abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113901963
Euribob is de originele TS, ik heb simpelweg een nieuw deel aangemaakt

quote:
Ik heb een vraagje aan įlle gelovigen op F&L, namelijk de vraag in de tt:

Waarom is jouw geloof beter dan het andere?

Je zou met atheļsten nog kunnen discussiėren over het feit of er en God bestaat.
Nu hebben alle gelovigen aangenomen dat er een (of meerdere) bestaat, maar waarom heb jij dan gelijk en de ander niet? Christenen kunnen hun argumenten halen uit (voor een groot deel) hetzelfde boekje als de Joden, idemdito voor de Soennieten en Sjiieten.

Waarom zegt het ene geloof dat je op een bepaalde manier moet leven en het andere geloof dat je op een andere manier moet leven? En waarom is het andere geloof dan fout? Waarom gaan in de visie van de moslims christenen niet naar de hemel, en waarom gaan in de visie van de christenen joden naar de hel?

Als er een juist geloof is, waarom gelooft dan niet iedereen in dat geloof en is er versplintering (of eigenlijk meer verspaandering, gezien de absolute en relatieve verschillen)?

Ik wens niet dat dit een geloof vs ongeloof-topic wordt, ik wil graag een discussie tussen alle geloven. Verder wil ik ook niet dat men mijn tt/hoofdvraag ontwijkt door op de mogelijke onjuiste feiten in mijn OP te reageren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ga.aguyim op 08-07-2012 10:07:53 ]
pi_113902298
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:13 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

En als je bijvoorbeeld spelfouten constateert dan lijkt mij de koran ook niet meer betrouwbaar, want het is door god (allah) geschreven en die maakt geen fouten.
De Koran en klassiek Arabisch zijn door de eeuwen heen synoniemen van elkaar geworden, dwz: Koranisch schrijfstijl wordt per definitie als zuiver Arabisch geacht, met name in theologische zin.

De Koran is door Allah gedicteerd, niet geschreven.
pi_113902668
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Koran en klassiek Arabisch zijn door de eeuwen heen synoniemen van elkaar geworden, dwz: Koranisch schrijfstijl wordt per definitie als zuiver Arabisch geacht, met name in theologische zin.

De Koran is door Allah gedicteerd, niet geschreven.
Oke, maar daar zou je dus al kunnen twijfelen. Als het niet door Allah zelf geschreven is dan kan de boodschapper/overgever iets hebben veranderd. Ik gok dat jij moslim bent/was?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:33:20 #4
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113902697
Ik denk dat je een goede vraag stelt in de OP. Er zijn zoveel geloven dat je op basis van het aantal al kunt concluderen dat het merendeel fout zit.

Ik ben helaas opgegroeid in een gristelijke gezin, maar ik vroeg me toen al af waarom de anderen dan fout zouden zitten. Het standaard antwoord was dan: "Je moet blij zijn in het juiste geloof geboren te zijn"

Oh ja, een oud collega van mij was Hindoe, toen ze tijdens de lunch vertelde dat koeien heilig zijn moest ik erg hard hard lachen. Mijn collega's deden mee, waaronder gristenen. Dat lijkt me hypocriet.

Ikzelf ben niet gelovig, mocht je je het afvragen. :P
Fuck your god.
pi_113902742
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:32 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Oke, maar daar zou je dus al kunnen twijfelen. Als het niet door Allah zelf geschreven is dan kan de boodschapper/overgever iets hebben veranderd. Ik gok dat jij moslim bent/was?
Ik heb een Islamitisch achtergrond ja.

Waarom zou men twijfelen aan de boodschapper? Hij bepaalde per definitie wat de Koran wel / niet was onder de mensen. Waar zou je precies aan twijfelen, aangenomen dat hij de waarheid spreekt?
pi_113902902
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:33 schreef SavageMM het volgende:
Ik denk dat je een goede vraag stelt in de OP. Er zijn zoveel geloven dat je op basis van het aantal al kunt concluderen dat het merendeel fout zit.

Ik ben helaas opgegroeid in een gristelijke gezin, maar ik vroeg me toen al af waarom de anderen dan fout zouden zitten. Het standaard antwoord was dan: "Je moet blij zijn in het juiste geloof geboren te zijn"

Oh ja, een oud collega van mij was Hindoe, toen ze tijdens de lunch vertelde dat koeien heilig zijn moest ik erg hard hard lachen. Mijn collega's deden mee, waaronder gristenen. Dat lijkt me hypocriet.

Ikzelf ben niet gelovig, mocht je je het afvragen. :P
Welke geloven dan precies en wat voor fouten?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:40:28 #7
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113902954
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:38 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Welke geloven dan precies en wat voor fouten?
Als je alleen al kijkt naar de verschillen tussen de gristelijke geloven zie je dat daar een aantal fundamentele verschillen in zitten. De ene stroming gelooft wel in pre-destinatie, de andere niet. Dan is per definitie 1 van de 2 (zo niet beide) fout.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:41:30 #8
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113902990
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]
aangenomen dat hij de waarheid spreekt?
Daar ga je al.

Op basis van rationele argumenten - waarom zou nou net Mohammed de waarheid spreken, en alle andere zelfbenoemde profeten in de geschiedenis van de mensheid niet?
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_113903023
quote:

[..]

Waarom zou men twijfelen aan de boodschapper? Hij bepaalde per definitie wat de Koran wel / niet was onder de mensen. Waar zou je precies aan twijfelen, aangenomen dat hij de waarheid spreekt?
ik heb het idee dat de koran zeer betwist is en de dingen die erin staan. Zoals sommige imams en moslims beweren dat je vrouwen mag slaan en niet-moslims als minderwaardig mag achten of erger? Hoe kan je dat soort dingen als de waarheid en de goede religie beschouwen als die dingen er dan instaan.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:43:37 #10
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903081
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:42 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

ik heb het idee dat de koran zeer betwist is en de dingen die erin staan. Zoals sommige imams en moslims beweren dat je vrouwen mag slaan en niet-moslims als minderwaardig mag achten of erger? Hoe kan je dat soort dingen als de waarheid en de goede religie beschouwen als die dingen er dan instaan he.
Standaardantwoord: zo zegt god het nu eenmaal.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_113903141
Er zijn nu eenmaal mensen die het geloof nodig hebben als ''houvast'' voor het leven. Zelfs hoog opgeleide mensen hebben dat. Ze zijn ook niet op andere gedachten te brengen. In mijn omgeving leven veel christenen die allemaal wel het een en ander aan dramatische dingen hebben meegemaakt. Je zou denken dat zoiets hun ogen opent en dat ze zich af gaan vragen waarom onze hun lieve heer dat allemaal doet. Voor mij als ongelovige komt dat vreemd over. Ik heb altijd geleerd dat als er een god bestaat, hij het goed voor heeft met de mensen. Dan zal hij ons ook niet aan vreselijke ziektes laten sterven. Voor mij bestaat er dus geen god of allah, dat heb ik altijd al geweten, van kleins af aan. Ondanks dat heb ik toch altijd christelijk onderwijs gehad maar nam de bijbelverhalen altijd met een korreltje zout. Het waren mooie sprookjes, zo zag ik dat altijd.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:46:30 #12
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903174
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:45 schreef RonnieHansen het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat als er een god bestaat, hij het goed voor heeft met de mensen. Dan zal hij ons ook niet aan vreselijke ziektes laten sterven.
Heb je 't OT wel eens gelezen..?
pi_113903242
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:42 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

ik heb het idee dat de koran zeer betwist is en de dingen die erin staan. Zoals sommige imams en moslims beweren dat je vrouwen mag slaan en niet-moslims als minderwaardig mag achten of erger? Hoe kan je dat soort dingen als de waarheid en de goede religie beschouwen als die dingen er dan instaan he.
Het is eigenlijk heel simpel, dat je de vrouw mag slaan is een manier waarop je de Koran kunt lezen, maar als je vervolgens naar Mohammeds interpretaties kijkt wordt het in zijn geschriften los van de Koran verboden. Een ander ironie is dat er in heel de Koran niet het woordje 'niet-moslims' voorkomt, ja het gaat altijd om een heel specifiek groep.
pi_113903270
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:43 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Standaardantwoord: zo zegt god het nu eenmaal.
Welke geleerde kan jij citeren die dat ooit heeft gezegd van de moslims?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:50:41 #15
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903327
quote:
13s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]
Welke geleerde kan jij citeren die dat ooit heeft gezegd van de moslims?
En dat is relevant omdat..?

Hoeveel kabouterdeskundigen heb jij overigens geraadpleegd om niet in kaboutertjes te geloven?
pi_113903352
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is eigenlijk heel simpel, dat je de vrouw mag slaan is een manier waarop je de Koran kunt lezen, maar als je vervolgens naar Mohammeds interpretaties kijkt wordt het in zijn geschriften los van de Koran verboden. Een ander ironie is dat er in heel de Koran niet het woordje 'niet-moslims' voorkomt, ja het gaat altijd om een heel specifiek groep.
Ik weet bijv. wel of dat denk ik tenminste dat joden erin genoemd worden, niet perse "joden" maar israelieten ofzo je snapt me wel.

En ik ken de torah wel een beetje en de koran en torah lijken erg op elkaar volgensmij.
pi_113903359
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

En dat is relevant omdat..?

Hoeveel kabouterdeskundigen heb jij overigens geraadpleegd om niet in kaboutertjes te geloven?
Wel als je een 'antwoord' in X perspectief tracht te geven.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 20:53:20 #18
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903408
quote:
13s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wel als je een 'antwoord' in X perspectief tracht te geven.
Sja. "Perspetief" is net zoiets als "context" en "metafoor".

Kortom: aan die bij elkaar geraapte verzamelingen volksverhalen kun je elke gewenste draai geven.
pi_113903514
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:51 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ik weet bijv. wel of dat denk ik tenminste dat joden erin genoemd worden, niet perse "joden" maar israelieten ofzo je snapt me wel.

En ik ken de torah wel een beetje en de koran en torah lijken erg op elkaar volgensmij.
Mja, 'jood' zegt in de Koran eigenlijk niets, letterlijk betekent jood in het Arabisch 'geleid'. Israelieten wordt gebruikt voor de nakomelingen van Ishak & Jacob. Daarna heb je nog de 'Moesawi's die weer de volgelingen van Mozes zijn en natuurlijk de bekritiseerde joden.

Klopt, de Koran heeft meer gemeen met het jodendom, zelfs meer dan het christendom met het jodendom.
pi_113903550
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:53 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. "Perspetief" is net zoiets als "context" en "metafoor".

Kortom: aan die bij elkaar geraapte verzamelingen volksverhalen kun je elke gewenste draai geven.
Ja, alleen behoor jij niet tot die groep, dus ben je ook niet in een positie om in hun context / perspectief antwoord te geven he, laat staan dat je niet eens een Islamitische geleerde zou kunnen citeren die zoiets zegt.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:02:30 #21
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113903683
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, alleen behoor jij niet tot die groep, dus ben je ook niet in een positie om in hun context / perspectief antwoord te geven he, laat staan dat je niet eens een Islamitische geleerde zou kunnen citeren die zoiets zegt.
want geleerd zijn is ook echt belangrijk als je het over een sprookjesboek hebt 8)7
I thought you thought
pi_113903688
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, 'jood' zegt in de Koran eigenlijk niets, letterlijk betekent jood in het Arabisch 'geleid'. Israelieten wordt gebruikt voor de nakomelingen van Ishak & Jacob. Daarna heb je nog de 'Moesawi's die weer de volgelingen van Mozes zijn en natuurlijk de bekritiseerde joden.

Klopt, de Koran heeft meer gemeen met het jodendom, zelfs meer dan het christendom met het jodendom.
Wel jammer dat we nu als vijanden worden gezien, en conflicten hebben. Terwijl er toch weinig cultuurverschillen zijn, vooral met de mizrahi joden. En jammer dat we steeds meer afstand van elkaar nemen alhoewel er nog wel kleine groepen joden in arabische landen wonen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:02:53 #23
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903702
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nogmaals: dat is geen argument, maar een uitspraak als "je gelooft alleen maar niet in kaboutertjes omdat je niet de juiste boeken van de juiste kaboutergeleerden hebt gelezen.

Oh ja - en die boeken ook nog eens in "de juiste context / perspectief / metafoorinterpretatie" zet."

Dat is geen uitspraak, kortom, waarmee je zoals in dit topic relevant kan onderbouwen waarom nou net jouw ene specifieke smaakje geloof van alle honderdduizenden het enige juiste is.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:03:36 #24
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113903726
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:02 schreef Scabies het volgende:

[..]

want geleerd zijn is ook echt belangrijk als je het over een sprookjesboek hebt 8)7
't Is net zoiets als "christian science", inderdaad.
pi_113903741
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:02 schreef Scabies het volgende:

[..]

Euhm ja, neem nou eens Shakespeare, iemand met kennis van Brits cultuur en historie die is beter in staat om je de verhalen van Shakespeare uit te leggen dan iemand simpelweg zonder die achtergronden.
pi_113903788
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:02 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Wel jammer dat we nu als vijanden worden gezien, en conflicten hebben. Terwijl er toch weinig cultuurverschillen zijn, vooral met de mizrahi joden. En jammer dat we steeds meer afstand van elkaar nemen alhoewel er nog wel kleine groepen joden in arabische landen wonen.
Theologische conflicten heb je natuurlijk overal, zelfs onder moslims, dus het botsen met andere religieuze groepen vind ik niet een vreemd verschijnsel eerlijk gezegd, maar ik ben serieus onder de indruk dat grotendeel de huidige vijandigheden zijn op basis van nationalistische ambities.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:05:34 #27
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113903794
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Euhm ja, neem nou eens Shakespeare, iemand met kennis van Brits cultuur en historie die is beter in staat om je de verhalen van Shakespeare uit te leggen dan iemand simpelweg zonder die achtergronden.
dan heb je het over literaire werken, niet over een sprookjesboek geschreven door een megalomane pedofiel om gebieden met geweld te veroveren.

klein verschil
I thought you thought
pi_113903811
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:02 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nogmaals: dat is geen argument, maar een uitspraak als "je gelooft alleen maar niet in kaboutertjes omdat je niet de juiste boeken van de juiste kaboutergeleerden hebt gelezen.

Oh ja - en die boeken ook nog eens in "de juiste context / perspectief / metafoorinterpretatie" zet."

Dat is geen uitspraak, kortom, waarmee je zoals in dit topic relevant kan onderbouwen waarom nou net jouw ene specifieke smaakje geloof van alle honderdduizenden het enige juiste is.
Jij presenteert het als een standaardantwoord, daar heb ik het over, zelden tot nooit is er zo een antwoord gegeven op vragen, laat staan dat het een 'standaard' is.
pi_113903817
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:03 schreef Telecaster het volgende:

[..]

't Is net zoiets als "christian science", inderdaad.
Uhuh :')
pi_113903890
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:05 schreef Scabies het volgende:

[..]

dan heb je het over literaire werken, niet over een sprookjesboek geschreven door een megalomane pedofiel om gebieden met geweld te veroveren.

klein verschil
Voor jou is het een sprookjesboek, voor genoeg mensen is het met of zonder de metafysische claims een mooi stukje text, geformuleerd in poetisch Arabisch, met relevantie voor de situatie waarin zij leefden. Desalniettemin, wat je ook van de Koran en zijn auteur(s) mag vinden, neemt het in het geheel niet weg, wat ik eerder zei: Namelijk dat een persoon geschoold in X, meer en correcter X weet te vertellen dan iemand die er niet in geschoold is, laat staan legitiem antwoord geven of doceren.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:10:34 #31
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113903945
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor jou is het een sprookjesboek, voor genoeg mensen is het met of zonder de metafysische claims een mooi stukje text, geformuleerd in poetisch Arabisch, met relevantie voor de situatie waarin zij leefden. Desalniettemin, wat je ook van de Koran en zijn auteur(s) mag vinden, neemt het in het geheel niet weg, wat ik eerder zei: Namelijk dat een persoon geschoold in X, meer en correcter X weet te vertellen dan iemand die er niet in geschoold is, laat staan legitiem antwoord geven of doceren.
ja of je probeert zelf antwoord te geven ipv mensen te laten zoeken naar islamitische geleerden

neem aan dat je zelf ook wel weet wat je gelooft, of is dat een hele vergezochte aanname?
I thought you thought
pi_113904005
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:10 schreef Scabies het volgende:

[..]

ja of je probeert zelf antwoord te geven ipv mensen te laten zoeken naar islamitische geleerden

neem aan dat je zelf ook wel weet wat je gelooft, of is dat een hele vergezochte aanname?
Ja, want de meerderheid van de moslims leeft in Arabische landen en ongeletterdheid in die landen is extreem laag natuurlijk. Neem aan dat je dat zelf ook wel weet, of is dat een hele vergezochte aanname?

Zaken waarover je weinig tot niets weet vragen aan een persoon die geschoold is op dat gebied is een universeel traditie.
pi_113904011
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Theologische conflicten heb je natuurlijk overal, zelfs onder moslims, dus het botsen met andere religieuze groepen vind ik niet een vreemd verschijnsel eerlijk gezegd, maar ik ben serieus onder de indruk dat grotendeel de huidige vijandigheden zijn op basis van nationalistische ambities.
Ja natuurlijk maar het neemt wel erg toe. Terwijl je eigenlijk prima samen kan leven, word er serieus soms verdrietig van.
pi_113904064
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:12 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ja natuurlijk maar het neemt wel erg toe. Terwijl je eigenlijk prima samen kan leven, word er serieus soms verdrietig van.
Geheel terecht ook natuurlijk, geweld is een niet te prijzen verschijnsel. Maar als je aan de ene kant hoort van (Ahmedinejad) dat Israel moet verdwijnen en ergens anders zit hij te knuffelen en te kussen met joden, vraag je je af waar het probleem nu wel echt ligt.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:16:17 #35
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113904110
quote:
4s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:12 schreef Triggershot het volgende:
Ja, want de meerderheid van de moslims leeft in Arabische landen en ongeletterdheid in die landen is extreem laag natuurlijk. Neem aan dat je dat zelf ook wel weet, of is dat een hele vergezochte aanname?
wat heeft dat ook maar ergens mee te maken?
is dit nou om te verbloemen dat je zelf het antwoord niet weet?
sneu hoor
I thought you thought
pi_113904212
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:16 schreef Scabies het volgende:

[..]

wat heeft dat ook maar ergens mee te maken?
is dit nou om te verbloemen dat je zelf het antwoord niet weet?
sneu hoor
1. Dat de Koran een heilig geacht boek is in Arabisch vorm, origineel dus.
2. Dat de meerderheid van moslims NIET Arabisch spreken.
3. Dat ongeletterdheid zelfs in Arabische landen extreem hoog is, waardoor zelfs Arabieren gewezen zijn op geleerden.
4. Een vertaling van de Koran, wordt niet heilig geacht, maar als een vertaling van een interpretatie.

Allemaal obstakels wat het lastiger maken om zonder deskundig begeleiding de Islam te bestuderen, dig?

Verbloemen van wat? :')
Ga eens inhoudelijk in op de zaken die ik breng ipv op ad hominems te jagen, over sneuheid gesproken.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:19:41 #37
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113904215
Mag ik even modden? Er wordt al veel gesproken over pedoprofeten, sneue :') opmerkingen etc. Als we nou eens bij relatief zwart/witte punten blijven kan er wellicht constructief gesproken worden.
Fuck your god.
pi_113904266
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geheel terecht ook natuurlijk, geweld is een niet te prijzen verschijnsel. Maar als je aan de ene kant hoort van (Ahmedinejad) dat Israel moet verdwijnen en ergens anders zit hij te knuffelen en te kussen met joden, vraag je je af waar het probleem nu wel echt ligt.
Die man is gewoon uit op macht. Iran is zelf ook niet het meest democratische land en ipv de heletijd met oorlog te dreigen en wapens leveren aan terroristen hadden ze de palestijnen kunnen helpen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:21:43 #39
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113904280
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

3. Dat ongeletterdheid zelfs in Arabische landen extreem hoog is, waardoor zelfs Arabieren gewezen zijn op geleerden.
4. Een vertaling van de Koran, wordt niet heilig geacht, maar als een vertaling van een interpretatie.

Allemaal obstakels wat het lastiger maken om zonder deskundig begeleiding de Islam te bestuderen, dig?

Ga eens inhoudelijk in op de zaken die ik breng ipv op ad hominems te jagen, over sneuheid gesproken.
je hebt het ineens over algemene dingen die totaal niet ter zake doen

iemand maakt een statement, en in plaats van het te weerleggen op basis van je eigen kennis vraag je hem om een islamitisch geleerde te noemen die datzelfde beweert
dat geeft aan dat:

1) je zelf niet in staat bent het te weerleggen
2) je er automatisch van uitgaat dat indien een islamitisch geleerde het niet gezegd heeft, het dus niet zo is

beide vind ik erg dom
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:22:03 #40
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113904293
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarom zou de Koran überhaupt heilig zijn en het nieuwe testament van de christenen bijvoorbeeld niet?
Fuck your god.
pi_113904317
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:21 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Die man is gewoon uit op macht. Iran is zelf ook niet het meest democratische land en ipv de heletijd met oorlog te dreigen en wapens leveren aan terroristen hadden ze de palestijnen kunnen helpen.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, hij heeft die macht al namelijk, hogerop kan hij niet komen.
pi_113904391
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:21 schreef Scabies het volgende:

[..]

je hebt het ineens over algemene dingen die totaal niet ter zake doen

iemand maakt een statement, en in plaats van het te weerleggen op basis van je eigen kennis vraag je hem om een islamitisch geleerde te noemen die datzelfde beweert
dat geeft aan dat:

1) je zelf niet in staat bent het te weerleggen
2) je er automatisch van uitgaat dat indien een islamitisch geleerde het niet gezegd heeft, het dus niet zo is

beide vind ik erg dom
Wat ben ik niet in staat te weerleggen, iets wat vrijwel non-existent is onder Islamitische theologen? Nee, dat ben ik idd niet in staat, gezien het weinig tot nooit voorkomt.
2. Islamitisch theologie wordt getoetst op basis van uitspraken van Islamdeskundigen, geleerden, imams etc, dit is een algemeen consensus van de Koran, Hadith, moslims en zelfs anti-islam figuren zoals Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders en consorten, dus waar heb je het over?

'Het dus niet zo is' is heel wat anders dan 'standaardantwoord'. :)

En ook, over dom gesproken. :')
pi_113904402
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:22 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Waarom zou de Koran überhaupt heilig zijn en het nieuwe testament van de christenen bijvoorbeeld niet?
Vanuit wiens perspectief, de moslim of ?
pi_113904408
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat denk ik eerlijk gezegd niet, hij heeft die macht al namelijk, hogerop kan hij niet komen.
Denk van wel, maar ik blijf het een gevaarlijk land vinden.

Waar denk je dan dat hij op uit is of wat hij uiteindelijk wil bereiken?
pi_113904451
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:26 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Denk van wel, maar ik blijf het een gevaarlijk land vinden.

Waar denk je dan dat hij op uit is of wat hij uiteindelijk wil bereiken?
Persoonlijk denk ik dat hij uit is op de 'Apocalypse'. Net zoals vele evangelisten in Amerika, 'als de voorwaarden waarop X terugkeert nog niet zijn geschied, dan scheppen we ze toch zelf?' mentaliteit.
pi_113904468
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:22 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Het nieuwe testament is door de jaren heen duizende keren aangepast of er zijn dingen bijgevoegd.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:28:25 #47
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113904473
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:25 schreef Triggershot het volgende:
Wat ben ik niet in staat te weerleggen, iets wat vrijwel non-existent is onder Islamitische theologen? Nee, dat ben ik idd niet in staat, gezien het weinig tot nooit voorkomt.
2. Islamitisch theologie wordt getoetst op basis van uitspraken van Islamdeskundigen, geleerden, imams etc, dit is een algemeen consensus van de Koran, Hadith, moslims en zelfs anti-islam figuren zoals Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders en consorten, dus waar heb je het over?
daar ga je weer, zeg dan gewoon voortaan dat je geen antwoord weet...

quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:25 schreef Triggershot het volgende:
En ook, over dom gesproken. :')
leuke sneer, maar jij bent hier de gelovige :')
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:29:30 #48
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113904513
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vanuit wiens perspectief, de moslim of ?
Terugkomend op mijn eerste post is het heilige boek van de ene groepering blasfemie voor de andere groepering. Waarop baseert men de heiligheid van het eigen boek ten opzichte van het heilige boek van een andere gelovige?
Fuck your god.
pi_113904536
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:28 schreef Scabies het volgende:

[..]

daar ga je weer, zeg dan gewoon voortaan dat je geen antwoord weet...

Ik moet wel zeggen dat je op basis van inhoudelijke antwoorden mij idd de mond snoert, het toont idd aan dat ik diegene ben die geen antwoorden heeft. :')

quote:
leuke sneer, maar jij bent hier de gelovige :')
Oh? Jij weet niets over mijn levensbeschouwing, dus bespaar jezelf de vernedering en doe niet alsof dat wel het geval is. :')
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:31:07 #50
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113904563
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:28 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Het nieuwe testament is door de jaren heen duizende keren aangepast of er zijn dingen bijgevoegd.
Dat lijkt me aannemelijk. Is het aan te tonen dat dat bij de koran niet het geval is geweest?

Bovendien is het feit dat een verhaal niet of nauwelijks is aangepast een bewijs van de legitimiteit van dat verhaal?
Fuck your god.
pi_113904618
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Persoonlijk denk ik dat hij uit is op de 'Apocalypse'. Net zoals vele evangelisten in Amerika, 'als de voorwaarden waarop X terugkeert nog niet zijn geschied, dan scheppen we ze toch zelf?' mentaliteit.
Mhh ja, zou ook goed mogelijk zijn. Hoe de situatie er nu uit ziet is al niet geruststellend en het gaat alleen maar erger worden, sowieso is de wereld al helemaal (verneukt) jamer genoeg.
pi_113904629
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:29 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Terugkomend op mijn eerste post is het heilige boek van de ene groepering blasfemie voor de andere groepering. Waarop baseert men de heiligheid van het eigen boek ten opzichte van het heilige boek van een andere gelovige?
De Bijbel, specifieker NT is niet als verschijnsel blasfemie in de Islam, integendeel het is als door geopenbaard boek opgenomen in de Koran, alleen is de Koran van mening dat een zoon toeschrijven aan een god, het monotheisme van Abraham schend en nooit een claim was van Jezus. In andere woorden, ook de Bijbel, samen met de NT is ook een boek van God volgens de Koran, maar in verloop van tijd veranderd, verkeerd begrepen op sommige punten etc. Een moslim die ontkent dat de Bijbel en boek van Allah is en Jezus een boodschapper, is geen moslim meer.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:33:56 #53
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113904650
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:30 schreef Triggershot het volgende:
Ik moet wel zeggen dat je op basis van inhoudelijke antwoorden mij idd de mond snoert, het toont idd aan dat ik diegene ben die geen antwoorden heeft. :')
nee je komt met allerlei algemene feitjes aanzetten zoals analfabetisme in arabische landen om de aandacht af te leiden van het feit dat je zelf geen antwoord wist...
vervolgens doe je net alsof ik het daar niet mee eens ben, dat staat gewoon klunzig...

quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:30 schreef Triggershot het volgende:
Oh? Jij weet niets over mijn levensbeschouwing, dus bespaar jezelf de vernedering en doe niet alsof dat wel het geval is. :')
bespaar jezelf die vernedering... of je bent heel kort van geheugen, of je hebt in het verleden gelogen tegen me over je geloof...
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:35:46 #54
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113904702
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Bijbel, specifieker NT is niet als verschijnsel blasfemie in de Islam, integendeel het is als door geopenbaard boek opgenomen in de Koran, alleen is de Koran van mening dat een zoon toeschrijven aan een god, het monotheisme van Abraham schend en nooit een claim was van Jezus. In andere woorden, ook de Bijbel, samen met de NT is ook een boek van God volgens de Koran, maar in verloop van tijd veranderd, verkeerd begrepen op sommige punten etc. Een moslim die ontkent dat de Bijbel en boek van Allah is en Jezus een boodschapper, is geen moslim meer.
Ok, dat heb ik eerder gehoord en accepteer ik als mening van een moslim. Christenen zien de koran en de heiligheid (of hoe je het ook wilt noemen) van mohammed wel als blasfemie.

Waarop zou iemand baseren dat de christenen daarin fout zitten?
Fuck your god.
pi_113904781
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:33 schreef Scabies het volgende:

[..]

nee je komt met allerlei algemene feitjes aanzetten zoals analfabetisme in arabische landen om de aandacht af te leiden van het feit dat je zelf geen antwoord wist...
Dat jij niet kunt lezen is niet mijn schuld, maar nogmaals iets wat niet voorkomt als standaardantwoord is per definitie niet te weerlegging omdat het gebrek aan voorkomen dat opzichzelf al doet, begrijp je dat?
quote:
vervolgens doe je net alsof ik het daar niet mee eens ben, dat staat gewoon klunzig...
Het is vrij duidelijk dat wij tegenover elkaar staan ja, jij niet eens met mij, ik niet eens met jou, is geen kwestie van doen alsof :')

[..]

quote:
bespaar jezelf die vernedering... of je bent heel kort van geheugen, of je hebt in het verleden gelogen tegen me over je geloof...
Diegene die beweert, daar zit bewijslast op, dus kom maar op.
pi_113904870
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:35 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ok, dat heb ik eerder gehoord en accepteer ik als mening van een moslim. Christenen zien de koran en de heiligheid (of hoe je het ook wilt noemen) van mohammed wel als blasfemie.

Waarop zou iemand baseren dat de christenen daarin fout zitten?
Mohammed is niet heilig, heiligheid behoort alleen tot het goddelijke in de Islam, iets wat Mohammed niet is, niemand of niks niet van de schepping of buiten Allah btw.

De moslims gebruiken vooral de verzen in de Bijbel zoals 'Hoor Israel uw GOD is één' en consorten, naast monotheisme van Abraham, in zekere zin kan men zeggen dat het Christendom met een zoon van God afwijkt van het Jodendom en de Islam verder gaat met het monotheisme als Abrahamitisch godsdienst na een periode van 6 eeuwen.
pi_113904955
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:31 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Dat lijkt me aannemelijk. Is het aan te tonen dat dat bij de koran niet het geval is geweest?

Bovendien is het feit dat een verhaal niet of nauwelijks is aangepast een bewijs van de legitimiteit van dat verhaal?
Ja, waarschijnlijk wel aan te tonen. En ja, want het NT is het woord van god volgens christenen en ik denk ook door god geschreven toch? En als er dan aangepaste of nieuwe stukken verschijnen en iemand claimt deze te hebben ontvangen vanuit de hemel of in zijn droom.. hoe geloofwaaridig zijn die nieuwe stukken dan?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:46:26 #58
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905033
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mohammed is niet heilig, heiligheid behoort alleen tot het goddelijke in de Islam, iets wat Mohammed niet is, niemand of niks niet van de schepping of buiten Allah btw.

De moslims gebruiken vooral de verzen in de Bijbel zoals 'Hoor Israel uw GOD is één' en consorten, naast monotheisme van Abraham, in zekere zin kan men zeggen dat het Christendom met een zoon van God afwijkt van het Jodendom en de Islam verder gaat met het monotheisme als Abrahamitisch godsdienst na een periode van 6 eeuwen.
Ik moet eerlijk zeggen, zonder daarmee :') te willen zijn dat ik je argumentatie niet geheel begrijp.

Wat is volgens jou het belangrijkste verschil tussen het christelijke geloof en de islam?
Fuck your god.
pi_113905054
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:46 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen, zonder daarmee :') te willen zijn dat ik je argumentatie niet geheel begrijp.

Wat is volgens jou het belangrijkste verschil tussen het christelijke geloof en de islam?
Eenheid van god is het belangrijkste, er is geen plek voor 3-eenheid in de Islam.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:47:42 #60
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905072
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:38 schreef Triggershot het volgende:
Dat jij niet kunt lezen is niet mijn schuld, maar nogmaals iets wat niet voorkomt als standaardantwoord is per definitie niet te weerlegging omdat het gebrek aan voorkomen dat opzichzelf al doet, begrijp je dat?
misschien ligt het een beetje aan je schrijfwijze, wat zijn dit voor belachelijke zinsconstructies zeg, is dit die gekke advocaat Enait of zo?
je wist geen antwoord en vroeg toen of iemand een islamitisch geleerde kon citeren (wat niet kon, gek he?), vervolgens ga je je daar achter verschuilen met "je kon niet eens een Islamitisch geleerde noemen :')" terwijl je zelf geen antwoord gaf...

dįįr ging het om, niet om de hele Islamitische traditie van geleerden aanspreken als je iets niet weet, analfabetisme in Arabische landen, of wat dan ook.

blijf nog maar even kronkelen, je weet precies wat ik bedoel... toegeven ga je het toch niet, dat weet ik nu al |:(

quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:38 schreef Triggershot het volgende:
Diegene die beweert, daar zit bewijslast op, dus kom maar op.
ja ik ga echt het forum doorspitten om jouw posts te zoeken :Y
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:48:39 #61
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905111
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:43 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ja, waarschijnlijk wel aan te tonen. En ja, want het NT is het woord van god volgens christenen en ik denk ook door god geschreven toch? En als er dan aangepaste of nieuwe stukken verschijnen en iemand claimt deze te hebben ontvangen vanuit de hemel of in zijn droom.. hoe geloofwaaridig zijn die nieuwe stukken dan?
Totaal niet geloofwaardig in mijn bescheiden mening.

Vind je het feit dat een verhaal onaangepast is over langere tijd een reden om het als meer serieus dan wel als de enige waarheid te accepteren?
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:49:30 #62
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905144
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eenheid van god is het belangrijkste, er is geen plek voor 3-eenheid in de Islam.
Kijk, een duidelijk verschil tussen de beide geloven. Wat is er meer aannemelijk, een god die bestaat uit 1 persoon of uit 3?
Fuck your god.
pi_113905207
Waarom?

Omdat wij ten minste ons best doen en grotendeels naar de Bijbel leven.
Iets wat vele christenen niet doen. (al maken wij natuurlijk ook fouten als zondige mensen).

We doen totaal niet mee aan de altijd walgelijke politiek(De Bijbel verbiedt politieke deelname)
en ook aan oorlogen geen grijntje deelname(wordt ook door de Bijbel verboden).
Zijn totaal niet uit op geld, geen maandelijkse bijdrage of zakken die rondgaan maar alles geheel op vrijwillige basis en niemand ziet het van elkaar.
pi_113905218
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:48 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Totaal niet geloofwaardig in mijn bescheiden mening.

Vind je het feit dat een verhaal onaangepast is over langere tijd een reden om het als meer serieus dan wel als de enige waarheid te accepteren?
Ja.
pi_113905223
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:47 schreef Triggershot het volgende:

Er is ook 0,0 ruimte voor een 3-eenheid in het christendom!!
De Bijbel leert de 3-eenheid niet eens. Bijbel zegt juist dat Jezus NIET God is.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:51:35 #66
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905228
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:47 schreef Scabies het volgende:

[..]

misschien ligt het een beetje aan je schrijfwijze, wat zijn dit voor belachelijke zinsconstructies zeg, is dit die gekke advocaat Enait of zo?
je wist geen antwoord en vroeg toen of iemand een islamitisch geleerde kon citeren (wat niet kon, gek he?), vervolgens ga je je daar achter verschuilen met "je kon niet eens een Islamitisch geleerde noemen :')" terwijl je zelf geen antwoord gaf...

dįįr ging het om, niet om de hele Islamitische traditie van geleerden aanspreken als je iets niet weet, analfabetisme in Arabische landen, of wat dan ook.

blijf nog maar even kronkelen, je weet precies wat ik bedoel... toegeven ga je het toch niet, dat weet ik nu al |:(

[..]

Hoewel ik mezelf ook betrap op ad hominem argumenten op de FP, hoop ik op het forum een beleefde discussie te kunnen voeren over wat TS in de OP beschrijft. Hopeloos zielig misbruik van de Nederlandse taal daar gelaten.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:51:51 #67
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905238
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:50 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel verbiedt politieke deelname
echt? waar dan..?
leuk voor de SGP dit..
I thought you thought
pi_113905284
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:47 schreef Scabies het volgende:

[..]

Gelukkig vallen jouw reacties wel onder ABN, dat wel. :)

quote:
Geen antwoord waarop, waarop wil jij of hij een antwoord waarin ik gebrekkig ben gebleven? :')
Wanneer ik een vraag stel, is het allerminst de bedoeling dat ik daarmee een antwoord geef, dus nogmaals wat is het wat je graag beantwoord wilt hebben, kom op, lucht je hart en vertel het me.

quote:
Het was jij die ineens begon over er zelf proberen achter te komen, zonder enige deskundigheid, daarom begon ik over ongeletterdheid en de overige genoemde obstakels, begrijp je dat? Ik begon niet, ik reageerde. :)

quote:

[..]
Oh de ironie, je hebt tot nu toe nog geen enkel x inhoudelijk gereageerd op mijn antwoorden behalve op persoon gerichte reacties en dan beschuldig je mij van niet weten en kronkelen? Classic. :)
quote:
Zo nu en dan kan er wel een commercial voorbij komen tijdens het doorspitten, sorry daarvoor, wel treffend dat je iets claimt maar niet kunt onderbouwen.
pi_113905304
quote:

[..]

Joseph Smith (van de mormonen) claimt ook zijn boek rechtstreeks van god te hebben ontvangen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:54:07 #70
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905314
quote:
Waarom?

Omdat wij ten minste ons best doen en grotendeels naar de Bijbel leven.
Iets wat vele christenen niet doen. (al maken wij natuurlijk ook fouten als zondige mensen).

We doen totaal niet mee aan de altijd walgelijke politiek(De Bijbel verbiedt politieke deelname)
Zijn totaal niet uit op geld, geen maandelijkse bijdrage of zakken die rondgaan maar alles geheel op vrijwillige basis en niemand ziet het van elkaar.
Wie zijn "wij"?

Is gods mening niet de basis voor een maatschappij?
Worden er in het OT niet duizenden mensen over de kling gejaagd omdat ze jaweh niet accepteren?

En last but not least, maakt deze houding je overtuiging meer waar?
Fuck your god.
pi_113905319
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:51 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Hoewel ik mezelf ook betrap op ad hominem argumenten op de FP, hoop ik op het forum een beleefde discussie te kunnen voeren over wat TS in de OP beschrijft. Hopeloos zielig misbruik van de Nederlandse taal daar gelaten.
Ik heb de OP niet gemaakt, simpelweg een nieuw deel aangemaakt.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:54:53 #72
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905348
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel leert de 3-eenheid niet eens. Bijbel zegt juist dat Jezus NIET God is.
Mijn bijbelkennis is redelijk, maar ik kan me niet herinneren te lezen dat jezus niet god is. Bron?
Fuck your god.
pi_113905350
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:49 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Kijk, een duidelijk verschil tussen de beide geloven. Wat is er meer aannemelijk, een god die bestaat uit 1 persoon of uit 3?
Monotheistisch gezien, spreekt voor zich toch? De Islam claimt absolute monotheisme, dat wil zeggen, god is één en daarbuiten is er niets goddelijks, vanuit polytheisme of een pantheon van goden krijg je een ander antwoord natuurlijk.
pi_113905382
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Hoe verzoen je de 3-eenheid claims van sommige christelijke stromingen met referenties naar de bijbel met je eigen overtuiging dan als ik vragen mag?
pi_113905401
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Joseph Smith (van de mormonen) claimt ook zijn boek rechtstreeks van god te hebben ontvangen.
Als ik als Mormoon dat aanneem, dan waarom zou ik twijfelen aan hem, op grond van wat?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:56:34 #76
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905402
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:54 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ik heb de OP niet gemaakt, simpelweg een nieuw deel aangemaakt.
Dat is je vrijheid.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:58:18 #77
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905467
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:53 schreef Triggershot het volgende:
Gelukkig vallen jouw reacties wel onder ABN, dat wel. :)
ja gelukkig wel, dat scheelt een hele hoop

quote:
Geen antwoord waarop, waarop wil jij of hij een antwoord waarin ik gebrekkig ben gebleven? :')
Wanneer ik een vraag stel, is het allerminst de bedoeling dat ik daarmee een antwoord geef, dus nogmaals wat is het wat je graag beantwoord wilt hebben, kom op, lucht je hart en vertel het me.
lees anders eventjes rustig terug

quote:
Oh de ironie, je hebt tot nu toe nog geen enkel x inhoudelijk gereageerd op mijn antwoorden behalve op persoon gerichte reacties en dan beschuldig je mij van niet weten en kronkelen? Classic. :)
waarop moet ik reageren? op jouw vraag of ik me er bewust van ben dat er veel analfabetisme is in Arabische landen? je kan er van alles bijhalen om de aandacht af te leiden hoor, prima

quote:
Zo nu en dan kan er wel een commercial voorbij komen tijdens het doorspitten, sorry daarvoor, wel treffend dat je iets claimt maar niet kunt onderbouwen.
ben je geen moslim dan? dan heb je gelogen namelijk
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:58:44 #78
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905485
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Monotheistisch gezien, spreekt voor zich toch? De Islam claimt absolute monotheisme, dat wil zeggen, god is één en daarbuiten is er niets goddelijks, vanuit polytheisme of een pantheon van goden krijg je een ander antwoord natuurlijk.
Duidelijk. In het christendom bestaat god om een of andere reden uit drie personen, maar is tegelijkertijd 1. De islam is het daar niet mee eens.

Is er een reden om het een als meer aannemelijk te zien dan het ander?
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:00:20 #79
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905532
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als ik als Mormoon dat aanneem, dan waarom zou ik twijfelen aan hem, op grond van wat?
Ik denk dat elke claim met een zekere korrel zout genomen mag worden. Als je geindoctrineerd bent in het mormoonse geloof zie ik geen reden om kritisch te zijn.
But where is the proof?
Fuck your god.
pi_113905576
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:58 schreef Scabies het volgende:

[..]

ja gelukkig wel, dat scheelt een hele hoop

Wij van WC eend reactie.

quote:
lees anders eventjes rustig terug
Geef antwoord aub ipv te moeten laten gissen over welke vragen je het hebt.

quote:
waarop moet ik reageren? op jouw vraag of ik me er bewust van ben dat er veel analfabetisme is in Arabische landen? je kan er van alles bijhalen om de aandacht af te leiden hoor, prima
Is het serieus zo lastig voor je om te vatten dat analfabetisme een serieus obstakel is om de Koran niet zelf te kunnen bestuderen en nogal noodzakelijk gewezen te moeten zijn op de antwoorden van geleerden, dat begrijpen is toch niet zoooooo een uitdaging?

quote:
ben je geen moslim dan? dan heb je gelogen namelijk
Ja, zo kan ik ook stellen dat jij tegen mij ergens op het forum zei dat jij een aanhanger van scientologie bent en wanneer je het ontkent ik zeg dat je hebt gelogen. Toon dan de uitspraken waarin ik zei dat ik moslim ben? Iaw: Je weet helemaal niets over mijn levensbeschouwing.
pi_113905605
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:58 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Duidelijk. In het christendom bestaat god om een of andere reden uit drie personen, maar is tegelijkertijd 1. De islam is het daar niet mee eens.

Is er een reden om het een als meer aannemelijk te zien dan het ander?
Objectief gezien denk ik niet, geloof is per definitie een persoonlijke beleving, dus is het aannemelijke dan ook niet zoiets, per persoon verschillend?
pi_113905657
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:00 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ik denk dat elke claim met een zekere korrel zout genomen mag worden. Als je geindoctrineerd bent in het mormoonse geloof zie ik geen reden om kritisch te zijn.
But where is the proof?
In religieuze kringen is er zelden sprake van bewijzen, er zijn verschijnselen wat als wonderen worden weggezet, wat weer vervolgens als gebaren van god worden gezien, ik ben het met je eens dat sceptisch zijn gezond is, maar als je het eenmaal al hebt aangenomen, op grond van welke redenen dan ook, waarom zou je dan nog twijfelen?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:04:08 #83
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905668
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:01 schreef Triggershot het volgende:
Ja, zo kan ik ook stellen dat jij tegen mij ergens op het forum zei dat jij een aanhanger van scientologie bent en wanneer je het ontkent ik zeg dat je hebt gelogen. Toon dan de uitspraken waarin ik zei dat ik moslim ben? Iaw: Je weet helemaal niets over mijn levensbeschouwing.
ja leuk, maar ik ga dat niet allemaal doorzoeken
ik heb jou een keer gevraagd of je moslim was, daarna hadden we een discussie over waarom hadith geldig was, en over "quran-only" moslims... weet je dat nog?

als je nu beweert dat je geen moslim bent dan heb je toen gelogen iig
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:05:47 #84
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905717
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:01 schreef Triggershot het volgende:
Is het serieus zo lastig voor je om te vatten dat analfabetisme een serieus obstakel is om de Koran niet zelf te kunnen bestuderen en nogal noodzakelijk gewezen te moeten zijn op de antwoorden van geleerden, dat begrijpen is toch niet zoooooo een uitdaging?
haha nou doe je het weer

hee Triggershot, is het nou zooooo moeilijk om te beseffen dat Eskimo's meer zeehondenvlees eten omdat er in die gebieden zo weinig groeit? hmmmm?

totale non-sequitur
I thought you thought
pi_113905747
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:04 schreef Scabies het volgende:

[..]

ja leuk, maar ik ga dat niet allemaal doorzoeken
ik heb jou een keer gevraagd of je moslim was, daarna hadden we een discussie over waarom hadith geldig was, en over "quran-only" moslims... weet je dat nog?

als je nu beweert dat je geen moslim bent dan heb je toen gelogen iig
Zolang ik ontken dat ik heb gezegd moslim te zijn en jij niet kunt bewijzen dat ik dat wel heb gezegd, valt er helemaal niet te stellen dat ik heb gelogen, prima dat je me wilt wegzetten als leugenaar, heb ik verder weinig problemen mee, maar hard maken is je vooralsnog niet gelukt hé scientoloog?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2012 22:07:18 ]
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:08:32 #86
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905822
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:06 schreef Triggershot het volgende:
Zolang ik ontken dat ik heb gezegd moslim te zijn en jij niet kunt bewijzen dat ik dat wel heb gezegd, valt er helemaal niet te stellen dat ik heb gelogen, prima dat je me wilt wegzetten als leugenaar, heb ik verder weinig problemen mee, maar hard maken is je vooralsnog niet gelukt hé scientoloog?
haha wat een gedraai weer
okee je bent dus moslim, althans daar ga ik vanuit want dat heb je zelf gezegd toen
schaam je je daarvoor of zo?
I thought you thought
pi_113905828
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:05 schreef Scabies het volgende:

[..]

haha nou doe je het weer

hee Triggershot, is het nou zooooo moeilijk om te beseffen dat Eskimo's meer zeehondenvlees eten omdat er in die gebieden zo weinig groeit? hmmmm?

totale non-sequitur
Over non sequiturs gesproken zeg, damn, mijn reactie op jou komt voort uit een uitspraak van jou, noodzaak van geleerden, dat is niet echt een non sequitur. :')
pi_113905861
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:08 schreef Scabies het volgende:

[..]

haha wat een gedraai weer
okee je bent dus moslim, althans daar ga ik vanuit want dat heb je zelf gezegd toen
schaam je je daarvoor of zo?
Nee hoor, je mag ook denken dat ik Taqqiya doe of dat ik een homo-moslim-in-de-kast ben, boeit me allemaal vrij weinig, goed als jij perse wilt dat ik een moslim ben, stel ik mij als moslim op voor jou.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:09:46 #89
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905864
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:08 schreef Triggershot het volgende:
Over non sequiturs gesproken zeg, damn, mijn reactie op jou komt voort uit een uitspraak van jou, noodzaak van geleerden, dat is niet echt een non sequitur. :')
noodzaak van geleerden kwam je zelf mee aanzetten door meteen om een citaat van een islamitisch geleerde te vragen, dat was het hele punt vanaf het begin.

gaat het nog?
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:10:38 #90
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113905884
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:09 schreef Triggershot het volgende:
Nee hoor, je mag ook denken dat ik Taqqiya doe of dat ik een homo-moslim-in-de-kast ben, boeit me allemaal vrij weinig, goed als jij perse wilt dat ik een moslim ben, stel ik mij als moslim op voor jou.
van mij hoef je niks te zijn, ik ga puur af op jouw eigen woorden
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:11:35 #91
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905922
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Objectief gezien denk ik niet, geloof is per definitie een persoonlijke beleving, dus is het aannemelijke dan ook niet zoiets, per persoon verschillend?
Even de aannemelijkheid van geloof bekijkend. Is mijn overtuiging dat er geen god is dan niet net zo aannemelijk dan?
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:13:21 #92
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113905971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In religieuze kringen is er zelden sprake van bewijzen, er zijn verschijnselen wat als wonderen worden weggezet, wat weer vervolgens als gebaren van god worden gezien, ik ben het met je eens dat sceptisch zijn gezond is, maar als je het eenmaal al hebt aangenomen, op grond van welke redenen dan ook, waarom zou je dan nog twijfelen?
Ik ben zelf ook religieus geweest. De christelijke variant. Ik meen ook dingen te hebben meegemaakt die niet per se bewijsbaar zijn, desondanks denk ik dat ik eerder in de war ben geweest dan dat er supernatural dingen gebeurd zijn.
Ik twijfel eerder aan mijn eigen waarneming dan aan mijn eigen ratio.
Fuck your god.
pi_113906001
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:09 schreef Scabies het volgende:

[..]

noodzaak van geleerden kwam je zelf mee aanzetten door meteen om een citaat van een islamitisch geleerde te vragen, dat was het hele punt vanaf het begin.

gaat het nog?
Beetje dorst, maar prima, dankje, met jou.

Het is geen kwestie van kip en ei, zoals je zelf ook al aangeeft was waarmee ik kwam zelf sowieso 2 maal geen begin, maar een reactie. :')
pi_113906005
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:10 schreef Scabies het volgende:

[..]

van mij hoef je niks te zijn, ik ga puur af op jouw eigen woorden
Ja toch, scientoloog.
pi_113906016
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:11 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Even de aannemelijkheid van geloof bekijkend. Is mijn overtuiging dat er geen god is dan niet net zo aannemelijk dan?
Voor de atheist uiteraard.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:15:38 #96
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906038
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Beetje dorst, maar prima, dankje, met jou.

Het is geen kwestie van kip en ei, zoals je zelf ook al aangeeft was waarmee ik kwam zelf sowieso 2 maal geen begin, maar een reactie. :')
Op de FP ben ik bekend met dit soort discussies, ik hoopte dat dat op het forum anders zou zijn.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:17:24 #97
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113906103
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja toch, scientoloog.
maar dat heb ik nooit gezegd, klein verschilletje he ;)
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:18:17 #98
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906135
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor de atheist uiteraard.
De niet gelovige ziet geen bewijs voor het bestaan van een god(en). Waarom zou de niet gelovige zich dan gedwongen voelen te geloven in zo'n god(en)

Ter illustratie. Ik poneer de stelling dat er tussen de baan van Uranus en de Kuiperbelt een theepot rond de zon gaat, de thee is overigens nog heet. Waar is het bewijs dat dat niet zo is?
Fuck your god.
pi_113906152
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:15 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Op de FP ben ik bekend met dit soort discussies, ik hoopte dat dat op het forum anders zou zijn.
Het spijt me. :@
pi_113906159
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:17 schreef Scabies het volgende:

[..]

maar dat heb ik nooit gezegd, klein verschilletje he ;)
Dan heb je gelogen.
pi_113906187
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:18 schreef SavageMM het volgende:

[..]

De niet gelovige ziet geen bewijs voor het bestaan van een god(en). Waarom zou de niet gelovige zich dan gedwongen voelen te geloven in zo'n god(en)

Ter illustratie. Ik poneer de stelling dat er tussen de baan van Uranus en de Kuiperbelt een theepot rond de zon gaat, de thee is overigens nog heet. Waar is het bewijs dat dat niet zo is?
Maar dat is waar mijn betoog juist over gaat, als dat jouw persoonlijke - aannemelijke - opvattingen zijn, dan is dat net zo legitiem als elk ander.. ?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:20:21 #102
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113906213
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan heb je gelogen.
dat is grappig omgedraaid, maar als je geen moslim zou zijn dan had je allang gezegd "ik ben geen moslim"
maar dat doe je niet, omdat je weet dat ik gelijk heb en wilt dat ik ga zoeken. :)
I thought you thought
pi_113906298
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:20 schreef Scabies het volgende:

[..]

dat is grappig omgedraaid, maar als je geen moslim zou zijn dan had je allang gezegd "ik ben geen moslim"
maar dat doe je niet, omdat je weet dat ik gelijk heb en wilt dat ik ga zoeken. :)
Ik ben wat jij wilt dat ik ben, wil je dat ik zeg dat ik geen moslim ben, dan zeg ik dat, wil je dat ik wel zeg dat ik een moslim ben, dan zeg ik dat ook voortaan, maar goed, je stelt iets, kunt het niet bewijzen en beticht mij van liegen, prima, als je wilt dat ik een liegende taqqiya plegende moslim ben, ook goed, dan doe ik me voor zo bij jou.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:22:45 #104
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906313
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar dat is waar mijn betoog juist over gaat, als dat jouw persoonlijke - aannemelijke - opvattingen zijn, dan is dat net zo legitiem als elk ander.. ?
Persoonlijke opvattingen maken iets niet waar (misschien in je hoofd wel :P)

De ene mening is niet per se net zo legitiem als een andere, sommige christenen beweren dat de aarde +/- 6000 jaar oud is. Er zijn voldoende bewijzen dat dat niet het geval is. Dat maakt die opvatting minder zo niet niet legitiem.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:23:24 #105
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906341
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan heb je gelogen.
Ben je een moslim?
Of breder, wat is je levensovertuiging?
Fuck your god.
pi_113906581
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:22 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Persoonlijke opvattingen maken iets niet waar (misschien in je hoofd wel :P)

De ene mening is niet per se net zo legitiem als een andere, sommige christenen beweren dat de aarde +/- 6000 jaar oud is. Er zijn voldoende bewijzen dat dat niet het geval is. Dat maakt die opvatting minder zo niet niet legitiem.
Klopt, daarom gooi ik het ook op aannemelijkheid als individueel ervaring.

En geloof en wetenschap zou ik sowieso niet samenwillen scharen, de heilig geachte boeken zijn geen wetenschappelijke boeken, dus het lijkt me idd dom om op basis van een boek, welk boek dan ook een leeftijd te geven aan de wereld of wat dan ook.
pi_113906624
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:23 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ben je een moslim?
Of breder, wat is je levensovertuiging?
Ik was een moslim ja, ik heb nog steeds een Islamitisch achtergrond, maar ik zou mezelf geen moslim noemen. Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben. :D
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:31:54 #108
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906716
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klopt, daarom gooi ik het ook op aannemelijkheid als individueel ervaring.

En geloof en wetenschap zou ik sowieso niet samenwillen scharen, de heilig geachte boeken zijn geen wetenschappelijke boeken, dus het lijkt me idd dom om op basis van een boek, welk boek dan ook een leeftijd te geven aan de wereld of wat dan ook.
Het wordt interessant als geloof en wetenschap elkaar tegenspreken. Wat gaat er dan voor?
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik de 'discussie' binnen mijn eigen persoontje gewoon negeerde. Daarom begrijp ik niet dat er christelijke biologen zijn bijvoorbeeld.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:33:06 #109
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113906767
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:29 schreef Triggershot het volgende:
Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben. :D
dat klinkt al een stuk normaler dan "ik ben alles wat jij wil dat ik ben"

maar goed ;)
I thought you thought
pi_113906769
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:31 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Het wordt interessant als geloof en wetenschap elkaar tegenspreken. Wat gaat er dan voor?
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik de 'discussie' binnen mijn eigen persoontje gewoon negeerde. Daarom begrijp ik niet dat er christelijke biologen zijn bijvoorbeeld.
Ook dat is een individuele keuze, kies je voor het spirituele of het empirische, toch?
pi_113906788
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Scabies het volgende:

[..]

dat klinkt al een stuk normaler dan "ik ben alles wat jij wil dat ik ben"

maar goed ;)
Alles wat jij wilt.

Ondertekend door een schamende moslim.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:35:13 #112
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906853
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik was een moslim ja, ik heb nog steeds een Islamitisch achtergrond, maar ik zou mezelf geen moslim noemen. Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben. :D
Een islamitische achtergrond als in de cultuur en kleding?
Ik ben christelijk opgevoed maar zou niet willen zeggen dat ik een christelijke achtergrond heb, ik noem dat liever een indoctrinerende verstikkende achtergrond.

Wat bepaald jou leven nog dagelijks dat beinvloed door de islam kan worden genoemd?
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:35:20 #113
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113906858
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles wat jij wilt.

Ondertekend door een schamende moslim.
de masochistische ondertoon was al duidelijk hoor... nu leg je het er té dik bovenop ;)
I thought you thought
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:36:42 #114
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113906901
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook dat is een individuele keuze, kies je voor het spirituele of het empirische, toch?
Maar als iets empirisch is vastgesteld en je geloof dat rechtstreeks tegenspreekt is er toch sprake van een conflict? En is bewijs niet sterker dan ervaring/overtuiging?
Fuck your god.
pi_113907092
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Een islamitische achtergrond als in de cultuur en kleding?
Ik ben christelijk opgevoed maar zou niet willen zeggen dat ik een christelijke achtergrond heb, ik noem dat liever een indoctrinerende verstikkende achtergrond.

Wat bepaald jou leven nog dagelijks dat beinvloed door de islam kan worden genoemd?
Als in opvoeding / opleiding, familie etc.

De normen en waarden, respect voor familie, ouderen etc op een Islamitisch manier.
pi_113907104
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef Scabies het volgende:

[..]

de masochistische ondertoon was al duidelijk hoor... nu leg je het er té dik bovenop ;)
Zal ik dat toevoegen?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:42:59 #117
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113907166
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zal ik dat toevoegen?
haha ja bij elke post voortaan ;)
I thought you thought
pi_113907208
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:42 schreef Scabies het volgende:

[..]

haha ja bij elke post voortaan ;)
Ik stuur wel na ieder post naar jou toe een DM. O+
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:44:54 #119
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907239
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als in opvoeding / opleiding, familie etc.

De normen en waarden, respect voor familie, ouderen etc op een Islamitisch manier.
Je zou mij het best kunnen indelen bij de humanisten denk ik. Daarin is respect voor allen wel een centraal topic. Ik vind het jammer dat allerlei religies de claim leggen op 'goed' zijn. Ik ben objectief gezien ook een goed mens, maar dan zonder een god.
Fuck your god.
pi_113907264
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:36 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Maar als iets empirisch is vastgesteld en je geloof dat rechtstreeks tegenspreekt is er toch sprake van een conflict? En is bewijs niet sterker dan ervaring/overtuiging?
Velen herinterpreteren de teksten om ze te verzoenen met elkaar toch?
pi_113907297
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:44 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Je zou mij het best kunnen indelen bij de humanisten denk ik. Daarin is respect voor allen wel een centraal topic. Ik vind het jammer dat allerlei religies de claim leggen op 'goed' zijn. Ik ben objectief gezien ook een goed mens, maar dan zonder een god.
Onder de moslims heb je dan bijvoorbeeld weer de Soefis die zo denken, alleen dan wel met een god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:47:39 #122
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907364
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Velen herinterpreteren de teksten om ze te verzoenen met elkaar toch?
Eens, maar als je allerlei passages uit je heilige boek als metaforisch gaat interpreteren, wat is de waarde van je boek dan nog?
Fuck your god.
pi_113907438
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:47 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Eens, maar als je allerlei passages uit je heilige boek als metaforisch gaat interpreteren, wat is de waarde van je boek dan nog?
Spiritueel gezien genoeg, gezien dat vooral een mataforisch beleving is? Ik weet niet, persoonlijk kan ik heiligheid integreren in wetenschap niet zo goed verzoenen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:50:12 #124
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907445
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Onder de moslims heb je dan bijvoorbeeld weer de Soefis die zo denken, alleen dan wel met een god.
De soefis zijn dan wel de minderheid, en ik heb het vermoeden dat ze ook nog wel eens slachtoffer zijn van een aanslagje hier of daar.

Mijn punt: Veel gelovigen denken dat je zonder de straf/beloning van hel/hemel geen goed mens kan zijn omdat er niets achter zit. Ik probeer een goed mens te zijn in de volle overtuiging dat mijn dood mijn einde betekent.
Fuck your god.
pi_113907453
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:57 schreef Triggershot het volgende:

Maar nog meer met het christendom.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:52:04 #126
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Spiritueel gezien genoeg, gezien dat vooral een mataforisch beleving is? Ik weet niet, persoonlijk kan ik heiligheid integreren in wetenschap niet zo goed verzoenen.
Ik moet zeggen dat de evangelische interpretatie van jezus grotendeels een aantrekkelijke en ethisch verantwoorde is. Dat maakt het alleen niet meer aannemelijk.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:52:45 #127
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907553
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar nog meer met het christendom.
Que :?
Fuck your god.
pi_113907593
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:50 schreef SavageMM het volgende:

[..]

De soefis zijn dan wel de minderheid, en ik heb het vermoeden dat ze ook nog wel eens slachtoffer zijn van een aanslagje hier of daar.

Mijn punt: Veel gelovigen denken dat je zonder de straf/beloning van hel/hemel geen goed mens kan zijn omdat er niets achter zit. Ik probeer een goed mens te zijn in de volle overtuiging dat mijn dood mijn einde betekent.
Oh genoeg aanslagen, gezien hun standpunten een bedreiging vormt voor extremistisch propaganda.

En dat is een prima standpunt, wat voor jou werkt is altijd goed.
pi_113907636
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:52 schreef SavageMM het volgende:

[..]

x2
  zaterdag 7 juli 2012 @ 22:56:27 #130
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907697
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Oh genoeg aanslagen, gezien hun standpunten een bedreiging vormt voor extremistisch propaganda.

En dat is een prima standpunt, wat voor jou werkt is altijd goed.
Altijd zou ik niet willen zeggen. Er zijn ook mensen geweest die als standpunt hadden dat de andere 'rassen' uitgeroeid zouden moeten worden.
Fuck your god.
pi_113907782
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:56 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Altijd zou ik niet willen zeggen. Er zijn ook mensen geweest die als standpunt hadden dat de andere 'rassen' uitgeroeid zouden moeten worden.
Lol, nee ik zeg niet dat alle opvattingen gelijkwaardig zijn, ik heb het alleen over spiritualiteit en kijk naar het leven, niet te rechtvaardigen geweld op basis van levensbeschouwingen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:00:47 #132
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Lol, nee ik zeg niet dat alle opvattingen gelijkwaardig zijn, ik heb het alleen over spiritualiteit en kijk naar het leven, niet te rechtvaardigen geweld op basis van levensbeschouwingen.
Geweld is soms nodig. Geweld vanuit een spirituele overtuiging is op z'n minst discutabel.
Fuck your god.
pi_113907904
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:52 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Van jou kan ik dat nog begrijpen, maar niet van Triggershot, gezien die toch de indruk geeft zo goed op de hoogte te zijn omtrent de geschiedenis van de Islam.
pi_113907915
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:00 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Geweld is soms nodig. Geweld vanuit een spirituele overtuiging is op z'n minst discutabel.
Wellicht, persoonlijk zie ik defensief gedrag niet als geweld, maar dat is een semantisch discussie.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:02:56 #135
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113907962
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Van jou kan ik dat nog begrijpen, maar niet van Triggershot, gezien die toch de indruk geeft zo goed op de hoogte te zijn omtrent de geschiedenis van de Islam.
Zou je je vraag eens duidelijk willen formuleren om discussies omtrend taal te vermijden?
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:05:03 #136
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908044
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wellicht, persoonlijk zie ik defensief gedrag niet als geweld, maar dat is een semantisch discussie.
Agreed.

Als je je mening met geweld opdringt aan anderen denk ik dat je verkeerd bezig bent. Of je nou een atheist bent die mekka nuked of een soenniet die een sjieiet (?) onthoofd, je bent fout bezig.
Fuck your god.
pi_113908053
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:02 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Zou je je vraag eens duidelijk willen formuleren om discussies omtrend taal te vermijden?
Aton zit er persoonlijk mee dat ik claims heb over geschooldheid in de Islam, iets wat hij in meerdere topics niet kan los laten.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:05:54 #138
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908085
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Aton zit er persoonlijk mee dat ik claims heb over geschooldheid in de Islam, iets wat hij in meerdere topics niet kan los laten.
Heb je de koran gelezen?
Fuck your god.
pi_113908136
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:05 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Heb je de koran gelezen?
4 jaar aan gewijd in 2 Arabische landen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:08:28 #140
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908189
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan mogen we stellen dat je weet wat er in staat.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:08:48 #141
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908208
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vanwaar je inzet daarin?
Fuck your god.
pi_113908313
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:08 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Dan mogen we stellen dat je weet wat er in staat.
Aton heeft daar nogal wat moeite mee, maar goed dat is aan hem.
pi_113908356
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:08 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Vanwaar je inzet daarin?
Is deels onderdeel van mijn werk, de moslim die zoals een Nederlander leeft, werkt, zuipt etc is heel makkelijk in kaart te brengen, maar iemand die vanuit religieuze motieven botst is een geheel ander onderwerp.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:17:15 #144
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908543
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is deels onderdeel van mijn werk, de moslim die zoals een Nederlander leeft, werkt, zuipt etc is heel makkelijk in kaart te brengen, maar iemand die vanuit religieuze motieven botst is een geheel ander onderwerp.
Ik zou zeggen dat een moslim die als een 'Nederlander' leeft met alcoholgebruik etc geen moslim is.
Fuck your god.
pi_113908684
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:17 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat een moslim die als een 'Nederlander' leeft met alcoholgebruik etc geen moslim is.
maar genoeg die blijven naar de moskee gaan, vasten, zichzelf blijven identificeren als moslim etc.
Het verrichten van zonden in maakt je wel een zondaar, niet moslim-af zeg maar.
pi_113908757
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ondat het in tegenspraak is wat in de koran staat (ook een goddelijk boek)?

"Two men say they're Jesus, one of them must be wrong" (Mark Knopfler) :Y
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:26:30 #147
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908942
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

maar genoeg die blijven naar de moskee gaan, vasten, zichzelf blijven identificeren als moslim etc.
Het verrichten van zonden in maakt je wel een zondaar, niet moslim-af zeg maar.
Maar als je onvoldoende gelooft in de leer van de koran dan heeft het toch geen zin om de schijn op te houden?
Ik ben zelf in mijn familie bekend als het zwarte atheistische schaap.
Fuck your god.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:27:38 #148
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113908996
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een sterke quote. Elk geloof claimt het enige juiste te zijn. Dat betekent automatisch dat alle anderen fout zitten.
Fuck your god.
pi_113909057
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ja en nee, de Mormoon heeft niet zo veel problemen om Mohammed als gezant van God te zien, integendeel. De Koran zelf accepteert niemand na Mohammed. Dus het is een conflict van twee botsende individuele claims, niet verenigd onder één doctrine.
pi_113909127
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:26 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Maar als je onvoldoende gelooft in de leer van de koran dan heeft het toch geen zin om de schijn op te houden?
Ik ben zelf in mijn familie bekend als het zwarte atheistische schaap.
Zijn verschillende uitgangspunten over, sommigen zeggen te weten dat het fout is en later om vergeving te vragen, anderen zeggen dat het met mate wel oke is, weer anderen zeggen dat het een kwestie van toen was en dat het vooral belangrijk is dat je een goed mens bent etc, verschillende opvattingen, maar het maakt je niet meteen moslim-af natuurlijk om te zondigen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:38:35 #151
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113909443
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zijn verschillende uitgangspunten over, sommigen zeggen te weten dat het fout is en later om vergeving te vragen, anderen zeggen dat het met mate wel oke is, weer anderen zeggen dat het een kwestie van toen was en dat het vooral belangrijk is dat je een goed mens bent etc, verschillende opvattingen, maar het maakt je niet meteen moslim-af natuurlijk om te zondigen.
Dat klinkt als veel christelijke stromingen. Ik ken zelf 2 'moslims' die nergens in geloven maar zich wel als moslim blijven profileren. Angst voor commentaar vanuit de 'moslim' gemeenschap?

De katholieken doen dat ook goed. Doe waar je zin in hebt, zolang je maar vergeving vraagt.
Fuck your god.
pi_113909742
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja en nee, de Mormoon heeft niet zo veel problemen om Mohammed als gezant van God te zien, integendeel. De Koran zelf accepteert niemand na Mohammed. Dus het is een conflict van twee botsende individuele claims, niet verenigd onder één doctrine.
Dus als een moslim afvallig wordt en mormoon wordt, dan gaat hij gewoon naar de islam-hel en de mormonenhemel.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:47:30 #153
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113909804
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dus als een moslim afvallig wordt en mormoon wordt, dan gaat hij gewoon naar de islam-hel en de mormonenhemel.
Net als dat ik naar de christenhel ga. Lijkt me wel vet met Dio, Kurt Kobain etc. Ik zou echt niet op een wolkje willen zitten met die inteelt refo fuckers. :P
Fuck your god.
  zondag 8 juli 2012 @ 00:05:04 #154
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113910586
Topic dood?
Fuck your god.
pi_113910700
Ik ben er nog!!!
  zondag 8 juli 2012 @ 00:09:40 #156
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113910784
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:07 schreef Ga.aguyim het volgende:
Ik ben er nog!!!
Alleen als efkes niet gepost. Waar waren we ook al weer?
Fuck your god.
pi_113910963
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:09 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Alleen als efkes niet gepost. Waar waren we ook al weer?
Umh poe, ik weet niet. Met wat gaan we verder discussieren?
  zondag 8 juli 2012 @ 00:17:12 #158
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113911100
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:13 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Umh poe, ik weet niet. Met wat gaan we verder discussieren?
Met z'n tweeėn komen we niet echt verder denk ik. Ben jij nou gelovig of niet?
Mocht je dat al beantwoord hebben: whiskey
Fuck your god.
pi_113911181
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:17 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Met z'n tweeėn komen we niet echt verder denk ik. Ben jij nou gelovig of niet?
Mocht je dat al beantwoord hebben: whiskey
:')

Ja, joods.
  zondag 8 juli 2012 @ 00:20:10 #160
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113911211
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:19 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

:')

Ja, joods.
Ah. Geen whiskey voor jou dus? Besneden en alles?
Fuck your god.
pi_113911232
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:20 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Ah. Geen whiskey voor jou dus? Besneden en alles?
Ja, maar niet streng gelovig.
  zondag 8 juli 2012 @ 00:22:28 #162
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113911297
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:20 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ja, maar niet streng gelovig.
Maar je gaat er wel van uit dat jaweh bestaat en het Joodse volk het uitverkoren volk is?
Fuck your god.
pi_113911479
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:22 schreef SavageMM het volgende:

[..]

Maar je gaat er wel van uit dat jaweh bestaat en het Joodse volk het uitverkoren volk is?
Ja, maar moet nog veel leren en weet ook nog niet alles zeker. Ben ook pas 16 :7
  zondag 8 juli 2012 @ 00:30:09 #164
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113911555
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:27 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ja, maar moet nog veel leren en weet ook nog niet alles zeker. Ben ook pas 16 :7
Dat lijkt me een goede instelling.

Je moet geloven wat je wilt, maar blijf wel kritisch. Als het antwoord op een vraag is: "omdat ik het zeg" of "het staat geschreven" wees dan extra kritisch.
Fuck your god.
  zondag 8 juli 2012 @ 00:49:52 #165
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113912170
Topic nu wel kaput begrijp ik?
Fuck your god.
  zondag 8 juli 2012 @ 01:02:03 #166
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_113912535
So long, anders zie ik nog wel een PM met een nieuw topic.
Fuck your god.
pi_113913889
Haha onzinnge discussiedit alles antwoord op de topictitel: Daarom 8-)
Zie!
pi_113915311
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:02 schreef SavageMM het volgende:

Zou je je vraag eens duidelijk willen formuleren om discussies omtrent taal te vermijden?
Dit was geen vraag van mij, maar enkel een vaststelling.
  zondag 8 juli 2012 @ 08:44:24 #169
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113916321
quote:
Ah. Vandaar de vele heilige oproepen van Jahweh en z'n zelfbenoemd grondpersoneel tot oorlog tegen en genocide op heidense stammen in de bijbel.
  zondag 8 juli 2012 @ 08:46:13 #170
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113916333
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:51 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Ja.
Dus: mensen die anno 2012 nog steeds stug beweren dat de aarde plat was zijn geloofwaardiger dan degenen die menen dat 't toch een enigszins afgeplatte bol is?

Horus is "waarder" dan Jahweh, want zijn verhaaltje is nu eenmaal ouder?
pi_113916437
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 08:46 schreef Telecaster het volgende:
Dus: mensen die anno 2012 nog steeds stug beweren dat de aarde plat was zijn geloofwaardiger dan degenen die menen dat 't toch een enigszins afgeplatte bol is?

En Ahura Mazda is ook al een stuk ouder van JHWH. Sterker nog, die heeft zelfs model gestaan voor JHWH.
  zondag 8 juli 2012 @ 09:10:21 #172
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113916472
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Geinig stukje van De Hitch in deze:

Mormonism: A Racket Becomes a Religion
pi_113916598
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 08:46 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over religie.
  zondag 8 juli 2012 @ 09:29:25 #174
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113916611
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 09:27 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over religie.
En waarom zou "ongewijzigd / ouder is "waarder" dan ongewijzigd" enkel voor religie gelden?

Bovendien: nogmaals Horus, Mazda (zoals ATON noemde) en alle andere pre-Abrahamistische goden.

Ouder, dus "waarder", volgens jouw redenatie!

Of toch niet?
pi_113916792
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:43 schreef Ga.aguyim het volgende:
Ja, waarschijnlijk wel aan te tonen. En ja, want het NT is het woord van god volgens christenen en ik denk ook door god geschreven toch?
Nee, het N.T. is door auteurs geschreven, beter bekend onder hun pseudoniem.
quote:
En als er dan aangepaste of nieuwe stukken verschijnen en iemand claimt deze te hebben ontvangen vanuit de hemel of in zijn droom.. hoe geloofwaaridig zijn die nieuwe stukken dan?
Niet meer of niet minder dan die oude stukken. Daar klopt ook niks van.
pi_113917002
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 09:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee, het N.T. is door auteurs geschreven, beter bekend onder hun pseudoniem.
Dat maakt het nog ongeloofwaardiger.

quote:
[..]

Niet meer of niet minder dan die oude stukken. Daar klopt ook niks van.
Ik weet verder niks van het christendom dus daar kan ik niet over meepraten.
  zondag 8 juli 2012 @ 10:23:03 #177
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113917125
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:11 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

En dat wil wat zeggen in een boekje dat al begint met een pratende slang.
pi_113917238
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:11 schreef Ga.aguyim het volgende:
Niet meer of niet minder geloofwaardig dan de Torah, m'n beste.

quote:
Ik weet verder niks van het christendom dus daar kan ik niet over meepraten.
En ik heb zo een héél sterk vermoeden dat je van het jodendom ook al niks afweet.
pi_113917728
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet meer of niet minder geloofwaardig dan de Torah, m'n beste.

[..]

En ik heb zo een héél sterk vermoeden dat je van het jodendom ook al niks afweet.
Jawel, ben geen expert maar weet er genoeg over.
pi_113918069
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:03 schreef Ga.aguyim het volgende:
Jawel, ben geen expert maar weet er genoeg over.
Dat gaan we in de komende dagen dan zeker wel merken.
pi_113918110
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat gaan we in de komende dagen dan zeker wel merken.
Oke.
pi_113928979
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:49 schreef SavageMM het volgende:
Topic nu wel kaput begrijp ik?
halloooo
zeg dit is geen chatbox hoor, verwacht jij heus een levendige discussie om een uur 's nachts?
  zondag 8 juli 2012 @ 16:03:00 #183
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113929046
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

halloooo
zeg dit is geen chatbox hoor, verwacht jij heus een levendige discussie om een uur 's nachts?
Ik zat tegen die tijd gewoon met m'n vrienden in de kroeg.

Zoals 't hoort. :7
pi_113929175
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:03 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ik zat tegen die tijd gewoon met m'n vrienden in de kroeg.

Zoals 't hoort. :7
  zondag 8 juli 2012 @ 16:49:06 #185
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_113930938
quote:
Als we hier toch off topic SavageMM gaan corrigeren, dan doe ik ook even een duit in het zakje:

SavageMM, je ondertitel slaat nergens op. Er staan twee onderwerpen in, en geen voorwerp. Aangezien "sugere" gewoon met accusatief staat, zou er moeten staan "deus sugit gallum", aangenomen dat god degene is die moet zuigen.
Daarnaast is je woordkeuze eerder spurieus. Zo te zien heb je een letterlijke vertaling voor "God sucks cock" gebruikt, want nu staat er "God zuigt haan". Wellicht kun je beter "phallum", "verpam", of, als je het iets gewaagder wilt, "mentulam" of "penem" van maken. Maar aangezien er in het Latijn een uitstekend werkwoord bestaat voor de daad van fellatio, nl. "fellare" (hé, wat een toeval! :P ), kun je er net zo goed van maken "Deus fellat". Dat drukt de sentimenten die jij (waarschijnlijk) bedoelt uitstekend uit, en ook nog eens in correct en klassiek Latijn.

Geen dank.

-- De Grammaticacenturion.
  zondag 8 juli 2012 @ 17:04:08 #186
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113931678
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]
-- De Grammaticacenturion.

*pomtiedom*
  zondag 8 juli 2012 @ 17:16:36 #187
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_113932250
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:04 schreef Telecaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

*pomtiedom*
Daar had ik niet eens bij stilgestaan. :@ Ik was gewoon op zoek naar een Romeins equivalent van de "grammarnazi".
  zondag 8 juli 2012 @ 17:28:32 #188
224960 highender
Travellin' Light
pi_113932742
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Daar had ik niet eens bij stilgestaan. :@ Ik was gewoon op zoek naar een Romeins equivalent van de "grammarnazi".
Ik vat hem even niet, waar heb je niet eens bij stilgestaan? :@
  zondag 8 juli 2012 @ 17:33:34 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_113932928
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:28 schreef highender het volgende:

[..]

Ik vat hem even niet, waar heb je niet eens bij stilgestaan? :@
Dat is een bekende scčne uit de film "Life of Brian", waarin John Cleese als centurion de grammatica in de Latijnse graffiti van Brian (Graham Chapman) gaat verbeteren. De link met "grammaticacenturion" is dan snel gelegd, zij het bij mij niet snel genoeg.

zondag 8 juli 2012 @ 18:22:31 #190
224960 highender
Travellin' Light
pi_113946953
Ieder mens gelooft, er zijn wel vaak bepaalde verschillen in mate van interpretatie en de overtuiging dat die interpretatie de ware interpretatie is, dat zal dus wel het antwoord zijn denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door DeParo op 08-07-2012 22:18:58 ]
  zondag 8 juli 2012 @ 23:43:29 #192
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_113951755
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:13 schreef DeParo het volgende:
Ieder mens gelooft, er zijn wel vaak bepaalde verschillen in mate van interpretatie en de overtuiging dat die interpretatie de ware interpretatie is, dat zal dus wel het antwoord zijn denk ik.
Alle gelovigen geloven. Niet alle mensen. Voor mij zit iemand die gelooft in Vishnu er net zo naast als iemand die gelooft in Allah of Quetzalquotl.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  maandag 9 juli 2012 @ 07:09:17 #193
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_113957870
quote:
Ik geloof dat dat een dooddoener is die geen rekening houdt met de polysemie van het woord "geloven". Een geļnformeerde gok doen of een mening uiten zijn niet hetzelfde als zonder bewijs iets aannemen.
  maandag 9 juli 2012 @ 11:25:49 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_113961610
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 08:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ah. Vandaar de vele heilige oproepen van Jahweh en z'n zelfbenoemd grondpersoneel tot oorlog tegen en genocide op heidense stammen in de bijbel.
Ja maar dat was Jahweh. dhr. B. gelooft alléén in Jehovah.
  maandag 9 juli 2012 @ 18:52:05 #195
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113978626
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja maar dat was Jahweh. dhr. B. gelooft alléén in Jehovah.
dat zijn 2 verschillende..? Ik dacht altijd dat Jehovah JHWH was maar dan met de klinkers op goed geluk ingevuld.
I thought you thought
  maandag 9 juli 2012 @ 20:21:34 #196
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113983146
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:52 schreef Scabies het volgende:

[..]

dat zijn 2 verschillende..? Ik dacht altijd dat Jehovah JHWH was maar dan met de klinkers op goed geluk ingevuld.
Da's JHWH 2.0.
pi_113987023
Alle mensen geloven, geloof zit al in principe in de mens zelf, religie is de interpretatie weer daarvan.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:31:14 #198
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113987151
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:29 schreef DeParo het volgende:
Alle mensen geloven, geloof zit al in principe in de mens zelf, religie is de interpretatie weer daarvan.
Standaardreactie van bijgelovigen die zich niet kunnen voorstellen dat niet iedereen het leven niet aankan zonder de schijnsteun van een of ander Onzichtbaar Tovervriendje.
pi_113987805
quote:
Moet ik dit nu als een belediging zien ? Ik geloof niet, dus ben ik niet menselijk ??
pi_113987904
@Telecaster, jij bent een mens, dus distantieer je daar maar niet van dat heeft zo weinig zin.

@Rest, ieder mens gelooft, en dat valt simpelweg niet te ontkennen hoe hard je ook krijst.

Voor religie kan je kiezen en dat onderscheid dien je te maken.

Denk er maar eens heel goed en veel dieper over na zo.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:46:38 #201
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113988004
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:44 schreef DeParo het volgende:
@Telecaster, jij bent een mens, dus distantieer je daar maar niet van dat heeft zo weinig zin.
Je bazelt. Wat bedoel je hiermee?
quote:
@Rest, ieder mens gelooft,
Ik niet.
quote:
en dat valt simpelweg niet te ontkennen hoe hard je ook krijst.
Bewijs dat eerst maar eens. Je blijft maar je onbewezen claims herhalen, maar in de grotemensenwereld werkt "duizend keer welles plus één!" niet.
pi_113988105
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:46 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Je bazelt. Wat bedoel je hiermee?

[..]

Ik niet.

[..]

Bewijs dat eerst maar eens. Je blijft maar je onbewezen claims herhalen, maar in de grotemensenwereld werkt "duizend keer welles plus één!" niet.
Ik ben klaar met jou, ik heb mijn argumenten gegeven, jij bent degene die inhoudelijk niet reageert. Ieder mens gelooft, religies zijn de interpretatie van geloof en daar distantieer jij je van, jij distantieert je niet van geloof want je hebt er een verknipt beeld van qua invulling doordat je bent opgegroeid met de leer van bepaalde religies, zie de gedeelde factor van al die religies, wat geloof is, dat is anders.
Ieder mens gelooft en zolang je daar niet normaal op kan reageren kan je beter kappen zo.
  maandag 9 juli 2012 @ 21:52:32 #203
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113988270
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:48 schreef DeParo het volgende:

[..]
Ieder mens gelooft en zolang je daar niet normaal op kan reageren kan je beter kappen zo.
Zolang jij je nogal potsierlijke stellingen botweg poneert zonder enige onderbouwing ligt de bewijslast bij jou en kun je vragen om bewijs verwachten.

Als je niet tegen tegenspraak kan en / of je boude beweringen niet kan of wil staven, is een discussieforum wellicht niet de geschikste plek voor je.
pi_113988578
Ik zie weinig reden op dit moment om aan te nemen dat ik dat tot dusverre niet heb gedaan, elk mens gelooft, kijk naar de geschiedenis, naar al die verschillende religies, en naar waar geloof voor staat.
pi_113988583
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:54 schreef SavageMM het volgende:

Mijn bijbelkennis is redelijk, maar ik kan me niet herinneren te lezen dat jezus niet god is. Bron?
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:55 schreef Triggershot het volgende:

Hoe verzoen je de 3-eenheid claims van sommige christelijke stromingen met referenties naar de bijbel met je eigen overtuiging dan als ik vragen mag?
Bv: ''Want de Vader is groter dan ik(Jezus)'' Joh 14:28
Of de vele keren(bv Joh 15:10) waar Jezus aanhaalt dat Jezus Gods geboden onderhoudt, Gods wil doet en dit ook tegen zijn discipelen zegt.
Maar als Jezus god zou zijn, dan zou Jezus dus zijn eigen geboden onderhouden?
En niet zoals hij zegt de geboden en wil van een ander.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:54 schreef SavageMM het volgende:

Wie zijn "wij"?

Is gods mening niet de basis voor een maatschappij?
Worden er in het OT niet duizenden mensen over de kling gejaagd omdat ze jaweh niet accepteren?

En last but not least, maakt deze houding je overtuiging meer waar?
Jehovah's Getuigen ;)

Wat bedoel je met je middenstuk? Wat heeft het met de op de kling jagen van het accepteren van Yahweh/Jehovah met dit te maken?

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:51 schreef Scabies het volgende:

echt? waar dan..?
leuk voor de SGP dit..
In het voorbeeld dat Jezus gaf bijvoorbeeld.
De joden wouden hem als koning en hoge posities terwijl Jezus dit duidelijk afwees. Joh 18:36

Ook zei Jezus:
''Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik [Jezus] geen deel van de wereld ben.'' Joh 17:16
En ook: Jak 4:4 Joh 14:30

En wat is er nou meer ''de wereld'' als de politiek? Politiek heeft deelname in alles en dus ook vele vele dingen die christenen niet horen te doen. Zo keuren ze homosexualiteit goed, geweld(oorlog bv), subsidies aan dingen die niet horen, sexuele zaken, drugs, astrologie, spiritualiteit.
pi_113991414
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:59 schreef DeParo het volgende:
Ik zie weinig reden op dit moment om aan te nemen dat ik dat tot dusverre niet heb gedaan, elk mens gelooft, kijk naar de geschiedenis, naar al die verschillende religies, en naar waar geloof voor staat.
Ik geloof niet. En nu?
pi_113992872
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:44 schreef DeParo het volgende:

@Rest, ieder mens gelooft, en dat valt simpelweg niet te ontkennen hoe hard je ook krijst.

Voor religie kan je kiezen en dat onderscheid dien je te maken.

Denk er maar eens heel goed en veel dieper over na zo.
ik zal verdorie zelf toch wel het beste weten wat ik niet geloof?
De God van de Bijbel is net zo verzonnen als de Heks van Sneeuwwitje.

Hee ik ik heb een wederopstandingsarchetype ontdekt: :Y
Assepoes, Sneeuwwitje, Jezus.
pi_113993179
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:59 schreef bianconeri het volgende:

Jehovah's Getuigen ;)
haal die voet maar tussen de deur uit, valse profeet.
  maandag 9 juli 2012 @ 23:18:44 #209
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113993187
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
het is verdomme nog waar ook _O-
I thought you thought
pi_113993230
Daarom Islam.
pi_113993458
quote:
9s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:19 schreef Triggershot het volgende:
Daarom Islam.
doodstraf, lijfstraffen, kledingvoorschriften, spijswetten, ongelijk erfrecht voor man en vrouw, ongelijk civiel recht voor man en vrouw, homohaat?
pi_113993785
^^ Ies koeltoer.
pi_113993875
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

doodstraf, lijfstraffen, kledingvoorschriften, spijswetten, ongelijk erfrecht voor man en vrouw, ongelijk civiel recht voor man en vrouw, homohaat?
Ja en iedere x dat ik al je punten er onderuit haal, tot aan je voorliefde voor kemalisme toe, verdwijn je ineens om het later nog eens te herhalen, cute.
pi_113994248
Nonsens, ik ben duidelijk geweest, ieder mens gelooft, lees terug wat ik daadwerkelijk schrijf en reageer daarop voordat jullie met dergelijke onzin blijven rondstrooien in dit topic dat is wel zo prettig voor elkaar.
pi_113994273
quote:
9s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:28 schreef Modus het volgende:
^^ Ies koeltoer.
Eindelijk iemand die het snapt O+
pi_113994407
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:36 schreef DeParo het volgende:
Nonsens, ik ben duidelijk geweest, ieder mens gelooft, lees terug wat ik daadwerkelijk schrijf en reageer daarop voordat jullie met dergelijke onzin blijven rondstrooien in dit topic dat is wel zo prettig voor elkaar.
Deze geweldig onderbouwde stellingen?
quote:
quote:
  maandag 9 juli 2012 @ 23:40:42 #217
224960 highender
Travellin' Light
pi_113994433
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:36 schreef DeParo het volgende:
God heeft het toch zelf over ongelovigen e.d.? Dus die is het in ieder geval niet met jou eens.
pi_113994474
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:40 schreef highender het volgende:

[..]

God heeft het toch zelf over ongelovigen e.d.? Dus die is het in ieder geval niet met jou eens.
Het gebruik van 'ongelovigen' is serieus zwaar misbruikt in de vertalingen.
pi_113994767
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja en iedere x dat ik al je punten er onderuit haal, tot aan je voorliefde voor kemalisme toe, verdwijn je ineens om het later nog eens te herhalen, cute.
Kom zeg, op eigen oordeel uit de koran schrappen staat de doodstraf wegens afvalligheid, vraag je fundibroeders maar.

bovendien heb ik ook nog een leven naast dit forum, dus wen er maar aan dat ik niet op afroep beschikbaar ben. Goede nacht ook.
pi_113994882
Het heeft geen zin om een Christelijke interpretatie erbij te halen, dat is maar een interpretatie, zie het los van religie en dan snap je wat geloof inhoudt, dan snap je dat ieder mens gelooft, ja.
pi_113994957
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:49 schreef DeParo het volgende:
Het heeft geen zin om een Christelijke interpretatie erbij te halen, dat is maar een interpretatie, zie het los van religie en dan snap je wat geloof inhoudt, dan snap je dat ieder mens gelooft, ja.
Wederom bar weinig onderbouwing?
pi_113995002
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

soera 9:73
pi_113995077
Volgens mij ben ik vrij duidelijk, inclusief argumentatie, al die verschillende religies en religieuze bewegingen opereren vanuit dezelfde basis, die hebben zich soms in samenhang maar ook soms los van elkaar gevormd, de basis is dat ieder mens gelooft in een hogere macht en dat is tegelijk een heel abstract en een heel specifiek idee, religies vormen zich daar weer op.
  maandag 9 juli 2012 @ 23:55:34 #224
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113995161
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:53 schreef DeParo het volgende:
Volgens mij ben ik vrij duidelijk, inclusief argumentatie, al die verschillende religies en religieuze bewegingen opereren vanuit dezelfde basis, die hebben zich soms in samenhang maar ook soms los van elkaar gevormd, de basis is dat ieder mens gelooft in een hogere macht en dat is tegelijk een heel abstract en een heel specifiek idee, religies vormen zich daar weer op.
Meer onbewezen lulkoek.

Net als religie in het algemeen.

Ik zie een patroon.
  maandag 9 juli 2012 @ 23:55:53 #225
224960 highender
Travellin' Light
pi_113995182
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:49 schreef DeParo het volgende:
Ah, op die manier, dat noem ik echter geen geloof, slechts een gedachte van bewondering en verbazing.
pi_113995213
quote:
Ik niet. En nu?
pi_113995228
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Kom zeg, op eigen oordeel uit de koran schrappen staat de doodstraf wegens afvalligheid, vraag je fundibroeders maar.
Afvalligheid in de Koran is alleen strafbaar in het hiernamaals, niet in de Koran. Ik bestudeer de Koran niet op basis van wat mijn 'fundibroeders' zeggen, maar op basis van wat er in staat, dat jij verwijst naar hen zonder zelf met referenties te komen geeft aan dat je het zelf niet eens hebt bestudeerd, correct?
quote:
bovendien heb ik ook nog een leven naast dit forum, dus wen er maar aan dat ik niet op afroep beschikbaar ben. Goede nacht ook.
Oh ik vraag je niet je altijd te reageren op mijn posts, maar herhaling na herhaling, zonder inhoudelijke punt is wel wat onnodig ja. :)
pi_113995284
Ook jij.
Ook jullie.
Ieder mens.
Alle mensen.
pi_113995328
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:57 schreef DeParo het volgende:
Ook jij.
Ook jullie.
Ieder mens.
Alle mensen.
Fukking hell, heb je een openbaring gekregen dat je moet gaan evangeliseren ofzo? :O.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 00:00:26 #230
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_113995380
quote:
13s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:59 schreef Modus het volgende:

[..]

Fukking hell, heb je een openbaring gekregen dat je moet gaan evangeliseren ofzo? :O.
Jammer dat er geen cursus logica bij inbegrepen was.
pi_113995486
Nogmaals, wat ik stel is dat ieder mens gelooft, dat hoort simpelweg bij het mens zijn en dat staat aan de wieg van de opkomst van vele religies.
pi_113995531
Nogmaals: nee.
pi_113995558
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

soera 9:73
Weer zo een typisch referentie, jammer hé dat het woordje 'kafir' onterecht wordt vertaald als 'ongelovig'? Bedankt voor mijn punt, het woordje kafir heeft niets met ongelovig te maken.
pi_113995607
quote:
13s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:04 schreef Modus het volgende:
Nogmaals: nee.
Nogmaals, ja, jij hebt je gedistantieerd van religie omdat dat de invulling is die je hebt gezien jij hebt echter niet het onderscheid gemaakt met geloof zelfs, het Godsbesef, dat heeft ieder mens namelijk.
pi_113995714
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:06 schreef DeParo het volgende:
Nogmaals, ja, jij hebt je gedistantieerd van religie omdat dat de invulling is die je hebt gezien jij hebt echter niet het onderscheid gemaakt met geloof zelfs, het Godsbesef, dat heeft ieder mens namelijk.
Nee. Wat ben je voor idioot?
pi_113995819
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:08 schreef Modus het volgende:

[..]

Nee. Wat ben je voor idioot?
Jawel, en ik ben geen idioot, jij bent gewoon gefrustreerd op religies in de wereld dat is anders.
pi_113995878
Ja die heb ik weleens eerder gehoord, mensen zijn atheistisch want ze zijn boos op God.
pi_113995882
Ik geloof niet in een hogere macht. Snap je het nou? Nee he? Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht. Ik geloof niet in een hogere macht.

Nu?
pi_113996142
Mensen zijn niet zo zeer boos op God, sommige mensen hebben een verknipt beeld doordat ze binnen een bepaalde samenleving met bepaalde interpretaties zijn opgegroeid, sommige mensen nemen afstand daarvan en denken dat ze dan afstand nemen van heel het geloof wat incorrect is, ieder mens heeft immers het Godsbesef dus zij ook, daar komen ze wel achter als zij dat gevoel erkennen vinden en dus ook geloven wat ze al deden en doen en dus altijd zullen doen dat lijkt me duidelijk.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 00:22:10 #240
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_113996251
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:19 schreef DeParo het volgende:
Mensen zijn niet zo zeer boos op God, sommige mensen hebben een verknipt beeld doordat ze binnen een bepaalde samenleving met bepaalde interpretaties zijn opgegroeid, sommige mensen nemen afstand daarvan en denken dat ze dan afstand nemen van heel het geloof wat incorrect is, ieder mens heeft immers het Godsbesef dus zij ook, daar komen ze wel achter als zij dat gevoel erkennen vinden en dus ook geloven wat ze al deden en doen en dus altijd zullen doen dat lijkt me duidelijk.
Nee. :')

Ik kan je verzekeren dat ik niet denk dat er iets bestaat als een god, en dat ik niet het gevoel heb dat er een god bestaat. Waarom is dat zo moeilijk om te accepteren?
pi_113996296
quote:
Nee. En nu?
pi_113996381
Wat gelooft DP eik?
pi_113997209
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:03 schreef DeParo het volgende:
Nogmaals, wat ik stel is dat ieder mens gelooft, dat hoort simpelweg bij het mens zijn en dat staat aan de wieg van de opkomst van vele religies.
Dit kan je niet zomaar stellen, natuurlijk. Ik geloof dan ook niet dat jij daadwerkelijk zoiets stelt. Je bent een beetje aan het trollen, of niet? :o
pi_113997322
Zoals ik al zeg, ik heb het duidelijk gemaakt en voorlopig zal ik niet reageren omdat sommige posters simpelweg irritant doen, ieder mens gelooft in principe en wat ik daarmee bedoel zoek maar terug dus.
pi_113999979
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Marneeee, dat was Assepoes niet Tiestje, dat was Doornroosje. ( bron : D 24:3 )
pi_113999987
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:41 schreef Triggershot het volgende:
Volkomen eens, net zoals ' maagd '.
pi_113999995
quote:
Ik geloof dat niet, niet, niet, niet...n... :Z
pi_114000011
quote:
Atheļsten ? Dat zijn homo's, maar ze beseffen dat nog niet....maar ze komen er wel achter. ( da's toch logisch ) _O- :Y
  dinsdag 10 juli 2012 @ 07:18:09 #249
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114000225
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:48 schreef DeParo het volgende:
Zoals ik al zeg, ik heb het duidelijk gemaakt en voorlopig zal ik niet reageren omdat sommige posters simpelweg irritant doen, ieder mens gelooft in principe en wat ik daarmee bedoel zoek maar terug dus.
Witlof.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 07:20:21 #250
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114000235
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 06:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Atheļsten ? Dat zijn homo's, maar ze beseffen dat nog niet....maar ze komen er wel achter. ( da's toch logisch ) _O- :Y
Hey, da's bij deze bewezen!

....

*proest*

Je kan in elk geval mormomen met terugwerkende kracht tot homo verklaren, net zoals mormomen ongevraagd anderen met terugwerkende kracht tot mormoon ombatterijen.

http://alldeadmormonsarenowgay.com/
  dinsdag 10 juli 2012 @ 10:23:22 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_114002697
quote:
En ik heb je al gezegd, dat "geloven" meer dan één betekenis heeft. Als ik zeg dat ik geloof dat ik de sleutels op m'n nachtkastje heb laten liggen, is dat dan te vergelijken met zeggen dat ik in een god geloof? Nee, want het eerste is aannemen op basis van een rationeel denkproces, het tweede is aannemen op basis van niets dan een gevoel.
pi_114035460
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:13 schreef Triggershot het volgende:
Ja die heb ik weleens eerder gehoord, mensen zijn atheistisch want ze zijn boos op God.
en natuurlijk ook op Gargamel die de arme Smurfjes maar lastig blijft vallen.
En Ik ben natuurlijk boos op Sinterklaas omdat ik nooit een electrische trein kreeg.

maar vooral boos op mezelf ,omdat ik jarenlang mezelf voor de gek heb gehouden.
pi_114035632
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 22:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
en natuurlijk ook op Gargamel die de arme Smurfjes maar lastig blijft vallen.
En Ik ben natuurlijk boos op Sinterklaas omdat ik nooit een electrische trein kreeg.

maar vooral boos op mezelf ,omdat ik jarenlang mezelf voor de gek heb gehouden.
Je had er maar in moeten blijven geloven. :D
  woensdag 11 juli 2012 @ 07:13:10 #254
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114047999
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:13 schreef Triggershot het volgende:
Oftewel: de Amerikaanse Waargebeurde-Woensdagavondfilmbenadering van atheisten.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 09:53:02 #255
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114142901
Mijn geloof is beslist niet beter dan welk ander geloof dan ook, maar voor mijzelf is het het best passend. Iedereen die oprecht en niet-gedwongen een religie aanhangt heeft mijn respect.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_114258559
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

En ik heb je al gezegd, dat "geloven" meer dan één betekenis heeft. Als ik zeg dat ik geloof dat ik de sleutels op m'n nachtkastje heb laten liggen, is dat dan te vergelijken met zeggen dat ik in een god geloof? Nee, want het eerste is aannemen op basis van een rationeel denkproces, het tweede is aannemen op basis van niets dan een gevoel.
Dat gevoel komt natuurlijk ook voort uit een aantal waarnemingen waar je dan een conclusie over trekt. Bij beide is sprake van een denkproces, of dat denkproces rationeel is verschilt per persoon en interpretatie.

Een Afrikaan uit de rimboe vindt niet naar buiten gaan 's nachts een weloverwogen standpunt vanwege de velen geesten etc.

Ja ik kan niet slapen.
We're slowly approaching inevitable death.
  maandag 16 juli 2012 @ 07:24:40 #257
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_114258799
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 05:15 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Dat gevoel komt natuurlijk ook voort uit een aantal waarnemingen waar je dan een conclusie over trekt. Bij beide is sprake van een denkproces, of dat denkproces rationeel is verschilt per persoon en interpretatie.

Een Afrikaan uit de rimboe vindt niet naar buiten gaan 's nachts een weloverwogen standpunt vanwege de velen geesten etc.

Ja ik kan niet slapen.
Je zult toch met me eens zijn dat er een verschil is tussen "ik geloof in God" en "ik geloof dat m'n beurs nog op de keukentafel ligt"? Het tweede is eerder een verzwakt feitelijk statement ("mijn beurs ligt nog op de keukentafel"), het eerste is een uiting van persoonlijke overtuiging.
  maandag 16 juli 2012 @ 08:22:47 #258
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114259230
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 07:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je zult toch met me eens zijn dat er een verschil is tussen "ik geloof in God" en "ik geloof dat m'n beurs nog op de keukentafel ligt"? Het tweede is eerder een verzwakt feitelijk statement ("mijn beurs ligt nog op de keukentafel"), het eerste is een uiting van persoonlijke overtuiging.
Aanvullend: het tweede is nogal makkelijk daadwerkelijk te verifiėren in de realiteit.

Kom daar maar eens om bij god.
  maandag 16 juli 2012 @ 11:59:14 #259
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_114263653
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:03 schreef DeParo het volgende:
Waarom blijf je deze ongefundeerde bewering maar herhalen? Mogen er geen atheisten bestaan?

Ik geloof wel hoor, maar niet op de manier die jij bedoelt. Ik geloof niet in een al of niet scheppende god oid.
  maandag 16 juli 2012 @ 12:01:08 #260
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_114263730
quote:
Over irritant gesproken: wel eens van reflectie gehoord?
pi_114272840
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 07:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik ben het inderdaad met je eens dat de tweede statement een aannemelijker en beter overwogen is. Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben. Het schiet gewoon tekort bij de moderne wetenschap en kan voortkomen uit een rationeel denkproces.
Maar dat vind ik.
pi_114294172
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Ik ben het inderdaad met je eens dat de tweede statement een aannemelijker en beter overwogen is. Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben. Het schiet gewoon tekort bij de moderne wetenschap en kan voortkomen uit een rationeel denkproces.
Maar dat vind ik.
nee, geloof komt per definitie voort uit een irrationeel denkproces, ongeloof komt voort uit een rationeel denkproces.
  maandag 16 juli 2012 @ 23:13:16 #263
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114296300
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:

[..]
Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben.
Argumentum ad ignorantiam. Die "vele onverklaarbare dingen" kunnen net zo goed een andere oorzaak hebben dan een "niet bestaande' entiteit(en)".

Sterker nog...
pi_114298529
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:13 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Argumentum ad ignorantiam. Die "vele onverklaarbare dingen" kunnen net zo goed een andere oorzaak hebben dan een "niet bestaande' entiteit(en)".

Sterker nog...
Met de kennis die sommige betreffende personen hebben is dat de best overwogen verklaring. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 07:27:22 #265
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_114304272
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:51 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Met de kennis die sommige betreffende personen hebben is dat de best overwogen verklaring. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?
"Best overwogen" is niet hetzelde als "meest waarschijnlijk" of "met de meeste feitelijke onderbouwing".

Tenzij je denkt dat het bestaan van kaboutertjes waarschijnlijker wordt naarmate je er meer over fantaseert natuurlijk.
pi_114304307
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
nee, geloof komt per definitie voort uit een irrationeel denkproces, ongeloof komt voort uit een rationeel denkproces.
Definitie om in te lijsten. ^O^
pi_114314706
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 07:27 schreef Telecaster het volgende:

[..]

"Best overwogen" is niet hetzelde als "meest waarschijnlijk" of "met de meeste feitelijke onderbouwing".

Tenzij je denkt dat het bestaan van kaboutertjes waarschijnlijker wordt naarmate je er meer over fantaseert natuurlijk.
Hoe denk jij te kunnen verklaren welke overweging het meest waarschijnlijk is? 'Meest waarschijnlijk' is niks anders dan een verklaring die op basis van andere eerdere waarnemingen en overwegingen het meest prominent naar voren komt. Dit verschilt dus per waarneming en kennis.
Meest waarschijnlijk' heeft inderdaad meer betekenis dankzij moderne wetenschap, maar mensen die nog niet zo ver zijn afschrijven als fantasten met een irrationeel denkproces, gaat een beetje te ver. :{w

Daar ging het sowieso niet over. Het ging over mensen die houvast hebben aan het onverklaarbare op basis van onwetendheid. Ik vind dat hun houvast voort kan komen uit een rationeel denkproces.
pi_114323629
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Per definitie nog wel. ;(
  dinsdag 17 juli 2012 @ 18:34:17 #269
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114325660
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 17:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Per definitie nog wel. ;(
Voel je vrij om die definitie aan te passen of te betwisten.

Geloof houdt zich bezig met zaken die we niet kunnen weten (of in elk geval niet weten), maar wel voor waar aannemen.

Het voor waar aannemen van dingen die je niet weet zou ik zeker irrationeel noemen. Maar wellicht weet je een tegenvoorbeeld: ofwel een voorbeeld van een geloofsovertuiging waarbij wel sprake is van kennis, ofwel een voorbeeld van een aanname zonder kennis die desondanks rationeel te noemen is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_114325802
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geloof houdt zich bezig met zaken die we niet kunnen weten (of in elk geval niet weten), maar wel voor waar aannemen.

Het voor waar aannemen van dingen die je niet weet zou ik zeker irrationeel noemen. Maar wellicht weet je een tegenvoorbeeld: ofwel een voorbeeld van een geloofsovertuiging waarbij wel sprake is van kennis, ofwel een voorbeeld van een aanname zonder kennis die desondanks rationeel te noemen is.
Rationaliteit is onderworpen aan rede en rede weer aan de menselijke ervaring / beleving. Daarom iets 'per definitie' rationeel noemen met name in zaken zo breed als geloof komt bij mij erg irrationeel over.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 18:41:12 #271
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114325903
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Rationaliteit is onderworpen aan rede en rede weer aan de menselijke ervaring / beleving. Daarom iets 'per definitie' rationeel noemen met name in zaken zo breed als geloof komt bij mij erg irrationeel over.
Rationaliteit komt inderdaad voort uit de menselijke ervaring en beleving. Maar dat wil niet zeggen dat menselijke ervaring en beleving altijd leidt tot rationaliteit. (Ik zou haast zeggen: meestal niet.)

Als de stelling werkelijk irrationeel te noemen is dan zou er een tegenvoorbeeld moeten bestaan zoals ik hem eerder beschreef. Dus ik zou zeggen: doe eens een gooi.
pi_114325997
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Rationaliteit komt inderdaad voort uit de menselijke ervaring en beleving. Maar dat wil niet zeggen dat menselijke ervaring en beleving altijd leidt tot rationaliteit. (Ik zou haast zeggen: meestal niet.)
Als rationaliteit is onderworpen aan de menselijke beleving, is het een subjectief ervaring wat vrijwel betekenisloos is buiten de eigen waarden die je er aan hecht, laat staan het per definitie irrationeel te noemen, kom nou.
quote:
Als de stelling werkelijk irrationeel te noemen is dan zou er een tegenvoorbeeld moeten bestaan zoals ik hem eerder beschreef. Dus ik zou zeggen: doe eens een gooi.
Wmb komt geloof in buitenaardse wezens voort uit een rationeel denkproces, wat jij?
  dinsdag 17 juli 2012 @ 18:49:54 #273
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114326200
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als rationaliteit is onderworpen aan de menselijke beleving, is het een subjectief ervaring wat vrijwel betekenisloos is buiten de eigen waarden die je er aan hecht, laat staan het per definitie irrationeel te noemen, kom nou.
Dit komt een beetje als een drogreden op me over... het feit dat we niets met absolute objectieve zekerheid kunnen weten betekent niet dat alle overtuigingen - ongeacht of ze gebaseerd zijn op waarnemingen - even (ir)rationeel zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:44 schreef Triggershot het volgende:
Wmb komt geloof in buitenaardse wezens voort uit een rationeel denkproces, wat jij?
Als je het hebt over het geloof in aliens die deze planeet bezoeken, in UFO's rond de planeet vliegen, etc etc... absoluut niet.

Een discussie over welke voorwaarden nodig zijn voor het ontstaan van leven en hoe vaak zulke omstandigheden voorkomen in de rest van het universum kan daarentegen best een rationeel karakter hebben.

Als je dat bedoelt als tegenvoorbeeld... ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat een tegenvoorbeeld is. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 17-07-2012 18:55:27 ]
pi_114326447
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit komt een beetje als een drogreden op me over... het feit dat we niets met absolute objectieve zekerheid kunnen weten betekent niet dat alle overtuigingen - ongeacht of ze gebaseerd zijn op waarnemingen - even (ir)rationeel zijn.

Drogreden? Over de relativiteit van rationaliteit gesproken, met name als er twee tegenstrijdige claims zijn gebasseerd op dezelfde instrumenten, aan wie is het dan om te zeggen welke (ir)rationeler is?

quote:
Als je het hebt over het geloof in aliens die deze planeet bezoeken, in UFO's rond de planeet vliegen, etc etc... absoluut.
Nee, ik hou er meer een abstractere lezing op na, namelijk dat leven elders in onze universum een mogelijkheid is en dat een rationeel uitgangspunt imho, ik denk dat dat voortkomt uit een vrij rationeel denkproces - ja ja al zeg ik het zelf - , maar blijft hoe dan ook een geloofskwestie voor mij.

quote:
Een discussie over welke voorwaarden nodig zijn voor het ontstaan van leven en hoe vaak zulke omstandigheden voorkomen in de rest van het universum kan best een rationeel karakter hebben.

Als je dat bedoelt als tegenvoorbeeld... ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat een tegenvoorbeeld is. :)
Het was niet echt een sloganacting tegenargument, meer een praktisch voorbeeld dat het geloven in iets voort kan komen uit een rationeel denkproces, of juist een rationeel onderbouwing kan meebrengen met zich. :)
  dinsdag 17 juli 2012 @ 19:03:43 #275
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114326729
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Drogreden? Over de relativiteit van rationaliteit gesproken, met name als er twee tegenstrijdige claims zijn gebasseerd op dezelfde instrumenten, aan wie is het dan om te zeggen welke (ir)rationeler is?
Sja, dan zal elk van de partijen moeten beargumenteren waarom de waarnemingen *voor* hun conclusie zouden spreken. Waarnemingen kunnen nooit tegelijk voor twee tegenstrijdige conclusies spreken, op z'n best zeggen de waarnemingen niets over de claim(s).

Maar wellicht is een concreet voorbeeld hier helpful. Weet je er 1?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:55 schreef Triggershot het volgende:
Nee, ik hou er meer een abstractere lezing op na, namelijk dat leven elders in onze universum een mogelijkheid is en dat een rationeel uitgangspunt imho, ik denk dat dat voortkomt uit een vrij rationeel denkproces - ja ja al zeg ik het zelf - , maar blijft hoe dan ook een geloofskwestie voor mij.
Er is niets rationeel te noemen aan het openhouden van een mogelijkheid. Daar gaat geen enkel denkproces aan vooraf, het is zoveel als zeggen: 'ik weet het niet'. Nee, we weten niet of er leven elders bestaat, evenmin weten we of er een paarse smurf begraven ligt op Venus. Dingen niet weten is waar je mee begint, zonder rationaliteit.

Het is pas op het moment dat je gaat nadenken over hoe plausibel zo'n mogelijkheid is en hoe je zo'n claim eventueel zou kunnen verifieren dat er sprake is van een rationeel denkproces.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 17-07-2012 19:09:16 ]
pi_114327012
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, dan zal elk van de partijen moeten beargumenteren waarom de waarnemingen *voor* hun conclusie zou spreken. Waarnemingen kunnen nooit tegelijk voor twee tegenstrijdige conclusies spreken, op z'n best zeggen de waarnemingen niets over de claim(s).
Als ik je goed begrijp moeten dan beide partijen geneigd zijn om elkaar te overtuigen van eigen gelijk, denk je dat dat een goed middel is - voor zover je dat idd zei natuurlijk - om tot rationaliteit te komen? Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.

quote:
Maar wellicht is een concreet voorbeeld hier helpful. Weet je er 1?
Laat me daar over denken / op terugkomen.

[..]

quote:
Er is niets rationeel te noemen aan het openhouden van een mogelijkheid. Daar gaat geen enkel denkproces aan vooraf, het is zoveel als zeggen: 'ik weet het niet'. Nee, we weten niet of er leven elders bestaat, evenmin weten we of er een paarse smurf begraven ligt op Venus. Dingen niet weten is waar je mee begint, zonder rationaliteit.
Vermijden van uitsluiting van X brengt juist wel een denkproces mee. Als jij openstaat / niet uitsluit dat buitenaardse wezens bestaan, dan weet je inderdaad nog steeds niets er over, maar je opvattingen die je mij daar over geeft, zeggen mij wel meer dan 'ik weet niet' om eerlijk te zijn.
quote:
Het is pas op het moment dat je gaat nadenken over hoe plausibel zo'n mogelijkheid is, en hoe je zo'n claim eventueel zou kunnen verifieren, dan is er sprake van een rationeel denkproces.
Dat het dan pas een rationeel denkproces is, daar ben ik het mee eens, alleen heb ik mijn bezwaren over waar jij zegt dat het denken begint. :)
  dinsdag 17 juli 2012 @ 19:18:59 #277
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114327393
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp moeten dan beide partijen geneigd zijn om elkaar te overtuigen van eigen gelijk, denk je dat dat een goed middel is - voor zover je dat idd zei natuurlijk - om tot rationaliteit te komen? Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.
Door argumenten uit te wisselen kom je mogelijk tot andere en/of nieuwe inzichten, manieren om waarnemingen uit te leggen. Dus ja, dat lijkt me zeker rationeel.

quote:
Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.
Daar heb je het al.... 'waarnemingen niet per se'. :) Nee.. een claim wordt ofwel bevestigd relevante waarnemingen, of de waarnemingen zeggen niets over de claim. You can't have it both ways.

quote:
Laat me daar over denken / op terugkomen.
Ben benieuwd. :)

quote:
Vermijden van uitsluiting van X brengt juist wel een denkproces mee. Als jij openstaat / niet uitsluit dat buitenaardse wezens bestaan, dan weet je inderdaad nog steeds niets er over, maar je opvattingen die je mij daar over geeft, zeggen mij wel meer dan 'ik weet niet' om eerlijk te zijn.
Klopt. Dat is omdat er wel degelijk rationele argumenten zijn waarmee je op basis van waarnemingen iets kunt zeggen over hoe waarschijnlijk het is dat we worden bezocht door buitenaardse wezens.

quote:
Dat het dan pas een rationeel denkproces is, daar ben ik het mee eens, alleen heb ik mijn bezwaren over waar jij zegt dat het denken begint. :)
Hee, we hadden het over de irrationaliteit van geloofsovertuigingen. Dat die voortkomen uit de gedachten van mensen betwist ik helemaal niet. Dat geloofsovertuigingen rationeel zijn of zouden kunnen zijn.... laten we zeggen dat ik de mogelijkheid niet 100% uitsluit, maar wel zeer sceptisch ben ten aanzien van dat idee. Bij een totaal gebrek aan voorbeelden daarvan, en enorme hoeveelheden mensen die ernaar zoeken, durf ik het best voor 99.99% uit te sluiten.
pi_114327783
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Door argumenten uit te wisselen kom je mogelijk tot andere en/of nieuwe inzichten, manieren om waarnemingen uit te leggen. Dus ja, dat lijkt me zeker rationeel.

Geen idee of mijn neiging mijn gelijk te bewijzen wel ruimte overlaat voor een succesvolle poging van jouw kant om rationeler over te komen, terwijl dat exact hetzelfde is wat ik tracht te doen. Gezien mijn doel is om jou te overtuigen ben ik dan niet echt openminded om gehoor te geven aan jou argumenten, een ander die zich met dezelfde mentaliteit opstelt in een gesprek, aan diens openmindedheid zou ik ook twijfelen.

quote:
Daar heb je het al.... 'waarnemingen niet per se'. :) Nee.. een claim wordt ofwel bevestigd relevante waarnemingen, of de waarnemingen zeggen niets over de claim. You can't have it both ways.
Wanneer beide partijen hun uitleg en belevingen terugvoeren op de waarnemingen die ze beiden maken met dezelfde instrumenten, maar verschillende referentiekaders kunnen wel degelijk tegenstrijdige claims op basis van dezelfde waarnemingen maken als je het mij vraagt :)

[..]

quote:
Klopt. Dat is omdat er wel degelijk rationele argumenten zijn waarmee je op basis van waarnemingen iets kunt zeggen over hoe waarschijnlijk het is dat we worden bezocht door buitenaardse wezens.
Rationeel voor jou en mij, en natuurlijk voor velen anderen, maar hoe rationeel is dat te noemen voor de tegenstander, met name als je diens opvattingen - nog- niet weet en ook niet weet of hij je zal weten te overtuigen?
[..]
quote:
Hee, we hadden het over de irrationaliteit van geloofsovertuigingen. Dat die voortkomen uit de gedachten van mensen betwist ik helemaal niet. Dat geloofsovertuigingen rationeel zijn of zouden kunnen zijn.... laten we zeggen dat ik de mogelijkheid niet 100% uitsluit, maar wel zeer sceptisch ben ten aanzien van dat idee. Bij een totaal gebrek aan voorbeelden daarvan, en enorme hoeveelheden mensen die ernaar zoeken, durf ik het best voor 99.99% uit te sluiten.
Sceptisch zijn juich ik alleen maar toe, brengt je dichterbij de waarheid geloof ik, maar in absolute termen spreken als per definitie, nee, dan vind je mij niet aan je zijde. De stelling waarop ik reageerde acht ik dan ook niets meer dan een irrationeel geloofsovertuiging in absolutistische termen.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 19:47:27 #279
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114328750
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 19:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geen idee of mijn neiging mijn gelijk te bewijzen wel ruimte overlaat voor een succesvolle poging van jouw kant om rationeler over te komen, terwijl dat exact hetzelfde is wat ik tracht te doen. Gezien mijn doel is om jou te overtuigen ben ik dan niet echt openminded om gehoor te geven aan jou argumenten, een ander die zich met dezelfde mentaliteit opstelt in een gesprek, aan diens openmindedheid zou ik ook twijfelen.
Openstaan voor de argumenten van een ander in die zin dat je probeert te begrijpen wat een ander bedoelt lijkt me altijd zinvol: zoals gezegd, zo iemand zou wel eens een idee kunnen hebben waar jij niet aan hebt gedacht.

Maar wanneer iemand mij verwijt dat ik niet opensta voor de ideeen van een ander gaat bij mij wel een alarmbelletje af: hee, wacht even... kennelijk heeft die persoon grote moeite om concrete argumenten te formuleren, en probeert dat nu te verklaren met een ad hominem.

quote:
Wanneer beide partijen hun uitleg en belevingen terugvoeren op de waarnemingen die ze beiden maken met dezelfde instrumenten, maar verschillende referentiekaders kunnen wel degelijk tegenstrijdige claims op basis van dezelfde waarnemingen maken als je het mij vraagt :)
Nogmaals, een concreet voorbeeld daarvan zou best interessant zijn. :)

quote:
Rationeel voor jou en mij, en natuurlijk voor velen anderen, maar hoe rationeel is dat te noemen voor de tegenstander, met name als je diens opvattingen - nog- niet weet en ook niet weet of hij je zal weten te overtuigen?
Het zou zomaar kunnen dat Area 51 echt de resten herbergt van een gecrashte UFO. Ik kan tenslotte het tegendeel niet bewijzen. Het zou ook zomaar kunnen dat die 'tegenstander' feitelijke kennis daarvan heeft die ik niet heb.

Maar zolang zo iemand die feiten niet presenteert, noch zinvol beargumenteert hoe hij tot zijn conclusie komt is het voor mij niet irrationeel om aan te nemen dat daar geen UFO ligt, daar het op basis van wat ik nu weet *buitengewoon* onwaarschijnlijk is dat daar een UFO ligt.

Het is daarom ook niet vreemd dat zogenaamde 'alien believers', mensen die feitelijke kennis ontberen maar die het wel geloven, zich vrijwel zonder uitzondering ook bezig houden met samenzweringstheorieen om het gebrek aan feitelijke kennis te verklaren.

Dat zie je bij veel vage geloofsovertuigingen trouwens... zero-point energy believers, klimaat'sceptici', mensen die geloven in paranormale gaven, tegenstanders van evolutie, stuk voor stuk beweren ze dat hun verhaal structureel stil wordt gehouden door grote groepen mensen die liever niet hebben dat de waarheid naar buiten komt, of die minimaal een enorme vooringenomenheid hebben om het idee te verwerpen.

En zo werkt wetenschap nu eenmaal niet... als dat zo was dan zouden wetenschappelijke waarheden cultureel bepaald zijn. Maar de relativiteitstheorie (noem eens wat) is voor een amerikaanse natuurkundige even 'waar' als voor een vietnamese natuurkundige. Hoe degelijk wetenschappelijk onderzoek is en hoe degelijk de conclusies zijn die daaruit worden getrokken is in zeer sterke mate objectief.

quote:
Sceptisch zijn juich ik alleen maar toe, brengt je dichterbij de waarheid geloof ik, maar in absolute termen spreken als per definitie, nee, dan vind je mij niet aan je zijde. De stelling waarop ik reageerde acht ik dan ook niets meer dan een irrationeel geloofsovertuiging in absolutistische termen.
Dit begint nu meer een semantische discussie te worden. Waar ik eigenlijk op aan wilde sturen zijn twee belangrijke vragen:

1) Hoe komt kennis tot stand? Met andere woorden: wat zijn valide kennismethodes die een claim kunnen rechtvaardigen?
2) Is een claim die een valide kennismethode ontbeert per definitie irrationeel? (Zelfs als deze claim waar is?)

Het antwoord op de tweede vraag is wat mij betreft in elk geval volmondig 'ja'. Zonder valide kennismethode kun je geen enkele conclusie trekken, in elk geval geen conclusie die rationeel genoemd kan worden. Er gaat tenslotte geen rationeel denkproces aan vooraf dat tot die conclusie leidt.

De eerste vraag is iets lastiger, maar bij mijn weten zijn er geen andere kennismethodes dan de wetenschappelijke methode.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 17-07-2012 20:01:25 ]
pi_114331347
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kennis dat je bezit is toch voortgekomen uit mensen die voor jou waren? Als iemand zijn kennis dusdanig beperkt is dat het aannemen van het bestaan van geesten een weloverwogen beslissing is zou ik dit niet irrationeel noemen, het is namelijk relatief en moet ook zo beschouwd worden.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 20:49:50 #281
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114332311
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:32 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Het kennis dat je bezit is toch voortgekomen uit mensen die voor jou waren?
Je leert veel (maar niet alles) van anderen, maar het wordt pas kennis als je het zelf ook bevestigt. Iets voor waar aannemen *alleen* omdat een ander het zegt lijkt me bepaald niet rationeel. Zeker niet in de wetenschap dat mensen het vaak verkeerd hebben en/of moedwillig een loopje nemen met de waarheid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:32 schreef dustbrain het volgende:
Als iemand zijn kennis dusdanig beperkt is dat het aannemen van het bestaan van geesten een weloverwogen beslissing is zou ik dit niet irrationeel noemen, het is namelijk relatief en moet ook zo beschouwd worden.
Op basis van (te) beperkte kennis kun je niet tot een weloverwogen beslissing komen. Als je kennis tekort schiet dan is de enige rationele beslissing om dat te onderkennen en geen enkele conclusie te trekken.

Dat is op zich wel heel typisch voor menselijk denken... men neemt liever een ongefundeerde verklaring voor waar aan dan dat men genoegen neemt met geen verklaring.
pi_114333445
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je leert veel (maar niet alles) van anderen, maar het wordt pas kennis als je het zelf ook bevestigt. Iets voor waar aannemen *alleen* omdat een ander het zegt lijkt me bepaald niet rationeel. Zeker niet in de wetenschap dat mensen het vaak verkeerd hebben en/of moedwillig een loopje nemen met de waarheid.

[..]

Op basis van (te) beperkte kennis kun je niet tot een weloverwogen beslissing komen. Als je kennis tekort schiet dan is de enige rationele beslissing om dat te onderkennen en geen enkele conclusie te trekken.

Dat is op zich wel heel typisch voor menselijk denken... men neemt liever een ongefundeerde verklaring voor waar aan dan dat men genoegen neemt met geen verklaring.
Als je genoeg kennis hebt om overdachte conclusies te trekken kun je deze eigenlijk niet irrationeel noemen. Alhoewel ze fout zijn komen ze uit een gezonde gedachtegang.
Rationele beslissingen hoeven niet per definitie uit een kloppende bron te komen.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 21:36:31 #283
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114334709
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:11 schreef dustbrain het volgende:

Rationele beslissingen hoeven niet per definitie uit een kloppende bron te komen.
Rationele beslissingen hoeven zelf niet eens correct te zijn. Wat telt is dat er er een rationeel denkproces aan vooraf gaat, dat met redelijke argumenten de genomen beslissing onderbouwt.

Waarnemingen kunnen incorrect zijn en/of leiden tot een verkeerde conclusie. Maar zoals gezegd: dat wil niet zeggen dat alle conclusies gelijkwaardig zijn.
pi_114342940
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Rationele beslissingen hoeven zelf niet eens correct te zijn. Wat telt is dat er er een rationeel denkproces aan vooraf gaat, dat met redelijke argumenten de genomen beslissing onderbouwt.

Waarnemingen kunnen incorrect zijn en/of leiden tot een verkeerde conclusie. Maar zoals gezegd: dat wil niet zeggen dat alle conclusies gelijkwaardig zijn.
Daar ben ik het zeker mee eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')