Vreemd is dat, voorgaande jaren was het topic wel rustig tegen half juni omdat de meesten dan wel de brief/het geld hadden. Dit jaar lijken ze, misschien door de definitieve aangiftes?, er langer over te doen om iedereen te bedienen.quote:Op maandag 18 juni 2012 05:58 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Nog steeds niks gehoord hier... duurt maar lang dit jaar...
Ten eerste, hoe kom je erbij dat ik volwassen man ben? En de mensheid accepteren, wat is dat nu weer voor een onzin?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:57 schreef benafan het volgende:
[..]
En dit is een volwassen man? Wat een opmerking van een kind van 15/16. Leer de mensheid eens accepteren zoals ze zijn geaard.
Daarnaast hier ook nog geen bericht, maar we wachten nog af.. we hebben nu nog precies 2 wekenofwel nog 10 werkdagen om ze de tijd te gunnen om die brief op de mat te laten vallen
quote:Op maandag 18 juni 2012 10:43 schreef Dragonberry het volgende:
Brief binnen en het geld op de rekening
Je krijgt meer terug, maar betaalt ook meer...quote:Op maandag 18 juni 2012 12:30 schreef mefke79 het volgende:
Het zou natuurlijk leuk zijn als we dan wel in de hogere schijf vallen, dan krijgen we net effe iets meer terug. Idem natuurlijk voor de lopende hypotheekkosten.
Ja, dat klopt. Maar dat is dus ook wat ik me afvraag. Werkgever houdt nu rekening met de huidige schijf en trekt dat af. Stel, hij gaat naar hogere schijf, rekent dat de belastingdienst aan het einde af of hoe zit dat dan? Met andere woorden: met het 'gewone' maandloon zit hij er nu net onder, met uitbetalen overuren net boven. Ik houd even geen rekening met een bonus, daar doen ze niet aan bij het bedrijf, evenmin aan een 13de maand.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je krijgt meer terug, maar betaalt ook meer...
Exact welke regeling is dat? Ofwel, waar haal je dat vandaan? Als ik het kan herleiden naar de bron (en de plaats in de wet/resoluties), zou ik ook moeten kunnen herleiden of dat invloed heeft op vermogensrendementheffing. Ik ben niet meer zo thuis in de IB dat ik dat uit mijn mouw durf te schudden namelijkquote:Op zondag 17 juni 2012 12:53 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Mmh maar hoe zit dat met de speciale regeling betreffende fiscaal partnerschap bij overlijden?
Verzorgt u de aangifte van een overledene en had de overledene een fiscale partner? Dan kan deze fiscale partner in de aangifte kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. Dus ook voor de periode na het overlijden.
Nee, normaal zou dat niet zoveel uitmaken. Maar aangezien we dit jaar een hypotheek hebben overgesloten en dus ook de kosten van de oversluiting mogen aftrekken kan dat wel verschil maken...Ik ga er maar eens op rekenen. Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Daarom doe je dus aangifte inkomstenbelastingzodat je aan het eind van het jaar kan corrigeren als de salarisadministratie dat niet goed geschat heeft (of niet heeft kunnen schatten).
Als je man ineens overuren laat uitbetalen in december dan zal de salarisadministratie dat misschien in eerste instantie te hoog inschatten, maar bij de aangifte wordt alles dan weer rechtgetrokken. Als je daardoor in een hogere schijf komt betaal je dus over dat deel meer belasting, maar krijg je door de HRA ook weer meer belasting terug. Per saldo maakt dat dus weinig uit
Aangifteprogramma invullen met de verschillende scenario's?quote:Op maandag 18 juni 2012 15:19 schreef mefke79 het volgende:
Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.
Dat werkt niet.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Aangifteprogramma invullen met de verschillende scenario's?
http://www.belastingdiens(...)s_dit_jaar_overledenquote:Op maandag 18 juni 2012 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Exact welke regeling is dat? Ofwel, waar haal je dat vandaan? Als ik het kan herleiden naar de bron (en de plaats in de wet/resoluties), zou ik ook moeten kunnen herleiden of dat invloed heeft op vermogensrendementheffing. Ik ben niet meer zo thuis in de IB dat ik dat uit mijn mouw durf te schudden namelijk
Uiteraard is het uit te rekenen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:19 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Nee, normaal zou dat niet zoveel uitmaken. Maar aangezien we dit jaar een hypotheek hebben overgesloten en dus ook de kosten van de oversluiting mogen aftrekken kan dat wel verschil maken...Ik ga er maar eens op rekenen. Moet toch uit te rekenen zijn of het voordeel oplevert.
Die onzin zouden ze eens wat aan moeten doen, die schijf 2 en 3.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Deze grenzen dus.
Schijf 1: vanaf ¤ 0 t/m ¤ 18.945 33,10 %
Schijf 2: vanaf ¤ 18.946 t/m ¤ 33.863 41,95 %
Schijf 3: vanaf ¤ 33.863 t/m ¤ 56.491 42,00 %
Schijf 4: vanaf ¤ 56.492 en hoger 52,00 %
Waarbij je schijf 2 en 3 wel bij elkaar kunt nemen, gezien het 0.05% verschil.
Die schijf 2 was vroeger toch iets van 37%, niet?quote:Op maandag 18 juni 2012 16:32 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Die onzin zouden ze eens wat aan moeten doen, die schijf 2 en 3.
En het is van inkomstenbelasting aangifte 2011.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:40 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
*hallo*
Whoa,plotseling ¤980 belastingdienst teruggave op mijn bankrekening vandaag!Heb ik niet eens zien aankomen,dacht einde van het jaar pas.
Het gat tussen schijf 2 en 3 was vroeger inderdaad veel groter.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die schijf 2 was vroeger toch iets van 37%, niet?
Volgens mij is schijf 2 een klein beetje inkomstenbelasting en veul premies, en schijf 3 alleen inkomstenbelasting, en is dat de reden van het kleine verschilquote:Op maandag 18 juni 2012 16:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het gat tussen schijf 2 en 3 was vroeger inderdaad veel groter.
Volgens mij is het nu nog een psychische schijf zodat Jan Modaal niet denkt dat ie al 42% aftikt.
Klopt schijf 2 is 'maar' 10,8% loonbelasting. Maar het is wel het belastingdeel dat steeds een beetje verhoogd is, zie ik. In 2006 was het nog 9,75%quote:Op maandag 18 juni 2012 16:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij is schijf 2 een klein beetje inkomstenbelasting en veul premies, en schijf 3 alleen inkomstenbelasting, en is dat de reden van het kleine verschil
Dan ga ik maar eens zoeken naar de exacte juridische basis hiervoor, want wat daar exact staat lijkt me bepalend. Redelijk vind ik het trouwens nog steeds niet, want tegenwoordig is de peildatum voor de vermogensrendementheffing 1-1, en toen waren beiden partner én in leven. Dus de verwijzing in de wettekst naar 'gehele kalenderjaar' was nog wel logisch in de oude opzet van de vermogensrendementsheffing (met peildatum aan begin én eind van het jaar), maar imho niet meer in de nieuwe opzet (maar daar koop je natuurlijk niks voor...)quote:Op maandag 18 juni 2012 16:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)s_dit_jaar_overleden
Ik zou de wet toch eens wat beter lezen, art. 5.6 lid 1 sub a Wet IB2001 geeft gewoon het correcte antwoord:quote:Op zondag 17 juni 2012 12:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan de wettekst er maar bij gepakt (art. 5.6 lid 2 voor de liefhebbert).
"Indien de belastingplichtige het gehele kalenderjaar dezelfde partner heeft of voor de toepassing van artikel 2.17 geacht wordt te hebben....."
Daar zit dus de crux: Gehele kalenderjaar. Dat kan in het onderhavige geval wanneer de partner in de loop van het jaar is overleden natuurlijk niet.
Verder heb je gelijk trouwens, over de volgorde van bepalen en verdelen, IB 2001 is niet zo mijn ding
Onredelijk? Vind ik wel, maar het volgt wel uit de wet.
Dat zei ik toch: separate aangiftes indienen en het vermogen individueel toebedelen ipv als fiscaal partner beschouwd te willen worden. Dan is de wettekst die je quote duidelijk.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:10 schreef DreO het volgende:
[..]
Ik zou de wet toch eens wat beter lezen, art. 5.6 lid 1 sub a Wet IB2001 geeft gewoon het correcte antwoord:
"Art. 5.6 Wet IB2001:
lid 1: Het heffingvrije vermogen, bedoeld in art. 5.5, word verhoogd met ouderentoeslag indien:
sub a: de belastingplichtige bij het einde van het kalenderjaar, of, indien de belastingplicht in de loop van het jaar is geëindigd, bij het einde van de belastingplicht, de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt en
sub b: de grondslag sparen en beleggen, vóór vermindering met de ouderentoeslag, niet meer bedraagt dan ¤ 279 708".
Bij overlijden eindigt de belastingplicht. Conclusie: Als opa bij overlijden 65 was, dan mag op zijn F-aangifte ook gewoon ¤ 27.516 aan ouderentoeslag meegenomen worden en is de ouderentoeslag die op zijn aangifte staat i.i.g. niet de ouderentoeslag van oma en deze mag bij oma dus nogmaals voor ¤ 27.516 meegenomen worden.
Overigens kan het zijn dat degene die de F-aangifte heeft ingevuld de vermogensverdeling al 'buiten het papier om' gemaakt heeft. Dat betekent dat bij vraag 21 (correct me if I'm wrong) een deel van het totale vermogen dat in box 3 belast is, én aan de overledene is toebedeeld, is opgegeven en dat slechts het heffingsvrij vermogen van 1 persoon (in 2011 ¤ 20.785) vermeldt staat. In dat geval is het niet meer dan logisch dat ook maar 1 keer met de ouderentoeslag rekening is gehouden.
Als je beiden op papier aangifte doet kun je zowel voor fiscaal partnerschap kiezen en tegelijkertijd de verdeling (ook qua heffingvrij vermogen áls ouderentoeslag) gewoon 'buiten' het papier om maken. Maakt allemaal geen klap uit, de Belastingdienst kijkt er alleen maar na of het totaal wel 100% is.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat zei ik toch: separate aangiftes indienen en het vermogen individueel toebedelen ipv als fiscaal partner beschouwd te willen worden. Dan is de wettekst die je quote duidelijk.
Óf ik begrijp je verkeerd, maar als separaat aangifte wordt gedaan (met daarbij te kiezen voor fiscaal partnerschap) dan hebben beiden partners (zowel de overledene als de overblijvende partner) beiden recht op ouderentoeslag als zij voldoen aan de in art. 5.6 gestelde voorwaarden. Bij het in het 2e lid genoemde geldt voor 'einde kalenderjaar' ook weer 'tot het einde van de belastingplicht'.quote:Maar dat kan voor de verdeling van de overige aftrekposten nadelig uitkomen, en de regeling om ook bij overlijden gezamelijk aangifte te doen zou er niet toe mogen leiden dat slechts éénmaal ouderenaftrek in de grondslag terecht komt (en volgens mij lees ik dat wel goed hoor in de wettekst). Dat doet het nu wel (en dat herken ik, want het rekenprogramma van de belastingdienst hield daar althans in 2010 ook maar met éénmaal aftrek rekening als gezamelijk aangifte werd ingediend.
vast wel hoor, dan hoor je 3 jaar niets en dan slaan ze toequote:Op maandag 18 juni 2012 17:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Vandaag ook niks... zullen ze me gaan controleren?
Sinds 2001 ben ik niet meer zo bedreven in de wet IB, maar help me even:quote:Op maandag 18 juni 2012 17:36 schreef DreO het volgende:
[..]
Als je beiden op papier aangifte doet kun je zowel voor fiscaal partnerschap kiezen en tegelijkertijd de verdeling (ook qua heffingvrij vermogen áls ouderentoeslag) gewoon 'buiten' het papier om maken. Maakt allemaal geen klap uit, de Belastingdienst kijkt er alleen maar na of het totaal wel 100% is.
[..]
Óf ik begrijp je verkeerd, maar als separaat aangifte wordt gedaan (met daarbij te kiezen voor fiscaal partnerschap) dan hebben beiden partners (zowel de overledene als de overblijvende partner) beiden recht op ouderentoeslag als zij voldoen aan de in art. 5.6 gestelde voorwaarden. Bij het in het 2e lid genoemde geldt voor 'einde kalenderjaar' ook weer 'tot het einde van de belastingplicht'.
Hij heeft het heffingsvrij vermogen van zowel opa als oma bij elkaar opgeteld, maar de ouderentoeslag niet.quote:Op maandag 18 juni 2012 17:10 schreef DreO het volgende:
[..]
Overigens kan het zijn dat degene die de F-aangifte heeft ingevuld de vermogensverdeling al 'buiten het papier om' gemaakt heeft. Dat betekent dat bij vraag 21 (correct me if I'm wrong) een deel van het totale vermogen dat in box 3 belast is, én aan de overledene is toebedeeld, is opgegeven en dat slechts het heffingsvrij vermogen van 1 persoon (in 2011 ¤ 20.785) vermeldt staat. In dat geval is het niet meer dan logisch dat ook maar 1 keer met de ouderentoeslag rekening is gehouden.
Dat dus, maar volgens mij volgt dat uit artikel 5.6 lid 2, en da's dus exact hetzelfde wat ik in 2010 signaleerde. Welke vraag? In het aangifte programma?quote:Op maandag 18 juni 2012 18:37 schreef Nomadd het volgende:
[..]
Hij heeft het heffingsvrij vermogen van zowel opa als oma bij elkaar opgeteld, maar de ouderentoeslag niet.
Ik vind dit raar omdat de vraag duidelijk zegt dat de ouderentoeslag de overledenen als de fiscale partner bij elkaar moet worden opgeteld.
quote:
De plaatjes doen het jammer genoeg niet!quote:Op maandag 18 juni 2012 21:03 schreef DreO het volgende:
Vul dit in:
[ afbeelding ]
Gegevens voor box 1: Inkomen oma 9k, opa 5k en 240k spaargeld in box 3
Dan krijg je dit in box 3:
[ afbeelding ]
Conclusies:
- Er is voor het hele jaar gekozen voor fiscaal partnerschap, ondanks dat opa op 31 december 2011 niet meer in leven was.
- Ook opa heeft recht op de ouderentoeslag. Tezamen met oma komt dat neer op een ouderentoeslag van 2× ¤ 27.516 = ¤ 55.032. Zelfs al wordt het spaargeld verhoogd naar 500k, dan nog is er 2× recht op ¤ 27.516 ouderentoeslag
Held!quote:Op maandag 18 juni 2012 22:37 schreef Nizno het volgende:
in jouw quote zijn ze klikbaar, dan doen ze het wel.
Oke dan begrijp ik het goed. Heel raar dan! Het is een advocaat die ook wel de belastingaangifte van opa wilde doen (kennis van de familie) voor een vergoeding, maar toch maar goed dat ik er achter aan ga dan. Scheelt je toch 27.516*0.012 euro.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 06:46 schreef DreO het volgende:
^^
De verdeling is zo te zien niet buiten het papier om gemaakt, dus ja, als bij 31a t/m c de bank- en spaartegoeden en effecten gezamenlijk worden opgeteld dan moet bij 33d en 33h ook voor 2× het bedrag aan heffingsvrij vermogen danwel ouderentoeslag rekening gehouden worden.
Correct zou zijn vanaf 33g (tenminste, naar analogie van het IB2011-programma):
33g: 163.644
33h: 27.516×2=55.032
33i = 33g-/-33h=108.602
Als overigens bij 33j niets toebedeelt aan de partner waarvoor je invult, dan is er ook geen voordeel uit sparen en beleggen, omdat 33l o.b.v. 33j gaat. stel dat je van 33i 50% aan opa toebedeeld dan krijg je bij vraag 33j
108.602×50%=54.301
bij vraag 33l krijg je dan 54.301×4%=2.172 (afronden naar beneden op hele euro's)
check je datum dagtekening danquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef Xebber het volgende:
Waar blijft mijn poen?Ik heb twee brieven in huis:
1) Verrekening of terugbetaling, dagtekening 14 juni.
2) Voorlopige aanslag 2011, dagtekening 15 juni.
Binnen 10 dagen na dagtekening hoort 't normaal gesproken op mijn rekening te staan toch?
met de brief verrekening in huis kan het goed zijn dat zijn dat die 10 werkdagen overschreden worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef Xebber het volgende:
Waar blijft mijn poen?Ik heb twee brieven in huis:
1) Verrekening of terugbetaling, dagtekening 14 juni.
2) Voorlopige aanslag 2011, dagtekening 15 juni.
Binnen 10 dagen na dagtekening hoort 't normaal gesproken op mijn rekening te staan toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |