Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb de sportvereniging er op aangesproken dat er m.i. sprake is van een dienstbetrekking, en zij dus belastingplichtig zijn en niet middels een formulier uitbetalingen aan derden er eenvoudig van af komen. Daarbij is er sprake van een bepaalde netto vergoeding. Mijn vriendin heeft zeker niet teveel geld ontvangen, maar zou zelfs dubbel inleveren mocht zij nu een heffing krijgen.
Anyway, afwachten dus hoe goed het belastingapparaat werkt en de opgave van de vereniging koppelt aan de aangifte van mijn vriendin. Zodra dit gebeurt, zal ik de vereniging nog wel eens aan de tand voelen.
Oh je bedoelt de uitbetaalde vergoeding. Ik dacht het bedrag van de eventuele naheffing.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De vrijwilligersvergoeding mag max. 1500 euro per jaar zijn, onbelast. Gewoon aangeven dus, lijkt me.
Ik heb geen jaaropgaaf of andere informatie ontvangen waarmee ik dit zou kunnen invullen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als jullie van mening zijn dat het loon uit dienstbetrekking is, waarom hebben jullie het dan niet aangegeven als loon uit dienstbetrekking?
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:22 schreef Sjeen het volgende:
dan is het toch resultaat uit overige werkzaamheden? Dit gaat er echt niet tussendoor slippen, de stichting/vereniging is verplicht om het aan te geven.
Maar jij bent verantwoordelijk om je inkomsten aan te geven, jij bent verantwoordelijk om daar de belasting over te betalen, dus jij zal bijvoorbeeld ook een eventuele boete over niet afgedragen belasting moeten betalen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:28 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:30 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar jij bent verantwoordelijk om je inkomsten aan te geven, jij bent verantwoordelijk om daar de belasting over te betalen, dus jij zal bijvoorbeeld ook een eventuele boete over niet afgedragen belasting moeten betalen.
Wat wil je nou horen? Dat de sportvereniging nalatig is geweest? En wat dan? Dan heeft jou vriendin teveel ontvangen en moet ze alsnog terugbetalen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:28 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zo zeer om of dit er tussendoor gaat slippen of niet (ben hooguit benieuwd hoe/wanneer ik geinformeerd zal worden als het boven water komt). Ik heb alleen niet zoveel zin in een hoop juridisch/fiscaal touwtrekken om nou helder te krijgen waar e.e.a. fout is gegaan en hoe de Belastingdienst allereerst tevreden gesteld zal moeten worden.
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef jroz het volgende:
[..]
Wat wil je nou horen? Dat de sportvereniging nalatig is geweest? En wat dan? Dan heeft jou vriendin teveel ontvangen en moet ze alsnog terugbetalen.
Dat deel miste ik even.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:41 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...
Of er sprake is van een dienstbetrekking blijkt uit de '(arbeids)overeenkomst' en feiten en omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...
Nee, persoonlijk zoek ik zulke zaken uit voordat ik er aan begin... En reken ik mezelf niet rijk door te denken dat het wel goed zal zitten.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:41 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Dus jij zou over je netto salaris nogmaals belastingen en premies afdragen als blijkt dat je werkgever deze nooit heeft afgedragen aan de Belastingdienst? Met zo'n sponsoren van het Rijk moeten we toch snel het begrotingstekort kunnen tegengaan...
... en niet hoeft te worden aangegeven in je aangifte IB.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, persoonlijk zoek ik zulke zaken uit voordat ik er aan begin... En reken ik mezelf niet rijk door te denken dat het wel goed zal zitten.
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of er sprake is van een dienstbetrekking blijkt uit de '(arbeids)overeenkomst' en feiten en omstandigheden.
Uiteraard zal de vereniging niet zitten te wachten om een loonadministratie bij te houden. Een mogelijkheid om zekerheid te krijgen is het aanvragen van een VAR-verklaring bij de belastingdienst. Als deze een VAR-dienstbetrekking afgeeft, is de vereniging verplicht om de vergoeding als loon te verwerken en ben jij verzekerd van een naheffing.
Dat zal allemaal best, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen iets wel aangeven (maar wellicht in het foute hokje), en iets verzwijgen. Ik zou je toch aanraden om contact op te nemen met de fiscus.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:59 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.
Dit betekent nog niet dat er geen sprake zou zijn van een dienstbetrekking (werknemer verplicht zich arbeid te verrichten, werkgever verplicht zich loon te betalen, en er is sprake van een gezagsverhouding). Alleen voorzie ik een juridisch/fiscaal gehannes mocht de Belastingdienst straks naar mijn vriendin wijzen als belastingplichtige, wat er dus wel aan zit te komen.
Ik begrijp dat de aangifte niet volledig correct is ingevuld, maar daarentegen heb ik ook niet de gegevens ter beschikking om de aangifte juist en volledig in te vullen aangezien de vereniging naar mijn idee nalatig is geweest, danwel een verkeerde route heeft bewandeld.
Heb e.e.a. meerdere malen geprobeerd aan te kaarten bij de vereniging, maar zonder enig gehoor.
Met andere woorden: je twijfelt zelf al of er wel sprake is van een dienstbetrekking,...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:59 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Aangezien het geheel natuurlijk voortvloeide uit een uit de hand gelopen relatie als vrijwilliger, is er geen sprake van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Er zijn hooguit mondelinge afspraken met betrekking tot een netto vergoeding per uur en een onkostenregeling.
Dit betekent nog niet dat er geen sprake zou zijn van een dienstbetrekking (werknemer verplicht zich arbeid te verrichten, werkgever verplicht zich loon te betalen, en er is sprake van een gezagsverhouding). Alleen voorzie ik een juridisch/fiscaal gehannes mocht de Belastingdienst straks naar mijn vriendin wijzen als belastingplichtige, wat er dus wel aan zit te komen.
Welke gegevens mis je om je aangifte in te vullen? Je weet welk deel belast is en welke deel onbelast (onkosten- cq vrijwilligersvergoeding) is.quote:Ik begrijp dat de aangifte niet volledig correct is ingevuld, maar daarentegen heb ik ook niet de gegevens ter beschikking om de aangifte juist en volledig in te vullen aangezien de vereniging naar mijn idee nalatig is geweest, danwel een verkeerde route heeft bewandeld.
Vandaar mijn advies om voor de toekomst een VAR te vragen aan de belastingdienst.quote:Heb e.e.a. meerdere malen geprobeerd aan te kaarten bij de vereniging, maar zonder enig gehoor.
Ik ook en kreeg vandaag de briefquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:32 schreef NineteenOFour het volgende:
pfff begin maart aangifte gedaan maar nog niks gehoord.
Als je partner voldoende belasting verschuldigd is, en je hebt zelf idd geen inkomen of een laag inkomen, dan heb je er gewoon recht op. Om het te krijgen moet je inderdaad gewoon aangifte doen, kan tot 5 jaar terug.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:52 schreef BabyB het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een vraag over de algemene heffingskorting voor 2011, en daarmee bedoel ik de heffingskorting die je terugkrijgt omdat je een fiscaal partner hebt. Ik heb zelf in 2011 geen inkomen gehad.
Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon en daar vertelden ze mij dat ik er wel recht op had, maar dat ik te laat ben met aanvragen. Dit had voor 1 april gemoeten en nu is er volgens de jongeman aan de telefoon geen enkele mogelijkheid meer om hier aanspraak op te maken.
Ik dacht zelf altijd dat je tot 5 jaar terug nog een aanvraag in kon dienen?
Omdat de betreffende jongen mij vaak in de wacht zette om e.e.a. uit te zoeken en hij soms ook wat twijfelachtig op me overkwam ga ik nu toch twijfelen. En zelf kom ik er niet echt meer uit. Ik hoop dat iemand hier mij wat verder kan helpen? Mijn vraag is dus: is er een mogelijkheid om alsnog met terugwerkende kracht de algemene heffingskorting over 2011 terug te vragen?
Alvast dank voor de antwoorden!
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:52 schreef BabyB het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een vraag over de algemene heffingskorting voor 2011, en daarmee bedoel ik de heffingskorting die je terugkrijgt omdat je een fiscaal partner hebt. Ik heb zelf in 2011 geen inkomen gehad.
Ik heb zojuist gebeld met de belastingtelefoon en daar vertelden ze mij dat ik er wel recht op had, maar dat ik te laat ben met aanvragen. Dit had voor 1 april gemoeten en nu is er volgens de jongeman aan de telefoon geen enkele mogelijkheid meer om hier aanspraak op te maken.
Ik dacht zelf altijd dat je tot 5 jaar terug nog een aanvraag in kon dienen?
Omdat de betreffende jongen mij vaak in de wacht zette om e.e.a. uit te zoeken en hij soms ook wat twijfelachtig op me overkwam ga ik nu toch twijfelen. En zelf kom ik er niet echt meer uit. Ik hoop dat iemand hier mij wat verder kan helpen? Mijn vraag is dus: is er een mogelijkheid om alsnog met terugwerkende kracht de algemene heffingskorting over 2011 terug te vragen?
Alvast dank voor de antwoorden!
Nog geen partner waarbij je deze kunt verzilveren?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
edit: kleine toevoeging waar je je niets van aan moet trekken:
AANRECHTSUBSIDIE
Jouw vriendin is belastingplichtig (iedereen is belastingplichtig, alleen niet iedereen is aangifteplichtig). Het kan zijn dat de vereniging inhoudingsplichtig is. Hoe dan ook, er zal belasting moeten worden betaald over het inkomen. Als de vereniging die had ingehouden had je vriendin minder netto ontvangen en had ze de loonheffing wellicht terug kunnen krijgen afhankelijk van de hoogte van het totale inkomen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:35 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Nou, dat is het hem juist. Ik heb in stukken van de Belastingdienst juist gelezen dat een vereniging belastingplichtig is als er sprake is van een dienstbetrekking. Dan kan het niet zo zijn dat ik ineens de verantwoordelijkheid krijg als blijkt dat de vereniging dit niet/foutief heeft gedaan...
Weet je wat nog leuker is... combinatiekortingquote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?
Verder: waarschijnlijk is de jongeman in de war met de Toeslagen.
AANRECHTSUBSIDIE
Man en vrouw aan het aanrecht en er nog subsidie voor krijgen ook?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Weet je wat nog leuker is... combinatiekorting
Op het aanrecht...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Man en vrouw aan het aanrecht en er nog subsidie voor krijgen ook?
Ook een interessante combi.quote:
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:07 schreef ManAtWork het volgende:
Nog geen partner waarbij je deze kunt verzilveren?
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:10 schreef Sjeen het volgende:
Weet je wat nog leuker is... combinatiekorting
Ik ken het,...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!
[ afbeelding ]
[..]En ik maar meebetalen aan die bijproducten van jullie wilde avonden.
ahhhh,quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Ik word als >2x modaal-verdienende alleenstaande wéér gediscrimineerd! Ze moeten ook altijd mij hebben!
[ afbeelding ]
[..]En ik maar meebetalen aan die bijproducten van jullie wilde avonden.
Ik heb echt geen verstand van belastingdienstzakenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:59 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je partner voldoende belasting verschuldigd is, en je hebt zelf idd geen inkomen of een laag inkomen, dan heb je er gewoon recht op. Om het te krijgen moet je inderdaad gewoon aangifte doen, kan tot 5 jaar terug.
Wij hebben dit jaar beiden geen aangifte gedaan. Voor mij was dit de 1e keer. Mijn vriend hoefde ook geen aangifte te doen omdat er niets is gewijzigd in zijn werksituatie, daarvan kreeg hij een brief van de belastingdienst.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, kan gewoon. Heeft je fiscaal partner al aangifte gedaan?
Verder: waarschijnlijk is de jongeman in de war met de Toeslagen.
AANRECHTSUBSIDIE
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |