Zie daar de kern van de wetenschap economie.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar verschillen de meningen over.
Nee, je zou kunnen denken aan Keynes en Hayek. Van een eenzijdige kijk op de zaak wordt een student niet veel wijzer.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Er is niet 1 waarheid in de economie en ik vind het ook maar goed dat dit zo aan de leerlingen wordt onderwezen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zie daar de kern van de wetenschap economie.
Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je libertarische ideeën kan ik best wel waarderen op zijn tijd, maar hier stop ik wel met je serieus nemen. Het is een statement dat ik als docent niet herken en niet waardeer.
Alle drie zonder waardeoordeel is beter.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Alle drie zonder waardeoordeel is beter.
Dat weet ik.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.
Ik ben niet tegen toetsing en zeker niet tegen strenge toetsing, maar onderwijs is veel meer dan zorgen dat bepaalde eindtermen worden gehaald. In het verlengde daarvan is het verschil tussen een religieuze grondslag en een pedagogische grondslag maar heel relatief. Antroposofisch onderwijs heeft ook alles te maken met levensbeschouwing, en andere pedagogische grondslagen ook, meer of minder direct. Religie is ook weer bepalend voor de pedagogiek. Religie en levensbeschouwing hebben naar hun aard nou eenmaal veel meer implicaties dan de inhoud van of de afwezigheid van godsdienstlessen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je merkt zeer terecht op dat er twee soorten van 'vrijheid' van onderwijs zijn: religieus en pedagogisch. De laatste, daar ben ik op zich een voorstander van onder de voorwaarde dat op een adequate wijze met centrale examens wordt getoetst wat die leerlingen hebben geleerd. Wellicht zou het een idee zijn om vaker centrale examens te organiseren voor die scholen: elk jaar of 1 keer per twee jaar. Het doel zou niet moeten zijn om meer voor te schrijven wat ze moeten leren maar om grondiger te toetsen wat ze hebben geleerd. Simpele voorbeelden: voor wiskunde toetsen of dat ze vergelijkingen kunnen oplossen, voor Nederlands toetsen hoe de grammaticale basis is (als die er al is), voor geschiedenis feitjeskennis toetsen, ...
Welk resultaat is goed en welk resultaat is niet goed? Niet elke ouder ziet het als hoogste ideaal om het kind op te leiden tot maximaal productieve loonslaaf.quote:Ik heb namelijk de indruk dat die pedagogisch afwijkende scholen echt goede resultaten behalen maar ik geloof wel dat het voor sommige leerlingen beter werkt, daarom vind ik het best als dat in stand wordt gehouden.
Dat is een relevante afweging in een discussie met de moeder van je kind over naar welke school je kind moet, niet eentje in een discussie over de vrijheid van onderwijs.quote:Het religieuze bijzondere onderwijs mag van mij verdwijnen. Pas de wet maar dusdanig aan dat je enkel op pedagogigsche grond het statuut van bijzonder onderwijs kan verkrijgen. Religie hoort wat mij betreft niet thuis tussen de schoolmuren.
Dat bedenken ze echt wel zelf in de fase dat ze opstandig worden en hun huid vet wordt en hun tepels pijnlijk. Met voldoende bagage en vermogen om zelf na te denken groeien ze daar wel weer overheen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar je wilt kinderen ongetwijfeld leren dat de overheid iets slechts is.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.
Dat vraag ik me af, maar goed. Over de centrale vraag van dit topic heb ik al het een en ander gepost. En verder herken ik, zoals gezegd, je propagandistische suggestie in het openbaar onderwijs absoluut niet.quote:Ik ben wel benieuwd wat jij van het huidige onderwijs vind....
Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik las een tijdje NRC next. Dat was voordat men de hoofdredactrice de laan uit stuurde. Iedere kop ging gepaard met twee subkoppen die twee tegenstrijdige visies op het artikel gaven. Je werd bijna gedwongen om er over na te denken. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Anyway. Zo zou het in het onderwijs ook moeten zijn.....
Mijn kind hoeft niet te leren wat voor een zegening de verzorgingsstaat is. Daar vormt ze zich maar een mening over als ze oud genoeg is daar over na te denken.
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.
Overigens was er bij mij op school bij de verschillende vakken voldoende ruimte voor discussie over die dingen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen. Ik wil altijd graag weten wat iemand beweegt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef KoosVogels het volgende:
Tijger is niet geïnteresseerd in andere meningen.
Als kind wil je in de groep passen, conformeren. Een beetje dwars gaan liggen maakt je niet meteen populair.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Daarna hebben ze nog lang genoeg om zuur, cynisch en egoïstisch te zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Nu heb ik geen ervaring met economie op de middelbare school maar bij mijn studie op de universiteit kwam Hayek gewoon voorbij. En nee, niet op een negatieve manier. Verder is de Oostenrijkse School behandeld (o.a. Von Mises) samen met —niet bepaald linkse— figuren als Schumpeter, Friedman, Bastiat. Uiteraard kwamen de heren Marx en Engels ook voorbij waarbij het communisme (terecht natuurlijk) flink door het slijk werd gehaald. Dit betekent echter weer niet dat er geen oog was voor bepaalde zaken en methodes die Marx positief bijdroeg aan de economische wetenschap. Hetzelfde geldt voor Keynes, ongetwijfeld een fantastisch econoom (vraag het Hayek of Friedman).quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een begrijpende ziel.... Zelfs bij economieopleidingen wordt Hayek niet genoemt.... De staat zorgt er wel voor dat je niet gaat bedenken dat het ook wel eens anders zou kunnen.
Ik wil dus geen van beiden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het bestaande grondwetsartikel vrijheid van onderwijs. De kern daarbij is de vraag of we het huidige systeem moeten aanhouden of dat we alleen maar openbaar onderwijs willen.
Niet over of onderwijs maar aan de willekeur moeten overlaten zonder overheidscontrole.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |