Van die feiten lijkt ze maar een minimaal bewustzijn te hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:27 schreef Poeke het volgende:
[..]
http://nos.nl/koningshuis(...)er-onze-privacy.html
Hoeveel meer privacy zou ze willen? Er is bijna niets bekend over de huidige toestand van Friso en ze heeft zichzelf opgesloten met kids op de meest afgeschermde plek van Nederland zo ongeveer.
Paar maanden geleden bij een oudtante van me.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:12 schreef Poeke het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.
Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Je hebt dit topic niet gelezen?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:25 schreef Eenskijken het volgende:
ben ik de enige die denkt dat dit einde verhaal voor friso is? Erg triest natuurlijk maar je kan ook niet jaren zo door blijven gaan.. Ik denk dat ze de stekker eruit trekken nu is terug in nederland is.
Welke stekker?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:25 schreef Eenskijken het volgende:
ben ik de enige die denkt dat dit einde verhaal voor friso is? Erg triest natuurlijk maar je kan ook niet jaren zo door blijven gaan.. Ik denk dat ze de stekker eruit trekken nu is terug in nederland is.
Niet noodzakelijk omdat het gewoon zinloos is?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:19 schreef Poeke het volgende:
Verdere behandeling in een ziekenhuis is echter niet noodzakelijk meer.
Inderdaad, zo makkelijk gaat dat allemaal niet, maar ik zei vanavond nog tegen mijn man dat hij de hulpverleners na 15 minuten reanimeren van me af moet trekken. Het lijkt me gruwelijk voor mezelf en mijn nabestaanden om zo'n lange tijd in kritieke oftewel uitzichtloze toestand te verkeren.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:57 schreef Laysa het volgende:
Zo makkelijk gaat hwt allemaal niet...waarom denkt men toch van stekker er uit, die er niet in zit, spuit erin, hallooooo gevoelens familie. En klaar is Friso.
Geloof me...zo makkelijk gaan die dingen niet en dat is vaak ook maar heel goed
de spreekwoordelijke stekkerquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:52 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Welke stekker?![]()
Friso is stekkerloos en ademt zelf.
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:57 schreef Laysa het volgende:
Zo makkelijk gaat hwt allemaal niet...waarom denkt men toch van stekker er uit, die er niet in zit, spuit erin, hallooooo gevoelens familie. En klaar is Friso.
Geloof me...zo makkelijk gaan die dingen niet en dat is vaak ook maar heel goed
Ja, beluister de aflevering van "met het oog " van gisteravond maarquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk omdat het gewoon zinloos is?
Is het echt honderd procent zeker dat hij stekkerloos is?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:52 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Welke stekker?![]()
Bron?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:52 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Welke stekker?![]()
En dan heb je dit geval in de VS:quote:'Patiënten met minimaal bewustzijn worden niet beter'
9 juli, 2013 'Je kunt wel het welbevinden van patiënten verbeteren, maar niet de patiënt zelf verbeteren.' Dat zei klinisch neuropsycholoog Henk Eilander dinsdag naar aanleiding van de terugkeer van prins Friso naar Nederland. De prins verkeert in een toestand van 'minimaal bewustzijn'.
Eilander werkte 25 jaar met patiënten die in een vergelijkbare staat verkeren als prins Friso. 'Als je de omgeving gezellig maakt, merk je dat ze daarop reageren.'
'Minimaal bewustzijn' houdt volgens Eilander in dat patiënten 'zelfstandig kunnen ademen, regelmatig de ogen openen en reageren op een aantal prikkels'.
Wat is de levensverwachting van deze patiënten? 'Mensen overlijden over algemeen eerder, vanwege gebrek aan beweging', vertelt Eilander.
Wat is wijsheid?quote:Drie jaar geleden ontwaakte een Amerikaanse patiënt - hij was toen 39 jaar - na 19 jaar in een minimale bewustzijnstoestand (minimally conscious state, MCS) te hebben doorgebracht. De herrijzenis van deze Terry Wallis zorgde toen voor nogal wat aandacht in de media. Geen wonder, hij kon weer praten en had zijn basale motorische vaardigheden terug. Henning Voss c.s. beschrijven de wonderlijke casus in The Journal of Clinical Investigation van vorige week.
In tegenstelling tot patiënten die in een persistente vegetatieve staat verkeren, vertonen patiënten in een MCS meer dan alleen reflexen. Ze kunnen echter niet of nauwelijks communiceren, zijn geïsoleerd en in zichzelf besloten, maar bij tijd en wijle valt wel vast te stellen dat ze een zeker zelfbesef of besef van de omgeving hebben.
Voss c.s. vergelijken het brein van patiënt Wallis met dat van twintig gezonde individuen en met de hersenen van een andere patiënt die na zes jaar nog niet was ontwaakt uit zijn MCS.
Wat ze vonden was opmerkelijk: axonale hergroei, vooral in de corticale gebieden. Neuronen in de betrekkelijk onbeschadigde regios van de hersenen van de ontwaakte patiënt hadden langzaam nieuwe uitlopers en verbindingen gevormd.
Volgens drie Belgische commentatoren onder aanvoering van Steven Laureys is het vooral de metabole activiteit in de mediale pariëtale cortex bij patiënten in MCS, die het verschil maakt met patiënten in een meestal uitzichtloze vegetatieve staat. Dit gebied is vooral in wakende toestand erg actief, maar valt in de meeste veranderde bewustzijnstoestanden min of meer stil.
Er staat een DT- fout in.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 20:09 schreef Vivi het volgende:
Ik zet hier het kader v/h artikel wel even neer. Het was Dr Michael Kuiper (staat ook in de tekst)
[..]
Interessante informatie.quote:Op woensdag 10 juli 2013 07:22 schreef Montagui het volgende:
Tja, wat kan je er van zeggen....
Neuropsycholoog Eilander bij K&vdB
[..]
En dan heb je dit geval in de VS:
[..]
Wat is wijsheid?
quote:
Mijn zus vertelde indertijd dat het buiten de patiënt om gebeurde (wat tegenwoordig theoretisch niet meer gebeurt) en dat ze het wel merkten.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:12 schreef Poeke het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het ergens met je eens ben speel ik even de advocaat van de duivel: Versterven is in principe een best humane manier om te sterven. Je merkt er weinig van, zeker als je al niet meer bij bewustzijn bent.
Wat is ethisch? Hoe kun je vaststellen of iemand zelf lijdt in deze toestand? Hijzelf merkt er niets meer van, de enige die er last van hebben zijn zijn familieleden en vrienden.
Of reik gelijkvormige dingen aan: pen, sigaret, penvormige zaklantaarn, één eetstokje. Dan kan je zien wat ze ermee doen zoals vasthouden zoals het hoort, ermee friemelen op gebruikelijke manier, aannemen wat in de handen geduwd wordt en verder niets.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 20:35 schreef starla het volgende:
[..]
Dat kan, maar waarom wordt dan niet het spiergeheugen voor een fles wijn opentrekken getriggerd? Het concept 'pen' komt blijkbaar bewust door waardoor hij deze correct hanteert. Zonder bewustzijn van de pen dan zou je er toch eerder helemaal niets mee doen? Weggooien ofzo naar Beatrix
Dus stamceltherapie valt te overwegen?quote:Op woensdag 10 juli 2013 07:22 schreef Montagui het volgende:
Tja, wat kan je er van zeggen....
Neuropsycholoog Eilander bij K&vdB
[..]
En dan heb je dit geval in de VS:
[..]
Wat is wijsheid?
2012 belde...ze willen hun grap terug...quote:
Ja niet zo goed, arme Mabelquote:Op woensdag 10 juli 2013 17:53 schreef Samson het volgende:
Al zou hij "ontwaken", wat voor een leven heeft ie dan nog? Los van alles wat hier nu gezegd wordt op het medische gebied. Dan kun je toch maar beter gewoon dood zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |