Houden jullie jezelf dan maar lekker voor de gek....quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:48 schreef 99.999 het volgende:
Blablabla, we gaan hier even uit van de algemeen geldende definities.
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:01 schreef Hexagon het volgende:
Nederland heeft de vrijheid van onderwijs en dat betekent dus ook dat we religieus onderwijs kunnen hebben. En dat ligt al jaren onder vuur. Velen pleiten voor het afschaffen hiervan en willen uitsluitend openbaar onderwijs. Vooral om kinderen een neutrale eenduidige basis te geven. Bovendien meng je zo verschillende culturen meer, wat beter voor integratie is.
Een geloofsovertuiging is een privéaangelegenheid.quote:Hoe denken de Fokkers over het vrijheid van onderwijsdilemma?
Jaja, bij een van de belangrijkste onderwerpen van debat in onze parlementaire geschiedenis moeten we maar jouw persoonlijke definities gaan gebruiken in plaats van de algemene erkende?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Houden jullie jezelf dan maar lekker voor de gek....
Wat ik dan weer niet begrijp is dat jij bij een ordinaire burenruzie wel direct huilend naar de gemeente rent.quote:Wat ik echt niet begrijp is de arrogantie van mensen, die anderen willen opleggen hoe zij moeten leven en met hun kinderen omgaan. Een paar ambitieuze ambtenaren in Den Haag zullen eventjes beslissen dat Jantje, Pietje en Klaasje allemaal in schoenmaat 33 zullen lopen, qua onderwijs: in de pas dus. Iedereen hetzelfde, dezelfde school, dezelfde boeken, dezelfde leraren, dezelfde vriendjes van dezelfde leeftijd.
bron: http://www.libertarischep(...)n-keus-een-puinhoop/
Het heeft mijn voorkeur om ermee naar de rechter te stappen maar dat kost me alleen maar geld en die verwijst me weer naar de gemeente. Ik ben verplicht het spel mee te spelen of ik nu wil of niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jaja, bij een van de belangrijkste onderwerpen van debat in onze parlementaire geschiedenis moeten we maar jouw persoonlijke definities gaan gebruiken in plaats van de algemene erkende?
bijzonder praktisch en logisch.
[..]
Wat ik dan weer niet begrijp is dat jij bij een ordinaire burenruzie wel direct huilend naar de gemeente rent.
Dan zit je met het Nederlandse onderwijs internationaal gezien zeer goed.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik wil graag dat mijn kind leert denken i.p.v. wat ze moet denken.
Moet je nagaan hoe droevig het in andere landen is gesteld. Mijn dochter heeft vandaag een overhoring aardrijkskunde. Waarom worden gemeenten samengevoegd? Om geld te besparen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan zit je met het Nederlandse onderwijs internationaal gezien zeer goed.
Toch is het een argument voor herindeling dat tot op zekere hoogte wel klopt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe droevig het in andere landen is gesteld. Mijn dochter heeft vandaag een overhoring aardrijkskunde. Waarom worden gemeenten samengevoegd? Om geld te besparen.Zeker. Faciliteiten weg halen uit de kleine gemeenten en het geld van die inwoners stukslaan in de grote.
Door het weg te halen bij de staat. Echte diversiteit van onderwijs ontstaat dan vanzelf.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is het een argument voor herindeling dat tot op zekere hoogte wel klopt.
Maar dat gaat hier off-topic.
Ik vind het prima dat je hier alles kut vindt maar hoe zou je het onderwijs hier graag concreet verbeterd zien worden?
Zucht.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Door het weg te halen bij de staat. Echte diversiteit van onderwijs ontstaat dan vanzelf.
Ja, blablabla weer. iets concreter ditmaal aub. Je komt nu elke keer niet verder dan de argumenten van het niveau van een Amsterdamse communist uit een volkswijk in de jaren 50.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Door het weg te halen bij de staat. Echte diversiteit van onderwijs ontstaat dan vanzelf.
Het is in de meeste gevallen i.d.d. de best denkbare oplossing.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
Discussies met Tijger:
Insert vraagstuk. Antwoord: weg met de overheid.
Behalve bij burenruzies. Dan is de overheid plots de aangewezen partijquote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
Discussies met Tijger:
Insert vraagstuk. Antwoord: weg met de overheid.
In sprookjesland.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is in de meeste gevallen i.d.d. de best denkbare oplossing.
Gemeentelijke regeltjes zoals bestemmingsplannen zijn onzinnig (klopt tot op zekere hoogte ook wel), maar als iemand plots een fabriek naast je woning wilt bouwen moet er kunnen worden opgetreden.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Behalve bij burenruzies. Dan is de overheid plots de aangewezen partij.
Zijn al een hoop simpele figuren van het type zogenaamde libertarier voorbij gekomen maar dit is weer een bijzondere
Ik leg het je nog een keer uit. Of ik wil of niet ik ben gedwongen om onderdeel uit te maken van het systeem.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Behalve bij burenruzies. Dan is de overheid plots de aangewezen partij.
Zijn al een hoop simpele figuren van het type zogenaamde libertarier voorbij gekomen maar dit is weer een bijzondere
Maar goed, terug naar onderwijs, dacht even dat ik in de SC zatquote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gemeentelijke regeltjes zoals bestemmingsplannen zijn onzinnig (klopt tot op zekere hoogte ook wel), maar als iemand plots een fabriek naast je woning wilt bouwen moet er kunnen worden opgetreden.
Dat zou ook kunnen in een vrije maatschappij maar dan buigt een rechter zich over het vraagstuk i.p.v. een onwillige ambtenaar.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gemeentelijke regeltjes zoals bestemmingsplannen zijn onzinnig (klopt tot op zekere hoogte ook wel), maar als iemand plots een fabriek naast je woning wilt bouwen moet er kunnen worden opgetreden.
Fuck dit topic. Ik ga geen discussies voeren met iemand die steevast als oplossing aandraagt dat de staat zich moet terugtrekken en dat dan alles goed komt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar goed, terug naar onderwijs, dacht even dat ik in de SC zat
Wie stelt de wetten vast die de rechter gaat handhaven? En wie wijzigt ze, indien nodig? Ik begreep dat je wel een politiemacht wil die handhavend kan optreden. Maar wie controleert de politie?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen in een vrije maatschappij maar dan buigt een rechter zich over het vraagstuk i.p.v. een onwillige ambtenaar.
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie stelt de wetten vast die de rechter gaat handhaven? En wie wijzigt ze, indien nodig? Ik begreep dat je wel een politiemacht wil die handhavend kan optreden. Maar wie controleert de politie?
Maar goed, ik ben deze discussie toch zat.
Dat zegt toch helemaal niemand?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.
Wie roept er in het geval van onderwijs om meer overheid?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.
Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hoe vrij zijn we met onderwijs? http://www.rijksoverheid.(...)antiedagen-onderwijs Al die dwingende ambtelijke regels.
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?
Jij wilt graag het onderwijs naar een lager niveau brengen?
Wat weet jij van goed onderwijs lijkt me een veel betere vraag? Op basis waarvan vel jij je oordeel?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs?
Dat is dan toch wel erg afhankelijk van naar welke school je je kind doet. Het zo algemeen stellen lijkt me onzinnig.quote:Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.
Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.
Zodat straks 90% van de kinderen geen fatsoenlijk onderwijs meer kan krijgen? Briljant ideequote:Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fuck dit topic. Ik ga geen discussies voeren met iemand die steevast als oplossing aandraagt dat de staat zich moet terugtrekken en dat dan alles goed komt.
Dwing mij niet zoals ik ook jou niet dwing.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.
Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:43 schreef 99.999 het volgende:
Punt is dat je wel wilt dat kinderen een zeker niveau hebben voor ze beginnen aan voortgezet of hoger onderwijs voor een bepaalde opleiding. Als die opleidingen van iedere basis- of middelbare school leerlingen op een totaal ander niveau krijgen schiet dat ook niet echt op natuurlijk...
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.
Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.
je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Weinig of niets in 99,99% van de gevallen. De meeste individuen hebben er vooral nadeel van.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 13:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.
Op dat basisniveau kan geselecteerd worden, en dat gaat prima bij een masteropleiding dus ik zie niet in waarom het ook niet bij andere opleidingen zou kunnen. Het gaat natuurlijk om meer studenten/scholieren maar dat is een punt van organisatorische aard en dat is geen fundamenteel verschil. Ik kan mij voorstellen dat vervolgopleidingen met vooropleidingen afspraken gaan maken over wat er onderwezen wordt en op welk niveau dus dan hoef je al niet meer voor ieder individu een toelatingsonderzoek te doen, mits de student/scholier natuurlijk op de juiste vooropleiding heeft gezeten. Het wordt dan de eigen verantwoordelijkheid van de student/scholier en zijn/haar ouders om zich goed te informeren over welke opleiding waar op aansluit.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.
Bijvoorbeeld het realiseren van een interessant lesaanbod op de middelbare school. Ik heb mij uitstekend vermaakt op de middelbare school maar ik kan nou niet zeggen dat ik er veel geleerd heb. Dat is overigens iets wat per leerling kan verschillen en daarom vind ik differentiatiemogelijkheden ook zo belangrijk.quote:je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.
Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.
Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Onderwijs is geen collectief goed hoor, er bestaat consumptierivaliteit en je kunt uitgesloten worden van het volgen van onderwijs. Daarmee is volgens de economisch definitie een privaat goed. Waar je op doelt is het bestaan van een positieve externaliteit bij het volgen van onderwijs.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:24 schreef Ryon het volgende:
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.
Ah, misschien moet ik mij iets verduidelijken. Ik doelde op het goed onderwijs in het algemeen en dan in de sociologische/bestuurskundige betekenis. Het is niet mogelijk om als burger niet te profiteren van de kennisoverdracht die plaatsvindt via het onderwijsstelsel.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Onderwijs is geen collectief goed hoor, er bestaat consumptierivaliteit en je kunt uitgesloten worden van het volgen van onderwijs. Daarmee is volgens de economisch definitie een privaat goed. Waar je op doelt is het bestaan van een positieve externaliteit bij het volgen van onderwijs.
quote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat een hel moet dat zijn voor een kind.
Onbekend maakt onbemind.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat een hel moet dat zijn voor een kind.
Allicht maar naar mijn idee is juist ook het sociale aspect van school van groot belang, zeker bij jongere kinderen. Dat is bij thuisonderwijs toch wat in gedrang ben ik bang.quote:
Kinderen kunnen ook op een andere manier met andere jongen kinderen in aanraking komen, ipv in een duf schoolgebouw te zitten en naar een ongeinspireerde leerkracht te luisteren (niet dat er geen goede juffen of meneren zouden zijn, maar je kunt als kind ook pech hebben).quote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Allicht maar naar mijn idee is juist ook het sociale aspect van school van groot belang, zeker bij jongere kinderen. Dat is bij thuisonderwijs toch wat in gedrang ben ik bang.
Wanneer daarnaast ook nog eens het doel is kinderen toch maar ver weg te houden van enge dingen als de evolutietheorie of wiskunde (wat bij een deel toch het geval zal zijn) ben ik niet zo enthousiast.
Klopt, dat kan inderdaad. Maar ergens is het denk ik ook wel goed dat ma het kind niet de hele dag op de lip zit. Het is een beetje als bij docenten, er zijn er vast die het heel goed kunnen maar als het misgaat is het beroerd voor het kind en van je moeder ben je niet na een jaar weer afquote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kinderen kunnen ook op een andere manier met andere jongen kinderen in aanraking komen, ipv in een duf schoolgebouw te zitten en naar een ongeinspireerde leerkracht te luisteren (niet dat er geen goede juffen of meneren zouden zijn, maar je kunt als kind ook pech hebben).
Volgens mij is thuisonderwijs binnen het huidige systeem best mogelijkquote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe meer keuze hoe beter.
Nederlands onderwijs is trouwens niet slecht, maar goed is anders. Voor verbetering vatbaar zou een mooi hokje zijn.
Home schooling lijkt me wel wat.
Elk topic wordt tegenwoordig gekaapt door libertariers. En in elke discussie dragen ze dezelfde 'oplossing' aan.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Start je een serieuze discussie, wordt je topic gekaapt door een stel libertariers die alleen volledige anarchie vrijheid zien.
Waait wel weer over.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elk topic wordt tegenwoordig gekaapt door libertariers. En in elke discussie dragen ze dezelfde 'oplossing' aan.
Even knippen-plakken van wikipedia:quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij is thuisonderwijs binnen het huidige systeem best mogelijk
Kortom: het mag niet maar wordt onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan, zoals bij gereformeerden die 100km van een gereformeerde school wonen. Dat zijn vaak wel mensen die e.e.a. serieus nemen, maar je vraagt je natuurlijk wel af of die kinderen een beetje compleet onderwijspakket krijgen aangeboden. En daarnaast nog het sociale aspect.quote:Nederland
In Nederland geldt sinds 1969 thuisonderwijs in principe niet meer als vervulling van de leerplicht. Er zijn wel verschillende wetsartikelen door middel waarvan er vrijstelling van inschrijving op een school kan ontstaan. Het bekendste is 5 sub b van de Leerplichtwet 1969 en 14 sub b van de Leerplichtwet BES, waarmee ouders zich beroepen op zogenoemde richtingbedenkingen. Dat wil zeggen dat ze geen school in hun omgeving kunnen vinden die overeenkomt met hun eigen levensovertuiging.
De enige oplossing die werkt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elk topic wordt tegenwoordig gekaapt door libertariers. En in elke discussie dragen ze dezelfde 'oplossing' aan.
Nee die overheid zit er namens de bevolking van een land. DIe ook via democratie diezelfde overheid aanstuurt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
Regels, regels, regels. En dan zeggen dat er veel kan.Wie de neuk is de overheid dat die over mijn leven denken te beschikken? God soms?
Okay dat wist ik niet. Al denk ik zelf ook dat het beter is wanneer onderwijs aan profesionals overgelaten wordt. Sowieso is een belangrijk doel van onderwijs dat iemand zich kan redden in de maatschappij. Dat wordt via de regulering geborgd.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even knippen-plakken van wikipedia:
[..]
Kortom: het mag niet maar wordt onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan, zoals bij gereformeerden die 100km van een gereformeerde school wonen. Dat zijn vaak wel mensen die e.e.a. serieus nemen, maar je vraagt je natuurlijk wel af of die kinderen een beetje compleet onderwijspakket krijgen aangeboden. En daarnaast nog het sociale aspect.
Dat geloof je werkelijk???quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee die overheid zit er namens de bevolking van een land. DIe ook via democratie diezelfde overheid aanstuurt.
Daar laat je zelf ook alle ruimte voor die niet te reageren op de minder radicale reacties (zoals die van mij of van Ryon).quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Start je een serieuze discussie, wordt je topic gekaapt door een stel libertariers die alleen volledige anarchie vrijheid zien.
Je merkt zeer terecht op dat er twee soorten van 'vrijheid' van onderwijs zijn: religieus en pedagogisch. De laatste, daar ben ik op zich een voorstander van onder de voorwaarde dat op een adequate wijze met centrale examens wordt getoetst wat die leerlingen hebben geleerd. Wellicht zou het een idee zijn om vaker centrale examens te organiseren voor die scholen: elk jaar of 1 keer per twee jaar. Het doel zou niet moeten zijn om meer voor te schrijven wat ze moeten leren maar om grondiger te toetsen wat ze hebben geleerd. Simpele voorbeelden: voor wiskunde toetsen of dat ze vergelijkingen kunnen oplossen, voor Nederlands toetsen hoe de grammaticale basis is (als die er al is), voor geschiedenis feitjeskennis toetsen, ...quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Het komt neer op de vraag wie bepaalt hoe kinderen worden geschoold en opgevoed, de ouders of de staat. De staat bepaalt al dat ze moeten worden geschoold en waarin, dat gaat vrij ver maar lijkt me verdedigbaar. Dat de aard van die scholing en opvoeding door de ouders wordt bepaald lijkt me beter dan dat de staat dat doet omdat de staat naar zijn aard niet in staat is om daadwerkelijk om die kinderen te geven.
Bij de vrijheid van onderwijs denken veel mensen alleen aan religieus onderwijs, maar het gaat ook om Jenaplan, Montessori, de vrije school, etc. Dat geeft keuzevrijheid, maar ook diversiteit. Als je de staat het monopolie geeft dan hebben ouders veel minder keuzevrijheid in wat voor hun kind geschikt is, terwijl je er ook van op aan kunt dat de staat die positie zal misbruiken. Die is naar zijn aard echt niet veel minder indoctrinatie geneigd dan een religie.
Indoctrinatie is niet werkelijk een probleem, een monopolie op indoctrinatie is dat echter wel. Daarom is diversiteit zo essentieel.
Ik begrijp niet waarom dit behandeld wordt tijdens een les aardrijkskunde. Ik zie sowieso geen relevante link van lokale politiek met dit vakgebied maar als die er al is dan lijkt het mij wenselijk dat een aardrijkskundeleraar zo verstandig is om in te zien dat de tijdelijke lokale politiek minder relevant is dan tal van andere zaken die bij aardrijkskunde behandeld kunnen en moeten worden.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe droevig het in andere landen is gesteld. Mijn dochter heeft vandaag een overhoring aardrijkskunde. Waarom worden gemeenten samengevoegd? Om geld te besparen.Zeker. Faciliteiten weg halen uit de kleine gemeenten en het geld van die inwoners stukslaan in de grote.
Jij zou dus graag een vouchersysteem hebben: iedere ouder (of ouders of voogd) krijgt een voucher waarmee hij voor X Euro per jaar aan onderwijs kan inkopen, aan welke school het wordt besteed en in welke mate er nog eventueel moet worden bijbetaald is aan de ouders en de scholen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik heb niet meer verstand van wat goed onderwijs is dan jij en zeer waarschijnlijk zelfs minder. Ik wil echter wel graag dat het onderwijs aansluit bij de normen en waarden die ik mijn kind wil meegeven. Ik wil dat ze de tools in handen krijgt om een gelukkig en succesvol leven te leiden. Ik wil een vrije keuze. Als mijn kind in een maand kan leren waar een nader een jaar overdoet dan moet ze die ruimte krijgen. Het omgekeerde moet ook mogelijk zijn.
Iedereen moet vrij zijn om te kiezen welke vorm van onderwijs het beste aansluit bij de persoon van zijn kind. Net zoals iedereen vrij moet zijn om dit aan de staat over te laten. Laat mij dus niet gedwongen voor de staatsschool betalen dan vraag ik jullie ook niet om te betelen voor de opvoeding/opleiding van mijn kind.
Je kan prima privaat onderwijs organiseren op de meest vage gronden. Of je dan bij een vervolgopleiding binnenkomt is een tweede...quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
Regels, regels, regels. En dan zeggen dat er veel kan.Wie de neuk is de overheid dat die over mijn leven denken te beschikken? God soms?
Voor zo ver ik het begrijp niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij is thuisonderwijs binnen het huidige systeem best mogelijk
Daarom verwacht ik ook geen extreme uitspattingen als er meer vrijheid komt voor onderwijsinstellingen om hun eigen onderwijs vorm te geven. Iedereen heeft wel door dat je met een bagger vooropleiding niet ver kunt komen als het gaat om vervolgopleidingen en later zelfs een baan.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:50 schreef 99.999 het volgende:
Je kan prima privaat onderwijs organiseren op de meest vage gronden. Of je dan bij een vervolgopleiding binnenkomt is een tweede...
We zullen zien, zelfs met nu al beschikbare algemeen geaccepteerde opleidingen valt dat soms bar tegen (vrije school bijvoorbeeld)quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daarom verwacht ik ook geen extreme uitspattingen als er meer vrijheid komt voor onderwijsinstellingen om hun eigen onderwijs vorm te geven. Iedereen heeft wel door dat je met een bagger vooropleiding niet ver kunt komen als het gaat om vervolgopleidingen en later zelfs een baan.
We zullen zien? Je bent dus bereid het experiment aan te gaan?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:59 schreef 99.999 het volgende:
We zullen zien, zelfs met nu al beschikbare algemeen geaccepteerde opleidingen valt dat soms bar tegen (vrije school bijvoorbeeld)
Ach, er is toch geen meerderheid voor in de kamer.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 00:00 schreef Kowloon het volgende:
[..]
We zullen zien? Je bent dus bereid het experiment aan te gaan?
Dat dus. Daarnaast bemoeit de staat zich sowieso met de inhoud van het onderwijs, ook al betalen de ouders alles direct zelf.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
In Nederland is helemaal geen vrijheid van onderwijs. Hoe kom je daar nou bij? In Nederland geldt de leerplicht en de scholen worden gecontroleerd door de staat. Binnen een klein kader mag er wat gerommeld worden in de marge. Wil je op een radicaal nieuwe manier onderwijs aanbieden dan is dat niet mogelijk omdat je geen geld van de staat krijgt. Pas als ouders zelf onderwijs in kunnen kopen op de vrije markt is er vrijheid van onderwijs.
Een serieuze discussie waarbij van tevoren al vastgesteld is dat sowieso de staat alles moet bepalen en het alleen over de invulling gaat?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Start je een serieuze discussie, wordt je topic gekaapt door een stel libertariers die alleen volledige anarchie vrijheid zien.
Als je tegen de bemoeienis van de staat bent dan mag je dat alleen in een klein hoekje wat kameraad Hexagon meende te moeten openen spuien.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 03:09 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een serieuze discussie waarbij van tevoren al vastgesteld is dat sowieso de staat alles moet bepalen en het alleen over de invulling gaat?
Goh, wat een verrassing, het lijkt wel een verkiezingsdebat op tv.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen gewoon zijn of haar mening mag geven.![]()
Dit topic gaat over het bestaande grondwetsartikel vrijheid van onderwijs. De kern daarbij is de vraag of we het huidige systeem moeten aanhouden of dat we alleen maar openbaar onderwijs willen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 03:09 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een serieuze discussie waarbij van tevoren al vastgesteld is dat sowieso de staat alles moet bepalen en het alleen over de invulling gaat?
Goh, wat een verrassing, het lijkt wel een verkiezingsdebat op tv.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen gewoon zijn of haar mening mag geven.![]()
En terecht wanneer scholen onderwijs leveren dat kinderen niet voldoende bagage meegeeft voor de samenleving.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 08:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
Onderwijsvormen die afwijken van de norm die verbied je gewoon. Desnoods via de rechter....
[ afbeelding ]
Lees vooral ook. http://www.libertarischep(...)n-keus-een-puinhoop/ en vergeet de commentaren niet in je beschouwing mee te nemen. http://www.vrijspreker.nl(...)n-met-staatsscholen/
Het ging niet om het eindresultaat.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En terecht wanneer scholen onderwijs leveren dat kinderen niet voldoende bagage meegeeft voor de samenleving.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het bestaande grondwetsartikel vrijheid van onderwijs. De kern daarbij is de vraag of we het huidige systeem moeten aanhouden of dat we alleen maar openbaar onderwijs willen.
Niet over of onderwijs maar aan de willekeur moeten overlaten zonder overheidscontrole.
Dat laatste is dan niet duidelijk. Vooral de zin "Het geeft hen weinig kans om een eigen mening te vormen wanneer men onderdeel uitmaakt van een gesloten systeem." prikkelt mij omdat ik juist van mening ben dat ons onderwijssysteem de kinderen leert wat ze moeten denken i.p.v. na te denken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:01 schreef Hexagon het volgende:
Nederland heeft de vrijheid van onderwijs en dat betekent dus ook dat we religieus onderwijs kunnen hebben. En dat ligt al jaren onder vuur. Velen pleiten voor het afschaffen hiervan en willen uitsluitend openbaar onderwijs. Vooral om kinderen een neutrale eenduidige basis te geven. Bovendien meng je zo verschillende culturen meer, wat beter voor integratie is.
Nu vind ik vrijheid belangrijk en vind ik het eigenlijk toch geen goed idee om de vrijheid van onderwijs af te schaffen. Ik vind het mooi dat er een diversiteit is aan scholen die mensen zelf kunnen stichten. Dat maakt de samenleving in mijn ogen iets rijker dan dat we enkel staatsonderwijs zouden hebben. Van mij mag een school ook best wat culturele kleur hebben.
Al is het zeker zo dat dat voor kinderen uit zeer gesloten gemeenschappen nadelig is. Het geeft hen weinig kans om een eigen mening te vormen wanneer men onderdeel uitmaakt van een gesloten systeem. Daarom ben ik wel voor een soort maatwerk waarbij een bepaald standaardcurriculum wordt opgelegd dat ieder kind moet meekrijgen.
Hoe denken de Fokkers over het vrijheid van onderwijsdilemma?
Geef eens een voorbeeld dan?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
omdat ik juist van mening ben dat ons onderwijssysteem de kinderen leert wat ze moeten denken i.p.v. na te denken.
Ik denk dat er nogal wat valt af te dingen op de claim dat het huidige vormen van onderwijs de leerlingen en studenten voldoende bagage meegeven. Heel vaak is dat niet meer dan een papieren claim: bepaalde zaken zijn behandeld, dus de leerling/student heeft dit als bagage meegekregen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En terecht wanneer scholen onderwijs leveren dat kinderen niet voldoende bagage meegeeft voor de samenleving.
Dat is natuurlijk een loze kreet, die het in een verkiezingscampagne wellicht goed doet, maar geen enige praktische toepassing kent. Een eigenschap van onderwijs is juist dat er bepaalde denkbeelden en kennis overgedragen wordt naar een jongere generatie. In Nederland is het aanleren van een kritische houding daar ook een onderdeel van. Maar ook opvattingen over goed burgerschap zijn een onderdeel van het curriculum.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
omdat ik juist van mening ben dat ons onderwijssysteem de kinderen leert wat ze moeten denken i.p.v. na te denken.
Het principe werkt in ieder geval wel. Je kun thet hooguit over de fijnafstemming hebben.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:45 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik denk dat er nogal wat valt af te dingen op de claim dat het huidige vormen van onderwijs de leerlingen en studenten voldoende bagage meegeven. Heel vaak is dat niet meer dan een papieren claim: bepaalde zaken zijn behandeld, dus de leerling/student heeft dit als bagage meegekregen.
Papieren werkelijkheid hoeft niet per se gelijk te zijn aan de werkelijkheid in de praktijk.
Mag een school er in jouw optiek voor kiezen on de evolutietheorie niet te behandelen? Of verklaren dat homofilie een ziekte is?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
De politieke discussie gaat erover welke denkbeelden wel en niet zijn toegestaan. In Nederland hebben wij besloten scholen dit zelf te laten kiezen. Mijn inziens is dat een groot goed.
Nee want je ontneemt de kinderen zo het recht om een eigen oordeel te vormen. Kinderen moeten leren denken en niet wat te denken.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mag een school er in jouw optiek voor kiezen on de evolutietheorie niet te behandelen? Of verklaren dat homofilie een ziekte is?
Toch is er ook een stevige dosis feitelijke kennis die kinderen horen te leren. Al waren het maar grammaticaregels en wiskunde.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee want je ontneemt de kinderen zo het recht om een eigen oordeel te vormen. Kinderen moeten leren denken en niet wat te denken.
Ik zag het afgelopen week bij mijn dochtertje van 9 en een paar weken daarvoor bij een vriendinnetje. De een leerde over de EU de ander over het binnenlands bestuur. In Jip en Janneke taal werd daarin eenzijdig en kritiekloos verkondigd hoe dat werkt. Na nog eens 8 jaar hebben we er weer twee kritiekloze socialisten bij.quote:
Dat ben ik met je eens. Volgens de school uit mijn voorbeeld leren kinderen zodra ze er klaar voor zijn in 100 uur per vak alles waar anderen 8 jaar voor op de basisschool zitten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch is er ook een stevige dosis feitelijke kennis die kinderen horen te leren. Al waren het maar grammaticaregels en wiskunde.
Daar hebben we het over de basis (en die is nog wel wat breder van aardrijkskunde tot wat maatschappijleer en levensbeschouwing), dat moet ieder kind op gaan steken op de basisschool. Daarnaast kan je per 'denominatie' (type school openbaar of anders) ook nu al alle kanten opschieten. Van de vrije school met aandacht voor de zonnewende tot een streng gereformeerde school waar alle vrouwen lange rokken dragen met de daarbij behorende denkbeelden.quote:
Het indoctrineren van kinderen met wat voor denkbeelden dan ook ben ik niet erg voor....quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar hebben we het over de basis (en die is nog wel wat breder van aardrijkskunde tot wat maatschappijleer en levensbeschouwing), dat moet ieder kind op gaan steken op de basisschool. Daarnaast kan je per 'denominatie' (type school openbaar of anders) ook nu al alle kanten opschieten. Van de vrije school met aandacht voor de zonnewende tot een streng gereformeerde school waar alle vrouwen lange rokken dragen met de daarbij behorende denkbeelden.
En dan is het openbaar onderwijs beschikbaar.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het indoctrineren van kinderen met wat voor denkbeelden dan ook ben ik niet erg voor....
Maar je wilt kinderen ongetwijfeld leren dat de overheid iets slechts is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het indoctrineren van kinderen met wat voor denkbeelden dan ook ben ik niet erg voor....
Het zal je verbazen, maar ik denk dat veel kinderen van tien beter weten hoe het Nederlands en Europees stelsel in elkaar zit dan menig ouder van in de veertig die er door de jaren heen hun eigen fantasieverhaal bij hebben bedacht op basis wat zij in hun krantje hebben gelezen. Objectief en waardevrij noemt men ook wel kritiekloos en daar leer je van.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zag het afgelopen week bij mijn dochtertje van 9 en een paar weken daarvoor bij een vriendinnetje. De een leerde over de EU de ander over het binnenlands bestuur. In Jip en Janneke taal werd daarin eenzijdig en kritiekloos verkondigd hoe dat werkt. Na nog eens 8 jaar hebben we er weer twee kritiekloze socialisten bij.
Aan de gebruikte methodes kunnen eisen gesteld worden en dat gebeurt ook in Nederland. Bepaalde kennis moet er in voorkomen en getoetst worden. Ik vind echter niet dat een school die voortkomt uit een bevolkingsgroep die een andere opvatting heeft over bijv. de evolutietheorie om die reden gesloten zal moeten worden. Dat er geen poster van Darwin aan de muur hangt maar eentje van Jezus kan je achterlijk vinden. Maar dat mogen mensen en verschillende groepen voor zichzelf bepalen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mag een school er in jouw optiek voor kiezen on de evolutietheorie niet te behandelen? Of verklaren dat homofilie een ziekte is?
Des te groter de kans dat ze socialist wordenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar je wilt kinderen ongetwijfeld leren dat de overheid iets slechts is.
Toch heb ik met dat onderwijs op basis van geloof toch ergens principieel wel wat moeite. Ik vraag me echt af of dat vanuit belastinggeld gefinancierd moet worden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Aan de gebruikte methodes kunnen eisen gesteld worden en dat gebeurt ook in Nederland. Bepaalde kennis moet er in voorkomen en getoetst worden. Ik vind echter niet dat een school die voortkomt uit een bevolkingsgroep die een andere opvatting heeft over bijv. de evolutietheorie om die reden gesloten zal moeten worden. Dat er geen poster van Darwin aan de muur hangt maar eentje van Jezus kan je achterlijk vinden. Maar dat mogen mensen en verschillende groepen voor zichzelf bepalen.
Want het openbaar onderwijs indoctrineert niet?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan is het openbaar onderwijs beschikbaar.
Kinderen kunnen nog helemaal niet over dat soort zaken zelf nadenken. Die hebben nog niet de tools om kritisch door een lulverhaal te prikken.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:02 schreef KoosVogels het volgende:
Maar Tijger, kinderen moet worden geleerd dat de EU het kwaad is? Het lijkt mij beter dat hen gewoon verteld wordt wat de EU inhoudt, zonder daar een oordeel over uit te spreken. De EU en de Nederlandse overheid zijn gewoon realiteit. Dat kun je toch niet negeren?
Want kritiek moet ingebakken worden? Dat is toch precies hetzelfde als dat je lovende woorden erin zou zetten?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zag het afgelopen week bij mijn dochtertje van 9 en een paar weken daarvoor bij een vriendinnetje. De een leerde over de EU de ander over het binnenlands bestuur. In Jip en Janneke taal werd daarin eenzijdig en kritiekloos verkondigd hoe dat werkt. Na nog eens 8 jaar hebben we er weer twee kritiekloze socialisten bij.
Minder en anders.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Want het openbaar onderwijs indoctrineert niet?
De naiviteit, de naiviteit.
Dan horen ze het op de middelbare school. Weet niet hoe het jou zit, maar wij kregen vooral te horen hoe ons politieke bestel in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kinderen kunnen nog helemaal niet over dat soort zaken zelf nadenken. Die hebben nog niet de tools om kritisch door een lulverhaal te prikken.
Leer kinderen eerst te rekenen, hoe ze fatsoenlijk kunnen communiceren en waar Amsterdam, Parijs en Tokyo liggen. Pas als ze een flinke basis hebben, kun je ze gaan confronteren met andere zaken.
De school verkondigt niet de mening van Paper_Tiger dus dan leren de kinderen geen eigen mening hebbenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:02 schreef KoosVogels het volgende:
Maar Tijger, kinderen moet worden geleerd dat de EU het kwaad is? Het lijkt mij beter dat hen gewoon verteld wordt wat de EU inhoudt, zonder daar een oordeel over uit te spreken. De EU en de Nederlandse overheid zijn gewoon realiteit. Dat kun je toch niet negeren?
Helaas ook daar, of moet ik zeggen juist, daar kweken ze brave socialistische robots.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan is het openbaar onderwijs beschikbaar.
Net zoals dat je bij economie over Keynes hoorde, maar niet over Hayek of de Oostenrijkers?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan horen ze het op de middelbare school. Weet niet hoe het jou zit, maar wij kregen vooral te horen hoe ons politieke bestel in elkaar steekt.
Nou nou, poeh poeh. Dikke propaganda hoor.
Aha.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas ook daar, of moet ik zeggen juist, daar kweken ze brave socialistische robots.
Er werd op school verteld dat de economische theorie lange tijd dominant is geweest in het westen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Net zoals dat je bij economie over Keynes hoorde, maar niet over Hayek of de Oostenrijkers?
Of bij geschiedenis over Marx en Engels, maar niet over Adam Smith?
Dat ging dan vooral als onderdeel van het gehele onderdeel over macro-economie. En ook de tekortkomingen van Keynes kwamen gewoon aan bod.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Net zoals dat je bij economie over Keynes hoorde, maar niet over Hayek of de Oostenrijkers?
En je leerde er ook (en vooral) dat het communisme finaal mislukte...quote:Of bij geschiedenis over Marx en Engels, maar niet over Adam Smith?
Omdat een school niet jouw politieke mening aan die kinderen opdringt maar gewoon een technisch verhaal houdt?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas ook daar, of moet ik zeggen juist, daar kweken ze brave socialistische robots.
Een begrijpende ziel.... Zelfs bij economieopleidingen wordt Hayek niet genoemt.... De staat zorgt er wel voor dat je niet gaat bedenken dat het ook wel eens anders zou kunnen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Net zoals dat je bij economie over Keynes hoorde, maar niet over Hayek of de Oostenrijkers?
Of bij geschiedenis over Marx en Engels, maar niet over Adam Smith?
School is een opstapje naar de rest van je leven. Als je het daar verneukt, of beter daar verneukt wordt, kun je tot in lengte van dagen krom liggen om het weer recht te trekken.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef KoosVogels het volgende:
School is een opstapje Lyrebird, gigantische druktemaker.
Hayek was geen libertarier, vriend. Bovendien neigt onze huidige economie meer naar hetgeen Hayek voor ogen had, dan de ideeën van Keynes.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een begrijpende ziel.... Zelfs bij economieopleidingen wordt Hayek niet genoemt.... De staat zorgt er wel voor dat je niet gaat bedenken dat het ook wel eens anders zou kunnen.
Je libertarische ideeën kan ik best wel waarderen op zijn tijd, maar hier stop ik wel met je serieus nemen. Het is een statement dat ik als docent niet herken en niet waardeer.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas ook daar, of moet ik zeggen juist, daar kweken ze brave socialistische robots.
Daar verschillen de meningen over.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hayek was geen libertarier, vriend. Bovendien neigt onze huidige economie meer naar hetgeen Hayek voor ogen had, dan de ideeën van Keynes.
Ik las een tijdje NRC next. Dat was voordat men de hoofdredactrice de laan uit stuurde. Iedere kop ging gepaard met twee subkoppen die twee tegenstrijdige visies op het artikel gaven. Je werd bijna gedwongen om er over na te denken. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Anyway. Zo zou het in het onderwijs ook moeten zijn.....quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat een school niet jouw politieke mening aan die kinderen opdringt maar gewoon een technisch verhaal houdt?
Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
School is een opstapje naar de rest van je leven. Als je het daar verneukt, of beter daar verneukt wordt, kun je tot in lengte van dagen krom liggen om het weer recht te trekken.
Zie daar de kern van de wetenschap economie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar verschillen de meningen over.
Nee, je zou kunnen denken aan Keynes en Hayek. Van een eenzijdige kijk op de zaak wordt een student niet veel wijzer.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Er is niet 1 waarheid in de economie en ik vind het ook maar goed dat dit zo aan de leerlingen wordt onderwezen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zie daar de kern van de wetenschap economie.
Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je libertarische ideeën kan ik best wel waarderen op zijn tijd, maar hier stop ik wel met je serieus nemen. Het is een statement dat ik als docent niet herken en niet waardeer.
Alle drie zonder waardeoordeel is beter.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Alle drie zonder waardeoordeel is beter.
Dat weet ik.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.
Ik ben niet tegen toetsing en zeker niet tegen strenge toetsing, maar onderwijs is veel meer dan zorgen dat bepaalde eindtermen worden gehaald. In het verlengde daarvan is het verschil tussen een religieuze grondslag en een pedagogische grondslag maar heel relatief. Antroposofisch onderwijs heeft ook alles te maken met levensbeschouwing, en andere pedagogische grondslagen ook, meer of minder direct. Religie is ook weer bepalend voor de pedagogiek. Religie en levensbeschouwing hebben naar hun aard nou eenmaal veel meer implicaties dan de inhoud van of de afwezigheid van godsdienstlessen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je merkt zeer terecht op dat er twee soorten van 'vrijheid' van onderwijs zijn: religieus en pedagogisch. De laatste, daar ben ik op zich een voorstander van onder de voorwaarde dat op een adequate wijze met centrale examens wordt getoetst wat die leerlingen hebben geleerd. Wellicht zou het een idee zijn om vaker centrale examens te organiseren voor die scholen: elk jaar of 1 keer per twee jaar. Het doel zou niet moeten zijn om meer voor te schrijven wat ze moeten leren maar om grondiger te toetsen wat ze hebben geleerd. Simpele voorbeelden: voor wiskunde toetsen of dat ze vergelijkingen kunnen oplossen, voor Nederlands toetsen hoe de grammaticale basis is (als die er al is), voor geschiedenis feitjeskennis toetsen, ...
Welk resultaat is goed en welk resultaat is niet goed? Niet elke ouder ziet het als hoogste ideaal om het kind op te leiden tot maximaal productieve loonslaaf.quote:Ik heb namelijk de indruk dat die pedagogisch afwijkende scholen echt goede resultaten behalen maar ik geloof wel dat het voor sommige leerlingen beter werkt, daarom vind ik het best als dat in stand wordt gehouden.
Dat is een relevante afweging in een discussie met de moeder van je kind over naar welke school je kind moet, niet eentje in een discussie over de vrijheid van onderwijs.quote:Het religieuze bijzondere onderwijs mag van mij verdwijnen. Pas de wet maar dusdanig aan dat je enkel op pedagogigsche grond het statuut van bijzonder onderwijs kan verkrijgen. Religie hoort wat mij betreft niet thuis tussen de schoolmuren.
Dat bedenken ze echt wel zelf in de fase dat ze opstandig worden en hun huid vet wordt en hun tepels pijnlijk. Met voldoende bagage en vermogen om zelf na te denken groeien ze daar wel weer overheen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar je wilt kinderen ongetwijfeld leren dat de overheid iets slechts is.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.
Dat vraag ik me af, maar goed. Over de centrale vraag van dit topic heb ik al het een en ander gepost. En verder herken ik, zoals gezegd, je propagandistische suggestie in het openbaar onderwijs absoluut niet.quote:Ik ben wel benieuwd wat jij van het huidige onderwijs vind....
Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik las een tijdje NRC next. Dat was voordat men de hoofdredactrice de laan uit stuurde. Iedere kop ging gepaard met twee subkoppen die twee tegenstrijdige visies op het artikel gaven. Je werd bijna gedwongen om er over na te denken. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Anyway. Zo zou het in het onderwijs ook moeten zijn.....
Mijn kind hoeft niet te leren wat voor een zegening de verzorgingsstaat is. Daar vormt ze zich maar een mening over als ze oud genoeg is daar over na te denken.
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.
Overigens was er bij mij op school bij de verschillende vakken voldoende ruimte voor discussie over die dingen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen. Ik wil altijd graag weten wat iemand beweegt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef KoosVogels het volgende:
Tijger is niet geïnteresseerd in andere meningen.
Als kind wil je in de groep passen, conformeren. Een beetje dwars gaan liggen maakt je niet meteen populair.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Daarna hebben ze nog lang genoeg om zuur, cynisch en egoïstisch te zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Nu heb ik geen ervaring met economie op de middelbare school maar bij mijn studie op de universiteit kwam Hayek gewoon voorbij. En nee, niet op een negatieve manier. Verder is de Oostenrijkse School behandeld (o.a. Von Mises) samen met —niet bepaald linkse— figuren als Schumpeter, Friedman, Bastiat. Uiteraard kwamen de heren Marx en Engels ook voorbij waarbij het communisme (terecht natuurlijk) flink door het slijk werd gehaald. Dit betekent echter weer niet dat er geen oog was voor bepaalde zaken en methodes die Marx positief bijdroeg aan de economische wetenschap. Hetzelfde geldt voor Keynes, ongetwijfeld een fantastisch econoom (vraag het Hayek of Friedman).quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een begrijpende ziel.... Zelfs bij economieopleidingen wordt Hayek niet genoemt.... De staat zorgt er wel voor dat je niet gaat bedenken dat het ook wel eens anders zou kunnen.
Ik wil dus geen van beiden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het bestaande grondwetsartikel vrijheid van onderwijs. De kern daarbij is de vraag of we het huidige systeem moeten aanhouden of dat we alleen maar openbaar onderwijs willen.
Niet over of onderwijs maar aan de willekeur moeten overlaten zonder overheidscontrole.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |