abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112671749
Ik heb eens de gegevens over de economische groei en de betalingsbalans van de EU-landen voor 1995/6, 2002, 2007, 2009 en 2011 in een programmatje gegooid dat clusters berekent. Dan krijg je de volgende groepjes landen:

Ik vind het opvallend dat zeg maar het groepje landen waar wij en Duitsland inzitten, voor de crisis juist de een relatief lage economische groei had. We zien nu dat dat helemaal niet aan onverstandig beleid lag.

Je ziet ook mooi dat in het groepje van Baltische landen en Hongarije met de crisis in één klap het handelstekort is weggevallen. Tegelijk is de groei kortstondig hevig geraakt (vast omdat investeringen een belangrijke BBP-component zijn en het plotseling wegvallen daarvan dus een plotselinge terugval van het BBP veroorzaakt?) maar deze blijft niet langdurig achter. Blijkbaar is daar het buitenlandse geld voor zinvolle investeringen gebruikt?

Iets dat blijkbaar niet geldt voor het groepje vooral Zuid-Europese landen. Ook een groot handelstekort, maar daar vindt geen snelle aanpassing plaats. Dat zal wel komen omdat het daar veel meer 'leven op de pof' is.

Ten slotte vind ik het interessant dat Italië niet in hetzelfde cluster als de andere Zuid-Europese landen terecht komt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2012 20:41:15 ]
pi_112672871
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:18 schreef bascross het volgende:

[..]

Waarom ga je nou niet in op de rest?
Daar was ik het redelijk mee eens, met de kanttekening dat ik verwacht dat een Europa (uiteindelijk) wat zakelijker bestuurd zal worden ipv een gesjeesde student die drie woorden aan elkaar kan breien. Sorry, zal het volgende keer bevestigen :D
pi_112673077
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:25 schreef Igen het volgende:
Ik heb eens de gegevens over de economische groei en de betalingsbalans van de EU-landen voor 1995/6, 2002, 2007, 2009 en 2011 in een programmatje gegooid dat clusters berekent. Dan krijg je de volgende groepjes landen:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind het opvallend dat zeg maar het groepje landen waar wij en Duitsland inzitten, voor de crisis juist de een relatief lage economische groei had. We zien nu dat dat helemaal niet aan onverstandig beleid lag.

Je ziet ook mooi dat in het groepje van Baltische landen en Hongarije met de crisis in één klap het handelstekort is weggevallen. Tegelijk is de groei kortstondig hevig geraakt (vast omdat investeringen een belangrijke BBP-component zijn en het plotseling wegvallen daarvan dus een plotselinge terugval van het BBP veroorzaakt?) maar deze blijft niet langdurig achter. Blijkbaar is daar het buitenlandse geld voor zinvolle investeringen gebruikt?

Iets dat blijkbaar niet geldt voor het groepje vooral Zuid-Europese landen. Ook een groot handelstekort, maar daar vindt geen snelle aanpassing plaats. Dat zal wel komen omdat het daar veel meer 'leven op de pof' is.

Ten slotte vind ik het interessant dat Italië niet in hetzelfde cluster als de andere Zuid-Europese landen terecht komt.
Ik ben een belabberde (macro)econoom (wat zeg ik: ik ben geen econoom ;) ), maar als Juan zijn centjes ipv een Spaanse bank op een Zwiterse bank neerzet, beinvloed dat dan het current account balance volgens deze defintie?
pi_112673136
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ben een belabberde (macro)econoom (wat zeg ik: ik ben geen econoom ;) ), maar als Juan zijn centjes ipv een Spaanse bank op een Zwiterse bank neerzet, beinvloed dat dan het current account balance volgens deze defintie?
Nee.
pi_112673198
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:55 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Nee.
Wat beinvloedt de current account balance dan wel? Grofweg. Behalve import en export van goederen en diensten :)

Aangezien ik denk dat Spaanse (en ten dele ook Portugese) bedrijven onevenredig veel investeren in het buitenland zou dat namelijk best kunnen verklaren waarom Spanje anders reageert dan de gele landen. Ik kan echter niet echt een samenhang ontdekken in de groene landen in de onderste grafiek.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-06-2012 21:03:42 ]
pi_112673541
quote:

Puik werk! Dat van Italië vind ik trouwens niet zo vreemd. Italie heeft een sterke industrie waardoor de export redelijk in orde blijft. Ze hebben vooral een veel te hoge staatsschuld
pi_112673636
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Moeilijk onderwerp is moeilijk. Handelsoverschot/tekort vind ik lastig te kwantificeren omdat je onderhandelingspositie zo zwaar weegt. Nederland produceert vrij weinig maar het stikt hier van de duurbetaalde Value-Added-Logistics activiteiten die er uiteindelijk voor zorgen dat we met een positieve handelsbalans zitten. Frankrijk aan de andere kant "produceert" voor half Europa stroom, aardappelen etcetera. Italië heeft zware industrie in het noorden a-la het Ruhrgebied.

We betalen niks voor Franse aardappelen, terwijl zij duurbetaalde petrochemisch producten afnemen van DSM.

En je kunt overheidsinvesteringen niet vergelijken tussen N- en Z- Europa want er wordt niet zo nauw belasting geïnd in de zuidelijker staten.

In Nederland als we met een begrotingstekort zitten zien we de geleende euros in de komende jaren in drievoud terugkomen als geïnde belasting. Om deze reden zijn wij hip en kunnen we ons staatspapier eenvoudig kwijt. Net zoals elke de-investering in drievoud wordt wordt afgeschreven wat een reden is voor zorgen met het huidige begrotingsbeleid.
pi_112673686
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:03 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Puik werk! Dat van Italië vind ik trouwens niet zo vreemd. Italie heeft een sterke industrie waardoor de export redelijk in orde blijft. Ze hebben vooral een veel te hoge staatsschuld
Dit!
pi_112673801
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat beinvloedt de current account balance dan wel? Grofweg. Behalve import en export van goederen en diensten :)
Het was even zoeken maar: Goederen en diensten inderdaad en met name ook inkomen over buitenlandse investeringen (danwel verplichtingen op grond van investeringen uit het buitenland). En dan nog wat kleine dingen zoals lonen van seizoenswerkers en grensarbeiders; gastarbeiders die geld terugsturen naar familie, etc.
(zie hier, pag. 47)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2012 21:10:45 ]
  zaterdag 9 juni 2012 @ 21:11:39 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_112673857
Ben benieuwd wie er nu eigenaar van die banken gaat worden
http://www.telegraaf.nl/b(...)aagt_noodhulp__.html

IK hoop dat ze wel hun bonussen krijgen van de EU
O-)

quote:
za 09 jun 2012, 19:39
Spanje vraagt noodhulp voor banken
MADRID - Spanje vraagt noodhulp van de andere eurolanden om zijn noodlijdende banken uit de brand te helpen. Dat bevestigde de minister van Economische Zaken, Luis de Guindos. Hij noemde geen bedrag. Het gaat om maximaal 100 miljard euro.

De ministers van Financiën van de 17 eurolanden hadden zaterdag vergaderd over de steunmaatregelen. Daarbij kwam naar buiten dat de landen bereid waren maximaal 100 miljard uit te trekken voor Spanje.

De steun gaat direct via de Spaanse staat naar de banken. Daardoor moet Spanje zich houden aan de Europese verplichtingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2012 21:27:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112674033
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Aangezien ik denk dat Spaanse (en ten dele ook Portugese) bedrijven onevenredig veel investeren in het buitenland zou dat namelijk best kunnen verklaren waarom Spanje anders reageert dan de gele landen. Ik kan echter niet echt een samenhang ontdekken in de groene landen in de onderste grafiek.
Overheidsinvesteringen, ROI (Return on Investment), het fiscale stelsel. Kenniseconomieën hebben een groot voordeel ten opzichte van landen waar kennis niet vanzelfsprekend is. Daarom is de Brain-drain richting Azië zo problematisch.

Handelsverhoudingen. Als je voor een tientje wat voorbewerkt leer verfomfaaid tot een Louis-Vuitton tasje en dat verkoopt voor twintig maal de productiekosten is dit helemaal leuk voor je handelsbalans. Werkelijk complexe elektronica zoals Philips Elektronics en ASML produceert. Boorplatformen, bergingsschepen, oorlogstuig (Thales Shipyards in Den Helder). Bijna Royal Dutch Shell vergeten :)

Dit zijn volgens mij de belangrijkste.
pi_112674188
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:16 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Overheidsinvesteringen, ROI (Return on Investment), het fiscale stelsel. Kenniseconomieën hebben een groot voordeel ten opzichte van landen waar kennis niet vanzelfsprekend is. Daarom is de Brain-drain richting Azië zo problematisch.

Handelsverhoudingen. Als je voor een tientje wat voorbewerkt leer verfomfaaid tot een Louis-Vuitton tasje en dat verkoopt voor twintig maal de productiekosten is dit helemaal leuk voor je handelsbalans. Werkelijk complexe elektronica zoals Philips Elektronics en ASML produceert. Boorplatformen, bergingsschepen, oorlogstuig (Thales Shipyards in Den Helder). Bijna Royal Dutch Shell vergeten :)

Dit zijn volgens mij de belangrijkste.
RDS zorgt voor een negatieve bijdrage :)

Okay, dan hebben 'kapitaalsstromen' geen invloed, wel inkomen uit investeringen.
pi_112674210
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Het was even zoeken maar: Goederen en diensten inderdaad en met name ook inkomen over buitenlandse investeringen (danwel verplichtingen op grond van investeringen uit het buitenland). En dan nog wat kleine dingen zoals lonen van seizoenswerkers en grensarbeiders; gastarbeiders die geld terugsturen naar familie, etc.
(zie hier, pag. 47)
dank, verhelderend voor mij ^O^
  zaterdag 9 juni 2012 @ 21:22:53 #64
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112674305
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 20:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar was ik het redelijk mee eens, met de kanttekening dat ik verwacht dat een Europa (uiteindelijk) wat zakelijker bestuurd zal worden ipv een gesjeesde student die drie woorden aan elkaar kan breien. Sorry, zal het volgende keer bevestigen :D
Oke, goedzo.
Bedankt Hans.
pi_112674640
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

RDS zorgt voor een negatieve bijdrage :)

Okay, dan hebben 'kapitaalsstromen' geen invloed, wel inkomen uit investeringen.
Daar staat me iets van bij inderdaad. Ik vind dit altijd rare materie en hoewel ik te gedachtegang wel snap vindt ik het totaal niet intuïtief. Iets anders wat ik altijd al raar heb gevonden is dat we als rijk land een stuk minder investeren dan er in ons geïnvesteerd wordt. http://en.wikipedia.org/w(...)_investment_position
pi_112674859
Spanje krijgt dus even 100 miljard zonder dat ze hoeven te bezuinigen?

De extreem-linkse partij in Griekenland doet het dan toch slim. Ze beginnen al te buigen in Brussel.
pi_112674914
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:30 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Daar staat me iets van bij inderdaad. Ik vind dit altijd rare materie en hoewel ik te gedachtegang wel snap vindt ik het totaal niet intuïtief. Iets anders wat ik altijd al raar heb gevonden is dat we als rijk land een stuk minder investeren dan er in ons geïnvesteerd wordt. http://en.wikipedia.org/w(...)_investment_position
Nee toch? Dat onze investeringspositie positief is, wil zeggen dat wij meer tegoed hebben uit het buitenland dan het buitenland van ons, dwz. dat wij meer in het buitenland hebben geïnvesteerd dan andersom. Tenminste, zo begrijp ik het.

Maar ik ben geen econoom, zal ik er voor de zekerheid maar bij zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2012 21:38:23 ]
  zaterdag 9 juni 2012 @ 21:48:15 #68
323876 michaelmoore
pi_112675376
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:

De extreem-linkse partij in Griekenland doet het dan toch slim. Ze beginnen al te buigen in Brussel.
Nederland zal al snel nog 5 miljard moeten storten verwacht ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112675666
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee toch? Dat onze investeringspositie positief is, wil zeggen dat wij meer tegoed hebben uit het buitenland dan het buitenland van ons, dwz. dat wij meer in het buitenland hebben geïnvesteerd dan andersom. Tenminste, zo begrijp ik het.

Maar ik ben geen econoom, zal ik er voor de zekerheid maar bij zeggen.
Volgens die tabel zijn we met 29.3% van ons GDP inderdaad netto crediteur. Mogelijk was ik dronken tijdens het college dat hier over ging.
pi_112675956
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 19:22 schreef Nonversatie het volgende:

[..]

Wat een onzin. En het hele idee "spookeuros" is onzin. Net als al het zwart geld zou het op een zeker moment z'n weg moeten vinden in het "systeem" door middel van witwassen. En voor dit geld, geldt net als alle ander valsmunterij: probeer het maar. Maar voor iedereen die bosjes valse euros probeert om te wisselen bij de bank: Je bent je geld gewoon kwijt. En heb je Europol op je dak. Het lijkt me zwaar, zwaar onwaarschijnlijk allemaal. Voor 8.500 ton aan 2-euromuntjes heb je twee miljard op de bank. Bankbiljetten hebben een serienummer dus dat gaat 'm ziezo nooit worden.
Ik schat de kans ook niet erg groot dat ze euros gaan drukken met codes van andere landen maar ja alles wat onwaarschijnlijk werd geacht zie ik voltrekken. better safe than sorry ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 9 juni 2012 @ 22:14:52 #71
323876 michaelmoore
pi_112676236
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 22:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik schat de kans ook niet erg groot dat ze euros gaan drukken met codes van andere landen maar ja alles wat onwaarschijnlijk werd geacht zie ik voltrekken. better safe than sorry ;)
Ik denk dat ze liever extra geld printen dan op de knieën voor merkel
pi_112687015
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 21:35 schreef Confetti het volgende:

Laten we wel even helder blijven over het onderscheid tussen de Spaanse publieke en private sector. De Spaanse overheidsschuld is momenteel 68.5% van haar BBP (ter vergelijking: Nederland 65.2%, Duitsland 81.2%, Italie 120.1%, Griekenland 165.3%) en daar is dus echt geen probleem mee.

Het probleem in Spanje ligt puur in de private sector en dan specifiek de financiele sector, die door de enorme vastgoedbubbel daar voor tientallen miljaren aan afschrijvingen moet doen en dan ineens niet meer solvabel is.

De Spaanse overheid daar de schuld van geven zou onterecht zijn, die hebben hun zaakjes vrij goed voor elkaar en behoeven dan ook totaal niet onder curatele gesteld te worden. Tuurlijk moet daar ook wel bezuinigd worden gezien een huidig vrij groot begrotingstekort, maar daar zijn ze ook mee bezig. Internationaal vergelijkend is de Spaanse overheid echter een van de meest gezonde qua financien en daar is dus best wat ruimte om nu eerst juist te investeren om die werkloosheid een beetje in te dammen.

Dus mensen, kijk alsjeblieft uit wie je tot zwarte piet wil bombarderen in deze. ;)
  zondag 10 juni 2012 @ 11:22:38 #73
323876 michaelmoore
pi_112687147
quote:
2s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:16 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Laten we wel even helder blijven over het onderscheid tussen de Spaanse publieke en private sector. De Spaanse overheidsschuld is momenteel 68.5% van haar BBP (ter vergelijking: Nederland 65.2%, Duitsland 81.2%, Italie 120.1%, Griekenland 165.3%) en daar is dus echt geen probleem mee.

Het probleem in Spanje ligt puur in de private sector en dan specifiek de financiele sector, die door de enorme vastgoedbubbel daar voor tientallen miljaren aan afschrijvingen moet doen en dan ineens niet meer solvabel is.

De Spaanse overheid daar de schuld van geven zou onterecht zijn, die hebben hun zaakjes vrij goed voor elkaar en behoeven dan ook totaal niet onder curatele gesteld te worden. Tuurlijk moet daar ook wel bezuinigd worden gezien een huidig vrij groot begrotingstekort, maar daar zijn ze ook mee bezig. Internationaal vergelijkend is de Spaanse overheid echter een van de meest gezonde qua financien en daar is dus best wat ruimte om nu eerst juist te investeren om die werkloosheid een beetje in te dammen.

Dus mensen, kijk alsjeblieft uit wie je tot zwarte piet wil bombarderen in deze. ;)
Helder

Maar de 25% werkloosheid samen met dalend BNP en pensioenverplichting wegens vergrijzing is dus wel een gevaar voor de toekomst
pi_112689468
Zeker, voornamelijk die pensioenverplichtingen (jeugdwerkloosheid zal vanzelf teruglopen als deze crisisjaren afgelopen zijn).
  zondag 10 juni 2012 @ 13:42:28 #75
323876 michaelmoore
pi_112690815
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:56 schreef Kaas- het volgende:
Zeker, voornamelijk die pensioenverplichtingen (jeugdwerkloosheid zal vanzelf teruglopen als deze crisisjaren afgelopen zijn).
Dus wat is de toekomstige schuldratio bij een verdergaande krimp???
Ga jij dan 10 jarig Spaans schuldpapier kopen voor minder dan 7% ?? Ik niet.
De Spaanse banken die kunnen het niet meer, die zitten (onder zachte dwang) al vol met Spaanse bonds

Door de divergentie in economische functioneren vanwege de EURO zal de eurocrisis pas eindigen als deze landen weer hun eigen valuta terugkrijgen of een volledige politieke unie aangaan, en dat zal de kiezer niet accepteren

Dus tot die tijd zal de krimp in BNP doorzetten en dus de schuldratio blijven stijgen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2012 14:30:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')