enquote:een scholier een gedicht mag
voordragen over zijn oudoom die zich in
de oorlog aanmeldde bij de Waffen-SS.
Sinds wanneer is die scholier een 'dader'?quote:verschillen tussen
dader en slachtoffer zijn
Daar valt wel wat voor te zegggen als het bijvoorbeeld om onschuldige kinderen van 'foute' ouders gaat, maar ik kan me voorstellen dat overlevenden van de Holocaust niet staan te juichen bij het idee dat de leden van de Waffen-SS samen met hun slachtoffers worden herdacht.quote:Op woensdag 25 april 2012 22:18 schreef Nies het volgende:
Jammer hoe erg alles van 1 kant wordt bekeken en het grootste gedeelte aan slachtoffers geen recht van spreken heeft omdat het geen joden of verzetsstrijders zijn geweest.
Een dergelijke eenzijdige kijk heeft alle ellende in de eerste plaats veroorzaakt.
Schandalig ja, voor die kampbewakers en doodseskaders was het ook heus niet altijd even leuk.quote:Op woensdag 25 april 2012 22:18 schreef Nies het volgende:
Jammer hoe erg alles van 1 kant wordt bekeken en het grootste gedeelte aan slachtoffers geen recht van spreken heeft omdat het geen joden of verzetsstrijders zijn geweest.
Een dergelijke eenzijdige kijk heeft alle ellende in de eerste plaats veroorzaakt.
Wetende dat veel van hen er nooit zelf voor gekozen hebben klopt dat inderdaad.quote:Op woensdag 25 april 2012 22:45 schreef Nobu het volgende:
[..]
Schandalig ja, voor die kampbewakers en doodseskaders was het ook heus niet altijd even leuk.
quote:Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
Het slachtoffer in deze is die jongen die zijn familie is kwijtgeraakt in de oorlog, niet die oom.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:09 schreef DeRakker. het volgende:
Ik vind de ophef terecht.
Je gaat ook geen herdenking voor de Duitsers houden omdat ze het zo zwaar hadden om vele mensen te doden in en buiten de kampen.
Het zijn theoretisch slachtoffers net als bijv. zelfmoord terroristen maar ze zijn wel diegene die de aanvaller zijn en de reden waarom er miljoenen mensen dood gaan.
Zijn er geen mensen te vinden die wel slachtoffers hebben aan de goede zijde?
Maar je herdenkt toch de doden en niet de nabestaande? want levende mensen herdenken is nogal raar.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:30 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het slachtoffer in deze is die jongen die zijn familie is kwijtgeraakt in de oorlog, niet die oom.
Jahaaa, want het waren alleen de kampbewakers en doodseskaders tegen de joden en verzetsstrijders...quote:Op woensdag 25 april 2012 22:45 schreef Nobu het volgende:
[..]
Schandalig ja, voor die kampbewakers en doodseskaders was het ook heus niet altijd even leuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |