abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118116067
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid. _O-
Wie roept er in het geval van onderwijs om meer overheid?
  donderdag 18 oktober 2012 @ 09:53:59 #32
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118116139
Hoe vrij zijn we met onderwijs? http://www.rijksoverheid.(...)antiedagen-onderwijs Al die dwingende ambtelijke regels.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118116212
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hoe vrij zijn we met onderwijs? http://www.rijksoverheid.(...)antiedagen-onderwijs Al die dwingende ambtelijke regels.
Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?
Jij wilt graag het onderwijs naar een lager niveau brengen?
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:01:09 #34
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118116369
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?
Jij wilt graag het onderwijs naar een lager niveau brengen?
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.

Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.

Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118116556
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs?
Wat weet jij van goed onderwijs lijkt me een veel betere vraag? Op basis waarvan vel jij je oordeel?

quote:
Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.

Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.
Dat is dan toch wel erg afhankelijk van naar welke school je je kind doet. Het zo algemeen stellen lijkt me onzinnig.
quote:
Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Zodat straks 90% van de kinderen geen fatsoenlijk onderwijs meer kan krijgen? Briljant idee :D
pi_118117272
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Fuck dit topic. Ik ga geen discussies voeren met iemand die steevast als oplossing aandraagt dat de staat zich moet terugtrekken en dat dan alles goed komt.
Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:37:45 #37
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118117400
Ik heb niet meer verstand van wat goed onderwijs is dan jij en zeer waarschijnlijk zelfs minder. Ik wil echter wel graag dat het onderwijs aansluit bij de normen en waarden die ik mijn kind wil meegeven. Ik wil dat ze de tools in handen krijgt om een gelukkig en succesvol leven te leiden. Ik wil een vrije keuze. Als mijn kind in een maand kan leren waar een nader een jaar overdoet dan moet ze die ruimte krijgen. Het omgekeerde moet ook mogelijk zijn.

Iedereen moet vrij zijn om te kiezen welke vorm van onderwijs het beste aansluit bij de persoon van zijn kind. Net zoals iedereen vrij moet zijn om dit aan de staat over te laten. Laat mij dus niet gedwongen voor de staatsschool betalen dan vraag ik jullie ook niet om te betelen voor de opvoeding/opleiding van mijn kind.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:38:25 #38
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118117426
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.
Dwing mij niet zoals ik ook jou niet dwing.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:40:49 #39
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118117518
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118119519
Vrijheid van onderwijs, maar wel centrale examens en een door de overheid vastgesteld lespakket, wat bij voorkeur ook nog eens ieder decade flink door de politiek wordt omgegooid. Ik heb mij er altijd over verbaasd hoe je dan nog van vrijheid van onderwijs kunt spreken. Wat mij betreft trekt de overheid zich een stuk verder terug op het gebied van onderwijs.
pi_118119585
Punt is dat je wel wilt dat kinderen een zeker niveau hebben voor ze beginnen aan voortgezet of hoger onderwijs voor een bepaalde opleiding. Als die opleidingen van iedere basis- of middelbare school leerlingen op een totaal ander niveau krijgen schiet dat ook niet echt op natuurlijk...

Ik snap je punt maar je moet niet de praktische uitwerking vergeten.
pi_118119892
quote:
2s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 11:43 schreef 99.999 het volgende:
Punt is dat je wel wilt dat kinderen een zeker niveau hebben voor ze beginnen aan voortgezet of hoger onderwijs voor een bepaalde opleiding. Als die opleidingen van iedere basis- of middelbare school leerlingen op een totaal ander niveau krijgen schiet dat ook niet echt op natuurlijk...
Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.
pi_118120313
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 11:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.

je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 13:42:41 #44
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118123831
quote:
2s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.

je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118124399
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 13:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.
Weinig of niets in 99,99% van de gevallen. De meeste individuen hebben er vooral nadeel van.
pi_118124941
quote:
2s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.
Op dat basisniveau kan geselecteerd worden, en dat gaat prima bij een masteropleiding dus ik zie niet in waarom het ook niet bij andere opleidingen zou kunnen. Het gaat natuurlijk om meer studenten/scholieren maar dat is een punt van organisatorische aard en dat is geen fundamenteel verschil. Ik kan mij voorstellen dat vervolgopleidingen met vooropleidingen afspraken gaan maken over wat er onderwezen wordt en op welk niveau dus dan hoef je al niet meer voor ieder individu een toelatingsonderzoek te doen, mits de student/scholier natuurlijk op de juiste vooropleiding heeft gezeten. Het wordt dan de eigen verantwoordelijkheid van de student/scholier en zijn/haar ouders om zich goed te informeren over welke opleiding waar op aansluit.

Dit kan er voor zorgen dat vooropleiding en vervolgopleiding beter op elkaar aansluiten dan ze nu doen omdat vooropleiding en vervolgopleiding dan met elkaar kunnen overleggen in plaats van dat dat via de eeuwige band in Den Haag gespeeld moet worden. Om maar eens wat te noemen. Ik acht vooropleidingen en vervolgopleiding dermate volwassen dat zij prima in staat zijn hun opleidingen op elkaar aan te laten sluiten op een efficiënte wijze. Het huidige beleid van de overheid behandeld onderwijsinstellingen als kleine kinderen die intense sturing nodig hebben.

quote:
je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Bijvoorbeeld het realiseren van een interessant lesaanbod op de middelbare school. Ik heb mij uitstekend vermaakt op de middelbare school maar ik kan nou niet zeggen dat ik er veel geleerd heb. Dat is overigens iets wat per leerling kan verschillen en daarom vind ik differentiatiemogelijkheden ook zo belangrijk.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 14:24:26 #47
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_118125613
Natuurlijk is het onzin om bevolkingsgroepen hun vrijheid van onderwijs te ontnemen. Als er twijfels zijn over de kwaliteit van het onderwijs of over bepaalde extremistische denkbeelden (bepaalde islamitische en joodse instellingen bijv) kan er ingegrepen worden, maar verder mag men hun kinderen aanleren wat men ze wil aanleren.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.

Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.

Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.

Daarnaast kan je in Nederland gewoon particulier onderwijs volgen. De vraag is alleen of dat het geld waard is. Als je kind geen leer of concentratieproblemen heeft dan zijn er openbare basisscholen en gymnasia die kwalitatief gezien beter onderwijs aanbieden dan de particuliere instellingen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_118126556
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:24 schreef Ryon het volgende:
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.
Onderwijs is geen collectief goed hoor, er bestaat consumptierivaliteit en je kunt uitgesloten worden van het volgen van onderwijs. Daarmee is volgens de economisch definitie een privaat goed. Waar je op doelt is het bestaan van een positieve externaliteit bij het volgen van onderwijs.
pi_118126850
Hoe meer keuze hoe beter.

Nederlands onderwijs is trouwens niet slecht, maar goed is anders. Voor verbetering vatbaar zou een mooi hokje zijn.

Home schooling lijkt me wel wat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118126890
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:56 schreef Lyrebird het volgende:

Home schooling lijkt me wel wat.
Wat een hel moet dat zijn voor een kind.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:20:29 #51
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_118127888
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Onderwijs is geen collectief goed hoor, er bestaat consumptierivaliteit en je kunt uitgesloten worden van het volgen van onderwijs. Daarmee is volgens de economisch definitie een privaat goed. Waar je op doelt is het bestaan van een positieve externaliteit bij het volgen van onderwijs.
Ah, misschien moet ik mij iets verduidelijken. Ik doelde op het goed onderwijs in het algemeen en dan in de sociologische/bestuurskundige betekenis. Het is niet mogelijk om als burger niet te profiteren van de kennisoverdracht die plaatsvindt via het onderwijsstelsel.
Dat een ingenieur geleerd heeft om een brug te bouwen is iets waar ik als burger sowieso van profiteer. Het is niet mogelijk om mij hier van uit te sluiten en de mate waarvan ik er van profiteer gaat niet ten koste van de mate waarvan jij er bijv. van profiteert. Ik weet niet of een economische definitie hier ook opgaat, aangezien die zich richt op economisch handelen en gevolgen en niet zozeer de maatschappelijke gevolgen maar ik denk eigenlijk van wel.

In dit geval gaat positieve externaliteit trouwens niet op omdat dit effect juist wel bedoeld en voorzien is!

Onderwijs in enge zin is volgens de economische definitie inderdaad een privaat goed (maar aangeboden door de overheid) hoewel onderwijs ook vaak aangehaald wordt als een voorbeeld van non-rivaliteit. Dat Pietje onderwijs consumeert gaat niet ten koste van de mogelijkheid dat Jantje die naast hem in de les zit onderwijs kan consumeren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 18 oktober 2012 @ 15:23:48 #52
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_118128039
quote:
11s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat een hel moet dat zijn voor een kind.


Je gaat er in ieder geval flink goed van kunnen turnen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_118128183
quote:
11s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat een hel moet dat zijn voor een kind.
Onbekend maakt onbemind.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118130684
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 15:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Onbekend maakt onbemind.
Allicht maar naar mijn idee is juist ook het sociale aspect van school van groot belang, zeker bij jongere kinderen. Dat is bij thuisonderwijs toch wat in gedrang ben ik bang.
Wanneer daarnaast ook nog eens het doel is kinderen toch maar ver weg te houden van enge dingen als de evolutietheorie of wiskunde (wat bij een deel toch het geval zal zijn) ben ik niet zo enthousiast.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 16:25:47 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_118130713
Ik vind vrijheid van onderwijs erg belangrijk en het zou dan ook zeker moeten blijven bestaan. Je moet als schoolbestuur kunnen bepalen wat voor achtergrond ze een school willen meegeven, en het is aan ouders om te bepalen of hun kinderen daar wel thuishoren. Ik zie niet zoveel in een door Den Haag opgelegd verbod op Katholieke scholen.

Kwaliteitseisen blijven natuurlijk wel onverminderd belangrijk. Een school met religieuze inslag komt er natuurlijk niet mee weg om de evolutietheorie te negeren, maar ook voor een openbare school kan het misschien geen kwaad om wat aandacht te besteden aan de scheppingsleer. Als we een school willen sluiten (of verbieden) moet dat zijn omdat daar kwalitatief beroerd onderwijs gegeven wordt, niet omdat de ideeën je niet bevallen. Of je nu een gereformeerde, islamitische of democratische school wil runnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_118131145
quote:
10s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Allicht maar naar mijn idee is juist ook het sociale aspect van school van groot belang, zeker bij jongere kinderen. Dat is bij thuisonderwijs toch wat in gedrang ben ik bang.
Wanneer daarnaast ook nog eens het doel is kinderen toch maar ver weg te houden van enge dingen als de evolutietheorie of wiskunde (wat bij een deel toch het geval zal zijn) ben ik niet zo enthousiast.
Kinderen kunnen ook op een andere manier met andere jongen kinderen in aanraking komen, ipv in een duf schoolgebouw te zitten en naar een ongeinspireerde leerkracht te luisteren (niet dat er geen goede juffen of meneren zouden zijn, maar je kunt als kind ook pech hebben).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118131511
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:35 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Kinderen kunnen ook op een andere manier met andere jongen kinderen in aanraking komen, ipv in een duf schoolgebouw te zitten en naar een ongeinspireerde leerkracht te luisteren (niet dat er geen goede juffen of meneren zouden zijn, maar je kunt als kind ook pech hebben).
Klopt, dat kan inderdaad. Maar ergens is het denk ik ook wel goed dat ma het kind niet de hele dag op de lip zit. Het is een beetje als bij docenten, er zijn er vast die het heel goed kunnen maar als het misgaat is het beroerd voor het kind en van je moeder ben je niet na een jaar weer af :P
  donderdag 18 oktober 2012 @ 18:34:03 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118136322
Start je een serieuze discussie, wordt je topic gekaapt door een stel libertariers die alleen volledige anarchie vrijheid zien. :'(
  donderdag 18 oktober 2012 @ 18:35:58 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118136405
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 14:56 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe meer keuze hoe beter.

Nederlands onderwijs is trouwens niet slecht, maar goed is anders. Voor verbetering vatbaar zou een mooi hokje zijn.

Home schooling lijkt me wel wat.
Volgens mij is thuisonderwijs binnen het huidige systeem best mogelijk
pi_118136540
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Start je een serieuze discussie, wordt je topic gekaapt door een stel libertariers die alleen volledige anarchie vrijheid zien. :'(
Elk topic wordt tegenwoordig gekaapt door libertariers. En in elke discussie dragen ze dezelfde 'oplossing' aan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')