abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:44:46 #1
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128760737
Tussendoor even een topic apart NWS / Prins Friso overleden.

Prins Friso overleden
quote:
Prins Johan Friso is maandag overleden op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt in een communiqué.

"Zijne Majesteit de Koning deelt met groot leedwezen mede dat vanochtend Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Johan Friso Bernhard Christiaan David, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag is overleden op 44-jarige leeftijd.

Prins Friso is overleden aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval op 17 februari 2012 in Lech, Oostenrijk.

Na behandeling op de intensive care van het Landeskrankenhaus in Innsbruck werd de Prins begin maart 2012 overgebracht naar het Wellington ziekenhuis in zijn woonplaats Londen. Sinds november 2012 vertoonde Prins Friso tekenen van zeer gering bewustzijn ("minimal consciousness"), een toestand waarin zich sindsdien geen veranderingen hebben voorgedaan. Begin juli 2013 werd hij overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.

De Koninklijke Familie dankt allen die voor Prins Friso hebben gezorgd zeer hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging."
Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk op 17 februari 2012 een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt. Mogelijke revalidatie kan maanden of jaren duren.

LAATSTE NIEUWS:

quote:
Prins Friso uit Wellington Ziekenhuis
9 juli 2013
Namens de Koninklijke Familie deelt de Rijksvoorlichtingsdienst mee: Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso heeft vandaag het Wellington Ziekenhuis (Londen) verlaten.

Prins Friso blijft onveranderd in een toestand van 'minimal consciousness'. Zijn gezondheidstoestand is nog steeds zorgwekkend. Verdere behandeling in een ziekenhuis is echter niet noodzakelijk meer. Daarom zullen lange termijn mogelijkheden voor zijn verzorging in Nederland of in het Verenigd Koninkrijk worden bekeken. In de komende maanden worden alle opties hiervoor in overleg met deskundigen onderzocht.

Deze zomer zal Prins Friso met zijn gezin doorbrengen op Paleis Huis ten Bosch, waar een medisch team onder leiding van Prof. Jan van Gijn en Dr. Michael Kuiper hem zal verzorgen. Hij is daar vandaag aangekomen.

De Koninklijke Familie dankt het medische team van het Wellington-ziekenhuis hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging.

Zeer ernstig hersenletsel Friso

Laatste update: 24 februari 2012 20:38

AMSTERDAM - Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt.

Als de prins wakker wordt, kan het maanden of zelfs jaren duren voordat hij herstelt. Dat zegt het hoofd van het artsenteam dat de prins behandelt in het academisch ziekenhuis van Innsbruck vrijdag tijdens een korte persconferentie.

Friso heeft 25 minuten onder de sneeuw gelegen, waardoor zijn hersenen zuurstoftekort hebben opgelopen. Dit heeft een hartstilstand veroorzaakt die ongeveer 50 minuten duurde.
Gedurende deze hele periode moest de prins worden gereanimeerd. ''50 minuten reanimatietijd is lang. Je kan zeggen te lang'', aldus Wolfgang Koller.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden tijdens skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven onder een lawine.

Artsen hoopten aanvankelijk dat de schade aan de hersenen beperkt zou kunnen blijven door Friso's lage lichaamstemperatuur onder het pak sneeuw en later in het ziekenhuis. Dat bleek niet het geval.

MRI-scan
De medici konden donderdag voor het eerst veilig een MRI-scan uitvoeren. Daaruit bleek de ernstige hersenbeschadiging.

De arts zei dat de koninklijke familie nu op zoek kan naar een andere instelling, waar prins Friso verder kan worden verpleegd.

Kans
Volgens neuroloog-intensivist Michaël Kuiper is de kans dat Prins Friso herstelt zonder blijvende schade zeer klein. Dat zei hij vrijdagmiddag tegenover de NOS.

Kuiper vermoedt dat de artsen in Innsbruck wel verbetering zullen verwachten, maar dat gezien de duur van de hartstilstand en het gebrek aan zuurstof het herstel jaren kan duren.

Kuiper zei verder dat als een patiënt blijft verkeren in een zogenoemde vegetatieve toestand, waarbij een patiënt uit een coma komt maar niet reageert op prikkels uit de omgeving, in Nederland over het algemeen de behandeling wordt stopgezet. Hij benadrukt dat in enkele gevallen anders wordt besloten.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden levensgevaarlijk gewond toen hij tijdens het skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven raakte onder een lawine.

Nederlandse vertaling van de prognose van de Oostenrijkse artsen

------

Laatste nieuws

Prins Friso via Nu.nl
Nos nieuws; Friso
Telegraaf: Friso

---

Wat is er gebeurd?

Prins Friso en Florian Moosbrugger waren rond het middaguur afgelopen vrijdag vertrokken voor een skitocht. Er was een lawine-alarm van 4 op de schaal van 5 afgegeven. Toch kozen ze er voor om van een niet-geprepareerde piste te skiën.

"Er liepen sporen door de sneeuw. Waar ze skieden was een duidelijk ingesleten spoor naar de volgende helling. Ze voelden zich dus zeker van hun zaak", aldus moeder Moosbrugger later. Ook zagen de twee sporen van lawinepijlen, die in de sneeuw waren geschoten om preventief lawines te veroorzaken. "Ze hebben de krater van de ontploffing gezien. Er was geen lawine geweest." Toch sloeg het noodlot toe en werden ze overvallen door een lawine van zo'n 30 meter breed en 200 meter lang.

De 43-jarige Oostenrijker kon zichzelf bevrijden uit de lawine omdat hij een speciale airbag droeg. Zodra hij zichzelf bevrijd had, is hij gaan graven in de sneeuw, op zoek naar Friso.

De prins lag begraven onder een laag van zo'n 40 centimeter sneeuw. Na zo'n twintig minuten graven lukte het Florian en het reddingsteam om Friso uit het sneeuwdek te bevrijden. Prins Friso had geen airbag bij zich, maar wel een zendertje. Het signaal van het zendertje gaf zijn positie onder het sneeuwdek aan. Na de redding werd de prins gereanimeerd en met een traumahelicopter naar het ziekenhuis in Innsbruck gebracht.

Video - 'Koningin heeft Florian als eigen zoon behandeld'
http://nos.nl/koningshuis(...)-zoon-behandeld.html

Video - 'Friso voelde zich veilig'
http://nos.nl/koningshuis(...)lde-zich-veilig.html

---

Hoe werd hij behandeld?

Nadat hij uit de sneeuw is gehaald, is hij gereanimeerd. Zijn hart stond stil. 'Dat komt door zuurstofgebrek of door onderkoeling', zegt intensive care-arts Rik Gerritsen van het Medisch Centrum Leeuwarden.

De eerste uren na het ongeluk zijn cruciaal. De toxische stoffen die door het zuurstofgebrek vrijkomen, kunnen een eventuele hersenschade verergeren. Het lichaam van de patiënt wordt in Oostenrijk 3 á 4 dagen gekoeld op 33 graden. Dan vertraagt de stofwisseling en hiermee wordt de schade zo veel mogelijk beperkt. 'Patiënten worden hierbij in slaap gehouden', zegt cardioloog Ruud Koster van de Hartstichting en het Amsterdamse AMC. 'Anders is het rillen ondraaglijk.' Vaak krijgen patiënten daarom spierverslappers.

Hierna volgen er spannende momenten. 'Dan laten we iemand weer warm worden en stoppen we de slaapmiddelen', zegt Gerritsen. 'Vervolgens kijken we of een patiënt zelf wakker wordt. Als dat zo is, dan zit je goed.' Koster: 'Het duurt wel even voordat het lichaam is opgewarmd. Je bent dan minimaal 12 uur verder.'

'Als iemand dan nog niet wakker is, doen we neurologisch onderzoek', aldus Gerritsen. 'Dan geven we een elektrische puls op de pols, en kijken we of we reactie zien in de hersenschors. Als we geen reactie zien, is het zeker dat iemand nooit meer wakker wordt. In Nederland staken we dan de behandeling, waarna de patiënt overlijdt. In het buitenland is dat minder gebruikelijk.' In Oostenrijk duren de verschillende neurologische onderzoeken naar verluidt 3 á 4 dagen, waarna men een prognose vaststelt.

---

Wat nu?

Volgens de berichtgeving gaat de koninklijke familie op zoek naar een revalidatiecentrum om Friso verder te laten behandelen.

Uitleg over coma

---

Bio prins

Prins Friso
Johan Friso Bernhard Christiaan David is op 25 september 1968 geboren in Utrecht.
De Prins heeft twee broers, Prins Willem-Alexander (1967) en Prins Constantijn (1969). Friso is geboren als Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg.

Studie
Prins Friso slaagde in 1986 voor het vwo-examen op het Eerste Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag. Van 1986 tot 1988 studeerde Prins Friso Mechanical Engineering aan het College of Engineering van de University of California te Berkeley (VS). Aansluitend studeerde hij vanaf 1988 luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Hij behaalde zijn ingenieursdiploma in 1994.

Vanaf 1990 studeerde Prins Friso ook bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 1995 slaagde hij voor zijn doctoraal examen. In 1997 studeerde de Prins aan het European Institute of Business Administration (INSEAD) te Fontainebleau (Frankrijk) waar hij zijn MBA behaalde.

Huwelijk en gezin
Prins Friso trad op 24 april in het huwelijk met Mabel Wisse Smit. Het huwelijk werd ingezegend in de Oude Kerk te Delft. Prins Friso en Prinses Mabel hebben twee kinderen. Op 26 maart 2005 werd Luana geboren en op 18 juni 2006 Zaria. Het gezin woont in Londen.

Friso, Mabel en de kinderen, tijdens het fotomoment in 2011

Werkzaamheden
Sinds 2011 is Prins Friso werkzaam als CFO (Chief Financial Officer) bij URENCO in Stoke Poges, Buckinghamshire, Engeland. Daarvoor was de Prins achtereenvolgens werkzaam bij de firma McKinsey & Company en bij de investeringsbank Goldman Sachs International in Londen waar hij werkzaam was in de investment banking divisie. Vervolgens was de Prins mededirecteur bij TNO Space in Delft en managing director voor Wolfensohn & Company in Londen.

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 12-08-2013 15:59:04 ]
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:46:04 #2
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128760786
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:43 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Maar Mabel woont in London, dus waar gaat ie naar de vakantie heen dan?
Ik denk dat Mabel met de kids nu naar Nederland verhuizen bedoel ik.
Uit Eindhoven
pi_128760846
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:41 schreef dotKoen het volgende:
prof. Van Gijn
Goeie?
If not now, then when.
pi_128760939
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Goeie?
Zeker. Emeritus hoogleraar neurologie UMC Utrecht. Zat bijvoorbeeld in Kijken in de Ziel - Artsen.
pi_128761156
Verdere behandeling in een ziekenhuis zou 'niet meer nodig' zijn, volgens de RVD. Ben benieuwd waarom het nu ineens niet meer nodig is, zijn toestand is niet meer veranderd. Uitbehandeld misschien? (voor zover mogelijk natuurlijk)

Aan de andere kant wordt de komende maanden onderzocht waar hij na de zomer zal worden verzorgd, dus ze geven de hoop niet op lijkt het.
pi_128761225
Ik hoop snel op wat meer info, het klinkt allemaal zo vaag, Ik ben benieuwd wat ze met hem gaan doen en wat zijn huidige toestand nu is.
pi_128761362
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:56 schreef Vlambloem het volgende:
Ik ben benieuwd [...] wat zijn huidige toestand nu is.
Een MCS, zoals nota bene in het persbericht staat.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:26:20 #8
3542 Gia
User under construction
pi_128762352
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in Engeland een dergelijke behandeling niet gestopt mag worden. Passieve euthanasie, zeg maar.
In ons land mag dat, volgens mij wel.

Als het mijn man was, koos ik voor het einde. Dit is toch geen leven meer, ook niet voor Mabel en de meisjes.
pi_128762440
Behandeling hier stoppen is maar de vraag of dat ethisch is; je hongert en droogt dan iemand uit, dat betekent ook lijden.
pi_128762490
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:29 schreef dotKoen het volgende:
Behandeling hier stoppen is maar de vraag of dat ethisch is; je hongert en droogt dan iemand uit, dat betekent ook lijden.
Spuitje kan toch ook? Het blijft verder natuurlijk een ethisch dilemma.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:38:08 #11
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128762799
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:30 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Spuitje kan toch ook? Het blijft verder natuurlijk een ethisch dilemma.
Zucht, ik verbaas me altijd over het gebrek aan kennis van mensen.

Nee een spuitje mag niet. Actieve euthanasie mag alleen als iemand hier meermaals zelf om gevraagd heeft en als het getoetst is door 2 artsen. Als jouw dierbare in coma ligt mag jij niet zeggen: geef die maar een spuitje want ik zie het niet meer zitten.
Uit Eindhoven
pi_128763078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:38 schreef Poeke het volgende:

[..]

Nee een spuitje mag niet. Actieve euthanasie mag alleen als iemand hier meermaals zelf om gevraagd heeft en als het getoetst is door 2 artsen. Als jouw dierbare in coma ligt mag jij niet zeggen: geef die maar een spuitje want ik zie het niet meer zitten.
Precies. Hoewel er steeds meer mogelijk lijkt te zijn met een wilsbeschikking. Maar dan moet je die wel hebben.
  Redactie Frontpage dinsdag 9 juli 2013 @ 16:50:07 #13
145738 superworm
is erbij
pi_128763240
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Precies. Hoewel er steeds meer mogelijk lijkt te zijn met een wilsbeschikking. Maar dan moet je die wel hebben.
Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje/Pil van Drion dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?

[ Bericht 0% gewijzigd door superworm op 09-07-2013 17:09:02 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_128763445
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:38 schreef Poeke het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat een spuitje ook zou kunnen en misschien ethischer is dan iemand uit laten hongeren.
pi_128763876
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:50 schreef superworm het volgende:

[..]

Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje/Pil van Drion dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?
Ten eerste: het gaat hier om een minimal conscious state, geen coma.

Ik ken niet de hele jurisprudentie, maar actieve levensbeëindiging lijkt me hier lastig. Voor zover ik weet ging het bij alle vormen van active levensbeëindiging die tot nu toe door de toetsingscommissie als zorgvuldig zijn bestempeld om personen waar nog wel mee viel te communiceren (maar soms wel een gevorderd dementieel beeld hebben, zij bijvoorbeeld http://www.euthanasiecomm(...)rouw_2011_123821.pdf)

Een behandelverbod is in dat opzicht een stuk makkelijker. Het is denkbaar dat je bij staken van voeding en vocht zelfs iemand palliatief gaat sederen om het lijden daaraan te behandelen.

[ Bericht 19% gewijzigd door dotKoen op 09-07-2013 17:15:30 ]
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:09:02 #16
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128763888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:50 schreef superworm het volgende:

[..]

Vraagje uit interesse: stel dat je duidelijk in je testament laat opnemen 'als comateus na X-aantal weken spuitje graag', kan een spuitje dán wel? Of moet men je alsnog laten versterven?
De Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding zegt hierover het volgende:

quote:
Artikel 2

2.Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
Dus; Op papier zou het mogen. Echter moet de euthanasieverklaring getoetst worden op de volgende punten:

quote:
Artikel 2

1.De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in artikel 293, tweede lid, Wetboek van Strafrecht, houden in dat de arts:
a. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt,
b. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt,
c. de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevond en over diens vooruitzichten,
d. met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere oplossing was,
e. ten minste één andere, onafhankelijke arts heeft geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn oordeel heeft gegeven over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen a tot en met d, en
f. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig heeft uitgevoerd.
b, c, d, en e zijn niet van toepassing op een comateuze patient dus er kan niet voldaan worden. Dus geen euthanasie.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:12:42 #17
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128764007
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:56 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel dat een spuitje ook zou kunnen en misschien ethischer is dan iemand uit laten hongeren.
Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.

Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:13:45 #18
300082 roos85
JUICHEN!
pi_128764039
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:23 schreef Strani het volgende:
Eigenaardig.. bepaald geen goed teken in elk geval.
Precies mijn gedachte..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_128765205
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:12 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.

Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Wat mij zo angstig lijkt is dat hij nog wel soms beseft dat hij geen kant meer op kan in zijn lichaam.
Ze zeggen van niet maar ja.. Tevens voor Mabel een hel, nog een jonge vrouw die een heel leven voor zich heeft.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  dinsdag 9 juli 2013 @ 18:07:22 #20
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_128766038

De groentekar aldus geenstijl :')
pi_128766199
GS moet nu even normaal gaan doen... :( Het zal jezelf maar overkomen.

Maar,begrijp ik nu goed dat Friso om het even gemakkelijk te benoemen een "kamerplantje" is?
pi_128766508
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:11 schreef Iwanius het volgende:

Maar,begrijp ik nu goed dat Friso om het even gemakkelijk te benoemen een "kamerplantje" is?
Ach sinds anderhalf jaar pas, er kan nog van alles gebeuren 8)7
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_128766664
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:20 schreef Soury het volgende:

[..]

Ach sinds anderhalf jaar pas, er kan nog van alles gebeuren 8)7
Aan de andere kant, 20 jaar terug was aids ook een doodvonnis en daar kun je tegenwoordig heel oud mee worden. Niet dat ik de illusie heb, dat ze hersenbeschadiging kunnen herstellen...
pi_128766827
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:25 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Aan de andere kant, 20 jaar terug was aids ook een doodvonnis en daar kun je tegenwoordig heel oud mee worden. Niet dat ik de illusie heb, dat ze hersenbeschadiging kunnen herstellen...
http://www.telegraaf.nl/b(...)nel_mogelijk___.html

Kan Mabel weer shoppen :D
pi_128767129
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:07 schreef Brum_brum het volgende:
[ afbeelding ]
De groentekar aldus geenstijl :')
Ik moest lachen.
pi_128767445
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik moest lachen.
Ik zie het aan je chagrijnige kop
pi_128768589
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 18:11 schreef Iwanius het volgende:

Nee, want een kamerplant reageert niet op aanspreken. Hij is niet vegetatief, maar heeft een minimal consciousness.
Dus hij 'weet' dat hij leeft en hij kan bijvoorbeeld emoties vertonen bij simpele stimuli of simpele opdrachten opvolgen.
I feel kinda Locrian today
pi_128768747
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:22 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, want een kamerplant reageert niet op aanspreken. Hij is niet vegetatief, maar heeft een minimal consciousness.
Dus hij 'weet' dat hij leeft en hij kan bijvoorbeeld emoties vertonen bij simpele stimuli of simpele opdrachten opvolgen.
OMG :o
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:33:59 #29
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_128768920
quote:

[..]

Dat moet echt verschrikkelijk en doodeng zijn.
Vergelijkbaar met het locked-in-syndroom?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_128769008
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:33 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Dat moet echt verschrikkelijk en doodeng zijn.
Vergelijkbaar met het locked-in-syndroom?
Nee, bij locked in heb je een maximaal bewustzijn, alleen kun je niets met je armen, benen, mond en soms ogen.
Dus je communiceert dan door te knipperen of door bepaalde oogbewegingen.

Friso kan in principe alles met armen, benen, mond en ogen alleen heeft hij daar een te laag bewustzijn voor.

Voorbeeldje:
Iemand met locked in kan dus een boek in zichzelf lezen en volledig begrijpen, maar niet het boek vasthouden en bladeren.

Friso kan het boek vasthouden en doorbladeren, maar begrijpt ws geen flikker van wat hij nu leest.
pi_128769274
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:37 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, bij locked in heb je een maximaal bewustzijn, alleen kun je niets met je armen, benen, mond en soms ogen.
Dus je communiceert dan door te knipperen of door bepaalde oogbewegingen.

Friso kan in principe alles met armen, benen, mond en ogen alleen heeft hij daar een te laag bewustzijn voor.

Voorbeeldje:
Iemand met locked in kan dus een boek in zichzelf lezen en volledig begrijpen, maar niet het boek vasthouden en bladeren.

Friso kan het boek vasthouden en doorbladeren, maar begrijpt ws geen flikker van wat hij nu leest.

En hoeverre is dat duidelijk en bewezen, mijn god anderhalf jaar in die toestand. Dan wil je toch dood
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:51:31 #32
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_128769445
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:47 schreef Soury het volgende:

[..]

Wat mij zo angstig lijkt is dat hij nog wel soms beseft dat hij geen kant meer op kan in zijn lichaam.
Ze zeggen van niet maar ja.. Tevens voor Mabel een hel, nog een jonge vrouw die een heel leven voor zich heeft.
Ja want ze heeft nu eigenlijk geen man meer in haar leven en geen vader voor hun kinderen. En zolang hij niet overlijdt kan ze ook niet echt verder lijkt mij, eea staat toch on hold.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:51:38 #33
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128769448
quote:

[..]

Waar haal jij die wijsheid vandaan? Minimal consciousness hoeft niet meer te betekenen dan ogen openen als iemand je roept. Het hoeft niet te betekenen dat hij opdrachten kan volgen of emoties kan tonen en dat hij "weet"dat hij leeft.
Uit Eindhoven
  dinsdag 9 juli 2013 @ 19:55:25 #34
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_128769557
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:45 schreef Soury het volgende:

[..]

En hoeverre is dat duidelijk en bewezen, mijn god anderhalf jaar in die toestand. Dan wil je toch dood
hebben ze onderzoek naar gedaan en blijkt toch dat veel mensen dat dan niet willen. Heb in een van de vorige topics in deze reeks daar een linkje over geplaatst.
pi_128769751
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:51 schreef Poeke het volgende:

[..]

Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Omdat ik daar voor leer en daar gewoon criteria voor zijn:
- Bewustzijn: partieel
- Slaap/waakritme: aanwezig
- Motorfunctie: kan lokaliseren, grijpen naar objecten, kan handelen met simpele objecten zoals ze daarvoor bedoeld zijn (dus een pen goed vasthouden)
- Gehoor: kan geluid lokaliseren en inconsistent opdrachten uitvoeren
- Visus: kan fixeren op objecten en bewegingen volgen met ogen
- Communicatie: brabbeltaal, soms enkele woorden
- Emoties: wisselend adequaat

Ik denk dat je in de war bent met een persisterende vegetatieve toestand.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:05:31 #36
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128769859
quote:

[..]

Ik heb een zeer vooraanstaande neuroloog geinterviewd over dit onderwerp en dat hij het besef heeft dat hij leeft is dus niet zo. Hij vertoont bepaalde emoties, en kan er zelfs een dag en nachtritme op nahouden, maar heeft daar zelf geen besef van. Voor de naasten is dat juist vaak heel verwarrend. Deze meneer gaf aan dat als iemand binnen een week geen verbetering vertoont de kans dat hij ooit nog ontwaakt nihil is. Vaak sterven dit soort patienten aan een (onbehandelde) infectie.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:06:11 #37
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_128769875
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:02 schreef starla het volgende:

[..]

Omdat ik daar voor leer en daar gewoon criteria voor zijn:
- Bewustzijn: partieel
- Slaap/waakritme: aanwezig
- Motorfunctie: kan lokaliseren, grijpen naar objecten, kan handelen met simpele objecten zoals ze daarvoor bedoeld zijn (dus een pen goed vasthouden)
- Gehoor: kan geluid lokaliseren en inconsistent opdrachten uitvoeren
- Visus: kan fixeren op objecten en bewegingen volgen met ogen
- Communicatie: brabbeltaal, soms enkele woorden
- Emoties: wisselend adequaat

Ik denk dat je in de war bent met een persisterende vegetatieve toestand.
Hangt allemaal van de mate van bewustzijn af.

Maar als je je ook maar een klein beetje bewust bent van de situatie en er is eigenlijk geen hoop, lijkt volledig comateus zijn mij een stuk minder erg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_128769901
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 19:55 schreef Marrije het volgende:

[..]

hebben ze onderzoek naar gedaan en blijkt toch dat veel mensen dat dan niet willen. Heb in een van de vorige topics in deze reeks daar een linkje over geplaatst.
Ja dat snap ik maar onderzoeken en werkelijkheid zou ik zelf niet aan toe willen geven. Ik hoef zo iig niet te leven op dat niveau :N
pi_128769929
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:05 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik heb een zeer vooraanstaande neuroloog geinterviewd over dit onderwerp en dat hij het besef heeft dat hij leeft is dus niet zo. Hij vertoont bepaalde emoties, en kan er zelfs een dag en nachtritme op nahouden, maar heeft daar zelf geen besef van. Voor de naasten is dat juist vaak heel verwarrend. Deze meneer gaf aan dat als iemand binnen een week geen verbetering vertoont de kans dat hij ooit nog ontwaakt nihil is. Vaak sterven dit soort patienten aan een (onbehandelde) infectie.
Ah leuk, welke neuroloog? Misschien ken ik hem/haar. Iemand met een bewustzijn, hoe minimaal ook, weet dat hij 'is'. Dat is inherent aan de term bewustzijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:09:42 #40
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128769987
Ik zet hier het kader v/h artikel wel even neer. Het was Dr Michael Kuiper (staat ook in de tekst)

quote:
Maandag maakte de Rijksvoorlichtingsdienst bekend dat Friso af en toe 'tekenen van zeer gering bewustzijn' vertoont. 'Minimal consciousness'- het eerste niveau boven de vegetatieve staat - de toestand waarin prins Friso momenteel verkeerd - houdt in dat een comapatiënt af en toe reageert op een vraag of een prikkel door bijvoorbeeld met zijn ogen te knipperen of een beweging te maken.

De Rijksvoorlichtingsdienst meldde ook dat Friso’s toestand zorgwekkend blijft . Het kan nog maanden duren voordat er eventueel meer duidelijkheid is omtrent zijn prognose.

Na een periode van minimaal bewustzijn treden bij sommige patiënten opnieuw veranderingen op. Zij gaan dan duidelijker reageren op hun omgeving, bijvoorbeeld door te spreken of gebaar. Daadwerkelijk uit de coma ontwaken is nóg een flinke stap verder. Neuroloog/ intensive care arts Michaël Kuiper betwijfelt of dat in het geval van prins Friso ooit mogelijk is:
Lokale beschadiging
'Tot nu toe werden alleen patiënten wakker uit coma als ze schedel- of hersenletsel hadden opgelopen en dus een lokale beschadiging hadden. Bij prins Friso was er sprake van een hartstilstand, wat een andere beschadiging opleverde. Ik ken geen gevallen van comapatiënten die gereanimeerd moesten worden en uiteindelijk toch weer wakker werden. Maar zeg nooit nooit.'
Pas als de patiënt zover herstelt dat hij weer kan communiceren en meer kan dan het uitvoeren van heel eenvoudige opdrachten, is er sprake van een volledig bewuste toestand. De kans is echter nog steeds heel groot dat er allerlei restverschijnselen aanwezig zijn.
Mogelijke restverschijnselen zijn: coördinatiestoornissen inzake bewegingen; spierspasmen; stoornissen in het begrijpen; taal- en spraakstoornissen; geheugenproblemen; problemen bij denken, aandacht en concentratie; problemen in het tempo van informatieverwerking (vertraging); karakterveranderingen; psychiatrische stoornissen. Als bijkomend probleem zijn patiënten vaak (ook na een zogenaamd 'licht' of 'mild' letsel) veel sneller vermoeid en kunnen ze minder belasting aan.
pi_128770002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:06 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Hangt allemaal van de mate van bewustzijn af.

Maar als je je ook maar een klein beetje bewust bent van de situatie en er is eigenlijk geen hoop, lijkt volledig comateus zijn mij een stuk minder erg.
Mij ook inderdaad.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:13:16 #42
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770104
Oh wacht, dit hoorde er nog bij:
quote:
'Soms worden er beslissingen genomen ingefluisterd door het gevoel, terwijl die eigenlijk met het ratio genomen moeten worden”.'
Wat zijn nu de grootste misverstanden over coma? *damesblad* vroeg het Dr Krul en Dr Bouma, beiden neuroloog in de Tergooiziekenhuizen in het Gooi.

Wakker worden zoals in een soap, kan dat?

In GTST, Dallas of ATWT worden patiënten na weken of maanden in coma ineens wakker door het horen van hun favoriete muziek.. ze knipperen even met hun ogen en daar zijn ze weer. Het realiteitsgehalte hiervan is nihil.

Coma is hetzelfde als hersendood zijn.

'Absoluut niet! Een hersendode toestand leidt onherroepelijk op korte termijn tot de dood, terwijl dat bij coma niet het geval hoeft te zijn.
Iemand die zijn ogen open heeft en reageert op prikkels is wakker geworden uit coma.
Helaas is dit niet aan de orde. Voor familieleden kan de toestand van een coma vigil zeer verwarrend zijn. Het lijkt alsof de patiënt reageert op bepaalde prikkels, terwijl het slechts primitieve reflexen betreft'.

Het is zinvol om een comapatiënt te stimuleren met bijvoorbeeld muziek of voorlezen:

'Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Vaak is het vooral fijn voor de familie om op die manier het idee te hebben iets voor de patiënt te kunnen doen.
Het maakt niet uit hoe lang een persoon in coma ligt, je kunt altijd wakker worden.
In realiteit is het zo dat hoe langer iemand in coma ligt, hoe slechter de prognose is. Sterker nog, vaak kun je door het doen van neurologisch onderzoek na twee of drie dagen vaak al een goede inschatting maken of de patiënt ooit nog wakker gaat worden.

Als je wakker wordt uit een coma, weet je daar vaak niets meer van en ga je gewoon door met je leven.

'Ook dit is weer zo’n onrealistisch beeld dat wordt neergezet door soaps of films zoals Kill Bill en “While you were sleeping” . In het echte leven komt dit nooit voor. Áls een patiënt al wakker wordt heeft hij of zij te kampen met ernstige restverschijnselen zoals spierspasmen, taal- en spraakstoornissen, verminderde aandacht en concentratie, psychiatrische problemen en karakterveranderingen.
pi_128770135
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:09 schreef Vivi het volgende:
Ik zet hier het kader v/h artikel wel even neer. Het was Dr Michael Kuiper (staat ook in de tekst)

[..]

Waar zegt hij dan dat mensen met MCS niet weten dat ze bestaan? Als ze weten dat een pen bestaat (die ze kunnen volgen met de ogen), waarom zouden ze dan niet weten dat zij zélf bestaan?

Nogmaals we hebben het over MCS en niet een vegetatieve toestand waarbij patienten REFLEXmatig een pen volgen met de ogen. Bij MCS is er bewustzijn van de pen.

Dat pleit mijns inziens ervoor dat dergelijke patienten maar al te goed kunnen weten dat ze bestaan.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:18:32 #44
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770273
Ja klopt, dat komt niet terug in te tekst zie ik (was een tijdje geleden dat ik dat schreef). Hij heeft het tijdens het interview wel aangegeven. Het gaat daarbij om reflexen, niet om (zelf)bewustzijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:19:38 #45
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770299
Je kunt niet aantonen dat er bewustzijn van de pen is.
pi_128770613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:19 schreef Vivi het volgende:
Je kunt niet aantonen dat er bewustzijn van de pen is.
Wat daarvoor pleit is het feit dat sommige patienten (niet allemaal, helemaal met je eens) de pen hanteren zoals de pen gehanteerd dient te worden. Daarvoor moet de conceptualisatie van 'pen' intact zijn en je je dus 'bewust' bent dat het een pen is en geen fles wijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:31:48 #47
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_128770693
Misschien is dat een soort spiergeheugen? Zou dat niet kunnen?
pi_128770855
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 20:31 schreef Vivi het volgende:
Misschien is dat een soort spiergeheugen? Zou dat niet kunnen?
Dat kan, maar waarom wordt dan niet het spiergeheugen voor een fles wijn opentrekken getriggerd? Het concept 'pen' komt blijkbaar bewust door waardoor hij deze correct hanteert. Zonder bewustzijn van de pen dan zou je er toch eerder helemaal niets mee doen? Weggooien ofzo naar Beatrix :P
  dinsdag 9 juli 2013 @ 21:00:37 #49
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_128772002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:46 schreef Poeke het volgende:

Ik denk dat Mabel met de kids nu naar Nederland verhuizen bedoel ik.
De kinderen zitten in Londen op school..Ze hadden straks op tv over dat ie anders na de vakantie weer terug zou gaan ! Waar ik eerlijk gezegd twijfeld.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 21:27:26 #50
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_128773145
quote:
Mabel: respecteer onze privacy

Toegevoegd: dinsdag 9 jul 2013, 19:19
Update: dinsdag 9 jul 2013, 20:59

Prinses Mabel hoopt dat de privacy van haar en haar gezin de komende maanden zal worden gerespecteerd. Aanleiding voor de oproep is het nieuws dat het gezin deze zomer op Huis ten Bosch zal doorbrengen, inclusief prins Friso.

Mabel is dankbaar voor het respect dat de media hebben getoond voor de privacy in de afgelopen anderhalf jaar, toen Friso in coma in een Engels ziekenhuis lag. Ze hoopt en verwacht dat dit zo zal blijven, laat ze weten via de Rijksvoorlichtingsdienst.

Vanmiddag werd bekend dat Friso van Londen naar Huis ten Bosch in Den Haag is gebracht. Hij verkeert volgens de RVD nog altijd in een toestand van "minimaal bewustzijn", maar verblijf in een ziekenhuis is niet meer nodig.
http://nos.nl/koningshuis(...)er-onze-privacy.html

Hoeveel meer privacy zou ze willen? Er is bijna niets bekend over de huidige toestand van Friso en ze heeft zichzelf opgesloten met kids op de meest afgeschermde plek van Nederland zo ongeveer.
Uit Eindhoven
  Redactie Frontpage dinsdag 9 juli 2013 @ 21:47:41 #51
145738 superworm
is erbij
pi_128774086
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:27 schreef Poeke het volgende:

[..]

http://nos.nl/koningshuis(...)er-onze-privacy.html

Hoeveel meer privacy zou ze willen? Er is bijna niets bekend over de huidige toestand van Friso en ze heeft zichzelf opgesloten met kids op de meest afgeschermde plek van Nederland zo ongeveer.
Van die feiten lijkt ze maar een minimaal bewustzijn te hebben.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')