Wat naief ...quote:Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
... Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...
inderdaad, die mensen kozen voor datgeen wat er in hun ogen het beste leek.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:07 schreef raptorix het volgende:
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.
Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.
maargoed dat is mijn mening
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
En al die miljoenen mensen die geen reële steun aan de Duitsers hadden verleend, maar het wel allemaal overleefd hebben? Je stelling klopt niet. Los gezien van het feit dat de Duitsers - zonder reële verdenking - niet ieders huis zomaar binnenvielen. Ik kan totaal geen begrip opbrengen voor de mensen die hun buren aangaven voor wat guldens, onder welk situatie dan ook.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoordquote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Dat is gewoon onwaar en zo een opmerking doet de tallozen die niet hebben gecollaboreerd tekort.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn.
Zo fout, zo ontzettend foutquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over wasquote:
het is vergevenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:40 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was
in de hedendaagse dodenherdinking is het niet meer alleen de slachtoffers van de WO2, ook de slachtoffers van de laatste paar oorlogenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:34 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ook jij beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Was cynisch bedoeld.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?
alleen maar omdat dit mijn mening is?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:44 schreef AryaMehr het volgende:
Mag alleen hopen dat Crazy-M ten tijde van oorlog of bezetting niet mijn buurman is.
Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:55 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
alleen maar omdat dit mijn mening is?
Dit wil nog steeds niet zeggen dat ik een SSer of een NSBer zou zijn.
Dit zegt alleen puur iets over het herdenken in mijn ogen.
Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:04 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?
quote:Op donderdag 26 april 2012 07:39 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Zo fout, zo ontzettend foutJe snapt het echt niet he.
Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
moeten we verraders herdenken op de dag dat we de helden en slachtoffers moeten herdenekn?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.
En ook in die tijd zal je heel lang zeggen nee. Maar wat als je eigen gezin bedreigd gaat worden?
nogmaals, ik keur het absoluut niet goed wat ze toen gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat een kind zijn oom niet mag herdenken op deze manier ?
De eerste die het zietquote:Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?
Met die instelling hou je alle ellende in stand.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:12 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Met die instelling hou je alle ellende in stand.
Die CiDi figuren geven geen moer om vrede. Die willen zich alleen maar profileren. Over de rug van een 15 jarig kindmet meer oprechtheid in zijn kleine teen dan heel dat cidi bij elkaar.
En niet in de laatste plaats over de rug van de joden die wel echt hebben moeten lijden en sterven zodat dit clubje zielig kan gaan lopen doen. Met andermans lijden.
Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:28 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?
Goed voorbeeld voor de jeugd.
Onzin. Grootste oorlogscriminelen kregen de mooiste banen na de oorlog.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.
Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
Fout,quote:Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
mensen die bij de andere kant zaten horen daar gewoon niet bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenkingquote:In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.
Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht.
Wat is dat nou voor uitdrukking?quote:Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:43 schreef Specularium het volgende:
[..]
Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?
Op deze manier hou je een tweedeling.
Dit!quote:Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
mensen die bij de andere kant zaten horen daar gewoon niet bij.
De goede keuze is relatief.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
Ik vind het vreemd dat het CIDI een soort untermensch in stand probeert te houden op deze manier.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
dat is sowieso een vraag en goed opgemerktquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
De goede keuze is relatief.
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
denk grondgebied, want ze praten ook over de geallieerden.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Oorspronkelijk alleen diegenen die onder de Nederlandse vlag stierven.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
de overwinnaars maken de geschiedenisquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
zijn keuze wordt nog eens niet hardop gezegd, alleen dat hij een foute keuze maakte.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
maar ondertussen gaa nze zelf ook onderscheid makenquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."
Het is niet zo makkelijk een enkele schuldige en goede kant aan te wijzen.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:45 schreef DeRakker. het volgende:
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken![]()
[ afbeelding ]
Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien.
De Sovjets en de Duitsers waren beide geen haar beter dan elkaar.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
de overwinnaars maken de geschiedenis
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Ja je kunt dat generieke gelul napraten of er eens goed over nadenken.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Want de onderdrukker heeft gelijk? Compleet scheve en absurde redenatie. Alsof ze in Tibet vinden dat China gelijk heeftquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Ik zei IMO he (in my opinion) dus is het sowieso niet 'fout'.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
Maar je gaat voorbij aan een heleboel mensen die (vaak) geen keus hadden, ook familie, vrienden en een vriendin hadden, ook bezig waren met goed en kwaad kortom ook gewoon mens waren.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Ik vind van niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 26 april 2012 10:55 schreef SicSicSics het volgende:
Ik vind het in ieder geval een goed gedicht!
ok dit vind ik goed, er wordt erkend dat het een verkeerde keuze was.quote:Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.quote:Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.quote:Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Ik vind het in die zin een goed gedicht dat het een vaak onderbelichte kant laat zien van iets wat wel degelijk een groot drama is/ was.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:06 schreef DeZoektocht het volgende:
ben ik het niet mee eens.
lees maar:
Er wordt volgens mij niets goed gepraat. Er wordt alleen een mogelijke reden voor de keuze gegeven. Ook wel een plausibele ook, het was nou niet echt gemakkelijk in die tijd en familie van soldaten werd wel degelijk anders behandeld. Ook na de oorlog en dat was dan in minder positieve zin.quote:de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.
Vind je dit niet ook een wat gemakkelijke benadering? Ja er waren officieren die een aanslag pleegde op Hitler, maakt ze dat automatisch goed? Er waren er meer die dit nooit deden, maakt ze dat automatisch fout?quote:Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.
je kunt altijd andere keuzes maken.
is er niet ooit een aanslag op het leven van Hitler gepleegd door zijn officieren?
zij hebben ook een andere keuze gemaakt.
Je moet ergens een gezin van onderhoudenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom niet op 4 mei voorlezen op de dam dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
We herdenken alle oorlogsdoden.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?quote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Want hun dood was minder tragisch?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?
Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!
Je hoeft overigens niet te proberen mij een absoluut standpunt over de kwestie 'goed en fout in de oorlog' in de schoenen te schuiven dat ik niet heb. Dat het geen eenvoudige zwart/witkwestie is heb ik in mijn eerste post al aangegeven. Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.quote:
Dan blijven jullie lekker weg,quote:'Auschwitz Comité overweegt boycot dodenherdenking'
Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt met een boycot van de dodenherdenking op de Dam als een omstreden gedicht wordt voorgedragen.
Dat heeft het Comité aan NRC Handelsblad laten weten.
Een 15-jarige jongen mag tijdens de dodenherdenking op de Dam op 4 mei een gedicht voordragen over zijn oudoom die zich aansloot bij de SS. Hij schreef het gedicht naar aanleiding van de gedichtenwedstrijd die het Nationaal Comité 4 en 5 mei ieder jaar uitschrijft onder scholieren. Een onafhankelijke jury bepaalde dat de jongen uit Brabant het gedicht mag voordragen.
Het Nederlands Auschwitz Comité wil niet aanwezig zijn bij de dodenherdenking als het gedicht niet wordt teruggetrokken.
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:50 schreef yvonne het volgende:
[..]
4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.
Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!
De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.quote:Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
Dit!!quote:Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
CIDI wat zijn jullie weer heerlijk hypocriet en kortzichtig.
Hulde
Ehhh???quote:Op donderdag 26 april 2012 11:51 schreef Specularium het volgende:
Dan blijven jullie lekker weg, Auschwitz was toch overrated.
Met de naam alleen kun je niks meer afdwingen.
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:
[..]
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:
[..]
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
Is die alweer uitgezonden?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?
Waarom?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
CIDI wat zijn jullie weer heerlijk hypocriet en kortzichtig.
Hulde
Daar maakten we vroeger de kinderen bang mee, ga slapen ander roepen we Ronny!quote:Op donderdag 26 april 2012 11:55 schreef Ringo het volgende:
Ronny Naftaniel!Lééft die kerel dan nog?
mooi gezegd.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.
Je moet de situatie bezien zoals hij toen was.
Een toepasselijke quoot op het Yad Vashem-monument:
Het is makkelijk nu te oordelen over anderen, die hebben gehandeld onder omstandigheden die wij nooit hebben gekend.
[..]
De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.
[..]
Dit!!
[..]
Ehhh???
Ja. Mooie documentaire, met daders die slachtoffers zijn en dader die nog steeds daders zijn - en alles wat daar tussenin zin.quote:
De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
Als je ervoor kunt kiezen in het verzet te gaan kun je er ook voor kiezen te vluchten.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.
Euh? Harris was Britquote:Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef waht het volgende:
[..]
De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.
En dat is juist het argument om niet moeilijk te doen over dit gedicht.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:03 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Het is gewoon niet zo zwart wit.
Nee het is ter illustratie en wel degelijk relevant als het gaat om schuld en slachtofferschap.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef yvonne het volgende:
Zeg, dat Dresden is een onderwerp apart, ga ff in C&H een topic daarover openen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |