Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
dat is sowieso een vraag en goed opgemerktquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
De goede keuze is relatief.
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
denk grondgebied, want ze praten ook over de geallieerden.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Oorspronkelijk alleen diegenen die onder de Nederlandse vlag stierven.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:25 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Onduidelijk stukje. Gaat het om het herdenken van alle Nederlandse slachtoffers of om alle slachtoffers die op Nederlands grondgebied vielen?
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
de overwinnaars maken de geschiedenisquote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maakte de piloot die medeverantwoordelijk is voor het bombardement op Dresden de goede keuze?
zijn keuze wordt nog eens niet hardop gezegd, alleen dat hij een foute keuze maakte.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:35 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Eens. Bovendien is het niet alsof het gedicht de keuze van die man goed probeert te praten.
maar ondertussen gaa nze zelf ook onderscheid makenquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Precies, de Joden lijken gewoon het eeuwige slachtoffer te willen zijn, en dit meisje zegt nu echt niet iets in de trent van "Oom Wiebe leefde om Russen te vermoorden, heerlijke SS man dat hij was. Zijn hakenkruis scheen in de avondzon rood, toen hij een dozijn Joden dood schoot."
Het is niet zo makkelijk een enkele schuldige en goede kant aan te wijzen.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:45 schreef DeRakker. het volgende:
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken![]()
[ afbeelding ]
Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien.
De Sovjets en de Duitsers waren beide geen haar beter dan elkaar.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
de overwinnaars maken de geschiedenis
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Ja je kunt dat generieke gelul napraten of er eens goed over nadenken.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
als we nu nog steeds bezet zouden zijn (oftewel: als Duitsland de oorlog had gewonnen) dan hadden we nu gezegt dat die SSers en NSBers wél de juiste keuze hadden gemaakt....
Want de onderdrukker heeft gelijk? Compleet scheve en absurde redenatie. Alsof ze in Tibet vinden dat China gelijk heeftquote:Op donderdag 26 april 2012 09:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Ik zei IMO he (in my opinion) dus is het sowieso niet 'fout'.quote:Op donderdag 26 april 2012 08:54 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fout,
op 4 mei worden alle herdacht, ook van de huidige oorlog.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
er wordt dus zelfs niet specifiek over de bevrijders gesproken, maar over het algemeen.
Maar je gaat voorbij aan een heleboel mensen die (vaak) geen keus hadden, ook familie, vrienden en een vriendin hadden, ook bezig waren met goed en kwaad kortom ook gewoon mens waren.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Ik vind van niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:34 schreef Chooselife het volgende:
Ik ben het (totaal) niet met het standpunt van de CIDI eens. Ik ben van mening dat ze de dodenherdenking proberen te gijzelen door hun eigen (joodse) dogma's. Het is tijd dat we alle slachtoffers belichten, dus ook de nazaten van SS-ers en NSB-ers.
ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 26 april 2012 10:55 schreef SicSicSics het volgende:
Ik vind het in ieder geval een goed gedicht!
ok dit vind ik goed, er wordt erkend dat het een verkeerde keuze was.quote:Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.quote:Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.quote:Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Ik vind het in die zin een goed gedicht dat het een vaak onderbelichte kant laat zien van iets wat wel degelijk een groot drama is/ was.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:06 schreef DeZoektocht het volgende:
ben ik het niet mee eens.
lees maar:
Er wordt volgens mij niets goed gepraat. Er wordt alleen een mogelijke reden voor de keuze gegeven. Ook wel een plausibele ook, het was nou niet echt gemakkelijk in die tijd en familie van soldaten werd wel degelijk anders behandeld. Ook na de oorlog en dat was dan in minder positieve zin.quote:de 'verkeerde' keuze wordt goed gepraat met economische motieven, hij hoefde niet te vrezen voor zn leven ofzo.
Vind je dit niet ook een wat gemakkelijke benadering? Ja er waren officieren die een aanslag pleegde op Hitler, maakt ze dat automatisch goed? Er waren er meer die dit nooit deden, maakt ze dat automatisch fout?quote:Dit is al helemaal grote onzin, en makkelijk goedgepraat waarom hij zich nooit heeft bedacht.
je kunt altijd andere keuzes maken.
is er niet ooit een aanslag op het leven van Hitler gepleegd door zijn officieren?
zij hebben ook een andere keuze gemaakt.
Je moet ergens een gezin van onderhoudenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
Waarom niet op 4 mei voorlezen op de dam dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
We herdenken alle oorlogsdoden.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:38 schreef Gia het volgende:
Waar is of wordt dit gedicht gepubliceerd?
Wordt het voorgedragen bij de dodenherdenking, dan zeg ik: nee, niet doen.
Maar is het een gedicht van een meisje in een krant, dan heb ik daar geen probleem mee. Zij herdenkt haar oom, oudoom, denk ik. Dat is haar goed recht.
Bedoel je nou of het bombardement op Dresden moreel verdedigbaar is dan wel of de piloot überhaupt een keuze had?quote:Op donderdag 26 april 2012 09:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |