Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagenquote:Minister Jet Bussemaker van Onderwijs wil meer geld vrijmaken voor verdere professionalisering van het Nederlandse onderwijs. Ze wil dit onder andere realiseren door kritisch te kijken naar arbeidsvoorwaarden van oudere leraren, Dat schrijft BNR Nieuwsradio op de website.
'We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken', aldus Bussemaker.
Meer bezuinigen en niet omkijken naar of het ook iets oplevert voor de kwaliteit van het onderwijs.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Nu is het maar een amateuristische bende. Fijn dat we weer een PvdA minister op onderwijs hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.
de persoonlijke gedrevenheid van de leraar professionaliseert zichzelf en ze hebben de middelen al in vorm van subsidies, die mogelijk gegraaid worden, en nu proberen ze geld binnen te sluizen om nog meer onderling te verdelen ?quote:
Nicequote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
Hoeveel van die "leraren van de oude stempel" functioneren nog een beetje dan?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
[..]
Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.
Nou, inderdaad! Ik zou zeggen dat het juist omgekeerd evenredig was: hoe slechter gekleed, hoe beter de collegesquote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef Monolith het volgende:
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.
Dezelfde rendementsnichten-coup die nu in het hoger- en lager onderwijs bezig is dus? Ik kijk alweer met spanning uit naar het resultaat daarvan over een aantal jaar.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.
verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
[..]
Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren?
ah ok. nee dan is het goed. als we het maar over hetzelfde hebbenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
En hoe wil je die kwaliteit meten?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:02 schreef Kowloon het volgende:
Onder professionalisering versta ik trouwens ook betalen naar kwaliteit. Een goede docent, met enthousiaste leerlingen en goede resultaten mag best wat meer verdienen dan zijn middelmatige of zelfs gemiddelde collega. Maar daar reageert de PvdA altijd weer erg terughoudend op.
Het beste zou het natuurlijk zijn om het ministerie van OC&W op te heffen, en scholen en universiteiten eindelijk de vrijheid te geven om zelf te bepalen hoe zij leerlingen en studenten les geven. Er zit daar genoeg deskundigheid om gewoon goed product aan te bieden aan leerlingen en hun ouders en studenten.
Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.quote:
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:46 schreef Cherna het volgende:
[..]
Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
De lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken..
Waarom zou een leidinggevende niet de kwaliteitsverschillen onder zijn eigen personeel waar kunnen nemen? Nogmaals werkgevers en werknemers moet zelf tot prestatiebeloning beslissen. Maar als ik werkgever zou zijn in het onderwijs zou ik wel streven naar een prestatiebeloning binnen mijn organisatie. En dat zou ik doen op basis van een mix van interpretatie van de leidinggevende en in samenspraak met het personeel vastgestelde performance-indicatoren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:13 schreef Tocadisco het volgende:
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak?
Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak?
Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.
Ik ga hier niet even een hapklare set performance indicatoren aanbieden. Zoiets vergt tijd en onderzoek en dan ook nog herhaaldelijke bijstelling achteraf in bijvoorbeeld de weging van de indicatoren. Op de EUR moet je als student bij elk vak een enquete invullen waarin je je oordeel geeft over het vak, zoiets zou in ieder geval al een deel van de indicatoren kunnen leverenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?
Speelt dit ook in het basisonderwijs? Je zou natuurlijk eenvoudig kunnen stellen dat bedrijven in economisch slechte tijden hun opleidingstrajecten zo kort mogelijk willen houden en die kritiek met de kennis van nu in andere tijden niet gold toen banken nog filosofen en sociologen aannamen en multinationals nog historici en psychologen, zolang ze maar bestuurservaring hadden en bij de juiste vereniging zaten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.
Dat is correct, ik denk ook niet dat scholen een conversie van 100% eisen, maar wanneer minder dan de helft op het niveau komt waar de school een jaar eerder van dacht dat ze thuis hoorden, is het tijd om te kijken wat die leerkracht dan verkeerd gedaan heeft.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
Maar een oudere docent heeft wel een eindsalaris dat zo'n 2000 euro bruto hoger ligt.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken'
?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.
????? Veel maatregelen die oudere leraren ontzien??? Een klas pubers die alles willen behalve iets leren en die bij het niet halen van toetsen stevast als eerste roepen: "Maar u legt ook nooit wat uit!" blijft ook voor een oudere leraar een klas pubers die .... enzovoort. De klassen zijn even groot, en ook een oudere leraar mag ze niet met Ductape vastsnoeren met het gezicht richting bord.
25% salaris inleveren per uur/dagdeel dat je opneemt, dat valt toch best wel mee? Uiteindelijk komt het er op neer dat als je GEEN bapo opneemt, je voor 25% aan het werken bent, want die uren/dat dagdeel zou je voor 1/4e van je salaris vrij kunnen hebben. Nu verdienen docenten al niet teveel, dus met een normuurloon van ¤ 10,- werk jij voor elk dagdeel/uur dat je recht hebt op bapo, maar het niet opneemt, voor ¤ 2,50 p/uur.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.
Na-hossers zijn dan ook - in principe - geen oudere docenten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:22 schreef la_perle_rouge het volgende:
Na-hossers niet, en de meeste vrouwen, zelfs als ze voor de HOS-nota gingen werken, zijn na-hossers geworden na hun zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.
Je kunt ook het niveau x zodanig verlagen dat veel meer studenten slagen waardoor de targets van het onderwijs zijn behaald. Maar dat wil niet zeggen dat je dan kwaliteit hebt afgeleverd of dat de leraren veel beter onderwijs geven.
Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.
We gaan met het openbaar maken van de cito-toetsen al een heel eind richting het "meten" van kwaliteit en ook bij die situaties kun je zeggen dat een cito-score van 539 in Amsterdam Zuidoost een betere prestatie is van de betrokken leerkrachten dan een cito-score van 549 in Naarden, maar het zou iets kunnen zeggen over tendensen en die targets zijn te stellen op basis van scores uit het verleden en verwachtingspatronen die bij leerlingen passen. Studenten en ouders hebben er weinig baat bij als een school het niveau wil verlagen, want dat betekent dat een VWO-advies bij een vroegere havo-leerling gaat horen of een middelbare schooldiploma niet langer genoeg is om mee te kunnen op een universiteit.
Goede managers moeten in mijn ogen niet overhaast hun docenten afkraken als leerlingen in één jaar een slechte, voor de school ondergemiddelde, cito-score halen, maar als deze leerlingen in groep 3 t/m groep 7 nog wel "op schema" zaten voor een goede score, kan het aanleiding zijn voor een gesprek. Wanneer een VWO-klas moeite heeft met wiskunde en slechte eindexamencijfers haalt, zou dat niet meteen tot een sanctie moeten leiden, maar als docent Jansen aanmerkelijk slechtere resultaten met zijn klas behaalt dan docent Pietersen, kan het helpen als Jansen en Pietersen hun stijl van onderwijs onderling vergelijken. Indien een vak in het wetenschappelijk onderwijs herhaaldelijk tot gezakte studenten leidt, zullen daar waarnemers en evaluatieformulieren worden ingezet om de aard van deze slechte resultaten inzichtelijk te maken.
Op mijn universiteit hebben de docenten die de "zwaarste" vakken doceren, met de meeste zakkers dus, vaak de beste beoordelingen van studenten en leren studenten daar uiteindelijk het meest. Veel docenten van struikelvakken krijgen onderscheidingen voor hun stijl en manier van onderwijs, terwijl pretvakken, ondanks de hoge slagingspercentages, niet tot nauwelijks in deze lijstjes voorkomen.
Maar dit risico is er nu toch eveneens? Docenten behoren over het algemeen tot een beroepsgroep met slechte arbeidsvoorwaarden en een van hun beste assets is de baanzekerheid die ze hebben. Zoals jij het nu stelt zie je, ongetwijfeld in veel situaties terecht en gefundeerd, risico bij een grotere beslissingsbevoegdheid voor managers die een soort ordalie mogen vellen over het al dan niet goed functioneren van hun werknemers.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.Van de andere kant kan ik wat slechter les geven en mijn studenten slagen alsnog maar ik kan met mijn manager goed door een deur en meld me wat minder vaak ziek waardoor hij zijn targets haalt dan snap je wat ik bedoel.
Kwaliteit van onderwijs gaat natuurlijk om meer dan alleen ziekmeldingen, toetsresultaten en vinkjes of plusjes op een beoordelingsgesprek. Ik denk zelf dat bonussen iets te commercieel klinkt. Beter zou zijn dat je met een systeem werkt waarbij docenten met de beste beoordelingen een streepje voor hebben om in de werkgroepen terecht te komen waar zij in willen zitten en zich kunnen onderscheiden. Evenzo moeten docenten met jaar op jaar slechte beoordelingen serieus rekening gaan houden met herscholing en extra huiswerk, om te voorkomen dat de leerlingen de dupe worden van het slechte presteren van de docent in kwestie. Ik waak er voor teveel naar een afrekencultuur te streven maar docenten kunnen wel degelijk van elkaar of van anderen leren en dat kan in sommige situaties noodzakelijk zijn om de producten op orde te houden.quote:Zo kan het dus mogelijk zijn als ik me drie maal per jaar 1 dag ziek meld, waardoor er 3 maal een ziekmelding plaats vind en mijn manager zijn targets niet haalt, ben je de klos en dit voor 3 dagen ziek afwezig in totaal.
Heb je een collega die 1 maal ziek is maar een half jaar, doet het dan stukken beter want er is maar 1 ziekmelding in de registratie waardoor de manager zijn targets wel haalt.
En zo zijn er tal van zaken die het meten zeer moeilijk maken.
Daarbij zie je trouwens dat studenten schijnbaar de taal en rekentoets(proef) niet haalde dus is het maar weer uitgesteld. Tja zo verlaag je het niveau om toch studenten te laten slagen.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:24 schreef Cherna het volgende:
Het probleem is de manager die puur en alleen op targets word afgerekend. Zolang hij die haalt doet hij zijn werk uitstekend. Maar de gevolgen op lager niveau kunnen desastreus zijn op langere termijn. Daarom is het meten vaak een probleem. En targets zijn helaas niet alleen de kwaliteit van het les geven en slagingspercentage dat daar wel een onderdeel van is. Maar targets zijn ook het aantal ziekmeldingen, materiaal gebruik, enfin veel zaken die helaas het werken vaak belemmeren om tot een goede prestatie te komen.
Ik vraag me af welke vrouw van 40, met 20 jaar ervaring voor de klas, aantrekkelijk genoeg is voor het bedrijfsleven om de benodigde energie en salaris in te steken. Dan kom je op het niveau teamleider callcenter.quote:
Maar die stichtingen zullen toch targets opleggen neem ik aan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens hoe het zou moeten gaan. Maar dan zullen managers meer vrijheden moeten krijgen en af moeten stappen van het kruisjes formulier van een beoordelingsgesprek.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.
In het onderwijs, of in een andere branche?quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld bij je manager moet komen omdat je wat vaker een pen nodig hebt dan de manager lief is, is nu zo een zaak waar ik persoonlijk hard om moet lachen. En ja ook op dit soort idioterie word je afgerekend.
Slecht plan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
er staan hier nou al 2 pagina's vol met gelul over managers in het onderwijs
Mijn idee alle managers eruit, en gewoon onderwijzers aannemen
Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In het onderwijs, of in een andere branche?
Dan heb je nog RT'ers, IB'ers, bouwcoordinatoren en zit je zo aan een groep managers van 5 FTE.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
Goh, dat is wel ernstig. Materiaal voor scheikunde snap ik nog enigszins, het is nu eenmaal dure en specialistische troep, maar pennen, daar heb ik nog nooit over gehoord, zeker niet dat je er een aantekening voor kan krijgen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.
Je had vroegâh idd 2 conrectoren (eentje mavo, eentje havo/vwo) en 1 rector.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
neeee manquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoortquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die mavo lui waren obviously more of a handfull...
De mavo-conrector woonde tegenover ons, en kwam wel eens op visite, daar wilde je geen mot mee hoor.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoort
Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopischquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
neeee man
je moet meer managen
iedereen personal manager
hangt compleet van de leerlingen en de school afquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopisch.
Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hangt compleet van de leerlingen en de school af
Die had je vroegâh niet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.
Is een personeelsmanager een manager of een human resource medewerker?
Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die had je vroegâh niet.
Je had nog een administrateur.
Een conciërge.
En 1 misschien twee amanuensis
Mm, zou het joh.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.
Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
Mijn idee alle managers eruit, en gewoon onderwijzers aannemen
10-minutengesprek?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.
hun engeltje mag niet uit de klas worden gestuurd; hoe durven de leraren..quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
Je hebt wel wat logistieke lui nodig, en lui met een helikopter view, maar zoveel?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig.
Waar ligt het optimum?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je hebt wel wat logistieke lui nodig, en lui met een helikopter view, maar zoveel?
Allemaal lui die papier lopen te verplaatsen en met onzinnige dingen komen?
En dan het boekje erbij nemen, bij een gesprek, dat 1 of andere professor heeft uitgebraakt?
Mmm. Dunno.
Het hoort er gewoon bij; vroegâh werd dat niet aan je ouders verteld (gelukkig).quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hun engeltje mag niet uit de klas worden gestuurd; hoe durven de leraren..
Hmmm, er bij horen? Heb zelf altijd braaf alle opdrachten gemaakt, goede cijfers gehaald en keurig stilgezeten tijdens de lessen en antwoord gegeven op vragen van de docent. Kan mij niet herinneren ooit uit de klas te zijn gezet. De ene leerling is de andere niet, maar het hoort er zeker niet gewoon bij.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:
Dat weet ik ook niet. Iig zo min mogelijk.quote:
Waarom zouden er meer managers in het bedrijfsleven thuishoren dan op scholen?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet. Iig zo min mogelijk.
Niet zoals in het bedrijfsleven, zeg maar.
Echt niet?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:14 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hmmm, er bij horen? Heb zelf altijd braaf alle opdrachten gemaakt, goede cijfers gehaald en keurig stilgezeten tijdens de lessen en antwoord gegeven op vragen van de docent. Kan mij niet herinneren ooit uit de klas te zijn gezet. De ene leerling is de andere niet, maar het hoort er zeker niet gewoon bij.
Die horen in het bedrijfsleven ook niet zoveel thuis. De managers zijn een plaag ook in het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zouden er meer managers in het bedrijfsleven thuishoren dan op scholen?
Ik vraag me uberhaupt af of er een soort optimale managersverhoudingsformule te verzinnen is, dus ik denk dat elke organisatie dat het beste zelf kan uitzoeken en het populisme lekker links moet laten liggen.
Ik herken me hier ook niet echt in. Was niet het braafste jongetje van de klas, maar als je elke week 5 keer uit de klas gezet zou worden, was je de bad boy van mijn school geweest. Zelfs de meest ruige knul van de klas kwam niet verder dan 25 keer in één schooljaar.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Echt niet?
Mm, ik werd er iedere week een stuk of 5 keer uitgezet.
Soms op dagen 2/3 x .
Later in de 6de klas minder uiteraard, dan worden je grappen ook wat gesofistikeerder, zeg maar.
Is dat zo? Goh..quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die horen in het bedrijfsleven ook niet zoveel thuis. De managers zijn een plaag ook in het bedrijfsleven.
Overheid en semi-overheid kopiëert dat juist uit het bedrijfsleven, en dat is niet zo gunstig.
Volgens mij echt helemaal nooit. Klinkt wel heel braaf.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:16 schreef Ryan3 het volgende:
Echt niet?
Mm, ik werd er iedere week een stuk of 5 keer uitgezet.
Soms op dagen 2/3 x .
Later in de 6de klas minder uiteraard, dan worden je grappen ook wat gesofistikeerder, zeg maar.
Idem. Overigens kon je met een goed boek in je schoolboek nog wel een eind komen, zeker bij de eenvoudiger vakken waarvan je de stof al af had.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Volgens mij echt helemaal nooit. Klinkt wel heel braaf.![]()
Ik verveelde mij overigens enorm op de middelbare school, gelukkig zat ik altijd bij het raam.
Ik wel, maar was altijd wel erg grappig, uiteindelijk middelde dat in de latere jaren uit....quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik herken me hier ook niet echt in. Was niet het braafste jongetje van de klas, maar als je elke week 5 keer uit de klas gezet zou worden, was je de bad boy van mijn school geweest. Zelfs de meest ruige knul van de klas kwam niet verder dan 25 keer in één schooljaar.
Ik vond de middelbare schol wel leuk. Vloog er dus altijd uit, maar de conrector Havo/Vwo die ook Aardrijkskunde gaf, zei: ja Ryan is wel erg grappig, dus we zeggen er maar niets van.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Volgens mij echt helemaal nooit. Klinkt wel heel braaf.![]()
Ik verveelde mij overigens enorm op de middelbare school, gelukkig zat ik altijd bij het raam.
Maar goed, in het algemeen zul je nooit kunnen zeggen dat er te veel managers zijn, hangt helemaal af van de organisatie zelf. Je kunt er dus ook geen algemeen beleid op maken, per organisatie zul je een afweging moeten maken welke hoeveel managers er nodig zijn.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:18 schreef Ryan3 het volgende:
Die horen in het bedrijfsleven ook niet zoveel thuis. De managers zijn een plaag ook in het bedrijfsleven.
Overheid en semi-overheid kopiëert dat juist uit het bedrijfsleven, en dat is niet zo gunstig.
Ook dat is moeilijk te bepalen als je niet in die branche werkt. Ik kan alleen maar oordelen wat ik van mijn kennis hoor als het om die kruideniersmentaliteit gaat en idiote targets die de kerntaak, namelijk het geven van goed onderwijs totaal uit het oog verliest. Maar dat is ook deels een maatschappelijk probleem dat je ook al aanhaalde om gelijk naar de directie te stappen als een kind de klas is uitgezet. Daarbij is het nog eens zo dat wanneer kinderen uit zijn klas ontbreken hij wel melding maakt maar een andere persoon die het systeem beheert moet dit dan in zijn systeem invoeren en weer doorgeven aan de decaan die dan weer contact moet opnemen met de ouders als hun kind meer dan 20 uur ongeoorloofd afwezig is. Het gaat dus over een aantal schijven waardoor de melding veel te laat bij de ouders terecht komt.quote:
Mm, dat is niet waar, heb zelf ook een tijd papier verplaatst en geen ene reet uitgevoerd. En wel betaald worden, meer dan een leraar.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar goed, in het algemeen zul je nooit kunnen zeggen dat er te veel managers zijn, hangt helemaal af van de organisatie zelf. Je kunt er dus ook geen algemeen beleid op maken, per organisatie zul je een afweging moeten maken welke hoeveel managers er nodig zijn.
Dat is een N=1 voorbeeld, precies waar ik op wijs in mijn stukje.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:25 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, dat is niet waar, heb zelf ook een tijd papier verplaatst en geen ene reet uitgevoerd. En wel betaald worden, meer dan een leraar.
Dat soort hiaten zijn er, maar is de kans op zo'n baantje groter bij het bedrijfsleven (waar volgens jou de managersmentaliteit welig tiert) of bij de overheid en het onderwijs?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, dat is niet waar, heb zelf ook een tijd papier verplaatst en geen ene reet uitgevoerd. En wel betaald worden, meer dan een leraar.
Dat zijn dus veel managers hoor, en veel assistent van de managers baantjes en weet ik veel wat allemaal aan indirecten.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:26 schreef GSbrder het volgende:
Ik wil wel aanmerken dat er managers en managers zijn. Je hebt mensen die waarde toevoegen aan de organisatie en mensen die uit vluchtgedrag tal van secundaire activiteiten als hoofdtaak zijn gaan beschouwen en zich zo min mogelijk met het productieproces bezig houden.
Alle reorganisatierondes ten spijt, is het aantal/percentage managers sinds 1980 niet gedaald.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zijn dus veel managers hoor, en veel assistent van de managers baantjes en weet ik veel wat allemaal aan indirecten.
Je kunt die gasten er allemaal uit pleuren toch blijft je bedrijf rouleren.
Volgens mij zit daar weinig verschil in. Mogelijk dat dit in het onderwijs nog minder het geval is als in het normale bedrijfsleven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat soort hiaten zijn er, maar is de kans op zo'n baantje groter bij het bedrijfsleven (waar volgens jou de managersmentaliteit welig tiert) of bij de overheid en het onderwijs?
Nee, ja, no shit...quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Alle reorganisatierondes ten spijt, is het aantal/percentage managers sinds 1980 niet gedaald.
Maar bij de locale overheid lijkt het nog een stukje meer aanwezigquote:Op woensdag 13 maart 2013 02:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Volgens mij zit daar weinig verschil in. Mogelijk dat dit in het onderwijs nog minder het geval is als in het normale bedrijfsleven.
Volstrekte onzin, je kunt daar geen algemene uitspraak over doen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:28 schreef Ryan3 het volgende:
Dat zijn dus veel managers hoor, en veel assistent van de managers baantjes en weet ik veel wat allemaal aan indirecten.
Je kunt die gasten er allemaal uit pleuren toch blijft je bedrijf rouleren.
Welk stukje?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is een N=1 voorbeeld, precies waar ik op wijs in mijn stukje.
Puur empiristisch hoor.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Volstrekte onzin, je kunt daar geen algemene uitspraak over doen.
Indien dit klopt en alle organisaties met een factor kunnen snijden in hun personeelsbestand zonder gevolgen voor hun productie, er een gigantische efficientieslag te maken is als ik je zo hoor. Je moet goud geld gaan verdienen als bedrijfsconsultant, wanneer al die papierschuivers toch maar niets aan het doen zijn kan je er met een dagje rondlopen vast 10 of 100 de laan uit sturenquote:
Dat stijgt alleen maar. En dan heb ik het over een middenkader dat gigantisch op de overhead drukt. Dat kan er ook mee te maken hebben dat mensen niet ontslagen worden maar een baantje gezocht word voor die personen die niet voldoen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Alle reorganisatierondes ten spijt, is het aantal/percentage managers sinds 1980 niet gedaald.
Dat is ook zo, maar dat gebeurt alleen nooit van ze langs zal ze leven niet, aangezien de bureautjes die worden ingehuurd om efficiëntie te verhogen bestaan uit mensen die precies dat soort werk verrichten (en de halve dag kunnen FOK!ken).quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Indien dit klopt en alle organisaties met een factor kunnen snijden in hun personeelsbestand zonder gevolgen voor hun productie, er een gigantische efficientieslag te maken is als ik je zo hoor. Je moet goud geld gaan verdienen als bedrijfsconsultant, wanneer al die papierschuivers toch maar niets aan het doen zijn kan je er met een dagje rondlopen vast 10 of 100 de laan uit sturen.
Als de goede mensen er nu, met het huidige ontslagrecht, uit vliegen en het streven zou zijn dat die mensen die een alternatief baantje aangeboden krijgen er uit moeten, zou een soepeler ontslagrecht geen verkeerde optie zijn. Immers, een productiemedewerker of een technisch specialist ontslaan omdat hij niet met zijn generalistische en charismatische baas om kan gaan is tragisch, maar een incapabele manager ontslaan lijkt er niet van te komen. Dat kan aan tal van oorzaken liggen, zoals het belang voor de organisatie, een foutieve bril, maar zolang een bedrijf door de verkeerde mensen eruit te gooien geen productieverlies oploopt, ziet het niet dat het iets verkeerd doet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat stijgt alleen maar. En dan heb ik het over een middenkader dat gigantisch op de overhead drukt. Dat kan er ook mee te maken hebben dat mensen niet ontslagen worden maar een baantje gezocht word voor die personen die niet voldoen.
Dat is een van de redenen dat ik tegen het ontslagrecht ben. Geloof me ik werk nu 31 jaar en helaas zijn het vaak geweldige krachten met veel inzet die het veld moesten ruimen bij een reorganisatie, maar hoe erg ook veel schrot kreeg een mooi baantje.
Als het ontslagrecht daadwerkelijk zou worden toegepast echt op kwaliteit zou ik daar echt een voorstander van zijn. Helaas ik heb ervaren dat dit een utopie is.
Peter principle.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de goede mensen er nu, met het huidige ontslagrecht, uit vliegen en het streven zou zijn dat die mensen die een alternatief baantje aangeboden krijgen er uit moeten, zou een soepeler ontslagrecht geen verkeerde optie zijn. Immers, een productiemedewerker of een technisch specialist ontslaan omdat hij niet met zijn generalistische en charismatische baas om kan gaan is tragisch, maar een incapabele manager ontslaan lijkt er niet van te komen. Dat kan aan tal van oorzaken liggen, zoals het belang voor de organisatie, een foutieve bril, maar zolang een bedrijf door de verkeerde mensen eruit te gooien geen productieverlies oploopt, ziet het niet dat het iets verkeerd doet.
Gat in de markt; jij wordt de reorganisator Die Het Allemaal Anders Gaat Doen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is ook zo, maar dat gebeurt alleen nooit van ze langs zal ze leven niet, aangezien de bureautjes die worden ingehuurd om efficiëntie te verhogen bestaan uit mensen die precies dat soort werk verrichten (en de halve dag kunnen FOK!ken).
Waar wordt in een gegeven organisatie op bezuinigd? Ook in het onderwijs?
Op directen.
Nee, hoor, ik ga helemaal niets.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gat in de markt; jij wordt de reorganisator Die Het Allemaal Anders Gaat Doen.
Je hebt maar één gekke Semco-achtige hoger managementbaas te overtuigen en je kan op glorieuze overwinningstour door Nederland gaan.
Dan begin je toch voor jezelfquote:Op woensdag 13 maart 2013 02:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, hoor, ik ga helemaal niets.
Ik moet altijd uitkijken wat ik zeg en doe, anders verlies ik mijn baan.
Ik zit niet meer op de middelbare school.
Dat is inderdaad ook een vak waarbij je van de zijlijn kan zeggen wat er allemaal verkeerd is in de samenlevingquote:Op woensdag 13 maart 2013 02:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, joh.
Ik had 30 jaar geleden komiek moeten worden.
Het is iig komiek om sommige FOK!kers te zien beweren dat het bedrijfsleven alles efficiënter doet hoor, kan ik zo een sleutelroman over schrijven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een vak waarbij je van de zijlijn kan zeggen wat er allemaal verkeerd is in de samenleving.
Ach welnee, alsof het bedrijfsleven alles geweldig doetquote:Op woensdag 13 maart 2013 02:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is iig komiek om sommige FOK!kers te zien beweren dat het bedrijfsleven alles efficiënter doet hoor, kan ik zo een sleutelroman over schrijven.
Dat klopt. Maar dat alles heeft er ook mee te maken dat een afnemer mogelijk een mindere kwaliteit accepteert. Het is erg complex hoe het allemaal werkt. Een zaak is zeker. Een netwerk in welke branche ook is het allerbelangrijkste.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de goede mensen er nu, met het huidige ontslagrecht, uit vliegen en het streven zou zijn dat die mensen die een alternatief baantje aangeboden krijgen er uit moeten, zou een soepeler ontslagrecht geen verkeerde optie zijn. Immers, een productiemedewerker of een technisch specialist ontslaan omdat hij niet met zijn generalistische en charismatische baas om kan gaan is tragisch, maar een incapabele manager ontslaan lijkt er niet van te komen. Dat kan aan tal van oorzaken liggen, zoals het belang voor de organisatie, een foutieve bril, maar zolang een bedrijf door de verkeerde mensen eruit te gooien geen productieverlies oploopt, ziet het niet dat het iets verkeerd doet.
Je afnemers blijven het ook accepteren totdat uit een groepje ontslagen capabele werknemers hun krachten bundelen en zelf een organisatie beginnen. Toegegeven, je hebt te maken met blokkades, bijna-monopolies of oligopolies en niet elk vak leent zich voor een start-up, maar met een veranderende economie hoort een gezonde dosis concurrentie en wanneer je teveel van je excellente werknemers ontslaat zal er ongetwijfeld bij een concurrerend bedrijf of een nieuw bedrijf een groep mensen zitten die het qua kwaliteiten wint van de zichzelf-werk-toebedelende-managers.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat alles heeft er ook mee te maken dat een afnemer mogelijk een mindere kwaliteit accepteert. Het is erg complex hoe het allemaal werkt. Een zaak is zeker. Een netwerk in welke branche ook is het allerbelangrijkste.
En bij een ontslagrecht heb je dus grote kans dat veel capabel personeel het veld makkelijk kan ruimen en het schrot kan blijven zitten en een paar uitstekende krachten die dan overblijven kan veel harder aan het werk met alle gevolgen. Als dan de kwaliteit achteruit gaat kun je alsnog winst maken zolang de afnemers dit blijven accepteren. Het is een spiraal.
Je moet iig bij wrs elke org. een boel papierschuivers en beleidsmakers of hoe ze ook mogen heten eruit halen, hoor. Veelal gecreëerde functies ook. Je moet ook stoppen steeds weer een ander professortje te pakken (uit Japan) om je org. ermee te stroomlijnen. In dat stroomlijnen gaat zoveel energie steken dat datgene waarvoor je bent opgesteld uiteindelijk uit het oog verloren wordt. Ja, en dan stel je maar weer een paar assistent-managers aan om dat weer terug op tafel te gooien?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach welnee, alsof het bedrijfsleven alles geweldig doet.
Nog veel hilarischer is het om te zien dat sommige FOK!kers hun analytische vaardigheden dermate overschatten dat ze menen vrijwel elke organisatie gestroomlijnder in te kunnen richten zonder dat er productieverlies optreedt. Een hoop bedrijven kunnen vast efficienter en waar je bij sommige een groepje middel-managers moet ontslaan en bij andere ondernemingen juist in de productiemedewerkers moet snijden, is geen enkele case gelijk.
Er zijn ook organisaties met louter academisch geschoolde werknemers, voor zover dat nog iets zegt. Maar goed, schoenmaker blijf bij je leest, ik ga geen organisatie stroomlijnen en ik denk dat het lood om oud ijzer zal zijn of jij de verantwoordelijkheid hebt een bedrijf te saneren of dat ik het doe. Het kan natuurlijk een toevalstreffer zijn als het je lukt, maar uiteindelijk zullen de meeste reorganisatie- of verandermanagers wel wat kunnen, wat de sceptische massa ook mag denken van dat slag.quote:Op woensdag 13 maart 2013 03:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet iig bij wrs elke org. een boel papierschuivers en beleidsmakers of hoe ze ook mogen heten eruit halen, hoor. Veelal gecreëerde functies ook. Je moet ook stoppen steeds weer een ander professortje te pakken (uit Japan) om je org. ermee te stroomlijnen. In dat stroomlijnen gaat zoveel energie steken dat datgene waarvoor je bent opgesteld uiteindelijk uit het oog verloren wordt. Ja, en dan stel je maar weer een paar assistent-managers aan om dat weer terug op tafel te gooien?
De efficiëntie slag wordt uitgedacht door empirisch ingestelde professoren, maar uitgevoerd door mensen die allang weer vergeten zijn wat empirie is. Als ze daar überhaupt al ooit een notie van hebben gehad, weet niet wat ze HBO-niveau studeren. Het wordt maw een grote epistemologische chaos.
Veranderingsmanager, ben je ze wel eens tegen gekomen?quote:Op woensdag 13 maart 2013 03:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn ook organisaties met louter academisch geschoolde werknemers, voor zover dat nog iets zegt. Maar goed, schoenmaker blijf bij je leest, ik ga geen organisatie stroomlijnen en ik denk dat het lood om oud ijzer zal zijn of jij de verantwoordelijkheid hebt een bedrijf te saneren of dat ik het doe. Het kan natuurlijk een toevalstreffer zijn als het je lukt, maar uiteindelijk zullen de meeste reorganisatie- of verandermanagers wel wat kunnen, wat de sceptische massa ook mag denken van dat slag.
We zitten wel op een lijn. Maar helaas is het vaak juist de uitstekende vakman of werknemer die juist bang is zijn baan te verliezen. Ik heb die keus wel gemaakt om zelf ontslag te nemen als het me ergens niet beviel. Desnoods in een andere branche. Maar veel collega's durven die stap niet te nemen. Vast werk en loon om hun gezin te onderhouden is hun drijfveer om maar te blijven zitten waar ze zitten. Eigenlijk bizar, maar helaas de waarheid. Het is eigenlijk een vorm van chantage.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je afnemers blijven het ook accepteren totdat uit een groepje ontslagen capabele werknemers hun krachten bundelen en zelf een organisatie beginnen. Toegegeven, je hebt te maken met blokkades, bijna-monopolies of oligopolies en niet elk vak leent zich voor een start-up, maar met een veranderende economie hoort een gezonde dosis concurrentie en wanneer je teveel van je excellente werknemers ontslaat zal er ongetwijfeld bij een concurrerend bedrijf of een nieuw bedrijf een groep mensen zitten die het qua kwaliteiten wint van de zichzelf-werk-toebedelende-managers.
Dit gaat natuurlijk op in productieprocessen en bij studenten is het lastiger, maar ik weet bijvoorbeeld van basisscholen dat de meeste innovaties of vooruitgang vaak te verwachten valt bij de zwakke scholen. Dan heb ik het niet over de islamitische zwakke scholen die zo vaak in het nieuws komen, maar wel de scholen waarbij men met beperkte middelen leerlingen zoveel mogelijk kennis bij moet brengen vanuit een achterstandssituatie. Dat leent zich niet voor een cultuur van achterover hangen, papier schuiven en met wat workshops elkaar bezig houden, maar vereist een efficiënt en doelgericht team dat de schoolorganisatie terugbrengt tot de kern.
Is toch logisch, als ik helemaal alleen was bleef ik ook niet zitten waar ik was.quote:Op woensdag 13 maart 2013 03:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
We zitten wel op een lijn. Maar helaas is het vaak juist de uitstekende vakman of werknemer die juist bang is zijn baan te verliezen. Ik heb die keus wel gemaakt om zelf ontslag te nemen als het me ergens niet beviel. Desnoods in een andere branche. Maar veel collega's durven die stap niet te nemen. Vast werk en loon om hun gezin te onderhouden is hun drijfveer om maar te blijven zitten waar ze zitten. Eigenlijk bizar, maar helaas de waarheid. Het is eigenlijk een vorm van chantage.
De meeste zijn bang om hun vast werk in te ruilen voor flexwerk waardoor een stuk onzekerheid een grote rol speelt waar ze niet aan willen denken. Dit terwijl het prima werknemers zijn. Meestal hebben ze niet eens een netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Laat staan dat ze een eigen bedrijf willen opstarten.
Ja. Prima kerel was dat, beter dan die andere managers die gericht zijn op consolidatie en stilstand.quote:Op woensdag 13 maart 2013 03:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veranderingsmanager, ben je ze wel eens tegen gekomen?
Nou is het onderwijs wel een tak waar je niet veel in kunt groeien, dus dan vind ik het ook normaler dat je meer gaat verdienen naarmate je langer in het vak zit.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Wat ze zouden moeten doen is sowieso de te gunstige arbeidsvoorwaarden van ouderen eens aanpakken. Hoger loon en meer vrije dagen voor het zelfde werk. natuurlijk, ervaring mag best iets meer kosten, maar de verschillen op de zelfde functies zijn nu vaak te groot.
Dat moet je natuurlijk alleen niet in één beroepsgroep doen want dan loopt de ervaring daar gewoon weg.
Nogmaals, welk bedrijf wil een 40-jarige vrouw aannemen met enkel een pabo-diploma?quote:Op woensdag 13 maart 2013 13:20 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Nou is het onderwijs wel een tak waar je niet veel in kunt groeien, dus dan vind ik het ook normaler dat je meer gaat verdienen naarmate je langer in het vak zit.
Als je weet dat je 40 jaar lang op 2000 euro per maand blijft hangen en je hebt in het onderwijs geen groeikansen, dan ben je daar op een gegeven moment weg. Dan houd je idd alleen jonge vrouwen over.
http://www.rnw.nl/nederla(...)nder-dure-managers-0quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig.
Zo zie je dus dat je in ieder beroep waar je vrijheid word beperkt of door idiote targets en teveel management of controle door de overheid er geen vooruitgang word geboekt.quote:Op woensdag 13 maart 2013 18:31 schreef Tocadisco het volgende:
Er was net een item over leraren op Eenvandaag (om meer precies te zijn over een onderwijstop in Amsterdam), het staat nog niet online maar dat zal binnen een uurtje er wel op staan. Vooral interessant is de verbazing van de Finse leraar op het moment dat de Nederlandse leraar hem verteld over CITO.
Die 40-jarigen bestaan niet, je wordt geacht continu aan je POP, PAP en andere afkortingen te werken, in het kader van de wet BIO.quote:Nogmaals, welk bedrijf wil een 40-jarige vrouw aannemen met enkel een pabo-diploma?
De ICT-bubble en de arbeidsmarktomstandigheden van '99 zijn niet helemaal te vergelijken met de arbeidsmarktomstandigheden van nu, is het welquote:Op woensdag 13 maart 2013 23:14 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
En ik ben in 1999 na 22 jaar onderwijs aangenomen bij een computerbedrijf (ik had wel zo'n testdag gehad in het kader van die millenniumbug waar iedereen toen zo bang voor was, en daar een soort uitslagje van, van die test weet ik nog dat je -naast wat gewone intelligentietestjes- van verf steeds meer eigenschappen kreeg, en steeds sneller moest bepalen welke verf je in een bepaalde situatie ging gebruiken, al die eigenschappen, op een gegeven moment zo'n 20 bij 8 verschillende soorten verf, moest je kunnen onthouden).
Het kan dus heel gemakkelijk, een lerares die ouder is dan 40 die overstapt naar het bedrijfsleven.
Dat was wel een uitzondering toch? Want het is te achterlijk voor woorden te verwachten dat de leraar ervoor zorgt dat een leerling thuis aan het werk gaat.quote:..kreeg nog dezelfde avond pa aan de telefoon, dat ik er maar voor had te zorgen dat zijn zoon zijn huiswerk maakte
Is het een stap die collega's van je zonder ervaring in de ICT-branche ook zou lukken?quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik ben nu ook ouder, maar ik wed overigens dat het me nog wel zou lukken.
Als je er echt interesse in hebt zou het mogelijk nog wel lukken. Maar de vraag is natuurlijk of je op 50 jarige leeftijd en ouder die energie nog hebt om tussen jonge honden te concurreren in de ICT. En of je op die leeftijd na een studie op het gebied van ICT nog word aangenomen. Ook dat blijft natuurlijk nog maar de vraag.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is het een stap die collega's van je zonder ervaring in de ICT-branche ook zou lukken?
Ik werk nu in het voortgezet onderwijs, en ja, ik denk dat er collegae zijn die naar het bedrijfsleven zouden kunnen overstappen, ik heb zelfs een collega die naast haar parttime baan een eigen bedrijf heeft.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is het een stap die collega's van je zonder ervaring in de ICT-branche ook zou lukken?
Was het vroeger niet zo dat juist veel ouderen vanuit het bedrijfsleven leraar werden. Althans dat was mijn ervaring in mijn schooltijd. De meeste leraren kwamen allemaal uit het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:29 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik werk nu in het voortgezet onderwijs, en ja, ik denk dat er collegae zijn die naar het bedrijfsleven zouden kunnen overstappen, ik heb zelfs een collega die naast haar parttime baan een eigen bedrijf heeft.
Ja, er is een tijdje zo'n tekort geweest dat iedereen die maar begon aan een opleiding voor leraar aangenomen werd. Kreeg je iemand die een bloemenstalletje had gehad en van zichzelf vond dat hij goed Engels sprak en dus leraar ging worden. Dat is denk ik één van de redenen dat het vak zo in waarde is gedevalueerd: ergens aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze is er echt "rotzooi" voor de klas gezet. Het meeste is gelukkig al weer uitgewied, maar in de tekort-vakken maakt het de scholen niet uit wat ze krijgen en hoe slecht die lesgeeft: als ze de vacature maar gevuld krijgen. Daarom krijgen sommige leerlingen in één jaar van 3 of 4 verschillende elkaar opvolgende leraren slecht Duits of natuurkunde.quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Was het vroeger niet zo dat juist veel ouderen vanuit het bedrijfsleven leraar werden. Althans dat was mijn ervaring in mijn schooltijd. De meeste leraren kwamen allemaal uit het bedrijfsleven.
Ik ken in het hoger onderwijs veel leraren die inderdaad uit het bedrijfsleven komen. En 1 natuurkunde-docent in het voortgezet onderwijs die jarenlang voor een high-tech organisatie in Noord-Brabant gewerkt heeftquote:Op woensdag 13 maart 2013 23:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Was het vroeger niet zo dat juist veel ouderen vanuit het bedrijfsleven leraar werden. Althans dat was mijn ervaring in mijn schooltijd. De meeste leraren kwamen allemaal uit het bedrijfsleven.
*meldt*quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef GSbrder het volgende:
Dat geld helaas voor veel sectoren.quote:Op zondag 17 maart 2013 14:00 schreef ShadyLane het volgende:
dat ze jong en vol energie vaak al met moeite volhouden, straks tot hun 67e moeten volhouden, kun je er donder op zeggen dat er nog meer maken dat ze wegkomen naar andere sectoren.
Tja, we hadden ook de salarissen van jongere leraren kunnen verbeteren. Het kost wat maar dan krijg je ook wat als je dat braaf koppelt aan het opleidingsniveau en het nakomen van onderwijsgerelateerde (dus niet zever als het maken van roosters, het plannen of begeleiden van buitenschoolse activiteiten enz.) afspraken. Waar haal je dat geld vandaan? Door het budget voor de niet-primaire taken van het onderwijs sterk te verlagen? Hoe krijgen we dat voor elkaar? Door bij wet de salarissen voor te schrijven of door de overheid de salarissen te laten uitbetalen. Het voordeel van het eerste is dat het minder bureaucratie oplevert (geen extra organisatie voor nodig). Het is allemaal niet zo ingewikkeld.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
[..]
Dat zou zeker niet slecht zijn. Echter met wat we nu bieden lukt het zelfs niet om genoeg jonge starters te werven. Voor ouderen zal het er regelmatig op neerkomen dat de WW hoger ligt dan het eventuele lerarensalaris.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 06:49 schreef El_Matador het volgende:
Je zou het onderwijs aantrekkelijk moeten maken voor oudere werknemers/gepensioneerden uiy het bedrijfsleven. Oudere leraren kunnen goed zijn, maar vaak zijn het verzuurde ingekakte docenten die al jaren dezelfde stof opdreunen.
Frisse input van mensen die de uitvoerende kant door en door kennen, zou in geen geval slecht zijn.
Bij het middelbaar onderwijs is het weinig aantrekkelijk. Mijn pa kwam uit het bedrijfsleven en ging naar het hbo.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:06 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat zou zeker niet slecht zijn. Echter met wat we nu bieden lukt het zelfs niet om genoeg jonge starters te werven. Voor ouderen zal het er regelmatig op neerkomen dat de WW hoger ligt dan het eventuele lerarensalaris.
Kantoren aan de Zuidas.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
quote:Op zondag 24 maart 2013 19:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, we hadden ook de salarissen van jongere leraren kunnen verbeteren. Het kost wat maar dan krijg je ook wat als je dat braaf koppelt aan het opleidingsniveau en het nakomen van onderwijsgerelateerde (dus niet zever als het maken van roosters, het plannen of begeleiden van buitenschoolse activiteiten enz.) afspraken. Waar haal je dat geld vandaan? Door het budget voor de niet-primaire taken van het onderwijs sterk te verlagen? Hoe krijgen we dat voor elkaar? Door bij wet de salarissen voor te schrijven of door de overheid de salarissen te laten uitbetalen. Het voordeel van het eerste is dat het minder bureaucratie oplevert (geen extra organisatie voor nodig). Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Mag ik het vetgedrukte stukje aanvoeren als bewijsstuk B (voor bewijsstuk A, zie Koningslied van Ewbanks, J) dat er ergens iets mis gaat met de taal goed leren?quote:Op woensdag 24 april 2013 13:45 schreef El_Matador het volgende:
''Er is sprake van een stagnatie'', zegt Annette Roeters, inspecteur-generaal van de inspectie. ''De afgelopen jaren was er een duidelijk positieve ontwikkeling aan de onderkant, waardoor er nu nauwelijks nog zwakke scholen zijn. Maar daarna houdt het op. Nederland kent heel erg weinig excellerende leerlingen en scholen.Het aantal goed presterende leerlingen lijkt zelfs af te nemen de laatste jaren.''
Internationaal gezien is Nederland daardoor gezakt van de top naar de middenmoot. Overigens is die positieve ontwikkeling niet te zien bij het middelbaar beroepsonderwijs, daar stijgt het aantal zwakke opleidingen. Op 1 september vorig jaar waren 22 mbo-opleidingen zeer zwak.
Meer gaat het ook niet worden, gok ik.quote:Roeters laat weten dit vanaf komend jaar aan te gaan pakken. ''We gaan vanaf augustus 2014 niet meer alleen de zwakke en zeer zwakke scholen benoemen, maar ook de categorieën daarboven. We weten nog niet precies hoe we het gaan inkleden, maar denk bijvoorbeeld aan scholen matig, voldoende of zeer goed noemen."
Zou de inspectie zich realiseren dat dit onder andere komt vanwege de punten waar een school op af wordt gerekend? Rendement onderbouw/bovenbouw, gemiddelde CE vergeleken met vergelijkbare scholen en verschil CE-SE zijn die punten - de laatste heb ik wel eens iemand over horen praten dat ze een bepaalde toets strenger moesten normeren omdat er op de eerdere toetsen te goed gescoord was, met dezelfde cesuur als in eerdere jaren...Leuk als je dat te horen krijgt...quote:Aan de andere kant signaleert de inspectie ook dat scholen leerlingen soms belemmeren bij hun opleiding, om als schoolbestuur beter te scoren. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het niet toelaten van scholieren met een lagere Citoscore of die ooit zijn blijven zitten. Sommige scholen laten leerlingen zitten in de klas voor het eindexamen of sturen ze naar een lager niveau om op die manier een betere gemiddelde score op de eindexamens te krijgen.
Dat is toch alleen als de schoolexamen-cijfers veel hoger zijn dan de CSE-cijfers?quote:Op woensdag 24 april 2013 16:27 schreef Sloggi het volgende:
Je mag er als school ook niet bovenuit steken, want dan krijg je de onderwijsinspectie op je dak omdat de examencijfers te veel afwijken van het landelijk gemiddelde.
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 24 april 2013 16:23 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Mag ik het vetgedrukte stukje aanvoeren als bewijsstuk B (voor bewijsstuk A, zie Koningslied van Ewbanks, J) dat er ergens iets mis gaat met de taal goed leren?
Er wordt hier dan wel terugverwezen naar de positieve ontwikkeling van de vorige paragraaf, maar doordat ze er een willekeurige zin tussen gooien - dat Nederland is gezakt naar de middenmoot - is het onduidelijk. De logische antecedent waar 'die' (uit 'die positieve ontwikkeling') naar verwijst is m.i. het zakken, en niet dat er een positieve ontwikkeling is aan de onderkant. Het is ambigu, dat moet ik wel toegeven na herlezing.quote:
Ah nu zie ik het. Inderdaad. Het lijkt me eerder een kwestie van "journalistiek" dan van de uitspraken van mevrouw. Een goede journalist schrijft een tekst die iedereen begrijpt, ook zonder voorkennis. Deze duidelijk niet, die knipt er een stuk uit en leest het niet nog een keer over of het wel begrijpelijk is.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:48 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Er wordt hier dan wel terugverwezen naar de positieve ontwikkeling van de vorige paragraaf, maar doordat ze er een willekeurige zin tussen gooien - dat Nederland is gezakt naar de middenmoot - is het onduidelijk. De logische antecedent waar 'die' (uit 'die positieve ontwikkeling') naar verwijst is m.i. het zakken, en niet dat er een positieve ontwikkeling is aan de onderkant. Het is ambigu, dat moet ik wel toegeven na herlezing.
Alleen is ambiguïteit in nieuwsberichten niet altijd even... Handig.
Klopt. Slechte berichtgeving aan de kant van nu.nl (of ANP als het een ANP copy/paste is).quote:Op woensdag 24 april 2013 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah nu zie ik het. Inderdaad. Het lijkt me eerder een kwestie van "journalistiek" dan van de uitspraken van mevrouw. Een goede journalist schrijft een tekst die iedereen begrijpt, ook zonder voorkennis. Deze duidelijk niet, die knipt er een stuk uit en leest het niet nog een keer over of het wel begrijpelijk is.
Eens, maar ik kan me voorstellen dat op middelbare scholen nettere kleding wel kan bijdragen aan iets meer "rezzpekt" voor de leraren. Op de universiteit met "alleen maar nette mensen" (ook volwassenen) is dat gelukkig wat minder een issue.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.
Volgens mij is dit onzin. Je schoolexamens mogen niet te ver boven het centraal examen uitsteken omdat een indicator is dat je de leerlingen hoge cijfers geeft voor matige kwaliteit.quote:Op woensdag 24 april 2013 16:27 schreef Sloggi het volgende:
Je mag er als school ook niet bovenuit steken, want dan krijg je de onderwijsinspectie op je dak omdat de examencijfers te veel afwijken van het landelijk gemiddelde.
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 25 april 2013 17:17 schreef Fides het volgende:
[..]
Volgens mij is dit onzin. Je schoolexamens mogen niet te ver boven het centraal examen uitsteken omdat een indicator is dat je de leerlingen hoge cijfers geeft voor matige kwaliteit.
Dat is de theorie. In de praktijk kan je de CE-cijfers ook verhogen als je het niet al te gek maakt, volgens leraren die ik hierover heb horen spreken. Zij stellen dat het veel werk oplevert als jouw beoordeling al te veel afwijkt van die van de eerste corrector en dat ze zichzelf daarom vaak maar de moeite besparen aangezien ze toch niet betaald worden voor al dat extra werk. Ik kan me er wat bij voorstellen. Hoe dan ook blijkt een verschil van 1-2 punten mogelijk te zijn voor exact dezelfde prestatie op het centrale examen al naar gelang de leraar die het nakijkt. Dat klinkt extreem maar als je ziet hoe die correctiemodellen zijn dan is het misschien toch niet zo verwonderlijk. Ik begrijp niet waarom we niet enkel een externe leraar het werk laten nakijken. Waarom überhaupt de eigen leraar laten nakijken. Het is totaal niet logisch.quote:Op donderdag 25 april 2013 17:17 schreef Fides het volgende:
[..]
Volgens mij is dit onzin. Je schoolexamens mogen niet te ver boven het centraal examen uitsteken omdat een indicator is dat je de leerlingen hoge cijfers geeft voor matige kwaliteit.
Het valt me zowel bij leraren als docenten aan de universiteit op dat ik geen verband heb kunnen ontdekken tussen enerzijds leeftijd en kleding en anderzijds de kwaliteit van hun lessen. Ik vind het dan ook onzin dat oudere leraren een hoger salaris krijgen. Prima als daar een einde aan wordt gemaakt maar niet om te bezuinigen, dat geld moet dan naar andere eerstegraads leraren of naar universiteiten gaan.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
De communist Bram weer aan het woord.quote:Op donderdag 25 april 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het dan ook onzin dat oudere leraren een hoger salaris krijgen. Prima als daar een einde aan wordt gemaakt maar niet om te bezuinigen, dat geld moet dan naar andere eerstegraads leraren of naar universiteiten gaan.
....
Hiervoor mag je rustig het salarisverschil tussen de oude leraar en de jonge leraar opofferen. Niet voor die professionerings-onzin.
Er zijn inderdaad tweede correctoren die hun handtekening eronder zetten en het terugsturen, maar ik heb ook meer dan eens meegemaakt dat er een flinke discussie ontstaat tussen twee correctoren, en daarbij kan er maar één gelijk hebben. Minstens één van de twee heeft dus zitten te slapen, en altijd is dat de eerste corrector. Als de tweede corrector zit te slapen merkt immers niemand het.quote:Op donderdag 25 april 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is de theorie. In de praktijk kan je de CE-cijfers ook verhogen als je het niet al te gek maakt, volgens leraren die ik hierover heb horen spreken. Zij stellen dat het veel werk oplevert als jouw beoordeling al te veel afwijkt van die van de eerste corrector en dat ze zichzelf daarom vaak maar de moeite besparen aangezien ze toch niet betaald worden voor al dat extra werk. Ik kan me er wat bij voorstellen. Hoe dan ook blijkt een verschil van 1-2 punten mogelijk te zijn voor exact dezelfde prestatie op het centrale examen al naar gelang de leraar die het nakijkt. Dat klinkt extreem maar als je ziet hoe die correctiemodellen zijn dan is het misschien toch niet zo verwonderlijk. Ik begrijp niet waarom we niet enkel een externe leraar het werk laten nakijken. Waarom überhaupt de eigen leraar laten nakijken. Het is totaal niet logisch.
Hoeveel ad hominems jij ook gebruikt, jij zal niet slagen in jouw opzet om mij de mond te snoeren. Jij illustreert met deze reactie van jou waarom ik hoogst verbaasd was dat jij een leraar bent. In tegenstelling tot wat jij hier allemaal suggereert ging het mij maar om 1 zaak: dat de salarissen van eerstegraads leraren die onderwijzen in het vak of een aanverwant vak wat ze gedurende minstens 4 of het liefst 5 jaar aan de universiteit hebben gestudeerd marktconforme arbeidsvoorwaarden krijgen. Dat is namelijk nodig als je voldoende grote talenten wil aantrekken en niet al te vaak een tweedegraads leraar voor een VWO-klas wil hebben staan.quote:Op zaterdag 27 april 2013 01:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De communist Bram weer aan het woord.
Dit is nogal offtopic, toch maar eventjes een reactie:quote:Oudere werknemers krijgen sowieso hogere salarissen dan jonge. Dat is ook logisch:
- meer ervaring
- men weet wat men aan hen heeft, niet een of ander ongetest broekie
- oudere werknemers hebben hogere kosten (een leven gebaseerd op hogere inkomens)
Ik wil af van de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik insinueer hiermee niets, je moet gewoon simpelweg die keuring door een ander laten uitvoeren. Of dat er 1 of 2 externe correctoren nodig zijn weet ik niet maar in ieder geval moet elke corrector extern zijn. Ook voor de schoolexamens (idem voor examens aan een universiteit of een HBO-school) is het een goede zaak als iemand die niet betrokken is bij het onderwijs (dat onderwijs aan die leerlingen/studenten) maar wiens deskundigheid buiten kijf staat het werk nakijkt.quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:30 schreef Sloggi het volgende:
Maar wil je nu van de tweede corrector af of wil je een toets na laten kijken door twee externen?
Twee tips om dat te voorkomen: flashblock en enkel tabbladen actief laten zijn nadat je er op hebt geklikt als je veel tabbladen open laat staan en laat bewaren voor de volgende start van FF. Firefox pleegt een aanslag op je RAM-geheugen, in de ordegrootte van gigabytes als je erg veel tabbladen open hebt staan.quote:Op zaterdag 27 april 2013 19:09 schreef Omentuva het volgende:
Oh, for fuck's sake, Firefox crash en vergeten te copy/pasten.
Ik beperkte me tot HOS en niet-HOS. In het algemeen ben ik er geen voorstander van anciënniteit met uitzondering van de eerste paar jaar waarin ervaring inderdaad nog veel verschil kan maken.quote:Bram: Ik hoop dat je het over het HOS-verschil tussen leraren hebt, en niet over het reguliere verschil tussen iemand die aan het begin van zijn schaal en het einde van zijn schaal zit.
HOS doortrekken? Definiëer?quote:HOS doortrekken gaat hem ook niet worden. 40 % van personeel en FTE was in 2008 51 jaar of ouder - ik zou zeggen dat minimaal 20-25 % van alle leraren in het VO op dit moment HOS-salarissen hebben. Voldoende om het onderwijs plat te leggen als hier op jouw manier aan wordt gesleuteld, en dan reken ik er ook wel op dat er ook jongere leraren mee zouden staken.
Dat benadruk ik hier al heel erg lang. Het is niet een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Een leraar wil ook graag zelf mogen bepalen hoe hij lesgeeft, wil voldoende tijd hebben om zijn lessen, toetsen enz. voor te bereiden, wil de vrijheid hebben om te bepalen hoeveel toetsen hij geeft, ...quote:Salaris is juist één van de arbeidsvoorwaarden.
Ik heb niet gesteld dat een discussie over het salaris offtopic is! Ik heb gesteld dat een discussie over het anciënniteitsstelsel offtopic is.quote:Ik zou salaris dus niet bepaald offtopic noemen - eerder extreem ontopic.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.
quote:Op zondag 28 april 2013 14:28 schreef LintuxCx het volgende:
[..]Weer zoeen die niet snapt dat pakken juist bedoeld zijn om iemand af te leiden van hoe incompetent de drager verder is. Om in elk geval nog ergens een goede indruk achter te laten.
Persoonlijke ervaring in mijn werksfeer. En een paar commentaren op pagina 1 geven diezelfde ervaring.quote:
Lullig voor de docenten die een algemeen of basisvak moeten geven. Wel mooi voor de docenten die een specialistisch mastervak geven, waar ze een klein groepje van zichzelf geselecteerde studenten kunnen begeleiden over een onderwerp wat heel dicht bij hun eigen interesse ligt. Naast dat die het een stuk leuker hebben krijgen ze ook nog eens een bak extra geld toegeschoven voor de goede evaluaties.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ga hier niet even een hapklare set performance indicatoren aanbieden. Zoiets vergt tijd en onderzoek en dan ook nog herhaaldelijke bijstelling achteraf in bijvoorbeeld de weging van de indicatoren. Op de EUR moet je als student bij elk vak een enquete invullen waarin je je oordeel geeft over het vak, zoiets zou in ieder geval al een deel van de indicatoren kunnen leveren
Definieer dit eens. Eerste paar jaar kan ik alles van 2 jaar tot de huidige* situatie onder verstaan.quote:Op zondag 28 april 2013 14:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik beperkte me tot HOS en niet-HOS. In het algemeen ben ik er geen voorstander van anciënniteit met uitzondering van de eerste paar jaar waarin ervaring inderdaad nog veel verschil kan maken.
Salaris van de pre-HOS-leraar - die dus bij de HOS er betrekkelijk goed vanaf kwamen - verminderen tot op waar ze 'horen' te zitten. In de praktijk betekent dit dat de toelages boven de laatste periodiek in hun schaal worden afgenomen.quote:HOS doortrekken? Definiëer?
Dit is een nogal breed iets wat enorm lastig te bepalen is voor bepaalde vakken. Ik snap het idee, maar ik voorzie problemen bij de invoering m.b.t. bepalen wat relevante beroepen zijn. Je kan op zich kijken naar wat de beroepen zijn van mensen die 5 jaar terug af zijn gestudeerd in een bepaalde richting, maar ja, we kennen allemaal de verhalen van mensen die niet werken in hun afstudeergebied. Dit kan werken in bepaalde sectoren, maar lang niet overal.quote:Daar versta ik onder dat je iedere leraar onder de HOS-voorwaarde uitbetaalt. Van mij hoeft die HOS-voorwaarde niet geschrapt te worden maar ik vind het tevens niet wenselijk dat nu de ene groep eerstegraadsleraren een veel lager salaris krijgt dan de andere groep eerstegraadsleraren zonder dat dit is gebaseerd op een kwaliteitsverschil is. Waar het mij vooral om gaat is dat het lerarensalaris competitief moet zijn voor de arbeidsmarkt, dit houdt ook in dat er een salarisverschil moet zijn al naar gelang de graad (eerstegraads > tweedegraads) en het te doceren vak (afhankelijk van vraag/aanbod-verhouding voor dat te doceren vak en van welke banen de leraar nog meer kan krijgen en wat voor arbeidsvoorwaarden daarbij horen).
Samenvattend: Je verwijt de spelers uit de jaren 80 een gebrek aan langetermijnvisie. Niet bepaald baanbrekend.quote:[q] Een gevoelig onderwerp maar er moet m.i. wel naar worden gekeken. Momenteel is het voor veel mensen die een universitaire opleiding hebben voltooid niet interessant om leraar te worden. Daar moet iets aan worden gedaan. Ik vind het prima als je die oudere leraren nog tijdelijk dat HOS-voordeel gunt, dat maakt mij verder niet uit. Zolang er maar voor wordt gezorgd dat bijvoorbeeld afgestudeerde wiskundigen, natuurkundigen en chemici voor het onderwijs kunnen kiezen zonder zichzelf te benadelen. Het is natuurlijk wel een hele vreemde situatie dat het heeft kunnen gebeuren dat dit salarisverschil op basis van politiek heeft kunnen ontstaan. Daar hadden ze überhaupt nooit mee moeten beginnen. Als werd gevreesd dat veel van de toen der tijd huidige docenten zouden stoppen dan had de conclusie getrokken moeten worden dat je met het voorgenomen salaris onvoldoende goede leraren zouden kunnen worden aangetrokken en dan had dus heel het plan om de salarissen structureel in die mate te verlagen moeten worden afgeserveerd.
Dit verschilt natuurlijk per school, maar in de onderbouw is het vaak zo dat er geen eisen zijn behalve dat er 1 cijfer per uur les in de week per periode moet staan. (Of, nou ja, dat is waar ik bekend mee ben als leerling en docent, maar goed, N=2). Bovenbouw PTAs zijn inderdaad wat vaker centraal-ish bepaald (zie ook: toetsweken - welke wél het aantal toetsen vastleggen, maar er ook voor zorgen dat er maar een beperkt aantal toetsen hoeft te worden gemaakt).quote:[..]
Dat benadruk ik hier al heel erg lang. Het is niet een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Een leraar wil ook graag zelf mogen bepalen hoe hij lesgeeft, wil voldoende tijd hebben om zijn lessen, toetsen enz. voor te bereiden, wil de vrijheid hebben om te bepalen hoeveel toetsen hij geeft, ...
[..]
Aan de TU/e wordt er ook steeds gevraagd om zo'n enquête in te vullen, volgens mij worden die enquêtes niet eens door de universiteit zelf uitgevoerd. Ik vind het compleet zinloos en ik doe er om die reden niet aan mee. Ze zijn te algemeen opgesteld, veel vragen zijn niet goed te beantwoorden omdat de antwoorden op meerdere manieren kunnen worden geïnterpreteerd en er wordt geen ruimte gegeven, in ieder geval niet tot aan het einde van de enquête om toelichting te geven.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ga hier niet even een hapklare set performance indicatoren aanbieden. Zoiets vergt tijd en onderzoek en dan ook nog herhaaldelijke bijstelling achteraf in bijvoorbeeld de weging van de indicatoren. Op de EUR moet je als student bij elk vak een enquete invullen waarin je je oordeel geeft over het vak, zoiets zou in ieder geval al een deel van de indicatoren kunnen leveren
Het hangt van het vak af maar paar is duidelijk zeer veel minder dan 20 en veel minder dan 10. Ik heb wel eens gelezen dat een jaar of 3 gemiddeld volstaat om ingewerkt te geraken maar nogmaals, ik zou zeker niet 1 vast getal willen gebruiken voor elk vak. Als het in het onderwijs zo zou blijken te zijn dat je 5-6 jaar nodig hebt om een goede leraar te worden dan mag het 5-6 jaar duren om volledige anciënniteit op te bouwen maar niet meer dan dat. Logischer zou ik het echter vinden om vanaf het begin een vast salaris te hebben wat gekoppeld is aan het functieniveau. Laat mensen op basis van hun prestaties een functieniveau stijgen en hierdoor een hoger salaris krijgen zonder er nodeloos een te omslachtig bureacratisch stelsel van te maken.quote:Op zondag 28 april 2013 16:01 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Definieer dit eens. Eerste paar jaar kan ik alles van 2 jaar tot de huidige* situatie onder verstaan.
Jij doelt nu op een tekort aan eerstegraads leraren?quote:Overigens moet je op basis van dat vraag/aanbod verhaal de wiskundigen en Neerlandici (absolute aantallen) hoge salarissen aanbieden. Ook klassieke talen hebben een behoorlijk tekort als je kijkt naar de percentages. Chemici en natuurkundigen hebben een tekort dat nog te overzien is.
Met als gevolg een salarisgat tussen eerstegraads leraren en hun peers (die ook 5 jaar wiskunde of natuurkunde, biologie, ... of 4 jaar Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde, Engels, ... studeerden aan een universiteit) die voor een ander vak kozen.quote:Helaas wordt er hierin niet zo zeer gedifferentieerd over eerstegraads en tweedegraads.
Nee, maar wel relevant! Als mensen eens zouden leren om te leren van fouten uit de geschiedenis...quote:Samenvattend: Je verwijt de spelers uit de jaren 80 een gebrek aan langetermijnvisie. Niet bepaald baanbrekend.
Zeg het maar als ik me vergis. Is het niet zo dat leraren vaak gedwongen worden om enkel tijdens toetsweken toetsen te geven, in ieder geval tijdens de laatste leerjaren? Dat is voor de leraar niet erg efficiënt. Het werkt heel erg goed om naast de grotere toetsen ook veel kleineren toetsjes te gebruiken waarin je de parate kennis van leerlingen toetst. Voor wiskunde kan je bijv. eens toetsen of dat de leerlingen op tijd de regeltjes voor het differentiëren, integreren, goniometrische gelijkheden enz. kennen en of dat leerlingen bepaalde afleidingen kunnen maken (wortelformule bijvoorbeeld), voor talen kan je wekelijk woordjes en grammaticale regels toetsen, voor aadrijkskunde kan je de topografie toetsen enz.quote:Dit verschilt natuurlijk per school, maar in de onderbouw is het vaak zo dat er geen eisen zijn behalve dat er 1 cijfer per uur les in de week per periode moet staan. (Of, nou ja, dat is waar ik bekend mee ben als leerling en docent, maar goed, N=2). Bovenbouw PTAs zijn inderdaad wat vaker centraal-ish bepaald (zie ook: toetsweken - welke wél het aantal toetsen vastleggen, maar er ook voor zorgen dat er maar een beperkt aantal toetsen hoeft te worden gemaakt).
Als daarentegen topdown het niveau bepaald zou worden met aan de top de universiteit en onderaan de lage school dan zou er veel vooruitgang gemaakt worden. Dit kan worden gerealiseerd door te selecteren en zodoende vanuit de leerlingen zelf en hun ouders de druk op scholen toe te laten nemen om een bepaald niveau te halen.quote:Maar goed, dat zijn details. De huidige benadering is helaas top-down regeltjes invoeren (behalve op bevoegdheid), en dat zie ik voorlopig niet veranderen vanuit de politiek, als je je indenkt dat vele partijen die benadering hebben.
Dan ben ook ik mode-onbewust.quote:@ Pakkendiscussie: Ben ik nou zo modeonbewust of zijn alle gradaties tussen afgetrapt T-shirt en pak niet meer relevant?
Mijn ervaring tot nu toe is dat je bij docenten ook veel verschil ziet. Bij die vakken zijn ze eerder geneigd om je goed te begeleiden en met meer enthausiasme hun werk doen terwijl bepaalde docenten die in hun uppie 40 studenten praktisch moeten begeleiden zich er eerder gemakkelijk van af maken en de hele tijd gestresst ogen. Ook hun eigen schuld, ze kunnen ervoor kiezen om wat assistenten in te zetten, de ene docent doet dat meer dan de andere. Is dat ook jullie ervaring?quote:Op zondag 28 april 2013 15:11 schreef speknek het volgende:
(oude post maar goed)
[..]
Lullig voor de docenten die een algemeen of basisvak moeten geven. Wel mooi voor de docenten die een specialistisch mastervak geven, waar ze een klein groepje van zichzelf geselecteerde studenten kunnen begeleiden over een onderwerp wat heel dicht bij hun eigen interesse ligt.
Duly noted.quote:Misschien moeten we de basiscompetenties en theorie gewoon laten schieten, en de docenten volledige vrijheid geven hun eigen vakken samen te stellen, zodat ze onderling kunnen concurreren op de hoogste studentenevaluaties. Dan geeft de een een cursus bierbrouwen, en de ander een vak computergames spelen en analyseren. En uiteindelijk krijgen de studenten toch wel een diploma, want dat is weer goed voor het prestatiecontract van de decaan. Lang leve de KPIs en fuck de achterliggende bedoeling van het onderwijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |