Europe is in institutioneel en democratisch opzicht verre van af. Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik bedoel is dat je door je volledig aan dit proces te onderwerpen en er geen invloed meer op uit kunt oefenen juist het Nederlandse lot uit handen geeft. De Euro is tot stand gekomen met grote institutionele weeffouten die nu rechtgezet moeten worden. Maar die paar miljard die 'de Euro' ons nu kost zijn niets vergeleken met wat het heeft opgeleverd.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:39 schreef Bombshell het volgende:
[..]
En ik vind het een gevraalijk assumptie dat Nederland maar geld moet blijven afdragen omdat de zuiderlijke landen op omvallen staan. Met het risico dat Nederland hier ook in wordt meegetrokken. Je kijkt toch wel het nieuws neem ik. Het ESM is nog niet in werking of Spanje staat er al aan de deur te kloppen. Daarom zeg ik eruit stappen, ik heb geen vertrouwen in Brussel. Een groep niet democratisch gekozen bestuurders die koste wat kost hun droom zullen verwezelijken. Het Nederlandse lot daar in handen leggen vind ik vele malen gevaarlijker klinken.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel de gemeenschappelijke munteenheid nou eigenlijk precies heeft opgeleverd. Voegt die nou echt zo extreem veel toe ipv. vrijhandel waarbij ieder land z'n eigen munt behoudt?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:49 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Europe is in institutioneel en democratisch opzicht verre van af. Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik bedoel is dat je door je volledig aan dit proces te onderwerpen en er geen invloed meer op uit kunt oefenen juist het Nederlandse lot uit handen geeft. De Euro is tot stand gekomen met grote institutionele weeffouten die nu rechtgezet moeten worden. Maar die paar miljard die 'de Euro' ons nu kost zijn niets vergeleken met wat het heeft opgeleverd.
De NAVO heeft niets met de EU te maken hoor, die blijft echt welquote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
Wat dat betreft vind ik het dom en naïef, hoe sommigen kunnen denken dat we best heel Defensie weg kunnen bezuinigen en uit de EU kunnen stappen en tegelijk denken dat we dan nog steeds vrolijk door kunnen gaan met onze rol als handelsland,
Heb ik dan ergens het woord 'NAVO' in mijn vorige post gebruikt? Eens kijken.... nee.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De NAVO heeft niets met de EU te maken hoor, die blijft echt wel
Er is ook niemand tegen de NAVO , waar haal je dat vandaan??
Daar hadden we de EEG voor,quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:28 schreef Igen het volgende:
Want de NAVO heeft ook helemaal niks met het hele verhaal te maken, omdat het een defensie-verbond is en geen organisatie die ons gaat helpen met het drijven van handel.
En nu heet het 'EU'. Maar als je de euro (munteenheid) even wegdenkt, dan is het principe nog steeds min of meer hetzelfde.quote:
Spaanse banken zoals ING?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Tsjah het idee dat NL straks vele miljoenen (miljarden?) mag gaan ophoesten omdat spaanse banken verkeerde beleggings beslissingen hebben gemaakt is toch ook van de zotte.
Laat zo'n bank maar lekker failliet gaan.
Er zijn geen Griekse onderdelen afgeschreven. ING heeft zelf het verlies op zijn Griekse obligaties genomen (dus afgeschreven). Dat is toch wat anders.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:07 schreef HansvanOchten het volgende:
De griekse onderdelen van ING konden ook afgeschreven worden terwijl er nog 5 miljard winst werd gemaakt in 2011. Ook dit jaar maakt ING winst.
Natuurlijk snap ik dat een omvallende bank niet wenselijk is, maar miljarden met belastinggeld van "de burger" gebruiken om verkeerde keuzes van financiele instellingen te dekken is toch ook belachelijk.
Alleen is de EU veel Burocratischer en kost het duizendvoudigequote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:58 schreef Igen het volgende:
En nu heet het 'EU'. Maar als je de euro (munteenheid) even wegdenkt, dan is het principe nog steeds min of meer hetzelfde.
Spaanse banken ook en ik betaal liever voor ING, zodat de NL-overheid nog wat inspraak kan eisen, dan geld weggooien richting Zuid Europa, zonder invloed.quote:
Het hele bestuur met de Raad, Commissie, het Parlement, het Hof van Justitie enz. bestond allemaal ook ten tijde van de EEG al. De hoeveelheid richtlijnen, verordeningen en jurisprudentie is natuurlijk na verloop van tijd wel toegenomen, maar dat was met behoud van de EEG dus net zo goed gebeurd.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alleen is de EU veel Burocratischer en kost het duizendvoudige
DE EEG was een papieren instantie en had niet twee hoofdkantoren
Dat was dus foutquote:
Fout wordt hersteld, binnenkort een politiek en fiscale unie. Blij dan?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat was dus fout
Geen politieke en FiscaleUnie dan geen MUNT
Da gleuf ik niequote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Fout wordt hersteld, binnenkort een politiek en fiscale unie. Blij dan?
Nee, ik geloof ook niet dat jij ooit blij wordtquote:
Het zal ongetwijfeld een succes worden. De eenheid in Europa is geweldig.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, ik geloof ook niet dat jij ooit blij wordt
Maar de EU/euro wordt zeker verder opgetuigd.
Je kan wel in dit mini-landje achter de dijk gaan zitten met een dekentje over je hoofd getrokken, en net doen alsof de rest van de wereld niet bestaat, maar daar ga je het niet mee redden. Gelukkig zijn er mensen die dat ook beseffen. Welke kleinerende karikatuur of scheldterm je er ook voor bedenkt.
DE kiezer wil het nietquote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld een succes worden. De eenheid in Europa is geweldig.
Ik, michaelmoore, DE kiezer.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
DE kiezer wil het niet
http://www.z24.nl/analyse(...)keuro_s_drukken.html
DE kiezer bestaat niet.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
DE kiezer wil het niet
http://www.z24.nl/analyse(...)keuro_s_drukken.html
Een meerderheid van de tweede kamer wil het niet.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik, michaelmoore, DE kiezer.
Ben jij de keuniging?
De kiezer wil wel. michaelmoore niet. Big deal. Left for dead.
Een willekeurige doomsdaylink erbij plakken helpt ook niet hoor.
Maar wel aardig dat je doorlopend je beklag doet dat voorstander van de euro het ten onrechte doen voorkomen alsof de wereld vergaat als de euro uit elkaar valt, terwijl je zelf blijft hameren op het feit dat het bij elkaar blijven van de euro armageddon betekent. Pot <-> ketel.
Imho verkiezingsgerammel. Kijk mij eens cool anti zijn (dat levert De Blonde God en De Barbecuende Buurman immers veel emotiestemmen op - dat ben ik overigens 100% met LXIV eens, zie de tweede post van dit topic).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:08 schreef bascross het volgende:
[..]
Een meerderheid van de tweede kamer wil het niet.
http://nos.nl/artikel/381(...)ast-over-merkel.html
Zou kunnen. Populistisch zijn alle politici.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Imho verkiezingsgerammel. Kijk mij eens cool anti zijn (dat levert De Blonde God en De Barbecuende Buurman immers veel emotiestemmen op - dat ben ik overigens 100% met LXIV eens, zie de tweede post van dit topic).
Stoer doen is in. En daarna zakt de realiteit weer in.
Zal in Europa net zo goed gebeuren. Sterker nog, de verdeeldheid is nog veel groter. Zie bijvoorbeeld Hollande die weer aan komt zetten met Eurbonds, terwijl al besloten was dat niemand daar voorlopig iets in zag. Iedereen wil scoren, in Europa of in de tweede kamer.quote:Voor mij trouwens juist een reden om voor overdracht van politieke macht te zijn. Zijn we eindelijk van die poldermarketing en scorebordpolitiek af
Ik heb geen idee wie je met jullie allemaal bedoelt, maar voel mij zeker niet aangesproken, dus geef daar ook geen antwoord op.quote:Maar toch moeten jullie nu eens kiezen (no phun intended). Als de tweede kamer tegen de Euro/EU is, zijn ze representatief voor de kiezer. Als ze ergens voor zijn, vertegenwoordigen ze opeens niet meer de kiezer. Beetje selectief allemaal, of lijkt dat maar?
De toekomst zal het uitwijzen , dat zal dan wel deeltje 70 zijn ofzoquote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik, michaelmoore, DE kiezer.
Ben jij de keuniging?
De kiezer wil wel. michaelmoore niet. Big deal. Left for dead.
Een willekeurige doomsdaylink erbij plakken helpt ook niet hoor.
Maar wel aardig dat je doorlopend je beklag doet dat voorstander van de euro het ten onrechte doen voorkomen alsof de wereld vergaat als de euro uit elkaar valt, terwijl je zelf blijft hameren op het feit dat het bij elkaar blijven van de euro armageddon betekent. Pot <-> ketel.
Mijn stelling was en is dat die politieke samensmelting al onderweg is, dus dat je bezwaar ondervangen wordt. Tenzij je het als drogargument bedoelde natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De toekomst zal het uitwijzen , dat zal dan wel deeltje 70 zijn ofzo
Mijn stelling is en was dat een munt zonder politiek samensmelting niet kan, en dus de euro kapot zal gaan
JA en NEE roepen lost niets op
Ik bedoelde alle euronazi's natuurlijkquote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:30 schreef bascross het volgende:
Ik heb geen idee wie je met jullie allemaal bedoelt, maar voel mij zeker niet aangesproken, dus geef daar ook geen antwoord op.
Bron?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:44 schreef Nonversatie het volgende:
Of we nu met z'n allen staatspapier verkopen, of dat de ECB zoals nu obligaties op de secundaire markt op opkoopt. Uiteindelijk lijkt het mij verstandigst als mensen voor de structurele oplossing: optie één kiezen.
Één monument por favor, ik heb hier vorig jaar juli een artikel over geschreven. Ik zoek het voor je op.quote:
dankquote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:54 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
Één monument por favor, ik heb hier vorig jaar juli een artikel over geschreven. Ik zoek het voor je op.
Originele publicatie niet gevonden (404) maar ze doen dit al jaren:quote:
Als Griekenland echt illegaal euro's gaat drukken, dan zullen ze daar vast niet braaf een code "Y" op zetten.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:22 schreef Digi2 het volgende:
Ik ga er op letten en zal voorlopig geen griekse biljetten meer accepteren in mijn portemonee zaten ze gelukkig niet. Ik heb geen behoefte aan griekse ¨spookeuros¨
Maar gaan we dat geld nu gewoon geven? Waarom eigenlijk? Krijgen we daar dan geen aandelen in die banken voor terug? Wat betalen de obligatie- en aandeelhouders van die banken dan?quote:De eurolanden zijn bereid maximaal 100 miljard euro beschikbaar te stellen voor Spanje. Dat hebben meerdere bronnen rond het crisisoverleg vandaag laten weten. De ministers van Financiën van de 17 landen in de eurozone, waaronder Nederland, overleggen vandaag vanaf 16 uur telefonisch over Spanje.
Het ministerie van Financiën in Den Haag kan geen bedragen bevestigen. Een woordvoerder liet wel weten dat Nederland 6 procent van het totaal bijdraagt.
De Spaanse banken verkeren in grote nood. Volgens het Internationaal Monetair Fonds hebben ze zeker 40 miljard euro nodig om het hoofd boven water te houden.
Nu ja zo lang zal die drukkerij niet duren want zoiets zal als een¨act of war" worden beschouwd. Je moet wel een levensmoeie griek zijn om daar te gaan werken op zo´n moment. Er lopen er daar natuurlijk genoeg van rond.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Als Griekenland echt illegaal euro's gaat drukken, dan zullen ze daar vast niet braaf een code "Y" op zetten.
Interbancaire leningen zijn niet direct investeringen in traditionele zin, het gaat hier om liquiditeitsverschaffing. I.e. een bakker moet nee verkopen tegen zijn klanten omdat hij al zijn broden heeft verkocht. Hij leent hierom broden bij een andere bakker om nee-verkopen te voorkomen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar gaan we dat geld nu gewoon geven? Waarom eigenlijk? Krijgen we daar dan geen aandelen in die banken voor terug? Wat betalen de obligatie- en aandeelhouders van die banken dan?
Verder is 100.000.000.000,00 natuurlijk peanuts, maar het gaat om het principe. We hebben ook nog de Spaanse staat, de Spaanse gemeentes etc. om te ondersteunen. Naast de overige PIIGS.
Ok, we voorzien dus enkel in liquiditeit. Dan geven we toch ook niks. Dat is hetzelfde als spaargeld op een Spaanse bank zetten.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 19:05 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
Interbancaire leningen zijn niet direct investeringen in traditionele zin, het gaat hier om liquiditeitsverschaffing. I.e. een bakker moet nee verkopen tegen zijn klanten omdat hij al zijn broden heeft verkocht. Hij leent hierom broden bij een andere bakker om nee-verkopen te voorkomen.
Nu heeft een Spaanse bakker veel klanten die een lopende rekening hebben en kan niet meer meel en gist kopen voor nieuwe broden, en andere bakkers staan argwanend tegenover het lenen van broden omdat ze Spaanse bakkers niet meer vertrouwen. De economie is in zekere zin ontkoppeld van de bakker in inter-bakkaire lening. Er is nog wel vraag, er is aanbod. Maar geen handel.
Wat een onzin. En het hele idee "spookeuros" is onzin. Net als al het zwart geld zou het op een zeker moment z'n weg moeten vinden in het "systeem" door middel van witwassen. En voor dit geld, geldt net als alle ander valsmunterij: probeer het maar. Maar voor iedereen die bosjes valse euros probeert om te wisselen bij de bank: Je bent je geld gewoon kwijt. En heb je Europol op je dak. Het lijkt me zwaar, zwaar onwaarschijnlijk allemaal. Voor 8.500 ton aan 2-euromuntjes heb je twee miljard op de bank. Bankbiljetten hebben een serienummer dus dat gaat 'm ziezo nooit worden.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu ja zo lang zal die drukkerij niet duren want zoiets zal als een¨act of war" worden beschouwd. Je moet wel een levensmoeie griek zijn om daar te gaan werken op zo´n moment. Er lopen er daar natuurlijk genoeg van rond.
Ik zal de vraag eerlijk beantwoorden:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 19:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, we voorzien dus enkel in liquiditeit. Dan geven we toch ook niks. Dat is hetzelfde als spaargeld op een Spaanse bank zetten.
De baten zijn hoger dan de lasten. Je helpt de Spaanse overheid met het nationaliseren van een bank en je krijgt vervolgens alle zaken en goederen die pensioenen er gestald hebben er voor terug. En de overheid heeft er zelf direct baad bij in de vorm van belangen. Het is in ieder geval geen liefdadigheid wat we hier doen, maar proberen we onze eigen sociale zekerheden in leven te houden.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
Het is ook niet goed als de nederlandse belastingbetaler moet meebetalen aan de Spaanse banken , dat is toch niet te verkopen
da's altijd het argument he, too big too fail, ons eigen belang...quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:07 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
De baten zijn hoger dan de lasten. Je helpt de Spaanse overheid met het nationaliseren van een bank en je krijgt vervolgens alle zaken en goederen die pensioenen er gestald hebben er voor terug. En de overheid heeft er zelf direct baad bij in de vorm van belangen. Het is in ieder geval geen liefdadigheid wat we hier doen, maar proberen we onze eigen sociale zekerheden in leven houden.
Zeker! Daarom wordt er aangestuurd op hervormingen waardoor er meer sturing gegeven wordt aan rijksbegrotingen en financiële instituten. Binnen Noord-Europa zijn veel zaken aan banden gelegd, daarom falen we minder hard. Als de zuidelijkere staten nou eens net zo serieus met zijn bankwezen zou omspringen hoeven we ook niet voor hun problemen op te draaien. (we zijn immers wederzijds afhankelijk)quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
da's altijd het argument he, too big too fail, ons eigen belang...
Waarom ga je nou niet in op de rest?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik bedoelde alle euronazi's natuurlijk
Daar was ik het redelijk mee eens, met de kanttekening dat ik verwacht dat een Europa (uiteindelijk) wat zakelijker bestuurd zal worden ipv een gesjeesde student die drie woorden aan elkaar kan breien. Sorry, zal het volgende keer bevestigenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:18 schreef bascross het volgende:
[..]
Waarom ga je nou niet in op de rest?
Ik ben een belabberde (macro)econoom (wat zeg ik: ik ben geen econoomquote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:25 schreef Igen het volgende:
Ik heb eens de gegevens over de economische groei en de betalingsbalans van de EU-landen voor 1995/6, 2002, 2007, 2009 en 2011 in een programmatje gegooid dat clusters berekent. Dan krijg je de volgende groepjes landen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het opvallend dat zeg maar het groepje landen waar wij en Duitsland inzitten, voor de crisis juist de een relatief lage economische groei had. We zien nu dat dat helemaal niet aan onverstandig beleid lag.
Je ziet ook mooi dat in het groepje van Baltische landen en Hongarije met de crisis in één klap het handelstekort is weggevallen. Tegelijk is de groei kortstondig hevig geraakt (vast omdat investeringen een belangrijke BBP-component zijn en het plotseling wegvallen daarvan dus een plotselinge terugval van het BBP veroorzaakt?) maar deze blijft niet langdurig achter. Blijkbaar is daar het buitenlandse geld voor zinvolle investeringen gebruikt?
Iets dat blijkbaar niet geldt voor het groepje vooral Zuid-Europese landen. Ook een groot handelstekort, maar daar vindt geen snelle aanpassing plaats. Dat zal wel komen omdat het daar veel meer 'leven op de pof' is.
Ten slotte vind ik het interessant dat Italië niet in hetzelfde cluster als de andere Zuid-Europese landen terecht komt.
Nee.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben een belabberde (macro)econoom (wat zeg ik: ik ben geen econoom), maar als Juan zijn centjes ipv een Spaanse bank op een Zwiterse bank neerzet, beinvloed dat dan het current account balance volgens deze defintie?
Wat beinvloedt de current account balance dan wel? Grofweg. Behalve import en export van goederen en dienstenquote:
Puik werk! Dat van Italië vind ik trouwens niet zo vreemd. Italie heeft een sterke industrie waardoor de export redelijk in orde blijft. Ze hebben vooral een veel te hoge staatsschuldquote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:25 schreef Igen het volgende:
Ik heb eens de gegevens over de economische groei en de betalingsbalans van de EU-landen voor 1995/6, 2002, 2007, 2009 en 2011 in een programmatje gegooid dat clusters berekent. Dan krijg je de volgende groepjes landen:
Moeilijk onderwerp is moeilijk. Handelsoverschot/tekort vind ik lastig te kwantificeren omdat je onderhandelingspositie zo zwaar weegt. Nederland produceert vrij weinig maar het stikt hier van de duurbetaalde Value-Added-Logistics activiteiten die er uiteindelijk voor zorgen dat we met een positieve handelsbalans zitten. Frankrijk aan de andere kant "produceert" voor half Europa stroom, aardappelen etcetera. Italië heeft zware industrie in het noorden a-la het Ruhrgebied.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:25 schreef Igen het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het opvallend dat zeg maar het groepje landen waar wij en Duitsland inzitten, voor de crisis juist de een relatief lage economische groei had. We zien nu dat dat helemaal niet aan onverstandig beleid lag.
Je ziet ook mooi dat in het groepje van Baltische landen en Hongarije met de crisis in één klap het handelstekort is weggevallen. Tegelijk is de groei kortstondig hevig geraakt (vast omdat investeringen een belangrijke BBP-component zijn en het plotseling wegvallen daarvan dus een plotselinge terugval van het BBP veroorzaakt?) maar deze blijft niet langdurig achter. Blijkbaar is daar het buitenlandse geld voor zinvolle investeringen gebruikt?
Iets dat blijkbaar niet geldt voor het groepje vooral Zuid-Europese landen. Ook een groot handelstekort, maar daar vindt geen snelle aanpassing plaats. Dat zal wel komen omdat het daar veel meer 'leven op de pof' is.
Ten slotte vind ik het interessant dat Italië niet in hetzelfde cluster als de andere Zuid-Europese landen terecht komt.
Dit!quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:03 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Puik werk! Dat van Italië vind ik trouwens niet zo vreemd. Italie heeft een sterke industrie waardoor de export redelijk in orde blijft. Ze hebben vooral een veel te hoge staatsschuld
Het was even zoeken maar: Goederen en diensten inderdaad en met name ook inkomen over buitenlandse investeringen (danwel verplichtingen op grond van investeringen uit het buitenland). En dan nog wat kleine dingen zoals lonen van seizoenswerkers en grensarbeiders; gastarbeiders die geld terugsturen naar familie, etc.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat beinvloedt de current account balance dan wel? Grofweg. Behalve import en export van goederen en diensten
quote:za 09 jun 2012, 19:39
Spanje vraagt noodhulp voor banken
MADRID - Spanje vraagt noodhulp van de andere eurolanden om zijn noodlijdende banken uit de brand te helpen. Dat bevestigde de minister van Economische Zaken, Luis de Guindos. Hij noemde geen bedrag. Het gaat om maximaal 100 miljard euro.
De ministers van Financiën van de 17 eurolanden hadden zaterdag vergaderd over de steunmaatregelen. Daarbij kwam naar buiten dat de landen bereid waren maximaal 100 miljard uit te trekken voor Spanje.
De steun gaat direct via de Spaanse staat naar de banken. Daardoor moet Spanje zich houden aan de Europese verplichtingen.
Overheidsinvesteringen, ROI (Return on Investment), het fiscale stelsel. Kenniseconomieën hebben een groot voordeel ten opzichte van landen waar kennis niet vanzelfsprekend is. Daarom is de Brain-drain richting Azië zo problematisch.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat beinvloedt de current account balance dan wel? Grofweg. Behalve import en export van goederen en diensten
Aangezien ik denk dat Spaanse (en ten dele ook Portugese) bedrijven onevenredig veel investeren in het buitenland zou dat namelijk best kunnen verklaren waarom Spanje anders reageert dan de gele landen. Ik kan echter niet echt een samenhang ontdekken in de groene landen in de onderste grafiek.
RDS zorgt voor een negatieve bijdragequote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:16 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
Overheidsinvesteringen, ROI (Return on Investment), het fiscale stelsel. Kenniseconomieën hebben een groot voordeel ten opzichte van landen waar kennis niet vanzelfsprekend is. Daarom is de Brain-drain richting Azië zo problematisch.
Handelsverhoudingen. Als je voor een tientje wat voorbewerkt leer verfomfaaid tot een Louis-Vuitton tasje en dat verkoopt voor twintig maal de productiekosten is dit helemaal leuk voor je handelsbalans. Werkelijk complexe elektronica zoals Philips Elektronics en ASML produceert. Boorplatformen, bergingsschepen, oorlogstuig (Thales Shipyards in Den Helder). Bijna Royal Dutch Shell vergeten
Dit zijn volgens mij de belangrijkste.
dank, verhelderend voor mijquote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Het was even zoeken maar: Goederen en diensten inderdaad en met name ook inkomen over buitenlandse investeringen (danwel verplichtingen op grond van investeringen uit het buitenland). En dan nog wat kleine dingen zoals lonen van seizoenswerkers en grensarbeiders; gastarbeiders die geld terugsturen naar familie, etc.
(zie hier, pag. 47)
Oke, goedzo.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daar was ik het redelijk mee eens, met de kanttekening dat ik verwacht dat een Europa (uiteindelijk) wat zakelijker bestuurd zal worden ipv een gesjeesde student die drie woorden aan elkaar kan breien. Sorry, zal het volgende keer bevestigen
Daar staat me iets van bij inderdaad. Ik vind dit altijd rare materie en hoewel ik te gedachtegang wel snap vindt ik het totaal niet intuïtief. Iets anders wat ik altijd al raar heb gevonden is dat we als rijk land een stuk minder investeren dan er in ons geïnvesteerd wordt. http://en.wikipedia.org/w(...)_investment_positionquote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
RDS zorgt voor een negatieve bijdrage
Okay, dan hebben 'kapitaalsstromen' geen invloed, wel inkomen uit investeringen.
Nee toch? Dat onze investeringspositie positief is, wil zeggen dat wij meer tegoed hebben uit het buitenland dan het buitenland van ons, dwz. dat wij meer in het buitenland hebben geïnvesteerd dan andersom. Tenminste, zo begrijp ik het.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:30 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
Daar staat me iets van bij inderdaad. Ik vind dit altijd rare materie en hoewel ik te gedachtegang wel snap vindt ik het totaal niet intuïtief. Iets anders wat ik altijd al raar heb gevonden is dat we als rijk land een stuk minder investeren dan er in ons geïnvesteerd wordt. http://en.wikipedia.org/w(...)_investment_position
Nederland zal al snel nog 5 miljard moeten storten verwacht ikquote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:
Spanje krijgt dus even 100 miljard zonder dat ze hoeven te bezuinigen?
De extreem-linkse partij in Griekenland doet het dan toch slim. Ze beginnen al te buigen in Brussel.
Volgens die tabel zijn we met 29.3% van ons GDP inderdaad netto crediteur. Mogelijk was ik dronken tijdens het college dat hier over ging.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee toch? Dat onze investeringspositie positief is, wil zeggen dat wij meer tegoed hebben uit het buitenland dan het buitenland van ons, dwz. dat wij meer in het buitenland hebben geïnvesteerd dan andersom. Tenminste, zo begrijp ik het.
Maar ik ben geen econoom, zal ik er voor de zekerheid maar bij zeggen.
Ik schat de kans ook niet erg groot dat ze euros gaan drukken met codes van andere landen maar ja alles wat onwaarschijnlijk werd geacht zie ik voltrekken. better safe than sorryquote:Op zaterdag 9 juni 2012 19:22 schreef Nonversatie het volgende:
[..]
Wat een onzin. En het hele idee "spookeuros" is onzin. Net als al het zwart geld zou het op een zeker moment z'n weg moeten vinden in het "systeem" door middel van witwassen. En voor dit geld, geldt net als alle ander valsmunterij: probeer het maar. Maar voor iedereen die bosjes valse euros probeert om te wisselen bij de bank: Je bent je geld gewoon kwijt. En heb je Europol op je dak. Het lijkt me zwaar, zwaar onwaarschijnlijk allemaal. Voor 8.500 ton aan 2-euromuntjes heb je twee miljard op de bank. Bankbiljetten hebben een serienummer dus dat gaat 'm ziezo nooit worden.
Ik denk dat ze liever extra geld printen dan op de knieën voor merkelquote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik schat de kans ook niet erg groot dat ze euros gaan drukken met codes van andere landen maar ja alles wat onwaarschijnlijk werd geacht zie ik voltrekken. better safe than sorry
Laten we wel even helder blijven over het onderscheid tussen de Spaanse publieke en private sector. De Spaanse overheidsschuld is momenteel 68.5% van haar BBP (ter vergelijking: Nederland 65.2%, Duitsland 81.2%, Italie 120.1%, Griekenland 165.3%) en daar is dus echt geen probleem mee.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:
De extreem-linkse partij in Griekenland doet het dan toch slim. Ze beginnen al te buigen in Brussel.
Helderquote:Op zondag 10 juni 2012 11:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Laten we wel even helder blijven over het onderscheid tussen de Spaanse publieke en private sector. De Spaanse overheidsschuld is momenteel 68.5% van haar BBP (ter vergelijking: Nederland 65.2%, Duitsland 81.2%, Italie 120.1%, Griekenland 165.3%) en daar is dus echt geen probleem mee.
Het probleem in Spanje ligt puur in de private sector en dan specifiek de financiele sector, die door de enorme vastgoedbubbel daar voor tientallen miljaren aan afschrijvingen moet doen en dan ineens niet meer solvabel is.
De Spaanse overheid daar de schuld van geven zou onterecht zijn, die hebben hun zaakjes vrij goed voor elkaar en behoeven dan ook totaal niet onder curatele gesteld te worden. Tuurlijk moet daar ook wel bezuinigd worden gezien een huidig vrij groot begrotingstekort, maar daar zijn ze ook mee bezig. Internationaal vergelijkend is de Spaanse overheid echter een van de meest gezonde qua financien en daar is dus best wat ruimte om nu eerst juist te investeren om die werkloosheid een beetje in te dammen.
Dus mensen, kijk alsjeblieft uit wie je tot zwarte piet wil bombarderen in deze.
Dus wat is de toekomstige schuldratio bij een verdergaande krimp???quote:Op zondag 10 juni 2012 12:56 schreef Kaas- het volgende:
Zeker, voornamelijk die pensioenverplichtingen (jeugdwerkloosheid zal vanzelf teruglopen als deze crisisjaren afgelopen zijn).
De bailout was nog niet gepresenteerd of Ierland heeft het volgende al gezegd:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:
slechte zaak inderdaad, ik snap niet dat men hier accoord mee kan gaan, de andere landen die steun krijgen zullen terecht zeggen dat zij ook geld zonder voorwaarden willen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:
Beetje off-topic: je zegt dat de Spaanse overheid geen schuld heeft aan de vastgoedbubbel. Ik weet niet hoe de woningmarkt in Spanje gereguleerd is, maar heeft niemand nou zien aankomen dat eindeloos bouwen voor mensen die niet bestaan, gewoon een onhoudbare situatie word?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Laten we wel even helder blijven over het onderscheid tussen de Spaanse publieke en private sector. De Spaanse overheidsschuld is momenteel 68.5% van haar BBP (ter vergelijking: Nederland 65.2%, Duitsland 81.2%, Italie 120.1%, Griekenland 165.3%) en daar is dus echt geen probleem mee.
Het probleem in Spanje ligt puur in de private sector en dan specifiek de financiele sector, die door de enorme vastgoedbubbel daar voor tientallen miljaren aan afschrijvingen moet doen en dan ineens niet meer solvabel is.
De Spaanse overheid daar de schuld van geven zou onterecht zijn, die hebben hun zaakjes vrij goed voor elkaar en behoeven dan ook totaal niet onder curatele gesteld te worden. Tuurlijk moet daar ook wel bezuinigd worden gezien een huidig vrij groot begrotingstekort, maar daar zijn ze ook mee bezig. Internationaal vergelijkend is de Spaanse overheid echter een van de meest gezonde qua financien en daar is dus best wat ruimte om nu eerst juist te investeren om die werkloosheid een beetje in te dammen.
Dus mensen, kijk alsjeblieft uit wie je tot zwarte piet wil bombarderen in deze.
Het is vrij moeilijk om dat te voorkomen. Huizen bouwen duurt namelijk wel even. Stel je hebt vraag naar 1000 huizen, en 100 gemeenten tegelijk maken een plan om ieder 20 huizen te bouwen en aan de gronduitgifte lekker geld te verdienen om bijvoorbeeld nieuwe boeken voor de bibliotheek te kopen. Dat is heel begrijpelijk, maar je hebt dan wel na een aantal jaar een groot probleem met leegstand.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:31 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Beetje off-topic: je zegt dat de Spaanse overheid geen schuld heeft aan de vastgoedbubbel. Ik weet niet hoe de woningmarkt in Spanje gereguleerd is, maar heeft niemand nou zien aankomen dat eindeloos bouwen voor mensen die niet bestaan, gewoon een onhoudbare situatie word?
In dit geval denk ik dat de Spanjaarden dus wel wat solidariteit verdienen.quote:En daarop verder redenerend zegt iedereen in politiek Den Haag dat we vooral moeten blijven geloven in Europa en niet moeten luisteren naar figuren als Wilders. Maar als niemand weet hoe we uit deze crisis gaan komen, waarom zou ik dan juist naar de pro-Europeanen luisteren? Ik ben solidair met andere landen om ze uit de problemen te helpen, echter.. als die landen een loopje met de regels nemen en wij maar naief blijven storten... op een gegeven moment is het draagvlak er niet meer.
Nee hoor, er is altijd expliciet gezegd dat met het ESM ook de bankensector direct moest kunnen worden geholpen omdat het niet handig is om te wachten totdat banken een heel land over het randje van de afgrond duwen.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:42 schreef Arsenal2001 het volgende:
Het inkt van het verdrag over het ESM is nog niet droog en plots is het niet zo zeer een garantiefonds maar een bailoutfonds en is er 100 miljard verdwenen in het zwarte gat wat de Spaanse huizenmarkt is.
De kiezers worden simpelweg bedrogen en voorgelogen!
Ik kan me krantenartikelen herinneren van vóór de crisis over spooksteden in Spanje. Nederland heeft ook een probleem, maar niet van die orde.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is vrij moeilijk om dat te voorkomen. Huizen bouwen duurt namelijk wel even. Stel je hebt vraag naar 1000 huizen, en 100 gemeenten tegelijk maken een plan om ieder 20 huizen te bouwen en aan de gronduitgifte lekker geld te verdienen om bijvoorbeeld nieuwe boeken voor de bibliotheek te kopen. Dat is heel begrijpelijk, maar je hebt dan wel na een aantal jaar een groot probleem met leegstand.
En je moet niet denken dat wij daar immuun voor zijn. Bij ons is de woningmarkt zo vastgelopen dat het daar niet echt speelt, maar de Nederlandse kantorenmarkt heeft bijvoorbeeld ook een enorm probleem met leegstand. Alleen is die bubbel volgens mij nog niet geknapt en rekenen de eigenaren zich nog steeds rijk...
[..]
In dit geval denk ik dat de Spanjaarden dus wel wat solidariteit verdienen.
Heel juistquote:Op zondag 10 juni 2012 14:42 schreef Arsenal2001 het volgende:
De partijen van het Kunduz akkoord en de Pvda welke weken hiervoor roepen dat het ESM en EFSF garantiefondsen zijn welke als een firewall of een brandgang zoals Mark Rutte het vanochtend noemde fungeren. Er wordt alleen voor het geld garant gestaan en niet daadwerkelijk uitgegeven.
Het inkt van het verdrag over het ESM is nog niet droog en plots is het niet zo zeer een garantiefonds maar een bailoutfonds en is er 100 miljard verdwenen in het zwarte gat wat de Spaanse huizenmarkt is.
De kiezers worden simpelweg bedrogen en voorgelogen!
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat er geen besluit over een 'f*cking' Hedwigespolder wordt genomen om dat het te controversieel is voor een demissionair kabinet en een ESM verdrag er wel zo even doorgedrukt wordt.
Dat wist ik niet; dat is dan wel een behoorlijke bubble!quote:Op zondag 10 juni 2012 14:58 schreef Arsenal2001 het volgende:
@ Igen
In Spanje was de nieuwbouw per jaar net zo groot als Engeland, Frankrijk en Duitsland samen! Dan ligt er per definitie de schuld ook gedeeltelijk bij de overheid, die voor toezicht zou moeten zorgen.
De SP wel en dat s nu de grootste partij in Nederlandquote:Op zondag 10 juni 2012 15:16 schreef Igen het volgende:
En in Nederland zie je toch wel hetzelfde gedrag in het klein. De kantorenmarkt noemde ik al, maar kijk ook maar eens hoeveel rapporten en aanbevelingen er al wel niet liggen dat de HRA een onhoudbaar gedrocht is. Maar toch durft ook in Nederland geen politicus in te grijpen in de vastgoedmarkt zolang het niet echt finaal fout gaat, uit angst voor de kiezer.
Heb ik de verkiezingen gemist?quote:Op zondag 10 juni 2012 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De SP wel en dat s nu de grootste partij in Nederland
Binnenkort ook een Noordelijke US$ en een Zuidelijke US$?quote:Op zondag 10 juni 2012 16:01 schreef Arsenal2001 het volgende: Europa is simpelweg geen land, die solidariteit is er simpelweg niet. Dan kunnen eurofielen wel roepen dat het wel moet, maar honderden jaren vol oorlog in Europa spreekt dit toch tegen.
Is dat niet dat land waar ze een en dezelfde taal spreken ?quote:Op zondag 10 juni 2012 16:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Binnenkort ook een Noordelijke US$ en een Zuidelijke US$?
Nee. Las daar toevallig vandaag iets over in een krant:quote:Op zondag 10 juni 2012 16:18 schreef Arsenal2001 het volgende:
Waarom, Amerika is toch een land daar is toch wel de solidariteit waar de rijkere staten de zwakkere helpen?
Alleen hebben ze in de VS wel een federale overheid die zelf belasting kan heffen.quote:Selbst in den Vereinigten Staaten von Amerika habe die Bundesebene kein Durchgriffsrecht auf die Haushaltspolitik der Einzelstaaten und übernehme nicht deren Schulden.
http://www.faz.net/aktuel(...)r-euro-11779705.html
Ik weet er wel eenquote:Op zondag 10 juni 2012 16:18 schreef Arsenal2001 het volgende:
Waarom, Amerika is toch een land daar is toch wel de solidariteit waar de rijkere staten de zwakkere helpen?
Economisch gezien passen de landen in Europa totaal niet bijelkaar, hoe kan je dan een gezamelijk munt hebben. Ik hou de stille hoop dat de verantwoordelijken voor deze situatie aangeklaagd gaan worden.
quote:29 mei 2000:
‘De volledige deelname van Griekenland aan de EMU betekent ook dat Griekenland in het kader van het Stabiliteitspact (…) zich blootstelt aan nog scherpere peer pressure ten aanzien van het economisch beleid. Hiervan zal een sterk disciplinerend effect uitgaan.’
Toenmalig minister Gerrit Zalm (Financiën) in een brief aan de Kamer, of Griekenland de euro mag invoeren.
30 mei 2000:
‘Het is natuurlijk geen stelregel, maar op grond van theoretische beschouwingen mag verwacht worden dat landen als Spanje, Portugal, Griekenland en Ierland systematisch een meer dan gemiddelde economische groei bewerkstelligen.’
Gerrit Zalm in overleg met de Kamer.
31 mei 2000:
‘De prestaties van Griekenland zijn buitengewoon indrukwekkend. In 1993 was er een begrotingstekort van 13 procent en dat is nu teruggebracht, en dan spreken wij over realisaties en niet over voornemens, tot 1,5 procent.’
Gerrit Zalm in de Kamer over het toelaten van Griekenland tot de eurozone.
Zeg maf, daar gaat het juist omquote:Op zondag 10 juni 2012 16:29 schreef Igen het volgende:
Alleen hebben ze in de VS wel een federale overheid die zelf belasting kan heffen.
Goed, waarom doen we dat hier dan niet?quote:
Dat je dan één instantie hebt die én in heel Europa slagvaardig de crisis kan bestrijden én tegelijk direct verantwoordig t.o.v. de kiezer verschuldigd is.quote:Op zondag 10 juni 2012 16:54 schreef Arsenal2001 het volgende:
Wat lost dit in feite op, dat Europa belasting kan heffen bij de inwoners?
Er zal nog steeds een hoop belasting ontdoken worden in Griekenland en Italië.
De VS bestaat ook al behoorlijk lang, ondanks dat de staten behoorlijk autonoom zijn, elkaar in principe niet financieel steunen en ook cultureel best van elkaar verschillen.quote:Nog steeds zijn bijna alle banken in Europa insolvabel.
Nog meer dan wat op het moment gebeurd zal er geld vanuit het rijkere noorden richting het zuiden verdwijnen, dat kan nooit lang goed gaan wanneer er geen solidariteit is. Die laat zich niet opdringen wanneer er totaal geen basis is daarvoor. Totaal verschillende cultuur en taal om maar twee voorbeelden te noemen.
Het kan wel, als de zuidelijke staten zich volledige overgeven, dan moeten ze eerst helemaal Knock-out zijn en bijna dood.quote:
Maar die heeft geen macht.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:20 schreef Arsenal2001 het volgende:
@Igen
Er zitten nu al veel niet door kiezers gekozen baasjes, ik noem mensen als van Rompuy.
Die zijn door het parlement gekozen, net als bij ons de ministers en de premier.quote:Mensen uit de Europese commussie.
Dat het nu niet slagvaardig is en ook de verantwoording gebrekkig, komt omdat de EU niet de juiste bevoegdheden heeft. Het is dan ook niet de EU die handelt, maar de lidstaten afzonderlijk die in onderling overleg buiten de EU om nieuwe constructies zoals het ESM op moeten tuigen, wat dan weer door alle lidstaten moet worden geratificeerd, waarbij weer niemand spelbreker wil zijn, enz.quote:Noem mij sceptisch maar verantwoording zie ik niet gebeuren, slagvaardig is ook niet een woord wat bij mij op komt als ik aan Europa denk.
En die krijgen ze ook niet, ik vertrouw ze ook voor geen meterquote:Op zondag 10 juni 2012 17:25 schreef Igen het volgende:
Dat het nu niet slagvaardig is en ook de verantwoording gebrekkig, komt omdat de EU niet de juiste bevoegdheden heeft.
Wie vertrouw je voor geen meter? De regeringsleiders van de lidstaten? De commissie? De leden van het europese parlement? Jan Kees de Jager? Onze Tweede Kamer die met het EFSF en het ESM heeft ingestemd?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En die krijgen ze ook niet, ik vertrouw ze ook voor geen meter
Als ik deze vraag zou beantwoorden zou ik niet zozeer een probleem met vertrouwen hebben, maar meer een probleem met expertise en een vooruitziende blik. Tot nu toe lijkt de EU er niet in te slagen om de brand onder controle te krijgen.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Wie vertrouw je voor geen meter? De regeringsleiders van de lidstaten? De commissie? De leden van het europese parlement? Jan Kees de Jager? Onze Tweede Kamer die met het EFSF en het ESM heeft ingestemd?
Politici niet meerquote:Op zondag 10 juni 2012 17:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Wie vertrouw je voor geen meter? De regeringsleiders van de lidstaten? De commissie? De leden van het europese parlement? Jan Kees de Jager? Onze Tweede Kamer die met het EFSF en het ESM heeft ingestemd?
Ah, gewoon "ze", alles en iedereenquote:Op zondag 10 juni 2012 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Politici niet meer
Ik wil geen EU en toch rommelen ze het er door, dat maakt mij pissig dat trappen op duur bevochten democratie
De SP heb ik nog wel vertrouwen inquote:
Ik dacht dat "Stem NEE stem SP" iets uit het verleden was en dat ze nu wel constructief bezig proberen te zijn, maar dat geldt blijkbaar niet voor de hele achterban.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De SP heb ik nog wel vertrouwen in
Ik wil dit niet want ik weeeeet dat dit fout gaat , dus wiil ik NEE kunne stemmen
Nee jij bent lekker constructief bezigquote:Op zondag 10 juni 2012 17:44 schreef Igen het volgende:
[..]
n dat ze nu wel constructief bezig proberen te zijn,
Zitten we hier in ONZ?quote:Op zondag 10 juni 2012 18:11 schreef Outlined het volgende:
ik begin het volgende scenario als een serieuze optie te beschouwen:
Noordelijke landen doen toezeggingen, wanneer het puntje bij paaltje komt krabbelen ze echter terug (het is gewoon te veel geld) waarop Frankrijk en de rest van de knoflook landen Duitsland en Nederland de oorlog verklaren, omdat zij nukes hebben (Frankrijk) worden Berlijn en Hamburg (liggen ver van Parijs) platgegooid.
1: ik heb het even uitgebreidquote:
Het was een ?, geen !, hequote:Op zondag 10 juni 2012 18:14 schreef Outlined het volgende:
[..]
1: ik heb het even uitgebreid
2: nee, ik beschouw het als een optie, ik kan me goed voorstellen dat wij toezeggingen doen maar uiteindelijk toch terug krabbelen waarop zuidelijke landen komen halen waar zij recht op menen te hebben (het waren immers beloftes), dat doen ze uiteraard met wapens
zie niet in wat Lohan met een financiele crisis te maken heeftquote:Op zondag 10 juni 2012 18:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het was een ?, geen !, he
Ik denk dat LIndsay Lohan minister president wordt. Als lijststrekker van Trots op Implantaten. Minister van Financien wordt Ernie. Die krijgt dan ruzie met Bert., maar die mag dan minister van volkshuisvesting worden....
voor het koekiemonster wordt nog een passende invulling gezocht.
kernoorlog. Serieus
Ja, ik vind dat ik wel constructief bezig was, met een idee waarbij straks niet onze pensioenen naar Zuid-Europa hoeven te gaan.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee jij bent lekker constructief bezig
Het gaat om mijn pensioen he slimmerd, die gaat naar een Fransoos straks
Was ook meer om de mentale crisis te benadrukkenquote:Op zondag 10 juni 2012 18:26 schreef Outlined het volgende:
[..]
zie niet in wat Lohan met een financiele crisis te maken heeft
direct gezien gaan onze pensioenen niet naar zuid europa, wel zullen wij langer door moeten werken dan in zuidelijke landenquote:Op zondag 10 juni 2012 18:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat ik wel constructief bezig was, met een idee waarbij straks niet onze pensioenen naar Zuid-Europa hoeven te gaan.
Ik verwacht dat de AOW vervangen zal worden door de bijstand , dus mijn pensioen gaat dan via de belastingen wel naar het zuidenquote:Op zondag 10 juni 2012 18:29 schreef Outlined het volgende:
[..]
direct gezien gaan onze pensioenen niet naar zuid europa, wel zullen wij langer door moeten werken dan in zuidelijke landen
Honger ???quote:Op zondag 10 juni 2012 19:12 schreef MouzurX het volgende:
Voordat er ook maar iets van oorlog plaats vind moet europa écht helemaal de grond in.
A la overal revoluties, onrust, geen eten etc.
Nederland is toch lang niet zelfvoorzienend qua voedsel, daar maakt dat kleine strookje grond in Flevoland (want daar heb je het over) niet het doorslaggevende verschil hoor.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Honger ???
De intelligentsia van Nederland is nu bezig om voor 600 miljoen Euro de beste landbouwgrond van Nederland de bovenlaag er af te halen, om te kunnen offeren aan Poolse Paarden, zodat ze naar Duitsland kunnen lopen, ze hebben me ideeën jongen ,
Allemaal ideeën die moeten gedaan worden, leuke plannen en het mag wat kosten
Daarom geeft de EU miljoenen subsidie om daar in Flevoland suikerbieten te planten, terwijl er in Afrika suikerriet verbrand wordt met EU subsidiequote:Op zondag 10 juni 2012 20:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Nederland is toch lang niet zelfvoorzienend qua voedsel, daar maakt dat kleine strookje grond in Flevoland (want daar heb je het over) niet het doorslaggevende verschil hoor.
Dat soort wantoestanden krijg je altijd als de markt verpest wordt door subsidies. En op hoe een grotere geografische schaal hoe erger.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom geeft de EU miljoenen subsidie om daar in Flevoland suikerbieten te planten, terwijl er in Afrika suikerriet verbrand wordt met EU subsidie
De EU geeft ook sudsibie om grond braak te laten liggen en om er oerponys op te zetten vraag maar aan Bleker
In Flevopolder staan nog mijn voetafdrukken in de klei, dus ik weet waar ik, het over heb
quote:Op zondag 10 juni 2012 20:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat soort wantoestanden krijg je altijd als de markt verpest wordt door subsidies. En op hoe een grotere geografische schaal hoe erger.
Ik kende iemand die zijn geld verdiende met het naar Curacao vliegen van grote hoeveelheden kaas. Die kaas werd daar dan 'bewerkt' (wat inhield dat iedere kaas één keer doormidden werd gesneden, en vervolgens weer geexporteerd naar Nederland, al waar hij vernietigd werd.
Dat was door dubbele subsidies (exporteren van kaas naar buiten Europa, verschaffen van werkgelegenheid op Curacao, etc.) lucratiever dan het verkopen van die kaas op de markt.
Zo ook varkens die naar Italië vervoerd worden om daar geslacht te worden, waarna de ham weer naar Nederland gebracht wordt etc. Gigantische inefficientie en milieuvervuiling. Maar economisch gunstig 'dankzij' subsidies.
Wat raar dat agrariers dan niet allemaal in Polen en Hongarije boeren. En wel allemaal.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
Door die grond opkoop beleid is de beste landbouwgrond in de Flevoland nog steeds 70.000.Euro per HA, terwijl in Polen en Hongarije (vergelijkbare kwaliteit) dat 3000 euro is
Het is gewoon schaarste creatie voor de RABO en Fortis bank en Grondbank belangen
Ook al met landbouwgrond? In ieder geval, als ze 70K kunnen vragen en boeren dat dus kunnen betalen, dan zal het dus wel rendabel zijn om op zulke grond in Nederland landbouw te doen.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
Door die grond opkoop beleid is de beste landbouwgrond in de Flevoland nog steeds 70.000.Euro per HA, terwijl in Polen en Hongarije (vergelijkbare kwaliteit) dat 3000 euro is
Het is gewoon schaarste creatie voor de RABO en Fortis bank en Grondbank belangen
Je moet niet steeds 20 seconden voordat ik op "Invoeren" druk een post van soortgelijke strekking posten!quote:Op zondag 10 juni 2012 20:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat raar dat agrariers dan niet allemaal in Polen en Hongarije boeren. En wel allemaal.
Hier in de buurt zijn ze alleemaal bedrijfsgebouwen aan het bijbouwen en investeren, die boeren. Wel raar dat ze dat doen als ze allemaal weggaan. Misschien doen ze dat omdat ze teveel gratis geld krijgen door hun grond om te ruilen voor Poolse en Hongaarse grondquote:Op zondag 10 juni 2012 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook al met landbouwgrond? In ieder geval, als ze 70K kunnen vragen en boeren dat dus kunnen betalen, dan zal het dus wel rendabel zijn om op zulke grond in Nederland landbouw te doen.
En anders kan zo'n boer toch altijd nog naar Polen toe om daar te boeren? Is zijn personeel ook 4x zo goedkoop. (Dat laatste gebeurt trouwens ook steeds meer)
subsidies. en er zijn al genoeg agrariërs die in het buitenland begonnen zijn. nederland zeiklandquote:Op zondag 10 juni 2012 20:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat raar dat agrariers dan niet allemaal in Polen en Hongarije boeren. En wel allemaal.
Ja, zeiken over vanalles zijn sommige hier heel goed in, dat klopt.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
subsidies. en er zijn al genoeg agrariërs die in het buitenland begonnen zijn. nederland zeikland
HIer wordt er -helaas- ook wel bijgebouwd. Vooral varkens- en kippenboeren. Schaalvergroting om concurrerend te blijven. Maar een aantal grote agro-bedrijven kopen nu al grond in Polen op om daar uit te kunnen breiden. De grote winstkansen zitten toch wel daar denk ik. Veel grond, goedkope arbeid en minder regelgeving.quote:Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hier in de buurt zijn ze alleemaal bedrijfsgebouwen aan het bijbouwen en investeren, die boeren. Wel raar dat ze dat doen als ze allemaal weggaan. Misschien doen ze dat omdat ze teveel gratis geld krijgen door hun grond om te ruilen voor Poolse en Hongaarse grond
Megastallen dat is wel rendabel, iv m buitenland, maar dan krijg je geen melksubsidie van de EU alleen als je de koeien buiten laat lopen, toch gebeurd dat steeds minderquote:Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hier in de buurt zijn ze alleemaal bedrijfsgebouwen aan het bijbouwen en investeren, die boeren. Wel raar dat ze dat doen als ze allemaal weggaan. Misschien doen ze dat omdat ze teveel gratis geld krijgen door hun grond om te ruilen voor Poolse en Hongaarse grond
Hier zijn het koeieboeren en akkerbouwbedrijven. Varkens- en kippenboeren mogen hier toch nauwelijks nog ergens bouwen, alleen in verwevingsgebieden. Ja, dan moeten ze dus wel bouwen, als ze elders wegmoeten. Maar toch, alles het allemaal zoveel beter is in het buitenland, dan zouden ze hier toch geen spade in de grond steken?quote:Op zondag 10 juni 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
HIer wordt er -helaas- ook wel bijgebouwd. Vooral varkens- en kippenboeren. Schaalvergroting om concurrerend te blijven. Maar een aantal grote agro-bedrijven kopen nu al grond in Polen op om daar uit te kunnen breiden. De grote winstkansen zitten toch wel daar denk ik. Veel grond, goedkope arbeid en minder regelgeving.
Dat zeg ik ook niet, maar Nederland zit denk ik wel redelijk aan zijn tax als het om uitbreiding van de landbouw gaat. Teveel beperkingen, of je moet van het platteland een semi-bioindustrieel gebied maken en dat willen we ook niet.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hier zijn het koeieboeren en akkerbouwbedrijven. Varkens- en kippenboeren mogen hier toch nauwelijks nog ergens bouwen, alleen in verwevingsgebieden. Ja, dan moeten ze dus wel bouwen, als ze elders wegmoeten. Maar toch, alles het allemaal zoveel beter is in het buitenland, dan zouden ze hier toch geen spade in de grond steken?
Nou dat laatste willen 'we' dus wel, daar zijn die verwevingsgebieden voor. Alle intensieve veehouderij wordt in die gebieden gejaagd. Ze gaan nu zelfs al varkensschuren in verdiepingen bouwen.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar Nederland zit denk ik wel redelijk aan zijn tax als het om uitbreiding van de landbouw gaat. Teveel beperkingen, of je moet van het platteland een semi-bioindustrieel gebied maken en dat willen we ook niet.
Er speelt voor zo'n boer meer mee dan enkel de winst. Dat bedrijf is allang in handen van de familie, de contacten met de buurt, misschien wil zijn vrouw wel in Nederland blijven. Maar puur bedrijfseconomisch gezien denk ik toch dat het daar goedkoper produceren per liter is dan in Nederland.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou dat laatste willen 'we' dus wel, daar zijn die verwevingsgebieden voor. Alle intensieve veehouderij wordt in die gebieden gejaagd. Ze gaan nu zelfs al varkensschuren in verdiepingen bouwen.
Ik vind het ook een nogal onzalig plan, want dat is wel waar 'de politiek' voor gekozen heeft. Agrarische industriegebeiden.
Keerzijde is dat de rest van het platteland gevrijwaard wordt van dit soort bedrijven. Da's dan weer wel positief. Maar als het in Polen tegen een fractie van de prijs kan, dan zou ik het wel weten
In het buitenland mag het wel maar das een stukkie rijden, zekerr met melk,maar aar maken ze vaak melkpoeder van, die is voor internationale handel die komt hier nietquote:Op zondag 10 juni 2012 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hier zijn het koeieboeren en akkerbouwbedrijven. Varkens- en kippenboeren mogen hier toch nauwelijks nog ergens bouwen, alleen in verwevingsgebieden. Ja, dan moeten ze dus wel bouwen, als ze elders wegmoeten. Maar toch, alles het allemaal zoveel beter is in het buitenland, dan zouden ze hier toch geen spade in de grond steken?
Nou, dan is het niet zo raar dat er een prijsverschil in de grond isquote:Op zondag 10 juni 2012 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er speelt voor zo'n boer meer mee dan enkel de winst. Dat bedrijf is allang in handen van de familie, de contacten met de buurt, misschien wil zijn vrouw wel in Nederland blijven. Maar puur bedrijfseconomisch gezien denk ik toch dat het daar goedkoper produceren per liter is dan in Nederland.
Een paar jaar geleden was het grootste probleem nog dat daar de infrastructuur niet aanwezig was. Denk aan veilingen, installatiebedrijven etc. Maar dat verschil wordt rap kleiner.
Nee, natuurlijk is dat zo. Nog verder naar het Oosten is die grond waarschijnlijk weer 10x goedkoper .Dat is toch ook niks nieuws, maar juist de kern van ONroerend goed? Als je grond nu zo gemakkelijk kon verplaatsen was het een heel ander verhaal.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou, dan is het niet zo raar dat er een prijsverschil in de grond is
In de Oekraine neemt CHina de grond v oor 99 jaar lease, stukken van 12000 hectare, de vroegre graanschuur van USSRquote:Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk is dat zo. Nog verder naar het Oosten is die grond waarschijnlijk weer 10x goedkoper .Dat is toch ook niks nieuws, maar juist de kern van ONroerend goed? Als je grond nu zo gemakkelijk kon verplaatsen was het een heel ander verhaal.
Net trouwens gekeken naar die landbouwontwikkelingsgebieden, maar dat is echt maar een heel klein deel van het grondoppervlak van Brabant als geheel.
Klopt. Iedereen die wil investeren zal daar naartoe moeten. Dus die grond zal daar ook wel duur wordenquote:Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
Net trouwens gekeken naar die landbouwontwikkelingsgebieden, maar dat is echt maar een heel klein deel van het grondoppervlak van Brabant als geheel.
Goed voor de productie. In Rusland komt per hectare nog geen 10% van de mais af dan in Nederland. Dat kunnen die chinezen vast beter.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de Oekraine neemt CHina de grond v oor 99 jaar lease, stukken van 12000 hectare, de vroegre graanschuur van USSR
Op een gegeven moment wordt een maximaal aanvaardbare prijs behaald. En die ligt denk ik niet zo heel veel hoger dan nu. Dat kan gewoon niet, er zal toch binnen de EU geconcurreerd moeten worden. Als de melk door die dure grond zo duur wordt dat zij 3 cent p/l duurder is dan melk uit Polen (ondanks de mega-efficientie van de NL-se boer), dan houd het gewoon op.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Klopt. Iedereen die wil investeren zal daar naartoe moeten. Dus die grond zal daar ook wel duur worden
Mooi voorbeeld China. Eén munt, maar Uzbeken (en da's circa een derde oppervlakte van China) hebben net net zo veel gemeen met Han-Chinezen als wij met Libanon.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de Oekraine neemt CHina de grond v oor 99 jaar lease, stukken van 12000 hectare, de vroegre graanschuur van USSR
De Oekrainers zetten er toch alleen koolzaad op , idioten, hier zouden we er nog voermais op ztttenquote:Op zondag 10 juni 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goed voor de productie. In Rusland komt per hectare nog geen 10% van de mais af dan in Nederland. Dat kunnen die chinezen vast beter.
.
De echte mogelijkheden liggen voor China in Afrika waar ze plannen hebben om massale agriculturele voorzieningen te treffen in ruil voor wat extra schuldenverlichting van arme landjes. Die tactiek hebben ze al eens eerder toegepast in ruil voor grote voorraden grondstoffen maar ditmaal zijn de Chinezen ook geinteresseerd in de mogelijkheden aan de oppervlakte. 12000 hectare klinkt veel maar stelt voor China echt geen drol voor. De Afrikanen vinden deze interventie van Chinese zijde overigens niet erg want de infrastructurele investeringen die daarmee gepaard gaan krikt ook nog eens het BNP van hun landen op.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
Dat zeker en dus moet de grondlobby de prijs hoog houden, dat zal nog heel erg veel miljoenen gaan kosten voor 70.000 per hectarequote:Op zondag 10 juni 2012 21:46 schreef LXIV het volgende:
Voor die boeren zijn het eerder emotionele redenen
quote:Aantal boerenbedrijven daalt sterk
Donderdag 29 september 2011
Het aantal boerenbedrijven in Nederland is ten opzichte van 2010 sterk gedaald. Momenteel zijn er nog ruim 70.000 agrarische ondernemingen en dat is drie procent minder dan vorig jaar. Het aantal gaat met een tempo van zes bedrijven per dag naar beneden, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het aantal bedrijven zal wel dalen, maar het totale in gebruik landbouwoppervlak niet. De bedrijven die overblijven worden steeds groter.quote:Op zondag 10 juni 2012 22:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zeker en dus moet de grondlobby de prijs hoog houden, dat zal nog heel erg veel miljoenen gaan kosten voor 70.000 per hectare
http://www.ikgastarten.nl(...)ven-daalt-sterk.html
[..]
Jawel dat daalt ook eiogzins,maar niet genoegquote:Op zondag 10 juni 2012 22:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het aantal bedrijven zal wel dalen, maar het totale in gebruik landbouwoppervlak niet. De bedrijven die overblijven worden steeds groter.
Uiteindelijk valt er toch niet op te boksen tegen fundamentele economische waarheden.
quote:Ten opzichte van 2000 is het aantal boerenbedrijven gedaald met 28 procent. Het aantal ondernemingen daalt daarmee veel harder dan de oppervlakte aan landbouwgrond. Sinds het jaar 2000 is het areaal cultuurgrond afgenomen met zes procent.
Ok, ik bedoelde dat de overgebleven bedrijven aan schaalvergroting deden.quote:Op zondag 10 juni 2012 22:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jawel dat daalt ook eiogzins,maar niet genoeg
Dus de grondlobby heeft een probleem
[..]
Ja dat klopt ookquote:Op zondag 10 juni 2012 22:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, ik bedoelde dat de overgebleven bedrijven aan schaalvergroting deden.
Een gevoel wat voornamelijk komt vanuit de massa. Er is momenteel in onze samenleving het onderbuik gevoel dat het rechtse systeem heeft gefaald in het boeken van goede resultaten. Op sommige gebieden zal daar misschien waarheid in zitten maar er moet wel rekening mee worden gehouden in welke situatie de politiek momenteel zit. Zuid-Europeese parlementariers willen natuurlijk het beste voor hun eigen land en daar zien ze hun BBP(GDP) naar beneden kelderen. Hun zien het natuurlijk als een recht om steun te krijgen van de EU omdat ze zijn akkoord gegaan met de voorwaarden om toe te treden tot onze monetair systeem + de bijbehorende priveleges. Er zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in hun redenatie maar het is niet een goede redenatie om de EU uit de economische crisis te halen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:49 schreef LXIV het volgende:
Het ergste vind ik dat er steeds meer dom, socialistisch populisme de kop opsteekt. Die als toverformule heeft "Het is allemaal de schuld van 'de banken'" en zo een succesvol economisch systeem probeert te helpen. Mensen zonder enige financiële of economische kennis, die wat blogjes hebben afgesurfd en nu het hoogste woord voeren. En dan heb ik het niet over FOK!-ers ofzo, want die hebben toch geen enkele macht, maar eerder over linkse eurobureaucraten en parlementariërs. (Vaak afkomstig uit Zuid-Europa).
Ik verwacht niet dat grondprijzen dalen. Er zullen echter wel meer protectionistische maatregelen worden getroffen door de EU om FDI's tegen te gaan.quote:Op zondag 10 juni 2012 22:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het aantal bedrijven zal wel dalen, maar het totale in gebruik landbouwoppervlak niet. De bedrijven die overblijven worden steeds groter.
Uiteindelijk valt er toch niet op te boksen tegen fundamentele economische waarheden.
Waar haal je deze informatie vandaan. Ik ben erg benieuwd naar je bron.quote:
De RABO he onze vriendquote:Op zondag 10 juni 2012 22:57 schreef Vaith het volgende:
Waar haal je deze informatie vandaan. Ik ben erg benieuwd naar je bron.
Niet om je te irriteren maar meer voor interesse.
Voor jou de euro, aangezien je hierin betaald krijgt en je boodschappen moet doen.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Is de Zwitserse Franc nu het meest stabiel van alle wereldmunten?
Of wellicht de Noorse Kroon?
Heeft iemand een idee welke munt geen of nauwelijks risico oplevert?
Risicos zijn er altijd maar de noorse kroon lijkt me minder risicovol dan een zwitserse franc want Noorwegen heeft enorme natuurlijke reserves zoals olie en gas. Daarbij visserij en waterkracht en geen enorme bankensector die bailouts nodig heeft zoals Zwitserland.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Is de Zwitserse Franc nu het meest stabiel van alle wereldmunten?
Of wellicht de Noorse Kroon?
Heeft iemand een idee welke munt geen of nauwelijks risico oplevert?
Dat snap ik.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor jou de euro, aangezien je hierin betaald krijgt en je boodschappen moet doen.
Als je wil gaan speculeren op valutakoersen dan is er natuurlijk van alles mogelijk. Maar de valuta die jij nu noemt zijn al erg veel gestegen tov de euro.
Noorwegen komt ook erg stabiel over en is - gelukkig - geen deel van die verschrikkelijke E.U. (wel EER). Zeer beschaafd volk - Breivik uitgezonderd danquote:Op maandag 11 juni 2012 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Risicos zijn er altijd maar de noorse kroon lijkt me minder risicovol dan een zwitserse franc want Noorwegen heeft enorme natuurlijke reserves zoals olie en gas. Daarbij visserij en waterkracht en geen enorme bankensector die bailouts nodig heeft zoals Zwitserland.
Je kunt gewoon een valutarekening openen bij de meeste banken en je euros verkopen en er vreemde valuta voor op je valutarekening laten storten. Houdt wel rekening met aan/verkoop kosten, die kunnen per bank verschillen.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Maar ik doel op spaargeld, waar ik de komende tien jaar of langer toch niet aan hoef te komen (ik leef heel zuinig, rook en drink niet, ga nooit uit, dus ik houd over van mijn uitkering).
Als de euro klapt, is mijn spaargeld ineens niets of weinig meer waard. En het ziet er niet goed uit voor de Euro, dus wellicht is wisselen in Zwitserse francs een idee. Geen idee of dat kan eigenlijk, bij het GWK in een keer zoveel geld wisselen.
Dan schenk je de rest van je uitkering aan de veodselbank, uitkeringen zijn niet bedoelt om te sparen, en als je echt zo'n linkse boomknuffelaar zou zijn, zou je dus het overgebleven geld aan de andere armen in onze maatschappij schenken, doe je dat niet dan ben je eigenlijk net zo'n rechtse bal als de rest van fok.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Maar ik doel op spaargeld, waar ik de komende tien jaar of langer toch niet aan hoef te komen (ik leef heel zuinig, rook en drink niet, ga nooit uit, dus ik houd over van mijn uitkering).
Ik zie de euro niet zo snel "klappen". Het kan best wel zo zijn dat hij ten opzichte van andere valuta minder waard wordt, maar dat zul je dan vooral zien in bijvoorbeeld de benzineprijs. Als in Europa de lonen etc gelijk blijven dan valt het nog wel mee met die inflatie. Ofwel: alles wordt hier dan goedkoper tov bijv de Frank. De Zwitsers zullen er trouwens alles aan doen om te voorkomen dat hun munt te duur wordt tov de Euro, want dan kunnen ze niet meer exporteren.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Als de euro klapt, is mijn spaargeld ineens niets of weinig meer waard. En het ziet er niet goed uit voor de Euro, dus wellicht is wisselen in Zwitserse francs een idee. Geen idee of dat kan eigenlijk, bij het GWK in een keer zoveel geld wisselen.
Ik zie hem ook niet snel klappen, maar wel dat er een regering in een van de Noordelijke landen komt die bereid is om de handdoek in de ring te gooien.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie de euro niet zo snel "klappen". Het kan best wel zo zijn dat hij ten opzichte van andere valuta minder waard wordt, maar dat zul je dan vooral zien in bijvoorbeeld de benzineprijs.
L_B maakt zich zorgen over 5k spaargeldquote:Op maandag 11 juni 2012 10:31 schreef LXIV het volgende:
Oh, en het geld gewoon opmaken (muv 10K ofzo, voor noodgevallen) is ook goed natuurlijk. Dan heb je het al gehad.
Ze hoeven het Nederland ook niet te verkopen, ze zetten Nederland gewoon te koopquote:Op maandag 11 juni 2012 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
Dit kun je niet verkopen om Nederland het mes op keel te zetten en volgend jaar weer 10 miljard te schenken
Volgens mij is het olé, olé, olé, oléquote:Op maandag 11 juni 2012 12:47 schreef Scrummie het volgende:
Spaanse 10 year yields gingen vanochtend even omlaag, om weer lekker boven de 6% te blijven hangen, en vervolgens weer lekker te gaan stijgen: http://www.bloomberg.com/quote/GSPG10YR:IND
Oh oh oh oh...
Ben benieuwd wat we volgend jaar gaan inleveren om de pot gevuld te houdenquote:Op maandag 11 juni 2012 12:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ze hoeven het Nederland ook niet te verkopen, ze zetten Nederland gewoon te koop![]()
Ik verwacht dat over 50 jaar de geschiedenisboeken vol staan over de misdrijven die onze 'leiders' pleegden aan het begin van de 21e eeuw. De economische terreur zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen, dat alles om het Ponzi spel van de elite draaiende te houden
De rente is toch negatief voor de NL staat tegenwoordig (met dank aan de crisis). Ik zou zeggen: 'ik hoef die rente niet'quote:Op maandag 11 juni 2012 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat we volgend jaar gaan inleveren om de pot gevuld te houden
Dit gaat een duur abonnement worden, ik zou hem opzeggen.
Wie komt er nu op TV met de boodschap alles komt terug en met rente??????
Spaanse risicoleningen doen toch 6% ??quote:Op maandag 11 juni 2012 13:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De rente is toch negatief voor de NL staat tegenwoordig (met dank aan de crisis). Ik zou zeggen: 'ik hoef die rente niet'
Nuquote:Economie komt niet op stoom
AMSTERDAM - De Nederlandse economie komt de komende 2 jaar nauwelijks op stoom. Inkomens en huizenprijzen blijven dalen, terwijl de werkloosheid verder oploopt.
Dat voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB) in een maandag gepresenteerd rapport.
De Nederlandse economie kwakkelt doordat de uitgaven van consumenten blijven dalen. Huishoudens zien hun inkomens, gecorrigeerd voor inflatie, volgens DNB tot en met eind volgend jaar nog eens met 4 procent dalen.
Dat betekent dat het inkomen tussen 2000 en 2013 niet vooruit is gegaan. ''Dat is verbazingwekkend lang'', zei DNB-directeur Job Swank in een toelichting. ''Het is heel opvallend dat we er in 13 jaar niets bij hebben gekregen.''
Zware rem
Die zwakke inkomensontwikkeling zet samen met de dalende huizenprijzen een zware rem op de economische groei. DNB verwacht dat de huizenprijzen tot in 2014 blijven afnemen.
Daardoor leveren de uitgaven van consumenten zowel dit jaar als volgend jaar een negatieve bijdrage aan de groei, voorspelt de centrale bank. Pas in 2014 komt de afname van de consumptie nagenoeg tot stilstand.
Werkloosheid
DNB verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar met 0,6 procent krimpt en in de 2 jaar die volgen met 0,6 en 1,2 procent groeit. De werkloosheid loopt in die periode naar schatting op tot 6,4 procent van de beroepsbevolking, tegen 4,4 procent in 2011.
Om de groei aan te zwengelen moet de vertrouwenscrisis onder consumenten worden aangepakt, stelde Swank. DNB ziet daarbij een belangrijke taak weggelegd voor de overheid, die snel duidelijke beslissingen moet nemen over de arbeidsmarkt, de woningmarkt en het pensioenstelsel. ''Hierdoor kan de economische groei al op korte termijn hoger komen te liggen'', aldus de centrale bank.
De bezuinigingsplannen van het Lenteakkoord zorgen er alleen volgend jaar voor dat de Nederlandse begroting aan de Europese regels voldoet. In 2014 groeit het overheidstekort alweer aan. Dat blijkt uit ramingen die De Nederlandsche Bank (DNB) maandag presenteerde.
DNB verwacht dat het overheidstekort met de huidige plannen volgend jaar daalt tot 2,9 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Daarmee voldoet Nederland aan de Europese regel die stelt dat het tekort maximaal 3 procent mag zijn. In 2014 loopt het tekort volgens DNB, ondanks een hogere economische groei, weer op tot 3,1 procent.
Overheidsfinanciën
''Het nieuwe kabinet heeft de opdracht om een ambitieuzer pad te vinden voor de overheidsfinanciën'', stelde Swank in een toelichting. ''Dat zal pijn doen, maar we moeten de gevolgen voor de economische groei niet dramatiseren.''
Ook een tekort van 3 procent is voor Nederland nog te hoog, benadrukte Swank. Bij een economische groei van ongeveer 1,5 procent en een inflatie van 2 procent zorgt zo'n tekort ervoor dat de staatsschuld in de komende jaren klimt tot bijna 90 procent van het bbp. ''Een tekort van 3 procent is pas het begin, als je de staatsschuld het hoofd wilt bieden'', aldus de DNB-directeur.
De huidige bezuinigingsplannen halen volgens de centrale bank volgend jaar 0,5 procentpunt af van de economische groei. In 2014 komt de groei 0,3 procentpunt lager uit dan zonder de sanering het geval was geweest.
Tja, volgens Bloomberg:quote:Op maandag 11 juni 2012 13:47 schreef Scrummie het volgende:
http://www.bloomberg.com/quote/GBTPGR10:IND
Italiaanse 10y yields gaan ook boven de 6% vandaag.. Echt, dit weekend's jubelstemming 'Europe is fixed' word wel erg snel kapot getrapt.
(hele artikel hier: http://www.bloomberg.com/(...)ain-bank-rescue.html)quote:“The problem for Italy is that where Spain goes, there’s always the perception that Italy could follow,” Nicholas Spiro, managing director at Spiro Sovereign Strategy in London, said in an interview. ’’There is insufficient differentiation within the financial markets. It is clear as the light of day and has been that Spain’s fundamentals are a lot direr than Italy’s. That hasn’t stopped Italy suffering from Spanish contagion.’’
Dat dus. Nuance en nuchterheid is niet meer te vinden in deze marketing-roeptoeter-maatschappij.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:58 schreef Igen het volgende:
Klinkt alsof de financiële markten helemaal niet hun werk goed doen, maar meer als een kip zonder kop achter het heersende sentiment aanlopen. Dit dus:
http://thewildinvestor.co(...)6/buysellcartoon.gif
Waarbij dus tot ~2009 de "buy"-periode was (en daardoor zelfs Griekenland voor Duitse rentes kon lenen) en we nu in de "sell"-periode zitten voor wat betreft Zuid-Europa.
T is diep triestquote:Op maandag 11 juni 2012 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat dus. Nuance en nuchterheid is niet meer te vinden in deze marketing-roeptoeter-maatschappij.
Omdat er een kans is dat je maar 90% terug krijgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:35 schreef thijsdetweede het volgende:
. Waarom koopt niet de halve wereld obligaties tegen zulk een prijs?
Omdat, als iedereen elkaar na-roeptoetert, het een self-fulfilling prophecy wordt.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:35 schreef thijsdetweede het volgende:
En toch.. moet er in een roeptoetermaatschappij niet een ontzettende winst te behalen zijn voor de redelijken? 6% op italie klinkt als een statistisch gezien beter rendement dan KPN aandeeltjes ofzo, en al helemaal beter dan duitsland. Waarom koopt niet de halve wereld obligaties tegen zulk een prijs?
Zolang die kans kleiner is dan 40% ofzo, is het gemiddelde rendement dus nog altijd beter op de italiaanse bonds.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Omdat er een kans is dat je maar 90% terug krijgt.
Dat noemen ze een haircut.
vrijwillig hoor
Waarom nam de halve wereld niet zo lang geleden genoegen met dezelfde rente op Griekse obli's in vergelijking met Duitse bunds? Waarom belegt de halve wereld hun geld in NL en Duitse stukken die geen of negatieve rente opleveren, waarbij elke druiloor kan bedenken dat dit volstrekt onhoudbaar is - onhoudbaarder dan de Spaanse en Italiaanse rente? Waarom werden niet zo lang geleden Grieke obli's uitgegeven onder Grieks recht voor dezelfde prijs verhandeld als Grieke obli's uitgegeven onder UK recht? Waarom liquideren pensioenfondsen portefeuilles wanneer het slecht gaat, en kopen ze weer als de koersen gestegen zijn?quote:Op maandag 11 juni 2012 15:35 schreef thijsdetweede het volgende:
En toch.. moet er in een roeptoetermaatschappij niet een ontzettende winst te behalen zijn voor de redelijken? 6% op italie klinkt als een statistisch gezien beter rendement dan KPN aandeeltjes ofzo, en al helemaal beter dan duitsland. Waarom koopt niet de halve wereld obligaties tegen zulk een prijs?
Ik vind het omgekeerde aanemelijker, namelijk dat ze heel goed hun werk doen.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:58 schreef Igen het volgende:
Klinkt alsof de financiële markten helemaal niet hun werk goed doen, maar meer als een kip zonder kop achter het heersende sentiment aanlopen. Dit dus:
http://thewildinvestor.co(...)6/buysellcartoon.gif
Waarbij dus tot ~2009 de "buy"-periode was (en daardoor zelfs Griekenland voor Duitse rentes kon lenen) en we nu in de "sell"-periode zitten voor wat betreft Zuid-Europa.
Ja ? Minimaal logisch denken levert op dat de EU heel misschien Griekenland laat vallen, maar voor de rest alles zal doen om de rest overeind te houden.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik vind het omgekeerde aanemelijker, namelijk dat ze heel goed hun werk doen.
Hiermee bedoel ik dat het balletje is gaan rollen toen de werkelijke tekorten en schulden van Griekenland bekend werden.
Aangezien er ook nog verkiezingen aankomen in Griekenland, dat zal ook wel meespelen.
Maar corrigeer me als ik fout zit, ik ben ook maar een leek op dit gebied
of in een niet Euro-valuta zoals de Noorse Kroon of de Maleisische muntquote:Op maandag 11 juni 2012 16:05 schreef HiZ het volgende:
Geen enkel fiat-gebaseerd stelsel is veilig als het echt allemaal zo erg is als 'de markt' het nu vreest. De juiste reactie is dan - zoals ik al eerder zei - blikvoer en kaarsen kopen, niet om je portefeuille te gaan verschuiven naar het volgende omvallende land.
Laatste 5 vijf jaar met 5% resp. 20% minder waard geworden tov de euro.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of in een niet Euro-valuta zoals de Noorse Kroon of de Maleisische munt
Ik bedoel het vertrouwen voor de toekomst, voor als de ECB aan het printen gaatquote:Op maandag 11 juni 2012 16:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Laatste 5 vijf jaar met 5% resp. 20% minder waard geworden tov de euro.
Als de euro het al slecht doet, hoe zou je de Kroner of Ringgit dan willen kenschetsen
Volgens mij mogen we ondertussen wel concluderen dat 'de markt' altijd ongelijk heeft. Behalve dan als 'de markt' op fair value zit zo'n beetje als dat een stilstaande klok ook wel eens de juiste tijd aangeeft.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:14 schreef LXIV het volgende:
De markt overdrijft altijd. Naar boven en naar beneden. Daar valt voordeel te behalen.
Volgens mij is de US$ veel sterker geworden nadat ome Ben de drukpers heeft aangeslingerd. Ofwel: ook daar is geen jota van te zeggen.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik bedoel het vertrouwen voor de toekomst, voor als de ECB aan het printen gaat
Net gered? even uitgesteld van de ondergang bedoel je.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:19 schreef Kaas- het volgende:
Een procentje of 6 op Spaanse obligaties? Dat zou ik best aandurven voor zo'n mooi rendement! De Spaanse staatsschuld stelt echt vrij weinig voor in internationaal perspectief en de Spaanse overheid laat voorlopig zien dat ze die schuld ook best aan willen pakken. Daarnaast is die bankensector net gered door Brussel.
dan doe je het toch? ow wachtquote:Op maandag 11 juni 2012 18:19 schreef Kaas- het volgende:
Een procentje of 6 op Spaanse obligaties? Dat zou ik best aandurven voor zo'n mooi rendement! De Spaanse staatsschuld stelt echt vrij weinig voor in internationaal perspectief en de Spaanse overheid laat voorlopig zien dat ze die schuld ook best aan willen pakken. Daarnaast is die bankensector net gered door Brussel.
Waar is het bewijs dat ze gered zijn dan ? Niemand zegt dat de banken gered zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 19:03 schreef Kaas- het volgende:
Ja? Laat de berekening eens zien waar je dat op baseert dan. Of heeft je onderbuik het al voor je berekend?
Spain's Real Debt To GDP Right Now: 146.6%quote:Op maandag 11 juni 2012 18:19 schreef Kaas- het volgende:
Ik geloof er ook helemaal niks van dat Spanje met 100 miljard gered is. Waren de eerste berichten trouwens niet 40 tot 80 miljard. Toch maar weer even 20 miljard erbij gesnoept. Ik zie het rustig stijgen tot 400 miljard aan hulp als het niet meer wordt.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:29 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Na een zoals verwacht kortdurende hosannastemming over de ¤ 100 miljard hulp aan de Spaanse banken heeft de Deutsche Bank een behoorlijk ontnuchterende studie gepubliceerd waarin wordt gesteld dat het Spaanse begrotingstekort als gevolg van de zaterdag overeengekomen megabailout kan gaan stijgen naar een duizelingwekkende 20%, maar liefst 17% hoger dan volgens de eurozone is toegestaan. Niettemin blijft de Spaanse premier Rajoy beweren dat hij een geweldige deal met de EU heeft gesloten omdat zijn land nu niet net als Griekenland en Portugal extra zou hoeven te bezuinigen - een sprookje.
De Volkskrant becommentarieerde vandaag dat die 100 miljard aangeeft dat men nu eindelijk eens op tijd en afdoende heeft gereageerd, ipv. "too little, too late" zoals men tot nu toe telkens zei bij de crisisaanpak.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:42 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Ik geloof er ook helemaal niks van dat Spanje met 100 miljard gered is. Waren de eerste berichten trouwens niet 40 tot 80 miljard. Toch maar weer even 20 miljard erbij gesnoept. Ik zie het rustig stijgen tot 400 miljard aan hulp als het niet meer wordt.
Dat was toch vorige keer ook al zo? Hoe was die term ook alweer? Iets met een bazooka ofzo. Het wordt steeds meer. En de markt zit lekker te stoken, want die zien dat de EU zich volledig gaat inzetten voor de redding en dat er nog meer geld los te trekken is. 40 miljard --> 100 miljard --> 400 miljard. Dat kan hoger.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
De Volkskrant becommentarieerde vandaag dat die 100 miljard aangeeft dat men nu eindelijk eens op tijd en afdoende heeft gereageerd, ipv. "too little, too late" zoals men tot nu toe telkens zei bij de crisisaanpak.
Goed, wat moeten we dan? Griekenland failliet, Spanje failliet, ING failliet, ABN Amro failliet, ...quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Dat was toch vorige keer ook al zo? Hoe was die term ook alweer? Iets met een bazooka ofzo. Het wordt steeds meer. En de markt zit lekker te stoken, want die zien dat de EU zich volledig gaat inzetten voor de redding en dat er nog meer geld los te trekken is. 40 miljard --> 100 miljard --> 400 miljard. Dat kan hoger.
gewoon stoppen met de eurozone asapquote:Op maandag 11 juni 2012 21:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, wat moeten we dan? Griekenland failliet, Spanje failliet, ING failliet, ABN Amro failliet, ...
Ja want dan heeft ING geen exposure naar Spanje meer etc.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon stoppen met de eurozone asap
Het is een doelloze weg
nou enquote:Op maandag 11 juni 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja want dan heeft ING geen exposure naar Spanje meer etc.
O, ja, ING is net zo belangrijk als de groenteboer om de hoekquote:Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou en
maak jij je ook druk als de groenteboer failliet gaat ??
kletspraatquote:Op maandag 11 juni 2012 21:46 schreef Igen het volgende:
[..]
O, ja, ING is net zo belangrijk als de groenteboer om de hoek
Ja, en? Hebben ze zelf voor gezorgd. Bovendien is een faillissement niet het einde van de wereld, een land kan zo veel sneller opnieuw beginnen, op een goede manier.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, wat moeten we dan? Griekenland failliet, Spanje failliet, ING failliet, ABN Amro failliet, ...
Dat is soms een veel groter menselijk drama dan een bankquote:Op maandag 11 juni 2012 21:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Begin dan zelf ook niet over de groenteboer.
Ja want het gaat ook echt zo kut in Nederland hèquote:Op maandag 11 juni 2012 21:50 schreef Automatisch het volgende:
[..]
Ja, en? Hebben ze zelf voor gezorgd. Bovendien is een faillissement niet het einde van de wereld, een land kan zo veel sneller opnieuw beginnen, op een goede manier.
NOG wel, er is nog wel wat geld in Nederland, maar je moet toch inzien dat dat de laatste tijd ( op overigens ondemocratische wijze) dit geld heel erg hard over de balk wordt gegooid naar landen die jarenlang boven hun stand hebben geleefd en nederlandse banken die ONS geld verkeer dhebben geinvesteerd in dat soort landen, waar wij nu voor moeten gaan betalen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja want het gaat ook echt zo kut in Nederland hè
Ik word er eerlijk gezegd best wel spuugziek van (dat is niet speciaal tegen jouw gericht hoor!). De hele dag maar eindeloos klagen. Klagen over de EU, over de euro, over politici, over bankiers, over bonussen, over het koningshuis, over marokkanen, over polen, over grieken, over politici, over bezuinigingen, over hervormingen, over een procentje koopkrachtverlies...
En dat terwijl Nederland verdomme een van de meest welvarende landen ter wereld is, Nederlanders het minste aantal uren hoeven te werken van alle Europeanen, en als je vraagt naar hun eigen situatie bijna alle Nederlanders best tevreden blijken te zijn.
Het lijkt wel alsof veel Nederlanders zo verwend zijn, dat ze uit pure verveling maar hopen dat de boel instort en ze een week op soepblikken moeten overleven omdat er dan tenminste eens iets gebeurt
Gaat het licht dan wel uit als de euro blijft bestaan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou en
maak jij je ook druk als de groenteboer failliet gaat ??
komt echt wel goed hoor, het licht gaat biet uit als die jongens geen bonus krijgen een paar keer
Geloof dr geen zak meer van ondertussen. Het patroon lijkt zich te herhalen. Eerst is het 40 miljard, dan opeens 80 waarna het 100 is. Dat gaat nog wel een paar keer gebeuren. Van mijn part zeggen ze gelijk dat het 400 miljard is, geen idee hoe ik er wat aan zou kunnen veranderen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
De Volkskrant becommentarieerde vandaag dat die 100 miljard aangeeft dat men nu eindelijk eens op tijd en afdoende heeft gereageerd, ipv. "too little, too late" zoals men tot nu toe telkens zei bij de crisisaanpak.
Het gaat om het europroject dat mislukt is, om democratiequote:Op maandag 11 juni 2012 21:55 schreef Igen het volgende:
Ik word er eerlijk gezegd best wel spuugziek van (dat is niet speciaal tegen jouw gericht hoor!). De hele dag maar eindeloos klagen. Klagen over de EU, over de euro, over politici, over bankiers, over bonussen, over het koningshuis, over marokkanen, over polen, over grieken, over politici, over bezuinigingen, over hervormingen, over een procentje koopkrachtverlies...
O ja, de Marokkanen-problematiek is alweer uit de mode.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het gaat om het europroject dat mislukt is, om democratie
niet over marrokanen
quote:Op maandag 11 juni 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja, de Marokkanen-problematiek is alweer uit de mode.
Dat is op zich een geruststelling. Dat fanatieke euroscepticisme zal dus over een paar jaar vast ook wel weer zijn overgewaaid.
Als de europroject naar de vuilnisbak is dan praten wee er niet meer overquote:Op maandag 11 juni 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
. Dat fanatieke euroscepticisme zal dus over een paar jaar vast ook wel weer zijn overgewaaid.
Dan moet Danny maar alvast wat extra serverruimte bestellenquote:Op maandag 11 juni 2012 22:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de europroject naar de vuilnisbak is dan praten wee er niet meer over
Nee hoor dat is ook nog steeds een probleem. De euro crisis krijgt alleen wat meer aandacht nu.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:18 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja, de Marokkanen-problematiek is alweer uit de mode.
Dat is op zich een geruststelling. Dat fanatieke euroscepticisme zal dus over een paar jaar vast ook wel weer zijn overgewaaid.
Dat zegt michaelmoore.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:28 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Nee hoor dat is ook nog steeds een probleem. De euro crisis krijgt alleen wat meer aandacht nu.
Hoe kom je erbij dat dit geen probleem meer is?
bron: http://www.nu.nl/economie(...)conomische-unie.htmlquote:TRAATSBURG - Europees commissaris Olli Rehn brak maandag een lans voor de versterking van de economische en monetaire unie (EMU).
''We moeten de volgende stappen naar een volledige economische unie verder uitwerken.'' Rehn (economische en monetaire zaken) wil een routekaart voor verdere begrotings-, economische en financiële integratie in de EU. Hij hoopt dat de regeringsleiders van de EU hier eind juni tijdens hun overleg overeenstemming over kunnen bereiken. Onvoorwaardelijke politieke steun van de lidstaten aan de euro zal onderdeel zijn van het herwinnen van het vertrouwen in de eurozone, aldus Rehn.
Volgens de eurocommissaris is het nu tijd om te discussiëren en te beslissen over het oprichten van de EMU 2.0. ''Zodat de eurozone een solide basis heeft voor duurzame groei en werkgelegenheid.''
.quote:ESSAOUIRA, 9 AUG. Aan het strand van Diabat in de baai bij Essaouira zijn de verweerde kantelen van het kasteel nog duidelijk te onderscheiden. Hier in de branding liggen de ruïnes van de mysterieuze Borj el Oued, het eeuwenoude fort aan de monding van de Ksob waarvan niemand weet welke sultan het gebouwd heeft.
Er rust een vloek op de Borj el Oued, zo wil de mythe. In 1865, nadat het tien dagen onafgebroken had geregend, veranderde de Ksob in een woeste stroom die de massieve fundamenten van het fort wegspoelde. Vandaar die ruïne
quote:Op maandag 11 juni 2012 22:38 schreef iamcj het volgende:
Er is maar 1 oplossing voor de eurocrisis en dat is iedereen die kapitaal heeft dit te bewegen investeren in de versnelde transitie naar de duurzame kringloopeconomie.
Bijvoorbeeld een bezitter van een oud huis verplichten binnen 5 jaar energielabel B of A te realiseren. De investering wordt terugverdiend, geld gaat weer rollen, bouwsector geholpen, huis wordt relatief meer waard, economie is efficiënter geworden.
En iedereen verplichten een elektrische a fiets te kopen en zijn auto in de schredder te doenquote:Op maandag 11 juni 2012 22:38 schreef iamcj het volgende:
Er is maar 1 oplossing voor de eurocrisis en dat is iedereen die kapitaal heeft dit te bewegen investeren in de versnelde transitie naar de duurzame kringloopeconomie.
Bijvoorbeeld een bezitter van een oud huis verplichten binnen 5 jaar energielabel B of A te realiseren. De investering wordt terugverdiend, geld gaat weer rollen, bouwsector geholpen, huis wordt relatief meer waard, economie is efficiënter geworden.
Je kan er wel flauw over doen, maar in Duitsland zijn ze hard bezig met hervormingen om bijvoorbeeld huizen energiezuiniger te maken en de energievoorziening milieuvriendelijker. Zij exporteren straks (en nu ook al) de moderne duurzame technologieën de wereld over. En de Duitse economie groeit mede daardoor wél, itt de onze.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En iedereen verplichten een elektrische a fiets te kopen en zijn auto in de schredder te doen
Daarnaast kaarsen gratis maken en lampen ook verbieden en iedereen eet nattuurappels en draagt zelf gebreide truien
Er wordt toch geen cent 'gegeven'. Hoe die steun er precies uitziet weet ik niet. Maar dat er zomaar miljarden worden overgemaakt aan Spaanse banken is natuurlijk onzin.quote:Op maandag 11 juni 2012 23:22 schreef HansvanOchten het volgende:
Dat klinkt allemaal fantastisch, maar waar bankia miljarden krijgt op het moment dat er foute keuzes zijn gemaakt krijgt het mkb of de consument geen bailout op het moment dat er geen inkomsten zijn er de de rekening toch betaald moet worden.
Misschien hadden ze het geld moeten geven aan de "consument" om zijn schulden af te betalen ipv het te compenseren aan de kant van de schuldeiser. Heeft de consument meteen weer meer ruimte om geld uit te geven
Rutte die heeft het nu over 90%quote:Op maandag 11 juni 2012 23:42 schreef HansvanOchten het volgende:
Nee al die miljarden worden terug betaald, staat al in het plaatje van jan kees in de OP.
Waarschijnlijk bewust, maar echt veel te ongenuanceerd. Het maakt nogal een verschil.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:52 schreef LXIV het volgende:
Het maakt geen fuck uit of je nu zonnepanelen installeert, een leger opbouwt of een pyramide bouwt. Als je in tijden zoals deze het geld maar laat rollen, dan komt het vanzelf goed.
Dit is overigens wel een van de weinige topposts in al die pagina's eurocrisis.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja want het gaat ook echt zo kut in Nederland hè
En dat terwijl Nederland verdomme een van de meest welvarende landen ter wereld is, Nederlanders het minste aantal uren hoeven te werken van alle Europeanen, en als je vraagt naar hun eigen situatie bijna alle Nederlanders best tevreden blijken te zijn.
Het lijkt wel alsof veel Nederlanders zo verwend zijn, dat ze uit pure verveling maar hopen dat de boel instort en ze een week op soepblikken moeten overleven omdat er dan tenminste eens iets gebeurt
Niet echt een kritische bron. Er staan posts dubbel in, er staan posts in die Spanje nog helemaal niet ontvangen heeft en misschien wel niet gaat ontvangen voor die bedragen en er staan posts in die geen directe leningen van de Spaanse overheid zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:26 schreef Arsenal2001 het volgende:
[..]
Spain's Real Debt To GDP Right Now: 146.6%
http://www.zerohedge.com/news/spains-real-debt-gdp-right-now-1466
Voor de toekomstig spaans obligatie houder:
http://www.zerohedge.com/(...)bordination-concerns
Dat terwijl we alleen maar klagen over een ondemocratisch mislukt project , verder nergens overquote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:13 schreef Kaas- het volgende:
Dit is overigens wel een van de weinige topposts in al die pagina's eurocrisis.![]()
Klappertjespistoolquote:Op maandag 11 juni 2012 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
Kun je nu stellen dat de BAZOOKA is afgevuurd of slechts een deel ???
En nu krijgen we het verhaal dat we niet meer terug kunnen na 100 miljard hulp te hebben geboden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:41 schreef Automatisch het volgende:
Spaanse rente weer scherp omhoog
AMSTERDAM - De opluchting op de obligatiemarkt over de Spaanse hulpaanvraag bij de Europese Unie is van korte duur geweest.
De rente op 10-jarig Spaans staatspapier is dinsdag weer opgelopen tot ruim 6,6 procent.
Maandag daalde de Spaanse rente nog tot rond de 6 procent. Economen beschouwen een renteniveau boven die grens doorgaans als onhoudbaar op de lange termijn.
In het kielzog van de Spaanse rente steeg ook het rendement op 10-jarig Italiaans schuldpapier tot ruim boven de 6 procent.
Noodkrediet
Voor Spanje is maximaal 100 miljard euro aan noodkrediet beschikbaar. Beleggers vragen zich af of dat genoeg zal zijn, aldus zakenbank Theodoor Gilissen. Als het land het volledige bedrag opneemt om zijn aangeslagen banken te redden, stijgt bovendien de staatsschuld dit jaar van 81 procent naar 90 procent van het bruto binnenlands product (bbp).
Dat kan aanleiding zijn voor kredietbeoordelaars om de status van het land verder af te waarderen.
http://www.nu.nl/economie(...)r-scherp-omhoog.html
Ja spanje is echt gered hoor ...
De ECB is al maanden geleidelijk bezig om haar securities program terug te draaien en heeft in het heetst van de strijd niet toegegeven aan de wens van Griekenland en consorten om meer staatspapier te kopen. Ik heb weinig reden om aan te nemen dat de ECB van koers wijzigt om wederom het QE-programma voort te zetten. Gezien de trend in de grafiek zou je ook heel banaal kunnen stellen dat de renteverlagingen tot stand komen door de ECB zelf die het papier weer dumpt. Het is vaker gezegd maar absoluut gezien zijn de rentestanden van de PIIGS normaal te noemen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:58 schreef dvr het volgende:
Het stomme van die mislukte Spaanse bailout is dat nu de Italiaanse rente meteen óók omhoog vliegt. Dat was voorspelbaar. Enfin, de ECB kan de persen weer gaan smeren.
Eigenlijk zijn vooral de rentestanden van de sterke landen abnormaal (met o.a. negatieve rente)quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:24 schreef Arkai het volgende:
Het is vaker gezegd maar absoluut gezien zijn de rentestanden van de PIIGS normaal te noemen.
True. Helaas wordt de perceptie vanuit de PIIGS te veel misbruikt om geld te bedelen terwijl ze voorheen gewoon prima uit de voeten konden met vergelijkbare schuldniveau's. Nederland daarentegen geeft wel open en bloot toe dat ze goed profiteren van de huidige rentestanden. Wat dat betreft is deze Europese schuldencrisis ook meer een mentaliteits- en cultuurcrisis dan een waar het echt om harde cijfers gaat.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn vooral de rentestanden van de sterke landen abnormaal (met o.a. negatieve rente)
Uhu...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:38 schreef Kaas- het volgende:
. Is ook gewoon een lening met rente overigens, geen uitkering.
Griekenland is een bodemloze put, maar bij Spanje heb ik wel het idee dat je dat geld op de langere termijn gewoon terug gaat krijgen. Of althans het grootste gedeelte ervan.quote:
Spanje, het land dat het vaak heeft gedefault?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:20 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Griekenland is een bodemloze put, maar bij Spanje heb ik wel het idee dat je dat geld op de langere termijn gewoon terug gaat krijgen. Of althans het grootste gedeelte ervan.
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:38 schreef Kaas- het volgende:
Is ook gewoon een lening met rente overigens, geen uitkering.
Second that.... als je het ene gat vult met het andere is het nog steeds een lening, echter zouden anderen het gewoon een bail out noemenquote:
quote:VVD: Steun aan Spanje is eigenbelang
Door Arjan Meesterburrie
11 juni 2012 10:05 | bnr.nl
De steun aan de Spaanse bankensector is in het eigen belang van Nederland. Zonder de miljardenlening komen onze eigen bankensector en onze export in gevaar, zegt VVD-kamerlid Mark Harbers op BNR.
"Leuk is het absoluut niet, ook ik baal hiervan net als bij de vorige landen waar we steun aan moesten verlenen. Maar het risico als je het niet doet en je eigenlijk nog veel harder geraakt wordt is nog groter", zo reageert VVD-kamerlid Mark Harbers bij BNR Humberto Tan op de hulp die Spanje dit weekend heeft gevraagd aan de Europese Unie om de noodlijdende bankensector bij te staan.
Banden met Spanje
De Europese ministers van Financiën hebben ermee ingestemd maximaal 100 miljard euro in een noodfonds te storten. Nederland zal voor ongeveer 5 miljard bijdragen. Dat is een flink bedrag, maar de lening niet verstrekken schaadt de Nederlandse belangen nog veel meer, zegt Harbers: "Wij hebben ook grote schade op het moment dat Spanje zwaar in de problemen zit, want Spanje is een land waar we veel naar exporteren en Spanje is een land waar onze banken ook grote belangen hebben."
Ruttequote:Rutte: 95 tot 100 procent kans dat miljarden uit Spanje terugkomen
En wat zijn de kunstmatig uber-lage rentes (mede als gevolg van de eurocrisis) van Duitsland dan wel niet? Socialisme voor de rijkenquote:'Eurobonds zijn rentesocialisme'
ma 28 mei 2012, 09:20
BERLIJN (AFN) - De invoering van euro-obligaties blijft in Berlijn op grote weerstand stuiten. De fractievoorzitter van regeringspartij FDP, Rainer Brüderle, gaf in de Duitse krant Die Welt aan waarom hij eurobonds absoluut niet ziet zitten.
,,Eurobonds zijn rentesocialisme, omdat Duitsland en andere succesvolle landen meer moeten betalen. Daar gaan wij niet in mee. Het kan niet zo zijn dat slechts enkele betalen en alle profiteren.'' De nieuwe Franse president François Hollande is juist groot voorstander van eurobonds.
Brüderle gaf verder aan voorstander te zijn van een Europese arbeidsmarkt om de hoge werkloosheid in veel Europese landen te verlichten. ,,Duitsland heeft te weinig vakleerlingen, Frankrijk en Spanje een hoge jeugdwerkloosheid. We kunnen voorstellen dat Franse en Spaanse jongeren voor hun opleiding naar Duitsland komen. Dat helpt de jonge mensen en het helpt Duitsland.''
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:01 schreef pberends het volgende:
Zijn er soms ook bedrijven die leningen aan consumenten verlenen die allang bankroet zijn?
waarom zegt Rutte dan bij Eva Jinek dat er 90% terugkomt ????quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:38 schreef Kaas- het volgende:
Bij sommigen bespeur ik overigens een beetje een dubbele moraal. Bij de meeste EU-ingrepen werd er gezeurd dat ze veel te laat en niet groot genoeg waren. Nu krijgt Spanje op tijd meer dan het IMF noodzakelijk achtte en is het ook niet goed. Is ook gewoon een lening met rente overigens, geen uitkering.
Waarom krijgt Eva Jinek 90%?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom zegt Rutte dan dat er 90% terugkomt bij Eva Jinek???
van mij krijgt ze 100%quote:
quote:di 12 jun 2012, 10:09 | 1 reactie
De Euro-oplossingsmatrix. : meten is weten
AMSTERDAM - Nu ook Spanje een beroep heeft gedaan op het noodfonds, is de zorg bij veel mensen waar het gekozen pad van steeds nieuwe steun en ‘bailouts’ ophoudt. Het is hoog tijd om met een helicopterperspectief naar de problemen te kijken. De vandaag door mij gepresenteerde Euro-oplossingsmatrix is daarvoor een eenvoudig en bij uitstek geschikt hulpmiddel
Kun je me uitleggen wat daar de ratio achter is (dwz waarom dat zo goed scoort)?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:32 schreef Igen het volgende:
Leuke matrix
Vooral ook dat een hele simpele oplossing, te weten het substantieel verhogen van de lonen in Noord-Europa, op zowat alle fronten goed scoort en in de top 3 eindigt.
Die reden is simpel: Als de rente voor Spanje en Italië blijft oplopen en als banken in die landen steeds lagere ratings krijgen, zijn de noodfondsen niet krachtig genoeg om ze te redden (en dan moet Duitsland het ESM nog goedkeuren). Om het onstaan van die situatie te voorkomen verwacht ik dat de ECB in de komende maanden toch weer steunaankopen zal moeten doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:24 schreef Arkai het volgende:
De ECB is al maanden geleidelijk bezig om haar securities program terug te draaien en heeft in het heetst van de strijd niet toegegeven aan de wens van Griekenland en consorten om meer staatspapier te kopen. Ik heb weinig reden om aan te nemen dat de ECB van koers wijzigt om wederom het QE-programma voort te zetten.
(renteverhogingen)quote:Gezien de trend in de grafiek zou je ook heel banaal kunnen stellen dat de renteverlagingen tot stand komen door de ECB zelf die het papier weer dumpt.
Tja, wat is normaal? Dat kun je niet los zien van de omstandigheden in die landen en elders in de wereld. De rente is wereldwijd (veel te) laag door monetaire politiek, doordat dat er nauwelijks alternatieve risicomijdende beleggingen zijn, en omdat het onverantwoord gedrag blijft stimuleren. Anderzijds is hij hoog te noemen omdat aflossing of herfinanciering van de huidige schulden voor veel overheden, banken en andere leners nu al nauwelijks meer haalbaar is. De huidige rentestanden, waarvan de absolute waarden op het eerste gezicht historisch normaal zijn, zijn in feite een buitengewoon compromis tussen twee onleefbare toestanden.quote:Het is vaker gezegd maar absoluut gezien zijn de rentestanden van de PIIGS normaal te noemen.
Steunaankopen lossen het probleem niet op omdat uiteindelijk de aankopen weer terug moeten vloeien naar de markt. Daarnaast is het onacceptabel als de ECB verliezen zou moeten incasseren op een mogelijke default. Effectief betekent dat er dan wel permanent geld geprint is wat tegen de beginselen van de centrale bank gaat. De ECB heeft het e.e.a wel met Griekenland kunnen schikken om toch collateral te krijgen in ruil voor de steunaankopen maar dat hoeft geen garantie te zijn dat andere landen daar ook toe bereid zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:02 schreef dvr het volgende:
Die reden is simpel: Als de rente voor Spanje en Italië blijft oplopen en als banken in die landen steeds lagere ratings krijgen, zijn de noodfondsen niet krachtig genoeg om ze te redden (en dan moet Duitsland het ESM nog goedkeuren). Om het onstaan van die situatie te voorkomen verwacht ik dat de ECB in de komende maanden toch weer steunaankopen zal moeten doen..
De rol van safe havens zijn ook van beperkte invloed omdat de enige variabelen de wisselkoers en de foreign cash deposits zijn. Wisselkoersen kunnen we indien nodig zelf beinvloeden en de cash deposits verstrekken wat tijdelijke liquiditeit. Ik denk dat deze geldstromen geen directe prioriteit hebben om gereguleerd te worden.quote:Je kunt e.e.a. ook niet los zien van de Amerikaanse ontwikkelingen. Dat is een aspect dat in de media steeds vergeten wordt, maar wanneer in Europa de situatie verslechtert, zoals het afgelopen anderhalf jaar, geeft dat de VS ruimte (doordat die 'tegenpartij' dan als safe haven voor het grote geld gezien wordt), en vice-versa. Komend najaar zal Amerika weer negatief in beeld komen wanneer er voor de zoveelste keer gekozen moeten worden tussen draconische belastingverhogingen, draconische bezuinigingen, of het wederom oprekken van de debt ceiling.Voor Europa is er daarom veel aan gelegen om nu even de komende maanden heelhuids door te komen, bijvoorbeeld door weer zuidelijke staatsschuld op te kopen, die dan in het najaar weer zonder problemen in de markt gezet kan worden.
De enige onleefbare toestand die tot stand komt is het toenemen van de begrotingstekorten van veel landen. De rentestanden reflecteren dit maar zijn niet het doel op zich. Het verbaast mij dan ook dat veel mensen het accent puur en enkel op de rente leggen terwijl deze bijna 1:1 samenhangt met de tekorten van een land. Als we de rentestanden als een extern probleem zouden beschouwen dan zijn de begrotingstekorten een intern probleem. Er wordt nu getracht eerst het externe probleem op te lossen terwijl de enige duurzame manier om de crisis op te lossen begint bij het oplossen van het interne probleem.quote:Tja, wat is normaal? Dat kun je niet los zien van de omstandigheden in die landen en elders in de wereld. De rente is wereldwijd (veel te) laag door monetaire politiek, doordat dat er nauwelijks alternatieve risicomijdende beleggingen zijn, en omdat het onverantwoord gedrag blijft stimuleren. Anderzijds is hij hoog te noemen omdat aflossing of herfinanciering van de huidige schulden voor veel overheden, banken en andere leners nu al nauwelijks meer haalbaar is. De huidige rentestanden, waarvan de absolute waarden op het eerste gezicht historisch normaal zijn, zijn in feite een buitengewoon compromis tussen twee onleefbare toestanden
Dat stadium zijn we m.i. allang voorbij. De vraag is niet meer of, maar hoeveel er geprint gaat worden, en niet of, maar hoeveel verlies de ECB (en de FED) op hun steunaankopen gaan verliezen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:27 schreef Arkai het volgende:
Steunaankopen lossen het probleem niet op omdat uiteindelijk de aankopen weer terug moeten vloeien naar de markt. Daarnaast is het onacceptabel als de ECB verliezen zou moeten incasseren op een mogelijke default. Effectief betekent dat er dan wel permanent geld geprint is wat tegen de beginselen van de centrale bank gaat.
Het gaat niet om 'wat tijdelijke liquiditeit', het gaat om honderden miljarden die van het ene continent naar het andere verhuizen als de solvabiliteit van het bankensysteem en de overheid aldaar er eventjes iets beter voor lijken te staan. Wanneer de euro de komende maanden nog verder onder druk komt te staan kan die kapitaalvlucht en de resulterende hogere rente nog voor grote problemen zorgen. En het valt (behalve in uitzonderlijke omstandigheden) nauwelijks te reguleren zonder je continent helemáál tot financiële no-go area te reduceren.quote:De rol van safe havens zijn ook van beperkte invloed omdat de enige variabelen de wisselkoers en de foreign cash deposits zijn. Wisselkoersen kunnen we indien nodig zelf beinvloeden en de cash deposits verstrekken wat tijdelijke liquiditeit. Ik denk dat deze geldstromen geen directe prioriteit hebben om gereguleerd te worden.
En het instortrisico van hun banken wanneer hun obligatieportfolio door de rentestijging waarde verliest..quote:De enige onleefbare toestand die tot stand komt is het toenemen van de begrotingstekorten van veel landen.
Tja, geef maar eens het recept waarin overheden enerzijds kunnen bezuinigen en anderzijds de afloscapaciteit en de belastingafdrachten van hun huishoudens en private sector op peil kunnen houden. Het is catch-22, waar en hoe je er ook naar kijkt.quote:Er wordt nu getracht eerst het externe probleem op te lossen terwijl de enige duurzame manier om de crisis op te lossen begint bij het oplossen van het interne probleem.
Rustig aan, de euro valt zondag heus niet, zelfs niet in Griekenland.quote:Op woensdag 13 juni 2012 02:54 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://antieuropartij.nl/
Doen mee aan de verkiezingen 12 september en hebben behalve anti EU standpunten, nog enkele andere aardige standpunten, zoals gratis OV, echter hun juridische paragraaf is wel erg rechts.
Ik stem waarschijnlijk toch SP, alhoewel ik wellicht toch op het laatste moment voor de Anti EU partij ga.![]()
Op hun webstek staan ook interessante berichten, zoals Zwitserland die zich serieus voorbereidt op de val van de Euro deze zomer.
Als de Euro valt, doen de geldautomaten het dan nog? Of is het sowieso verstandiger al het geld nu van de bank te halen? De verkiezingen in Griekenland zijn a.s. zondag, volgens mij kan ik niet eens al mijn geld van de bank halen, gezien de daglimiet, dat red ik nooit tot a.s. zondag.
Ik ga midden juli op vakantie (buiten de Eurozone) voor iets van twee maanden - heb alleen treinkaartje voor heen - dus ik dacht dat ik dan wel voor die tijd in elk geval ervoor moet zorgen geen geld meer op de bank te hebben staan in geval van dat pinnen gelimiteerd wordt en zoveel mogelijk omwisselen naar Noorse Kronen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 08:36 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Rustig aan, de euro valt zondag heus niet, zelfs niet in Griekenland.
Het heeft tot nu toe niet het beoogde effect gehad. Politici blijven denken dat ze met machtspolitiek alles naar hun hand kunnen zetten terwijl xopx blijkt dat het gewenste effect niet of maar zeer kort optreed. De Spaanse staat staat garant voor die ca 100 miljard, dat bedrag moet je dus optellen bij de verplichtingen en schulden van Spanje. Bovendien bestaat er de kans op onhoudbare renteniveaus nav de uitkomsten van de Griekse verkiezingen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 06:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De rente van Spanje is weer bijna 7%, het lijkt erop dat de 100 milljard steun geen enkel effect heeft.
En in hoeverre denk jij dat de Noorse Kroon overeind blijft bij de val van de euro?quote:zoveel mogelijk omwisselen naar Noorse Kronen
Ik weet niet wat voor bomen jij knuffelt, maar misschien moet je eens een andere soort kiezen. Of wat homeopatische kalmerende druppeltjes knuffelen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 08:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik ga midden juli op vakantie (buiten de Eurozone) voor iets van twee maanden - heb alleen treinkaartje voor heen - dus ik dacht dat ik dan wel voor die tijd in elk geval ervoor moet zorgen geen geld meer op de bank te hebben staan in geval van dat pinnen gelimiteerd wordt en zoveel mogelijk omwisselen naar Noorse Kronen.
Noorwegen lijkt me toch een van de meest stabiele landen, met een volwaardige democratie. Ik breng het geld onder bij een familielid, die heeft een goede kluis, dus daar is het veilig.
Alleen geld laat ik erop staan voor de vaste lasten, verder zoveel mogelijk van de bank.
De antieuropartij is hilarisch. Rutger Castricum van PowNews heeft de lijsttrekker ervan geinterviewd en vroeg "Begrijpt u dat de mensen in Groot-Brittanie nu ook van de euro afwillen en de pond graag terug willen?" waarop hij bloedserieus antwoordde dat hij dat wel begreep. Toen hem verteld werd dat GB natuurlijk gewoon de pond heeft, antwoordde hij iets als "oh ja, dat is waar ook, ik moet nog even inkomen".quote:Op woensdag 13 juni 2012 02:54 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://antieuropartij.nl/
Doen mee aan de verkiezingen 12 september en hebben behalve anti EU standpunten, nog enkele andere aardige standpunten, zoals gratis OV, echter hun juridische paragraaf is wel erg rechts.
Ik stem waarschijnlijk toch SP, alhoewel ik wellicht toch op het laatste moment voor de Anti EU partij ga.![]()
Op hun webstek staan ook interessante berichten, zoals Zwitserland die zich serieus voorbereidt op de val van de Euro deze zomer.
Als de Euro valt, doen de geldautomaten het dan nog? Of is het sowieso verstandiger al het geld nu van de bank te halen? De verkiezingen in Griekenland zijn a.s. zondag, volgens mij kan ik niet eens al mijn geld van de bank halen, gezien de daglimiet, dat red ik nooit tot a.s. zondag.
wanneer gaat dat gebeuren, dan kan ik een griekse huismeid betalenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:32 schreef Igen het volgende:
Leuke matrix
Vooral ook dat een hele simpele oplossing, te weten het substantieel verhogen van de lonen in Noord-Europa, op zowat alle fronten goed scoort en in de top 3 eindigt.
nee dat is te moeilijk en te duur geworden ,maar dankzijj de EU is er weer alles mogelijk binnen de UNIE dankzij de interne devaluatie en revaluatiequote:Op woensdag 13 juni 2012 11:47 schreef Kaas- het volgende:
Waarom geen Russische michaelmoore, die komen hier gratis heen als je belooft met ze te trouwen.
Je bent nooit te oud voor het huwelijksbootje.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is te moeilijk en te duur geworden ,maar dankzijj de EU is er weer alles mogelijk binnen de UNIE dankzij de interne devaluatie en revaluatie
Trouwens trouwen op mijn leeftijd ?????????????
Dat zal dan een Titanic zijn in mijn gevalquote:Op woensdag 13 juni 2012 11:53 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Je bent nooit te oud voor het huwelijksbootje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |