Impliciet bedoelt dit topic een link te leggen tussen vrij vage bronnen en de Waarheid idd...quote:Op maandag 18 februari 2013 19:50 schreef beantherio het volgende:
Heel simpel: mijn politieke opvattingen zijn de waarheid
Sociaal en liberaal gaat niet samen. D66quote:Op maandag 18 februari 2013 10:54 schreef Hexagon het volgende:
Het sociaal liberale gedachtengoed heb ik zo rond mijn 20e aangenomen. Maar dat heb ik niet altijd aangehangen. Ik heb in die zin nogal een vreemde wending gemaakt.
In mijn tienerjaren was ik meer gewoon rechts. Een beetje a la Henk Kamp/Fred Teeven/Hans van Baalen. Ik likte in die tijd mijn vingers af bij knetterharde repressie door de overheid en vond dat tuig maar me bruut geweld moest worden aangepakt. Iets waarmee ik mijn PvdA-ouders in die tijd de grodijnen mee in kon jagen. Bovendien had ik een bloedhekel aan moralistisch hippiegezever en politiek correct taalgebruik.Toen ik 18 was kwam Fortuyn op. Al had ik daar geen vertrouwen in dus de eerste verkiezingsrondes waar ik aan mee mocht doen
Maargoed, inmiddels was ik gaan studeren, lid geworden van een studentenvereniging met een wat meer links liberale inslag en bovendien ging ik na mijn 1e jaar op kamers. En kreeg ook wat meer vrienden die buiten mijn oorspronkelijke wereldje vandaan kwamen. Heb ook een tijdje een relatie gehad met een alternatief meisje. Mede door dit soort ervaringen kwam ik erachter dat de wereld tocht niet zo simpel en rechtlijnig in elkaar zit als ik als puber dacht. Daarbij moet ik zeggen dat hetgene dat mij zo tegenstond aan de sociaal liberale politiek sinds 2002 ook wel aardig gecorrigeerd is.
Bovendien werden andere prioriteiten belangrijker. Onderwijs (waar de VVD kutplannen voor had) werd belangrijker. Maar ook zaken als milieubescherming en behoud van erfgoed en natuur werden steeds belangrijker in mijn politieke gedachte. Daarnaast in die tijd veel discussies gehad over liberalisme en de uitwerking daarvan. Kwam ook nog ets heel banaals bij kijken. Ik was in die tijd ook fervent bezoeker van dancefeesten. Iets dat D66 in die tijd omarmde en wat de VVD juist met repressie dwars zat.
Dat deed me in 2004 besluiten bij de Europese verkiezingen om uit te wijken naar D66. En dat is sindsdien gebleven. Ik ben me toen eens verder gaan verdiepen in het gedachtegoed van de partij en heb niet lang daarna besloten ook lid te worden.
Het geinige is dat wanneer ik zo'n rechtspopulist hoor praten ik vaak deja vu's krijg naar mijn tienerjaren
Is dat boek leesbaar dan ? Welk een groot noodlot was jouw deel.quote:Op maandag 18 februari 2013 12:11 schreef AldoTheApache het volgende:
na het lezen van Das Kapital van Marx heb ik besloten alles te haten wat links is
Is niet leesbaar idd, heb hem hier ook staan... gekregen van een vriend ca. 1986... niet eens een syllabel ervan opgenomen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat boek leesbaar dan ? Welk een groot noodlot was jouw deel.
Met zoveel pijn en moeite dat boek doorgeworsteld .... tjaa daar wordt je wel geschift van en ga je een zondebok zoeken voor jouw ondraaglijk lijden.
Daarom geloof ik wiseguys ook niet die zeggen dat boek te hebben gelezen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is niet leesbaar idd, heb hem hier ook staan... gekregen van een vriend ca. 1986... niet eens een syllabel ervan opgenomen.
Maar niet een scepticus; als alles hier voortkomt uit vage bronnen, waarom niet dezelfde houding als tegenover HRH?quote:Op maandag 18 februari 2013 21:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Daarom geloof ik wiseguys ook niet die zeggen dat boek te hebben gelezen.
btw..
beetje van 1
beetje van 2
ietwat van 3
en van 11. ontvoerd geweest door aliens.
Alsof dat ertoe doet.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ah, daar is de 4.
How old a kid, are you?
En VMBO'er?
Eigen belang kun je an sich definiëren, tastbaar maken, maar om uit te kunnen maken wat het beste is voor een samenleving als geheel?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Alsof dat ertoe doet.
Nee, ik support mijn huidige visie omdat ik op dit moment (en dat verandert, vaak zat) daadwerkelijk denk dat dat de beste samenleving oplevert. Waarom zou ik er anders die mening op na houden (puur eigenbelang daargelaten)?
Maar je hebt wel een ideaal mensbeeld?quote:Op maandag 18 februari 2013 21:53 schreef robin007bond het volgende:
Hmm, toen ik echt heel jong was (circa 11/12) was ik eigenlijk best links. Hierna zijn er dingen gebeurt waardoor ik wat rechtser ben geworden. Mijn ouders zou ik het beste kunnen omschrijven als sociaal-liberaal en zo hebben ze me ook een beetje opgevoed.
Op den duur kreeg ik economie op de middelbare school. Toen me dat een beetje begon te interesseren rijmde dat niet meer met de ideeën die ik over de samenleving had (ongelijkheid et cetera). Voor maatschappijleer moest ik een interview doen, dit was met een VVD gemeenteraadslid. Toen hebben we erg goede gesprekken gehad, waarna ik eigenlijk wel "bekeerd" was.
Uiteindelijk ook nog even libertariër geweest. Misschien om me ook een beetje af te zetten als puber tegen mijn ouders, maar ook omdat ik een erg idealistisch beeld van de mensheid had (mensen die elkaar vrijwillig zouden helpen et cetera). Ideologie stond toen erg centraal.
Tegenwoordig zou ik mezelf een pragmatisch liberaal willen noemen. Het liberalisme is nog steeds een mooie leidraad, maar daarbij moet je de realiteit niet onder ogen verliezen. Er zijn ook marktfalen die voorkomen moeten worden, met (zorg)verzekeringen zou ik bijvoorbeeld nooit een volledig privaat systeem willen, er is ook wetgeving tegen kartelvorming nodig. Het beste is mijns inziens te kijken wat het beste werkt. Is zorg efficiënter in overheidshanden door marktfalen? Dan lijkt me dat beter dan uit puur ideologisch oogpunt iets anders te doen.
En je vriendin heeft vervolgens een connectie in haar belevingswereld met die Sex In The City-film?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:06 schreef speknek het volgende:
9, maar eigenlijk is het achterstevoren. Ik ben ongenaakbaar, heb een dito imago, en de politieke uiting ervan is een noodzakelijke extensie van mijn volmaaktheid.
Als ik eerlijk ben weet ik dat niet. Diep zit er in iedereen wel een goed hart denk ik, maar persoonlijk belang en collectief belang wil nog wel eens botsen.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar je hebt wel een ideaal mensbeeld?
Maar de bronnen van dat rechtvaardigheidsgevoel dan? Waar komen die uit opborrelen?quote:
Een goed hart? Hoe wil je dat omschrijven dan, gerelateerd aan politiek?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als ik eerlijk ben weet ik dat niet. Diep zit er in iedereen wel een goed hart denk ik, maar persoonlijk belang en collectief belang wil nog wel eens botsen.
Ik vind een samenleving waarin de staat streeft naar een zo bewust en sterk mogelijk inidvidu een mooie basis. Een ideologie is eigenlijk ook maar een leidraad hoe je alles moet benaderen, een echte oplossing voor specifieke gevallen biedt het niet.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Eigen belang kun je an sich definiëren, tastbaar maken, maar om uit te kunnen maken wat het beste is voor een samenleving als geheel?
Misschien als je veel hebt meegemaakt en veel hebt gezien en je bent 89?
Dus ja leeftijd speelt ook wel een rol.
Die is groot fan van Ayn Rand, wat natuurlijk ook het enige logische eindpunt is van de constante aanwezigheid van mijn Apolloniaanse fysiek.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En je vriendin heeft vervolgens een connectie in haar belevingswereld met die Sex In The City-film?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |