quote:
Dankquote:Op zaterdag 26 januari 2013 01:09 schreef Actaeon het volgende:
Mooie TT Pax! Wat een koning ben je ook.
Bewaar je afstand, mede-novietenhoeder.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 01:09 schreef Actaeon het volgende:
Mooie TT Pax! Wat een koning ben je ook.
De helft van het topic was dan ook spam. Dan schiet het wel op ja.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:04 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik heb niet het hele vorige topic teruggelezen hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begint hier alweer te sneeuwenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 13:41 schreef Ryon het volgende:
Ik ben nu wel weer goed klaar met de sneeuw. Gisteravond kwam ik nauwelijks door de stad heen vanwege het weer. En het openbaar vervoer is zonder o.v kaart praktisch onbetaalbaar geworden.
Echt ongelooflijk duur inderdaad. Tip voor mensen die moeten reizen op saldo: check niet uit als je een lange reis maakt. Je betaalt dan enkel het instaptarief. Dat tarief is als je reist met korting ¤10 en als je reist met vol tarief ¤20, dus als een kaartje duurder is dan dat bedrag, kun je beter niet uitchecken. Ergo: als je een kortingskaart hebt betaal je nooit meer dan ¤10 voor een enkeltje, ook al doe je Groningen-Middelburg.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 13:41 schreef Ryon het volgende:
Ik ben nu wel weer goed klaar met de sneeuw. Gisteravond kwam ik nauwelijks door de stad heen vanwege het weer. En het openbaar vervoer is zonder o.v kaart praktisch onbetaalbaar geworden.
Die tip ken ik ook. Er zijn maar weinig studenten die in het weekend de volle mep betalen voor Groningen-Amsterdam. Het blokkeren gebeurt alleen als er tussendoor niet regelmatig ook weer in- en uitgecheckt wordt. Wat met een vrij reizen vaak wel het geval is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 13:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Echt ongelooflijk duur inderdaad. Tip voor mensen die moeten reizen op saldo: check niet uit als je een lange reis maakt. Je betaalt dan enkel het instaptarief. Dat tarief is als je reist met korting ¤10 en als je reist met vol tarief ¤20, dus als een kaartje duurder is dan dat bedrag, kun je beter niet uitchecken. Ergo: als je een kortingskaart hebt betaal je nooit meer dan ¤10 voor een enkeltje, ook al doe je Groningen-Middelburg.
Het systeem is zo bedacht dat als je >12x niet uitcheckt dat je kaart dan blokkeert. Dat werkt echter (nog) niet. Dit hoorde ik een tijd geleden al van een vriendin die bij de NS werkt en zij kregen dat (als personeel) bij een training als tip mee. Ik heb zo al heel wat euro's bespaard met reizen tussen Groningen en andere steden.
Voor de bus geldt hetzelfde. Zo heeft Arriva een opstaptarief van ¤4, terwijl een enkeltje Groningen-Lelystad ¤15 is. Door niet uit te checken betaal je dus nooit meer dan ¤4.
Disclaimer: je moet niet binnen een paar uur weer retour gaan, want als je dan in wilt checken, check je nog uit voor de heenreis. Ik weet niet precies hoeveel tijd er verstreken moet zijn om opnieuw in te checken als je nooit hebt uitgecheckt (na een halve dag kan het sowieso weer).
Binnen het centrum is dat geen probleem. Maar voor langere afstanden richting de buitenwijken is de tram (en met name de metro) sneller en met dit weer ook een stuk minder vermoeiend.quote:
Is het niet goedkoper om dan een traject of een dal vrij reizen kaart aan te schaffen voor dat stukje tussen Amsterdam en Utrecht?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Ik ben vanaf komende maand zo'n 150 tot 200 euro kwijt aan treinen
Heb dan wel zo'n Altijd Voordeel abo, maar dan nog.
Waarom zouden dat eikels zijn?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:20 schreef ylSs het volgende:
Daar klap je eikels van bestuursrecht mee, heb ik het geld ook wel voor over. Wat een schijt vak is bestuursrecht 2 ook.
Ik zie geen reden waarom je daar ooit mee verder zou willen qua hoogleraar o.i.d. Alleen als eikels zijn kan ik mij dat voorstellen, want eikels doen altijd stomme dingenquote:
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:27 schreef ylSs het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom je daar ooit mee verder zou willen qua hoogleraar o.i.d. Alleen als eikels zijn kan ik mij dat voorstellen, want eikels doen altijd stomme dingen
Ah, oké. Duidelijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:27 schreef ylSs het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom je daar ooit mee verder zou willen qua hoogleraar o.i.d. Alleen als eikels zijn kan ik mij dat voorstellen, want eikels doen altijd stomme dingen
Nope, heb alles uitgezocht en deze is voor mij het "goedkoopst". Trajectkaart was een euro of 220 p/mquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
[..]
Is het niet goedkoper om dan een traject of een dal vrij reizen kaart aan te schaffen voor dat stukje tussen Amsterdam en Utrecht?
250 euro aan boeken hierquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:15 schreef Ryon het volgende:
Oh kut ja. Compleet vergeten dat er komende week weer boeken en readers gekocht moeten worden. Het leven wordt hier per minuut weer duurder.
Sideshow gewoon niet uitchecken als je reis meer dan instaptarief kostquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Ik ben vanaf komende maand zo'n 150 tot 200 euro kwijt aan treinen
Heb dan wel zo'n Altijd Voordeel abo, maar dan nog.
Als dit serieus bedoelt is.. wat in hemelsnaam is dit nou weer voor domme onzin?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:27 schreef ylSs het volgende:
[..]
Utrecht A'dam kost vol tarief 7 euro, dus de vlieger gaat niet op.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:35 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Sideshow gewoon niet uitchecken als je reis meer dan instaptarief kost
Bedoeld.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:35 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Als dit serieus bedoelt is.. wat in hemelsnaam is dit nou weer voor domme onzin?
Ja het is kansloos. En ondertussen wordt daarvan personeel betaald dat met z'n 2en op het perron staan met zo'n warme bondmuts en walkietalkie en als je ze wat vraagt gaan ze zelf op de borden kijken wat ieder ander ook zelf kan doen of ze zeggen 'let op de omroep'.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:05 schreef Tchock het volgende:
Treinen is echt belachelijk duur, dat slaat echt nergens meer op. Alles ook weer een stuk duurder geworden trouwens, laatst 12,90 betaald voor een enkeltje Eindhoven - Zwolle terwijl dat eerst rond de 11 zatIk wil niet krenterig overkomen maar dat is geen inflatie meer.
Natuurlijk is dit niet serieus.. Ben druk bezig met bestuursrecht 2 en kom tijd te kort vandaarquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:35 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Als dit serieus bedoelt is.. wat in hemelsnaam is dit nou weer voor domme onzin?
Ik schrok alquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:36 schreef ylSs het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit niet serieus.. Ben druk bezig met bestuursrecht 2 en kom tijd te kort vandaar
Ah, helaas. Van Twente naar de rest van de wereld is vrijwel altijd meer dan 10. Maar ik mag toch gratis reizen gelukkig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:35 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Utrecht A'dam kost vol tarief 7 euro, dus de vlieger gaat niet op.
Ik mag langs de administratie om met een USB stickje de literatuur op te halen. Stichting Brein heeft de UvA al een tijdje in het vizier.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:34 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
250 euro aan boeken hier
Voorzover ik weet geen readers. Die staan op BB. Kan je alsnog 100 tot 200 pagina's per vak printen
Hahah meen je dat?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik mag langs de administratie om met een USB stickje de literatuur op te halen. Stichting Brein heeft de UvA al een tijdje in het vizier.
Je zit in het Simcity topic?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:37 schreef Boterbartje het volgende:
Sideshowbobbie; hoe bevalt de simcity beta?
Te grappigquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik mag langs de administratie om met een USB stickje de literatuur op te halen. Stichting Brein heeft de UvA al een tijdje in het vizier.
Oh gaat wel rap hoor, die mensen die downloaden volgens mij nog over een inbelverbinding!quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:40 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Je zit in het Simcity topic?
Heb m vanochtend aangezet om de downloaden/installeren (ging niet zo rap las ik) Ben nu niet thuis, dus zie het vanavond welWat is jouw ervaring?
Die van Nieuwenhuis natuurlijk. Die maakt trouwens sowieso niet gek veel gebruik van blackboard. Kan zijn dat hij geen zin er in had alles te uploaden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hahah meen je dat?Voor welke vakken is dat?
Jawel, meldtd je in het SC topic en je krijgt zo een keyquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:40 schreef ylSs het volgende:
Simcity beta keys zijn niet meer te krijgen zeker?
Volgens mij heb ik constitutioneel van hem gehad. Hoorcolleges althans.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die van Nieuwenhuis natuurlijk. Die maakt trouwens sowieso niet gek veel gebruik van blackboard. Kan zijn dat hij geen zin er in had alles te uploaden.
Hij doet sowieso grondrechten, maar volgens mij ook constitutioneel. Als je hem ziet herken je hem meteen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik constitutioneel van hem gehad. Hoorcolleges althans.
Nu je het zegt..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:44 schreef Tchock het volgende:
Waarom sta jij eigenlijk niet in de OP, Ryon?
Ryon, foei!quote:
Nieuwenhuis > Dr. Emmet Brownquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik constitutioneel van hem gehad. Hoorcolleges althans.
Geen idee wie dat is. Ik onthoud überhaupt de namen van mijn docenten nooit, ik zou er weinig herkennen als ik ze tegenkom in de gangquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:46 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Nieuwenhuis > Dr. Emmet Brown
Back to the future?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Geen idee wie dat is. Ik onthoud überhaupt de namen van mijn docenten nooit, ik zou er weinig herkennen als ik ze tegenkom in de gang
Je praat ook nooit met ze ?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Geen idee wie dat is. Ik onthoud überhaupt de namen van mijn docenten nooit, ik zou er weinig herkennen als ik ze tegenkom in de gang
Ga jij komend semester al beginnen met de master?quote:
Okequote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Werkgroepdocenten wel, hoorcollegedocenten niet.
Gastquote:
Natuurlijk. Inclusief ongemakkelijke stiltes als je achterelkaar in de rij staat voor de koffie.quote:
Ah, oké. Dan is Nieuwenhuis niet wie ik denk dat hij is en volgens mij heb ik dan ook iemand anders voor Constitutioneel gehad.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:52 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Gast
Maar goed, Nieuwenhuis lijkt erop, voornamelijk zijn kapsel
Wanneer is grondrechten nu opgenomen in het curriculum? Is het nog wel een apart vak?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ah, oké. Dan is Nieuwenhuis niet wie ik denk dat hij is en volgens mij heb ik dan ook iemand anders voor Constitutioneel gehad.
Ik heb toen wel wat hoorcolleges van hem gehad voor Constitutioneel.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ah, oké. Dan is Nieuwenhuis niet wie ik denk dat hij is en volgens mij heb ik dan ook iemand anders voor Constitutioneel gehad.
Weinig gelegenheid toe eigenlijkquote:
Nee. Fiscaal heeft zodanig mijn interesse gewekt dat ik besloten heb om die bachelor ook te halen zodat ik wat meer bedenktijd/ruimte voor stage(s) heb. Dan hoop ik in ieder geval voor september mijn definitieve keuze gemaakt te hebben.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ga jij komend semester al beginnen met de master?
Geen idee. In het nieuwe curriculum zit het niet meer, in mijn 'overgangscurriculum' ook niet. Maar wel een nieuw vak dat fundamentele rechten heet, in hoeverre dat overlapt weet ik niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wanneer is grondrechten nu opgenomen in het curriculum? Is het nog wel een apart vak?
Niet onverstandig. Op die manier krijg je inderdaad veel meer keuzemogelijkheden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:56 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Nee. Fiscaal heeft zodanig mijn interesse gewekt dat ik besloten heb om die bachelor ook te halen zodat ik wat meer bedenktijd/ruimte voor stage(s) heb. Dan hoop ik in ieder geval voor september mijn definitieve keuze gemaakt te hebben.
Nouja mijn colleges zijn qua aantal studenten dermate 'intiem' dat het sowieso al veel makkelijker kan en veel docenten heb je al jaren les van dus dat maakt de drempel ook lager natuurlijk. En hier vinden docenten het vaak juist wel leuk of beginnen ze zelf een gesprekje met je in de pauze oid.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Weinig gelegenheid toe eigenlijkEn heb vaak ook het idee dat de docenten daar helemaal geen behoefte aan hebben. Voor NIBPR had ik een docent die uitstekend lesgaf en heel aardig was maar zodra het pauze of afgelopen was oordopjes in deed zo snel dat je hem onmogelijk iets kon vragen
Ja, dat kan ik me ook wel voorstellen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nouja mijn colleges zijn qua aantal studenten dermate 'intiem' dat het sowieso al veel makkelijker kan en veel docenten heb je al jaren les van dus dat maakt de drempel ook lager natuurlijk. En hier vinden docenten het vaak juist wel leuk of beginnen ze zelf een gesprekje met je in de pauze oid.
En je merkt ook wel dat als je wat verder in je studie komt en dus ook ouder wordt docenten/hoogleraren toch anders met je omgaan en dit soort dingen wat normaler worden dan in het begin.
Overigens was ik laatst weer eens een keer tijdens 'rush hour' in de rechtenkantine (normaal kom ik daar nooit meer eigenlijk op die tijdstippen) en het is echt eng hoe jong eerstejaars zijn/eruit zien.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik me ook wel voorstellen.
Altijd zo. Als je uit groep acht komt voel je je helemaal de man en als je als zesdeklasser de nieuwe bruggers ziet lijkt het alsof er een poppenhuis ontruimd wordt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:13 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Overigens was ik laatst weer eens een keer tijdens 'rush hour' in de rechtenkantine (normaal kom ik daar nooit meer eigenlijk op die tijdstippen) en het is echt eng hoe jong eerstejaars zijn/eruit zien.
Haha inderdaadquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Altijd zo. Als je uit groep acht komt voel je je helemaal de man en als je als zesdeklasser de nieuwe bruggers ziet lijkt het alsof er een poppenhuis ontruimd wordt.
Dat denk ik ook vaak maar for some reason komt die gedachte op het moment zelf zelden tot nooit in je op.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:16 schreef Speedy_T het volgende:
Pff, ik had gister echt bij een paar biertjes eerder naar huis moeten gaan. Het aantal gelezen pagina's staat nog steeds op 0.
Bij mij wel. En dan denk ik ach, wat maakt dat ene extra biertje nou uitquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:17 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat denk ik ook vaak maar for some reason komt die gedachte op het moment zelf zelden tot nooit in je op.
Maar 'dat ene extra biertje' blijft vaak niet beperkt tot daadwerkelijk één glas.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Bij mij wel. En dan denk ik ach, wat maakt dat ene extra biertje nou uit
Oh, bij mij wel. Alleen ik denk het na ieder biertje weer.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:21 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar 'dat ene extra biertje' blijft vaak niet beperkt tot daadwerkelijk één unit.
Ja, het grote nadeel van proberen te studeren in het weekend. Het gaat allemaal wat langzamer.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:16 schreef Speedy_T het volgende:
Pff, ik had gister echt bij een paar biertjes eerder naar huis moeten gaan. Het aantal gelezen pagina's staat nog steeds op 0.
Kortetermijngeheugen hč?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oh, bij mij wel. Alleen ik denk het na ieder biertje weer.
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:25 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het altijd zo moeilijk een vak te leren dat je al lang niet hebt gehadOp een of andere manier raak ik een groot deel van de stof niet kwijt, maar een bepaald 'overzicht' mis ik elke keer
Hahaquote:
Mijn 'stamkroeg' zit op 200m van m'n bed. Dus een goed excuus om op vrijdagavond vroeg te vertrekken heb ik gewoon niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het grote nadeel van proberen te studeren in het weekend. Het gaat allemaal wat langzamer.
Vanwege het weer en de kou was ik 'op tijd' naar huis gegaan en niet nog een feestje erbij gepakt. De ochtend beginnen zonder een bier kater is wel fijn, hoewel de financiële kater helaas niet vermeden is.
Ongezondquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:34 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Mijn 'stamkroeg' zit op 200m van m'n bed. Dus een goed excuus om op vrijdagavond vroeg te vertrekken heb ik gewoon niet.
Dat is behoorlijk relaxed, maar ook wel een aanleiding om langer te blijven. Ik heb een tijdje in een van de mooie Amsterdamse buitenwijken gewoond en dan was je afhankelijk van de tijden van de nachtbussen of moest je er rekening meehouden dat je nog 40 a 50 minuten kon gaan fietsen. Behoorlijk irritant.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:34 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Mijn 'stamkroeg' zit op 200m van m'n bed. Dus een goed excuus om op vrijdagavond vroeg te vertrekken heb ik gewoon niet.
Wanneer ben je begonnen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:36 schreef ylSs het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit niet serieus.. Ben druk bezig met bestuursrecht 2 en kom tijd te kort vandaar
Was het wel handig dat ik je een simcity key gaf dan?quote:
Ja, dat is een lastige keuze. Ikzelf zou voor de hoogste cijfers gaan, maar ik heb dan ook de ambitie om de advocatuur in te gaan en dan speelt dan spelen cijfers wellicht meer mee dan welke specifieke vakken je wel of niet gedaan hebt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:34 schreef Ryon het volgende:
Ik heb afgelopen week een beetje lopen stoeien met mijn cijfers (nu ik toch bezig ben met de scriptie en het daarbij behorende afstuderen) en toen zat ik met een vrij praktisch probleem.
Op een masterbul kunnen 75 punten aan cijfers komen te staan. De vraag is nu wat handiger is. Of gewoon alle vakken met zo hoog mogelijke cijfers erop duwen (in mijn geval alles tussen de 7.5 en 8.5) en zo gemiddeld een acht (7.91) komen te staan, of ook vakken met zessen en zevens erop zetten welke wellicht als 'belangrijker' gezien worden of die met elkaar te maken hebben. Voor een notering kom ik sowieso niet in aanmerking dus dat maakt niet uit.
Ik heb geen ambitie om in de advocatuur te gaan, dus ik weet ook niet in hoeverre er überhaupt gekeken wordt naar cijfers en specifieke vakken.
?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:14 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Was het wel handig dat ik je een simcity key gaf dan?
Er wordt niet naar je bullen gevraagd, slechts naar je cijferlijst. Al je vakken staan daar gewoon netjes op.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:34 schreef Ryon het volgende:
Ik heb afgelopen week een beetje lopen stoeien met mijn cijfers (nu ik toch bezig ben met de scriptie en het daarbij behorende afstuderen) en toen zat ik met een vrij praktisch probleem.
Op een masterbul kunnen 75 punten aan cijfers komen te staan. De vraag is nu wat handiger is. Of gewoon alle vakken met zo hoog mogelijke cijfers erop duwen (in mijn geval alles tussen de 7.5 en 8.5) en zo gemiddeld een acht (7.91) komen te staan, of ook vakken met zessen en zevens erop zetten welke wellicht als 'belangrijker' gezien worden of die met elkaar te maken hebben. Voor een notering kom ik sowieso niet in aanmerking dus dat maakt niet uit.
Ik heb geen ambitie om in de advocatuur te gaan, dus ik weet ook niet in hoeverre er überhaupt gekeken wordt naar cijfers en specifieke vakken.
Welkom.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:56 schreef Speedy_T het volgende:
Nee. Fiscaal heeft zodanig mijn interesse gewekt dat ik besloten heb om die bachelor ook te halen zodat ik wat meer bedenktijd/ruimte voor stage(s) heb. Dan hoop ik in ieder geval voor september mijn definitieve keuze gemaakt te hebben.
Ja, zoiets denk ik ook. Voor de bul toch gaan voor een hoger gemiddelde en extra dingen dan maar even zelf uit te printen. Die studiepunten tellen wel gewoon (kennis is immers opgedaan), maar het is lastig om dat apart gecertificeerd te krijgen. Dat is wel jammer want het is ook zonde als je een diploma hebt met alleen maar kleine en 'lichte' vakken, terwijl je een aantal grote en zware vakken ook met een ruim voldoende hebt afgerond. Alleen geen acht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:24 schreef Valid het volgende:
/edit
Ik zou er denk ik toch voor kiezen om de hoogste cijfers op te nemen op je bul en dan de overige vakken (die misschien relevanter zijn) los te noemen (op je cv/zelfgemaakte cijferslijst) als extra (niet verplichte) vakken. Dan heb je (1) het hoogste gemiddelde qua cijfers op je bul en (2) een manier om extra te benadrukken dat die andere vakken je bijzondere interesse hebben, aangezien je ze gevolgd hebt terwijl je dat helemaal niet had hoeven doen. Dan heb je zowel qua resultaten als qua motivatie wellicht alvast een streepje voor.
Dat is een andere lijst dan de ondertekende lijst die bij je diploma zit? Want die kent een beperking aan extra vakken die je mag aandragen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:31 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er wordt niet naar je bullen gevraagd, slechts naar je cijferlijst. Al je vakken staan daar gewoon netjes op.
Nouja, ze vragen 'een' cijferlijst. Ik stuurde meestal gewoon een uitdraai van nestor mee waar al m'n vakken op stonden + een zelfgemaakt excelsheet. Ik heb m'n bullen nog nooit moeten laten zien geloof ik.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een andere lijst dan de ondertekende lijst die bij je diploma zit? Want die kent een beperking aan extra vakken die je mag aandragen.
Boom Basics vind ik zwaar onoverzichtelijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:34 schreef Tchock het volgende:
Ik mis precies de Boom Basic van het vak dat ik nu wilde gaan leren, darn
Ik vind ze handig. Ze zijn alleen klein en onvindbaar in de chaos die mijn kamer is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:37 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Boom Basics vind ik zwaar onoverzichtelijk.
Inderdaad. Bovendien zit je vanwege het kleine formaat alsnog 200+ pagina's door te bladeren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:37 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Boom Basics vind ik zwaar onoverzichtelijk.
Ah, ik ging er vanuit dat met cijferlijst bedoeld werd degene die ook door de universiteit is ondertekend. Anders zou het relatief eenvoudig zijn om een aantal zessen in zevens te veranderen om je gemiddelde de goede richting in te duwen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nouja, ze vragen 'een' cijferlijst. Ik stuurde meestal gewoon een uitdraai van nestor mee waar al m'n vakken op stonden + een zelfgemaakt excelsheet. Ik heb m'n bullen nog nooit moeten laten zien geloof ik.
edit: ze willen vaak ook een ongeschoonde cijferlijst.
De dikste die ik heb heeft 218 pagina's, de andere zeven zijn allemaal een stuk minder dik. Bovendien blader ik ze niet helemaal door, maar gebruik ik ze alleen voor opheldering van gebieden die ik nét niet helemaal ken of om snel een algemene omschrijving op te zoekenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:39 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Inderdaad. Bovendien zit je vanwege het kleine formaat alsnog 200+ pagina's door te bladeren.
Ja, ze vertrouwen er maar op dat dat je echte cijfers zijn. Ik heb nog nooit een 'officiële' cijferlijst ingeleverd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ah, ik ging er vanuit dat met cijferlijst bedoeld werd degene die ook door de universiteit is ondertekend. Anders zou het relatief eenvoudig zijn om een aantal zessen in zevens te veranderen om je gemiddelde de goede richting in te duwen.
Dat risico nemen lijkt me ook heel dom. Mocht het jaren later uitkomen dan kun je naar je baan fluiten lijkt mequote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:42 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, ze vertrouwen er maar op dat dat je 'echte' cijfers zijn. Ik heb nog nooit een 'officiële' cijferlijst ingeleverd.
Tjah, alsnog biedt het ook weer mogelijkheden om als er gevraagd wordt naar een cijferlijst wel alleen de 'officiële' in te sturen als daar alleen maar achten op staan. Met als belangrijk nadeel dat er dan een boel zessen maar ook een heleboel studiepunten of bepaalde vakken missen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:42 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, ze vertrouwen er maar op dat dat je echte cijfers zijn. Ik heb nog nooit een 'officiële' cijferlijst ingeleverd.
Edit: ik bedenk me wel net dat ik voor m'n baan wel een 'officiële' cijferlijst heb moeten inleveren, maar gewoon alsnog een .doc bestandje heb opgestuurd. Nooit iets over gehoord
Heb jij trouwens in de master (veel) Engelse literatuur voorgeschreven gehad?quote:
Ik vind dat juist leuk! Lekker uitdagend. Ik had ook een HC docent een paar jaar geleden die zo regelmatig de stof behandelde. Heel aangenaam vond ik dat.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:30 schreef Valid het volgende:
Heel irritant als een HC-docent het college begint met een rij voorbeelden van een nog niet in een groter geheel gepositioneerd leerstuk, vervolgens een systeem van klein naar groot uitwerkt en pas aan het eind van het college vertelt wat de positie van het behandelde leerstuk in het geheel is. Moeilijk aantekeningen maken ook, aangezien je niet weet waar het heen gaat. Bijna frustrerend zelfs.
Denk dat wel meer studenten dat vinden inderdaad. Ik ben er sowieso al achter dat ik een grote behoefte heb aan overzicht over een gehele situatie. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in een door velen niet begrepen frustratie als gevolg van stadsplattegrondjes waarin enkel de wijk staat weergegeven die relevant zou zijn (bijvoorbeeld een klein kaartje dat je bij de VVV in Londen kan halen). Ik vind het dan zķ vervelend als er niet tevens een overzichtskaartje bij staat van de gehele stad + buitenwijken met daarin aangegeven waar de wijk waar je bent zich bevindt. Ik heb blijkbaar oriëntatie nodig, zowel in letterlijke als in figuurlijk zin.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik vind dat juist leuk! Lekker uitdagend. Ik had ook een HC docent een paar jaar geleden die zo regelmatig de stof behandelde. Heel aangenaam vond ik dat.
Eens.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:34 schreef Valid het volgende:
[..]
Daarom wil ik hoorcollege van macro- naar microniveau. Eerst in een paar zinnen de positie in het rechtsgebied en de essentie van wat behandeld gaat worden en vervolgens de uitwerking met daarbij voorbeelden.
Het is wel uitdagend als het vak leuk is en je actief meewerkt, maar als je voor een tentamen aan het leren bent, de stof via de makkelijkste route wil leren of het onderwerp je gewoon geen hol interesseert ervaar ik het altijd als uitermate vermoeiend.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik vind dat juist leuk! Lekker uitdagend. Ik had ook een HC docent een paar jaar geleden die zo regelmatig de stof behandelde. Heel aangenaam vond ik dat.
Ik heb dat helemaal niet zo eigenlijkquote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:34 schreef Valid het volgende:
[..]
Denk dat wel meer studenten dat vinden inderdaad. Ik ben er sowieso al achter dat ik een grote behoefte heb aan overzicht over een gehele situatie. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in een door velen niet begrepen frustratie als gevolg van stadsplattegrondjes waarin enkel de wijk staat weergegeven die relevant zou zijn (bijvoorbeeld een klein kaartje dat je bij de VVV in Londen kan halen). Ik vind het dan zķ vervelend als er niet tevens een overzichtskaartje bij staat van de gehele stad + buitenwijken met daarin aangegeven waar de wijk waar je bent zich bevindt.
Ik wil hoorcollege van macro naar micro en niet andersom.
Ik niet. Ik vind het juist uitermate vermoeiend als een college altijd volgens een vast patroon verloopt. Ik heb liever gewoon een verhaal.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is wel uitdagend als het vak leuk is en je actief meewerkt, maar als je voor een tentamen aan het leren bent, de stof via de makkelijkste route wil leren of het onderwerp je gewoon geen hol interesseert ervaar ik het altijd als uitermate vermoeiend.
Ja, dan hebben we echt andere voorkeuren op dit gebied.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:39 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik heb dat helemaal niet zo eigenlijk. Het is dan natuurlijk ook maar net afhankelijk van de voorkeuren van de docent.
Ik denk dat als ik iets van een HC zou moeten geven het ook niet volgens een heel geordend schema zou verlopenmaar meer een verhaal met wat beschouwingen zou zijn ofzo.
Krijtbord? Hoeveel mensen volgen dat vak?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Ja, dan hebben we echt andere voorkeuren op dit gebied.![]()
Ik merk het nu ook sterk bij de college Romeins recht van Brandsma. Er is geen 'spoorboekje' bij de college's (wat in welke week behandeld wordt), geen slides (gebruikt hij niet) en elk college begint ie over een (ogenschijnlijk) willekeurig onderwerp te praten, waarna hij 1,5 uur lang ditjes en datjes benoemd en allemaal onleesbare citaten op een krijtbord kalkt en stopt met praten als het tijd is. Vanuit m'n aantekeningen zijn veel college's opgebouwd als uitzondering op uitzondering op anekdote op uitzondering op uitzondering. Kan ik weinig mee.
Paar honderd, is gewoon regulier 2e jaars vak in de collegezaal in de tentamenhal.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:44 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Krijtbord? Hoeveel mensen volgen dat vak?
Zo zou ik het ook doen denk ik, gewoon beginnen over een onderwerp en daar 2x 45min over praten en dan klaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik merk het nu ook sterk bij de college Romeins recht van Brandsma. Er is geen 'spoorboekje' bij de college's (wat in welke week behandeld wordt), geen slides (gebruikt hij niet) en elk college begint ie over een (ogenschijnlijk) willekeurig onderwerp te praten, waarna hij 1,5 uur lang ditjes en datjes benoemd en allemaal onleesbare Latijnse citaten op een krijtbord kalkt en stopt met praten als het tijd is. Vanuit m'n aantekeningen zijn veel college's opgebouwd als uitzondering op uitzondering op anekdote op uitzondering op uitzondering. Kan ik weinig mee.
Nicolaī?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:41 schreef Tchock het volgende:
Wat trouwens ook waardeloos is: mijn huidige bestuursrechtdocent houdt blijkbaar van voorbeelden, dus besteedt hij de tweede helft van ieder HC enkel aan het geven van voorbeelden aan de hand van de stof. Wat op zich natuurlijk prima is, maar de colleges worden er zo saai doorNa acht voorbeelden is er niemand die nog meedenkt over of je rijbewijs een besluit dan wel een beschikking is en valt de hele zaal in slaap.
quote:
Edit: kan het ook niet voor je opzoeken want heb volgens Blackboard geen toegang tot de docentensectie van Bestuursrechtquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar een grondig leerproces begint toch met het doorzien van structuur en systematiek. Hij doet op geen enkele manier z'n best om daar een bijdrage aan te leveren. Het boek (Prota) schiet op dat punt wat mij betreft ook al te kort (zie alleen al de indeling van paragrafen) en het resultaat is dat vele studenten klagen over het ontbreken van rode draad, lijn en doel. Dat draagt natuurlijk niet bij aan plezier en dito mooie resultaten op het vak. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Ik ervaar het vak echt als los zand en daar hoor ik veel studenten over.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:45 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Zo zou ik het ook doen denk ik.Ik haat slides. Nergens voor nodig bij rechten.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ooh.. maar dan kan toch niemand het lezen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:45 schreef Valid het volgende:
[..]
Paar honderd, is gewoon regulier 2e jaars vak in de collegezaal in de tentamenhal.
Denk het niet nee. Ik ben er zelf niet geweest, maar op de videoopnames is er in elk geval geen sok van te brijen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:49 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ooh.. maar dan kan toch niemand het lezen?
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:48 schreef Speedy_T het volgende:
[..]Hmm. Ik zou zeggen van niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Oh okequote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:49 schreef Valid het volgende:
[..]
Denk het niet nee. Ik ben er zelf niet geweest, maar op de videoopnames is er in elk geval geen sok van te brijen.
Slechtste hoorcollegereeks tot nu toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik merk het nu ook sterk bij de college Romeins recht van Brandsma. Er is geen 'spoorboekje' bij de college's (wat in welke week behandeld wordt), geen slides (gebruikt hij niet) en elk college begint ie over een (ogenschijnlijk) willekeurig onderwerp te praten, waarna hij 1,5 uur lang ditjes en datjes benoemd en allemaal onleesbare Latijnse citaten op een krijtbord kalkt en stopt met praten als het tijd is. Vanuit m'n aantekeningen zijn veel college's opgebouwd als uitzondering op uitzondering op anekdote op uitzondering op uitzondering. Kan ik weinig mee.
Ja vond ik ook. Die heb ik met behoorlijk veel plezier teruggekeken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:52 schreef Paxcon het volgende:
Terwijl hij RGS1 zo leuk deed, zelfs met leuke plaatjes op de powerpoint.
Gewoon een (joho) samenvatting regelen en die van voor naar achter uit je hoofd leren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Maar een grondig leerproces begint toch met het doorzien van structuur en systematiek. Hij doet op geen enkele manier z'n best om daar een bijdrage aan te leveren. Het boek (Prota) schiet op dat punt wat mij betreft ook al te kort (zie alleen al de indeling van paragrafen) en het resultaat is dat vele studenten klagen over het ontbreken van rode draad, lijn en doel. Dat draagt natuurlijk niet bij aan plezier en dito mooie resultaten op het vak. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Ik ervaar het vak echt als los zand en daar hoor ik veel studenten over.
Ik vraag me nu inderdaad even af of ik de laatste colleges (nog vier te gaan) wel moet gaan kijken. Misschien kan ik beter het boek uitlezen (nog voor de helft te gaan) en dan samenvattingen/tentamens doornemen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:55 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Gewoon een (joho) samenvatting regelen en die van voor naar achter uit je hoofd leren.
JoHoquote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:55 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Gewoon een (joho) samenvatting regelen en die van voor naar achter uit je hoofd leren.
Same here. Als je er een beetje handigheid in krijgt hoef je op een gegeven moment zelfs de voorgeschreven boeken niet meer aan te schaffen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:58 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Genoeg studiepunten aan hen te danken.
Is dat werkboek van RG2 eigenlijk vooral een oefening van het hoofdstuk verbintenissenrecht of moet je ook echt (zoals bij RG1) inhoudelijk weten wat er in de casussen behandeld is? Anders gezegd: is het werkboek een mooie ondersteuning om te oefenen of is het extra stof naast het boek?quote:
Ik heb in mijn eerste semester een klein fortuin uitgegeven aan samenvattingen van hun, wat een troep zeg. Stampvol spelfouten, delen stof weggelaten, ellenlange stukken over de delen die helemaal niet belangrijk waren enz. enz. Dat ga ik dus niet weer doenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Same here. Als je er een beetje handigheid in krijgt hoef je op een gegeven moment zelfs de voorgeschreven boeken niet meer aan te schaffen.
Met name de jurisprudentie samenvattingen zijn echte time savers. Erg jammer dat die in de master niet meer te verkrijgen zijn.
Wow a6xquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:03 schreef Boterbartje het volgende:
Wauw geruchten van de iPhone 5S:
Precies hetzelfde als de iPhone 5 alleen dan met een A6x ipv A6 en een grotere flits unit!
JFV spul is écht waardeloos inderdaad.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:02 schreef Paxcon het volgende:
JoHo is wel chill hoor. Bij de tentamens de boeken niet meer doorgenomen maar in plaats daarvan de joho's.
De JFV, die verkoopt pas bagger...
Er staan per week een of twee bruikbare casussen in, de rest is allemaal arrest gebonden materiaal.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:00 schreef Valid het volgende:
[..]
Is dat werkboek van RG2 eigenlijk vooral een oefening van het hoofdstuk verbintenissenrecht of moet je ook echt (zoals bij RG1) inhoudelijk weten wat er in de casussen behandeld is? Anders gezegd: is het werkboek een mooie ondersteuning om te oefenen of is het extra stof naast het boek?
Ja, het is hip om te zeggen dat je niets hebt aan JoHo samenvattingen wanneer iemand er 1 spelfout in gevonden heeft of een verwijzing naar een verkeerd wetsartikel.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:00 schreef Boterbartje het volgende:
nog nooit JoHo samenvatting gehad, weet niet of het troep is maar zie vaak facebookberichten in de richting van: JoHo__1000x!1!!! (alleen dan niet in Fok! taal)
Oh ja, heb ik ook ooit eens wat ingekeken. Ik kijk meestal gewoon op facebook. De grootste strebers gooien dat allemaal op stuvia voor geld, en 1 iemand koop het om vervolgens op facebook te delenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:02 schreef Paxcon het volgende:
JoHo is wel chill hoor. Bij de tentamens de boeken niet meer doorgenomen maar in plaats daarvan de joho's.
De JFV, die verkoopt pas bagger...
Maar moet je dat arrest gebonden materiaal ook kennen? Heb je zegmaar info nodig die niet in het boek staat, maar die je enkel uit het werkboek kan halen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:04 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Er staan per week een of twee bruikbare casussen in, de rest is allemaal arrest gebonden materiaal.
Drie weken erfrecht en een week personen en familie recht.
studeersnelquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:03 schreef Tchock het volgende:
Niet dat ik wil zeggen dat je er niets aan hebt, maar het niveau van die dingen ligt dermate laag dat ik het liever met gratis samenvattingen van Studeersnel en mijn eigen werk doe.
Misschien dat ik pech had met de vakken, maar mijn JoHo-werk was echt wel slechter dan dat. Daar had je -zelfs op de UvA- geen voldoende voor je Essay mee gehadquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het is hip om te zeggen dat je niets hebt aan JoHo samenvattingen wanneer iemand er 1 spelfout in gevonden heeft of een verwijzing naar een verkeerd wetsartikel.
Dat is inderdaad slordig, maar je bent echt een idioot met een helmpje op als je dat soort fouten niet doorheen kan kijken. De samenvattingen worden geschreven door studenten en staan niet onder een redactie die dat nogmaals nakijkt. Net zoals in je eigen essays kan het best zijn dat er af en toe een foutje gemaakt wordt. Maar het essay kan verder qua inhoud alsnog een goede negen waard zijn.
Spelfouten is wel de laatste zorg met JoHo samenvattingen. Regelmatig staan er complete onjuistheden in die je op een tentamen behoorlijk kunnen opbreken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het is hip om te zeggen dat je niets hebt aan JoHo samenvattingen wanneer iemand er 1 spelfout in gevonden heeft of een verwijzing naar een verkeerd wetsartikel.
Dat is inderdaad slordig, maar je bent echt een idioot met een helmpje op als je dat soort fouten niet doorheen kan kijken. De samenvattingen worden geschreven door studenten en staan niet onder een redactie die dat nogmaals nakijkt. Net zoals in je eigen essays kan het best zijn dat er af en toe een foutje gemaakt wordt. Maar het essay kan verder qua inhoud alsnog een goede negen waard zijn.
Je moet ook niet blanco zo'n samenvatting in gaan. Als je van te voren weet wat je ongeveer moet kunnen voor het tentamen, dan leert dat een stuk efficiënter dan een studieboek lezenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb in mijn eerste semester een klein fortuin uitgegeven aan samenvattingen van hun, wat een troep zeg. Stampvol spelfouten, delen stof weggelaten, ellenlange stukken over de delen die helemaal niet belangrijk waren enz. enz. Dat ga ik dus niet weer doen
Ben bij die oude tentamens 1 vraag tegengekomen over een werkboek arrest.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:05 schreef Valid het volgende:
[..]
Maar moet je dat arrest gebonden materiaal ook kennen? Heb je zegmaar info nodig die niet in het boek staat, maar die je enkel uit het werkboek kan halen?
Foei. Maar dat is toch verschrikkelijk? Apple snapt nog niet helemaal dat hun kracht ligt in het revolutioneren van de markt door bestaande concepten die zijn mislukt op hun manier bij elkaar te brengen en flink te patenteren. Zo was de tablet pc al op de markt maar verkoop voor geen kut, want wie flikkert daar nu windows xp op? iPad was gebruiksvriendelijk, voor touch en alles.quote:
Nou ja, waarschijnlijk heb ik van de exacte dezelfde samenvattingen gebruik gemaakt en die waren over het algemeen van goede kwaliteit. Ik kocht ze allemaal en af en toe zat er een bij die wat te beknopt was of verouderd (van een jaar geleden) maar dat zag je dan meteen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien dat ik pech had met de vakken, maar mijn JoHo-werk was echt wel slechter dan dat. Daar had je -zelfs op de UvA- geen voldoende voor je Essay mee gehad
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou ja, waarschijnlijk heb ik van de exacte dezelfde samenvattingen gebruik gemaakt en die waren over het algemeen van goede kwaliteit. Ik kocht ze allemaal en af en toe zat er een bij die wat te beknopt was of verouderd (van een jaar geleden) maar dat zag je dan meteen.
Ook bij politicologie heb ik altijd met veel plezier gebruik gemaakt van de samenvattingen. Ik denk dat na mijn eerste jaar (toen ik die dingen ging gebruiken) 50 a 60% minder tijd kwijt was aan het voorbereiden van de tentamens, met veel meer gemak door de stof heenging en ook betere cijfers begon te halen.
Tijdens het voorbereiden hoef je minder gegevens te verwerken, diegene die je wel verwerkt zijn relevant en blijven hangen. Triviale kennis vertroebeld het niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het overigens ook niet met je oneens wat betreft leren met gebruik van samenvattingen, hoor. Vind die van Boom alleen veel fijner.
Ok, tnx.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:06 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Ben bij die oude tentamens 1 vraag tegengekomen over een werkboek arrest.
*edit* Maar de stof behoort officieel wel tot de tentamenstof dus
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:11 schreef Tchock het volgende:
[..]Ja, die BB staan wel onder redactie. Dat maakt natuurlijk al een aanzienlijk verschil en ze zijn ook erg nuttig. Maar de JoHo samenvattingen zijn meer gericht op een bepaald tentamen van een bepaalde universiteit. En, ook zeker niet onbelangrijk. ze vatten de gegeven hoorcolleges samen. Zodat je precies weet welke onderwerpen behandeld zijn tijdens college ondanks dat je al jaren niet meer een college zaal van binnen hebt gezien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het overigens ook niet met je oneens wat betreft leren met gebruik van samenvattingen, hoor. Vind die van Boom alleen veel fijner.For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
Twee dingen snap ik niet van JoHoquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, die BB staan wel onder redactie. Dat maakt natuurlijk al een aanzienlijk verschil en ze zijn ook erg nuttig. Maar de JoHo samenvattingen zijn meer gericht op een bepaald tentamen van een bepaalde universiteit. En, ook zeker niet onbelangrijk. ze vatten de gegeven hoorcolleges samen. Zodat je precies weet welke onderwerpen behandeld zijn tijdens college ondanks dat je al jaren niet meer een college zaal van binnen hebt gezien.
Het klinkt behoorlijk hypocriet om dit te zeggen, maar CS vind ik wel wat te ver gaan. Bedrijfskunde, communicatie, geneeskunde en rechten diploma's kunnen daarmee letterlijk gekocht worden. Dat is niet goed voor het aanzien van dergelijke studies.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:14 schreef Speedy_T het volgende:
Die van Capita Selecta zijn naar mijn idee het beste. Maar zie er maar eens aan te komen zonder er ¤100 voor neer te leggen (1x gedaan).
Twee hele irritante punten inderdaadquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Twee dingen snap ik niet van JoHo
1. Hoe komen ze bij de hoofdstukindeling (altijd nét anders dan het boek)
2. Waarom zijn de paginanummers aangegeven met letters (a t/m zzz)
De inhoud van de hoorcolleges waar jij het over hebt ben ik overigens nog nooit tegengekomen in een JoHo.
Hoe bedoel je, letterlijk gekocht? Je kunt toch geen diploma's kopen bij CS? Of bedoel je dat ze zo goed ondersteuning geven en dat het zo toegesneden is op het tentamen dat je het altijd haalt?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het klinkt behoorlijk hypocriet om dit te zeggen, maar CS vind ik wel wat te ver gaan. Bedrijfskunde, communicatie, geneeskunde en rechten diploma's kunnen daarmee letterlijk gekocht worden. Dat is niet goed voor het aanzien van dergelijke studies.
Dat eerste kan te maken hebben met een verandering in druk. De studenten die de samenvattingen aanleveren maken soms nog gebruik van oude indelingen aangezien sommige methodes of drukken per jaar gedeeltelijk veranderen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Twee dingen snap ik niet van JoHo
1. Hoe komen ze bij de hoofdstukindeling (altijd nét anders dan het boek)
2. Waarom zijn de paginanummers aangegeven met letters (a t/m zzz)
De inhoud van de hoorcolleges waar jij het over hebt ben ik overigens nog nooit tegengekomen in een JoHo.
Ik begrijp je punt. Maar toch heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt toen ik koste wat het kost Algemene rechtsleer moest halen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het klinkt behoorlijk hypocriet om dit te zeggen, maar CS vind ik wel wat te ver gaan. Bedrijfskunde, communicatie, geneeskunde en rechten diploma's kunnen daarmee letterlijk gekocht worden. Dat is niet goed voor het aanzien van dergelijke studies.
Bedrijf dat bijlessen geeft (door heel NL en verschillende studies). Kost ¤109 voor een vak en je krijgt daarvoor (1) een hele goed overzicht van de stof echt toegesneden op wat je moet weten voor het tentamen en (2) samen met enkele andere studenten vier keer drie uur 'college' van iemand die minimaal een acht had op dat vak. Tijdens die lessen loop je dan het pakket door. Het is dus een soort crash-course puur om een tentamen te halen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:19 schreef Paxcon het volgende:
Wat is dat capita selectie eigenlijk? Zie het wel vaker voorbij komen. Een soort tentamentraining ofzo?
Als je leverancier wil worden van WO rechten topique geen bezwaarquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:19 schreef Yreal het volgende:
Ik heb een contactpersoon die aan gratis boombasics kan komen
Ja, het tweede. Als je vast zit met een vak dan kan je bij CS net zolang oefenen op het tentamen (dus niet op het vak) totdat je het met een zes kan afsluiten. Bij het bachelorvak bestuursrecht ken ik heel veel mensen die daar gebruik van hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:19 schreef Valid het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, letterlijk gekocht? Je kunt toch geen diploma's kopen bij CS? Of bedoel je dat ze zo goed ondersteuning geven en dat het zo toegesneden is op het tentamen dat je het altijd haalt?
Oh mwah oke... Vrij prijzig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:20 schreef Valid het volgende:
[..]
Bedrijf dat bijlessen geeft (door heel NL en verschillende studies). Kost ¤109 voor een vak en je krijgt daarvoor (1) een hele goed overzicht van de stof echt toegesneden op wat je moet weten voor het tentamen en (2) samen met enkele andere studenten vier keer drie uur 'college' van iemand die minimaal een acht had op dat vak. Tijdens die lessen loop je dan het pakket door. Het is dus een soort crash-course puur om een tentamen te halen.
Mag helaas nietquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:21 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Als je leverancier wil worden van WO rechten topique geen bezwaar
Opzich 'beheers' je de stof toch voldoende met een zes? Dat hebben we zo besloten in elk geval. Dat oefenen kun je ook net zo lang volhouden zonder CS en ook dan kun je uiteindelijk een zes halen omdat je tien oude tentamens uit je hoofd weet. Toegegeven, met een zes voor een vak heb je er niet veel van meegekregen, maar dat geldt ook zonder CS.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het tweede. Als je vast zit met een vak dan kan je bij CS net zolang oefenen op het tentamen (dus niet op het vak) totdat je het met een zes kan afsluiten. Bij het bachelorvak bestuursrecht ken ik heel veel mensen die daar gebruik van hebben gemaakt.
Natuurlijk is het niet erg omdat een keer te doen. Maar als je voldoende geld hebt (en ja, dat hebben veel studenten) kan je zelfs met hbo denkniveau een wo bedrijfskunde papiertje ophalen. Erg storend, omdat de kennisoverdracht veelal gebrekkig is.
Mee eens.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:25 schreef Yreal het volgende:
Tentamentrainingen.. opzich aardig enzo, maar als je het zonder echt niet kan moet je een cursus studeren volgen. Die trainingen zijn voor de luiheid wel aardig denk ik
En kan je het dan nog niet, dan hoor je misschien een niveau lager thuis.
Een groot deel van mijn tentamenvoorbereidingen bestaat ook uit het oefenen/actief maken van oude tentamens.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het tweede. Als je vast zit met een vak dan kan je bij CS net zolang oefenen op het tentamen (dus niet op het vak) totdat je het met een zes kan afsluiten. Bij het bachelorvak bestuursrecht ken ik heel veel mensen die daar gebruik van hebben gemaakt.
Eén van de gevolgen van faalangst is/kan zijn dat je niet studeert voor een tentamen omdat je van te voren al bang bent dat je (ondanks je inspanning) onvoldoende scoort.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:27 schreef Tchock het volgende:
Ik spreek ook zeer regelmatig mensen met 'faalangst' of extreme tentamenstress, waarvan dan later blijkt dat ze eigenlijk praktisch niet leren voor tentamens. En dan wel tentamentrainingen of faalangstcursussen gaan doen, dan kun je beter je tijd besteden aan daadwerkelijk studeren.
Nou, er wordt een fout in de wijze van tentaminering geëxploiteerd. Er wordt namelijk maar een heel beperkt deel van de stof getentamineerd op een wijze die van te voren al bekend is. Je hoeft de stof niet voldoende te begrijpen als je geoefend bent in het maken van een tentamen. An sich is dit een prima methode als studenten braaf de stof zouden bestuderen, maar er zit een overduidelijke zwakte in.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:24 schreef Valid het volgende:
[..]
Opzich 'beheers' je de stof toch voldoende met een zes? Dat hebben we zo besloten in elk geval. Dat oefenen kun je ook net zo lang volhouden zonder CS en ook dan kun je uiteindelijk een zes halen omdat je tien oude tentamens uit je hoofd weet. Toegegeven, met een zes voor een vak heb je er niet veel van meegekregen, maar dat geldt ook zonder CS.
Ja, dat doe ik ook. Vandaar dat mijn kritiek op CS tot op zekere hoogte ook hypocriet is. Als je goede cijfers wil kan ik het ook alleen maar aanraden om het op die manier te doen. Maar goed er zijn grenzen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:28 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Een groot deel van mijn tentamenvoorbereidingen bestaat ook uit het oefenen/actief maken van oude tentamens.
Veel tentamens komen toch neer op voorgeprogrammeerde schema's, arresten en vertonen veel overlap met de oude tentamens.
Dat is nogal paradoxaal met het wel volgen van tentamentrainingen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:29 schreef Valid het volgende:
[..]
Eén van de gevolgen van faalangst is/kan zijn dat je niet studeert voor een tentamen omdat je van te voren al bang bent dat je (ondanks je inspanning) onvoldoende scoort.
Zou veel beter zijn inderdaad. Sowieso al die grote semestervakken zijn didactisch echt een gruwel. Je sluit in drie uur tijd dertien weken stof en tien EC af. Bijvoorbeeld bij burgerlijk recht 2 (RuG), waarbinnen zowel goederenrecht als verbintenissenrecht valt. Je kunt je onkunde bij het ene onderwerp dan met het ander compenseren, aangezien het één tentamen is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, er wordt een fout in de wijze van tentaminering geëxploiteerd. Er wordt namelijk maar een heel beperkt deel van de stof getentamineerd op een wijze die van te voren al bekend is. Je hoeft de stof niet voldoende te begrijpen als je geoefend bent in het maken van een tentamen. An sich is dit een prima methode als studenten braaf de stof zouden bestuderen, maar er zit een overduidelijke zwakte in.
Een simpele oplossing hiervoor is door tijdens een vak studenten op verschillende wijze te toetsen. Bijv 20% presentatie, 30% essay, 10% inleveren van opdrachten en 40% tentamen. Een zes op het tentamen is dan niet voldoende als je de rest niet ook goed beheerst. Helaas is deze wijze van tentamineren gewoon niet mogelijk met 1100 studenten en een beperkt aantal docenten.
Ik heb het niet over verlamming voor een tentamen, dat snap ik best. Ik heb het over mensen die een heel blok niets uitvoeren, voor het tentamen een samenvatting lezen zonder het boek open te slaan of arresten te markeren (wat toch wel de makkelijkste punten op een tentamen oplevert) en vervolgens gaan huilen dat het door faalangst komtquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:32 schreef Bruce_Cutler het volgende:
Ik heb zelf ook last van redelijk extreme tentamenstress en ik kan bevestigen dat het inderdaad verlammend kan werken.
Vooral de laatste paar dagen voor een tentamen.
Haha, in Zwolle is ook zo'n privéschool waar ze tien keer lichtere regels hanteren dan welk vwo dan ook, waar je als je het op een normale school niet redt en je hebt een rijke pappa in no-time toch met een diploma weg kuntquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:37 schreef Ryon het volgende:
Mijn ergernis beperkt zich niet alleen tot de universiteit. Op mijn oude gymnasium was de uitval redelijk hoog. Dit om de simpele reden dat de stof op een bepaalde manier en met een bepaald tempo gegeven werd dat niet geschikt is voor elke 12 tot 18 jarigen. Per jaar kregen veel leerlingen dan ook het advies om naar een andere school uit te kijken. Dit was vaak ook beter voor het kind.
Voor 40.000 euro was het echter mogelijk om via een extern privaat instituut bijles te krijgen. Kinderen gingen dan per week 12 uur langer naar school en daar werd dan extra geoefend met alles wat niet goed ging. Doordeweeks werd daar dan ook huiswerkbegeleiding gegeven zodat kinderen 'niet achter' zouden raken. Hele werkstukken werden daar geschreven als kinderen teveel last hadden van adhd oid als zij dat zelf niet konden doen. De school was er niet blij mee, omdat op deze manier letterlijk een diploma gekocht werd. Veelal niet ten bate van het kind, maar meer van de ouders. Daarmee ondermijn je het onderwijssysteem.
Ik ben op jacht naar een award.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat is dat toch altijd met jou en de edit-knop
Zelfstandig kunnen leren is een vaardigheid die belangrijk is voor het academisch onderwijs. Deze is niet alleen benodigd, maar wordt ook geoefend. Dit omdat van een academicus verwacht mag worden dat hij in staat is om zonder begeleiding stof te oefenen en meester te maken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:32 schreef Valid het volgende:
[..]
Zou veel beter zijn inderdaad. Sowieso al die grote semestervakken zijn didactisch echt een gruwel. Je sluit in drie uur tijd dertien weken stof en tien EC af. Bijvoorbeeld bij burgerlijk recht 2 (RuG), waarbinnen zowel goederenrecht als verbintenissenrecht valt. Je kunt je onkunde bij het ene onderwerp dan met het ander compenseren, aangezien het één tentamen is.
Wat jij signaleert klopt wel, maar is meer een gevolg van het feit dat er vaak (veel) oude tentamens beschikbaar zijn. Heel veel studenten trainen zich in het maken van de tentamens en het herkennen van de gevraagde onderdelen. Ook zonder CS.
Ze moeten daar echt eens wat op verzinnen jaquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:43 schreef Tchock het volgende:
Wat de fuck, in de pauze van dit hoorcollege heeft de docent nieuws gelezen en op uitzendinggemist.nl gezocht, waardoor er 120 lege slides in de presentatie zitten
Ach, echt hinderlijk is het niet, maar wel grappig om te zien dat ze een programma kijkt en iedere keer op pauze drukt als er een student langs komtquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ze moeten daar echt eens wat op verzinnen ja
Mee eens hoor. Misschien vind jij het ethisch over het randje (ik misschien ook), maar het is natuurlijk gewoon een bedrijf en geen ethische commissie. Die manier van studeren benut inderdaad de mogelijkheid die gecreëerd wordt door de manier waarop een cijfer tot stand komt. Wellicht niet helemaal netjes, maar om dat aan te pakken moet je wat mij betreft bij de manier van tentamineren/beoordelen zijn en niet bij het bedrijf dat (samen met de studenten) gretig gebruik maakt van de situatie.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zelfstandig kunnen leren is een vaardigheid die belangrijk is voor het academisch onderwijs. Deze is niet alleen benodigd, maar wordt ook geoefend. Dit omdat van een academicus verwacht mag worden dat hij in staat is om zonder begeleiding stof te oefenen en meester te maken.
Bij CS word je dusdanig aan het handje gehouden dat de zelfstandigheid voor een belangrijk gedeelte verdwijnt. De goede antwoorden (wat ze ook moge betekenen) worden voorgekauwd. Kwestie van een aantal uur oefenen en gaan met die banaan. Handig als je vastzit bij een struikelblok (bijv. strafrecht) waar je niets meer mee wil doen en echt moet halen. Onhandig aangezien je met genoeg centjes (100 euro per vak) een heel diploma kan regelen.
Dat mag ook. Luzaccollege is daar groot mee geworden en dat is ook een van de redenen waarom een diploma van een dergelijke school 'beladen' is. Aan het diploma kan je zien dat deze gekocht is. Geldt ook voor particulier hbo onderwijs waar ik diverse scholen ken die letterlijk diploma's in de schoot werpen door middel van extreme begeleiding. Handig om daarmee een vak te leren als het nodig is, maar iets dat je als 'normale' student graag wil vermijden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Haha, in Zwolle is ook zo'n privéschool waar ze tien keer lichtere regels hanteren dan welk vwo dan ook, waar je als je het op een normale school niet redt en je hebt een rijke pappa in no-time toch met een diploma weg kunt
Maar het lijkt me dat deze mensen op de arbeidsmarkt alsnog niet meekunnen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:37 schreef Ryon het volgende:
Mijn ergernis beperkt zich niet alleen tot de universiteit. Op mijn oude gymnasium was de uitval redelijk hoog. Dit om de simpele reden dat de stof op een bepaalde manier en met een bepaald tempo gegeven werd dat niet geschikt is voor elke 12 tot 18 jarigen. Per jaar kregen veel leerlingen dan ook het advies om naar een andere school uit te kijken. Dit was vaak ook beter voor het kind.
Voor 40.000 euro was het echter mogelijk om via een extern privaat instituut bijles te krijgen. Kinderen gingen dan per week 12 uur langer naar school en daar werd dan extra geoefend met alles wat niet goed ging. Doordeweeks werd daar dan ook huiswerkbegeleiding gegeven zodat kinderen 'niet achter' zouden raken. Hele werkstukken werden daar geschreven als kinderen teveel last hadden van adhd oid als zij dat zelf niet konden doen. De school was er niet blij mee, omdat op deze manier letterlijk een diploma gekocht werd. Veelal niet ten bate van het kind, maar meer van de ouders. Daarmee ondermijn je het onderwijssysteem.
Om hier op in te haken: het lijkt natuurlijk onrechtvaardig gezien de moeite die wij normale studenten er misschien voor doen, maar ik geloof oprecht dat je dat juist vaardigheden leert om je een goede jurist te maken. Op de lange termijn werkt CS niet, het is een beetje dat verhaal van die Afrikaanse visser.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:44 schreef Valid het volgende:
[..]
Mee eens hoor. Misschien vind jij het ethisch over het randje (ik misschien ook), maar het is natuurlijk gewoon een bedrijf en geen ethische commissie. Die manier van studeren benut inderdaad de mogelijkheid die gecreëerd wordt door de manier waarop een cijfer tot stand komt. Wellicht niet helemaal netjes, maar om dat aan te pakken moet je wat mij betreft bij de manier van tentamineren/beoordelen zijn en niet bij het bedrijf dat (samen met de studenten) gretig gebruik maakt van de situatie.
Het is inderdaad niet de schuld van CS. Sterker nog: het is hartstikke slim en ik ken veel studenten die via die methode een aardig zakcentje erbij verdienen. Terecht ook. Zijn veelal slimme kerels die het ook nog eens helder kunnen uitleggen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:44 schreef Valid het volgende:
[..]
Mee eens hoor. Misschien vind jij het ethisch over het randje (ik misschien ook), maar het is natuurlijk gewoon een bedrijf en geen ethische commissie. Die manier van studeren benut inderdaad de mogelijkheid die gecreëerd wordt door de manier waarop een cijfer tot stand komt. Wellicht niet helemaal netjes, maar om dat aan te pakken moet je wat mij betreft bij de manier van tentamineren/beoordelen zijn en niet bij het bedrijf dat (samen met de studenten) gretig gebruik maakt van de situatie.
Luzac, dat is waar ook. Was de naam kwijt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat mag ook. Luzaccollege is daar groot mee geworden en dat is ook een van de redenen waarom een diploma van een dergelijke school 'beladen' is. Aan het diploma kan je zien dat deze gekocht is. Geldt ook voor particulier hbo onderwijs waar ik diverse scholen ken die letterlijk diploma's in de schoot werpen door middel van extreme begeleiding. Handig om daarmee een vak te leren als het nodig is, maar iets dat je als 'normale' student graag wil vermijden.
Ik heb dus op zo'n status-school gezeten, en het Luzac was echt het opvangnet voor sommige mensen. Soms zelfs sneller klaar door uit te vallen dan de normale leerlingenquote:Om dit te omzeilen zijn dus die prive instituten bedacht. Een aantal scholen genieten van een bepaalde bekendheid. Mede doordat zij een bepaalde wijze van onderwijs hanteren en daarmee en bepaald slag leerlingen aantrekken (bijv de categorale gymnasia). Deze diploma's kunnen een behoorlijke status met zich meebrengen. Ook als het kind eigenlijk niet geschikt is voor dergelijk onderwijs kan dus met genoeg geld een kind zijn hele puberteit lang toch naar het eindexamen gewerkt worden.
Mee eens, maar werkgevers en de maatschappij zien natuurlijk niet welke methode jij gebruikt hebt. Als veel studenten met zo'n CS door een studie heenfietsen is dat niet goed voor de waarde van een wo diploma.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Om hier op in te haken: het lijkt natuurlijk onrechtvaardig gezien de moeite die wij normale studenten er misschien voor doen, maar ik geloof oprecht dat je dat juist vaardigheden leert om je een goede jurist te maken. Op de lange termijn werkt CS niet, het is een beetje dat verhaal van die Afrikaanse visser.
In theorie heb je gelijk, maar is in de praktijk het aantal studenten dat die route volgt echt zo groot?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:49 schreef Valid het volgende:
[..]
Mee eens, maar werkgevers en de maatschappij zien natuurlijk niet welke methode jij gebruikt hebt. Als veel studenten met zo'n CS door een studie heenfietsen is dat niet goed voor de waarde van een wo diploma.
Zo direct werkt de arbeidsmarkt ook weer niet. Ook mijn klasgenoten zijn goed terecht gekomen. Alleen veelal via een omweg. Als je weet dat je geld wil gaan verdienen met het exploiteren van kroegen (omdat horeca je passie is) moet je kritisch wat je te zoeken hebt op een gymnasium. Zeker als je 40.000 (of 15.000 enkel voor begeleiding) om bij te blijven met je klasgenoten. Ander soort mensen, ander soort cultuur, ander soort onderwijs.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:46 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Maar het lijkt me dat deze mensen op de arbeidsmarkt alsnog niet meekunnen?
Waarschijnlijk niet inderdaad.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
In theorie heb je gelijk, maar is in de praktijk het aantal studenten dat die route volgt echt zo groot?
Ja, elk regio kent wel een dergelijke school. Veelal te herkennen aan 'stedelijk gymnasium' of vernoemd naar een of andere historische Nederlander. Weinig tot geen allochtonen, eigen hockey team, veel bekende oud scholieren, relatief hoge ouderbijdrage en heel veel aandacht voor cultuur en extra circulaire activiteiten als debattoernooien en dergelijke. Dit omdat de leerlingen zo leergierig en breed geinteresseerd zijn. Oh, enige nadeel is wel dat je een dode taal erbij moet leren welke praktisch onmogelijk is en dat je in vwo5 eigenlijk al eindexamen moet kunnen doen qua tempo.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Luzac, dat is waar ook. Was de naam kwijt.
[..]
Ik heb dus op zo'n status-school gezeten, en het Luzac was echt het opvangnet voor sommige mensen. Soms zelfs sneller klaar door uit te vallen dan de normale leerlingen
Wat/waar ga je doen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:51 schreef Yreal het volgende:
Ik heb echt zin om te gaan starten met mijn stage
Assistent bij private banking. 3 kwart van de tijd voorbereiden werk voor nieuw klantcontact, de rest van de tijd mag ik meelopen met vermogensstructurering voor een klein onderzoekje.quote:
Hahaquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, elk regio kent wel een dergelijke school. Veelal te herkennen aan 'stedelijk gymnasium' of vernoemd naar een of andere historische Nederlander.
Veel is wel herkenbaar ja, al heb ik het nooit negatief ervaren. Kleine school, veel persoonlijke aandacht, heel veel aandacht voor cultuur (wat ik absoluut niet slecht vind). Plus een fijne sfeer en een tempo dat op een enkel vak na perfect op mij aansloot. Ook al heb ik niets met hockey en hebben mijn ouders niet veel geldquote:Weinig tot geen allochtonen, eigen hockey team, veel bekende oud scholieren, relatief hoge ouderbijdrage en heel veel aandacht voor cultuur en extra circulaire activiteiten als debattoernooien en dergelijke. Dit omdat de leerlingen zo leergierig en breed geinteresseerd zijn. Oh, enige nadeel is wel dat je een dode taal erbij moet leren welke praktisch onmogelijk is en dat je in vwo5 eigenlijk al eindexamen moet kunnen doen qua tempo.
Voor mij was er geen betere school in de buurt, maar ik begrijp (en heb gezien) hoe het voor sommige mensen niet kan passen. En ik was er, moet ik zeggen, na vijf jaar ook wel goed zat van.quote:Voor sommige leerlingen een droom, voor anderen een zes jaar durende nachtmerrie.
Begrijp ik nou goed dat jij ook naar zo'n diplomainstituut ging?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Haha
[..]
Veel is wel herkenbaar ja, al heb ik het nooit negatief ervaren. Kleine school, veel persoonlijke aandacht, heel veel aandacht voor cultuur (wat ik absoluut niet slecht vind). Plus een fijne sfeer en een tempo dat op een enkel vak na perfect op mij aansloot. Ook al heb ik niets met hockey en hebben mijn ouders niet veel geld
[..]
Voor mij was er geen betere school in de buurt, maar ik begrijp (en heb gezien) hoe het voor sommige mensen niet kan passen. En ik was er, moet ik zeggen, na vijf jaar ook wel goed zat van.
Nee, dat begrijp je niet goedquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat jij ook naar zo'n diplomainstituut ging?
Om hier even op terug te komen, ik heb dit nog expliciet aan de werkgroep docent gevraagd, omdat je vorig jaar bij RGS1 ook elk arrest wat behandeld werd diende te kennen, en dat was toen deel van de tentamenstof. Maar dat was dit jaar dus niet het geval. Enkel de 2/3 casussen (meestal met Blasius en nog iemandquote:Op zaterdag 26 januari 2013 18:05 schreef Valid het volgende:
[..]
Maar moet je dat arrest gebonden materiaal ook kennen? Heb je zegmaar info nodig die niet in het boek staat, maar die je enkel uit het werkboek kan halen?
Nee, niet iedereen heeft met een gymnasium diploma heeft deze gekocht. Voor veel leerlingen is het ook gewoon de perfecte school, maar niet voor iedereen. Als ouder moet je daar op een gegeven moment ook gewoon realistisch zijn en niet alleen maar blindstaren op de naam.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat jij ook naar zo'n diplomainstituut ging?
Overigens wilden mijn ouders me naar een andere school hebben hoor. Ik ben echt niet zo'n gemaakt prestatiekindje.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen heeft met een gymnasium diploma heeft deze gekocht. Voor veel leerlingen is het ook gewoon de perfecte school, maar niet voor iedereen. Als ouder moet je daar op een gegeven moment ook gewoon realistisch zijn en niet alleen maar blindstaren op de naam.
Ooooh, T ging naar een status school, ik las even scheefquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen heeft met een gymnasium diploma heeft deze gekocht. Voor veel leerlingen is het ook gewoon de perfecte school, maar niet voor iedereen. Als ouder moet je daar op een gegeven moment ook gewoon realistisch zijn en niet alleen maar blindstaren op de naam.
Tsja. Dat soort keuzes zijn vooraf zo moeilijk. Ik heb destijds Frans laten vallen voor Wiskunde, daar heb ik ook nog steeds spijt van.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:11 schreef omelette het volgende:
Ik ging heerlijk naar een normale havo/vwo school. Vind het achteraf wel jammer dat ik nooit Latijn heb gehad.
Ooh, ik wel. Dankzij mijn moeder. Nog steeds eeuwig dankbaar voor, daar niet van. Maar aangezien ik mij qua studie redelijk veel bezig heb gehouden met schoolkeuze (het bestuderen daarvan) is het erg merkwaardig om te zien hoe weinig invloed ik daar zelf toentertijd op heb gehad. Redelijk confronterend als je daardoor beseft hoe weinig je eigenlijk zelf in de hand hebt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Overigens wilden mijn ouders me naar een andere school hebben hoor. Ik ben echt niet zo'n gemaakt prestatiekindje.
Ik vind het persoonlijk bizar dat er mogelijkheden zijn/waren om zonder wiskunde een havo of vwo papiertje te halen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Tsja. Dat soort keuzes zijn vooraf zo moeilijk. Ik heb destijds Frans laten vallen voor Wiskunde, daar heb ik ook nog steeds spijt van.
Als ik naar het gymnasium had gewild moest ik elke dag nog verder naar school reizen. Dat heeft ook wel een grote invloed gehadquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Tsja. Dat soort keuzes zijn vooraf zo moeilijk. Ik heb destijds Frans laten vallen voor Wiskunde, daar heb ik ook nog steeds spijt van.
Die zijn er niet. Vwo in elk geval niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk bizar dat er mogelijkheden zijn/waren om zonder wiskunde een havo of vwo papiertje te halen.
Je zegt net zelf dat je wiskunde hebt laten vallen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die zijn er niet. Vwo in elk geval niet.
Nee, dat ik Frans liet vallen voor Wiskunde. Dus ik heb wél wiskunde gekozen. En dat was dan nog Wiskunde D (extra wiskunde, dus) ook, want wiskunde B (meer algebra) of A (meer meetkunde) is sowieso al verplicht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Je zegt net zelf dat je wiskunde hebt laten vallen?![]()
Op de havo kon het trouwens wel in mijn tijd. Had je mensen die in 4 havo nog een jaartje wat aan het optellen/aftrekken waren en daarna waren ze klaar
Oooooh, ik dacht dat je wiskunde liet vallen voor fransquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, dat ik Frans liet vallen voor Wiskunde. Dus ik heb wél wiskunde gekozen. En dat was dan nog Wiskunde D (extra wiskunde, dus) ook, want wiskunde B (meer algebra) of A (meer meetkunde) is sowieso al verplicht.
Prota is toch een prima boek?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Maar een grondig leerproces begint toch met het doorzien van structuur en systematiek. Hij doet op geen enkele manier z'n best om daar een bijdrage aan te leveren. Het boek (Prota) schiet op dat punt wat mij betreft ook al te kort (zie alleen al de indeling van paragrafen) en het resultaat is dat vele studenten klagen over het ontbreken van rode draad, lijn en doel. Dat draagt natuurlijk niet bij aan plezier en dito mooie resultaten op het vak. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Ik ervaar het vak echt als los zand en daar hoor ik veel studenten over.
He bah. Gecondoleerdquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:28 schreef Speedy_T het volgende:
Kak, waarom pak ik nou weer net die salade met bleekselderij
Dat is lekker!quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:28 schreef Speedy_T het volgende:
Nee man. Mijn schoonpa staat dagelijks 2/3 uur, of meer, in de keuken. Beste man maakt de lekkerste dingen, alleen is hij ook fan van dat spul. Ben je heerlijk aan het eten, bijt je ineens in zo'n bitter zurig dingquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:30 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat is lekker!En het schijnt ook nog gezond te zijn geloof ik.
Ja man is lekker.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee man. Mijn schoonpa staat dagelijks 2/3 uur, of meer, in de keuken. Beste man maakt de lekkerste dingen, alleen is hij ook fan van dat spul. Ben je heerlijk aan het eten, bijt je ineens in zo'n bitter zurig ding
Bahquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:28 schreef Speedy_T het volgende:
Je liefdesnectar?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:45 schreef Tchock het volgende:
Bleekselderij schijnt goed te zijn voor je .... eh... man-juice.
Het wordt meer, zeggen ze. Al heb ik dat nooit getest.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
Je liefdesnectar?![]()
In welk opzicht trouwens?
Dat lijkt mij niet een gewenst effect?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het wordt meer, zeggen ze. Al heb ik dat nooit getest.
Nee, ik las verkeerd...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:52 schreef Boterbartje het volgende:
Sjokkol boi heeft z'n diploma gekocht?!
Ja, weet het ook niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet een gewenst effect?![]()
Tenzij je graag babbys wil, dan zou ik wel een paar stronken weg kannen
Ananas is wel een aanrader trouwensquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, weet het ook niet.Las dat ergens een keer. Zal even voor je zoeken.
Ik vind dat echt heel erg ranzigquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ananas is wel een aanrader trouwens
Mangoquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Elke fruit werkt. Mijn vriendin wil hetzelfde met chocola proberen...
Ik vraag mij dan toch af hoe jij dit smaaktechnisch hebt vastgesteldquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gewoon, potjes bewaren en dan dubbelblind proeven.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik vraag mij dan toch af hoe jij dit smaaktechnisch hebt vastgesteld
Ik hoef daar niet direct een antwoord op eigenlijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Gezellig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:58 schreef Aurelius. het volgende:
Vanaf nu alleen maar bezig met belastingrecht
dat vertelt vriendinlief mijquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Deze ga ik pakkenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:00 schreef Bruce_Cutler het volgende:
Wees alert mensen, postcount 283.
Bloedhond Paxcon ligt op de loer, klaar om toe te slaan.
sexquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Is dit een nieuwe trend ofzo? Gister ging het ook al ineens over Tchock's seksleven.
Dat was geheel aan Yreal te wijten. En dit weerquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Is dit een nieuwe trend ofzo? Gister ging het ook al ineens over Tchock's seksleven.
Ja precies, daarom even Yreal quoten en de vraag of ie een nieuwe trend wilde zetten.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat was geheel aan Yreal te wijten. En dit weer
Ik snap je helemaal! Zoveel leuker natuurlijk. Is dit je her van Belastingrecht?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:02 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
Ik was liever met Rechtsgeschiedenis verder gegaan, maar belasting is de 28ste al
Maar je kan je voorstellen dat niet iedereen op de ins en outs van je sexleven zit te wachten right?quote:
Jaquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:04 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal! Zoveel leuker natuurlijk. Is dit je her van Belastingrecht?
(energie)bronnenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:05 schreef Boterbartje het volgende:
WAT IS RESOURCES IN NEDERLANDS ALS IN OLIE ENZO?
Nee, ik haaaaaat simcityquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:03 schreef Boterbartje het volgende:
Mensen zijn hier nog meer simcity liefhebbers op sideshow en ik na?
ah dankje. soms kom ik niet op woordenquote:
nieuwe simcity is nu in betaquote:
Ik kan nog wel een boekje open doenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:04 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar je kan je voorstellen dat niet iedereen op de ins en outs van je sexleven zit te wachten right?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |