abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112698820
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:20 schreef Arsenal2001 het volgende:
@Igen
Er zitten nu al veel niet door kiezers gekozen baasjes, ik noem mensen als van Rompuy.
Maar die heeft geen macht.
quote:
Mensen uit de Europese commussie.
Die zijn door het parlement gekozen, net als bij ons de ministers en de premier.
quote:
Noem mij sceptisch maar verantwoording zie ik niet gebeuren, slagvaardig is ook niet een woord wat bij mij op komt als ik aan Europa denk.
Dat het nu niet slagvaardig is en ook de verantwoording gebrekkig, komt omdat de EU niet de juiste bevoegdheden heeft. Het is dan ook niet de EU die handelt, maar de lidstaten afzonderlijk die in onderling overleg buiten de EU om nieuwe constructies zoals het ESM op moeten tuigen, wat dan weer door alle lidstaten moet worden geratificeerd, waarbij weer niemand spelbreker wil zijn, enz.

Je praatje over "elite" en "totaal mislukt" enzo laat ik trouwens even voor wat het is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2012 17:27:43 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 17:30:08 #102
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_112698982
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:25 schreef Igen het volgende:

Dat het nu niet slagvaardig is en ook de verantwoording gebrekkig, komt omdat de EU niet de juiste bevoegdheden heeft.
En die krijgen ze ook niet, ik vertrouw ze ook voor geen meter
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112699026
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En die krijgen ze ook niet, ik vertrouw ze ook voor geen meter
Wie vertrouw je voor geen meter? De regeringsleiders van de lidstaten? De commissie? De leden van het europese parlement? Jan Kees de Jager? Onze Tweede Kamer die met het EFSF en het ESM heeft ingestemd?
pi_112699071
En ik zou liever hebben dat je direct op je kassabonnetje ziet hoe veel je aan "Europa" meebetaalt, dan dat dat ergens diep in de miljoennennota en in de toekomstige ESM-verplichtingen verstopt zit.
pi_112699185
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Wie vertrouw je voor geen meter? De regeringsleiders van de lidstaten? De commissie? De leden van het europese parlement? Jan Kees de Jager? Onze Tweede Kamer die met het EFSF en het ESM heeft ingestemd?
Als ik deze vraag zou beantwoorden zou ik niet zozeer een probleem met vertrouwen hebben, maar meer een probleem met expertise en een vooruitziende blik. Tot nu toe lijkt de EU er niet in te slagen om de brand onder controle te krijgen.
  zondag 10 juni 2012 @ 17:38:06 #106
323876 michaelmoore
pi_112699289
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Politici niet meer
Ik wil geen EU en toch rommelen ze het er door, dat maakt mij pissig, dat trappen op duur bevochten democratie, het negeren van referenda
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112699323
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Politici niet meer
Ik wil geen EU en toch rommelen ze het er door, dat maakt mij pissig dat trappen op duur bevochten democratie
Ah, gewoon "ze", alles en iedereen :') :')

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2012 17:39:01 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 17:39:31 #108
323876 michaelmoore
pi_112699353
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah, gewoon "ze", alles en iedereen :') :')
De SP heb ik nog wel vertrouwen in

Ik wil dit niet want ik weeeeet dat dit fout gaat , dus wiil ik NEE kunne stemmen
pi_112699592
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De SP heb ik nog wel vertrouwen in

Ik wil dit niet want ik weeeeet dat dit fout gaat , dus wiil ik NEE kunne stemmen
Ik dacht dat "Stem NEE stem SP" iets uit het verleden was en dat ze nu wel constructief bezig proberen te zijn, maar dat geldt blijkbaar niet voor de hele achterban. :D

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2012 17:45:44 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 17:50:02 #110
323876 michaelmoore
pi_112699807
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:44 schreef Igen het volgende:

[..]

n dat ze nu wel constructief bezig proberen te zijn,
Nee jij bent lekker constructief bezig

Het gaat om mijn pensioen he slimmerd, die gaat naar een Fransoos straks
  zondag 10 juni 2012 @ 18:11:43 #111
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112700729
ik begin het volgende scenario als een serieuze optie te beschouwen:
Noordelijke landen doen toezeggingen, wanneer het puntje bij paaltje komt krabbelen ze echter terug (het is gewoon te veel geld) waarop Frankrijk en de rest van de knoflook landen Duitsland en Nederland de oorlog verklaren, omdat zij nukes hebben (Frankrijk) worden Berlijn en Hamburg (liggen ver van Parijs) platgegooid. Engeland en de USA zijn in eerste instantie dolblij (ze hebben het weer voor het zeggen) maar wanneer Frankrijk zijn grondgebied wil vergroten door Duitsland te annexeren besluit Rusland + Engeland + USA te interveniëren anders wordt Frankrijk te machtig: gevolg: Duitsland een groot slagveld, een soort herhaling van de 30 jarige oorlog zeg maar
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_112700819
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:11 schreef Outlined het volgende:
ik begin het volgende scenario als een serieuze optie te beschouwen:
Noordelijke landen doen toezeggingen, wanneer het puntje bij paaltje komt krabbelen ze echter terug (het is gewoon te veel geld) waarop Frankrijk en de rest van de knoflook landen Duitsland en Nederland de oorlog verklaren, omdat zij nukes hebben (Frankrijk) worden Berlijn en Hamburg (liggen ver van Parijs) platgegooid.
Zitten we hier in ONZ?
  zondag 10 juni 2012 @ 18:14:52 #113
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112700856
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zitten we hier in ONZ?
1: ik heb het even uitgebreid

2: nee, ik beschouw het als een optie, ik kan me goed voorstellen dat wij toezeggingen doen maar uiteindelijk toch terug krabbelen waarop zuidelijke landen komen halen waar zij recht op menen te hebben (het waren immers beloftes), dat doen ze uiteraard met wapens
pi_112701041
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:14 schreef Outlined het volgende:

[..]

1: ik heb het even uitgebreid

2: nee, ik beschouw het als een optie, ik kan me goed voorstellen dat wij toezeggingen doen maar uiteindelijk toch terug krabbelen waarop zuidelijke landen komen halen waar zij recht op menen te hebben (het waren immers beloftes), dat doen ze uiteraard met wapens
Het was een ?, geen !, he :D

Ik denk dat LIndsay Lohan minister president wordt. Als lijststrekker van Trots op Implantaten. Minister van Financien wordt Ernie. Die krijgt dan ruzie met Bert., maar die mag dan minister van volkshuisvesting worden....

voor het koekiemonster wordt nog een passende invulling gezocht.

kernoorlog. Serieus
  zondag 10 juni 2012 @ 18:26:06 #115
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112701253
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het was een ?, geen !, he :D

Ik denk dat LIndsay Lohan minister president wordt. Als lijststrekker van Trots op Implantaten. Minister van Financien wordt Ernie. Die krijgt dan ruzie met Bert., maar die mag dan minister van volkshuisvesting worden....

voor het koekiemonster wordt nog een passende invulling gezocht.

kernoorlog. Serieus
zie niet in wat Lohan met een financiele crisis te maken heeft
pi_112701256
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee jij bent lekker constructief bezig

Het gaat om mijn pensioen he slimmerd, die gaat naar een Fransoos straks
Ja, ik vind dat ik wel constructief bezig was, met een idee waarbij straks niet onze pensioenen naar Zuid-Europa hoeven te gaan.
pi_112701313
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:26 schreef Outlined het volgende:

[..]

zie niet in wat Lohan met een financiele crisis te maken heeft
Was ook meer om de mentale crisis te benadrukken :)
  zondag 10 juni 2012 @ 18:29:47 #118
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112701409
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, ik vind dat ik wel constructief bezig was, met een idee waarbij straks niet onze pensioenen naar Zuid-Europa hoeven te gaan.
direct gezien gaan onze pensioenen niet naar zuid europa, wel zullen wij langer door moeten werken dan in zuidelijke landen
  zondag 10 juni 2012 @ 18:44:51 #119
323876 michaelmoore
pi_112702033
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:29 schreef Outlined het volgende:

[..]

direct gezien gaan onze pensioenen niet naar zuid europa, wel zullen wij langer door moeten werken dan in zuidelijke landen
Ik verwacht dat de AOW vervangen zal worden door de bijstand , dus mijn pensioen gaat dan via de belastingen wel naar het zuiden

Net als er stemmen op gaan om ouderen hun overwaarde te laten consumeren om de zorg te betalen, er wordt heel erg out de box gedacht nu

Op onderwijs kan nog heel veel gehaald worden

Je reiskosten is al naar het zuiden met ingang van 2013

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2012 19:17:02 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 19:12:17 #120
181126 MouzurX
Misschien?
pi_112703216
Voordat er ook maar iets van oorlog plaats vind moet europa écht helemaal de grond in.
A la overal revoluties, onrust, geen eten etc.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 10 juni 2012 @ 20:02:35 #121
323876 michaelmoore
pi_112706043
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 19:12 schreef MouzurX het volgende:
Voordat er ook maar iets van oorlog plaats vind moet europa écht helemaal de grond in.
A la overal revoluties, onrust, geen eten etc.
Honger ???

De intelligentsia van Nederland is nu bezig om voor 600 miljoen Euro de beste landbouwgrond van Nederland de bovenlaag er af te halen, om te kunnen offeren aan Poolse Paarden, zodat ze naar Duitsland kunnen lopen, ze hebben me ideeën jongen ,
Allemaal ideeën die moeten gedaan worden, leuke plannen en het mag wat kosten
pi_112706341
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Honger ???

De intelligentsia van Nederland is nu bezig om voor 600 miljoen Euro de beste landbouwgrond van Nederland de bovenlaag er af te halen, om te kunnen offeren aan Poolse Paarden, zodat ze naar Duitsland kunnen lopen, ze hebben me ideeën jongen ,
Allemaal ideeën die moeten gedaan worden, leuke plannen en het mag wat kosten
Nederland is toch lang niet zelfvoorzienend qua voedsel, daar maakt dat kleine strookje grond in Flevoland (want daar heb je het over) niet het doorslaggevende verschil hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2012 20:12:40 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 20:25:21 #123
323876 michaelmoore
pi_112707216
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Nederland is toch lang niet zelfvoorzienend qua voedsel, daar maakt dat kleine strookje grond in Flevoland (want daar heb je het over) niet het doorslaggevende verschil hoor.
Daarom geeft de EU miljoenen subsidie om daar in Flevoland suikerbieten te planten, terwijl er in Afrika suikerriet verbrand wordt met EU subsidie

De EU geeft ook sudsibie om grond braak te laten liggen en om er oerponys op te zetten vraag maar aan Bleker, maar ik geloof dat er inmiddels ook rasponnies lopen

In Flevopolder staan nog mijn voetafdrukken in de klei, dus ik weet waar ik, het over heb

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2012 21:00:21 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 20:32:40 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112707719
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Daarom geeft de EU miljoenen subsidie om daar in Flevoland suikerbieten te planten, terwijl er in Afrika suikerriet verbrand wordt met EU subsidie

De EU geeft ook sudsibie om grond braak te laten liggen en om er oerponys op te zetten vraag maar aan Bleker

In Flevopolder staan nog mijn voetafdrukken in de klei, dus ik weet waar ik, het over heb

Dat soort wantoestanden krijg je altijd als de markt verpest wordt door subsidies. En op hoe een grotere geografische schaal hoe erger.
Ik kende iemand die zijn geld verdiende met het naar Curacao vliegen van grote hoeveelheden kaas. Die kaas werd daar dan 'bewerkt' (wat inhield dat iedere kaas één keer doormidden werd gesneden, en vervolgens weer geexporteerd naar Nederland, al waar hij vernietigd werd.
Dat was door dubbele subsidies (exporteren van kaas naar buiten Europa, verschaffen van werkgelegenheid op Curacao, etc.) lucratiever dan het verkopen van die kaas op de markt.
Zo ook varkens die naar Italië vervoerd worden om daar geslacht te worden, waarna de ham weer naar Nederland gebracht wordt etc. Gigantische inefficientie en milieuvervuiling. Maar economisch gunstig 'dankzij' subsidies.
The End Times are wild
  zondag 10 juni 2012 @ 20:36:56 #125
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112707991
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat soort wantoestanden krijg je altijd als de markt verpest wordt door subsidies. En op hoe een grotere geografische schaal hoe erger.
Ik kende iemand die zijn geld verdiende met het naar Curacao vliegen van grote hoeveelheden kaas. Die kaas werd daar dan 'bewerkt' (wat inhield dat iedere kaas één keer doormidden werd gesneden, en vervolgens weer geexporteerd naar Nederland, al waar hij vernietigd werd.
Dat was door dubbele subsidies (exporteren van kaas naar buiten Europa, verschaffen van werkgelegenheid op Curacao, etc.) lucratiever dan het verkopen van die kaas op de markt.
Zo ook varkens die naar Italië vervoerd worden om daar geslacht te worden, waarna de ham weer naar Nederland gebracht wordt etc. Gigantische inefficientie en milieuvervuiling. Maar economisch gunstig 'dankzij' subsidies.
_O_ heeft het zeker tot voorbeeld in elk economieboek gehaald _O_
pi_112708056
Volgens Outlined worden we toch allemaal genuked, dus waar maken jullie je eigenlijk druk om ;)

* Dinosaur_Sr is going to party like it's ninety-ninety-nine (en ontopic, dat was het jaar van prikken van de conversiekoers en dat de euro op bankafschriften en contracten verscheen
  zondag 10 juni 2012 @ 20:43:51 #127
323876 michaelmoore
pi_112708426
Door die grond opkoop beleid is de beste landbouwgrond in de Flevoland nog steeds 70.000.Euro per HA, terwijl in Polen en Hongarije (vergelijkbare kwaliteit) dat 3000 euro is

Het is gewoon schaarste creatie voor de RABO en Fortis bank en Grondbank belangen
pi_112708516
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
Door die grond opkoop beleid is de beste landbouwgrond in de Flevoland nog steeds 70.000.Euro per HA, terwijl in Polen en Hongarije (vergelijkbare kwaliteit) dat 3000 euro is

Het is gewoon schaarste creatie voor de RABO en Fortis bank en Grondbank belangen
Wat raar dat agrariers dan niet allemaal in Polen en Hongarije boeren. En wel allemaal.
  zondag 10 juni 2012 @ 20:46:46 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112708588
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:43 schreef michaelmoore het volgende:

Ook al met landbouwgrond? In ieder geval, als ze 70K kunnen vragen en boeren dat dus kunnen betalen, dan zal het dus wel rendabel zijn om op zulke grond in Nederland landbouw te doen.
En anders kan zo'n boer toch altijd nog naar Polen toe om daar te boeren? Is zijn personeel ook 4x zo goedkoop. (Dat laatste gebeurt trouwens ook steeds meer)
The End Times are wild
  zondag 10 juni 2012 @ 20:47:41 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112708645
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat raar dat agrariers dan niet allemaal in Polen en Hongarije boeren. En wel allemaal.
Je moet niet steeds 20 seconden voordat ik op "Invoeren" druk een post van soortgelijke strekking posten!
The End Times are wild
pi_112708722
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook al met landbouwgrond? In ieder geval, als ze 70K kunnen vragen en boeren dat dus kunnen betalen, dan zal het dus wel rendabel zijn om op zulke grond in Nederland landbouw te doen.
En anders kan zo'n boer toch altijd nog naar Polen toe om daar te boeren? Is zijn personeel ook 4x zo goedkoop. (Dat laatste gebeurt trouwens ook steeds meer)
Hier in de buurt zijn ze alleemaal bedrijfsgebouwen aan het bijbouwen en investeren, die boeren. Wel raar dat ze dat doen als ze allemaal weggaan. Misschien doen ze dat omdat ze teveel gratis geld krijgen door hun grond om te ruilen voor Poolse en Hongaarse grond ;)
pi_112708729
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

subsidies. en er zijn al genoeg agrariërs die in het buitenland begonnen zijn. nederland zeikland :r
pi_112708972
Er zijn ook juridische obstakels. Het kopen van landbouwgrond door EU-buitenlanders is in een aantal Oost-Europese landen pas vanaf ergens in 2014 zonder beperkingen mogelijk.
pi_112709014
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

subsidies. en er zijn al genoeg agrariërs die in het buitenland begonnen zijn. nederland zeikland :r
Ja, zeiken over vanalles zijn sommige hier heel goed in, dat klopt.

Maar als je per hectare zomaar 67k cadeau krijgt, wat michaelmoore de facto beweert, dan kan er geen ene boer meer in Nederland zitten. Toch eens vragen of het geen acteurs zijn.

PS: de boeren die ge-emgireerd zijn, die ik ken, deden dat vooral omdat ze gestoord werden van alle regelgeving. Niet omdat ze voor een fractie van de kosten elders hetzelfde bedrijf konden kopen, want dat viel vies tegen.
  zondag 10 juni 2012 @ 20:56:53 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112709228
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hier in de buurt zijn ze alleemaal bedrijfsgebouwen aan het bijbouwen en investeren, die boeren. Wel raar dat ze dat doen als ze allemaal weggaan. Misschien doen ze dat omdat ze teveel gratis geld krijgen door hun grond om te ruilen voor Poolse en Hongaarse grond ;)
HIer wordt er -helaas- ook wel bijgebouwd. Vooral varkens- en kippenboeren. Schaalvergroting om concurrerend te blijven. Maar een aantal grote agro-bedrijven kopen nu al grond in Polen op om daar uit te kunnen breiden. De grote winstkansen zitten toch wel daar denk ik. Veel grond, goedkope arbeid en minder regelgeving.
The End Times are wild
  zondag 10 juni 2012 @ 21:03:31 #136
323876 michaelmoore
pi_112709629
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Megastallen dat is wel rendabel, iv m buitenland, maar dan krijg je geen melksubsidie van de EU alleen als je de koeien buiten laat lopen, toch gebeurd dat steeds minder
pi_112709847
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

HIer wordt er -helaas- ook wel bijgebouwd. Vooral varkens- en kippenboeren. Schaalvergroting om concurrerend te blijven. Maar een aantal grote agro-bedrijven kopen nu al grond in Polen op om daar uit te kunnen breiden. De grote winstkansen zitten toch wel daar denk ik. Veel grond, goedkope arbeid en minder regelgeving.
Hier zijn het koeieboeren en akkerbouwbedrijven. Varkens- en kippenboeren mogen hier toch nauwelijks nog ergens bouwen, alleen in verwevingsgebieden. Ja, dan moeten ze dus wel bouwen, als ze elders wegmoeten. Maar toch, alles het allemaal zoveel beter is in het buitenland, dan zouden ze hier toch geen spade in de grond steken? ;)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:07:19 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112709957
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hier zijn het koeieboeren en akkerbouwbedrijven. Varkens- en kippenboeren mogen hier toch nauwelijks nog ergens bouwen, alleen in verwevingsgebieden. Ja, dan moeten ze dus wel bouwen, als ze elders wegmoeten. Maar toch, alles het allemaal zoveel beter is in het buitenland, dan zouden ze hier toch geen spade in de grond steken? ;)
Dat zeg ik ook niet, maar Nederland zit denk ik wel redelijk aan zijn tax als het om uitbreiding van de landbouw gaat. Teveel beperkingen, of je moet van het platteland een semi-bioindustrieel gebied maken en dat willen we ook niet.
The End Times are wild
pi_112710158
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet, maar Nederland zit denk ik wel redelijk aan zijn tax als het om uitbreiding van de landbouw gaat. Teveel beperkingen, of je moet van het platteland een semi-bioindustrieel gebied maken en dat willen we ook niet.
Nou dat laatste willen 'we' dus wel, daar zijn die verwevingsgebieden voor. Alle intensieve veehouderij wordt in die gebieden gejaagd. Ze gaan nu zelfs al varkensschuren in verdiepingen bouwen.

Ik vind het ook een nogal onzalig plan, want dat is wel waar 'de politiek' voor gekozen heeft. Agrarische industriegebeiden.

Keerzijde is dat de rest van het platteland gevrijwaard wordt van dit soort bedrijven. Da's dan weer wel positief. Maar als het in Polen tegen een fractie van de prijs kan, dan zou ik het wel weten :)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:14:31 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112710440
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou dat laatste willen 'we' dus wel, daar zijn die verwevingsgebieden voor. Alle intensieve veehouderij wordt in die gebieden gejaagd. Ze gaan nu zelfs al varkensschuren in verdiepingen bouwen.

Ik vind het ook een nogal onzalig plan, want dat is wel waar 'de politiek' voor gekozen heeft. Agrarische industriegebeiden.

Keerzijde is dat de rest van het platteland gevrijwaard wordt van dit soort bedrijven. Da's dan weer wel positief. Maar als het in Polen tegen een fractie van de prijs kan, dan zou ik het wel weten :)
Er speelt voor zo'n boer meer mee dan enkel de winst. Dat bedrijf is allang in handen van de familie, de contacten met de buurt, misschien wil zijn vrouw wel in Nederland blijven. Maar puur bedrijfseconomisch gezien denk ik toch dat het daar goedkoper produceren per liter is dan in Nederland.

Een paar jaar geleden was het grootste probleem nog dat daar de infrastructuur niet aanwezig was. Denk aan veilingen, installatiebedrijven etc. Maar dat verschil wordt rap kleiner.
The End Times are wild
  zondag 10 juni 2012 @ 21:14:45 #141
323876 michaelmoore
pi_112710455
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In het buitenland mag het wel maar das een stukkie rijden, zekerr met melk,maar aar maken ze vaak melkpoeder van, die is voor internationale handel die komt hier niet

Ach met de EEG was het met die subsidie net zo erg hoor, en het meest gaat naar Frankrijk

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2012 21:22:10 ]
pi_112710712
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er speelt voor zo'n boer meer mee dan enkel de winst. Dat bedrijf is allang in handen van de familie, de contacten met de buurt, misschien wil zijn vrouw wel in Nederland blijven. Maar puur bedrijfseconomisch gezien denk ik toch dat het daar goedkoper produceren per liter is dan in Nederland.

Een paar jaar geleden was het grootste probleem nog dat daar de infrastructuur niet aanwezig was. Denk aan veilingen, installatiebedrijven etc. Maar dat verschil wordt rap kleiner.
Nou, dan is het niet zo raar dat er een prijsverschil in de grond is :)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:20:26 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112710827
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou, dan is het niet zo raar dat er een prijsverschil in de grond is :)
Nee, natuurlijk is dat zo. Nog verder naar het Oosten is die grond waarschijnlijk weer 10x goedkoper .Dat is toch ook niks nieuws, maar juist de kern van ONroerend goed? Als je grond nu zo gemakkelijk kon verplaatsen was het een heel ander verhaal.

Net trouwens gekeken naar die landbouwontwikkelingsgebieden, maar dat is echt maar een heel klein deel van het grondoppervlak van Brabant als geheel.
The End Times are wild
  zondag 10 juni 2012 @ 21:23:43 #144
323876 michaelmoore
pi_112711006
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk is dat zo. Nog verder naar het Oosten is die grond waarschijnlijk weer 10x goedkoper .Dat is toch ook niks nieuws, maar juist de kern van ONroerend goed? Als je grond nu zo gemakkelijk kon verplaatsen was het een heel ander verhaal.

Net trouwens gekeken naar die landbouwontwikkelingsgebieden, maar dat is echt maar een heel klein deel van het grondoppervlak van Brabant als geheel.
In de Oekraine neemt CHina de grond v oor 99 jaar lease, stukken van 12000 hectare, de vroegre graanschuur van USSR
pi_112711018
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:

Klopt. Iedereen die wil investeren zal daar naartoe moeten. Dus die grond zal daar ook wel duur worden ;)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:29:26 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112711401
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In de Oekraine neemt CHina de grond v oor 99 jaar lease, stukken van 12000 hectare, de vroegre graanschuur van USSR
Goed voor de productie. In Rusland komt per hectare nog geen 10% van de mais af dan in Nederland. Dat kunnen die chinezen vast beter.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Klopt. Iedereen die wil investeren zal daar naartoe moeten. Dus die grond zal daar ook wel duur worden ;)
Op een gegeven moment wordt een maximaal aanvaardbare prijs behaald. En die ligt denk ik niet zo heel veel hoger dan nu. Dat kan gewoon niet, er zal toch binnen de EU geconcurreerd moeten worden. Als de melk door die dure grond zo duur wordt dat zij 3 cent p/l duurder is dan melk uit Polen (ondanks de mega-efficientie van de NL-se boer), dan houd het gewoon op.
Dat is basis-economie en dat geld ook voor de landbouw. Die boeren mogen dan misschien wel het liefste in Brabant blijven produceren, als zij niet meer kunnen concurreren dan houdt het op. En zo enorm zijn die marges niet, het verschil tussen winst en verlies is 2 ct de liter.
The End Times are wild
pi_112711504
quote:

[..]

Mooi voorbeeld China. Eén munt, maar Uzbeken (en da's circa een derde oppervlakte van China) hebben net net zo veel gemeen met Han-Chinezen als wij met Libanon.

En als die eventjes overal ter wereld halve landen kunnen opkopen (Oekraine is niet het enige voorbeeld namelijk, ze bezitten ook een groot deel van het areaal in Australie namelijk), dus sta ik liever met mijn Europese broeders en zusters daar tegenover dan met drie zeurpieten en een kereltje die zijn vinger in de dijk houdt terwijl er een tsunami aankomt. :)
  zondag 10 juni 2012 @ 21:35:48 #148
323876 michaelmoore
pi_112711948
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Goed voor de productie. In Rusland komt per hectare nog geen 10% van de mais af dan in Nederland. Dat kunnen die chinezen vast beter.

.
De Oekrainers zetten er toch alleen koolzaad op , idioten, hier zouden we er nog voermais op zttten

wel erg mooi gezicht die gele velden, GrroenLinks zou er subsidie voor geven , maar trekt errg veel fazanten en konijnen dus de Pvdd zou er dan voor pleiten om het niet meer te maaien , dan kan D66 er wilde paarden in jagen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2012 22:21:40 ]
  zondag 10 juni 2012 @ 21:46:53 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_112712714
Verder zie ik het voor de landbouw in Nederland toch niet zo gunstig in. Alleen maar omdat de Nederlandse boer héél efficiënt werkt en innoverend is kan hij concurrerend blijven. Alle andere factoren (arbeidskosten, grondprijzen, regelgeving) zijn in Oost-Europa gunstiger.
Het probleem is dat je niet altijd efficienter kunt blijven worden. Als je nu door goede planning en hoog opgeleide boeren op 90% efficientie zit, kun je nog maar 10% winnen en dat is heel moeilijk.
Als zo'n Poolse boer van 20% naar 40% efficientie gaat, dan haalt hij je in.

De varkensslachterij hier gaat ook een vestiging in Polen starten. De helft van het personeel hier is toch al Pools. Als ze dan daar 50% goedkoper kunnen produceren, zullen ze er voor kiezen om de bulk daar te doen. En als er dan bij tegenslag een fabriek dicht moet, dan doen ze het hier.

Economisch is er nog maar weinig reden om hier te blijven. Voor die boeren zijn het eerder emotionele redenen
The End Times are wild
pi_112713252
quote:
De echte mogelijkheden liggen voor China in Afrika waar ze plannen hebben om massale agriculturele voorzieningen te treffen in ruil voor wat extra schuldenverlichting van arme landjes. Die tactiek hebben ze al eens eerder toegepast in ruil voor grote voorraden grondstoffen maar ditmaal zijn de Chinezen ook geinteresseerd in de mogelijkheden aan de oppervlakte. 12000 hectare klinkt veel maar stelt voor China echt geen drol voor. De Afrikanen vinden deze interventie van Chinese zijde overigens niet erg want de infrastructurele investeringen die daarmee gepaard gaan krikt ook nog eens het BNP van hun landen op.
One man's trash, another man's treasure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')