abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123943659
quote:
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs wil meer geld vrijmaken voor verdere professionalisering van het Nederlandse onderwijs. Ze wil dit onder andere realiseren door kritisch te kijken naar arbeidsvoorwaarden van oudere leraren, Dat schrijft BNR Nieuwsradio op de website.

'We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken', aldus Bussemaker.
Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen :')
pi_123943769
quote:
verdere professionalisering het Nederlandse onderwijs
Wat moet ik me hier bij voorstellen?
pi_123943872
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 00:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Meer bezuinigen en niet omkijken naar of het ook iets oplevert voor de kwaliteit van het onderwijs.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 12 maart 2013 @ 01:34:24 #4
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123944463
Oudere werknemers worden ook wel erg gepamperd in Nederland terwijl ze het meeste verdienen.
pi_123944556
quote:

[..]

Nu is het maar een amateuristische bende. Fijn dat we weer een PvdA minister op onderwijs hebben.
pi_123944599
quote:

[..]

Meer gebakken lucht, meer reorganisaties, meer onrust, alles duurder.
pi_123944634
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.
pi_123944666
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 02:36:41 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_123945027
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 00:47 schreef Poespas het volgende:
professionalisering van alle leraren
de persoonlijke gedrevenheid van de leraar professionaliseert zichzelf en ze hebben de middelen al in vorm van subsidies, die mogelijk gegraaid worden, en nu proberen ze geld binnen te sluizen om nog meer onderling te verdelen ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 12 maart 2013 @ 02:38:24 #10
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_123945036
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ow. dus nu gaan ze na de grote loonsverlaging in de jaren 80 , die ervoor heeft gezorgd dat nu 98% van alle onderwijzers vrouw is , de lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken.. en de onderwijzer voortaan een jonge vrouw is?
Nice :9
pi_123945513
quote:

[..]

Ja goed zo, laten we de laatste paar leraren oude-stempel die er nog over zijn maar met pek en veren de klaslokalen uitjagen :')
Hoeveel van die "leraren van de oude stempel" functioneren nog een beetje dan?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_123945906
Wat ze zouden moeten doen is sowieso de te gunstige arbeidsvoorwaarden van ouderen eens aanpakken. Hoger loon en meer vrije dagen voor het zelfde werk. natuurlijk, ervaring mag best iets meer kosten, maar de verschillen op de zelfde functies zijn nu vaak te groot.

Dat moet je natuurlijk alleen niet in één beroepsgroep doen want dan loopt de ervaring daar gewoon weg.
pi_123951285
En vervolgens huilen dat er zo weinig leraren zijn, of mensen die leraar willen worden. :')
pi_123963590
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Misschien wil ze wel dat docenten in pak les gaan geven, dat zou wel een grote vooruitgang zijn op de afgetrapte sneakers en tshirts waarin sommige docenten nu voor de klas verschijnen. Bij het serieus nemen van je vak hoort ook representatieve kleding.
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 17:00:34 #15
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123965071
Leuk toch. Gelukkig hebben we nu de polarisatie die ervoor zorgt dat jongeren het prima vinden en daar speelt de politiek op in. Alleen als zij straks onder de ouwe hap vallen draaien ze als een blad aan de boom als het dan te laat is en door hun nu geliefde maatregelingen zelf geraakt worden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_123965177
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:29 schreef Monolith het volgende:
Ach, de beste professoren die ik had stonden niet bepaald strak in pak voor een collegezaal hoor.
Nou, inderdaad! Ik zou zeggen dat het juist omgekeerd evenredig was: hoe slechter gekleed, hoe beter de colleges :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_123965374
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:46 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dezelfde rendementsnichten-coup die nu in het hoger- en lager onderwijs bezig is dus? Ik kijk alweer met spanning uit naar het resultaat daarvan over een aantal jaar.
pi_123966266
Laat ze liever eens kijken naar de arbeidsvoorwaarden van oudere, overbetaalde ministers, te beginnen bij haarzelf.
pi_123966325
quote:

[..]

verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren? :')
pi_123966719
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

verdere professionalisering. bedoelen ze dat ze al een stap gemaakt hebben door het bovenschools management in te voeren? :')
Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
pi_123966742
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat was stap 1. Stap 2 is het invoeren van targets (volgens het SMART principe natuurlijk, want meten = weten) en stap 3 is het opzetten van een systeem om een maximaal rendement te behalen, oftewel zo veel mogelijk mensen die die targets halen (of het ook daadwerkelijk goed onderwijs is doet er dan niet meer aan toe) zodat datzelfde management zichzelf op de borst kan kloppen en een mooie bonus kan opeisen.
ah ok. nee dan is het goed. als we het maar over hetzelfde hebben :7

/sarcasm
  dinsdag 12 maart 2013 @ 17:46:33 #22
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123966801
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.
pi_123967178
We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken'

?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.

????? Veel maatregelen die oudere leraren ontzien??? Een klas pubers die alles willen behalve iets leren en die bij het niet halen van toetsen stevast als eerste roepen: "Maar u legt ook nooit wat uit!" blijft ook voor een oudere leraar een klas pubers die .... enzovoort. De klassen zijn even groot, en ook een oudere leraar mag ze niet met Ductape vastsnoeren met het gezicht richting bord.
pi_123967545
Onder professionalisering versta ik trouwens ook betalen naar kwaliteit. Een goede docent, met enthousiaste leerlingen en goede resultaten mag best wat meer verdienen dan zijn middelmatige of zelfs gemiddelde collega. Maar daar reageert de PvdA altijd weer erg terughoudend op.

Het beste zou het natuurlijk zijn om het ministerie van OC&W op te heffen, en scholen en universiteiten eindelijk de vrijheid te geven om zelf te bepalen hoe zij leerlingen en studenten les geven. Er zit daar genoeg deskundigheid om gewoon goed product aan te bieden aan leerlingen en hun ouders en studenten.
pi_123967664
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:02 schreef Kowloon het volgende:
Onder professionalisering versta ik trouwens ook betalen naar kwaliteit. Een goede docent, met enthousiaste leerlingen en goede resultaten mag best wat meer verdienen dan zijn middelmatige of zelfs gemiddelde collega. Maar daar reageert de PvdA altijd weer erg terughoudend op.

Het beste zou het natuurlijk zijn om het ministerie van OC&W op te heffen, en scholen en universiteiten eindelijk de vrijheid te geven om zelf te bepalen hoe zij leerlingen en studenten les geven. Er zit daar genoeg deskundigheid om gewoon goed product aan te bieden aan leerlingen en hun ouders en studenten.
En hoe wil je die kwaliteit meten?
pi_123967744
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:04 schreef Tocadisco het volgende:
En hoe wil je die kwaliteit meten?
Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.
pi_123967882
Ik snap echt geen hout van die politici. Onderwijs is het belangrijkst om mensen voor te bereiden voor hbo en wo.
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_123968080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:06 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom moet ik daar een invulling van geven? Werknemers en werkgevers kunnen dat prima met elkaar overeen komen.
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:17:59 #29
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123968315
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:46 schreef Cherna het volgende:

[..]

Targets, goh waar heb ik dit meer gehoord. Tja in welke bedrijfstak ook. Targets en nog eens targets. Cijfers en nog eens cijfers. Kwaliteit och dat doet er niet toe. Managers worden op targets beoordeeld en inderdaad niet op de kwaliteit die er dan geleverd word. Heeft nog het gevolg dat een manager voor bedrijfsarts gaat spelen etc. Want hij word immers afgerekend op targets.
Is kwaliteit niet meetbaar is cijfers en zijn targets daar geen afgeleide van?
Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak ;)?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:18:50 #30
391594 Automatique
Alles gaat vanzelf.
pi_123968347
quote:
De lonen van de oudere onderwijzer verlagen zodat straks alle vrouwen vanaf 40 jaar ook naar het bedrijfsleven vertrekken..
_O-!

Alsof ze in het bedrijfsleven terecht kunnen. Bij bedrijven kijkt men nog kritisch naar wat je kunt, waardoor 90% van het lerarenkorps al afvalt.
Neen.
pi_123968361
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:13 schreef Tocadisco het volgende:
Probleem is dat je dan al snel die SMART-onzin krijgt die helemaal geen plaats heeft in het onderwijs. Je kunt de kwaliteit van een docent niet aflezen van de tentamencijfers/CITO-scores/Aantal afstudeerders. Het enige wat dan eigenlijk overblijft is eens gevoelsmatige beoordeling door de mededocenten, maar dat is ook weer erg onbetrouwbaar doordat ook persoonlijke relaties daar mee gaan spelen.
Waarom zou een leidinggevende niet de kwaliteitsverschillen onder zijn eigen personeel waar kunnen nemen? Nogmaals werkgevers en werknemers moet zelf tot prestatiebeloning beslissen. Maar als ik werkgever zou zijn in het onderwijs zou ik wel streven naar een prestatiebeloning binnen mijn organisatie. En dat zou ik doen op basis van een mix van interpretatie van de leidinggevende en in samenspraak met het personeel vastgestelde performance-indicatoren.
pi_123968449
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als je kinderen krijgt die op de cito van vorig jaar score x haalden, mag je toch verwachten dat jij ze nu naar niveau x + h weet te krijgen, of is dat een simplificatie van het nobele leraarsvak ;)?
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
pi_123968481
quote:

[..]

Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_123968548
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:
Dat is inderdaad een simplificatie, omdat die vooruitgang van die leerling niet alleen afhangt van de leraar maar ook van het kind zelf en van de ouders.
Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.
pi_123968704
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Gelukkig kunnen we met statistiek dat soort individuele factoren wegfilteren en daar is de leerlingen/studentenpopulatie groot genoeg voor.
Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?
pi_123969153
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dus dan gaat een gedeelte van je loon er van afhangen of leerlingen en ouders wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze misschien niet zo hard hun best don als ze kunnen?
Ik ga hier niet even een hapklare set performance indicatoren aanbieden. Zoiets vergt tijd en onderzoek en dan ook nog herhaaldelijke bijstelling achteraf in bijvoorbeeld de weging van de indicatoren. Op de EUR moet je als student bij elk vak een enquete invullen waarin je je oordeel geeft over het vak, zoiets zou in ieder geval al een deel van de indicatoren kunnen leveren
  dinsdag 12 maart 2013 @ 18:49:10 #37
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_123969655
De salarissen voor onderwijzend personeel staan al jaren stil. Omdat je niet kan promoveren in dat vakgebied, en dus niet om die reden meer gaat verdienen, moet je het uiteindelijk hebben van de voordelen die in de OP worden beschreven. En nog behoorlijk overdreven worden ook. Het suggereert dat oudere leraren vooral een negatieve invloed hebben: ze kosten meer en ze werken weinig. In plaats daarvan zouden ze beter kunnen zorgen dat ze hun geld opbrengen: kijk wat ervaren docenten in kunnen brengen op terreinen waar hun jongere, beginnende collega's dat misschien nog niet kunnen.

Daarnaast is "dit geld stoppen we dan in de verdere kwaliteitsverbetering van het onderwijs" ambtenarenjargon voor "we gooien er een commissie tegenaan, die kost een paar ton, en vervolgens gooien we de uitkomst in een la en boeken we een bezuinigingspost in".

En ondertussen maken de vakbonden het onmogelijk om als vmbo-docent ooit in een hogere schaal terecht te komen. Nee, we gaan de goede kant op hoor jongens. Ik kan iedereen aanraden om leraar te worden, als je het voor het geld niet wil doen dan is het wel voor de enorme waardering die je krijgt.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:10:38 #38
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123970629
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ergens wel, want een veelgehoorde klacht vanuit het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat net afgestudeerden niet voorbereid zijn op het bedrijfsleven. Natuurlijk kun je dat soort zaken ook wel weer kwantificeren, maar je loopt het risico dat de focus nog meer komt te liggen op de gekwantificeerde aspecten.
Speelt dit ook in het basisonderwijs? Je zou natuurlijk eenvoudig kunnen stellen dat bedrijven in economisch slechte tijden hun opleidingstrajecten zo kort mogelijk willen houden en die kritiek met de kennis van nu in andere tijden niet gold toen banken nog filosofen en sociologen aannamen en multinationals nog historici en psychologen, zolang ze maar bestuurservaring hadden en bij de juiste vereniging zaten.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:12:22 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123970709
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:21 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat is correct, ik denk ook niet dat scholen een conversie van 100% eisen, maar wanneer minder dan de helft op het niveau komt waar de school een jaar eerder van dacht dat ze thuis hoorden, is het tijd om te kijken wat die leerkracht dan verkeerd gedaan heeft.
pi_123971015
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
We hebben nu veel maatregelen die oudere werknemers ontzien en vrij geven. Als we die middelen zouden inzetten voor de professionalisering van alle leraren kunnen we enorme slagen maken'

?????? Veel maatregelen die vrij geven???? Ik ken de BAPO, en hoewel ik ervoor in aanmerking kom, heb ik ervan afgezien omdat je daarvoor 25 tot 35 % salaris moet inleveren. Het woord "geven" klopt dus ook al niet zo.

????? Veel maatregelen die oudere leraren ontzien??? Een klas pubers die alles willen behalve iets leren en die bij het niet halen van toetsen stevast als eerste roepen: "Maar u legt ook nooit wat uit!" blijft ook voor een oudere leraar een klas pubers die .... enzovoort. De klassen zijn even groot, en ook een oudere leraar mag ze niet met Ductape vastsnoeren met het gezicht richting bord.
Maar een oudere docent heeft wel een eindsalaris dat zo'n 2000 euro bruto hoger ligt.
pi_123971229
Na-hossers niet, en de meeste vrouwen, zelfs als ze voor de HOS-nota gingen werken, zijn na-hossers geworden na hun zwangerschaps- en bevallingsverlof.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:24:15 #42
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123971296
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
25% salaris inleveren per uur/dagdeel dat je opneemt, dat valt toch best wel mee? Uiteindelijk komt het er op neer dat als je GEEN bapo opneemt, je voor 25% aan het werken bent, want die uren/dat dagdeel zou je voor 1/4e van je salaris vrij kunnen hebben. Nu verdienen docenten al niet teveel, dus met een normuurloon van ¤ 10,- werk jij voor elk dagdeel/uur dat je recht hebt op bapo, maar het niet opneemt, voor ¤ 2,50 p/uur.

Uiteindelijk komt het dus neer op een 'subsidie' van ¤ 7,50 of 75% per vrijgenomen uur door een 52-plusser.
pi_123972742
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:22 schreef la_perle_rouge het volgende:
Na-hossers niet, en de meeste vrouwen, zelfs als ze voor de HOS-nota gingen werken, zijn na-hossers geworden na hun zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Na-hossers zijn dan ook - in principe - geen oudere docenten.
  woensdag 13 maart 2013 @ 00:21:06 #44
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123989783
quote:

[..]

Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.
Je kunt ook het niveau x zodanig verlagen dat veel meer studenten slagen waardoor de targets van het onderwijs zijn behaald. Maar dat wil niet zeggen dat je dan kwaliteit hebt afgeleverd of dat de leraren veel beter onderwijs geven.
  woensdag 13 maart 2013 @ 00:34:03 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123990153
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Kwaliteit is niet te meten, zodanig dat je daar iemand persoonlijk op kunt beoordelen. Wat de afnemer als een perfect product ziet, beoordeeld een manager mogelijk als bagger. Daar spelen nog veel andere zaken een rol.
Je kunt ook het niveau x zodanig verlagen dat veel meer studenten slagen waardoor de targets van het onderwijs zijn behaald. Maar dat wil niet zeggen dat je dan kwaliteit hebt afgeleverd of dat de leraren veel beter onderwijs geven.
Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.

We gaan met het openbaar maken van de cito-toetsen al een heel eind richting het "meten" van kwaliteit en ook bij die situaties kun je zeggen dat een cito-score van 539 in Amsterdam Zuidoost een betere prestatie is van de betrokken leerkrachten dan een cito-score van 549 in Naarden, maar het zou iets kunnen zeggen over tendensen en die targets zijn te stellen op basis van scores uit het verleden en verwachtingspatronen die bij leerlingen passen. Studenten en ouders hebben er weinig baat bij als een school het niveau wil verlagen, want dat betekent dat een VWO-advies bij een vroegere havo-leerling gaat horen of een middelbare schooldiploma niet langer genoeg is om mee te kunnen op een universiteit.

Goede managers moeten in mijn ogen niet overhaast hun docenten afkraken als leerlingen in één jaar een slechte, voor de school ondergemiddelde, cito-score halen, maar als deze leerlingen in groep 3 t/m groep 7 nog wel "op schema" zaten voor een goede score, kan het aanleiding zijn voor een gesprek. Wanneer een VWO-klas moeite heeft met wiskunde en slechte eindexamencijfers haalt, zou dat niet meteen tot een sanctie moeten leiden, maar als docent Jansen aanmerkelijk slechtere resultaten met zijn klas behaalt dan docent Pietersen, kan het helpen als Jansen en Pietersen hun stijl van onderwijs onderling vergelijken. Indien een vak in het wetenschappelijk onderwijs herhaaldelijk tot gezakte studenten leidt, zullen daar waarnemers en evaluatieformulieren worden ingezet om de aard van deze slechte resultaten inzichtelijk te maken.

Op mijn universiteit hebben de docenten die de "zwaarste" vakken doceren, met de meeste zakkers dus, vaak de beste beoordelingen van studenten en leren studenten daar uiteindelijk het meest. Veel docenten van struikelvakken krijgen onderscheidingen voor hun stijl en manier van onderwijs, terwijl pretvakken, ondanks de hoge slagingspercentages, niet tot nauwelijks in deze lijstjes voorkomen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 00:52:11 #46
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123990646
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een absolute stelling, dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit kan verkeerd gemeten worden, dat is juist. Kwaliteit kan te vroeg of te laat gemeten worden, ook waar. Maar als je meerdere evaluatiemomenten inbouwt, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zelf dus beoordeling door studenten, door ouders, door collega's of door onafhankelijke waarnemers, zou je een heel eind moeten komen.

We gaan met het openbaar maken van de cito-toetsen al een heel eind richting het "meten" van kwaliteit en ook bij die situaties kun je zeggen dat een cito-score van 539 in Amsterdam Zuidoost een betere prestatie is van de betrokken leerkrachten dan een cito-score van 549 in Naarden, maar het zou iets kunnen zeggen over tendensen en die targets zijn te stellen op basis van scores uit het verleden en verwachtingspatronen die bij leerlingen passen. Studenten en ouders hebben er weinig baat bij als een school het niveau wil verlagen, want dat betekent dat een VWO-advies bij een vroegere havo-leerling gaat horen of een middelbare schooldiploma niet langer genoeg is om mee te kunnen op een universiteit.

Goede managers moeten in mijn ogen niet overhaast hun docenten afkraken als leerlingen in één jaar een slechte, voor de school ondergemiddelde, cito-score halen, maar als deze leerlingen in groep 3 t/m groep 7 nog wel "op schema" zaten voor een goede score, kan het aanleiding zijn voor een gesprek. Wanneer een VWO-klas moeite heeft met wiskunde en slechte eindexamencijfers haalt, zou dat niet meteen tot een sanctie moeten leiden, maar als docent Jansen aanmerkelijk slechtere resultaten met zijn klas behaalt dan docent Pietersen, kan het helpen als Jansen en Pietersen hun stijl van onderwijs onderling vergelijken. Indien een vak in het wetenschappelijk onderwijs herhaaldelijk tot gezakte studenten leidt, zullen daar waarnemers en evaluatieformulieren worden ingezet om de aard van deze slechte resultaten inzichtelijk te maken.

Op mijn universiteit hebben de docenten die de "zwaarste" vakken doceren, met de meeste zakkers dus, vaak de beste beoordelingen van studenten en leren studenten daar uiteindelijk het meest. Veel docenten van struikelvakken krijgen onderscheidingen voor hun stijl en manier van onderwijs, terwijl pretvakken, ondanks de hoge slagingspercentages, niet tot nauwelijks in deze lijstjes voorkomen.
Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.
Van de andere kant kan ik wat slechter les geven en mijn studenten slagen alsnog maar ik kan met mijn manager goed door een deur en meld me wat minder vaak ziek waardoor hij zijn targets haalt dan snap je wat ik bedoel.

Zo kan het dus mogelijk zijn als ik me drie maal per jaar 1 dag ziek meld, waardoor er 3 maal een ziekmelding plaats vind en mijn manager zijn targets niet haalt, ben je de klos en dit voor 3 dagen ziek afwezig in totaal.
Heb je een collega die 1 maal ziek is maar een half jaar, doet het dan stukken beter want er is maar 1 ziekmelding in de registratie waardoor de manager zijn targets wel haalt.

En zo zijn er tal van zaken die het meten zeer moeilijk maken.

Daarbij zie je trouwens dat studenten schijnbaar de taal en rekentoets(proef) niet haalde dus is het maar weer uitgesteld. Tja zo verlaag je het niveau om toch studenten te laten slagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 13-03-2013 01:04:23 ]
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:22:43 #47
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991227
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:52 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk wel een punt. Zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk schuilt een enorm gevaar. Want je kunt uitstekend les geven en studenten en ouders zijn erg tevreden maar mogelijk is je manager niet tevreden omdat je mogelijk wat vaker ziek bent of niet goed met je manager door de bocht komt, waardoor de manager zijn targets niet haalt. Tja dan voel je de bui natuurlijk wel hangen.Van de andere kant kan ik wat slechter les geven en mijn studenten slagen alsnog maar ik kan met mijn manager goed door een deur en meld me wat minder vaak ziek waardoor hij zijn targets haalt dan snap je wat ik bedoel.
Maar dit risico is er nu toch eveneens? Docenten behoren over het algemeen tot een beroepsgroep met slechte arbeidsvoorwaarden en een van hun beste assets is de baanzekerheid die ze hebben. Zoals jij het nu stelt zie je, ongetwijfeld in veel situaties terecht en gefundeerd, risico bij een grotere beslissingsbevoegdheid voor managers die een soort ordalie mogen vellen over het al dan niet goed functioneren van hun werknemers.

Ik heb echter ook van dichtbij de andere kant mee mogen maken. Docenten die stelselmatig nieuwe innovaties weigeren, plannen van aanpak naast zich neerleggen en zich er op een gemakzuchtige wijze vanaf maken terwijl goedwillende collega's en werkgevers de puinhopen het volgende jaar op mogen ruimen, omdat de "het zal mijn tijd wel duren"-houding nog welig tiert. Vooral in het basisonderwijs bestaat er nog amper een managementcultuur waarbij je de basisschooldirecteur moet pleasen om je baan te kunnen houden en ze je keihard afrekenen op een iets te riant verzuim.

Je haalt terecht aan dat docenten tot volle tevredenheid van studenten en ouders niet door een smerige manager moeten worden gepiepeld, maar dit zal in scholen naar alle waarschijnlijkheid minder voorkomen dan andere beroepsgroepen waar de scheidslijn tussen werkgever en werknemer harder is. Docenten groeien door tot schoolmanager, in plaats van een commerciële manager die tussen de technische specialisten gedropt wordt en zijn eigen, tegengestelde, targets heeft aan die van de rest van het personeel.

quote:
Zo kan het dus mogelijk zijn als ik me drie maal per jaar 1 dag ziek meld, waardoor er 3 maal een ziekmelding plaats vind en mijn manager zijn targets niet haalt, ben je de klos en dit voor 3 dagen ziek afwezig in totaal.
Heb je een collega die 1 maal ziek is maar een half jaar, doet het dan stukken beter want er is maar 1 ziekmelding in de registratie waardoor de manager zijn targets wel haalt.

En zo zijn er tal van zaken die het meten zeer moeilijk maken.

Daarbij zie je trouwens dat studenten schijnbaar de taal en rekentoets(proef) niet haalde dus is het maar weer uitgesteld. Tja zo verlaag je het niveau om toch studenten te laten slagen.
Kwaliteit van onderwijs gaat natuurlijk om meer dan alleen ziekmeldingen, toetsresultaten en vinkjes of plusjes op een beoordelingsgesprek. Ik denk zelf dat bonussen iets te commercieel klinkt. Beter zou zijn dat je met een systeem werkt waarbij docenten met de beste beoordelingen een streepje voor hebben om in de werkgroepen terecht te komen waar zij in willen zitten en zich kunnen onderscheiden. Evenzo moeten docenten met jaar op jaar slechte beoordelingen serieus rekening gaan houden met herscholing en extra huiswerk, om te voorkomen dat de leerlingen de dupe worden van het slechte presteren van de docent in kwestie. Ik waak er voor teveel naar een afrekencultuur te streven maar docenten kunnen wel degelijk van elkaar of van anderen leren en dat kan in sommige situaties noodzakelijk zijn om de producten op orde te houden.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:24:16 #48
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123991255
Het probleem is de manager die puur en alleen op targets word afgerekend. Zolang hij die haalt doet hij zijn werk uitstekend. Maar de gevolgen op lager niveau kunnen desastreus zijn op langere termijn. Daarom is het meten vaak een probleem. En targets zijn helaas niet alleen de kwaliteit van het les geven en slagingspercentage dat daar wel een onderdeel van is. Maar targets zijn ook het aantal ziekmeldingen, materiaal gebruik, enfin veel zaken die helaas het werken vaak belemmeren om tot een goede prestatie te komen.
pi_123991279
quote:
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:28:28 #50
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991326
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:24 schreef Cherna het volgende:
Het probleem is de manager die puur en alleen op targets word afgerekend. Zolang hij die haalt doet hij zijn werk uitstekend. Maar de gevolgen op lager niveau kunnen desastreus zijn op langere termijn. Daarom is het meten vaak een probleem. En targets zijn helaas niet alleen de kwaliteit van het les geven en slagingspercentage dat daar wel een onderdeel van is. Maar targets zijn ook het aantal ziekmeldingen, materiaal gebruik, enfin veel zaken die helaas het werken vaak belemmeren om tot een goede prestatie te komen.
Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:29:48 #51
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991356
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:25 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Ik vraag me af welke vrouw van 40, met 20 jaar ervaring voor de klas, aantrekkelijk genoeg is voor het bedrijfsleven om de benodigde energie en salaris in te steken. Dan kom je op het niveau teamleider callcenter.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:38:31 #52
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123991518
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Mensen van een school-MT worden zeker niet alleen afgerekend op targets. Ze worden natuurlijk aangestuurd door stichtingen en de vergelijkingen met andere scholen is er zo goed als absent.
Maar die stichtingen zullen toch targets opleggen neem ik aan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens hoe het zou moeten gaan. Maar dan zullen managers meer vrijheden moeten krijgen en af moeten stappen van het kruisjes formulier van een beoordelingsgesprek.
Veel managers hekelen targets en hebben best een luisterend oor naar hun personeel/leraren. Maar veel managers zijn te bang om van hun targets af te wijken en houden strikt vast aan alles tot in het kleinste detail. En juist die kleinere details daar moet je vanaf. Een doelstelling is natuurlijk niets mis mee. Dat is hard nodig. Maar als een kruidenier te werk gaan is een slechte zaak.
Als je bijvoorbeeld bij je manager moet komen omdat je wat vaker een pen nodig hebt dan de manager lief is, is nu zo een zaak waar ik persoonlijk hard om moet lachen. En ja ook op dit soort idioterie word je afgerekend.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:39:31 #53
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991538
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld bij je manager moet komen omdat je wat vaker een pen nodig hebt dan de manager lief is, is nu zo een zaak waar ik persoonlijk hard om moet lachen. En ja ook op dit soort idioterie word je afgerekend.
In het onderwijs, of in een andere branche?
pi_123991544
er staan hier nou al 2 pagina's vol met gelul over managers in het onderwijs

Mijn idee alle managers eruit, en gewoon onderwijzers aannemen
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:41:16 #55
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
er staan hier nou al 2 pagina's vol met gelul over managers in het onderwijs

Slecht plan.
pi_123991590
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:43:09 #57
321876 Cherna
Fuck the System
pi_123991601
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In het onderwijs, of in een andere branche?
Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:43:52 #58
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991612
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:42 schreef arjan1212 het volgende:
Ga toch weg man. Je hebt een school met 1000 leerlingen, Wat mij betreft is 1 manager de directeur wel voldoende
Dan heb je nog RT'ers, IB'ers, bouwcoordinatoren en zit je zo aan een groep managers van 5 FTE.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:44:56 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991627
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat komt ook in het onderwijs voor. Althans heeft mij en kennis vertelt die niet zomaar materiaal naar believen kan gebruiken om proeven uit te voeren(scheikunde) en ja ook pennen moet hij voor aftekenen.
Goh, dat is wel ernstig. Materiaal voor scheikunde snap ik nog enigszins, het is nu eenmaal dure en specialistische troep, maar pennen, daar heb ik nog nooit over gehoord, zeker niet dat je er een aantekening voor kan krijgen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:46:31 #60
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123991652
quote:
professionalisering van het Nederlandse onderwijs.
rampenproject 2013 _O-
pi_123991678
quote:
Je had vroegâh idd 2 conrectoren (eentje mavo, eentje havo/vwo) en 1 rector.
Die mavo lui waren obviously more of a handfull...
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:48:00 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123991679
quote:
neeee man
je moet meer managen :Y
iedereen personal manager
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:48:44 #63
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123991690
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die mavo lui waren obviously more of a handfull...
dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoort
pi_123991711
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dan wacht je maar wat langer in de rij tot je je straf hoort
De mavo-conrector woonde tegenover ons, en kwam wel eens op visite, daar wilde je geen mot mee hoor.
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:53:23 #65
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991770
quote:
14s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:48 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

neeee man
je moet meer managen :Y
iedereen personal manager
Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopisch :P.
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:54:58 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123991792
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Lijkt me niet helemaal de doelstelling, maar 1 manager op 1000 leerlingen is ook wat utopisch :P.
hangt compleet van de leerlingen en de school af
  woensdag 13 maart 2013 @ 01:55:52 #67
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991805
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:54 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hangt compleet van de leerlingen en de school af
Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.
Is een personeelsmanager een manager of een human resource medewerker :P?
pi_123991860
Ja als je een administratief medewerker office manager gaat noemen, en een concierge facilitair manager.. dan krijg je aardig wat managers.
pi_123991874
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het hangt denk ik vooral af van de definitie van manager die je hanteert.
Is een personeelsmanager een manager of een human resource medewerker :P?
Die had je vroegâh niet.
Je had nog een administrateur.
Een conciërge.
En 1 misschien twee amanuensis
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 02:02:40 #70
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die had je vroegâh niet.
Je had nog een administrateur.
Een conciërge.
En 1 misschien twee amanuensis
Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.
pi_123991952
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vroegah had je wel meer niet. Leerkrachten werden nog gerespecteerd in hun oordeel over het gedrag en niveau van je zoon of dochter, in plaats van de huidige trend dat ouders een tête-à-tête met de directeur eisen omdat hun zoon of dochter uit de klas is gezet.
Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 02:07:07 #72
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_123991969
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, zou het joh.
De klas eruit gezet worden hoort er gewoon bij. Hoeven de leraren ook niet over naar de ouders te bellen, tweeten of e-mailen wmb.
Ikzelf ben ontelbare malen de klas uitgezet, daar deden die leraren mijn ouders niet mee opzadelen... was gewoon iets tussen mij en de desbetreffende leraren/leraressen.
Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.
pi_123991984
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:39 schreef arjan1212 het volgende:
Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig. :)
pi_123991995
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is dat momenteel de gang van zaken dan? Even terugdenkend aan mijzelf als 16-jarige pummel was er niemand die mijn ouders van zulke situaties op de hoogte bracht, behalve misschien de mentor tijdens een 10-minutengesprek of ikzelf.
10-minutengesprek? :D.
De kleine van ons gaat aanstaande schooljaar naar de brugklas (van een witte school. ;).) dus we zullen het zien hoe het gaat, ze pubert nu al flink, dus dat zal wel leiden tot wat strubbelingen dan...
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 02:11:19 #75
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123992018
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, zou het joh.
hun engeltje mag niet uit de klas worden gestuurd; hoe durven de leraren..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')