abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110802535
Het Gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Het probleem
Voornamelijk het CiDi (Centrum Informatie en Documentatie Israël) valt over bovenstaande gedicht.
Het gedicht zelf is geschreven door een 15 jarig kind, voor haar oom die aan de kant van de SS vocht. Het Cidi vind namelijk dat je tijdens de dodenherdinking geen aandacht aan de mensen van de SS mag geven.

Mijn Mening
Ik heb hierover een dubbel gevoel. Ene kant heb ik idd zoiets van moet je het wel doen? Maar anderzijds, als je reeel gaat denken;

De dodenherdenking is om de slachtoffers van de WO2 te herdenken (en inmiddels ook van de oorlogen daarna), maar wie heeft er bepaald wat de slachtoffers zijn? Zijn alleen de slachtoffers die aan de goede kant vielen de slachtoffers, of dus ook de mensen die voor de SS kozen?

Iedereen heeft geprobeerd om de oorlog op zijn manier te overleven, de 1 ging in het verzet, de ander sloot zich aan bij de SS. Maar zijn de doodde die onder de SSers zijn gevallen dan in 1 keer geen slachtoffer meer? Zijn dit dan in 1 keer geen mensen meer die herdacht mogen worden? Ook hun hadden een familie, een gezin. Hun hebben in hun ogen gedaan wat voor hun het beste leek om te overleven, ook die mensen waren gewoon Nederlanders zoals wij, ook hun verdienen de herdenking in mijn ogen. net zo zeer als de mensen die het verzet in gingen, en de vele slachtoffers die er nog meer zijn gevallen. Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...

Bron: Brabants Dagblad
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_110802567
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_110802574
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
I feel kinda Locrian today
pi_110802579
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
... Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...
Wat naief ...
pi_110802581
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
pi_110802607
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:07 schreef raptorix het volgende:
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
inderdaad, die mensen kozen voor datgeen wat er in hun ogen het beste leek.
Die kinderen van nu hadden daar geen invloed op, die moeten er mee omgaan dat hun oom zo was.
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:18:39 #7
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802615
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
pi_110802618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
pi_110802635
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:

In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.

Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.

maargoed dat is mijn mening
  donderdag 26 april 2012 @ 07:22:58 #10
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802641
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
pi_110802676
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
pi_110802679
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?
quote:

[..]

er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.

quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.

Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.

maargoed dat is mijn mening
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:32:57 #13
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802696
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
En al die miljoenen mensen die geen reële steun aan de Duitsers hadden verleend, maar het wel allemaal overleefd hebben? Je stelling klopt niet. Los gezien van het feit dat de Duitsers - zonder reële verdenking - niet ieders huis zomaar binnenvielen. Ik kan totaal geen begrip opbrengen voor de mensen die hun buren aangaven voor wat guldens, onder welk situatie dan ook.
pi_110802709
quote:

[..]

of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?

[..]

[..]

Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
  † In Memoriam † donderdag 26 april 2012 @ 07:34:39 #16
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_110802711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
:D! _O-! Hehe.

Maar ja, ik ben wel van mening dat niet iedereen in de oorlog die aan de kant van de Duitsers zat ook echt fout was. Volgens mij wisten een hoop niet eens(Zeker in het begin) waar ze voor vochten en wat de idealen van Hitler nou echt waren...

Nederlanders die bij de NSB/SS zijn gegaan vind ik wel per definitie fout. Ja, hij probeerde te overleven... Maar wel door totaal geen principes te hebben en je eigen landgenoten te verraden. :N

Duitsers die wel mee moesten doen met de oorlog en die al helemaal opgepept werden voor een oorlog dmv propaganda en desinformatie, kan je IMO minder kwalijk nemen wat er is gebeurd.

Alleen de echte oorlogsmisdadigers die zijn gewoon door en door slecht bezig geweest(Hoge mensen in de SS/Gestapo en leiders van kampen en dat soort figuren)die verdienen het niet om te herdacht te worden. Je gaat Hitler toch ook niet herdenken bij dodenherdenking?
pi_110802729
quote:

[..]

er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn.
Dat is gewoon onwaar en zo een opmerking doet de tallozen die niet hebben gecollaboreerd tekort.
pi_110802738
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
-knip-

Zo fout, zo ontzettend fout :N Je snapt het echt niet he. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110802744
quote:
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was :@
Ik luister NL-Talig
pi_110802746
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:40 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was :@
het is vergeven :*
pi_110802761
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:34 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
in de hedendaagse dodenherdinking is het niet meer alleen de slachtoffers van de WO2, ook de slachtoffers van de laatste paar oorlogen
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:44:06 #22
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802770
Mag alleen hopen dat Crazy-M ten tijde van oorlog of bezetting niet mijn buurman is.
pi_110802788
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken :r

Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien. :N
pi_110802809
quote:

[..]

De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
  donderdag 26 april 2012 @ 07:48:19 #25
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802825
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Ook jij beantwoordt mijn vraag niet.
pi_110802855
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?
pi_110802863
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Wat is "een gezonde dosis antisemitisme" ?
Was cynisch bedoeld.
pi_110802897
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:44 schreef AryaMehr het volgende:
Mag alleen hopen dat Crazy-M ten tijde van oorlog of bezetting niet mijn buurman is.
alleen maar omdat dit mijn mening is?
Dit wil nog steeds niet zeggen dat ik een SSer of een NSBer zou zijn.
Dit zegt alleen puur iets over het herdenken in mijn ogen.
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 08:04:35 #29
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802989
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:55 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

alleen maar omdat dit mijn mening is?
Dit wil nog steeds niet zeggen dat ik een SSer of een NSBer zou zijn.
Dit zegt alleen puur iets over het herdenken in mijn ogen.
Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?
pi_110803007
Zet dat CiDi lekker tegen de muur.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_110803016
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:04 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Dan stel ik je de vraag: acht jij het mogelijk om in een dergelijke situatie je buurman aan te geven?
Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.
En ook in die tijd zal je heel lang zeggen nee. Maar wat als je eigen gezin bedreigd gaat worden?

nogmaals, ik keur het absoluut niet goed wat ze toen gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat een kind zijn oom niet mag herdenken op deze manier ?
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 08:07:33 #32
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_110803018
quote:
13s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:39 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Zo fout, zo ontzettend fout :N Je snapt het echt niet he. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_110803058
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Ik zeg nu ik niet. en dat zegt nu iedereen.
En ook in die tijd zal je heel lang zeggen nee. Maar wat als je eigen gezin bedreigd gaat worden?

nogmaals, ik keur het absoluut niet goed wat ze toen gedaan hebben. Maar om nu te zeggen dat een kind zijn oom niet mag herdenken op deze manier ?
moeten we verraders herdenken op de dag dat we de helden en slachtoffers moeten herdenekn?
Wil ze haar ss oom herdenken doet ze dat zelf maar, dat hoeft het hele land niet te doen
pi_110803069
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:07 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Moet je dan voor of na het schrijven van het woord vol op de luit?
De eerste die het ziet :D het mocht even duren.
pi_110803088
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Met die instelling hou je alle ellende in stand.

Die CiDi figuren geven geen moer om vrede. Die willen zich alleen maar profileren. Over de rug van een 15 jarig kind :( met meer oprechtheid in zijn kleine teen dan heel dat cidi bij elkaar.

En niet in de laatste plaats over de rug van de joden die wel echt hebben moeten lijden en sterven zodat dit clubje zielig kan gaan lopen doen. Met andermans lijden.

Ze zouden zich dood moeten schamen.
pi_110803101
CIDI :') :')
CIDI is een propaganda machine van Israel, heeft ook niets met joden te maken, maar met de israelische staat.
  donderdag 26 april 2012 @ 08:22:19 #37
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_110803171
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:12 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Met die instelling hou je alle ellende in stand.

Die CiDi figuren geven geen moer om vrede. Die willen zich alleen maar profileren. Over de rug van een 15 jarig kind :( met meer oprechtheid in zijn kleine teen dan heel dat cidi bij elkaar.

En niet in de laatste plaats over de rug van de joden die wel echt hebben moeten lijden en sterven zodat dit clubje zielig kan gaan lopen doen. Met andermans lijden.
Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
pi_110803233
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar het is toch wrang voor de overlevenden van de concentratiekampen als degenen die zich vrijwillig(!) aansloten bij de Waffen-SS nu ook officieel worden herdacht? Ik snap dat ook daar in een meer algemene zin sprake kan zijn van een zeker slachtofferschap, maar deze mensen hadden ten minste nog de vrijheid om een -verkeerde- keuze te maken. Dat geldt niet voor de directe slachtoffers van het nazisme.
Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?

Goed voorbeeld voor de jeugd.
  † In Memoriam † donderdag 26 april 2012 @ 08:35:23 #39
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_110803299
Mijn opa is gestorven in de 2e wereldoorlog :( Hij verdiend het om herdacht te worden! -O-....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ook al viel hij van de wachttoren!

SPOILER
  donderdag 26 april 2012 @ 08:36:33 #40
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_110803318
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:28 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Maar de oorlog is voorbij. Gaan we er iets van leren of houden we de mythe in stand dat je een goede en een slechte partij hebt en dat daarmee de kous af is?

Goed voorbeeld voor de jeugd.
Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.
pi_110803386
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Alsof je met een insteek van "iedereen is eigenlijk een beetje slachtoffer" veel opschiet. Een mooie uitnodiging om in moeilijke tijden de verantwoordelijkheid van je af te schuiven.
Onzin. Grootste oorlogscriminelen kregen de mooiste banen na de oorlog.

Je ziet het veel te simpel allemaal. Maar als jij selectief verontwaardigd wil zijn prima. Dan ben je wat mij betreft net zo blind als de meeste mensen en deel van het probleem waar je denkt een standpunt tegen in te nemen.

Wat mij betreft.
pi_110803391
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?

Op deze manier hou je een tweedeling.
pi_110803400
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
mensen die bij de andere kant zaten horen daar gewoon niet bij.
pi_110803546
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Op 4 mei herdenken we IMO de me mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NL.
Fout,

op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.

quote:
In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking

er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
Ik luister NL-Talig
pi_110803596
quote:
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Wat is dat nou voor uitdrukking?

Een gezin kan spreekwoordelijk verscheurd zijn door een gebeurtenis. Een persoon alleen kan niet verscheurd zijn door een gebeurtenis; of het moet in letterlijke zin opgevat worden.

Verder nogal onzin om hier ophef over te maken imo :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 26 april 2012 @ 09:01:07 #46
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_110803684
quote:
9s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:43 schreef Specularium het volgende:

[..]

Was het hele idee achter de herdenking niet dat mensen allemaal gelijkwaardig zijn?

Op deze manier hou je een tweedeling.
Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
  Redactie Frontpage donderdag 26 april 2012 @ 09:10:47 #47
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_110803890
Het CIDI vindt het ook nooit goed... Dodenherdenking wordt toch juist gehouden voor alle slachtoffers die zijn gevallen tijdens oorlogen? Misschien is het moeilijk te geloven/verteren voor de joden, maar ze zijn niet de enigen die ooit slachtoffer zijn geworden van geweld.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 26 april 2012 @ 09:15:36 #48
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_110803978
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:44 schreef DeZoektocht het volgende:
Dit! ^O^

Ik kan best begrijpen dat mensen in de oorlog "verkeerde" keuzes maken en bijvoorbeeld aan het Oostfront gingen vechten in dienst van de SS/Wehrmacht en daar het leven lieten. Echter gaat het mij veel te ver om deze mensen te gedenken :{ :X
pi_110804036
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Mensen zijn van nature gelijkwaardig maar zijn vervolgens óók aansprakelijk voor hun keuzes. Dat laatste dreigt een beetje onder te sneeuwen. Dat je iemands motivatie tot op zekere hoogte kunt volgen doet daar niet aan af. Zoals in het gedicht wordt aangegeven had deze man de verkeerde keuze gemaakt. Andere leden van het gezin gingen het verzet in, dus die keuze was er wel degelijk.
De goede keuze is relatief.

Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
pi_110804038
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd dat het CIDI een soort untermensch in stand probeert te houden op deze manier.

Juist zij zouden beter moeten weten.
pi_110804224
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Fout,

[..]

er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
pi_110804294
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
dat is sowieso een vraag en goed opgemerkt
Ik luister NL-Talig
pi_110804314
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
denk grondgebied, want ze praten ook over de geallieerden.
Ik luister NL-Talig
pi_110804422
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Oorspronkelijk alleen diegenen die onder de Nederlandse vlag stierven.

Nu is dat niet correct meer dus herdenken we voor het gemak gewoon alles en iedereen.
pi_110804439
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
  donderdag 26 april 2012 @ 09:35:13 #56
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_110804460
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
...as always
  donderdag 26 april 2012 @ 09:38:04 #57
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110804527
Dus we leven naar de regels van Israël?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Redactie Frontpage donderdag 26 april 2012 @ 09:38:15 #58
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_110804532
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:

[..]

Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_110804546
quote:

[..]

de overwinnaars maken de geschiedenis :Y

als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_110804563
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:

[..]

zijn keuze wordt nog eens niet hardop gezegd, alleen dat hij een foute keuze maakte.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."
maar ondertussen gaa nze zelf ook onderscheid maken :')
Ik luister NL-Talig
pi_110804657
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:45 schreef DeRakker. het volgende:
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken :r

[ afbeelding ]

Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien. :N
Het is niet zo makkelijk een enkele schuldige en goede kant aan te wijzen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_110804700
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
De Sovjets en de Duitsers waren beide geen haar beter dan elkaar.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_110804835
quote:

[..]

Ja je kunt dat generieke gelul napraten of er eens goed over nadenken.
  Redactie Frontpage donderdag 26 april 2012 @ 10:14:41 #64
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_110805348
quote:

[..]

Want de onderdrukker heeft gelijk? Compleet scheve en absurde redenatie. Alsof ze in Tibet vinden dat China gelijk heeft :')
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_110806145
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Fout,

[..]

Ik zei IMO he (in my opinion) dus is het sowieso niet 'fout'.
Verder vind ik dat je je inderdaad in sommige gevallen wel kan inleven in mensen die de duitsers hebben geholpen, en moet je bidden dat je zelf in zo'n situatie niet de gemakkelijkste keuze maakt.
Daarom is het verder ook niet aan ons om te oordelen over de mensen die dat gedaan hebben, en al zeker niet over hun kinderen of kleinkinderen.
Maar omdat de keuze om jezelf weg te cijferen en de moeilijke maar juiste weg te bewandelen zo'n ontzettend moeilijke keuze was is het des te belangrijkere deze mensen te eren en te herdenken evenals de onschuldige slachtoffers die gewoon zijn vermoord om hun afkomst.
  donderdag 26 april 2012 @ 10:55:23 #66
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_110806573
Ik vind dit juist een goede zaak. Dit toont juist de menselijkheid in een onmenselijke situatie. Ik snap het CiDi wel, maar ik vind ook dat er vaak een eenzijdige belichting is in de geschiedenis. Heel logisch, maar je vertelt er niet het hele verhaal mee en je gaat voorbij aan een groot drama wat er niet minder om speelt. Dit soort grapjes zijn natuurlijk heel leuk:

quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Maar je gaat voorbij aan een heleboel mensen die (vaak) geen keus hadden, ook familie, vrienden en een vriendin hadden, ook bezig waren met goed en kwaad kortom ook gewoon mens waren.

Ik heb ooit eens een biertje gedronken met een Hongaar die voor de Luftwaffe vloog, in Nederland (Tilburg) gestationeerd was en hier boven Nederland op Engelse en Amerikaanse vliegtuigen heeft geschoten. Zijn verhaal was aangrijpend en heeft mij geleerd om ook de andere kant van het verhaal te bekijken.

De Russische kant is ook vaak, begrijpelijk (Koude Oorlog) enorm onderbelicht in onze geschiedenisboeken. Een paar bezoekjes aan musea in Moskou hebben op mij ook veel indruk gemaakt.

Ik vind het in ieder geval een goed gedicht!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_110806627
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik vind van niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110806871
quote:
3s.gif Op donderdag 26 april 2012 10:55 schreef SicSicSics het volgende:

Ik vind het in ieder geval een goed gedicht!
ben ik het niet mee eens.
lees maar:
quote:
Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
ok dit vind ik goed, er wordt erkend dat het een verkeerde keuze was.

quote:
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.

quote:
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.
je kunt altijd andere keuzes maken.
is er niet ooit een aanslag op het leven van Hitler gepleegd door zijn officieren?
zij hebben ook een andere keuze gemaakt.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:19:13 #69
116015 SicSicSics
pi_110807274
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:06 schreef DeZoektocht het volgende:
ben ik het niet mee eens.
lees maar:
Ik vind het in die zin een goed gedicht dat het een vaak onderbelichte kant laat zien van iets wat wel degelijk een groot drama is/ was.

quote:
de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.
Er wordt volgens mij niets goed gepraat. Er wordt alleen een mogelijke reden voor de keuze gegeven. Ook wel een plausibele ook, het was nou niet echt gemakkelijk in die tijd en familie van soldaten werd wel degelijk anders behandeld. Ook na de oorlog en dat was dan in minder positieve zin.
quote:
Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.
je kunt altijd andere keuzes maken.
is er niet ooit een aanslag op het leven van Hitler gepleegd door zijn officieren?
zij hebben ook een andere keuze gemaakt.
Vind je dit niet ook een wat gemakkelijke benadering? Ja er waren officieren die een aanslag pleegde op Hitler, maakt ze dat automatisch goed? Er waren er meer die dit nooit deden, maakt ze dat automatisch fout?
En misschien was Dirk een jaar later wel tot inkeer gekomen, als hij die tijd had gehad. Maar hij is jong gesneuveld aan het Oostfront. Zoals vele Nederlandse jongens die diezelfde, verkeerde, keuze hebben gemaakt.

Schatting is dat er 22.000 Nederlandse jongens hebben gevochten in de Waffen-SS. Waarvan ongeveer 20% is gesneuveld. Lees het verhaal van George Duiker eens, dan is het opeens niet zo zwart wit meer...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_110807684
quote:

[..]

Je moet ergens een gezin van onderhouden
welk principiële waarde is belangrijker niet samenwerken met bezetters of voedsel voor je gezin
  donderdag 26 april 2012 @ 11:31:34 #71
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_110807698
Ik wil er even bij zeggen dat in Nederland het anti-communisme erg groot was. Hierdoor hebben een aantal mensen dienst genomen bij de SS om te vechten tegen het communisme.

(Ik moet er ook bij zeggen dat ik deze acties niet goed keur)
My mind is leaving, my body follows...
  donderdag 26 april 2012 @ 11:38:08 #72
3542 Gia
User under construction
pi_110807930
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:41:29 #73
116015 SicSicSics
pi_110808033
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
Waarom niet op 4 mei voorlezen op de dam dan?
Fine, fuck you then!
pi_110808075
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
We herdenken alle oorlogsdoden.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:43:01 #75
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_110808093
quote:

[..]

Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?

Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!

Je hoeft overigens niet te proberen mij een absoluut standpunt over de kwestie 'goed en fout in de oorlog' in de schoenen te schuiven dat ik niet heb. Dat het geen eenvoudige zwart/witkwestie is heb ik in mijn eerste post al aangegeven. Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
pi_110808198
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?

Voor de man uit het gedicht geldt in elk geval dat hij nergens toe werd gedwongen (er wordt gesproken van een keuze, ook al is die gemotiveerd door armoede) en dat hij op de hoogte was of had kúnnen zijn van de doelstellingen van het regime. Zijn eigen broers en/of zussen kozen immers wel voor het verzet!

Je hoeft overigens niet te proberen mij een absoluut standpunt over de kwestie 'goed en fout in de oorlog' in de schoenen te schuiven dat ik niet heb. Dat het geen eenvoudige zwart/witkwestie is heb ik in mijn eerste post al aangegeven. Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
Want hun dood was minder tragisch?

En de piloot had ook een keuze. Waarom is hij dan een held in plaats van een moordenaar? :)
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 11:48:29 #77
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808265
CIDI wat zijn jullie weer heerlijk hypocriet en kortzichtig.
Hulde :r
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 11:50:53 #78
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808348
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 10:57 schreef waht het volgende:

[..]

Ik vind van niet.
4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_110808378
quote:
'Auschwitz Comité overweegt boycot dodenherdenking'

Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt met een boycot van de dodenherdenking op de Dam als een omstreden gedicht wordt voorgedragen.

Dat heeft het Comité aan NRC Handelsblad laten weten.

Een 15-jarige jongen mag tijdens de dodenherdenking op de Dam op 4 mei een gedicht voordragen over zijn oudoom die zich aansloot bij de SS. Hij schreef het gedicht naar aanleiding van de gedichtenwedstrijd die het Nationaal Comité 4 en 5 mei ieder jaar uitschrijft onder scholieren. Een onafhankelijke jury bepaalde dat de jongen uit Brabant het gedicht mag voordragen.

Het Nederlands Auschwitz Comité wil niet aanwezig zijn bij de dodenherdenking als het gedicht niet wordt teruggetrokken.
Dan blijven jullie lekker weg,
Met de naam alleen kun je niks meer afdwingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door yvonne op 26-04-2012 11:52:34 ]
pi_110808423
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:50 schreef yvonne het volgende:

[..]

4 mei gaat al helemaal niet meer enkel en alleen om WO2, laten we ajb 70 jaar ons eens wat menselijker opstellen.
Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:53:04 #81
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_110808435
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.
Je moet de situatie bezien zoals hij toen was.

Een toepasselijke quoot op het Yad Vashem-monument:
Het is makkelijk nu te oordelen over anderen, die hebben gehandeld onder omstandigheden die wij nooit hebben gekend.

quote:
Wel vind ik van weinig piëteit richting de overlevenden van de Holocaust getuigen –want die zijn er nog- wanneer degenen die zich moedwillig associeerden met het naziregime bij deze gelegenheid ook herdacht zouden worden.
De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
Dit!!

quote:
9s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:51 schreef Specularium het volgende:
Dan blijven jullie lekker weg, Auschwitz was toch overrated.
Met de naam alleen kun je niks meer afdwingen.
Ehhh???
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_110808487
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:

[..]

Prima, alle slachtoffers van elk conflict moeten herdacht worden. Maar er is nog altijd een scheidingslijn tussen slachtoffer en dader.
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
pi_110808503
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:52 schreef waht het volgende:

[..]

Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?
  donderdag 26 april 2012 @ 11:55:38 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_110808530
Ronny Naftaniel! :D Lééft die kerel dan nog?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 11:56:02 #85
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808546
Het is ieder jaar gedonder, recent nog over het gedicht van Campert, zonder enige aanleiding werd Jan, de vader van, beschuldigd van verraad in Neuengamme.
Ik heb het wel een beetje gehad met dit soort achteraf geinterpreteer.

donderdag 26 april 2012 @ 11:56:22 #86
238326 Worteltjestaart
pi_110808558
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Ook voor jou de vraag: is de piloot die zijn bommen losliet boven Dresden dader of slachtoffer?
Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 11:56:28 #87
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808562
quote:
7s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb je de documentaire die eergisteren op Nederland 2 werd uitgezonden gezien? Over Nederlanders bij de Waffen-SS?
Is die alweer uitgezonden?

donderdag 26 april 2012 @ 11:56:53 #88
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_110808572
CIDI, propagandabureau der zionisten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:57:03 #89
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110808578
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:48 schreef yvonne het volgende:
Waarom?
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 11:57:44 #90
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808596
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:55 schreef Ringo het volgende:
Ronny Naftaniel! :D Lééft die kerel dan nog?
Daar maakten we vroeger de kinderen bang mee, ga slapen ander roepen we Ronny!

pi_110808613
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:53 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Achteraf is het altijd wel erg makkelijk om te zeggen dat een keuze fout was.
Je moet de situatie bezien zoals hij toen was.

Een toepasselijke quoot op het Yad Vashem-monument:
Het is makkelijk nu te oordelen over anderen, die hebben gehandeld onder omstandigheden die wij nooit hebben gekend.

[..]

De piëteit van de slachtoffers is niet in gevaar.

[..]

Dit!!

[..]

Ehhh???
mooi gezegd.

Ik vind gewoon dat ook het Auschwitz comite niet moeilijk moet doen.
Alle dodden worden herdacht, en waarom zou dit gezicht dan niet mogen ?
Ze willen juist gelijkheid, maar op deze manier blijf je de kloof in stand houden
Ik luister NL-Talig
pi_110808622
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:56 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is die alweer uitgezonden?
Ja. Mooie documentaire, met daders die slachtoffers zijn en dader die nog steeds daders zijn - en alles wat daar tussenin zin.
pi_110808751
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je daadwerkelijk gaat nadenken tijdens het herdenken. Van het CIDI moet je denken 'oh, die arme joden en joden alleen, die hebben nu wel recht om zelf als SS-ers tekeer te gaan'.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_110808752
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 12:02:53 #95
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808776
Zeg, dat Dresden is een onderwerp apart, ga ff in C&H een topic daarover openen?

pi_110808787
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Doordat hij geen keuze had zijn (vreselijke) daden te begaan, is hij in wezen een slachtoffer geworden.
Als je ervoor kunt kiezen in het verzet te gaan kun je er ook voor kiezen te vluchten.

Het is gewoon niet zo zwart wit.
  † In Memoriam † donderdag 26 april 2012 @ 12:03:28 #97
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110808799
troll troll troll

[ Bericht 92% gewijzigd door yvonne op 26-04-2012 12:05:51 ]
  Admin donderdag 26 april 2012 @ 12:03:36 #98
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110808803
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef waht het volgende:

[..]

De Amerikaan bedoel je? Geen van beide.
Euh? Harris was Brit

donderdag 26 april 2012 @ 12:04:50 #99
238326 Worteltjestaart
pi_110808849
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 12:03 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Het is gewoon niet zo zwart wit.
En dat is juist het argument om niet moeilijk te doen over dit gedicht.
pi_110808854
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 12:02 schreef yvonne het volgende:
Zeg, dat Dresden is een onderwerp apart, ga ff in C&H een topic daarover openen?
Nee het is ter illustratie en wel degelijk relevant als het gaat om schuld en slachtofferschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')