quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:
En met een record van 266.747 huizen te koop is dit topic vol!
Nu kopen == kamikazekopen.quote:Op donderdag 6 december 2012 11:48 schreef leolinedance het volgende:
Het gaat lekker, we stellen het kopen mooi nog even uit
Salarissen dalen?quote:Op donderdag 6 december 2012 11:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nu kopen == kamikazekopen.
Wie nu nog rekent op 5, 10, 20, 30 jaar HRA is een 'beetje dom'![]()
De huizenprijs deflatie gaat doodleuk door... salarissen dalen, kosten voor het leven stijgen... er blijft heel wat minder over om te investeren in vastgoedzeepbellen.
Een jaartje of 3quote:Op donderdag 6 december 2012 11:48 schreef leolinedance het volgende:
Het gaat lekker, we stellen het kopen mooi nog even uit
Voor starters is dat een al reeds een feit en ik ga ervan uit dat er nog de nodige werkgevers de komende jaren met een voorstel gaan komen voor hun personeel.quote:
Het dynamische stuk is waar de interessante informatie zit, de offset kan je net zo goed weglaten. Door in te zoomen krijg je immers een betere resolutie.quote:Op donderdag 6 december 2012 11:56 schreef BertV het volgende:
Die grafiek maakt het natuurlijk wel dramatischer dan het is, zo zie je beter de verhouding van wat er aan de hand is:
[ afbeelding ]
Je had harde afspraken moeten maken over de definitieve opleverdatum, desnoods met een boetebeding om de eventuele schade te compenseren.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb mijn huis dit jaar (in mei) gekocht. Ik val nog onder oude fiscale voorwaarden (aangezien datum koopcontract zal leiden). Alleen, het betreft een nieuwbouwproject.... ze zouden in september beginnen met bouwen, omdat ze toen verwachtten genoeg huizen te zullen verkopen... Inmiddels december en er is niets gebeurd..
Dat snap ik... maar je raakt kwijt hoe die stijging op het totaal eruit ziet.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het dynamische stuk is waar de interessante informatie zit, de offset kan je net zo goed weglaten. Door in te zoomen krijg je immers een betere resolutie.
Nee, zo zit dat niet in elkaar. Er is een termijn van 9 maanden gesteld vanaf datum ingang koopcontract..Dus over een paar maandjes kan ik er alsnog vanaf, als ik zou willen.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je had harde afspraken moeten maken over de definitieve opleverdatum, desnoods met een boetebeding om de eventuele schade te compenseren.
Nu ben je aan de goden overgeleverd en met een beetje pech is over 5 jaar je huisje nog niet gebouwd.
En hoe is dat wel af te leiden uit jouw 'offset' ?quote:Op donderdag 6 december 2012 12:04 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat snap ik... maar je raakt kwijt hoe die stijging op het totaal eruit ziet.
Aah... er van af zien.... tja... dan heb je nog steeds geen huis en ben je nog niks opgeschoten.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, zo zit dat niet in elkaar. Er is een termijn van 9 maanden gesteld vanaf datum ingang koopcontract..Dus over een paar maandjes kan ik er alsnog vanaf, als ik zou willen.
Maar ik heb ook niets verloren. Ik blijf hopen dat het allemaal doorgaat natuurlijk. Zeer scherpe prijs voor de woning namelijk...quote:Op donderdag 6 december 2012 12:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aah... er van af zien.... tja... dan heb je nog steeds geen huis en ben je nog niks opgeschoten.
Gelukkig gaan de prijzen in 2013 gewoon doodleuk verder met dalen, doe er je voordeel mee.
Kennelijk niet scherp genoeg want zoals je zelf aangeeft zijn er te weinig mensen die zo'n woning kunnen kopen. Er zijn zat mensen die een woning willen kopen maar het niet kunnen betalen vanwege de belachelijk hoge prijzen. 'Scherp geprijsd' is een term die makelaar graag hanteren maar als je even goed nadenkt.... waarom zijn er dan zo weinig mensen die deze fantastische aanbieding met beide handen aangrijpen? Vergeet niet dat de huizenmarktzeepbel de prijzen tot mythische proporties heeft opgeblazen en de mensen een volkomen onrealistisch beeld heeft voorgeschoteld van de economische realiteit. 'Scherp geprijsd' verwijst hooguit naar de het vallende mes dat sommigen nog wanhopig proberen te vangen. Kijk maar goed uit de je je niet verwond aan dit soort scherpe prijzen.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar ik heb ook niets verloren. Ik blijf hopen dat het allemaal doorgaat natuurlijk. Zeer scherpe prijs voor de woning namelijk...
Er zijn genoeg mensen die de woningen willen kopen. En de prijs is niet scherp geprijsd omdat de makelaar dat zegt, maar omdat het gewoonweg zo is. 175.000 euro voor een eengezinswoning met 135m2 aan woonruimte plus een tuin van 12 bij 5,5m nabij het centrum van een grote stad - is gewoonweg niet duur. Het probleem is dat de mensen die de woningen willen kopen vaak starter0 zijns, net niet genoeg verdienen en de bank moeilijk doet bij het verstrekken van een lening, zeker wanneer het bijv zzpérs betreft. De maandelijkse lasten van een eengezinswoning als deze liggen rond de 550 euro per maand. Probeer daar maar eens een HUURWONING voor te vinden met hetzelfde aantal m2.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kennelijk niet scherp genoeg want zoals je zelf aangeeft zijn er te weinig mensen die zo'n woning kunnen kopen. Er zijn zat mensen die een woning willen kopen maar het niet kunnen betalen vanwege de belachelijk hoge prijzen. 'Scherp geprijsd' is een term die makelaar graag hanteren maar als je even goed nadenkt.... waarom zijn er dan zo weinig mensen die deze fantastische aanbieding met beide handen aangrijpen? Vergeet niet dat de huizenmarktzeepbel de prijzen tot mythische proporties heeft opgeblazen en de mensen een volkomen onrealistisch beeld heeft voorgeschoteld van de economische realiteit. 'Scherp geprijsd' verwijst hooguit naar de het vallende mes dat sommigen nog wanhopig proberen te vangen. Kijk maar goed uit de je je niet verwond aan dit soort scherpe prijzen.
550 euro voor een hypo van 175k? Laat me niet lachen man... dat kan alleen maar met een super laag rentetarief, leensubsidie en 50% aflossingsvrij.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:17 schreef Mutant01 het volgende:
Er zijn genoeg mensen die de woningen willen kopen. En de prijs is niet scherp geprijsd omdat de makelaar dat zegt, maar omdat het gewoonweg zo is. 175.000 euro voor een eengezinswoning met 135m2 aan woonruimte plus een tuin van 12 bij 5,5m nabij het centrum van een grote stad - is gewoonweg niet duur. Het probleem is dat de mensen die de woningen willen kopen vaak starter0 zijns, net niet genoeg verdienen en de bank moeilijk doet bij het verstrekken van een lening, zeker wanneer het bijv zzpérs betreft. De maandelijkse lasten van een eengezinswoning als deze liggen rond de 550 euro per maand. Probeer daar maar eens een HUURWONING voor te vinden met hetzelfde aantal m2.
Het geeft precies aan wat er fout is:quote:Op donderdag 6 december 2012 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb mijn huis dit jaar (in mei) gekocht. Ik val nog onder oude fiscale voorwaarden (aangezien datum koopcontract zal leiden). Alleen, het betreft een nieuwbouwproject.... ze zouden in september beginnen met bouwen, omdat ze toen verwachtten genoeg huizen te zullen verkopen... Inmiddels december en er is niets gebeurd..
Waar heb jij het over man. 550 euro, 50% aflossingsvrij en een rentetarief van 4,7%. Zelfs linear/0% aflossingsvrij (nieuwe regels) is dit bedrag 660/670 euro. Alsnog VEEL lager dan een huurwoning van dezelfde categorie. Geen enkele 'kunstgreep'.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
550 euro voor een hypo van 175k? Laat me niet lachen man... dat kan alleen maar met een super laag rentetarief, leensubsidie en 50% aflossingsvrij.
Dat is kopen met kunstgrepen en als dat zelfs al niet lukt dan weet je dat prijzen gewoon VEEL TE HOOG zijn.
Als het zulke koopjes zijn? Waarom gaan ze dan niet als warme broodjes over de toonbank? Zoals je zelf aan aangeeft is er een groot gebrek aan kopers die het kunnen betalen. Een mismatch met de huidige markt? Realiseer je dat de huidige prijzen gebaseerd zijn op lage rente, leensubsidie, 100% aflossingsvrij, twee salarissen etc... etc... totaal opgeblazen dus...
Knap hoe jij deze informatie uit zo'n korte post weet te persen. Het betreft hier vier nieuwbouwwoningen, wat bedoel je met een groot project. Ik heb als klant wel degelijk allerlei rechten, zoals vastgelegd in het koopcontract. Ik ben zelf akkoord gegaan met de opschortende voorwaarden voor de duur van 9 maanden max.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het geeft precies aan wat er fout is:
-de klant staat niet voorop
-de projectontwikkelaar wil zo goedkoop mogelijk grote series bouwen, terwijl de klant genoeg betaalt om 1 los huis neer te zetten
-de klant heeft blijkbaar geen enkel recht als de ontwikkelaar z'n plannen niet nakomt
"Opschortende voorwaarden" noem ik geen recht... Als ik 175.000 euro betaal voor een product, zou ik het toch wel op prijs stellen als het product daadwerkelijk op de afgesproken datum geleverd wordt.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:33 schreef Mutant01 het volgende:
Ik ben zelf akkoord gegaan met de opschortende voorwaarden voor de duur van 9 maanden max.
Ehm, ik heb toch nog geen 175.000 euro betaald. En er is helemaal geen datum van oplevering afgesproken.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Opschortende voorwaarden" noem ik geen recht... Als ik 175.000 euro betaal voor een product, zou ik het toch wel op prijs stellen als het product daadwerkelijk op de afgesproken datum geleverd wordt.
lineair zit je alleen al aan 486 euro aflossing in de maand, komt de eerste maand ook nog eens een kleine 700 euro aan rente bij. Zelfs als je tegen 52% mag aftrekken zit je dan ruim aan 800 euro in de eerste maand. Zeer grof gesubsidieerd dus.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waar heb jij het over man. 550 euro, 50% aflossingsvrij en een rentetarief van 4,7%. Zelfs linear/0% aflossingsvrij (nieuwe regels) is dit bedrag 660/670 euro. Alsnog VEEL lager dan een huurwoning van dezelfde categorie. Geen enkele 'kunstgreep'.
Zelfs 4 woningen voor een fantastische prijs op een überlocatie krijgen ze niet verkocht?quote:Op donderdag 6 december 2012 12:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Knap hoe jij deze informatie uit zo'n korte post weet te persen. Het betreft hier vier nieuwbouwwoningen, wat bedoel je met een groot project. Ik heb als klant wel degelijk allerlei rechten, zoals vastgelegd in het koopcontract. Ik ben zelf akkoord gegaan met de opschortende voorwaarden voor de duur van 9 maanden max.
Ik heb alle berekeningen reeds met de hypotheker doorgespit, dus dat jij de genoemde bedragen niet accepteert, zal mij een worst wezen. Zelfs met jouw berekening zitten we nog ver onder de prijzen die voor dergelijke huurwoningen gevraagd worden. Veel starters verdienen te veel om voor sociale huurwoningen in aanmerking te komen, dus gaan ze zoeken naar particuliere verhuurders, die vragen zo 900/1000 euro huur p/m.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
lineair zit je alleen al aan 486 euro aflossing in de maand, komt de eerste maand ook nog eens een kleine 700 euro aan rente bij. Zelfs als je tegen 52% mag aftrekken zit je dan ruim aan 800 euro in de eerste maand. Zeer grof gesubsidieerd dus.
Annuitair zit je op 550 euro met 52% aftrek, dat is het 'starttarief' deze maandelijkse kosten lopen echter op tot zo'n 900 euro aan het eind van de rit.
Overigens? Vraag de projectontwikkelaar ook nog 'bouwrente'? Of zijn ze daar ondertussen vanaf gestapt?
Jij zal wel voor een spaarhypotheek gekozen hebben, maximaal belasting ontwijken. Kan nu nog... maar het is maar de vraag of dat over een paar jaar niet heel sterk terug word gedrongen. Of dat men het spaardeel als vermogen gaat aanmerken en dus een vermogensrendementsheffing gaat invoeren. Zou zomaar kunnen en het is dus iets om in je achterhoofd mee te nemen.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:49 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb alle berekeningen reeds met de hypotheker doorgespit, dus dat jij de genoemde bedragen niet accepteert, zal mij een worst wezen.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op annuitair en lineair lenen en met een aftrek tegen 52%, dat zijn dus gewoon de minimale kosten. Mensen die niet tegen 52% kunnen aftrekken betalen dus meer.quote:Zelfs met jouw berekening zitten we nog ver onder de prijzen die voor dergelijke huurwoningen gevraagd worden. Veel starters verdienen te veel om voor sociale huurwoningen in aanmerking te komen, dus gaan ze zoeken naar particuliere verhuurders, die vragen zo 900/1000 euro huur p/m.
Renteverlies over tussentijdse betalingen is uiteraard gewoon een vorm van bouwrente. En waarom zou een iemand de rente over de bouwgrond willen betalen die destijds niet eens in eigendom wasquote:Ik betaal geen 'bouwrente' aangezien ik er 'vanaf het begin' bij ben. Er is uiteraard wel enig renteverlies gedurende de bouw, dat is wat anders. Ik betaal ook geen rente over de termijn tussen aankoop bouwgrond en tekening van het contract.
Renteverlies en bouwrente zijn wezenlijk anders. Nogmaals leuk dat jij aan die bedragen komt, ik heb een deskundige ingeschakeld en die komt op andere tarieven uit. Ik heb voor 50% aflossingsvrij + spaarhypotheek gekozen, logisch ook - maximale voordelen. Neemt niet weg dat ik tussentijds nog zal aflossen, alleen spaar ik dat bedrag zelf jaarlijks bij elkaar. Van belastingontwijking is overigens geen sprake - lasterlijke praat - je begeeft je op glad ijs. Afgezien daarvan - en ik geef het nogmaals aan: Je geeft meer uit aan een huurwoning, die aan het einde van de rit niet eens van jou is.quote:Op donderdag 6 december 2012 13:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jij zal wel voor een spaarhypotheek gekozen hebben, maximaal belasting ontwijken. Kan nu nog... maar het is maar de vraag of dat over een paar jaar niet heel sterk terug word gedrongen. Of dat men het spaardeel als vermogen gaat aanmerken en dus een vermogensrendementsheffing gaat invoeren. Zou zomaar kunnen en het is dus iets om in je achterhoofd mee te nemen.
[..]
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op annuitair en lineair lenen en met een aftrek tegen 52%, dat zijn dus gewoon de minimale kosten. Mensen die niet tegen 52% kunnen aftrekken betalen dus meer.
Huren kan zeker in het begin van je leven aantrekkelijk zijn en mogelijk verstandig in de rumoerige tijd die gaat komen. Maar goed, die afweging moet ieder voor zich maken.
[..]
Renteverlies over tussentijdse betalingen is uiteraard gewoon een vorm van bouwrente. En waarom zou een iemand de rente over de bouwgrond willen betalen die destijds niet eens in eigendom was![]()
Dat is zo pre-zeepbel en totale uitwringerij
Ben ik nu zo dom? Kan ik niet rekenen? Reken jij zelfs de grootste aankoop in je leven niet even ZELF na? Ik riep meteen dat je aan die bedragen kwam met 50% aflossingsvrij en maximaal fiscaal voordeel waarbij je meteen in de tegenaanval ging en de suggestie deed dat ik maar wat liep uit te kramen. Nu blijkt dus gewoon dat ik gelijk heb.quote:Op donderdag 6 december 2012 13:06 schreef Mutant01 het volgende:
Renteverlies en bouwrente zijn wezenlijk anders. Nogmaals leuk dat jij aan die bedragen komt, ik heb een deskundige ingeschakeld en die komt op andere tarieven uit. Ik heb voor 50% aflossingsvrij + spaarhypotheek gekozen, logisch ook - maximale voordelen.
HRA == belastingontwijking == subsidiequote:Neemt niet weg dat ik tussentijds nog zal aflossen, alleen spaar ik dat bedrag zelf jaarlijks bij elkaar. Van belastingontwijking is overigens geen sprake - lasterlijke praat - je begeeft je op glad ijs. Afgezien daarvan - en ik geef het nogmaals aan: Je geeft meer uit aan een huurwoning, die aan het einde van de rit niet eens van jou is.
Ook niet zo slim om nu een huis te kopen natuurlijkquote:Op donderdag 6 december 2012 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
Maar snel doen en lekker blijven huren (als je die mogelijkheid hebt)quote:Op donderdag 6 december 2012 12:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, zo zit dat niet in elkaar. Er is een termijn van 9 maanden gesteld vanaf datum ingang koopcontract..Dus over een paar maandjes kan ik er alsnog vanaf, als ik zou willen.
Jij maakt dezelfde fout als HEEL veel mensen die de koop van een eigen huis willen verdedigen. Je vergeet alle bijkomende kosten zoals onderhoud, extra verzekeringen, belastingen en de verdere afschrijving van je woning de komende jaren.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die de woningen willen kopen. En de prijs is niet scherp geprijsd omdat de makelaar dat zegt, maar omdat het gewoonweg zo is. 175.000 euro voor een eengezinswoning met 135m2 aan woonruimte plus een tuin van 12 bij 5,5m nabij het centrum van een grote stad - is gewoonweg niet duur. Het probleem is dat de mensen die de woningen willen kopen vaak starter0 zijns, net niet genoeg verdienen en de bank moeilijk doet bij het verstrekken van een lening, zeker wanneer het bijv zzpérs betreft. De maandelijkse lasten van een eengezinswoning als deze liggen rond de 550 euro per maand. Probeer daar maar eens een HUURWONING voor te vinden met hetzelfde aantal m2.
Niet doen, huren is je geld weggooien en je kan NU nog maximaal profiteren van de fiscale voordelen om je stukje zeepbel te kopen. Want dit is het koopje van je leven, mensen staan in de rij om tegen een superminiprijsje een paleisje te kopen op een locatie, locatie, locatie.quote:Op donderdag 6 december 2012 13:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maar snel doen en lekker blijven huren (als je die mogelijkheid hebt)
Uiteraard ben ik dat niet vergeten. Hoe kom jij daarbij. En een woning, daar WOON je in. Waarom zou ik dat als 'afschrijving' moeten aanmerken. Het is geen investering om winst te maken.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Jij maakt dezelfde fout als HEEL veel mensen die de koop van een eigen huis willen verdedigen. Je vergeet alle bijkomende kosten zoals onderhoud, extra verzekeringen, belastingen en de verdere afschrijving van je woning de komende jaren.
Daarbij zijn de kosten voor een hypotheek van ¤ 175.000,- 20 jaar aflossingsvrij al bijna ¤ 600,- na teruggave.
Tel de rest daarbij op (zonder de waardedaling mee te rekenen!) je komt op het bedrag waarvoor je zeker wel een huisje kunt huren en lekker af kunt wachten wat de markt doet.
Tja ik ken anders zat belastingadviseurs die net zo goed grove fouten maken, wat dat betreft is niemand te vertrouwen. Gelukkig ben ik wat dat betreft niet zo bangig - en shop ik gewoon lekker bij diverse deskundigen.quote:Op donderdag 6 december 2012 13:59 schreef bloodymary1 het volgende:
Even over het voorgaande, er wordt gezegd dat alles door een deskundige is doorgerekend en daarbij valt het woord de hypotheker. Maar dat soort lui zou ik toch niet echt als fiscaal deskundig aan willen merken.
Ik ben zelf belastingadviseur en je zou ze de kost moeten geven, van die sjappies van hypotheekadviseurs die fouten maken in de fiscale berekeningen of dingen over het hoofd zien.
Maar dat terzijde.
Die lui pluggen alleen hun excel sheet, mijn ervaring is dat spreadsheets de doodsteek zijn voor iemands rekenvaardigheden. Spreadsheets zijn leuk voor de automatisering van het monnikenwerk maar inzicht verwerf en onderhoud je door zelf de rekenwijze iedere keer weer mentaal en op papier te herhalen. Afleiden, beredeneren het houd je scherp.quote:Op donderdag 6 december 2012 13:59 schreef bloodymary1 het volgende:
Even over het voorgaande, er wordt gezegd dat alles door een deskundige is doorgerekend en daarbij valt het woord de hypotheker. Maar dat soort lui zou ik toch niet echt als fiscaal deskundig aan willen merken.
Ik ben zelf belastingadviseur en je zou ze de kost moeten geven, van die sjappies van hypotheekadviseurs die fouten maken in de fiscale berekeningen of dingen over het hoofd zien.
Maar dat terzijde.
Hoe beoordeel je dat ze 'deskundig' zijn? Door het naamplaatje op hun bureau of the tekst op de voorgevel van hun kantoor? Feitelijk is het zo dat als je kan beoordelen of ze ter zake deskundig zijn je ze niet eens nodig hebt voor advies. Hooguit zijn ze geschikt als sparingspartnerquote:Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja ik ken anders zat belastingadviseurs die net zo goed grove fouten maken, wat dat betreft is niemand te vertrouwen. Gelukkig ben ik wat dat betreft niet zo bangig - en shop ik gewoon lekker bij diverse deskundigen.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die lui pluggen alleen hun excel sheet, mijn ervaring is dat spreadsheets de doodsteek zijn voor iemands rekenvaardigheden. Spreadsheets zijn leuk voor de automatisering van het monnikenwerk maar inzicht verwerf en onderhoud je door zelf de rekenwijze iedere keer weer mentaal en op papier te herhalen. Afleiden, beredeneren het houd je scherp.
Er gewoon vanuit gaan dat niemand deskundig is. Dan sta je lekker in het leven. Iedereen wantrouwen, van bankers, ambtenaren, ondernemers, tot aan advocaten, artsen etc. Immers toon maar aan of ze deskundig zijn, hoe beoordeel je dat?quote:Op donderdag 6 december 2012 14:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoe beoordeel je dat ze 'deskundig' zijn? Door het naamplaatje op hun bureau of the tekst op de voorgevel van hun kantoor? Feitelijk is het zo dat als je kan beoordelen of ze ter zake deskundig zijn je ze niet eens nodig hebt voor advies.
Dat is echt een flauwekulantwoord. Natuurlijk iedereen maakt wel eens fouten in zijn werk, zelfs ik, maar een belastingadviseur heeft gestudeerd voor deze materie en een bepaald opleidings- en denkniveau. Hypotheekadviseur kan iedere droplul worden.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja ik ken anders zat belastingadviseurs die net zo goed grove fouten maken, wat dat betreft is niemand te vertrouwen. Gelukkig ben ik wat dat betreft niet zo bangig - en shop ik gewoon lekker bij diverse deskundigen.
Dan sta je lekker 'gebukt' in het leven is mijn ervaringquote:Op donderdag 6 december 2012 14:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er gewoon vanuit gaan dat niemand deskundig is. Dan sta je lekker in het leven.
Dat is geen flauwekulantwoord, dat is een antwoord die jij gewoon niet leuk vindt om te horen. Niet onbegrijpelijk. Dat iemand gestudeerd heeft zegt niets over zijn vermogen tot praktische toepassing.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:09 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is echt een flauwekulantwoord. Natuurlijk iedereen maakt wel eens fouten in zijn werk, zelfs ik, maar een belastingadviseur heeft gestudeerd voor deze materie en een bepaald opleidings- en denkniveau. Hypotheekadviseur kan iedere droplul worden.
Ik wantrouw niet iedereen maar ik leg wel een gezonde dosis scepsis aan de dag, zeker als het op de financiën aankomt. Geleerd door schade en schande, doe er je voordeel mee.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:08 schreef Mutant01 het volgende:
Iedereen wantrouwen, van bankers, ambtenaren, ondernemers, tot aan advocaten, artsen etc. Immers toon maar aan of ze deskundig zijn, hoe beoordeel je dat?
Omdat je dergelijke belastingzaken niet aan een hypotheekadviseur moet voorleggen.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:11 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar wel over zijn kennis. En als die hypotheekadviseurs zo goed zijn begrijp ik niet waarom ik steeds hun fouten moet gaan corrigeren naar de belastingdienst toe (zoals verkeerde voorlopige teruggaven aanvragen, blijkbaar is dat al te moeilijk).
Dat is leuk en aardig, maar het toont in mijn ogen wel aan het nogal sneu is om andere beroepsgroepen aan te vallen als er binnen je eigen beroepsgroep net zo goed adviseurs zijn die naast hun schoenen lopen.quote:En dat ik dat antwoord niet leuk zou vinden is ook onzin. Ik weet dat het niet zo is en heb verder niks te maken met andere belastingadviseurs. Ik weet na 21 jaar ervaring waarvan 12 jaar eigen praktijk wel dat ik goed ben in mijn vak.
Je mag er toch van uit gaan dat iedereen dat laatste, het op papier uitrekenen op school heeft gehad en nu (gelukkig maar) alles via een excel spreadsheet doet?quote:Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die lui pluggen alleen hun excel sheet, mijn ervaring is dat spreadsheets de doodsteek zijn voor iemands rekenvaardigheden. Spreadsheets zijn leuk voor de automatisering van het monnikenwerk maar inzicht verwerf en onderhoud je door zelf de rekenwijze iedere keer weer mentaal en op papier te herhalen. Afleiden, beredeneren het houd je scherp.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, maar die controle daar schort het vaak aan. Ik kom heel vaak foute berekeningen tegen omdat er per ongeluk iets in een formule in een excelsheet is veranderd. En als de gebruiker dat dan niet in de gaten heeft, dan klopt er dus geen bal meer van.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je mag er toch van uit gaan dat iedereen dat laatste, het op papier uitrekenen op school heeft gehad en nu (gelukkig maar) alles via een excel spreadsheet doet?
Met name omdat de meeste dingen gewoon niet te berekenen zijn via pen en papier en je volkomen kansloos bent zonder excel. Het is veel belangrijker dat men niet in bepaalde automatismes vastloopt. Maw, men ziet een resultaat, of dat nou een belastingprogramma of een excel spreadsheet is en men neemt het klakkeloos aan. Daar zit het probleem. En dat heeft niks met excel of papier te maken. Vroeger op school ging je ook vaak genoeg de fout in met het afleiden van een bepaalde formule als daar plots op het examen men wat in veranderde.
Oefening baart kunst, ga maar eens ter rade bij jezelf wat je allemaal al weer verleert bent sinds je schooljaren door gebrek aan oefeningquote:Op donderdag 6 december 2012 14:20 schreef sitting_elfling het volgende:
Je mag er toch van uit gaan dat iedereen dat laatste, het op papier uitrekenen op school heeft gehad en nu (gelukkig maar) alles via een excel spreadsheet doet?
Hoe weet je dat het resultaat niet klopt? Glazen bol?quote:Met name omdat de meeste dingen gewoon niet te berekenen zijn via pen en papier en je volkomen kansloos bent zonder excel. Het is veel belangrijker dat men niet in bepaalde automatismes vastloopt. Maw, men ziet een resultaat, of dat nou een belastingprogramma of een excel spreadsheet is en men neemt het klakkeloos aan.
Ik gaf reeds aan dat Excel een prima tool is voor het monnikenwerk maar dat je het niet het gezonde rekenwerk moet gaan vervangen voor een rekentool waarbij je enkel data plugt en dan het antwoord voor lief neemt. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn en het nut van een spreadsheet programma beiden waarderenquote:Daar zit het probleem. En dat heeft niks met excel of papier te maken. Vroeger op school ging je ook vaak genoeg de fout in met het afleiden van een bepaalde formule als daar plots op het examen men wat in veranderde.
Haha.... ik zag laatst zelfs een makelaar die zich ging toeleggen op het verkopen van hypotheken en verzekeringen om de gederfde inkomsten te compenseren.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik bedoel het meer een beetje als: "schoenmaker blijf bij je leest". Klanten vragen mij ook vaak over verzekeringen en dan stuur ik ze ook door. Zo moeten hypotheekadviseurs zich bij het adviseren over hypotheken houden en niet over belastingzaken. Als zo'n kantoor daar iets in wil doen, dan moeten ze maar een specialist in huis halen (er zijn er ook die dat hebben).
Dat voel je aan. Logisch nadenken.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoe weet je dat het resultaat niet klopt? Glazen bol?
Ja, simpel plussen en minnetjes kom je er inderdaad wel uit. Maar met andere zaken gaat je dat gewoon niet lukken, pen en papier is echt verleden tijd voor een wiskundig financieel analist. Ik zie niet in waarom je zo enorm loopt te hameren op pen en papier. Men begrijpt de zaken heus wel, en als men een fout maakt in excel, so what? Probeer je het opnieuw.quote:Daarnaast kan je vrijwel elke berekening maken op papier m.b.v. een zakjapanner.
Mijn God... hoe hebben mensen ooit zinvolle antwoorden verkregen zonder Excel
Sorry hoor.... maar een berekening voer je uit... die voel je niet aan.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat voel je aan. Logisch nadenken.
Pen en papier verleden tijd? Misschien in jouw wereld maar de rest van de wereld maakt er nog volop gebruik van hoorquote:Ja, simpel plussen en minnetjes kom je er inderdaad wel uit. Maar met andere zaken gaat je dat gewoon niet lukken, pen en papier is echt verleden tijd voor een wiskundig financieel analist. Ik zie niet in waarom je zo enorm loopt te hameren op pen en papier. Men begrijpt de zaken heus wel, en als men een fout maakt in excel, so what? Probeer je het opnieuw.
En een auto, daar RIJD je in... Moet ik nog uitleggen waarom afschrijven nodig is?quote:Op donderdag 6 december 2012 14:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uiteraard ben ik dat niet vergeten. Hoe kom jij daarbij. En een woning, daar WOON je in. Waarom zou ik dat als 'afschrijving' moeten aanmerken. Het is geen investering om winst te maken.
Dat schaarse is uitsluitend politiek bepaald. We zouden het land kunnen verdelen in 37 miljoen kavels van 1000 vierkante meter, zo veel ruimte hebben we!quote:Op donderdag 6 december 2012 14:57 schreef _VoiD_ het volgende:
Omdat een huis geen wielen heeft en op een steeds schaarser wordend stukje grond staat.
Omdat een auto nogal snel slijt. Zoek eens een gerestaureerde oldtimer op. Die kost ook meer dan de vroegere aanschafwaarde.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:52 schreef RemcoDelft het volgende:
En een auto, daar RIJD je in... Moet ik nog uitleggen waarom afschrijven nodig is?
en die overige 0 m² is genoeg voor wegen, landbouw, industrie, recreatie en weet ik veel wat nog meer? ...quote:Op donderdag 6 december 2012 15:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat schaarse is uitsluitend politiek bepaald. We zouden het land kunnen verdelen in 37 miljoen kavels van 1000 vierkante meter, zo veel ruimte hebben we!
Het meeste voedsel dat in de supermarkten ligt komt niet eens uit NL dus die grond hebben we inderdaad niet nodig voor de voedselproductiequote:Op donderdag 6 december 2012 15:08 schreef _VoiD_ het volgende:
Trouwens, de helft van heel het oppervlak van Nederland is bestemd voor landbouw. Dat hebben we blijkbaar niet nodig, we halen ons eten toch bij de Appie.
Precies, de schaarste is kunstmatig maar daar hoor je onze verlichte leiders niet over. Jarenlang slecht beleid heeft geleid tot een huizenmarkt zeepbel en de zure vruchten daarvan zijn nu ons deel.quote:Op donderdag 6 december 2012 15:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Het mag toch duidelijk zijn dat 37 miljoen keer 10 keer de huidige kavelgrootte bedoeld is om aan te geven dat we stikken van de ruimte... Je merkt het alleen niet, omdat je 99% van je leven doorbrengt op 10% van Nederland, samen met 17 miljoen anderen.
Ja in vlaanderen hebben ze andere problemen, daar hebben ze tuig uit Walonie.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:05 schreef PierreBetfair het volgende:
LOL, topic al even niet gevolgd maar het gaat wel lekker zo
En dan las ik vandaag nog op het "beursnieuws"dat ING volgend jaar een licht herstel van de huizenmarkt verwacht.
ING![]()
Godzijdank ben ik volgend jaar definitief opgetieft uit dit crisisland dat binnen 1 generatie definitief in handen is van bontkraagtuig uit het rifgebergte. Politiek en burgers staan en bij en kijken ernaar. Zo nu en dan wordt er aandacht aan besteed bij Pauw en Witteman.
Ik zeg, ga Pierre achterna en kom gezellig met zn allen naar
[ afbeelding ]
De Walen blijven netjes aan hun eigen kant van "de grens". Die maken alleen ruzie op TV met de Vlamingen, maar ze zullen geen Vlaamse grensrechter doodschoppen.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:26 schreef Tikbalang het volgende:
Ja in vlaanderen hebben ze andere problemen, daar hebben ze tuig uit Walonie.
Apart. Op de website van ING zelf zeggen ze namelijk dat ze volgend jaar een daling van 7% verwachten. Ik ben benieuwd wat jouw bron is...quote:Op donderdag 6 december 2012 16:05 schreef PierreBetfair het volgende:
En dan las ik vandaag nog op het "beursnieuws"dat ING volgend jaar een licht herstel van de huizenmarkt verwacht.
ING![]()
De nummer 1 reden van de Nederlanders om een huis te kopen is inderdaad om er flink mee te speculeren. Dat in een huis gaan wonen staat echt op de 2e plaats.quote:Op donderdag 6 december 2012 16:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
De teller loopt op omdat heel veel mensen willen uitstappen, immers kan je geen gratis geld meer verdienen met het kopen van een huis.
Wonen gaat weer geld kosten en dan kan je momenteel maar beter huren
Ik was gisteren nog in Vlaanderen (ff de NL accijns ontwijkenquote:Op donderdag 6 december 2012 16:36 schreef PierreBetfair het volgende:
Als ik de grens overrrijd voel het telkens weer alsof ik thuiskom.
Typische voorspelling van banken: neem het prijsverloop van dit jaar, en tel daar 2% bij op! Dat doen ze al jaren: bij gelijkblijvende prijzen voorspellen ze een toename, bij dalende prijzen voorspellen ze een iets minder grote daling. Raar dat dergelijke clubs nog zo'n media-aandacht krijgen.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:09 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Apart. Op de website van ING zelf zeggen ze namelijk dat ze volgend jaar een daling van 7% verwachten. Ik ben benieuwd wat jouw bron is...
Bron
Stond op beurs.nl maar daar hebben ze het lachwekkende bericht inmiddels verwijderd. Dit is van enkele uren geleden.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:09 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Apart. Op de website van ING zelf zeggen ze namelijk dat ze volgend jaar een daling van 7% verwachten. Ik ben benieuwd wat jouw bron is...
Bron
ik wil met je trouwenquote:Op donderdag 6 december 2012 16:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
De teller loopt op omdat heel veel mensen willen uitstappen, immers kan je geen gratis geld meer verdienen met het kopen van een huis.
Wonen gaat weer geld kosten en dan kan je momenteel maar beter huren
Als tweeverdieners wordt jullie keuze inderdaad een stuk ruimer.quote:
ik heb cash al voldoende op mijn rekening staan om een leuke woning te kopen. nog 2 jaar wachten en het is een nog veel leukere woningquote:Op donderdag 6 december 2012 19:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als tweeverdieners wordt jullie keuze inderdaad een stuk ruimer.
Inderdaad, in Belgie gaan ze tenminste daadkrachtig om met hun probleemjongerenquote:Op donderdag 6 december 2012 16:05 schreef PierreBetfair het volgende:
ING![]()
Godzijdank ben ik volgend jaar definitief opgetieft uit dit crisisland dat binnen 1 generatie definitief in handen is van bontkraagtuig uit het rifgebergte. Politiek en burgers staan en bij en kijken ernaar. Zo nu en dan wordt er aandacht aan besteed bij Pauw en Witteman.
[ afbeelding ]
Dan is het alsnog beter voor Xeno als jullie trouwen.quote:Op donderdag 6 december 2012 19:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik heb cash al voldoende op mijn rekening staan om een leuke woning te kopen. nog 2 jaar wachten en het is een nog veel leukere woning
Hihi....quote:
The only way is upquote:Op zondag 9 december 2012 13:52 schreef FredericBastiat het volgende:
Even een kleine update want er is weer een....NIEUW RECORD! (als ik het goed heb)
275.585 huizen te koop
Lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk, mits er weer geen nieuwe werelvreemde maatregel uit het torentje komt. Ik met mijn boerenverstand denk dat die evt. maatregelen wel een beetje op beginnen te raken, maar aan de andere kant moet ik toegeven toch vaak weer verstelt te staan van waar men mee op de proppen komtquote:Op zondag 9 december 2012 14:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
The only way is up![]()
Na 1 januari zal het wel extra hard gaan want dan stort de verkoop extra hard in, 300k voor het begin van de zomer?
Och als ik een gratis huis bij een treinkaartje krijg zou ik het nog best willen overwegenquote:Op zondag 9 december 2012 19:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Kreeg ik gisteren zomaar een kaartje in de bus met een voucher, gratis met de trein naar Almere-Poort met de trein om daar eens een nieuwbouwhut te komen bekijken, nou ik ga nog liever kamperen in Gaza dan daar wonen
we krijgen nu subsidie op restschuld makenquote:Op maandag 10 december 2012 12:25 schreef HansvanOchten het volgende:
Bezuinigingen op wonen is niet echt een optie. Met de restschuld van veel mensen wordt er juist op alles bezuinigd om de restschuld maar te kunnen betalen.
Complex, dat Youtubefilmpje in je onderschriftquote:Op maandag 10 december 2012 12:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
Restschuld, de kater van het hogehuizenprijsminnen![]()
Tevens medicijn tegen het doorgaan met hogehuizenprijsminnen, de starter houd het even voor gezien en weigert een stroplening aan te gaan. Wat een strop voor hogehuizenprijsminnend NL.
Vet koel zo'n ademhalingsapparaat, voor de rest heeft Tony natuurlijk helemaal gelijk. Je telt niet meer mee als je niet meedoet met de ponzi spelletjes van de banksters en jezelf prostitueert ter behoeve van hun oneindige hebzuchtquote:Op maandag 10 december 2012 17:04 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Complex, dat Youtubefilmpje in je onderschriftDolkomisch, maar met een kern van waarheid
Eindejaars-sprintje qua verkoop: 273.985 huizen te koopquote:Op dinsdag 11 december 2012 10:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mooie ronde tellerstand:
275.000 huizen te koop
Vanaf 1 januari gaat de teller aan de doping, dubbel zo hard omhoog.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Eindejaars-sprintje qua verkoop: 273.985 huizen te koop
Dat vermoeden heb ik ook.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:17 schreef leolinedance het volgende:
Vanaf 1 januari gaat de teller aan de doping, dubbel zo hard omhoog.
Tja, de annuiteitenhypotheek kost je al gauw 20 a 30K extra gedurende de looptijd (doordat je minder profijt hebt van de HRA), de eisen worden er niet soepeler op, en de huren gaan fors omhoog.quote:Trouwens wel vrij naïef als je in dit truukje van de overheid trapt om de huizenverkopen een (korte) boost te gevenDe prijzen zullen alleen maar verder dalen
Als de huizenprijzen blijven dalen, wat inderdaad in de lijn der verwachting ligt met deze nieuwe afspraken, maakt die kostenpost van 20 - 30k over de looptijd ook niet zo veel uit. Over het bedrag wat je bespaart met de prijsdaling hoef je nooit meer rente te betalen. Daarbij worden die Euro's gedurende de looptijd steeds minder waard (of producten duurder, inflatie) dus voel je er steeds minder van.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Tja, de annuiteitenhypotheek kost je al gauw 20 a 30K extra gedurende de looptijd (doordat je minder profijt hebt van de HRA), de eisen worden er niet soepeler op, en de huren gaan fors omhoog.
Lijkt mij niet naief, maar slim om nog even snel je woonlasten te fixeren. Wellicht lukt het je over een maand namelijk niet meer (die teller gaat niet voor niks waarschijnlijk omhoog, dat komt omdat minder mensen zullen KUNNEN kopen). Maar ieder zijn meug natuurlijk, je moet doen waar je je zelf het prettigst bij voelt.
Lezen... Er is een grote groep van mensen die straks helemaal geen noemenswaardige hypotheek meer kan krijgen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:15 schreef leolinedance het volgende:
Als de huizenprijzen blijven dalen, wat inderdaad in de lijn der verwachting ligt met deze nieuwe afspraken, maakt die kostenpost van 20 - 30k over de looptijd ook niet zo veel uit. Over het bedrag wat je bespaart met de prijsdaling hoef je nooit meer rente te betalen. Daarbij worden die Euro's gedurende de looptijd steeds minder waard (of producten duurder, inflatie) dus voel je er steeds minder van.
Die mensen hebben nog nooit van termijndeposito's gehoord en laten zich gek maken door de media.quote:En daarbij zijn de rentes op spaarrekeningen momenteel dusdanig laag, en het ligt in de lijn der verwachting dat ook dit nog wel even zo blijft, dat sparen al helemáál niet rendabel is. Er zijn juist veel hypotheekbezitters die er nu voor kiezen hun huis af te gaan lossen!
Je vergeet even de 6,5% extra verhoging bovenop de inflatie, voor de mensen die (gezamelijk) > 43K verdienen.quote:]En hoezo gaan de huren hard omhoog? Wij hebben van de verhuurder nog geen bericht gehad en wonen er nu 1,5 jaar. Het zal me trouwens een worst wezen als ie de wettelijk toegestane 2,3% verhoging vraagt. Dat is misschien 200 euro per jaar. En het jaar erop 400 en het jaar daarop ca. 600. Totaal heeft het dan 1200,- extra gekost. Ik denk dat ik dat wel terugverdien in die tijd op de waardedaling van een huis in de prijsklasse van 3-4 ton.
Dus de huizenprijzen dalen dan toch? Kwestie van vraag en aanbod.quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lezen... Er is een grote groep van mensen die straks helemaal geen noemenswaardige hypotheek meer kan krijgen.
Dat weten juist die mensen maar al te goed. Hoe kun je geld vastzetten in een deposito wat je nog moet verdienen over de looptijd? Maar goed, stel dat het zou kunnen dan kun je nu 3,6% krijgen. Tel daar 1,2% vermogensrendementheffing en 2,4% inflatie af en je speelt precies quitte en verdien je dus helemaal niks. En dan moet je wel de bank nemen met het hoogst haalbare rendement op dit moment!quote:Die mensen hebben nog nooit van termijndeposito's gehoord en laten zich gek maken door de media.
Heel gek maar wij verdienen > 75k en hebben hier totaal geen last van. Volgens mij zie je iets over het hoofd.quote:Je vergeet even de 6,5% extra verhoging bovenop de inflatie, voor de mensen die (gezamelijk) > 43K verdienen.
Ja, maar niet zo hard als je leencapaciteit hoor. Kun je gewoon vergeten...quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:49 schreef leolinedance het volgende:
Dus de prijzen dalen dan toch? Dan hebben we het over hetzelfde.
Jajajaja... Die inflatie gaat ook van je schuld af he.... Dus je telt hem nu dubbel. En die 1,2% VRH is pas boven de 43K... Maar vooral krampachtig 10K aflossen joh... Doe je goed.quote:Dat weten juist die mensen maar al te goed. Hoe kun je geld vastzetten in een deposito wat je nog moet verdienen over de looptijd? Maar goed, stel dat het zou kunnen dan kun je nu 3,6% krijgen. Tel daar 1,2% vermogensrendementheffing en 2,4% inflatie af en je speelt precies quitte. En dan moet je wel de bank nemen met het hoogst haalbare rendement op dit moment!
Dan woon je vrije sector en betaal je dus al jaren veel teveel. Nee, dan heb je die 6,5% extra niet nodig.quote:Heel gek maar wij verdienen > 75k en hebben hier totaal geen last van. Volgens mij zie je iets over het hoofd.
Dat hoeft ook niet hoor, wij kunnen toch wel genoeg lenen. Daarbij kun je ook altijd nog wat eigen geld erin stoppen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, maar niet zo hard als je leencapaciteit hoor. Kun je gewoon vergeten...
Die 1,2% VRH is AL boven de 43K zul je bedoelen! Wie heeft het over 10K aflossen? Dat schiet natuurlijk niet op.quote:Jajajaja... Die inflatie gaat ook van je schuld af he.... Dus je telt hem nu dubbel. En die 1,2% VRH is pas boven de 43K... Maar vooral krampachtig 10K aflossen joh... Doe je goed.
Nee, mijn lasten zijn over de afgelopen 4 jaar dat ik gehuurd heb zelfs extreem veel goedkoper geweest dan een gelijkwaardigquote:Dan woon je vrije sector en betaal je dus al jaren veel teveel. Nee, dan heb je die 6,5% extra niet nodig.
ik moet nog zien dat dit door de eerste kamer komt, daarnaast zit de regel van 4,5% al snel in de weg danquote:Op vrijdag 14 december 2012 01:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je vergeet even de 6,5% extra verhoging bovenop de inflatie, voor de mensen die (gezamenlijk) > 43K verdienen.
Zou goed kunnen, daar staan er ook behoorlijk wat van te koop en die worden bij het woningbestand opgeteld. Zoek voor de grap maar eens op woningen in Amsterdam van onder de 100kquote:Op zaterdag 15 december 2012 02:41 schreef Tikbalang het volgende:
Zag net op het journaal (is nu 15/0230 dus of 14/2000 of 2200 journaal) maar 230000 huizen te koop. Hoe kan dat dan ??? Misschien iets met 35000 garages te koop ofzo ???? Ja als je wilt bezuinigen dan geen huur/koop garage meer maar gewoon aan de straat. Wie heeft hier antwoord op of lopen ze te liegen op het NOS journaal (wat heel goed mogelijk is natuurlijk want prediken voor de huizenmarkt kerk)
Laat dat maar aan de markt over.... moet ik nog even bij vermelden dat er in NL al 320.000 woning leeg staan en de economie hard inzakt... die prijzen die gaan echt nog fors dalen. Die -50% is echt in de pocketquote:Op vrijdag 14 december 2012 01:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, maar niet zo hard als je leencapaciteit hoor. Kun je gewoon vergeten...
Het staatsjournaal word geregisseerd door minitrue, moet je niet al te veel waarde aan hechten. Zelfde geld voor voorspellingen van het CPB en partijen als de NVB, VEH, NVM.quote:Op zaterdag 15 december 2012 02:41 schreef Tikbalang het volgende:
Zag net op het journaal (is nu 15/0230 dus of 14/2000 of 2200 journaal) maar 230000 huizen te koop. Hoe kan dat dan ??? Misschien iets met 35000 garages te koop ofzo ???? Ja als je wilt bezuinigen dan geen huur/koop garage meer maar gewoon aan de straat. Wie heeft hier antwoord op of lopen ze te liegen op het NOS journaal (wat heel goed mogelijk is natuurlijk want prediken voor de huizenmarkt kerk)
Dan zijn we het hier tenminste eens daarover.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het staatsjournaal word geregisseerd door minitrue, moet je niet al te veel waarde aan hechten. Zelfde geld voor voorspellingen van het CPB en partijen als de NVB, VEH, NVM.
Alleen de info van 'bouwend Nederland' neem ik enigszins serieus want die hebben geen belangen bij de bestaand markt en de onderliggende schuldenberg.
Voor de fundateller maakt dat weinig uit, want er stonden altijd al garages op de site.quote:Op zaterdag 15 december 2012 02:41 schreef Tikbalang het volgende:
Zag net op het journaal (is nu 15/0230 dus of 14/2000 of 2200 journaal) maar 230000 huizen te koop. Hoe kan dat dan ??? Misschien iets met 35000 garages te koop ofzo ????
LOL, dat is nog eens creatief rekenen... Ligt er maar aan of de verhouding woningen <-> garages gelijk gebleven is natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor de fundateller maakt dat weinig uit, want er stonden altijd al garages op de site.
Ik ook.quote:Op maandag 17 december 2012 17:17 schreef leolinedance het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)n_2014_dalen___.html
Dat denk ik ook!
Goed nieuws maar gebeurt dit ook echt in de praktijk? Zie nog zoveel huizen op funda waarbij de prijzen al jaren hetzelfde zijn. Die mensen willen volgens mij niet verhuizen.quote:Op maandag 17 december 2012 17:17 schreef leolinedance het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)n_2014_dalen___.html
Dat denk ik ook!
Tijd voor een fundateller voorspellingstopic?quote:Op donderdag 20 december 2012 14:47 schreef leolinedance het volgende:
273.442 huizen te koop.
Nog een weekje of 2 en we zetten de stijgende lijn verder in. Ik zeg 300k op 1 mei!
Goed plan. Als jij hem opent ben ik van de partijquote:Op donderdag 20 december 2012 21:12 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Tijd voor een fundateller voorspellingstopic?
quote:Op donderdag 6 december 2012 16:05 schreef PierreBetfair het volgende:
ING![]()
[ afbeelding ]
Als je dan deze kant op komt wel graag een cursus Nederlands volgen.quote:Op donderdag 27 december 2012 12:42 schreef Emu het volgende:
Man jij mankeert echt. Ik ga net het omgekeerde doen, omwille van politiek onder andere. Nog wel lekker 1 à 2 jaar wachten, (2013 -5% en 2014 -5% ga ik gemiddeld vanuit) dan is het in Nederland goedkoper en kwalitatief beter wonen dan in België, zeker voor lagere en middeninkomens.
Ik heb dat net eens uitgerekend, als die prognose daling klopt. Dan is een woning inflatiegecorrigeerd 30% goedkoper tenopzichte van 2005. Maar zeker als je op lange termijn alles bekijkt (20 à 30 jaar) ben je beter uit in Nederland. Want in België moeten de besparingen nog komen ! Voor een Villa denk ik blijf je wel beter af in België vermoed ik als ik zo eens browse op funda.
Edit: Blijf dan wel werken in België naar waarschijnlijkheid, dus wonen ergens aan de grens. Putte in NB lijkt mij dan interessant en mooi om wonen. Werken kan in Brussel of Antwerpen.
[..]
Gevaarlijk dit soort voorspellingen met een tijdsspanne erbij.quote:Op zondag 9 december 2012 14:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
The only way is up![]()
Na 1 januari zal het wel extra hard gaan want dan stort de verkoop extra hard in, 300k voor het begin van de zomer?
quote:Op maandag 23 januari 2012 12:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zeg dat we de 300k gaan aantikken voor eind november 2012 (if man is still alive).
Of verkopers kunnen niet lager met de prijs omdat ze al met een restschuld van hier tot tokyo zitten. Op een gegeven moment is de bodem ook wel bereikt natuurlijk. Probleem is alleen dat wat kopers kunnen lenen en hoever verkopers kunnen zakken nog altijd tever uit elkaar ligt momenteel.quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:02 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Goed nieuws maar gebeurt dit ook echt in de praktijk? Zie nog zoveel huizen op funda waarbij de prijzen al jaren hetzelfde zijn. Die mensen willen volgens mij niet verhuizen.
Hier is zelfs de prijs verhoogd met 20K http://www.funda.nl/koop/(...)straat-42/kenmerken/
Zo veel geld voor zo'n kleine leefruimtequote:Op donderdag 27 december 2012 16:29 schreef stoeltafel het volgende:
Ja logisch. Had laatst een super huis gezien van 400K terwijl ik max 300K kan krijgen dus dat gaat helaas nooit wat worden. Ja over 5 jaar misschien.
Is dit te verklaren? Dit huis staat al minimaal 6 maanden te koop en toch is de prijs weer verhoogd met 23K, apart. http://www.funda.nl/koop/(...)tkade-213/kenmerken/
21-12-2011 ¤ 415.000 ( ¤ 28.000 )quote:Op donderdag 27 december 2012 17:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zo veel geld voor zo'n kleine leefruimteNiet gek dat dat niet verkocht wordt voor die prijs...
Om het nog leuker te maken:quote:Op donderdag 27 december 2012 17:12 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
21-12-2011 ¤ 415.000 ( ¤ 28.000 )
13-11-2009 ¤ 387.000
12-11-2009 Prijs onbekend
28-02-2009 Gevonden voor ¤ 387.000
Als je dit ziet dan wil je toch niet verkopen?
Je zou natuurlijk altijd een bod kunnen uitbrengen van zeg 285.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:29 schreef stoeltafel het volgende:
Ja logisch. Had laatst een super huis gezien van 400K terwijl ik max 300K kan krijgen dus dat gaat helaas nooit wat worden. Ja over 5 jaar misschien.
Is dit te verklaren? Dit huis staat al minimaal 6 maanden te koop en toch is de prijs weer verhoogd met 23K, apart. http://www.funda.nl/koop/(...)tkade-213/kenmerken/
RTLZquote:Twee keer zoveel huizen verkocht met verlies
Vijftien procent van alle huizenverkopers hebben dit jaar verlies gemaakt op hun woning. Gemiddeld ging het om 25.000 euro verlies.
In 2012 zijn twee keer zoveel huizen verkocht met verlies als in 2011, meldt NOS op basis van cijfers van het Kadaster.
In heel 2011 werden 7253 huizen met verlies verkocht. De eerste 10 maanden van dit jaar moesten bij 13.899 woningen de verkopers als toeleggen op prijs waarvoor zij hun huis hadden gekocht. In 2008 lag dat aantal nog op zo'n 3500 woningen.
Het Kadaster heeft ook uitgezocht hoeveel woningen zijn verkocht voor minder dan de koopprijs plus tien procent kosten koper. Als die kosten koper worden meegeteld, is dit jaar bijna een kwart (24 procent) van alle verkochte huizen met verlies verkocht. Tot en met oktober zijn in Nederland 90.064 woningen verkocht.
En als je wilt gaan kopen zou ik nog even wachtenquote:Op donderdag 27 december 2012 22:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
RTLZ
Het begint eigenlijk nu pas echt. Als je moet verkopen zou ik het snel doen. Uiteindelijk zal de overheid zich gedwongen zien de bouwsector middels grootschalige bouwprojecten weer overeind te krijgen. Dan zijn de prijzen zo weer op het niveau van voor het jaar 2000.
Ja, dat doe ik dan ookquote:Op donderdag 27 december 2012 22:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En als je wilt gaan kopen zou ik nog even wachten![]()
Schei uit man, NL mag van Europa helemaal niks meer zelf bepalen, laat staan dat er besloten wordt om even de bouwsector grootschalig te gaan subsidiëren.. .quote:Op donderdag 27 december 2012 22:29 schreef Digi2 het volgende:
Uiteindelijk zal de overheid zich gedwongen zien de bouwsector middels grootschalige bouwprojecten weer overeind te krijgen.
Idemquote:
Oke. Dan bouwsector nog verder op zijn gat -> faillisementen -> ontslagen -> meer huizen in de verkoop -> lagere prijzenquote:Op donderdag 27 december 2012 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Schei uit man, NL mag van Europa helemaal niks meer zelf bepalen, laat staan dat er besloten wordt om even de bouwsector grootschalig te gaan subsidiëren.. .
Dat is precies wat ook kan gebeuren EU subsidies om de bouw te stimuleren. Maargoed huizen vallen buiten het vrije verkeer van personen en goederen omdat ze doorgaans moeilijk te verplaatsen zijnquote:Op donderdag 27 december 2012 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Schei uit man, NL mag van Europa helemaal niks meer zelf bepalen, laat staan dat er besloten wordt om even de bouwsector grootschalig te gaan subsidiëren.. .
quote:Op donderdag 27 december 2012 22:55 schreef leolinedance het volgende:
Oke. Dan bouwsector nog verder op zijn gat -> faillisementen -> ontslagen -> meer huizen in de verkoop -> lagere prijzen
Ik heb werkelijk geen idee hoe je je laatste zin, je eerste zin zou moeten ondersteunen.quote:Op donderdag 27 december 2012 22:57 schreef Digi2 het volgende:
Dat is precies wat ook kan gebeuren EU subsidies om de bouw te stimuleren. Maargoed huizen vallen buiten het vrije verkeer van personen en goederen omdat ze doorgaans moeilijk te verplaatsen zijn
Het zijn 2 dingen.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee hoe je je laatste zin, je eerste zin zou moeten ondersteunen.
Brussel is het al niet eens met de HRA. Brussel vindt ook dat de (gesubsidieerde) sociale woningbouw moet worden afgebouwd door mensen met hogere inkomens te weigeren. Dan denk jij serieus dat ze ook nog eens een extra subsidie op bouwen gaan toestaan?quote:Op donderdag 27 december 2012 23:14 schreef Digi2 het volgende:
Het zijn 2 dingen.
De woningbouwsector in vele EU landen heeft het erg zwaar er zou dus een EU subsidie voor kunnen komen. Brussel is gefocused op valse concurrentie. Als de overheid tot grootschalige bouwprojecten besluit dan mogen buitenlandse bedrijven ook meedingen. Aangezien bouw nogal lokaal is zal dat echter een randverschijnsel zijn.
Ze hebben er voor zover ik weet geen zeggenschap over.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Brussel is het al niet eens met de HRA. Brussel vindt ook dat de (gesubsidieerde) sociale woningbouw moet worden afgebouwd door mensen met hogere inkomens te weigeren. Dan denk jij serieus dat ze ook nog eens een extra subsidie op bouwen gaan toestaan?
Ja, vast.
Waarover?quote:Op donderdag 27 december 2012 23:19 schreef Digi2 het volgende:
Ze hebben er voor zover ik weet geen zeggenschap over.
quote:Op donderdag 27 december 2012 23:14 schreef Digi2 het volgende:
De woningbouwsector in vele EU landen heeft het erg zwaar er zou dus een EU subsidie voor kunnen komen.
Er is dus nog geen zeggenschap over "zou". Zie bijv het verlagen van de overdrachtsbelasting daar heb ik de EU ook niet over gehoord.quote:
Dat is ook geen vorm van subsidie he... Was sowieso al een krankzinnige belasting.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:24 schreef Digi2 het volgende:
Er is dus nog geen zeggenschap over "zou". Zie bijv het verlagen van de overdrachtsbelasting daar heb ik de EU ook niet over gehoord.
Een krankzinnige belasting daar kan ik het geheel mee eens zijn. Dat is het huurwaardeforfait ook want je gaat een primaire levensbehoefte belasten. Maar er is zojuist een nog krankzinniger belasting verhoogt. De assurantie belasting. Het mensen duurder/onmogelijk maken zich tegen riscos te dekken. De overheid zal je beschermen toch. Diezelfde overheid belast je als je bescherming zoekt. Oftewel het bestaan van de overheid dient een heel ander doel.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is ook geen vorm van subsidie he... Was sowieso al een krankzinnige belasting.
Och... Zolang je nog 6% betaalt over levensmiddelen en 21% over energie en water (allemaal eerste levensbehoeften!) zou ik me niet zo druk maken over de assurantiebelasting als ik jou was. Dat is per jaar peanuts in vergelijk met het totaal van de rest.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:40 schreef Digi2 het volgende:
Maar er is zojuist een nog krankzinniger belasting verhoogt. De assurantie belasting. Het mensen duurder/onmogelijk maken zich tegen riscos te dekken. De overheid zal je beschermen toch. Diezelfde overheid belast je als je bescherming zoekt. Oftewel het bestaan van de overheid dient een heel ander doel.
Ruim 4 ton voor een appartementje in Apeldoorn.quote:Op donderdag 27 december 2012 16:29 schreef stoeltafel het volgende:
Proficiat aan je nuttige bijdrage in dit topicquote:Op donderdag 27 december 2012 13:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als je dan deze kant op komt wel graag een cursus Nederlands volgen.
mierenneukerquote:Op vrijdag 28 december 2012 09:43 schreef Emu het volgende:
[..]
Proficiat aan je nuttige bijdrage in dit topic![]()
Noemen ze mensen zoals jij in Nederland ook een miereneuker?
Het is wel een grachtenappartement hequote:Op vrijdag 28 december 2012 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ruim 4 ton voor een appartementje in Apeldoorn.lol gek he dat het niet verkoopt. Het is niet alsof het in New york city staat ofzo
http://www.newyork-apartments.nl/quote:Op vrijdag 28 december 2012 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ruim 4 ton voor een appartementje in Apeldoorn.lol gek he dat het niet verkoopt. Het is niet alsof het in New york city staat ofzo
quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:48 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
http://www.newyork-apartments.nl/
Ziehier het verschil in Belgische en Nederlandse spellingsregels als je toch zo correct wil zijn...quote:
Dit project staat al ruim 1.5 jaar stil. Veels te duur voor wat je krijgt.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:48 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
http://www.newyork-apartments.nl/
Appeldoorn kent ook een aanzienlijke stijging in de gemeentelijke heffingen vanwege megalomane grondspeculatie.quote:Op zaterdag 29 december 2012 21:47 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Dit project staat al ruim 1.5 jaar stil. Veels te duur voor wat je krijgt.
Stentorquote:Op voorspraak van de gemeenteraad is de opbrengst van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) met 10 procent verhoogd. Volgens de raming komt er daardoor 39.778.087,- euro binnen op het Stadhuis tegen 36.161.897,- vorig jaar. Normaal gesproken is het streven om de stijging bij de inflatie (1,9 procent) te houden. Maar om de begroting sluitend te krijgen kwam daar 8,1 procent boven op. ,,Bij het vaststellen van dit percentage gaf de gemeenteraad de wens mee om het tarief in de komende jaren weer naar beneden bij te stellen'', zegt wethouder financiën, Fokko Spoelstra. ,,Maar dat was nog voordat de totale omvang van de tegenvaller van het Grondbedrijf duidelijk was. Het zal waarschijnlijk heel lastig worden om binnen een aantal jaren aan die wens te voldoen. Het wordt in ieder geval een hele uitdaging.''
Klopt, en zo zijn er een hele boel projecten in Nederland (en daarom ligt ook de bouwsector op zijn kont). In Oosterhout (NB) is er bijvoorbeeld ook een verkaveling van over de 100 gronden voor zelfbouw. Daarvan zijn er na ong 1,5 jaar 18 verkocht...quote:Op zaterdag 29 december 2012 21:47 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Dit project staat al ruim 1.5 jaar stil. Veels te duur voor wat je krijgt.
Zeker, maar geduld is een schone zaak. Gemiddeld schijnt het leeglopen van een huizenbubble ca 7 jaar te duren. Ongeveer 2008 begon de daling hier in Nederland we zijn dus over de helft en gezien de beperking HRA en stagnerende inkomens de komende jaren zou dat wel aardig kunnen kloppen. De daling is nog niet ten einde. De grootschalige bouwprojecten die de zieltogende bouwsector moeten gaan redden gaan nog komen mijns inziens. Dan zal er uitbodeming plaatsvinden. Volgend jaar zal de overheid door DNB, CBS en VNO aangedrongen worden de bouw te redden is mijn inschatting.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kopers met geld komen zo langzaam maar zeker in luxe positie.
Klopt, met de HRA regels die 1/1/2013 veranderen is het bijna zeker dat 2013 ook een jaar van daling (inflatiegecorrigeerd) zal worden.quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zeker, maar geduld is een schone zaak. Gemiddeld schijnt het leeglopen van een huizenbubble ca 7 jaar te duren. Ongeveer 2008 begon de daling hier in Nederland we zijn dus over de helft en gezien de beperking HRA en stagnerende inkomens de komende jaren zou dat wel aardig kunnen kloppen. De daling is nog niet ten einde. De grootschalige bouwprojecten die de zieltogende bouwsector moeten gaan redden gaan nog komen mijns inziens. Dan zal er uitbodeming plaatsvinden. Volgend jaar zal de overheid door DNB, CBS en VNO aangedrongen worden de bouw te redden is mijn inschatting.
het gaat sowieso een zwaar jaar worden. eerste jaar dat iedereen het gaat merken lijkt me. hopelijk voor de meesten met behoud van baan, maar ook de regels voor ontslag gaan komende paar jaar op de schop.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:16 schreef Emu het volgende:
[..]
Klopt, met de HRA regels die 1/1/2013 veranderen is het bijna zeker dat 2013 ook een jaar van daling (inflatiegecorrigeerd) zal worden.
Dat mag dan ook wel. Aangezien je met een annuitaire hypotheek gedurende de looptijd enkele 10-duizenden euro's aan belastingvoordeel inlevert t.o.v een aflossingvrije of spaarhypotheekl. Zie dat maar eens terug te verdienen door na 2013 te kopen.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:16 schreef Emu het volgende:
Klopt, met de HRA regels die 1/1/2013 veranderen is het bijna zeker dat 2013 ook een jaar van daling (inflatiegecorrigeerd) zal worden.
Ach, dat is net zoiets als aandelen ex-dividend kopen. Meestal is dat prijsverschil ingeprijst. Bij aandelen is dat erg abrupt hier verwacht ik dat het wat geleidelijker verloopt.quote:Op zondag 30 december 2012 01:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat mag dan ook wel. Aangezien je met een annuitaire hypotheek gedurende de looptijd enkele 10-duizenden euro's aan belastingvoordeel inlevert t.o.v een aflossingvrije of spaarhypotheekl. Zie dat maar eens terug te verdienen door na 2013 te kopen.
Wat geleidelijker lijkt me een understatement...quote:Op zondag 30 december 2012 01:08 schreef Digi2 het volgende:
Ach, dat is net zoiets als aandelen ex-dividend kopen. Meestal is dat prijsverschil ingeprijst. Bij aandelen is dat erg abrupt hier verwacht ik dat het wat geleidelijker verloopt.
Tja, we zullen zien wat januari brengt. Misschien is er wel scherpe daling in de biedprijs en het aantal verkochte woningen. Dat is wel te verwachten omdat kopers en verkopers in de nieuwe situatie weer een evenwicht moeten vinden. En het gaat immers niet om een pak koffiequote:Op zondag 30 december 2012 01:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat geleidelijker lijkt me een understatement...
Tja, we zullen zien... Ik verwacht niet dat iemand die zijn woning voor 200K in de verkoop heeft staan ineens medelijden krijgt en 20K zakt. Wellicht gedwongen verkopen die wat zakken, maar aangezien de vraag daarnaar weer stijgt omdat mensen minder kunnen lenen, zal dat ook getemperd worden.quote:Op zondag 30 december 2012 01:20 schreef Digi2 het volgende:
Tja, we zullen zien wat januari brengt. Misschien is er wel scherpe daling in de biedprijs en het aantal verkochte woningen. Dat is wel te verwachten omdat kopers en verkopers in de nieuwe situatie weer een evenwicht moeten vinden. En het gaat immers niet om een pak koffie
Die wacht totdat zijn nek in de strop zit.quote:Op zondag 30 december 2012 01:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, we zullen zien... Ik verwacht niet dat iemand die zijn woning voor 200K in de verkoop heeft staan ineens medelijden krijgt en 20K zakt.
Bedankt maar ik huur redelijk goedkoop en heb nogal wat reserves. En gezien mijn leeftijd 47 jaar kan ik er ook voor kiezen over enkele jaren bijna geheel te stoppen met werken en het geld op te maken. Ik werk nu 3 dagen. Aangezien ik met weinig kan rondkomen is dat een reele optie. Als ik een huis koop zal de bank wel geen 100% hypotheek willen verstrekken. Maar wie weet. In Barneveld zijn al appartementen in het centrum te koop voor 130.000 von. En het loopt geen storm. Over enkele jaren kan het wel eens interessant zijn omdat de huur dan net zo veel of minder is dan de hypotheek. Ik zie wel en zit niet op de springplank.quote:
Dat zegt allemaal niks. Ik ben 43 en ben al 12 jaar geleden gestopt met werken.quote:Op zondag 30 december 2012 01:33 schreef Digi2 het volgende:
Bedankt maar ik huur redelijk goedkoop en heb nogal wat reserves. En gezien mijn leeftijd 47 jaar kan ik er ook voor kiezen over enkele jaren bijna geheel te stoppen met werken en het geld op te maken. Ik werk nu 3 dagen.
Ik heb dat met mijn huur appartement ook. Ik moet met de woningstichting overleggen en ik moet zeggen dat die heel schappelijk is hier. Verder moet ik een klein bedrag betalen voor het schoonhouden van de algemene ruimten. Als je een koop appartement hebt komt daar ook het onderhoud van het complex bij en dat is wel wat meer. Daar moet je inderdaad wel op lettenquote:Op zondag 30 december 2012 01:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat zegt allemaal niks. Ik ben 43 en ben al 12 jaar geleden gestopt met werken.
En een appartement voor 130K? Never nooit niet... Komen de 'service' kosten bij en je kunt zelf niks meer bepalen... Alles moet in overleg met de VVE... Gratis nog niet... (Nee, echt niet...)
Als je huurt is het logisch dat je moet overleggen. Maar juist als je koopt moet daar een mate van 'vrijheid' tegenover staan. Lijkt mij. En een VVE past wat mij betreft totaal niet in dat rijtje. Dan kun je net zo goed een appartement huren, dan heb je net zoveel te vertellen... Niks dus.quote:Op zondag 30 december 2012 02:04 schreef Digi2 het volgende:
Ik heb dat met mijn huur appartement ook. Ik moet met de woningstichting overleggen en ik moet zeggen dat die heel schappelijk is hier. Verder moet ik een klein bedrag betalen voor het schoonhouden van de algemene ruimten. Als je een koop appartement hebt komt daar ook het onderhoud van het complex bij en dat is wel wat meer. Daar moet je inderdaad wel op letten
Jij d8 toch altijd dat de huizenprijzen niet veel zouden gaan dalen inquote:Op maandag 31 december 2012 20:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
271.253 huizen te koop
Even een dipje, in 2013 sky high schat ik zo. (Tenzij mensen hun woning uit de verkoop gaan halen)
Als ze veel zouden dalen loopt de teller niet op...quote:Op maandag 31 december 2012 20:24 schreef graaierrr het volgende:
Jij d8 toch altijd dat de huizenprijzen niet veel zouden gaan dalen in
de toekomst?
Er zijn al weer wat minder huizen te koopquote:Op donderdag 10 januari 2013 19:51 schreef FredericBastiat het volgende:
Mooi koopgolfje geweest in december:
267.328 huizen te koop
Uit mijn hoofd 4,3 miljoen. Dus ik kan er 10K naastzitten.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Er zijn al weer wat minder huizen te koop. Hoeveel koophuizen zijn er eigenlijk in Nederland?
266.896 huizen te koopquote:Op donderdag 10 januari 2013 19:51 schreef FredericBastiat het volgende:
Mooi koopgolfje geweest in december:
267.328 huizen te koop
Denk dat dat tijdelijk is, die teller gaat dit jaar weer gewoon omhoogquote:Op maandag 14 januari 2013 19:47 schreef RemcoDelft het volgende:
De teller is gewoon terug waar-ie begon voor die vreemde kronkel eind november:
[ afbeelding ]
Het is inderdaad heel interessant, ondanks de tsunami van verkopen van afgelopen december staat te teller net iets hoger dan voor de mysterieuze sprong. Wat zou dik mogelijk kunnen betekenen?quote:Op maandag 14 januari 2013 19:47 schreef RemcoDelft het volgende:
De teller is gewoon terug waar-ie begon voor die vreemde kronkel eind november:
[ afbeelding ]
Dat ik er geen touw meer aan vast kan knopenquote:Op maandag 14 januari 2013 20:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is inderdaad heel interessant, ondanks de tsunami van verkopen van afgelopen december staat te teller net iets hoger dan voor de mysterieuze sprong. Wat zou dik mogelijk kunnen betekenen?
gewoon normaal patroon, de teller gaat weer omhoog begin maartquote:Op maandag 14 januari 2013 20:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is inderdaad heel interessant, ondanks de tsunami van verkopen van afgelopen december staat te teller net iets hoger dan voor de mysterieuze sprong. Wat zou dik mogelijk kunnen betekenen?
Ik had inderdaad verwacht nu toch wel weer een stijgende lijn te zien.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:22 schreef leolinedance het volgende:
De stijging laat nog even op zich wachten
De Rijksoverheid zou een leegstandswet moeten invoeren voor braakliggende kavels: binnen een jaar beginnen met bouwen, of het eigendom vervalt aan de Staat waarna het kavel bij opbod verkocht wordt (via Domeinen?).quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:16 schreef Bumbu het volgende:
Als je het aantal onverkochte kavels van de gemeenten er bij zal tellen a 7 miljard Eu dan kan je nog 10 duizenden woningen er bij op tellen. die verkopen de gemeenten komende jaren toch niet maar we mogen met z'n alle wel de 7 miljard gaan betalen of nog erger jaren lang rente over die leening
Dan is landonteigening als je niet binnen 1 jaar je kavel bebouwd inderdaad iets dat toegejuicht moet worden.quote:Op donderdag 7 februari 2013 10:03 schreef Bumbu het volgende:
Het begint hier ook een beetje een politiestaat te worden....
Dat kan prima in het belang zijn van het land: leegstaande kavels hebben we niets aan, huizen erop zetten wel.quote:Op donderdag 7 februari 2013 10:23 schreef _VoiD_ het volgende:
Dan is landonteigening als je niet binnen 1 jaar je kavel bebouwd inderdaad iets dat toegejuicht moet worden.
"If the Dutch people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all property until their children wake up homeless in the country their fathers conquered from the sea."quote:Op donderdag 7 februari 2013 10:03 schreef Bumbu het volgende:
Dank u Remco voor je zinnige reactie. Maar ik denk dat zolang we niet gaan demonstreren op extreme manieren dat er niets veranderd. Denk eigenlijk dat mensen in Nederland een stelletje slappe watjes zijn geworden die lekker over zich heen laten lopen.
Het begint hier ook een beetje een politiestaat te worden. Als je een als meisje een kartonnen bordje ophoudt en je ongenoegen toont dat je het niet eens bent met de monarchie dan wordt je afgevoerd. Als je als Zalm je ziel aan de brandende satan verkoopt en duizende mensen oplicht wordt je beloond met een vet betaalde baan bij een grote Nederlandse bank.
Zolang de Elite van Bankdirecteuren geen bakstenen door de ramen krijgen veranderd er niets. Niet dat ik vind dat je met bakstenen moet gaan gooien maar ik wil wel zeggen dat je van voor en achter genaait wordt en dat de huidige politiek in ieder geval niets gaat oplossen.
Ik ben het met je eens dat er in heel Europa anders met banken moet worden omgegaan. Dus niet zo ontiegelijk veel loon en zeker niet het korte termijn belonen. Maar of dat met bloedvergieten moet gaan?? ik hoop het niet maar ik denk dat de bank mannetjes niet zo maar gaan zeggen dat ze hun 3 dure autos moeten inleveren voor een grote auto. Maar wat harder optreden tegen de bank mannetjes moet echt gebeurenquote:Op donderdag 7 februari 2013 15:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
"If the Dutch people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all property until their children wake up homeless in the country their fathers conquered from the sea."
Wat we zien in Griekenland is hoe het volk behandeld word door onze elite en hun bankmeesters. Vanaf het Europese continent stuurt men een politiemacht om de burgers de mond te snoeren, zolang het verzet niet in meerdere landen tegelijk ontvlamt kan de elite de burger nog steeds de mond snoeren. Maar als de vlam echt goed in de pan slaat dan zal het bloed rijkelijk vloeien en daar zal ook het bloed van de elite onder vallen. Het is jammer dat het zover zal moeten komen maar de geschiedenisboeken staan vol met de feiten uit het verleden.
quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:16 schreef Bumbu het volgende:
Als je het aantal onverkochte kavels van de gemeenten er bij zal tellen a 7 miljard Eu dan kan je nog 10 duizenden woningen er bij op tellen. die verkopen de gemeenten komende jaren toch niet maar we mogen met z'n alle wel de 7 miljard gaan betalen of nog erger jaren lang rente over die leening
Hoe wordt de Rijksoverheid beter van het onteigenen van gemeenten?quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De Rijksoverheid zou een leegstandswet moeten invoeren voor braakliggende kavels: binnen een jaar beginnen met bouwen, of het eigendom vervalt aan de Staat waarna het kavel bij opbod verkocht wordt (via Domeinen?).
Dat zou een goed einde maken aan grondspeculatie!
Het land wordt er beter van. Helaas heeft de Rijksoverheid (en de miljoen mensen die daar werken) andere belangen.quote:Op donderdag 7 februari 2013 16:03 schreef GoedeVraag het volgende:
Hoe wordt de Rijksoverheid beter van het onteigenen van gemeenten?
inspraak in de gemeentelijke ruimteljk ordening, dat wil men graagquote:Op donderdag 7 februari 2013 16:03 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
[..]
Hoe wordt de Rijksoverheid beter van het onteigenen van gemeenten?
quote:Op donderdag 7 februari 2013 16:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het land wordt er beter van. Helaas heeft de Rijksoverheid (en de miljoen mensen die daar werken) andere belangen.
Ik denk dat het onteigenen van gemeenten tot boekhoudkundige verliezen leidt waar het Rijk ook financieel hinder van zal ondervinden.quote:Op donderdag 7 februari 2013 16:07 schreef HD9 het volgende:
[..]
inspraak in de gemeentelijke ruimteljk ordening, dat wil men graag
Ja.quote:Op donderdag 7 februari 2013 17:26 schreef Bumbu het volgende:
Je kunt toch als je genoeg handtekeningen hebt vragen of het plan in de kamer wordt behandeld?
Nee. Je kunt de kamer niet dwingen het voorstel aan te nemen natuurlijk.quote:Als je genoeg handtekeningen hebt kan je dus afdwingen dat die kavels in de "uitverkoop" gaan
Gewoon nog even sparen en dan achterlijk laag onder de vraagprijs hebben bij mensen die het huis al lang te koop heb staan.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:34 schreef Pap89 het volgende:
Als starter, nu nog op een "gratis" adres wonende, mooie tijd om de koop nog uit te stellen en te sparen lijkt me?
Of grote kans door het nationaliseren van de meeste banken, die nu niet mogen concurreren met de hypotheek rentes van bijvoorbeeld de Rabobank, dat de hypotheek rente dan weer zal kunnen gaan stijgen?
+1, en waarschijnlijk ook flink zelf verbouwen. Dus badkamer, keuken, vloer etc. inkopen en zelf leggen. Heb ik hier ook belastingvoordeel op (van 21% naar 6%) ?quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:07 schreef stoeltafel het volgende:
Zijn de nieuwe regels nou positief of negatief? K ben zo'n starter en hoor wisselende verhalen. Huur nu nog maar wil binnen een jaartje een huis kopen.
Ik neem aan dat jij nu nog wacht omdat de huizenprijzen nog dalen. Dit zal voorlopig nog niet veranderen. Het enige wat volgens mij nu gebeurd is, is dat er wat meer duidelijkheid is over de toekomst plannen van het kabinet maar de vooruitzichten zijn nog steeds somber en de banken kunnen geen grotere hypotheken verstrekken dus de huizenprijzen zullen nog steeds dalen, het gat tussen de sociale huurwoningen en de maandelijkse lasten van een koopwoning worden wel kleiner maar ik betwijfel of heel veel potentiele kopers dit als argument zagenquote:Op donderdag 14 februari 2013 11:07 schreef stoeltafel het volgende:
Zijn de nieuwe regels nou positief of negatief? K ben zo'n starter en hoor wisselende verhalen. Huur nu nog maar wil binnen een jaartje een huis kopen.
Zouden we een serieuze trendbreuk gaan krijgen?quote:
Ik denk dat de enige zekerheid die je hebt, is dat het kabinet net als de afgelopen 4 jaar doorgaat met grofweg 3 grote wijzigingen per jaar voor de woningmarkt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:07 schreef stoeltafel het volgende:
Dat is dus al mooi klote. Voor heel veel klussers overigens, want wie kent er nou niet een beunhaas (of trommelt vrienden en familie bij elkaar om te klussen).quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:36 schreef bloodymary1 het volgende:
De verlaging van het BTW tarief geldt alleen voor kosten van arbeid en niet op materialen. Dus op de arbeidskosten van het bouwbedrijf etc. Als je zelf inkoopt en alles zelf doet heb je hier dus geen voordeel op nee.
Ik niet in ieder geval.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij nu nog wacht omdat de huizenprijzen nog dalen. Dit zal voorlopig nog niet veranderen. Het enige wat volgens mij nu gebeurd is, is dat er wat meer duidelijkheid is over de toekomst plannen van het kabinet maar de vooruitzichten zijn nog steeds somber en de banken kunnen geen grotere hypotheken verstrekken dus de huizenprijzen zullen nog steeds dalen, het gat tussen de sociale huurwoningen en de maandelijkse lasten van een koopwoning worden wel kleiner maar ik betwijfel of heel veel potentiele kopers dit als argument zagen
Wacht daar niet op maar nu no geen behoefte. Het is verder mooi dat de prijzen blijven zakken.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij nu nog wacht omdat de huizenprijzen nog dalen. Dit zal voorlopig nog niet veranderen. Het enige wat volgens mij nu gebeurd is, is dat er wat meer duidelijkheid is over de toekomst plannen van het kabinet maar de vooruitzichten zijn nog steeds somber en de banken kunnen geen grotere hypotheken verstrekken dus de huizenprijzen zullen nog steeds dalen, het gat tussen de sociale huurwoningen en de maandelijkse lasten van een koopwoning worden wel kleiner maar ik betwijfel of heel veel potentiele kopers dit als argument zagen
^^ Precies. Ideaal dus. Mag wat mij betreft zo weer ingevoerd worden.quote:Op zondag 17 februari 2013 19:13 schreef Zwolsboy het volgende:
Ja, rente was bizzar hoog. 7 tot 13 %. Maar mensen kwamen toen met 50.000 gulden spaargeld. Waardoor de lasten heel hard daalden, athans bij mij in de familie wel.
Dat dus. Is altijd goedkoper en beter dan het gekloot van een "gecertificeerde vakman".quote:Op donderdag 14 februari 2013 12:05 schreef leolinedance het volgende:
Dat is dus al mooi klote. Voor heel veel klussers overigens, want wie kent er nou niet een beunhaas (of trommelt vrienden en familie bij elkaar om te klussen).
"... verkocht kunnen hebben"... Makelaars zijn goed in sprookjes verkopen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:31 schreef Zwolsboy het volgende:
En als ze niet binnen zes maanden verkocht zijn?, is de rekening dan voor de makelaar ? dus je hele huis gaat de makelaar overnemen en zelf doorverkopen?
Een woningcorporatie die nieuwbouwhuizen verkoopt... wat klopt daar niet?!quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:06 schreef Sloggi het volgende:
Hier in de buurt zit een woningcorporatie die een paar jaar geleden bij de verkoop van nieuwbouwhuizen een terugkoopgarantie als een huis dat weer wordt verkocht drie maanden te koop staat heeft afgegeven.
Heel Nederland, aanbod afgelopen 10 dagen: 3.721quote:Op zondag 17 februari 2013 18:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Wellicht is een mutatieteller interessant om bij te houden:
Heel Nederland, aanbod afgelopen 10 dagen: 5.395.
Helaas laat Funda niet zien hoeveel er de afgelopend 10 dagen verkocht zijn.
Ze zijn ermee gestopt.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 16:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Is Funda trouwens gestopt met het laten zien van oorspronkelijke vraagprijzen? Of stond dat er nooit?
Ik merk dat ik vrijwel altijd Google naar een website die het prijsverloop laat zien. Ik zou verwachten dat een site als Funda liever heeft dat ik daar blijf i.p.v. bij de concurrent naar informatie te moeten zoeken.
Funda heeft het nooit gehad, Jaap.nl wel en nog steeds (onder het tabje woningwaarde)quote:Op vrijdag 22 februari 2013 16:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Is Funda trouwens gestopt met het laten zien van oorspronkelijke vraagprijzen? Of stond dat er nooit?
Ik merk dat ik vrijwel altijd Google naar een website die het prijsverloop laat zien. Ik zou verwachten dat een site als Funda liever heeft dat ik daar blijf i.p.v. bij de concurrent naar informatie te moeten zoeken.
Wat zegt dat dan?quote:Op zondag 3 maart 2013 15:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Heel Nederland, aanbod afgelopen 10 dagen: 5.448
Weet ik nog nietquote:
Wat heel Nederlandquote:Op donderdag 28 maart 2013 13:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Openhuizendag komt er weer aan:
265.196 huizen te koop
Heel Nederland, aanbod afgelopen 10 dagen: 7.556
Nieuw aanbod. De afgelopen 10 dagen hebben 7556 mensen hun huis te koop gezet. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt.quote:
Nog geen 12 uur later zijn er alweer 518 verkocht: 266.118 huizen te koopquote:
Balen zegquote:Op woensdag 3 april 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nog geen 12 uur later zijn er alweer 518 verkocht: 266.118 huizen te koop![]()
Ja. In dit tempo is de fundateller over een half jaar met minimaal 94535 gedaald.quote:
En dan wil ik juist een huis gaan kopen!quote:Op woensdag 3 april 2013 23:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. In dit tempo is de fundateller over een half jaar met minimaal 94535 gedaald.
Zou ik niet doen als ik jou was. Iedereen weet dat er nog minimaal 30% van de prijs afgaat en dat de daling nog zeker 5 jaar duurt.quote:Op donderdag 4 april 2013 00:00 schreef leolinedance het volgende:
En dan wil ik juist een huis gaan kopen!![]()
quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:32 schreef hpeopjes het volgende:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de sector er momenteel echt álles aan doet om de funda-teller omlaag te krijgen. Makelaars zijn er bijvoorbeeld extra alert op dat het direct op funda vermeld wordt, wanneer een woning verkocht is, liefst dezelfde dag nog. Dit om het valse idee te wekken dat er meer verkocht wordt.
quote:
OMG, er komt steeds minder beschikbaarquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:23 schreef crashbangboom het volgende:
Goede topictitel
264.965 huizen te koop
Niet meer interessant voor de ramptoeristen en preppers?
de woningcorporaties hebben e nog een miljoen om te verkopenquote:Op donderdag 19 december 2013 09:35 schreef hpeopjes het volgende:
Echt opschieten doet het niet, maar het daalt wel.
Wie niet? 5 jaar is lang hoor - precies lang genoeg om mensen te laten wennen aan de nieuwe realiteit. En vergeet niet dat er op veel huizen - ondanks dat de doemdenkers veel meer hadden verwacht - vaak toch al 30+% van de prijs af is. Er staan huizen te koop voor 500k euro met een huidige woz van > 800k.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
OMG, er komt steeds minder beschikbaar![]()
Wie had dat nou zien aankomen
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 17:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wie niet? 5 jaar is lang hoor - precies lang genoeg om mensen te laten wennen aan de nieuwe realiteit. En vergeet niet dat er op veel huizen - ondanks dat de doemdenkers veel meer hadden verwacht - vaak toch al 30+% van de prijs af is. Er staan huizen te koop voor 500k euro met een huidige woz van > 800k.
Gaat hard omlaag:quote:
Sterker nog, weer 15 huizen in 3 uur tijd:quote:Op maandag 27 januari 2014 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Gaat hard omlaag:
250.859 huizen te koop
251.409 huizen te koop.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sterker nog, weer 15 huizen in 3 uur tijd:
250.844 huizen te koop.
Met een afname van 5 huizen per uur, staat de fundateller over 5,7 jaar op nul![]()
Verwaarloosbaar klein percentagequote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:21 schreef Zwolsboy het volgende:
Zijn niet alleen (woon)huizen/flats wat erop staat, ook genoeg parkeerplaatsen en garageboxen..
Voor de grote steden toch al snel enkele procenten. Nog niet indrukwekkend maar ook niet helemaal verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 13:14 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
[..]
Verwaarloosbaar klein percentage
Er staan ook genoeg woningen uit het buitenland tussen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:21 schreef Zwolsboy het volgende:
Zijn niet alleen (woon)huizen/flats wat erop staat, ook genoeg parkeerplaatsen en garageboxen..
250.714 huizen te koopquote:Op dinsdag 28 januari 2014 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:
251.409 huizen te koop.
Met een toename van 565 huizen in 9 uur (63 huizen per uur), ... ach laat ook maar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |