Wat naief ...quote:Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
... Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...
inderdaad, die mensen kozen voor datgeen wat er in hun ogen het beste leek.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:07 schreef raptorix het volgende:
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.
Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.
maargoed dat is mijn mening
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
En al die miljoenen mensen die geen reële steun aan de Duitsers hadden verleend, maar het wel allemaal overleefd hebben? Je stelling klopt niet. Los gezien van het feit dat de Duitsers - zonder reële verdenking - niet ieders huis zomaar binnenvielen. Ik kan totaal geen begrip opbrengen voor de mensen die hun buren aangaven voor wat guldens, onder welk situatie dan ook.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoordquote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Dat is gewoon onwaar en zo een opmerking doet de tallozen die niet hebben gecollaboreerd tekort.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn.
Zo fout, zo ontzettend foutquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over wasquote:
het is vergevenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:40 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was
in de hedendaagse dodenherdinking is het niet meer alleen de slachtoffers van de WO2, ook de slachtoffers van de laatste paar oorlogenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:34 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ook jij beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Was cynisch bedoeld.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?
alleen maar omdat dit mijn mening is?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:44 schreef AryaMehr het volgende:
Mag alleen hopen dat Crazy-M ten tijde van oorlog of bezetting niet mijn buurman is.
Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:55 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
alleen maar omdat dit mijn mening is?
Dit wil nog steeds niet zeggen dat ik een SSer of een NSBer zou zijn.
Dit zegt alleen puur iets over het herdenken in mijn ogen.
Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:04 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?
quote:Op donderdag 26 april 2012 07:39 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Zo fout, zo ontzettend foutJe snapt het echt niet he.
Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
moeten we verraders herdenken op de dag dat we de helden en slachtoffers moeten herdenekn?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.
En ook in die tijd zal je heel lang zeggen nee. Maar wat als je eigen gezin bedreigd gaat worden?
nogmaals, ik keur het absoluut niet goed wat ze toen gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat een kind zijn oom niet mag herdenken op deze manier ?
De eerste die het zietquote:Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?
Met die instelling hou je alle ellende in stand.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:12 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Met die instelling hou je alle ellende in stand.
Die CiDi figuren geven geen moer om vrede. Die willen zich alleen maar profileren. Over de rug van een 15 jarig kindmet meer oprechtheid in zijn kleine teen dan heel dat cidi bij elkaar.
En niet in de laatste plaats over de rug van de joden die wel echt hebben moeten lijden en sterven zodat dit clubje zielig kan gaan lopen doen. Met andermans lijden.
Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:28 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?
Goed voorbeeld voor de jeugd.
Onzin. Grootste oorlogscriminelen kregen de mooiste banen na de oorlog.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.
Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
Fout,quote:Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
mensen die bij de andere kant zaten horen daar gewoon niet bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenkingquote:In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.
Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht.
Wat is dat nou voor uitdrukking?quote:Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:43 schreef Specularium het volgende:
[..]
Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?
Op deze manier hou je een tweedeling.
Dit!quote:Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
mensen die bij de andere kant zaten horen daar gewoon niet bij.
De goede keuze is relatief.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
Ik vind het vreemd dat het CIDI een soort untermensch in stand probeert te houden op deze manier.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
dat is sowieso een vraag en goed opgemerktquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
De goede keuze is relatief.
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
denk grondgebied, want ze praten ook over de geallieerden.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Oorspronkelijk alleen diegenen die onder de Nederlandse vlag stierven.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
de overwinnaars maken de geschiedenisquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
zijn keuze wordt nog eens niet hardop gezegd, alleen dat hij een foute keuze maakte.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
maar ondertussen gaa nze zelf ook onderscheid makenquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."
Het is niet zo makkelijk een enkele schuldige en goede kant aan te wijzen.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:45 schreef DeRakker. het volgende:
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken![]()
[ afbeelding ]
Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien.
De Sovjets en de Duitsers waren beide geen haar beter dan elkaar.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
de overwinnaars maken de geschiedenis
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Ja je kunt dat generieke gelul napraten of er eens goed over nadenken.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Want de onderdrukker heeft gelijk? Compleet scheve en absurde redenatie. Alsof ze in Tibet vinden dat China gelijk heeftquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Ik zei IMO he (in my opinion) dus is het sowieso niet 'fout'.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
Maar je gaat voorbij aan een heleboel mensen die (vaak) geen keus hadden, ook familie, vrienden en een vriendin hadden, ook bezig waren met goed en kwaad kortom ook gewoon mens waren.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Ik vind van niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 26 april 2012 10:55 schreef SicSicSics het volgende:
Ik vind het in ieder geval een goed gedicht!
ok dit vind ik goed, er wordt erkend dat het een verkeerde keuze was.quote:Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.quote:Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.quote:Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Ik vind het in die zin een goed gedicht dat het een vaak onderbelichte kant laat zien van iets wat wel degelijk een groot drama is/ was.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:06 schreef DeZoektocht het volgende:
ben ik het niet mee eens.
lees maar:
Er wordt volgens mij niets goed gepraat. Er wordt alleen een mogelijke reden voor de keuze gegeven. Ook wel een plausibele ook, het was nou niet echt gemakkelijk in die tijd en familie van soldaten werd wel degelijk anders behandeld. Ook na de oorlog en dat was dan in minder positieve zin.quote:de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.
Vind je dit niet ook een wat gemakkelijke benadering? Ja er waren officieren die een aanslag pleegde op Hitler, maakt ze dat automatisch goed? Er waren er meer die dit nooit deden, maakt ze dat automatisch fout?quote:Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.
je kunt altijd andere keuzes maken.
is er niet ooit een aanslag op het leven van Hitler gepleegd door zijn officieren?
zij hebben ook een andere keuze gemaakt.
Je moet ergens een gezin van onderhoudenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom niet op 4 mei voorlezen op de dam dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
We herdenken alle oorlogsdoden.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?quote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Want hun dood was minder tragisch?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?
Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!
Je hoeft overigens niet te proberen mij een absoluut standpunt over de kwestie 'goed en fout in de oorlog' in de schoenen te schuiven dat ik niet heb. Dat het geen eenvoudige zwart/witkwestie is heb ik in mijn eerste post al aangegeven. Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.quote:
Dan blijven jullie lekker weg,quote:'Auschwitz Comité overweegt boycot dodenherdenking'
Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt met een boycot van de dodenherdenking op de Dam als een omstreden gedicht wordt voorgedragen.
Dat heeft het Comité aan NRC Handelsblad laten weten.
Een 15-jarige jongen mag tijdens de dodenherdenking op de Dam op 4 mei een gedicht voordragen over zijn oudoom die zich aansloot bij de SS. Hij schreef het gedicht naar aanleiding van de gedichtenwedstrijd die het Nationaal Comité 4 en 5 mei ieder jaar uitschrijft onder scholieren. Een onafhankelijke jury bepaalde dat de jongen uit Brabant het gedicht mag voordragen.
Het Nederlands Auschwitz Comité wil niet aanwezig zijn bij de dodenherdenking als het gedicht niet wordt teruggetrokken.
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:50 schreef yvonne het volgende:
[..]
4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.
Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!
De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.quote:Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
Dit!!quote:Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
CIDI wat zijn jullie weer heerlijk hypocriet en kortzichtig.
Hulde
Ehhh???quote:Op donderdag 26 april 2012 11:51 schreef Specularium het volgende:
Dan blijven jullie lekker weg, Auschwitz was toch overrated.
Met de naam alleen kun je niks meer afdwingen.
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:
[..]
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:
[..]
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
Is die alweer uitgezonden?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?
Waarom?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
CIDI wat zijn jullie weer heerlijk hypocriet en kortzichtig.
Hulde
Daar maakten we vroeger de kinderen bang mee, ga slapen ander roepen we Ronny!quote:Op donderdag 26 april 2012 11:55 schreef Ringo het volgende:
Ronny Naftaniel!Lééft die kerel dan nog?
mooi gezegd.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.
Je moet de situatie bezien zoals hij toen was.
Een toepasselijke quoot op het Yad Vashem-monument:
Het is makkelijk nu te oordelen over anderen, die hebben gehandeld onder omstandigheden die wij nooit hebben gekend.
[..]
De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.
[..]
Dit!!
[..]
Ehhh???
Ja. Mooie documentaire, met daders die slachtoffers zijn en dader die nog steeds daders zijn - en alles wat daar tussenin zin.quote:
De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
Als je ervoor kunt kiezen in het verzet te gaan kun je er ook voor kiezen te vluchten.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.
Euh? Harris was Britquote:Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef waht het volgende:
[..]
De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.
En dat is juist het argument om niet moeilijk te doen over dit gedicht.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:03 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Het is gewoon niet zo zwart wit.
Nee het is ter illustratie en wel degelijk relevant als het gaat om schuld en slachtofferschap.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef yvonne het volgende:
Zeg, dat Dresden is een onderwerp apart, ga ff in C&H een topic daarover openen?
Het waren niet enkel Britten. Maar goed, maakt ook niet uit.quote:
My point exactlyquote:Op donderdag 26 april 2012 12:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En dat is juist het argument om niet moeilijk te doen over dit gedicht.
Ga weg, er zijn zat topics over waar je ongestoord kunt trollen.quote:
Schuldig zijn de oudere mannen die beslissen waarvoor jonge mannen moeten sterven.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:04 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Nee het is ter illustratie en wel degelijk relevant als het gaat om schuld en slachtofferschap.
Ah, ik ging uit van Bomber Harris. My bad.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:05 schreef waht het volgende:
[..]
Het waren niet enkel Britten. Maar goed, maakt ook niet uit.
Excuses, ik verwarde jou met een ander die tegen dit gedicht wasquote:
True. Maar nooit hun eigen kinderen.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Schuldig zijn de oudere mannen die beslissen waarvoor jonge mannen moeten sterven.
O, dat mag niet gezegd worden? Iemand is geen held die voor de socialistische idealen een leger dient in strijd tegen het communisme? Korea, Varkensbaai, Vietnam enzovoorts? Over hypocriet gesproken.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ga weg, er zijn zat topics over waar je ongestoord kunt trollen.
Bullcrap! Zat zoons van generaals en presidenten gestorven! Met als meest recentelijke voorbeeld Dennis van Uhm...quote:Op donderdag 26 april 2012 12:08 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
True. Maar nooit hun eigen kinderen.
Rot op, je bent niet simpel, je uitspraak met je smilie was een pure troll.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
O, dat mag niet gezegd worden? Iemand is geen held die voor de socialistische idealen een leger dient in strijd tegen het communisme? Korea, Varkensbaai, Vietnam enzovoorts? Over hypocriet gesproken.
Sorry, je zit hier verkeerd mee.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:08 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
True. Maar nooit hun eigen kinderen.
Sinds wanneer ben je een trol als je gewoon meent wat je zegt en het nog een te verdedigen mening is. Volgens mij zie jij trollen waar er geen zijn.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Rot op, je bent niet simpel, je uitspraak met je smilie was een pure troll.
Keer terug en probeer nog een keer.
Maar dan wel in C&H, dit topic gaat al bijna 99% over andere zaken.
Dan komen ze toch niet. De joden zijn niet de enige slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:14 schreef opgebaarde het volgende:
Voor beide "kanten" is heel wat te zeggen maar om argument kracht bij te zetten en te dreigen met "als dat gedicht voorgedragen wordt, komen wij niet"
argh zo kinderachtig, verwend en vooral simpel![]()
Nouja, Frits Barend heeft er nog steeds last van.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:28 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Dan komen ze toch niet. De joden zijn niet de enige slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
En ze vergeten vooral het stuk dat het om meer gaat dan alleen de WO2.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:28 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Dan komen ze toch niet. De joden zijn niet de enige slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Zou jij anders handelen met je moslimburen?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
nouja het gaat natuurlijk om de personen die vrijwillig voor de SS hebben gekozen...quote:Op donderdag 26 april 2012 12:28 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Stel jij ziet op straat 2 jongens die iets weghalen of vernielen.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En dus? Veel Nederlanders zijn bij de SS gegaan om te strijden tegen het communisme. In Nederland was men niet zo van het communisme. Dat werd gezien als het grote kwaad. Niet vergeten dat de heren pastoors in het zuiden van het land nog predikte tegen de verspreiding van het socialisme, het liberalisme of erger het communisme. (Anti-modernisme) Kan je van een Limburgse knul van 17, die nooit verder is geweest dan de parochie ernaast, verwachten dat hij wezenlijk kan overzien wat hem te wachten stond en hoe?quote:Op donderdag 26 april 2012 12:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
nouja het gaat natuurlijk om de personen die vrijwillig voor de SS hebben gekozen...
huh?quote:Op donderdag 26 april 2012 12:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En dus? Veel Nederlanders zijn bij de SS gegaan om te strijden tegen het communisme. In Nederland was men niet zo van het communisme. Dat werd gezien als het grote kwaad. Niet vergeten dat de heren pastoors in het zuiden van het land nog predikte tegen de verspreiding van het socialisme, het liberalisme of erger het communisme. (Anti-modernisme) Kan je van een Limburgse knul van 17, die nooit verder is geweest dan de parochie ernaast, verwachten dat hij wezenlijk kan overzien wat hem te wachten stond en hoe?
Uit welke tijd? Hoever moeten we teruggaan? Ik heb je al 1 tragisch voorbeeld gegeven.quote:
quote:Lt. Gen. Willis Dale "Critt" Crittenberger, USMA 1913, had two sons in the
army. Townsend W. Crittenberger apparently volunteered to get into the fighting
and was KIA as a tank-gunner in the last months of the war.
quote:Lt. Gen. Lesley J. McNair, USMA 1904, was KIA by "friendly bombing" in
Normandy and his son Douglas died on Guam, Aug 1944.
Er zijn er genoeg te vinden. Meer dan genoeg zelfs.quote:Lt. William M. Grimes Jr., son of Maj. Gen. William Middleton Grimes, CG 8th
AD, was KIA near München March/April 1945.
majoor William Covendisch, hij is de markies van Hartington, oudste zoon en erfgenaam van de hertog van Devonshire en gehuwd met Kathleen Kennedy, zuster van John Kennedy, de latere president van Amerika. 1944quote:Op donderdag 26 april 2012 12:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Uit welke tijd? Hoever moeten we teruggaan? Ik heb je al 1 tragisch voorbeeld gegeven.
Een andere is Joseph Patrick Kennedy. Zoon van de toenmalige Amerikaanse ambassadeur in Engeland.
Von Richthofen was een aristocraten familie. Zal je niet onbekend zijn?
Gerd von Rundstedt en Erich von Manstein verloren beiden al hun zoons in de oorlog.
[..]
[..]
[..]
Er zijn er genoeg te vinden. Meer dan genoeg zelfs.
Dan komen de mensen van het CiDi toch niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:14 schreef opgebaarde het volgende:
Voor beide "kanten" is heel wat te zeggen maar om argument kracht bij te zetten en te dreigen met "als dat gedicht voorgedragen wordt, komen wij niet"
argh zo kinderachtig, verwend en vooral simpel![]()
Jammer. Puntje van aandacht op bevrijdingsdag?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
het gedicht is geschrapt, het is ze gelukt
Deze opmerking laat zien hoe kort zichtig je bent.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:21 schreef TLC het volgende:
Fok!ers die de nsb goedpraten, hoe laag kun je zakken, de betreffende soldaat ging trouwens geheel vrijwillig bij de waffen ss.
Het is goed dat het gedicht geschrapt is, trouwens ook voor dat kind zelf, anders had ie toch geen leven meer op school, of toekomstige scholen.
erg jammer, zeer schandelijkquote:Op donderdag 26 april 2012 13:19 schreef Strolie75 het volgende:
Keutel is weer ingetrokken. Jammer.
http://www.nu.nl/binnenla(...)ampaign=nunl_twitter
Iets over juist leren van het verleden, uitsluiting van bepaalde personen op basis (de daden) van hun voorouders en vergeving.quote:"Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. "De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam."
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)oycot-herdenking.ece
Ik schiet me liever zelf een kogel door de kop dan dat ik ooit iemand moet aangeven vanwege een religie, itt tot vele users hier ben ik niet zo kortzichtig en in hokjes denkend.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:32 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Zou jij anders handelen met je moslimburen?
Ik betwijfel het.
Want? Leg eens uit? Waar praatte het kind trouwens goed wat de oom verricht had?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:21 schreef TLC het volgende:
Fok!ers die de nsb goedpraten, hoe laag kun je zakken, de betreffende soldaat ging trouwens geheel vrijwillig bij de waffen ss.
Het is goed dat het gedicht geschrapt is, trouwens ook voor dat kind zelf, anders had ie toch geen leven meer op school, of toekomstige scholen.
Kinderen worden nu eenmaal gepest, en een kind van foute afkomst is al helemaal een doelwit op scholen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Want? Leg eens uit? Waar praatte het kind trouwens goed wat de oom verricht had?
Dankzij de Fascistische Jodenlobby (CIDI) mar je blijkbaar je mening niet meer uiten.
Het gaat om eem 15-jarig kindquote:Op donderdag 26 april 2012 13:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Iets over juist leren van het verleden, uitsluiting van bepaalde personen op basis (de daden) van hun voorouders en vergeving.
Volgende voorstel:quote:Op donderdag 26 april 2012 13:19 schreef Strolie75 het volgende:
Keutel is weer ingetrokken. Jammer.
http://www.nu.nl/binnenla(...)ampaign=nunl_twitter
We leven in 2012.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef TLC het volgende:
[..]
Kinderen worden nu eenmaal gepest, en een kind van foute afkomst is al helemaal een doelwit op scholen.
het is tegenwoordig zo slecht gesteld met geschiedenis lessen dat de kinderen tegenwoordig nog eens niet weten wat de WO2 is. Laat staan dat tieners weten van de slag om arnhemquote:Op donderdag 26 april 2012 13:24 schreef TLC het volgende:
[..]
Ik schiet me liever zelf een kogel door de kop dan dat ik ooit iemand moet aangeven vanwege een religie, itt tot vele users hier ben ik niet zo kortzichtig en in hokjes denkend.
En er mogen ook alleen Joden komen die echt iemand verloren hebben. Tevens mogen Nederlanders die de oorlog niet persoonlijk hebben meegemaakt niet op dodenherdenking komen en ook moeten alle Duitsers die dag uit Nederland geweerd worden.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Volgende voorstel:
Vanaf volgend jaar zijn nakomelingen van NSB-ers niet meer welkom bij de dodenherdenking.
Youre point in being ?? wat verrot dat andere kinderen uit in welk jaar we levenquote:
Jij hebt het gedicht al gelezen/gehoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:21 schreef TLC het volgende:
Die kinderen praatten echt niet over de WO2quote:Op donderdag 26 april 2012 13:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Youre point in being ?? wat verrot dat andere kinderen uit in welk jaar we leven
Bernhard heeft zijn SS geschiedenis redelijk zorgvuldig laten wissen. Tot verdwenen foto's uit het Niod aan toe.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:25 schreef Strolie75 het volgende:
Deed het Comité trouwens ook zo moeilijk toen Bernhard en Claus aanwezig waren bij de Dodenherdenking?
Het gaat erom of je na 67 jaar nog steeds mensen moet mijden om hetgeen hun voorouders gedaan hebben. Vandaar 2012.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Youre point in being ?? wat verrot dat andere kinderen uit in welk jaar we leven
Deze desbetreffende soldaat ja, maar ze vergeten wel dat er ook genoeg soldaten gedwongen zijn in dienst te gaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:21 schreef TLC het volgende:
Kinderen van nu leren amper meer iets over WO 2...quote:Op donderdag 26 april 2012 13:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Het staat in de OPquote:Op donderdag 26 april 2012 13:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vrees van niet, het ging ze er net om dat dit gericht ongepast is op 4 en 5 mei..
[..]
Jij hebt het gedicht al gelezen/gehoord?
we kregen in 4 jaar 4 lessen over WO2 en dat is jammerquote:Op donderdag 26 april 2012 13:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Kinderen van nu leren amper meer iets over WO 2...
Ik vind de uitspraak te hufterig voor woorden.quote:Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam."
Kinderen van nu leren ook amper iets over de Godsdiensten-twisten en oorlogen in de 16/17e eeuw. Dus wat is je punt?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
precies.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
kunnen wij niet ergens in protest gaan hier tegen ? :pquote:Op donderdag 26 april 2012 13:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik vind de uitspraak te hufterig voor woorden.
Een eerlijk gedicht van een 15-jarige.
Ik reageerde op TLC die zei dat het kind toch geen leven meer zou hebben als bekend werd etc, lees ff terug wil je?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kinderen van nu leren ook amper iets over de Godsdiensten-twisten en oorlogen in de 16/17e eeuw. Dus wat is je punt?
Zie ook:quote:Op donderdag 26 april 2012 13:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kinderen van nu leren ook amper iets over de Godsdiensten-twisten en oorlogen in de 16/17e eeuw. Dus wat is je punt?
Ik denk dat het kind met het gedicht wel beseft waar het over gaat. Daarnaast maakt het nog wat uit of kinderen nu nog wat leren over de tweede wereldoorlog of niet? Oorlogen hebben toch de neiging veel op elkaar te lijken en zich te herhalen. Er is niets in de Tweede wereldoorlog niet gebeurd wat er daarvoor al niet in een oorlog gebeurd was. De technologie om de dood te verwezenlijken is de enige vooruitgang in oorlogen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zie ook:
Ophef rond gedicht Dodenherdenking
de WO2 verschilde wel daadwerkelijk van andere oorlogen. De massa moorden op joden ?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat het kind met het gedicht wel beseft waar het over gaat. Daarnaast maakt het nog wat uit of kinderen nu nog wat leren over de tweede wereldoorlog of niet? Oorlogen hebben toch de neiging veel op elkaar te lijken en zich te herhalen. Er is niets in de Tweede wereldoorlog niet gebeurd wat er daarvoor al niet in een oorlog gebeurd was. De technologie om de dood te verwezenlijken is de enige vooruitgang in oorlogen.
In de meeste 'echte' oorlogen worden er wel massaal mensen vermoordquote:Op donderdag 26 april 2012 13:37 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
de WO2 verschilde wel daadwerkelijk van andere oorlogen. De massa moorden op joden ?
Bert Visscher is een held!quote:Op donderdag 26 april 2012 13:38 schreef Sloggi het volgende:
Fout in de oorlog.
Het gaat over oom Dirk.
Het was in '43.
In de klas van juffrouw Schier.
Dirk met z'n domme kop 1+1=4.
FOUT
quote:Op donderdag 26 april 2012 13:37 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
de WO2 verschilde wel daadwerkelijk van andere oorlogen. De massa moorden op joden ?
Tja. En de massa-moord op Armeniers? De massa-moord op Oekraieners door Stalin? De massa-moorden van Pol Pot (30% vd bevolking koudgemaakt geloof ik), de massa-moord op Iraniers/Irakezen? etc etc etcquote:Op donderdag 26 april 2012 13:37 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Je wilt me niet begrijpen, ook primaquote:Op donderdag 26 april 2012 13:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat het kind met het gedicht wel beseft waar het over gaat. Daarnaast maakt het nog wat uit of kinderen nu nog wat leren over de tweede wereldoorlog of niet? Oorlogen hebben toch de neiging veel op elkaar te lijken en zich te herhalen. Er is niets in de Tweede wereldoorlog niet gebeurd wat er daarvoor al niet in een oorlog gebeurd was. De technologie om de dood te verwezenlijken is de enige vooruitgang in oorlogen.
Wat een belachelijke uitspraak.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.
De Sovjet-Unie was een smerig rijk, zeker ten tijde van Stalin. Mensen die de ballen hadden vrijwillig daar tegen te vechten, die vind ik echt niet per defintie fout.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:41 schreef Dagonet het volgende:
Wat is Nederland toch een goed land. Goed in het eindeloos blijven natrappen.
Doet me denken aan die docu over soldaten aan het oostfront
quote:Op donderdag 26 april 2012 13:45 schreef TLC het volgende:
Wat een kutouders heeft dat kind ook dat ze hun kind hebben vernoemd naar iemand die bij de waffen ss zat terwijl anderen in hun gezin juist bij het verzet hebben gezeten, maar blijkbaar zijn die ouders net zo fout.
e jij bent fout.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:45 schreef TLC het volgende:
Wat een kutouders hebben die ouders ook dat ze hun kind hebben vernoemd naar iemand die bij de waffen ss zat terwijl anderen in hun gezin juist bij het verzet hebben gezeten, maar blijkbaar zijn die ouders net zo fout.
Dat mag niet volgens het comité dat deze doelen nastreeft:quote:
quote:Het algemene uitgangspunt van het Nederlands Auschwitz Comité is inhoud geven aan de zinspreuk "Nooit meer Auschwitz"
Doelstellingen
Het Nederlands Auschwitz Comité heeft daartoe de volgende doelstellingen:
het herdenken van de Holocaust en het overdragen van kennis daarover.
het bevorderen van het algemene beginsel van non-discriminatie, alsook de handhaving van de grondrechten, zoals weergegeven in artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.
het ageren tegen grove schendingen van mensenrechten.
Het comité vergeet alleen even dat we op 4 mei niet alleen de joden die omgekomen zijn herdenken.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:46 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat mag niet volgens het comité dat deze doelen nastreeft:
[..]
Het boeit ze niet, zoals zoveel mensen het niet boeit. Boerenjongens die van niets weten krijgen een stoer uniform en gaan vechten om ons te beschermen tegen het bolschewisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:44 schreef De_Dakgoot het volgende:
Oke hier komt de grootste vraag.
Weet het Cidi wel of die oudoom van haar vocht vanwege de joden of vanwege het communisme.
quote:Op donderdag 26 april 2012 13:46 schreef TLC het volgende:
Wat een kutouders heeft dat kind ook dat ze hun kind hebben vernoemd naar iemand die bij de waffen ss zat terwijl anderen in hun gezin juist bij het verzet hebben gezeten, maar blijkbaar zijn die ouders net zo fout.
Dat is dan duidelijk, er mogen ook geen Joden op de dodenherdenking komen, het waren immers NAZI'squote:Op donderdag 26 april 2012 13:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
En dan hebben we in het kader van Nederlanders bij de waffen-SS ook nog de documentaire:
Joden die dienst deden bij de Duitse Wehrmacht/SS.
ik bedoelde juist het feit dat er 1 bevolkingsgroep uitgemoord werd.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:39 schreef ems. het volgende:
[..]
In de meeste 'echte' oorlogen worden er wel massaal mensen vermoord
Gehandicapten, Zigeuners, Polen.....quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ik bedoelde juist het feit dat er 1 bevolkingsgroep uitgemoord werd.
Vaak zat voorgekomen. Het verschil is alleen dat de Duitsers het op industriele wijze aanpakten. Stalin liet gewoon 10 miljoen Oekrainers verhongeren door het vreten te pikken. Weet niet wat nou zoveel menslievender is...quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
De Katharen? Eén kruistocht en een Inquisitie om ze uit te roeien. Zuid-Frankrijk, 13e eeuw.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Die reactie had ik nog niet eens gezien. Wat een domme uitspraak. De jongen is ten eerste al geen nazaat en al was dat zo, dan nog is het onredelijk nakomelingen de zonden van hun voorouders aan te rekenen.quote:Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.
Dan moeten we de Joden schuldig houden voor de genocides die ze zelf hebben beschreven in Exodus inderdaad... Lijkt me wat cru.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:57 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die reactie had ik nog niet eens gezien. Wat een domme uitspraak. De jongen is ten eerste al geen nazaat en al was dat zo, dan nog is het onredelijk nakomelingen de zonden van hun voorouders aan te rekenen.
quote:Op donderdag 26 april 2012 14:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan moeten we de Joden schuldig houden voor de genocides die ze zelf hebben beschreven in Exodus inderdaad... Lijkt me wat cru.
quote:3 Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’ 4 Saul liet het leger oproepen en hield wapenschouw in Telaïm. Er waren tweehonderdduizend man voetvolk en nog eens tienduizend man uit Juda. 5 Toen hij bij de stad van de Amalekieten kwam, legde hij een hinderlaag in de rivierbedding. 6 Intussen waarschuwde hij de Kenieten: ‘Maak dat u wegkomt! Blijf niet bij de Amalekieten, want dan moet ik u samen met hen uitroeien, terwijl u de Israëlieten tijdens hun uittocht uit Egypte juist goed behandeld hebt.’ De Kenieten gingen dus weg bij de Amalekieten. 7 Saul sloeg de Amalekieten terug van Chawila tot aan Sur, op de grens met Egypte. 8 Hun koning Agag nam hij levend gevangen, maar de rest van het volk doodde hij.
1 Samuel 15
Er zat er toch een tussen die niet rouwig was om de zes miljoen vermoorde joden. 'Weg is weg'.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het boeit ze niet, zoals zoveel mensen het niet boeit. Boerenjongens die van niets weten krijgen een stoer uniform en gaan vechten om ons te beschermen tegen het bolschewisme.
Dat bleek ook wel uit die docu..
Tja, het is geschreven door en voor Joden. Het is Joods-terrein. Christus maakt pas acte de presence in deel II.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:03 schreef Iblardi het volgende:
Interessant trouwens dat we ineens zo bijbelvast zijn als het om de misdaden van "de Joden" gaat.
Het feit dat dit gebeurd zegt me dat we niet heel veel hebben geleerd in al die jarenquote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Copycat het volgende:
70 jaar na dato zou een beetje nuance niet misstaan.
Toevallig weet ik wat er in de bijbel staat omdat ik ermee opgegroeid en opgevoed ben. Ik ben dus altijd 'bijbelvast'.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:03 schreef Iblardi het volgende:
Interessant trouwens dat we ineens zo bijbelvast zijn als het om de misdaden van "de Joden" gaat.
Bar weinig in ieder geval.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:07 schreef SteveBudin het volgende:
Het feit dat dit gebeurd zegt me dat we niet heel veel hebben geleerd in al die jaren
Ja precies. De aanvals- en veroveringsoorlogen om hele continenten te veroveren van Israel zijn berucht. Ook hun industriele vernietigingskampen waarin miljoenen mensen worden omgebracht en de staatsomvattende dictatuur doen eraan denken.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Israel is toch een beetje het Nazi-Duitsland van nu.
quote:"Een volk wat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht."
- H.M. van Randwijk
En dat verandert wat precies?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Zie mijn post. Het was niet een groep.quote:
Hetgeen wat ik bedoelde klopt niet. dus zat ik even fout meequote:
Het gaat hier om ronselaarij. Vaak jongeren van 14-16 jaar die in een bioscoop een film voorgeschoteld kregen. Het werd als padvinderij gezien. Daarna naar het Ostfront waarvan zelfs de ouders geen invloed meer hadden op hun kinderen als ze eenmaal getekend hadden.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat mocht wel volgens het Nationaal Comité 4 en 5 mei, maar niet volgens het Auschwitz Comité. Ik vind het wel typerend voor de manier van denken van laatstgenoemde. Als er iets is dat je moet doen is leren van de fouten van het verleden en daarmee zorgvuldig om te gaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:49 schreef Elfletterig het volgende:
Beschamende vertoning van instituties en instanties. Het gedicht van die jongen is erg knap. Het behandelt de honger en armoede, de onzekerheid, de moeilijke keuzes en de manier waarop oorlog mensenlevens verwoest. En het besteedt ook nog eens aandacht aan zoons die in het verzet zaten. Ik heb bewondering voor die jongen en z'n gedicht.
Jammer dat 4 mei beperkt moet blijven tot puur een "slachtoffermoment" en dat er niet in bredere zin mag worden herdacht wat voor gruwelijkheden oorlog met zich meebrengt.
quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef Copycat het volgende:
70 jaar na dato zou een beetje nuance niet misstaan.
Heb je iets van het topic gelezen?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:57 schreef DeRakker. het volgende:
Wel apart dat mensen het voor de SS'ers opnemen die vele mensen kapot hebben geschoten.
Dat is net zoiets als de terroristen van 9/11 herdenken omdat ze ook slachtoffer zijn geworden.
Sorry, maar het is toch echt het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat het gedicht heeft geschrapt en met een zwak argument is gezwicht voor de druk.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat mocht wel volgens het Nationaal Comité 4 en 5 mei, maar niet volgens het Auschwitz Comité. Ik vind het wel typerend voor de manier van denken van laatstgenoemde. Als er iets is dat je moet doen is leren van de fouten van het verleden en daarmee zorgvuldig om te gaan.
Ten eerste, nee geen tijd om alles te lezen... beetje snel doorgekeken.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Heb je iets van het topic gelezen?
De geallieerden hebben ook vele mensen kapot geschoten. Ze hebben zelfs wat atoombommetjes hier en daar gedropt. Wat is je punt?
De Geallieerden hebben geen mensen gedood? Geen bombardementen uitgevoerd op burgers? Geen Amerikaanse Japanners in kampen gestopt? Et cetera? Ze kwamen met bloemetjes in hun haar en dansten de haat weg?quote:Op donderdag 26 april 2012 14:57 schreef DeRakker. het volgende:
Wel apart dat mensen het voor de SS'ers opnemen die vele mensen kapot hebben geschoten.
Dat is net zoiets als de terroristen van 9/11 herdenken omdat ze ook slachtoffer zijn geworden.
Had ik niet verwacht....
Wanneer Hitler en de SS er niet was, hoef je niet de 50-75 miljoen slachtoffers te herdenken.
Het is misschien zielig voor de nabestaande van de SS'er maar dat geldt ook voor de terroristen van 9/11, betekent het dan dat we ze nationaal allemaal moeten herdenken?
Weet jij uberhaupt hoe een oorlog gaat? Denk je dat al die duitse knaapjes stonden te popelen om zoveel mogelijk amerikaantjes neer te schieten?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:02 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is uit verdediging en niet als aanvaller.
Groot verschil.
Nee, het is compleet verschillend. Die SS'ers vochten in een oorlog in een tijd van honger en onzekerheid, die terroristen pleegden een aanslag waarbij ze op voorhand al wisten dat ze hun leven daarvoor gingen opofferen.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:57 schreef DeRakker. het volgende:
Duitsland verklaarde Amerika eerst de oorlog.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:03 schreef ems. het volgende:
[..]
Weet jij uberhaupt hoe een oorlog gaat? Denk je dat al die duitse knaapjes stonden te popelen om zoveel mogelijk amerikaantjes neer te schieten?
Trouwens, amerika viel duitsland aan.
Ja joh?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:03 schreef ems. het volgende:
[..]
Weet jij uberhaupt hoe een oorlog gaat? Denk je dat al die duitse knaapjes stonden te popelen om zoveel mogelijk amerikaantjes neer te schieten?
Trouwens, amerika viel duitsland aan.
Het mocht aanvankelijk wel, maar toen ging het ander Comité zich ermee bemoeien. Ik snap dat wel dat je eieren voor je geld gaat kiezen. Je kan moeilijk twisten op een herdenking die gaat over de gevolgen van twisten.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sorry, maar het is toch echt het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat het gedicht heeft geschrapt en met een zwak argument is gezwicht voor de druk.
Jij dacht ook dat alle duitsers massamoordenaars waren omdat het duitsers zijnquote:Op donderdag 26 april 2012 15:04 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ja joh?
Ooh ik dacht dat Duitsland eerst heel Europa had aangevallen en daarom de VS ons hielp...
Waar zeg ik dat?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Jij dacht ook dat alle duitsers massamoordenaars waren omdat het duitsers zijn
Ik ben het niet met je eens. Het Nationaal Comité had prima de rug recht kunnen houden.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het mocht aanvankelijk wel, maar toen ging het ander Comité zich ermee bemoeien. Ik snap dat wel dat je eieren voor je geld gaat kiezen. Je kan moeilijk twisten op een herdenking die gaat over de gevolgen van twisten.
Hadden ze kunnen doen. Maar het gedicht heeft nu volop aandacht gekregen en toch hebben ze het andere comité niet voor het hoofd gestoten.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Het Nationaal Comité had prima de rug recht kunnen houden.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:09 schreef DeRakker. het volgende:
Respectloos dat jullie het voor de SS'ers opnemen![]()
Daar hebben dan al die geallieerden voor gevochten....
quote:Op donderdag 26 april 2012 14:06 schreef Silmarwen het volgende:
Ik krijg de neiging dit gedicht groot uit te printen en op mijn raam te plakken op 4 mei.
Het is een eerlijk gedicht, een gedicht over de 2 kanten van een oorlog, want de winnaar bepaalt wie er goed was en wie slecht. Bovendien, zoals eerder gezegd, herdenken we de doden, niet alleen de Joden. Bovendien hey, 70 jaar na dato! Get over it already. We zouden toch alle oorlogen maar in den treuren moeten nabeleven, dan zou er nooit een stabiele regio ontstaan.
En om dan in dezelfde trend door te trollen:quote:Op donderdag 26 april 2012 15:09 schreef DeRakker. het volgende:
Hoe neem ik het voor een SS'er op? Ik neem het voor een kind van 15 op, die niet eens nazaat is van een SS'er. Doe je oogkleppen eens af.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:09 schreef DeRakker. het volgende:
Sorry, over het hoofd gezien.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:45 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
En de piloot had ook een keuze. Waarom is hij dan een held in plaats van een moordenaar?
Het heet toch een DODENherdenking en niet een SLACHTOFFERherdenking?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Hoe neem ik het voor een SS'er op? Ik neem het voor een kind van 15 op, die niet eens nazaat is van een SS'er. Doe je oogkleppen eens af.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Het Nationaal Comité had prima de rug recht kunnen houden.
Japan 7 december 41 -> V.S.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
Maar dan heb ik het fout... ik dacht dat Duitsland eerst Europa aanviel... maar VS is dus meteen begonnen met als eerste land Duitsland aan te vallen.
Ik leer hier elke dag weer dingen bij.
Zijn dat SS´ers?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:18 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
En om dan in dezelfde trend door te trollen:
Iedereen in Duitsland heeft op de een of andere manier een relatie met iemand die fout was. Dus ze zijn nu nogsteeds allemaal fout?
precies... marja sommige mensen denken dat de VS de aanvaller is... achjaquote:Op donderdag 26 april 2012 15:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Japan 7 december 41 -> V.S.
V.S 8 december 41 -> Japan
Duitsland 11 december 41 -> V.S.
V.S 11 december 41 -> Duitsland.
De V.S. deed toen pas mee.
Dan ga ik de volkeren uit Genesisocide herdenken daar met een spandoek. Zal alle Joden en Rakker binnen no-time in mn nek hebbenquote:
Het gaat om slachtoffers. Niet om het verheerlijken/en of opnemen voor de SS. Men zou eens moeten nadenken hoe deze ellende is ontstaan (WW2) met alle gevolgen. Je moet eens kijken wat er na WW1 met Duitsland gebeurde. De bron voor dit vreselijk tijdperk. Na WW2 is men wat slimmer geworden en was hulp beter dan leegroof en boycot.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:09 schreef DeRakker. het volgende:
Nou die hebben niet uit mensenliefde daarvoor gevochten heurrrrrquote:Op donderdag 26 april 2012 15:09 schreef DeRakker. het volgende:
Ik zal niet de enige zijn.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan ga ik de volkeren uit Genesisocide herdenken daar met een spandoek. Zal alle Joden en Rakker binnen no-time in mn nek hebben
Tja, de Nationaal-Socialist Werner von Braun werd een Amerikaanse held.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het gaat om slachtoffers. Niet om het verheerlijken/en of opnemen voor de SS. Men zou eens moeten nadenken hoe deze ellende is ontstaan (WW2) met alle gevolgen. Je moet eens kijken wat er na WW1 met Duitsland gebeurde. De bron voor dit vreselijk tijdperk. Na WW2 is men wat slimmer geworden en was hulp beter dan leegroof en boycot.
Och en hoe zit het met al die Duitse geleerden die na WW2 de VS en Russen geholpen hebben met hun prachtige technologie. Die werden zelfs beloond voor hun inzet. Over hypocratie gesproken.
Respectloos vind ik zeggen dat iemand het herdenken niet waard is. Het is wel iemand zijn zoon, broer of oud-oom geweest. Sinds wanneer ben jij in staat om als God op de dag des oordeels te oordelen over een ander?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:27 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zal niet de enige zijn.
De joden zijn 'maar' 10% van alle slachtoffers in de oorlog.
Vele zijn de Russen en geallieerden.
Als jij dan dood leuk de SS'ers wilt herdenken moet je dat lekker doen maar ik vind het respectloos.
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Respectloos vind ik zeggen dat iemand het herdenken niet waard is. Het is wel iemand zijn zoon, broer of oud-oom geweest. Sinds wanneer ben jij in staat om als God op de dag des oordeels te oordelen over een ander?
4 mei is niet voorbehouden aan de Joden, noch aan WO2, het is 67 jaar later. WIJ zijn toch wel wijzer hoop ik.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.
Maar niet bij de nationale dodenherdenking.
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.quote:“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”
Waarom herdenken we dan ook de piloten die Dresden en tienduizenden burgers willens en wetens hebben plat gebombardeerd en op de terugweg neerstortten?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.
quote:“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Uitzonderingen gelden als het CIDI dat van ons eist”
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:
[..]
Noch dat het enkel voor Joden is.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.
Of zoals te vinden is op hun site:
[..]
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.
Of zoals te vinden is op hun site:
[..]
De hele kwestie komt er op neer dat velen het verleden willen begraven en ervan geleerd hebben, maar dat enkele personen voor wie vergeving een zonde is stug blijft hangen in datzelfde verleden waaruit ze willen ontsnappen. Dat snap ik niet goed.quote:
Eigenlijk moet men dat even aanpassen op de Wiki van Nationale Dodenherdenking.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:
[..]
Hij zegt toch nergens dat de SS verheerlijkt moet worden? Waarom kan je mensen niet vergeven, het verleden (bijna 70 jaar geleden) achter je laten?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:46 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.
Herdenk jij ook de dood van Hitler?
Nu staat er ineens zoiets.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Eigenlijk moet men dat even aanpassen op de Wiki van Nationale Dodenherdenking.
Gewoon om even een statement te maken.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
Maar dan heb ik het fout... ik dacht dat Duitsland eerst Europa aanviel... maar VS is dus meteen begonnen met als eerste land Duitsland aan te vallen.
Ik leer hier elke dag weer dingen bij.
“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”quote:Op donderdag 26 april 2012 15:46 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.
Herdenk jij ook de dood van Hitler?
Edit, stond er alquote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nu staat er ineens zoiets.
Ik vind de SS'ers wel degelijk even erg als Hitler.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:51 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Hij zegt toch nergens dat de SS verheerlijkt moet worden? Waarom kan je mensen niet vergeven, het verleden (bijna 70 jaar geleden) achter je laten?
Dat jij serieus niet snapt dat het herdenken van doden niet gelijk staat aan het vereren van Adolf Hitler, zegt meer dan genoeg over jou.
Ik hoop het.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Kun je ergens uitzoeken of je familie in de SS/werhmacht hebt gehad?
Iemand heeft al aangegeven dat je het fout had, lees even het topic door en je komt erachter.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef ems. het volgende:
[..]Laat maar zitten. Lees het topic nog eens en lees je een beetje in over hoe een oorlog verloopt.
Maar hypocriet genoeg vind je het platbombarderen van tientallen duizenden onschuldige Duitse burgers vergeven geen probleemquote:Op donderdag 26 april 2012 15:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik vind de SS'ers wel degelijk even erg als Hitler.
Ik vind het ook goed dat voor oude bejaarden die vroeger oorlogsmisdadiger waren nog steeds rechtszaken worden geopend.
Ik zou zoiets nooit vergeven wat ze hebben gedaan, maar dat betekent niet dat je niet verder kan leven.
Dat jij een SS'er die vele kinderen, bejaarde, vrouwen, mannen hebben omgelegd in bijv. concentratiekampen kan vergeven moet je zelf weten.
Ik vind het niet minder erg worden naarmate de jaren verstrijken.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Jian het volgende:
Tsja, De Waffen SS daar kwam je niet zomaar bij, daarvoor moest je je aanmelden bij de SS, als Nederlander in 1e instantie bij het elitekorps van de Nederlandsche SS. Je moest aan strenge eisen voldoen. Naast het feit dat je natuurlijk ontegensprekelijk Ariër moest zijn, werden er ook eisen gesteld aan je persoonlijkheid en je levenshouding..... De waffen SS soldaat was natuurlijk ook niet hetzelfde als de gemiddelde diensplichte whermacht soldaat.
De waffen SS, aan het eind van de 2e wereldoorlog veroordeeld als crminele organisatie, daar moet je bij de dodenherdenking met al haar gevoeligheden gewoon niet mee aankomen denk ik. Bovenstaande staat natuurlijk los van de intentie en gedachtegang van een kind dat een mooi gedicht schrijft.
In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Uitzonderingen gelden alleen als het CIDI dat eist.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nu staat er ineens zoiets.
Nou doen we die volgend jaar en Pol Pot en de Khmer Rouge het jaar erop.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar valt Hitler ook onder ja. Ik sta niet even persoonlijk bij hem stil, maar ik sta ook niet persoonlijk stil bij elke Amerikaan, Canadees of Duitsers die hier in de omgeving begraven ligt in velden met duizenden witte kruisjes.
Er waren ook o.a. (nederlands)-Indische, Slavische en Bosnische SS-divisie'squote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Jian het volgende:
Tsja, De Waffen SS daar kwam je niet zomaar bij, daarvoor moest je je aanmelden bij de SS, als Nederlander in 1e instantie bij het elitekorps van de Nederlandsche SS. Je moest aan strenge eisen voldoen. Naast het feit dat je natuurlijk ontegensprekelijk Ariër moest zijn, werden er ook eisen gesteld aan je persoonlijkheid en je levenshouding..... De waffen SS soldaat was natuurlijk ook niet hetzelfde als de gemiddelde diensplichte whermacht soldaat.
De waffen SS, aan het eind van de 2e wereldoorlog veroordeeld als crminele organisatie, daar moet je bij de dodenherdenking met al haar gevoeligheden gewoon niet mee aankomen denk ik. Bovenstaande staat natuurlijk los van de intentie en gedachtegang van een kind dat een mooi gedicht schrijft.
Die vallen er ook onder net als hun slachtoffers.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef Jian het volgende:
[..]
Nou doen we die volgend jaar en Pol Pot en de Khmer Rouge het jaar erop.![]()
Geneuzel met woordjes ........
Zonder aanvallen kon het Duitse rijk niet werden verslagen... helaas.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar hypocriet genoeg vind je het platbombarderen van tientallen duizenden onschuldige Duitse burgers vergeven geen probleem
Klopt, ze sneuvelden op een gegeven moment bij bosjes en toen begon Himmler, ja het waren zijn "jungs", zijn toelatingseisen bij te stellen, maar het bleef wel vrijwilligquote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er waren ook o.a. (nederlands)-Indische, Slavische en Bosnische SS-divisie's
Iets met Dresden...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:05 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Zonder aanvallen kon het Duitse rijk niet werden verslagen... helaas.
De Duitse burgers waren slachtoffer van de SS'ers en Hitler.
Door hun werden de Duitse burgers slachtoffer en werden ze gedood...
Zeg ik toch, daarom doen we die ook volgend jaar, moet kunnenquote:Op donderdag 26 april 2012 16:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die vallen er ook onder net als hun slachtoffers.
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef Meike26 het volgende:
Over dit hele topic kan ik maar weinig meningen terug vinden over de titel en de inleving hoe zo'n iemand als Dirk Siebe gedacht zou moeten hebben. De titel alleen al beschrijft spijt en schaamte voor de keuze die hij heeft gemaakt.
Hij heeft voor de kant van de Duitsers gekozen, alsof hij even bij de bakker stond en koos voor een halfje wit i.p.v. een heel bruin brood. Achteraf: Ah shit, heb het verkeerde gehaald. Een beetje simpele vergelijking en misschien ook wel verkeerd, maar je maakt als eerst een keuze om te overleven en misschien werd zijn keuze wel gemaakt onder druk van een Duitser ??
Het gedicht verteld een verhaal dat hij die keuze maakte en daarna al niet meer terug kon ?
Wat heeft hij besloten dan? Wat is hij gaan doen ? Het moment dat hij die keuze maakte, koos hij waarschijnlijk egoistisch voor zichzelf om de oorlog te overleven. Hoe lang zal die oorlog duren, hooguit een weekje of 10 ? Nee, dan blijkt het achteraf om wel zo'n 6 jaar te gaan.
Wat is door die Dirk Siebe heen gegaan toen hij spijt kreeg van zijn keuze ? De Foute keuze !
Daar sta je dan met je Deutsche Waffe SS pakje aan... *Ik wil dit niet eens, maar ik kan niet terug*
Er zijn diverse verhalen, ook bij ons in het dorp bijvoorbeeld (omg. Maarssen) waar Duitsers tijdens de oorlog vaak door de vingers keken of een oogje dicht knepen.
Dan ga ik er bij dit gedicht (wat ik eerlijk gezegd maar een samengeraapt zooitje aan zinnen vind voor een 15-jarige) ook vanuit dat er echt sprake is van oprechtheid. En dan vind ik dus ook wel dat deze man herdacht mag/moet worden en dat dit gedicht ook voorgedragen mag/moet worden.
Want het is eigenlijk ook wel hypocriet, nadat hij al 67 jaar herdacht werd er alsnog zo'n probleem van te maken.
quote:Veruit de bekendste Germaansche SS afdeling was de Nederlandsche SS. De leden van de Nederlandsche SS hielden zich, naast de eerder genoemde taken, voornamelijk bezig met het opsporen en opsluiten van Joden in diverse kampen, waar ze werden klaargemaakt voor de deportatie naar de vernietigingskampen.
quote:Aangezien de Nederlandsche SS een elitekorps behoorde te zijn, kon niet iedereen lid worden.
Waarom die specifiek vermelden dan? Die blijven gewoon vallen onder alle doden. Tijdens dodenherdenking staat men 2 minuten stil, niet 2 uur.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Zeg ik toch, daarom doen we die ook volgend jaar, moet kunnen
Hoe moesten ze dat weten dan? Volgens mij wisten de Engelsen pas rond 43/44 van het bestaan van de concentratie kampen.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.
Dus als je er dan in gaat weet je dat je werk is om zoveel mogelijk joden af te slachten.
[..]
Misschien was dat wel een Nederlands trekje. Nederlandse burgers waren ook degenen die % de meeste Joden aangaven bij de instanties.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.
Dus als je er dan in gaat weet je dat je werk is om zoveel mogelijk joden af te slachten.
[..]
We moeten toch een gedicht ergens over hebben ..?!quote:Op donderdag 26 april 2012 16:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Waarom die specifiek vermelden dan? Die blijven gewoon vallen onder alle doden. Tijdens dodenherdenking staat men 2 minuten stil, niet 2 uur.
+ een veel te goed administratie waardoor de Duitsers het te makkelijk hadden...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Misschien was dat wel een Nederlands trekje. Nederlandse burgers waren ook degenen die % de meeste Joden aangaven bij de instanties.
Volgens mij niet meer. Gedichten zijn geschrapt.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:14 schreef Jian het volgende:
[..]
We moeten toch een gedicht ergens over hebben ..?!
Aangegeven hè. Dat is niet opgepakt omdat je in de administratie stond noch omdat je geen schuilplaats kon vinden, maar gewoon omdat een Medelander/Nederlander zei waar je te vinden was.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:14 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
+ een veel te goed administratie waardoor de Duitsers het te makkelijk hadden...
+ klein land zodat het moeilijker was om te schuilen.
Andere landen had je grote groepen die gewoon de bossen in vluchten... kon helaas niet in Nederland.
Und die Deutscher haben es nimmer gewusstquote:Op donderdag 26 april 2012 16:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe moesten ze dat weten dan? Volgens mij wisten de Engelsen pas rond 43/44 van het bestaan van de concentratie kampen.
Het grootste deel wist van niks, nee.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Und die Deutscher haben es nimmer gewusst
Die Duitsers misschien wel, maar het gaat hier over Nederlanders! Wisten ze het hier dan wel al meteen? Kreeg je dat te horen toen men zich in Nederland inschreef bij de SS? Stond dat gewoon in hun brochure of aanmeldingspakket?quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Und die Deutscher haben es nimmer gewusst
met alle misdadige middelen die daar onder vielen ...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Grootste gedeelte van de vrijwillige SS-ers heeft zich aangemeld om te vechten tegen het communisme..
Toen ze daarachter kwamen zaten ze al in een loopgr(a)af in Stalingrad.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:18 schreef Jian het volgende:
[..]
met alle misdadige middelen die daar onder vielen ...
Dat zeg ik, dat zeggen ze, net als de Amerikanen en de Engelsenquote:Op donderdag 26 april 2012 16:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het grootste deel wist van niks, nee.
ja echt triest.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij niet meer. Gedichten zijn geschrapt.
[..]
Aangegeven hè. Dat is niet opgepakt omdat je in de administratie stond noch omdat je geen schuilplaats kon vinden, maar gewoon omdat een Medelander/Nederlander zei waar je te vinden was.
Ze wisten wel dat ze Joden moesten oppaken om ze te deporteren naar kampen.. kan niet anders want dat is het werk wat ze moesten doen.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die Duitsers misschien wel, maar het gaat hier over Nederlanders! Wisten ze het hier dan wel al meteen? Kreeg je dat te horen toen men zich in Nederland inschreef bij de SS? Stond dat gewoon in hun brochure of aanmeldingspakket?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |