Neuhquote:Op donderdag 7 juni 2012 18:59 schreef CoolStoryBro het volgende:
[..]
Lol, hoe eerder hoe beter toch?
ja dat kan, kortom reken jezelf niet rijk, ook niet als je wel de definitieve aanslag van je vriendin hebt. Ze kunnen corrigeren als ze ontdekken dat je dingen voor ze verzwijgt.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 00:29 schreef MichelBtje het volgende:
heel verhaal;
samenvatting.
Ik heb willens en wetens de aangifte van vriendin onjuist ingevuld, kan dit opgemerkt worden?
Dat dus. In het beschreven geval is m.i. geen nieuw feit nodig, en kan de fiscus dus heel eenvoudig navorderen. Hebben ze nog 5 jaar de tijd voor.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 01:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja dat kan, kortom reken jezelf niet rijk, ook niet als je wel de definitieve aanslag van je vriendin hebt. Ze kunnen corrigeren als ze ontdekken dat je dingen voor ze verzwijgt.
En dat is dan inclusief heffingsrente en een boetebedrag dat kan oplopen tot 100% van de verschuldigde som.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat dus. In het beschreven geval is m.i. geen nieuw feit nodig, en kan de fiscus dus heel eenvoudig navorderen. Hebben ze nog 5 jaar de tijd voor.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Vooralsnog afwachten dus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 01:35 schreef Nizno het volgende:
Ik heb willens en wetens de aangifte van vriendin onjuist ingevuld
Ik heb bewust geen aangifte gedaan van de bijverdiensten omdat ik geloof dat de sportvereniging belastingplichtig is en hierin nalatig is geweest, kan dit opgemerkt worden?
Voor zover ik weet klopt dat inderdaad.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:17 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Vooralsnog afwachten dus.
Komt trouwens het nut van een voorlopige/definitieve aanslag niet te vervallen als een definitieve aanslag binnen vijf jaar herzien kan worden? Ik zou toch verwachten dat een definitieve aanslag niet meer opnieuw onderzocht zal worden, tenzij er natuurlijk nieuwe feiten aan het licht komen.
Dan had je de sportvereniging moeten aanspreken op hun inhoudingsplicht. Blijkbaar zijn zij van mening dat ze niet inhoudingsplichting zijn. Wat niet wil zeggen dat jij geen aangifte hoeft te doen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:17 schreef MichelBtje het volgende:
Ik heb bewust geen aangifte gedaan van de bijverdiensten omdat ik geloof dat de sportvereniging belastingplichtig is en hierin nalatig is geweest, kan dit opgemerkt worden?
Navorderen zonder nieuw feit kan tegenwoordig ook als de aanslag als gevolg van een fout te laag is vastgesteld en dit redelijkerwijs kenbaar is.quote:
Inderdaad..quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Navorderen zonder nieuw feit kan tegenwoordig ook als de aanslag als gevolg van een fout te laag is vastgesteld en dit redelijkerwijs kenbaar is.
Maar: bij fictie is daar al sprake van als de belastingaanslag 30% te laag is..
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan had je de sportvereniging moeten aanspreken op hun inhoudingsplicht. Blijkbaar zijn zij van mening dat ze niet inhoudingsplichting zijn. Wat niet wil zeggen dat jij geen aangifte hoeft te doen.
Ze hebben de uitbetaling nu keurig gemeld aan de belastingdienst met als tegenhanger dat jij dit bedrag dient op te geven. (Immers, je zou netto minder ontvangen hebben als er wel loonheffing was ingehouden.)
Je hebt dus, zoals Nizno terecht opmerkt, je aangifte willens en wetens foutief ingevuld. En aangezien de vereniging het sofinummer heeft doorgegeven, kan de belastingdienst dit relatief simpel aansluiten.
Was het meer dan 1500 euro?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.
Anyway, afwachten dus hoe goed het belastingapparaat werkt en de opgave van de vereniging koppelt aan de aangifte van mijn vriendin. Zodra dit gebeurt, zal ik de vereniging nog wel eens aan de tand voelen.
De vrijwilligersvergoeding mag max. 1500 euro per jaar zijn, onbelast. Gewoon aangeven dus, lijkt me.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:13 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dit specifieke deel van de aangifte niet, nee.
Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.
Anyway, afwachten dus hoe goed het belastingapparaat werkt en de opgave van de vereniging koppelt aan de aangifte van mijn vriendin. Zodra dit gebeurt, zal ik de vereniging nog wel eens aan de tand voelen.
Oh je bedoelt de uitbetaalde vergoeding. Ik dacht het bedrag van de eventuele naheffing.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De vrijwilligersvergoeding mag max. 1500 euro per jaar zijn, onbelast. Gewoon aangeven dus, lijkt me.
Ik heb geen jaaropgaaf of andere informatie ontvangen waarmee ik dit zou kunnen invullen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:22 schreef Sjeen het volgende:
dan is het toch resultaat uit overige werkzaamheden? Dit gaat er echt niet tussendoor slippen, de stichting/vereniging is verplicht om het aan te geven.
Maar jij bent verantwoordelijk om je inkomsten aan te geven, jij bent verantwoordelijk om daar de belasting over te betalen, dus jij zal bijvoorbeeld ook een eventuele boete over niet afgedragen belasting moeten betalen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:28 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |