abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123992377
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 03:15 schreef Cherna het volgende:

[..]

We zitten wel op een lijn. Maar helaas is het vaak juist de uitstekende vakman of werknemer die juist bang is zijn baan te verliezen. Ik heb die keus wel gemaakt om zelf ontslag te nemen als het me ergens niet beviel. Desnoods in een andere branche. Maar veel collega's durven die stap niet te nemen. Vast werk en loon om hun gezin te onderhouden is hun drijfveer om maar te blijven zitten waar ze zitten. Eigenlijk bizar, maar helaas de waarheid. Het is eigenlijk een vorm van chantage.

De meeste zijn bang om hun vast werk in te ruilen voor flexwerk waardoor een stuk onzekerheid een grote rol speelt waar ze niet aan willen denken. Dit terwijl het prima werknemers zijn. Meestal hebben ze niet eens een netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Laat staan dat ze een eigen bedrijf willen opstarten.
Is toch logisch, als ik helemaal alleen was bleef ik ook niet zitten waar ik was.
I´m back.
  woensdag 13 maart 2013 @ 12:40:26 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_124000911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 03:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Veranderingsmanager, ben je ze wel eens tegen gekomen?
Ja. Prima kerel was dat, beter dan die andere managers die gericht zijn op consolidatie en stilstand.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_124002242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:11 schreef Tja..1986 het volgende:
Wat ze zouden moeten doen is sowieso de te gunstige arbeidsvoorwaarden van ouderen eens aanpakken. Hoger loon en meer vrije dagen voor het zelfde werk. natuurlijk, ervaring mag best iets meer kosten, maar de verschillen op de zelfde functies zijn nu vaak te groot.

Dat moet je natuurlijk alleen niet in één beroepsgroep doen want dan loopt de ervaring daar gewoon weg.
Nou is het onderwijs wel een tak waar je niet veel in kunt groeien, dus dan vind ik het ook normaler dat je meer gaat verdienen naarmate je langer in het vak zit.
Als je weet dat je 40 jaar lang op 2000 euro per maand blijft hangen en je hebt in het onderwijs geen groeikansen, dan ben je daar op een gegeven moment weg. Dan houd je idd alleen jonge vrouwen over.

Bovendien verdienen de jongere leerkrachten van nu, over 30 jaar ook meer dan nu. Tenminste, dat is de bedoeling. Tegenwoordig met continue loonmatiging valt dat wat tegen.

En lonen verlagen voor oudere werknemers pakt ook slecht uit voor hun pensioen misschien. Weet niet of dat vaak gebaseerd is op je laatste loon of op een gemiddelde, maar in het geval van eindloon heb je dus flinke pech als ze nu ineens de lonen verlagen voor oudere leerkrachten.
En dat, terwijl ze toch al op lager pensioen konden rekenen dan verwacht.
  woensdag 13 maart 2013 @ 13:23:46 #129
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_124002361
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 13:20 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Nou is het onderwijs wel een tak waar je niet veel in kunt groeien, dus dan vind ik het ook normaler dat je meer gaat verdienen naarmate je langer in het vak zit.
Als je weet dat je 40 jaar lang op 2000 euro per maand blijft hangen en je hebt in het onderwijs geen groeikansen, dan ben je daar op een gegeven moment weg. Dan houd je idd alleen jonge vrouwen over.
Nogmaals, welk bedrijf wil een 40-jarige vrouw aannemen met enkel een pabo-diploma?
pi_124002574
En wat betreft die vrije dagen, heel veel leraren hebben daar ook echt behoefte aan als ze ouder worden.
Sowieso schijnt leerkracht al een ongezond beroep te zijn: veel leraren sterven jong/ vlak na hun pensionering.

Ze zeggen 'Leerkracht, iedere dag anders' maar na 30 jaar voor de klas staan heb je het ook wel een beetje gehad. Dag in dag uit dezelfde lesstof overbrengen, corrigeren, orde houden etc. Dat vergt meer moeite als je ouder wordt (aangezien er tegenwoordig geen vanzelfsprekend respect meer is voor leerkrachten en ouderen).

Stel je voor dat je opa of vader dag in dag uit een klas pubers of schoolkinderen in toom moet zien te houden, moet zien te boeien. Alsof ze moeten babysitten op je kinderen of pubers. Dat is ff leuk maar wordt erg vermoeiend bij de 5e dag. Leerkrachten moeten dat elke dag. Ook op hun 64e of straks tot hun 67e.

De kloof tussen jou en de leerlingen wordt steeds groter, de leerlingen van tegenwoordig lijken steeds lastiger (ook omdat oude methodes die je gewend bent niet meer zo aanslaan). Dat eist z'n tol uiteindelijkwel bij veel leraren. Ze vinden het werk minder leuk, het kost ze meer energie etc.
Een vrije dag (waar ze zelf voor gespaard hebben) komt ze dan erg goed uit.

Zie ook niet zo goed wat daar tegen is, ze hebben er zelf voor gespaard, en in die vrije dag kan dan een jongere leerkracht les gaan geven (volgens de scholen en politiek zijn oudere leerkrachten toch vaak minder goed).
pi_124004250
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 02:08 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Gezellig met de hele organisatie als een kip zonder kop rond rennen. Managers zijn nodig. :)
http://www.rnw.nl/nederla(...)nder-dure-managers-0
pi_124014938
Er was net een item over leraren op Eenvandaag (om meer precies te zijn over een onderwijstop in Amsterdam), het staat nog niet online maar dat zal binnen een uurtje er wel op staan. Vooral interessant is de verbazing van de Finse leraar op het moment dat de Nederlandse leraar hem verteld over CITO.

[ Bericht 12% gewijzigd door Tocadisco op 13-03-2013 22:28:48 ]
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:13:07 #134
321876 Cherna
Fuck the System
pi_124033118
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:31 schreef Tocadisco het volgende:
Er was net een item over leraren op Eenvandaag (om meer precies te zijn over een onderwijstop in Amsterdam), het staat nog niet online maar dat zal binnen een uurtje er wel op staan. Vooral interessant is de verbazing van de Finse leraar op het moment dat de Nederlandse leraar hem verteld over CITO.
Zo zie je dus dat je in ieder beroep waar je vrijheid word beperkt of door idiote targets en teveel management of controle door de overheid er geen vooruitgang word geboekt.
Maar ik heb het idee dat het Finse onderwijs het niveau heeft van het onderwijs dat wij in NL pak weg 30-40 jaar geleden hadden. Ook toen hadden leraren meer vrijheden en maakte zelf hun toetsen en op de MTS/ HTS maakte ze zelfs hun eigen examen toetsen. etc etc.
Want je ziet ook dat het onderwijs in de VS steeds verder achteruit gaat volgens de uitzending. En ons systeem lijkt nu verdacht veel op het US systeem. De term Bachelor, Master is ook iets van de VS, een term die wij 30 jaar geleden niets eens gebruikte. Als HTSer was je bijvoorbeeld ing. Nu vond ik dat ook onzin, maar toch zie je dat verschil.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_124033200
quote:
Nogmaals, welk bedrijf wil een 40-jarige vrouw aannemen met enkel een pabo-diploma?
Die 40-jarigen bestaan niet, je wordt geacht continu aan je POP, PAP en andere afkortingen te werken, in het kader van de wet BIO.

En ik ben in 1999 na 22 jaar onderwijs aangenomen bij een computerbedrijf (ik had wel zo'n testdag gehad in het kader van die millenniumbug waar iedereen toen zo bang voor was, en daar een soort uitslagje van, van die test weet ik nog dat je -naast wat gewone intelligentietestjes- van verf steeds meer eigenschappen kreeg, en steeds sneller moest bepalen welke verf je in een bepaalde situatie ging gebruiken, al die eigenschappen, op een gegeven moment zo'n 20 bij 8 verschillende soorten verf, moest je kunnen onthouden).
Het kan dus heel gemakkelijk, een lerares die ouder is dan 40 die overstapt naar het bedrijfsleven.

Toen ik na een zwaar mislukt beursavontuur van mijn bedrijf terugging naar het onderwijs viel het me wel heel erg op hoe de mentaliteit van de leerlingen was veranderd. Vooral het een ander (de leraar) de schuld geven van je eigen falen, door zowel ouders als leerlingen...

Dieptepunt: ik liet een leerling -brugger- die nooit huiswerk maakte zijn schrift met alleen maar schunnige tekeningetjes en zero wiskunde door zijn ouders ondertekenen; kreeg nog dezelfde avond pa aan de telefoon, dat ik er maar voor had te zorgen dat zijn zoon zijn huiswerk maakte. Toen ik vroeg of ik dan direct maar bij de familie zou komen eten en blijven slapen, sprong pa zowat door de telefoon!
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:18:42 #136
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_124033436
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:14 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

En ik ben in 1999 na 22 jaar onderwijs aangenomen bij een computerbedrijf (ik had wel zo'n testdag gehad in het kader van die millenniumbug waar iedereen toen zo bang voor was, en daar een soort uitslagje van, van die test weet ik nog dat je -naast wat gewone intelligentietestjes- van verf steeds meer eigenschappen kreeg, en steeds sneller moest bepalen welke verf je in een bepaalde situatie ging gebruiken, al die eigenschappen, op een gegeven moment zo'n 20 bij 8 verschillende soorten verf, moest je kunnen onthouden).
Het kan dus heel gemakkelijk, een lerares die ouder is dan 40 die overstapt naar het bedrijfsleven.
De ICT-bubble en de arbeidsmarktomstandigheden van '99 zijn niet helemaal te vergelijken met de arbeidsmarktomstandigheden van nu, is het wel ;)?
pi_124033587
quote:
..kreeg nog dezelfde avond pa aan de telefoon, dat ik er maar voor had te zorgen dat zijn zoon zijn huiswerk maakte
Dat was wel een uitzondering toch? Want het is te achterlijk voor woorden te verwachten dat de leraar ervoor zorgt dat een leerling thuis aan het werk gaat.
pi_124033601
Ik ben nu ook ouder, maar ik wed overigens dat het me nog wel zou lukken.

Die vader was misschien extreem, maar niet echt een uitzondering. De meeste ouders wilden dat het huiswerk op school gemaakt werd. Waar het mij om ging en gaat, is dat het bijna gewoon is om naar een ander te wijzen, als je zelf faalt. "Ja maar u" "Ja maar hij" :r
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:22:35 #139
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_124033635
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik ben nu ook ouder, maar ik wed overigens dat het me nog wel zou lukken.
Is het een stap die collega's van je zonder ervaring in de ICT-branche ook zou lukken?
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:29:27 #140
321876 Cherna
Fuck the System
pi_124033997
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is het een stap die collega's van je zonder ervaring in de ICT-branche ook zou lukken?
Als je er echt interesse in hebt zou het mogelijk nog wel lukken. Maar de vraag is natuurlijk of je op 50 jarige leeftijd en ouder die energie nog hebt om tussen jonge honden te concurreren in de ICT. En of je op die leeftijd na een studie op het gebied van ICT nog word aangenomen. Ook dat blijft natuurlijk nog maar de vraag.
pi_124034008
quote:

[..]

Ik werk nu in het voortgezet onderwijs, en ja, ik denk dat er collegae zijn die naar het bedrijfsleven zouden kunnen overstappen, ik heb zelfs een collega die naast haar parttime baan een eigen bedrijf heeft.
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:31:48 #142
321876 Cherna
Fuck the System
pi_124034096
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:29 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik werk nu in het voortgezet onderwijs, en ja, ik denk dat er collegae zijn die naar het bedrijfsleven zouden kunnen overstappen, ik heb zelfs een collega die naast haar parttime baan een eigen bedrijf heeft.
Was het vroeger niet zo dat juist veel ouderen vanuit het bedrijfsleven leraar werden. Althans dat was mijn ervaring in mijn schooltijd. De meeste leraren kwamen allemaal uit het bedrijfsleven.
pi_124034422
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Was het vroeger niet zo dat juist veel ouderen vanuit het bedrijfsleven leraar werden. Althans dat was mijn ervaring in mijn schooltijd. De meeste leraren kwamen allemaal uit het bedrijfsleven.
Ja, er is een tijdje zo'n tekort geweest dat iedereen die maar begon aan een opleiding voor leraar aangenomen werd. Kreeg je iemand die een bloemenstalletje had gehad en van zichzelf vond dat hij goed Engels sprak en dus leraar ging worden. Dat is denk ik één van de redenen dat het vak zo in waarde is gedevalueerd: ergens aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze is er echt "rotzooi" voor de klas gezet. Het meeste is gelukkig al weer uitgewied, maar in de tekort-vakken maakt het de scholen niet uit wat ze krijgen en hoe slecht die lesgeeft: als ze de vacature maar gevuld krijgen. Daarom krijgen sommige leerlingen in één jaar van 3 of 4 verschillende elkaar opvolgende leraren slecht Duits of natuurkunde.
  woensdag 13 maart 2013 @ 23:50:50 #144
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_124034878
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik ken in het hoger onderwijs veel leraren die inderdaad uit het bedrijfsleven komen. En 1 natuurkunde-docent in het voortgezet onderwijs die jarenlang voor een high-tech organisatie in Noord-Brabant gewerkt heeft :P.
pi_124161313
quote:
*meldt* *)
Enkel een talenstudie, niet meer de jongste, maar vorig jaar op basis van een capaciteitentest en gesprek aangenomen bij een grote ICT-detacheerder. Samen met diverse anderen zonder ICT-achtergrond.

Nee dat lukt niet iedereen, maar onmogelijk is het zeker niet, vooral omdat je als leraar bagage meebrengt (communicatieve vaardigheden, veel balletjes tegelijk omhoog kunnen houden, het overzicht houden in een hectische omgeving, spreken voor groepen) die niet iedereen in de ICT-wereld in even sterke mate bezit.

De plannen van Bussemaker zijn desastreus. De zogenaamd riante ouderenregeling in het onderwijs komt neer op de gemiddelde lestaak die leraren van alle leeftijden in de rest van Europa hebben. Leraren onder de 55 geven in Nederland een kwart meer les dan elders in Europa, aan grotere klassen, en hebben een grotere salarisachterstand t.o.v. andere hogeropgeleiden dan in de rest van Europa. Vandaar dat het beroep niet zo bijzonder populair meer is (understatement). Ik heb het nu over het VO overigens, in het PO hebben we nog geen tekorten.

Als je jonge leraren door te snijden in de BAPO het perspectief geeft dat ze hun huidige gebuffel, dat ze jong en vol energie vaak al met moeite volhouden, straks tot hun 67e moeten volhouden, kun je er donder op zeggen dat er nog meer maken dat ze wegkomen naar andere sectoren.

Daar kun je voor kiezen, als kabinet en als samenleving, maar dan s.v.p. nooit meer klagen over het dalend onderwijsniveau.
pi_124161673
Wat ik schrijf geldt overigens met name voor kostwinners. Er zijn in het onderwijs ook veel mensen die zelf hun werkdruk reguleren door gewoon wat minder lesuren te nemen. Dat betekent ook minder salaris, maar als je geen kostwinner bent kun je dat vaak wel lijen.

Die groep "driedagenvrouwen" zul je niet snel kwijtraken, die blijven wel.
  zondag 17 maart 2013 @ 14:20:05 #147
321876 Cherna
Fuck the System
pi_124161977
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:00 schreef ShadyLane het volgende:
dat ze jong en vol energie vaak al met moeite volhouden, straks tot hun 67e moeten volhouden, kun je er donder op zeggen dat er nog meer maken dat ze wegkomen naar andere sectoren.
Dat geld helaas voor veel sectoren.
pi_124180599
Hier heeft iemand zijn kritiek op het BAPO-verdeel-en-heersplan op bewonderenswaardig scherpe wijze verwoord: http://wonderijs.wordpres(...)ieden-van-onderwijs/ (bijna onderin, alinea 'die asociale BAPO)
pi_124192929
Wordt de BAPO eigenlijk ook afgeschaft voor mensen die er nu al gebruik van maken? Of alleen voor mensen die er nog geen gebruik van maken (maar er wel deels voor gespaard hebben en dat geld dus vermoedelijk kwijt zijn)?

En volgens Bussemaker moeten oudere leerkrachten (BAPO-ers) dus niet meer thuiszitten maar hun jongere collega's coachen. Staat er dan ook ergens omschreven hoe die coaching eruit moet zien en wat dat precies voorstelt?
En moeten die oudere collega's dat dan NAAST hun normale lesrooster gaan doen, of krijgen ze daar dan een dagje 'vrij' voor, waarbij ze dan bij die jongere collega in de klas gaan staan of een plan voor hem opstellen o.i.d.? Dat is me een beetje onduidelijk...
pi_124399782
Je zou het onderwijs aantrekkelijk moeten maken voor oudere werknemers/gepensioneerden uiy het bedrijfsleven. Oudere leraren kunnen goed zijn, maar vaak zijn het verzuurde ingekakte docenten die al jaren dezelfde stof opdreunen.

Frisse input van mensen die de uitvoerende kant door en door kennen, zou in geen geval slecht zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')