Respectloos vind ik zeggen dat iemand het herdenken niet waard is. Het is wel iemand zijn zoon, broer of oud-oom geweest. Sinds wanneer ben jij in staat om als God op de dag des oordeels te oordelen over een ander?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:27 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zal niet de enige zijn.
De joden zijn 'maar' 10% van alle slachtoffers in de oorlog.
Vele zijn de Russen en geallieerden.
Als jij dan dood leuk de SS'ers wilt herdenken moet je dat lekker doen maar ik vind het respectloos.
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Respectloos vind ik zeggen dat iemand het herdenken niet waard is. Het is wel iemand zijn zoon, broer of oud-oom geweest. Sinds wanneer ben jij in staat om als God op de dag des oordeels te oordelen over een ander?
4 mei is niet voorbehouden aan de Joden, noch aan WO2, het is 67 jaar later. WIJ zijn toch wel wijzer hoop ik.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.
Maar niet bij de nationale dodenherdenking.
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de zoon, broer, oud oom niet kunnen herdenken, dat moeten ze zelf weten.
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.quote:“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”
Waarom herdenken we dan ook de piloten die Dresden en tienduizenden burgers willens en wetens hebben plat gebombardeerd en op de terugweg neerstortten?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:34 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.
quote:“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Uitzonderingen gelden als het CIDI dat van ons eist”
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:
[..]
Noch dat het enkel voor Joden is.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.
Of zoals te vinden is op hun site:
[..]
Ik zie daar nergens een sterretje staan uitgezonderd Nederlanders die gesneuveld zijn toen zij in dienst waren bij de SS.
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha, ik dacht even dat als een Nederlander sneuvelde tijdens oorlogstijd, dat deze dan ongeacht zijn achtergrond, het herdenken waard was. Ik was even vergeten dat nationale dodenherdenking de afkorting was van de nationale dodenherdenking van alle doden behalve dan voor zij die streden bij de zijde van de verliezer, oorlogsmisdaden heeft gepleegd tegen de overwinnaar en dat de overwinnaar zich daar ook schuldig aanmaakte doet er niet toe, de winnaar bepaalt de verliezer betaalt en baalt.
Of zoals te vinden is op hun site:
[..]
De hele kwestie komt er op neer dat velen het verleden willen begraven en ervan geleerd hebben, maar dat enkele personen voor wie vergeving een zonde is stug blijft hangen in datzelfde verleden waaruit ze willen ontsnappen. Dat snap ik niet goed.quote:
Eigenlijk moet men dat even aanpassen op de Wiki van Nationale Dodenherdenking.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Men moet die tekst aanpassen naar de waarheid van vandaag:
[..]
Hij zegt toch nergens dat de SS verheerlijkt moet worden? Waarom kan je mensen niet vergeven, het verleden (bijna 70 jaar geleden) achter je laten?quote:Op donderdag 26 april 2012 15:46 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.
Herdenk jij ook de dood van Hitler?
Nu staat er ineens zoiets.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Eigenlijk moet men dat even aanpassen op de Wiki van Nationale Dodenherdenking.
Gewoon om even een statement te maken.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:06 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
Maar dan heb ik het fout... ik dacht dat Duitsland eerst Europa aanviel... maar VS is dus meteen begonnen met als eerste land Duitsland aan te vallen.
Ik leer hier elke dag weer dingen bij.
“Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”quote:Op donderdag 26 april 2012 15:46 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel moeten vind ik persoonlijk.
Herdenk jij ook de dood van Hitler?
Edit, stond er alquote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nu staat er ineens zoiets.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
Ik vind de SS'ers wel degelijk even erg als Hitler.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:51 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Hij zegt toch nergens dat de SS verheerlijkt moet worden? Waarom kan je mensen niet vergeven, het verleden (bijna 70 jaar geleden) achter je laten?
Dat jij serieus niet snapt dat het herdenken van doden niet gelijk staat aan het vereren van Adolf Hitler, zegt meer dan genoeg over jou.
Ik hoop het.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:57 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Kun je ergens uitzoeken of je familie in de SS/werhmacht hebt gehad?
Iemand heeft al aangegeven dat je het fout had, lees even het topic door en je komt erachter.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef ems. het volgende:
[..]Laat maar zitten. Lees het topic nog eens en lees je een beetje in over hoe een oorlog verloopt.
Maar hypocriet genoeg vind je het platbombarderen van tientallen duizenden onschuldige Duitse burgers vergeven geen probleemquote:Op donderdag 26 april 2012 15:58 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Ik vind de SS'ers wel degelijk even erg als Hitler.
Ik vind het ook goed dat voor oude bejaarden die vroeger oorlogsmisdadiger waren nog steeds rechtszaken worden geopend.
Ik zou zoiets nooit vergeven wat ze hebben gedaan, maar dat betekent niet dat je niet verder kan leven.
Dat jij een SS'er die vele kinderen, bejaarde, vrouwen, mannen hebben omgelegd in bijv. concentratiekampen kan vergeven moet je zelf weten.
Ik vind het niet minder erg worden naarmate de jaren verstrijken.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Jian het volgende:
Tsja, De Waffen SS daar kwam je niet zomaar bij, daarvoor moest je je aanmelden bij de SS, als Nederlander in 1e instantie bij het elitekorps van de Nederlandsche SS. Je moest aan strenge eisen voldoen. Naast het feit dat je natuurlijk ontegensprekelijk Ariër moest zijn, werden er ook eisen gesteld aan je persoonlijkheid en je levenshouding..... De waffen SS soldaat was natuurlijk ook niet hetzelfde als de gemiddelde diensplichte whermacht soldaat.
De waffen SS, aan het eind van de 2e wereldoorlog veroordeeld als crminele organisatie, daar moet je bij de dodenherdenking met al haar gevoeligheden gewoon niet mee aankomen denk ik. Bovenstaande staat natuurlijk los van de intentie en gedachtegang van een kind dat een mooi gedicht schrijft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |