Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagenquote:Minister Jet Bussemaker van Onderwijs wil meer geld vrijmaken voor verdere professionalisering van het Nederlandse onderwijs. Ze wil dit onder andere realiseren door kritisch te kijken naar arbeidsvoorwaarden van oudere leraren, Dat schrijft BNR Nieuwsradio op de website.
'We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken', aldus Bussemaker.
Meer bezuinigen en niet omkijken naar of het ook iets oplevert voor de kwaliteit van het onderwijs.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Nu is het maar een amateuristische bende. Fijn dat we weer een PvdA minister op onderwijs hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier bij voorstellen?
Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.
de persoonlijke gedrevenheid van de leraar professionaliseert zichzelf en ze hebben de middelen al in vorm van subsidies, die mogelijk gegraaid worden, en nu proberen ze geld binnen te sluizen om nog meer onderling te verdelen ?quote:
Nicequote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
Hoeveel van die "leraren van de oude stempel" functioneren nog een beetje dan?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
[..]
Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.
Nou, inderdaad! Ik zou zeggen dat het juist omgekeerd evenredig was: hoe slechter gekleed, hoe beter de collegesquote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef Monolith het volgende:
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.
Dezelfde rendementsnichten-coup die nu in het hoger- en lager onderwijs bezig is dus? Ik kijk alweer met spanning uit naar het resultaat daarvan over een aantal jaar.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.
verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
[..]
Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren?
ah ok. nee dan is het goed. als we het maar over hetzelfde hebbenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
En hoe wil je die kwaliteit meten?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:02 schreef Kowloon het volgende:
Onder professionalisering versta ik trouwens ook betalen naar kwaliteit. Een goede docent, met enthousiaste leerlingen en goede resultaten mag best wat meer verdienen dan zijn middelmatige of zelfs gemiddelde collega. Maar daar reageert de PvdA altijd weer erg terughoudend op.
Het beste zou het natuurlijk zijn om het ministerie van OC&W op te heffen, en scholen en universiteiten eindelijk de vrijheid te geven om zelf te bepalen hoe zij leerlingen en studenten les geven. Er zit daar genoeg deskundigheid om gewoon goed product aan te bieden aan leerlingen en hun ouders en studenten.
Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.quote:
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:46 schreef Cherna het volgende:
[..]
Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
De lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken..
Waarom zou een leidinggevende niet de kwaliteitsverschillen onder zijn eigen personeel waar kunnen nemen? Nogmaals werkgevers en werknemers moet zelf tot prestatiebeloning beslissen. Maar als ik werkgever zou zijn in het onderwijs zou ik wel streven naar een prestatiebeloning binnen mijn organisatie. En dat zou ik doen op basis van een mix van interpretatie van de leidinggevende en in samenspraak met het personeel vastgestelde performance-indicatoren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:13 schreef Tocadisco het volgende:
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak?
Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak?
Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.
Ik ga hier niet even een hapklare set performance indicatoren aanbieden. Zoiets vergt tijd en onderzoek en dan ook nog herhaaldelijke bijstelling achteraf in bijvoorbeeld de weging van de indicatoren. Op de EUR moet je als student bij elk vak een enquete invullen waarin je je oordeel geeft over het vak, zoiets zou in ieder geval al een deel van de indicatoren kunnen leverenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?
Speelt dit ook in het basisonderwijs? Je zou natuurlijk eenvoudig kunnen stellen dat bedrijven in economisch slechte tijden hun opleidingstrajecten zo kort mogelijk willen houden en die kritiek met de kennis van nu in andere tijden niet gold toen banken nog filosofen en sociologen aannamen en multinationals nog historici en psychologen, zolang ze maar bestuurservaring hadden en bij de juiste vereniging zaten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.
Dat is correct, ik denk ook niet dat scholen een conversie van 100% eisen, maar wanneer minder dan de helft op het niveau komt waar de school een jaar eerder van dacht dat ze thuis hoorden, is het tijd om te kijken wat die leerkracht dan verkeerd gedaan heeft.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
Maar een oudere docent heeft wel een eindsalaris dat zo'n 2000 euro bruto hoger ligt.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken'
?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.
????? Veel maatregelen die oudere leraren ontzien??? Een klas pubers die alles willen behalve iets leren en die bij het niet halen van toetsen stevast als eerste roepen: "Maar u legt ook nooit wat uit!" blijft ook voor een oudere leraar een klas pubers die .... enzovoort. De klassen zijn even groot, en ook een oudere leraar mag ze niet met Ductape vastsnoeren met het gezicht richting bord.
25% salaris inleveren per uur/dagdeel dat je opneemt, dat valt toch best wel mee? Uiteindelijk komt het er op neer dat als je GEEN bapo opneemt, je voor 25% aan het werken bent, want die uren/dat dagdeel zou je voor 1/4e van je salaris vrij kunnen hebben. Nu verdienen docenten al niet teveel, dus met een normuurloon van ¤ 10,- werk jij voor elk dagdeel/uur dat je recht hebt op bapo, maar het niet opneemt, voor ¤ 2,50 p/uur.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.
Na-hossers zijn dan ook - in principe - geen oudere docenten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:22 schreef la_perle_rouge het volgende:
Na-hossers niet, en de meeste vrouwen, zelfs als ze voor de HOS-nota gingen werken, zijn na-hossers geworden na hun zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak?
Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.
Je kunt ook het niveau x zodanig verlagen dat veel meer studenten slagen waardoor de targets van het onderwijs zijn behaald. Maar dat wil niet zeggen dat je dan kwaliteit hebt afgeleverd of dat de leraren veel beter onderwijs geven.
Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.
We gaan met het openbaar maken van de cito-toetsen al een heel eind richting het "meten" van kwaliteit en ook bij die situaties kun je zeggen dat een cito-score van 539 in Amsterdam Zuidoost een betere prestatie is van de betrokken leerkrachten dan een cito-score van 549 in Naarden, maar het zou iets kunnen zeggen over tendensen en die targets zijn te stellen op basis van scores uit het verleden en verwachtingspatronen die bij leerlingen passen. Studenten en ouders hebben er weinig baat bij als een school het niveau wil verlagen, want dat betekent dat een VWO-advies bij een vroegere havo-leerling gaat horen of een middelbare schooldiploma niet langer genoeg is om mee te kunnen op een universiteit.
Goede managers moeten in mijn ogen niet overhaast hun docenten afkraken als leerlingen in één jaar een slechte, voor de school ondergemiddelde, cito-score halen, maar als deze leerlingen in groep 3 t/m groep 7 nog wel "op schema" zaten voor een goede score, kan het aanleiding zijn voor een gesprek. Wanneer een VWO-klas moeite heeft met wiskunde en slechte eindexamencijfers haalt, zou dat niet meteen tot een sanctie moeten leiden, maar als docent Jansen aanmerkelijk slechtere resultaten met zijn klas behaalt dan docent Pietersen, kan het helpen als Jansen en Pietersen hun stijl van onderwijs onderling vergelijken. Indien een vak in het wetenschappelijk onderwijs herhaaldelijk tot gezakte studenten leidt, zullen daar waarnemers en evaluatieformulieren worden ingezet om de aard van deze slechte resultaten inzichtelijk te maken.
Op mijn universiteit hebben de docenten die de "zwaarste" vakken doceren, met de meeste zakkers dus, vaak de beste beoordelingen van studenten en leren studenten daar uiteindelijk het meest. Veel docenten van struikelvakken krijgen onderscheidingen voor hun stijl en manier van onderwijs, terwijl pretvakken, ondanks de hoge slagingspercentages, niet tot nauwelijks in deze lijstjes voorkomen.
Maar dit risico is er nu toch eveneens? Docenten behoren over het algemeen tot een beroepsgroep met slechte arbeidsvoorwaarden en een van hun beste assets is de baanzekerheid die ze hebben. Zoals jij het nu stelt zie je, ongetwijfeld in veel situaties terecht en gefundeerd, risico bij een grotere beslissingsbevoegdheid voor managers die een soort ordalie mogen vellen over het al dan niet goed functioneren van hun werknemers.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.Van de andere kant kan ik wat slechter les geven en mijn studenten slagen alsnog maar ik kan met mijn manager goed door een deur en meld me wat minder vaak ziek waardoor hij zijn targets haalt dan snap je wat ik bedoel.
Kwaliteit van onderwijs gaat natuurlijk om meer dan alleen ziekmeldingen, toetsresultaten en vinkjes of plusjes op een beoordelingsgesprek. Ik denk zelf dat bonussen iets te commercieel klinkt. Beter zou zijn dat je met een systeem werkt waarbij docenten met de beste beoordelingen een streepje voor hebben om in de werkgroepen terecht te komen waar zij in willen zitten en zich kunnen onderscheiden. Evenzo moeten docenten met jaar op jaar slechte beoordelingen serieus rekening gaan houden met herscholing en extra huiswerk, om te voorkomen dat de leerlingen de dupe worden van het slechte presteren van de docent in kwestie. Ik waak er voor teveel naar een afrekencultuur te streven maar docenten kunnen wel degelijk van elkaar of van anderen leren en dat kan in sommige situaties noodzakelijk zijn om de producten op orde te houden.quote:Zo kan het dus mogelijk zijn als ik me drie maal per jaar 1 dag ziek meld, waardoor er 3 maal een ziekmelding plaats vind en mijn manager zijn targets niet haalt, ben je de klos en dit voor 3 dagen ziek afwezig in totaal.
Heb je een collega die 1 maal ziek is maar een half jaar, doet het dan stukken beter want er is maar 1 ziekmelding in de registratie waardoor de manager zijn targets wel haalt.
En zo zijn er tal van zaken die het meten zeer moeilijk maken.
Daarbij zie je trouwens dat studenten schijnbaar de taal en rekentoets(proef) niet haalde dus is het maar weer uitgesteld. Tja zo verlaag je het niveau om toch studenten te laten slagen.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:24 schreef Cherna het volgende:
Het probleem is de manager die puur en alleen op targets word afgerekend. Zolang hij die haalt doet hij zijn werk uitstekend. Maar de gevolgen op lager niveau kunnen desastreus zijn op langere termijn. Daarom is het meten vaak een probleem. En targets zijn helaas niet alleen de kwaliteit van het les geven en slagingspercentage dat daar wel een onderdeel van is. Maar targets zijn ook het aantal ziekmeldingen, materiaal gebruik, enfin veel zaken die helaas het werken vaak belemmeren om tot een goede prestatie te komen.
Ik vraag me af welke vrouw van 40, met 20 jaar ervaring voor de klas, aantrekkelijk genoeg is voor het bedrijfsleven om de benodigde energie en salaris in te steken. Dan kom je op het niveau teamleider callcenter.quote:
Maar die stichtingen zullen toch targets opleggen neem ik aan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens hoe het zou moeten gaan. Maar dan zullen managers meer vrijheden moeten krijgen en af moeten stappen van het kruisjes formulier van een beoordelingsgesprek.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.
In het onderwijs, of in een andere branche?quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld bij je manager moet komen omdat je wat vaker een pen nodig hebt dan de manager lief is, is nu zo een zaak waar ik persoonlijk hard om moet lachen. En ja ook op dit soort idioterie word je afgerekend.
Slecht plan.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
er staan hier nou al 2 pagina's vol met gelul over managers in het onderwijs
Mijn idee alle managers eruit, en gewoon onderwijzers aannemen
Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In het onderwijs, of in een andere branche?
Dan heb je nog RT'ers, IB'ers, bouwcoordinatoren en zit je zo aan een groep managers van 5 FTE.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
Goh, dat is wel ernstig. Materiaal voor scheikunde snap ik nog enigszins, het is nu eenmaal dure en specialistische troep, maar pennen, daar heb ik nog nooit over gehoord, zeker niet dat je er een aantekening voor kan krijgen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.
Je had vroegâh idd 2 conrectoren (eentje mavo, eentje havo/vwo) en 1 rector.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
neeee manquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoortquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die mavo lui waren obviously more of a handfull...
De mavo-conrector woonde tegenover ons, en kwam wel eens op visite, daar wilde je geen mot mee hoor.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoort
Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopischquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
neeee man
je moet meer managen
iedereen personal manager
hangt compleet van de leerlingen en de school afquote:Op woensdag 13 maart 2013 01:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopisch.
Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hangt compleet van de leerlingen en de school af
Die had je vroegâh niet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.
Is een personeelsmanager een manager of een human resource medewerker?
Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die had je vroegâh niet.
Je had nog een administrateur.
Een conciërge.
En 1 misschien twee amanuensis
Mm, zou het joh.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.
Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig.quote:Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
Mijn idee alle managers eruit, en gewoon onderwijzers aannemen
10-minutengesprek?quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.
hun engeltje mag niet uit de klas worden gestuurd; hoe durven de leraren..quote:Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |