abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:31:35 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_118180503
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar verschillen de meningen over.

Zie daar de kern van de wetenschap economie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_118180576
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Nee, je zou kunnen denken aan Keynes en Hayek. Van een eenzijdige kijk op de zaak wordt een student niet veel wijzer.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118180580
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zie daar de kern van de wetenschap economie.
Er is niet 1 waarheid in de economie en ik vind het ook maar goed dat dit zo aan de leerlingen wordt onderwezen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:35:22 #129
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118180632
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je libertarische ideeën kan ik best wel waarderen op zijn tijd, maar hier stop ik wel met je serieus nemen. Het is een statement dat ik als docent niet herken en niet waardeer.
Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.

Ik ben wel benieuwd wat jij van het huidige onderwijs vind....
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:35:51 #130
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118180645
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geen Keynes meer, maar Hayek en Friedman. Is Lyrebirdje dan weer blij?
Alle drie zonder waardeoordeel is beter.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118180693
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Alle drie zonder waardeoordeel is beter.
Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:37:35 #132
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118180709
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik kan je niet volgen, ik ben namelijk een socialistische robot.
Dat weet ik.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118180721
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je merkt zeer terecht op dat er twee soorten van 'vrijheid' van onderwijs zijn: religieus en pedagogisch. De laatste, daar ben ik op zich een voorstander van onder de voorwaarde dat op een adequate wijze met centrale examens wordt getoetst wat die leerlingen hebben geleerd. Wellicht zou het een idee zijn om vaker centrale examens te organiseren voor die scholen: elk jaar of 1 keer per twee jaar. Het doel zou niet moeten zijn om meer voor te schrijven wat ze moeten leren maar om grondiger te toetsen wat ze hebben geleerd. Simpele voorbeelden: voor wiskunde toetsen of dat ze vergelijkingen kunnen oplossen, voor Nederlands toetsen hoe de grammaticale basis is (als die er al is), voor geschiedenis feitjeskennis toetsen, ...
Ik ben niet tegen toetsing en zeker niet tegen strenge toetsing, maar onderwijs is veel meer dan zorgen dat bepaalde eindtermen worden gehaald. In het verlengde daarvan is het verschil tussen een religieuze grondslag en een pedagogische grondslag maar heel relatief. Antroposofisch onderwijs heeft ook alles te maken met levensbeschouwing, en andere pedagogische grondslagen ook, meer of minder direct. Religie is ook weer bepalend voor de pedagogiek. Religie en levensbeschouwing hebben naar hun aard nou eenmaal veel meer implicaties dan de inhoud van of de afwezigheid van godsdienstlessen.

quote:
Ik heb namelijk de indruk dat die pedagogisch afwijkende scholen echt goede resultaten behalen maar ik geloof wel dat het voor sommige leerlingen beter werkt, daarom vind ik het best als dat in stand wordt gehouden.
Welk resultaat is goed en welk resultaat is niet goed? Niet elke ouder ziet het als hoogste ideaal om het kind op te leiden tot maximaal productieve loonslaaf.
quote:
Het religieuze bijzondere onderwijs mag van mij verdwijnen. Pas de wet maar dusdanig aan dat je enkel op pedagogigsche grond het statuut van bijzonder onderwijs kan verkrijgen. Religie hoort wat mij betreft niet thuis tussen de schoolmuren.
Dat is een relevante afweging in een discussie met de moeder van je kind over naar welke school je kind moet, niet eentje in een discussie over de vrijheid van onderwijs.

Religies hebben nou eenmaal de onhebbelijkheid dat ze pretenderen de waarheid in pacht te hebben. Dat is echter geen reden voor de staat om ook dergelijke pretenties te gaan ontwikkelen en de scheiding tussen kerk en staat overboord te gooien.

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 17:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar je wilt kinderen ongetwijfeld leren dat de overheid iets slechts is.
Dat bedenken ze echt wel zelf in de fase dat ze opstandig worden en hun huid vet wordt en hun tepels pijnlijk. Met voldoende bagage en vermogen om zelf na te denken groeien ze daar wel weer overheen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:38:02 #134
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_118180722
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zie het lesmateriaal en trek mijn conclusie. Ik herinner me de lessen maatschappijleer nog goed op mijn middelbare school. Kritiekloze PvdA propaganda..... Er zijn vast uitzonderingen. Ik hoop dat jij er een van bent.
:')
quote:
Ik ben wel benieuwd wat jij van het huidige onderwijs vind....
Dat vraag ik me af, maar goed. Over de centrale vraag van dit topic heb ik al het een en ander gepost. En verder herken ik, zoals gezegd, je propagandistische suggestie in het openbaar onderwijs absoluut niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_118180900
Tijger is niet geïnteresseerd in andere meningen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:42:41 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_118180906
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik las een tijdje NRC next. Dat was voordat men de hoofdredactrice de laan uit stuurde. Iedere kop ging gepaard met twee subkoppen die twee tegenstrijdige visies op het artikel gaven. Je werd bijna gedwongen om er over na te denken. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Anyway. Zo zou het in het onderwijs ook moeten zijn.....

Mijn kind hoeft niet te leren wat voor een zegening de verzorgingsstaat is. Daar vormt ze zich maar een mening over als ze oud genoeg is daar over na te denken.
Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.

Overigens was er bij mij op school bij de verschillende vakken voldoende ruimte voor discussie over die dingen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:46:14 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_118181025
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een kind krijgt ook geen politieke meningen over die verzorgingsstaat te horen. Alleen dat het bestaat. En hoe het werkt.

Overigens was er bij mij op school bij de verschillende vakken voldoende ruimte voor discussie over die dingen.
Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:48:42 #138
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_118181128
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:42 schreef KoosVogels het volgende:
Tijger is niet geïnteresseerd in andere meningen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen. Ik wil altijd graag weten wat iemand beweegt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_118181163
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Als kind wil je in de groep passen, conformeren. Een beetje dwars gaan liggen maakt je niet meteen populair.

Je moet een stel ballen en eelt op je ziel hebben, voordat je zelf over dingen na kunt gaan denken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_118181184
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Moet ook. Bij wis- en natuurkunde heb je waarheid, bij sociale wetenschappen lang niet altijd. Overigens merk je snel genoeg dat kinderen een voorkeur hebben voor situaties 'waarin je mekaar helpt', ook als ze de financiële consequenties niet kunnen overzien. Dat heeft niets met dogmatiek of linkse propaganda te maken maar des te meer met de geestelijke ontwikkeling van leerlingen.
Daarna hebben ze nog lang genoeg om zuur, cynisch en egoïstisch te zijn.
pi_118184420
Als je in het Nederlands openbaar onderwijs socialistische propaganda ziet, dan zie je wel erg veel dingen die er niet zijn. Dan druk ik me netjes uit.

De lesboeken economie zijn inderdaad vooral op Keynes gericht, maar dat komt toch (of je het nu leuk vindt of niet) dat hij de basis van de macro-economie heeft gevormd. Met een goede docent maakt dat ook helemaal niet uit, want die kan dan wel vertellen dat er meer stromingen bestaan.

En maatschappijleer PvdA-propaganda? Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Van alle stromingen krijg je meningen te zien. Zelfs over anarchie staat er een stukje, Tijger. In de lessen is er bovendien erg veel ruimte voor discussie.

Overigens is het maar de vraag of privaat onderwijs ook zo objectief is als je denkt. Natuurlijk kun je ook van de overheid niet verwachten dat het 100% objectief is, maar denken dat privaat onderwijs dat wel is vind ik wel erg naïef. Maar goed, eigenlijk gaat deze discussie hier niet over en het is zonde dat het hierin is vervallen.

Van mij mogen ook religieuze scholen met publiek geld gefinancierd worden, mits ze zich aan de wet houden en dus niet aanzetten tot haat en aan bepaalde criteria voldoen.
pi_118185524
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 18:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een begrijpende ziel.... Zelfs bij economieopleidingen wordt Hayek niet genoemt.... De staat zorgt er wel voor dat je niet gaat bedenken dat het ook wel eens anders zou kunnen.
Nu heb ik geen ervaring met economie op de middelbare school maar bij mijn studie op de universiteit kwam Hayek gewoon voorbij. En nee, niet op een negatieve manier. Verder is de Oostenrijkse School behandeld (o.a. Von Mises) samen met —niet bepaald linkse— figuren als Schumpeter, Friedman, Bastiat. Uiteraard kwamen de heren Marx en Engels ook voorbij waarbij het communisme (terecht natuurlijk) flink door het slijk werd gehaald. Dit betekent echter weer niet dat er geen oog was voor bepaalde zaken en methodes die Marx positief bijdroeg aan de economische wetenschap. Hetzelfde geldt voor Keynes, ongetwijfeld een fantastisch econoom (vraag het Hayek of Friedman).

Een alleszins gebalanceerd beeld kortweg, je moet wel erg dogmatisch in het leven staan wil je dit als hersenspoeling ervaren hebben. Grappig genoeg waren de enigen die dit vonden zelfverklaard communist of libertarier.
pi_118186683
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dit topic gaat over het bestaande grondwetsartikel vrijheid van onderwijs. De kern daarbij is de vraag of we het huidige systeem moeten aanhouden of dat we alleen maar openbaar onderwijs willen.

Niet over of onderwijs maar aan de willekeur moeten overlaten zonder overheidscontrole.
Ik wil dus geen van beiden. :)
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')