En ik heb je al gezegd, dat "geloven" meer dan één betekenis heeft. Als ik zeg dat ik geloof dat ik de sleutels op m'n nachtkastje heb laten liggen, is dat dan te vergelijken met zeggen dat ik in een god geloof? Nee, want het eerste is aannemen op basis van een rationeel denkproces, het tweede is aannemen op basis van niets dan een gevoel.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:48 schreef DeParo het volgende:
Zoals ik al zeg, ik heb het duidelijk gemaakt en voorlopig zal ik niet reageren omdat sommige posters simpelweg irritant doen, ieder mens gelooft in principe en wat ik daarmee bedoel zoek maar terug dus.
en natuurlijk ook op Gargamel die de arme Smurfjes maar lastig blijft vallen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:13 schreef Triggershot het volgende:
Ja die heb ik weleens eerder gehoord, mensen zijn atheistisch want ze zijn boos op God.
Je had er maar in moeten blijven geloven.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 22:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
en natuurlijk ook op Gargamel die de arme Smurfjes maar lastig blijft vallen.
En Ik ben natuurlijk boos op Sinterklaas omdat ik nooit een electrische trein kreeg.
maar vooral boos op mezelf ,omdat ik jarenlang mezelf voor de gek heb gehouden.
Oftewel: de Amerikaanse Waargebeurde-Woensdagavondfilmbenadering van atheisten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:13 schreef Triggershot het volgende:
Ja die heb ik weleens eerder gehoord, mensen zijn atheistisch want ze zijn boos op God.
Dat gevoel komt natuurlijk ook voort uit een aantal waarnemingen waar je dan een conclusie over trekt. Bij beide is sprake van een denkproces, of dat denkproces rationeel is verschilt per persoon en interpretatie.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En ik heb je al gezegd, dat "geloven" meer dan één betekenis heeft. Als ik zeg dat ik geloof dat ik de sleutels op m'n nachtkastje heb laten liggen, is dat dan te vergelijken met zeggen dat ik in een god geloof? Nee, want het eerste is aannemen op basis van een rationeel denkproces, het tweede is aannemen op basis van niets dan een gevoel.
Je zult toch met me eens zijn dat er een verschil is tussen "ik geloof in God" en "ik geloof dat m'n beurs nog op de keukentafel ligt"? Het tweede is eerder een verzwakt feitelijk statement ("mijn beurs ligt nog op de keukentafel"), het eerste is een uiting van persoonlijke overtuiging.quote:Op maandag 16 juli 2012 05:15 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dat gevoel komt natuurlijk ook voort uit een aantal waarnemingen waar je dan een conclusie over trekt. Bij beide is sprake van een denkproces, of dat denkproces rationeel is verschilt per persoon en interpretatie.
Een Afrikaan uit de rimboe vindt niet naar buiten gaan 's nachts een weloverwogen standpunt vanwege de velen geesten etc.
Ja ik kan niet slapen.
Aanvullend: het tweede is nogal makkelijk daadwerkelijk te verifiëren in de realiteit.quote:Op maandag 16 juli 2012 07:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zult toch met me eens zijn dat er een verschil is tussen "ik geloof in God" en "ik geloof dat m'n beurs nog op de keukentafel ligt"? Het tweede is eerder een verzwakt feitelijk statement ("mijn beurs ligt nog op de keukentafel"), het eerste is een uiting van persoonlijke overtuiging.
Waarom blijf je deze ongefundeerde bewering maar herhalen? Mogen er geen atheisten bestaan?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:03 schreef DeParo het volgende:
Nogmaals, wat ik stel is dat ieder mens gelooft, dat hoort simpelweg bij het mens zijn en dat staat aan de wieg van de opkomst van vele religies.
Over irritant gesproken: wel eens van reflectie gehoord?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:48 schreef DeParo het volgende:
Zoals ik al zeg, ik heb het duidelijk gemaakt en voorlopig zal ik niet reageren omdat sommige posters simpelweg irritant doen, ieder mens gelooft in principe en wat ik daarmee bedoel zoek maar terug dus.
Ik ben het inderdaad met je eens dat de tweede statement een aannemelijker en beter overwogen is. Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben. Het schiet gewoon tekort bij de moderne wetenschap en kan voortkomen uit een rationeel denkproces.quote:Op maandag 16 juli 2012 07:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zult toch met me eens zijn dat er een verschil is tussen "ik geloof in God" en "ik geloof dat m'n beurs nog op de keukentafel ligt"? Het tweede is eerder een verzwakt feitelijk statement ("mijn beurs ligt nog op de keukentafel"), het eerste is een uiting van persoonlijke overtuiging.
nee, geloof komt per definitie voort uit een irrationeel denkproces, ongeloof komt voort uit een rationeel denkproces.quote:Op maandag 16 juli 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad met je eens dat de tweede statement een aannemelijker en beter overwogen is. Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben. Het schiet gewoon tekort bij de moderne wetenschap en kan voortkomen uit een rationeel denkproces.
Maar dat vind ik.
Argumentum ad ignorantiam. Die "vele onverklaarbare dingen" kunnen net zo goed een andere oorzaak hebben dan een "niet bestaande' entiteit(en)".quote:Op maandag 16 juli 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dat wil echter niet zeggen dat het geloven in een 'niet bestaande' entiteit(en) perse een misplaatste statement is gezien de vele onverklaarbare dingen waar sommige mensen dagelijks mee te maken hebben.
Met de kennis die sommige betreffende personen hebben is dat de best overwogen verklaring. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?quote:Op maandag 16 juli 2012 23:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Argumentum ad ignorantiam. Die "vele onverklaarbare dingen" kunnen net zo goed een andere oorzaak hebben dan een "niet bestaande' entiteit(en)".
Sterker nog...
"Best overwogen" is niet hetzelde als "meest waarschijnlijk" of "met de meeste feitelijke onderbouwing".quote:Op maandag 16 juli 2012 23:51 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Met de kennis die sommige betreffende personen hebben is dat de best overwogen verklaring. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?
Definitie om in te lijsten.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
nee, geloof komt per definitie voort uit een irrationeel denkproces, ongeloof komt voort uit een rationeel denkproces.
Hoe denk jij te kunnen verklaren welke overweging het meest waarschijnlijk is? 'Meest waarschijnlijk' is niks anders dan een verklaring die op basis van andere eerdere waarnemingen en overwegingen het meest prominent naar voren komt. Dit verschilt dus per waarneming en kennis.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 07:27 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"Best overwogen" is niet hetzelde als "meest waarschijnlijk" of "met de meeste feitelijke onderbouwing".
Tenzij je denkt dat het bestaan van kaboutertjes waarschijnlijker wordt naarmate je er meer over fantaseert natuurlijk.
Per definitie nog wel.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee, geloof komt per definitie voort uit een irrationeel denkproces, ongeloof komt voort uit een rationeel denkproces.
Voel je vrij om die definitie aan te passen of te betwisten.quote:
Rationaliteit is onderworpen aan rede en rede weer aan de menselijke ervaring / beleving. Daarom iets 'per definitie' rationeel noemen met name in zaken zo breed als geloof komt bij mij erg irrationeel over.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voel je vrij om die definitie aan te passen of te betwisten.
Geloof houdt zich bezig met zaken die we niet kunnen weten (of in elk geval niet weten), maar wel voor waar aannemen.
Het voor waar aannemen van dingen die je niet weet zou ik zeker irrationeel noemen. Maar wellicht weet je een tegenvoorbeeld: ofwel een voorbeeld van een geloofsovertuiging waarbij wel sprake is van kennis, ofwel een voorbeeld van een aanname zonder kennis die desondanks rationeel te noemen is.
Rationaliteit komt inderdaad voort uit de menselijke ervaring en beleving. Maar dat wil niet zeggen dat menselijke ervaring en beleving altijd leidt tot rationaliteit. (Ik zou haast zeggen: meestal niet.)quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Rationaliteit is onderworpen aan rede en rede weer aan de menselijke ervaring / beleving. Daarom iets 'per definitie' rationeel noemen met name in zaken zo breed als geloof komt bij mij erg irrationeel over.
Als rationaliteit is onderworpen aan de menselijke beleving, is het een subjectief ervaring wat vrijwel betekenisloos is buiten de eigen waarden die je er aan hecht, laat staan het per definitie irrationeel te noemen, kom nou.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Rationaliteit komt inderdaad voort uit de menselijke ervaring en beleving. Maar dat wil niet zeggen dat menselijke ervaring en beleving altijd leidt tot rationaliteit. (Ik zou haast zeggen: meestal niet.)
Wmb komt geloof in buitenaardse wezens voort uit een rationeel denkproces, wat jij?quote:Als de stelling werkelijk irrationeel te noemen is dan zou er een tegenvoorbeeld moeten bestaan zoals ik hem eerder beschreef. Dus ik zou zeggen: doe eens een gooi.
Dit komt een beetje als een drogreden op me over... het feit dat we niets met absolute objectieve zekerheid kunnen weten betekent niet dat alle overtuigingen - ongeacht of ze gebaseerd zijn op waarnemingen - even (ir)rationeel zijn.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als rationaliteit is onderworpen aan de menselijke beleving, is het een subjectief ervaring wat vrijwel betekenisloos is buiten de eigen waarden die je er aan hecht, laat staan het per definitie irrationeel te noemen, kom nou.
Als je het hebt over het geloof in aliens die deze planeet bezoeken, in UFO's rond de planeet vliegen, etc etc... absoluut niet.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:44 schreef Triggershot het volgende:
Wmb komt geloof in buitenaardse wezens voort uit een rationeel denkproces, wat jij?
Drogreden? Over de relativiteit van rationaliteit gesproken, met name als er twee tegenstrijdige claims zijn gebasseerd op dezelfde instrumenten, aan wie is het dan om te zeggen welke (ir)rationeler is?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit komt een beetje als een drogreden op me over... het feit dat we niets met absolute objectieve zekerheid kunnen weten betekent niet dat alle overtuigingen - ongeacht of ze gebaseerd zijn op waarnemingen - even (ir)rationeel zijn.
Nee, ik hou er meer een abstractere lezing op na, namelijk dat leven elders in onze universum een mogelijkheid is en dat een rationeel uitgangspunt imho, ik denk dat dat voortkomt uit een vrij rationeel denkproces - ja ja al zeg ik het zelf - , maar blijft hoe dan ook een geloofskwestie voor mij.quote:Als je het hebt over het geloof in aliens die deze planeet bezoeken, in UFO's rond de planeet vliegen, etc etc... absoluut.
Het was niet echt een sloganacting tegenargument, meer een praktisch voorbeeld dat het geloven in iets voort kan komen uit een rationeel denkproces, of juist een rationeel onderbouwing kan meebrengen met zich.quote:Een discussie over welke voorwaarden nodig zijn voor het ontstaan van leven en hoe vaak zulke omstandigheden voorkomen in de rest van het universum kan best een rationeel karakter hebben.
Als je dat bedoelt als tegenvoorbeeld... ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat een tegenvoorbeeld is.
Sja, dan zal elk van de partijen moeten beargumenteren waarom de waarnemingen *voor* hun conclusie zouden spreken. Waarnemingen kunnen nooit tegelijk voor twee tegenstrijdige conclusies spreken, op z'n best zeggen de waarnemingen niets over de claim(s).quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Drogreden? Over de relativiteit van rationaliteit gesproken, met name als er twee tegenstrijdige claims zijn gebasseerd op dezelfde instrumenten, aan wie is het dan om te zeggen welke (ir)rationeler is?
Er is niets rationeel te noemen aan het openhouden van een mogelijkheid. Daar gaat geen enkel denkproces aan vooraf, het is zoveel als zeggen: 'ik weet het niet'. Nee, we weten niet of er leven elders bestaat, evenmin weten we of er een paarse smurf begraven ligt op Venus. Dingen niet weten is waar je mee begint, zonder rationaliteit.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:55 schreef Triggershot het volgende:
Nee, ik hou er meer een abstractere lezing op na, namelijk dat leven elders in onze universum een mogelijkheid is en dat een rationeel uitgangspunt imho, ik denk dat dat voortkomt uit een vrij rationeel denkproces - ja ja al zeg ik het zelf - , maar blijft hoe dan ook een geloofskwestie voor mij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |