Maar dat is waar mijn betoog juist over gaat, als dat jouw persoonlijke - aannemelijke - opvattingen zijn, dan is dat net zo legitiem als elk ander.. ?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:18 schreef SavageMM het volgende:
[..]
De niet gelovige ziet geen bewijs voor het bestaan van een god(en). Waarom zou de niet gelovige zich dan gedwongen voelen te geloven in zo'n god(en)
Ter illustratie. Ik poneer de stelling dat er tussen de baan van Uranus en de Kuiperbelt een theepot rond de zon gaat, de thee is overigens nog heet. Waar is het bewijs dat dat niet zo is?
dat is grappig omgedraaid, maar als je geen moslim zou zijn dan had je allang gezegd "ik ben geen moslim"quote:
Ik ben wat jij wilt dat ik ben, wil je dat ik zeg dat ik geen moslim ben, dan zeg ik dat, wil je dat ik wel zeg dat ik een moslim ben, dan zeg ik dat ook voortaan, maar goed, je stelt iets, kunt het niet bewijzen en beticht mij van liegen, prima, als je wilt dat ik een liegende taqqiya plegende moslim ben, ook goed, dan doe ik me voor zo bij jou.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:20 schreef Scabies het volgende:
[..]
dat is grappig omgedraaid, maar als je geen moslim zou zijn dan had je allang gezegd "ik ben geen moslim"
maar dat doe je niet, omdat je weet dat ik gelijk heb en wilt dat ik ga zoeken.
Persoonlijke opvattingen maken iets niet waar (misschien in je hoofd welquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar dat is waar mijn betoog juist over gaat, als dat jouw persoonlijke - aannemelijke - opvattingen zijn, dan is dat net zo legitiem als elk ander.. ?
Klopt, daarom gooi ik het ook op aannemelijkheid als individueel ervaring.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:22 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Persoonlijke opvattingen maken iets niet waar (misschien in je hoofd wel)
De ene mening is niet per se net zo legitiem als een andere, sommige christenen beweren dat de aarde +/- 6000 jaar oud is. Er zijn voldoende bewijzen dat dat niet het geval is. Dat maakt die opvatting minder zo niet niet legitiem.
Ik was een moslim ja, ik heb nog steeds een Islamitisch achtergrond, maar ik zou mezelf geen moslim noemen. Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:23 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Ben je een moslim?
Of breder, wat is je levensovertuiging?
Het wordt interessant als geloof en wetenschap elkaar tegenspreken. Wat gaat er dan voor?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, daarom gooi ik het ook op aannemelijkheid als individueel ervaring.
En geloof en wetenschap zou ik sowieso niet samenwillen scharen, de heilig geachte boeken zijn geen wetenschappelijke boeken, dus het lijkt me idd dom om op basis van een boek, welk boek dan ook een leeftijd te geven aan de wereld of wat dan ook.
dat klinkt al een stuk normaler dan "ik ben alles wat jij wil dat ik ben"quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:29 schreef Triggershot het volgende:
Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben.![]()
Ook dat is een individuele keuze, kies je voor het spirituele of het empirische, toch?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:31 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Het wordt interessant als geloof en wetenschap elkaar tegenspreken. Wat gaat er dan voor?
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik de 'discussie' binnen mijn eigen persoontje gewoon negeerde. Daarom begrijp ik niet dat er christelijke biologen zijn bijvoorbeeld.
Alles wat jij wilt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Scabies het volgende:
[..]
dat klinkt al een stuk normaler dan "ik ben alles wat jij wil dat ik ben"
maar goed
Een islamitische achtergrond als in de cultuur en kleding?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik was een moslim ja, ik heb nog steeds een Islamitisch achtergrond, maar ik zou mezelf geen moslim noemen. Maar volgens mij kunnen we beter aan Scab vragen wat ik ben.
de masochistische ondertoon was al duidelijk hoor... nu leg je het er té dik bovenopquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alles wat jij wilt.
Ondertekend door een schamende moslim.
Maar als iets empirisch is vastgesteld en je geloof dat rechtstreeks tegenspreekt is er toch sprake van een conflict? En is bewijs niet sterker dan ervaring/overtuiging?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook dat is een individuele keuze, kies je voor het spirituele of het empirische, toch?
Als in opvoeding / opleiding, familie etc.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Een islamitische achtergrond als in de cultuur en kleding?
Ik ben christelijk opgevoed maar zou niet willen zeggen dat ik een christelijke achtergrond heb, ik noem dat liever een indoctrinerende verstikkende achtergrond.
Wat bepaald jou leven nog dagelijks dat beinvloed door de islam kan worden genoemd?
Zal ik dat toevoegen?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef Scabies het volgende:
[..]
de masochistische ondertoon was al duidelijk hoor... nu leg je het er té dik bovenop
Je zou mij het best kunnen indelen bij de humanisten denk ik. Daarin is respect voor allen wel een centraal topic. Ik vind het jammer dat allerlei religies de claim leggen op 'goed' zijn. Ik ben objectief gezien ook een goed mens, maar dan zonder een god.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als in opvoeding / opleiding, familie etc.
De normen en waarden, respect voor familie, ouderen etc op een Islamitisch manier.
Velen herinterpreteren de teksten om ze te verzoenen met elkaar toch?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:36 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Maar als iets empirisch is vastgesteld en je geloof dat rechtstreeks tegenspreekt is er toch sprake van een conflict? En is bewijs niet sterker dan ervaring/overtuiging?
Onder de moslims heb je dan bijvoorbeeld weer de Soefis die zo denken, alleen dan wel met een god.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:44 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Je zou mij het best kunnen indelen bij de humanisten denk ik. Daarin is respect voor allen wel een centraal topic. Ik vind het jammer dat allerlei religies de claim leggen op 'goed' zijn. Ik ben objectief gezien ook een goed mens, maar dan zonder een god.
Eens, maar als je allerlei passages uit je heilige boek als metaforisch gaat interpreteren, wat is de waarde van je boek dan nog?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Velen herinterpreteren de teksten om ze te verzoenen met elkaar toch?
Spiritueel gezien genoeg, gezien dat vooral een mataforisch beleving is? Ik weet niet, persoonlijk kan ik heiligheid integreren in wetenschap niet zo goed verzoenen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:47 schreef SavageMM het volgende:
[..]
Eens, maar als je allerlei passages uit je heilige boek als metaforisch gaat interpreteren, wat is de waarde van je boek dan nog?
De soefis zijn dan wel de minderheid, en ik heb het vermoeden dat ze ook nog wel eens slachtoffer zijn van een aanslagje hier of daar.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onder de moslims heb je dan bijvoorbeeld weer de Soefis die zo denken, alleen dan wel met een god.
Maar nog meer met het christendom.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:57 schreef Triggershot het volgende:
Klopt, de Koran heeft meer gemeen met het jodendom, zelfs meer dan het christendom met het jodendom.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |