen een week geen verbetering vertoont de kans dat hij ooit nog ontwaakt nihil is. Vaak sterven dit soort patienten aan een (onbehandelde) infectie.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:06:11 #37
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_128769875
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:02 schreef starla het volgende:

[..]

Omdat ik daar voor leer en daar gewoon criteria voor zijn:
- Bewustzijn: partieel
- Slaap/waakritme: aanwezig
- Motorfunctie: kan lokaliseren, grijpen naar objecten, kan handelen met simpele objecten zoals ze daarvoor bedoeld zijn (dus een pen goed vasthouden)
- Gehoor: kan geluid lokaliseren en inconsistent opdrachten uitvoeren
- Visus: kan fixeren op objecten en bewegingen volgen met ogen
- Communicatie: brabbeltaal, soms enkele woorden
- Emoties: wisselend adequaat

Ik denk dat je in de war bent met een persisterende vegetatieve toestand.
Hangt allemaal van de mate van bewustzijn af.

Maar als je je ook maar een klein beetje bewust bent van de situatie en er is eigenlijk geen hoop, lijkt volledig comateus zijn mij een stuk minder erg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_128769901
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:55 schreef Marrije het volgende:

[..]

hebben ze onderzoek naar gedaan en blijkt toch dat veel mensen dat dan niet willen. Heb in een van de vorige topics in deze reeks daar een linkje over geplaatst.
Ja dat snap ik maar onderzoeken en werkelijkheid zou ik zelf niet aan toe willen geven. Ik hoef zo iig niet te leven op dat niveau :N
pi_128769929
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:05 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik heb een zeer vooraanstaande neuroloog geinterviewd over dit onderwerp en dat hij het besef heeft dat hij leeft is dus niet zo. Hij vertoont bepaalde emoties, en kan er zelfs een dag en nachtritme op nahouden, maar heeft daar zelf geen besef van. Voor de naasten is dat juist vaak heel verwarrend. Deze meneer gaf aan dat als iemand binnen een week geen verbetering vertoont de kans dat hij ooit nog ontwaakt nihil is. Vaak sterven dit soort patienten aan een (onbehandelde) infectie.
Ah leuk, welke neuroloog? Misschien ken ik hem/haar. Iemand met een bewustzijn, hoe minimaal ook, weet dat hij 'is'. Dat is inherent aan de term bewustzijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:09:42 #40
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128769987
Ik zet hier het kader v/h artikel wel even neer. Het was Dr Michael Kuiper (staat ook in de tekst)

quote:
Maandag maakte de Rijksvoorlichtingsdienst bekend dat Friso af en toe 'tekenen van zeer gering bewustzijn' vertoont. 'Minimal consciousness'- het eerste niveau boven de vegetatieve staat - de toestand waarin prins Friso momenteel verkeerd - houdt in dat een comapatiënt af en toe reageert op een vraag of een prikkel door bijvoorbeeld met zijn ogen te knipperen of een beweging te maken.

De Rijksvoorlichtingsdienst meldde ook dat Friso’s toestand zorgwekkend blijft . Het kan nog maanden duren voordat er eventueel meer duidelijkheid is omtrent zijn prognose.

Na een periode van minimaal bewustzijn treden bij sommige patiënten opnieuw veranderingen op. Zij gaan dan duidelijker reageren op hun omgeving, bijvoorbeeld door te spreken of gebaar. Daadwerkelijk uit de coma ontwaken is nóg een flinke stap verder. Neuroloog/ intensive care arts Michaël Kuiper betwijfelt of dat in het geval van prins Friso ooit mogelijk is:
Lokale beschadiging
'Tot nu toe werden alleen patiënten wakker uit coma als ze schedel- of hersenletsel hadden opgelopen en dus een lokale beschadiging hadden. Bij prins Friso was er sprake van een hartstilstand, wat een andere beschadiging opleverde. Ik ken geen gevallen van comapatiënten die gereanimeerd moesten worden en uiteindelijk toch weer wakker werden. Maar zeg nooit nooit.'
Pas als de patiënt zover herstelt dat hij weer kan communiceren en meer kan dan het uitvoeren van heel eenvoudige opdrachten, is er sprake van een volledig bewuste toestand. De kans is echter nog steeds heel groot dat er allerlei restverschijnselen aanwezig zijn.
Mogelijke restverschijnselen zijn: coördinatiestoornissen inzake bewegingen; spierspasmen; stoornissen in het begrijpen; taal- en spraakstoornissen; geheugenproblemen; problemen bij denken, aandacht en concentratie; problemen in het tempo van informatieverwerking (vertraging); karakterveranderingen; psychiatrische stoornissen. Als bijkomend probleem zijn patiënten vaak (ook na een zogenaamd 'licht' of 'mild' letsel) veel sneller vermoeid en kunnen ze minder belasting aan.
pi_128770002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:06 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Hangt allemaal van de mate van bewustzijn af.

Maar als je je ook maar een klein beetje bewust bent van de situatie en er is eigenlijk geen hoop, lijkt volledig comateus zijn mij een stuk minder erg.
Mij ook inderdaad.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:13:16 #42
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770104
Oh wacht, dit hoorde er nog bij:
quote:
'Soms worden er beslissingen genomen ingefluisterd door het gevoel, terwijl die eigenlijk met het ratio genomen moeten worden”.'
Wat zijn nu de grootste misverstanden over coma? *damesblad* vroeg het Dr Krul en Dr Bouma, beiden neuroloog in de Tergooiziekenhuizen in het Gooi.

Wakker worden zoals in een soap, kan dat?

In GTST, Dallas of ATWT worden patiënten na weken of maanden in coma ineens wakker door het horen van hun favoriete muziek.. ze knipperen even met hun ogen en daar zijn ze weer. Het realiteitsgehalte hiervan is nihil.

Coma is hetzelfde als hersendood zijn.

'Absoluut niet! Een hersendode toestand leidt onherroepelijk op korte termijn tot de dood, terwijl dat bij coma niet het geval hoeft te zijn.
Iemand die zijn ogen open heeft en reageert op prikkels is wakker geworden uit coma.
Helaas is dit niet aan de orde. Voor familieleden kan de toestand van een coma vigil zeer verwarrend zijn. Het lijkt alsof de patiënt reageert op bepaalde prikkels, terwijl het slechts primitieve reflexen betreft'.

Het is zinvol om een comapatiënt te stimuleren met bijvoorbeeld muziek of voorlezen:

'Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Vaak is het vooral fijn voor de familie om op die manier het idee te hebben iets voor de patiënt te kunnen doen.
Het maakt niet uit hoe lang een persoon in coma ligt, je kunt altijd wakker worden.
In realiteit is het zo dat hoe langer iemand in coma ligt, hoe slechter de prognose is. Sterker nog, vaak kun je door het doen van neurologisch onderzoek na twee of drie dagen vaak al een goede inschatting maken of de patiënt ooit nog wakker gaat worden.

Als je wakker wordt uit een coma, weet je daar vaak niets meer van en ga je gewoon door met je leven.

'Ook dit is weer zo’n onrealistisch beeld dat wordt neergezet door soaps of films zoals Kill Bill en “While you were sleeping” . In het echte leven komt dit nooit voor. Áls een patiënt al wakker wordt heeft hij of zij te kampen met ernstige restverschijnselen zoals spierspasmen, taal- en spraakstoornissen, verminderde aandacht en concentratie, psychiatrische problemen en karakterveranderingen.
pi_128770135
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:09 schreef Vivi het volgende:
Ik zet hier het kader v/h artikel wel even neer. Het was Dr Michael Kuiper (staat ook in de tekst)

[..]

Waar zegt hij dan dat mensen met MCS niet weten dat ze bestaan? Als ze weten dat een pen bestaat (die ze kunnen volgen met de ogen), waarom zouden ze dan niet weten dat zij zélf bestaan?

Nogmaals we hebben het over MCS en niet een vegetatieve toestand waarbij patienten REFLEXmatig een pen volgen met de ogen. Bij MCS is er bewustzijn van de pen.

Dat pleit mijns inziens ervoor dat dergelijke patienten maar al te goed kunnen weten dat ze bestaan.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:18:32 #44
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770273
Ja klopt, dat komt niet terug in te tekst zie ik (was een tijdje geleden dat ik dat schreef). Hij heeft het tijdens het interview wel aangegeven. Het gaat daarbij om reflexen, niet om (zelf)bewustzijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:19:38 #45
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770299
Je kunt niet aantonen dat er bewustzijn van de pen is.
pi_128770613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:19 schreef Vivi het volgende:
Je kunt niet aantonen dat er bewustzijn van de pen is.
Wat daarvoor pleit is het feit dat sommige patienten (niet allemaal, helemaal met je eens) de pen hanteren zoals de pen gehanteerd dient te worden. Daarvoor moet de conceptualisatie van 'pen' intact zijn en je je dus 'bewust' bent dat het een pen is en geen fles wijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:31:48 #47
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770693
Misschien is dat een soort spiergeheugen? Zou dat niet kunnen?
pi_128770855
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:31 schreef Vivi het volgende:
Misschien is dat een soort spiergeheugen? Zou dat niet kunnen?
Dat kan, maar waarom wordt dan niet het spiergeheugen voor een fles wijn opentrekken getriggerd? Het concept 'pen' komt blijkbaar bewust door waardoor hij deze correct hanteert. Zonder bewustzijn van de pen dan zou je er toch eerder helemaal niets mee doen? Weggooien ofzo naar Beatrix :P
  dinsdag 9 juli 2013 @ 21:00:37 #49
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_128772002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:46 schreef Poeke het volgende:

Ik denk dat Mabel met de kids nu naar Nederland verhuizen bedoel ik.
De kinderen zitten in Londen op school..Ze hadden straks op tv over dat ie anders na de vakantie weer terug zou gaan ! Waar ik eerlijk gezegd twijfeld.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 21:27:26 #50
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128773145
quote:
Mabel: respecteer onze privacy

Toegevoegd: dinsdag 9 jul 2013, 19:19
Update: dinsdag 9 jul 2013, 20:59

Prinses Mabel hoopt dat de privacy van haar en haar gezin de komende maanden zal worden gerespecteerd. Aanleiding voor de oproep is het nieuws dat het gezin deze zomer op Huis ten Bosch zal doorbrengen, inclusief prins Friso.

Mabel is dankbaar voor het respect dat de media hebben getoond voor de privacy in de afgelopen anderhalf jaar, toen Friso in coma in een Engels ziekenhuis lag. Ze hoopt en verwacht dat dit zo zal blijven, laat ze weten via de Rijksvoorlichtingsdienst.

Vanmiddag werd bekend dat Friso van Londen naar Huis ten Bosch in Den Haag is gebracht. Hij verkeert volgens de RVD nog altijd in een toestand van "minimaal bewustzijn", maar verblijf in een ziekenhuis is niet meer nodig.
http://nos.nl/koningshuis(...)er-onze-privacy.html

Hoeveel meer privacy zou ze willen? Er is bijna niets bekend over de huidige toestand van Friso en ze heeft zichzelf opgesloten met kids op de meest afgeschermde plek van Nederland zo ongeveer.
Uit Eindhoven
  Redactie Frontpage dinsdag 9 juli 2013 @ 21:47:41 #51
145738 superworm
is erbij
pi_128774086
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:27 schreef Poeke het volgende:

[..]

http://nos.nl/koningshuis(...)er-onze-privacy.html

Hoeveel meer privacy zou ze willen? Er is bijna niets bekend over de huidige toestand van Friso en ze heeft zichzelf opgesloten met kids op de meest afgeschermde plek van Nederland zo ongeveer.
Van die feiten lijkt ze maar een minimaal bewustzijn te hebben.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:00:42 #52
3542 Gia
User under construction
pi_128778049
quote:

[..]

Paar maanden geleden bij een oudtante van me.
Ze kreeg slaapmedicatie en pijnmedicatie. Heeft anderhalve dag geduurd. Maar ja, die was 90.

Lijkt me echt een hel voor Mabel. Ook de vraag of hij wel of niet iets merkt uit zijn omgeving.
pi_128779489
ben ik de enige die denkt dat dit einde verhaal voor friso is? Erg triest natuurlijk maar je kan ook niet jaren zo door blijven gaan.. Ik denk dat ze de stekker eruit trekken nu is terug in nederland is.
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:35:18 #54
3542 Gia
User under construction
pi_128780033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:25 schreef Eenskijken het volgende:
ben ik de enige die denkt dat dit einde verhaal voor friso is? Erg triest natuurlijk maar je kan ook niet jaren zo door blijven gaan.. Ik denk dat ze de stekker eruit trekken nu is terug in nederland is.
Je hebt dit topic niet gelezen?
Volgens mij ben je echt niet de enige die dit denkt.
  Moderator dinsdag 9 juli 2013 @ 23:52:54 #55
184769 crew  Deisyy
pi_128781166
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:25 schreef Eenskijken het volgende:
Welke stekker? :')

Friso is stekkerloos en ademt zelf.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_128781442
Zo makkelijk gaat hwt allemaal niet...waarom denkt men toch van stekker er uit, die er niet in zit, spuit erin, hallooooo gevoelens familie. En klaar is Friso.
Geloof me...zo makkelijk gaan die dingen niet en dat is vaak ook maar heel goed
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 juli 2013 @ 00:00:55 #57
862 Arcee
Look closer
pi_128781589
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:19 schreef Poeke het volgende:
Verdere behandeling in een ziekenhuis is echter niet noodzakelijk meer.
Niet noodzakelijk omdat het gewoon zinloos is?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator woensdag 10 juli 2013 @ 00:37:52 #58
184769 crew  Deisyy
pi_128783184
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:57 schreef Laysa het volgende:
Zo makkelijk gaat hwt allemaal niet...waarom denkt men toch van stekker er uit, die er niet in zit, spuit erin, hallooooo gevoelens familie. En klaar is Friso.
Inderdaad, zo makkelijk gaat dat allemaal niet, maar ik zei vanavond nog tegen mijn man dat hij de hulpverleners na 15 minuten reanimeren van me af moet trekken. Het lijkt me gruwelijk voor mezelf en mijn nabestaanden om zo'n lange tijd in kritieke oftewel uitzichtloze toestand te verkeren.

Maar wat je zegt, dat gaat zo makkelijk niet.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_128783284
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:52 schreef Deisyy het volgende:

[..]

de spreekwoordelijke stekker :P

En eens met onderstaande post:

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:57 schreef Laysa het volgende:
just give a second thought
what if we don't get caught...
  woensdag 10 juli 2013 @ 06:49:13 #60
225540 Pugg
Friends forever
pi_128785404
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 00:00 schreef Arcee het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk omdat het gewoon zinloos is?
Ja, beluister de aflevering van "met het oog " van gisteravond maar
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 07:08:07 #61
43556 miss_dynastie
pi_128785486
quote:

[..]

Is het echt honderd procent zeker dat hij stekkerloos is?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 10 juli 2013 @ 07:10:34 #62
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_128785499
quote:

[..]

Bron?
pi_128785563
Tja, wat kan je er van zeggen....

Neuropsycholoog Eilander bij K&vdB

quote:
'Patiënten met minimaal bewustzijn worden niet beter'
9 juli, 2013 'Je kunt wel het welbevinden van patiënten verbeteren, maar niet de patiënt zelf verbeteren.' Dat zei klinisch neuropsycholoog Henk Eilander dinsdag naar aanleiding van de terugkeer van prins Friso naar Nederland. De prins verkeert in een toestand van 'minimaal bewustzijn'.

Eilander werkte 25 jaar met patiënten die in een vergelijkbare staat verkeren als prins Friso. 'Als je de omgeving gezellig maakt, merk je dat ze daarop reageren.'

'Minimaal bewustzijn' houdt volgens Eilander in dat patiënten 'zelfstandig kunnen ademen, regelmatig de ogen openen en reageren op een aantal prikkels'.

Wat is de levensverwachting van deze patiënten? 'Mensen overlijden over algemeen eerder, vanwege gebrek aan beweging', vertelt Eilander.
En dan heb je dit geval in de VS:

quote:
Drie jaar geleden ‘ontwaakte’ een Ameri­kaanse patiënt - hij was toen 39 jaar - na 19 jaar in een minimale bewustzijnstoestand (minimally conscious state, MCS) te hebben doorgebracht. De herrijzenis van deze Terry Wallis zorgde toen voor nogal wat aandacht in de media. Geen wonder, hij kon weer praten en had zijn basale motorische vaardig­heden terug. Henning Voss c.s. beschrijven de wonderlijke casus in The Journal of Clinical Investigation van vorige week.

In tegenstelling tot patiënten die in een persistente vegetatieve staat verkeren, vertonen patiënten in een MCS meer dan alleen reflexen. Ze kunnen echter niet of nauwelijks communiceren, zijn geïsoleerd en in zichzelf besloten, maar bij tijd en wijle valt wel vast te stellen dat ze een zeker zelfbesef of besef van de omgeving hebben.
Voss c.s. vergelijken het brein van patiënt Wallis met dat van twintig gezonde individuen en met de hersenen van een andere patiënt die na zes jaar nog niet was ontwaakt uit zijn MCS.

Wat ze vonden was opmerkelijk: axonale hergroei, vooral in de corticale gebieden. Neuronen in de betrekkelijk onbeschadigde regio’s van de hersenen van de ‘ontwaakte’ patiënt hadden langzaam nieuwe uitlopers en verbindingen gevormd.

Volgens drie Belgische commentatoren onder aanvoering van Steven Laureys is het vooral de metabole activiteit in de mediale pariëtale cortex bij patiënten in MCS, die het verschil maakt met patiënten in een meestal uitzichtloze vegetatieve staat. Dit gebied is vooral in wakende toestand erg actief, maar valt in de meeste veranderde bewustzijnstoestanden min of meer stil.
Wat is wijsheid?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:04:40 #64
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_128786492
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:09 schreef Vivi het volgende:

[..]

Er staat een DT- fout in. :@
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:45:22 #65
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128787304
Ja, die maak ik soms :@ Eindredactie FTW!
pi_128787519
Prins Friso _O-

Ik kom niet meer bij.
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:55:33 #67
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128787576
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Wat is wijsheid?
Interessante informatie.

Dit bewijst nog maar dat er wel degelijk een geringe kans op herstel is.

Bij Prins Johan Friso is het wel zeer discutabel gezien de lange tijd zonder hartslag.

Ik vind het verschrikkelijk voor Prinses Beatrix en zijn gezin en familieleden. Tegelijkertijd fijn dat hij thuis kan verblijven.
  woensdag 10 juli 2013 @ 11:57:54 #68
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_128791093
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 09:53 schreef vluggejapie99 het volgende:
Prins Friso _O-

Ik kom niet meer bij.
:D
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 10 juli 2013 @ 12:39:13 #69
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_128794671
quote:

[..]

Mijn zus vertelde indertijd dat het buiten de patiënt om gebeurde (wat tegenwoordig theoretisch niet meer gebeurt) en dat ze het wel merkten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:35 schreef starla het volgende:

[..]

Dat kan, maar waarom wordt dan niet het spiergeheugen voor een fles wijn opentrekken getriggerd? Het concept 'pen' komt blijkbaar bewust door waardoor hij deze correct hanteert. Zonder bewustzijn van de pen dan zou je er toch eerder helemaal niets mee doen? Weggooien ofzo naar Beatrix :P
Of reik gelijkvormige dingen aan: pen, sigaret, penvormige zaklantaarn, één eetstokje. Dan kan je zien wat ze ermee doen zoals vasthouden zoals het hoort, ermee friemelen op gebruikelijke manier, aannemen wat in de handen geduwd wordt en verder niets.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Wat is wijsheid?
Dus stamceltherapie valt te overwegen?

Wat hier wijsheid is, hangt ook af van de oorzaken. Heeft die Amerikaan ook hartstilstand gehad, dus overal zuurstoftekort? Uit wat ik hier gelezen heb, is gezegd dat dit veel uitmaakt voor de prognose.
pi_128798934
Kuiper aan het woord, in het AD van vandaag.
http://www.ad.nl/ad/nl/96(...)-betrokkenheid.dhtml
pi_128804455
Al zou hij "ontwaken", wat voor een leven heeft ie dan nog? Los van alles wat hier nu gezegd wordt op het medische gebied. Dan kun je toch maar beter gewoon dood zijn?
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  woensdag 10 juli 2013 @ 19:22:34 #73
208890 June.
Seriously?
pi_128807331
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:10 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Bron?
De OP ;)
Shine bright like a diamond.
pi_128809973
quote:
Prins Friso _O-

Ik kom niet meer bij.
2012 belde...ze willen hun grap terug... :O
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_128810849
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:53 schreef Samson het volgende:
Al zou hij "ontwaken", wat voor een leven heeft ie dan nog? Los van alles wat hier nu gezegd wordt op het medische gebied. Dan kun je toch maar beter gewoon dood zijn?
Ja niet zo goed, arme Mabel
  woensdag 10 juli 2013 @ 21:06:59 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128811627
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:53 schreef Samson het volgende:
Daar zal de een een ander antwoord op geven dan de ander, ik ga er vanuit dat de mensen om hem heen (zijn vrouw, broers, moeder) heel goed weten wat hij dan zou willen, en daar ook naar handelen.
We weten in ieder geval zeker dat het mensen zijn die de besluiten die ze daar over moeten nemen behoorlijk goed kunnen beoordelen, gebrek aan intelligentie en inzicht hebben ze iig niet.

Wat jouw of mijn keuze zou zijn hoeft niet die van hen te zijn, en als het niet die van hen is dan is het voor hen dus niet "beter" om dood te zijn, daarbij weten zij wel hoe zijn toestand is, en al die mensen die hier en in de media hun mening (met of zonder enige kennis van de materie) geven weten dat niet.
Nee ook de artsen niet, hij is hun patiënt niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_128811673
quote:
Prins Friso _O-

Ik kom niet meer bij.
Leuk hoor..heb je dat helemaal zelf bedacht..? :N
pi_128812178
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar zal de een een ander antwoord op geven dan de ander, ik ga er vanuit dat de mensen om hem heen (zijn vrouw, broers, moeder) heel goed weten wat hij dan zou willen, en daar ook naar handelen.
We weten in ieder geval zeker dat het mensen zijn die de besluiten die ze daar over moeten nemen behoorlijk goed kunnen beoordelen, gebrek aan intelligentie en inzicht hebben ze iig niet.

Wat jouw of mijn keuze zou zijn hoeft niet die van hen te zijn, en als het niet die van hen is dan is het voor hen dus niet "beter" om dood te zijn, daarbij weten zij wel hoe zijn toestand is, en al die mensen die hier en in de media hun mening (met of zonder enige kennis van de materie) geven weten dat niet.
Wat ik best wel raar vind is dat niet vast ligt. Ik ben maar een simpele ziel maar mijn familie weet wat te doen.
  woensdag 10 juli 2013 @ 21:23:07 #79
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_128812422
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:18 schreef Soury het volgende:

Wat ik best wel raar vind is dat niet vast ligt. Ik ben maar een simpele ziel maar mijn familie weet wat te doen.
Wie zegt dat dat niet vastligt?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_128812498
quote:
5s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:23 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat niet vastligt?
Zou kunnen, welk weldenkend mens kiest hier voor :?
pi_128812557
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:18 schreef Soury het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen het daar nog nooit over gehad hebben. En een gesprekje tijdens de spreekwoordelijk afwas is ook niet echt rechtsgeldig denk ik?
pi_128812647
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:25 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen het daar nog nooit over gehad hebben. En een gesprekje tijdens de spreekwoordelijk afwas is ook niet echt rechtsgeldig denk ik?
Dat is zo stom imo. Je gaat maar één keer dood.
pi_128813056
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Niet echt wat ik bedoel. Ik zie namelijk eerlijk gezegd geen enkele mogelijkheid dat hij ooit nog een menselijk bestaan zou kunnen hebben als je naar de omstandigheden kijkt waardoor hij in coma is geraakt. Dan lijkt het me 100% wat Friso zelf gewild zou hebben. Dat zou geen keuze van nabestaanden moeten zijn maar natuurlijk is dat in dit geval een lastige....
  woensdag 10 juli 2013 @ 22:19:37 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128815442
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:36 schreef Samson het volgende:

[..]

Niet echt wat ik bedoel. Ik zie namelijk eerlijk gezegd geen enkele mogelijkheid dat hij ooit nog een menselijk bestaan zou kunnen hebben als je naar de omstandigheden kijkt waardoor hij in coma is geraakt. Dan lijkt het me 100% wat Friso zelf gewild zou hebben. Dat zou geen keuze van nabestaanden moeten zijn maar natuurlijk is dat in dit geval een lastige....
Waarom denk jij beter te weten wat hij zou willen dan zijn familieleden?
Ik snap dat niet, er zijn nou eenmaal mensen die andere ideeën hebben en andere keuzes maken, accepteer en respecteer dat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128823834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:36 schreef Samson het volgende:

[..]

Hoe weet jij wat Friso wil? Ik heb geen euthanasie verklaring en wil er ook geen, ik hoop dat het mij niet overkomt dat ik zo'n zwaar ongeval krijg, maar wie zegt mij dat het ondraaglijk is om op een heel sterk verminderd niveau te leven? Voor buitenstaanders is het vreselijk omdat die zich realiseren wat er verloren is... voor de patient zelf, ik denk dat je referentie-kader dan ook weg is, want je hebt tenslotte niet meer de mogelijkheid om je te bedenken "vroeger kon ik heel veel meer". Dus of het dan nog zo erg is, als je maar goed verzorgd wordt, je eten en drinken krijgt enzo? Terwijl je je zelf niet realiseert dat het ooit anders was? Nogmaals ik hoop dat ik het niet hoef te ervaren maar mocht het toch zo zijn, dan zeg ik nu dat ik niet sowieso maar dood wil.

Ik hoop trouwens dat al degenen die roepen dat ze zo absoluut niet zouden willen doorleven, dat ook hebben vastgelegd. Alleen een opmerking tegen je naasten of een postje op internet is namelijk niet voldoende als het er nog eens op aan komt, zeker niet als je het stadium van de 'stekker' overleeft en in zo'n situatie terecht komt waar aktieve euthanasie noodzakelijk zou zijn om er een einde aan te maken.
pi_128824373
In dit land - en ergens anders denk ik ook niet - kan de koninklijke familie
het zich niet veroorloven om "de stekker eruit te trekken".
Alleen al vanwege de voorbeeldrol, die zij vervullen voor een groot deel van de
mensen die hier leven.

Het land zal tot op het bot verdeeld zijn / raken, zie de discussie hierboven.
( denk ook aan Sharon van Israël, die al jaren zo vegeteert) .
http://nos.nl/artikel/197698-sharon-even-uit-het-ziekenhuis.html

Verder heb ik uitspraken van Mabel en Friso gelezen ( in een interview in Libelle, dacht ik, als gast-redacteur) dat zij beiden (zeer) gelovig zijn.

Dat zijn al twee redenen waarom ik al sinds dag éen verwacht, dat vrouw en familie niét actief zullen optreden om de nare situatie te beëindigen.

Ik wens een ieder veel wijsheid en kracht om de beslissing voor een ander te nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door AnneX op 11-07-2013 05:28:28 ]
pi_128843540
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 22:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom denk jij beter te weten wat hij zou willen dan zijn familieleden?
Ik snap dat niet, er zijn nou eenmaal mensen die andere ideeën hebben en andere keuzes maken, accepteer en respecteer dat.
Dat zeg ik helemaal niet, je begrijpt mijn reactie verkeerd. Laat maar
pi_128843567
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 02:43 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Hoe weet jij wat Friso wil? Ik heb geen euthanasie verklaring en wil er ook geen, ik hoop dat het mij niet overkomt dat ik zo'n zwaar ongeval krijg, maar wie zegt mij dat het ondraaglijk is om op een heel sterk verminderd niveau te leven? Voor buitenstaanders is het vreselijk omdat die zich realiseren wat er verloren is... voor de patient zelf, ik denk dat je referentie-kader dan ook weg is, want je hebt tenslotte niet meer de mogelijkheid om je te bedenken "vroeger kon ik heel veel meer". Dus of het dan nog zo erg is, als je maar goed verzorgd wordt, je eten en drinken krijgt enzo? Terwijl je je zelf niet realiseert dat het ooit anders was? Nogmaals ik hoop dat ik het niet hoef te ervaren maar mocht het toch zo zijn, dan zeg ik nu dat ik niet sowieso maar dood wil.

Ik hoop trouwens dat al degenen die roepen dat ze zo absoluut niet zouden willen doorleven, dat ook hebben vastgelegd. Alleen een opmerking tegen je naasten of een postje op internet is namelijk niet voldoende als het er nog eens op aan komt, zeker niet als je het stadium van de 'stekker' overleeft en in zo'n situatie terecht komt waar aktieve euthanasie noodzakelijk zou zijn om er een einde aan te maken.
Heb je enig idee wat het niveau zal zijn waarop hij zou moeten "leven" Realiseer je wel wat er gebeurd is met hem en wat er dus beschadigd moet zijn?
pi_128843712
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:53 schreef Samson het volgende:

[..]

Heb je enig idee wat het niveau zal zijn waarop hij zou moeten "leven" Realiseer je wel wat er gebeurd is met hem en wat er dus beschadigd moet zijn?
Maar dat betekent niet dat hij het nog weet en zich daarvan bewust is. Is het dan voor hem nog erg als hij zich toch niet realiseert dat hij ooit anders was?
pi_128843717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:53 schreef Samson het volgende:

[..]

Maar heeft hij daar zelf besef van? Weet een konijn dat een dolfijn veel slimmer is?
pi_128844457
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

Maar heeft hij daar zelf besef van? Weet een konijn dat een dolfijn veel slimmer is?
Ik begrijp dit soort reactie met de beste wil van de wereld niet. Het is een soort van plant die verzorgd moet worden, verschoond moet worden, gewassen moet worden, die nooit meer echt iets zal kunnen behalve bestaan. Dat is toch niet menswaardig? Denk je nu echt dat iemand dat zelf zo gewild zou hebben?
pi_128846868
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 19:22 schreef Samson het volgende:

[..]

Ik begrijp dit soort reactie met de beste wil van de wereld niet. Het is een soort van plant die verzorgd moet worden, verschoond moet worden, gewassen moet worden, die nooit meer echt iets zal kunnen behalve bestaan. Dat is toch niet menswaardig? Denk je nu echt dat iemand dat zelf zo gewild zou hebben?
Ik heb het er met Friso nog nooit over gehad eigenlijk.
pi_128846976
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:37 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik heb het er met Friso nog nooit over gehad eigenlijk.
Ik ben uitgeluld :{
pi_128846998
quote:
Denk je nu echt dat iemand dat zelf zo gewild zou hebben?
Nee natuurlijk niet, maar misschien is hij helemaal niet ongelukkig. Ik heb ook nog nooit een depressieve brandnetel gezien, jij?
pi_128847062
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:40 schreef Samson het volgende:

[..]

Ik ben uitgeluld :{
Idd. Ga vooral zelf een euthenasie verklaring etc bij de notaris vast leggen, en bepaal niet voor iemand die jij niet kent of zijn leven de moeite waard is.
pi_128847423
quote:

[..]

Als je het hem van te voren gevraagd had, waarschijnlijk niet, maar nu misschien wel. Omdat hij nu niet meer weet dat er ooit iets anders geweest is. Jij denkt als mens, bij je volle bewustzijn. Friso niet meer, zijn hele referentie-kader is namelijk ook weg. Dat was mijn punt... waarom zou hij er onder lijden dat hij geen 'menswaardig' bestaan heeft als hij zich helemaal niet meer beseft wat 'menswaardig' betekent, en wat andere, gezonde mensen allemaal kunnen? Wat hij nog ervaart is veel en veel eenvoudiger, ik acht het heel goed mogelijk dat hij *nu* heel tevreden en behaaglijk is ('gelukkig' is alweer een stapje te ver, vraagt al meer besef) als hij met een volle maag in een lekker warm bed ligt. Moet je hem dan dood laten gaan -of zelfs dood maken- omdat *wij* weten dat hij ooit veel meer kon?
pi_128849904
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

Idd. Ga vooral zelf een euthenasie verklaring etc bij de notaris vast leggen, en bepaal niet voor iemand die jij niet kent of zijn leven de moeite waard is.
Ik bepaal helemaal niets voor iemand anders, ik geef gewoon mijn visie op de situatie. Jammer dat dit dan (zoals helaas zo vaak op Fok!) alleen maar weerlegd moet worden met andere visies en een andere mening niet gewoon wordt gerespecteerd.
pi_128850120
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:44 schreef Samson het volgende:

[..]

Ik bepaal helemaal niets voor iemand anders, ik geef gewoon mijn visie op de situatie. Jammer dat dit dan (zoals helaas zo vaak op Fok!) alleen maar weerlegd moet worden met andere visies en een andere mening niet gewoon wordt gerespecteerd.
Jouw mening is toch alleen relevant voor jouw eigen leven?
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:50:22 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128850180
Als je het hem van tevoren gevraagd had dan zou hij misschien ook gezegd hebben dat hij euthanasie geen optie vindt, ook als dat betekent dat hij als kasplantje zou moeten leven.

Er zijn nog legio mensen in NL die niet aan euthanasie doen, voor wie dat echt niet bespreekbaar is, en ondanks het feit dat we van dezelfde generatie zijn kan ik niet inschatten hoe Friso tegenover euthanasie staat/stond, ik ga er in ieder geval niet klakkeloos vanuit dat hij daar net zo over denkt/dacht als ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128850330
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:49 schreef computergirl het volgende:

[..]

Jouw mening is toch alleen relevant voor jouw eigen leven?
Jouw mening dan toch ook lijkt me?
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:54:17 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128850396
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:53 schreef Samson het volgende:

[..]

Zij is toch niet degene die hier loopt te doen alsof hij tegen zijn wens als kasplantje in leven wordt gehouden?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128850448
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:53 schreef Samson het volgende:

[..]

Ja, en dus beweer ik niet dat Friso maar beter dood kan zijn.
pi_128850544
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:55 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ja, en dus beweer ik niet dat Friso maar beter dood kan zijn.
Dat is toch ook een mening? Ik dring jou mijn mening toch ook niet op lijkt me, we denken er dus anders over, klaar toch, dat bedoelde ik al met uitgeluld maar het komt niet echt over ben ik bang...
pi_128850624
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:57 schreef Samson het volgende:

[..]

Dat is toch ook een mening? Ik dring jou mijn mening toch ook niet op lijkt me, we denken er dus anders over, klaar toch, dat bedoelde ik al met uitgeluld maar het komt niet echt over ben ik bang...
Niet bepaald nee :')
pi_128850701
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:59 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Niet bepaald nee :')
hihihi :)
pi_128850892
quote:

[..]

Ik heb een mening over mijn leven en wanneer ik wel/niet verder wil. Ik realiseer me dat ik daar misschien heel anders over denk als ik ernstig ziek wordt.
En ik respecteer dat de familie van Friso hele andere keuzes maakt dan ik zelf zou maken. Dat respect heb jij niet volgens mij.
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:29:32 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128852170
quote:

[..]

Je laat echter doorschemeren dat Friso volgens jou dezelfde mening als jij zou hebben (gehad), en dat hij nu tegen zijn wens in deze situatie wordt gehouden.
En ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, want anders doe je feitelijk niet anders dan uit naam van Friso keer op keer herhalen wat jij zou willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128852284
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je laat echter doorschemeren dat Friso volgens jou dezelfde mening als jij zou hebben (gehad), en dat hij nu tegen zijn wens in deze situatie wordt gehouden.
En ik vraag me af waar dat op gebaseerd is, want anders doe je feitelijk niet anders dan uit naam van Friso keer op keer herhalen wat jij zou willen.
Dat was niet mijn bedoeling
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:19:09 #109
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_129979619
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 15:19:37 #110
43556 miss_dynastie
pi_129979647
Niet heel verbazingwekkend, na het tripje naar Nederland...
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:20:04 #111
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:20:24 #112
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129979702
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:19 schreef miss_dynastie het volgende:
pi_129979725
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Inderdaad, maar toch niet leuk om te horen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:21:33 #114
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_129979764
quote:
9s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:20 schreef Haaibaaike het volgende:
Verschrikkelijk nieuws :'(
het zat er aan te komen!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_129979820
Vraag ik mij toch af...hebben ze de stekker eruit getrokken of is het lichaam er gewoon mee opgehouden?
pi_129979840
Vreselijk, maar voor de familie wel iets waar ze nu mee kunnen beginnen met afsluiten.
pi_129979871
Sneu als je zo aan je einde moet komen. Mensonwaardig.
Land of the free. Home of the brave.
pi_129979887
Klap voor Beatrix....een kind verliezen, heb gezien wat dat doet bij ouders, ook al zijn die kinderen allang volwassen. :{
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 15:24:40 #119
43556 miss_dynastie
pi_129979910
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:22 schreef vencodark het volgende:
Vraag ik mij toch af...hebben ze de stekker eruit getrokken of is het lichaam er gewoon mee opgehouden?
De dag na de verjaardag van Mabel? Niet voor de hand liggend. Aan de andere kant kan het juist om die reden wel vandaag zijn gepland, om zo min mogelijk aanleiding te geven tot geruchten over euthanasie...
pi_129979928
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:23 schreef Scarface88 het volgende:
Sneu als je zo aan je einde moet komen.
Klopt, ik zou liever heroïsch ten onder gaan in een vuurgevecht waar de taliban m'n groep overrompelt en ik op mijn knieën met 2 kogelgaten in m'n borst dramatisch in slow-motion: ''NOOOOOO'' roep.
Nou goed? :')
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:24:59 #121
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_129979929
Gecondoleerd familie
pi_129979961
W. Alexander en Maxima zijn nog op vakantie dus denk niet dat ze de stekker eruit hebben getrokken.
pi_129979965
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:24 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Klopt, ik zou liever heroïsch ten onder gaan in een vuurgevecht waar de taliban m'n groep overrompelt en ik op mijn knieën met 2 kogelgaten in m'n borst dramatisch in slow-motion: ''NOOOOOO'' roep.
Nou goed? :')
:')

Een ongeluk tijdens een vakantie met je kinderen vind jij niet sneu? Droeftoeter.
Land of the free. Home of the brave.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 augustus 2013 @ 15:25:41 #124
862 Arcee
Look closer
pi_129979973
quote:
Prins Friso overleden

Prins Friso is maandagmorgen overleden. De tweede zoon van prinses Beatrix lag lang in coma na een ski-ongeluk in Lech. Hij werd onlangs vanuit het Wellington ziekenhuis overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch. Het overlijden komt een dag na de verjaardag van zijn vrouw, Prinses Mabel.

"Prins Friso is overleden aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval op 17 februari 2012 in Lech, Oostenrijk", aldus de RVD.

Na behandeling op de intensive care van het ziekenhuis in Innsbruck werd Friso begin maart vorig jaar overgebracht naar het Wellington-ziekenhuis in zijn woonplaats Londen. Sinds november vertoonde hij tekenen van zeer gering bewustzijn, wat sindsdien niet meer is veranderd. Begin vorige maand werd hij overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.

De koninklijke familie laat in het persbericht van de RVD weten iedereen die voor Friso heeft gezorgd, heel hartelijk te bedanken „voor de uitstekende en toegewijde verzorging”.

Necrologie

Prins Friso (44) vertrok in 1998 voor zijn werk naar Londen. Daar ging hij achtereenvolgens aan de slag bij de zakenbank Goldman Sachs, waar hij zijn loopbaan 5 jaar later afsloot als vicepresident 'investment banking'. Hij werkte bij Wolfensohn & Company in Londen en bij TNO in Delft, en kwam in 2011 bij Urenco, waar hij werd benoemd tot financieel directeur. Die positie werd vorig jaar opgegeven vanwege de gezondheidstoestand van de prins.

Friso huwde in april 2004 met Mabel Wisse Smit. De verloving, bijna een jaar eerder, zorgde voor veel ophef toen bleek dat Mabel in het verleden contacten had gehad met de drugscrimineel Klaas Bruinsma en het paar in de gesprekken met toenmalig minister-president Jan Peter Balkenende daarover veel had verzwegen. Ook koningin Beatrix was niet alles verteld. Balkenende vertrouwde het stel niet meer en weigerde parlementaire toestemming te vragen voor het huwelijk. Friso verloor daardoor met zijn jawoord het lidmaatschap van het Koninklijk Huis. Voor de troonopvolging zelf had het geen consequenties omdat prinses Máxima op dat moment al haar eerste kind had gekregen.

Mabel en Friso kregen samen twee kinderen: Luana (2005) en Zaria (2006). Ze zorgden samen voor de opvoeding, zo weten vrienden van het prinselijk paar te melden. Friso nam zijn dochters graag op sleeptouw in Londen, maar een bezoekje aan McDonald's zat er niet in. Dat paste niet in zijn beeld van een goede opvoeding, waarin de kinderen ook oog moesten hebben voor zaken als duurzaamheid. Het maatschappelijk engagement van de ouders moest al vroeg ook de kinderen worden bijgebracht, zo vonden Friso en Mabel.

De op 25 september 1968 in Utrecht geboren en op Drakensteijn opgegroeide prins, kreeg van zijn ouders al vroeg alle ruimte om zijn eigen weg te kiezen. Hij was weliswaar tweede in de lijn van troonopvolging achter broer Willem-Alexander, maar dat had geen consequenties voor zijn opleiding. Friso heeft die vrijheid altijd zeer gewaardeerd.

Hij bleek een studiebol en ging na 2 jaar studeren in Berkeley in Californië aan de slag in Delft (lucht- en ruimtevaarttechniek) en Rotterdam (bedrijfseconomie) waar hij achtereenvolgens in 1994 en 1995 afstudeerde. Voor beide studies verdiepte hij zich in mogelijkheden tot verbetering van efficiency in de luchtvaartindustrie. Bij de Oost-Europese maatschappij WizzAir kon hij dat later ook in de praktijk brengen. Friso koppelde er ook nog een studie aan het prestigieuze Insead in Fontainebleau aan vast, waar hij een MBA behaalde.

Prins Friso was evenals zijn andere familieleden sportief. Hij hield van autorijden en golfen, en was van kinds af aan vertrouwd met de skihellingen van Lech waar de koninklijke familie jaar in jaar uit op wintersportvakantie gaat. Op 17 februari 2012 ging Friso samen met jeugdvriend Florian Moosbrugger off piste skiën waarbij de prins werd bedolven onder een lawine. Zijn hart stond door zuurstofgebrek 50 minuten stil en hij raakte in coma van waaruit hij niet is ontwaakt.

Bron: Telegraaf
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_129979985
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:24 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

De dag na de verjaardag van Mabel? Niet voor de hand liggend. Aan de andere kant kan het juist om die reden wel vandaag zijn gepland, om zo min mogelijk aanleiding te geven tot geruchten over euthanasie...
Betwijfel trouwens of ze het ooit zouden bekendmaken als het actief gebeurt is.
pi_129979986
zullen we even verder gaan in deze tot die vol is? Ik vind dit nl wel even een apart topic waard. Wanneer die vol is kunnen we hier verder :)
NWS / Prins Friso overleden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 15:26:57 #127
43556 miss_dynastie
pi_129980040
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef vencodark het volgende:

[..]

Betwijfel trouwens of ze het ooit zouden bekendmaken als het actief gebeurt is.
Dat verwacht ik sowieso niet, nee.
pi_129980045
quote:
99s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef -moppie- het volgende:
W. Alexander en Maxima zijn nog op vakantie dus denk niet dat ze de stekker eruit hebben getrokken.
Ah nee, inderdaad.
pi_129980169
Tragisch om een kind/broer/man/vader te verliezen, aan de andere kant kunnen ze het nu wel een plek geven en echt verder gaan met hun leven.

RIP
  Redactie Sport / Supervogel maandag 12 augustus 2013 @ 15:30:09 #130
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_129980174
Wow.
pi_129980222
Krijgen we weer een lawine aan TV aandacht zeker.
pi_129980315
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:31 schreef Scrummie het volgende:
Je hoeft er niet naar te kijken hè, het is niet verplicht.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_129980335
quote:
pi_129980342
Jeetje..
There are only 151 Pokémon.
pi_129980463
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je hoeft er niet naar te kijken hè, het is niet verplicht.
Ik gok dat je het woordgrapje miste.
pi_129980490
quote:
Ik ben vooral overdonderd. ;(
pi_129980523
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef Ericr het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:44:00 #138
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_129980798
Dit gaat me niet in de koude kleren zitten.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:44:56 #139
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_129980843
Is ie hiervoor naar NL gehaald?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:45:22 #140
241662 Jian
Well, well, well
pi_129980866
Waar we nog wachten op de 1e tweet van Johan Vlemmix :)
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:45:25 #141
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_129980867
Hier verder?

quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:43 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Door z'n huwelijk met Mabel geen lid meer hoor.
Jawel, hij is geen lid meer van het Huis, maar uiteraard nog wel van de familie.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_129980881
Nu raakt het nieuws van de Donald Duck hoofdredacteur toch wel een beetje ondergesneeuwd.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129980895
Of het nu een prins is of een gewone jongen uit je straat, of erger je eigen kind, het blijft in en in triest.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:48:44 #144
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_129981044
Diep geraakt door dit nieuws.. :'(
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:50:21 #145
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_129981128
Blijft Mabel nu eigenlijk wel nog prinses?
pi_129981192
Dit had ik echt niet verwacht, zeker niet nadat hij een poosje terug naar Nederland was gehaald :'(
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  Redactie Sport / Supervogel maandag 12 augustus 2013 @ 15:52:08 #147
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_129981202
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef Ericr het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:52:11 #148
168304 Mani89
pi_129981207
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:45 schreef Toverheks het volgende:
Of het nu een prins is of een gewone jongen uit je straat, of erger je eigen kind, het blijft in en in triest.
Het laat me niet helemaal koud nee.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:52:26 #149
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129981219
'Het lichaam kon 't niet meer aan'

'Het lijkt erop dat het lichaam het niet meer aankon. Wat nu vooral past is medeleven met de familie', zegt neuroloog en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie Bernard Uitdehaag maandag in reactie op het overlijden van prins Friso. 'Het is erg triest.' Uitdehaag was niet betrokken bij de behandeling of verzorging van de prins. .

De prins die anderhalf jaar geleden in coma raakte, overleed aan bijkomende complicaties. 'Een coma is een niet-natuurlijke situatie, daar zit een groot risico op complicaties bij'', aldus de neuroloog. 'Het leek alsof er af en toe een klein sprankje hoop was. Maar het lichaam kon het niet meer aan, vermoed ik.''

Friso verkeerde in een toestand van 'minimal consciousness'. Dat betekent dat een comapatiënt na lange tijd weer af en toe kan reageren op vragen of prikkels uit zijn omgeving. In die toestand werd hij vorige maand overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.

De verzorging was daar door een medisch team onder leiding van professor Jan van Gijn (neuroloog) en dr. Michael Kuiper, neuroloog-internist die expert is op het gebied van reanimatie.
www.volkskrant.nl
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:53:06 #150
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129981265
IK wilde ergens anders posten maar daar zit een slot op. :@
pi_129981268
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:50 schreef flugeltje het volgende:
Blijft Mabel nu eigenlijk wel nog prinses?
Lijkt me wel, andere weduwes/weduwnaren werden hun titel ook niet afgenomen. Misschien veranderd het als ze hertrouwt?
pi_129981315
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:52 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Het laat me niet helemaal koud nee.
Mij ook niet, maar heb wel eens gezegd, voor Mabel is het beter, kan ze een *nieuw* leven beginnen. Voor zijn moeder oh wat is dit triest je kind verliezen, en rouwen ach dat moet ze in stilte doen want overal liggen fotograven etc.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:57:05 #153
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129981453
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:44 schreef flugeltje het volgende:
Is ie hiervoor naar NL gehaald?
Dat vermoeden heb ik nu ook of had ik al..
pi_129982346
Hoe vaak zou ik moeten zeggen dat er geen stekker was die eruit getrokken kon worden?
pi_129982438
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:15 schreef dotKoen het volgende:
Hoe vaak zou ik moeten zeggen dat er geen stekker was die eruit getrokken kon worden?
Ik zou er vooral mee ophouden. Veel mensen zijn dom & onwetend en wensen dat ook te blijven.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:17:53 #156
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_129982439
quote:
Toch ben ik wel benieuwd of er sprake was van passieve euthanasie. Het zou de gang naar NL afgelopen juli wel verklaren...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 16:19:57 #157
54593 crew  Olga
Cheese
pi_129982527
Hier ook maar even

quote:
'Overlijden van prins Friso kwam onverwacht'
DEN HAAG -

Het overlijden van prins Friso kwam maandagochtend onverwacht. Dat blijkt onder meer uit het feit dat koning Willem-Alexander terug moet terugkomen van vakantie, prins Jaime de Bourbon de Parme zijn huwelijk aankondigde en prinses Mabel in de ochtend nog haar Twittervolgers bedankte voor verjaardagsfelicitaties. Dat meldden doorgaans welingelichte bronnen rond het Koninklijk Huis.

Mabel werd zondag 45 jaar. De koning en zijn gezin zijn momenteel op vakantie in Griekenland. Prins Jaime, de tweelingbroer van prinses Margarita, gaat op 5 oktober trouwen in Apeldoorn.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_129982559
Of hij heeft gewoon een pneumonie opgelopen en is daaraan overleden. Als je een pneumonie niet behandeld is dat geen 'passieve euthanasie', volgens gangbare definities is euthanasie altijd actief, maar het staken of niet starten van behandeling.
pi_129982581
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:54 schreef Toverheks het volgende:

[..]

Mij ook niet, maar heb wel eens gezegd, voor Mabel is het beter, kan ze een *nieuw* leven beginnen. Voor zijn moeder oh wat is dit triest je kind verliezen, en rouwen ach dat moet ze in stilte doen want overal liggen fotograven etc.
Mabel zal heus wel al een ander hebben daar kun je donder op zeggen. En waarom ook niet eigenlijk.
blablablabla
pi_129982652
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Mabel zal heus wel al een ander hebben daar kun je donder op zeggen. En waarom ook niet eigenlijk.
Ik hoop echt van harte dat ze weer iemand vind.
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:25:09 #161
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_129982728
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:20 schreef dotKoen het volgende:
Of hij heeft gewoon een pneumonie opgelopen en is daaraan overleden. Als je een pneumonie niet behandeld is dat geen 'passieve euthanasie', volgens gangbare definities is euthanasie altijd actief, maar het staken of niet starten van behandeling.
Ja tuurlijk kan dat ook...
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:25:36 #162
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129982746
NOScommunicatie twitterde op maandag 12-08-2013 om 16:21:15 Ivm overlijden van Prins Friso verhuist de uitzending van #NOS Studio Sport ikv WK Atletiek van 16.50 uur van #Ned1 naar #Ned2 reageer retweet
Voor degene die zo nodig sport willen zien.
pi_129982801
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:23 schreef Toverheks het volgende:

[..]

Ja lijkt me echt een heel naar proces maar we zijn allemaal mensen met lusten en behoeften. Daarom moet je als je een relatie hebt ook duidelijk uitspreken naar elkaar dat áls er iets mocht gebeuren de ander vooral verder moet gaan met zijn/haar leven.

Wel bizar dat een rijk iemand zijn dood zolang kan rekken mijn neef lag nog geen 6 dagen in een soortgelijk coma en daar moest de spreekwoordelijke stekker al uit.
blablablabla
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:27:08 #164
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129982809
quote:

[..]

Ik denk nu nog niet.
Maar dat zal misschien niet lang meer duren.
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:27:19 #165
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129982816
quote:

Denken jullie daar nu al aan. Friso is nog geen eens 12 uur dood!
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:30:44 #167
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_129982945
quote:
18s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:27 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

ze was haar man eigenlijk al wel langer kwijt...
pi_129982968
Requiescat In Pace ;(
pi_129982970
quote:
18s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:27 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

Zijn prognoses waren al heel lang extreem slecht. Komt niet bepaald als een verassing.
blablablabla
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:31:24 #170
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129982972
'Overlijden van prins Friso kwam onverwacht'

Het overlijden van prins Friso kwam maandagochtend onverwacht. Dat blijkt onder meer uit het feit dat koning Willem-Alexander terug moet terugkomen van vakantie, prins Jaime de Bourbon de Parme zijn huwelijk aankondigde en prinses Mabel in de ochtend nog haar Twittervolgers bedankte voor verjaardagsfelicitaties. Dat meldden doorgaans welingelichte bronnen rond het Koninklijk Huis. .

Mabel werd zondag 45 jaar. De koning en zijn gezin zijn momenteel op vakantie in Griekenland. Prins Jaime, de tweelingbroer van prinses Margarita, gaat op 5 oktober trouwen in Apeldoorn
www.volkskrant.nl
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:33:46 #171
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_129983072
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:31 schreef Elan het volgende:

Zijn prognoses waren al heel lang extreem slecht. Komt niet bepaald als een verassing.
Dat is ook zo ..Maar toch ja vind het raar nu al zeggen ik hoop dat Mabel zo een ander heeft..Niet verkeerd bedoeld hoor.
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:41:06 #172
168304 Mani89
pi_129983364
quote:
8s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:25 schreef Haaibaaike het volgende:
NOScommunicatie twitterde op maandag 12-08-2013 om 16:21:15 Ivm overlijden van Prins Friso verhuist de uitzending van #NOS Studio Sport ikv WK Atletiek van 16.50 uur van #Ned1 naar #Ned2 reageer retweet
Voor degene die zo nodig sport willen zien.
Dat er nog mensen zijn die sport willen kijken na dit verschrikkelijke nieuws inderdaad.
pi_129983573
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:26 schreef Elan het volgende:

Wel bizar dat een rijk iemand zijn dood zolang kan rekken mijn neef lag nog geen 6 dagen in een soortgelijk coma en daar moest de spreekwoordelijke stekker al uit.
Wat wil je daarnee zeggen? Had je graag je neef ook zo lang in coma willen hebben?
Ik denk dat het extreem lange reanimeren in nl niet voorkomt. Dan was hij gewoon overleden na ongeluk. Ook vreselijk, maar minder vreselijk dan deze ellende

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 12-08-2013 17:36:44 ]
pi_129983630
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:41 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Dat er nog mensen zijn die sport willen kijken na dit verschrikkelijke nieuws inderdaad.

Het leven gaat gewoon door hoor.
pi_129983787
quote:

[..]

Not sure if serious...
pi_129983807
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:54:47 #177
168304 Mani89
pi_129983874
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Het leven gaat gewoon door hoor.
Ik vind het anders tamelijk ongepast dat er nog Nederlandse sporters actief zijn op het WK Atletiek.
  maandag 12 augustus 2013 @ 16:59:57 #178
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_129984091
quote:

[..]

Ik betwijfel sterk of ze daar de tijd voor had. En stel je het risico voor. Wat als ze door een fotograaf was betrapt? Haar hele reputatie zou zo beschadigd zijn dat ze alleen nog op Antarctica zou kunnen wonen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_129984788
quote:

[..]

Ik vind het helemaal geen verschrikkelijk nieuws, ik ben zelfs opgelucht dat het eindelijk is gebeurd. Hoe moeilijk het afscheid ook is, het was onvermijdelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 augustus 2013 @ 17:20:13 #180
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_129984823
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:54 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Ik vind het anders tamelijk ongepast dat er nog Nederlandse sporters actief zijn op het WK Atletiek.
Kom :')
pi_129986080
quote:
GC / stekker eruit bij Friso? :+
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:11:04 #182
8369 speknek
Another day another slay
pi_129986536
Mijn werkgever was er snel bij. Hadden vast een koningshuisliefhebber.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:12:46 #183
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_129986596
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:11 schreef speknek het volgende:

[ afbeelding ]
dat is een oude foto he.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_129986787
quote:

[ afbeelding ]
Die werkgever van je staat in dat vijvertje?
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:21:15 #185
8369 speknek
Another day another slay
pi_129986883
Neen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_129986950
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:21 schreef speknek het volgende:
Neen.
Ik dacht dat jij iets in computergames deed, heb volgens mij van jou nog een blog over je dissertatie in Japan gelezen...?
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:33:12 #187
8369 speknek
Another day another slay
pi_129987229
Ja maar die blog is langgeleden (wel nog steeds iets met computergames). Dit is de TU Eindhoven.
pi_129987291
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:33 schreef speknek het volgende:
Ja maar die blog is langgeleden (wel nog steeds iets met computergames). Dit is de TU Eindhoven.
O, sorry, dacht een ministerie te herkennen...
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:38:04 #189
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129987373
quote:

[ afbeelding ]
Het klopt alleen niet, Friso was geen lid meer van het koninklijk huis.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_129987782
ROFL @ die types die een betaald SMSje sturen naar RTL Boulevard om hun condoleances te uiten :')
pi_129987858
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:50 schreef ThePlaneteer het volgende:
ROFL @ die types die een betaald SMSje sturen naar RTL Boulevard om hun condoleances te uiten :')
Dat geld wordt door RTL geïncasseerd idd... Handel is handel?
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:56:11 #192
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_129987961
quote:

[..]

Prince is in Amsterdam toch?
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:06:07 #193
208890 June.
Seriously?
pi_129990708
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:20 schreef dotKoen het volgende:
Dat moet haast wel zoiets zijn. Ik denk ook dat dat de reden is waarom hij naar NL is gekomen. In England gaat stoppen van de behandeling niet zomaar, daar moet eerst een zitting aan vooraf gaan.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:11:01 #194
241662 Jian
Well, well, well
pi_129990938
Maar hoe zit het nu met die stekker?
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 20:12:28 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_129990990
geen stekker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_129991039
Een beademingsmachine werkt toch niet via een stekker? Of wel?
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:14:39 #197
208890 June.
Seriously?
pi_129991089
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:13 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe dan? :') Natuurlijk wel. Maar hij lag niet aan de beademing.
pi_129991164
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:14 schreef June. het volgende:

[..]

Hoe dan? :') Natuurlijk wel. Maar hij lag niet aan de beademing.
Mechanisch dacht ik...
Ik heb die dingen nog wel van heel dichtbij gezien toen ik in het AMC werkte nb.
I´m back.
pi_129991190
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:13 schreef Ryan3 het volgende:
Hij werd niet beademd.

Ik ga mee met de pneumonietheorie, maar dat roep ik al een jaar.

Oh en ik zag weer de woorden "extreem lange reanimatie" voorkomen, dat dat alleen is gedaan omdat het een prins was. Het zou die mensen die dat denken goed doen iets meer over reanimaties te lezen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:17:00 #200
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129991198
Dan doe je het niet als moeder en broer in het buitenland zijn.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_129991342
quote:
3s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:16 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Hij werd niet beademd.

Ik ga mee met de pneumonietheorie, maar dat roep ik al een jaar.

Oh en ik zag weer de woorden "extreem lange reanimatie" voorkomen, dat dat alleen is gedaan omdat het een prins was. Het zou die mensen die dat denken goed doen iets meer over reanimaties te lezen.
Nee, dat doen ze bij iedereen, alleen las ik Tonio van Van der Heijden en merkte wel dat mensen tegenwoordig vrij snel te horen krijgen, joh, het is nu hopeloos. Stekker d'r uit dus.
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:21:15 #202
241662 Jian
Well, well, well
pi_129991365
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:12 schreef sp3c het volgende:
geen stekker
damn -O-
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:22:37 #203
241662 Jian
Well, well, well
pi_129991432
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Stekker d'r uit dus.
Dus toch ...
pi_129991467
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:22 schreef Jian het volgende:

[..]

Dus toch ...
Niet bij Friso, wat ik begrijp...
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:25:43 #205
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_129991563
Triest.

Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte met de verwerking hiervan.
pi_129991618
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dat doen ze bij iedereen, alleen las ik Tonio van Van der Heijden en merkte wel dat mensen tegenwoordig vrij snel te horen krijgen, joh, het is nu hopeloos. Stekker d'r uit dus.
Nee, daar kan ik me niet in vinden. Het onderste wordt doorgaans uit de kan gehaald. En dan nog is het aan de familie.
pi_129991622
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:25 schreef Schurkenstaat het volgende:
Triest.

Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte met de verwerking hiervan.
Bedankt, namens de nabestaanden.
I´m back.
pi_129991692
quote:
3s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:16 schreef clumsy_clown het volgende:

Nou zeg, beetje arrogant?
Ik hoop serieus dat ze dat bij mij nooit zullen doen. Iemand anders schreef iets over een neef en dat rijke mensen zo lang in leven gehouden worden.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:28:31 #209
208890 June.
Seriously?
pi_129991700
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:17 schreef Dagonet het volgende:
Dan doe je het niet als moeder en broer in het buitenland zijn.
Een pneumonie of een andere complicatie kun je niet voorspellen. Je kunt wel afspreken dat je het niet meer behandeld.
pi_129991705
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:26 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nee, daar kan ik me niet in vinden. Het onderste wordt doorgaans uit de kan gehaald. En dan nog is het aan de familie.
Nou ja, heb je dat boek gelezen?
Wrs was die jongen compleet "flat"... maar toch... zoals Van der Heijden het beschrijft is het vrij zakelijk, wrs dat zijn bed weer gebruikt moet worden voor het volgende slachtoffer...
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:28:39 #211
241662 Jian
Well, well, well
pi_129991709
Ma ja, stekker is hier natuurlijk figuurlijk en een metafoor voor enige vorm van euthanasie. Als hier al sprake van is dan zal niemand, buiten Mabel, Beatrix, Alexander (en Maxima) en wat vertrouwelingen daarvan op de hoogte zijn geweest. Dus dat prins "weetikveel" zijn huwelijk heeft aangekondigd zegt in mij optiek niets. Het enige is de vakantie is van Alex en Max, maar dat kan natuurlijk ook zijn om alle schijn weg te nemen.
We zullen het nooit weten.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:30:09 #212
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129991791
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:28 schreef Jian het volgende:
Ma ja, stekker is hier natuurlijk figuurlijk en een metafoor voor enige vorm van euthanasie. Als hier al sprake van is dan zal niemand, buiten Mabel, Beatrix, Alexander (en Maxima) en wat vertrouwelingen daarvan op de hoogte zijn geweest. Dus dat prins "weetikveel" zijn huwelijk heeft aangekondigd zegt in mij optiek niets. Het enige is de vakantie is van Alex en Max, maar dat kan natuurlijk ook zijn om alle schijn weg te nemen.
En die van Bea?

Waarom moet het zo nodig gepland zijn? Accepteer gewoon dat het ongepland is. Dat kan gebeuren.
pi_129991794
quote:
Klopt stekker is hier idd in het taalspel dat we spelen een overdrachtelijke betekenis.
Wat dat betreft geloof ik dat zijn dood vrij plotseling was toch... Zijn moeder en broers waren en vacances...
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:31:35 #214
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129991863
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:28 schreef June. het volgende:

[..]

Een pneumonie of een andere complicatie kun je niet voorspellen. Je kunt wel afspreken dat je het niet meer behandeld.
En dan gaat de familie vrolijk op vakantie denk je, ah joh, het is maar een onbehandelde longontsteking, ik hoef geen afscheid te nemen van m'n zoon?
pi_129991865
quote:

Het gaat je sowieso geen reet aan waaraan hij exact dood is gegaan
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:32:09 #216
241662 Jian
Well, well, well
pi_129991884
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:30 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En die van Bea?

Waarom moet het zo nodig gepland zijn? Accepteer gewoon dat het ongepland is. Dat kan gebeuren.
Er moet van mij niets, hij is naar Nederland gehaald, Mabel was gisteren jarig. Accepteer dat het ook euthanasie geweest kan zijn. Dat kan gebeuren.
pi_129991933
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

Nee, maar mensen willen het wel weten, wordt ooit wel een keer bekend, denk ik.
Net als bij die jongetjes eerder dit jaar...
I´m back.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:33:13 #218
241662 Jian
Well, well, well
pi_129991943
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

Wat een taal, maar aan de gevolgen van een lawine misschien.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:33:15 #219
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129991946
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:32 schreef Jian het volgende:

[..]

Er moet van mij niets, hij is naar Nederland gehaald, Mabel was gisteren jarig. Accepteer dat het ook euthanasie geweest kan zijn. Dat kan gebeuren.
Het kan, het boeit mij niet zo heel veel, de man is overleden en ik heb medelijden met z'n familie.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:34:49 #220
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992045
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:33 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het kan, het boeit mij niet zo heel veel, de man is overleden en ik heb medelijden met z'n familie.
Ik ook, vooral ook met zijn moeder, maar als het hoe, wanneer en waarom ons niet zou boeien dat was dit niet topic 42
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:35:30 #221
208890 June.
Seriously?
pi_129992089
quote:
5s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En dan gaat de familie vrolijk op vakantie denk je, ah joh, het is maar een onbehandelde longontsteking, ik hoef geen afscheid te nemen van m'n zoon?
Het hoeft dan ook al niet opgetreden te zijn voor hun vakantie, kan ook tijdens de vakantie gebeuren. De ene pneumonie is de andere niet. En misschien is het wel totaal iets anders, misschien speelde een infectie al langer.

Euthanasie is het in elk geval niet, want daar moet de patiënt toestemming voor geven en dat kan dus niet.
pi_129992099
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Nou zeg, beetje arrogant?
Ik hoop serieus dat ze dat bij mij nooit zullen doen. Iemand anders schreef iets over een neef en dat rijke mensen zo lang in leven gehouden worden.
Dat bedoel ik helemaal niet arrogant, dat bedoel ik oprecht. Ik doel ook niet alleen maar op jouw reactie. Gereanimeerd moeten worden is geen doodvonnis, ook al komt het verdomd dichtbij, en Friso had omstandigheden die een gunstige afloop mogelijk maakten. Zoals zijn arts zei: de reanimatie was lang, misschien te lang, maar ik keek niet op van de duur. Heeft geen jota met afkomst of geld te maken.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:37:50 #223
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992202
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:35 schreef June. het volgende:

Euthanasie is het in elk geval niet, want daar moet de patiënt toestemming voor geven en dat kan dus niet.
En jij weet dat Friso dat, net als zoveel mensen, niet allang had vastgelegd ...
  Eindredactie Games maandag 12 augustus 2013 @ 20:38:13 #224
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_129992218
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 12-08-2013 20:39:04 ]
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:39:29 #225
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_129992280
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:37 schreef Jian het volgende:

En jij weet dat Friso dat, net als zoveel mensen, niet allang had vastgelegd ...
Wat zou de toegevoegde waarde van heimelijkheid zijn?
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:43:07 #226
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992428
quote:
5s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wat zou de toegevoegde waarde van heimelijkheid zijn?
Er zijn nogal wat mensen tegen euthanasie, vooral ook religieuze mensen. Het Koningshuis is er voor alle Nederlanders, bovendien zijn ze volgens mij, althans op papier, gelovig, protestants meen ik. Redenen genoeg volgens mij.
pi_129992478
Ach, in de in memoriam zat een beeld van Beatrix die trots als een pauw Friso een bloemetje geeft op zijn diplomering. Dit wens je toch geen moeder toe.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:44:30 #228
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_129992503
Het lijkt mij vooral gezocht. Meestal zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Zonder extra mysterieuze opsmuk.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:44:42 #229
208890 June.
Seriously?
pi_129992509
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:37 schreef Jian het volgende:

[..]

Het zal je verbazen hoe weinig mensen daar over nadenken. En als hij al een schriftelijke verklaring zou hebben gehad, dan is het de vraag of er een arts is die de euthanasie wil uitvoeren. Aan de overige zorgvuldigheidseisen moet namelijk ook worden voldaan.

Maar goed, dit is sowieso niet aan de orde, de RVD heeft al duidelijk gemaakt dat hij aan de gevolgen van het ongeluk cq hersenletsel is overleden.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:46:27 #230
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992592
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef Copycat het volgende:
Het lijkt mij vooral gezocht. Meestal zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Zonder extra mysterieuze opsmuk.
Niks mysterieus aan euthanasie maar als het zou hebben plaatsgevonden dan zou het niet naar buiten worden gebracht. Wat ik al zei, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:47:30 #231
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_129992647
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:46 schreef Jian het volgende:

Niks mysterieus aan euthanasie maar als het zou hebben plaatsgevonden dan zou het niet naar buiten worden gebracht. Wat ik al zei, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Ik denk dat we het wel weten, hoezeer sommigen er ook meer van willen maken.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:49:22 #232
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992736
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:44 schreef June. het volgende:

[..]

Het zal je verbazen hoe weinig mensen daar over nadenken. En als hij al een schriftelijke verklaring zou hebben gehad, dan is het de vraag of er een arts is die de euthanasie wil uitvoeren. Aan de overige zorgvuldigheidseisen moet namelijk ook worden voldaan.

Maar goed, dit is sowieso niet aan de orde, de RVD heeft al duidelijk gemaakt dat hij aan de gevolgen van het ongeluk cq hersenletsel is overleden.
Als hij een verklaring zou hebben gehad dan zou de arts de euthanasie uitvoeren. Het gaat om een lid van het koningshuis, de zoon van de voormalig koningin en de broer van de koning, wat denk je zelf......
En wat de RVD zegt is precies wat ze juist achten, waar of niet waar.

Ik zeg overigens niet dat er sprake is van euthanasie, ik opperde alleen de mogelijkheid.
pi_129992832
Maar als hij toestemming zou hebben gegeven voor euthanasie, dan is het weer heel vreemd dat ze anderhalf jaar er mee wachten. Zeer onwaarschijnlijk dus allemaal.

Ik zie net op NL1 dat WA en Maxima weer terug zijn :)
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:52:32 #234
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992902
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:47 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk dat we het wel weten, hoezeer sommigen er ook meer van willen maken.
Ik heb niet dezelfde glazen bol als jij, helaas.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:53:26 #235
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_129992942
Ik geloof niet in glazen bollen, maar in logica en feiten.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:54:11 #236
241662 Jian
Well, well, well
pi_129992984
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:53 schreef Copycat het volgende:
Ik geloof niet in glazen bollen, maar in logica en feiten.
En feit is dat we het niet weten.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:54:22 #237
208890 June.
Seriously?
pi_129992997
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:49 schreef Jian het volgende:

[..]

Als hij een verklaring zou hebben gehad dan zou de arts de euthanasie uitvoeren. Het gaat om een lid van het koningshuis, de zoon van de voormalig koningin en de broer van de koning, wat denk je zelf......
En wat de RVD zegt is precies wat ze juist achten, waar of niet waar.

Ik zeg overigens niet dat er sprake is van euthanasie, ik opperde alleen de mogelijkheid.
Haha, zo werkt het niet hoor. Ik maak geen onderscheid tussen mijn patiënten en andere dokters horen dat ook niet te doen. Euthanasie is namelijk altijd nog moord en indien je voldaan hebt aan de zorgvuldigheidseisen wordt het pas kwijtgescholden door de officier van justitie.

De arts moet er namelijk ook van overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt én de patiënt voorlichten over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten. Dat laatste is natuurlijk al onmogelijk. En dat eerste is ook lastig. Wie zegt dat hij nu lijdt (heeft geleden)? "dan zou de arts de euthanasie uitvoeren" is tekort door de bocht.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:55:04 #238
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_129993032
Zo kan je over alles wel insinuaties maken. Vind het persoonlijk een beetje zinloos.
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:58:02 #239
241662 Jian
Well, well, well
pi_129993191
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:54 schreef June. het volgende:

[..]

Haha, zo werkt het niet hoor. Ik maak geen onderscheid tussen mijn patiënten en andere dokters horen dat ook niet te doen. Euthanasie is namelijk altijd nog moord en indien je voldaan hebt aan de zorgvuldigheidseisen wordt het pas kwijtgescholden door de officier van justitie.
Als jij denkt dat wanneer er sprake zou zijn van deze wens door Friso en Beatrix en Alexander zouden hier achter staan, dat het dan toch niet zou gebeuren dan ben je wel ergggg naïef....... en dat voor een "dokter" :)
  maandag 12 augustus 2013 @ 20:58:47 #240
241662 Jian
Well, well, well
pi_129993224
quote:
10s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:55 schreef Copycat het volgende:
Zo kan je over alles wel insinuaties maken. Vind het persoonlijk een beetje zinloos.
Ik verdien geen zak aan Fok, dus ik vind het eigenlijk allemaal een beetje zinloos, maar goed we vermaken ons.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:00:59 #241
241662 Jian
Well, well, well
pi_129993331
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:54 schreef June. het volgende:

[..]
De arts moet er namelijk ook van overtuigd zijn dat er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt én de patiënt voorlichten over de situatie waarin deze zich bevindt en over diens vooruitzichten. Dat laatste is natuurlijk al onmogelijk. En dat eerste is ook lastig. Wie zegt dat hij nu lijdt (heeft geleden)? "dan zou de arts de euthanasie uitvoeren" is tekort door de bocht.
Ja, dat staat allemaal op Google en ik vind het prima, maar dit gaat over het koningshuis en daar zijn zaken sowieso goed geregeld en zijn ze dat niet dan wordt er een mouw aangepast en daar praat nooit iemand meer over, ook niet een lijfarts.

Nogmaals ik opperde slechts de mogelijkheid.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:02:52 #242
208890 June.
Seriously?
pi_129993416
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:58 schreef Jian het volgende:

[..]

Als jij denkt dat wanneer er sprake zou zijn van deze wens door Friso en Beatrix en Alexander zouden hier achter staan, dat het dan toch niet zou gebeuren dan ben je wel ergggg naïef....... en dat voor een "dokter" :)
Nee, ik denk dat het eerder andersom is ;) Nu heb ik te weinig informatie om te zeggen dat ik het het wel of niet zou uitvoeren in deze situatie, maar om meteen te zeggen dat het toch wel gebeurd alleen om het feit het de prins is heb je het niet helemaal begrepen.
pi_129993511
Ik denk niet dat het volledig geregisseerd is dat het precies nu zou gebeuren, aangezien inderdaad naasten in het buitenland waren. Maar ik geloof wel dat hij naar NL is gehaald om voortaan eventuele complicaties niet meer te hoeven behandelen. En ik ben er ook van overtuigd dat dat laatste niet naar buiten zal worden gebracht, omdat het onderwerp inderdaad nog erg gevoelig ligt in Nederland.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:06:09 #244
208890 June.
Seriously?
pi_129993583
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:04 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk niet dat het volledig geregisseerd is dat het precies nu zou gebeuren, aangezien inderdaad naasten in het buitenland waren. Maar ik geloof wel dat hij naar NL is gehaald om voortaan eventuele complicaties niet meer te hoeven behandelen. En ik ben er ook van overtuigd dat dat laatste niet naar buiten zal worden gebracht, omdat het onderwerp inderdaad nog erg gevoelig ligt in Nederland.
Ja precies, dat denk ik ook.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:06:16 #245
241662 Jian
Well, well, well
pi_129993588
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:02 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat het eerder andersom is ;) Nu heb ik te weinig informatie om te zeggen dat ik het het wel of niet zou uitvoeren in deze situatie, maar om meteen te zeggen dat het toch wel gebeurd alleen om het feit het de prins is heb je het niet helemaal begrepen.
Of jij het wel of niet zou doen doet totaal niet ter zake, als het al gebeurd zou zijn dan hebben we te maken met een lijfarts en vertrouwenspersoon in een bijzondere positie, niet met zomaar een dokter ergens vandaan. En wat er allemaal wel kan in bepaalde posities heb jij niet helemaal niet begrepen :)
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:16:02 #246
208890 June.
Seriously?
pi_129994098
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:06 schreef Jian het volgende:

[..]

Of jij het wel of niet zou doen doet totaal niet ter zake, als het al gebeurd zou zijn dan hebben we te maken met een lijfarts en vertrouwenspersoon in een bijzondere positie, niet met zomaar een dokter ergens vandaan. En wat er allemaal wel kan ik bepaalde posities heb jij niet helemaal niet begrepen :)
Jawel, als dokter zal ik waarschijnlijk ook ooit voor die keuze komen te staan, dus dat doet het wel. En een lijfarts is natuurlijk ook maar een loze term, dat is gewoon zijn behandelend arts die ook gewoon onder het tuchtrecht valt. Maar goed, whatever, doe wat je wilt geloven. Ik denk ik elk geval dat ik het meer heb begrepen dan jij gezien je uitspraken.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:18:35 #247
241662 Jian
Well, well, well
pi_129994232
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:16 schreef June. het volgende:

[..]
Ik denk ik elk geval dat ik het meer heb begrepen dan jij gezien je uitspraken.
Denken mag altijd, ... dromen ook :*
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:19:07 #248
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129994261
Wedstrijdje verpissen over de speculatie of het nu wel of niet euthanasie is.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:21:13 #249
241662 Jian
Well, well, well
pi_129994376
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef Dagonet het volgende:
Wedstrijdje verpissen over de speculatie of het nu wel of niet euthanasie is.
Fout, of euthanasie wel of niet tot de mogelijkheden behoort.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:32:07 #250
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129994975
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:21 schreef Jian het volgende:

[..]

Fout, of euthanasie wel of niet tot de mogelijkheden behoort.
Whatever.
pi_129994984
quote:
Ma ja, stekker is hier natuurlijk figuurlijk en een metafoor voor enige vorm van euthanasie.
Er is maar 1 vorm van euthanasie in de Nederlandse juridische situatie: het actief beëindigen van het leven met doorgaans 2 injecties. In het geval van Friso was dat niet mogelijk.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:36:09 #252
241662 Jian
Well, well, well
pi_129995204
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:32 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Er is maar 1 vorm van euthanasie in de Nederlandse juridische situatie: het actief beëindigen van het leven met doorgaans 2 injecties. In het geval van Friso was dat niet mogelijk.
Whatever.
pi_129995256
Wat ik niet helemaal begrijp is dat ze in de media zitten te doen alsof Friso een begrafenis gaat krijgen zoals Bernard of Claus die hebben gehad; dat waren toch overduidelijk begrafenissen voor leden van het Koninklijk Huis, wat Friso nou juist niet meer was.
pi_129995947
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:36 schreef Jian het volgende:

[..]

Whatever.
Niks whatever. Even de casus van Friso terzijde; zorgvuldig gebruik van terminologie is belangrijk als het gaat om complexe en gevoelige zaken als levenseindekeuzes. Hoe vaak ik patiënten moet uitleggen dat euthanasie echt iets anders is dan oma niet meer beademen of palliatief te sederen met midazolam...
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:52:24 #255
241662 Jian
Well, well, well
pi_129996026
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:50 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Niks whatever. Even de casus van Friso terzijde; zorgvuldig gebruik van terminologie is belangrijk als het gaat om complexe en gevoelige zaken als levenseindekeuzes. Hoe vaak ik patiënten moet uitleggen dat euthanasie echt iets anders is dan oma niet meer beademen of palliatief te sederen met midazolam...
Dagonet begon ..... :@
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 21:53:01 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_129996058
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:37 schreef HiZ het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat ze in de media zitten te doen alsof Friso een begrafenis gaat krijgen zoals Bernard of Claus die hebben gehad; dat waren toch overduidelijk begrafenissen voor leden van het Koninklijk Huis, wat Friso nou juist niet meer was.
werd net gemeld dat hij idd in besloten kring begraven gaat worden zonder pers al zullen ze wel buiten staan te wachten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:00:09 #257
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129996419
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:50 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Niks whatever. Even de casus van Friso terzijde; zorgvuldig gebruik van terminologie is belangrijk als het gaat om complexe en gevoelige zaken als levenseindekeuzes.
Maar dat gaat het hier niet. Het gaat hier om een overleden lid van de koninklijke familie.
pi_129996442
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:26 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja lijkt me echt een heel naar proces maar we zijn allemaal mensen met lusten en behoeften. Daarom moet je als je een relatie hebt ook duidelijk uitspreken naar elkaar dat áls er iets mocht gebeuren de ander vooral verder moet gaan met zijn/haar leven.

inderdaad, helemaal mee eens. mijn moeder kreeg een hartstilstand thuis. door omstandigheden niet op tijd gestart met reanimatie (zat 4 minuten tussen) en is dus in dezelfde situatie als Friso in het ziekenhuis gekomen. Precies een week later hebben ze s'ochtends de machine's uitgezet en de natuur zijn gang laten gaan. s'avonds is ze overleden.
pi_129996536
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:00 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar dat gaat het hier niet. Het gaat hier om een overleden lid van de koninklijke familie.
Ja, dus? Alsof eminent artsen als Van Gijn en Kuiper zich opeens niet aan het Wetboek van Strafrecht houden als hun patient een bijzondere achternaam heeft.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:02:36 #260
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129996552
Tja, heb je geld dan heb je ook een groter huis, een duurdere auto, betere kleding, waarom zou je niet extra zorg hebben?
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:03:24 #261
241662 Jian
Well, well, well
pi_129996585
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:02 schreef dotKoen het volgende:
Ja, dus? Alsof eminent artsen als Van Gijn en Kuiper zich opeens niet aan het Wetboek van Strafrecht houden als hun patient een bijzondere achternaam heeft.
DonJames, ben jij het? :D
pi_129996614
Oh, wel extra zorg, maar niet opeens euthanasie als dat wettelijk onmogelijk is. Of bedoelde je dat niet met
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:00 schreef Dagonet het volgende:

[..]

maandag 12 augustus 2013 @ 22:04:38 #263
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129996643
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:04 schreef dotKoen het volgende:
Oh, wel extra zorg, maar niet opeens euthanasie als dat wettelijk onmogelijk is. Of bedoelde je dat niet met

[..]

Ik heb geen flauw idee wat je neuzelt.
pi_129996702
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:04 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee wat je neuzelt.
pi_129996961
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:00 schreef phony1234 het volgende:

[..]

inderdaad, helemaal mee eens. mijn moeder kreeg een hartstilstand thuis. door omstandigheden niet op tijd gestart met reanimatie (zat 4 minuten tussen) en is dus in dezelfde situatie als Friso in het ziekenhuis gekomen. Precies een week later hebben ze s'ochtends de machine's uitgezet en de natuur zijn gang laten gaan. s'avonds is ze overleden.
Is toch niet te vergelijken? Ik neem aan dat jij geen arts bent en geen kennis hebt van het dossier Friso maar wel graag een afwijkende mening predikt
pi_129997226
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Is toch niet te vergelijken? Ik neem aan dat jij geen arts bent en geen kennis hebt van het dossier Friso maar wel graag een afwijkende mening predikt
nou nee hoor. maar wat er bij friso is gebeurt is bijna hetzelfde als bij mijn moeder. ook "buiten de tijd" gereanimeerd en wat meer dingen. vond het sowieso absurd dat ze 50 minuten hebben gereanimeerd. iedereen die een diploma heeft weet dat je na 15 minuten wel kunt ophouden.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:18:08 #267
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_129997274
quote:
Enige vorm van euthanasie? Er is maar een vorm van euthanasie en die is zelfgekozen... Verdiep je eens in terminologie vriend
Uit Eindhoven
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:23:44 #268
241662 Jian
Well, well, well
pi_129997551
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:18 schreef Poeke het volgende:

[..]

Enige vorm van euthanasie? Er is maar een vorm van euthanasie en die is zelfgekozen... Verdiep je eens in terminologie vriend
Mijn post ging erover of er mogelijk euthanasie in het spel zou kunnen zijn, dat jij daar een futiliteit uitpikt getuigt slechts van je onvermogen om hoofd- van bijzaken te scheiden, zeur. En ik ben je vriend niet, die kies ik altijd zorgvuldig!
pi_129997651
quote:

[..]

En palliatieve sedatie?
pi_129997803
Euthanasie of niet, mooi dat iedere betrokken nu van de slepende onzekerheid is verlost.
pi_129997841
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:17 schreef phony1234 het volgende:

[..]

nou nee hoor. maar wat er bij friso is gebeurt is bijna hetzelfde als bij mijn moeder. ook "buiten de tijd" gereanimeerd en wat meer dingen. vond het sowieso absurd dat ze 50 minuten hebben gereanimeerd. iedereen die een diploma heeft weet dat je na 15 minuten wel kunt ophouden.
Zijn heel wat artsen met jou over oneens. De eed ook. Maar ik heb geen medicijnen gestudeerd maar noem het beestje gewoon bij zijn naam en kom met je conclusies in simpele woorden
pi_129997949
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En palliatieve sedatie?
Dat is zeer duidelijk geen euthanasie. Palliatieve sedatie is uitdrukkelijk niet bedoeld om leven te verkorten.
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:35:38 #273
241662 Jian
Well, well, well
pi_129998113
quote:

[..]

quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:23 schreef Jian het volgende:

[..]

Mijn post ging erover of er mogelijk euthanasie in het spel zou kunnen zijn, dat jij daar een futiliteit uitpikt getuigt slechts van je onvermogen om hoofd- van bijzaken te scheiden, zeur. En ik ben je vriend niet, die kies ik altijd zorgvuldig!
bovendien:

4. Hoe wordt euthanasie gepleegd? Er zijn verschillende vormen van euthanasie pleging: Hulp bij zelfmoord Passieve euthanasie Actieve euthanasie

http://www.slideshare.net/FrederikVO/euthanasie

De term wordt voor begrippen met verschillende betekenissen gebruikt[4][5]:

het bieden van geestelijke en lichamelijke verlichting bij het sterven zonder levensverkorting
hulp bij het sterven mét levensverkorting
het veroorzaken van de dood al of niet op verzoek van de betrokkene
het beëindigen van 'waardeloos' geacht leven.

Men maakt tevens onderscheid tussen actieve euthanasie en passieve euthanasie[6]. Bij actieve euthanasie wordt een dodelijk middel toegediend. Bij passieve euthanasie wordt afgezien van verdere behandeling bij een terminale patiënt. Het toepassen van deze vorm van euthanasie wordt abstinentiebeleid genoemd, wat behoort tot het normaal medisch handelen. Voorbeelden van passieve euthanasie zijn:etc

http://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasie

Vormen van euthanasie
Er zijn verschillende vormen van euthanasie.
Ten eerste is er de euthanasie zoals

http://mens-en-samenlevin(...)sch-verantwoord.html

etc. etc.

Moeimakers :{w
pi_129998143
Ik
Klets onzin edit
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:42:18 #275
241662 Jian
Well, well, well
pi_129998384
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
Ik
Klets onzin edit
Ah joh,maakt niet uit, doen de meesten hier ;)
  maandag 12 augustus 2013 @ 22:51:13 #276
409478 Christiaan023
That's what I said
pi_129998771
als ze er achter zouden komen dat het euthenasie was, dan zouden ze een grote rel veroorzaakt hebben wss, (veel Christenen bijv.) dus dat lijkt me niet ...
Have you tried turning it off and on again?
pi_129999416
zit net op facebook de foto's te bekijken dat max en wimlex thuis zijn. ik vind ze niet echt verdrietig eruit zien als ik het zo mag zeggen. zie zelfs wimlex lachend op 1 van die foto's. Je hoeft natuurlijk niet te huilen als je dat niet wilt maar lachen? Nee, dat heb ik de eerste paar dagen niet gedaan na het overlijden van mijn moeder.
maar ieder verwerkt natuurlijk op zijn eigen manier zijn/haar verdriet
pi_129999583
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:03 schreef phony1234 het volgende:
zit net op facebook de foto's te bekijken dat max en wimlex thuis zijn. ik vind ze niet echt verdrietig eruit zien als ik het zo mag zeggen. zie zelfs wimlex lachend op 1 van die foto's. Je hoeft natuurlijk niet te huilen als je dat niet wilt maar lachen? Nee, dat heb ik de eerste paar dagen niet gedaan na het overlijden van mijn moeder.
Wiens facebook en welke foto's?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_129999625
facebook van rtl boulevard
3 foto's
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:08:56 #280
409478 Christiaan023
That's what I said
pi_129999684
miss een zuur lachje
Have you tried turning it off and on again?
pi_129999803
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:08 schreef Christiaan023 het volgende:
miss een zuur lachje
nee niet een zuur lachje. de mevrouw die voor hem staat met die tassen is echt breeduit aan het lachen
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:14:53 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130000054
quote:
Ik weet niet waar jij een lachje ziet, hij laat iemand de deur uit, ten eerste is de foto niet heel scherp, ten tweede kan het net zo goed zijn dat hij iets zegt waardoor het lijkt alsof hij glimlacht.

Overigens hebben ze een gezin met kleine kinderen, als een van je kinderen iets liefs of ontroerends zegt dan reageer je daar gewoon op.
Ik denk overigens niet dat de familie werkelijk nog hoop had dat hij ooit weer zou herstellen, dat hij nu overleden is, is dus iets wat er ook voor hen al heel lang zat aan te komen, dat maakt de klap waarschijnlijk net iets minder, de schok is immers al geweest, 1½ jaar geleden.

klikbaar
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_130000331
quote:
Wat wil je hiermee zeggen?
pi_130000396
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:19 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

dat zijn dood misschien toch niet zo plotseling was als dat ze willen doen geloven
pi_130000462
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:20 schreef phony1234 het volgende:

[..]

dat zijn dood misschien toch niet zo plotseling was als dat ze willen doen geloven
Want dan heb je als nabestaande heel wat te lachen natuurlijk.
pi_130000473
Ik kan me voorstellen dat iemand als Willem-Alexander er sowieso wel rekening mee hield dat iemand die anderhalf jaar in coma ligt wellicht wel eens de strijd zou kunnen verliezen. En dan is het verlies alsnog even groot.

Wat ik wil zeggen, kap eens met dat kansloze gespeculeer.
pi_130000484
quote:

[..]

Blijkbaar dat-ie elke fractie van een seconde van de hele dag met een bedrukt gezicht moet zitten. want als-ie dat niet doet vinden sommigen hem meteen niet oprecht, en denken dat het ze niets doet.
pi_130000518
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:21 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Want dan heb je als nabestaande heel wat te lachen natuurlijk.
dat zeg ik niet. maar dan ben je misschien wel wat "relaxter". en dat ze dan "opgelucht" zijn voor friso dat het nu toch voorbij is.
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:23:34 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130000560
quote:

[..]

Phony is gewoon pissig dat Friso volgens Oostenrijkse regels gereanimeerd is, zoals ze daar hanteren bij een lawine-ongeluk, en dat dat compleet anders is dan bij zijn moeder, die en niet onder een lawine bedolven was, en geen prinses was, en vooral het laatste zou ongelijkheid bij de behandeling teweeg brengen, dusdanig ongelijk dat er bij Friso nog wat regels genegeerd zouden zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_130000563
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:22 schreef bfx het volgende:

[..]

Blijkbaar dat-ie elke fractie van een seconde van de hele dag met een bedrukt gezicht moet zitten. want als-ie dat niet doet vinden sommigen hem meteen niet oprecht, en denken dat het ze niets doet.
dat maak jij ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')