Het is nog geen 1 juli!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:56 schreef Furdinand het volgende:
Ik heb al in februari ofzo aangifte gedaan en heb nog steeds niks gehoord.... kan ik ergens controleren of het wel aangekomen is bij ze ofzo?
Als je de bevestiging hebt na het indienen is het aangekomen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:56 schreef Furdinand het volgende:
Ik heb al in februari ofzo aangifte gedaan en heb nog steeds niks gehoord.... kan ik ergens controleren of het wel aangekomen is bij ze ofzo?
Nee hoor, ik kreeg vorig jaar ook een bevestiging en midden juli maar eens gebeld. Was mijn aangifte nooit doorgekomen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je de bevestiging hebt na het indienen is het aangekomen.
Anders bel je de belastingtelefoon.
Of je wacht nog even, want ze hebben nog een maand.
Hmm oke!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:02 schreef Fuszy het volgende:
[..]
Nee hoor, ik kreeg vorig jaar ook een bevestiging en midden juli maar eens gebeld. Was mijn aangifte nooit doorgekomen.
Dat was voor een select groepje mensen, waarschijnlijk die waar bijna niks fout kon gaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:21 schreef gohan16 het volgende:
Ik zat ook inde stapel van vandaag. Dagtekening 5 juni. Wel een voorlopige aanslag, geen definitieve. Ik dacht dat ze dit jaar probeerde om direct de definitieve te sturen. Maakt verder niet uit. Ik zal m'n geld nu wel snel ontvangen denk ik.
3 uur verder EN IK HEB OOK NOG NIKS HOLY SHIT wat is hier aan de hand manquote:
incorrect, mijn vriendin heeft een eigen woning en dus aftrekposten en heeft ook meteen een definitieve gekregen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat was voor een select groepje mensen, waarschijnlijk die waar bijna niks fout kon gaan.
Geen aftrekposten, opgave van loon corresponderend met gegevens van de werkgever, etc.
Ja ik heb die van mijn moeder op 30 maart verstuurd, zij heeft weken geleden al bericht gekregen dat ze 600 nog-wat bij moet betalen. Ik krijg terug, en heb nog geen bericht ontvangen (5 maart ofzo verstuurd).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:10 schreef just me het volgende:
Ik heb nog niets gehoord maar wacht rustig af
Mijn vriend en ik hebben op dezelfde dag aangifte gedaan en hij heeft al weken geleden bericht gekregen dat hij niks noppes en nada terug krijgt.
Ik bel elke dagquote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:12 schreef Fuszy het volgende:
Hoe weten jullie eigenlijk wanneer die binnenkomt? Werken jullie bij de belastingdienst of bellen jullie elke dag?
Ik werk bij de belastingdienstquote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:12 schreef Fuszy het volgende:
Hoe weten jullie eigenlijk wanneer die binnenkomt? Werken jullie bij de belastingdienst of bellen jullie elke dag?
Jep, weekend.. ergens komende week dus.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:42 schreef junkiexp het volgende:
Gisteren binnengekregen met dagtekening 2 juni.
Nog geen geld, zal maandag komen denk ik.
Hoeft niet, vandaag geld ontvangen en dagtekening is morgen.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:40 schreef Caatje1984 het volgende:
Ontvang je het geld op e dagtekening? Die van mij staat op 6juni
... update: Ik heb mn geld al ontvangen!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:21 schreef gohan16 het volgende:
Ik zat ook inde stapel van vandaag. Dagtekening 5 juni. Wel een voorlopige aanslag, geen definitieve. Ik dacht dat ze dit jaar probeerde om direct de definitieve te sturen. Maakt verder niet uit. Ik zal m'n geld nu wel snel ontvangen denk ik.
Je kunt beter even bellen, net ook gedaan. Doen ze niet moeilijk over, 7 juni voor mij. Bij mij liep het programma destijds vast en begon nu wel even te twijfelen of ze het binnen gekregen hadden..quote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef Jojojojojojojo het volgende:
Aangifte gedaan op 20 februari. Nog niks
Las ergens dat je de site van de belasting in kon loggen om te zien hoever ze zijn???
Net uitgebreid gezocht op hun site, maar niks kunnen vinden...
Of je wacht gewoon, ik snap echt niet wat daar nou zo moeilijk aan is? Ik had mijn aangifte op 4 januari verstuurd en was vandaag aan de beurt.quote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef Jojojojojojojo het volgende:
Aangifte gedaan op 20 februari. Nog niks
Las ergens dat je de site van de belasting in kon loggen om te zien hoever ze zijn???
Net uitgebreid gezocht op hun site, maar niks kunnen vinden...
Ik heb dagtekening 28 mei en heb het ook nog nietquote:Op maandag 4 juni 2012 17:07 schreef NLThunder het volgende:
Das ook niet eerlijk, ik heb dag tekening 2 juni en heb men geld nog niet
Alleen denk ik dat het vandaag niet meer komtquote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:42 schreef junkiexp het volgende:
Gisteren binnengekregen met dagtekening 2 juni.
Nog geen geld, zal maandag komen denk ik.
Ja hoor, ik heb vandaag netjes mijn ¤ 1723,00 ontvangenquote:Op maandag 4 juni 2012 17:42 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:
[..]
Alleen denk ik dat het vandaag niet meer komtRustig wachten dus. Meevaller dat het er zo ruim voor 1 juli alweer is. BD bedankt.
Haha oke, ik sprak nu over mezelf. Ik had het er vandaag nog niet op staan.Zal wel morgen of woensdag worden.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:29 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja hoor, ik heb vandaag netjes mijn ¤ 1723,00 ontvangen![]()
Ik heb het ook nog niet op mijn bankrekening zien staan, de bank zal waarschijnlijk wel even aan het genieten zijn van de rente!! Wat was jouw dagtekening dan?quote:Op maandag 4 juni 2012 18:49 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:
[..]
Haha oke, ik sprak nu over mezelf. Ik had het er vandaag nog niet op staan.Zal wel morgen of woensdag worden.
Ik heb SNS Bank, maar uit ervaring is gebleken dat mensen met Rabo en ING het sneller binnen hebbenquote:Op maandag 4 juni 2012 18:56 schreef NLThunder het volgende:
Misschien is het zelfs per bank verschillend... hier is het de ING, bij jullie ?
Trouwens... zou het verwerken van de aangiften niet op sofinummer volgorde gaan ?
We gissen allemaal wel hoe ze het zullen doen....
ook niet op sofinummer, zusje pa en ma en ik hebben in volgorde van sofinummer eerst pa in de 04, dan ma in de 15 en zus en ik in de 19, mijne de hoogst genummerde, en ieder jaar komt het weer in andere volgorde.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:56 schreef NLThunder het volgende:
Misschien is het zelfs per bank verschillend... hier is het de ING, bij jullie ?
Trouwens... zou het verwerken van de aangiften niet op sofinummer volgorde gaan ?
We gissen allemaal wel hoe ze het zullen doen....
Vandaag binnen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:21 schreef ForzaMilan het volgende:
Vandaag een brief gehad met een voorlopige aanslag van 595 euro
Dagtekening 5 juni.
Ruim een jaar moeten wachten op een dagtekeningquote:Op dinsdag 5 juni 2012 19:27 schreef WarrenBuffet het volgende:
Aangifte IB2011 per 1 maart 2011 ingediend (vooraf ingevulde aangifteprogramma gebruikt!) en vandaag, met dagtekening 5 juni 2012
Ha! Sorry, een dikke vette TYPO....inmiddels gecorrigeerd! Sorry!quote:Op dinsdag 5 juni 2012 19:29 schreef CoolStoryBro het volgende:
[..]
Ruim een jaar moeten wachten op een dagtekening
Yup.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:55 schreef Bierie het volgende:
Puur uit nieuwsgierigheid. Geldt die voor 1 April aangifte gedaan voor 1 Juli reactie ook wanneer je de ondernemers aangifte doet?
Hoe weet je wat de dagtekening is als je nog niks hebt ontvangen? Of kunnen ze die info geven als je ze belt ... ...?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:14 schreef zapato61 het volgende:
mijne moet nog komen. dagtekening staat op 14 juni, ondanks dat we het tegelijk hebben ingediend
op moment dat je belt met de vraag; is mijn aangifte al verwerkt krijg je waarschijnlijk te horen dat je gewoon moet wachten. (ligt ook aan de persoon die je er voor krijgt) op moment echter dat je belt voor bv motorrijtuigenbelasting oid en je vraagt tussen neus en lippen door krijg je vaak wel antwoord.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:04 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Hoe weet je wat de dagtekening is als je nog niks hebt ontvangen? Of kunnen ze die info geven als je ze belt ... ...?
programma'tje downloaden van de site van de belastingdienst.quote:Op woensdag 6 juni 2012 00:04 schreef Probability het volgende:
Stomme vraag waarschijnlijk, maar waar kan in de aangifte van 2010 invullen? Had die volgens mij al verstuurd maar kreeg nu opeens een brief van niet..
dat kan als het goed is via het programma. Nieuwe aangifte kiezen en dan krijg je de optie om vooringevulde gegevens van de BD te downloaden, echter weet ik niet of deze nu een jaar later nog online staan.....quote:Op woensdag 6 juni 2012 00:21 schreef Probability het volgende:
Ik zie alleen nergens waar je je gegevens kunt downloaden terwijl het op de site staat dat het wel kan..
Balkonia ?quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:21 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Nou ik heb m'n 39 euro gehad vandaag, nu kan ik op vakantie!
Sinds ik zo'n ding niet meer heb gaat 'm dat ook niet worden.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:23 schreef just me het volgende:
[..]
Balkonia ?
Ik heb nog niets binnen en wacht nog steeds (on)geduldig af
Ja dat is klote maar dat is typisch de belastingdienst, als je ze wat moet betalen zijn ze er als de kippe bij !!quote:Op donderdag 7 juni 2012 10:18 schreef PicoMMP het volgende:
Nog geen bericht gehad, eind mei de aangifte gedaan. Enige wat ik van de BD heb ontvangen is dat ik nog bijna 600 huurtoeslag mag terugbetalen
Update:quote:Op dinsdag 5 juni 2012 19:27 schreef WarrenBuffet het volgende:
Aangifte IB2011 per 1 maart 2012 ingediend (vooraf ingevulde aangifteprogramma gebruikt!) en vandaag, met dagtekening 5 juni 2012, dinsdag, bericht gehad over VERREKENING met VT/VA IB2011 en een openstaand, te betalen bedrag van een her-berekening aangifte IB2009.
Dus, de brief met berekening van de voorlopige aanslag/teruggaaf aangifte IB2011 heb ik NIET ontvangen, maar wel het bericht dat het bedrag van deze VA/VT IB2011 verrekend gaat worden met een openstaande "belastingschuld" van IB2009.
Ach, op zich had ik liever die "openstaande schuld" via de bestaande maandelijkse betalings-regeling afbetaald, maar het is in feite lood om oud ijzer én ik denk dat het ook maar gewoon beter is.
Gewoon van de schuld af en hierdoor wat minder "cash" terug te ontvangen als waar ik op hoopte.
Ik laat nog even weten wanneer de betaling binnen is én wanneer de
"VA/VT-brief IB2011" in de bus valt. Dan is het belastingjaar 2011 weer "voorlopig" afgehandeld.
Laatste opmerking: een vertraging van 14 dagen t.o.v. de belastingjaren 2008-2009-2010 m.b.t. de brief en de ontvangst van de teruggave op de bankrekening.
Voor iedereen die nog niets gehoord heeft, succes!
Groet,
WB.
Sowieso altijd eind maart gedaan ivm rentequote:Op donderdag 7 juni 2012 15:01 schreef Hephaistos. het volgende:
10 januari verzonden, nu nog steeds in behandeling. Gaat volgend jaar weer lekker 31 maart worden
Verwacht maar dat het 3 maanden kan duren.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:48 schreef Meteoric het volgende:
Is er nog een gemiddeld termijn als je na april je aangifte hebt gedaan? Er kwam bij m'n vriend toen een brief dat hij geld terug kon krijgen, dus toen heeft hij dat eind april ofzo alsnog gedaan. Wanneer kan je het dan ongeveer verwachten of is daar niks over te zeggen?
Lol, hoe eerder hoe beter toch?quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:58 schreef Nizno het volgende:
geld op mn rekening gekregen vandaag...
had het pas op 30 juni willen hebben!!!
Neuhquote:Op donderdag 7 juni 2012 18:59 schreef CoolStoryBro het volgende:
[..]
Lol, hoe eerder hoe beter toch?
ja dat kan, kortom reken jezelf niet rijk, ook niet als je wel de definitieve aanslag van je vriendin hebt. Ze kunnen corrigeren als ze ontdekken dat je dingen voor ze verzwijgt.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 00:29 schreef MichelBtje het volgende:
heel verhaal;
samenvatting.
Ik heb willens en wetens de aangifte van vriendin onjuist ingevuld, kan dit opgemerkt worden?
Dat dus. In het beschreven geval is m.i. geen nieuw feit nodig, en kan de fiscus dus heel eenvoudig navorderen. Hebben ze nog 5 jaar de tijd voor.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 01:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja dat kan, kortom reken jezelf niet rijk, ook niet als je wel de definitieve aanslag van je vriendin hebt. Ze kunnen corrigeren als ze ontdekken dat je dingen voor ze verzwijgt.
En dat is dan inclusief heffingsrente en een boetebedrag dat kan oplopen tot 100% van de verschuldigde som.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat dus. In het beschreven geval is m.i. geen nieuw feit nodig, en kan de fiscus dus heel eenvoudig navorderen. Hebben ze nog 5 jaar de tijd voor.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Vooralsnog afwachten dus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 01:35 schreef Nizno het volgende:
Ik heb willens en wetens de aangifte van vriendin onjuist ingevuld
Ik heb bewust geen aangifte gedaan van de bijverdiensten omdat ik geloof dat de sportvereniging belastingplichtig is en hierin nalatig is geweest, kan dit opgemerkt worden?
Voor zover ik weet klopt dat inderdaad.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:17 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Vooralsnog afwachten dus.
Komt trouwens het nut van een voorlopige/definitieve aanslag niet te vervallen als een definitieve aanslag binnen vijf jaar herzien kan worden? Ik zou toch verwachten dat een definitieve aanslag niet meer opnieuw onderzocht zal worden, tenzij er natuurlijk nieuwe feiten aan het licht komen.
Dan had je de sportvereniging moeten aanspreken op hun inhoudingsplicht. Blijkbaar zijn zij van mening dat ze niet inhoudingsplichting zijn. Wat niet wil zeggen dat jij geen aangifte hoeft te doen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:17 schreef MichelBtje het volgende:
Ik heb bewust geen aangifte gedaan van de bijverdiensten omdat ik geloof dat de sportvereniging belastingplichtig is en hierin nalatig is geweest, kan dit opgemerkt worden?
Navorderen zonder nieuw feit kan tegenwoordig ook als de aanslag als gevolg van een fout te laag is vastgesteld en dit redelijkerwijs kenbaar is.quote:
Inderdaad..quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Navorderen zonder nieuw feit kan tegenwoordig ook als de aanslag als gevolg van een fout te laag is vastgesteld en dit redelijkerwijs kenbaar is.
Maar: bij fictie is daar al sprake van als de belastingaanslag 30% te laag is..
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan had je de sportvereniging moeten aanspreken op hun inhoudingsplicht. Blijkbaar zijn zij van mening dat ze niet inhoudingsplichting zijn. Wat niet wil zeggen dat jij geen aangifte hoeft te doen.
Ze hebben de uitbetaling nu keurig gemeld aan de belastingdienst met als tegenhanger dat jij dit bedrag dient op te geven. (Immers, je zou netto minder ontvangen hebben als er wel loonheffing was ingehouden.)
Je hebt dus, zoals Nizno terecht opmerkt, je aangifte willens en wetens foutief ingevuld. En aangezien de vereniging het sofinummer heeft doorgegeven, kan de belastingdienst dit relatief simpel aansluiten.
Was het meer dan 1500 euro?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.
Anyway, afwachten dus hoe goed het belastingapparaat werkt en de opgave van de vereniging koppelt aan de aangifte van mijn vriendin. Zodra dit gebeurt, zal ik de vereniging nog wel eens aan de tand voelen.
De vrijwilligersvergoeding mag max. 1500 euro per jaar zijn, onbelast. Gewoon aangeven dus, lijkt me.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:13 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dit specifieke deel van de aangifte niet, nee.
Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.
Anyway, afwachten dus hoe goed het belastingapparaat werkt en de opgave van de vereniging koppelt aan de aangifte van mijn vriendin. Zodra dit gebeurt, zal ik de vereniging nog wel eens aan de tand voelen.
Oh je bedoelt de uitbetaalde vergoeding. Ik dacht het bedrag van de eventuele naheffing.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De vrijwilligersvergoeding mag max. 1500 euro per jaar zijn, onbelast. Gewoon aangeven dus, lijkt me.
Ik heb geen jaaropgaaf of andere informatie ontvangen waarmee ik dit zou kunnen invullen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:22 schreef Sjeen het volgende:
dan is het toch resultaat uit overige werkzaamheden? Dit gaat er echt niet tussendoor slippen, de stichting/vereniging is verplicht om het aan te geven.
Maar jij bent verantwoordelijk om je inkomsten aan te geven, jij bent verantwoordelijk om daar de belasting over te betalen, dus jij zal bijvoorbeeld ook een eventuele boete over niet afgedragen belasting moeten betalen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:28 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:30 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar jij bent verantwoordelijk om je inkomsten aan te geven, jij bent verantwoordelijk om daar de belasting over te betalen, dus jij zal bijvoorbeeld ook een eventuele boete over niet afgedragen belasting moeten betalen.
Wat wil je nou horen? Dat de sportvereniging nalatig is geweest? En wat dan? Dan heeft jou vriendin teveel ontvangen en moet ze alsnog terugbetalen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:28 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef jroz het volgende:
[..]
Wat wil je nou horen? Dat de sportvereniging nalatig is geweest? En wat dan? Dan heeft jou vriendin teveel ontvangen en moet ze alsnog terugbetalen.
Dat deel miste ik even.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:41 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...
Of er sprake is van een dienstbetrekking blijkt uit de '(arbeids)overeenkomst' en feiten en omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...
Nee, persoonlijk zoek ik zulke zaken uit voordat ik er aan begin... En reken ik mezelf niet rijk door te denken dat het wel goed zal zitten.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:41 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...
... en niet hoeft te worden aangegeven in je aangifte IB.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, persoonlijk zoek ik zulke zaken uit voordat ik er aan begin... En reken ik mezelf niet rijk door te denken dat het wel goed zal zitten.
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of er sprake is van een dienstbetrekking blijkt uit de '(arbeids)overeenkomst' en feiten en omstandigheden.
Uiteraard zal de vereniging niet zitten te wachten om een loonadministratie bij te houden. Een mogelijkheid om zekerheid te krijgen is het aanvragen van een VAR-verklaring bij de belastingdienst. Als deze een VAR-dienstbetrekking afgeeft, is de vereniging verplicht om de vergoeding als loon te verwerken en ben jij verzekerd van een naheffing.
Dat zal allemaal best, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen iets wel aangeven (maar wellicht in het foute hokje), en iets verzwijgen. Ik zou je toch aanraden om contact op te nemen met de fiscus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:59 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.
Dit betekent nog niet dat er geen sprake zou zijn van een dienstbetrekking (werknemer verplicht zich arbeid te verrichten, werkgever verplicht zich loon te betalen, en er is sprake van een gezagsverhouding). Alleen voorzie ik een juridisch/fiscaal gehannes mocht de Belastingdienst straks naar mijn vriendin wijzen als belastingplichtige, wat er dus wel aan zit te komen.
Ik begrijp dat de aangifte niet volledig correct is ingevuld, maar daarentegen heb ik ook niet de gegevens ter beschikking om de aangifte juist en volledig in te vullen aangezien de vereniging naar mijn idee nalatig is geweest, danwel een verkeerde route heeft bewandeld.
Heb e.e.a. meerdere malen geprobeerd aan te kaarten bij de vereniging, maar zonder enig gehoor.
Met andere woorden: je twijfelt zelf al of er wel sprake is van een dienstbetrekking,...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:59 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.
Dit betekent nog niet dat er geen sprake zou zijn van een dienstbetrekking (werknemer verplicht zich arbeid te verrichten, werkgever verplicht zich loon te betalen, en er is sprake van een gezagsverhouding). Alleen voorzie ik een juridisch/fiscaal gehannes mocht de Belastingdienst straks naar mijn vriendin wijzen als belastingplichtige, wat er dus wel aan zit te komen.
Welke gegevens mis je om je aangifte in te vullen? Je weet welk deel belast is en welke deel onbelast (onkosten- cq vrijwilligersvergoeding) is.quote:Ik begrijp dat de aangifte niet volledig correct is ingevuld, maar daarentegen heb ik ook niet de gegevens ter beschikking om de aangifte juist en volledig in te vullen aangezien de vereniging naar mijn idee nalatig is geweest, danwel een verkeerde route heeft bewandeld.
Vandaar mijn advies om voor de toekomst een VAR te vragen aan de belastingdienst.quote:Heb e.e.a. meerdere malen geprobeerd aan te kaarten bij de vereniging, maar zonder enig gehoor.
Ik ook en kreeg vandaag de briefquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:32 schreef NineteenOFour het volgende:
pfff begin maart aangifte gedaan maar nog niks gehoord.
Als je partner voldoende belasting verschuldigd is, en je hebt zelf idd geen inkomen of een laag inkomen, dan heb je er gewoon recht op. Om het te krijgen moet je inderdaad gewoon aangifte doen, kan tot 5 jaar terug.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:52 schreef BabyB het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een vraag over de algemene heffingskorting voor 2011, en daarmee bedoel ik de heffingskorting die je terugkrijgt omdat je een fiscaal partner hebt. Ik heb zelf in 2011 geen inkomen gehad.
Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon en daar vertelden ze mij dat ik er wel recht op had, maar dat ik te laat ben met aanvragen. Dit had voor 1 april gemoeten en nu is er volgens de jongeman aan de telefoon geen enkele mogelijkheid meer om hier aanspraak op te maken.
Ik dacht zelf altijd dat je tot 5 jaar terug nog een aanvraag in kon dienen?
Omdat de betreffende jongen mij vaak in de wacht zette om e.e.a. uit te zoeken en hij soms ook wat twijfelachtig op me overkwam ga ik nu toch twijfelen. En zelf kom ik er niet echt meer uit. Ik hoop dat iemand hier mij wat verder kan helpen? Mijn vraag is dus: is er een mogelijkheid om alsnog met terugwerkende kracht de algemene heffingskorting over 2011 terug te vragen?
Alvast dank voor de antwoorden!
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:52 schreef BabyB het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een vraag over de algemene heffingskorting voor 2011, en daarmee bedoel ik de heffingskorting die je terugkrijgt omdat je een fiscaal partner hebt. Ik heb zelf in 2011 geen inkomen gehad.
Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon en daar vertelden ze mij dat ik er wel recht op had, maar dat ik te laat ben met aanvragen. Dit had voor 1 april gemoeten en nu is er volgens de jongeman aan de telefoon geen enkele mogelijkheid meer om hier aanspraak op te maken.
Ik dacht zelf altijd dat je tot 5 jaar terug nog een aanvraag in kon dienen?
Omdat de betreffende jongen mij vaak in de wacht zette om e.e.a. uit te zoeken en hij soms ook wat twijfelachtig op me overkwam ga ik nu toch twijfelen. En zelf kom ik er niet echt meer uit. Ik hoop dat iemand hier mij wat verder kan helpen? Mijn vraag is dus: is er een mogelijkheid om alsnog met terugwerkende kracht de algemene heffingskorting over 2011 terug te vragen?
Alvast dank voor de antwoorden!
Nog geen partner waarbij je deze kunt verzilveren?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
edit: kleine toevoeging waar je je niets van aan moet trekken:
AANRECHTSUBSIDIE
Jouw vriendin is belastingplichtig (iedereen is belastingplichtig, alleen niet iedereen is aangifteplichtig). Het kan zijn dat de vereniging inhoudingsplichtig is. Hoe dan ook, er zal belasting moeten worden betaald over het inkomen. Als de vereniging die had ingehouden had je vriendin minder netto ontvangen en had ze de loonheffing wellicht terug kunnen krijgen afhankelijk van de hoogte van het totale inkomen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...
Weet je wat nog leuker is... combinatiekortingquote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?
Verder: waarschijnlijk is de jongeman in de war met de Toeslagen.
AANRECHTSUBSIDIE
Man en vrouw aan het aanrecht en er nog subsidie voor krijgen ook?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Weet je wat nog leuker is... combinatiekorting
Op het aanrecht...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Man en vrouw aan het aanrecht en er nog subsidie voor krijgen ook?
Ook een interessante combi.quote:
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:07 schreef ManAtWork het volgende:
Nog geen partner waarbij je deze kunt verzilveren?
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:10 schreef Sjeen het volgende:
Weet je wat nog leuker is... combinatiekorting
Ik ken het,...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!
[ afbeelding ]
[..]En ik maar meebetalen aan die bijproducten van jullie wilde avonden.
ahhhh,quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!
[ afbeelding ]
[..]En ik maar meebetalen aan die bijproducten van jullie wilde avonden.
Ik heb echt geen verstand van belastingdienstzakenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:59 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je partner voldoende belasting verschuldigd is, en je hebt zelf idd geen inkomen of een laag inkomen, dan heb je er gewoon recht op. Om het te krijgen moet je inderdaad gewoon aangifte doen, kan tot 5 jaar terug.
Wij hebben dit jaar beiden geen aangifte gedaan. Voor mij was dit de 1e keer. Mijn vriend hoefde ook geen aangifte te doen omdat er niets is gewijzigd in zijn werksituatie, daarvan kreeg hij een brief van de belastingdienst.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?
Verder: waarschijnlijk is de jongeman in de war met de Toeslagen.
AANRECHTSUBSIDIE
Je kan het de komende 5 jaar aanvragen, maakt niet uit wanneer.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:31 schreef BabyB het volgende:
[..]
Ik heb echt geen verstand van belastingdienstzaken*zucht*
Kan ik dit bijvoorbeeld ook volgende week aanvragen? Of moet dit in een bepaalde periode?
[..]
Wij hebben dit jaar beiden geen aangifte gedaan. Voor mij was dit de 1e keer. Mijn vriend hoefde ook geen aangifte te doen omdat er niets is gewijzigd in zijn werksituatie, daarvan kreeg hij een brief van de belastingdienst.
En wat betreft je edit: mja.. Ik had er nog nooit van gehoord, vind het zelf ook bedenkelijk..
Schaam me ook eigenlijk een beetje om het aan te vragen
Mijn beweegredenen zijn natuurlijk puur fiscaal. Ik zie dus geen meerwaarde in het huwelijk boven een geregistreerd parnterschap. Sorry.quote:
Ja hoor, geen probleem. Als je het maar voor eind 2016 doet.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:31 schreef BabyB het volgende:
Ik heb echt geen verstand van belastingdienstzaken*zucht*
Kan ik dit bijvoorbeeld ook volgende week aanvragen? Of moet dit in een bepaalde periode?
Dan is het wellicht handig dat hij dat ook nog doet.quote:Wij hebben dit jaar beiden geen aangifte gedaan. Voor mij was dit de 1e keer. Mijn vriend hoefde ook geen aangifte te doen omdat er niets is gewijzigd in zijn werksituatie, daarvan kreeg hij een brief van de belastingdienst.
nou, vooruit dan maarquote:En wat betreft je edit: mja.. Ik had er nog nooit van gehoord, vind het zelf ook bedenkelijk..
Schaam me ook eigenlijk een beetje om het aan te vragen
Je moet het voor 1 april doen als je een brief hebt gehad van de Belastingdienst.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:46 schreef BabyB het volgende:
Bedankt voor alle antwoorden. Wat ik alleen niet echt snap, je moet toch je aangifte altijd voor 1 april indienen? En daarbij toch ook dit soort aanvragen?
Als ik het nu alsnog aanvraag krijg ik het dan pas bij de teruggave van volgend jaar?
Aha okay, bedankt allemaalquote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:48 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je moet het voor 1 april doen als je een brief hebt gehad van de Belastingdienst.
Ook is het zo dat als je het voor 1 april doet je het voor 1 juli binnenhebt.
Het is echter niet zo dat je een jaar hoeft te wachten nu.
Het duurt meestal een maand of 2 a 3. Give or take.
De een is eerder verwerkt dan de ander. Gaat niet op volgorde van binnenkomst nml.quote:Op maandag 11 juni 2012 03:15 schreef seetjai het volgende:
Ik heb gister een brief ontvangen dat ik van het jaar 2010 geld ontvang, maar van 2011 heb ik nog geen bericht gekregen.
Terwijl ik het tegelijk had verstuurd; 2010 en 2011
Kan het ook zo zijn dat die brief is verlaat ?
Want weet ook zeker dat ik van beide een bepaald bedrag zou krijgen..
Er staat een aanslagnummer. De laatste 2 cijfers zijn het volgnummer voor dat jaar. Als het bv op 02 eindigt heb je al een aanslag gehad. Bijvoorbeeld je voorlopige teruggave. Zoek die eerdere aanslag(en) eens op in je administratie en vergelijk het.quote:Op maandag 11 juni 2012 07:47 schreef inXs het volgende:
mmm, kent iemand dat? Ik krijg vorige week een voorlopige aanslag binnen over 2011 (mijn fiscale partner nog niet). Hierin staat dat: terug te ontvangen bedrag 4440 euro, terug te ontvangen bedrag nieuwe aanslag 5167 en dan verschil: meer terug te ontvangen: 727 euro.
Opzich erg leuk, maar het bedrag dat ik oorspronkelijk terug zou krijgen heb ik nog niet gehad, ofwel de wijziging is er eerder dan de oorspronkelijke aanslag? Of gaat dit over het bedrag dat ik vorig jaar al terug gekregen heb? De getallen komen namelijk niet helemaal overeen met de aanslag over 2011.
Mn vader heeft het vanochtend binnen gekregen met dagtekening 9 Juni, ik heb nog niets, zelfde dagtekening en zelfde bank.quote:Op maandag 11 juni 2012 09:12 schreef 7sins het volgende:
iemand al geld op de rekening, van dagtekening 09-06?
misschien wat later op de dagquote:Op maandag 11 juni 2012 10:07 schreef Bierpufje het volgende:
[..]
Mn vader heeft het vanochtend binnen gekregen met dagtekening 9 Juni, ik heb nog niets, zelfde dagtekening en zelfde bank.
Ing bank?quote:Op maandag 11 juni 2012 10:07 schreef Bierpufje het volgende:
[..]
Mn vader heeft het vanochtend binnen gekregen met dagtekening 9 Juni, ik heb nog niets, zelfde dagtekening en zelfde bank.
ik ook ING, dan is de kans groot dat wij het morgenochtend krijgen, als je vader het al vanochtend gestort heeft gekregenquote:
Ik denk het ook inderdaad, blijf het wel vreemd vinden, wat kan nou het verschil zijn vraag ik me af.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:32 schreef 7sins het volgende:
[..]
ik ook ING, dan is de kans groot dat wij het morgenochtend krijgen, als je vader het al vanochtend gestort heeft gekregen
dat de ING een kutbank is en de rest nietquote:Op maandag 11 juni 2012 10:36 schreef Bierpufje het volgende:
[..]
Ik denk het ook inderdaad, blijf het wel vreemd vinden, wat kan nou het verschil zijn vraag ik me af.
Zal dat het zijn? De logica ontgaat me in ieder geval.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:39 schreef PennyWise84 het volgende:
[..]
dat de ING een kutbank is en de rest niet
Vind het eigenlijk een goeie en betrouwbare bankquote:Op maandag 11 juni 2012 10:39 schreef PennyWise84 het volgende:
[..]
dat de ING een kutbank is en de rest niet
Not true, aangifte digitaal op 27-04 verstuurd , dagtekening = 09-06quote:Op maandag 11 juni 2012 11:03 schreef nikky het volgende:
Omdat de boekhouder niet heeft geluisterd naar wat ik wilde, ontvang ik het geld pas ergens na 1-7 maar voor 1-9![]()
(Bij niet ingezetene voor 1 april aangifte = voor 1 juli bericht en geld. Na 1 april is tussen 1 juli en 1 september bericht en geld)
Ik denk dat de nadruk ligt op "niet ingezetene"quote:Op maandag 11 juni 2012 11:13 schreef 7sins het volgende:
[..]
Not true, aangifte digitaal op 27-04 verstuurd , dagtekening = 09-06
Vraag ik me ook af. Hier zit ik ook nog te wachten op enig bericht.quote:Op maandag 11 juni 2012 10:42 schreef Hi_flyer het volgende:
Als je aangifte hebt gedaan voor je eenmanszaak (ook voor 1 april), hoor je dan ook voor eind juni bericht te krijgen, of doen ze het wat rustiger aan met bedrijven?
ik heb geen eigen zaak, maar waarom bel je niet het gratis nummer ven de BD op? Misschien hebben ze ook al gelijk de dagtekening klaar voor je.quote:Op maandag 11 juni 2012 11:20 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Hier zit ik ook nog te wachten op enig bericht.
ikke niet maar verwacht het ook pas dagen later, heb de INGquote:Op maandag 11 juni 2012 09:12 schreef 7sins het volgende:
iemand al geld op de rekening, van dagtekening 09-06?
zaterdagquote:Op maandag 11 juni 2012 11:44 schreef Bierpufje het volgende:
Mensen met dagtekening 09-06, wanneer hebben jullie je brief ontvangen?
Vrijdag..quote:
1u? Is dat een stortingstijd?quote:Op maandag 11 juni 2012 12:10 schreef PennyWise84 het volgende:
hier ook niks,denk dat het pas vannacht rond 1 uur word
Ok, dan maar de nachtwinkel plunderen dusquote:Op maandag 11 juni 2012 12:29 schreef PennyWise84 het volgende:
ja gebeurd bij mij tenminste wel vaak dat mijn geld er om 1 uur of 2 uur in de nacht op staat.
ga met een deel naar holland casino kijken of het te vermenigvuldigen valtquote:Op maandag 11 juni 2012 12:29 schreef Bierpufje het volgende:
[..]
Ok, dan maar de nachtwinkel plunderen dus
Álles op rood!quote:Op maandag 11 juni 2012 12:31 schreef PennyWise84 het volgende:
[..]
ga met een deel naar holland casino kijken of het te vermenigvuldigen valt
Ik heb Rabobank en heb het ook nog niet (dagtekening 9 juni, zaterdag ontvangen)quote:Op maandag 11 juni 2012 10:36 schreef Bierpufje het volgende:
[..]
Ik denk het ook inderdaad, blijf het wel vreemd vinden, wat kan nou het verschil zijn vraag ik me af.
Ah thnx, het eindigt op 02, ofwel een 2e aanslag. Ik heb de aanslag van dit jaar nog niet gehad en de aanslag van vorig jaar zit nog in de verhuisdoos. Kortom ik wacht het wel even af tot 1 juli en dan merk ik het wel! Bedankt!quote:Op maandag 11 juni 2012 09:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Er staat een aanslagnummer. De laatste 2 cijfers zijn het volgnummer voor dat jaar. Als het bv op 02 eindigt heb je al een aanslag gehad. Bijvoorbeeld je voorlopige teruggave. Zoek die eerdere aanslag(en) eens op in je administratie en vergelijk het.
Je hebt in 2011 toch een voorlopige teruggaaf gehad? Daar zat ook een aanslagformulier bij. Dat is versie 01 van 2011.quote:Op maandag 11 juni 2012 17:14 schreef inXs het volgende:
[..]
Ah thnx, het eindigt op 02, ofwel een 2e aanslag. Ik heb de aanslag van dit jaar nog niet gehad en de aanslag van vorig jaar zit nog in de verhuisdoos. Kortom ik wacht het wel even af tot 1 juli en dan merk ik het wel! Bedankt!
Ja klopt, maar die zit nog in de (lees: 'een doos ergens op zolder') doos! Dus vandaar, ik wacht gewoon even tot voor 1 juli, mocht er dan geen nieuwe voorlopige aanslag binnenkomen dan ga ik even graven op zolder!quote:Op maandag 11 juni 2012 17:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je hebt in 2011 toch een voorlopige teruggaaf gehad? Daar zat ook een aanslagformulier bij. Dat is versie 01 van 2011.
Vandaag. Hoe laat weet ik niet, net thuis en uit de bus gevist.quote:Op maandag 11 juni 2012 11:44 schreef Bierpufje het volgende:
Mensen met dagtekening 09-06, wanneer hebben jullie je brief ontvangen?
Overigens, het verrekenen van de voorlopige aanslagen is iets wat ze bij de Belastingdienst wél goed kunnen. Ik heb het nog nooit gezien dat ze op een aanslag het bedrag van eerdere voorlopige aanslagen niet juist hadden vermeld (en ik heb in m'n leven al héél wat aanslagen gezien). Klein beetje gemoedsrust voor jouquote:Op maandag 11 juni 2012 17:34 schreef inXs het volgende:
[..]
Ja klopt, maar die zit nog in de (lees: 'een doos ergens op zolder') doos! Dus vandaar, ik wacht gewoon even tot voor 1 juli, mocht er dan geen nieuwe voorlopige aanslag binnenkomen dan ga ik even graven op zolder!
quote:Op maandag 11 juni 2012 10:42 schreef Hi_flyer het volgende:
Als je aangifte hebt gedaan voor je eenmanszaak (ook voor 1 april), hoor je dan ook voor eind juni bericht te krijgen, of doen ze het wat rustiger aan met bedrijven?
Vraag is eerder gesteld en beantwoord.quote:Op maandag 11 juni 2012 11:20 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Jij woont ook in het buitenland?quote:Op maandag 11 juni 2012 11:13 schreef 7sins het volgende:
[..]
Not true, aangifte digitaal op 27-04 verstuurd , dagtekening = 09-06
Maximaal 2 weken voordat het op je rekening staatquote:Op maandag 11 juni 2012 20:33 schreef David_ het volgende:
Weet iemand hoe lang het duurt na het opsturen van dat formulier waarin ze om je rekeningnummer vragen?
Bij mij duurde het 4 weken.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:48 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Maximaal 2 weken voordat het op je rekening staat
Ik had het wel vandaag, om 01:15 vannachtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 08:50 schreef 7sins het volgende:
[..]
ook vandaag nog niet binnen, waarschijnlijk op naar morgen weer
quote:Op maandag 11 juni 2012 10:42 schreef Hi_flyer het volgende:
quote:Op maandag 11 juni 2012 11:20 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Antwoord was inderdaad al gegeven. Maar ik ben wel benieuwd. Is er iemand met een eenmanszaak die al wel een reactie heeft gehad van de belastingdienst mbt de voorlopige aanslag?quote:Op maandag 11 juni 2012 18:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Vraag is eerder gesteld en beantwoord.
Het maakt niet uit of je ondernemer of particulier bent. Streven is: voor 1 april aangifte gedaan, voor 1 juli bericht.
Ik heb gisteren even gebeld naar de BD. Dagtekening van 15 juni. Dus deze week geld binnenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:49 schreef Bierie het volgende:
[..]
[..]
[..]
Antwoord was inderdaad al gegeven. Maar ik ben wel benieuwd. Is er iemand met een eenmanszaak die al wel een reactie heeft gehad van de belastingdienst mbt de voorlopige aanslag?
Ik zit namelijk ook nog te wachten
Dat staat een paar posts boven je..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:04 schreef senseofreak het volgende:
Nou ik heb het geld zojuist gekregen.. dagtekening 9 juni;)
toch mooi meegenomen bijna 1200 euries:D..nou nog wachten op die van mn man.
die heeft alleen via zakelijk opgegeven. weet iemand of dit een ander termijn is dan voor 1 juli?
Dan duurt het nog een paar dagenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:04 schreef PicoMMP het volgende:
Op of rond de dagtekening krijg je het geld gestort. Tenminste, dat gebeurde heel vaak (zie topicpage 1).
op welke bank heb je het gekregen, ING?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:04 schreef senseofreak het volgende:
Nou ik heb het geld zojuist gekregen.. dagtekening 9 juni;)
toch mooi meegenomen bijna 1200 euries:D..nou nog wachten op die van mn man.
die heeft alleen via zakelijk opgegeven. weet iemand of dit een ander termijn is dan voor 1 juli?
Half 12 had ik het binnenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 08:50 schreef 7sins het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 08:50 schreef 7sins het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:10 schreef 7sins het volgende:
krijg je bij ING alleen in de nacht gestort of ook in de loop van de dag?
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:30 schreef 7sins het volgende:
[..]
op welke bank heb je het gekregen, ING?
Misschien volgend jaar even een paar euro per maand aan de kant zetten zodat je niet zo wanhopig op je geld zit te wachten...quote:
Rabobank.. Ik snap de paniek niet, het is nog lang geen 1 juli en wanneer je 'de' brief ontvangen hebt weet je toch dat het binnen een paar dagen gestort wordt?quote:
sta je al te trillen?quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:08 schreef Morenoo het volgende:
Had dagtekening 5 juni. Moest nog mijn rekeningnummer opgeven, duurde een week voor die formulier binnen was en heb hem gelyk die dag verstuurd. Duurt 10 werkdagen voor hij zichtbaar is en dan nog 10 werkdagen voor het gestort word. Sjongejongejonge belastingdienst wat doe je me aan
Goede vraag, ik heb ook voor het eerst een eenmanszaak en nog niks gehoord. Maar meestal is het ook wel laat hier meen ik mij te herinneren.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:49 schreef Bierie het volgende:
Antwoord was inderdaad al gegeven. Maar ik ben wel benieuwd. Is er iemand met een eenmanszaak die al wel een reactie heeft gehad van de belastingdienst mbt de voorlopige aanslag?
vrouw, dank je.quote:
Ik heb ook voor het eerst aangifte gedaan voor een eenmanszaak. Twee brieven vandaag binnen met de dagtekening 15 juni. Één voor mijn bedrijf (geen geld terug of betalen) en één voor het gedeelte dat ik vorig jaar in loondienst zat (1100 euro terug). Als je wil kun je gewoon bellen voor de dagtekeningquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Goede vraag, ik heb ook voor het eerst een eenmanszaak en nog niks gehoord. Maar meestal is het ook wel laat hier meen ik mij te herinneren.
Bellen is voor homo's.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:44 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Ik heb ook voor het eerst aangifte gedaan voor een eenmanszaak. Twee brieven vandaag binnen met de dagtekening 15 juni. Één voor mijn bedrijf (geen geld terug of betalen) en één voor het gedeelte dat ik vorig jaar in loondienst zat (1100 euro terug). Als je wil kun je gewoon bellen voor de dagtekening![]()
Eh, 2 aangiftes (inkomstenbelasting)? Weet je zeker dat dat wel helemaal goed gaat?quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:44 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Ik heb ook voor het eerst aangifte gedaan voor een eenmanszaak. Twee brieven vandaag binnen met de dagtekening 15 juni. Één voor mijn bedrijf (geen geld terug of betalen) en één voor het gedeelte dat ik vorig jaar in loondienst zat (1100 euro terug). Als je wil kun je gewoon bellen voor de dagtekening![]()
ze kijken gewoon naar het inkomen van je vriendin, omdat zij een eigen BSN heeft. Jouwe komt nog.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:05 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Mijn vriendin heeft vandaag een brief gehad:
U heeft onlangs een aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2011 gedaa.
De gegevens die U daarin heeft vermeld, leiden er toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt.
Nadat ik uw aangifte 2011 heb gecontroleerd, ontvangt u een definitieve aanslag. Bij het vaststellen van deze aanslag kan ik afwijken van de gegevens die u heeft verstrekt.
Als ik afwijk van uw aangifte, ontvangt u hierover bericht.
U kunt bellen naar blabla bla voor vragen
Uw verzamelinkomen is bepaald op XXX euro.
Bent u het niet eens met het bepaalde verzamelinkomen? Of wilt u uw ingediende aangifte aanvullen of wijzigen? Pas dan uw digitale aangifte aan en stuur deze opnieuw in.
Of vraag een nieuw formulier bij de belastingdienst, vul deze in en stuur em op.
We zijn fiscale partners, het verzamelinkomen wat bij XXX is ingevuld is alleen van mijn vriendin, mijne staat er niet bij.
Wat kan het zijn? Heb ik een fout gemaakt met invullen of pikken ze er zo mensen uit die ze steeksproefsgewijs controleren?
Ik heb alles naar eer en geweten ingevuld...
Geen twee aangiftes gedaan. Heb twee brieven gehadquote:Op vrijdag 15 juni 2012 10:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eh, 2 aangiftes (inkomstenbelasting)? Weet je zeker dat dat wel helemaal goed gaat?
Dat zekerquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:35 schreef motorbloempje het volgende:
Yup, hier ook nog nietsNou ja, hè? We kunnen nog eten
Je kan gewoon een eenmanszaak in NL hebben maar je bedrijf moet dan ook wel gevestigd zijn in NL en er moet vanuit NL gewerkt worden, gefactureerd worden etc. Voldoe je daar niet aan en woon, leef en werk je eigenlijk vanuit de UK dan ben je een buitenlandse belastingplichtige die IB verschuldigd is over zijn NL-inkomen (art 2.4 IB 2001).quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:02 schreef Bierie het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met het wonen in het buitenland (Groot Britannie) en het hebben van een eenmanszaak in Nederland? Heb al een paar keer contact gezocht hierover met de belastingdienst en nog geen enkele keer is er hetzelfde antwoord uit gekomen
Maar hoe geef ik dit door aan de belastingdienst? Doe ik puur en alleen een wijziging van mijn adres aan de KvK? En geeft deze dit dan door aan de belastingdienst? En wanneer ik een woning achterlaat in Nederland en ik vanuit hier de eenmanszaak opereer maar in Engeland woon en leef?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je kan gewoon een eenmanszaak in NL hebben maar je bedrijf moet dan ook wel gevestigd zijn in NL en er moet vanuit NL gewerkt worden, gefactureerd worden etc. Voldoe je daar niet aan en woon, leef en werk je eigenlijk vanuit de UK dan ben je een buitenlandse belastingplichtige die IB verschuldigd is over zijn NL-inkomen (art 2.4 IB 2001).
Hier ook. Meestal heb ik het begin mei.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:34 schreef jpjedi het volgende:
Duurt lang dit jaar. Ik krijg al jaren de teruggave in mei maar nu nog steeds niet gehad. Mijn ouders, zus en buren ook nog niets gehoord dus het lijkt overal langer te duren.
En dit is een volwassen man? Wat een opmerking van een kind van 15/16. Leer de mensheid eens accepteren zoals ze zijn geaard.quote:Tha_Duck het volgende:[/b]
Bellen is voor homo's.
Maar waarom in 2 aangiftes? Ik heb het in 1 stuk in het programma gekwakt
Het gaat er denk ik om dat je voor in aanmerking nemen van de oudertoeslag van opa bij oma ze het gehele jaar partner geweest moeten zijn. En helaas was dat niet het geval.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:43 schreef Nomadd het volgende:
Hoi allemaal,
Ik ben de belastingaangifte voor mijn oma aan het doen over 2011. Haar man is in 2011 overleden.
Er is een f-formulier ingevuld voor opa, met daarin de keuze dat er fiscaal partnerschap is over het gehele jaar.
Nu ben ik bezig met het invullen van het p-formulier voor oma.
Nu heeft een kennis het f-formulier ingevuld voor opa en heb ik vraagtekens bij een aantal van zijn keuzes.
Box3:
Het gezamelijk belastbaar vermogen is < 500k
Box 1:
9k belastbaar inkomen (voornamelijk AOW) bij oma. 5k bij opa aangezien hij midden van het jaar dood is gegaan en de uitkering dus is stopgezet.
Beide zijn 65+
In box 3 heeft de kennis op het f-formulier een ouderentoeslag ingevuld ten hoogte van 27516.
Nu begrijp ik niet waarom hij er 27.516 van heeft gemaakt. Ik zou denken dat het 27.516*2 = 55032 moet zijn, voor zowel opa als oma.
Ik heb de criteria voor de ouderentoeslag erop nagekeken en ik weet eigenlijk niet of opa een ouderentoeslag hoort te krijgen.
Hij is dood gegaan in 2011...ben je dan dus geen 65+'er meer en heb je dus geen recht op ouderentoeslag?
Maar in principe is er voor gekozen dat het gehele jaar er fiscaal partnerschap is.quote:Op zondag 17 juni 2012 08:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het gaat er denk ik om dat je voor in aanmerking nemen van de oudertoeslag van opa bij oma ze het gehele jaar partner geweest moeten zijn. En helaas was dat niet het geval.
Wellicht is een oplossing om een separate aangifte voor opa én oma in te dienen, en daarin een deel van het vermogen toe te delen aan hem en haar zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van de vrijstellingen (als dat -nog- kan?). Of dat opweegt tegen de kosten en gedoe, mede gegeven de omstandigheden/aanleiding, is aan jou/jullie.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn ouders, maar verder niets mee gedaan gezien het belang.
Dan de wettekst er maar bij gepakt (art. 5.6 lid 2 voor de liefhebbert).quote:Op zondag 17 juni 2012 12:25 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Maar in principe is er voor gekozen dat het gehele jaar er fiscaal partnerschap is.
Het heffingsvrije vermogen is dan ook wel gewoon maal 2 gedaan. Waarom werkt dit anders bij de ouderentoeslag?
We doen trouwens al voor beide een aparte aangifte (f formulier voor opa, p formulier voor oma) maar omdat ze fiscaal partners zijn moeten de ouderentoeslagen gewoon bij elkaar worden opgeteld. Daarna kan je het restant(inkomen - heffingsvrije vermogen - ouderentoeslag, de grondslag voor het inkomen) verdelen over opa en oma.
(Volgens mij hoor).
Mmh maar hoe zit dat met de speciale regeling betreffende fiscaal partnerschap bij overlijden?quote:Op zondag 17 juni 2012 12:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan de wettekst er maar bij gepakt (art. 5.6 lid 2 voor de liefhebbert).
"Indien de belastingplichtige het gehele kalenderjaar dezelfde partner heeft of voor de toepassing van artikel 2.17 geacht wordt te hebben....."
Daar zit dus de crux: Gehele kalenderjaar. Dat kan in het onderhavige geval wanneer de partner in de loop van het jaar is overleden natuurlijk niet.
Verder heb je gelijk trouwens, over de volgorde van bepalen en verdelen, IB 2001 is niet zo mijn ding
Onredelijk? Vind ik wel, maar het volgt wel uit de wet.
Vreemd is dat, voorgaande jaren was het topic wel rustig tegen half juni omdat de meesten dan wel de brief/het geld hadden. Dit jaar lijken ze, misschien door de definitieve aangiftes?, er langer over te doen om iedereen te bedienen.quote:Op maandag 18 juni 2012 05:58 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Nog steeds niks gehoord hier... duurt maar lang dit jaar...
Ten eerste, hoe kom je erbij dat ik volwassen man ben? En de mensheid accepteren, wat is dat nu weer voor een onzin?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:57 schreef benafan het volgende:
[..]
En dit is een volwassen man? Wat een opmerking van een kind van 15/16. Leer de mensheid eens accepteren zoals ze zijn geaard.
Daarnaast hier ook nog geen bericht, maar we wachten nog af.. we hebben nu nog precies 2 wekenofwel nog 10 werkdagen om ze de tijd te gunnen om die brief op de mat te laten vallen
quote:Op maandag 18 juni 2012 10:43 schreef Dragonberry het volgende:
Brief binnen en het geld op de rekening
Je krijgt meer terug, maar betaalt ook meer...quote:Op maandag 18 juni 2012 12:30 schreef mefke79 het volgende:
Het zou natuurlijk leuk zijn als we dan wel in de hogere schijf vallen, dan krijgen we net effe iets meer terug. Idem natuurlijk voor de lopende hypotheekkosten.
Ja, dat klopt. Maar dat is dus ook wat ik me afvraag. Werkgever houdt nu rekening met de huidige schijf en trekt dat af. Stel, hij gaat naar hogere schijf, rekent dat de belastingdienst aan het einde af of hoe zit dat dan? Met andere woorden: met het 'gewone' maandloon zit hij er nu net onder, met uitbetalen overuren net boven. Ik houd even geen rekening met een bonus, daar doen ze niet aan bij het bedrijf, evenmin aan een 13de maand.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je krijgt meer terug, maar betaalt ook meer...
Exact welke regeling is dat? Ofwel, waar haal je dat vandaan? Als ik het kan herleiden naar de bron (en de plaats in de wet/resoluties), zou ik ook moeten kunnen herleiden of dat invloed heeft op vermogensrendementheffing. Ik ben niet meer zo thuis in de IB dat ik dat uit mijn mouw durf te schudden namelijkquote:Op zondag 17 juni 2012 12:53 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Mmh maar hoe zit dat met de speciale regeling betreffende fiscaal partnerschap bij overlijden?
Verzorgt u de aangifte van een overledene en had de overledene een fiscale partner? Dan kan deze fiscale partner in de aangifte kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. Dus ook voor de periode na het overlijden.
Nee, normaal zou dat niet zoveel uitmaken. Maar aangezien we dit jaar een hypotheek hebben overgesloten en dus ook de kosten van de oversluiting mogen aftrekken kan dat wel verschil maken...Ik ga er maar eens op rekenen. Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Daarom doe je dus aangifte inkomstenbelastingzodat je aan het eind van het jaar kan corrigeren als de salarisadministratie dat niet goed geschat heeft (of niet heeft kunnen schatten).
Als je man ineens overuren laat uitbetalen in december dan zal de salarisadministratie dat misschien in eerste instantie te hoog inschatten, maar bij de aangifte wordt alles dan weer rechtgetrokken. Als je daardoor in een hogere schijf komt betaal je dus over dat deel meer belasting, maar krijg je door de HRA ook weer meer belasting terug. Per saldo maakt dat dus weinig uit
Aangifteprogramma invullen met de verschillende scenario's?quote:Op maandag 18 juni 2012 15:19 schreef mefke79 het volgende:
Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.
Dat werkt niet.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Aangifteprogramma invullen met de verschillende scenario's?
http://www.belastingdiens(...)s_dit_jaar_overledenquote:Op maandag 18 juni 2012 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Exact welke regeling is dat? Ofwel, waar haal je dat vandaan? Als ik het kan herleiden naar de bron (en de plaats in de wet/resoluties), zou ik ook moeten kunnen herleiden of dat invloed heeft op vermogensrendementheffing. Ik ben niet meer zo thuis in de IB dat ik dat uit mijn mouw durf te schudden namelijk
Uiteraard is het uit te rekenen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:19 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Nee, normaal zou dat niet zoveel uitmaken. Maar aangezien we dit jaar een hypotheek hebben overgesloten en dus ook de kosten van de oversluiting mogen aftrekken kan dat wel verschil maken...Ik ga er maar eens op rekenen. Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.
Die onzin zouden ze eens wat aan moeten doen, die schijf 2 en 3.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Deze grenzen dus.
Schijf 1: vanaf ¤ 0 t/m ¤ 18.945 33,10 %
Schijf 2: vanaf ¤ 18.946 t/m ¤ 33.863 41,95 %
Schijf 3: vanaf ¤ 33.863 t/m ¤ 56.491 42,00 %
Schijf 4: vanaf ¤ 56.492 en hoger 52,00 %
Waarbij je schijf 2 en 3 wel bij elkaar kunt nemen, gezien het 0.05% verschil.
Die schijf 2 was vroeger toch iets van 37%, niet?quote:Op maandag 18 juni 2012 16:32 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Die onzin zouden ze eens wat aan moeten doen, die schijf 2 en 3.
En het is van inkomstenbelasting aangifte 2011.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:40 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
*hallo*
Whoa,plotseling ¤980 belastingdienst teruggave op mijn bankrekening vandaag!Heb ik niet eens zien aankomen,dacht einde van het jaar pas.
Het gat tussen schijf 2 en 3 was vroeger inderdaad veel groter.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die schijf 2 was vroeger toch iets van 37%, niet?
Volgens mij is schijf 2 een klein beetje inkomstenbelasting en veul premies, en schijf 3 alleen inkomstenbelasting, en is dat de reden van het kleine verschilquote:Op maandag 18 juni 2012 16:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het gat tussen schijf 2 en 3 was vroeger inderdaad veel groter.
Volgens mij is het nu nog een psychische schijf zodat Jan Modaal niet denkt dat ie al 42% aftikt.
Klopt schijf 2 is 'maar' 10,8% loonbelasting. Maar het is wel het belastingdeel dat steeds een beetje verhoogd is, zie ik. In 2006 was het nog 9,75%quote:Op maandag 18 juni 2012 16:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij is schijf 2 een klein beetje inkomstenbelasting en veul premies, en schijf 3 alleen inkomstenbelasting, en is dat de reden van het kleine verschil
Dan ga ik maar eens zoeken naar de exacte juridische basis hiervoor, want wat daar exact staat lijkt me bepalend. Redelijk vind ik het trouwens nog steeds niet, want tegenwoordig is de peildatum voor de vermogensrendementheffing 1-1, en toen waren beiden partner én in leven. Dus de verwijzing in de wettekst naar 'gehele kalenderjaar' was nog wel logisch in de oude opzet van de vermogensrendementsheffing (met peildatum aan begin én eind van het jaar), maar imho niet meer in de nieuwe opzet (maar daar koop je natuurlijk niks voor...)quote:Op maandag 18 juni 2012 16:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)s_dit_jaar_overleden
Ik zou de wet toch eens wat beter lezen, art. 5.6 lid 1 sub a Wet IB2001 geeft gewoon het correcte antwoord:quote:Op zondag 17 juni 2012 12:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan de wettekst er maar bij gepakt (art. 5.6 lid 2 voor de liefhebbert).
"Indien de belastingplichtige het gehele kalenderjaar dezelfde partner heeft of voor de toepassing van artikel 2.17 geacht wordt te hebben....."
Daar zit dus de crux: Gehele kalenderjaar. Dat kan in het onderhavige geval wanneer de partner in de loop van het jaar is overleden natuurlijk niet.
Verder heb je gelijk trouwens, over de volgorde van bepalen en verdelen, IB 2001 is niet zo mijn ding
Onredelijk? Vind ik wel, maar het volgt wel uit de wet.
Dat zei ik toch: separate aangiftes indienen en het vermogen individueel toebedelen ipv als fiscaal partner beschouwd te willen worden. Dan is de wettekst die je quote duidelijk.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:10 schreef DreO het volgende:
[..]
Ik zou de wet toch eens wat beter lezen, art. 5.6 lid 1 sub a Wet IB2001 geeft gewoon het correcte antwoord:
"Art. 5.6 Wet IB2001:
lid 1: Het heffingvrije vermogen, bedoeld in art. 5.5, word verhoogd met ouderentoeslag indien:
sub a: de belastingplichtige bij het einde van het kalenderjaar, of, indien de belastingplicht in de loop van het jaar is geëindigd, bij het einde van de belastingplicht, de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt en
sub b: de grondslag sparen en beleggen, vóór vermindering met de ouderentoeslag, niet meer bedraagt dan ¤ 279 708".
Bij overlijden eindigt de belastingplicht. Conclusie: Als opa bij overlijden 65 was, dan mag op zijn F-aangifte ook gewoon ¤ 27.516 aan ouderentoeslag meegenomen worden en is de ouderentoeslag die op zijn aangifte staat i.i.g. niet de ouderentoeslag van oma en deze mag bij oma dus nogmaals voor ¤ 27.516 meegenomen worden.
Overigens kan het zijn dat degene die de F-aangifte heeft ingevuld de vermogensverdeling al 'buiten het papier om' gemaakt heeft. Dat betekent dat bij vraag 21 (correct me if I'm wrong) een deel van het totale vermogen dat in box 3 belast is, én aan de overledene is toebedeeld, is opgegeven en dat slechts het heffingsvrij vermogen van 1 persoon (in 2011 ¤ 20.785) vermeldt staat. In dat geval is het niet meer dan logisch dat ook maar 1 keer met de ouderentoeslag rekening is gehouden.
Als je beiden op papier aangifte doet kun je zowel voor fiscaal partnerschap kiezen en tegelijkertijd de verdeling (ook qua heffingvrij vermogen áls ouderentoeslag) gewoon 'buiten' het papier om maken. Maakt allemaal geen klap uit, de Belastingdienst kijkt er alleen maar na of het totaal wel 100% is.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat zei ik toch: separate aangiftes indienen en het vermogen individueel toebedelen ipv als fiscaal partner beschouwd te willen worden. Dan is de wettekst die je quote duidelijk.
Óf ik begrijp je verkeerd, maar als separaat aangifte wordt gedaan (met daarbij te kiezen voor fiscaal partnerschap) dan hebben beiden partners (zowel de overledene als de overblijvende partner) beiden recht op ouderentoeslag als zij voldoen aan de in art. 5.6 gestelde voorwaarden. Bij het in het 2e lid genoemde geldt voor 'einde kalenderjaar' ook weer 'tot het einde van de belastingplicht'.quote:Maar dat kan voor de verdeling van de overige aftrekposten nadelig uitkomen, en de regeling om ook bij overlijden gezamelijk aangifte te doen zou er niet toe mogen leiden dat slechts éénmaal ouderenaftrek in de grondslag terecht komt (en volgens mij lees ik dat wel goed hoor in de wettekst). Dat doet het nu wel (en dat herken ik, want het rekenprogramma van de belastingdienst hield daar althans in 2010 ook maar met éénmaal aftrek rekening als gezamelijk aangifte werd ingediend.
vast wel hoor, dan hoor je 3 jaar niets en dan slaan ze toequote:Op maandag 18 juni 2012 17:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Vandaag ook niks... zullen ze me gaan controleren?
Sinds 2001 ben ik niet meer zo bedreven in de wet IB, maar help me even:quote:Op maandag 18 juni 2012 17:36 schreef DreO het volgende:
[..]
Als je beiden op papier aangifte doet kun je zowel voor fiscaal partnerschap kiezen en tegelijkertijd de verdeling (ook qua heffingvrij vermogen áls ouderentoeslag) gewoon 'buiten' het papier om maken. Maakt allemaal geen klap uit, de Belastingdienst kijkt er alleen maar na of het totaal wel 100% is.
[..]
Óf ik begrijp je verkeerd, maar als separaat aangifte wordt gedaan (met daarbij te kiezen voor fiscaal partnerschap) dan hebben beiden partners (zowel de overledene als de overblijvende partner) beiden recht op ouderentoeslag als zij voldoen aan de in art. 5.6 gestelde voorwaarden. Bij het in het 2e lid genoemde geldt voor 'einde kalenderjaar' ook weer 'tot het einde van de belastingplicht'.
Hij heeft het heffingsvrij vermogen van zowel opa als oma bij elkaar opgeteld, maar de ouderentoeslag niet.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:10 schreef DreO het volgende:
[..]
Overigens kan het zijn dat degene die de F-aangifte heeft ingevuld de vermogensverdeling al 'buiten het papier om' gemaakt heeft. Dat betekent dat bij vraag 21 (correct me if I'm wrong) een deel van het totale vermogen dat in box 3 belast is, én aan de overledene is toebedeeld, is opgegeven en dat slechts het heffingsvrij vermogen van 1 persoon (in 2011 ¤ 20.785) vermeldt staat. In dat geval is het niet meer dan logisch dat ook maar 1 keer met de ouderentoeslag rekening is gehouden.
Dat dus, maar volgens mij volgt dat uit artikel 5.6 lid 2, en da's dus exact hetzelfde wat ik in 2010 signaleerde. Welke vraag? In het aangifte programma?quote:Op maandag 18 juni 2012 18:37 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Hij heeft het heffingsvrij vermogen van zowel opa als oma bij elkaar opgeteld, maar de ouderentoeslag niet.
Ik vind dit raar omdat de vraag duidelijk zegt dat de ouderentoeslag de overledenen als de fiscale partner bij elkaar moet worden opgeteld.
quote:
De plaatjes doen het jammer genoeg niet!quote:Op maandag 18 juni 2012 21:03 schreef DreO het volgende:
Vul dit in:
[ afbeelding ]
Gegevens voor box 1: Inkomen oma 9k, opa 5k en 240k spaargeld in box 3
Dan krijg je dit in box 3:
[ afbeelding ]
Conclusies:
- Er is voor het hele jaar gekozen voor fiscaal partnerschap, ondanks dat opa op 31 december 2011 niet meer in leven was.
- Ook opa heeft recht op de ouderentoeslag. Tezamen met oma komt dat neer op een ouderentoeslag van 2× ¤ 27.516 = ¤ 55.032. Zelfs al wordt het spaargeld verhoogd naar 500k, dan nog is er 2× recht op ¤ 27.516 ouderentoeslag
Held!quote:Op maandag 18 juni 2012 22:37 schreef Nizno het volgende:
in jouw quote zijn ze klikbaar, dan doen ze het wel.
Oke dan begrijp ik het goed. Heel raar dan! Het is een advocaat die ook wel de belastingaangifte van opa wilde doen (kennis van de familie) voor een vergoeding, maar toch maar goed dat ik er achter aan ga dan. Scheelt je toch 27.516*0.012 euro.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 06:46 schreef DreO het volgende:
^^
De verdeling is zo te zien niet buiten het papier om gemaakt, dus ja, als bij 31a t/m c de bank- en spaartegoeden en effecten gezamenlijk worden opgeteld dan moet bij 33d en 33h ook voor 2× het bedrag aan heffingsvrij vermogen danwel ouderentoeslag rekening gehouden worden.
Correct zou zijn vanaf 33g (tenminste, naar analogie van het IB2011-programma):
33g: 163.644
33h: 27.516×2=55.032
33i = 33g-/-33h=108.602
Als overigens bij 33j niets toebedeelt aan de partner waarvoor je invult, dan is er ook geen voordeel uit sparen en beleggen, omdat 33l o.b.v. 33j gaat. stel dat je van 33i 50% aan opa toebedeeld dan krijg je bij vraag 33j
108.602×50%=54.301
bij vraag 33l krijg je dan 54.301×4%=2.172 (afronden naar beneden op hele euro's)
check je datum dagtekening danquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef Xebber het volgende:
Waar blijft mijn poen?Ik heb twee brieven in huis:
1) Verrekening of terugbetaling, dagtekening 14 juni.
2) Voorlopige aanslag 2011, dagtekening 15 juni.
Binnen 10 dagen na dagtekening hoort 't normaal gesproken op mijn rekening te staan toch?
met de brief verrekening in huis kan het goed zijn dat zijn dat die 10 werkdagen overschreden worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef Xebber het volgende:
Waar blijft mijn poen?Ik heb twee brieven in huis:
1) Verrekening of terugbetaling, dagtekening 14 juni.
2) Voorlopige aanslag 2011, dagtekening 15 juni.
Binnen 10 dagen na dagtekening hoort 't normaal gesproken op mijn rekening te staan toch?
het is een streven, geen absolute garantiequote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:22 schreef benafan het volgende:
Ik heb zojuist nog even gebeld, en mijn dagtekening van mijn aangifte op 24 februari 2011 staat op 3!!! Juli 2012... Ik wilde weten waarom ze te laat zijn met deze dagtekening omdat ze GARANDEREN dat ze voor 1 juli iets laten weten per brief.
Vroeg de nette mevrouw nog of ik een brief gehad had, waarin ze mededelen dat de Belastingdienst langer werk heeft met mijn aangifte. Nee sorry heb ik niet gehad zei ik. Dat vond ze heel raar!
Het Belastingkantoor gaat nu uitzoeken waarom de dagtekening pas op 3 juli staat ipv voor 1 juli. Hier wordt ik over teruggebeld morgenmiddag tussen 12-15u.
Ben zelf dan ook wel heel benieuwd waarom het zo lang heeft mogen duren... kortom met een beetje pech beschik ik pas over MIJN geld zo rond half juli... pfff
Zijn er nog dingen die ik kan doen? Omdat hun te laat zijn met een dagtekening?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |