Is er in jouw visie geen staat?quote:Op maandag 18 februari 2013 11:07 schreef JaJammerJan het volgende:
Ik zie dat er iets behoorlijks fout is in de wereld: oorlog, armoede, verspilling, vervuiling, onnodig lijden. Vervolgens constateer ik dat de politiek deze problemen nauwelijks aanpakt en niet oplost. Links niet, rechts niet, niemand in de politiek. Dit heeft me eigenlijk al afgezet van politiek.
Ik ben gaan zoeken naar wat wel een oplossing kan bieden, en dat is niet politiek. De wetenschap biedt oplossingen voor de problemen die hierboven beschreven zijn, maar ook voor vrijwel elk ander probleem dat we in de maatschappij tegenkomen. Een mening van een of andere politicus is totaal niet relevant voor het oplossen van deze problemen. Zo heb ik uiteindelijk kennis genomen van een "Resource Based Economy" waarin politiek geen rol speelt.
Ik ben erachter gekomen dat de wetenschap al ver genoeg ontwikkeld is om een hoop problemen op te lossen, maar dit wordt niet gedaan. Enkele voorbeelden: Als we genoeg eten voor 11 miljard mensen produceren, waarom lijden dan nog altijd meer dan een miljard mensen honger? Als de (meeste) grondstoffen op aarde maar in een beperkte hoeveelheid regenereren, en er genoeg mensen zijn die niet voorzien worden met de grondstoffen die ze nodig hebben, waarom verspillen we dan zoveel grondstoffen en energie? De wetenschap heeft al lang ontdekt dat er veel betere manieren zijn om energie en grondstoffen te gebruiken om mensen van hun producten te voorzien dan nu wordt gedaan. Waarom wordt dit nog niet ingevoerd? Zo ben ik erachter gekomen dat het hele economische systeem dat we nu hebben ervoor zorgt dat deze zaken niet worden ingevoerd. Mensen kunnen alleen nog maar binnen dit economische systeem denken, terwijl juist erbuiten gedacht moet worden, omdat het hele systeem waarin men denkt verkeerd is.Nog een reden om voor een "Resource Based Economy" te zijn.
En dat is waarom ik me totaal afkeer van politiek en de hedendaagse economie. Meningen zijn voor het irrelevant en het economische systeem met de daarbij horende hedendaagse gedachtegang is simpelweg gewoon slecht. Er zal een revolutie komen. Hopelijk is dit niet wanneer we op de afgrond van de wereld staan, maar eerder, zodat dit leed, de vervuiling en de verspilling van grondstoffen eerder gestopt kan worden.
Deze gedachtegang is ongeveer begonnen toen ik 13/14 jaar oud was, ik ben nu 17. Ik moet nog altijd veel leren over een "Resource Based Economy', maar het is voor mij duidelijk dat dit de enige weg is en welke problemen er ook bij een RBE zullen zijn, zullen er een veel minder zijn dan we nu hebben.
De keuze voor de "adoptie" van een bepaalde politieke ideologie, bedoel ik.quote:Op maandag 18 februari 2013 12:25 schreef john2406 het volgende:
Ik heb een tegenvraag, wat is bij jou de defenitie van 4, het klinkt mooi maar verklaar je nader!
Ik vind dit kan voor iedereen anders zijn.
Zo heeft zich ook mijn denken gevormd, tegenvragen, voor iedereen liggen normen en waarden op een ander niveau is mijn mening dus.
Er is dan inderdaad geen staat. Op deze site van de Zeitgeist Movement die een dergelijke RBE steunen staat meer informatie, ook op de rest van de site is veel info te vinden. http://thezeitgeistmovement.com/faqquote:
Hoe wil je dan politie, defensie en rechtspraak regelen?quote:Op maandag 18 februari 2013 17:24 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Er is dan inderdaad geen staat. Op deze site van de Zeitgeist Movement die een dergelijke RBE steunen staat meer informatie, ook op de rest van de site is veel info te vinden. http://thezeitgeistmovement.com/faq
Er is nog geen centraal RBE topic op fok, misschien een idee voor mezelf om er in de toekomst een te maken zodat het gediscussieerd kan worden.
Ik zou deze kiezen.quote:Op maandag 18 februari 2013 10:23 schreef Ryan3 het volgende:
3. Ik laat me leiden door een aantal idealen en principes, die overeenkomen met mijn rechtvaardigheidsgevoel. Deze idealen en principes, die bijna aangeboren zijn althans ik weet niet waaruit ze opborrelen, leiden mijn visie op de politiek.
In een RBE probeert men ervoor te zorgen dat politie, defensie en rechtspraak niet (of nauwelijks) nodig zijn. Zo heeft meer dan 90% van de misdaden die nu gepleegd worden te maken met geld - ongelijkheid - schaarste. Door gelijkheid te creëren en iedereen van alles te voorzien wat ze nodig hebben, verdwijnt een groot deel van de misdaad. Net als bij oorlog waar macht of grondstoffen in de meeste gevallen de oorzaak voor oorlog is.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:43 schreef j3m03d3r het volgende:
[..]
Hoe wil je dan politie, defensie en rechtspraak regelen?
Deze twee. Om mijn eigen belang te behartigen heb ik de politiek niet direct nodig, daarom kijk ik wat breder. Verder heb ik altijd al een collectivistisch mensbeeld gehad waarbij zaken als rechtvaardigheid boven persoonlijke voorkeuren en keuzes gaan. Toch was ik dat vroeger vanuit een rechts perspectief, nu ben ik op economisch gebied links, of in ieder geval tegen de kapitalistische aantasting van onmisbare collectieve voorzieningen en solidariteit. Op veiligheidsgebied ben ik in feite nog steeds rechts, wel wat genuanceerder gelukkig.quote:Op maandag 18 februari 2013 10:23 schreef Ryan3 het volgende:
1. Ik heb veel gelezen op het gebied van geschiedenis en politieke theorieën (evt. in het kader van mijn studie) en hierdoor heb ik via een reeks aha-erlebnissen inzicht gekregen in hoe politiek behoort te worden gevoerd.
3. Ik laat me leiden door een aantal idealen en principes, die overeenkomen met mijn rechtvaardigheidsgevoel. Deze idealen en principes, die bijna aangeboren zijn althans ik weet niet waaruit ze opborrelen, leiden mijn visie op de politiek.
1. In plaats van geld zullen mensen grondstoffen of producten stelen. Het zal erg makkelijk worden om een bende op te richten en zonder al te veel tegenstand een gebied te gaan overheersen; een staat is geboren.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:56 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
In een RBE probeert men ervoor te zorgen dat politie, defensie en rechtspraak niet (of nauwelijks) nodig zijn. Zo heeft meer dan 90% van de misdaden die nu gepleegd worden te maken met geld - ongelijkheid - schaarste. Door gelijkheid te creëren en iedereen van alles te voorzien wat ze nodig hebben, verdwijnt een groot deel van de misdaad. Net als bij oorlog waar macht of grondstoffen in de meeste gevallen de oorzaak voor oorlog is.
Verder zijn er geen landen meer. De hele aarde is van iedereen en gebied wordt niet afgebakend door denkbeeldige grenzen om groepen mensen te isoleren en ongelijk te behandelen.
Het op competitie en winst beruste economische systeem dat we nu hebben, wordt afgeschaft, waarmee het grootste deel van de corruptie en fraude in de wereld verdwijnt.
Het is misschien verwarrend nu om dit zo te horen dit allemaal zeer gelimiteerde informatie is en totaal niet lijkt op iets wat we nu hebben of in de geschiedenis hebben gehad. Als je begrijpt hoe een hele RBE in elkaar steekt en werkt is dit makkelijker te begrijpen. Ik raad daarom aan eens op de site te kijken, er zijn ook veel filmpjes op youtube van te vinden en er is ook een nederlands zeitgeist movement onderdeel waar je informatie kan vinden.
Lijkt me een nieuwe bron waaruit politieke opvattingen kunnen ontstaan; wat je in feite zegt is dat ze voortkomen uit een familietraditie? Dus no.7?quote:Op maandag 18 februari 2013 12:21 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik kom uit een arm gezin, ben dan ook begonnen als bloedrode SP'er, maar in de loop der jaren (en een flink aantal boeken later) wat genuanceerder gaan kijken naar zaken. Nu sociaal-liberaal.
1, 2 en 3 dus.
Maar je weet dus niet waar dat rechtvaardigheidsgevoel uit op borrelt? Je hebt dus maw geen idee wat het fundament is van je politieke opvattingen?quote:
Het simpelweg afschaffen van geld zal inderdaad niet helpen, daarom schreef ik ook dat iedereen voorzien werd in alles wat ze nodig hebben. Waarom zou je stelen als je alles wat je nodig hebt al hebt?quote:Op maandag 18 februari 2013 18:46 schreef j3m03d3r het volgende:
[..]
1. In plaats van geld zullen mensen grondstoffen of producten stelen. Het zal erg makkelijk worden om een bende op te richten en zonder al te veel tegenstand een gebied te gaan overheersen; een staat is geboren.
In een RBE zullen er andere motivaties dan geld een rol spelen. Iedereen wordt in alles al voorzien, dus een beloning in de vorm van geld of grondstoffen heeft geen zin. De motivatie om te ontwikkelen in een RBE kan plezier zijn. Het kan de interesse in een bepaald onderwerp zijn. Het kan het prettige gevoel zijn dat je krijgt als je de mensheid, en dus ook jezelf, helpt. Het kan dankbaarheid zijn voor de maatschappij, omdat deze je zonder gemaar in alle levensbehoeften voorziet. In een RBE zal men zoveel mogelijk automatiseren waar dit mogelijk is. Gelukkig zijn banen die mensen het minst leuk vinden vaak oncreatief en eentonig, de perfecte eigenschappen van een baan die makkelijk te automatiseren is. Tuurlijk zullen er altijd banen overblijven die niet leuk zijn en niet te automatiseren zijn, maar ik denk er genoeg mensen zijn die vrijwillig wel een paar uur per week willen werken om een maatschappij die hen van alles voorziet in stand te houden.Mensen zullen dus zeker gemotiveerd zijn om te ontwikkelen. Grote wetenschappers uit het verleden, zoals Tesla of Einstein hebben gezegd dat ze niet in de wetenschap zaten voor het geld, maar voor hun eigen plezier en voor het plezier van de mensheid. Geld is dus zeker niet de enige motivator.quote:2. De technologische vooruitgang zal hard afremmen, want er staat geen beloning meer tegenover. Veel mensen hebben nieuwe producten bedacht om rijk mee te worden.
Het doel van een RBE is juist om duurzaam te zijn en iedereen van genoeg grondstoffen te voorzien. Dit door efficiëntie, automatisering en technologische ontwikkeling. In een RBE bestaat er geen bezit meer. Het is niet efficiënt om voor iedereen een auto te maken als men deze maar een klein deel van de tijd gebruikt. Als men een auto of vervoer nodig heeft, is deze beschikbaar, maar je bezit niks. Er zullen geen 'crappy' mobiele telefoons meer worden gemaakt om de kosten zo laag mogelijk te houden zoals nu gebeurt. Het is verspilling om niet gebruik te maken van de laatste technologie en materialen om een zo goed mogelijke mobiele telefoon te creëren die zo lang mogelijk meegaat. Omdat alles uiteindelijk toch kapot gaat, zal er ook rekening gehouden worden met het recyclen van de telefoon, ook iets waar nu amper rekening mee gehouden wordt.quote:3. Geld is simpelweg een middel om het ruilen van grondstoffen en producten makkelijker te maken. Het ontstaan van geld gaat bijna vanzelf. Ook in een RBE zal er na verloop van tijd een algemeen ruilmiddel komen, ook wel geld genoemd.
niet heel concreet. Zal allicht ook deels 'erfelijk' zijn maar heb het thuis ooit veel over politiek gehad.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar je weet dus niet waar dat rechtvaardigheidsgevoel uit op borrelt? Je hebt dus maw geen idee wat het fundament is van je politieke opvattingen?
Maar dat is dan toch in feite eigenaardig?quote:Op maandag 18 februari 2013 19:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
niet heel concreet. Zal allicht ook deels 'erfelijk' zijn maar heb het thuis ooit veel over politiek gehad.
Impliciet bedoelt dit topic een link te leggen tussen vrij vage bronnen en de Waarheid idd...quote:Op maandag 18 februari 2013 19:50 schreef beantherio het volgende:
Heel simpel: mijn politieke opvattingen zijn de waarheid
Sociaal en liberaal gaat niet samen. D66quote:Op maandag 18 februari 2013 10:54 schreef Hexagon het volgende:
Het sociaal liberale gedachtengoed heb ik zo rond mijn 20e aangenomen. Maar dat heb ik niet altijd aangehangen. Ik heb in die zin nogal een vreemde wending gemaakt.
In mijn tienerjaren was ik meer gewoon rechts. Een beetje a la Henk Kamp/Fred Teeven/Hans van Baalen. Ik likte in die tijd mijn vingers af bij knetterharde repressie door de overheid en vond dat tuig maar me bruut geweld moest worden aangepakt. Iets waarmee ik mijn PvdA-ouders in die tijd de grodijnen mee in kon jagen. Bovendien had ik een bloedhekel aan moralistisch hippiegezever en politiek correct taalgebruik.Toen ik 18 was kwam Fortuyn op. Al had ik daar geen vertrouwen in dus de eerste verkiezingsrondes waar ik aan mee mocht doen
Maargoed, inmiddels was ik gaan studeren, lid geworden van een studentenvereniging met een wat meer links liberale inslag en bovendien ging ik na mijn 1e jaar op kamers. En kreeg ook wat meer vrienden die buiten mijn oorspronkelijke wereldje vandaan kwamen. Heb ook een tijdje een relatie gehad met een alternatief meisje. Mede door dit soort ervaringen kwam ik erachter dat de wereld tocht niet zo simpel en rechtlijnig in elkaar zit als ik als puber dacht. Daarbij moet ik zeggen dat hetgene dat mij zo tegenstond aan de sociaal liberale politiek sinds 2002 ook wel aardig gecorrigeerd is.
Bovendien werden andere prioriteiten belangrijker. Onderwijs (waar de VVD kutplannen voor had) werd belangrijker. Maar ook zaken als milieubescherming en behoud van erfgoed en natuur werden steeds belangrijker in mijn politieke gedachte. Daarnaast in die tijd veel discussies gehad over liberalisme en de uitwerking daarvan. Kwam ook nog ets heel banaals bij kijken. Ik was in die tijd ook fervent bezoeker van dancefeesten. Iets dat D66 in die tijd omarmde en wat de VVD juist met repressie dwars zat.
Dat deed me in 2004 besluiten bij de Europese verkiezingen om uit te wijken naar D66. En dat is sindsdien gebleven. Ik ben me toen eens verder gaan verdiepen in het gedachtegoed van de partij en heb niet lang daarna besloten ook lid te worden.
Het geinige is dat wanneer ik zo'n rechtspopulist hoor praten ik vaak deja vu's krijg naar mijn tienerjaren
Is dat boek leesbaar dan ? Welk een groot noodlot was jouw deel.quote:Op maandag 18 februari 2013 12:11 schreef AldoTheApache het volgende:
na het lezen van Das Kapital van Marx heb ik besloten alles te haten wat links is
Is niet leesbaar idd, heb hem hier ook staan... gekregen van een vriend ca. 1986... niet eens een syllabel ervan opgenomen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat boek leesbaar dan ? Welk een groot noodlot was jouw deel.
Met zoveel pijn en moeite dat boek doorgeworsteld .... tjaa daar wordt je wel geschift van en ga je een zondebok zoeken voor jouw ondraaglijk lijden.
Daarom geloof ik wiseguys ook niet die zeggen dat boek te hebben gelezen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is niet leesbaar idd, heb hem hier ook staan... gekregen van een vriend ca. 1986... niet eens een syllabel ervan opgenomen.
Maar niet een scepticus; als alles hier voortkomt uit vage bronnen, waarom niet dezelfde houding als tegenover HRH?quote:Op maandag 18 februari 2013 21:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Daarom geloof ik wiseguys ook niet die zeggen dat boek te hebben gelezen.
btw..
beetje van 1
beetje van 2
ietwat van 3
en van 11. ontvoerd geweest door aliens.
Alsof dat ertoe doet.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ah, daar is de 4.
How old a kid, are you?
En VMBO'er?
Eigen belang kun je an sich definiëren, tastbaar maken, maar om uit te kunnen maken wat het beste is voor een samenleving als geheel?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Alsof dat ertoe doet.
Nee, ik support mijn huidige visie omdat ik op dit moment (en dat verandert, vaak zat) daadwerkelijk denk dat dat de beste samenleving oplevert. Waarom zou ik er anders die mening op na houden (puur eigenbelang daargelaten)?
Maar je hebt wel een ideaal mensbeeld?quote:Op maandag 18 februari 2013 21:53 schreef robin007bond het volgende:
Hmm, toen ik echt heel jong was (circa 11/12) was ik eigenlijk best links. Hierna zijn er dingen gebeurt waardoor ik wat rechtser ben geworden. Mijn ouders zou ik het beste kunnen omschrijven als sociaal-liberaal en zo hebben ze me ook een beetje opgevoed.
Op den duur kreeg ik economie op de middelbare school. Toen me dat een beetje begon te interesseren rijmde dat niet meer met de ideeën die ik over de samenleving had (ongelijkheid et cetera). Voor maatschappijleer moest ik een interview doen, dit was met een VVD gemeenteraadslid. Toen hebben we erg goede gesprekken gehad, waarna ik eigenlijk wel "bekeerd" was.
Uiteindelijk ook nog even libertariër geweest. Misschien om me ook een beetje af te zetten als puber tegen mijn ouders, maar ook omdat ik een erg idealistisch beeld van de mensheid had (mensen die elkaar vrijwillig zouden helpen et cetera). Ideologie stond toen erg centraal.
Tegenwoordig zou ik mezelf een pragmatisch liberaal willen noemen. Het liberalisme is nog steeds een mooie leidraad, maar daarbij moet je de realiteit niet onder ogen verliezen. Er zijn ook marktfalen die voorkomen moeten worden, met (zorg)verzekeringen zou ik bijvoorbeeld nooit een volledig privaat systeem willen, er is ook wetgeving tegen kartelvorming nodig. Het beste is mijns inziens te kijken wat het beste werkt. Is zorg efficiënter in overheidshanden door marktfalen? Dan lijkt me dat beter dan uit puur ideologisch oogpunt iets anders te doen.
En je vriendin heeft vervolgens een connectie in haar belevingswereld met die Sex In The City-film?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:06 schreef speknek het volgende:
9, maar eigenlijk is het achterstevoren. Ik ben ongenaakbaar, heb een dito imago, en de politieke uiting ervan is een noodzakelijke extensie van mijn volmaaktheid.
Als ik eerlijk ben weet ik dat niet. Diep zit er in iedereen wel een goed hart denk ik, maar persoonlijk belang en collectief belang wil nog wel eens botsen.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar je hebt wel een ideaal mensbeeld?
Maar de bronnen van dat rechtvaardigheidsgevoel dan? Waar komen die uit opborrelen?quote:
Een goed hart? Hoe wil je dat omschrijven dan, gerelateerd aan politiek?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben weet ik dat niet. Diep zit er in iedereen wel een goed hart denk ik, maar persoonlijk belang en collectief belang wil nog wel eens botsen.
Ik vind een samenleving waarin de staat streeft naar een zo bewust en sterk mogelijk inidvidu een mooie basis. Een ideologie is eigenlijk ook maar een leidraad hoe je alles moet benaderen, een echte oplossing voor specifieke gevallen biedt het niet.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Eigen belang kun je an sich definiëren, tastbaar maken, maar om uit te kunnen maken wat het beste is voor een samenleving als geheel?
Misschien als je veel hebt meegemaakt en veel hebt gezien en je bent 89?
Dus ja leeftijd speelt ook wel een rol.
Die is groot fan van Ayn Rand, wat natuurlijk ook het enige logische eindpunt is van de constante aanwezigheid van mijn Apolloniaanse fysiek.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En je vriendin heeft vervolgens een connectie in haar belevingswereld met die Sex In The City-film?
Ik heb er zelf ook geen verklaring voor eerlijk gezegd. Waar het vandaan komt weet ik dus ook niet. Interessante vraag, maar ik heb er geen antwoord op helaas.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar de bronnen van dat rechtvaardigheidsgevoel dan? Waar komen die uit opborrelen?
Als rechtvaardigheid een objectief gegeven zou zijn, zouden we allemaal dezelfde opvatting hebben. En dat is niet zo.
Staat tegenover dat een intelligent persoon van 89 heel wat motieven van mensen voorbij heeft zien trekken, en daar misschien de conclusie uittrekt dat... hoe meer de zaak verandert, hoe meer die hetzelfde blijft.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik vind een samenleving waarin de staat streeft naar een zo'n bewust en sterk mogelijk inidvidu een mooie basis. Een ideologie is eigenlijk ook maar een leidraad hoe je alles moet benaderen, een echte oplossing voor specifieke gevallen biedt het niet.
Verder zijn mensen van 89 behalve dement vaak ook verschrikkelijk conservatief, dat sluipt erin met de tijd denk ik. Leeftijd is net zo goed een negatieve als een positieve factor.
Whehehehehe...quote:Op maandag 18 februari 2013 22:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Die is groot fan van Ayn Rand, wat natuurlijk ook het enige logische eindpunt is van de constante aanwezigheid van mijn Apolloniaanse fysiek.
Ik ben groot voorstander van de zwakke centrale overheid en sterke autonomie voor de gemeenschappen, de onschendbaarheid van de staat, de natie (en regio) als verbindend element, tegen doortrokken individualisme en tegen gare maakbaarheidsidealen van linkse ratten.quote:
Hmm, dat vind ik lastig.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een goed hart? Hoe wil je dat omschrijven dan, gerelateerd aan politiek?
Ik ben ook best wel sceptisch over allerlei politieke kwesties enzo.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar niet een scepticus; als alles hier voortkomt uit vage bronnen, waarom niet dezelfde houding als tegenover HRH?
Dat de (huidige) politiek aan symptoombestrijding doet waardoor de echte problemen niet worden opgelost verandert niets aan mijn standpunt om te proberen juist dát te veranderen.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Staat tegenover dat een intelligent persoon van 89 heel wat motieven van mensen voorbij heeft zien trekken, en daar misschien de conclusie uittrekt dat... hoe meer de zaak verandert, hoe meer die hetzelfde blijft.
Het populisme praat ik dan ook niet goed.quote:Een overheid wordt verder bemand door politici, politici die kiezers naar de mond spreken omwille van de macht. Macht betekent voor die politici persoonlijk dat ze een baan hebben. En als het mee zit worden bejubelt. Hoe dat verder dan uitwerkt, wat ze doen, maakt ook geen ene reet uit, de volgende generatie politici verandert dat toch weer... omdat de volgende generatie kiezers ook weer verandert.
Moet dat een opdracht van de staat zijn ?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik vind een samenleving waarin de staat streeft naar een zo bewust en sterk mogelijk inidvidu een mooie basis.
Oei... best wel christelijke en/of linkse gedachte van je hoor !quote:Op maandag 18 februari 2013 22:23 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm, dat vind ik lastig.
Misschien projecteer ik mijn gevoelens te veel op de samenleving, maar iedereen heeft toch wel de behoefte iets voor de maatschappij te betekenen?
Ik weet niet helemaal wat het betekend (ik weet wel wat een "paleo diet" is) maar het klinkt goed!quote:
Ik wil dat de staat kritisch nadenken bevordert, het individu stimuleert om zoveel mogelijk uit zijn eigen potentie te halen en streeft naar zoveel mogelijk vrijheid voor datzelfde individu.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Moet dat een opdracht van de staat zijn ?
Of je vertaal het in dat de staat een opvoeding door ouders en het onderwijs moet bevorderen die kinderen opvoedt tot zelfstandig denkende wezens, psychisch en lichamelijk gezond.
Je kunt het ook zo formuleren: '.. naar een zo bewust en sterk mogelijk volk '
Dan heeft het ineens een onheilspellende klank, terwijl je precies hetzelfde kán bedoelen.
Als je tot nu toe alles zo'n beetje optelt dan zou ik niet weten waarom iemands houding ander zou moeten zijn.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben ook best wel sceptisch over allerlei politieke kwesties enzo.
En ik verwijs ook wel naar bronnen en feiten die beweringen en andere feiten anders kunnen doen lijken.
Toch geloof ik ook wel in een soort homo economicus. De mens die het liefst zijn eigen behoeften bevredigd.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Oei... best wel christelijke en/of linkse gedachte van je hoor !
In beginsel is er niks mis mee
Veel homo's komen heel erg rechts over op dit forum, uitzonderingen daargelaten, kun jij uitleggen waarom dit zo is?quote:Op maandag 18 februari 2013 23:10 schreef Tarkovski het volgende:
Literatuur, maar in toenemende mate voornamelijk door praktijkvoorbeelden die een sterk rechtvaardigheidsgevoel kweken.
Daarnaast ben ik homoseksueel en ik durf te stellen dat dat (onbewust) wel degelijk van invloed is op mijn politieke vorming: namelijk strijden voor acceptie van minderheden of achtergestelde groepen.
Waar is dat geloof op gebaseerd?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Toch geloof ik ook wel in een soort homo economicus. De mens die het liefst zijn eigen behoeften bevredigd.
Je kunt echter ook altruïstisch zijn uit eigenbelang, omdat daar ook behoeften door worden bevredigd.
Uitleggen waarom ze rechts zijn, of waarom ik de uitzondering daarop ben?quote:Op maandag 18 februari 2013 23:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veel homo's komen heel erg rechts over op dit forum, uitzonderingen daargelaten, kun jij uitleggen waarom dit zo is?
Nee, dan had ik een soort Jeroen Pauw annex Matthijs-salonsocialisme moeten aanhangen. Ik denk dat mijn politieke voorkeur eerder een cockblock dan een wingman voor me is geweest.quote:
Wie bepaalt wat iedereen nodig heeft? Verschillende mensen hebben verschillende behoeften.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:39 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Het simpelweg afschaffen van geld zal inderdaad niet helpen, daarom schreef ik ook dat iedereen voorzien werd in alles wat ze nodig hebben. Waarom zou je stelen als je alles wat je nodig hebt al hebt?
1. Waarom zou je gaan werken als je alles gewoon krijgt? Er zijn vast wel mensen die het niet voor het geld doen, maar de meerderheid werkt gewoon voor het geld.quote:In een RBE zullen er andere motivaties dan geld een rol spelen. Iedereen wordt in alles al voorzien, dus een beloning in de vorm van geld of grondstoffen heeft geen zin. De motivatie om te ontwikkelen in een RBE kan plezier zijn. Het kan de interesse in een bepaald onderwerp zijn. Het kan het prettige gevoel zijn dat je krijgt als je de mensheid, en dus ook jezelf, helpt. Het kan dankbaarheid zijn voor de maatschappij, omdat deze je zonder gemaar in alle levensbehoeften voorziet. In een RBE zal men zoveel mogelijk automatiseren waar dit mogelijk is. Gelukkig zijn banen die mensen het minst leuk vinden vaak oncreatief en eentonig, de perfecte eigenschappen van een baan die makkelijk te automatiseren is. Tuurlijk zullen er altijd banen overblijven die niet leuk zijn en niet te automatiseren zijn, maar ik denk er genoeg mensen zijn die vrijwillig wel een paar uur per week willen werken om een maatschappij die hen van alles voorziet in stand te houden.Mensen zullen dus zeker gemotiveerd zijn om te ontwikkelen. Grote wetenschappers uit het verleden, zoals Tesla of Einstein hebben gezegd dat ze niet in de wetenschap zaten voor het geld, maar voor hun eigen plezier en voor het plezier van de mensheid. Geld is dus zeker niet de enige motivator.
Een ander onderdeel van een RBE is dat er geen competitie meer is op de manier dat deze er nu is. Alles is opensource en alles wat je als onderzoeker ontdekt, heeft meteen profijt voor de gehele mensheid. Er wordt geen informatie meer voor elkaar geheim gehouden en er zijn geen patenten. Samenwerking staat centraal. Dit zal zeker de technologische vooruitgang versnellen.
Een derde punt waar ik het nog over wou hebben is dat je in een RBE niet meer economisch gelimiteerd bent in wat en hoe je iets onderzoekt. Je hoeft niet meer per se zaken te onderzoeken die geld op kunnen leveren, dat doet er immers niet meer toe. Je hoeft ook niet te vrezen dat er geen geld voor je onderzoek is. Zo kan je onderzoeken wat je wilt en is onderzoek doen een stuk makkelijker. Ook hoef je je niet druk te maken om lobby groepen van bijvoorbeeld oliemaatschappijen, die niet willen dat je duurzame technologie ontwikkeld. Die mensen van die lobbygroepen hebben er immers totaal geen profijt maar aan om duurzame technologie voor de gehele mensheid tegen te houden.
1. Om dit voor elkaar te krijgen heb je eerst een sterke dictatuur nodig, dit idee is zo extreem dat mensen er niet voor zullen stemmen, omdat dat ze begrijpen dat het nogal onrealistisch is.quote:Het doel van een RBE is juist om duurzaam te zijn en iedereen van genoeg grondstoffen te voorzien. Dit door efficiëntie, automatisering en technologische ontwikkeling. In een RBE bestaat er geen bezit meer. Het is niet efficiënt om voor iedereen een auto te maken als men deze maar een klein deel van de tijd gebruikt. Als men een auto of vervoer nodig heeft, is deze beschikbaar, maar je bezit niks. Er zullen geen 'crappy' mobiele telefoons meer worden gemaakt om de kosten zo laag mogelijk te houden zoals nu gebeurt. Het is verspilling om niet gebruik te maken van de laatste technologie en materialen om een zo goed mogelijke mobiele telefoon te creëren die zo lang mogelijk meegaat. Omdat alles uiteindelijk toch kapot gaat, zal er ook rekening gehouden worden met het recyclen van de telefoon, ook iets waar nu amper rekening mee gehouden wordt.
Op alle mogelijke manieren wordt de wereld zo efficiënt en duurzaam mogelijk gemaakt, zodat er voor iedereen altijd genoeg is en grondstoffen niet (snel) opraken. Zolang er van alles genoeg is voor iedereen is er geen reden om geld te gebruiken
ik kan me helemaal 100% in jouw reacties vinden. ik ben danwel geen homo, maar zit met mijn gezondheid.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:55 schreef Tarkovski het volgende:
[..]
Uitleggen waarom ze rechts zijn, of waarom ik de uitzondering daarop ben?
Ik merk zelf dat er vandaag de dag nog steeds veel misvattingen zijn over homoseksualiteit en dat probeer ik ook altijd in mijn achterhoofd te houden in mijn houding ten aanzien van andere groepen (allochtonen, illegalen, vrouwen maar ook bijvoorbeeld heel concreet 'bijstandstrekkers'). Als het over zulk soort kwesties gaat ben ik daarom wat feller en principiëler in mijn gedachtegoed, omdat ze zo persoonlijk zijn en vaak ook bepalend voor iemands identiteit.
Dat wil niet zeggen dat ik het blindelings opneem voor minderheden. Conservatief religieus gedachtegoed strookt totaal niet met mijn visie op mens en maatschappij, maar ik probeer mij altijd afzijdig te houden van een "wij-zij-debat". Maatschappelijke, door politiek ingegeven, polarisatie heeft emancipatoire bezien volgens mij alleen maar een contraproductieve werking
quote:2. Ik laat me leiden door mijn eigen belangen, en omdat die samenvallen met de belangen van andere burgers, bezit ik in feite een feilloos kompas over wat de juiste politieke weg is.
Geen politieke opvattingen (zeggen wat je denkt wat goed is in (alweer) een hele foute wereld/situatie/systeem), want politiek (gedreven door ideologie) lost niets op (politiek is bedacht door machthebbers om een volk te misleiden, hun macht /stem afsnoepen) Het bewijs is de geschiedenis over de afgelopen honderd jaar, heeft vooral voor steeds meer en meer problemen gezorgd.quote:11. Iets anders.
Dan ben je in Nederland aan het verkeerde adres, hier valt alles te herleiden tot het principe: "Alles boven het maaiveld kapot maken en iedereen die iets meer heeft alles afpakken".quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn politieke idealen zijn allemaal te herleiden tot 1 principe: alle mensen de kans geven om zich optimaal te ontwikkelen en gelukkig te zijn.
tuurlijk. niet zo verongelijkt doen. je bent gezond en intelligent, daarmee heb je meer dan genoeg mogelijkheden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:13 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan ben je in Nederland aan het verkeerde adres, hier valt alles te herleiden tot het principe: "Alles boven het maaiveld kapot maken en iedereen die iets meer heeft alles afpakken".
Ik klaag niet over de mogelijkheden, ik klaag over wat ze doen als je die mogelijkheid gegrepen hebt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:23 schreef dawg het volgende:
[..]
tuurlijk. niet zo verongelijkt doen. je bent gezond en intelligent, daarmee heb je meer dan genoeg mogelijkheden.
Daarom wonen 2/3 Nederlanders in rijtjeshuizen inderdaad.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daarom staan er zoveel villa's in Nederland?
en daarin kwam je best verbitterd over. beter focus je je andere dingen als je daar zo mee zit.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik klaag niet over de mogelijkheden, ik klaag over wat ze doen als je die mogelijkheid gegrepen hebt.
Ik ben ook redelijk verbitterd daarover, je hoeft maar een krant open te slaan of een journaal te kijken en de hordes verwijten komen weer op je koude dak.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:33 schreef dawg het volgende:
[..]
en daarin kwam je best verbitterd over. beter focus je je andere dingen als je daar zo mee zit.
wellicht, maar tegengestelde verwijten krijg ik ook aan mijn adres. de waarheid is natuurlijk veel genuanceerder, en dat soort zwartwitroepers kun je het bete negeren.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik ben ook redelijk verbitterd daarover, je hoeft maar een krant open te slaan of een journaal te kijken en de hordes verwijten komen weer op je koude dak.
Kijk eens naar de vele villa's die er wel staan. Kijk ook eens naar de riante subsidies die die mensen krijgen op hun villa's. Als je nu flauw gaat zeggen dat dat geen subsidies zijn dan wil ik het wel enorme kortingen op de inkomstenbelasting die de niet-rijke mensen niet (in dezelfde mate) krijgen noemen maar het woord subsidie is wat gemakkelijker en iedereen die een klein beetje algemene ontwikkeling heeft begrijpt perfect wat hiermee wordt bedoeld. Jouw klacht dat je in Nederland niet rijk kan worden is ongegrond.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Daarom wonen 2/3 Nederlanders in rijtjeshuizen inderdaad.
Ja want dat heb ik ook echt gezegd inderdaad.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk eens naar de vele villa's die er wel staan. Kijk ook eens naar de riante subsidies die die mensen krijgen op hun villa's. Als je nu flauw gaat zeggen dat dat geen subsidies zijn dan wil ik het wel enorme kortingen op de inkomstenbelasting die de niet-rijke mensen niet (in dezelfde mate) krijgen noemen Jouw klacht dat je in Nederland niet rijk kan worden is ongegrond.
Ja.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:42 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja want dat heb ik ook echt gezegd inderdaad.
quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:13 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan ben je in Nederland aan het verkeerde adres, hier valt alles te herleiden tot het principe: "Alles boven het maaiveld kapot maken en iedereen die iets meer heeft alles afpakken".
Als jij daarin leest dat ik zeg dat 't onmogelijk is om in Nederland rijk te worden dan heb je een bril nodig, of lenzen, of je mag terug naar school voor begrijpend lezen.quote:
Je toont het gelijk van VS aan. Jij predikt altijd juist dat gelijkmaken met het maaiveld. Iedereen gelijke kansen. Als je dan succes hebt dan trekken we je weer terug.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk eens naar de vele villa's die er wel staan. Kijk ook eens naar de riante subsidies die die mensen krijgen op hun villa's. Als je nu flauw gaat zeggen dat dat geen subsidies zijn dan wil ik het wel enorme kortingen op de inkomstenbelasting die de niet-rijke mensen niet (in dezelfde mate) krijgen noemen maar het woord subsidie is wat gemakkelijker en iedereen die een klein beetje algemene ontwikkeling heeft begrijpt perfect wat hiermee wordt bedoeld. Jouw klacht dat je in Nederland niet rijk kan worden is ongegrond.
Iedereen rijk ook. Guess what, in de landen waarin meer wordt genivelleerd is de totale bevolking niet armer.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Iedereen arm is ook een manier om te nivelleren.
en toch is het voor mij bijna niet voor te stellen, jouw verbitterdheid. rijk wellicht niet maar ik neem aan dat je een mooie studie hebt gedaan/goede baan hebt met perspectieven. wat wil je nog meer? wat maken die paar centen nou uit in dat kader? ik zou willen dat ik jouw mogelijkheden had.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als jij daarin leest dat ik zeg dat 't onmogelijk is om in Nederland rijk te worden dan heb je een bril nodig, of lenzen, of je mag terug naar school voor begrijpend lezen.
Helemaal niet! Zo goed doet de USA het niet. Ja, ze hebben nog een zeer hoog gemiddeld inkomen maar op tal van andere parameters doet NW-Europa (met uitzondering van de UK) het veel beter. Zie mijn laatste reactie.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je toont het gelijk van VS aan.
Nee! Ik predik het gevan van optimale kansen aan iedereen om zich te ontwikkelen, dat is iets heel anders.quote:Jij predikt altijd juist dat gelijkmaken met het maaiveld.
Inderdaad, dat is wat ik predik.quote:Iedereen gelijke kansen.
Dat valt wel mee gezien de vele villa's, de villasubsidies en de lage belasting van vermogen als je voldoende vermogen hebt om het handig weg te sluizen.quote:Als je dan succes hebt dan trekken we je weer terug.
Ik heb genoeg geld, een mooie auto, een goede baan, een goede studie, maar ik ben het zat dat daar op neergekeken wordt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:48 schreef dawg het volgende:
[..]
en toch is het voor mij bijna niet voor te stellen, jouw verbitterdheid. rijk wellicht niet maar ik neem aan dat je een mooie studie hebt gedaan/goede baan hebt met perspectieven. wat wil je nog meer? wat maken die paar centen nou uit in dat kader? ik zou willen dat ik jouw mogelijkheden had.
Ja, daarom haalde ik negens voor begrijpend lezen op het VWO.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als jij daarin leest dat ik zeg dat 't onmogelijk is om in Nederland rijk te worden dan heb je een bril nodig, of lenzen, of je mag terug naar school voor begrijpend lezen.
Bottomline: je hebt in Nederland een reële kans om rijk te worden dus daar hoeft niemand over te zeuren.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:13 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Men ziet andere dingen als men op een andere plaats staat.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:48 schreef dawg het volgende:
[..]
en toch is het voor mij bijna niet voor te stellen, jouw verbitterdheid. rijk wellicht niet maar ik neem aan dat je een mooie studie hebt gedaan/goede baan hebt met perspectieven. wat wil je nog meer? wat maken die paar centen nou uit in dat kader? ik zou willen dat ik jouw mogelijkheden had.
1) Geef eens een voorbeeld?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb genoeg geld, een mooie auto, een goede baan, een goede studie, maar ik ben het zat dat daar op neergekeken wordt.
Leaseauto?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb genoeg geld, een mooie auto, een goede baan, een goede studie, maar ik ben het zat dat daar op neergekeken wordt.
Ik ben niet zo'n lezer, ik heb mij dus ook nooit zo aangetrokken gevoeld tot dikke historische of politieke boeken. Daarom trek ik deze even wat breder, zodat boeken met economische theorieën er ook onder vallen.quote:1. Ik heb veel gelezen op het gebied van geschiedenis en politieke theorieën (evt. in het kader van mijn studie) en hierdoor heb ik via een reeks aha-erlebnissen inzicht gekregen in hoe politiek behoort te worden gevoerd.
Absoluut niet van toepassing. Natuurlijk heb ik eigen belangen, maar daar denk ik eigenlijk nooit over na als ik mijn economische inzichten op politieke vraagstukken los laat.quote:2. Ik laat me leiden door mijn eigen belangen, en omdat die samenvallen met de belangen van andere burgers, bezit ik in feite een feilloos kompas over wat de juiste politieke weg is.
Ik vind mij zelf een echte liberaal (al zouden sommigen denk ik eerder aan minarchisme denken) altijd eigen verantwoordelijkheid nemen want er zijn er maar weinig die het net zo goed met jou op hebben als jezelf. Wie eigen verantwoordelijkheid neemt kan dus betere resultaten boeken omdat je dan zo min mogelijk afhankelijk bent van anderen. Ik kan mij niet herinneren dat daar ooit echt anders over heb gedacht.quote:3. Ik laat me leiden door een aantal idealen en principes, die overeenkomen met mijn rechtvaardigheidsgevoel. Deze idealen en principes, die bijna aangeboren zijn althans ik weet niet waaruit ze opborrelen, leiden mijn visie op de politiek.
Ik heb er geen enkele moeite mee om tegen autoriteiten in te gaan. Dan kun je leuk professor zijn, als ik geen goede argumenten hoor hou ik vast aan mijn eigen argumenten. Dat slaat ook eigenlijk terug op punt 1, ik gebruik inzichten uit boeken om mijn eigen standpunt beter te kunnen verdedigen, niet om mijn eigen standpunten zo zeer te ontwikkelen.quote:8. Als ik echt eerlijk ben? Ik spreek autoriteiten na waarbij ik een goede associatie heb. Deze autoriteiten en de principes waarvoor ze staan of waarmee ze geassocieerd worden, geven mij persoonlijk een goed gevoel.
de media geven vaak een ander beeld dan je krijgt van mensen op straat.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat vind ik een uitstekende vraag.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
2) Je hoef qua materiële zaken dus niet te klagen. Wat doet de mening van een ander ertoe voor jouw eigenwaarde?
Nee geen leaseauto.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leaseauto?
Waaruit blijkt volgens jou dat daar op neer wordt gekeken?
true that.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Men ziet andere dingen als men op een andere plaats staat.
verbeter de wereld --->> begin bij jezelf.....quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je lijkt wel een klein kind man, stel je eens niet zo zwak op. Lekker boeiend wat men op een forum of verjaardag zegt. Voor een volwassen vent zou dat niet uit moeten maken, pubers of kinderen is wat anders.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:56 schreef Voorschrift het volgende:
Nee geen leaseauto.
En dat blijkt uit de media, en dit forum, en mensen die je spreekt op verjaardagen/straat etc.
Het kan het leven natuurlijk wel minder plezierig maken, het is vervelend als je iedere dag een soort jaloezie opmerkt. Jaloezie zoals in onderstaand artikel vind ik echt ronduit treurig, werkelijk triest tot op het bot zelfs:quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:12 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je lijkt wel een klein kind man, stel je eens niet zo zwak op. Lekker boeiend wat men op een forum of verjaardag zegt. Voor een volwassen vent zou dat niet uit moeten maken, pubers of kinderen is wat anders.
Het is inderdaad wat zeg, ze kijken op je leaseauto neer als ze het erover hebben op een forum of verjaardag. Je moet wel van minder dan glas zijn als je je dat serieus aantrekt. Of gewoon echt niet weten (misschien door gebrek aan echte levenservaring?) wat belangrijk is in het leven. Als je ouders omkomen bij een vliegtuigongeluk leer je dat soort futiliteiten als leaseauto relativeren. Of tot echte armoede vervallen, maar dat zal in NL (gelukkig) niet zo snel gebeuren.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:15 schreef Kowloon het volgende:
Het kan het leven natuurlijk wel minder plezierig maken, het is vervelend als je iedere dag een soort jaloezie opmerkt. Jaloezie zoals in onderstaand artikel vind ik echt ronduit treurig, werkelijk triest tot op het bot zelfs:
http://www.nu.nl/geldzake(...)nemers-belasten.html
Waarom zou dat jalouzie zijn ?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het kan het leven natuurlijk wel minder plezierig maken, het is vervelend als je iedere dag een soort jaloezie opmerkt. Jaloezie zoals in onderstaand artikel vind ik echt ronduit treurig, werkelijk triest tot op het bot zelfs:
Wat is dit nou weer voor onzin?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:18 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het is inderdaad wat zeg, ze kijken op je leaseauto neer als ze het erover hebben op een forum of verjaardag. Je moet wel van minder dan glas zijn als je je dat serieus aantrekt. Of gewoon echt niet weten (misschien door gebrek aan echte levenservaring?) wat belangrijk is in het leven. Als je ouders omkomen bij een vliegtuigongeluk leer je dat soort futiliteiten als leaseauto relativeren. Of tot echte armoede vervallen, maar dat zal in NL (gelukkig) niet zo snel gebeuren.
Onzin. Maar nogmaals, waarom is de mening van een ander belangrijk voor jouw eigenwaarde?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:23 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin?
Het is geen loon in natura, dit is gewoon prijsdifferentiatie. Mensen in de bancaire sector hebben over het algemeen een erg betrouwbaar inkomen, dus daar kan een lagere rente op een hypothecaire leningen tegenover staan. Net zoals medisch personeel vaak een goedkopere ziektekostenverzekering kan krijgen omdat zij over het algemeen minder medische kosten maken, om maar eens wat te noemen. In beide producten zit een risicocomponent ingebouwd, groepen met een lager risico kunnen dus een lagere prijs krijgen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:19 schreef Bluesdude het volgende:
Waarom zou dat jalouzie zijn ?
Natuurlijk is het een vorm van loon cq bonus in natura, een slimmigheidje om de belastingen te ontduiken.
Er zijn meer losers dan winners dus vandaar. Het is geen neerkijken maar misgunnen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De mening kan me weinig interesseren, echter de mening van veel personen maakt vaak politiek beleid, hetgeen nu leid tot het willen afpakken van m'n hypotheekvoordeel, het willen verlagen van m'n salaris, en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Onzin. Maar nogmaals, waarom is de mening van een ander belangrijk voor jouw eigenwaarde?
Dus eigenlijk is het puur egocentrisme? Dat kan natuurlijk ook. Wel een onmogelijke ideologie dat wel.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De mening kan me weinig interesseren, echter de mening van veel personen maakt vaak politiek beleid, hetgeen nu leid tot het willen afpakken van m'n hypotheekvoordeel, het willen verlagen van m'n salaris, en ga zo maar door.
De mening an sich interesseert me niet, de gevolgen ervan des te meer.
Puur altruisme vindt je nergens, ik ben gewoon reëel.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het puur egocentrisme? Dat kan natuurlijk ook. Wel een onmogelijke ideologie dat wel.
Het hoeft ook niet meteen het andere uiteinde te zijn. Misschien is de middenweg ook hier weer gulden?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Puur altruisme vindt je nergens, ik ben gewoon reëel.
Veel zaken zijn universeel die mensen nodig hebben en die zijn wetenschappelijk te bepalen (Hoeveel voeding, hoeveel water, onderdak, gezondheidszorg, onderwijs, etc.). Exacte details (bijvoorbeeld de een wil meer aardbeien eten) zijn niet van te voren te bepalen, maar net als nu zal het consumptie gedrag (meer aardbeien consumptie bijvoorbeeld) geregistreerd worden en wordt de productie daaraan aangepast. Net als recreatie, er zijn natuurlijk parken nodig, muziekinstrumenten, computerspelletjes en een enorme hoop andere zaken. Weer zal worden vastgelegd wat mensen nodig hebben en de productie wordt daaraan aangepast. Natuurlijk weer zo efficiënt mogelijk. Geen piano voor iedereen als je hem toch maar een paar uur per week gebruikt.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 15:01 schreef j3m03d3r het volgende:
[..]
Wie bepaalt wat iedereen nodig heeft? Verschillende mensen hebben verschillende behoeften.
Inderdaad, nu wordt men geleerd te moeten werken voor geld. Zonder werk geen (of in Nederland weinig) brood op de tafel en dus moet je werken. In een RBE speelt geld geen rol, omdat je alles al hebt, dus is geld geen motivator meer. Er komen dan andere manieren van motivatie met voorbeelden zoals ik ze al in mijn vorige post heb gepost.quote:1. Waarom zou je gaan werken als je alles gewoon krijgt? Er zijn vast wel mensen die het niet voor het geld doen, maar de meerderheid werkt gewoon voor het geld.
Het is verrassend hoeveel er te automatiseren is. Kijk dit filmpje bijvoorbeeld is hoe de landbouwsector geautomatiseerd kan worden: of een schoonmaak robot? Natuurlijk is niet al het saaie, eentonige werk te automatiseren zijn en zal het soms niet efficiënt zijn om dit te doen. Ik denk dat er genoeg mensen vrijwillig een paar uur per week eentonig, saai werk willen doen om een maatschappij in stand te houden die hen in alles voorziet wat men nodig heeft.quote:2. De saaie en eentonige banen zijn echt niet allemaal te automatiseren hoor. Wil je robots de plantsoenen laten onderhouden? Of schoonmaaktsters?
Tuurlijk, nu handelt men uit eigenbelang. Ga over op een systeem zonder landen, zonder grenzen, zonder markteconomie en met universele welvaart waarin iedereen van alles wordt voorzien.Wat voor voordeel heeft eigenbelang dan? Je wordt er niet rijker van, je werkt jezelf alleen maar tegen. Als je het opensource maakt kunnen anderen er ook iets mee en het verbeteren en als het in de wereld wordt toegepast help je jezelf er ook mee.quote:3. Dit is allemaal wel een mooie gedachte enzo, maar mensen handelen erg uit eigenbelang. Ze zullen het onderzoek dat zij hebben gedaan niet zomaar openbaar willen maken, zij hebben er immers tijd en energie in gestoken. Dit is ook het hele punt van patenten. Dat anderen niet jouw vondsten en onderzoek kunnen gebruiken.
Het doel van de Zeitgeist Beweging is mensen over de gehele wereld overtuigen van een RBE visie. Zodra genoeg mensen zo'n visie ondersteunen, kan er naar een RBE toegewerkt worden. In een RBE is er geen politiek meer, iedereen die genoeg kennis heeft om ergens aan bij te dragen of om iets te controleren, kan dit doen. Een RBE is inderdaad een radicale koerswisseling waarvoor veel mensen bang voor kunnen zijn. Onrealisme is iets dat we proberen te voorkomen door inhoudelijke wetenschappelijke argumenten aan te voeren waarom een RBE wel mogelijk is en zeker niet onrealistisch.quote:1. Om dit voor elkaar te krijgen heb je eerst een sterke dictatuur nodig, dit idee is zo extreem dat mensen er niet voor zullen stemmen, omdat dat ze begrijpen dat het nogal onrealistisch is.
De mens heeft altijd al bezit gehad, dat klopt, maar dit betekent niet dat dit menselijke natuur is. Waarom heb je een auto? Om te kunnen reizen, dat is de waarde van de auto voor jouw en jij bezit eigenlijk de mogelijkheid om te reizen. Die mogelijkheid bezit je in een RBE ook. In onze huidige maatschappij bezit men helaas ook zaken puur om mee te pronken en je superioriteit te laten zien aan mensen die dit niet hebben. Hiervan is in een RBE geen sprake, omdat iedereen gelijke toegang heeft tot producten en diensten.quote:2. Mensen hebben altijd al bezit gehad, dit is onderdeel van de menselijke natuur. Dit valt niet te veranderen.
Men geeft niks op. We gaan zelf ook vooruit in een RBE, iedereen heeft er voordeel bij.quote:3. Mensen zijn echt niet zo altruïstisch dat ze alles willen opgeven voor iemand aan de andere kant van de wereld in Azië. Het zal ze hun reet roesten hoe iemand zich daar voelt.
Zoals ik hierboven al beschreef is het het doel van de Zeitgeist Movement om zoveel mogelijk mensen te informeren en te overtuigen. Dit is zeker geen makkelijke opgave, maar zodra het eenmaal op gang komt, zal de informatieoverdracht steeds sneller gaan. Een andere reden waarom een RBE in de toekomst ingevoerd zal worden, is dat het op Aarde steeds slechter gaat. Grondstoffen raken op, wapens worden sterker, armoede wordt groter, werkeloosheid wordt groter, de economie wordt steeds slechter, etc. Deze problemen zetten druk op de mensheid om een ander systeem te zoeken en hierop over te gaan. Ik hoop echter niet dat het zover komt dat we zo dicht bij de afgrond zitten, voordat mensen zich gaan realiseren dat het anders moet. Maar mocht het de Zeitgeist Movement en andere groeperingen niet lukken om genoeg mensen te overtuigen, dan ben ik overtuigd dat het overstappen op een RBE zal gebeuren wanneer we bij de afgrond staan.quote:4. Om een RBE in te stellen zal de hele wereld dit tegelijkertijd moeten doen. Ik zie dit niet zo snel gebeuren.
Je zal meer specifiek moeten zijn. Ik lees ook wat er op dit forum wordt geplaatst (vooral politiek en SES) en in de kranten wordt geschreven, ik hoor ook wat er op de televisie wordt gezegd en ik spreek ook veel mensen IRL. Ik merk er absoluut niets van. Jaloezie? Misschien. Afgunst? Hangt ervan af of dat je op een eerlijke manier aan het geld komt. De mensen willen slechts dat de rijken bijdragen aan de crisis en zeker niet minder dan de rest van de samenleving, minstens procentueel gezien hetzelfde.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:56 schreef Voorschrift het volgende:
En dat blijkt uit de media, en dit forum, en mensen die je spreekt op verjaardagen/straat etc.
Daar mag zeker eens naar worden gekeken (ontduiking), of dat het middel juist is weet ik niet.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er zijn veel meer mensen met een betrouwbaar loon, die krijgen niet die lagere rente dus deze logica klopt niet helemaal (niet consequent toegepast).quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is geen loon in natura, dit is gewoon prijsdifferentiatie. Mensen in de bancaire sector hebben over het algemeen een erg betrouwbaar inkomen, dus daar kan een lagere rente op een hypothecaire leningen tegenover staan.
Niet minder dan andere mensen die even hoog of hoger zijn opgeleid. Trust me, ik ken genoeg geneeskundestudenten, artsen en verpleegkundigen. Van mij mag de overheid rustig prijsdifferentiatie tussen verschillende klanten die hetzelfde product in dezelfde hoeveelheid kopen verbieden. Je kan werknemers ook op de normale manier wat extra loon geven.quote:Net zoals medisch personeel vaak een goedkopere ziektekostenverzekering kan krijgen omdat zij over het algemeen minder medische kosten maken
Over de motieven kunnen we enkel speculeren. Dat heeft weinig zin, nietwaar?quote:Deze twee Kamerleden proberen te scoren over de rug van hele normale werknemers in het bankwezen.
Ik vind niet dat rechtse (of conservatieve als jij aan dat woord de voorkeur geeft), rijke burgers veel te klagen hebben gezien het beleid van de afgelopen decennia. Kijk eens wat de armen inleveren: een hogere loonheffing, een hoger BTW-tarief en een aanzienlijke huurstijging en dit in een tijd van inflatie. Mag daar het afbouwen (ja, niet eens het afbreken!) van de HRA tegenover staan? Ik draai de vraag liever om? Moet die huurverhoging tegenover de afbouw van de HRA staan?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De mening kan me weinig interesseren, echter de mening van veel personen maakt vaak politiek beleid, hetgeen nu leid tot het willen afpakken van m'n hypotheekvoordeel, het willen verlagen van m'n salaris, en ga zo maar door.
Niemand houdt jou tegen om politiek actief te woren. Reken er maar op dat ik het doe aangezien het hard nodig is dat ook de belangen van de minder fortuinlijken worden verdedigd.quote:De mening an sich interesseert me niet, de gevolgen ervan des te meer.
quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het puur egocentrisme? Dat kan natuurlijk ook. Wel een onmogelijke ideologie dat wel.
Bram ik denk dat het dweilen met de kraan open is.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Niemand houdt jou tegen om politiek actief te woren. Reken er maar op dat ik het doe aangezien het hard nodig is dat ook de belangen van de minder fortuinlijken worden verdedigd.
[..]![]()
Er zijn nu 7 miljard mensen op deze planeet, in deze eeuw stijgt dit aantal to 10 miljard. Denk je dat er voor iedereen genoeg aardbeien of computerspelletjes geproduceerd zullen worden? Stel dat iedereen graag een villa in Zuid-Frankrijk wil. Dan hebben ze ditnodigom hun behoeften te bevredigen. Kan dit gerealiseerd worden? Natuurlijk niet. In het kapitalisme kunnen alleen mensen met veel geld een villa kopen, zo wordt de vraag niet te hoog.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:06 schreef JaJammerJan het volgende:
Veel zaken zijn universeel die mensen nodig hebben en die zijn wetenschappelijk te bepalen (Hoeveel voeding, hoeveel water, onderdak, gezondheidszorg, onderwijs, etc.). Exacte details (bijvoorbeeld de een wil meer aardbeien eten) zijn niet van te voren te bepalen, maar net als nu zal het consumptie gedrag (meer aardbeien consumptie bijvoorbeeld) geregistreerd worden en wordt de productie daaraan aangepast. Net als recreatie, er zijn natuurlijk parken nodig, muziekinstrumenten, computerspelletjes en een enorme hoop andere zaken. Weer zal worden vastgelegd wat mensen nodig hebben en de productie wordt daaraan aangepast. Natuurlijk weer zo efficiënt mogelijk. Geen piano voor iedereen als je hem toch maar een paar uur per week gebruikt.
Mensen die geen werk hebben produceren geen producten of diensten die anderen waarderen. Bij mensen met werk is het salaris een indicator van de waarde die aan het geleverde werk gegeven wordt, dit is indirect altijd de consument. Verdienen mensen die niks produceren het om in leven gehouden te worden ten koste van anderen? Ook is het onmogelijk om voorzien te worden in alles wat je nodig hetb/wilt, er is simpelweg niet genoeg voor iedereen.quote:Inderdaad, nu wordt men geleerd te moeten werken voor geld. Zonder werk geen (of in Nederland weinig) brood op de tafel en dus moet je werken. In een RBE speelt geld geen rol, omdat je alles al hebt, dus is geld geen motivator meer. Er komen dan andere manieren van motivatie met voorbeelden zoals ik ze al in mijn vorige post heb gepost.
Om deze maatschappij in stand te houden die voor iedereen in alles voorziet zal een paar uurtjes werk per week niet volstaan. Hoeveel grondstoffen kosten deze machines wel niet die voor 7 miljard mensen in alles moeten voorzien?quote:Het is verrassend hoeveel er te automatiseren is. Kijk dit filmpje bijvoorbeeld is hoe de landbouwsector geautomatiseerd kan worden: of een schoonmaak robot? Natuurlijk is niet al het saaie, eentonige werk te automatiseren zijn en zal het soms niet efficiënt zijn om dit te doen. Ik denk dat er genoeg mensen vrijwillig een paar uur per week eentonig, saai werk willen doen om een maatschappij in stand te houden die hen in alles voorziet wat men nodig heeft.
Deze universele welvaart in niet realistisch, er is niet genoeg voor iedereen.quote:Tuurlijk, nu handelt men uit eigenbelang. Ga over op een systeem zonder landen, zonder grenzen, zonder markteconomie en met universele welvaart waarin iedereen van alles wordt voorzien.Wat voor voordeel heeft eigenbelang dan? Je wordt er niet rijker van, je werkt jezelf alleen maar tegen. Als je het opensource maakt kunnen anderen er ook iets mee en het verbeteren en als het in de wereld wordt toegepast help je jezelf er ook mee.
Voor zo'n grote verandering heb je een sterke politiek of sterke leiders nodig. Wie zegt dat deze zullen verdwijnen als de RBE is ingevoerd. Er zullen altijd groepen gaan samenspannen om de rest te overheersen.quote:Het doel van de Zeitgeist Beweging is mensen over de gehele wereld overtuigen van een RBE visie. Zodra genoeg mensen zo'n visie ondersteunen, kan er naar een RBE toegewerkt worden. In een RBE is er geen politiek meer, iedereen die genoeg kennis heeft om ergens aan bij te dragen of om iets te controleren, kan dit doen. Een RBE is inderdaad een radicale koerswisseling waarvoor veel mensen bang voor kunnen zijn. Onrealisme is iets dat we proberen te voorkomen door inhoudelijke wetenschappelijke argumenten aan te voeren waarom een RBE wel mogelijk is en zeker niet onrealistisch.
Hoe wil je dit regelen zonder sterk bestuur en een gigantische ambtenarij?quote:De mens heeft altijd al bezit gehad, dat klopt, maar dit betekent niet dat dit menselijke natuur is. Waarom heb je een auto? Om te kunnen reizen, dat is de waarde van de auto voor jouw en jij bezit eigenlijk de mogelijkheid om te reizen. Die mogelijkheid bezit je in een RBE ook. In onze huidige maatschappij bezit men helaas ook zaken puur om mee te pronken en je superioriteit te laten zien aan mensen die dit niet hebben. Hiervan is in een RBE geen sprake, omdat iedereen gelijke toegang heeft tot producten en diensten.
Men geeft de vrijheid om zijn leven vrij in te richten op. De welvaart holt achteruit, omdat we onze rijkdom onder alle armen moeten verdelen.quote:Men geeft niks op. We gaan zelf ook vooruit in een RBE, iedereen heeft er voordeel bij.
Dat zullen we zien.quote:Zoals ik hierboven al beschreef is het het doel van de Zeitgeist Movement om zoveel mogelijk mensen te informeren en te overtuigen. Dit is zeker geen makkelijke opgave, maar zodra het eenmaal op gang komt, zal de informatieoverdracht steeds sneller gaan. Een andere reden waarom een RBE in de toekomst ingevoerd zal worden, is dat het op Aarde steeds slechter gaat. Grondstoffen raken op, wapens worden sterker, armoede wordt groter, werkeloosheid wordt groter, de economie wordt steeds slechter, etc. Deze problemen zetten druk op de mensheid om een ander systeem te zoeken en hierop over te gaan. Ik hoop echter niet dat het zover komt dat we zo dicht bij de afgrond zitten, voordat mensen zich gaan realiseren dat het anders moet. Maar mocht het de Zeitgeist Movement en andere groeperingen niet lukken om genoeg mensen te overtuigen, dan ben ik overtuigd dat het overstappen op een RBE zal gebeuren wanneer we bij de afgrond staan.
Hmm, de financiele sector is in Nederland momenteel de sector waarin in absolute aantallen de meeste ontslagen plaatsvinden dus dat vind ik nogal een merkwaardige verdediging. Als het al een argument zou zijn, dan zouden de banken al die kortingen ook moeten geven aan personen met andere 'betrouwbare beroepen' i.p.v. enkel aan het eigen personeel.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mensen in de bancaire sector hebben over het algemeen een erg betrouwbaar inkomen, dus daar kan een lagere rente op een hypothecaire leningen tegenover staan.
Dus:quote:Op woensdag 20 februari 2013 16:51 schreef AldoTheApache het volgende:
sowieso is bashen op de naïviteit van links altijd mooi
quote:9. Politiek is niets anders dan stoer doen en geilheid. Dmv van het uiten van mijn politieke opvattingen meet ik me een ongenaakbaar imago aan. Zo kan ik er mijn sex-appeal mee opkrikken en aan mijn teeltkeuze werken. Nofi, uiteraard.
Ik ken je verder niet dus weet niet of je een uitzondering bent. Viel me alleen op, omdat je intu|itief verwacht dat iemand van wat als een minderheidsgroepering wordt aangemerkt/gezien meestal linksgepriënteerd is...quote:Op maandag 18 februari 2013 23:55 schreef Tarkovski het volgende:
[..]
Uitleggen waarom ze rechts zijn, of waarom ik de uitzondering daarop ben?
Maar zou dat dan dus betekenen dat sommige minderheden dan rechtsgeoriënteerd stemmen, ten einde geaccepteerd te worden door de goegemeente?quote:Ik merk zelf dat er vandaag de dag nog steeds veel misvattingen zijn over homoseksualiteit en dat probeer ik ook altijd in mijn achterhoofd te houden in mijn houding ten aanzien van andere groepen (allochtonen, illegalen, vrouwen maar ook bijvoorbeeld heel concreet 'bijstandstrekkers'). Als het over zulk soort kwesties gaat ben ik daarom wat feller en principiëler in mijn gedachtegoed, omdat ze zo persoonlijk zijn en vaak ook bepalend voor iemands identiteit.
Dat wil niet zeggen dat ik het blindelings opneem voor minderheden. Conservatief religieus gedachtegoed strookt totaal niet met mijn visie op mens en maatschappij, maar ik probeer mij altijd afzijdig te houden van een "wij-zij-debat". Maatschappelijke, door politiek ingegeven, polarisatie heeft emancipatoire bezien volgens mij alleen maar een contraproductieve werking
Ik heb momenteel eigenlijk ook geen erg uitgesproken politieke voorkeur. In die zin vind ik het ontbreken van een uitgesproken oorsprong ook niet zo vreemd.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dat is dan toch in feite eigenaardig?
Ja, maar dat is in feite minder eigenaardig dan niet weten uit welke bron je opvattingen voort komen, toch?quote:Op woensdag 20 februari 2013 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik heb momenteel eigenlijk ook geen erg uitgesproken politieke voorkeur. In die zin vind ik het ontbreken van een uitgesproken oorsprong ook niet zo vreemd.
Links is nog steeds oververtegenwoordigd in homokringen, dat merk ik ook in mijn eigen omgeving, maar homo-emancipatie is al zo vergevorderd dat het voor de meesten niet meer hét politieke issue is.quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:54 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ken je verder niet dus weet niet of je een uitzondering bent. Viel me alleen op, omdat je intu|itief verwacht dat iemand van wat als een minderheidsgroepering wordt aangemerkt/gezien meestal linksgepriënteerd is...
Zeker niet. Was meer een persoonlijk relaas waarom ik links stem en ik het niet op heb met politiek rechtse opportunisten als Verdonk/Wilders die een onnodige polarisatiepolitiek voeren.quote:Maar zou dat dan dus betekenen dat sommige minderheden dan rechtsgeoriënteerd stemmen, ten einde geaccepteerd te worden door de goegemeente?[
Je begrijpt duidelijk nog niet hoe een Resource Based Economy werkt, tenminste in theorie. Ik raad je ten zeerste aan om bijvoorbeeld de film van The Venus Project te kijken. Ik snap je scepsis, maar veel van je opvattingen zijn in mijn ogen onjuist. Ik ben er ook van overtuigd dat een RBE de volgende stap zal zijn in het creëren van een efficiëntere en, durf ik het te zeggen, meer sociale wereldsamenleving. Perfect is het natuurlijk niet, maar het huidige kapitalisme is al een tijdje op weg zichzelf te vernielen. Voldoende goede alternatieven.quote:Op woensdag 20 februari 2013 14:24 schreef j3m03d3r het volgende:
[..]
Er zijn nu 7 miljard mensen op deze planeet, in deze eeuw stijgt dit aantal to 10 miljard. Denk je dat er voor iedereen genoeg aardbeien of computerspelletjes geproduceerd zullen worden? Stel dat iedereen graag een villa in Zuid-Frankrijk wil. Dan hebben ze ditnodigom hun behoeften te bevredigen. Kan dit gerealiseerd worden? Natuurlijk niet. In het kapitalisme kunnen alleen mensen met veel geld een villa kopen, zo wordt de vraag niet te hoog.
[..]
Mensen die geen werk hebben produceren geen producten of diensten die anderen waarderen. Bij mensen met werk is het salaris een indicator van de waarde die aan het geleverde werk gegeven wordt, dit is indirect altijd de consument. Verdienen mensen die niks produceren het om in leven gehouden te worden ten koste van anderen? Ook is het onmogelijk om voorzien te worden in alles wat je nodig hetb/wilt, er is simpelweg niet genoeg voor iedereen.
[..]
Om deze maatschappij in stand te houden die voor iedereen in alles voorziet zal een paar uurtjes werk per week niet volstaan. Hoeveel grondstoffen kosten deze machines wel niet die voor 7 miljard mensen in alles moeten voorzien?
[..]
Deze universele welvaart in niet realistisch, er is niet genoeg voor iedereen.
[..]
Voor zo'n grote verandering heb je een sterke politiek of sterke leiders nodig. Wie zegt dat deze zullen verdwijnen als de RBE is ingevoerd. Er zullen altijd groepen gaan samenspannen om de rest te overheersen.
[..]
Hoe wil je dit regelen zonder sterk bestuur en een gigantische ambtenarij?
[..]
Men geeft de vrijheid om zijn leven vrij in te richten op. De welvaart holt achteruit, omdat we onze rijkdom onder alle armen moeten verdelen.
[..]
Dat zullen we zien.
In plaats van kritiek te geven op mijn argumenten ga je over op de ad hominem strategie.quote:Op woensdag 20 februari 2013 21:05 schreef Belabor het volgende:
[..]
Je begrijpt duidelijk nog niet hoe een Resource Based Economy werkt, tenminste in theorie. Ik raad je ten zeerste aan om bijvoorbeeld de film van The Venus Project te kijken. Ik snap je scepsis, maar veel van je opvattingen zijn in mijn ogen onjuist. Ik ben er ook van overtuigd dat een RBE de volgende stap zal zijn in het creëren van een efficiëntere en, durf ik het te zeggen, meer sociale wereldsamenleving. Perfect is het natuurlijk niet, maar het huidige kapitalisme is al een tijdje op weg zichzelf te vernielen. Voldoende goede alternatieven.
wat malletjes...quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:24 schreef IPA35 het volgende:
Ik lees gewoon dit soort topics en ik herriner me maar weer al te goed waarom ik anti-links ben.
NWS / Sluiting Arabisch homobar Amsterdam
NWS / Prostitutieverbod naar Zweeds model iets dichterbij in Nederland
Oh ja want alle kroegen moeten vroeg dicht en de overheid moet zich bemoeien met wat mensen in hun slaapkamer doen.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat malletjes...
![]()
als ik dat soort topics lees, weet ik weer waarom ik anti-rechts ben.
Dat is toch klassiek rechts?quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Oh ja want alle kroegen moeten vroeg dicht en de overheid moet zich bemoeien met wat mensen in hun slaapkamer doen.
Mooi voorbeeld...quote:Links = fascisme.
En ja ook de VVD is zo.
Zo jammer dan weer dat je dure woorden gevolgd worden door het zieligste emoticon van dit forum. Mooie anticlimax!quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:32 schreef j3m03d3r het volgende:
[..]
In plaats van kritiek te geven op mijn argumenten ga je over op de ad hominem strategie.
Mensen hun vrijheid ontnemen?quote:
ontwaakt gij slapende der aardequote:Op woensdag 20 februari 2013 23:05 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Mensen hun vrijheid ontnemen?
Links.
Maar ach ja, rechts is tegenwoordig net zo erg.
onwetendconservatief....of nietwillenwetenconservatiefquote:Nu ben ik enkel nog paleoconservatief.
Verklaar u nader, maakbaarheidsidealist.quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
onwetendconservatief....of nietwillenwetenconservatief
hoezo idealist?quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:20 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Verklaar u nader, maakbaarheidsidealist.
welke rechtse zegt dat ? die is in ontkenning, eg welquote:Op woensdag 20 februari 2013 23:25 schreef IPA35 het volgende:
En de rechtsen zeggen dat er nooit een rechtse regering is geweest.
Ach ja. De pot verwijt de ketel.
Daarom: Decentralisatie en deregulering
dappere conclusie.quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:34 schreef IPA35 het volgende:
Je ziet dat vooral PvdA veel geregeerd heeft samen met CDA.
daar klopt niet zo gek veel van. Het is vooral het CDA dat bijna altijd heeft geregeerd (op paars en nu na). VVD doet verder niet of nauwelijks onder voor de PvdA in regeringsjaren. Niet gek ook aangezien zowel CDA als VVD alleen met de PvdA gaan als ze echt niet anders kunnen.quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:45 schreef IPA35 het volgende:
De enige beetje rechtse partij was de VVD en die heeft niet zo heel vaak geregeerd vergeleken met de andere grote partijen.
CDA is voor Nederlandse begrippen rechts. Dus een CDA-PvdA regering is niet links te noemen.quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:34 schreef IPA35 het volgende:
Je ziet dat vooral PvdA veel geregeerd heeft samen met CDA.
Dat is voor Nederlands begrippen links.
De Tweede Kamer heeft altijd een rechtse meerderheid gehad. Nog steeds.quote:Op woensdag 20 februari 2013 23:45 schreef IPA35 het volgende:
De enige beetje rechtse partij was de VVD en die heeft niet zo heel vaak geregeerd vergeleken met de andere grote partijen.
Ontkracht ze hier dan, in plaats van die zeitgeistpropaganda na te praten.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:47 schreef Belabor het volgende:
[..]
Zo jammer dan weer dat je dure woorden gevolgd worden door het zieligste emoticon van dit forum. Mooie anticlimax!
Je inlezen in de stof doet wonderen. Ik ben de theorie ook pas gaan waarderen nadat ik er een beter begrip van kreeg. Je zou in ieder geval snel zien dat jouw argumenten al veel vaker genoemd en ontkracht zijn.
Wat heeft die Halbeheffing met fatsoen te maken?quote:Op maandag 25 februari 2013 12:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik denk dat alle partijen ergens wel gelijk hebben en met andere zaken weer de plank volledig misslaan. CDA is een mooi gemiddelde van houdingen en inzichten, het standpunt dat een samenleving op fatsoen moet draaien onderschrijf ik ook. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar proberen kan geen kwaad.
Tsjaoh, an sich is de Halbeheffing niet eens een bijzonder gek idee, al is de hoogte van het bedrag wel overdreven. Maar je kunt het niet altijd eens zijn met alles wat je partij voorstelt en dat probeer ik ook niet.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat heeft die Halbeheffing met fatsoen te maken?
Het kwam uit de koker van het CDA. De VVD treft net zoveel blaam aangezien de VVD hiermee niet akkoord had kunnen gaan maar het was het CDA die hiermee op de proppen kwam. Het CDA is volgens mij duidelijk een rechtse partij, geen middenpartij.
Nee, gewoon rechts.quote:Maar het CDA is zeker niet rechts, midden-rechts a la maar niet rechts.
Het CDA en haar voorgangers worden al 200 jaar bij rechts ingedeeld. Dat doen ze zelf ook.quote:
Links en rechts zijn onduidelijke begrippen, die niet meer gebruikt zouden moeten worden. CDA is conservatief en VVD is liberaal.quote:Op maandag 25 februari 2013 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het CDA en haar voorgangers worden al 200 jaar bij rechts ingedeeld. Dat doen ze zelf ook.
Je ziet bij sommige radikaalrechtsen en/of conservatieve geharde liberalen de neiging om hun soort rechts als het enige ware rechts te beschouwen en ze deporteren het CDA gemakshalve naar links.
Weer anderen uit die hoek willen graag het rechtse spectrum opschonen en het nazisme dumpen bij links. Zo is de mythe dat hun rechts geloof de ware verlichting is, gemakkelijker te verdedigen, denkt men. Minder gewetensconflicten bij leentjebuur van extreemrechts, datwel.
Dat zijn net zo onduidelijke begrippen.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:20 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Links en rechts zijn onduidelijke begrippen, die niet meer gebruikt zouden moeten worden. CDA is conservatief en VVD is liberaal.
Conservatief en liberaal sluiten elkaar niet uit.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zijn net zo onduidelijke begrippen.
Er is veel conservatiefs bij de VVD te zien en veel liberaals bij het CDA.
Veel liberaals bij het CDA?quote:Op maandag 25 februari 2013 20:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zijn net zo onduidelijke begrippen.
Er is veel conservatiefs bij de VVD te zien en veel liberaals bij het CDA.
Maar idd deze 4 begrippen zijn uitgesleten.
Men hangt er teveel eigenschappen aan. Die niet kunnen of ooit wel waar waren, maar nu is het allemaal zo diffuus en verwaterd.
Dat krijg je wanneer je je zelf verzonnen definities hanteert. Dat is niet zo heel erg praktisch natuurlijkquote:Op maandag 25 februari 2013 21:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Veel liberaals bij het CDA?![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zie vrijwel niets liberaals bij een van de partijen in de TK.
Tja, volgens de definities die we over het algemeen hanteren kan je bij bijna alle Nederlandse partijen heel goed liberale elementen onderscheiden. Geen partij zal meegaan in jouw fundamentalisme maar dat heeft met liberalisme natuurlijk ook niets van doen.quote:
Woorden hebben een bepaalde betekenis, zo ook 'liberalisme'. Dat veel mensen die betekenis niet meer kennen en zich in de luren laten leggen doet daar niets aan af. Nu weer on topic graag, je probeert weer een topic te verzieken.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, volgens de definities die we over het algemeen hanteren kan je bij bijna alle Nederlandse partijen heel goed liberale elementen onderscheiden. Geen partij zal meegaan in jouw fundamentalisme maar dat heeft met liberalisme natuurlijk ook niets van doen.
Wat is die exacte (jouw eigen speciale) betekenis dan wel wanneer de algemeen erkende definities blijkbaar niet voldoen?quote:Op maandag 25 februari 2013 22:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Woorden hebben een bepaalde betekenis, zo ook 'liberalisme'. Dat veel mensen die betekenis niet meer kennen en zich in de luren laten leggen doet daar niets aan af. Nu weer on topic graag, je probeert weer een topic te verzieken.
Als je niet weet wat het woord liberalisme betekent, wat bezielt je dan om zo fel de discussie aan te gaan?quote:Op maandag 25 februari 2013 22:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat is die exacte (jouw eigen speciale) betekenis dan wel wanneer de algemeen erkende definities blijkbaar niet voldoen?
En dit is prima on topic, hoe kom je bij je denkbeelden en waar komt in jouw geval een flinke dosis fundamentalisme vandaan?
Ik weet prima wat het in het algemeen spraakgebruik betekent. Dat lijkt nogal af te wijken van jouw eigen speciale definitie. Daarom vraag ik door naar jouw eigen definitie.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je niet weet wat het woord liberalisme betekent, wat bezielt je dan om zo fel de discussie aan te gaan?
Lees je eens in!quote:Op maandag 25 februari 2013 22:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik weet prima wat het in het algemeen spraakgebruik betekent. Dat lijkt nogal af te wijken van jouw eigen speciale definitie. Daarom vraag ik door naar jouw eigen definitie.
Daarvan zijn in bijna iedere Nederlandse partij heel goed belangrijke elementen terug te vinden. Dank dus voor het ontkrachten van je eigen stellingquote:Op maandag 25 februari 2013 22:35 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Lees je eens in!
Dit lijkt me een goed beginpunt: http://en.wikipedia.org/wiki/Liberalism
Hooguit wat details, als er al wat over gezegd wordt zijn het meestal loze praatjes.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarvan zijn in bijna iedere Nederlandse partij heel goed belangrijke elementen terug te vinden. Dank dus voor het ontkrachten van je eigen stelling.
Noem eens wat van die loze praatjes. Dus iets lijkt een liberaal standpunt, maar het is het niet o.a. omdat ........ (vul in waarom)quote:Op maandag 25 februari 2013 22:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hooguit wat details, als er al wat over gezegd wordt zijn het meestal loze praatjes.
Zogenaamd bezuinigen terwijl het eigenlijk neerkomt op belastingverhoging, met name de VVD maakt zich daar schuldig aan (zie laatste verkiezingen).quote:Op maandag 25 februari 2013 22:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Noem eens wat van die loze praatjes. Dus iets lijkt een liberaal standpunt, maar het is het niet o.a. omdat ........ (vul in waarom)
Dan is zogenaamd bezuinigen een liberaal loos praatje.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zogenaamd bezuinigen terwijl het eigenlijk neerkomt op belastingverhoging, met name de VVD maakt zich daar schuldig aan (zie laatste verkiezingen).
Ik denk dat echte liberalen wel echt zouden bezuinigen, maar ik ben geen liberaal dus spreek mij er niet op aan.quote:Op maandag 25 februari 2013 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan is zogenaamd bezuinigen een liberaal loos praatje.
Nee, dat is het niet.quote:Overigens is de nieuwe begroting van dit kabinet echt wel een bezuiniging.
POL / Betekenis liberalismequote:Op maandag 25 februari 2013 22:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, volgens de definities die we over het algemeen hanteren kan je bij bijna alle Nederlandse partijen heel goed liberale elementen onderscheiden. Geen partij zal meegaan in jouw fundamentalisme maar dat heeft met liberalisme natuurlijk ook niets van doen.
topquote:Op maandag 25 februari 2013 22:58 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
POL / Betekenis liberalisme
andermans geld uitgeven voor heilloze doelenquote:Op donderdag 28 februari 2013 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is volgens jou het "sociale van D66" en hoe verschilt dat van het sociale van de VVD?
Ik doelde meer op het sociaal liberale van de D66 tegenover het conservatief liberale.quote:Op donderdag 28 februari 2013 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is volgens jou het "sociale van D66" en hoe verschilt dat van het sociale van de VVD?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |